Ik heb even zo snel geen nieuwe foto voor handen, geen die ik zelf gemaakt heb in ieder geval... maar ik ga dit weekend met een Euregioticket door zowel België, Nederland als Duitsland treinen en dan ga ik zeker de nodige foto's maken en hier neerplanten.
Even wat handige linkjes waar je al heel wat informatie kunt vinden:
http://mercurio.iet.unipi.it/
http://www.railserver.net/
http://www.nedrail1435.nl/
http://www.treinen.demon.nl/
Met zo'n oude zwart-wit camera langs de rails gaan liggen in het holst van de nacht. En dan als er een trein langs kwam een foto maken, met lange sluitertijd, waardoor de lichten over de helft van de foto liepen. Zelf ontwikkelen en klaar... Leuk hoor...
quote:Hoeft het licht niet uit te gaan als ik in die trein zit ...
Op vrijdag 20 juni 2003 16:05 schreef Halinalle het volgende:[..]
Die dingen zijn al meer dan 40 jaar oud, en hadden eigenlijk al lang buiten dienst moeten zijn. Ze zijn daarom ook niet gemoderniseerd.
quote:Gaat dit over plan u?
Op zondag 22 juni 2003 18:53 schreef bleiblei het volgende:[..]
Hoeft het licht niet uit te gaan als ik in die trein zit ...
quote:Ja, goed zoeken op SGM, 2936, Randers en zo.
Op zondag 22 juni 2003 20:01 schreef KroJo het volgende:
Hey ik kwam op die ene site in de openingspost 2 foto's tegen van de eerste gerestaureerde Sprinter (SGM) terug uit Denemarken. Zijn daar al meer foto's van???!
quote:Een paar wel...
Op zondag 22 juni 2003 20:01 schreef KroJo het volgende:
Hey ik kwam op die ene site in de openingspost 2 foto's tegen van de eerste gerestaureerde Sprinter (SGM) terug uit Denemarken. Zijn daar al meer foto's van???!
quote:Nee, dat jammergenoeg niet... .
Op zondag 22 juni 2003 20:07 schreef KroJo het volgende:
heb je ook even naar binnen kunnen gluren of dat niet??
quote:De dieselvariant van de hondekop.
Op zondag 22 juni 2003 20:02 schreef Lucske het volgende:[..]
Gaat dit over plan u?
quote:Plan U dus ja...
Op zondag 22 juni 2003 20:22 schreef bleiblei het volgende:[..]
De dieselvariant van de hondekop.
Ik ken al die letterbenamingen niet , ik doe het gewoon met de "volksnamen".
quote:Ze rijden niet meer op diesellijnen, alleen onder de draad, en daar komen weer Plan V's zodra ze vrij komen/
Op zondag 22 juni 2003 20:24 schreef sweek het volgende:[..]
Plan U dus ja...
Wat komt er eigenlijk in de plaats van de Plan U's op de diesellijnen waar ze gebruikt worden? Meer DM90's?
quote:Ik heb eigenlijk geen idee of ik ooit in eentje gereden heb.... nooit bewust in ieder geval.
Op zondag 22 juni 2003 21:21 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Ze rijden niet meer op diesellijnen, alleen onder de draad, en daar komen weer Plan V's zodra ze vrij komen/
quote:T is toch ouwe rotzooi, ik kan me alleen een stukje van Hengelo naar Hengelo Oost herinneren in een U, maar ik moet er wel vaker in hebben gezeten. Was nooit opvallend dus. Ik vind het altijd wel erg stoer als ze wegrijden in Zwolle, daar zie ik ze nog wel es, heeeerlijk, die dieselwalmen.
Op zondag 22 juni 2003 22:04 schreef sweek het volgende:[..]
Ik heb eigenlijk geen idee of ik ooit in eentje gereden heb.... nooit bewust in ieder geval.
Toch maar eens een stukje met de stoptrein doen tussen Weert en Eindhoven dan.
quote:Als je daar voor de lol in gaat zitten ..
Op zondag 22 juni 2003 22:04 schreef sweek het volgende:[..]
Ik heb eigenlijk geen idee of ik ooit in eentje gereden heb.... nooit bewust in ieder geval.
Toch maar eens een stukje met de stoptrein doen tussen Weert en Eindhoven dan.
quote:Heerlijk, die dieselgeur, de DE-IItjes hadden dat altijd super.
Op zondag 22 juni 2003 22:11 schreef bleiblei het volgende:[..]
Als je daar voor de lol in gaat zitten ..
Ook ze voorbij komen, zo een stinkwalm... bah, doe mij maar een goeie elektrisch ding.
quote:Ooh, zeker weer geblèr van iemand die er na de verbouwing nog niet in heeft gezeten. Met uitzondering van de ramen en deuren is het interieur volledig nieuw.
Op zondag 22 juni 2003 20:22 schreef bleiblei het volgende:[..]
De dieselvariant van de hondekop.
Ik ken al die letterbenamingen niet , ik doe het gewoon met de "volksnamen".
quote:Niets, gezien de aanbestedingen van de nevenlijnen komt NS R over een tijd toch om in DM '90.
Op zondag 22 juni 2003 20:24 schreef sweek het volgende:[..]
Plan U dus ja...
Wat komt er eigenlijk in de plaats van de Plan U's op de diesellijnen waar ze gebruikt worden? Meer DM90's?
quote:Lekker standaard overal met 6 bakken rijden.
Op zondag 22 juni 2003 23:00 schreef Lucske het volgende:[..]
Niets, gezien de aanbestedingen van de nevenlijnen komt NS R over een tijd toch om in DM '90.
Meer niet. Her en der statisch op emplacementen.
quote:Tiel -Arnhem dacht ik
Op maandag 23 juni 2003 10:31 schreef sweek het volgende:
Waar heb ik nu de meeste kans om een U'tje tegen te komen?
Weert - Eindhoven, Eindhoven - Venlo... waar nog?
quote:Nope. Daar rijdt al een hele tijd alleen DM'90, ivm ATB-NG enzo. Nu zijn er ook wel U'tjes met NG, maar het gaat om het idee.
Op maandag 23 juni 2003 12:40 schreef mvt het volgende:[..]
Tiel -Arnhem dacht ik
quote:Ben er al een tijdje niet geweest, vandaar.
Op maandag 23 juni 2003 12:42 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Nope. Daar rijdt al een hele tijd alleen DM'90, ivm ATB-NG enzo. Nu zijn er ook wel U'tjes met NG, maar het gaat om het idee.
Eerste hit op Google : http://www.planu.nl/nav/inzet.html
quote:en dan vind je ook dit op de site :
Syntus zet zijn Plan U's (112-115) in op:* Spitsdienst Arnhem - Zevenaar (30750).
* Zutphen - Winterswijk (30800), een enkele ochtendslag.NoordNed zet zijn Plan U's (142, 147) in op:
* Groningen - Winshoten - Nieuweshans (30400).
quote:
UitzonderingPlan U is niet toegelaten op:
* Hoorn - Medemblik
quote:Dan moet die site eens geupdate worden.
Op maandag 23 juni 2003 12:53 schreef QyRoZ het volgende:
Utjes rijden niet meer naar Zevenaar, ze hebben genoeg DM'90 en LINTen tegenwoordig.
quote:Ik kom ongeveer elke week op station Zwolle en er rijden nog steeds Plan Utjes weet ik uit eigen ervaring.
Op maandag 23 juni 2003 12:59 schreef mvt het volgende:[..]
Dan moet die site eens geupdate worden.
Die info is zo te zien 3 maanden oud.
Iemand uit Groningen die meer info heeft over de andere lijn???
1e geluid:
Het passeren van de Bergland Express bij station Best, ergens in 1991.
De trein heeft iets van 16 wagens: 15 Duitse personenrijtuigen en 1 autorijtuig.
2e geluid:
Het passeren van de Brittania Express door Boxtel, nonstop op weg van Eindhoven naar Rotterdam, ook in 1991. De opname is gemaakt tussen wat nu de Keulsebaan heet tot voorbij de overwegen aan de Van Salmstraat.
[Dit bericht is gewijzigd door Fence op 23-06-2003 15:07]
quote:Maar daar rijden ze dan weer niet altijd, toch? Dat is ook weer niet handig...
Op maandag 23 juni 2003 12:47 schreef bleiblei het volgende:
Kortom, dat wordt hiero in Eindhoven Sweek ... leuk!! Dorpjes bekijken .
quote:ALS ik met Geldrop ga, is het in bijna altijd een plan U.
Op maandag 23 juni 2003 13:02 schreef sweek het volgende:[..]
Maar daar rijden ze dan weer niet altijd, toch? Dat is ook weer niet handig...
Maar ok, dat zal het wel worden, toch wel het handigste vanuit mijn vertrekstation Sittard.
quote:Ok, dan zal ik het wel vertrouwen...
Op maandag 23 juni 2003 13:04 schreef bleiblei het volgende:[..]
ALS ik met Geldrop ga, is het in bijna altijd een plan U.
Ik heb nog maar 2 keer van de 20-30 keer meegemaakt dat het een electrische was.
quote:
Op maandag 23 juni 2003 14:53 schreef Lucske het volgende:
Plan U rijdt alleen op Ehv-Hz-Wt en Zl-Gn. Dus niet op Ehv-Vl, niet op Tl, alleen daar. Daarnaast is er recentelijk een afscheidsrit Ehv-Hn-Mbk gereden met een plan u en volgt er binnenkort nog eentje Ehv-Ekz. Plan U 114 van het spoorwegmuseum gaat zondag 6 juli achter een sleepstel van Amfbok naar Ah en van daaruit neemt het sleepstel de 118 mee terug. De 114 gaat na enige tijd dan door naar Br.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Fence
quote:Ik kon het eigenlijk niet geloven omdat Hoorn-Medemblik voor de stoomtrein is. Maar het blijkt te kloppen. 30 mei was dat.
Op maandag 23 juni 2003 14:53 schreef Lucske het volgende:
Daarnaast is er recentelijk een afscheidsrit Ehv-Hn-Mbk gereden
quote:Dat ga ik in de gaten houden, aangezien ik 2 haltes voor Enkhuizen woon
met een plan u en volgt er binnenkort nog eentje Ehv-Ekz.
quote:In dat soort gevallen gebruik ik 92920v.nl Kan je zoeken naar afkortingen
Op maandag 23 juni 2003 15:05 schreef Fence het volgende:
Is het misschien mogelijk om de stationsnamen volledig bij naam te noemen, in plaats van het gebruik van onduidelijke afkortingen. Dat maakt het voor iedereen wat beterder leesbaar.Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Fence
Plan T (in Tilburg)
Pant V (van binnen)
Intercity rijtuigen
6400 (in Tilburg)
1600 (in Tilburg)
quote:Op dit moment is de planning dat de stellen tussen Gn (Groningen) en Zl (Zwolle) rond september uit dienst gaan. De diensten tussen Wt (Weert), Hz (Heeze) en Ehv (Eindhoven) blijven zoals het er nu naar uitziet nog tot december.
Op maandag 23 juni 2003 15:28 schreef sweek het volgende:
Luckske, hoe snel moet ik eigenlijk zijn om nog met een U te kunnen reizen tussen Ehv en Wt?
V.w.b. de verkortingen, op mijn site staan ze ook: www.treinen.tk -> Spoorinfo -> Verkortingen of afkortingen oid.
quote:Misschien wel leuk om te weten waarom daar geen U's met ATB NG worden ingezet. De stellen hadden zo'n afwijkende rijkarakteristiek dat de hele infra, met name de plaats van de bakens en de seinen, veranderd moest worden. Een plan U heeft bijvoorbeeld een lagere remvertraging dan DM '90, waar de baanvakken voor zijn aangepast.
Op maandag 23 juni 2003 12:42 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Nope. Daar rijdt al een hele tijd alleen DM'90, ivm ATB-NG enzo. Nu zijn er ook wel U'tjes met NG, maar het gaat om het idee.
quote:Vrijdag 27 juni 2003.
Op maandag 23 juni 2003 16:21 schreef mvt het volgende:
Luckse. Enig idee wanneer die rit naar Enkhuizen plaatsvind??
quote:Dat is toch allemaal dynamisch in te stellen? Dat is toch het hele idee van NG?
Op maandag 23 juni 2003 16:18 schreef Lucske het volgende:[..]
Misschien wel leuk om te weten waarom daar geen U's met ATB NG worden ingezet. De stellen hadden zo'n afwijkende rijkarakteristiek dat de hele infra, met name de plaats van de bakens en de seinen, veranderd moest worden. Een plan U heeft bijvoorbeeld een lagere remvertraging dan DM '90, waar de baanvakken voor zijn aangepast.
zow, en ff tussendoor: waarom rijden er tegenwoordig in de spits treinen met 80% eersteklas wagons? .
quote:
Op maandag 23 juni 2003 14:53 schreef Lucske het volgende:
Daarnaast is er recentelijk een afscheidsrit Ehv-Hn-Mbk gereden met een plan u
quote:Ik weet niet hoe je de plaats van de seinen en bakens dynamisch in wilt stellen....
Op maandag 23 juni 2003 17:59 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Dat is toch allemaal dynamisch in te stellen? Dat is toch het hele idee van NG?
quote:op wieletjes
Op maandag 23 juni 2003 18:03 schreef Lucske het volgende:[..]
Ik weet niet hoe je de plaats van de seinen en bakens dynamisch in wilt stellen....
quote:ERTMS Level -1
Op maandag 23 juni 2003 18:12 schreef bleiblei het volgende:[..]
op wieletjes
quote:Ik slaap nog, sorry. Maar goed, lichtseinen zijn toch bijna verleden tijd, cabinesignalering werkt veel beter. Ik zie lichtseinen binnen 30 jaar nog wel compleet verdwijnen. Misschien wel eerder. Dan kan alles ook veel dynamischer worden.
Op maandag 23 juni 2003 18:03 schreef Lucske het volgende:[..]
Ik weet niet hoe je de plaats van de seinen en bakens dynamisch in wilt stellen....
quote:Wenn es nog einmal passiert, werden Sie standrechtlich erschoßen . Nee hoor, kan gebeuren, hè.
Op maandag 23 juni 2003 18:58 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Ik slaap nog, sorry.
Mag er helaas iedere dag mee naar school . Eerste keer dat ik ermee mocht en dat ding full-speed over de wissels knalde had ik het gevoel dat de wielen eronder vandaan stuiterden.
quote:en op de stoeltjes na! Zit alleen een nieuw kleedje over (en zijn ontworpen voor kleine mensen )
Op zondag 22 juni 2003 23:00 schreef Lucske het volgende:Ooh, zeker weer geblèr van iemand die er na de verbouwing nog niet in heeft gezeten. Met uitzondering van de ramen en deuren is het interieur volledig nieuw.
quote:In vergelijking met een lint is dat nog altijd beter.
Op maandag 23 juni 2003 19:27 schreef contra het volgende:
[..]en op de stoeltjes na! Zit alleen een nieuw kleedje over (en zijn ontworpen voor kleine mensen )
quote:Betwijfel het. Als het druk is en d'r zit iemand tegenover me zit ik bijna met m'n knieën in z'n kruis.
Op maandag 23 juni 2003 19:30 schreef Lucske het volgende:[..]
In vergelijking met een lint is dat nog altijd beter.
quote:Dan stap maar eens in zo'n Lint... daar moet je je kruis er eerst uitknippen wil je enigszins goed kunnen zitten.
Op maandag 23 juni 2003 19:31 schreef contra het volgende:[..]
Betwijfel het. Als het druk is en d'r zit iemand tegenover me zit ik bijna met m'n knieën in z'n kruis.
quote:Ik ga er meestal in staan, dat is een stuk comfortabeler dan zitten op die planken.
Op maandag 23 juni 2003 19:41 schreef Lucske het volgende:[..]
Dan stap maar eens in zo'n Lint... daar moet je je kruis er eerst uitknippen wil je enigszins goed kunnen zitten.
quote:railhopper vertrekt in zwolle naast de plan u
Op maandag 23 juni 2003 20:32 schreef sweek het volgende:
Ik ga binnenkort maar even Linten...
Plan U heb ik dus ook nog niet gedaan misschien, en een ICE, Wadloper en Railhopper moeten ook nog eens... Sprinter heb ik alleen in CityPendelvorm mee gereist...
quote:Dat is zo noordelijk allemaal...
Op maandag 23 juni 2003 20:35 schreef contra het volgende:[..]
railhopper vertrekt in zwolle naast de plan u
quote:Die PLan U had toch hetzelfde interieur als de Plan V en T??
Op maandag 23 juni 2003 19:27 schreef contra het volgende:
en op de stoeltjes na! Zit alleen een nieuw kleedje over (en zijn ontworpen voor kleine mensen )
Zeker weten dat die krap zijn. Op Enkhuizen-Amsterdam werd meteen bij de introductie van de dubbeldekkers met 1700 serie loc dat onze standaard trein. Daarvoor was dat de Plan V/Plan T. Het is er daarmee iets op vooruit gegaan, maar niet veel. Die busopstelling vind ik trouwens helemaal bagger.
quote:De originele sprinter zit nog op het traject Alkmaar-Amsterdam en Uitgeest-Utrecht
Op maandag 23 juni 2003 20:32 schreef sweek het volgende:
Ik ga binnenkort maar even Linten...
Plan U heb ik dus ook nog niet gedaan misschien, en een ICE, Wadloper en Railhopper moeten ook nog eens... Sprinter heb ik alleen in CityPendelvorm mee gereist...
quote:Ik vind de coachopstelling persoonlijk ook minder en heb liever wat meer tegenover elkaar opstellingen in treinen, maarja... blijkbaar is dat wat de meeste mensen willen.
Op maandag 23 juni 2003 20:41 schreef mvt het volgende:[..]
Die PLan U had toch hetzelfde interieur als de Plan V en T??
Zeker weten dat die krap zijn. Op Enkhuizen-Amsterdam werd meteen bij de introductie van de dubbeldekkers met 1700 serie loc dat onze standaard trein. Daarvoor was dat de Plan V/Plan T. Het is er daarmee iets op vooruit gegaan, maar niet veel. Die busopstelling vind ik trouwens helemaal bagger.
quote:Ja, dat lukt denk ik wel...
Op maandag 23 juni 2003 20:43 schreef mvt het volgende:[..]
De originele sprinter zit nog op het traject Alkmaar-Amsterdam en Uitgeest-Utrecht
quote:Het verschil met de standaard intercity rijtuigen is dat je hier geen beenruimte, geen plankje en kutstoelen hebt. Geef me dan maar de klassieke opstelling.
Op maandag 23 juni 2003 20:44 schreef sweek het volgende:[..]
Ik vind de coachopstelling persoonlijk ook minder en heb liever wat meer tegenover elkaar opstellingen in treinen, maarja... blijkbaar is dat wat de meeste mensen willen.
Op drukke momenten zit ik ook wel weer liever alleen met een klaptafeltje... maar als het niet druk is dan kies ik weer voor de beenruimte.
quote:ICRm's heb je het nu over?
Op maandag 23 juni 2003 20:56 schreef mvt het volgende:[..]
Het verschil met de standaard intercity rijtuigen is dat je hier geen beenruimte, geen plankje en kutstoelen hebt. Geef me dan maar de klassieke opstelling.
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 23-06-2003 21:28]
quote:Die ja, maar ook de oude stoelen op basis van de ICM 3 vind ik echt heerlijk
Op maandag 23 juni 2003 20:58 schreef sweek het volgende:[..]
ICRm's heb je het nu over?
Ik vind die toch echt fijn zitten hoor, die stoelen... beenruimte mag inderdaad wat meer, maar ik ben maar klein... Klaptafeltje vind ik wel weer heel fijn.
quote:Als dit een Utje is waar iedereen het over heeft, dan rijd zo'n ding elke dag tussen Eindhoven en Weert als stoptrein.... (beiden richtingen) eerst waren ze nog elektrisch maar het laatste half jaar zijn het nog steeds die diesels en ik kan het weten want ik ben een lamme student die elke dag vanaf Geldrop naar Eindhoven reist per trein
Op maandag 23 juni 2003 18:01 schreef QyRoZ het volgende:[..]
quote:hoer dat zeg ik al het hele topic door
Op maandag 23 juni 2003 21:33 schreef febster het volgende:[..]
Als dit een Utje is waar iedereen het over heeft, dan rijd zo'n ding elke dag tussen Eindhoven en Weert als stoptrein.... (beiden richtingen) eerst waren ze nog elektrisch maar het laatste half jaar zijn het nog steeds die diesels en ik kan het weten want ik ben een lamme student die elke dag vanaf Geldrop naar Eindhoven reist per trein
quote:Ach, het is al lang bekend waar ze rijden, waarom juist daar en zo. Meneer leest niet.
Op maandag 23 juni 2003 22:02 schreef bleiblei het volgende:[..]
hoer dat zeg ik al het hele topic door
Vertrek te Leidschendam Voorburg tegen 9u, aankomst te Utrecht tegen 11u15. Terug om 14u uit Utrecht, 15u30 te Leidschendam Voorburg
1 juli 2003
1700/1800 + 1142 + 1144 + rijtuig (1100'en t.b.v. sloop)
Kfh 12.30, Ddr 12.45, Bd 13.25, Tb 13.45, Ehv 14.18, Wt 14.43/14.50, Std 15.30, Mt 15.45
1700/1800 + 1136 + 1145 + rijtuig (1100'en t.b.v. museumstichting)
Mt 17.00, Std 17.15/17.25, Wt 18.02, Ehv 18.22/18.30, Ht 18.50/19.03, Ut 19.44/19.49, Wgm 20.25
Station Valkenburg
Station Chevremont
V'tje in Kerkrade
Talent in Heerlen
Interieur er van:
Jammer dat er geen tafeltjes in zitten, voor de rest is hij ideaal. .
Aachen Hbf
Belgische AM62
In Luik:
Thalys in Liege Guillemins
En Terug in Maastricht
Links en rechts getrokken Materieel dat gebruikt wordt richting Haarlem, in het midden heel wat Plan V'tjes:
De Plan V'tjes:
Getrokken materieel dat wordt afgerangeerd, voorin een fietsenrijtuig Df
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 30-06-2003 18:54]
quote:Foutje. .
Op maandag 30 juni 2003 18:27 schreef Lucske het volgende:
Hee, dat wist ik niet, een Belgisch dieseltje met een panto! Maak er maar een Belgisch elektrisch treinstel van.
Getrokken Materieel:
Losse rijtuigen, wat is dat daar helemaal links eigenlijk?
En kan iemand zeggen waar deze voor dienen?
En waar dit ding voor dient? .
En nog wat Plan V'tjes, ze blijven leuk. .
En nog zo'n Belgische trein waarvan ik de naam even ben vergeten.
quote:Een auto, of wat bedoel je?
Op woensdag 2 juli 2003 23:50 schreef sweek het volgende:
Losse rijtuigen, wat is dat daar helemaal links eigenlijk?
[afbeelding]
quote:Strategische reserve van Railion. Je weet wel, concurrentie, ACTS, 1200'en, sloper, rechtszaak. Twee keer twee exemplaren zijn uitgewisseld zoals ik eerder op deze pagina schreef.
En kan iemand zeggen waar deze voor dienen?
[afbeelding]
quote:Dat is een graafmachine die op het spoor kan rijden (...). Ik weet niet hoe jij anders met een graafmachine midden op een emplacement wil komen.
En waar dit ding voor dient? .
[afbeelding]
quote:Nee, dat kwart rijtuig...
Op donderdag 3 juli 2003 07:37 schreef Lucske het volgende:[..]
Een auto, of wat bedoel je?
quote:Thanks. .
Strategische reserve van Railion. Je weet wel, concurrentie, ACTS, 1200'en, sloper, rechtszaak. Twee keer twee exemplaren zijn uitgewisseld zoals ik eerder op deze pagina schreef.
quote:Mja, dat snap ik nog wel, maar wat is 'ie aan het doen?
Dat is een graafmachine die op het spoor kan rijden (...). Ik weet niet hoe jij anders met een graafmachine midden op een emplacement wil komen.
quote:staat die niet gewoon het spoort dr achter?
Op donderdag 3 juli 2003 12:34 schreef sweek het volgende:[..]
Nee, dat kwart rijtuig...
[..]
quote:ballast bed uitgraven en goed leggen ofzo...vraag het 'em de volgende keer dan weet je het zeker
[..]Mja, dat snap ik nog wel, maar wat is 'ie aan het doen?
quote:Dat zou wel heel dom zijn. .
Op donderdag 3 juli 2003 12:51 schreef MREn het volgende:[..]
staat die niet gewoon het spoort dr achter?
quote:vergelijk die linker wagon maar eens met die rechter, die rechter kan je nog een beetje onderdoor kijken, die linker niet...dus misschien staat er wel iets achter?
Op donderdag 3 juli 2003 13:00 schreef sweek het volgende:[..]
Dat zou wel heel dom zijn. .
Maar het zou best wel eens kunnen ja. .
Ben zelf ook treinenfan in hart en nieren, maar heb ff hulp nodig hier...ik ben op zoek naar het hoorngeluid van de e-loc, die hebben zo'n typische hoorn, heb al gegoogled en in de mp3z van nedrail1435.nl hoor je ze ook niet..
quote:Bij ons in de buurt werden die dingen gebruikt bij het uitbaggeren van greppels naast sporen, en idd, werkzaamheden aan het spoor zelf.
Op donderdag 3 juli 2003 12:51 schreef MREn het volgende:ballast bed uitgraven en goed leggen ofzo...vraag het 'em de volgende keer dan weet je het zeker
Vandaag, op Eindhoven CS, ik moet de intercity naar A'dam hebben. Wat staat er klaar 1 (jaja wel 1!!!) treinstel Plan V ...
Met iedereen op elkaar gepropt van Ehv CS naar Den Bosch in een Plan Vtje moeten zitten want de trein stond om een vreemde rede in Den Bosch ipv. Eindhoven ...
Was wel geinig trouwens, niemand geloofde dat die ene Plan V de intercity Maastricht - Amsterdam was ...
De vertrekkende Plan U (1 van de 2 dan) op Weert (dit is de 151, de andere was de 150)
En bij aankomst op Eindhoven
Er zijn 2 soorten eerste klasplaatsen in de vernieuwe U'tjes
Hokjes:
En de "normale" opstelling:
De 2de klas bankjes zijn eigenlijk heel comfortabel en je hebt heel wat beenruimte...
quote:Wel grappig, die twee (150 en 151) reden een tijdje terug nog op zwolle-groningen. Enne, die beenruimte; als ik daar met m'n 2 meter zit en 3 anderen is het bijzonder krap!! Maar mooie foto's weer!
Op maandag 7 juli 2003 20:08 schreef sweek het volgende:De vertrekkende Plan U (1 van de 2 dan) op Weert (dit is de 151, de andere was de 150)
De 2de klas bankjes zijn eigenlijk heel comfortabel en je hebt heel wat beenruimte...
quote:Mja, ik had 1 van de 2 treinstellen helemaal voor mezelf. .
Op maandag 7 juli 2003 21:24 schreef contra het volgende:[..]
Wel grappig, die twee (150 en 151) reden een tijdje terug nog op zwolle-groningen. Enne, die beenruimte; als ik daar met m'n 2 meter zit en 3 anderen is het bijzonder krap!! Maar mooie foto's weer!
En één van de oudste plan V's, de 404 (train not found ):
quote:He da's mijn favoriet altijd 4023 fantastisch interieur
Op dinsdag 8 juli 2003 01:56 schreef MREn het volgende:
Nog maar eens wat interieurpiccies, deze keer van de 4023 Mendini.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:jaloers!!
Op maandag 7 juli 2003 22:01 schreef sweek het volgende:[..]
Mja, ik had 1 van de 2 treinstellen helemaal voor mezelf. .
quote:da's helemaal waar idd
Met z'n tweeën tegenover elkaar zit zal het minder zijn, maar een stuk beter dan een Plan T bvb. .
quote:En als je in Aachen de andere kant opgaat dan kom je in:.... Köln
Op maandag 30 juni 2003 17:58 schreef sweek het volgende:
Ik heb ook weer wat foto's gemaakt...
Leuke reclames maken ze daar...:)
En weer terug naar Nederland in de ICE3 (voorin )
quote:Als je dezen bedoelt, ja inderdaad.
Op zaterdag 12 juli 2003 23:38 schreef contra het volgende:
Zag vandaag in het tourjournaal dat ze voor de trein moesten wachten, maar daarvoor lieten ze ook nog wat treinen zien. Deze leken toch wel heel veel op onze 1600 serie. Rijden die daar eigenlijk ook?
quote:Moet zeggen dat ik die Luxemburgse/Franse 'krokodil' toch wel een van de meest prachtige e-locs vind die heeft rondgereden.
Op zondag 13 juli 2003 00:41 schreef Friebo het volgende:[..]
Als je dezen bedoelt, ja inderdaad.
http://www.rail.lu/materiel/sncf15000.html
http://www.ferrovi-est.com/pages/dossiers/15000/bb_15000.htm
Zo, ICRm interieur
quote:Erg mooi, die eerste klas ICRm's! .
Op zondag 13 juli 2003 14:08 schreef MREn het volgende:
[afbeelding]Zo, ICRm interieur
Roosendaal
Holands Spoor
Den Haag Centraal
Die oude oranje letters moeten toch beter weggewerkt kunnen worden?
Nieuwe VIRM interieur
Bij Amsterdam Sloterdijk zijn ze zoals zovelen wel weten een hemboog te maken om zo rechtstreeks van Zaandam naar Schiphol te kunnen rijden, maar mijn vraag, welke trein gaat daar op rijden? , dat kan zijn de trein die van Enkhuizen rijdt, dat ze daar dus een extra treinje opzetten of de intercity vanuit alkmaar....
wie kan me er meer over vertellen?
bvd
quote:Leidschendam
Op dinsdag 15 juli 2003 14:04 schreef sweek het volgende:
Ow, en weet iemand waar de nieuwe sprintertjes op dit moment staan opgesteld?
Dit heb ik straks op GoT gezet:
Verbouwde sprinter:
*** 15 en 16 juli 2003
*** Overbrenging Ldd-Rsd
(LM)82101Y
Ldd V 09:28
Gv D 09:37
Dt A 09:47
Dt V 09:54
Rtd D 10:06
Ddr D 10:27
Zlw D 10:34
Rsd A 10:47
*** 15 en 16 juli 2003
*** Proefritten
*** Wanneer de proefritten succesvol verlopen, worden niet alle slagen gereden
(LM)82014Y
Rsd V 10:53
Krg A 11:23
--------------------------------------------
(LM)82015Y
Krg V 11:26
Rsd A 11:57
-------------------------------------------
(LM)82016Y
125 (0) Km/u
Rsd V 12:30
Krg A 13:00
-------------------------------------------
(LM)82023Y
Krg V 13:05
Rsd A 13:36
-------------------------------------------
(LM)82024Y
Rsd V 13:50
Krg A 14:20
------------------------------------------
(LM)82025Y
Krg V 14:26
Rsd A 14:57
------------------------------------------
(LM)82026Y
Rsd V 15:00
Krg A 15:30
-----------------------------------------
(LM)82027Y
Krg V 15:35
Rsd A 16:06
-----------------------------------------
(LM)82028Y
Rsd V 16:15
Krg A 16:45
*** 15 en 16 juli 2003
*** Overbrengingsrit Rsd-Ldd
*** Wanneer de proefritten goed verlopen worden niet alle hierboven vermelde slagen gereden. De retourrit rijdt zodra gestopt wordt met meten, dus de kans is groot dat onderstaande rit enkele uren te vroeg rijdt.
(LM)82110Y
Krg V 16:56
Rsd A 17:23
Rsd V 17:33
Zlw D 17:46
Ddr D 17:55
Rtd D 18:09
Dt D 18:21
Gv A 18:29
Gv MSP V 18:32
Ldd A 18:41
Daarnaast zou ik maar snel teruggaan naar Roosendaal, want daar zouden tegen 13u50 zeven 2200en in een sloopconvooi vertrekken over Den Bosch, Hilversum naar Watergraafsmeer maar dat sloopconvooi is behoorlijk vertraagd.
quote:Nog niet zo heel veel, ze hebben in Haarlem 20-25 IC-rijtuigen tegelijk in revisie.
Op dinsdag 15 juli 2003 13:52 schreef sweek het volgende:[..]
Erg mooi, die eerste klas ICRm's! .
Hoeveel van die rijtuigen zijn er?
volgens mij gaan ze nu eerst alle Benelux-B's doen, dan de Benelux-A's, en dan de binnenlandse B's en daarna pas binnenlandse A's, dus die rijden er lang niet zo veel rond.
Erg jammer, want zeker met dit weer moet ik zo'n ding hebben ivm airco.
quote:Dat ben je niet gewend in PTA hè?
Op dinsdag 15 juli 2003 19:25 schreef Kreator het volgende:
Heerlijk zo'n mooi inhoudelijk en schoon topic! .
quote:Ik denk het niet, want 15 en 16 juli zijn is vandaag en morgen. Als ze weer gaan rijden zal ik het wel posten.
Op dinsdag 15 juli 2003 19:22 schreef sweek het volgende:
Bedankt Luckske, ik ben waarschijnlijk in Etn zaterdag en zondag, dus ik kan misschien wat meepikken er van. .
quote:Ze komen weer naar Zeeland.
Op vrijdag 18 juli 2003 02:09 schreef sweek het volgende:
Hmm, ik ben best slecht in data de laatste tijd.
Heb dus niks gezien, maar ik hoop dat ik wel wat foto's kan gaan vinden online.
Maandag 21 juli 2003 2936 + 2937 + 2938 (verbouwd-verbouwd-verbouwd)
Dinsdag 22 juli 2003 2936 + 2937 + 2938 (verbouwd-verbouwd-verbouwd)
Woensdag 23 juli 2003: 2936 + ? + 2937 (verbouwd-onverbouwd-verbouwd)
Donderdag 24 juli 2003: ? + 2936 + ? (onverbouwd-verbouwd-onverbouwd)
Vrijdag 25 juli 2003: ? + 2936 + ? (onverbouwd-verbouwd-onverbouwd)
OVERBRENGINGSRIT
(LM)82011Y
Ldd V 09:28
Gv D 09:37
Dt A 09:47
Dt V 09:54
Rtd D 10:06
Ddr D 10:27
Rsd A 10:50
INBEDRIJFSSTELLINGSRITTEN
(LM)82014Y
(Rsd V 10:58 ? Krg A 11:22)
(LM)82015Y
(Krg V 11:29 ? Rsd A 11:53)
(LM)82016Y
(Rsd V 12:22 ? Krg A 12:44)
(LM)82017Y
(Krg V 12:50 ? Rsd A 13:14)
(LM)82018Y
(Rsd V 13:25 ? Krg A 13:49)
(LM)82019Y
(Krg V 13:58 ? Rsd A 14:22)
(LM)82020Y
(Rsd V 14:40 ? Krg A 15:04)
(LM)82021Y
(Krg V 15:18 ? Rsd A 15:42)
OVERBRENGINGSRIT
LM82022Y
Rsd V 15:46
Ddr D 16:16
Rtd A 16:32
Rtd V 16:53
Gv A 17:12
Gv V 17:18
Ldd A 17:26
Waar haal je dit soort informatie eigenlijk vandaan?
quote:Dat is de vraag hè (en indirect het antwoord).
Op vrijdag 18 juli 2003 12:19 schreef sweek het volgende:
Waar haal je dit soort informatie eigenlijk vandaan?
[Dit bericht is gewijzigd door Lucske op 18-07-2003 17:59]
Weet ik nog iets leuks voor dit topic? Euh... Nee.
De dienstregeling voor 2004 dan maar van Railserver.net, altijd interessant:
quote:
Dienstregeling 2004 uitgewerktOnderstaand een overzicht van de dienstregelingplannen voor 2004. NS Reizigers heeft onderstaande plannen in maart voorgelegd aan de afdeling capaciteitstoedeling van Prorail en deze zijn eind mei goedgekeurd. In principe kan het spoorboekje nu worden gedrukt. In het onderstaande overzicht staan eerst wijzigingen en daarna het oorspronkelijke, hier al eerder gepubliceerde, dienstregelingmodel.
Aanvullingen per mei 2003
1. De 4500-serie (Enkhuizen - Almere Buiten) wordt geknipt in Amsterdam Centraal. De Almeerder kant wordt de 14500-serie en heeft een hele lange kering te Amsterdam. De Westfriese kant verschuift ongeveer een kwartier.
2. De 3400-serie (Hoorn - Den Haag) verschuift ook een kwartier. Helaas komt deze hiermee tussen Haarlem en Leiden heel dicht bij de 6300-serie te liggen. Daarnaast moet de 3400-serie in Haarlem kopmaken op kopspoor 5, waardoor hij maximaal 5 bakken lang kan zijn. De 3400 zal daarom met DD-AR gereden gaan worden i.p.v. met mat '64. Om spoor 5 vrij te krijgen, gaat de serie 6300 keren op de 5400 (Haarlem - Zandvoort).
3. De inzet van de gereviseerde Sprinters in de 4800-serie is noodzakelijk om tussen Haarlem en Uitgeest de dienstregeling te kunnen rijden. Een belangrijk deel van de versnelling (3 minuten noord-zuid, 1 minuut zuid-noord) wordt geboekt door de gewone Sprinterrijtijden te hanteren met niet meer dan de vereiste 7 % speling en vooral door de stationnementstijd terug te brengen naar 18 seconden.
Uit het oogpunt van betrouwbaarheid van de dienstuitvoering wil men de 4800-serie in Uitgeest 36 minuten laten keren i.p.v. de 6 nu. Dit in ieder geval totdat blijkt dat de 4800 goed op tijd kan rijden.
4. De 7000-serie (Almelo - Deventer) zal worden vernummerd naar 17100 en komt een minuut later aan in Deventer. Vervolgens heeft men voor het afrangeren van de trein geen 2 minuten meer, maar slechts 1 minuut...
5. Een aantal reizigerstreinen krijgen een stop bij een aansluiting. De 7400 (Ede-Wageningen - Utrecht) staat enige tijd te Barneveld Aansluiting en de 8000 (Emmen - Zwolle) krijgt een geplande stop bij Herfte Aansluiting.
6. Utrecht Terwijde en Tilburg Reeshof worden bediend.
7. Alle stopdiensten rond Eindhoven (Den Bosch, Deurne, Tilburg West en Weert zullen een halfuursdienst worden. De dienstregeling zal er als volgt uit gaan zien:De 5200: Breda .04
Tilburg .23/.24
Boxtel .38/.47 (passeren goederentrein en IC 1900)
Eindhoven .03Eindhoven .00
Boxtel .17/.22 (passeren IC 2500)
Tilburg .37/.38
Breda .57De 9600 Den Bosch .17
Boxtel .29/.30
Eindhoven .46Eindhoven .15
Boxtel .32
Den Bosch .43Voor beide series geldt hetzelfde patroon een half uur later.
8. De 5200 (Deurne - Tilburg West) zal doorrijden tot Breda. De 3600 (Zwolle - Roosendaal) blijft echter ook gewoon stoppen te Tilburg West en Gilze-Rijen!
9. Behalve NS Reizigers heeft Railion natuurlijk ook een aantal nieuwe en gewijzigde paden aangevraagd. Ook van deze maatschappij zijn bijna alle voorstellen overgenomen. Uitzondering hierop is een goederenpad dat zou samenvallen met de 15700-serie naar Almere en een extra goederenpad op Arnhem - Utrecht, waar absoluut geen ruimte meer voor is.
Oorspronkelijk (en nu goedgekeurd) plan
1. In 2004 opnieuw geen overgang naar de .00/.30 - symmetrie, noch de uitvoering van de uitbreiding van de dienstregeling waar al sinds 2001 sprake van is.
De .00/.30 - symmetrie zorgt voor een betere aansluiting op de grensstations met het buitenland. Dit wordt dan in twee richtingen hetzelfde en hierdoor beter. Verdere doorvoering voor het binnenlandse verkeer zorgt eveneens voor betere aansluitingen. Momenteel kent alleen de Oude Lijn en de verbinding Roosendaal - Vlissingen zo'n symmetrie.
2. De intercityknoop in Eindhoven wordt richtingvast gemaakt, omdat de reizigersstroom Limburg -- Den Bosch -- Utrecht e.v. percentueel steeds groter wordt t.o.v. Limburg - Tilburg - Rotterdam. Concreet: de serie 900 (Haarlem - Eindhoven) gaat (na een onderbreking van een jaar of acht) weer naar Heerlen en de 2500 wordt ingekort tot Eindhoven.
3. De Gooiboog wordt bediend door de (doorgetrokken) 15700 in de ligging zoals in de Lovers-tijd. Stopt in Overvecht, Sportpark, Hilversum, Naarden-Bussum, alle Almeerse stations en keert op Almere Buiten Oost (toekomstig: Oostvaarders, gaat mogelijk halverweg het jaar open als reizigersstation trouwens). Om financiële redenen waarschijnlijk in de daluren slechts eenmaal per uur; het andere halfuur wordt dan in Naarden-Bussum gekeerd.
4. De Hemboog wordt bediend door een stoptrein Hoorn (Kersenboogerd, waarschijnlijk) -- Hoofddorp. Om redenen van geen hoge verwachtingen van het vervoer, van heel voorzichtig zijn met de schaarse capaciteit op Schiphol en om duidelijk financiële redenen is het aanbod eenmaal per uur.
5. De corridor Den Helder -- Amsterdam wordt flink gewijzigd (verbeterd, meestal): de 3000 wordt versneld (met kruising in Anna Paulowna i.p.v. Den Helder Zuid, dan kun je het wel uitrekenen) en stopt niet meer in Castricum en/of Heiloo.
De serie 3100 (thans spitstrein Den Helder - Amsterdam) wordt patroontrein Schagen - Amsterdam, iets sneller dan nu, met stops in Heiloo, Castricum en Zaandam. Gaat in Amsterdam over op de 5800 naar Amersfoort, dus dat zal wel een doorgaande verbinding in het spoorboekje worden.
Om de ruimte te scheppen worden de stoptreinen op de Zaanlijn gedraaid, zodat er dan een stoptrein Alkmaar -- Utrecht ontstaat en een pendel Amsterdam - Uitgeest. Deze komt daardoor los te liggen van de 4800 Amsterdam - Haarlem - Uitgeest.
Ook om ruimte te maken moet de 4500 (Enkhuizen - Almere Buiten Oost) uit de weg op het stuk Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam. Daarvoor zal, in combinatie met de beperkte mogelijkheden in Amsterdam C, mogelijk de hele dienst een kwartier "om" moeten, waarmee de 4500 terug zou keren in de ligging uit de dieseltijd. Om de knoop Hoorn overeind te houden, moet de 3400 ook ongeveer een kwartier "om". Omdat de aansluitknoop in Alkmaar toch al verbroken zou worden, is dit wel doenlijk. Alleen past het ten zuiden van Haarlem ineens niet meer, en daarover breekt men zich dus nog het hoofd.
6. Met wat schuiven wordt Utrecht Terwijde dan toch bediend, door de treindienst Leiden - Utrecht.
7. Tilburg Reeshof is een puzzel waar men nog steeds niet uit is. Bediening kan wel, maar dat hoeft NS Reizigers niet in te dienen: dat zit goederenpaden in de weg.
8. Om dezelfde reden is het twijfelachtig of een voorgenomen frequentieverhoging van alle stoptreindiensten rond Eindhoven (Den Bosch, Deurne, Tilburg West en Weert) tot een halfuurdienst wel kan doorgaan.
9. In Limburg wordt het om-en-om doorrijden van de stoptreinen uit het diepste zuiden naar Roermond gewijzigd in een halfuurdienst Maastricht Randwijck - Roermond en een halfuurdienst Kerkrade - Sittard.
10. Voor het zoveelste jaar wordt een stop van de serie 2200 (Amsterdam - Dordrecht / Breda) in Rotterdam Blaak in de plannen opgenomen ten koste van de stop in Zwijndrecht.
11. De stoptreinen Leiden -- Rotterdam Lombardijen worden doorgetrokken naar Dordrecht en in het andere halfuur wordt een stoptrein Rotterdam - Dordrecht toegevoegd. Dit alles zou nu moeten kunnen omdat de viersporigheid in Barendrecht klaar moet zijn.
Normale gedetailleerde kaart (Haarlem ontbreekt wel om 1 of andere reden, en Nml staat er ook nog niet op...)
Mooie Beneluxkaart...
Automatische Treinbeinvloeding (ATB)
En de Zoetermeer Stadslijn...
Nouja, het grootste gedeelte ervan in ieder geval.
Voor meer:
http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen/Spoormappen/
En er is natuurlijk www.sporenplan.nl voor hele mooie schematische tekeningen. .
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 19-07-2003 12:41]
quote:Waar op GoT?
Op vrijdag 18 juli 2003 23:18 schreef sweek het volgende:
Hmm... ik ga vanaf nu in ieder geval ook op GoT meelezen... en ben nu al even aan het bijlezen... erg goede informatie ook daar! .
quote:In General Chat... ik ben bang dat je er alleen in kan als je x aantal posts hebt of iets dergelijks... ik lurk mee onder de account van iemand anders dan ook.
Op zaterdag 19 juli 2003 00:21 schreef contra het volgende:[..]
Waar op GoT?
quote:Mooie foto van die nieuwe stuurstand!
Op zaterdag 19 juli 2003 00:31 schreef contra het volgende:
Zag deze nog op railserver.net:
quote:Ik mag d'r lekker wel in met m'n 66 posts
Op zaterdag 19 juli 2003 09:54 schreef sweek het volgende:In General Chat... ik ben bang dat je er alleen in kan als je x aantal posts hebt of iets dergelijks... ik lurk mee onder de account van iemand anders dan ook.
quote:Ik ook .
Op zaterdag 19 juli 2003 11:51 schreef contra het volgende:[..]
Ik mag d'r lekker wel in met m'n 66 posts
Maar goed, ik zal leuke ritjes en nieuwtjes voor zover dat verantwoord is ook hier wel posten.
Arlon
Oostende
Antwerpen-Centraal
Het nieuwe station Brussel-Luxemburg in de Europawijk
1. 1 NS - Buffel
2. 1 NS - DD-AR Loc
3. 1 NS - DD-AR Stuurstand
4. 1 NS - Koploper
5. 1 NS - Loc 1700
6. 1 NS - Loc 1800
7. 1 NS - Loc Hippel 1
8. 1 NS - Plan T
9. 1 NS - Plan U
10. 1 NS - Plan V
11. 1 NS - Railhopper
12. 1 NS - Regiorunner
13. 1 NS - Rijtuig Df
14. 1 NS - Rijtuig ICK
15. 1 NS - Rijtuig ICR
16. 1 NS - Rijtuig ICRm
17. 1 NS - Rijtuig Plan W
18. 1 NS - Sprinter 2 Citypendel
19. 1 NS - Sprinter 3 nieuw
20. 1 NS - Sprinter 3
21. 1 NS - Stuurstand BDs
22. 1 NS - Stuurstand mDDM
23. 1 NS - Tram
24. 2 Syntus - Buffel
25. 2 Syntus - Lint
26. 2 Syntus - Wadloper
27. 3 Noordned - Buffel
28. 3 Noordned - Wadloper 1
29. 3 Noordned - Wadloper 2
30. 4 Connexxion - Wadloper
31. 5 NSI - Benelux
32. 5 NSI - Ice
33. 5 NSI - Thalys PBKA
34. 6 NMBS - AM62
35. 6 NMBS - AM86
36. 6 NMBS - Thalys PBA
37. 6 NMBS - Thalys PBKA
38. 7 DB - 624
39. 7 DB - Talent 644
40. 7 DB - Getrokken mat
Zijn er ook Franse Thalyssen? En zijn dat dan PBA's of PBKA's?
quote:1600 (misschien rijden die wel geen passagiers), koploper kan in ICM3 en ICM 4, regiorunner kan ook nog opgedeeld worden
Op zaterdag 19 juli 2003 14:44 schreef sweek het volgende:
wat mis ik nog?
quote:Ja, er kan nog heel wat opgedeeld worden... ik denk dat ik ook nog wel iets ga splitsen... en achter zo'n Duitse loc die in Venlo rijdt kan vast ook nog vanalles hangen...
Op zaterdag 19 juli 2003 15:52 schreef contra het volgende:[..]
1600 (misschien rijden die wel geen passagiers), koploper kan in ICM3 en ICM 4, regiorunner kan ook nog opgedeeld worden
Ik heb in de krant gelezen dat de NMBS door de aankoop van nieuwe dubbeldekkers deze oude bakken -eindelijk!- definitief zou terugtrekken. Ik weet alleen niet meer wanneer... Ik zie ze in ieder geval een stuk minder dan vroeger. Al vind ik het wel vreemd dat de NMBS ze nog inzet op de lijnen naar Nederland...
quote:Ze lijken wel wat op die metro-stellen die onder parijs rijden, en die maken veel herrie....
Op zaterdag 19 juli 2003 17:42 schreef Frederic het volgende:
[afbeelding]Ik heb in de krant gelezen dat de NMBS door de aankoop van nieuwe dubbeldekkers deze oude bakken -eindelijk!- definitief zou terugtrekken. Ik weet alleen niet meer wanneer... Ik zie ze in ieder geval een stuk minder dan vroeger. Al vind ik het wel vreemd dat de NMBS ze nog inzet op de lijnen naar Nederland...
quote:Ik zie hem niet
Op zaterdag 19 juli 2003 13:21 schreef Lucske het volgende:[..]
Ik ook .
Maar goed, ik zal leuke ritjes en nieuwtjes voor zover dat verantwoord is ook hier wel posten.
quote:Aant 'tienertouren'?
Op zaterdag 19 juli 2003 23:00 schreef MREn het volgende:
Nog maar een paar van de afgelopen dagen.Duits krot in Enschede ICM viertje en drietje in Enschede ICM doorloopkop DM90's naar Zl en Zp naast elkaar in Hgl van achter naar voor: ICK, Plan U en 1700 in Ehv SGM3 A-interieur SGM3 op Hoek van Holland Strand DD-AR B-interieur DD-AR A-interieur Panorama rijtuig van de SBB in Amsterdam berg ICM komt aan te Zl mDDM mag wel eens door de wasstraat (hier te Zl) A-interieur plan T B-interieur DM90 A-interieur DM90
hehehe
quote:valt wel mee
Op zondag 20 juli 2003 00:04 schreef 456 het volgende:[..]
Aant 'tienertouren'?
hehehe
Woensdag van Enschede via Hengelo-Nijmegen-Den Bosch naar Eindhoven
Vrijdag van Eindhoven via Hoek van Holland-Amsterdam-Zwolle-Zutphen naar Goor.
Ben ook al tijden geen tiener meer, dus dan maar zo...
quote:
Op zondag 20 juli 2003 00:04 schreef 456 het volgende:[..]
Aant 'tienertouren'?
hehehe
quote:Anders onderaan topic in tweakers maar een link hierneer zetten en met z'n allen hier verder gaan (wel superletterlijk dit..)?
Op zondag 20 juli 2003 00:11 schreef MREn het volgende:[..]
valt wel mee
Woensdag van Enschede via Hengelo-Nijmegen-Den Bosch naar Eindhoven
Vrijdag van Eindhoven via Hoek van Holland-Amsterdam-Zwolle-Zutphen naar Goor.Ben ook al tijden geen tiener meer, dus dan maar zo... [afbeelding]
quote:Meer, is al een topic met meer dan 40 pagina's vol, maar niet iedereen van hier kan daar verder.
Op zondag 20 juli 2003 01:04 schreef MREn het volgende:
tweakers gaat niet op slot na 254 reply's, dus beter daar verder
quote:Dan verwacht ik in de loop van deze week nog Wadloper/Veenexpress, Lint en SM90 interieurs, die heb ik nog niet.
Op zondag 20 juli 2003 02:57 schreef sweek het volgende:
Leuk filmpje en een aantal interieurfoto's die ik nog niet had gezien.
Verder nog een filmpje: het fenomeen 'aapjes kijken' als twee treinen naast elkaar vertrekken en de mensen in de ene trein zitten de mensen in de andere trein aan te kijken.
Deze keer vertrek in Amersfoort, richting Zwolle, met er naast de trein naar Enschede. 15.3MB, wederom snel servertje
.
quote:Wat dacht je van de afscheidsexcursie van de Diesel II's op 22 april 2001, minstens 60 mensen met de excursietrein mee en minstens 150 mensen per auto aan het achtervolgen? Of tijdens wat fotograferen uiteindelijk met 25 man in Hulten staan zonder dat er echt iets bijzonders kwam? Of op 16 december 2001 's ochtend van 9 tot 12 in Stolberg staan wachten op een stoomtrein waarvan tijden en welk spoor onbekend zijn? De temperatuur lag rond het vriespunt en het aantal fotografen varieerde van 4 tot 20 . De koffie en soep waren overigens lekker.
Op zondag 20 juli 2003 16:02 schreef QyRoZ het volgende:
Stelletje freaks bij elkaar hier..
Concept
============================
Dinsdag 22 juli 2003
E-loc + 3 2200 + 3 rijtuigen + 4 2200 + 2 rijtuigen
80 km/h
08u05 - Watergraafsmeer
08u18 - Duivendrecht aansl.
08u31 - Breukelen
08u42 - Utrecht Centraal
09u02 - Geldermalsen
09u20 - Den Bosch
09u24
09u50 - Eindhoven
10u12 - Weert
10u20
10u45 - Roermond
11u00 - Sittard
11u20 - Maastricht
================================
Met de aangebrachte 2200'en en de Maastrichtse 1100'en gaat men de Beatrixhaven in, waarschijnlijk met een bakkie (600).
================================
E-loc + 5 rijtuigen + 4 wagens
100 km/h
16u35 - Maastricht
16u53 - Sittard
17u10 - Roermond
17u50 - Eindhoven
18u12 - Den Bosch
18u32 - Geldermalsen
18u50 - Utrecht Centraal
19u15 - Duivendrecht aansl.
19u25 - Watergraafsmeer
quote:In Deventer, bij het afscheid van het Straatspoor was het ook gezellig. Ook 2 uur staan wachten ofzo. .
Op zondag 20 juli 2003 22:16 schreef Lucske het volgende:[..]
Wat dacht je van de afscheidsexcursie van de Diesel II's op 22 april 2001, minstens 60 mensen met de excursietrein mee en minstens 150 mensen per auto aan het achtervolgen? Of tijdens wat fotograferen uiteindelijk met 25 man in Hulten staan zonder dat er echt iets bijzonders kwam? Of op 16 december 2001 's ochtend van 9 tot 12 in Stolberg staan wachten op een stoomtrein waarvan tijden en welk spoor onbekend zijn? De temperatuur lag rond het vriespunt en het aantal fotografen varieerde van 4 tot 20 . De koffie en soep waren overigens lekker.
quote:Mja, dat was een ramp:
Op maandag 21 juli 2003 19:01 schreef QyRoZ het volgende:[..]
In Deventer, bij het afscheid van het Straatspoor was het ook gezellig. Ook 2 uur staan wachten ofzo. .
Panto van Plan V was een beetje in de bovenleiding blijven hangen
Een "funicular" te Lissabon. Gelukkig rijden dezelfde karretjes niet in het Haagse tramnet rond, dat lijkt me nogal ongemakkelijk zitten.
Welke steden hebben trouwens nog meer van dit soort "trams"? (+evt. plaatjes)
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 10:23 schreef Halinalle het volgende:
Dit plaatje blijkt toch in dit topic thuis te horen.Een "funicular" te Lissabon. Gelukkig rijden dezelfde karretjes niet in het Haagse tramnet rond, dat lijkt me nogal ongemakkelijk zitten.
Welke steden hebben trouwens nog meer van dit soort "trams"? (+evt. plaatjes)
De funicular (lees:kabelbaan) te Parijs, Motmartre.
quote:In Bern is geloof ik ook zoiets... Ik ben er ooit ingeweest.
Op vrijdag 25 juli 2003 18:04 schreef JAM het volgende:[..]
De funicular (lees:kabelbaan) te Parijs, Motmartre.
quote:Mag ik je nu aanraken?
Op vrijdag 25 juli 2003 22:45 schreef sweek het volgende:Ik ben er ooit ingeweest.
quote:Gepruts van ProRail altijd. Die lui kunnen ook niets goed doen. Er zitten verdomme al assentellers op een baanvak of 5 a 6 maar bij ELKE invoering moet het weer fout gaan.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:23 schreef MREn het volgende:
Overigens heeft de NS erg veel vertrouwen in het light-rail project Gouda-Alphen a/d Rijn; bij Gouda staan constant 4 plan-V's op reserve
quote:Van mij wel.
Op vrijdag 25 juli 2003 23:14 schreef MREn het volgende:[..]
Mag ik je nu aanraken?
Ik heb trouwens nog wat Spaanse treinen en metro´s genomen deze week, foto´s komen later.
dus ik loop met 'm mee, staat 't deurtje van de "cockpit" van de machinist open 't was een koploper, dus wij trappetje omhoog, maar 't was fokking donker, dus ik zo ff kijken, hey een lichknoppie, húp licht aan, nou ik moet zeggen, zag er écht gaaf uit je zag zo de trein voor ons heel hard gaan, suuuuuuuuuper gaaf.
voor de liefhebbers, ik heb wél een filmpje met m'n 3650 gemaakt, maar 't is niet echt duidelijk, dus als je 't wilt zien, ff zeggen
oh trouwens we zijn er gelijk weer uitgegaan, licht uitgedaan en deurtje weer netjes dichtgedaan
Bij gebrek aan nuttige tijdsbesteding morgen weer een tour D'Hollande per (oa.) ICE, Lint, DH1 en SM90 waarvan later vandaag foto's.
Lezers die ook op de foto willen, moeten in één van de volgende treinen gaan zitten vandaag:
IC846, ICE129, 7655, 30955, 30958, S3656, IC1659, 31061, 3063, S3872 of 7969
quote:De meester .
Op dinsdag 29 juli 2003 18:36 schreef Jerommeke.nl het volgende:
wie zwaait daar zo?
Thameslink Class 319
Een tegenligger
Het uitzicht:
Station London - Luton Airport Parkway
Trouwens erg klote dat ze gaan schuiven met de dienstregeling. Geen idee wat de gevolgen zullen zijn, maar de aansluiting naar Alkmaar is zo ongeveer heilig. Op de overstap naar Utrecht weet ik het zo net niet. Die is al een aantal jaren raar aangezien je daar nu iets van 1 minuut overstap hebt, we zullen wel zien. Ook ben ik bang dat als ze nu al de treinen een kwartier verplaatsen wat dat voor gevolgen zal hebben voor de spitstreinen aangezien die ongeveer een kwartier verschillen met de stoptreinen.
Bordje uit de internationale trein van Schiphol naar Hannover ...Die treinen zijn echt relaxed, coupés met gordijntjes en zachte stoelen...En je hoeft er niet eens extra voor te betalen
quote:Het is dat mijn flatbedscanner N.D.K. is .
Op donderdag 31 juli 2003 13:17 schreef brighton het volgende:Bordje uit de internationale trein van Schiphol naar Hannover ...Die treinen zijn echt relaxed, coupés met gordijntjes en zachte stoelen...En je hoeft er niet eens extra voor te betalen
quote:shiiiiiiit
Op donderdag 31 juli 2003 16:34 schreef Lucske het volgende:[..]
Het is dat mijn flatbedscanner N.D.K. is .
quote:Dat zei je vriendin zeker ook vannacht ?
Op zaterdag 2 augustus 2003 18:36 schreef 456 het volgende:
shiiiiiiit
mijn scanner is te klein
[afbeelding]
[Dit bericht is gewijzigd door Treinhomo op 02-08-2003 22:30]
.
Wat voor treinen rijden er op lijn 521? (Schiphol - Berlin Ostbahnhof)
En op 522 (Enschede - Gronau = Munster - Dortmund) rijden Talentjes weet ik, maar worden die voor alle treinen daar gebruikt? Vor zowel de trein naar Dortmund, naar Gronau als naar Munster?
En hoe zien die EC's die op 523 (Asd - Ut - Ah - Duisburg - Kiln - Frankfurt / Mannheim) rijden er eigenlijk uit?
quote:Loc + zes witte rijtuigen met rode lijn onder de ramen van de DB (nieuwe huisstijl op witte rijtuigen met brede blauwe band om de ramen heen)
Op zondag 3 augustus 2003 14:20 schreef sweek het volgende:
Wat voor treinen rijden er op lijn 521? (Schiphol - Berlin Ostbahnhof)
quote:Alles moet talent worden, soms wordt er trek/duw-gereden met loc + rijtuigen + stuurstand maar dat wordt steeds zeldzamer.
En op 522 (Enschede - Gronau = Munster - Dortmund) rijden Talentjes weet ik, maar worden die voor alle treinen daar gebruikt? Vor zowel de trein naar Dortmund, naar Gronau als naar Munster?
quote:Dat zijn de ICE's.
En hoe zien die EC's die op 523 (Asd - Ut - Ah - Duisburg - Kiln - Frankfurt / Mannheim) rijden er eigenlijk uit?
quote:Trek/duw rijdt er nooit. Tenminste niet met aparte loc; het is een compleet dieseltreinstel.
Alles moet talent worden, soms wordt er trek/duw-gereden met loc + rijtuigen + stuurstand maar dat wordt steeds zeldzamer.
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:26 schreef Askie het volgende:
ohhhh
Ander stukje, maar ook de 404
quote:Hey, die foto ken ik... die heb ik zelf gemaakt
Op dinsdag 22 juli 2003 04:37 schreef MREn het volgende:
[afbeelding]Panto van Plan V was een beetje in de bovenleiding blijven hangen
Was wel een grappig gezicht trouwens die panto in de bovenleiding. Ik dacht in eerste instantie dat iemand er een oude fiets in had gegooid.
Hier staan trouwens meerdere foto's daarvan, met een beetje uitleg over wat er nou gebeurd was. Heb ik even in elkaar geknutseld voor een ander forum waar nogal veel treinfanaten komen.
Ik heb de voorkant (niet goed) op de foto kunnen krijgen en die post ik morgen nog even... . Maar weet iemand wat dit was? Een test?
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 11-08-2003 00:09]
quote:624 dus bijna altijd. Alhoewel ik ook een 628 heb gezien. Had toen helaas geen camera bij me. .
Op zondag 3 augustus 2003 22:18 schreef MREn het volgende:[..]
Andere meuk
De trein ging wat sneller dan verwacht en daardoor is 'ie dus mislukt, maar ik wilde hem toch maar even posten...
En dan nog wat andere foto's die ik wel leuk vond. .
1600 Locje, Std
Wat goederentreintjes in Std
2 x Plan V, Std
En een andere 2 X Plan V in Std
ICK gangetje, ik had er nog nooit een foto van gezien dus heb ik hem maar even gemaakt.
En ik heb nu ook voor het eerst gezien hoe locs hun 2de pantograaf gebruiken bij het vertrekken bij het station, om hem dan ietsje later weer naar beneden te doen...
Station Oudenbosch...
En 2 DD-AR's daar:
3 x Plan V in Etn, mooie foto vind ik zelf.
Plan T 's avonds in Etn
V-IRM 6 + 4 in Etn
Raar trouwens dat het echt heel rustig was in het enige IRCm rijtuig vandaag op Hlm - Mt... je zou denken dat wel meer mensen de airco opzoeken met dit weer, maar dat viel echt heel erg mee...
quote:D'r waren geloof ik wat probleempjes op die lijn vanmiddag tussen Amsterdam en Utrecht...
Op maandag 11 augustus 2003 22:10 schreef sweek het volgende:Raar trouwens dat het echt heel rustig was in het enige IRCm rijtuig vandaag op Hlm - Mt... je zou denken dat wel meer mensen de airco opzoeken met dit weer, maar dat viel echt heel erg mee...
quote:Nee, je zag helemaal niets merkwaardigs. Er waren werkzaamheden tussen Rtd en Gv en daardoor werden de Thalys'n en de Beneluxen omgeleid over Bd-Tb-Ht-Ut. Jij hebt ook geen ICRm-stuurstandrijtuig gezien, maar een "ordinaire" Benelux-Bs. Over de in NS-livrei meerijdende ICR'en in de Benelux: dat is al lang zo en heeft te maken met de revisie van de "echte" BNL-ICR'en.
Op zondag 10 augustus 2003 23:57 schreef sweek het volgende:
Ik zag vandaag iets merkwaardigs voorbijsnellen in Etn...
Om 15.00 kwam vanmiddag, net voor de normale sneltrein richting Roosendaal, een Benelux push/pull loc (nr. 1186) met daarachter wat rijtuigen in zowel Benelux als standaard NS kleur, en aan het uiteinde een IRCm stuurstandrijtuig.
Best leuk om ze te zien... .
quote:Hmm, volgens mij was het toch echt een IRCm, maar ik kan me vergist hebben natuurlijk.... alhoewel het kleurverschil toch best duidelijk is lijkt me....
Op maandag 11 augustus 2003 22:48 schreef Lucske het volgende:[..]
Nee, je zag helemaal niets merkwaardigs. Er waren werkzaamheden tussen Rtd en Gv en daardoor werden de Thalys'n en de Beneluxen omgeleid over Bd-Tb-Ht-Ut. Jij hebt ook geen ICRm-stuurstandrijtuig gezien, maar een "ordinaire" Benelux-Bs. Over de in NS-livrei meerijdende ICR'en in de Benelux: dat is al lang zo en heeft te maken met de revisie van de "echte" BNL-ICR'en.
quote:Het is niet IRC(m) (Interrijtuigcity?) maar ICR(m). Een ICRm BDs is het niet geweest, beide stuurstandrijtuigen staan resp. in Arnhem Berg en in Zwolle opgesteld voor instructie. Wel zal één ervan binnenkort (na nog enkele proefnemingen) worden ingezet voor instructie op de IJssellijn. Wat betreft dat kleurverschil, met tegenlicht valt het nog vies tegen om NMBS-bordeauxrood en NS-blauw te onderscheiden.
Op maandag 11 augustus 2003 23:09 schreef sweek het volgende:[..]
Hmm, volgens mij was het toch echt een IRCm, maar ik kan me vergist hebben natuurlijk.... alhoewel het kleurverschil toch best duidelijk is lijkt me....
Dat van de NS-livrei meerijden in de Benelux treinen wist ik inderdaad al...
En het kan door het tegenlicht en de snelheid komen inderdaad dat ik het als blauw aanzag...
quote:Waar haal jij uit dat er taxi's rijden?
Op dinsdag 12 augustus 2003 10:33 schreef brazen het volgende:
Even een vraagje...
Waarom rijden er taxi's tussen Tiel en Arnhem taxi's 's avonds? En heeft iemand foto's van zo'n NS taxi? En waarom nou taxi's en geen bussen?
quote:Dat is toch zo? Of was zo iig. Wegens gebrek aan klandizie. Taxi's of kleine bussen. En volgens mij is daar weinig bijzonders aan.
Op dinsdag 12 augustus 2003 20:41 schreef Lucske het volgende:[..]
Waar haal jij uit dat er taxi's rijden?
quote:Zowel het spoorboekje als de reisplanner zeggen het.
Op dinsdag 12 augustus 2003 20:41 schreef Lucske het volgende:[..]
Waar haal jij uit dat er taxi's rijden?
quote:Zou goed kunnen hoor. Antwoord is dan ook al gegeven.
Op dinsdag 12 augustus 2003 21:03 schreef brazen het volgende:[..]
Zowel het spoorboekje als de reisplanner zeggen het.
Een of andere aap vond het blijkbaar nodig om zn auto onder een trein te parkeren, ik vermoed de trein naar Anhem van 22:50. Ik kwam om 22:55 aan in Den Bosch, en kwam er niet meer weg voor 01:00. Busje naar Utrecht, en vanaf daar met de taxi naar Enschede.
Sommige mensen die zo voordrongen hadden daar weinig profijt van, hun bus stond even later (1:30) op de vluchtstrook langs de A2...
Weet iemand trouwens iets over die docuserie over de NS op SBS6?
quote:Zondag 22 september, 22u, deel 1.
Op maandag 18 augustus 2003 19:34 schreef sweek het volgende:
Lekker reisje! .Weet iemand trouwens iets over die docuserie over de NS op SBS6?
quote:En daarna gewoon wekelijks op datzelfde uur?
Op maandag 18 augustus 2003 20:19 schreef Lucske het volgende:[..]
Zondag 22 september, 22u, deel 1.
quote:En wat heb je een mooie lenzen zeg, kijkt dwars door de schipholtunnel heen
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:51 schreef QyRoZ het volgende:
Mooie fotopunten, MRen. Ik krijg bijna het gevoel dat jij een reus bent, met die treinen die zo klein lijken. .
quote:Geen idee, succes ermee .
Op maandag 18 augustus 2003 20:49 schreef sweek het volgende:[..]
En daarna gewoon wekelijks op datzelfde uur?
Ik ga het laten opnemen, ik woon in België en kan hier de commerciële Nederlandse zenders niet ontvangen... bedankt. .
quote:Onder de IJsselbrug heb je twee plekken aan de Oostkant, eentje is een weggetje wat ongeveer langs het spoor loopt (Zuidelijkste punt), de andere ligt wat Noordelijk. Bij het Noordelijke punt komt de trein net de brug uit. Hoe je er komt weet ik zo niet.
Op zaterdag 30 augustus 2003 11:14 schreef rique het volgende:
Ik wil binnenkort mooie koploper picturen maken op de IJsselbrug in Zwolle maar weet iemand nog een mooie fotospot? Ik zie vanuit de trein altijd een parkje langs de IJssel liggen maar zijn er nog meer plekken dat je dicht in de buurt van het spoor kan komen daar?
Als ik dan toch in Zwolle ben kan ik ook wel wat foto's maken van mooie dieselwalmen
[img[http://www.hoeve.nu/mark/Frankrijk/images/pic203.jpg[/img]
Het station
Het valt me op dat er steeds meer Regiorunners meerijden op Maastricht / Sittard / Venlo - Den Haag / Haarlem ... is dit bij wijze van uitzondering of gaan die echt steeds meer die dienst lopen? En waarom?
Ow, en ik ben heel blij met Stiltezones in alle Intercity's. .
quote:Regiorunners zie ik dus nooit op Haarlen-Eindhowen/Maastricht
Op zondag 7 september 2003 22:07 schreef sweek het volgende:
Ik ga hier morgen nog een paar mooie foto's posten van de afgelopen dagen... paar leuke plaatjes bij toch vind ik. .Het valt me op dat er steeds meer Regiorunners meerijden op Maastricht / Sittard / Venlo - Den Haag / Haarlem ... is dit bij wijze van uitzondering of gaan die echt steeds meer die dienst lopen? En waarom?
Ow, en ik ben heel blij met Stiltezones in alle Intercity's. .
quote:Ja, daar rijden ze inderdaad ook... maar ik zie ze dus steeds vaker de Intercitylijnen verzorgen hier in het zuiden... er stond er daarnet ook eentje in Sittard gerangeerd.
Op zondag 7 september 2003 22:39 schreef mvt het volgende:[..]
Regiorunners zie ik dus nooit op Haarlen-Eindhowen/Maastricht
Wel op Amsterdam-Eindhoven als spitstrein
quote:Ik hoop d'r nogsteeds op dat ze de diesels tussen zwolle en groningen gaan vervangen met regiorunners maar volgens mij kan ik er beter op hopen dat het ooit geld zal gaan regenen.
Op zondag 7 september 2003 22:41 schreef sweek het volgende:[..]
Ja, daar rijden ze inderdaad ook... maar ik zie ze dus steeds vaker de Intercitylijnen verzorgen hier in het zuiden... er stond er daarnet ook eentje in Sittard gerangeerd.
Als je ze nooit ziet op Haarlem - Maastricht, kan het goed zijn dat ze alleen Heerlen/Venlo - Den Haag rijden...
quote:Die dieseltjes zullen niet al te lang blijven... maar ik denk dat er eerder DD-AR's die nu sneltreindiensten rijden die stoptreindienst gaan overnemen, en de nieuwe Regiorunners sneltreindiensten gaan rijden...
Op maandag 8 september 2003 13:09 schreef contra het volgende:[..]
Ik hoop d'r nogsteeds op dat ze de diesels tussen zwolle en groningen gaan vervangen met regiorunners maar volgens mij kan ik er beter op hopen dat het ooit geld zal gaan regenen.
Ik heb het altijd over koplopers, hondenkoppen, dubbeldekkers....
quote:Koplopers en Hondekoppen heb ik het ook wel over, maar bij die 3 die je nu noemt bestaat er niet echt een goede bijnaam... Plan V en T zijn allebei Apekoppen, dus is het onderscheid niet duidelijk... en IRCm zijn de zeg maar Koploperachige rijtuigen, maar dan degenen die vernieuwd zijn...
Op maandag 8 september 2003 17:27 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Plan V, Plan T, IRCM?Ik heb het altijd over koplopers, hondenkoppen, dubbeldekkers....
Duits getr... geduwd materieel
En de andere kant er van
Best een geslaagde foto van een Buffel
En het station zelf
Zuthpen
2 Buffeltjes in de verte
Het station
Amersfoort
Het station
En een close up van dat gekleurde gedoe
Stilstaan, ergens tussen Dordrecht en Geldermalsen
En hier is de trein waarop we wachtten dan
Utrecht Maliebaan
Vroeger was de 2de klas ook niet slecht
De Kameel! Ik vind hem nog steeds erg leuk. .
Een oude Blokkendoos ofzo? Hij is weer net wat anders lijkt het... Wie o wie?
En bij deze weet ik de naam niet (meer)
quote:Ah, oké. Bedankt
Op maandag 8 september 2003 17:41 schreef sweek het volgende:[..]
Koplopers en Hondekoppen heb ik het ook wel over, maar bij die 3 die je nu noemt bestaat er niet echt een goede bijnaam... Plan V en T zijn allebei Apekoppen, dus is het onderscheid niet duidelijk... en IRCm zijn de zeg maar Koploperachige rijtuigen, maar dan degenen die vernieuwd zijn...
quote:VIRM-6 rijdt alleen om Maastricht/Heerlen-Haarlem en niet naaar Den Haag.
Op zondag 7 september 2003 22:41 schreef sweek het volgende:[..]
Ja, daar rijden ze inderdaad ook... maar ik zie ze dus steeds vaker de Intercitylijnen verzorgen hier in het zuiden... er stond er daarnet ook eentje in Sittard gerangeerd.
Als je ze nooit ziet op Haarlem - Maastricht, kan het goed zijn dat ze alleen Heerlen/Venlo - Den Haag rijden...
In de reisplanner kun je de treinnummers zien, en deze worden gereden met 2*VIRM6:
"Met ingang van 1/9 gaat het VIRM een gedeelte van de getrokken treinen tussen Haarlem en Eindhoven / Maastricht vervangen. Het blijft voorlopig bij twee stammen van elk twee stellen VIRM-VI. Op werkdagen betreffen het de treinen 818 /931 /936 /849 /862 /975 /980 en 923 /928 /841 /854 /967 /972 /885. In het weekend betreft het de treinen 931 /936 /849 /862 /975 /980. Op zaterdag is VIRM ook te vinden in de 830 /943 /948 /861 /874 /987 en op zondag ook in de 928 /841 /854 /967 /972 /885."
quote:Aah, bedankt. .
Op dinsdag 9 september 2003 01:53 schreef MREn het volgende:[..]
VIRM-6 rijdt alleen om Maastricht/Heerlen-Haarlem en niet naaar Den Haag.
In de reisplanner kun je de treinnummers zien, en deze worden gereden met 2*VIRM6:
"Met ingang van 1/9 gaat het VIRM een gedeelte van de getrokken treinen tussen Haarlem en Eindhoven / Maastricht vervangen. Het blijft voorlopig bij twee stammen van elk twee stellen VIRM-VI. Op werkdagen betreffen het de treinen 818 /931 /936 /849 /862 /975 /980 en 923 /928 /841 /854 /967 /972 /885. In het weekend betreft het de treinen 931 /936 /849 /862 /975 /980. Op zaterdag is VIRM ook te vinden in de 830 /943 /948 /861 /874 /987 en op zondag ook in de 928 /841 /854 /967 /972 /885."
quote:VIRM6 zijn als het goed is allemaal (deels) met nieuw interieur. De originele waren allemaal 3 of 4 baks. Ik weet niet of de VIRM6 uitbreidingen of totaal nieuwe treinen zijn. Maar zover ik weet (uit ervaring) zijn het oude treinen met een paar treinstellen ertussen met nieuwe bekleding.
Op dinsdag 9 september 2003 09:36 schreef sweek het volgende:[..]
Aah, bedankt. .
Ziet er wel mooi uit, 2 x VIRM6 op volle snelheid... 4 x ICM3 in Amersfoort was ook niet slecht vorig weekend. .
En ik weet niet of het er zijn met oud of nieuw interieur, maar als het de nieuwe zijn, zit ik er eigenlijk ook nog liever in... Er rijden nog veel stammen met praktisch alleen ICK hier namelijk...
quote:Ik heb er nog nooit op gelet of een VIRM6 altijd deels nieuw interieur heeft... ik heb in ieder geval vaak al in oud interieur gezeten...
Op dinsdag 9 september 2003 11:03 schreef mvt het volgende:[..]
VIRM6 zijn als het goed is allemaal (deels) met nieuw interieur. De originele waren allemaal 3 of 4 baks. Ik weet niet of de VIRM6 uitbreidingen of totaal nieuwe treinen zijn. Maar zover ik weet (uit ervaring) zijn het oude treinen met een paar treinstellen ertussen met nieuwe bekleding.
Een ouderwetse stoomtrein op het station in Lunteren, die daar 2 weken geleden heen en weer reed voor de "Oud Lunterse Dag"
Best grappig, toch
Stond op Eindhoven en toen zag ik een VRIM aankomen naar Amsterdam. Toen bedacht ik me opeens dat het de spitstrein was. Dus mijn vermoeden dat de lijn eindhoven-Haarlem niet overgenomen was door VRIMs was correct. Aangezien de trein vol was wachtte ik op de trein erachter (die naar Haarlem) en tot mijn stomme verbazing bleek dat de 2x VRIM6 te zijn.
2 middelste rijtuigen zijn nieuwe bekleding + dat er een wijziging in de andere delen wat betreft de wc's waardoor daar op de overloop extra zitplek met nieuwe bekleding is.
quote:Als alle oude IRM verlengd zijn tot V-IRM, en nieuw IRM is afgeleverd, hebben we de volgende materieelseries:
Op zaterdag 13 september 2003 00:43 schreef mvt het volgende:
[over V-IRM]
2 middelste rijtuigen zijn nieuwe bekleding + dat er een wijziging in de andere delen wat betreft de wc's waardoor daar op de overloop extra zitplek met nieuwe bekleding is.
IRM-6jes:
8600-serie: verbouwd uit 8400 (twee bakken met nieuw interieur)
8700-serie: nieuwbouw (dus in het geheel met nieuw interieur)
Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen: zo komen de treinstellen 8489 t/m 8497 terug als 9400, maar dat komt doordat het drietjes zijn die tijdelijk zijn uitgerust met een tussenbak voor een VIRM-6. Die had Talbot blijkbaar al af, en waarom zou je ze dan ergens laten staan, terwijl je er ook mee kunt rijden?
quote:Dat heb je goed gezien. Het was een bruine 2200 van de VSM, dan drie stoomloccen en de 1125 (als 1122), dan remrijtuigen en dan de 1731 . De stoomloccen en de 1125 (als 1122) staan nu in Blerick, de 2200 rijdt nu tussen de Watergraafsmeer en Apeldoorn en de rest staat denk weer op de Watergraafsmeer.
Op zaterdag 13 september 2003 01:01 schreef Sjoewe het volgende:
Sta net voor een spoorweg overgang, komt er een oude dieselloc langs met daarachter allerhande oude wagons en een stuk of 5 stoomlocomotieven.
Waarschijnlijk vannuit het Spoorweg museum opweg naar een tijdelijke opslag.Was echt een vet gezicht
Deze hing er ook nog tussen, de 1122 dus
quote:Dat moet ik eens onthouden, ik vergis me nog steeds redelijk vaak...
Op zaterdag 13 september 2003 09:16 schreef Duvel het volgende:[..]
Als alle oude IRM verlengd zijn tot V-IRM, en nieuw IRM is afgeleverd, hebben we de volgende materieelseries:
IRM-4tjes:
9400-serie: verbouwd uit 8200 (één bak nieuw interieur)
9500-serie: nieuwbouw (en in 't geheel met nieuw interieur)IRM-6jes:
8600-serie: verbouwd uit 8400 (twee bakken met nieuw interieur)
8700-serie: nieuwbouw (dus in het geheel met nieuw interieur)Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen: zo komen de treinstellen 8489 t/m 8497 terug als 9400, maar dat komt doordat het drietjes zijn die tijdelijk zijn uitgerust met een tussenbak voor een VIRM-6. Die had Talbot blijkbaar al af, en waarom zou je ze dan ergens laten staan, terwijl je er ook mee kunt rijden?
quote:Dat zei ik toch?
Op zaterdag 13 september 2003 13:32 schreef Sjoewe het volgende:
[afbeelding]Deze hing er ook nog tussen, de 1122 dus
quote:Eh nee, niet echt. Laatst nog wel de 8250 gezien. Ik denk dat je de laatste drietjes op één hand kunt tellen... Heeft iemand hier meer info over (d'r zijn vast wel hobbyisten die dit exact bijhouden )?
Op zondag 14 september 2003 21:57 schreef sweek het volgende:[..]
Dat moet ik eens onthouden, ik vergis me nog steeds redelijk vaak...
Weet jij nu ook hoeveel IRM-3'tjes er nog rondrijden?
quote:Ik heb een keer zeven gehoord, maar dat is ook al weer een paar maandjes geleden.
Op maandag 15 september 2003 18:22 schreef Duvel het volgende:[..]
Eh nee, niet echt. Laatst nog wel de 8250 gezien. Ik denk dat je de laatste drietjes op één hand kunt tellen... Heeft iemand hier meer info over (d'r zijn vast wel hobbyisten die dit exact bijhouden )?
En een drietje heb ik in levende lijve al helemaal lang niet meer gezien geloof ik...
quote:Misschien dat als je je aanmeldt op de Railspotting mailinglist je nog meer te weten komt. Ik ben daar een tijdje lid van geweest, en je krijgt elke dag de actuele spots door. Dus als je dan wat kennis hebt van de dienstregeling dan kun je uitvinden waar je voor de laatste keer een IRM-3 kunt zien. Aanmelden kan volgens mij hier, al is deze nu ff down lees ik net. Dit (de groep OVL) is het alternatief nu.
Op maandag 15 september 2003 19:51 schreef sweek het volgende:[..]
En een drietje heb ik in levende lijve al helemaal lang niet meer gezien geloof ik...
quote:Ik zit ook al op OVL... . Ik vind de site alleen best onoverzichtelijk... voor iedere treinsoort, + voor uitzonderingen daarop (Mendini bvb.) een topic, zou een stuk beter werken...
Op maandag 15 september 2003 21:58 schreef Duvel het volgende:[..]
Misschien dat als je je aanmeldt op de Railspotting mailinglist je nog meer te weten komt. Ik ben daar een tijdje lid van geweest, en je krijgt elke dag de actuele spots door. Dus als je dan wat kennis hebt van de dienstregeling dan kun je uitvinden waar je voor de laatste keer een IRM-3 kunt zien. Aanmelden kan volgens mij hier, al is deze nu ff down lees ik net. Dit (de groep OVL) is het alternatief nu.
quote:Maar bij tijdelijke ontstentenis van Railspotting gaan spots daarheen las ik (nee, dat las ik niet op OVL)? Oh: over de IRM-3-tjes: er staat er eentje bij Nedtrain in Tilburg. Ik weet niet wat er mee is, staat er al een tijdje.
Op dinsdag 16 september 2003 18:31 schreef Lucske het volgende:
Het is dan ook een discussielijst, geen spotlijst.
quote:Bij R&O Tilburg staat een viertje, de 9443, en nog eentje, maar geen drietje. De 8215 staat nog met schade in Haarlem en de 8206, 8223, 8226, 8230, 8250 en 8280 zijn nog in dienst. Ook de 8215 moet nog eens terugkeren.
Op dinsdag 16 september 2003 18:56 schreef Duvel het volgende:[..]
Railspotting staat los van OVL. Op OVL vind je doorgaans meer info.
Maar bij tijdelijke ontstentenis van Railspotting gaan spots daarheen las ik (nee, dat las ik niet op OVL)? Oh: over de IRM-3-tjes: er staat er eentje bij Nedtrain in Tilburg. Ik weet niet wat er mee is, staat er al een tijdje.
quote:Ik zal morgenochtend eens kijken als ik niet te slaperig ben Beide IRM'en in Tb zien er trouwens niet heftig beschadigd uit. Wat is d'r mis mee?
Op dinsdag 16 september 2003 20:08 schreef Lucske het volgende:[..]
Bij R&O Tilburg staat een viertje, de 9443, en nog eentje, maar geen drietje. De 8215 staat nog met schade in Haarlem en de 8206, 8223, 8226, 8230, 8250 en 8280 zijn nog in dienst. Ook de 8215 moet nog eens terugkeren.
quote:9443 is de combinatie van de beschadigd bakken van het eerste VIRM1-VI-stel dat bij Amersfoort een botsing kreeg.
Op dinsdag 16 september 2003 20:50 schreef Duvel het volgende:[..]
Ik zal morgenochtend eens kijken als ik niet te slaperig ben Beide IRM'en in Tb zien er trouwens niet heftig beschadigd uit. Wat is d'r mis mee?
quote:Zit bij een van de werkgroepen van het museum.
Op zondag 14 september 2003 23:05 schreef Sjoewe het volgende:
Ja, maar ik zag daarna de foto pas erbij.
Hoe weet je dat allemaal eigenlijk?
quote:Nog niet, gaan binnenkort vanuit Amsterdam rijden.
Op dinsdag 16 september 2003 22:43 schreef KroJo het volgende:
Wordt er al gereden met de nieuwe sprinters?? Ik ben benieuwd naar het interieur namelijk!
quote:Die andere is de 8439 zag ik, maar dan beroofd van één van de vier bakken. Dus niet gek dat ik er een drietje in zag (kon vandaag het nummer pas lezen).
Op dinsdag 16 september 2003 20:08 schreef Lucske het volgende:[..]
Bij R&O Tilburg staat een viertje, de 9443, en nog eentje, maar geen drietje.
Alle treinen rookvrij vanaf 1 januari 2004.
quote:
De NMBS bekommert zich om het comfort en de gezondheid van haar klanten. Daarom besliste ze om, net zoals bij alle andere vervoersmaatschappijen, vanaf 1 januari 2004 haar treinen rookvrij te maken.
...
Deze nieuwe maatregel zal een rechtstreeks effect hebben op het comfort en de gezondheid van de reizigers en het personeel en het welzijn op het werk. Het aantal zitplaatsen wordt zeker in de piekuren groter. Tijdens die drukste momenten blijven sommige reizigers liever rechtstaan dan op een 'rokersplaats' te gaan zitten.De treinen zullen, behalve de volledig rookvrije motorwagens MW41 en de zogenaamde 'sprinters', hierdoor natuurlijk moeten worden aangepast: nieuwe 'verboden te roken'-pictogrammen, het verwijderen van de blauwe banden aan de rokersplaatsen, asbakken verwijderen, nieuwe tafeltjes installeren, In totaal moeten ruim 2000 rijtuigen worden aangepast, wat een totale investering vergt van ongeveer 1,2 miljoen euro.
Vanaf 1 januari 2004 zullen de binnenlandse treinen dus rookvrij worden. Deze maatregel wordt begeleid door sensibiliserings- en informatiecampagnes over de nefaste effecten van tabak op de klanten en het NMBS-personeel.
quote:Ook NS doet mee: Over de Tabakswet!
Op woensdag 17 september 2003 22:52 schreef Frederic het volgende:
NMBS-newsflash:Alle treinen rookvrij vanaf 1 januari 2004.
quote:Yep, ben er erg blij mee dat dit in beide landen wordt ingevoerd, en met de stiltezones in Nederland... dat wordt voor mij een stuk prettiger treinreizen.
Op donderdag 18 september 2003 07:47 schreef Duvel het volgende:[..]
Ook NS doet mee: Over de Tabakswet!
quote:Nu nog harder optreden door de conducteurs.
Op donderdag 18 september 2003 10:51 schreef sweek het volgende:[..]
Yep, ben er erg blij mee dat dit in beide landen wordt ingevoerd, en met de stiltezones in Nederland... dat wordt voor mij een stuk prettiger treinreizen.
triestige lui.
quote:Haha, dat laatste is wel heel erg ja!
Op donderdag 18 september 2003 13:03 schreef 456 het volgende:[..]
Nu nog harder optreden door de conducteurs.
gisteren een redelijke lange tijd in de trein gezeten (>6uur) en heb welgeteld in de verte 4x mensen zien paffen op de balkons.
Ander fenomeen: mensen rennen op een stations stop naar buiten, om een saffie te roken. MAar laten hun plaats alleen.
Als ze terug komen, op hoge poten eisen dat die plaats van hun was.triestige lui.
Morgen ga ik denk ik Venlo - Ehv reizen, dat stukje heb ik nog niet gedaan... en dan volgende week de lijntjes ten noorden van Asd... en daarna mag ik met het gedeelte boven Zwolle beginnen... maar uiteindelijk ga ik alle lijntjes bereden hebben. .
* ROG markeert zondagavond 21:55 op iedere zondag in agenda
quote:Aah, goed zo. .
Op maandag 22 september 2003 20:00 schreef Frederic het volgende:
Vandaag is het investeringsplan voor de NMBS voorgesteld. Naast een heleboel andere projecten (HSL-lijn naar Zaventem, spoorontsluiting haven Antwerpen,...) heeft men ook het licht op groen gezet voor de aankoop van 110 nieuwe dubbeldektreinen.
Het is dus bijna gedaan met de oude rode NMBS-treinstellen zonder airco. Eindelijk!
Ik heb het programma laten opnemen aangezien ik niet in Nederland woon, ik kan het binnenkort zien. .
En er is ook slecht nieuws... voor mij althans:
ICK voor 1900 en 2500-serie
Het plan om de 1900 en 2500-serie (Den Haag - Venlo / Heerlen) met vaste samenstellingen van 10 ICK-rijtuigen te gaan rijden, moet tegen het einde van deze maand realiteit zijn. Vanaf september gaan alle stammen er van noord naar zuid als volgt uitzien: locomotief + 2x A + 3x B + BD + 4x B. Ook wil men in het weekend van 31/8 18 plan W's buiten dienst stellen, de Df's aan de kant zetten en de Bvf'en naar Maastricht sturen voor ombouw tot Bv.
Vanwege de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug zijn er veel treinen opgeheven en blijven er vijf stammen over op de Grote Binckhorst. Ook rangeerpersoneel komt er vrij, omdat er geen getrokken treinen kopmaken te Den Haag. Dit personeel gaat de vijf stammen uit elkaar halen en sorteren. Nieuw samengestelde stammen met alleen ICR-rijtuigen zullen in Haarlem worden uitgewisseld met een stam uit de 8/900-serie met juist veel ICK-rijtuigen. Op deze manier komen alle ICR en dubbeldeksrijtuigen in de 8/900-serie terrecht en alle ICK-rijtuigen in de 1900 en 2500-serie.
Kut-ICK's... . Dan ga ik maar zo veel mogelijk reizen wanneer het niet druk is, zodat ik zo'n hokje voor mezelf kan hebben...
quote:ICK's stinken altijd zo lekker in de spits, volgepropt hokje met 6 mensen die zich niet hebben gedoucht...
Op dinsdag 23 september 2003 15:42 schreef sweek het volgende:[..]
Kut-ICK's... . Dan ga ik maar zo veel mogelijk reizen wanneer het niet druk is, zodat ik zo'n hokje voor mezelf kan hebben...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |