De pensioenregeling klinkt wel interessant maar zodra het wordt uitbetaald dan wordt het als inkomen belast, bij zelf beleg bouw je vermogen op wat jaarlijks wordt belast maar zodra je het gaat opsouperen niet als inkomsten wordt belast.
wie weet het antwoord?
Bij zelf beleg ga ik uit van fondsen en obligaties (mixed), dus tips over doe het veilig zoek ik niet, alleen belastingtechnische argumenten
Wie gaat het tekort betalen? Jij natuurlijk! Over een aantal jaren bestaat de NL bevolking voor het merendeel uit ouderen.
En zoals je weet is democratie de dictatuur van de meerderheid. De gepensioneerde babyboomers worden een enorm machtige groep, van hen heb je niks goeds te verwachten. Zij zullen hun pensioenuitkering met alle macht verdedigen.
Ik zou dus niet te hard rekenen op een fatsoenlijk pensioen als je later zelf aan de beurt bent. Een oudedagsvoorziening moet je daarom in eigen beheer houden. Of in elk geval een belangrijk deel daarvan. En mocht je later ooit nog iets van een pensioen zien, dan is dat mooi meegenomen.
Zelf beleggen voor je oude dag vind ik persoonlijk uiterst onverstandig. Je moet dan wel heel erg veel verstand hebben met beleggen en bovendien draag je het risico zelf. Voor je oude dag moet je naar mijn mening sowieso niet in beleggingen stappen.
Mijn advies (en aangezien het mijn dagelijks werk is): check bij je baas of er een pensioentoezegging bestaat en neem daar aan deel (in veel gevallen betaalt je baas daar ook nog een deel in).
Afhankelijk van hoe groot het bedrijf is bestaat er een collectieve regeling of een individuele regeling (meestal bij kleinere bedrijven), in die individuele regelingen kun je meestal zelf (binnen de grenzen van de toezegging, je baas moet er namelijk wel voor meetekenen) een pensioenverzekering als bedoeld in de PSW sluiten. Persoonlijk zou ik dat in een garantieverzekering stoppen en niet in een beleggingsverzekering.
Ik hou er rekening mee dat al die uitkeringen veel lager uitvallen dan ze nu beloven. En als ik naar de huidige beleggingsresultaten van pensioenfondsen kijk, dan haal ikzelf een veel beter resultaat.
Het stompzinnige aan de wet is dat je de premie voor een pensioen van je brutoloon mag betalen, in het geval je zelf belegt voor je pensioen moet je het van je nettoloon doen.
Daarnaast is er nog een kronkel, pensioen van een pensioenpolis valt niet onder vermogen ????
als je zelf belegt van je nettoloon voor je pensioenziet men de beleggingen als vermogen en wordt het jaarlijks belast!!!!!!
heel vreemd en heel krom allemaal, alleen de verzekeraars kunnen gelukkig zijn met deze wetgeving.
Voor jan met de pet is het wel nuttig dat hij niet met pensioengeld gaat speculeren maar laten we wel vrije keuze houden hierin en niet onnodig de verzekeraars spekken.
Bovendien lijken een aantal mensen hier het verschil niet te zien tussen verzekeraar en pensioenfonds, dat is nogal een verschil. Zelf beleggen voor een dergelijke voorziening is een risico wat voor een particulier veel zwaarder weegt. Die hebben nu eenmaal minder draagkracht dan institutionele beleggers, buitendat... zo makkelijk krijg je echt geen inzicht in de belegginsportefuille... als je zelf wilt beleggen moet je verdomd veel kennis van beleggen hebben en dagelijks de koersen in de gaten houden. Zowel bij verzekeraars als bij pensioenfondsen zitten mensen die de hele dag alleen maar koersen, beursontwikkelingen en het economisch nieuws bijhouden.. als jij dat naast je bestaande baan wilt gaan doen, mij best... kun je alleen beter bij de beurs gaan werken als je dergelijke kennis hebt. Pensioen is een oudedagsvoorziening die, als een bedrijf dat biedt bij wet geregeld is en VERPLICHT is om aan deel te nemen.
quote:Een polis die onder de PSW valt is niet afkoopbaar, weet je HEEL zeker dat het een C- of B-polis is?
Op donderdag 26 juni 2003 11:25 schreef Koos Voos het volgende:
GM, aangezien het jou dagelijks werk is kan jij mij misschien hier een antwoord op geven.
Ik heb een lijfrente polis liggen die valt onder PSW.
In de polis staat dat je die na 10 jaar boetevrij kan afkopen.
Nu, na 15 jaar wilde ik dat wel maar krijg een berichtje dat afkopen niet kan/mag omdat het onder de PSW valt.
Ik heb wel eens gehoord dat je met de fiscus moet afrekenen en dat je een boete moet betalen (tot 60%) maar nu blijkt dus dat het helemaal niet kan.... klopt dit ?
Bij lijfrentes is het in principe ook verboden om af te kopen omdat je belastingaftrek hebt genoten.
Als je die toch af wilt kopen moet je afrekenen met de fiscus over het verschil tussen de afkoopwaarde en de betaalde premies, de ten onrechte afgetrokken premies (en dat wordt meestal berekend op het hoogste belastingtarief. De verzekeraar is namelijk verplicht hiervan opgave te doen aan de fiscus en boven een bepaalde grens is de verzekeraar zelfs aansprakelijk voor het bedrag dat aan de fiscus toekomt).
Daarnaast moet je ook nog een "straf"betalen aan de fiscus, de revisierente die 20% over de afkoopwaarde is.
Ik ben bang dat in jouw geval twee dingen door elkaar gehaald zijn
Kort samengevat, lijfrente is onder bepaalde sancties afkoopbaar.
Verzekeringen die onder de PSW vallen zijn niet afkoopbaar (is bij wet verboden).
De winst voor een verzekeraar komt uit beleggingen en het feit of mensen, afhankelijk van het soort verzekering, het fatsoen hebben om lang genoeg te blijven leven of om op tijd dood te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |