abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 juni 2003 @ 16:07:47 #1
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_11431331
Ik schrijf dit topic naar aanleiding van de vraag waaruit de experimentele muziek voortkomt. Vaak worden artiesten als Aphex Twin als de pioniers beschouwd maar is dat wel terecht??
Namelijk bewust of onbewust, de geluidsexperimenten met elektronica, draaitafels en samplers bouwen voort op de verworvenheden van de klassieke avant-garde. Al in het begin van de twintigste eeuw doorbrak Arnold Schoenberg de schijnbaar vastgeroeste tonaliteit in de muziek. John Cage gebruikte in 1939 voor zijn Imaginary Landscap No1 twee draaitafels en platen met testtonen als muziekinstrument, maakte later muziek met radio's en bedacht de beginselen van de toevalsmuziek.
In de jaren vijftig verkenden de Belg Karel Goeyvaerts en Karlheinz Stockhausen de grenzen van de eerste elektronische apparatuur, toverden Pierre Henry en Pierre Schaeffer gevonden geluiden om tot musique concrete en elektro-akoestische muziek en componeerde Iannis Xenakis volgens mathematische modellen.
Tien jaar later tekenden Terry Reley, La Monte Young, Steve Reich en Philip Glass de krijtlijnen uit van de minimale muziek.
Van samplers, synthesizers en computers was er toen uiteraard nog geen sprake. Elektronische muziek was het resultaat van een haast wetenschappelijke en ambachtelijke benadering van geluidsgolven, van fel geexperimenteer in kamers vol draden. De tapecollages die toen in zwang raakten, kwamen tot stand door het minuscuul verknippen en weer aan elkaar plakken van tapes. Niet alleen is dat met de technologie van vandaag haast kinderspel, dat muziek gedistilleerd wordt uit alledaagse geluiden en elektronische signalen is momenteel zelfs gemeengoed geworden.
Een ooit revolutionaire aanpak wordt nu haast als een tweede natuur ervaren. Maar de avant-gardistische ideeen en opvattingen over muziek als geluidsonderzoek, eerder dan een zoeken naar harmonieen, toonsoorten of akkoorden, zijn intact gebleven en vinden in de experimentele techno een voortzetting
Het ontwikkelen van interactieve software, het opwaarderen van de analoge synthesizers of het arsenaal aan digitale effecten die muzikanten in hun computer heben, zijn immers gericht op het zoeken naar en continu bewerken van nieuwe of andersoortige klanken.
Het hoeft dus niet te verwonderen dat de jonge generatie een ode brengt aan de voorouders, dat Aphex Twin samenwerkte met Philip Glass, dat scanner Stockhousen bewerkte of dat er van Steve Reich en Pierre Henry remix cd's verschenen. De techno-intelligentsia mag dan al of niet een verre familie zijn van de avant-garde uit de klassieke hoek, het is hoe dan ook opmerkelijk hoe de nieuwe dansmuziek de meest geraffineerde ideeen van de 'high art' blijkbaar moeiteloos transformeert naar de popcultuur.
Wat eens veelal in de marge van het klassieke muziekcircuit werd ondernomen, in een academische en noodgedwongen elitaire sfeer, vindt nu zijn weerslag op de dansvloer en bij een nieuwe generatie die van de westerse klassieke muziek of avant-gardemanifesten geen pap gegeten heeft.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_11431427
Interessant betoog, maar wat is er gebeurd met de experimentele muziek uit de rockhoek vanaf de jaren 60?
pi_11431436
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:18 schreef Seborik het volgende:
Interessant betoog, maar wat is er gebeurd met de experimentele muziek uit de rockhoek vanaf de jaren 60?
Niks.
pi_11431444
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:19 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Niks.

Dat is dan problematisch.
  zaterdag 28 juni 2003 @ 16:50:17 #5
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_11431744
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:18 schreef Seborik het volgende:
mmm, experimentele muziek vanaf de jaren 60, begonnen in mijn optiek met groepen als Soft Machine en Pink Floyd met verregaande improvisaties, losse muzikale structuren waarin alleen een begin en een eindthema te ontwarren waren en bizarre elektronische geluiden hadden ze een veel experimentelere, avant-gardistische houding. De muziek klonk vooral als lange en uiterst luide improvisaties, op de rand van muzikale anarchie: minimalistische structuren, zenuwslopende solo's en breemdende harmonien.
Lagen The stooges en MC5 aan de basis van de punkrock en koos Pink Floyd voor sympfonische rock, de krautrock stelde zich in de jaren 70 extremer op en Can is volgens mij de meest invloedrijke groep geweest van die experimente rockperiode met o.a. Czukay en Schmit die bij Karlheinz Stockhausen aan het studeren waren. Het resultaat is nog altijd verbluffend: verregaande elektronische experimenten en tapecollages, het charmante geluid van allerlei zelfgemaakte instrumenten en soms ook etnische klanken. Ook Kraftwerk wordt door sommigen onder de noemer krautrock gevat, maar zijn benadering stond verder af van wat de anderen deden. Toch is zijn electropop niet minder avant-gardistisch. Kinderlijke naieve melodieen gaan bij Krafwerk gepaard met strakke mechanische beats en elektronische experimenten.
De experimentele groepen van de late jaren 60 en de krautrock van de jaren 70 mochten popmuziek dan al verregaand hebben vernieuwd, hun aanpak was nog braafjes in vergelijking met de zogenaamde postpunk avant-garde. Postpunk is een vaag begrip en niet eenduidig in te vullen, het wijst veeleer op een basisgevoel dat staat voor het opengooien van de grenzen van wat als muzikaal wordt gezien.
Experimentel rochmuziek liep over in de Noise, no wave en industrieele muziek, daarna de minimale songs als Throbbing Gristle en Einsturzende Neubauten, vervolgens zie ik als experimentele rockmuziek bands als Sonic Youth, en niet te vergeten de collagetechniek die gehanteerd werd door noise-groepen. (ontwikkeld door Brion Gysin en WIlliam Burroughs) Veelal gebruikt door bands als Psychic TV of Coil en als voorloper The Residents. Vervolgens kwamen bands als Test Dept. en vooral Laibach die wijst op ironische, zelfs sarcastische manier van tal van vormen van massamanipulatie die de westerse samenleving kenmerken.
Verder beschouw ik artiesten als This Heat, Pere Ubu, Mark Stewart, Jah Wobble, David Byrne, Brian Eno, James CHance, Rip, RIg + Panic, WIre, New Order en Tuxedomoon ook als erg invloedrijk.
Uiteindelijk zijn naar mijn mening de experimentele rockbands van vandaag: Front 242, Ministry, Godflesh, Fear Factory, Rammstein of Nick Cave, Michael Gira. Verder PJ Harvey, Sonic Youth nog steeds, Tortiose, Slint en Talk talk.

Sorry dat het zo afgeraffeld is, maar geen tijd meer

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_11431823
Het is wel jammer dat veel van die experimentele muziek zo'n hoog piep-knars-knor-gehalte heeft en soms vraag ik me ook af of mensen het nou echt mooi vinden, of dat het gewoon interessantdoenerij is. Ik ben zelf ook wel een liefhebber van wat minder toegankelijke klanken, maar veel experimentele muziek heeft ook een hoog 'nieuwe kleren van de keizer'-gehalte.

Ik mis de experimentele jazzrock van Miles Davis overigens nog in het overzicht, met platen als 'Bitches Brew', 'Live-Evil' of 'On The Corner' kun je ook tegenwoordig de mensen nog makkelijk in de gordijnen jagen, en het klinkt nog steeds nogal vooruitstrevend.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_11431891
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:55 schreef Zander het volgende:
Het is wel jammer dat veel van die experimentele muziek zo'n hoog piep-knars-knor-gehalte heeft en soms vraag ik me ook af of mensen het nou echt mooi vinden, of dat het gewoon interessantdoenerij is. Ik ben zelf ook wel een liefhebber van wat minder toegankelijke klanken, maar veel experimentele muziek heeft ook een hoog 'nieuwe kleren van de keizer'-gehalte.
Kan je voorbeelden noemen?
  zaterdag 28 juni 2003 @ 17:00:53 #8
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_11431903
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:55 schreef Zander het volgende:
Het is wel jammer dat veel van die experimentele muziek zo'n hoog piep-knars-knor-gehalte heeft en soms vraag ik me ook af of mensen het nou echt mooi vinden, of dat het gewoon interessantdoenerij is.
Tja, het vergt natuurlijk een totaal andere manier van het interpreteren van muziek. Ik persoonlijk had gewoon zwaar genoeg van de standaard voorgekauwde muziek, nu kan ik toch iets van mezelf kwijt als ik aan het luisteren ben, zeg maar....
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_11432040
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:59 schreef zodiakk het volgende:
Kan je voorbeelden noemen?
Mjah, als ik echt met namen kom, dan krijg ik ongetwijfeld het verwijt dat ik die artiest niet 'snap', of dat die muziek te 'ontoegankelijk' voor me is, dat trucje ken ik inmiddels wel.

Sommige artiesten brengen nu eenmaal wel erg gemakkelijk nieuw werk uit en omdat ze nu eenmaal de naam hebben 'vooruitstrevend' te zijn, kunnen ze wegkomen met de meest gemakzuchtige trucs. Aphex Twin (ach shit, nou noem ik toch een naam) is daar wel een aardig voorbeeld van, de man heeft een aantal briljante dingen gedaan, maar ook (in mijn oren) een aardige berg broddelwerk uitgebracht. De man weet zelf ook wel dat een selecte groep fans alles kritiekloos bejubelt (en hier heb ik weer aansluiting bij Seboriks nieuwe topic) en moet er vast zelf het hardste om lachen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_11432418
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:50 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn naar mijn mening de experimentele rockbands van vandaag: Front 242, Ministry, Godflesh, Fear Factory, Rammstein of Nick Cave, Michael Gira. Verder PJ Harvey, Sonic Youth nog steeds, Tortiose, Slint en Talk talk.

Ik vind bands als Fear Factory, Rammstein of Nick Cave nou niet zo experimenteel? Neem dan bands als ulver, gorguts. Dat is ook extreem en experimenteel?

Klaus Schulze's studio 2002

pi_11432521
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 17:12 schreef Zander het volgende:

[..]

Mjah, als ik echt met namen kom, dan krijg ik ongetwijfeld het verwijt dat ik die artiest niet 'snap', of dat die muziek te 'ontoegankelijk' voor me is, dat trucje ken ik inmiddels wel.

Ja, krijg ik nou nooit eens het voordeel van de twijfel, .
pi_11432968
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 16:07 schreef HAL9000S het volgende:
Wat eens veelal in de marge van het klassieke muziekcircuit werd ondernomen, in een academische en noodgedwongen elitaire sfeer, vindt nu zijn weerslag op de dansvloer en bij een nieuwe generatie die van de westerse klassieke muziek of avant-gardemanifesten geen pap gegeten heeft.
Is het niet zo dat het afhankelijk is van de artiest of hij/zij rekening houd met werken en technieken uit het verleden en voorgaande stromingen voor gezien houd? Kan je werk überhaupt experimenteel genoemd worden wanneer je als artiest bijvoorbeeld lak hebt post-avantgardistische werken en je afzonderd van alle invloeden van buiten?
Lacking membership in any group but also not actively or even passively ostracized by the general student body, pseudo-rejects socialize among themselves, taking pride in what they perceive to be their unique status.
  donderdag 3 juli 2003 @ 15:06:07 #13
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_11536191
quote:

[..]

Sommige artiesten brengen nu eenmaal wel erg gemakkelijk nieuw werk uit en omdat ze nu eenmaal de naam hebben 'vooruitstrevend' te zijn, kunnen ze wegkomen met de meest gemakzuchtige trucs. Aphex Twin (ach shit, nou noem ik toch een naam) is daar wel een aardig voorbeeld van, de man heeft een aantal briljante dingen gedaan, maar ook (in mijn oren) een aardige berg broddelwerk uitgebracht.

hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Quote uit ander topic:
quote:
Op vrijdag 6 juni 2003 18:35 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Op een gegeven moment was intelligent techno, net als ambient, ook een modefenomeen geworden. Dergelijke progressieve tendensen kwamen er niet alleen doordat de makers zich van anderen wilden onderscheiden, ook omdat er een publiek voor was. Wanneer de afzetmarkt en een zekere mate van succes bij voorbaat kunnen worden ingeschat, verandert progressie al snel in conformisme. IDM werd dan ook een geijkt en voorspelbaar recept en een hol begrip. Het was hip om dansmuziek een 'intellectueel' tintje mee te geven, maar de waas van progressie was vaak makkelijk door te prikken, maar dat betekende in mijn optiek echter niet dat het progressieve gedachtegoed verdween. Integendeel, juist doordat veel IDM verwaterde, vonden anderen een extra motivatie om een stap verder te gaan. Telkens staan er zo nieuwe artiesten op die vanuit ambient of techno op geluidsverkenning willen gaan en zich profileren als de nieuwe avant-garde.

Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 29 november 2003 @ 22:39:22 #14
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15028437
Als we het hebben over vroege electronische muziek dan mag de naam van Raymond Scott (1908-1994) niet ontbreken.

Waarschijnlijk is hij het meest bekend door zijn composities die door Warner Brothers vanaf 1943 in tekenfilms zoals Bugs Bunny worden gebruikt.
Naast componist was hij ook uitvinder. In 1946 richtte hij Manhatten Research Inc op, en ontwerpt in de jaren daarna een grote hoeveelheid electronische muziek-apparatuur.

Een groot aantal van zijn electronische opnames uit de periode 1953 - 1969 staan op de prachtige dubbel cd MANHATTAN RESEARCH INC.

De cd's bevatten 69 zeer verschillende opnames, waaronder muziek voor reclamespotjes, en samenwerkingen met Jim Henson (meer bekend van de Muppets).
Aanrader !

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 30 november 2003 @ 09:47:09 #15
25601 roer-ei
I (HEART) GHETTO
pi_15033029
er is zo'n triple-cd set
Early Pioneers Of Electronic Music

is wel interessant

gaat van eind jaren '40 naar '70/80

het meeste is een beetje, uuh, loze bliepjes en ambient

getting high on protein deficiency
  zondag 30 november 2003 @ 10:11:02 #16
25601 roer-ei
I (HEART) GHETTO
pi_15033143
quote:

[..]

Sommige artiesten brengen nu eenmaal wel erg gemakkelijk nieuw werk uit en omdat ze nu eenmaal de naam hebben 'vooruitstrevend' te zijn, kunnen ze wegkomen met de meest gemakzuchtige trucs. Aphex Twin (ach shit, nou noem ik toch een naam) is daar wel een aardig voorbeeld van, de man heeft een aantal briljante dingen gedaan, maar ook (in mijn oren) een aardige berg broddelwerk uitgebracht. De man weet zelf ook wel dat een selecte groep fans alles kritiekloos bejubelt (en hier heb ik weer aansluiting bij Seboriks nieuwe topic) en moet er vast zelf het hardste om lachen.

even specifiek tussendoor, wat is die berg broddelwerk die hij heeft uitgebracht? ik kan maar 1 of 2 dingetjes bedenken waarvan je zou kunnen zeggen dat het een grapje is om te kijken of z'n fans debiel zijn, (en daarover valt dan ook nog te twisten)
  zondag 30 november 2003 @ 10:45:02 #17
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15033343
quote:
Op zondag 30 november 2003 09:47 schreef roer-ei het volgende:
er is zo'n triple-cd set
Early Pioneers Of Electronic Music

is wel interessant

gaat van eind jaren '40 naar '70/80

het meeste is een beetje, uuh, loze bliepjes en ambient

Deze ?

OHM: The Early Gurus of Electronic Music 1948-1980

Ziet er leuk uit !
Raymond Scott, Steve Reich, Terry Reily, Eno, Cage ,Varese, Stockhausen en veel meer. Gaan we een keer naar op zoek.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 30 november 2003 @ 11:44:50 #18
25601 roer-ei
I (HEART) GHETTO
pi_15033919
quote:
Op zondag 30 november 2003 10:45 schreef fripper het volgende:

[..]

Deze ?

[afbeelding]

OHM: The Early Gurus of Electronic Music 1948-1980

Ziet er leuk uit !
Raymond Scott, Steve Reich, Terry Reily, Eno, Cage ,Varese, Stockhausen en veel meer. Gaan we een keer naar op zoek.

yup, die
ik heb hem alleen op mp3
maar ik vind het meer interessant dan vet
pi_15036423
quote:
Op zondag 30 november 2003 11:44 schreef roer-ei het volgende:

[..]

yup, die
ik heb hem alleen op mp3
maar ik vind het meer interessant dan vet

Die wil ik eigenlijk ook wel ns horen, kunnen we niet iets regelen?
Hoe vind je de cd's trouwens? (of heb ik dat al ns gevraagd..)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')