abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12039322
Ik vroeg me af hoe het gesteld is met de adel in nederland. En ik ben online gaan zoeken. Het bleek dat de adel in nederland alsvolgt is ingedeeld van hoog naar laag:
quote:
PRINS / PRINSES
Dit is de hoogste adellijke titel in Nederland. Er zijn twee geslachten in Nederland die deze titel voeren, namelijk de familie Van Oranje - Nassau en de familie De Bourbon de Parma.

HERTOG / HERTOGIN
Komt niet in de Nederlandse adel voor.

MARKIES / MARKIEZIN

GRAAF / GRAVIN
Ongeveer achttien geslachten in Nederland voeren deze titel, waaronder onder andere de familie Van Limburg Stirum en de familie Van den Boetzelaer.

BURGGRAAF / BURGGRAVIN

BARON / BARONES
Ongeveer honderd Nederlandse geslachten voeren deze titel, onder andere de familie Mackay en de familie Van Voorst tot Voorst.

RIDDER
Ridder is de laagste adellijke titel in Nederland. Er zijn ongeveer zes geslachten in Nederland die de titel van ridder voeren, waarvan de bekendste de familie Van Rappard is. De vrouw van een ridder, of een dochter van een ridder, is een jonkvrouw.

JONKHEER / JONKVROUW
Dit is geen adellijke titel, maar een predikaat. Alhoewel deze personen van adel zijn, hebben zij geen adellijke titel. Het predikaat jonkheer of jonkvrouw wordt voor de gehele naam geplaatst, bijvoorbeeld:
jonkvrouw Carolina Op ten Noort.

het viel me dus op dat er nog redelijk veel adelijke families zijn. wat vinden jullie van het "concept" adel?
pi_12039344
Geinig, voor de fun.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_12039560
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 23:44 schreef _The_General_ het volgende:
Ik vroeg me af hoe het gesteld is met de adel in nederland. En ik ben online gaan zoeken. Het bleek dat de adel in nederland alsvolgt is ingedeeld van hoog naar laag:
[..]

het viel me dus op dat er nog redelijk veel adelijke families zijn. wat vinden jullie van het "concept" adel?

Ik ken nog een jonkheer, die baron wordt zodra zijn moeder, de barones, overlijdt. Leuke vent, is 2 m 04 lang, jaar jonger dan ik, beetje grijzig, en, voor de dames, vrijgezel. Zijn voorvaderen van moederskant waren bankiers en geldschieters van koning Willem I en in dier voege tot de adelstand verheven. Vrij jonge adel dus.

Adel an sich is natuurlijk een overleefd instituut en heeft sowieso nooit zoveel voorgesteld ten onzent vanaf het moment dat Nederland zich uit Habsburgse handen los wrikte. Net als het instituut koningshuis iets van the gruesome immortality of institutes. Niet te lang over nadenken, kan gewoon blijven bestaan.

I´m back.
  zondag 27 juli 2003 @ 12:31:22 #4
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_12044057
Vroeger hadden Brabant en Gelre hertogen en was Breda een markizaat. Die titel was in handen van de Nassaus trouwens.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_12044463
Hertog, Markies en Burggraaf hebben wel bestaan in Nederland alleen deze Families zijn uitgestorven.

Toch is het vreemd dat Koningin Beatrix nog wel allemaal adelijke titels heeft die zijn uitgestorven ze is bijvoorbeeld Hertogin van Limburg, Markiezin van Veere, Burggravin van Antwerpen (is welis waar Belgie maar toch...) enz.

volledige lijst: http://members.home.nl/pushkar/oranje5.html

zondag 27 juli 2003 @ 19:19:19 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_12050818
Is KONING/KONINGIN geen adelijke titel dan ? .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_12051374
quote:
Op zondag 27 juli 2003 19:19 schreef JAM het volgende:
Is KONING/KONINGIN geen adelijke titel dan ? .
dat wordt gerekend onder prins/prinses

als een prins de macht heeft in een land heet hij (meestal) koning

b.v. in lichtenstein (weet niet hoe je het schrijft) heet hij gewoon prins en geen koning. Waarom dat zo is weet ik ook niet

pi_12051667
quote:
Op zondag 27 juli 2003 19:49 schreef Wolf2b het volgende:

[..]

b.v. in lichtenstein (weet niet hoe je het schrijft) heet hij gewoon prins en geen koning. Waarom dat zo is weet ik ook niet

Dat stamt vaak uit vroegeretijden. In Nederland had je altijd de ''Prins van Oranje'' die stadhouder was van veel provincies die titel en het stadhouderschap waren erfelijk. Later toen Europa verdeelt moest worden na Napoleon heeft het congres van wenen besloten dat Nederland een Koninkrijk werd. Lichtenstein is maar een klein staatje die zal dus waarschijnlijk altijd al een prins van lichtenstein gehad hebben (en is nu dus nog steeds zo).

Overigens is koning/koningin wel een titel, in Duitsland is er geen Adel meer aan het hoofd maar er leven wel diverse Koningen in Duitsland.

pi_12051718
de habsburgse keizer woont volgens mij nog in duitsland. Hij is nog voorzitter van de orde van het gulde vlies.

grappig detail is dat er in oosterrijk drie soorten mensen niet mee mogen doen aan de verkiezingen.

zede deliquente
geestenszieke
afstammelingen van het habsburgse huis.

In het oosterijkse paspoort van de keizer staat ook, geldig in alle landen behalve oosterrijk

pi_12051743
quote:

[..]

heeft lichtenstein geen groot hertog inplaats van een prins?
pi_12051854
quote:
Op zondag 27 juli 2003 20:07 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Nee dat weet ik zeker want laatst was er een ophef omdat ''De prins van Lichtenstein'' zichzelf meer macht heeft toegeeigend via een referendum, als de bewoners tegen zullen stemmen zal hij het land vanuit Oostenrijk gaan besturen (en dus uit lichtenstein vertrekken) de bewoners wilde niet dat de prins zal weggaan want veel voorouders van de prins hadden dat ook al gedaan en dat vonden ze niet leuk.
  zondag 27 juli 2003 @ 20:15:25 #12
46511 Linz
held der helden
pi_12051910
Dit is bij wet vastgesteld?
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  zondag 27 juli 2003 @ 20:15:57 #13
40817 Bob.Ross
Let's paint...
pi_12051928
heb je dan automatisch genoeg poen ofzo?
...some more happy little trees!!
pi_12051969
quote:
Op zondag 27 juli 2003 20:06 schreef _The_General_ het volgende:
de habsburgse keizer woont volgens mij nog in duitsland. Hij is nog voorzitter van de orde van het gulde vlies.

grappig detail is dat er in oosterrijk drie soorten mensen niet mee mogen doen aan de verkiezingen.

zede deliquente
geestenszieke

In het oosterijkse paspoort van de keizer staat ook, geldig in alle landen behalve oosterrijk

JA nog zoiets:
De (vroegere) koning van Griekenland (die via een referendum gedumpt is) wenst nog altijd de woorden ''Koning der Hellenen'' in zijn paspoort te zien staan. Daardoor mag hij het land niet in.
http://oud.refdag.nl/konhuis/990322kon02.html
pi_12052003
quote:
Op zondag 27 juli 2003 20:06 schreef _The_General_ het volgende:

zede deliquente
geestenszieke

Dit is de beste man Z.K.K.H. Karl von Habsburg: (Zijne Keizerlijke en Koninklijke Hoogheid)

zijn volledige titel, die hij eigenlijk niet meer mag gebruiken:

by the grace of God Emperor of Austria; King of Jerusalem, Hungary, Bohemia, Dalmatia, Croatia, Slavonia, Galicia, and Lodomiria; Archduke of Austria; Duke of Lorraine, Salzburg, Würzburg, Franconia, Styria, Carinthia, and Carniola ; Grand Duke of Cracow; Prince of Transylvania; Margrave of Moravia; Duke of Sandomir, Masovia, Lublin, Upper and Lower Silesia, Auschwitz and Zator, Teschen, and Friule; Prince of Berchtesgaden and Mergentheim; Princely Count of Habsburg, Gorizia, and Gradisca; and Margrave of Upper and Lower Lusatia and Istria".

pi_12052015
quote:
Op zondag 27 juli 2003 20:15 schreef Linz het volgende:
Dit is bij wet vastgesteld?
waar doel je precies op?
  zondag 27 juli 2003 @ 20:21:22 #17
40817 Bob.Ross
Let's paint...
pi_12052036
quote:
Op zondag 27 juli 2003 20:19 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Dit is de beste man Z.K.K.H. Karl von Habsburg: (Zijne Keizerlijke en Koninklijke Hoogheid)

[afbeelding]

zijn volledige titel, die hij eigenlijk niet meer mag gebruiken:

by the grace of God Emperor of Austria; King of Jerusalem, Hungary, Bohemia, Dalmatia, Croatia, Slavonia, Galicia, and Lodomiria; Archduke of Austria; Duke of Lorraine, Salzburg, Würzburg, Franconia, Styria, Carinthia, and Carniola ; Grand Duke of Cracow; Prince of Transylvania; Margrave of Moravia; Duke of Sandomir, Masovia, Lublin, Upper and Lower Silesia, Auschwitz and Zator, Teschen, and Friule; Prince of Berchtesgaden and Mergentheim; Princely Count of Habsburg, Gorizia, and Gradisca; and Margrave of Upper and Lower Lusatia and Istria".

DAMMMMMMMMMMNNNNN
...some more happy little trees!!
pi_12052063
Mod, zou het mogelijk zijn om de titel te veranderen in blauw bloed, aangezien we ook buitenlandse adel en koningshuizen behandelen?
  maandag 28 juli 2003 @ 08:11:53 #19
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_12060466
quote:

Liechtenstein is een Prinsdom. Daarom heeft het mini-staatje geen koning. Het hoofd van de familie is (in het Duits) Hans Adam II Fürst von und zu Liechtenstein. (Wij zeggen: Prins van Liechtenstein of Vorst van Liechtenstein) Omdat hij geen Koning is, heeft hij ook niet de aanspreektitel: Zijne Koninklijke Hoogheid. De titel van de Vorst van Liechtenstein luidt: Zijne Doorluchtige Hoogheid. (in het Engels: His Serene Highness)
Monaco is is ook een Prinsdom. Dus ook Rainier is geen Koning maar een Prins.
quote:
Nee. Hoewel Luxemburg wel weer een Groot Hertog heeft.
(Un)masking for the greater good.
  maandag 28 juli 2003 @ 08:29:14 #20
19840 Libris
Live from Singapore
pi_12060539
Ik ken(de) zelf een barones en een jonkheer. De barones was een studiegenote en de jonkheer was mijn oude leraar Duits, de grootste lul die ik in mijn jeugd (eigenlijk tot nu toe) ben tegengekomen...
  maandag 28 juli 2003 @ 12:47:59 #21
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_12064888
quote:
Op maandag 28 juli 2003 08:11 schreef Natalie het volgende:

[..]

Liechtenstein is een Prinsdom. Daarom heeft het mini-staatje geen koning. Het hoofd van de familie is (in het Duits) Hans Adam II Fürst von und zu Liechtenstein. (Wij zeggen: Prins van Liechtenstein of Vorst van Liechtenstein) Omdat hij geen Koning is, heeft hij ook niet de aanspreektitel: Zijne Koninklijke Hoogheid. De titel van de Vorst van Liechtenstein luidt: Zijne Doorluchtige Hoogheid. (in het Engels: His Serene Highness)

Een goede vriendin van me is prinses. Haar vader is een prins, maar haar moeder is niet van adel. Hij heeft de titel "hoogheid", eveneens zijn kinderen, maar zijn vrouw "uwe doorluchtigheid", omdat ze slechts aangetrouwd is.

Ik las ooit een essay over prins Maurits, trouwens, en daar stond in dat we vroeger in Nederland zeer andere aanspreektitels hadden.
"Uwe excellentie" was bijv de aanspreektitel voor een prins. "Hoogheid" is later uit Frankrijk over komen waaien. Er stond ook in hoe men toen graven en hertogen aansprak, maar ik kan het stuk niet meer vinden helaas.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 28 juli 2003 @ 13:04:12 #22
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_12065208
quote:
Op maandag 28 juli 2003 12:47 schreef Witchfynder het volgende:

Een goede vriendin van me is prinses. Haar vader is een prins, maar haar moeder is niet van adel. Hij heeft de titel "hoogheid", eveneens zijn kinderen, maar zijn vrouw "uwe doorluchtigheid", omdat ze slechts aangetrouwd is.

Ik las ooit een essay over prins Maurits, trouwens, en daar stond in dat we vroeger in Nederland zeer andere aanspreektitels hadden.
"Uwe excellentie" was bijv de aanspreektitel voor een prins. "Hoogheid" is later uit Frankrijk over komen waaien. Er stond ook in hoe men toen graven en hertogen aansprak, maar ik kan het stuk niet meer vinden helaas.

Het ligt er inderdaad een beetje aan weer je woont of waar je vandaan komt. Iemand die aangetrouwd is krijgt trouwens meestal wel dezelfde aanspreektitel als haar echtgenoot. Tenminste, in Nederland wel. Ook al die de dame in kwestie niet in de adelstand verheven. (Kijk maar naar Laurentien)

Adel is daarbij alleen erfelijk in de mannelijke lijn.
Hoewel het niet altijd zo is dat een zoon/dochter van een Prins automatisch de titel meekrijgt. Zo heeft het Engelse koninklijke familie daar een paar voorbeelden van.
Zo is Lady Gabriella Windsor de dochter van Michael Prins van Groot-Brittannië en Noord Ierland, maar Gabriella is geen prinses. (haar vader verloor zijn rechten op de troon doordat hij trouwde met een (adellijke!) dame met het verkeerde geloof)

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 28-07-2003 13:30]

maandag 28 juli 2003 @ 13:06:51 #23
62182 Georges
That's the shit
pi_12065259
Ik mis Groot-Hertog nog in het rijtje, of is dat een titel die alleen in bepaalde landen voorkomt?

Ik vraag me wel eens af in hoeverre je je titel nog te gelde kan maken vandaag de dag.
Scheelt het bij het krijgen van posities?
Ik dacht dat het bij de marine wel zo was. De hoogste man daar was vaak van adel.

Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_12065400
Mede op verzoek van TS, en omdat topic breder is geworden, topictitel verandert van Adel in Nederland naar Adel in Europa
  maandag 28 juli 2003 @ 13:19:08 #25
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_12065541
quote:
Op maandag 28 juli 2003 13:06 schreef Georges het volgende:
Ik mis Groot-Hertog nog in het rijtje, of is dat een titel die alleen in bepaalde landen voorkomt?
Luxemburg heeft bijvoorbeeld een Groot-Hertog.
Vroeger waren er meer regerende families die de titel 'Groot-Hertog' voerden, bijvoorbeeld: Baden, Mecklenburg-Schwerin, Mecklenburg-Strelitz, Oldenburg en bijvoorbeeld Saxe-Wiemar en Eisenach ook Groot-Hertog. Hun nazaten dragen tegenwoordig meestal de titel: Prins(es) of Hertog(in).
Ook de Russische Keizerlijke familie gebruikte de titel: Groot-Hertog(in)

De titel bestaat dus wel, maar niet in Nederland.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 28-07-2003 13:32]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')