abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 23 juli 2003 @ 23:26:57 #1
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_11974123
Woensdag 2 juli was het zover, ik was op weg naar Schiphol voor een 2 weken durend bezoek aan St. Petersburg. Op het eerste gezicht lijkt dit erg lang, maar om de stad een beetje goed te kunnen bezichtigen, heb je toch minimaal een week nodig. Zelfs in die twee weken heb ik gewoon een aantal dingen moeten overslaan, omdat er domweg gewoon de tijd niet voor was.

Na een vlucht van 2 uur en 15 minuten landde ik in St. Petersburg (waar het trouwens 2 uur later is dan in Nederland). Omdat het vliegtuig eerst nog schoongemaakt moest worden in Nederland landde ik 45 minuten later dan gepland.
Aangekomen in St. Petersburg kon eigenlijk meteen de zomeroutfit uit de koffers gehaald worden, want bij aankomst was het ongeveer 26 graden. De vertraging was een voorbode van wat er gedurende twee weken zou gebeuren: veel wachten, omslachtige werkmethodes en lange rijen.

Die lange rijen daar werd ik al snel mee geconfronteerd: op het vliegveld was het meteen al raak. Vlak voordat mijn vliegtuig geland was, was er een ander vliegtuig geland en was het dus ontzettend druk op het vliegveld. Voordat ik door de paspoortcontrole was, heb ik bijna een uur in de rij gestaan.
Al wachtende in die rij werd ik hier al voor gewaarschuwd door andere Nederlanders die reeds meerdere malen in Rusland waren geweest: lange rijen en je moet veel, heel veel geduld hebben.

Eenmaal door de paspoortcontrole, was ik gelukkig zo buiten.

Mijn eerste indruk van Rusland, deed ik eigenlijk op in het vliegveld: alles is groot, er is veel ruimte en veel groen. Voordat je land op het vliegveld, waan je je echt boven een compleet onbewoond gebied. Slechts enkele huisjes en heel veel bossen.
De eerste kennismaking met de stad zelf was even schrikken: je merkt duidelijk dat de levensstandaard in Rusland aanmerkelijk lager is dan in Nederland: veel oude auto's, lelijke gebouwen, troep op straat, ontzettend benauwd en het STINKT!
Hoewel ik hier wel rekening mee had gehouden op voorhand, is het toch we even schrikken als je het ziet. Ik was even bang dat het overal in de stad zo zou zijn.

Ik verbleef bij de ouders van mijn vriendin. Gedurende de zomerperiode verblijven veel Russen buiten de stad (hetzij alleen tijdens het weekend, hetzij de hele zomer). Dit doen ze om de drukte, de benauwdheid en de kleine appartementen te ontvluchten en buiten de stad bij te komen van de werkdag.

De rit naar dit zomerhuis was mijn volgende cultuurschok: de wegen in Rusland zijn slecht, heeeeeel slecht. In de (binnen)stad valt dit nog mee, maar zodra je in de buitenwijken komt of echt buiten de stad, dan moet je niet vreemd opkijken als je plotseling complete gaten in de weg vind. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom op 60 km ligt. Het is ook domweg niet verantwoord om harder te rijden!

Aangekomen bij het zomerhuis viel ik in de volgende verbazing. Het huis was groot! Ontzettend groot en ik werd heel hartelijk ontvangen daar.
OF ik heb alleen maar aardige mensen ontmoet, maar Russen zijn op mij overgekomen als een heel gastvrij en aardig volk.

Alsof ik nog niet genoeg te verwerken had gehad de eerste dag, gingen we 's avonds naar een discotheek toe, genaamd Club Metro. Deze discotheek is gelegen even buiten het centrum. Hij heeft drie verschillende verdiepingen met ieder een eigen sfeer en muziekkeuze. Begane grond alleen maar Russische muziek, 1e verdieping club, en de 2e verdieping "Eurohouse". Er hing een erg goede sfeer.
Hoewel ik er al een vrij lange dag op had zitten, konden we pas na half 5 daar vertrekken. Dit vanwege een heel aparte reden: om terug te komen bij het zomerhuis moesten we de rivier de Neva oversteken (die de stad in 2-en deelt). Gedurende de nacht (waarbij het slechts erg kort donker is: rond half twaalf ging de zon onder en om half vier begint het alweer licht te worden) gaan in heel St. Petersburg de bruggen open en is er dus geen verkeer mogelijk van de ene naar de andere kant van de stad!
Dit betekent dus, dat als je per ongeluk aan de verkeerde kant van de rivier zit, je uren moet wachten voordat je kan oversteken!

Donderdag 3 juli was mijn eerste echte ervaring met de binnenstad van St. Petersburg. Het was overweldigend! Alles is groot: de gebouwen, de straten. Alle gebouwen zijn rijkelijk versierd, waarvan vele met bladgoud.

St. Petersburg kwam op mij over als een heel Europees aandoende stad. Dit is op zich niet zo heel erg verwonderlijk, aangezien er heel veel Europese architecten zijn aangetrokken in het verleden om de stad te ontwerpen. Wat mij betreft kan het zich makkelijk meten met een stad als Parijs. Bijkomend voordeel is, is dat de stad dit jaar 300 jaar bestaat. Hierdoor zijn er de afgelopen jaren heel veel gebouwen gerestaureerd.

We hebben die dag (en de daaropvolgenden) heel veel in de stad rondgelopen. Soms wel 6 uur per dag. Lopend door de stad zie je toch het meest, hoewel een bezoekje aan de metro ook echt de moeite waard is. Soms zou je alleen al om de metrostations te bezichtigen met de metro willen gaan. De stations zijn heel mooi vormgegeven, inclusief marmeren pilaren en beeldhouwwerken. Een wereld van verschil met bijvoorbeeld Amsterdam

Wat foto's gemaakt tijdens die vele wandelingen door de stad:
Plein achter de Hermitage. Op de foto een of ander paleis waar ik helaas de naam van vergeten ben.

Midden op dit plein staat een kolossale zuil, die naar verluid gewoon op elkaar is gestapeld:

ja, het regende op dat moment

In St. Petersburg barst het van de kerken:
Kerk op het bloed (gebouwd op de plek waar 1 van de tsaren vermoord is)

Kazanski Cathedral:

Kerk in het Peter & Paul Fortress:

Van de binnenkant:

Als je St. Petersburg bezoekt, mag een bezoek aan de Hermitage eigenlijk niet ontbreken. Is het niet voor de kunst die er hangt, ga er dan heen om het pand zelf te bezichtigen. Van buiten ziet het er op zich niet heel erg spectaculair uit (beetje zoals ieder ander gebouw in de stad), maar van binnen is het werkelijk schitterend. Om alle vertrekken en kunstwerken in het museum te kunnen bezichtigen heb je ongeveer een week nodig, dus de 3,5 uur die ik in het museum heb doorgebracht was een beetje aan de korte kant.

De Hermitage:



En mocht je de tijd hebben, dan is het ook absoluut de moeite waard om een bezoekje te brengen aan Peterhof. Deze zomerresidentie van de tsaren ligt een stukje buiten de stad, maar is met metro en bus goed te bereiken:



Voor westerlingen is St. Petersburg (of Rusland in het algemeen) nog steeds een erg goedkoop land, al zijn de prijzen de afgelopen tijd wel omhoog gegaan. Kijk er trouwens niet vreemd op als je als toerist zijnde aanzienlijk hogere toegangsprijzen moet betalen dan een local. Echter, de toegang voor de Hermitage bedroeg bijvoorbeeld ong. 400 roebel, wat overeenkomt met ongeveer 11 euro. Ook prijzen voor taxi's liggen voor toeristen hoger.
Dit heeft een aantal redenen:
a. De Russen hebben een zeer laag maandsalaris vergeleken met Nederlanders. Een maandloon van 200 dollar per maand is eerder regel dan uitzondering.
b. Er wordt wel gretig gebruikt gemaakt van het bestedend vermogen van toeristen
Andere vergelijkingen: voor een pakje marlboro (wat toch een duur merk is voor Russen) betaal je tussen de 28 en 31 roebel. In een cafe heb je een halve liter bier (wel Russisch bier uiteraard) betaal je ongeveer 60 roebel.

Om toegelaten te worden tot Rusland heb je nog steeds een visum nodig, wat soms wel de nodige problemen op kan leveren. Ten eerste heb je een officiele uitnodiging nodig alsmede een bevestiging van het hotel waar je verblijft. Eenmaal aangekomen in Rusland, dien je een stempel te halen bij bijv. het hotel waar je verblijft waarop de exacte verblijfduur staat aangegeven. Deze stempel wordt op een papiertje gezet, wat je vervolgens bij de paspoortcontrole weer moet overleggen als je het land verlaat.

Geld halen uit een pinautomaat is absoluut geen probleem in St. Petersburg. Er zijn heel erg veel geldautomaten en als je een europas met een Maestro logo daarop heb, dan is het geen enkel probleem om daar te pinnen. Aangezien het mijn eerste keer was dat ik naar Rusland ging, had ik voor de zekerheid ook travellercheques meegenomen, maar die heb ik dus niet nodig gehad. Natuurlijk is het ook mogelijk om ter plekke geld te wisselen (hetzij Euro's, hetzij dollars). Het maakt eigenlijk niet uit welke valuta je bij je hebt, je kan het gewoon omwisselen.

Voor mij was dit dus de eerste keer dat ik St. Petersburg bezocht heb, maar ik denk zeker dat dit niet de laatste keer is geweest. Gedurende de twee weken dat ik daar verbleven heb, ben ik echt een beetje verliefd geworden op de stad!

pi_11974382
Mooi verslag van een mooie stad!

Ik zou er inderdaad ook wel een keer heen willen .

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 23 juli 2003 @ 23:38:29 #3
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_11974454
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 23:36 schreef du_ke het volgende:
Mooi verslag van een mooie stad!

Ik zou er inderdaad ook wel een keer heen willen .


Thanks!
Het is niet een bestemming waar iedereen zomaar aan denkt, terwijl het slechts 2 uur en 15 minuten vliegen is vanaf Schiphol (met een directe vlucht). Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er tot december ook nog nooit echt bij stil had gestaan om daarheen te gaan, maar ben echt zwaar onder de indruk van de stad.

Natuurlijk is het een drempel dat je een visum moet hebben om erheen te kunnen, maar het is echt meer dan de moeite waard!

pi_11974500
Geweldig! Rusland lijkt mij zo'n interessant en imposant land! Ben je ook naar plattelandsgebieden geweest?
moe en lui tegelijk
  woensdag 23 juli 2003 @ 23:44:41 #5
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_11974619
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 23:39 schreef kaminawanalaya het volgende:
Geweldig! Rusland lijkt mij zo'n interessant en imposant land! Ben je ook naar plattelandsgebieden geweest?
Het heeft echt een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Ik heb weliswaar alleen ervaring met St. Petersburg, maar ik heb me laten vertellen dat dit wel de meest "westerse" stad van Rusland is.
Of ik naar de plattelandsgebieden ben geweest? Ik heb twee weken bij Russen in huis gewoond, wat op zich al een aparte ervaring was. Daardoor heb ik in ieder geval wel meegemaakt hoe Russen dagelijks leven. Heb ook een aantal typisch Russische feestjes meegemaakt (inclusief sauna), dus ben niet de standaard toerist geweest die in een hotel in het centrum van de stad zat

Deze familie woont ongeveer 20 km buiten St. Petersburg in een zomerhuis (wat heel gewoon schijnt te zijn voor Russen). Dit lag behoorlijk in de middle of nowhere, midden in de bossen. Of je dat echt platteland kan noemen? Ik weet het niet, maar een bijzondere ervaring is het in ieder geval geweest!

pi_11975688
Mooi hoor! Ik ben er jaren geleden ook een paar dagen geweest en het is zooo mooi! Ik zou best nog eens terug willen.
  donderdag 24 juli 2003 @ 00:44:05 #7
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_11976119
Indrukwekkend verslag!

St. Petersburg en Moskou staat bij mij ook nog steeds op het wensenlijstje om te bezoeken.

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_11976254
*Jaloers*
pi_11976901
Ik ben anderhalve week geleden 3 dagen naar St. Petersburg geweest (prijsvraag gewonnen), samen met de band Silkstone en 30 andere mede prijswinnaars + mtv crew.. wordt trouwens binnenkort op MTV uitgezonden

Jammer genoeg heb ik niet veel van de stad kunnen zien, maar wat ik gezien heb was wel indrukwekkend

pi_11978623
Ik wil ook! Echt een leuk verslag.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_11978646
Leuk verslag en mooie foto's! Ik ben zelf vorig jaar in St.Petersburg geweest, in het najaar. Het is er dan overigens niet benauwd en het stinkt er ook niet. Dat zal wel met de hitte te maken hebben denk ik. Ik wil zeker nog een keer terug naar St.petersburg, en waarschijnlijk gaat dat eind dit jaar ook weer gebeuren. Dan moet ik ook de Petershof bezoeken, want daar had ik de vorige keer geen tijd voor.

Viel het je trouwens ook op dat ze de meeste lullige baantjes hebben daar? Echt een overblijfsel van de USSR, iedereen moest aan het werk. Er zit de hele dag iemand onderaan de roltrappen van de metro, alleen maar te kijken of alles goed gaat!

  donderdag 24 juli 2003 @ 08:32:00 #12
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_11978785
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 08:02 schreef Lelijke_Aap het volgende:

Viel het je trouwens ook op dat ze de meeste lullige baantjes hebben daar? Echt een overblijfsel van de USSR, iedereen moest aan het werk. Er zit de hele dag iemand onderaan de roltrappen van de metro, alleen maar te kijken of alles goed gaat!


Peterhof is het echt absoluut de moeite waard om heen te gaan. Het gebouw zelf is erg mooi (je kan er binnen ook rondleidingen doen, maar dat heb ik niet gedaan). Het meest schitterende daar zijn toch wel de gigantische hoeveelheid fonteinen. De een nog imposanter dan de ander.

Wat je vertelt over die lullige baantjes, dat was me ook opgevallen ja. Dit zal waarschijnlijk 1 van de redenen zijn dat het in het centrum van de stad ook brand en brandschoon is. Je vind in het centrum nergens, maar dan ook echt nergens zwerfafval. Geen sigarettenpeuk, helemaal niets. Daar stond ik toch wel even van te kijken, want als je in de buitenwijken komt, dan is dat echt een wereld van verschil

  donderdag 24 juli 2003 @ 20:26:04 #13
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_11994590
Nog even wat aanvullingen op bovenstaand verslag:

Russen (of misschien ben ik gewoon de juiste tegengekomen) zijn hele vriendelijke en gastvrije mensen. Wat wel een aparte karaktertrek van ze is, is dat ze heel erg veel waarde hechte aan status.
Ik bedoel hier het volgende mee: zodra ik ook maar nieuwe mensen ontmoette, dan wilden ze weten wat voor opleiding ik had gedaan, wat voor werk ik deed, wat mijn ouders en zus voor werk deden enz enz. Ze vroegen nog net niet (hoewel dat ook 1 keer is voorgekomen) wat ik verdiende.

Een goede opleiding is heel belangrijk in Rusland, omdat dat je verzekerd van een relatief hoog inkomen. Geen goede opleiding betekend bijna automatisch armoede. Status wordt in Rusland afgemeten aan je opleiding, je baan en ook vooral wie je kent. Contacten met mensen die hoog in aanzien staan, zijn ontzettend belangrijk. Zij zijn namelijk de mensen die je wel eens kunnen helpen om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Ik heb me laten vertellen dat het belangrijker is om een goede vriend te hebben (lees: iemand met een hoge status), dan 10.000 roebels. Natuurlijk geld dit deels ook wel in Nederland (een kruiwagen is nooit weg), maar in Rusland geldt dit veel sterker.

Om je in St. Petersburg duidelijk te maken, heb je echt geen Russisch nodig. De jeugd spreekt er door de bank genomen redelijk Engels (hoewel er ook jongeren zijn die het compleet niet verstaan of spreken). Met oudere mensen is het vaak wat lastiger communiceren, maar met handen en voeten kom je een heel eind.

Edit: En nog even wat extra foto's:

De dag dat ik naar de Hermitage ging, had ik het niet beter kunnen plannen. NOT. Achteraf bleek dat het de enige dag was dat er een flinke rij stond om binnen te komen. Heb 1,5 uur in de rij moeten staan, maar het was de moeite waard:

De rij:

Ik wist dat er in St. Petersburg een replica moest staan van een beeld wat ook in Nederland staat. Na lang zoeken en rondvragen had ik het eindelijk gevonden:

[Dit bericht is gewijzigd door Lucille op 25-07-2003 12:47]

pi_12149634
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 00:27 schreef k_man het volgende:
Mooi hoor! Ik ben er jaren geleden ook een paar dagen geweest en het is zooo mooi! Ik zou best nog eens terug willen.
En dat gaat ook gebeuren. Het is maar één dagje, maar toch.
  donderdag 31 juli 2003 @ 21:56:57 #15
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_12149676
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 21:55 schreef k_man het volgende:

En dat gaat ook gebeuren. Het is maar één dagje, maar toch.


Gaaf! Ben jaloers op je (hoewel ik nog maar net twee weken terug ben )Maar hoezo voor 1 dag naar St. Petersburg? Op doorreis naar Moskou ofzo of een stopje met een cruiseschip?
pi_12149729
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 21:56 schreef Vectra het volgende:
Gaaf! Ben jaloers op je (hoewel ik nog maar net twee weken terug ben )Maar hoezo voor 1 dag naar St. Petersburg? Op doorreis naar Moskou ofzo of een stopje met een cruiseschip?
Een reis naar de Baltische staten waar ook nog een volle dag (twee overnachtingen) in St Petersburg bij hoort.
  donderdag 31 juli 2003 @ 22:00:58 #17
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_12149761
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 21:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Een reis naar de Baltische staten waar ook nog een volle dag (twee overnachtingen) in St Petersburg bij hoort.


Zwaai je even naar mijn vriendin dan? Al enig idee wat je gaat doen tijdens die dag? 1 dag is natuurlijk extreem kort voor zo'n grote stad.......
pi_12149836
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 22:00 schreef Vectra het volgende:
Zwaai je even naar mijn vriendin dan? Al enig idee wat je gaat doen tijdens die dag? 1 dag is natuurlijk extreem kort voor zo'n grote stad.......
Hmmm, nee ik moet me daar nog wat beter in verdiepen. Veel rondlopen waarschijnlijk. En ik wil de Bloedkerk (die met al die fel gekleurde uitjes) nog wel een keer zien.
  donderdag 31 juli 2003 @ 22:07:10 #19
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_12149867
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 22:05 schreef k_man het volgende:

[..]

Hmmm, nee ik moet me daar nog wat beter in verdiepen. Veel rondlopen waarschijnlijk. En ik wil de Bloedkerk (die met al die fel gekleurde uitjes) nog wel een keer zien.


Ben er zelf niet in geweest, maar alleen van buiten is het al een schitterend gebouw. Ik denk ook dat het het beste is om gewoon veel te lopen: na afloop ben je waarschijnlijk wel gesloopt, maar het is wel de enige manier om veel van de stad te zien natuurlijk.

Wanneer ga je precies?

pi_12149916
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 22:07 schreef Vectra het volgende:

[..]

Ben er zelf niet in geweest, maar alleen van buiten is het al een schitterend gebouw. Ik denk ook dat het het beste is om gewoon veel te lopen: na afloop ben je waarschijnlijk wel gesloopt, maar het is wel de enige manier om veel van de stad te zien natuurlijk.

Wanneer ga je precies?


Vertrek op 18 augustus. Die dag in St Petersburg is 19 augustus.
pi_12199484
Merk je eigenlijk nog iets van de festiviteiten rond het 300-jarig bestaan van de stad?
  zondag 3 augustus 2003 @ 22:35:27 #22
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_12204649
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 17:57 schreef k_man het volgende:
Merk je eigenlijk nog iets van de festiviteiten rond het 300-jarig bestaan van de stad?
Persoonlijk heb ik er vrij weinig van gemerkt. Het enige wat wel duidelijk is, is dat een hoop oude gebouwen gerestaureerd zijn. Daarnaast zijn er wel wat activiteiten waarvan gezegd wordt dat ze in het kader van het 300 jarig bestaan gehouden worden, maar veel is het niet. Natuurlijk zie je wel overal in de stad verwijzingen naar het 300 jarig bestaan, maar eerlijk gezegd viel me dat een beetje tegen.

De officiele viering is al geweest (uit mijn hoofd zeg ik ergens in mei). Wat me van verschillende kanten wel bereikt was, was dat de officiele viering echt alleen maar voor regeringsleiders en andere hoge pieten was en dat het gewone volk in St. Petersburg er weinig van gemerkt heeft. In het verleden zijn er door het stadsbestuur en de Russische regering een aantal beloftes gedaan aan het volk (waaronder het afmaken van een ringweg rond de stad), maar daar is maar erg weinig van waar gemaakt.

pi_12207979
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:35 schreef Vectra het volgende:
De officiele viering is al geweest (uit mijn hoofd zeg ik ergens in mei). Wat me van verschillende kanten wel bereikt was, was dat de officiele viering echt alleen maar voor regeringsleiders en andere hoge pieten was en dat het gewone volk in St. Petersburg er weinig van gemerkt heeft. In het verleden zijn er door het stadsbestuur en de Russische regering een aantal beloftes gedaan aan het volk (waaronder het afmaken van een ringweg rond de stad), maar daar is maar erg weinig van waar gemaakt.
Ik meen ergens gehoord of gelezen te hebben dat er in september ook veel te doen zou zijn (maar dat is dus te laat voor mij) en dat inderdaad veel gebouwen gerestaureerd zouden worden, maar dat veel van die projecten - in de beste Russische traditie - niet op tijd af waren, zodat de halve stad nog in de steigers staat. Dat is dus niet zo?
  maandag 4 augustus 2003 @ 09:20:47 #24
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_12209981
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 01:07 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik meen ergens gehoord of gelezen te hebben dat er in september ook veel te doen zou zijn (maar dat is dus te laat voor mij) en dat inderdaad veel gebouwen gerestaureerd zouden worden, maar dat veel van die projecten - in de beste Russische traditie - niet op tijd af waren, zodat de halve stad nog in de steigers staat. Dat is dus niet zo?


Dat laatste was me heel erg meegevallen. Had zelf ook een beetje verwacht dat de halve stad een bouwput zou zijn, maar dat viel mee. Er zijn nog wel een aantal projecten die niet af zijn en waar ze druk mee bezig zijn. De enige echte toeristische trekpleister die echt nog compleet in de steigers staat is Smolny Cathedral (een hele grote, wit met blauwe kerk, die aan de rand van het centrum staat). Voor de rest was het me erg meegevallen.

Over festiviteiten in september weet ik helaas niets.

pi_13461543
Ik zie dat je veel foto's binnen in de musea hebt gemaakt. Hoe gemakkelijk gaat dat (volgens de gidsen veelal verboden)? Wat mag je meenemen in de Hermitage (rugzak, camera)?
Ga 6 oktober voor een weekje naar St. Petersburg. Ben erg benieuwd.
Is er nog een stad in Europa met zulke grootse gebouwen? Vorig jaar naar Istanbul geweest, ook groots...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')