abonnement Unibet Coolblue
pi_768062
Vindt ik persoonlijk beter dan bijvoorbeeld ronald giphart. Grunberg's boeken zitten vol ontzettend grappige en absurde stiuaties, zijn humor is een stuk subtieler dan die van giphart.

In tegenstelling tot Giphart zijn Grunberg's verhalen niet alleen grappig maar ook heel mooi en bijna ontroerend. Hij heeft gewoon een stuk meer diepgang. Mijn favoriete grunberg's zijn Figuranten en Fantoompijn, ik herken heel veel in die boeken.

Kortom een van de meest originele en fantasievolle schrijvers die ik ken, hij is iniedergeval mijn favoriete nederlandse schrijver.

[Dit bericht is gewijzigd door Apoc op 23-02-2001 23:40]

Just because you're paranoid, doesn't mean they're not after you..
  Admin zondag 25 februari 2001 @ 15:27:58 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_771051
Voor mij heeft Grunberg afgedaan als schrijver, hij heeft me me zo verschrikkelijk laten vervelen bij een boek, dat heeft nog geen enkele schrijver/schrijfster gepresteerd, wat op zich ook wel weer vermeldenswaardig is.

Taalgebruik, thematiek, niets kan me boeien van die man.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 26 februari 2001 @ 10:19:27 #3
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_772747
quote:
Op 25 februari 2001 15:27 schreef yvonne het volgende:
Voor mij heeft Grunberg afgedaan als schrijver, hij heeft me me zo verschrikkelijk laten vervelen bij een boek, dat heeft nog geen enkele schrijver/schrijfster gepresteerd, wat op zich ook wel weer vermeldenswaardig is.

Taalgebruik, thematiek, niets kan me boeien van die man.


Welk boek bedoel je? Ik vind dat namelijk helemaal niet! Ik was helemaal maf van "De Heilige Antonio" en sinds dien trouw lezer. Vind het alleen soms jammer dat hij dezelfde personages in vertschillende boeken laat terug komen. Ik heb liever een "heel vers" verhaal.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Admin maandag 26 februari 2001 @ 15:22:55 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_773755
Bij Fantoompijn,
Ik had beter het telefoonboek kunnen lezen, volgens mij was dat spannender geweest.

De man spreekt me niet aan, jammer, maar ik zal ook nooit meer een poging wagen.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_773767
Ik heb in mijn Havo tijd alleen Blauwe maandagen van hem gelezen en ik vond er echt geen doorkomen aan. Dit in tegenstelling tot Giph waar ik echt zo doorheen was. Deze boeken zaten toen bij die tijdschrift achtige boeken die bij ons op school verplicht waren in de examen klas. Maar in ieder geval Blauwe maandagen vond ik een boek waar ik hoge verwachtingen van had maar achteraf bleef ik met de kater zitten.
Duck is terug en dat zul je merken >:)
  dinsdag 27 februari 2001 @ 07:51:31 #6
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_775789
Wauw! Ik ben het duidelijk niet met jullie eens!
Ik vind de stijl juist waanzinnig grappig, de korte, haast in het absurde geschreven zinnetjes.
(De Heilige Antonio: Ik vind het niet zo leuk als je met een steelpannetje op mijn been slaat)
Maar je zal er wel van moeten houden?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Admin dinsdag 27 februari 2001 @ 07:54:37 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_775791
Ik denk het, ik ben hier toch wel meerdere fans tegengekomen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_778613
quote:
Op 26 februari 2001 15:25 schreef Duck het volgende:
Ik heb in mijn Havo tijd alleen Blauwe maandagen van hem gelezen en ik vond er echt geen doorkomen aan. Dit in tegenstelling tot Giph waar ik echt zo doorheen was. Deze boeken zaten toen bij die tijdschrift achtige boeken die bij ons op school verplicht waren in de examen klas. Maar in ieder geval Blauwe maandagen vond ik een boek waar ik hoge verwachtingen van had maar achteraf bleef ik met de kater zitten.
Blauwe maandagen is niet zijn beste, geef ik toe. Maar het was zijn debuut dus misschien moet je hem nog een kans geven en een ander boek proberen (hoewel ik betwijfel of je dat wel goed gaat vinden want de meeste mensen haten grunberg of vinden hem geweldig, als het gewoon jou stijl niet is zal je er wel nooit iets aanvinden)
Just because you're paranoid, doesn't mean they're not after you..
pi_779109
Ik heb een lange tijd geprobeerd om figuranten van onze vriendelijke vriend te lezen maar ik kom er gewoon niet doorheen en ik heb toch aardig wat gelezen.

Het schijnt een leuk boek te zijn maar mijn gevoel voor humor zit er niet in.

Muziek tipjes: -=Fiona Apple=- -=Leah Andreone=-
pi_792742
Grunbergs boeken bevatten inderdaad een wonderbaarlijke soort tragikomedie (zowel qua stijl als onderwerp) waar ik heel erg van houd en vele anderen maar moeilijk doorheen kunnen komen. Het enige nadeel is dat het elke keer zolang wachten is op een nieuw boek van zijn hand. Wat mij betreft staat hij samen met Hermans en Brouwers ver boven alle anderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_792879
Bij Blauwe Maandagen kon zijn stijl me nog niet zo bekoren, maar na Fantoompijn ben ik ook 'n echte fan.
  maandag 5 maart 2001 @ 19:50:09 #12
6896 boogiepimp
blame it on the newbie
pi_794224
Zoek bij volkskrant.nl naar het email interview wat hij heeft gegeven vanuit New York. Werkelijk geniaal. Mijn favoriete schrijver!
I'm Jacks smirking revenge
pi_822355
Nee toch he....een druk op de verkeerde knop en mijn mooie lange posting is spoorloos verdwenen....

Dan maar even kort opnieuw:

ik vind hem een goeie schrijver en heb inmiddels zowat alles wel van hem gelezen (inclusief 'de geschiedenis van mijn kaalheid', en ik ben er nu ook wel van overtuigd dat Marek=Arnon).

Helaas vond ik het eerste boek dat ik van hem las (de heilige Antonio) achteraf het beste. De andere vielen me in vergelijking daarmee een beetje tegen, maar misschien komt dat meer door mijn voorkeur voor 'kort en bondig' dan door de boeken zelf.

Wat ik een beetje een nadeel vind aan zijn boeken is dat ze niet echt "fijn lezen",omdat je in het geheel geen sympathie kunt opbrengen/je kunt identificeren met zijn personages. Tenminste, ik niet. Altijd zijn het enorme losers, ontzettend seksueel gefrusteerd en met verder nauwelijks een leven. Niet bepaald mensen waar ik de kroeg mee in zou willen.

Maar ja, die onsympathieke personages beschrijft hij dan wel weer in zo'n knappe bewoordingen dat ik toch niet anders kan dan hem een goede schrijver vinden. Met zijn stijl is in elk geval niets mis...die mooie zinnen die hij maakt, die leuke dialogen...ik wou dat ik zo kon schrijven!

Al het toekomstige werk wat er van hem uitkomt zal ik dus zeker wel gaan lezen, omdat ik hem echt wel een goede schrijver vind...alleen gaan zijn boeken meestal niet over dingen die mij bijzonder boeien.

  vrijdag 16 maart 2001 @ 12:54:21 #14
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_830447
Tot nu toe alleen 'Blauwe Maandagen' gelezen. Sinds tijden heb ik niet zo in een boek gezeten als toen. Gedeeltelijk omdat ik een deel van het verhaal ken (jawel, het was een klasgenoot van me), maar ook door de verteltrant. Helaas heb ik de tijd niet gehad om zijn andere boeken te lezen. 'Figuranten' ligt al klaar (in de stapel 'te lezenboeken/artikelen/tijdschriften/brieven'), als die ook zo goed is heeft hij er een trouwe fan bij!
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  vrijdag 16 maart 2001 @ 17:00:52 #15
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_831867
Ik vind dat Grunberg veel psychologischer met zich zelf bezig is.. hij past ook veel meer dingen toe op zijn eigen leven.. als ik hem lees dnek ik echt.. die is gestoord..
ik vind hem veel serieuzer dan Giphart.. Beiden leuk om te lezen ...
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  zaterdag 17 maart 2001 @ 17:29:44 #16
1656 GEeR+
een schaduw
pi_834423
Ik vind dat er een duidelijke opwaardse lijn zit in zijn werk. Toen ik in Fantoompijn begon las ik weer die typische Grunberg dingetjes (de vader van Harpo vertelt wat zijn zoon moet zeggen over hem bv), maar ik vond dat Fantoompijn nu eens wat dieper ging. ofzo.

Alleen vond ik de Geschiedenis van mijn kaalheid beter dan alles wat Grunberg ooit heeft geschreven, dus mocht hij het toch zijn (wat ik overigens nog steeds niet geloof, waarschijnlijk zelfs niet als Arnon het me persoonlijk zou komen vertellen) dan ben ik al helemaal benieuwd naar zijn volgende werk.

Ik heb een vuur gemaakt, je vindt as als je terukomt, as.
pi_849417
quote:
Op 17 maart 2001 17:29 schreef GEeR+ het volgende:
Alleen vond ik de Geschiedenis van mijn kaalheid beter dan alles wat Grunberg ooit heeft geschreven, dus mocht hij het toch zijn (wat ik overigens nog steeds niet geloof, waarschijnlijk zelfs niet als Arnon het me persoonlijk zou komen vertellen) dan ben ik al helemaal benieuwd naar zijn volgende werk.
Ik ben nu in Blauwe Maandagen bezig. Ik vind het een erg vlotgeschreven boek en de humor spreekt mij ook erg aan. Ik heb de geschiedenis van mijn kaalheid eerder gelezen dan blauwe maandagen, maar er zitten zoveel stijl-overeenkomsten in dat ik eigenlijk niet twijfel of Grunberg Marek van der Jagt is. Als het nie van Grunberg is dan is het iemand die schaamteloos de stijl van Grunberg kopieert (maar wel heel leuk
Hmmzz....
pi_849646
Bij iedere schrijver waar Hanneke Groenteman wellustig overheen heeft gekwijld heb ik zo mijn bedenkingen.

[Dit bericht is gewijzigd door smaug op 22-03-2001 00:00]

lust je nog peultjes
  donderdag 22 maart 2001 @ 11:46:41 #19
168 Is2Funky
Koude start.. kuche!
pi_852061
quote:
Op 21 maart 2001 18:50 schreef smaug het volgende:
Bij iedere schrijver waar Hanneke Groenteman wellustig overheen heeft gekwijld heb ik zo mijn bedenkingen.
Hahaha! De plantage kan m.i. ook beter op AT5. (is gemaakt voor de grachtengordel?)
Grunberg's Blauwe Maandagen ooit bij het uitkomen van het boek gekocht en gelezen. Ik vindt het een goed schrijver en duidelijk verteller. Kan me de 'aanvallen' op het jodendom nog herinneren en moest daar om 'smuilen'. Echter de verhalen van Grunberg blijven niet hangen. Ik vergelijk het maar even met Brusselmans' Vrouwen met een IQ, welke ik ook in die tijd las, waarvan ik de verhaallijn nog steeds weet. Blauwe Maandagen is weggezakt. Stilistisch dus een kei, maar het verhaal is wat magertjes en niet samenhangend genoeg om altijd te boeien (thematiek?).
Zien is kopen... http://www.zeepaard.nl
pi_1328281
quote:
Op woensdag 14 maart 2001 13:50 schreef Beatrice het volgende:
Wat ik een beetje een nadeel vind aan zijn boeken is dat ze niet echt "fijn lezen",omdat je in het geheel geen sympathie kunt opbrengen/je kunt identificeren met zijn personages. Tenminste, ik niet. Altijd zijn het enorme losers, ontzettend seksueel gefrusteerd en met verder nauwelijks een leven. Niet bepaald mensen waar ik de kroeg mee in zou willen.
Precies. Ik heb vandaag Figuranten uitgelezen en dat was me precies wat me zo tegenstaat aan dat boek. Wat een kneus is die Ewald Stanislas Krieg. Een meeloperig contactgestoord type. Dat leest dus inderdaad niet fijn. Ik heb enkele malen de vergelijking met Giphart voorbij zien komen, maar Giphart vind ik echt veel en veel leuker. Qua thema komen ze misschien wel wat overeen (adolescentie), maar Giphart is sarcastisch en uitermate grappig (vind ik), waar die Grunberg een tragikomisch zeikerdje is.

In het begin vond ik het wel vermakelijk, die absurde korte zinnetjes, maar toen er op de helft van het boek nog geen 'normaal' mens was voorgekomen begon het me te ergeren. En bepaalde details, zoals 'er kleefde nog wat opgedroogde kaasfondue op haar lippen'... tsja...

quote:
Maar ja, die onsympathieke personages beschrijft hij dan wel weer in zo'n knappe bewoordingen dat ik toch niet anders kan dan hem een goede schrijver vinden. Met zijn stijl is in elk geval niets mis...die mooie zinnen die hij maakt, die leuke dialogen...ik wou dat ik zo kon schrijven!
Da's wel weer waar, dat vond ik ook mooi ervan. Een goede schrijver is hij wel.
It is much easier to be critical than to be correct.
  zaterdag 18 mei 2002 @ 14:59:08 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_4232048
quote:
Op woensdag 21 maart 2001 17:55 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik heb de geschiedenis van mijn kaalheid eerder gelezen dan blauwe maandagen, maar er zitten zoveel stijl-overeenkomsten in dat ik eigenlijk niet twijfel of Grunberg Marek van der Jagt is.
En hij is het dus:
quote:
Arnon Grunberg:ik ben Marek vd Jagt
WENEN Wat velen al vermoedden,blijkt waar te zijn.De mysterieuze schrijver Marek van der Jagt is het alter ego van de 31-jarige auteur Arnon Grunberg.De schrijver onthulde dat in Wenen tijdens de eerste 'Marek van der Jagt-lezing'. In oktober 2000 verscheen Van der Jagts debuutroman 'De geschiedenis van mijn Kaalheid'. Het boek werd bekroond met de Anton Wachterprijs,maar de auteur kwam de prijs niet in ontvangst nemen. Grunberg had een sterke behoefte iemand anders te zijn om te kunnen overleven en blijft onder beide namen publiceren. Gisteren publiceerde 'Van de Jagt' nog de roman Gstaad 95-98.
Bron: Teletekst.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_4235304
Ik krijg van zowel de boeken van Grunberg èn Giphart een onweerstaanbare gaapneiging. Kweenie, het zal wel betekenen dat ik definitief een ouwe lul aan het worden ben - hoewel Grun en Giph zo'n beetje even oud zijn als ik, geloof ik. Anyway, doe mij maar een Couperus.
  Admin zaterdag 18 mei 2002 @ 21:01:19 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_4235316
Zie mijn post ergens bovenaan, de man laat nog steeds de rillingen over mn lijf lopen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_4236131
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 21:01 schreef yvonne het volgende:
Zie mijn post ergens bovenaan, de man laat nog steeds de rillingen over mn lijf lopen.
Rillingen zijn juist goed, zou ik zeggen. Jij kreeg er toch juist GEEN rillingen van?
  Admin zaterdag 18 mei 2002 @ 23:19:52 #25
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_4236626
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:35 schreef Gellius het volgende:

[..]

Rillingen zijn juist goed, zou ik zeggen. Jij kreeg er toch juist GEEN rillingen van?


LOL
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')