abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 juni 2003 @ 01:08:40 #1
689 Thorka
World Princess Pretend
pi_11404876
Waarschijnlijk in augustus komen m'n twee jongens weer bij mij thuis wonen , na bijna 2 jaar "gelogeerd" te hebben bij m'n ouders.
Door de verbouwing hebben wij eerst een jaar daar ook gewoond en de jongens hebben we "achtergelaten" tot het ergste voorbij was.

We zien ze elke dag omdat we nog eten bij m'n ouders (wat een luxe he?).
Voor de jongste (ahum 8 jaar), vrees ik niet zo erg. Dat is een mamma's (moi) kind en die vind alles best als ik in de buurt ben. Die sjokt wel achter me aan.
Maar de oudste (13) is altijd een klein zenuwpeesje geweest. Hij heeft ook wel een half jaar moeten wennen bij m'n ouders en daar is ie nu op z'n best! Ik laat hem niet daar, dat wil ik niet, het is mijn beestje en ik kan dat mijn ouders ook niet aandoen. En tenslotte horen de 2 poezers bij elkaar (en bij ons!).

Wat ook nog belangrijk is, ze krijgen in de bijkeuken hun eigen spulletjes (etens- en drinkbakjes, kattenbak). In die bijkeuken zit een inpandig kattenluik naar de woonkamer. Maar ze kennen geen kattenluikje...

Ik dacht zelf dat het beste was om eerst hun spullen klaar te zetten en ze dan op te halen en ze in die ruimte zeten.
Ze moeten dan door het luik om eruit te komen.

Maar soms denk ik dat ik ze beter direct vrij rond kan laten lopen...

Heeft iemand tips?

vrijdag 27 juni 2003 @ 01:48:27 #2
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_11405263
zo'n kattenluik kruipen ze zelf wel door heen, hoef je ze niet te leren, anders kan je het bij de jongste voordoen, wanneer de oudste het 'ziet' en die zal het vanzelf na doen, wat je kan doen om ze te laten wennen, is ze gewoon daar neer zette, met jou erbij ga ze aaien etc, eigen spullen die ze bij je ouders ook hadden, zelfde kattenbak, zelfde voer etc

succes dr mee

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  vrijdag 27 juni 2003 @ 01:58:43 #3
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_11405317
Ik heb mn hele leven al katten gehad en nog nooit zulke eigenwijze beesten gezien.........ze doen toch wat ze zelf willen........ze komen toch wel terug als ze goed aan je gewend zijn. Ik zou ze eerst ff binnen laten en ze weer aan de "baasjes" laten wennen.
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 23:47:46 #4
81237 releaze
best of both worlds
pi_35207730
schopje!

Wij gaan binnenkort waarschijnlijk ook verhuizen, en de kat gaat natuurlijk ook mee. Mn vriend zit me helemaal gek te maken met "doemscenarios", en ik wilde graag van anderen weten hoe "waar" ze zijn en waar ik op moet letten, straks.

We hebben een 18 jarige african wild cat die toen ze een jaar of zeven was ofzo, het huis van mn vriend en zn vader heeft gekozen om daar te verblijven. Ze woonde daarvoor dus nog officieel bij een oud vrouwtje, wiens huis ze ook verkozen heeft boven het huis waar ze daarvoor woonde. Het beestje was toenertijd nog vrij wild maar ze is nu behoorlijk tam, maar een schootkat zal ze nooit worden.

M'n vriend zei dat katten heel moeilijk tegen veranderingen kunnen en dat als het ze teveel word ze het huis van een ander kunnen gaan prefereren. (toen mn vriend een kitten kreeg een tijd terug was de poes ook al een paar dagen foetsie, vertelde hij, grote angst dus om het beestje kwijt te raken)

maar goed. we gaan dus verhuizen van lelystad naar utrecht. Hij wilt er heel erg streng in zijn de kat de eerste tijd (ik geloof dat ie het over een maand had ofzo) in huis houden, zodat ze aan het huis kan wennen, en dat ze dan pas naar buiten mag, om zo het beestje aan ons verbonden te laten.

Is dit een reele gedachte? Of is het een (zwaar) overtrokken reactie gebaseerd op de angst van mn vriend om zn kat kwijt te raken?

Is het goed een kat die veel buiten wilt zijn zo lang binnen te houden?
  zaterdag 18 februari 2006 @ 11:07:56 #5
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_35215448
Hej! Hier zat ik ook net over na te denken!

Wij gaan halverwege maart verhuizen. Oja is nu een binnenkat maar een levendige belangstelling voor buiten. In het nieuwe apartement zitten we practisch op begane grond en ik zou het voor haar zo leuk vinden als ze ook gewoon naar buiten kan (we wonen in rustige woonwijk maar op een paar 100 meter zit wel een drukke straat).

Hoe doen we het met verhuizen? Het poesje eerst maar bij "schoonmoeder" "parkeren" en zodra alles een beetje staat in het nieuwe apartement, Oja over laten komen? Hoe lang binnen? Hoe leer ik haar een buitenkat te worden? Is dat eigenlijk wel mogelijk?
  zaterdag 18 februari 2006 @ 13:46:48 #6
81237 releaze
best of both worlds
pi_35219443
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 11:07 schreef ennuik het volgende:

Wij gaan halverwege maart verhuizen. Oja is nu een binnenkat maar een levendige belangstelling voor buiten. In het nieuwe apartement zitten we practisch op begane grond en ik zou het voor haar zo leuk vinden als ze ook gewoon naar buiten kan (we wonen in rustige woonwijk maar op een paar 100 meter zit wel een drukke straat).

Hoe doen we het met verhuizen? Het poesje eerst maar bij "schoonmoeder" "parkeren" en zodra alles een beetje staat in het nieuwe apartement, Oja over laten komen? Hoe lang binnen? Hoe leer ik haar een buitenkat te worden? Is dat eigenlijk wel mogelijk?
ik kan je niet helpen met de buitenkat vraag..
maar wij zaten er aan te denken om als we gaan verhuizen en we gaan lekker dingetjes in het huis doen de kat mee te nemen en binnen te laten rondsnuffelen. als we daar blijven slapen, blijft het katje ook. gaan we weer naar het andere huis, gaat ze mee. misschien dat ze dan een idee krijgt waar we mee bezig zijn en dat ze niet uitgesloten wordt van het hele ritueel.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 13:52:07 #7
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_35219608
De kat heen en weer slepen lijkt me een slecht plan. Voor de meeste katten is reizen een stressvolle gebeurtenis.
De kat eerst een tijd binnen houden is een absolute aanrader, en dan denk ik eerder aan 6 weken dan een maand. Katten hebben nogal de neiging om weg te lopen van een nieuw huis als ze er nog niet aan gewend zijn, of ze kunnen de weg terug niet meer vinden.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  zaterdag 18 februari 2006 @ 13:59:30 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35219806
Ik sluit me aan bij Tonja. Zeker niet met de kat tussen beide adressen gaan slepen. Beter kun je de kat pas meenemen naar het nieuwe adres als jullie daar zelf permanent gaan wonen.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 15:37:43 #9
81237 releaze
best of both worlds
pi_35222844
thanks dames!
  zaterdag 18 februari 2006 @ 19:31:14 #10
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_35230776
Iemand een antwoord op hoe ik mijn poesje een buitenkat kan maken? Of zal ik er een apart topic voor openen?
  zaterdag 18 februari 2006 @ 19:57:12 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35231729
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 11:07 schreef ennuik het volgende:

Kan de poes niet beter rechtstreeks van het oude naar het nieuwe adres?

Verder zou ik haar ruimschoots de tijd gunnen om aan het nieuwe huis te wennen. Minimaal 2 weken, maar liever langer. Zorg dat ze een chip krijgt (kost een paar tientjes bij de dierenarts, poes voelt er niet veel van). Mijn katten hebben daarbij ook altijd een bandje om met een adreskokertje, want dan kunnen mensen in de buurt zien dat de kat een thuis heeft. (Men noemt wel eens als bezwaar tegen bandjes dat katten zich eraan op kunnen hangen. Sinds een paar maanden heb ik voor mijn kat een 'cat safe'-bandje, met een kliksluiting die bij druk openspringt. Maar het is met gewone bandjes bij mijn katten ook altijd goed gegaan.)

Een kat wennen aan naar buiten gaan, doe je geleidelijk. Om te beginnen laat je je kat naar buiten vlak voor het eten (zodat ze een reden heeft om weer binnen te willen komen). Als je een tuin hebt met hoge schuttingen (zodat ze niet direct naar de buren/uit zicht kan sprinten) scheelt dat al een stuk. Blijf erbij, praat rustig tegen je kat en observeer. Als het goed is, zal ze op haar gemak al snuffelend de tuin gaan verkennen. De eerste paar keer zou ik uitgaan van 10 minuten tot een kwartier en dan weer naar binnen. Let op hoe je kat reageert: is ze behoedzaam, schrikkerig of juist onverschrokken? Afhankelijk van hoe ze zich gedraagt, kun je haar op een gegeven moment zelfstandig naar buiten laten gaan of - als ze erg bang of erg roekeloos lijkt - toch nog eens heroverwegen of ze wel een buitenkat moet worden.

Dat zijn zo'n beetje mijn tips.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 21:04:44 #12
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_35234737
Sleep idd niet met de katten van hot naar her. Dat doet ze meer kwaad dan goed. Gewoon eerst huisje op orde maken en dan de beestjes verhuizen.
Laat ze even een uurtje of wat rondsnuffelen op eigen houtje. Wel in de buurt blijven om te kijken of ze niet een of ander plekje ontdekken waar ze kunnen wegkruipen en jij je compleet lam zoekt naar ze.
Dan de kattenbak en etensbak laten zien.

En vervolgens pootjes insmeren met boter (als ze dat lekker vinden, anders een ander smeersel wat ze lekker vinden en niet vaak krijgen), ze gaan dat vervolgens helemaal op en schoon likken. Als katten ze zich wassen, dan ontspannen ze en voelen ze zich 'thuis'. Dit is dan een moetje maar naar wat ik heb gehoord werkt het. Oke het kan een hoop rommel geven, maar het schijnt dat ze dan daarna een stuk sneller gewend zijn.

Wat het buiten laten van de kat betreft, idd een paar weken wachten. Je ziet zelf wel aan je kat hoe snel ie gewend is en of ie op zn gemak is. Anders eerst met een tuigje aan een lijn naar buiten laten en er ook weer even bijblijven of de deur openlaten.
Zo kunnen ze op het gemak wennen.

Succes ermee!!
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
  zaterdag 18 februari 2006 @ 21:14:06 #13
81237 releaze
best of both worlds
pi_35235137
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 21:04 schreef Roeji het volgende:
Sleep idd niet met de katten van hot naar her. Dat doet ze meer kwaad dan goed. Gewoon eerst huisje op orde maken en dan de beestjes verhuizen.
Laat ze even een uurtje of wat rondsnuffelen op eigen houtje. Wel in de buurt blijven om te kijken of ze niet een of ander plekje ontdekken waar ze kunnen wegkruipen en jij je compleet lam zoekt naar ze.
Dan de kattenbak en etensbak laten zien.

En vervolgens pootjes insmeren met boter (als ze dat lekker vinden, anders een ander smeersel wat ze lekker vinden en niet vaak krijgen), ze gaan dat vervolgens helemaal op en schoon likken. Als katten ze zich wassen, dan ontspannen ze en voelen ze zich 'thuis'. Dit is dan een moetje maar naar wat ik heb gehoord werkt het. Oke het kan een hoop rommel geven, maar het schijnt dat ze dan daarna een stuk sneller gewend zijn.

Wat het buiten laten van de kat betreft, idd een paar weken wachten. Je ziet zelf wel aan je kat hoe snel ie gewend is en of ie op zn gemak is. Anders eerst met een tuigje aan een lijn naar buiten laten en er ook weer even bijblijven of de deur openlaten.
Zo kunnen ze op het gemak wennen.

Succes ermee!!
gezien onze nieuwe woning zo'n 2 uur van elkaar vandaan is is de kans groot dat we het/een bed daar neergooien zodat we gewoon verder kunnen werken. in dat geval lijkt het me niet handig wanneer poes alleen thuis is? of is het dan ook beter om haar thuis te laten totdat het huis af is?
  zaterdag 18 februari 2006 @ 21:16:05 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35235202
Ik ben nooit een fan geweest van tuigjes. Als een kat niet gewend is aan een tuigje is het een ramp voor zo'n beest. En als een kat eraan gewend is, is het ook niet ideaal, want je moet er eigenlijk altijd het oog op houden. Als je toch van plan bent om de kat 'los' buiten te laten, zou ik 'r het trauma van zo'n tuigje niet aandoen.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 21:17:25 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35235256
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 21:14 schreef releaze het volgende:

[..]

gezien onze nieuwe woning zo'n 2 uur van elkaar vandaan is is de kans groot dat we het/een bed daar neergooien zodat we gewoon verder kunnen werken. in dat geval lijkt het me niet handig wanneer poes alleen thuis is? of is het dan ook beter om haar thuis te laten totdat het huis af is?
Ja, liever achterlaten in het oude huis (wel zorgen voor eten en een schone bak, natuurlijk). Da's een vertrouwde omgeving. Zolang jullie nog druk aan het klussen zijn in het nieuwe huis en er nog niet met al jullie spullen wonen, is die omgeving veel te onrustig.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 21:25:24 #16
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_35235580
Klopt wat Lienekien zegt, beter gewoon thuis laten. En als julile echt zo goed als klaar zijn kun je ze wel meenemen. Maar zolang je echt nog volop bent aan het klussen niet doen. Denk ook aan gereedschap en afval (splinters, spijker etc) wat rond kan zwerven en gevaarlijk voor ze is.

Tja tuigjes, ik vind het ideaal. Je moet er wel voor zorgen dat het touw te kort is voor ze om te gaan springen over een schutting of zo. Daarom er in het begin bij blijven. En als je 2 katten hebt is het helemaal ideaal. Probeer die ene maar te vangen die het op een sprinten zet, zonder dat je die andere ook nog kwijt raakt. Ze hoeven maar ergens van te schrikken.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
  zaterdag 18 februari 2006 @ 21:42:47 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35236177
't Is mijn persoonlijke mening, maar ik zou een kat misschien nog liever altijd binnenhouden dan 'm aan een tuigje buiten te laten. Of je geeft 'm buiten de vrijheid, of niet. Het voelt voor mij als 'n kwelling om een kat aan een touwtje buiten te laten. Wel buiten, maar hij kan geen kant op.
pi_35237350
De poes waar het over gaat is een echte buiten kat en is slechts met moeite binnen te houden. Ik pieker er niet over om een tuigje te halen, hooguit een halsbandje met naam/adres. Ik denk zelf eerder aan hooguit 1-2 weken thuis houden, ze heeft al eerder bewezen dat ze ons snel weet te vinden (ooit meegenomen naar m'n moeder en daar dus ontsnapt en dus 10 min later voor de goede deur aan de andere kant van het huis). Verder maak ik mij vooral zorgen over de rondweg op 200 meter afstand en een andere drukke weg op 100 meter, de poes is 30 km zones gewend en geen echt drukke wegen.

Een kattebak is ze totaal geen fan van maar gebruikt ze wel na 36 uur in huis te zijn geweest, maar het blijft een buiten kat dus ga haar tot niets dwingen ook niet als we er al wonen.

Tijdens het verhuizen.... misschien zelfs laten logeren bij m'n moeder zodat ze weinig van de verhuizing mee krijgt totdat ze er echt is.

Aangezien het alleen een beetje opknap werk is en geen sloopwerk zie ik eigenlijk ook geen probleem in de aanwezigheid van de kat, zolang er maar delen van het oude huis zijn die ruiken naar Haar huis.
pi_35244321
bij ons hebben we een moeilijk keus

de katten zijn erg gesteld op me (maar zijn van ma)
maar omdat ik binnen kort gaat verhuizen naar mijn eigen huis (pas gekocht)
gaan we kijken wat die katten gaan doen.
als er een niet wilt gaan eten dan moeten ze met me mee.
als ze wel gaan eten dan kunnen ze blijfen.
Het ergste geval wat er kan gebeuren is dat het logeer katten gaan worden omdat ze ons alebij gaan missen
Dit probleem hebben we al eerder gehad dat een kat niet wilde eten toen ma tijdelijk even weg was.
pi_35371858
In april ga ik ook verhuizen, met deze tips kan ik wel wat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')