abonnement Unibet Coolblue
pi_12016642
nog wat uitspraken

Door ze in kaart te brengen, gewoon naam en toenaam en als het nodig is ook fotos. En duidelijk te maken, ook aan betrokkenen zelf dat wij ze in de gaten hebben en precies weten wie het zijn en dat we op het moment dat er delicten gepleegd worden, geweldsmisdrijven aan de orde zijn, dat we die groep heel duidelijk uit zullen selecteren en zullen nagaan of de groep er bij betrokken is. Dit natuurlijk los van het direct erbovenop zitten op plekken waar eventueel dat soort dingen zouden kunnen gebeuren.
En die harde kern groep, maximaal proberen te voorkomen om de dreigende groepen te helpen om te voorkomen dat ze van de glijbaan afgeleiden.
Hard tegen hard, deze categorie is desastreus en vernietigend voor de samenleving.

Aldus burgemeester Stekelenburg

- - - - -

De recherche laat 2 tot 6 politiemedewerkers zich richten op de groep Antillianen.
Een harde aanpak is nodig. We doen extra ons best om met heel veel inzet mensen die op de glijbaan zitten tegen te houden dmv verschillende welzijnsorganisaties. Stevige aanpak, zodat we het onder controle krijgen, we moeten de negatieve spiraal tegenhouden.
Het is al langer bekend bij Burgemeester Stekelenburg dat er zon groep rondliep. Er kan dus geconcludeerd worden dat het beleid op gebied van de gemeente en politie gefaald heeft. Allerlei initiatieven, door allerlei organisaties, dat was leuk en aardig maar er is te weinig samengewerkt, mensen waren te weinig op de hoogte van waar ze met elkaar mee bezig waren en dit is hopelijk een manier om al die kracht echt te bundelen en dat door die problemen bij een paar mensen neer te leggen en dat zo aan te gaan pakken. Stekelenburg wil trouwens ook zijn eigen verantwoordelijkheid als burgemeester als handhaven van openbare orde en veiligheid en de mogelijkheid die hij vanuit die functie heeft, aangrijpen.
Goed willende Antillianen leiden eronder, wij worden er op aangesproken. De overgrote meerderheid die van goede wil zijn is die groep jongeren helemaal beu en willen helpen de criminele in de kaart te krijgen en zullen niet schuwen om tips te geven.

Aldus Tom van den Oetelaar -verslaggever-

- - - - -

De harde kern moet aangepakt worden, wel zou ik daarbij onderscheid willen zien. Een deel van die kern is er niet zomaar ingekomen, heeft te maken met een aantal sociale omstandigheden
waardoor ze naar de harde kern zijn afgegleden. Die worden niet helemaal los gelaten, stuk ondersteuning erin krijgen die gevoelig zijn om te kiezen voor een ander perspectief. Dus ik denk van harde aanpak. Groep die feitelijk niets wilt, gaat maar zitten. Groep die tijdens de tensie eventueel iets zou willen, daar moet je ook iets mee doen. Dat is mijn insteek.
Door de ontwikkelingen van de laatste tijd, de manier waarop Bart Raaijmakers is omgekomen, dat heeft het beeld van de Antilliaanse gemeenschap geen goed gedaan, kan het keren? Ja, zeker als de Antilliaanse gemeenschap erbij betroken gaat worden om ook mee te doen in de deeloplossing. Zelf kunnen ze zorgen dat binnen de gemeenschap een soort vangnet ontstaat waardoor dus inderdaad groepen heel snel gesignaleerd gaan worden. Deuren gaan dicht omdat een deel van de jongeren afhankelijk zijn van onderdak. Handgrepen geven, om met de situatie om te gaan. Zo kunnen ze er wel degelijk iets mee.
De Antilliaanse gemeenschap is klein, mensen kennen elkaar. Geen Antilliaan zal gelukkig zijn, ongelukkig met dit soort daden en zij wel degelijk een oplossing willen zien en zeker dat dit niet meer gebeurt. Iedere Antilliaan die op een feestje komt worden aangekeken na aanleiding van het incident. Ik kan me niet voorstellen dat een Antiliaan, die goede voornemens heeft en zijn best doet om mee te komen in de samenleving, gelukkig zal zijn met dit gebeuren

Aldus Ruben Maduro van de muliculterel organisatie Palet-

[Dit bericht is gewijzigd door hardsilence op 25-07-2003 17:49]

pi_12016649
offtopic

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 25-07-2003 18:16]

  vrijdag 25 juli 2003 @ 18:16:41 #4
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12017247
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 17:49 schreef hardsilence het volgende:
nog wat uitspraken
De harde kern moet aangepakt worden, wel zou ik daarbij onderscheid willen zien. Een deel van die kern is er niet zomaar ingekomen, heeft te maken met een aantal sociale omstandigheden
waardoor ze naar de harde kern zijn afgegleden. Aldus Ruben Maduro van de muliculterel organisatie Palet-
Ja goed opgemerkt van um, Nederland is werkelijk vreselijk qua sociale voorzieningen voor ze, uitkerinkje, scholing, ziekenfonds, woning, wat moeten ze nog meer hebben een Mercedes of een BMW, nee Porsche....tuurlijk.

wat een kul zeg jezus, wat voor argumenten kun je nog verzinnen om anderen de zwarte piet toe te schuiven.
Dit soort akties van de HH heren Antillianen geeft aan: geen enkel gevoel, geen enkele sociale verantwoording, geen enkel greintje menselijkheid, niks nada, ophouden met praten, er gaan mensen dood door dit soort misdadigers, hard met nog veel harder vergelden.
Zet desnoods het leger in maar veeg de straten schoon, zorg dat dit tuig niet meer op straat rondloopt.
Stop met het onderschatten van het probleem, het wordt snel alleen maar groter, waarom nu ineens praten terwijl het 10 jaar geleden al had moeten gebeuren............

Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_12022759
En als ze opgepakt worden, lopen ze, na 5 dagen en met een boeite van ¤100,- op zak, weer vrolijk over straat...
pi_12025638
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 22:33 schreef frankkampschreur het volgende:
En als ze opgepakt worden, lopen ze, na 5 dagen en met een boeite van ¤100,- op zak, weer vrolijk over straat...
Zo triest is het in dit geval niet..
Ik heb wel vertrouwen in de aanpak van Stekelenburg..
  zaterdag 26 juli 2003 @ 11:05:42 #7
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12027783
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 00:36 schreef hardsilence het volgende:

[..]

Zo triest is het in dit geval niet..
Ik heb wel vertrouwen in de aanpak van Stekelenburg..


De vorige reaktie is zo vreemd nog niet, helaas gebeurd het zo nogal eens te vaak, nie meer doen he.................... en weer vrij.
Ik hoop dat de maatschappij Stekelenburg aan zijn woord houdt.
Wat in ieder geval goed is, dat hij het zo luid en duidelijk op tv gezegd heeft, terugkrabbelen kan nu haast niet meer..............
Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_12028580
'Ik had meteen voluit begrip moeten tonen'

Zaterdag 26 juli 2003 - Tilburgs burgemeester Stekelenburg kreeg na de dodelijke steekpartij in de Reeshof een lawine van kritiek over zich heen. Na een warm bad, volgde een koude douche.

Toen hij kanker bleek te hebben, ontving hij uit de stad een stortvloed van bemoedigende reacties. Het voelde als een warm bad, zei hij eerder. Maar deze week volgde een koude douche. Na de dodelijke steekpartij in de Reeshof kreeg burgemeester Stekelenburg felle en persoonlijke kritiek over zich heen. In een aantal gevallen ging het om regelrechte hate-mail. Zo beschuldigde J. van den Bijgaart uit Oisterwijk hem van Tilburg een 'moordstad, en een multicul getto' te hebben gemaakt. De man meende te moeten besluiten met 'ik hoop dat uw ziekte u verlost en Tilburg mag verlossen van een gevaarlijk links persoon' Stekelenburg: "Met inhoudelijke kritiek heb ik geen moeite. En laat mijn ziekte vooral geen reden zijn me te sparen. Maar zo'n reactie gaat alle perken te buiten." Zijn echtgenote heeft de e-mail beantwoord: 'Ik vind het bedroevend en schandelijk dat u mijn man dit soort zaken toewenst. De samenleving wordt verziekt door mensen die zinloos geweld toepassen, maar door uw opstelling wordt ze zeker niet beter'.

Opkrassen
Ook de serieuze kritiek heeft Stekelenburg geraakt. Zo schreven mensen dat hij 'mijn burgervader niet meer is' en dat hij 'moet opkrassen'. De kern van de kritiek, dat hij niet hard genoeg zou optreden tegen de misdaad, vindt hij onterecht. "We zijn er de laatste tijd heel intensief mee bezig. We zitten bóvenop de straatroof, we zijn bezig preventief fouilleren mogelijk te maken, in het veiligheidshuis wordt de samenwerking verbeterd, de commissie Fijnaut komt binnenkort met voorstellen. Maar helaas neemt het gevoel van onveiligheid nog niet af." In de berichtgeving over de steekpartij heeft volgens hem te weinig doorgeklonken wat hij wél heeft ondernomen. Zo is het toezicht op de Reeshofdijk geïntensiveerd, en waren daar met het oog op de veiligheid voordien al zestig nieuwe lantaarns geplaatst. "Ook het feit dat ik meteen mijn deelneming heb betuigd met de familie was het kennelijk niet waard om af te drukken of uit te zenden." Verwijt hij zichzelf misschien ook iets? "Ja, in mijn eerste reactie op journalisten die me persoonlijk verantwoordelijk hielden voor het drama, ben ik te veel in het defensief geschoten. De emotie en verontrusting in de wijk en de roep om reactie van de overheid zijn terecht en begrijpelijk. Ik had daar voluit begrip voor moeten tonen in plaats van meteen te nuanceren." De hate-mail uit Oisterwijk blijkt afkomstig van een fanatiek aanhanger van wijlen Pim Fortuyn. De man wilde niet reageren op de vraag wat hem heeft bezield. Zijn echtgenote verontschuldigt zich echter voor haar door ziekte gevelde man. "Wij LPF'ers flappen er nogal makkelijk iets uit. Maar hij heeft er zelf ook spijt van." Stekelenburg kreeg een excuus-mailtje.
- - - - -
Dit vind ik persoonlijk echt triest, al die haat naar Stekelenburg toe! De media laat niet alles wat Stekelenburg zegt in beeld komen, en daardoor ontstaan weer wat misverstanden. Dit vind ik heel laag van de personen die die haat mails sturen. En dan de ziekte van burgemeester Stekelenburg erbij halen. Hoe weinig respect kan je hebben voor een burgemeester. Heb verdomme respect voor die man, hij heeft ook geen makkelijke tijd meegemaakt, en heeft uitgesproken dat hij hard tegen hard gaat, heb dan ook vertrouwen in hem!

[Dit bericht is gewijzigd door hardsilence op 26-07-2003 12:27]

pi_12028618
'Antilliaanse gemeenschap Tilburg voelt zich gekwetst'

Zaterdag 26 juli 2003 - TILBURG - De verhouding tussen de Antilliaanse organisatie Sirkulo Antiyano Tilburg (SAT) en het gemeentebestuur is flink verstoord. De ferme uitspraken van burgemeester J. Stekelenburg over de aanpak van criminele Antillianen, hebben de Antilliaanse gemeenschap gekwetst, zegt de SAT. Wethouder G. Mevis beaamt dat er sprake is van onderlinge 'irritatie'.

De onenigheid is ontstaan na het gesprek dat de gemeente donderdag met SAT en andere instellingen in Tilburg had over de problemen met een groep Antillianen. Daarin werd ondermeer een aantal maatregelen afgekondigd om Antilliaanse criminelen harder aan te pakken. SAT is het niet eens met deze insteek. "De harde uitspraken stigmatiseren de Antilliaanse gemeenschap. Het is op het moment echt niet fijn om een Antilliaan in Tilburg te zijn", reageert voorzitter R. Pieters. Volgens Pieters staat de telefoon bij SAT roodgloeiend. "Veel Antilliaanse mensen zijn bang voor de gevolgen. Ik heb heel veel respect voor burgemeester Stekelenburg, maar ik vind dit zo'n rare ontwikkeling. Hij heeft er niet bij stil gestaan wat voor impact zijn woorden hebben."

Onbegrijpelijk
Pieters vindt het ook onbegrijpelijk dat de gemeente dit jaar besloten heeft de subsidie aan SAT te verminderen. "Het geld gaat nu naar algemene instellingen als Palet en Traverse. We zijn echt voor samenwerking met hen. Maar bij ons is zoveel kennis in huis. Waarom worden wij dan gekort? We hebben hier ook bezwaar tegen aan getekend, maar nog niets gehoord. We moeten zo snel mogelijk met de gemeente aan tafel, want de problemen in de Antilliaanse gemeenschap moeten worden opgelost." Wethouder Mevis betreurt de reactie van de SAT. "Het heeft geen zin om zwartepieten naar elkaar toe te schuiven. De SAT vervult een goede rol, maar kan ook in zijn eentje de problemen niet op te lossen." Over de harde aanpak richting criminele Antillianen zegt Mevis: "Als dat het enige was wat wij zouden doen, dan zouden we verkeerd bezig zijn. Maar we zijn ook hard aan het werk aan de preventiekant door de huisvestings- en scholingsprojecten. Het is absoluut niet zo dat wij in onze witte ivoren toren zitten."

pi_12028646
Antillianen

Voor het eerst in de lange historie van het Brabants Dagblad stond deze week in een bericht over een straatroof in Tilburg, dat de daders 'blanken' waren.

Dat moest wel omdat we sinds dinsdag openlijk schrijven dat de verdachten van de roofmoord op Bart Raaijmakers 'Antillianen' zijn. In de eerste artikelen in de krant van maandag over de dodelijke steekpartij stond dat nog niet. Want ons beleid is dat we alleen de landsaard vermelden als er een relatie is met de gebeurtenis. En aangezien ook allerlei blanke Nederlanders betrokken zijn bij steekpartijen, is dat een niet bij uitstek gekleurde bezigheid.

In de loop van maandag werd duidelijk dat de vier verdachten bij een groepje Antillianen horen die berucht zijn vanwege hun criminele activiteiten. Ter redactie vonden we dat het toen tijd werd dit erbij te zetten en zo verschijnen sinds dinsdag de Antillianen in de krant.

Hoe zeer je hiermee moet oppassen bleek later in de week toen burgemeester Stekelenburg onthulde dat onder de vier verdachten, van wie overigens niemand al een strafblad had, maar twee Antillianen zitten. De andere twee zijn een Surinamer en een jongen uit West-Afrika. Alle vier donker, dat wel. In menig café doet een verdere detaillering er dan niet toe, 'het zijn weer allemaal zwarten'. Maar in de krant is een dergelijk onderscheid wel degelijk belangrijk, omdat we nu toch al de kans lopen de hele Antilliaanse gemeenschap in Tilburg, vijfduizend mensen in getal, in deze ellende mee te slepen.

Het Brabants Dagblad voert in de berichtgeving over niet-blanke mensen een voorzichtig beleid. Wij willen de waarheid vertellen zonder makkelijke vooroordelen te bevorderen. De Telegraaf en Omroep Brabant zijn hierin een stuk ruiger, ieder medium heeft zijn eigen stijl. Uit reacties blijkt dat veel lezers onze stijl waarderen, maar er is de laatste jaren behoorlijk wat spanning rond de allochtone berichtgeving ontstaan. Bij een winkeldiefstal zetten wij er nog steeds niet bij hoe de daders eruit zagen, omdat alle nationaliteiten winkeldiefstallen plegen. Maar een paar jaar geleden kreeg ik voor het eerst een lezeres aan de telefoon die verontwaardigd vertelde dat ze 'De Telegraaf moest vatten om erachter te komen dat het zwarten waren'.

In forums zeg ik altijd 'ja' op de vraag of een krant een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft, maar daarmee ben je er natuurlijk niet. Want wat betekent dat precies?

'U hebt een opvoedende taak' legde een Tilburgse mevrouw van zevenenzeventig me donderdag per telefoon uit. Ze had haar hele leven in het jeugdwerk gezeten en sprak op straat nog steeds allerlei jongeren aan op hun gedrag. Haar kinderen vinden in toenemende mate dat ze hiermee moet oppassen. 'Maar ik ben niet zo'n bange', zei ze.

Ze had zich doodgeërgerd ('ik ben echt helemaal van streek') over het stuk in de krant over jongens die hun scootertjes opvoeren. Met het verhaal zelf was, vond ze, niet zoveel mis, het ging haar om de foto's waarop de jongens trots en stoer op hun opgevoerde scootertjes zitten. 'Dat vinden ze gaaf en vet', zei ze, 'ja, ik ken al die woorden. Ze vinden het prachtig dat ze zo op de foto staan en dan gaan allerlei andere jongens dat weer nadoen. Verschrikkelijk is dat, echt verschrikkelijk.'

Met opvoeden zal zij niet bedoelen dat we de lezer moeten gaan betuttelen, maar wel dat we ons steeds afvragen wat we aanrichten met onze berichtgeving. In tegenstelling tot de verontruste mevrouw vond ik het zelf goed dat de scooterjongens als maatschappelijk verschijnsel op de foto stonden. Maar dat kan ook best komen, omdat ik door die types regelmatig bijna van mijn fiets word gereden.

Hoort het dan bij je maatschappelijke verantwoordelijkheid dat je stevig gaat schelden? Zoals de burgemeester van Tilburg de verdachte Antillianen deze week typeerde als 'etterbuilen' en 'rotzakken'. Het lijkt me dat dit de verruwing alleen maar verder in de hand werkt.

Blank tegen zwart, en andersom: het is een doodenge ontwikkeling. Op onze voorpagina van gisteren stond een aangrijpende foto van verdrietige vrienden en klasgenoten van Bart Raaijmakers tijdens de uitvaart. Allemaal blanke jongens. De grote kop ernaast luidde: 'Keiharde aanpak groep Antillianen'.

Duidelijker kunnen de tegenstellingen in de Tilburgse werkelijkheid van dit moment niet worden geïllustreerd. Het gevaar daarbij is dat iedereen nu achter zijn eigen gelijk aanholt. 'De gemeente had eerder moeten ingrijpen.' Dat is achteraf altijd zo.

Preventief fouilleren is nu een oplossing, waar een jaar geleden nog bijna niemand aan wou, want dat doen ze in landen waar we niet bij willen horen.

Vorig weekend ben ik voor het eerst preventief gefouilleerd, in Utrecht, waar het al mag. Wij zelf en de auto werden geheel doorzocht. Opvallend veel donkere mensen stonden rond hun auto's, wat lacherig, net als wij, blanken.

'Uw auto is schoon' zei de vriendelijke agent en we mochten verder.
Met een rot gevoel.

Aldus Tony van der Meulen

pi_12029589
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 12:21 schreef hardsilence het volgende:
Over de harde aanpak richting criminele Antillianen zegt Mevis: "Als dat het enige was wat wij zouden doen, dan zouden we verkeerd bezig zijn. Maar we zijn ook hard aan het werk aan de preventiekant door de huisvestings- en scholingsprojecten. Het is absoluut niet zo dat wij in onze witte ivoren toren zitten."
Nou zeg, scholingsprojecten, ik dacht dat iedereen in Nederland vrijwel kosteloos een opleiding kon volgen, moet er dan nog geld gestopt worden in scholingsprojecten??? Dat vind ik echt belachelijk.

Ik denk dat een hardere aanpak niet structureel mogelijk is, want als dat alleen in Tilburg gebeurt, worden wetten niet veranderd. Doordat de straffen in Nederland nogal laag zijn, alsmede de pakkans, zullen mensen veel sneller weer in hun oude ritme vallen. Er moeten dus gewoon zwaardere straffen komen en er moet landelijk gewoon meer geinvesteerd worden in de verhoging van de pakkans.

Het is misschien asociaal om te zeggen, maar misschien moet er wel gewoon een soort van strafkamp worden opgericht, waar jongeren die voor grote overlast zorgen worden heropgevoed. Een soort trainingskamp waar jongeren de maatschappelijke manieren worden bijgebracht welke ze niet geleerd hebben tijdens hun ouderlijke opvoeding. Alleen op zo'n manier kunnen deze problemen opgelost worden. En het moet snel gebeuren, want hoe langer alles getollereerd worden, hoe meer de problemen escaleren.

pi_12029652
quote:
'Ik had meteen voluit begrip moeten tonen'
Zaterdag 26 juli 2003 - Tilburgs burgemeester Stekelenburg kreeg na de dodelijke steekpartij in de Reeshof een lawine van kritiek over zich heen. Na een warm bad, volgde een koude douche.

Toen hij kanker bleek te hebben, ontving hij uit de stad een stortvloed van bemoedigende reacties. Het voelde als een warm bad, zei hij eerder. Maar deze week volgde een koude douche. Na de dodelijke steekpartij in de Reeshof kreeg burgemeester Stekelenburg felle en persoonlijke kritiek over zich heen. In een aantal gevallen ging het om regelrechte hate-mail. Zo beschuldigde J. van den Bijgaart uit Oisterwijk hem van Tilburg een 'moordstad, en een multicul getto' te hebben gemaakt. De man meende te moeten besluiten met 'ik hoop dat uw ziekte u verlost en Tilburg mag verlossen van een gevaarlijk links persoon' Stekelenburg: "Met inhoudelijke kritiek heb ik geen moeite. En laat mijn ziekte vooral geen reden zijn me te sparen. Maar zo'n reactie gaat alle perken te buiten." Zijn echtgenote heeft de e-mail beantwoord: 'Ik vind het bedroevend en schandelijk dat u mijn man dit soort zaken toewenst. De samenleving wordt verziekt door mensen die zinloos geweld toepassen, maar door uw opstelling wordt ze zeker niet beter'.


Dit vind ik trouwens wel een erg diep trieste reactie van die vent, je kan het niet eens zijn met Stekelenburg maar om dan zulke mails te gaan sturen
  zaterdag 26 juli 2003 @ 13:52:04 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12029766
quote:
De hate-mail uit Oisterwijk blijkt afkomstig van een fanatiek aanhanger van wijlen Pim Fortuyn. De man wilde niet reageren op de vraag wat hem heeft bezield. Zijn echtgenote verontschuldigt zich echter voor haar door ziekte gevelde man. "Wij LPF'ers flappen er nogal makkelijk iets uit. Maar hij heeft er zelf ook spijt van." Stekelenburg kreeg een excuus-mailtje.
Als die Antillianen nu ook sorry roepen, dan is iedereen weer blij.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_12029781
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 11:05 schreef Midioot het volgende:

[..]

De vorige reaktie is zo vreemd nog niet, helaas gebeurd het zo nogal eens te vaak, nie meer doen he.................... en weer vrij.


Bij verdenking van moord Heb je een bron?
pi_12029804
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 13:37 schreef frankkampschreur het volgende:

[..]

Nou zeg, scholingsprojecten, ik dacht dat iedereen in Nederland vrijwel kosteloos een opleiding kon volgen, moet er dan nog geld gestopt worden in scholingsprojecten??? Dat vind ik echt belachelijk.


Dan vergis je je nogal. Scholing is n de meeste geallen niet kosteloos.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 14:01:14 #16
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_12029890
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 12:18 schreef hardsilence het volgende:


Hoe weinig respect kan je hebben voor een burgemeester. Heb verdomme respect voor die man, hij heeft ook geen makkelijke tijd meegemaakt, en heeft uitgesproken dat hij hard tegen hard gaat, heb dan ook vertrouwen in hem!


Respect moet je verdienen en niet krijgen omdat je een ziekte.

En hard tegen hard. Laat me niet lachen. Zestig extra lantaarns, nou proficiat hoor, wat een misdaadbestrijding.

Tsja .....
  zaterdag 26 juli 2003 @ 14:03:07 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_12029912
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 14:01 schreef ghettoman het volgende:

[..]

Respect moet je verdienen en niet krijgen omdat je een ziekte.


Totaal mee oneens. Respect hoef je niet te verdienen. Je kan het wel kwijtraken na een misdaad oid.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_12029928
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 14:01 schreef ghettoman het volgende:
Respect moet je verdienen en niet krijgen omdat je een ziekte.
Get lost.

Hij krijgt dat respect ook niet vanwege zijn ziekte maar gewoon omdat respect en fatsoen in de normale omgang horen.

pi_12029938
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 13:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan vergis je je nogal. Scholing is n de meeste geallen niet kosteloos.


Ik bedoel niet kosteloos, maar in verhouding tot wat je zelf moet betalen en wat er door de overheid wordt betaald, stelt het niets voor. Mensen met een lager inkomen hoeven nog minder te betalen voor de scholing van hun kinderen. Trouwens: tot 16 jaar is het wel gratis, daarna misscihen ¤1500 per jaar. Voor dat geld kun je nooit particulier onderwijs volgen.
pi_12029949
[quote]

De hate-mail uit Oisterwijk blijkt afkomstig van een fanatiek aanhanger van wijlen Pim Fortuyn. De man wilde niet reageren op de vraag wat hem heeft bezield. Zijn echtgenote verontschuldigt zich echter voor haar door ziekte gevelde man. "Wij LPF'ers flappen er nogal makkelijk iets uit. Maar hij heeft er zelf ook spijt van." Stekelenburg kreeg een excuus-mail

[qoute]

Net zoals de meeste mensen inmiddels vaak denken dat "'het wel weer een allochtoon geweest zal zijn na een dodelijke steekpartij'' gebeurt het steeds vaker dat de link tussen hate-mail en Fortuyn-aanhang terecht of onterecht snel gelegd wordt.

Wat dat betreft zou het de Fortuyn-aaanhang sieren niet meteen de hele Antiliaanse gemeenschap in Tilburg te stigmatiseren, want net zolas er ook goede Antilianen zijn, zijn er ook goede Fortuyn-aanhangers.

[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 26-07-2003 14:06]

  zaterdag 26 juli 2003 @ 14:24:16 #21
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12030176
Ach, van links krijg je soms ook dat soort reacties, alleen zie je die dan niet in de krant terug.
Dat zal je altijd blijven houden bij dit soort heftige incidenten, zeker als ze ook nog een structurele ondertoon hebben.

BTW, is er nu ok al een begin gemaakt om het nu ook zwart-op-wit op papier te krijgen?
Anders blijft het natuurlijk anders niet meer dan stevige retoriek.

[Dit bericht is gewijzigd door dr.Tesla op 26-07-2003 14:31]

Alles is één
  zaterdag 26 juli 2003 @ 14:57:44 #22
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_12030674
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 14:01 schreef ghettoman het volgende:

[..]

Respect moet je verdienen en niet krijgen omdat je een ziekte.


Kolder. Ieder mens heeft recht op een bepaalde hoeveelheid basisrespect.

Daar kun je bijverdienen en van kwijtraken.

En dan nog, dit soort teksten: 'In een van de e-mails zegt de afzender dat hij hoopt dat Stekelenburgs ziekte Tilburg verlost van een 'gevaarlijk links persoon'
...kunnen natuurlijk in geen enkel geval. Maar ja, wat verwacht je anders van LPF'ers.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 15:09:15 #23
27923 Netanyahu
Onvoorwaardelijk
pi_12030809
Ik heb deze keer geen hatemail gestuurd

Zeker de kat naar Opperlandverrader Kok staat me wel aan !

Amnesty International - Vechten voor de Rechten van de Slechten
  zaterdag 26 juli 2003 @ 15:15:07 #24
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_12030881
Het is toch te erg dat zulke mails worden gestuurd, die man heeft nog maar een tijdje te leven, hij is stervende aan kanker. Die gast mijns inziens is een goedheid en een aanwinst voor de samenleving. Gatver, kutsamenleving is het geworden. Ik heb er geen woorden voor.
We Are Borg, Resistance Is Futile!
  zaterdag 26 juli 2003 @ 15:21:36 #25
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_12030971
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 15:09 schreef Netanyahu het volgende:
Ik heb deze keer geen hatemail gestuurd
Knap van je

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_12031015
Diep triest, maar ik ben weer zo nieuwsgierig dat ik wel een foto van het slachtoffer zou willen zien
Is er misschien een foto?
  zaterdag 26 juli 2003 @ 15:32:22 #27
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12031136
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 14:57 schreef Verbal het volgende:

...kunnen natuurlijk in geen enkel geval. Maar ja, wat verwacht je anders van LPF'ers.

V.


Wat een simpele opmerking................
Ondanks de hitte toch geitewol aan ?
Hevig kunne kwatsu is een gave
  zaterdag 26 juli 2003 @ 15:42:49 #28
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12031298
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 13:53 schreef SCH het volgende:


Bij verdenking van moord Heb je een bron?


Ik heb nergens beweerd dat het zo gaat in geval van moord, dat maak jij er van.......feit is, en de bron zijn mijn ogen en de realiteit van iedere dag, dat er veel en veel te makkelijk mee wordt omgesprongen, met onder andere als gevolg dat sommige buurten compleet onleefbaar zijn geworden.

Er zijn hier groepen, veelal allochtonen die ongestraft hun eigen regels bedenken en opleggen aan mensen die geen kant uitkunnen.

Nu moet er ineens gepraat worden, terwijl de racisten onder ons, onder andere ik dus (not) al jaren roepen dat er iets moet gebeuren.
Nu is de weerstand ineens een stuk kleiner tegen uitspraken over minderheden..........hypocriet en typisch de laffe linkse zelfingenomen mentaliteit, nu is het ineens geen racisme meer......nu komt het ineens heel dicht bij.

Het lijkt wel of eerst een hoop onschuldige mensen het mag bezuren alvorens de politiek iets gaat ondernemen...........vraag me af of er ook echt iets gebeurd buiten praten dan..........durf haast te wedden van niet.

We zullen het zien..............tis toch al te laat.........voor velen.

Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_12033198
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 15:42 schreef Midioot het volgende:
Het lijkt wel of eerst een hoop onschuldige mensen het mag bezuren alvorens de politiek iets gaat ondernemen...........vraag me af of er ook echt iets gebeurd buiten praten dan..........durf haast te wedden van niet.

We zullen het zien..............tis toch al te laat.........voor velen.


Al veel te veel mensen zijn van hun leven beroofd, maar er kunnen er ook nog velen voorkomen worden. Verdomme wat voor leven heeft je kind wanneer het nu net op de wereld komt, ik zou momenteel niet eens kinderen op de wereld willen zetten, met deze wrede maatschappij, dat kind kan niet bepaald een normaal leven leiden.
Ik blijf op Stekelenburg vertrouwen, men moet hem steunen, niet met die verdomde haatmails komen en alles wat hij zegt niet serieus nemen. Stekelenburg is tenslotte ook gewoon een mens, die ook fouten kan maken. Heb vertrouwen in die man!
pi_12035345
quote:
ROERMOND Een 72-jarige man uit Roermond
is gestorven aan de gevolgen van zware
mishandeling.Hij werd dinsdag door een
onbekende aangevallen op de Roermondse
begraafplaats Tussen de Bergen.

Volgen onbevestigde berichten sloeg een
man het bejaarde slachtoffer met een
baksteen op het hoofd.Op zijn lichaam
wordt sectie verricht.

Vanochtend vond een tweede geval van
mishandeling plaats in Roermond,op de
Beethovenlaan.Een overvaller sloeg een
man (41) in diens garage met een hamer
op het hoofd.De overvaller zocht bij de
zwaargewonde man nog gauw naar iets van
waarde,maar vluchtte daarna weg.
Geen zin om een nieuw topic te open.
pi_12035416
quote:
Interview
'Doodgaan, ik vind het niks'
Door Pieter Broertjes en Frank van Zijl

TILBURG - Johan Stekelenburg (61) vecht een bijna niet te winnen strijd tegen kanker. Het had niks gescheeld of de 'man van het volk' had zijn intrek kunnen nemen in het Torentje. Tot dat telefoontje van de internist. 'Het zit in mijn lijf en ik krijg het er nooit uit.'

Begin juli, Tilburg, aan de eettafel in de villa waar Johan Stekelenburg woont met zijn vrouw, Heleen Hoekstra.

'We staan op een redelijk cruciaal moment. Ik moet vrijdag door de scan. Die is bepalend voor wat er verder met me gaat gebeuren. Na de zes eerste chemokuren heb ik er ook een gehad. Toen bleek dat de uitzaaiingen gemiddeld met zo'n vijftig procent waren teruggedrongen.

'In het begin voelde ik absoluut die lever zitten. Je voelde de pijnlijke plekken. Nu niet meer. Ik voel alleen nog het zakken van voedsel. Je denkt dat je van boven tot onder vol eten staat. Ik zou er bij wijze van spreken met mijn vinger zo bij kunnen. Ik mag alles hebben, maar in kleine hoeveelheden. De maag is nog maar een kwart van wat hij was. Er loopt een rechtstreekse verbinding van keel naar maag. Dus dat voedsel stapelt zich op. Na een half uur verteert dat weer. De maagzuren doen hun werk wel.

'Het is een fysieke belemmering. Maar ach, het is niet echt lastig. Je moet eraan wennen. Je moet zorgen dat je ogen zich wat aanpassen. Ik ben altijd een liefhebber geweest van lekker eten. Een echte Bourgondiër. Maar ik geloof niet dat ik mezelf een verwijt hoef te maken. Roken doe ik niet. Verder lustte ik een stevig glas bier en een glas wijn, zoals ieder ander.

'Als vrijdag bij de scan blijkt dat alle chemo niet heeft geholpen, dan komt levensgroot de vraag op je af: hoe nu verder? Hoek (zijn vrouw Heleen, red.) en ik zijn naar Pinedo geweest, dé kankerspecialist van de VU. Hij zei: de kans dat het ooit uit je lichaam verdwijnt, is nihil. Dat zette me met beide benen op de grond.

'Ik heb een hele agressieve vorm: slokdarmkanker is dat überhaupt. Maar ik reken erop dat de uitzaaiingen verder zijn teruggedrongen. Het zat, of zit in mijn lever, in mijn buik, en naast die nieuwe slokdarm, die nieuwe buismaag. Dáár is het weg.

'In de lever is het dus zo'n vijftig procent verminderd, die voel ik niet meer. En van mijn buik heb ik eigenlijk nooit last gehad. Ik verwacht dat het minder is geworden. Mijn bloedfuncties zijn beter. Ik voel me wel wat vermoeid, maar eigenlijk nog heel goed.

'Het zijn natuurlijk paardenmiddelen die ze gebruiken. Ze spuiten gif in je en dat pakt de kwaaie, maar ook de goeie cellen. Ik ben zeventien kilo afgevallen. Maar ik word er niet ziek van. Ik blijf op de been. Merk wel dat ik op bepaalde dagen een verminderde conditie heb.

'Er zijn mensen die het verbijsterend vinden dat ik gewoon weer aan het werk ben. Ikzelf vind dat meer dan plezierig. Het helpt absoluut bij het omgaan met kanker. Nu wordt niet ieder moment van de dag bepaald door die ziekte. Er is een groot verschil tussen het weekeinde, en de week waarin je aan het vergaderen bent over bij voorbeeld de begroting voor 2004. Werken van 's ochtends tot misschien wel ver in de avond: dan ben ik in het ritme waarbij ik me lekker voel. Het pijntje dat je in het weekeinde voelt, de kortademigheid, die voel je niet als je werkt. Voor mij is het een prettige vorm van verdringing.

'Ik had het er toevallig deze week over met Hoek: zou een wereldreis nog een optie zijn? Maar dan berust je. Dan leg je je neer bij de dood. Want als je op de Atlantische Oceaan zit, kun je niet behandeld worden.

'Ik heb besloten terug te knokken. En maar zo lang mogelijk te blijven leven, op een kwalitatieve manier. Ik wil niet in situaties terechtkomen dat ik kwijlend ergens in een bed lig, met uitzicht naar buiten, in het besef dat je het niet langer dan een paar weken volhoudt. Ik zeg nu: in dat geval zal de kwaliteit van leven bepalend zijn.

'Ik ben aan het vechten, ja. Ik ken zoveel mensen die zo'n chemokuur hebben gehad, hem dan afsluiten, onder controle komen te staan en dan na een jaar of vijf zeggen: ik heb ooit nog eens een chemokuur gehad. Die leven door. Dat is voor mij zo goed als zeker niet weggelegd. Tenzij er wonderen gebeuren. Twintig procent van de mensen met slokdarmkanker en uitzaaiingen leeft na vijf jaar nog. Nu ja, waarom ik niet?

'Er gaat geen dag voorbij dat je er niet over praat. Je ontmoet mensen. Die vragen: burgemeester, hoe gaat het nu? Er gaat geen dag voorbij. Maar ik ben er gewoon. Ik heb het deze week aan een paar collegeleden gevraagd: horen jullie geroezemoes: ''De burgemeester is zielig; het kan niet lang meer duren?'' Er is wel een enkeling. Maar de meerderheid zegt: de manier waarop hij met zijn werk bezig is, geeft niet het gevoel dat het snel is afgelopen.

'Ik heb op maandagochtend 13 januari jongstleden om vijf over twaalf de mededeling gekregen dat het kanker was. Een tumor van zes centimeter. Ik werd uit de vergadering van B en W geroepen. Ik moest om vijf uur bij de internist zijn om verder te praten. Ik heb het mijn collega's pas na die vergadering verteld. Ik kon er niet zoveel mee.

'Goed, nog geen drie dagen daarvoor kwam er een vraag op me af. De PvdA stond fantastisch in de peilingen. De druk was groot om met een kandidaat-premier te komen. Ruud Koole (partijvoorzitter, red.) belde. Ik en Job Cohen moesten erover nadenken. Maar zowel Job als ik aarzelde.

'Ik ben 61 jaar, heb het hier goed naar mijn zin. Je maakt je kwetsbaar op het moment dat je je beschikbaar stelt voor iets dat er nog niet is. En ik wilde ook wel het gesprek aangaan met Wouter Bos. Hoe is straks onze verhouding? Mag ik straks als minister-president aan de partijleider komen vragen hoe het moet? Die vragen lagen nog op tafel.

'Natuurlijk voel je genoegdoening als je wordt gevraagd. Er is een generatiewisseling voor nodig geweest. Het geeft aan dat de nieuwkomers anders met politiek bezig zijn. Hoewel het mij nooit gezegd is, had ik het gevoel dat ik voor de partijtop eerste keuze was. Ik ben vanwege mijn leeftijd voor Wouter minder bedreigend dan Job Cohen.

'Ik moest afhaken toen die tumor kwaadaardig bleek. Ik heb de partijtop gebeld, en Job Cohen. Verder wisten alleen de wethouders ervan. Ik moest mijn mond houden. In het belang van de partij. We speelden in de publiciteit een bizar toneelstuk. Tot het allerlaatste moment.

'Later, na mijn operatie, toen alles goed leek, heeft Bos me nog gevraagd na te denken over een ministerspost. De provinciale-statenverkiezingen kwamen eraan. Ik werd met Albanese cijfers tot lijsttrekker van de PvdA voor de Eerste Kamer gekozen.

'Ik heb erover nagedacht en ben met Hoek tot de conclusie gekomen dat ik het niet moest doen. Al ware ik kerngezond geweest, dan nog niet. Ik heb het hier prima naar mijn zin, heb op landelijk niveau mijn inbreng en heb mijn commissariaten nog. Ik deed volop mee.

'Door de partij is met gevoel gereageerd. Meer dan ik had verwacht. Ruud Koole is zonder meer degene die heeft laten zien dat die kilte bij de PvdA niet nodig is. Hij is op bezoek geweest. Wouter heeft meerdere malen gebeld, hetzelfde geldt voor Ad Melkert en Wim Kok. Melkert belde vanuit Washington. We hebben lang gepraat, over mijn ziekte, over Washington, over Nederland. En Wim Kok, die in het verleden niet overliep van aandacht voor het persoonlijke, liet een aantal keren merken dat hij betrokken is.

'Goed, zij zijn geen persoonlijke vrienden van me. Maar vrienden in de politiek, dat is met elkaar in strijd. Ik heb maatjes. Thijs Wöltgens, Frits Castricum, Ruud Vreeman. Mensen die qua opvattingen dichtbij je staan. In de partij zagen Kok en Melkert mij als bedreiging. Johan Stekelenburg, de man van het volk, de man van buiten, die uit alle peilingen ijzersterk te voorschijn kwam.

'Bij de opvolging van Kok ben ik als kandidaat afgeserveerd. Als iemand met te weinig Haagse politieke ervaring en te veel commissariaten. Ik denk dat dat voor Kok en de partij de belangrijkste overweging is geweest mij er niet bij te betrekken. Tegelijkertijd: hij zat vast aan Melkert. En Kok is heel trouw. Hij was niet ontvankelijk voor een alternatieve kandidaat.

'In de Haagse politiek wordt zo naar elkaar geloerd. Dáár klonk ook steeds dat verhaal over mijn nevenfuncties. Dat is gebruikt om zichtbaar te maken dat ik geen echte sociaal-democraat ben. Dan wordt gezegd dat je een zakkenvuller bent. En dat raakt me.

'Het geld, ach, ik vaar er een leuke boot van. Maar ik heb er geen ander bestedingspatroon door. Rooie rotary, wordt dan gezegd. Wim Meijer, Wim Kok, Johan Stekelenburg. Voor mij maakt het verschil dat ik overal werknemerscommissaris ben. Als je door een ondernemingsraad wordt gevraagd om toezicht te houden, is dat iets anders dan een benoeming vanuit het old boys network.

'Jarenlang stond ik op alle Haagse lijstjes voor een ministerspost, of het burgemeesterschap van een hele grote stad. Het is er niet van gekomen. Toch voelt dat niet als een gemiste kans. Ik lonkte niet, vond het niet van het allergrootste belang, had me er allang bij neergelegd dat ik voor sommigen een outsider moest blijven. Het was niet mijn ideaal naar een Haagse politieke carrière te streven. Ik heb en had het in Tilburg uitstekend naar mijn zin.

'Met de opkomst van Fortuyn is weleens aan de orde geweest of niet meer van mijn populariteit gebruik moest worden gemaakt. Dat is door de campagnecommissie met Melkert in de hoofdrol systematisch afgehouden. Het kon niet zo zijn dat er in de campagne naast de lijsttrekker nog anderen een rol zouden spelen.

'Goed, misschien had dat wel gemoeten. Dan zou de politiek er weleens heel anders hebben kunnen uitzien. Maar ik heb het er nooit over gehad. En zeker niet met Kok. Bovendien vond ik Ad Melkert een goede opvolger. Ook ik had hoge verwachtingen van hem. Hij is een politiek dier, een ontzettend knappe kerel. Een strategisch denker.

'Wat Melkert betekende voor het Nederlandse volk, of wat hij niet betekende, dat bleek pas later, in maart, april, mei vorig jaar. Pas bij die beruchte tv-uitzending op 6 maart dacht ik: hij is de verkeerde keuze. Fortuyn toonde dat pijnlijk aan. Als Bos daar had gezeten, of ik, dan was Fortuyn gemarginaliseerd, of in elk geval gehalveerd.'

Een week later, in de achtertuin. Johan Stekelenburg is aangeslagen.


'Het zit verkeerd. De kanker in de lever is teruggedrongen. Maar er zit ook een nieuw plekje dat resistent is voor de chemokuur. Bij de aanhechting van slokdarm en keel zit bovendien een nieuwe tumor. Volgens mijn Tilburgse oncologe sluit die straks mijn luchtpijp en slokdarm af. Het moet bestraald, ik heb geen keuze.

'Zo langzamerhand krijg ik het gevoel: waar komt het de volgende keer? Het is zo agressief. Hier krijg je een verschrikkelijke opdonder van, dit werkt vreselijk door. Als ik me realiseer wat het betekent . . .

'Vóór de scan dacht ik: het is onder controle. Nu weet ik: het zit in mijn lijf en ik krijg het er nooit meer uit. Dit gevecht dreig ik dus te verliezen . . . Ik probeer mezelf voor ogen te houden dat het nog wel even kan duren. Maar ik weet het niet meer. Wat doet die bestraling met me? En wat gebeurt er daarnaast met mijn lever? Want chemokuren en bestralen gaan niet samen. Hier word ik niet vrolijk van.

'Het is niet reëel om nog te zeggen dat het allemaal wel mee zal vallen. Ik denk dat je nuchter moet vaststellen dat je kansen niet groot zijn. Het is lastig om uit te spreken, maar zo ligt het. Het besef was er altijd wel dat het echt kon mislopen. Maar ik was al bezig met mijn agenda voor volgend jaar, het ligt nu anders.

'Goed, we zullen het over de dood hebben. De emoties zijn nog heviger dan toen ik voor het eerst over mijn kanker hoorde. Als Hoek en ik samen zijn, praten we over het ordenen der zaakjes. ''De belastingconsulent komt volgende week, daar moet jij bij zijn, want dat spreken we dingen af die jij moet weten.''

'De uitvaart is geregeld. Dat hebben we de zaterdag na de allereerste chemokuur al gedaan. Dat geeft opluchting hoor, hele grote opluchting. Dat heb je dan maar gehad, daar ben je het dan over eens. Niemand hoeft zich er nog zorgen over te maken.

'Doodgaan, ik vind het niks, waardeloos. Ik ga die bestraling in met één doel; dat ik het daarna tot mijn 65ste volhoud als burgemeester. Ik moet het negativisme wegdrukken, om te voorkomen dat ik alleen maar met doodgaan bezig bent. Want dat helpt je heus niet.'

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1059196875029.html


Zeg mijnheer Broertjes, ik wil helemaal niet weten dat Stekelenburg op sterven ligt. Ik wil weten hoe het komt dat een deel van de stad waar hij burgemeester van is ziek is. Waarom het zo uit de hand heeft kunnen lopen. En wat hij daar aan gaat doen, als hij er nog wat aan gaat doen. En ik wil weten wanneer hij terugtreedt, want doodzieke mensen kunnen hun werk niet goed doen.

Geen woord over het beleid - nee want iemand die stervende is vraag je niet over beleid (maar ja, hij oefent wel gewoon zijn functie van burgemeester uit hoor). Ja, wél babbelen over Kok, en Bos en Melkert en Cohen en premier zijn. Die Stekelenburg is helemaal niet bezig met Tilburg. Hij is bezig met zichzelf. Onder omstandigheden begrijpelijk - maar dat betekent wél dat je op moet stappen.

[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 26-07-2003 20:14]

  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:08:21 #32
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12035419
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:

verhaal


Echt te bizar voor woorden
Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_12035484
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:08 schreef rroloff het volgende:

[..]

Zeg mijnheer Broertjes, ik wil helemaal niet weten dat Stekelenburg op sterven ligt. Ik wil weten hoe het komt dat een deel van de stad waar hij burgemeester van is ziek is. Waarom het zo uit de hand heeft kunnen lopen. En wat hij daar aan gaat doen, als hij er nog wat aan gaat doen. En ik wil weten wanneer hij terugtreedt, want doodzieke mensen kunnen hun werk niet goed doen.

Geen woord over het beleid - nee want iemand die stervende is vraag je niet over beleid (terwijl hij gewoon nog burgemeester). Ja, wél over Kok, en Bos en Melkert en Cohen en premier zijn. Die Stekelenburg is helemaal niet bezig met Tilburg. Hij is bezig met zichzelf. Onder omstandigheden begrijpelijk - maar dat betekent wél dat je op moet stappen.


Ik vind jouw post een beetje ongepast. Die man ligt verdomme op sterven en heeft al aangegeven dat er iets drastisch gaat veranderen.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:14:06 #34
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12035513
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:08 schreef rroloff het volgende:


Want doodzieke mensen kunnen hun werk niet goed doen.

Hij is bezig met zichzelf. Onder omstandigheden begrijpelijk - maar dat betekent wél dat je op moet stappen.


Toch wel heftig.......
Hevig kunne kwatsu is een gave
  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:16:15 #35
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_12035560
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:12 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik vind jouw post een beetje ongepast. Die man ligt verdomme op sterven...
Ja en? Als hij desondanks een bepaalde verantwoordelijkheid op zich neemt zal hij daar ook naar moeten handelen.
pi_12035590
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:16 schreef Lithion het volgende:

[..]

Ja en? Als hij desondanks een bepaalde verantwoordelijkheid op zich neemt zal hij daar ook naar moeten handelen.


Hij gaat gewoon door tot hij klaar is met werken. Maak je maar niet druk of zo. En nogmaals, hij heeft al aangegeven dat er iets gaat veranderen.

Overigens met ongepast bedoel ik: de manier waarop. Totaal respectloos.

pi_12035621
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:12 schreef Toffe_Ellende het volgende: Ik vind jouw post een beetje ongepast. Die man ligt verdomme op sterven en heeft al aangegeven dat er iets drastisch gaat veranderen.
De man ligt blijkbaar op sterven - dat is een privé-aangelegenheid, een akelige privé aangelegenheid. Maar voor mij is de man burgemeester van Tilburg: hij oefent zijn functie uit. En mag - zolang hij dat is - daarop aangesproken worden.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:20:12 #38
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12035641
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:16 schreef Lithion het volgende:

Ja en? Als hij desondanks een bepaalde verantwoordelijkheid op zich neemt zal hij daar ook naar moeten handelen.


Blijft nog steeds heftig.......maar idd hij neemt de verantwoording, ik wist helemaal niet dat die kanker in zo'n ver gevorderd stadium was bij JS, desondanks hoop ik dat ie zijn woorden waarmaakt en als het hem niet lukt dan moet ie terugtreden.
Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_12035663
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:18 schreef rroloff het volgende:

[..]

De man ligt blijkbaar op sterven - dat is een privé-aangelegenheid. Voor mij is de man burgemeester van Tilburg: hij oefent zijn funct8ie uit. En mag - zolang hij dat is - daarop aangesproken worden.


Uiteraard. Maar dit interview is een portret over hem, zijn priveleven de politiek en de PvdA. Het hoeft helemaal niet over de steekpartij te gaan. Vind het ook niet in het verhaal passen. Ze kunnen daar beter wethouder Hamming over vragen. Die bepaald het beleid als ik me niet vergis.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:22:00 #40
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_12035675
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:17 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hij gaat gewoon door tot hij klaar is met werken.
Dat is heel mooi, maar dat betekent dus ook gewoon dat je kritiek op hem mag leveren als hij z'n taak niet goed uitvoert zonder dat daarbij meteen zijn ziekte als excuus wordt aangevoerd.
quote:
En nogmaals, hij heeft al aangegeven dat er iets gaat veranderen.
Eerst zien, dan geloven. Na zijn typering van dit soort lieden als 'etterbuilen' heb ik er een hard hoofd in dat er daadwerkelijk eens kordaat opgetreden gaat worden. Op mij komt het over dat hij geschrokken is van de negatieve reacties die zijn uitspraken bij het volk hebben losgemaakt en hij nu bezig is (of de media) met een publiciteitscampagne om zijn imago wat op te vijzelen.

Woorden zijn leuk, maar totdat er daadwerkelijk resultaten op tafel liggen blijven het maar woorden.

pi_12035690
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:22 schreef Lithion het volgende:

[..]

Dat is heel mooi, maar dat betekent dus ook gewoon dat je kritiek op hem mag leveren als hij z'n taak niet goed uitvoert zonder dat daarbij meteen zijn ziekte als excuus wordt aangevoerd.
[..]

Eerst zien, dan geloven. Na zijn typering van dit soort lieden als 'etterbuilen' heb ik er een hard hoofd in dat er daadwerkelijk eens kordaat opgetreden gaat worden. Op mij komt het over dat hij geschrokken is van de negatieve reacties die zijn uitspraken bij het volk hebben losgemaakt en hij nu bezig is (of de media) met een publiciteitscampagne om zijn imago wat op te vijzelen.

Woorden zijn leuk, maar totdat er daadwerkelijk resultaten op tafel liggen blijven het maar woorden.


Precies, afwachten dus met het gescheld kan nog even gewacht worden.
  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:27:55 #42
27923 Netanyahu
Onvoorwaardelijk
pi_12035762
Het zou me niet verbazen als ook daar binnenkort met kransen gevoetbald gaat worden

[Dit bericht is gewijzigd door Netanyahu op 26-07-2003 20:28]

Amnesty International - Vechten voor de Rechten van de Slechten
  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:28:05 #43
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12035768
Sinds wanneer issie tot 'man van het volk' benoemd?

Zeker als je stelt dat een significante groep Tilburgers zich niet meer kan vinden in het beleid van burgemeester Stekelenburg ten aanzien van het bestrijden van de misdaad in "zijn stad".
Hij gaat immers over de orde-handhaving in zijn stad.

Wat hij nu zegt had hij al veel eerder ten uitvoer kunnen en moeten brengen.
Maar ja, er moet er altijd eerst eentje het loodje leggen voordat de dames en heren bestuurders het ook echt doorhebben.

Alles is één
  zaterdag 26 juli 2003 @ 20:37:49 #44
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_12035963
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:28 schreef dr.Tesla het volgende:
Sinds wanneer issie tot 'man van het volk' benoemd?

Zeker als je stelt dat een significante groep Tilburgers zich niet meer kunnen vinden in het beleid van Stekelenburg ten aanzien van het bestrijden van de misdaad in "zijn stad".

Wat hij nu zegt had hij al veel eerder ten uitvoer kunnen en moeten brengen.
Maar ja, er moet er altijd eerst eentje het loodje leggen voordat de dames en heren bestuurders het ook echt doorhebben.


Zolang het voor de HH heren bestuurders de ver van mijn bed show is en het alleen de "gewone" man raakt, doet men geen ene moer, maar das met alles............mooi weer spelen dat doen ze over het algemeen prima, 5 x p/j op vakantie e.d. maken ze keer op keer moeiteloos waar.

Zelf wonen ze veelal in luxe huizen/buurten ver van de probleem gebieden, lekker makkelijk om dan te roepen: het valt wel mee allemaal.
Probleem is dat het ook voor hun dichterbij komt en nog veel dichterbij zal gaan komen.

Nu is het ineens paniekvoetbal aan het worden terwijl er al jaren geleden aan de bel is getrokken, toen werd alles maar weggewuifd, nu plukken de burgers de overrijpe vruchten.

Feit: der loopt hier wat gajes rond, dat wil je gewoon niet weten.

Hevig kunne kwatsu is een gave
  zaterdag 26 juli 2003 @ 23:01:46 #45
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_12038618
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Geen zin om een nieuw topic te open.


Roermond, Tilburg... één pot nat...

Dode en gewonde door mishandeling

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_12038812
misschien moeten we een centraal topic gaan maken.
pi_12038892
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:08 schreef rroloff het volgende:

Zeg mijnheer Broertjes, ik wil helemaal niet weten dat Stekelenburg op sterven ligt. Ik wil weten hoe het komt dat een deel van de stad waar hij burgemeester van is ziek is. Waarom het zo uit de hand heeft kunnen lopen. En wat hij daar aan gaat doen, als hij er nog wat aan gaat doen. En ik wil weten wanneer hij terugtreedt, want doodzieke mensen kunnen hun werk niet goed doen.

Geen woord over het beleid - nee want iemand die stervende is vraag je niet over beleid (maar ja, hij oefent wel gewoon zijn functie van burgemeester uit hoor). Ja, wél babbelen over Kok, en Bos en Melkert en Cohen en premier zijn. Die Stekelenburg is helemaal niet bezig met Tilburg. Hij is bezig met zichzelf. Onder omstandigheden begrijpelijk - maar dat betekent wél dat je op moet stappen.


Wat TE al zegt, je post is inderdaad respectloos. Hij neemt een bepaalde verantwoordelijkheid op zich, en handelt daar ook naar. Er komen veranderingen, maar het is logisch dat die niet een, twee, drie te zien zullen zijn. Het is afwachten, en geloven op zijn woorden, je hoeft hem niet meteen in het negatieve te gaan zetten.
Hij is toch niet voor niets nog burgemeester ondanks alles rondom zijn vreselijke ziekte, hij weet wat hij kan, en zal het beste doen voor het volk.
En ja, het interview is dus over zijn privé leven en is er zodat men zicht heeft op hoe het er met Stekelenburg voor staat. Verder niets te maken met waar het topic over gaat.
Jan Hamming, de PvdA-wethouder bepaald het beleid, heeft (dagelijks) aandacht voor: kinderen & jongeren, volkshuisvesting, beheer en onderhoud van wijken en buurten, vrijwilligers, financiën, welzijnswerk.
pi_12043010
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 23:16 schreef hardsilence het volgende: Wat TE al zegt, je post is inderdaad respectloos
Als de meeste mensen dat hier vinden zal dat wel zo zijn.

Ik vind mijn klacht aan het adres van Broertjes wel meevallen. Weet je wat ik erger vind? Dat een burgemeester/korpsbeheerder na de roofmoord op een 18 jarige jongen die net z'n VWO diploma heeft gehaald, een dag na zijn crematie nog altijd bagatelliserend spreekt over "een gevoel van onveiligheid" [1] in zijn stad - nota bene de crimineelste onveiligste (grote) gemeente van Nederland [2] - en dat terwijl hij direct na de moord in de krant vertelt dat hij er tot dan toe voor koos harde criminelen niet duidelijk te maken dat hun gedrag niet getoleerd wordt.[3]

[1] "We zijn er de laatste tijd heel intensief mee bezig. We zitten bóvenop de straatroof [...] Maar helaas neemt het gevoel van onveiligheid nog niet af." Bron.
[2] Bron: Elsevier volgens forumgenoot TBurg. Zie onder.
[3] "Er is een groepje harde criminelen dat de samenleving ontwricht. Die gaan we duidelijk maken dat we hun gedrag niet tolereren"Bron.

Maar misschien zien mijn forumgenoten dat anders.

[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 27-07-2003 11:41]

  zondag 27 juli 2003 @ 11:13:13 #49
43016 Tburg
hopeloos
pi_12043180
quote:
Op zondag 27 juli 2003 10:46 schreef rroloff het volgende:

[2] Bron: Elsevier volgens forumgenoot TBurg


bron:
quote:
Tilburg bij onveiligste gemeenten

Donderdag 12 juni 2003 - TILBURG -

Tilburg, Breda en Dordrecht zijn het onveiligst van alle gemeenten in ons land met meer dan 100.000 inwoners, de G25. Emmen, Den Bosch en Zoetermeer zijn, in die volgorde, de drie veiligste gemeenten.

Dat concludeert het weekblad Elsevier na een onderzoek waarbij alle gemeenten zijn beoordeeld op veiligheid. Daarbij is gekeken naar misdaad, verkeersveiligheid en rampengevaar. Sint-Michielsgestel wordt na het Friese Litterensadiel de veiligste gemeente in Nederland genoemd.

Het Friese Tytsjerksteradiel scoorde het hoogste van alle gemeenten op beide ranglijsten: een vierde plaats voor veiligheid en een derde plaats voor het veiligheidsbeleid. De gemeenten Arnhem, Haarlem en Haarlemmermeer voeren het beste veiligheidsbeleid. Dat is volgens Elsevier zwak in Dordrecht, Tilburg en Ede.


Tilburg staat dus bovenaan, maar dat durven ze er in dit artikel van het Brabants Dagblad (editie Tilburg) er niet bij te zetten.
pi_12043284
quote:
Op zondag 27 juli 2003 11:13 schreef Tburg het volgende:
Tilburg staat dus bovenaan, maar dat durven ze er in dit artikel van het Brabants Dagblad (editie Tilburg) er niet bij te zetten.
Dank voor je bericht, TBurg. Heb mijn bijdrage aangepast.
pi_12062995
Hier enige achtergronden:
quote:
'Groep Antillianen boordevol problemen en zeer explosief'

Van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt

AMSTERDAM - Na de dood van een tiener gaat Tilburg Antilliaanse criminelen 'keihard' aanpakken. Hulpverlener Schrils is pessimistisch.

Over vijf jaar vallen er nog steeds doden, net zoals anderhalve week geleden in Tilburg. 'Sorry, ik kan het niet anders zeggen', zegt James Schrils, maatschappelijk werker voor Antillianen. Hij is somber over de manier waarop de Nederlandse overheid omgaat met losgeslagen Antilliaanse jongeren.

Schrils, historicus en voorzitter van de stichting Forsa voor hulpverlening aan Antillianen, heeft na vijftien jaar werk al zijn optimisme verloren. 'Dit is een groep boordevol problemen. Bijzonder explosief, bijzonder weinig scholing en met bijzonder weinig vooruitzichten.'

Lees hier verder: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1059283587702.html


pi_12063006
quote:
Op zondag 27 juli 2003 11:13 schreef Tburg het volgende:

[..]

bron:
[..]

Tilburg staat dus bovenaan, maar dat durven ze er in dit artikel van het Brabants Dagblad (editie Tilburg) er niet bij te zetten.


Onveiligheid is niet alleen misdaad, maar ook verkeersveiligheid en rampengevaar. Hoe scoort Tilburg op alleen misdaadgebied? Daar gaat het hier per slot van rekening om.
  maandag 28 juli 2003 @ 12:31:56 #53
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_12064524
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:28 schreef dr.Tesla het volgende:
Sinds wanneer issie tot 'man van het volk' benoemd?

Zeker als je stelt dat een significante groep Tilburgers zich niet meer kan vinden in het beleid van burgemeester Stekelenburg ten aanzien van het bestrijden van de misdaad in "zijn stad".
Hij gaat immers over de orde-handhaving in zijn stad.


Significante groep?
Dat valt wel mee.
Wie wil Stekelenburg weghebben? Volgens mij alleen die gefrustreerde LPF-discipelen.

Daarnaast:

quote:
De Antilliaanse gemeenschap is diep gekwetst door de uitspraken van de burgemeester, zegt de Antilliaanse organisatie Sirkulo Antiyano Tilburg (SAT).

[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 28-07-2003 12:34]

  maandag 28 juli 2003 @ 12:32:27 #54
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_12064542
ps: er zitten 4 mensen vast 2 antillianen en 2?
pi_12064825
quote:
Op maandag 28 juli 2003 12:32 schreef Nyrem het volgende:
ps: er zitten 4 mensen vast 2 antillianen en 2?
Ik had ergens gelezen 2 antillianen, 1 zuidafrikaan en nog een ander iemand (weet het niet meer).
...
pi_12064863
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 17:49 schreef hardsilence het volgende:
nog wat uitspraken
De recherche laat 2 tot 6 politiemedewerkers zich richten op de groep Antillianen.
??????

2 tot 6 maar ?

Bij de moord van PF (toen de dader al werd gepakt) waren ze met 10 mensen ofzo bezig, en voor dit maar 2 tot 6 ?

Ik snap het niet meer.
Dit zal nooit beter worden als mensen dit zo blijven aanpakken.

...
pi_12066194
quote:
Op maandag 28 juli 2003 12:32 schreef Nyrem het volgende:
ps: er zitten 4 mensen vast 2 antillianen en 2?
quote:
Van de vier verdachten zijn er, zo zei Stekelenburg gisteren (24 Juli), twee van Antilliaanse afkomst, één van Surinaamse en één van Afrikaanse afkomst.
pi_12066294
quote:
Op maandag 28 juli 2003 12:46 schreef Choller het volgende:

[..]

??????

2 tot 6 maar ?

Bij de moord van PF (toen de dader al werd gepakt) waren ze met 10 mensen ofzo bezig, en voor dit maar 2 tot 6 ?


Ja, en?
quote:
Ik snap het niet meer.
Dit zal nooit beter worden als mensen dit zo blijven aanpakken.
Denk jij beter dan de politie zelf te kunnen inschatten hoeveel mankracht er a) voor nodig is en b) er beschikbaar is?

Laat mensen gewoon hun werk doen, ipv werkelijk alles te gaan lopen bekritiseren, zonder gehinderd te worden door kennis van zaken.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_12066382
Jonge Fortuynisten eisen meer veiligheid
Handtekeningen van angst en onvrede

Maandag 28 juli 2003 - Op het middenplein van de Heyhoef in stadsdeel Reeshof in Tilburg en op de Reeshofdijk zijn gisteren 1.100 handtekeningen opgehaald tegen onveilige plekken in de stad. De actie was georganiseerd door de Jonge Fortuynisten. Burgemeester Johan Stekelenburg nam de handtekeningen in ontvangst.

Haar zoon was 14 toen hij nabij het crematorium van zijn nieuwe mountainbike werd beroofd, zegt Ria Schouten. Twee jaar later, gaat ze verder, het was bij station-West, hadden straatrovers het opnieuw op hem gemunt. Nu moest hij zijn scooter afgeven. Een vriend werd met een schroevendraaier dwars door zijn helm in zijn wang gestoken. In geen van deze gevallen zijn volgens haar de daders gepakt. Mevrouw Schouten vertelt deze wederwaardigheden wanneer haar wordt gevraagd waarom zij en haar man gistermiddag naar winkelcentrum Heyhoef zijn gekomen. Het echtpaar zet de handtekening onder een oproep van de Jonge Fortuynisten Brabant voor een betere beveiliging van de Reeshofdijk en van andere onveilige plekken in de stad. In verband met de actie zijn op de Reeshofdijk door de jongerenorganisatie van de LPF borden geplaatst met de oproep aan de politie 'iets' te doen. Voor de Jonge Fortuynisten is het de eerste grote actie. De publieke aankondiging werd gedaan een week voordat Bart Raaijmakers werd vermoord. Afgaande op de motieven om een handtekening te komen zetten, heeft deze misdaad blijkbaar gewerkt als een katalysator van heel veel onvrede en gevoelens van onveiligheid. De een heeft dit meegemaakt, de ander dat. De een heeft dit van horen zeggen, de ander dat. Maar, merkwaardig: weinigen willen met naam en toenaam in de krant. Zoals het echtpaar op bromfietsen dat zijn hart lucht en vervolgens snel wegrijdt richting jaarmarkt Oisterwijk. Berry de Brouwer (32) heeft minder schroom. Op zijn skates, een sjekje draaiend, vertelt hij hoe bij hem een keer in het holst van de nacht op de Reeshofdijk een stok tussen de spaken van zijn fiets is gegooid. "Sindsdien neem ik de nightliner wanneer ik ben gaan stappen", zegt hij. Onderwijl kijkt de politie van een afstandje toe, uit veiligheidsoverwegingen aangeboden door de gemeente, aldus Joost van Puijenbroek, regio-coördinator van de Jonge Fortuynisten Brabant.

Kritiek
Begon de actie om 12.00 uur, zes uur later zijn 1.100 handtekeningen gezet. Joost van Puijenbroek begint de overhandiging door zich te distantiëren van de hate-mail die burgemeester Johan Stekelenburg de afgelopen week heeft gekregen. "Totaal verwerpelijk", aldus Van Puijenbroek. Maar zijn kritiek is niet mals. Stekelenburg wordt weinig daadkracht verweten. Van de politie verwacht Van Puijenbroek onder meer preventief optreden tegen wat er in deze wereld verkeerd kan gaan. Overigens wordt dat al gedaan, want sinds vorige week woensdag zijn de politiepatrouilles op de Reeshofdijk opgevoerd. Genuanceerd geeft Stekelenburg antwoord. "Goed dat jongeren zich ook met veiligheid bezighouden", verwijdert hij meteen de angel. Hij waarschuwt niet iedereen over dezelfde kam te scheren, want 98 procent is welwillend. Maar tegen hen die niet willen deugen, zal in Tilburg hard worden opgetreden, verzekert Stekelenburg. Even moet hij het zwijgen er toe doen omdat een brommer alles en iedereen overstemt. Op de Heyhoef geldt een verbod voor brommers.

pi_12066654
quote:
Op maandag 28 juli 2003 11:13 schreef rroloff het volgende:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1059283587702.html
ik zet de rest van het artikel toch ook even hier neer...

In Tilburg is vrijdag een nieuw beleid aangekondigd. Burgemeester Stekelenburg gaat Antilliaanse criminelen, 'rotzakken die de samenleving dreigen te ontwrichten', vanaf nu 'keihard' aanpakken. De politie gaat preventief fouilleren. Anderhalve week geleden werd in Tilburg de 18-jarige Bart Raaijmakers doodgestoken. Twee Antillianen, een Surinamer en een man uit West-Afrika zijn opgepakt.

Voor sommige Tilburgers is de nieuwe aanpak mosterd na de maaltijd. In hatemails werd Stekelenburg te verstaan gegeven dat hij als 'gevaarlijk links persoon' van Tilburg een 'multicul getto' en een 'moordstad' heeft gemaakt. Vooral de jonge Antilliaanse criminelen worden gevreesd, vanwege het gemak waarmee zij zwaar geweld gebruiken. Dinsdag werden nog vier Antilliaanse jongeren aangehouden na straatroof met een vuurwapen en aanranding.

Tilburg telde in 1997 nog 2700 Antillianen, nu zijn dat er ruim vijfduizend. Volgens Tilburg is er ook nog een grote groep die zich niet heeft laten registreren. Na Dordrecht, Rotterdam en Amsterdam heeft Tilburg de grootste Antilliaanse gemeenschap.

Schrils, zelf ook Antilliaan, omschrijft de Antillianen als mensen met een groot minderwaardigheidsgevoel en historische trauma's die samenhangen met het koloniale verleden van de Antillen. 'Ze hebben zeer lange tenen. Ze schreeuwen: ''Wij eisen respect!'' Maar ze geven zelf niemand respect. Ach, het is allemaal al lang beschreven en bedacht. Maar in Nederland worden er steevast wat projectjes tegenaan gegooid, die na een paar jaar weer geruisloos verdwijnen.'

Alleen een aanpak die 'handen vol geld gaat kosten' kan soelaas bieden, denkt Schrils. Niet alleen moeten de Antillen een Nederlandse provincie worden, om zo hun economische en sociale situatie snel te verbeteren. De politie moet niets meer accepteren , zegt Schrils. Geen wapenbezit, geen luidruchtige straatfeesten. 'Denk je dat Antillianen problemen hebben met preventief fouilleren? De meesten juichen het toe!'

Ook gemeenten, maatschappelijk werkers en scholen moeten intensief samenwerken om jonge Antillianen aan boord te trekken. 'Een mentaliteitsverandering die vele generaties kost. Dat kan alleen met programma's van tien, twintig jaar. We hebben internaten nodig die kinderen kunnen opvangen, zonodig onder dwang. Vaders moeten op hun verantwoordelijkheid worden gewezen. Ze kunnen de opvoeding niet overlaten aan tienermoeders wier opleidings- en taalniveau doorgaans niet hoger is dan die van de criminele jeugd zelf.'

De Antilliaanse gemeenschap moet intensief worden betrokken bij die aanpak, vindt Schrils. 'Dat is heel moeilijk. Veel mensen bestaan niet voor de instanties. Misschien zijn er in Nederland wel 150 duizend in plaats van 100 duizend Antillianen.

Doen we niks, en dat ligt in deze magere tijd voor de hand, dan moet Nederland de misdaad gewoon accepteren.'

pi_12066758
quote:
Op maandag 28 juli 2003 13:48 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Ja, en?
[..]

Denk jij beter dan de politie zelf te kunnen inschatten hoeveel mankracht er a) voor nodig is en b) er beschikbaar is?

Laat mensen gewoon hun werk doen, ipv werkelijk alles te gaan lopen bekritiseren, zonder gehinderd te worden door kennis van zaken.


Als we deze mensen gewoon hun werk laten doen dan gebeurt er niks.

Ik zweer het je over 3 maanden is iedereen dit allemaal weer vergeten (zelfs als er dan weer zoiets plaatsvind, dan beginnen we gewoon weer opnieuw).

...
pi_12066841
quote:
Op maandag 28 juli 2003 14:04 schreef Choller het volgende:

Als we deze mensen gewoon hun werk laten doen dan gebeurt er niks.

Ik zweer het je over 3 maanden is iedereen dit allemaal weer vergeten (zelfs als er dan weer zoiets plaatsvind, dan beginnen we gewoon weer opnieuw).


Ik ben het met Jernau.Morat.Gurgeh eens!
Laat mensen gewoon hun werk doen, ipv werkelijk alles te gaan lopen bekritiseren, zonder gehinderd te worden door kennis van zaken.

Er wordt aangewerkt oke, en over drie maanden zijn ze daar nog steeds mee bezig. De gemeente (en weet ik het wie allemaal nog meer) heeft nu echt wel in de gaten dat het moet veranderen. Als het in een keer opgelost kon worden, was het ook niet zo'n probleem allemaal, het kost tijd en geld e.d.

  dinsdag 29 juli 2003 @ 10:50:20 #63
43016 Tburg
hopeloos
pi_12086013
Beetje offtopic maar heeft toch met de veiligheid in Tilburg te maken waar deze discussie ook om gaat.
quote:
Massale vechtpartij in Tilburg

Van een verslaggever

Dinsdag 29 juli 2003 - TILBURG - Tussen een grote groep Antillianen en Somaliërs is gisteravond rond 17.30 uur op het Verdiplein in Tilburg-Noord een massale vechtpartij uitgebroken. Rond de tachtig mannen gingen elkaar met stokken en honkbalknuppels te lijf. Eén persoon is aangehouden en in verzekering gesteld. De politie zette dertig man in en maakte een einde aan de vechtpartij. Eén honkbalknuppel is in beslag genomen.

De politie tast in het duister over wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Politiewoordvoerder C. Bouman: "De politie neemt dit hoog op. Deze vechtpartij werkt het gevoel van onveiligheid in Tilburg-Noord extra in de hand."
Volgens een ooggetuige aan het Verdiplein zou het allemaal zijn begonnen toen een man een andere man met een kruissleutel achterna zat en hem daarmee sloeg. Door het gebruik van gsm's hadden de kemphanen binnen de kortste keren twee grote groepen achter zich. Bij de vechtpartij werden honkbalknuppels en stokken gebruikt. Volgens Bouman zou dit er op kunnen wijzen dat deze slagwapens bewust zijn meegebracht om het gevecht aan te gaan.
Desondanks is slechts één honkbalknuppel in beslag genomen. Volgens Bouman omdat het gebruik daarvan door de politie 'op heterdaad' werd gezien. De man die daarmee sloeg, een Somaliër, is aangehouden. Hij is 39 jaar. Daarmee wordt duidelijk dat het niet alleen jongeren waren die aan het vechten zijn geweest. De aangehouden man wordt verdacht van een poging tot zware mishandeling. De politie heeft de zaak in onderzoek.
Het Verdiplein is al langer een bron van onrust. Een reeds langer geldend alcoholverbod is onlangs permanent van kracht geworden. Omwonenden klagen over overlast door jongeren. Met keiharde muziek in auto's en snel optrekken met die wagens boezemen ze met name ouderen angst in. Ook ondernemers hebben hun zorgen kenbaar gemaakt. Het Verdiplein is ook de plaats waar qat-dealers actief zijn.


pi_12086364
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 10:50 schreef Tburg het volgende:
Beetje offtopic maar heeft toch met de veiligheid in Tilburg te maken waar deze discussie ook om gaat.
[..]


Of je kijkt even in de topiclist
Massale vechtpartij in Tilburg
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 29 juli 2003 @ 12:55:56 #65
43016 Tburg
hopeloos
pi_12089151
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 11:04 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Of je kijkt even in de topiclist
Massale vechtpartij in Tilburg


ja baas
pi_12141247
Een week daarvoor ook al een dode gevallen, een portier in Alkmaar. Het gaat goed met ons land, ze schieten je gelijk lek tegenwoordig, walgelijke mensen die dat doen, bloedorstige moordenaars zijn het! BAH!
pi_12244641
Heeft iemand misschien iets gehoord over burgemeester Stekelenburg? Ik hoorde vandaag van iemand 'de roddel' dat hij opnieuw in het ziekenhuis zou liggen. Heb even op de nieuws-sites gekeken, maar kon niets vinden.
Is het een echte roddel of kloppend?
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 22:53:45 #68
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12246132
Mag ik vragen wat dat precies van doen heeft met het incident in Tilburg?
Alles is één
pi_12246248
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 22:53 schreef dr.Tesla het volgende:
Mag ik vragen wat dat precies van doen heeft met het incident in Tilburg?
Goh, zeurkous! Moet ik er een nieuw topic voor openen of zo?
En trouwens, het heeft wel degelijk verband met elkaar!
pi_12315429
quote:
Smalhout: "allochtonen hebben harde hand nodig"


UTRECHT - 08/08/03 LPF-lid Prof. Dr. Bob Smalhout heeft dinsdag in een televisie-interview met Contrast TV een pleidooi gehouden voor de gekozen burgemeester. Een gekozen burgemeester zou volgens Smalhout krachtiger kunnen optreden tegen de toenemende criminaliteit omdat deze niet gebonden is aan een filosofie van een politieke partij.

D66-fractievoorzitter Boris Dittrich onderschrijft in een telefonische reactie de stelling van Smalhout. "De rechtstreeks gekozen burgemeester moet in zijn campagne laten zien wat hij, bijvoorbeeld op gebied van veiligheid, in zijn gemeente wil bereiken. De kandidaten kunnen daar later op worden aangesproken en afgerekend."

De kandidaat-burgemeester hoeft het volgens Dittrich niet volledig eens te zijn met de leer van zijn of haar politieke partij. "Degene die hem kiezen doen dat alleen op basis van het programma dat hij de bevolking aanbiedt", aldus Dittrich.

Smalhout deed zijn pleidooi naar aanleiding van het 'slappe' optreden van burgemeester Johan Stekelenburg (PvdA) van Tilburg na een incident waarbij een Tilburger zou zijn doodgestoken door een Antilliaan. "Jarenlang was de enige reactie op geweldsdaden het organiseren van een stille tocht. Er moet gewoon fors worden ingegrepen. Zeker nu het meestal allochtonen betreft. Vanuit hun eigen cultuur zijn zij een harde hand gewend", aldus Smalhout.

Burgemeesters moeten volgens Smalhout het ingrijpen door omstanders bij geweldsdelicten aantrekkelijker maken door oorkondes voor heldhaftig gedrag uit te reiken. "Het kan niet zo zijn dat iemand die ingrijpt bij een incident eerder voor de rechter staat wegens mishandeling van de dader, dan de pleger van het geweldsdelict zelf. Ik zie hierin een belangrijke taak voor de burgemeester", zo meldt Smalhout.

De professor en Telegraaf-columnist ageerde verder tegen de zogenaamde 'generatie van 1968'. "Deze generatie, die het woord 'gedogen' heeft uitgevonden, heeft ervoor gezorgd dat alle discipline uit de samenleving is verdwenen." Volgens Smalhout heeft deze 'linkse generatie een softe maatschappij gecreëerd'.

In het regeerakkoord is opgenomen dat de rechtstreeks gekozen burgemeester over vier jaar een feit moet zijn. Minister Thom de Graaf (D66) zou hiervoor binnen twaalf maanden na zijn benoeming een wetsvoorstel inleveren. Alle burgemeesters die na 2007 opstappen moeten dan verkiezingen uitschrijven voor hun opvolger.


bron
pi_13272494
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 20:08 schreef rroloff het volgende:

[..]

Ik wil weten hoe het komt dat een deel van de stad waar hij burgemeester van is ziek is. Waarom het zo uit de hand heeft kunnen lopen. En wat hij daar aan gaat doen, als hij er nog wat aan gaat doen.


*schopje*

De gemeente heeft zoals je misschien weet een harde aanpak voor criminaliteit afgekondigd. Meer hierover is te vinden op de site van de gemeente.

In aanvulling daarop: de gemeente wil graag ook weten hoe jongeren over deze maatregelen denken:

quote:
Chat op dinsdag 23 september van 19.00 uur tot 20.00 uur live met Jan
Hamming, onze jeugdwethouder.

Waar gaat de chat over ?

Chat over harde aanpak criminaliteit
De harde aanpak jeugdcriminaliteit staat dinsdag 23 september centraal in het chat-uur van wethouder Hamming. Hard aanpakken van jongeren die zich niet gedragen is een must, maar er moet wel worden gezorgd voor een alternatief; werk, school, jongerenwerk om ze structureel op het rechte pad te krijgen.
Jan Hamming wil graag weten hoe jongeren er zelf over denken. Wat vinden jullie van het nieuwe beleid van gemeente Tilburg, de harde aanpak?
Is het juist goed of slaan we de plank mis? Laat me weten wat we vergeten!

Log in tussen 19.00 en 20.00 uur op www.tilburg.nl/hamming


Dus als je zin hebt om mee te praten hierover, doe dat dan zeker.

en je kunt een ontmoeting met junkie xl winnen, maar daar gaat het jullie toch niet om, toch?

mag het zo wel Kozzmic? -edit- ik zie dat hier andere moderatoren zijn, maar ik al even bij Kozzmic geïnformeerd of ik dit mocht doorgeven

pi_13272649
Wat is die definitie van ' harde aanpak ' in Tilburg ? ... overleg/overleg/overleg blabla..alle organisaties..blabla en een burgemeester die al vanaf januari wel wat anders aan zijn hoofd heeft en 'voor het volk' beter kan aftreden......
pi_13272815
dit soort chats doet ie elke week.
pi_13273273
quote:
Op donderdag 18 september 2003 20:37 schreef Toffe_Ellende het volgende:
dit soort chats doet ie elke week.
Maar niet met dit thema en speciaal voor jongeren.
pi_14048638
Bart Raaijmakers
Aanklacht moord na fatale roof

Woensdag 22 oktober 2003 - De officier van justitie acht een 20-jarige Tilburger hoofdverantwoordelijk voor de gewelddadige dood van stadsgenoot Bart Raaijmakers (18). De man, die verdacht wordt van de fatale messteken, is moord ten laste gelegd.

De andere drie verdachten in de geruchtmakende zaak, Tilburgers van 18 jaar, moeten zich verantwoorden voor doodslag in vereniging. De rechters buigen zich volgende week voor het eerst over procedures, waarop de rechtszaak begin november inhoudelijk wordt behandeld.
Bart Raaijmakers was vrijdagavond 18 juli met vrienden op weg naar het stadscentrum, toen hij in aanraking kwam met de verdachten. De mannen probeerden het groepje op de Reeshofdijk te beroven. De slachtoffers renden echter weg. Ter hoogte van de Dalenstraat werden de fatale steekwonden toegebracht. De politie kon de verdachten enkele uren later oppakken.
Het incident zorgde voor de nodige commotie in de stad. Naar aanleiding van de zinloze dood van de jeugdige Tilburger ontstond een discussie over van het rechte pad geraakte Antillianen. Twee van de vier verdachten zijn afkomstig van het overzeese gebiedsdeel. Nog vorige maand werd een reeks harde maatregelen aangekondigd.
De onlangs overleden burgemeester J. Stekelenburg benadrukte kort na de fatale steekpartij dat er geen sprake was van geharde criminelen; twee van de verdachten hadden op het moment van het incident geen strafblad.

Resultaten
Volgens advocaat mr. W. Rademakers, die de belangen van de 20-jarige Tilburger behartigt, is diens handelwijze moeilijk te verklaren. "Ik ben benieuwd naar de resultaten van het persoonlijkheidsonderzoek van mijn cliënt", aldus de raadsman. Hij typeert de verdachte als 'iemand waarvan je dit niet verwacht'. De verdachte is in het verleden wel in contact geweest met justitie, maar die zaken zijn volgens Rademakers te verwaarlozen.
Het Openbaar Ministerie weigert elk commentaar over de zaak.

pi_14049195
Een persoonlijkheidsonderzoek? Tief toch op met die onzin. Normaal doet hij zoiets nooit, maar nu wel, dus helaas pindakaas.

En wie zegt trouwens dat je zonder strafblad nog nooit mensen beroofd kan hebben?

pi_14079764
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 12:26 schreef _VoiD_ het volgende:
En wie zegt trouwens dat je zonder strafblad nog nooit mensen beroofd kan hebben?
Dat weet men ook wel dat dat geen kloppend feit is. Zo gauw er wel iets strafbaars vaststaat kunnen ze vanuit dat feit iets doen. Zolang dat niet is, valt het er ook niet bij te betrekken en is het altijd mogelijk dat er wel iets gebeurd is wat strafbaar geweest zou zijn.
pi_14460662
Uitstel rechtszaak moord Raaijmakers

Dinsdag 4 november 2003 - De inhoudelijke behandeling door de rechtbank van de moord op Bart Raaijmakers (18) uit Tilburg is uitgesteld. Een deskundigenrapport over de 20-jarige hoofdverdachte is niet tijdig gereed. Dat heeft persrechter mr. J. van Oijen gisteren bevestigd.

Volgens planning zouden de vier verdachten, behalve de hoofdverdachte ook drie mannen van achttien jaar, zich donderdag in Breda voor de gewelddadige dood van stadsgenoot Raaijmakers moeten verantwoorden. Volgens advocaat W. Rademakers van de hoofdverdachte is een zogehe-ten omgevingsrapportage nog niet af. Een psychiatrisch en psychologisch rapport zijn wél beschikbaar. De rechtbank heeft besloten deze week wel enkele formali-teiten te behandelen. Een nieu-we datum voor de inhoudelijke behandeling wordt tijdens de zitting bekendgemaakt.

De dood van Raaijmakers op 18 juli heeft tot grote commotie in de stad geleid. Omdat twee verdachten van Antilliaanse origine zijn, werd met de vin-ger naar deze bevolkingsgroep gewezen. Vervolgens besloot de gemeente in overleg met politie en openbaar ministerie tot een harde aanpak van 'jon-geren die niet willen deugen'.

Fietsen
Bart Raaijmakers fietste op vrij-dagavond 18 juli met een broer en een vriend naar het stads-centrum. Ter hoogte van de Reeshofdijk liepen ze de straat-rovers tegen het lijf. Het drietal werd tot stoppen gedwongen met woorden als 'Heb je geld?' of 'Ik wil geld'. Daarbij zouden de slachtoffers betast en even-tueel geslagen zijn.
De slachtoffers lieten hun fiet-sen achter en renden weg. Ter hoogte van de Dalenstraat wer-den fatale messteken toege-bracht. De vier verdachten zou-den vervolgens ook de fiets van Raaijmakers hebben meegeno-men. Het rijwiel werd later iets verderop in de bosjes aange-troffen.

pi_14460674
Moordzaak van Bart Raaijmakers op 3 februari

Vrijdag 7 november 2003 - Breda - De strafzaak tegen de vier verdachten van de moord op Tilburger Bart Raaijmakers wordt op 3 februari inhoudelijk behandeld. Dat bleek gisteren tijdens een pro formazitting bij de Bredase rechtbank.
De rechtbank en het openbaar ministerie betreuren het dat de zaak gisteren niet afgedaan kon worden, maar over één van de verdachten moet nog een zogeheten omgevingsrapportage binnenkomen. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de achtergrond van de verdachte. Omdat de zaken tegen de vier Tilburgers (18 tot 20 jaar oud) nauw met elkaar verweven zijn, wil de rechtbank ze gezamenlijk behandelen. Bart Raaijmakers werd op 18 juli neergestoken.

pi_17148259
Trappen, schoppen, stampen en dan nog een slagersmes
4 februari 2004

BREDA - Vijftien jaar cel en tbs hoorde Ben-Ammi tegen zich eisen, wegens de moord op Bart Raaijmakers, die Tilburg intens heeft geschokt. 'Bart is een begrip geworden.'

Ze hadden geld nodig om naar een feest te gaan. Daarom besloten ze iemand te beroven. Die middag hadden ze een kratje bier gepikt in de Jumbo-supermarkt en grotendeels leeggedronken. Eigenlijk wilden ze die avond op 18 juli gaan roven in de Blaak, een rijkere wijk . Maar onderweg kwamen ze op de donkere en lommerrijke Reeshofdijk in Tilburg Bart Raaijmakers (18) tegen, die naar de stad fietste samen met zijn drielingbroer Maarten en vriend Lennart.
Bart en Maarten worden bij het voorbijgaan geschopt. 'Waar gaan jullie heen?', vraagt Ben-Ammi, die bij Rewie achterop de bromfiets zit. Ook Georg, achterop bij Chesley, deelt trappen uit.

Dan slaan de verdachten linksaf en beraadslagen achter een flat. 'We pakken die tata's (blanken)', zegt Georg. 'We gaan ze blammen (te grazen nemen)', beaamt Chesley. 'Ja man, we gaan ze droppen (beroven)', valt Ben-Ammi bij. De verdachten rijden de fietsers klem . Ze willen geld zien, en gsm's. Er volgt een gevecht. Maarten en Lennart vluchten een zijstraat in en proberen alarm te slaan. Ook Bart probeert weg te komen, maar wordt in een zijstraat achterhaald door Ben-Ammi. Daar volgt een worsteling, die Ben-Ammi dreigt te verliezen. Chesley schiet te hulp, trekt Bart van zijn vriend af en schopt keihard tegen zijn hoofd. 'Zoals een keeper een bal uittrapt', zou later een getuige verklaren. Als Bart weer op de grond ligt, krijgt hij meer trappen van Chesley, in een (volgens diens zeggen) 'stampende beweging'.

Bart, versuft, probeert overeind te komen. Terwijl Chesley al weg is, ziet Ben-Ammi zijn eigen mes op de grond liggen. Het slagersmes van vijftien centimeter is bij de worsteling uit zijn zak gevallen. 'Ik zag Bart opstaan, zijn vrienden kwamen eraan. Toen vertrouwde ik het niet meer en heb gestoken', zegt de hoofdverdachte dinsdag voor de Bredase rechtbank.

Ben-Ammi steekt Bart vier keer diep in de rug. Beide longen van het slachtoffer worden doorboord. Bart overlijdt later in het ziekenhuis .

Rewie zegt dat hij niets van de steekpartij wist. Ook Georg wast zijn handen in onschuld. Na de vechtpartij op de Reeshofdijk was hij op zoek naar zijn gouden ketting, die hij was kwijtgeraakt. Maar het Openbaar Ministerie vindt hen alle vier schuldig . Want volgens officier van justitie De Beukelaer hadden ze alle vier besloten om een volstrekt willekeurig persoon te grazen te nemen . Ze hadden drie messen op zak. Georg had vooraf nog dreigend zijn mes laten zien aan zijn vrienden. 'Er werd gesproken over blammen en droppen, mensen in elkaar slaan en beroven. De anderen hadden voldoende momenten om zich te distantiëren. Maar niemand besloot te vertrekken', aldus De Beukelaer.

De advocaten noemen de eisen extreem. Volgens hen was er geen sprake van moord met voorbedachten rade door Ben-Ammi. De vrienden zouden hoogstens voor diefstal met geweld veroordeeld kunnen worden.

De steekpartij leidde tot commotie in Tilburg. Omdat twee verdachten van Antilliaanse komaf zijn (Ben-Ammi en Chesley), lanceerde wijlen burgemeester Stekelenburg een actieplan tegen jonge criminele Antillianen. Ouders in nieuwbouwwijk de Reeshof organiseerden buurtwachten .

Rechtbankvoorzitter Alferink verwijt de verdachten dat geen van de vier zelfs maar in een simpel briefje aan de familie Raaijmakers spijt heeft betuigd. Pas tijdens de rechtszitting komen de spijtbetuigingen. 'Het had niet mogen gebeuren', stamelt Ben-Ammi.

pi_17274855
Zaak moord Raaijmakers
Justitie: 'Dergelijk gedrag tolereren we niet'

Woensdag 4 februari 2004 - Justitie heeft vanwege de impact van de gewelddadige dood van Bart Raaijmakers (18) op de Tilburgse samenleving, gisteren hoge straffen geëist voor de vier verdachten in de geruchtmakende moordzaak. "Dergelijk gedrag tolereren we niet."

"Als ik de belangstelling van de media hier vandaag zie, dan kijkt heel Nederland mee. Héél Nederland is geschokt." Officier van Justitie R. de Beukelaer reageerde gisteren tijdens de zitting voor de rechtbank in Breda op opmerkingen van advocaten mr.-F. van Baarle en mr.-O. de Jong. Hun cliënten hoorden twaalf jaar tegen zicheisen. Beide 18-jarige Tilburgse verdachten waren wel betrokken bij de beraming en uitvoering van de straatroof op de Reeshofdijk op 18 juli vorig jaar, maar ze hadden niets te maken met de steekpartij die daaruit voortvloeide in de Dalenstraat.

Krat bier
Mr.-De Jong: "Mijn cliënt kan hoogstens beroving met (zware) mishandeling ten laste worden gelegd. Dan vind ik een eis van twaalf jaar hoog." Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de publieke verontwaardiging hierbij een rol heeft gespeeld.
Tijdens de rechtszaak kwam het shockerende beeld naar voren van een uit de hand gelopen straatroof. "U had geld nodig voor een feest de volgende dag", citeerde rechter mr.--H. Alferink uit het dossier. Het viertal blowde en stal die bewuste middag bij de Jumbo Supermarkt in winkelcentrum Heyhoef een krat bier onder de ogen van het personeel.
Onder invloed van alcohol en drugs beraamden de Tilburgers de overval. De hoofdverdachte reed op de fiets naar huis, haalde een brommer én een mes. "Om sneller weg te kunnen komen en iets in handen te hebben om mee te dreigen", aldus De Beukelaer. Door de drank ontstond een agressieve stemming onder de jongeren. Een 18-jarige verdachte liet stoer zijn mes zien. Zijn maat, even oud, liet zich ontvallen: "Ik kan ook vechten."
Eigenlijk wilden de jongelui naar de wijk de Blaak. De hoofdverdachte was in de Reeshof geen onbekende. "Bovendien wonen in de Blaak rijkere mensen", verklaarde een van de verdachten. Toen het omstreeks tien uur donker werd, togen de vier jongeren richting Reeshofdijk. Daar kwamen ze Bart Raaijmakers, zijn broer en een vriend tegen.
Mobieltjes
De verdachten, op een scooter en een brommer, trapten naar Bart en zijn broer. Vervolgens bogen ze af. Even later besloten zij alsnog achter hun slachtoffers aan te gaan. Er werd geslagen en geschopt, geld en mobieltjes geëist. Bart Raaijmakers vluchtte naar de Dalenstraat. De hoofdverdachte rende hem achterna. Er ontstond een gevecht. De 19-jarige mede-dader schoot te hulp. Het slachtoffer werd genadeloos geschopt en geslagen. De 19-jarige verdachte gaf een harde trap tegen zijn hoofd. Raaijmakers verloor het bewustzijn.
De hoofdverdachte pakte zijn mes en stak drie keer toe, dwars door beide longen van zijn slachtoffer. Het was een verloren zaak voor Raaijmakers. Hij overleed korte tijd later in het ziekenhuis. Een wijkagent hield de hoofdverdachte vlak na het gewelddadige incident aan. De andere drie werden kort daarna opgepakt.
Uitspraak op 17 februari.

pi_17274877
Zeven tot twaalf jaar gevangenisstraf voor overige verdachten
Negen jaar cel en tbs voor hoofddader dood Raaijmakers

BREDA (ANP) - De rechtbank in Breda heeft dinsdag een 20-jarige Tilburger veroordeeld tot negen jaar cel en tbs met dwangverpleging. De man stak op 18 juli vorig jaar Bart Raaijmakers in Tilburg dood na een uit de hand gelopen straatroof. Tegen de verdachte was vijftien jaar cel en tbs geëist.


De vier verdachten van de dodelijke straatroof op Bart Raaijmakers in Tilburg horen de uitspraak van de rechtbank in Breda aan. Zij kregen 9 jaar cel celstraf en tbs, 7, 8 en 12 jaar gevangenisstraf omdat ze vorig jaar Raaijmakers doodden na een mislukte straatroof.

De rechtbank legde drie medeverdachten langdurige celstraffen op: twaalf jaar voor de 19-jarige verdachte en acht respectievelijk zeven jaar voor de twee 18-jarige betrokkenen. De ernst van de feiten rechtvaardigen deze straffen, aldus de rechtbank. De eisen tegen de twee jongste daders luidden twaalf jaar cel, tegen de 19-jarige verdachte vijftien jaar. Laatstgenoemde heeft het slachtoffer hard geschopt.

De vier mannen zijn veroordeeld wegens gekwalificeerde doodslag (doodslag met strafverzwarende omstandigheden, in dit geval roof). De eis tegen de hoofdverdachte gold moord, maar dat achtte de rechtbank niet bewezen. De rechtbank beperkte zijn celstraf om de tbs-behandeling sneller te laten beginnen.

Reeshofdijk
Bart Raaijmakers fietste met zijn broer en een vriend op de avond van 18 juli op de Reeshofdijk in Tilburg. De vier verdachten hielden hen staande en eisten geld. Er ontstond een vechtpartij, waarbij de broer en de vriend wisten te ontkomen. Raaijmakers werd uiteindelijk driemaal in zijn rug gestoken, met fataal gevolg. Volgens de officier van justitie was het voorval een ,,exces van zinloos geweld''.

pi_17291102
Rechtbank
Straf voor doodslag Bart lager

Woensdag 18 februari 2004 - De rechtbank in Breda acht moord op Bart Raaijmakers (18) uit Tilburg, op 18 juli vorig jaar, niet bewezen. De vier verdachten kregen gisteren opvallend lagere straffen dan officier van jusitie R.-de Beukelaer twee weken geleden had geëist.

De 20-jarige Tilburgse hoofddader is veroordeeld tot een gevangenisstraf van negen jaar met tbs en dwangverpleging, ofwel zes jaar minder dan geëist. Een 19-jarige vriend, die meedeed aan de mishandeling en vlak voor de fatale messteken wegliep, kreeg een celstraf van twaalf jaar (drie jaar minder dan geëist). Een 18-jarige mededader, die excessief geweld gebruikte, gaat acht jaar de cel in. En de laatste betrokkene, een evenoude stadsgenoot, kreeg zeven jaar. Tegen beide mannen was twaalf jaar gevangenisstraf geëist. Volgens president mr. H. Alferink hebben de vier mannen zich schuldig gemaakt aan doodslag.
De vier verdachten beraamden op 18 juli vorig jaar het plan om iemand te beroven. Ze hadden geld voor een feest nodig. En de mannen hadden zin om iemand in elkaar te slaan. De mannen dronken bier en rookten joints.

Getreiterd
Op de Reeshofdijk kwamen de mannen het latere slachtoffer, zijn broer en een vriend tegen. Nadat ze hen de eerste keer alleen getreiterd hadden, reden ze - na kort beraad - achter de drie fietsers aan. Die kregen klappen en er werden broekzakken doorzocht. Bart Raaijmakers rende weg naar de Dalenstraat en werd achtervolgd door de 20-jarige Tilburger.
De jongens begonnen te vechten en de belager van Raaijmakers was aan het verliezen. Nadat hij ontzet was door zijn 19-jarige maat, werd Raaijmakers vier keer in de rug gestoken. Bart Raaijmakers overleed kort daarna.

pi_17336780
Hoofddader doodslag Bart in beroep

Vrijdag 20 februari 2004 - Tilburg - Ben-Ammi G., de 20-jarige Tilburger die vorig jaar stadgenoot Bart Raaijmakers doodstak, gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de rechtbank in Breda. "Mijn cliënt moet niet pas over zes jaar behandeld worden", stelt zijn raadsman W. Rademakers.
De hoofddader werd dinsdag tot negen jaar cel en tbs met dwangverpleging veroordeelt.
pi_17336794
Rechtbank
Veroordeelden in beroep

Zaterdag 21 februari 2004 - Naast hoofddader Ben-Ammi G. gaan ook de overige drie veroordeelden in de zaak Bart Raaijmakers in hoger beroep. De rechtbank legde het viertal afgelopen dinsdag straffen op tot twaalf jaar. Ben-Ammi G. werd veroordeeld tot negen jaar cel en tbs.

A. Osté, raadsman van de verdachte die tot twaalf jaar werd veroordeeld, vindt dat zijn cliënt te zwaar gestraft is. "Zeker als je kijkt naar andere vergelijkbare delicten." Een zelfde mening is advocaat F. van Baarle toegedaan over het vonnis van zijn 18-jarige cliënt. Die kreeg een gevangenisstraf van zeven jaar. Dat is te hoog gezien het beperkte aandeel van zijn cliënt in de zaak, meent Van Baarle. Advocaat O. de Jong van de verdachte die acht jaar cel kreeg gaat in beroep omdat volgens hem niet te bewijzen is dat zijn cliënt iets te maken had met de doodslag.
pi_17336813
Incidenten
Grote onrust na geweldsdelicten op de Reeshofdijk

Zaterdag 21 februari 2004 - In de Tilburgse wijk Reeshof is grote onrust ontstaan door twee nieuwe incidenten op de Reeshofdijk. Een 18-jarige Tilburger werd donderdagavond omstreeks 21.30 uur nabij de Taxandriabaan neergestoken. Hij liep daarbij een klaplong op. Enkele uren eerder was reeds een 54-jarige fietser met de dood bedreigd.

Voorzitter B.-Mulder van de wijkraad Reeshof, die gisteren over de nieuwe incidenten een brandbrief naar de gemeente stuurde, reageert onthutst. "Ik ben sprakeloos. Het houdt maar niet op. En dat in de week dat de veroordelingen zijn uitgesproken over de doodslag op Bart Raaijmakers." De politie tast nog in het duister over het motief van de steekpartij aan de kop van de Reeshofdijk. "Er sprong een man van 25 tot 35 jaar uit de struiken, die direct op het slachtoffer instak", aldus politiechef J.-Verpaalen. "Het was in elk geval geen beroving. En er is ook geen aanwijzing voor een langer bestaand conflict." Het slachtoffer is na de steekpartij naar restaurant de Zeven Geitjes gefietst. Daar is hij door een ambulance opgehaald en naar het ziekenhuis gebracht. De man, woonachtig in de Reeshof, is geopereerd en wordt behandeld voor een klaplong. Enkele uren eerder, omstreeks 17.30 uur, werd een fietser die met een collega op weg was naar huis tussen de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg en de Auteurslaan bedreigd. "Eén had een rode capuchon op", zegt de echtgenote van het slachtoffer. "Een riep nog tegen een maat: 'Steek hem dood'." Het slachtoffer en zijn collega hebben echter geen mes gezien. Hun belagers, Tilburgers van 16 en 17 en een 19-jarige man uit Rosmalen, zijn kort na het voorval opgepakt.

Hoge prioriteit
Dit incident zorgt voor extra grote commotie in de wijk. Het slachtoffer is de vader van een jongen die op 18 juli vorig jaar op de Reeshofdijk is overvallen. Bij deze uit de hand gelopen straatroof kwam zijn vriend Bart Raaijmakers (18) om het leven. De Reeshofdijk heeft sinds de dood van Raaijmakers hoge prioriteit van de politie, stelt politiechef Verpaalen. "We komen er dagelijks vele keren langs. Daarom konden de daders snel gepakt worden." Het drietal is ingesloten. "Ze worden voorgeleid aan de officier. Voor de Reeshofdijk geldt net als voor de binnenstad en veelplegers een strenge aanpak." Uit cijfers van de politie blijkt dat sinds 1 januari vier straatroven op de Reeshofdijk zijn gepleegd. Agenten spraken achttien keer mensen aan die zich verdacht gedroegen. Op een langere lange weg door de Reeshof, de Langedijk, liggen de cijfers lager: één straatroof en één bedreiging, c.q. mishandeling. Hier werden zes mensen aangesproken op opvallend gedrag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')