abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 27 februari 2001 @ 00:22:05 #1
3102 Lot
hoezo...ondeugend????
pi_775388
Aanstaande vrijdag ga ik voor 4 dagen naar Parijs!
Ik ben er nog nooit geweest en verheug me onwijs op dit tripje
Omdat 4 dagen eik best wel kort is wil ik zoveel mogelijk dingen gaan zien natuurlijk.
Wie o wie geeft tips wat ik BESLIST moet gaan zien of juist niet?

Tnx!

Zit niet te spitten in jezelf, in elke centimeter.....pas als je aan een ander denkt, gaat alles stukken beter....
  dinsdag 27 februari 2001 @ 00:31:05 #2
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_775412
Beklim de Eiffeltoren via de trap! Is veel leuker dan in de lift en je moet toch wel met de lift op het laatste eind naar de top als je de eerste 2 etages hebt behaald.

De Sacre Coeur bij zonsopgang. Je moet daar zijn, dan zie je de stad in de ochtendgloren. (moet wel zonnig zijn en helder)

Neem goede wandelschoenen mee, het is er groots. Nu ga is slapen, weet even niets meer...

The Internets, I needs it..
  dinsdag 27 februari 2001 @ 00:34:58 #3
3102 Lot
hoezo...ondeugend????
pi_775429
quote:
Op 27 februari 2001 00:31 schreef Dr_Crouton het volgende:
Beklim de Eiffeltoren via de trap! Is veel leuker dan in de lift en je moet toch wel met de lift op het laatste eind naar de top als je de eerste 2 etages hebt behaald.

De Sacre Coeur bij zonsopgang. Je moet daar zijn, dan zie je de stad in de ochtendgloren. (moet wel zonnig zijn en helder)

Neem goede wandelschoenen mee, het is er groots. Nu ga is slapen, weet even niets meer...


De Eiffeltoren beklimmen via de trap??????
Hoe lang ben je daar wel niet mee bezig? Dat ding is onwijs hoog joh!
Maar K.....als jij ut zegt.....
Zit niet te spitten in jezelf, in elke centimeter.....pas als je aan een ander denkt, gaat alles stukken beter....
  dinsdag 27 februari 2001 @ 00:38:34 #4
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_775444
quote:
Op 27 februari 2001 00:34 schreef Lot het volgende:
De Eiffeltoren beklimmen via de trap??????
Hoe lang ben je daar wel niet mee bezig? Dat ding is onwijs hoog joh!
Maar K.....als jij ut zegt.....
Gaat sneller als je denkt! Heb er ongeveer een kwartier over gedaan (rustigjes aan). En een goede conditie is ook belangrijk. Jij laat toch de hond uit? Moet lukken.

Maar nu ik er aan denk

The Internets, I needs it..
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 februari 2001 @ 00:59:06 #5
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_775490
verder Versailles (is dan wel buiten de stad)
het Louvre, Arc de Triomphe/Champs Ellysees/Place de la Concorde met La Opera

dan nog Centre Pompidou

ow, en de Notre Dame natuurlijk, die moet je zeker niet vergeten

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_775493
Parijs is echt ontzettend leuk! Wat je beslist moet zien? Alles!
Als je er nog nooit geweest bent zou ik gewoon alle touristische (hoe schrijf je dat eigenlijk) dingen gaan bekijken...

Have fun
enne viva la France

It is good for girl to meet boy in park, but better for boy to park meat in girl :)
pi_775508
Je zou naar San Michel kunnen gaan,dit is DE studenten wijk,'s avonds heb je er veel goede straat artiesten(al heb je het jaargetijde tegen)Aan de overkant heb je de Notre Dame je weet wel die kerk van die gebochelde,ook die karakteristieke bruggetjes over de seine zijn er dichtbij.
Ook Pigalle is een optie,dit zijn de parijse walletjes zeg maar.Hier vlakbij heb je de Sacre Ceur en de schilderswijk.
lust je nog peultjes
  dinsdag 27 februari 2001 @ 01:11:44 #8
3102 Lot
hoezo...ondeugend????
pi_775522
Pffffff....

* Lot schrijft zich rot....ze gaat alles bekijken, that's for sure!!

Zit niet te spitten in jezelf, in elke centimeter.....pas als je aan een ander denkt, gaat alles stukken beter....
pi_775526
Wat een clichés allemaal. Eiffeltoren, Notre Dame, Sacre Coeur, Louvre, ...
Goh, dat zijn toch wel de betere tips. Daar had ze zonder jullie vast nooit aan gedacht.

[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 27-02-2001 01:13]

  dinsdag 27 februari 2001 @ 01:17:41 #10
3102 Lot
hoezo...ondeugend????
pi_775537
quote:
Op 27 februari 2001 01:13 schreef k_man het volgende:
Wat een clichés allemaal. Eiffeltoren, Notre Dame, Sacre Coeur, Louvre, ...
Goh, dat zijn toch wel de betere tips. Daar had ze zonder jullie vast nooit aan gedacht.
Geef eens een betere tip dan?
Zit niet te spitten in jezelf, in elke centimeter.....pas als je aan een ander denkt, gaat alles stukken beter....
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 februari 2001 @ 01:19:39 #11
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_775541
quote:
Op 27 februari 2001 01:17 schreef Lot het volgende:
Geef eens een betere tip dan?
je haalt me de woorden uit de mond
zelf ben ik gebouwen/architectuur gek
vandaar dat ik die opnoemde
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_775542
Morgen. Ik ga nu slapen.
pi_775547
quote:
Op 27 februari 2001 01:19 schreef TARAraboemdijee het volgende:
je haalt me de woorden uit de mond
zelf ben ik gebouwen/architectuur gek
vandaar dat ik die opnoemde
Geloof me, over architectuur kan ik je zeker nog het een en ander vertellen. en of je nou van gebouwen houdt of niet, de gebouwen die je noemde zijn toch verworden tot clichés.
Morgen kom ik wel met een lijstje tips.
pi_775548
Ik ga over een maand ook een weekendje naar Parijs en ben dus ook ge-interesseerd in handige tips.
En dan inderdaad niet de tips over de Eifeltoren en de Sacre Keur.

Iemand tips die je niet zo snel in een reisgidsje vindt?

  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 februari 2001 @ 01:28:02 #15
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_775551
quote:
Op 27 februari 2001 01:24 schreef k_man het volgende:
Geloof me, over architectuur kan ik je zeker nog het een en ander vertellen. en of je nou van gebouwen houdt of niet, de gebouwen die je noemde zijn toch verworden tot clichés.
Morgen kom ik wel met een lijstje tips.
cliche of niet, als je voor het eerst in Parijs bent ga je ze zeker wel bekijken lijkt me
en hoe kan jij weten dat je me over architectuur het een en ander kan vertellen?
Mijn grootvader was een beroemd architect, ik ben in dat wereldje opgegroeid, en toch kom jij met zulke vooroordelen aan, flikker toch een eind op zeg (ja ik hou er niet van als anderen denken beter te weten en dit baseren op noppes)

sorry Lotte voor het offtopic gaan in je topic

Wist je trouwens dat Parijs en omgeving het enige gebied in Frankrijk is waar ik nog niet ben geweest

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 27 februari 2001 @ 01:28:26 #16
3102 Lot
hoezo...ondeugend????
pi_775552
quote:
Op 27 februari 2001 01:24 schreef k_man het volgende:
Geloof me, over architectuur kan ik je zeker nog het een en ander vertellen. en of je nou van gebouwen houdt of niet, de gebouwen die je noemde zijn toch verworden tot clichés.
Morgen kom ik wel met een lijstje tips.
Heel graag!

* Lot gaat nu ook slapen....trustuh!!!

Zit niet te spitten in jezelf, in elke centimeter.....pas als je aan een ander denkt, gaat alles stukken beter....
  dinsdag 27 februari 2001 @ 01:30:48 #17
3102 Lot
hoezo...ondeugend????
pi_775557
quote:
Op 27 februari 2001 01:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:
cliche of niet, als je voor het eerst in Parijs bent ga je ze zeker wel bekijken lijkt me
en hoe kan jij weten dat je me over architectuur het een en ander kan vertellen?
Mijn grootvader was een beroemd architect, ik ben in dat wereldje opgegroeid, en toch kom jij met zulke vooroordelen aan, flikker toch een eind op zeg (ja ik hou er niet van als anderen denken beter te weten en dit baseren op noppes)

sorry Lotte voor het offtopic gaan in je topic

geeft niet

Wist je trouwens dat Parijs en omgeving het enige gebied in Frankrijk is waar ik nog niet ben geweest


Ik dus ook niet en ik wil echt zoveel mogelijk gaan zien, juist vooral de dingen die niet zo bekend zijn, maar wel de moeite waard!

CU!

Zit niet te spitten in jezelf, in elke centimeter.....pas als je aan een ander denkt, gaat alles stukken beter....
  dinsdag 27 februari 2001 @ 10:00:12 #18
7303 rooz
ik heb ook dorens!
pi_775965
gan naar het Quartier Latin, moet heel mooi zijn!
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen
  dinsdag 27 februari 2001 @ 10:19:48 #19
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_776011
quote:
Op 27 februari 2001 01:24 schreef k_man het volgende:
Geloof me, over architectuur kan ik je zeker nog het een en ander vertellen. en of je nou van gebouwen houdt of niet, de gebouwen die je noemde zijn toch verworden tot clichés.
Morgen kom ik wel met een lijstje tips.
Koel, dan kan ik dat ook gebruiken voor mijn volgende bezoek aan deze fantastische stad. Die Fransen mogen dan wel bekend staan dat ze arrogant zijn, maar als je zo'n hoofdstad hebt, dan begrijp ik dat ook wel.
Trouwens, toeristisch of niet, die bekende plekken moet je toch eens gezien hebben
The Internets, I needs it..
pi_776050
quote:
Op 27 februari 2001 01:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:
en hoe kan jij weten dat je me over architectuur het een en ander kan vertellen?
Mijn grootvader was een beroemd architect, ik ben in dat wereldje opgegroeid, en toch kom jij met zulke vooroordelen aan, flikker toch een eind op zeg (ja ik hou er niet van als anderen denken beter te weten en dit baseren op noppes)
Ach gossie. Sorry dat ik op je teentjes stond, ik had niet gemerkt dat ze zo lang waren.
Ik ben zelf bouwkundige, dus ik pretendeer toch iets meer van architectuur te weten dan de gemiddelde Fokker.
Maar als ik het mis heb... laat maar eens zien dan!
pi_776079
Goed, on topic maar weer.
Beloofd is beloofd, dus hierbij mijn lijstje Parijs tips;

Eerst een algemene tip: koop een Paris Visite kaart. Geldig in alle OV. Te koop voor verschillend aantal dagen en zones (3 voor het centrum, 5 voor de omliggende voorsteden, vliegveld en Disney en 7 voor de hele regio).

Nog wel cliché, maar net ietsje minder zijn het verdiept aangelegde winkelcentrum Les Halles en het Centre Pompidou (weer open na een grondige renovatie). Vlakbij het Centre Pompidou, aan de kant van de vijver, zit Café Beaubourg (Rue St.-Martin 100). Mooi café, ingericht door bekende Franse architect (Christian de Portzamparc), met terras.

Architectuur
Parijs is een stad waar Le Corbusier nogal wat (in de buurt) gebouwd heeft. Lang niet alles is te bezoeken, je kunt het beste naar de Villa La Roche et Jeanneret gaan, waar de Fondation Le Corbusier zetelt. Het ligt in een van de duurste woonwijken van de stad, waar verder ook nog moois staat van Mallet-Stevens (tijdgenot Le Corbusier, heeft zelfs een heel straatje hier ontworpen) en Guimard (Art Nouveau). Iets ten noorden van Parijs staat in Poissy de Villa Savoy van Le Corbusier, ook te bezoeken. Deze vind ik persoonlijk nog mooier, maar hij is dus wel wat verder weg (reken op circa een uur reistijd vanuit het centrum van Parijs).
Een ander stadje ten noorden van Parijs is Cergy Pontoise, en ten zuidoosten ligt Marne la Vallee. Beiden zogenaamde nouvelle villes en met het nodige aan moderne architectuur. Als je maar een paar dagen in Parijs bent (en bovendien voor het eerst) kom je hier echter waarschijnlijk niet aan toe, dus ik zal er niet verder op in gaan.
Aan de noordrand van Parijs ligt La Défense. Een inmiddels al wat oudere, maar nog steeds futuristisch aandoende (met name, maar niet alleen) kantorenwijk. Erg aardig om hier eens rond te lopen. Vooral de openbare ruimte. Je kunt van bij de Grande Arche de Arc de Triomphe zien liggen. Een anti-tip is het uitzicht van bovenop de Grande Arche. Veel entree en nauwelijks meer te zien dan van beneden.

Parken
Het Parc André Citroën is aangelegd waar vroeger de autofabrieken waren. Een werkelijk schitterend park. Heel modern ingericht, heel strak, en toch erg stijlvol en gezellig. Al schijnt het er nooit echt druk te worden (wat mij een voordeel lijkt). Toen ik er was kon je in een mand onder een grote heliumballon aan een kabel opstijgen om van 150 m hoogte op de stad neer te kijken. Dat was ter gelegenheid van het jaar 2000, en zal nu dus wel niet meer zijn.
Parc de la Vilette is bekender, groter, maar minder mooi. Wat niet wil zeggen dat het niet de moeite waard is. Dit is ook een modern park, waarin en omheen cultuurvoorzieningen staan (wetenschapsmuseum, hal voor popconcerten, conservatorium, etc.). Wel leuk zijn de knalrode paviljoentjes overal.
Verder nog Père Lachaise, niet echt een park, maar wel aardig om eens doorheen te slenteren (koop een plattegrondje bij de ingang en zoek de graven van Chopin, Jim Morrison, etc.).

Winkelen
Allereerst: vermijd de Champs Elysé (vast verkeerd gespeld): die is te druk, te toeristisch en te duur. Volgende wandeling heb ik zelf gemaakt (en bedacht natuurlijk) en voert je langs een aantal veel interessantere plekken. Je bent er wel minstens een halve dag zoet mee.
Begin bij de (oude!) Opera. Vanaf daar loop je door een chique winkelstraat (Rue de la Paix; vooral juweliers (bijv. Cartier)) naar het Place Vendome. Een erg mooi plein (groot, met allemaal dezelfde gevels), waar Parijs pas echt chique is. Vooral Armani heeft er een bijzonder mooie winkel. Vanaf daar neem je de Rue St. Honoré tot aan de winkel van Colette (nummer 213). Een minimalistisch ingerichte winkel die al jaren helemaal in is. Mooie designspulletjes, kleding en in de kelder een waterbar. Wel tamelijk prijzig.
Bij Colette ga je linksaf naar Place du Marché St. Honoré, waar een nieuw winkelcentrum is gebouwd door de architect Ricardo Bofill. Vrijwel geheel opgetrokken uit glas en erg mooi. Aan hetzelfde pleintje zit ook nog de vreemd vormgegeven winkel van Comme des Garcons parfums. Vanaf hier kun je door lopen naar de Rue des Petits Champs. Bij nummers 4 en 6 beginnen twee van de mooiste ouderwetse winkelpromenades: Galerie Colbert en Galerie Vivienne: een mooi contrast met het hypermoderne gebouw van Bofill. Mocht je na Armani en Colette nog geld over hebben, hier zit de winkel van Jean Paul Gaultier.

Musea
De Fondation Cartier biedt plaats aan wisseltentoonstellingen van moderne kunst. De kwaliteit schijn altijd goed te zijn, maar hangt natuurlijk af van je eigen smaak. Hier kun je het best aan het eind van de dag naar toe gaan, het is nog vrij laat open en zo spaar je weer tijd vroeger op de dag. Ook het gebouw is zeer bijzonder, ontworpen door Jean Nouvel.
Enkele andere interessante musea zijn eventueel nog het Picasso Museum, het Musee d’Orsay (in een schitterend gerestaureerd station aan de Seine) en Musée Rodin.
Tenslotte is er nog het Institute du Monde Arabe, waar wisseltentoonstellingen gehouden worden. Hier gaat het vooral om het wereldberoemde gebouw van Jean Nouvel. De gevel met de meeste zonbelasting heeft allemaal ronde raampjes van verschillende grootte. In die raampjes zit een diafragma dat reageert op de zon: de opening wordt groter of kleiner bij resp. weinig of veel zonlicht.

De twee eilandjes
Ile de la Cité: achter de Notre Dame ligt op de uiterste punt van het eiland het Memorial de la Deportation. Via een trap daal je af tot op het niveau van het water van de Seine, dat je kunt zien door een smalle opening met tralies. Verder ben je omgeven door muren en kun je alleen de lucht zien. Als je je dan omdraait kun je binnenstappen in een soort crypte. Een donkere ruimte waar duizenden kleine lampjes branden; 1 voor elk slachtoffer. Erg indrukwekkend en vrij onbekend bij de busladingen toeristen die de Notre Dame bezoeken (dus rustig).
Ile Saint Louis is gewoon een leuk eilandje om overheen te slenteren. Vrij klein, met een aantal mooie oude huizen en ook tamelijk rustig. Een tip daar: Berthillon, naar het schijnt de beste ijsboer van Parijs (inderdaad heel lekker ijs, maar ik ken de concurrenten niet). Het ijs wordt in meerdere winkels op het eiland verkocht, maar de eigen winkel zit op Rue St. Louis en Ile 31.

Oh, en als je toch naar de Eiffeltoren gaat, ga dan 's avonds. Het ding is nog behoorlijk laat open, dus dat bespaart je weer schaarse tijd overdag. En 's avonds is het ook het sfeervolst, vinnik.

Genoeg tips, Lot?

pi_777985
K_man, ik ben diep onder de indruk van je kennis maar ik denk toch dat Lot op haar eerste bezoek van Parijs zich beter even kan beperken tot de 'cliches'. Daar is ze toch ook al een paar dagen mee zoet.
pi_778175
nou, dan toch maar ietsjes meer toch, als de clichés?

erg leuk is om, na al dat geslenter, een paar uurtjes in de joodse wijk te gaan kijken (de wijk achter hotel de ville), heerlijke kleine parkjes, leuke boutiekjes en het mooie picassomuseum ligt daar ook

krijg je echt geen spijt van

en voor de hotels, ga naar gare du nord, in die buurt heb je goedkope en redelijke kamers
(ook slechte, maar eerst dus kijken) je zit dan ook redelijk centraal

met dank voor het verwijderen van de dubbele post

[Dit bericht is gewijzigd door the-O op 27-02-2001 22:24]

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  dinsdag 27 februari 2001 @ 23:18:54 #24
3102 Lot
hoezo...ondeugend????
pi_778784
Heel erg bedankt voor de reacties!!
Natuurlijk ga ik ook alle cliché's bekijken


Maar K-man, jou advies neem ik ook ter harte hoor!

Onwijs bedankt voor de moeite

Lotte

Zit niet te spitten in jezelf, in elke centimeter.....pas als je aan een ander denkt, gaat alles stukken beter....
  woensdag 28 februari 2001 @ 00:25:48 #25
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_778929
Ahhh, ik wil weer naar Parijs! Lekker verder gaan met het bezichten van de cliché's en K_man's aanraders... Misschien toch maar met de zomer...
The Internets, I needs it..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')