Mijn vraag is: hoe hard mag een snorscooter op de rollerbank lopen( ik ga er even vanuit dat ik wel altijd netjes 25 op straat rij) alvorens je een prent krijgt. Ik zat zelf te denken om hem naar 35 of 40 kilometer terug te laten knijpen maar weet eigenlijk niet of dat genoeg is.
-edit-
je mag 0,2 kw hebben (32 km )
en het verhaal van aantal kw klopt(mijn puch liep 50 met 0,43 kw)
als je zeker wilt weten of je een boete kan krijgen moet je gewoon naar een brommerboer die zelf een rollerbank heeft.
[Dit bericht is gewijzigd door Madnessy op 08-06-2003 13:02]
quote:Ze kunnen je wel wijsmaken dat ze kW meten, maar effectief wordt gewoon de snelheid gemeten.
Op zondag 8 juni 2003 12:57 schreef Ultralaser het volgende:
Echter op de rollenbank testen ze niet KM per uur maar het aantal KW wat dat ding trekt. dus ook al rijd die 100 en je trekt maar 0,25KW is er niks aan de hand echter gaan deze twee niet altijd samen. Want een tractor is veel KW maar weinig KM
quote:Nee, een tractor is vooral veel NM (Newton Meter) dus trekkracht. Niet zo zeer vermogen (KW).
Want een tractor is veel KW
quote:en hoe hard mag ie dan lopen volgens jou??
Op zondag 8 juni 2003 13:05 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Ze kunnen je wel wijsmaken dat ze kW meten, maar effectief wordt gewoon de snelheid gemeten.
een auto kan immers meestal ook harder dan ie mag
quote:Die twee waardes lopen bij een auto/motor/etc. rechtevenredig hoor
Op zondag 8 juni 2003 13:11 schreef Bunny_feet het volgende:[..]
Nee, een tractor is vooral veel NM (Newton Meter) dus trekkracht. Niet zo zeer vermogen (KW).
quote:Ik kan het me nauwelijks voorstellen, heb je een bron of iets dergelijks hiervoor?
Op zondag 8 juni 2003 13:05 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Ze kunnen je wel wijsmaken dat ze kW meten, maar effectief wordt gewoon de snelheid gemeten.
Maar 35 lijkt me het meeste wat ie nog kan lopen, dat lopen de meeste originele snorscooters ook wel.
quote:Inderdaad, laat je nou niet misleiden door die kw. Vervang dat eerder door X ofzo. Want die waarde die er uitkomt is gewoon "een" waarde die weer via een tabel wordt omgerekend naar de snelheid. Jaja, er zit een hele formule achter
Op zondag 8 juni 2003 13:05 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Ze kunnen je wel wijsmaken dat ze kW meten, maar effectief wordt gewoon de snelheid gemeten.
quote:Bullx2
Op dinsdag 10 juni 2003 10:26 schreef Metro2005 het volgende:
tegenwoordig maakt het niet eens zo veel meer uit, nou is 55 wel erg hard voor een snor maar de grenzen vervagen een beetje door een EU wetgeving die zegt dat brommers / scooters ed gewoon hun volle vermogen mogen hebben, alleen je mag er niet te hard mee rijden.
het gebruik van een rollerbank is btw al sinds 1997 niet meer toegestaan
quote:WTF !! ik heb er in 2000 nog een dikke boete door gekregen!
Op dinsdag 10 juni 2003 10:26 schreef Metro2005 het volgende:
tegenwoordig maakt het niet eens zo veel meer uit, nou is 55 wel erg hard voor een snor maar de grenzen vervagen een beetje door een EU wetgeving die zegt dat brommers / scooters ed gewoon hun volle vermogen mogen hebben, alleen je mag er niet te hard mee rijden.
het gebruik van een rollerbank is btw al sinds 1997 niet meer toegestaan
PS. die agent wist niet eens hoe zo'n schakelbrommer werkt ik moest t em nog uitleggen ook roept een collega zo van henk das nog een echte heh daar moet je wat doen om te rijden
[Dit bericht is gewijzigd door sniker op 10-06-2003 11:16]
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 11:04 schreef overhyped het volgende:
Een snorfiets mag maximaal 25 gaan. punt.
een scooter (45 km/h) mag maximaal 0,9 KW hebben.
afgelopen donderdag was er een schakelbrommer de lul, en deze trok de rollerbank in zijn 3 buiten meetbereik (boven 2KW) en toen keek ik op dat lijstje, wat overigens tot 1,9 KW gaat, dat deze brommer >30 km/h ging.
quote:Een scooter max maximaal 0.5 'KW'.
Op dinsdag 10 juni 2003 11:18 schreef MarkyB het volgende:
KW koppeld de politie aan snelheid.
op de rollerbank hangt een lijstje met alle waardes:een scooter (45 km/h) mag maximaal 0,9 KW hebben.
afgelopen donderdag was er een schakelbrommer de lul, en deze trok de rollerbank in zijn 3 buiten meetbereik (boven 2KW) en toen keek ik op dat lijstje, wat overigens tot 1,9 KW gaat, dat deze brommer >30 km/h ging.
Vrij baan voor opgevoerde brommer/scooter
Weinigen weten het nog en onze overheid wíl het liever niet weten, maar: sinds 1 augustus is het vermogen van bromfietsen en -scooters niet langer beperkt. Waren tot voor kort bromfietsen in Nederland wettelijk beperkt met een maximum vermogen van anderhalf kilowatt (ruim twee pk), thans kunnen zij over 4,5 kW (plusminus 6 pk) beschikken. Een gevolg van nieuwe Europese wetgeving. De Nederlandse overheid moet tandenknarsend brommers en scooters, met één, twee of zelfs drie maal groter vermogen, toelaten. Alleen de maximum snelheid blijft van kracht. Buiten de bebouwde kom mogen brommers vijfenveertig kilometer per uur, daarbinnen dertig km/u. Maar wie moet de nieuwe generatie snelle brommers gaan controleren? De politie kwam in het verleden al nauwelijks toe aan gericht toezicht. Kortom, de beer is los in brommerland!
door BERRY ZAND SCHOLTEN - ZOETERMEER, zaterdag
Ook al geeft de rollentestbank straks zes pk aan, de bromfiets is toch volledig legaal. Slechts bij daadwerkelijk vaststellen van een snelheidsovertreding kan de politie nog iets doen. Maar op fietspaden wordt zelden gecontroleerd. De brommer, door de jaren heen een groot zorgenkind van de overheid en ooit met dwaze bepalingen als trapperplicht en vele andere voorschriften aan banden gelegd, is weer zo vrij als een vogeltje...De nieuwe Europese regels die bepalen dat brommers met een 'on-Nederlands' groot vermogen hier nu volledig legaal zijn, werden aanvankelijk angstvallig geheim gehouden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en met name de Rijksdienst voor het Wegverkeer probeerden op de valreep nog allerlei beperkende voorschriften op te stellen, maar toen Peugeot-importeur Vanderhulst uit Veenendaal met een kort geding dreigde, ging de overheid overstag. Twee weken geleden is er, in onderling overleg tussen importeurs en rijksdienst, alleen een gentleman's agreement gesloten. Daarin werd besloten "dat het de consument moeilijk gemaakt moet worden om dat grotere brommervermogen om te zetten in een veel hogere snelheid, door bijvoorbeeld aan de versnellingsbak te sleutelen".Muisstil
Iedereen houdt zich muisstil over deze nieuwe ontwikkelingen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer, omdat de ambtenaren nauwelijks weten waar ze aan toe zijn. De meeste importeurs, onder aanvoering van de RAI eveneens, omdat zij als de dood zijn voor bemoeienis van de politici, die in het verleden al nooit uitblonken door enig technisch inzicht op brommergebied. De importeurs gaan echter de brommers met groter vermogen wel degelijk leveren, al zou het maar zijn uit angst voor de concurrentie.
Politie en justitie weten in de meeste gevallen nog van niets. Er zijn nog geen richtlijnen uitgegaan naar de controlerende en corrigerende instanties. Eén organisatie is openlijk blij met de nieuwe ontwikkeling: de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Dit is een enorme kans om jongeren te laten kennismaken met gemotoriseerde terreinsporten als enduro", zegt KNMV-voorlichter Jaap van Steenbergen, "met de nieuwe brommers en scooters kunnen zestienjarigen feilloos een echte endurowedstrijd rijden, met zware terreinproeven en al. Daar moet onze nieuwe aanwas vandaan komen!"
"In Europees verband wordt er nog aan nadere regelgeving gesleuteld", zegt Raymond Grollé, secretaris van de RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, "zolang die regels er echter niet zijn, moeten de sterkere brommers uit Italië, Spanje, Frankrijk, of waar dan ook vandaan, gewoon in Nederland worden toegelaten. Dit kan beter niet in de publiciteit komen, want dan stort de nationale politiek er zich weer op en dan kan de chaos alleen maar groter worden. We proberen het in goed onderling overleg tussen importeurs en rijksoverheid te regelen! De nieuwe bepalingen hebben namelijk ook grote voordelen: door het grotere vermogen van de brommers is er straks beter mee te rijden; je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijker met twee man op. Met dat kleine motorvermogen kwam je vroeger bijna niet weg."
Voordelen
"Er zijn nog meer voordelen", zegt Mang Yuan, de technische man van Yamaha-Nederland, "doordat de 49cc-tweetaktmotoren en dat zijn de meeste straks niet meer gesmoord en geknepen worden, draaien die motoren beter en vooral schoner. Er komt minder vervuiling, omdat verbranding beter wordt. Het rendement van de motoren wordt gewoon hoger en daardoor worden ze zuiniger en minder milieuvervuilend!"
VanderHulst, de Peugeot-tweewielerimporteur, rust zijn bromfietsen en scooters nu al met een groter vermogen uit. Directeur Henk van der Geijn van Peugeot: "Zo komen onze brommers en scooters gewoon uit de fabriek. De Nederlandse overheid wilde weer allerlei regeltjes toevoegen als "de mogelijkheden tot het verhogen van de snelheid beperken", maar toen hebben wij gezegd: "Niet moeilijk doen; zo en zo zijn thans de Europese richtlijnen en als jullie weer allerlei extra regeltjes gaan invoeren, dan spannen wij een geding aan. Per 1 augustus gelden de nieuwe Europese normen en vorige maand heeft de Nederlandse overheid zich er noodgedwongen bij neergelegd!"
Bij Honda-Nederland had men zich nog nauwelijks in de materie verdiept. "Ik denk dat wij gewoon brommers en scooters met twee pk vermogen blijven leveren", zegt Alex van 't Hoff van Honda. "Ze mogen in Nederland immers toch niet harder dan vijfenveertig kilometer per uur?" "Dat is niet waarschijnlijk", zeggen de collega's. "Honda bouwt z'n meeste scooters voor de Europese markt namelijk ook in Italië!"
Bart Roobol van importeur Brimex in Alkmaar wil de zaak liever niet aan de grote klok hangen. "We hebben net onze Siamoto Scross bij de KNMV geïntroduceerd", zegt hij, "we hebben twee proef-enduro's gereden met de oude, geknepen scooters en met de nieuwe, sterkere machines. Het bleek dat er met zes pk vermogen prima terrein-wedstrijdsport te bedrijven is. Het gaat heel eenvoudig: de uitlaat-restrictor eruit en hoofdsproeier 58 vervangen door 85/90. Dat resulteert in een vermogentoeneming van twee naar plusminus zes pk. En daarmee beantwoordt onze brommer exact aan de Italiaanse, en nu dus óók de Nederlandse, specificaties." Op 1 maart start de KNMV met deze nieuwe klasse in het endurokampioenschap van Nederland, tijdens de wedstrijd in het Overijsselse Holten.
"Het heeft allemaal te maken met enerzijds de wil tot Europese eenwording en anderzijds het onvermogen daartoe", zegt KNMV-man Jaap van Steenbergen. "De motorsport in Nederland staat nog altijd op achterstand. In vele landen mogen jongeren van zestien tot achttien jaar op lichtere motorfietsen rijden, om ervaring op te doen. Die kunnen dus ook wedstrijden rijden. In Nederland mag dat niet. Thans, met de sterkere brommers en scooters, kan het plotseling allemaal wel."
"Het is belachelijk", vindt Bart Roobol van Brimex, "sinds 1 juni moet je hier een soort rijbewijs voor je brommer hebben en dan nóg zou je qua vermogen aan banden worden gelegd. De situatie is thans net zo als met auto's en motoren: je mag dan een Mercedes Sport, een Ferrari of een Porsche hebben, harder rijden dan 120 km/u is verboden. Dat geldt eveneens voor motorfietsen die wel driehonderd halen. Voor brommers nu dus ook. Je kúnt nu weliswaar harder, maar het mág niet!"
Wie controleert dat allemaal? De politie heeft de handen al vol aan de 'grote' snelheidsovertreders, er is weinig apparatuur en mankracht om ook de fietspaden er nog eens bij te pakken. De vermogensmeetapparatuur voor brommers kan bovendien de schroothoop op, nu elk hoger vermogen in Nederland legaal is.
"Er wordt in Europees verband wel degelijk gewerkt aan anti-temperingsrichtlijnen", zegt Raymond Grollé van de RAI, "aan wettelijke regelingen die opvoermethoden moeten tegengaan, maar ja, die zijn er nog lang niet!"
Inconsequent
"De Nederlandse overheid is altijd zo hopeloos ouderwets in de regelgeving", vinden de importeurs. "Zij loopt meestal achter de feiten aan of hanteert belachelijke richtlijnen, zoals destijds de 'trapperplicht'. (Elke brommer was in Nederland, nog maar enkele jaren geleden, een 'rijwiel-met-hulpmotor' en diende daarom trappers te hebben. Toen die trapperplicht werd afgeschaft konden de brom-, en snor-scooters pas worden toegelaten). De overheid is bovendien ook zo inconsequent. Opvoersets mogen hier overal vrij worden verkocht, maar zij mogen niet worden toegepast. Dat is toch waanzin? Dan is het in België allemaal veel duidelijker, daar zijn opvoersets gewoon verboden. Klaar uit!"
In feite is het opvoeren zo oud als de brommer zelf. Vroeger was het echter aanzienlijk meer werk: het motorvermogen moest omhoog en de gearing (overbrengingsverhouding van de motor naar het achterwiel, BZS) moest worden aangepast. Nu is die sterkere motor standaard aan boord.
"Het wordt nog veel gekker", zegt Jaap van Steenbergen van de KNMV, "brommobielen, voertuigjes die lijken op kleine auto's, maar die door een 49cc-bromfietsmotortje worden aangedreven, zoals bijvoorbeeld invalidenwagentjes, moeten per 1 januari 1997 als motorvoertuig worden aangemerkt. Dit houdt in dat ze niet langer op de rijwielpaden mogen, dat ze van gordels moeten zijn voorzien, niet meer op het trottoir geparkeerd mogen worden, maar en dat is echt een revolutie in het Nederlandse verkeer auto's en motorfietsen dienen deze brommobielen nu voorrang te verlenen als ze van rechts komen. Om te voorkomen dat de brommobielen ook op de autosnelwegen terecht komen, heeft de overheid de toelatingssnelheid voor autowegen per 1 januari '97 verhoogd van vijfenveertig tot vijftig kilometer per uur. Dit werd in de Staatscourant van dinsdag 24 december gepubliceerd. Bestuurders van brommobielen mogen voorlopig echter nog wel met een eenvoudig bromfietscertificaat blijven rijden."
De gewone brommer en de bromscooter hebben qua vermogen het pleit dus gewonnen. "In feite is dat ook goed", zegt de RAI, "de meeste berijders kunnen zich nu, ook met z'n tweeën, comfortabeler verplaatsen. De trekkracht van de brommer is namelijk ontzettend toegenomen. Maar ja, de kans is zo groot dat de 'disco-scooteraars' en de pizzabezorgers het gaan verzieken door het toegenomen vermogen om te zetten in hogere snelheden. Met alle nadelige consequenties van dien, want dan is de beer pas echt los. Als echter dat niet, of slechts in geringe mate gebeurt, dan heeft het grotere vermogen in feite alleen maar voordelen!"
alstu
quote:dat heb je juist. maar daarom geldt ie nog wel
Op woensdag 11 juni 2003 09:52 schreef RemCow het volgende:
Als ik me niet vergis is dit een bericht uit 1997...
edit: typo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |