abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:12:36 #1
1234 HiZ
Istanbullu
pi_12246608
Wellicht dat het topic eigenlijk in Travel thuishoort, maar ik wilde hier eventjes beginnen.

Zoals sommigen van jullie weten heb ik een huis in Istanbul. Nu ga ik daar meestal heen met het vliegtuig, maar ik kan me zo voorstellen dat ik in de toekomst ook wel eens met de auto zal willen gaan.

De snelste route is dwars door oud-joegoslavie heen. Slovenie (geen probleem), Kroatie (ook geen probleem) en Servie. En van dit laatste land heb ik eigenlijk geen idee of het nu wel of niet verantwoord is erdoorheen te rijden.

pi_12246667
Ik ook niet.
There is no other!
  Official ESF Kreviewer dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:16:52 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_12247422
2500km *2 = 5000km

das MINIMAAL 250 liter diesel (als je als een oud wijf rijdt) = 200 euro alleen aan brandstof als je het met een zuinige diesel doet

Ik heb geen idee wat een ticket kost voor het vliegtuig maar dat zal toch niet veel verschillen?

  dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:47:09 #5
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_12247444
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 23:46 schreef renkie het volgende:
2500km *2 = 5000km

das MINIMAAL 250 liter diesel (als je als een oud wijf rijdt) = 200 euro alleen aan brandstof als je het met een zuinige diesel doet

Ik heb geen idee wat een ticket kost voor het vliegtuig maar dat zal toch niet veel verschillen?


in tijd wel :p

dus keuze lijkt me simpel

  dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:59:37 #6
1234 HiZ
Istanbullu
pi_12247752
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 23:46 schreef renkie het volgende:
2500km *2 = 5000km

das MINIMAAL 250 liter diesel (als je als een oud wijf rijdt) = 200 euro alleen aan brandstof als je het met een zuinige diesel doet

Ik heb geen idee wat een ticket kost voor het vliegtuig maar dat zal toch niet veel verschillen?


Enig idee wat het kost om een maand een auto te huren? Of wat het kost om een beetje extra spul mee te nemen per vliegtuig?

Het is overigens 2600 km, hetzelfde als Zeist-Malaga, wat ik (wij) in iets onder de 24 uur doen.

pi_12248832
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 23:59 schreef HiZ het volgende:

[..]

Enig idee wat het kost om een maand een auto te huren? Of wat het kost om een beetje extra spul mee te nemen per vliegtuig?

Het is overigens 2600 km, hetzelfde als Zeist-Malaga, wat ik (wij) in iets onder de 24 uur doen.


www.routenet.nl kwam op 2579 km (Enschede - Istanbul) en verwacht dat je daar 25 uur en 10 minuten over doet.
pi_12249006
Ik zou maar gewoon het reisadvies van min. van buitenlandse zaken aanhouden.
quote:
De Staten-Unie Servië en Montenegro bestaat uit de republieken Servië en Montenegro. De Servische provincie Kosovo wordt thans door de Verenigde Naties bestuurd.

Reizen in en naar de provincie Kosovo en de aan Kosovo grenzende Presevo-vallei wordt afgeraden in verband met spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Wel kan gebruik worden gemaakt van de snelweg (E10-corridor) die door de Presevo-vallei loopt richting Griekenland. Afgeraden wordt de verharde wegen te verlaten.


http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=94F06707929C4442A855FC58BACDBE8BX1X65344X37

Ook de ANWB had er info over:

quote:
Ondanks onrust:
Reizen door Servië mogelijk

13-03-2003
Na de moord op de Servische premier op woensdag 12 maart is het onrustig in Servië. Er is echter geen negatief reisadvies van de Calamiteitencommissie en/of het ministerie van Buitenlandse Zaken van kracht. Dit betekent in de praktijk dat reizen via de snelweg langs Zagreb, Belgrado en Skopje naar Griekenland mogelijk is. Deze snelweg loopt deels door Servië.
Bron:ANWB/Actuele Informatie


pi_12250456
Hmmm.. wel naar Griekenland maar niet naar Turkije? Dat is vreemd.

Trouwens, heel recent is die informatie ook weer niet, 12 maart is toch alweer een half jaar geleden.

[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 06-08-2003 08:13]

pi_12253050
Interessant punt; is je autoverzekering daar wel geldig?? Just in case er iets misgaat??
pi_12253753
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 11:26 schreef Liejannuh het volgende:
Interessant punt; is je autoverzekering daar wel geldig?? Just in case er iets misgaat??
Heb ik nog nooit van gehoord... dat je verzekering ergens niet geldig is?! Kan dat? Alleen als er een negatief reisadvies geldt misschien of niet?
pi_12254103
Groene kaart is niet in alle landen geldig.
En ik kan me zo voorstellen dat er een aantal landen op de Balkan zijn waar het ding niet geldig is.
  woensdag 6 augustus 2003 @ 12:15:27 #13
1234 HiZ
Istanbullu
pi_12254228
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 12:10 schreef Liejannuh het volgende:
Groene kaart is niet in alle landen geldig.
En ik kan me zo voorstellen dat er een aantal landen op de Balkan zijn waar het ding niet geldig is.
Ja, klopt, ik ken de huidige stand van zaken niet. Maar vroeger moest je bijvoorbeeld voor Bulgarije een afzonderlijke verzekering afsluiten. Maar dat kon je daar aan de grens regelen.
pi_12884341
Groene kaart is ook weer geldig in Servie-Montenegro.

Lijkt me absoluut geen probleem om door Servie te rijden. Zelf gaan we jaarlijks met de auto naar Servie, ook gedurende de 'oorlogsjaren', maar hebben nooit problemen gehad. Het is er niet gevaarlijk enz. Vanaf de grens met Kroatie (Lipovac) loopt de snelweg via Belgrado richting Nis, maar als je naar/via Bulgarije gaat dan moet je wel van die snelweg af en dat is wel wat minder.

Ik vind trouwens wel dat je op de snelweg vanuit Oostenrijk-Slovenie-Kroatie redelijk wat tolgeld kwijt bent. Ook zou ik goed opletten als je gaat, dat je niet op een drukke vakantiedag gaat, want dan kan het erg druk zijn aan de grens Kroatie-Servie met name door reizigers richting Turkije (deze zomer is er enkele dagen een wachttijd geweest van 6 tot 8 uur ).

pi_12890160
Lijkt me wel een mooie reis zo de door de hele balkan rijden.

Op http://www.visum.nl/joegoslavie.htm lees ik dat vanaf 30 september 2003 het voor nederlanders niet meer mogelijk is een visum aan de grens te verkrijgen. Het lijkt mij dan nogal omslachtig om dan de auto te nemen als je eerst van alles bij de servische ambassade moet gaan regelen.

Quidquid latine dictum sit altum viditur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 4 september 2003 @ 18:41:09 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_12942779
25:10 lijkt me een onrealistisch scherpe tijd. Ik verwacht wel een aantal maal een oponthoudje aan wat grenzen onderweg.

Maar (sorry als ik een domme vraag stel hoor) als je je een huis in Istanbul kunt veroorloven, heb je daar niet een klein autootje of zo dan? Geen oplossing voor het verslepen van wat meer shit natuurlijk, maar wel voor een huurauto......

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_28831944
Je hebt geen visum nodig voor Servie. En als je groenekaart geldig is (wat tegenwoordig gewoon het geval is) dan kan je er ook gewoon doorheen rijden.
Vroeger toen de groene kaart niet geldig was, kon je bij de grens een verzekering kopen.

Verder moet je goed oppassen met te snel rijden in servie. Ze controleren daar erggg veel.
Ook moet je de verplichte verbanddoos bij je hebben, gevaren driehoek, extra lampe setje etc....

Benzine en diesel kan je gewoon krijgen daaro, geen probleem.
  donderdag 29 september 2005 @ 20:27:15 #18
130077 Ivatje
miuw, miauw...
pi_31037612
Ik kom zelf uit Servie...
Het is niet zo erg om door Servie te rijden, maar wees voorzichtig...De wegen zijn niet altijd zo goed onderhoud en er rijden vaak dronken mensen rond ...
Maak je geen zorgen, er is geen oorlog !

ha ha ha ha ha
  FOK!fotograaf zondag 2 oktober 2005 @ 12:33:53 #19
73911 ultra_ivo
pi_31110042
Een paar jaar terug fietste ik door Servie. Op Belgrado na (verkeer) was dat perfect veilig.
  maandag 26 juni 2006 @ 09:56:47 #20
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_39240528
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 12:33 schreef ultra_ivo het volgende:
Een paar jaar terug fietste ik door Servie. Op Belgrado na (verkeer) was dat perfect veilig.
Geinig! Volgende week vertrek ik naar de Balkan om een rondje (5 weken) per fiets te maken, oa ook door Servie. Weet jij/u toevallig ook hoe het met andere landen in die buurt gesteld is qua veiligheid en of er gebieden zijn die ik beter kan vermijden. Alvast bedankt.

Globale route: Spittal Oostenrijk-venetie-slovenie-kroatie-bosnie-montenegro-servie-roemenie-hongarije Boedapest.

P.S. Excuses voor deze schaamteloze topic-kick, maar info over die landen icm een fiets is bar lastig te vinden!
  FOK!fotograaf maandag 26 juni 2006 @ 10:31:25 #21
73911 ultra_ivo
pi_39241327
slinger ff MSN ofzo aan, ik heb nog een factsheet fietsen in Servië
en een route die ik van de zomer ga volgen, uitgezet door een Bosniër.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')