abonnement Unibet Coolblue
pi_11395350
Wat ik in Lifestyle mis zijn topics over de geneugten van echt goed gemaakte kledingstukken, dus kleding waaraan uren handwerk is besteed uit bv. de ateliers van Napolitaanse of Britse kleermakers.

Ik verwacht niet dat er op Fok! veel ware liefhebbers van dit soort meesterwerken rondhangen, maar een centraal topic hiervoor is toch wel op zijn plaats.

We kunnen het hebben over bv:
- Handgemaakte hemden van Borrelli, met o.a. handgestikte knoopsgaten en echte paarlemoeren knoopjes
- Hemden uit Jermyn Street, Londen (dus bv Pink, Lewin, Hackett, Turnball and Asser
-Schoenen van Church, Crockett&Jones, Cheaney...
- Pakken van Brioni, Borrelli, Caraceni....
- Waar is al dit moois te zien/te koop?
- Allerhande kleermakerswetenswaardigheden...

Wie kan ook zo van deze kleding genieten? (je hoeft dergelijke stukken niet te bezitten, een Rembrandt is ook mooi om van te genieten zonder dat ie aan je eigen muur hoeft te hangen)

Vandaag heb ik de 3de Borrelli aan mijn collectie toegevoegd....da's wer zwaar genieten

Mooie site ter intro is bv www.yvra.nl

  donderdag 26 juni 2003 @ 19:06:01 #2
15257 janssen15
Veel is lekker, meer is beter.
pi_11396535
Ja, inderdaad is hier te weinig over op Fok! helemaal mee eens !

Ik vind het ook een must om te zien, die prachtige (grotendeels) handgemaakte pakken, bij voorkeur Italiaans. Ik ben ik mei in Rome geweest en heb mijn ogen weer uitgekeken bij de grote namen zoals jij noemt; Brioni, Canali en Borelli. Maar ook de kleine traditionele kleermakers die, helemaal naar jouw persoonlijke smaak en wensen, een pak samenstellen genieten ook nog steeds mijn grote belangstelling. Soms niet eens zozeer wat betreft de pakken opzich, maar de manier waarop de Italiaan aandacht besteedt aan zijn kleren, en de kleermaker aan zijn vak. Geen enkel detail wordt overgeslagen en alles wordt tot op de millimeter nauwkeurig opgemeten.
Zo zie je maar weer dat het 'oude' vakmanschap toch ook nog heel veel allure kan hebben, helemaal in dit soort steden waar nog veel van die, letterlijk en figuurlijk, kleine ondernemertjes te vinden zijn die met zoveel toewijding hun vak beoefenen.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit, als we het over confectie hebben, naar Ferragamo en vooral Corneliani. Ook de schoenen van deze merken vind ik doorgaans prachtig; als ik die zie moet ik het haast gewoon kopen, zo groot is de verleiding. Engelse schoenen vindt ik daarentegen een beetje te 'stoffig', vooral die broques (gaatjesschoenen) die zelf nooit zou kopen. Misschien komt het door de associatie met Engelsen, maar ik vindt over het algemeen deze schoenen een beetje té standaard, een beetje modieuzer en gedurfder kan ook geen kwaad. De instelling 'iedereen draagt deze schoenen onder een pak, dús het zal wel mooi zijn' is hierop van toepassing, en getuigt doorgaans van weinig creativiteit van de desbetreffende persoon.

Dat de krijgstreep, oftwel de 'chalk' weer terug van weggeweest is, vind ik ook geen verkeerde zaak. Persoonlijk vindt ik het erg mooi, maar een krijtstreep kan ook weer snel zijn faam verliezen. Volgens mij zitten we op dit moment al in dat proces: Droegen een paar jaar geleden alleen nog de yuppies en jong-hip Nederland nog een krijstreep, nu is de krijtstreep ook niet meer uit zakelijk Nederland weg te slaan en loopt zelfs Den Haag en de complete televisiewereld ermee, of eigenlijk; heel pakkendragend Nederland. Dit bewijst maar weer dat het snel de 'verkeerde' kant op kan gaan, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het nog steeds mogelijk is om een krijtstreep aantrekkelijk en mooi te dragen; je ziet steeds meer andere kleuren strepen en motieven, en ook de kleur van het pak is doorgaans niet alleen maar meer verkrijgbaar in zwart en donkerblauw.

Met maathemden heb ik zelf geen ervaring, maar het zou best eens de moeite waard kunnen zijn natuurlijk. Aangezien de grote collectie shirts die de herenzaken tegenwoordig hebben, is er nog genoeg mogelijk naar mijn idee.

Ik hoop dat meerdere mensen bereid zijn hún visie te geven op het mooiste (en ook zowat het enige) kledingstuk van de man...

"Spreiding van kennis, inkomen en macht wordt slechts nagestreefd door degenen die geen van deze drie bezitten."
pi_11396981
Qua maatpakken ben ik het met je eens. Maar merk je echt zoveel verschil bij overhemden?
pi_11397025
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 19:31 schreef KlaasWinters het volgende:
Qua maatpakken ben ik het met je eens. Maar merk je echt zoveel verschil bij overhemden?
Juist bij overhemden. Die worden dan veel strakker gesneden waardoor je steeds minder stof 'meesjouwt' als je je beweegt. Dus door strakker gesneden overhemden wordt je bewegingsvrijheid vergroot
pi_11407824
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 19:06 schreef janssen15 het volgende:
Ja, inderdaad is hier te weinig over op Fok! helemaal mee

VERHAAL

Ik vind het ook een must om te zien, die prachtige (grotendeels) handgemaakte pakken, bij voorkeur Italiaans.

Ik hoop dat meerdere mensen bereid zijn hún visie te geven op het mooiste (en ook zowat het enige) kledingstuk van de man...


Goed om je verhaal te lezen! (Zou het aan je achternaam liggen? )

Helaas kwa pakken blijft mijn belangstelling van theoretische aard, omdat ik met niet in goedkoop confectiewerk wil hijsen, maar geen geld heb om een mooi pak te laten maken. Dus nog ff doorsparen.

Ik concentreer me voorlopig op hemden en schoenen....

pi_11413832
op zich ben ik niet zo thuis in die merken, maar kent iemand Roberto Cavalli?

ik heb een paar blousen, shirts en broeken van dat merk, hele aparte ontwerpen vind ik, zit ook erg fijn.

ik ben in elk geval nog niemand tegengekomen die ook Cavalli draagt.

  vrijdag 27 juni 2003 @ 15:45:58 #7
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_11414307
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 15:23 schreef DJRoberto1978 het volgende:
op zich ben ik niet zo thuis in die merken, maar kent iemand Roberto Cavalli?

ik heb een paar blousen, shirts en broeken van dat merk, hele aparte ontwerpen vind ik, zit ook erg fijn.

ik ben in elk geval nog niemand tegengekomen die ook Cavalli draagt.


Kende de naam wel, maar kon er even geen kleren bij bedenken, Net even wezen kijken op zn homepage, maar dat zijn idd erg mooie zaken. Waar heb jij die blousen gekocht?
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  vrijdag 27 juni 2003 @ 15:52:37 #8
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_11414504
Ik heb zelf niet, zeg maar geen, verstand van maat/merkkleding zoals bovengenoemd, neemt niet weg dat ik het niet mooi vind

Voor mij is het simpelweg niet te betalen, buiten het feit dat het voorlopig toch zelden nodig is dat ik in een pak rondloop. Het enige maatding wat ik heb is een handgemaakte, antracietgrijze kasjmir jas tot net boven de enkels met zwarte zijden binnenvoering Een erg mooie winterjas.

Waar laten jullie je kleding op maat maken trouwens? Of waar koop je de kleding

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_11414837
voor op maat gemaakte pakken en overhemden voor relatief weinig geld, check suitsupply.nl eens. hele goede kwaliteit en hele mooie stoffen!
Immer nur Filme machen!
pi_11414930
Maatpakken zijn cool, heb er zelf inmiddels 4, maar handgemaakte overhemden vind ik persoonlijk een beetje onzin, daar ga ik echt m'n geld niet aan spenderen.
pi_11415142
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 16:07 schreef RainerWernerF het volgende:
voor op maat gemaakte pakken en overhemden voor relatief weinig geld, check suitsupply.nl eens. hele goede kwaliteit en hele mooie stoffen!
Ja, de stoffen zijn mooi. Een Loro Piana of Zegna super 180 kunnen ze leveren. Maar hoe worden ze gemaakt? Gewoon op de goedkoopste mogelijke manier lijkt mij. Beetje zonde van die stoffen dan.
pi_11416260
"Op maat gemaakt" en "met de hand gemaakt" zijn twee geheel verschillende begrippen! Mijn Borelli's zijn bv WEL met de hand gemaakt maar NIET op maat gemaakt!
pi_11416847
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 17:12 schreef Solitarias het volgende:
"Op maat gemaakt" en "met de hand gemaakt" zijn twee geheel verschillende begrippen! Mijn Borelli's zijn bv WEL met de hand gemaakt maar NIET op maat gemaakt!
Dat 't 2 verschillende begrippen zijn hoef je me niet uit te leggen. Maar ik vraag me gewoon af hoe ze die pakken maken. Volgens mij plakken ze bij Suit Supply die pakken gewoon aan elkaar en worden ze gewoon onzettend goedkoop afgewerkt. Straks bestel je daar een pak van kasjmier of een een goede merinowol en wordt de voering aan 't jasje geplakt. Dat is dan toch erg zonde van die mooie stoffen nietwaar?

-edit-
Borrelli maakt idd schitterende pakken trouwens. Ik zou daar best wel een paar mooie pakken van willen kopen. Maar voorlopig studeer ik nog en draag ik amper een pak.

[Dit bericht is gewijzigd door lazlow op 27-06-2003 17:59]

  vrijdag 27 juni 2003 @ 18:08:45 #14
52864 Sloffy
Simpsons-fan
pi_11417043
cavalli is niet een merk wat echt binnen dit topic past.. het past meer in het rijtje van armani, versace en D&G.
Als je liev bent, bouw ik een hele mooie schommel voor jou en je vriendjes!
pi_11417462
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 17:53 schreef lazlow het volgende:

[..]

Dat 't 2 verschillende begrippen zijn hoef je me niet uit te leggen. Maar ik vraag me gewoon af hoe ze die pakken maken. Volgens mij plakken ze bij Suit Supply die pakken gewoon aan elkaar en worden ze gewoon onzettend goedkoop afgewerkt. Straks bestel je daar een pak van kasjmier of een een goede merinowol en wordt de voering aan 't jasje geplakt. Dat is dan toch erg zonde van die mooie stoffen nietwaar?


Inderdaad, plakpakken zijn lelijk en zitten niet mooi (altijd pisgoot op je schouders)
  vrijdag 27 juni 2003 @ 19:04:28 #16
40920 Rocafella82
I ain't here to save the
pi_11417764
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 18:08 schreef Sloffy het volgende:
cavalli is niet een merk wat echt binnen dit topic past.. het past meer in het rijtje van armani, versace en D&G.
sorry maar D&G past vind ik hier dan ook niet bij, loopt tegenwoordig iedere boerenlul in rond. En versace vind ik een kamp merk maar das mijn mening.

cavalli heb je wel 2 soorten lijnen in, Just cavalli en Cavalli.

Put on my gasoline boots and walk through hell......
  vrijdag 27 juni 2003 @ 19:06:21 #17
58024 Rider_on_the_storm
The killer on the road
pi_11417789
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 18:08 schreef Sloffy het volgende:
cavalli is niet een merk wat echt binnen dit topic past.. het past meer in het rijtje van armani, versace en D&G.
Iemand met een beetje creativiteit en gevoel voor mode loopt toch verdorie niet in Armani en Versace?

Ik vind die merken dus écht not done hè. Ik stel dat die mensen vaak weinig "verstand" van mode hebben en denken dat het merk synoniem staat voor "modisch".

"The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
pi_11418408
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 18:43 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Inderdaad, plakpakken zijn lelijk en zitten niet mooi (altijd pisgoot op je schouders)


Maar die Borrelli's van je. Je zei dat 't geen maatpakken zijn. Maar het zijn dan op z'n minst toch wel maatconfectie pakken neem ik aan? Koop je die dan bij Oger of verkopen ze 't ook in andere winkels?

Mijn beste pak is eigenlijk een maatconfectie van Zegna met een Super 150 merino wol. Maar ik draag 't eigenlijk nooit. Alhoewel ik denk dat ik op m'n volgende school wel een stuk vaker in pak zal moeten verschijnen.

pi_11426131
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 19:43 schreef lazlow het volgende:

[..]

Maar die Borrelli's van je. Je zei dat 't geen maatpakken zijn. Maar het zijn dan op z'n minst toch wel maatconfectie pakken neem ik aan? Koop je die dan bij Oger of verkopen ze 't ook in andere winkels?


Ff voor de goede orde: ik heb dus geen pakken (zie eerdere post). Mijn Borrelli's zijn overhemden/shirts, handgemaakt, maar niet op maat. Maar als je bedenkt dat er al snel 10 uur handwerk in 1 hemd zit : das' kwijlen

Ik koop mijn Borrelli's altijd bij Dennis Mode, Breestraat, Leiden, in de uitverkoop (van 211 voor 105 EUR)

Mijn schoenen zijn Church en Crockett&Jones....

Ik stond afgelopen zaterdag met een Brioni hemd in mijn handen, maar 175 Pond vond ik toch wat te veel.....wel erg fraai gemaakt....

Ik zal binnekort eens wat foto's van de details van een Borrelli posten.......handwerk..njum! De liefde waarmee zo'n shirt gemaakt is, dat vind ik echt helemaal dingdong all the way!!!!Ik probeer die hemden ook altijd van een andere naaister te kopen (staat op het shirt)...die dames rulen wreed!

pi_11427409
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 05:29 schreef Solitarias het volgende:

[..]
Ik stond afgelopen zaterdag met een Brioni hemd in mijn handen, maar 175 Pond vond ik toch wat te veel.....wel erg fraai gemaakt....


Ik heb eens een artikel over die Fabio Borrelli gelezen, wat was die kerel bezig over Brioni etc. Ze konden niets goed doen volgens hem 't lijkt me echt zo'n typische italiaan, als 't niet bij hem vandaan komt, is het niet goed.
pi_11427887
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 10:47 schreef lazlow het volgende:

[..]

Ik heb eens een artikel over die Fabio Borrelli gelezen, wat was die kerel bezig over Brioni etc. Ze konden niets goed doen volgens hem 't lijkt me echt zo'n typische italiaan, als 't niet bij hem vandaan komt, is het niet goed.


Ja, dat schijnt met Mario Caraceni uit Milaan ook zo te zijn...ken je "Man & Pak" van Jort Kelder? Dat staat vol met dergelijke mooie anekdotes

Die Fabio klinkt inderdaad erg "excentriek"

"Then, there is the prince's mate, eccentric perfectionist Fabio Borrelli. He is the grandson of the first Borrelli, Anna, who from 1900 made the fashion house's hand-tailored suits, shirts and accessories for men in the preferred sartorial style of Italian royalty and Mafia gangsters.

Fabio himself boasts a wardrobe of 400-plus hand-made Borrelli suits and 300 pairs of shoes "broken in" by regular hand-polishing for two years before he'll wear them. "I don't like things that are too slick."

pi_11434159
That's Amore
Naples' five major apparel houses.

By Jo Durden-Smith
In Naples, the passage of time seems irrelevant. There are few clocks in the streets, and they are almost always wrong. It's as if Neapolitans were totally unconcerned with plans or appointments, and existed instead in an eternal present where all that matters is the show. Each Neapolitanand there are more than a million of themappears completely absorbed in the production of a one-person street theater in which everybody else is either an extra or a foil. Beckoning outside sunlit gateways of Renaissance palaces, they buttonhole each other in a competitive drama of prods and moues and whirling gestures. In the markets, under old walls and ancient fortresses, they barter and banter like stand-up comedians waiting for the opportunity to deliver some knock-'em-dead line. In the evening and on weekends, as if every eye were upon them, they peacock along esplanades and down avenues built by long-dead kings. And on weekdays, pell-mell and wheel-yanking, they defy the narrow street-plan the Greeks and Romans bequeathed the city, willing its squares into circles and treating the grinding, screeching traffic jam that's the inevitable result as if it were both a surprise and a personal tragedy.

They tend to ignore the history all around them, these scooter-hurtling, anarchic, operatic Neapolitans. Instead, they carry it inside, in the blood and in the bone. For however much citizens of the 20th century they may appear on the surface, they are still recognizably the children of old Vesuvius, the threatening volcano that looms over their citysuperstitious, fate-full, given to lotteries, the cabala, and books of dreams. They're also the pleasure-loving creatures of a bay that long ago invented the holiday. (The oldest vacation home dug out from Vesuvius' lava dates from the early second century b.c.) So they love idleness and fireworks and dressing up for feast-day processions rooted in pagan times. Even the Italian dialect they speak with bewildering speed and intensity brims over with living echoes of the past. For it has the lazy gutturality of Arabic, the language of the traders and Barbary pirates they once hobnobbed with. And it bristles with a slew of words and phrases derived from German, French, and Spanish, a relic of the city's golden age, when foreign kings and emperors competed for the prize that controlled the central southern Mediterranean, the strategic key to world power in the Middle Ages. However sullied it may be today by its reputation for poverty and corruption, for 700 years Naples was a royal capital, full of castles and palaces, with a powerful local aristocracy. In the 17th century it was the largest city in Europe; in the 18th, the undisputed center of Italy; and even in the 19thafter Garibaldi's unification, when the last king abdicatedit remained the engine room of Italian culture. A proud place, it nurtured philosophers, playwrights, painters, and opera composers; and it was full of skilled artisans who, since anyone could remember, supplied the court with hats and gloves, shirts and bagsall the most up-to-date fashions. It comes as no surprise, then, to anyone who knows Neapolitan history, that today five menswear companies (Kiton, Luigi Borrelli, Isaia, Attolini, and Mariano Rubinacci) are making clothes that set the standard for unforced sartorial elegance in Europe, Japan, and the United States. For what the last half of the 20th century has seen is the successful revival of Naples' ancient but moribund artisanal tailoring traditionone which led a turn-of-the-century visitor to say with truth, "The young smart-set in Naples is the best-dressed in Italy."

Not only are the largely handmade (or hand-finished) suits that these companies produce paradigms of the tailor's craft: With their high-set armholes, long and lean yet unrestricting silhouettes, and softly defined shoulders they're also touchstones in modern menswear design. The style is as Neapolitan as Pulcinella or Caruso, which is to say it mixes a certain classical formality (the cut was influenced by Savile Row) with a touch of theatricality (the fabrics are chosen with flair) and a decidedly Mediterranean insouciance (the construction is light, the effect easy-breathing). The appeal of the sartorial synthesis perfected by these five firms has proved to be universal; nowadays Neapolitan style is emulated even by northern Italian fashion houses.

The first of these Naples-based companies is Mariano Rubinacci, not necessarily because it's the bestwho would dare judge among these passionate, explosive Neapolitans?but because it's with the Rubinacci family that this story begins. They had been merchants in the 19th century, when they'd traded in Indian silks. "My great grandfather had become rich," says Mariano Rubinacci in his atelier and shop in the heart of the city. But Naples had not, and with unification in 1860 it began to sink into a slow but steady decline. By the beginning of the 1930s, far from being the center of an empire, the city had become a neglected, backward, provincial place.

"Neapolitans were still proud," says Rubinacci. "They tended to dress formally, wearing jackets even in high summer." But the court and its money had disappeared, and with them the high days of the luxury-goods trade. The tailor, hat-, glove-, and shoemaker had gone into retreat, condemned to the general poverty that settled over the city with the Depression. Certainly they were in no position to buy the rich fabrics that were the young Gennaro Rubinacci's special field. In 1931 he decided he'd have to set himself up as what his son Mariano calls "a personal stylist."

"But for this he needed a tailor," says Massimiliano Attolini, standing on the production floor of one of the two large factory-workshops the Attolini family owns in the city's suburbs. "Mr. Rubinacci'Bebè,' as he was calledwas a man of great taste, a connoisseur, who knew everyone. However, he needed someone with the technical ability to translate his ideas into reality. So he advertised in the newspapers. My grandfather, Vincenzo Attolini, who was working as a tailor with Caraceni in Rome, saw the notice and came back to Naples for an interview. He wore his best clothesa double-breasted suit, spats, glovesand carried a cane. They thought he was a rich customer!" Attolini pauses, juts his chin forward, flinging his hands wide. "It was a marriage," he says slowly, as the sewing machines whir around him, "made in heaven!"

It was also the beginning of the modern "Neapolitan" style. The fashion of the time was "very much influenced by English tailoring," explains Mariano Rubinacci, walking through his cutting room and waving up at the bolts of cloth piled almost to the ceiling. "It was stiff and constricting, like a uniform, with a lot of canvas and padding. My father created something entirely new: a jacket that had very little canvas, no shoulder pads, and no lining. The suit was draped directly on the body. It wasn't rigid. It was totally supple."

This may not sound like much. But the creation of the giacca was in its way as revolutionary a step as that taken by the first Roman who, on holiday in Naples, threw off his toga to take up the short mantle of the Greeks, the chlamys. It also required the sort of tailoring wizardry that was no longer routine in more industrialized locations. "Look," says Rubinacci, picking up an unfinished jacket from one of his tailors. "You see? The armhole is cut high and quite small; on the other hand, the sleeve is wider than usual, so to accommodate it there has to be gathered pleating at the shoulder. There are also three or four more centimeters' fabric at the back than in the front to allow for freer arm movement. Handsewing is essential to give the jacket greater flexibility. All these things allow it to settle more and more comfortably on the torso it's made for, like a second skin.

"The jacket was a brand-new stylein effect a new style of life," continues Rubinacci as he leads the way to the front of the shop. "It was soft and luxurious, like a beautiful sweater, and like a sweater it allowed for total freedom of movement." He veers aside suddenly to greet two marchesione in for a fitting, the other apparently just for a chatand as I watch them talking, I realize how perfectly adapted to the ethos of the city his father's innovation remains: Appropriately for the climate, the Rubinacci jackets on all three men are lightweight, with almost no apparent substructure, and yet they're so beautifully molded to the body that the fabric stays unwrinkled and smooth. At the same time, I notice that their wide sleeves and high armholes allow the arms free movement, without any wrenching at the shoulder. These jackets elegantly accommodate the second language of Naples: the gesturing hands, waving arms, shrugging shoulders that I see being deployed here too.

The message in all this was not lost on a family called BorrelliAnna, the matriarch, who handmade shirts for Rubinacci, and Luigi, her son. The Borrellis saw how successful the new style had become, attracting clients like Italy's King Victor Emmanuel III, actor-director Vittorio De Sica, even Edward, the Duke of Windsor to-be. They saw, too, how many tailors had been employed over the years by Bebè Rubinacci to meet the demand. So in 1957 they set up a shirtmaking company, doing what Rubinacci had done more than 25 years earlier: gathering highly skilled craftspeople into a common enterprise.

The atmosphere at the Borrelli workshop in San Sebastiano al Vesuvio is a world away from the plush calm of the Rubinacci atelier. Seventy or so mostly young women are deployed down the length of a long sunlit room, either crouched over sewing machines or bent over steam presses of various configurations. What's happening here is the first part of the shirt's assemblage, explains Fabio Borrelli, who has largely taken over the business from his father, Luigi: "A semi-industrialization" of the shirt's early manufacturing stages via "the perfect control of the machine." After the first four stages, he says, the shirts made under the Luigi Borrelli label are hand-finished by seamstresses, mostly working from home, "whose skills have been handed down from mother to daughter."

The results are extraordinarily beautiful. The shirts are tailored from exquisite fabrics: linens from northern Ireland and Switzerland, medium-weight poplins and dense silklike cottons designedoften in collaboration with the great textile company Riva in Comofor both summer and winter wear. The finish of each shirt is superb, as is its close-to-the-body drape. By the time a shirt is consigned to the seamstresses it has been ironed, in the words of one of the 70 assemblers, "extremely passionately" to preserve its ultimate shape. At this point handstitching is used to attach the collar, sew the yoke, and join the sleeve to the torso, "for flexibility," says Fabio, "and to allow the garment to breathe." The high-throated buttons are handsewn too, as are the buttonholes and those potent signifiers of the 100 percent handmade shirtthe triangular gussets that reinforce the bottom of the two side seams and the bar-tabs that strengthen the sleeve vents between elbow and wrist. All in all, the finished Borrelli shirt is a continuation of the Rubinacci jacket by other means. And it reminds me in an odd way of the Baroque palaces and churches in central Naples. For the best definition I have read of the Neapolitan Baroque is "the fusion of architecture, sculpture, and painted décor, and the absorption of detail into a spectacular and theatrical whole."

"Now," demands Ciro Paone, the owner of Kiton, "do you know Neapolitan history? The Spanish, the French, the coming of the English on the Grand Tour?" Paone could very well be one of the aristocrats who greeted them all in turnand the Kiton factory his palazzo. For the entrance to the company's main building in the suburb of Arzano is floored and staired in marble, its atrium pillared, and the walls of Paone's first-floor executive offices lined with antiques and old pictures. Largely because of Paone's obstinate insistence on using only the most luxurious of materials and having all tailoring done completely by hand, Kiton (whose name derives from chiton, the Greek word for a tunic) has been the chief international standard-bearer for what Neapolitans call sartoria, or the art of dress. Charging the highest prices and aiming for the most exclusive audience, Paone has persistently refused to take his company down-market, to compromise its standards in any way. (In 1997 Kiton made fewer than 17,000 suitsthat amounts to around 55 suits per dayabout 3,500 of which were sold in the United States.) He appears to believe firmly that he is the one true inheritorand curatorof Naples' sartorial legacy, and even recently purchased a morning suit made for the Duke of Windsor as if to prove it. By acquiring part of the wardrobe of Vincenzo Attolini's most famous international client, Paone was, in effect, claiming his mantle.

"Well? Do you want to see my tailors, then?" Paone says challengingly. And for the next hour and more he leads me on a conducted tour of the huge, perhaps 150-yard-long workshop in which 250 people busy themselves, from the cutters at long tables to the handsewers of the final assembly, where "the separated parts of the jacket come together like an old love affair." Along the waysometimes darting forwards, then backwards, in the lines of tailors and pressershe introduces me to every stage of the process "that makes the sensibility, the softness, and the elasticity of the real Neapolitan giacca": the soaking of the canvas to soften it; the rest periods that lightweight cloth needs between processes; and above all, the handsewing of the sleeves to the body, of the collar, and of the half-moon-shaped breast pocket, the barchetta, that's a hallmark of Neapolitan tailoring. Throughout the tour he makes constant reference to his city's past. "What's being done here is simply a truthful continuation," he says. "This approach is at least two centuries old. All the nobility, all the court, had their influence." He talks about Lo Struscio, the parade on the days before Easterdating back to the time of the Spanish kingswhen Neapolitans still dress up in their finest. He says he wants to found a museum of Neapolitan costume through the agesto show the city and the world.

It is an extraordinary performance, in part coolly arrogant, but mostly infused by a quiet, humming, well-justified pride. For Paonewhose craggy, old-coin profile, long eyelashes, downset mouth, and thick, backswept mane are eerily reminiscent of Al Pacino in Scent of a Womanhas managed by sheer force of will to build Kiton into a leading international benchmark of quality without ever cutting any corners. The fabrics he uses90 percent of them exclusiveare the best in the world: Scottish weaves loomed on old machines; Super 150 and 180 lightweights; even rare white vicuña, made from the chest-beard of the protected animal. Everything Kiton produces, moreover, is of the same no-expense-spared lavishness. Their ties are seven-fold; their shirts have handsewn collar-stiffener sheaths and hand-formed ruching at the top of the shoulders (as well as all the other, more routine detailing found in quality shirts). As he handles one of his shirts, Paone seems like an old Naples merchant-prince, one of those who must once have supplied the court with spices, precious stones, and silk damasks. And I'm reminded, as a further principle of Neapolitan style, of something Luigi Barzini, author of The Italians, once wrote about the southern Italian male: "He wants to be obeyed, admired, respected, feared, and envied."

After the imperial theater of Kiton, Isaia's workshop in nearby Casalnuovo is an altogether more familiar world; it's rather like visiting the early days of the industrial revolution, which Naples, under the empire, never really had. Though, like Kiton, Isaia was founded after World War IIby a trader in fabrics who organized local tailorsthe company took a rather different direction. "My grandfather started to mix tail- oring and technology," says Gianluca Isaia, "combining handstitching with simple machine-stitching. Flexibility of this kindthe ability to do everythingwas at the time very unusual," and it has since paid considerable dividends: Today Isaia makes clothes for Brooks Brothers, Paul Stuart, and Valentino Boutique (just as Borrelli does shirts for Valentino Boutique). Isaia also produces three separate lines of its own menswear, each with different degrees of hand-tailoring. The small Enrico Isaia line is almost entirely handmade, while the Isaia and Gianluca Isaia lines are machine-made but hand-finished. With Gianluca's collection aimed at the younger, more fashion-conscious buyer, the company covers the sartorial waterfront.

But even though they are top-quality, few of the fabrics used in these lines are exclusive. Gianluca, a dark, intense young man with a degree in economics from Bocconi University in Milan, believes this is unimportant. What is important for him, it's clear as he takes me round the cheerfully humming work floor, is "the look," and finding ways to deliver that look at a reduced cost without losing qualityout-sourcing presoaked light canvas rather than processing it himself, for example, or using old sewing machines that operate slowly enough to act as extensions of the human hand. In this, it seems to me, he's no less a proselytizer for the Naples style than Ciro Paone. But his instinct is that the most powerful tools are marketing and consumer education.

"We're doing better and better in the United States," he says, "precisely because Americans are getting to know more and more about craftsmanship, style, and quality." Certainly it is with Gianluca's helphe has me try on a plethora of Isaia jacketsthat I understand some of the subtler effects (rules, almost) of sartoria. The chest of the giacca is rounded, the waist fitted, and the lapel-collar joined almost on the collarbone, which makes the torso look longer. But this combination of design elements also draws the eye to the upper part of the body, where it's seized by the large tie-knot made possible by the fact that the shirt typically has a spread collar. The entire ensemble, in other words, is perfectly adapted to a society that's characteristically involved in close face-to-face encounterswhich could be a description of the whole world of modern business: Clearly all old Naples (and Isaia) had to do to succeed internationally was to wait for the new corporate culture to be born.

Which brings us back to the story of Bebè Rubinacci, the stylist, and Vincenzo Attolini, the tailor. By 1971, both men had died, leaving their respective sons to carry on their special legacy. Since then, Bebè's son, Marianotall and bespectacled; half-panther, half-owlhas joined the industrial age too. He produces a line of hand-finished, ready-to-wear suits and shirts that are sold in the United States and other markets. But one senses, as he prowls his emporium on Via Filangieri, his heart lies elsewhere; not in off-the-peg garments, however sophisticated, but in 100 percent hand-tailored bespoke suits that allow the exact matching of the individual customer to a fabric, a pattern, a style. Rubinacci remains, in other words, very much what his father wasa "personal stylist." He has added to his father's client list the names of such luminaries as Luciano Pavarotti and members of the Saudi royal family. He is reputed to use, for his clients' overcoats alone, fully 10 percent of the world's annual supply of vicuña.

Vincenzo's boy, Cesare Attolini, however, followed a different paththough his life, too, runs like a thread through the modern history of sartoria. In 1957, after having trained with his father, Cesare traveled north to become head tailor at a large menswear plant in Turin. But six years later, still only 32 but by now an experienced modellista (designer) and technician, he returned to Naples. There, at a firm called Falco, Attolini developed a method of canvas construction and loose stitching that allowed the production of the Neapolitan giacca by machine. Around 1970, because of his awesome tailoring skills, he was taken on by Ciro Paone, at the time Kiton was readying to introduce itself to the American market in 1975. Attolini then joined Isaia as technical and design advisor, further spreading the knowledge of how to produce the jacket by machine. Only in 1989, chivvied, one suspects, by his three sons and encouraged, perhaps, by the success of the other companies, did he finally decide to set up on his own. In the nine years since then, Attolini has been transformed from a small four-man atelier into a two-factory enterprise employing 170 people, producing suits and jackets for other clients and three special collections of its own: Cesare Attolini (a completely handmade bespoke line of high quality), Sartoria Attolini (a completely handmade ready-to-wear line), and Sartorio (a hand-finished line, designed for a younger market, to be introduced in the United States in the near future).

They're an extraordinary family, the AttolinisCesare, the old master-tailor who can still draw a suit pattern straight onto the cloth by eye alone, and his three sons: Vincenzo (who also trained as a tailor and designer), Massimiliano, and Giuseppe, who between them take care of personnel, quality control, fabrics, styling, and sales. They all talk constantly, touching each other and bristling with ideas. When I visit the two workshops I feel like a net in a tennis match, with comments being batted across me in rallies. ("Look at this cellular cashmere." "No one does cashmere like us, with our workmanship." "Cashmere, Super 100, 150, 180all slippery like an eel." "Americans like Super 100they think lightness is important." "But Super 120s travel better." And so on.) On family occasions, it is said, their wives have to separate them forcibly, simply to prevent them from talking shop the whole time.

I spend a day touring the two Attolini factories, going once more through the details of the Neapolitan lookthe unengineered shoulders, the gathering at the top of the sleeve, the barchetta-shaped pocket, and the high armhole that they assure me "no northern tailor has the skill to achieve anymore." By the time I say goodbye to them, after a long and very merry restaurant dinner, wives and all, I recognize that I have fallen a little in love with their city that is so in love with its own look, its own show.

Later, as I gaze out from my hotel balcony towards Vesuvius and Capri, I ponder the strange confluence of substance and accidentthe weather; the dramatic geography; the Baroque sensibility; the English visitors; the Norman, German, French, Spanish, and conquerors; the royal courts; the street theater; the love of display; the tradition of craftsmanshipthat has contrived to produce Neapolitan sartoria. And then, as I look back over the lights of the still hustling, bustling city, I remember that even the local Mafia, the Camorra, is named for the short jackets once worn by its footsoldiers when they walked the Naples back streets in the time of kings, of princes.

pi_11434632
Lang verhaal, maar wel leuk om te lezen. Ik wil al tijden een paar overhemden van Borrelli ofzo kopen, maar ze zijn behoorlijk duur zoals je zelf weet.

Maar aan de andere kant, ik heb veel overhemden van Jacquess Britt dan zou je beter dat beetje meer uit kunnen geven voor een Borrelli nietwaar?

pi_11437677
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 20:18 schreef lazlow het volgende:
Lang verhaal, maar wel leuk om te lezen. Ik wil al tijden een paar overhemden van Borrelli ofzo kopen, maar ze zijn behoorlijk duur zoals je zelf weet.

Maar aan de andere kant, ik heb veel overhemden van Jacquess Britt dan zou je beter dat beetje meer uit kunnen geven voor een Borrelli nietwaar?


Precies. In de uitverkoop zijn ze best betaalbaar (100 EUR vind ik wel OK voor zoveel moois). Voor een Britt betaal je toch ook al snel 70 EUR , schat ik. Maar dat hangt natuurlijk van je inkomen en prioriteiten af.

Ik koop er denk ik gemiddeld 1 per jaar, want het blijft veel geld.

Op de Nieuwe Rijn hier in Leiden zit deze winkel
http://www.kleermakerij.it/

Verkopen ook veel Italiaans maatwerk, met oa. hemden van Barba (zeer fraai, erg Borrelli-like) en pakken van Nervesa.

"De snit is strak, gesneden zodat het perfect onder een handgemaakt pak past. Waar een duits hemd een snit heeft waar men met gemak twee bierpullen onder de oksels kan meedragen, zit een Italiaans shirt "aan". In combinatie met een strak pak levert dat een tweede huid, wat altijd comfortabeler is dan wanneer men bij de minste gerinste beweging meters stof moet mee trekken."

[Dit bericht is gewijzigd door Solitarias op 28-06-2003 23:31]

pi_11437918
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 23:26 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Precies. In de uitverkoop zijn ze best betaalbaar (100 EUR vind ik wel OK voor zoveel moois). Voor een Britt betaal je toch ook al snel 70 EUR , schat ik. Maar dat hangt natuurlijk van je inkomen en prioriteiten af.


Ik heb ook Britt's van een euro of 100 en zelfs duurder. 't is alles behalve een budget merk. Ik dacht alleen dat Borrelli véél duurder was. Ok, 't is uitverkoop. Maar toch :p

Helaas ben ik niet in de buurt, anders had ik daar zeker even gaan kijken.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')