abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:09:05 #1
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_12022169
2.6 miljard christen in 2025, scary concept... wat mensen toch met religie moeten


Neoconservatief reveil / Rechtse contrareformatie overspoelt christendom
door Ton Crijnen
2003-07-25

Het christendom verrechtst. Dat zeggen godsdienstsociologen. Doordat het getalsmatig zwaartepunt verschuift van het progressieve Noorden naar het conservatievere Zuiden, dreigen de postmoderne christenen in Europa en Noord-Amerika op den duur in een isolement te raken. Een analyse.


Eerst even twee misvattingen uit de wereld helpen die in het Westen de ronde doen. Eén: het christendom is op z'n retour. Dat mag bij ons opgaan, in de rest van de wereld groeit het als kool. Rond 2025 zullen er naar schatting 2,6 miljard christenen zijn (nu ruim een half miljard minder, tegenover bijvoorbeeld 1,2 miljard moslims). Denkfout nummer twee: wil het christelijk geloof overleven dan moet het progressiever worden. Maar in het Zuiden waar er elk jaar miljoenen christenen bij komen, is dat juist het gevolg van een neoconservatief reveil.

Binnenkort is de doorsneechristen niet een half-geseculariseerde middenstander uit Europa of de VS, maar een diepgelovige plattelandsvrouw in zwart-Afrika of een dito bewoner van een van de miljoenensteden in Latijns-Amerika. Hun doorgaans behoudende opvattingen over theologie en ethiek zullen het gezicht van het christendom gaan bepalen, is het sterke vermoeden.

De eerste aanzetten zijn al zichtbaar. De anglicaanse bisschop in Engeland die onlangs een homoseksueel tot hulpbisschop wilde benoemen, werd fel geattaqueerd door de eveneens anglicaanse aartsbisschop van Nigeria. Gevolg: de benoeming ging niet door. En de rooms-katholieke bisschop van Breda die condoomgebruik wil inzetten in de strijd tegen aids noemde, vindt de collega van Gabarone (Botswana) op zijn weg. Voorbeelden die laten zien dat de kerkelijke tegenstellingen tussen Noord en Zuid zich verscherpen.

Naast wellicht een clash tussen beschavingen (Huntington) is er in elk geval een botsing binnen godsdiensten aan de gang. Ook in het christendom. En niets wijst erop dat het liberale gedachtegoed het daar gaat winnen.

Neem het rooms-katholicisme. De in het Westen om zijn 'rechtse' standpunten verguisde paus Johannes Paulus II -tegen abortus, euthanasie, de vrouw in het ambt, condoomgebruik- weet zich verzekerd van de instemming van de katholieken elders, dat wil zeggen de meerderheid. Daarom ligt hij minder wakker van alle kritiek uit West-Europa en Noord-Amerika dan men daar zou wensen. Het aantal jaarlijkse dopen op de Filippijnen is groter dan dat in Italië, Frankrijk, Spanje en Polen samen.

Het soort katholicisme dat zich in Afrika en Azië ontwikkelt lijkt meer op dat van vóór Vaticanum II, inclusief groot respect voor het gezag van priesters en bisschoppen en de terugkeer naar oude devoties als die van Maria en het Heilig Hart. Behoefte aan meer democratie binnen de kerk, zoals gelovigen in het Westen dat eisen, treft men binnen deze segmenten van de kerk amper aan.

De anglicaanse godsdienstsocioloog en historicus Philip Jenkins schreef een geruchtmakend boek over dit onderwerp (The Next Christendom, Oxford University Press 2002). Daarin waarschuwt hij zijn progressieve katholieke broeders en zusters die om een Derde Vaticaans Concilie roepen, dat ze wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. De kans dat zo'n concilie de liberale besluiten van het vorige (1962-1965) terugdraait is groter dan dat het die zal uitbouwen. Reden: de druk van niet-westerse bisschoppen.

In het protestantisme zie je soortgelijke bewegingen. Binnen en buiten de Wereldraad van Kerken. En ook daar nemen de kerken in de zuidelijke hemisfeer het voortouw. Vele ervan behoren tot de evangelicale of de pinksterbewegingen en hebben een enorme aanhang. Ze huldigen traditionele opvattingen die in de ogen van veel westerlingen aan het reactionaire grenzen. Dat bracht de progressieve Amerikaanse auteur James Carroll ertoe te klagen dat ,,het mondiale christendom steeds meer onder invloed van anti-intellectueel fundamentalisme komt''.

Omgekeerd hebben veel kerken in de Derde Wereld er genoeg van door de christenen uit het Westen almaar voorgehouden te krijgen wat ze moeten geloven en denken. Zeker in een situatie waarin op de langere termijn een blanke christen uitzonderlijker lijkt te worden dan een allochtone moslim.

Het ontgaat de christenen in het Zuiden niet dat kritisch omgaan met de Bijbel en zich aanpassen aan de moderniteit de West-Europese kerken meer windeieren dan winst opleveren. In de rest van de wereld, waar tradities een grote rol blijven spelen, maakt daarentegen het christendom een spectaculaire groei door.

Telde bijvoorbeeld Afrika in 1900

10 miljoen christenen, negen procent van de bevolking, nu zijn dat er 360 miljoen, 42 procent. Over een kwarteeuw ligt dit getal, stagnatie door aids ingecalculeerd, naar schatting op 600 miljoen.

Als de ontwikkelingen zich voortzetten -en dat is bij godsdienstig-sociale ontwikkelingen natuurlijk nooit helemaal zeker, maar in dit geval wel hoogstwaarschijnlijk- dan hebben over enkele decennia Addis Abeba,

Buenos Aires, Kinshasa en Manila steden als Athene, Londen, Parijs en Rome vervangen als centra van het christendom.

Dit toekomstbeeld wordt in West-Europa meestal weggeredeneerd met de opmerking dat de klok in het Zuiden nu eenmaal altijd wat langzamer tikt. Als daar technologie en welvaart eenmaal even fundamenteel zijn doorgedrongen als in het Westen, volgen secularisatie en ontkerkelijking vanzelf, luidt de redenering.

Het is de vraag of deze voorspelling uitkomt. In Azië vooralsnog niet. En in Afrika en Latijns-Amerika doet de moderne tijd, met zijn urbanisatie, sociale ontworteling en het afnemen van de staatsmacht, de behoefte aan religie eerder toe- dan afnemen. Men moet toch ergens zijn houvast aan ontlenen. Trouwens, ook in de Verenigde Staten, het modernste land binnen de westerse samenleving, zijn, aldus de Nederlandse missioloog Frans Wijsen (universiteit Nijmegen), veel meer burgers lid van een kerk of andersoortig godsdienst genootschap dan anderhalve eeuw geleden.

Veel stromingen in het Zuiden -anglicaans, protestants en zelfs rooms-katholiek- preken een spiritueel, puriteins, apocalyptisch en profetisch christendom, met een sterke nadruk op de Jezusfiguur en een letterlijk nemen van de Bijbel. In de succesvolste kerken in Afrika en Latijns-Amerika spelen duiveluitdrijving en gebedsgenezing een dominante rol.

De moderne Afrikaan en Zuid-Amerikaan hebben behoefte aan geestelijke troost. Zij interesseren zich nauwelijks voor zaken waarover westerse christenen zich opwinden: de vrouw en de homoseksueel in het ambt, een grotere rol voor de leek binnen de kerk. En wat het verplichte celibaat betreft sprak een prelaat uit Nigeria in de marge van de Afrikaanse bisschoppensynode in Rome (1994) volgens eigen zeggen namens velen: ,,Meneer, ik zou al heel blij zijn als mijn priesters het bij één vrouw hielden.''

Op vragen van theologische en devotionele aard is de niet-westerse christen geneigd traditionele antwoorden te geven. Hij vindt de westerse samenleving hedonistisch en van God los. Reden waarom men ze volgens hem hoognodig moet bekeren.

Waartoe dit in de praktijk leidt laat de anglicaanse kerk in de VS zien. Daar hebben conservatieven de Anglicaanse Missie opgericht, met als doel ,,de kerk terug te leiden naar haar bijbelse grondslag''. En van wie krijgen ze steun? Van de aartsbisschoppen van Singapore en Rwanda.

Steeds vaker ervaren progressieve dominees, priesters en leken uit het Westen dat ze in internationale kerkelijke gremia worden overstemd door hun collega's uit het Zuiden. Een goed voorbeeld is de laatste Lambethconferentie in 1998, het mondiale, periodieke overleg van de anglicanen. Westerse bisschoppen die ook niet-celibataire homo's wilden toelaten tot het priesterambt, stuitten daar op een massief zuidelijk blok dat van geen wijken wilde weten.

Naarmate het zwaartepunt van Noord naar Zuid verschuift zal, zo voorspellen godsdienstsociologen als Jenkins, ook de theologie minder westers en daardoor orthodoxer worden. Met meer nadruk op persoonlijke redding dan op sociale veranderingen. Je ziet dat nu al bij de vroeger zo radicale bevrijdingstheologie in Latijns-Amerika.

Zelfs binnen West-Europa wordt het christendom minder westers en liberaal. Neem Amsterdam. Wie daar zondags om zich heenkijkt ziet het aantal blanke kerkgangers met de week afnemen. Maar in de Bijlmer reppen zich honderden zwarte en gekleurde gelovigen naar een van de vele kerkjes die hier in de loop der jaren hun deuren hebben geopend.

Eenzelfde situatie tref je aan in een stad als Londen. Daar is de helft van alle kerkgangers allochtoon. En in de Verenigde Staten, waar een meerderheid van de christenen altijd al conservatief was, is binnen de rk kerk een geleidelijk proces van 'hispanisering' aan de gang.

Natuurlijk moet men zich hoeden voor al te gemakkelijke generalisaties, zeker waar het religieuze ontwikkelingen betreft. Zo kent het Zuiden ook progressief christendom en vormen de behoudende christenen allesbehalve een monoliet blok. En al lijkt in het Westen de rol van het christendom voor lange tijd uitgespeeld, helemaal zeker is dat niet.

Al deze voorbehouden nemen echter niet weg dat binnen het christendom een 'contrareformatie' aan de gang is die de progressieve Luthers en Calvijns op den duur wel eens letterlijk met stomheid zal slaan.

Schijt aan iedereen
pi_12022249
nouja beter rechts dan links laten we maar zeggen
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:22:35 #3
46558 Blacklander
Isaac had het maar zwaar :)
pi_12022501
ach, niets van aantrekken.

Het grootste deel Nederlanders is ofwel Atheist of Christen, maar kan dat niets schelen (zoals mij).

Er staat wel Christen op mijn mpapiertje, maar denk je dat ik dat zo belangrijk vindt.

Laat die mensen in Zuid-Amerika en Afrika toch lekker conservatief zijn, coloniseren wij de rest van de ruimte wel lekker. Zullen ze leuk vinden als ze erachter komen over een jaar of tweehonderd dat de ruimte door athisten wordt beheerst.

"Violence is the last refuge of the incompetent" Isaac Asimov, 1920 - 1992
pi_12022551
Ik heb liever dat een godsdienst die modern is verrechtst dan een godsdient die nog in de midderleeuwen hangt.
Free people own guns! Slaves do not!
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:27:14 #5
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_12022609
Of geen godsdienst, mensen vergeten dat het christendom meerdere godsdiensten heeft uitgeroeid, tempels heeft verbrand en er kerken voor in de plaats heeft gezet, dus ik zit er wel degelijk mee..


Heil Wodan!

Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:27:36 #6
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_12022625
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:24 schreef Vampier het volgende:
Ik heb liever dat een godsdienst die modern is verrechtst dan een godsdient die nog in de midderleeuwen hangt.
quote:
Neem het rooms-katholicisme. De in het Westen om zijn 'rechtse' standpunten verguisde paus Johannes Paulus II -tegen abortus, euthanasie, de vrouw in het ambt, condoomgebruik- weet zich verzekerd van de instemming van de katholieken elders, dat wil zeggen de meerderheid. Daarom ligt hij minder wakker van alle kritiek uit West-Europa en Noord-Amerika dan men daar zou wensen. Het aantal jaarlijkse dopen op de Filippijnen is groter dan dat in Italië, Frankrijk, Spanje en Polen samen
Nou.......
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_12022719
Rechts en links zijn zo slecht nog niet. Zodra het maar niet extreem is. Neutraal is dus het beste
Iemand dood maken met een blije mus is nooit grappig...
pi_12022758
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:27 schreef Graveland het volgende:
Of geen godsdienst, mensen vergeten dat het christendom meerdere godsdiensten heeft uitgeroeid, tempels heeft verbrand en er kerken voor in de plaats heeft gezet, dus ik zit er wel degelijk mee..


Heil Wodan!


komt er een hond aanhuppelen.....
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:38:18 #9
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_12022848
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:33 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

komt er een hond aanhuppelen.....


Een hond? waarom?
ik geef mijn eerlijke mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn..maar het is MIJN menig..fijn, ik respecteer de jouwe ook,ik ben een hond
yay
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
pi_12022918
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:38 schreef Graveland het volgende:

[..]

Een hond? waarom?
ik geef mijn eerlijke mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn..maar het is MIJN menig..fijn, ik respecteer de jouwe ook,ik ben een hond
yay


ik bedoel Wodan, da's zo'n typische hondenaam dus niets tegen jou ofzo....

Dat verrechtsing komt volgens mij voor een groot deel door de situatie na 11-09-01. Steeds meer mensen zijn fel tegen de Islam en dat is dan ook te merken in het Christendom.

pi_12022997
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:41 schreef HeyFreak het volgende:

Dat verrechtsing komt volgens mij voor een groot deel door de situatie na 11-09-01. Steeds meer mensen zijn fel tegen de Islam en dat is dan ook te merken in het Christendom.


.

Dit speelt al jáááren hoor, en heeft niets te maken met de islam.

En zelf zie ik de lui in Afrika liever christen worden dan moslim. Christendom is veel minder een politiek systeem, en kent in de praktijk geen Sharia-achtige lijfstraffen.

  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:45:34 #12
50671 Strijder
In Extremis
pi_12023030
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:09 schreef Deadre het volgende:
2.6 miljard christen in 2025, scary concept... wat mensen toch met religie moeten


Neoconservatief reveil / Rechtse contrareformatie overspoelt christendom
door Ton Crijnen
2003-07-25

...

Al deze voorbehouden nemen echter niet weg dat binnen het christendom een 'contrareformatie' aan de gang is die de progressieve Luthers en Calvijns op den duur wel eens letterlijk met stomheid zal slaan.


Luther en Calvijn waren wel hervormers, maar je hele verhaal betreft voornamelijk de Rooms-Katholieke kerk. Terwijl Luther en Calvijn zich daar juist tegen afzetten. Hieruit is dan ook het gereformeerde ( en onder meer ook het Nederlands-Hervormde Christendom ) uit ontstaan.
Verdere groei hierin heeft ondermeer geleid tot de extreme vormen die je vaak in Amerika ziet.
Geldt jou verhaal ook voor de groep niet-Rooms-Katholieke Christenen ?
Untill I awake - / - Elu Elensar
pi_12023085
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:44 schreef DennisMoore het volgende:
Dit speelt al jáááren hoor, en heeft niets te maken met de islam.
Inderdaad, dat wordt er tegenwoordig overal aan de haren bij gesleept. Deze trend speelt zeker al een half decennium.
quote:
En zelf zie ik de lui in Afrika liever christen worden dan moslim. Christendom is veel minder een politiek systeem, en kent in de praktijk geen Sharia-achtige lijfstraffen.
Het is inderdaad minder politiek maar ht Afrikaanse christendom is niet bepaald verlicht te noemen. Het is heel erg gestoeld op wat hier evangelische gemeenten en Pinkstergemeenten zijn en die zijn wel heel blij, maar ook erg dogmatisch en kennen een sterke sociale controle.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:50:13 #14
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_12023131
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:24 schreef Vampier het volgende:
Ik heb liever dat een godsdienst die modern is verrechtst dan een godsdient die nog in de midderleeuwen hangt.
Rechts als in conservatief, niet liberaal. Dus juist terug naar de middeleeuwen. Een zorgwekkende ontwikkeling.
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:50:30 #15
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_12023137
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:41 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

ik bedoel Wodan, da's zo'n typische hondenaam dus niets tegen jou ofzo....

Dat verrechtsing komt volgens mij voor een groot deel door de situatie na 11-09-01. Steeds meer mensen zijn fel tegen de Islam en dat is dan ook te merken in het Christendom.


Oh, mijn excuses dan, en laat mij dan een verklaring geven voor Wodan

Wodan is een van de oude scandinavische goden, nu moet ik toegeven dat het enigzins hondachtig overkomt, maar daar had ik in de eerste plaats niet aan gedacht, ook niet gerekend hier op trouwens..

Heil

Marius

Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
pi_12023171
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:47 schreef SCH het volgende:

Het is inderdaad minder politiek maar ht Afrikaanse christendom is niet bepaald verlicht te noemen. Het is heel erg gestoeld op wat hier evangelische gemeenten en Pinkstergemeenten zijn en die zijn wel heel blij, maar ook erg dogmatisch en kennen een sterke sociale controle.


Bij gebrek aan goede overheid is dat prima. Biedt structuur en houvast.
Natuurlijk, meningen over condoomgebruik etc zijn achterhaald, maar dat draait ooit nog wel 's bij. Op dit moment is een verchristelijking, ook al is die ouderwets, beter dan het alternatief.

Verder speelt het 'probleem' vooral in de R-Katholieke kerk, het stemmen bij synodes etc. Een beetje gemiddelde christelijke kerk in een stad in NL zal er niets van merken. Mja, hooguit dat er straks wat zendelingen uit Afrika hier voor de deur staan. .

pi_12023206
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:50 schreef Vibromass het volgende:

Rechts als in conservatief, niet liberaal. Dus juist terug naar de middeleeuwen. Een zorgwekkende ontwikkeling.


En 'conservatief' betekent helemaal niet 'terug naar de middeleeuwen'. Da's slechts een domme karikatuur.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:52:42 #18
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_12023213
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:51 schreef DennisMoore het volgende:

[..]
Verder speelt het 'probleem' vooral in de R-Katholieke kerk, het stemmen bij synodes etc. Een beetje gemiddelde christelijke kerk in een stad in NL zal er niets van merken. Mja, hooguit dat er straks wat zendelingen uit Afrika hier voor de deur staan. .


Of een inquisitie
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_12023268
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:52 schreef Vibromass het volgende:

Of een inquisitie


Meneer, u denkt in ouderwetse clichés.
Bovendien heeft een kerk, zelfs de RK, weinig tot geen politieke/economische macht meer. Want daar draaide het in het verre verleden uiteraard om.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:55:33 #20
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_12023297
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Inderdaad, dat wordt er tegenwoordig overal aan de haren bij gesleept. Deze trend speelt zeker al een half decennium.
[..]

Het is inderdaad minder politiek maar ht Afrikaanse christendom is niet bepaald verlicht te noemen. Het is heel erg gestoeld op wat hier evangelische gemeenten en Pinkstergemeenten zijn en die zijn wel heel blij, maar ook erg dogmatisch en kennen een sterke sociale controle.


Nee - het is een onafhankelijke macht, en daarom nog veel gevaarlijker. Heb je enig besef hoe groot de macht van de rooms-katholieke kerk was ten tijde van de middeleeuwen? Ik bedoel: keizer werd je gekroond door de paus.

Denk je dat een niet-christen, of iemand die geen goedkeuring kan krijgen van de kerk in zulke landen straks nog president kan worden?

Of -beter nog- er iemand opstaat die _wel_ precies schreeuwt wat de kerken predikt en aan de macht komt?

(kijk vooral even naar amerika waar nu uiterst conservatieve christenen aan de macht zijn...)

“There’s class warfare, all right, but it’s my class, the rich class, that’s making war, and we’re winning.”
― Warren Buffett
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:57:25 #21
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_12023358
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:52 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En 'conservatief' betekent helemaal niet 'terug naar de middeleeuwen'. Da's slechts een domme karikatuur.


Je maakt het jezelf maar weer eens makkelijk. Misschien kun je even uitleggen wat er dan wél bedoeld wordt met het bovengenoemde neoconservatieve reveil.
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_12023366
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:51 schreef DennisMoore het volgende:
Bij gebrek aan goede overheid is dat prima. Biedt structuur en houvast.
Natuurlijk, meningen over condoomgebruik etc zijn achterhaald, maar dat draait ooit nog wel 's bij. Op dit moment is een verchristelijking, ook al is die ouderwets, beter dan het alternatief.
Oh zeker, het is altijd goed als mensen zich aansluiten bij een gemeenschap, als ze het maar uit vrije wil doen en er ook weer uit kunnen stappen als ze dat willen. Ik ben iets minder optimistisch over die dogmatische opvattingen over vrouwen, seksualiteit en emancipatie - het richt grote schade aan op het gebied van AIDS. Misschien dat het bijdraait maar dat vraag ik me af, deze dogmatische opvattingen zijn onderdeel van deze geloofsstroming, de evangelicalen in ons land denken in grote lijnen hetzelfde.
quote:
Verder speelt het 'probleem' vooral in de R-Katholieke kerk, het stemmen bij synodes etc. Een beetje gemiddelde christelijke kerk in een stad in NL zal er niets van merken. Mja, hooguit dat er straks wat zendelingen uit Afrika hier voor de deur staan. .
Die zendelingen zijn er nu al in grote getale. Ook in Amerika komen ze met velen. Ze zien ons hier toch als losgeslagen zondenaars. En geef ze eens ongelijk
De RK-kerk moet maar gewoon een Afrikaanse paus uit de schoorsteen toveren als JP de pijp uitgaat (oh wat een woordspelingen...), er is wel een goede kandidaat, maar ik vrees dat ze daar niet voor kiezen.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 22:58:31 #23
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_12023388
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Meneer, u denkt in ouderwetse clichés.


Ah, maar als 't grapje over een zendeling gaat is het natuurlijk heel iets anders
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_12023418
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Meneer, u denkt in ouderwetse clichés.
Bovendien heeft een kerk, zelfs de RK, weinig tot geen politieke/economische macht meer. Want daar draaide het in het verre verleden uiteraard om.


Daar vergis je je, denk ik, een beetje in hoor. Bij ons misschien niet maar in Afrikaanse, Amerikaanse en zeker Latijns-Amerikaanse landen is de politieke invloed van de kerken behoorlijk.
pi_12023453
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:57 schreef Vibromass het volgende:

Je maakt het jezelf maar weer eens makkelijk. Misschien kun je even uitleggen wat er dan wél bedoeld wordt met het bovengenoemde neoconservatieve reveil.


Dat staat keurig in de openingspost.

Anti-abortus, anti-condoom, geen homo-huwelijken en geen vrouwen als priester in de kerk.
Jammer inderdaad, maar als dat de enige nadelen zijn? Ja, gráág! Liever dát dan meer Soedan-achtige landen!

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')