abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11008611
Ik ben van plan om de opleiding geluidstechnicus bij het SAE instituut te gaan doen, heeft iemand hier ervaring mee?

ze beweren dat je het "dure pakket" kiest, dat je dan een baangarantie krijgt enzo. maar is het wel zo makkelijk om in dat wereldje ertussen te komen als beginnend audio-technicus?

ik neem aan dat een beetje band zijn cd of concert niet door een "rookie" laat afmixen maar door iemand die al jarenlange ervaring in de business heeft?

t is trouwens ook een vrij dure studie, die ik in de avond-uren zou moeten doen in rotterdam of amsterdam en dan moet ik in een uurtje van eindhoven daarheen.....

dinsdag 10 juni 2003 @ 15:26:17 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11008648
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 15:25 schreef DJRoberto1978 het volgende:

ik neem aan dat een beetje band zijn cd of concert niet door een "rookie" laat afmixen maar door iemand die al jarenlange ervaring in de business heeft?

Een beginnend bandje heeft juist graag een staigair ipv iemand die het al 20 jaar doet, omdat dat een STUK goedkoper is. En bovendien heeft een beginneling vaak nog geen gehoorbeschadiging
  dinsdag 10 juni 2003 @ 15:30:07 #3
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_11008767
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 15:25 schreef DJRoberto1978 het volgende:
Ik ben van plan om de opleiding geluidstechnicus bij het SAE instituut te gaan doen, heeft iemand hier ervaring mee?

ze beweren dat je het "dure pakket" kiest, dat je dan een baangarantie krijgt enzo. maar is het wel zo makkelijk om in dat wereldje ertussen te komen als beginnend audio-technicus?

t is trouwens ook een vrij dure studie, die ik in de avond-uren zou moeten doen in rotterdam of amsterdam en dan moet ik in een uurtje van eindhoven daarheen.....

hele goede keus.. doen. echt zelf ook gedaan en nog steeds geen werk
  dinsdag 10 juni 2003 @ 15:35:28 #4
16495 Devnull
... sprakeloos ...
pi_11008923
De baangarantie van het SAE is een fabeltje.
Sex met jezelf is in ieder geval sex met iemand die van je houdt.
  dinsdag 10 juni 2003 @ 15:43:30 #5
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_11009173
Ik heb een brochure van hun aangevraagd. Maar naar mijn weten zijn er geen andere soortegelijke opleidingen in Nederland. En zo ja, please tell me. Trouwens je moet er ook een beetje inrollen.
[......]
pi_11009455
Een goede vriend van me volgt de opleiding theatertechniek (HBO) aan de theaterschool in Amsterdam.
Volgens hem is het een hele leuke (doch zware) opleiding, waar naast het technische aspect ook heel veel andere ascpecten van de showbizzwereld aan bod komen (psychologie, acteren, muziek, creatieve vorming etc).

Hij heeft nu al een aantal projectjes via school, zo mocht hij mee naar Praag om de techniek voor een voorstelling te doen, op kosten van de school.

[Dit bericht is gewijzigd door MaartenGrendel op 10-06-2003 15:53]

"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_11009469
Ik hoor alleen maar negatieve verhalen over de SAE.

Die baangarantie is inderdaad een fabeltje.

Investeer die berg geld in je home-studio en ga daar een paar maanden lang iedere avond flink in prutsen en alles proberen. Leer je een heleboel van.

pi_11029899
hmm, ik allemaal negatieve reacties! nou ga ik toch wel twijfelen over die studie, maar ik wil toch echt zoiets gaan doen maar heb niet echt connecties in die richting.

ik weet als dj en gitarist bijv. wel t verschil tussen een condensator-mic en dynamic-mic om te gebruiken bij opnames, en een beetje hoe het zit met aantal watts en ohms van versterkers en boxen aansluiten, maar heb het idee dat er nog veeeeeel meer te leren valt, en aangezien ik al die prof apparatuur niet zomaar aan kan schaffen, met zo'n studie leer ik er toch mee omgaan en kom je denk ik ook een stuk verder in dat wereldje qua connecties, ook al stel ik me bij zo'n baangarantie weinig voor.

pi_11049979
wrom is SAE slecht. Ik weet echt geen andere boeiende opleiding te vinden, heb inmiddels 3 HBO opleidingen gedaan die mij niet bevielen

Ik weet anders echt niet wat ik wil gaan doen

You have to realize that someday you will die. Until you know that you are useless.
pi_11051067
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 12:05 schreef DJRoberto1978 het volgende:
hmm, ik allemaal negatieve reacties! nou ga ik toch wel twijfelen over die studie, maar ik wil toch echt zoiets gaan doen maar heb niet echt connecties in die richting.

ik weet als dj en gitarist bijv. wel t verschil tussen een condensator-mic en dynamic-mic om te gebruiken bij opnames, en een beetje hoe het zit met aantal watts en ohms van versterkers en boxen aansluiten, maar heb het idee dat er nog veeeeeel meer te leren valt, en aangezien ik al die prof apparatuur niet zomaar aan kan schaffen, met zo'n studie leer ik er toch mee omgaan en kom je denk ik ook een stuk verder in dat wereldje qua connecties, ook al stel ik me bij zo'n baangarantie weinig voor.

Doe het voor je eigen ontwikkeling en niet per se om er een baan mee te vinden?
  dinsdag 17 juni 2003 @ 11:08:28 #11
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_11162779
Je moet er echt inrollen, kan je wel heel leuk een diploma Audio Engineer hebben moet je nog geluk hebben dat je ergens wordt aangenomen. Ik zou eerst voor elektronica gaan studeren dat is heel breed en kan je altijd nog ergens solliciteren. Want ze vragen altijd wel iemand die verstand van elektronica heeft. Bijvoorbeeld muziek zaken, opname studios etc.
[......]
pi_11165613
je kan anders ook gewoon bij een geluids bedrijfje gaan werken als roadie zo kun je er ook in rollen. Je begint misschien met kleine setjes in kroegen. Zodoende krijg je wel ervaring
pi_11165667
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 15:26 schreef Tijn het volgende:

[..]

Een beginnend bandje heeft juist graag een staigair ipv iemand die het al 20 jaar doet, omdat dat een STUK goedkoper is. En bovendien heeft een beginneling vaak nog geen gehoorbeschadiging

Da's waar, maar helaas hebben de meeste bands in het clubcircuit nogal een beperkt budget. Wij nemen bijvoorbeeld zelf altijd een zaalmixer, omdat er anders van onze gage vrij weinig overblijft...
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_28316780
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 15:43 schreef OphiOn het volgende:
AVA studio's in hilversum, zij geven 3D opleidingen en opleidingen Tot studiotechnicus. 3D opleiding bestaat uit 3 modules van 13 lessen, en 1 module is 1100 euro, ik heb zelf vandeweek ook informatie daar aangevraagd.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 22:38:24 #15
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_28319557
Ik zit er zelf ook aan te denken om na mn ficaal recht studie een jaar SAE te gaan doen. Niet omdat ik top-shot wisseloordengineer wil worden, maar gewoon omdat ik graag de beste in mn hobbie wil zijn.

Ik ben ongeveer een jaar geleden naar een open dag in het SAE amsterdam geweest en heb daar een dagje rondgekeken en was zeer onder de indruk van de spullen/infrastructuur die ze daar hebben. Ook zijn de leraren en studenten stuk voor stuk geduldige en vriendelijke lui. Echter de opleinding kost 8000 euro en ik vraag me af of ik dan inderdaad niet beter dat geld in apparatuur kan steken en zelf kan aanrommelen. Daarentegen heb je bij het SAE wel het totaalpakket waar elk facet van audio engineering aan de orde komt.
Ik denk dat er veel SAE-gebash is van lui die de opleiding niet kunne betalen, of denken dat ze zo maar 123 door een opleiding de industrie inrollen. Zo werkt het dus niet, maar ik zou als ik jou was zeker de open dagen eens gaan bezoeken!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 23:56:28 #16
18617 sam_the_man
is on it again.....
pi_28322542
Heb de SAE in Rotterdam gevolgd. In principe is het best een prima opleiding, het enige nadeel is dat je heel goed moet kunnen plannen om aan genoeg "praktijk uren" te komen. Er is heel veel apparatuur maar er zijn nog meer studenten en die willen allemaal op dezelfde tijd als jij de studio in.
Baangarantie is inderdaad een fabeltje, uiteindelijk zegt het papiertje niet zo heel veel. Het enige wat je vrij zeker weet als iemand de SAE heeft gevolgd is :dat hij weet wat hij aan het doen is en dat hij de boel niet sloopt of hij een goede geluidstechnicus is is nog maar de vraag: het zit hem niet in de opleiding maar in de oren! Als je een baan ambieert in de geluidstechniek dan moet je een beetje geluk hebben en zorgen dat je wat mensen kent, het wereldje is klein. Je moet het ook willen; als iedereen vrij is werk jij en andersom... Je wordt er ook niet rijk mee want in de regel wordt het niet heel best betaald ( ga dan videotechniek doen bijv.)

Ikzelf heb geluk gehad en werk alweer jaren als theatertechnicus en klus geregeld wat bij voor enkele verhuurbedrijven en in mijn eigen studio-tje. HBO theatertechniek zoals Maartengrendel voorstelt is een veel alroundere opleiding en is eigenlijk nog meer gericht op licht dan op geluid, als er een verse in mijn theater komt dan kijk ik het eerste half uurtje met argusogen wat hij met m'n spullen aan het uitspoken is m.a.w. ze hebben meestal weinig kaas van geluid gegeten ( met als absolute topper een afrgestudeerde HBO-er die, wij hebben nogal een accoustische zaal, om een anti-reverb effect vroeg!).

SAE is prima maar verwacht er niet direct een baan van.
Ennnnn Vast!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 23:57:43 #17
18617 sam_the_man
is on it again.....
pi_28322584
edit dubbel
Ennnnn Vast!
  woensdag 29 juni 2005 @ 17:54:05 #18
42555 Tomek
Take on the world!
pi_28345918
tvp
pi_28818499
Ik ben vorige week zelf bij SAE in Rotterdam geweest.
Ze geven zelf aan dat ze geen enkele baan garantie geven.
Het is duidelijk niet makkelijk om een baan te vinden in het audio wereldje. Wel ben ik er van overtuigd dat een gemiddeld audiobedrijf je wel serieus neemt indien je een audio engineering diploma hebt.
Uiteindelijk zal je het in de praktijk moeten leren.......
pi_28818561
Heeft één van jullie wel eens van het Sound Seminar gehoord in Rotterdam?
pi_28822948
nee wat is dat?
pi_29500383
Ey ik heb van een vriend van me gehoord dat er open dagen zijn aan het einde van deze week in zowel r'dam als a'dam dus als je nog steeds interesse hebt dan kan je een kijkje gaan nemen
pi_29516584
praktijk is de beste leerschool. ik ken meer mensen in het wereldje zonder dan met opleiding. als je talent hebt komt dat er vanzelf wel uit, leren mixen kan iedereen. een goeie mix neerzetten daar moet je talent voor hebben. en degenen die opvallend mixen doen vaak juist dingen die je in een opleiding af moet leren. als je talent hebt moet je proberen bij een studio binnen te komen of via een pa bedrijf of als roadie ofzo. en als je echt ambitie hebt kom je vanzelf wel een keer achter de mengtafel terecht. zo'n opleiding is een leuke manier om in een studio te kijken. maar je kan natuurlijk ook gewoon studio's afbellen of je ergens mee kan lopen. de aanhouder wint en het kost je minder dan een opleiding.
  maandag 15 augustus 2005 @ 12:21:16 #24
71614 BillyOcean
Get out of my dreams you woman
pi_29652870
Juist.. Ik ben dus gisteren naar de open dag geweest van SAE.. Zag er natuurlijk erg gelikt uit maar ik heb me na het lezen van dit forum vooral gericht op het aantal uren praktijk wat je opdoet.. Aangezien ik voor de standard opleiding ga (dat is 18 maanden) heb ik 6 uur theorie in de week (te kiezen op maandag avond, woensdag avond of zaterdag de hele dag) en evenzoveel praktijk opdrachten. Het echte bands opnemen komt neer op 16 stuks waavan 6 uur opname tijd en 3 uur mix tijd. Dat is waar je recht op hebt! Dus gegarandeerd 16*9 uur bands opnemen en mixen. Daarnaast kan je dus gratis altijd die studios reserveren... Lijkt me toch een best aardige deal als je weet wat studio tijd kost, en ik kan dus makkelijk werken naast deze opleiding aangezien ik maar 6 uur theorie les heb in de avond uren...! Ik ben eruit! Ik start bij SAE in september...
Doch vlakbij zwerft 'n exquise gympje
  maandag 15 augustus 2005 @ 20:20:46 #25
127646 THD
Keep it Real!
pi_29667701
Quote rheingold:
"maar je kan natuurlijk ook gewoon studio's afbellen of je ergens mee kan lopen. de aanhouder wint en het kost je minder dan een opleiding."

vertel jij mij eens een studio die dat doet....... ik heb heel weinig succes als je daar om vraagt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')