abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_721104
Stel je voor, in de computer zit ergens een klein mannetje (=processor, bv PIII-800). Hij heeft een eigen kamertje, met een paar tafels (=werkgeheugen) erin. Je kunt hem iets vragen door op het toetsenbord je opdrachten in te toetsen. Het mannetje leest die opdrachten, en gaat ze uitvoeren.
Stel dat je hem vraagt om internet explorer op te starten. Het mannetje staat dan gelijk op, en rent naar het magazijn (=harde schijf), waar hij eerst gaat zoeken in een groot boek (=FAT). Dan weet hij waar het staat. Als hij dat weet, loopt hij naar het rek en pakt daar ‘internet explorer’ uit. Dat brengt hij terug naar zijn kamertje, legt dat op zijn tafel en gaat ermee werken.
Soms hoeft hij niet in dat boek te zoeken maar weet hij nog waar het staat (=cache) van de vorige keer. Dat scheelt weer tijd.

Maar hoe komt dat mannetje eigenlijk aan dat magazijn? Dat heeft hij zelf gebouwd,op jouw aanwijzingen. Eerst heb je hem verteld dat hij op een brak stuk grond, grenzend aan zijn kamertje, een lege loods moest bouwen (=partitie aanmaken). Daarna heb je hem verteld dat hij kasten in die loods moest zetten, en die kasten en de planken allemaal een eigen nummer geven (=formatteren). Uiteraard hoort daar ook het boek bij, waar hij alles in kan bijhouden. Zodat hij weet wat hij op welke plaats weg kan zetten.

Maar soms gaat het fout met het mannetje. Bijvoorbeeld door virussen. Er kan bv een stiekem intecommetje bij het mannetje worden neergezet, zonder dat je het zelf weet (=trojan horse-virus). Dan kan iemand anders hem helemaal gek maken met allerlei opdrachten. Of er kan een soort pest-duiveltje binnen komen, die net doet of jij het bent en hem zoveel laat doen dat zijn hele kamertje vol wordt en hij de weg kwijt raakt (=’gewoon’ virus). Of er kan iemand binnendringen die zijn hele boek in het vuur gooit, zodat mannetje helemaal niets meer terug kan vinden (=FAT-vernietigend virus).
Maar gelukkig kun je dat mannetje allerlei trucjes leren om dat soort dingen te herkennen (=virus-scanner), of ze gewoon niet uit te voeren of binnen te laten (=firewall).

Je kan mannetje ook laten praten met een heleboel andere mannetjes, door het mannetje een soort telefoonaansluiting te geven(=internet). Mannetje kan dan ineens aan veel meer informatie komen.

Mannetje heeft er alleen wel een hekel aan als er as of kwijl op zijn hoofdje terecht komt, of als er tegen zijn huisje wordt geschopt. Helemaal als je te hard tegen zijn magazijn schopt: dan valt alles uit de kasten en kan hij het niet meer vinden!
Je kan mannetje wel helpen: je kunt zijn magazijn een beetje schoon houden door er geen massa’s ongebruikte troep in achter te laten (= schijf opruimen). Ook kan je zorgen dat sommige dingen die bij elkaar horen, ook bij elkaar komen te staan in het magazijn (=schijfdefragmentatie). Dat scheelt het mannetje een hoop tijd: hoeft hij minder heen en weer te rennen als hij iets moet pakken. Maar je moet hem dat wel vertellen want mannetje heeft weinig eigen initiatief: hij doet alleen maar wat jij hem zegt.

Je kunt het mannetje ook te goed helpen, door hem bv pep-pillen te geven (=overklokken). Hij gaat dan harder lopen dan hij eigenlijk kan, en krijgt het veel te heet. (Tweakers zijn dus eigenlijk drugsdealers!) Als je dat al doet, moet je wel voor een extra airco (=extra koeling) in zijn kamertje zorgen! Anders zakt hij vroeg of laat in elkaar.

En wat echt heeeel erg is: stiekem allerlei dingen uit zijn kamertje roven om die aan een ander mannetje te geven (=computer van huisgenoten leegroven). Dat is diefstal en buiten dat zeer demotiverend. Mannetje blijft dan namelijk steeds zoeken naar de geplunderde onderdelen en dat kan zijn werk erg verstoren!

Nou dat was het dan weer. Begrijpen jullie het nu een beetje??

pi_721107
Kun je het nog een keer uitleggen?
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_721116
Langzaam Iteejer, ik ben licht-blond!!
eigenlijk ben ik een straathond
pi_721120
quote:
Op 05 februari 2001 13:41 schreef Catootje het volgende:
Kun je het nog een keer uitleggen?
Uitprinten en ieder uur lezen. Goeie kans dat je dan binnen een jaar weet wat er staat
  maandag 5 februari 2001 @ 13:45:26 #5
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_721121
Bennie blond, maar toch bedankt voor de uitleg. Ik ga nu eerst het mannetje wat te eten geven, hij zal wel honger hebben.
* dutchie stopt een geplette boterham in het doorgeefluikje = cd-romdrive
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_721124
quote:
Op 05 februari 2001 13:44 schreef iteejer het volgende:
Uitprinten en ieder uur lezen. Goeie kans dat je dan binnen een jaar weet wat er staat
Jeetje!! Vader-van-Brechtje, jij bent wel ongeduldig zeg!!
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  maandag 5 februari 2001 @ 13:47:10 #7
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_721128
Deze zwartekrullebol is heeeeeeeel erg blij met zoveel heldere informatie
Tnx Iteejer
Ik ga het meteen uitprinten en uit mijn hoofd leren en wacht vol spanning af op deel 2
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_721133
quote:
Op 05 februari 2001 13:45 schreef dutchie het volgende:
Bennie blond, maar toch bedankt voor de uitleg. Ik ga nu eerst het mannetje wat te eten geven, hij zal wel honger hebben.
* dutchie stopt een geplette boterham in het doorgeefluikje = cd-romdrive
*zucht*
  maandag 5 februari 2001 @ 13:49:23 #9
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_721136
quote:
Op 05 februari 2001 13:48 schreef iteejer het volgende:
*zucht*
Niet goed?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_721141
quote:
Op 05 februari 2001 13:47 schreef Faat het volgende:
Deze zwartekrullebol is heeeeeeeel erg blij met zoveel heldere informatie
Tnx Iteejer
Ik ga het meteen uitprinten en uit mijn hoofd leren en wacht vol spanning af op deel 2
huh.. deel 2?? ik heb geloof ik alles al verteld.. maar als er vragen zijn, vraag maar raak dan zal ik vertellen hoe mannetje dat doet.
pi_721155
quote:
Op 05 februari 2001 13:44 schreef iteejer het volgende:
Uitprinten en ieder uur lezen. Goeie kans dat je dan binnen een jaar weet wat er staat
ik ben blond
pi_721159
quote:
Op 05 februari 2001 13:49 schreef dutchie het volgende:
Niet goed?
oh ja heel goed. maar dit mannetje is geen somalier of zo en heeft dus weinig honger
bovendien: de liefde van de man gaat door de maag - en niet: de liefde van het mannetje gaat door de cdrom...
arm vriendje van je.. krijgt die ook zijn prak naar binnen gepropt op die manier?
pi_721166
quote:
Op 05 februari 2001 13:55 schreef brechtje het volgende:
ik ben blond
zie jij je plaatje nou maar terug te krijgen
heb je ervan als die blondines onderling dat soort dingen gaan regelen
het plaatje van catootje ligt in't gootje
  maandag 5 februari 2001 @ 14:01:14 #14
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_721176
quote:
Op 05 februari 2001 13:51 schreef iteejer het volgende:
huh.. deel 2?? ik heb geloof ik alles al verteld.. maar als er vragen zijn, vraag maar raak dan zal ik vertellen hoe mannetje dat doet.
Geen deel 2 Alles al verteld?!
Dus ik ben nu computerdeskundige?
Faat is errug blij dan, nogmaals tnx Iteejer!
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_721178
quote:
Op 05 februari 2001 13:57 schreef iteejer het volgende:
zie jij je plaatje nou maar terug te krijgen
heb je ervan als die blondines onderling dat soort dingen gaan regelen
het plaatje van catootje ligt in't gootje
Ik was het niet!<-----Onschuldig!! Het plaatje staat bij Scar op ze schijf, want hij had hem kleiner gemaakt voor Brechtje...(kan ik natuurlijk niet) dus ik was mijn handne in onschuld!! Zo niet, dan toch!
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_721182
quote:
Op 05 februari 2001 13:57 schreef iteejer het volgende:
zie jij je plaatje nou maar terug te krijgen
heb je ervan als die blondines onderling dat soort dingen gaan regelen
het plaatje van catootje ligt in't gootje
gootje?
pi_721189
quote:
Op 05 februari 2001 14:01 schreef Faat het volgende:
Geen deel 2 Alles al verteld?!
Dus ik ben nu computerdeskundige?
Faat is errug blij dan, nogmaals tnx Iteejer!
een paar details hooguit.
bv het beruchte blauwe scherm, of de memory-errors: dan zijn de tafels van het mannetje te vol, en zijn er sommige dingen afgekieperd. of mannetje zelf heeft het fout gedaan -> kan bijna niet, tis tenslotte geen vrouwtje..
pi_721199
quote:
Op 05 februari 2001 14:01 schreef Catootje het volgende:
Ik was het niet!<-----Onschuldig!! Het plaatje staat bij Scar op ze schijf, want hij had hem kleiner gemaakt voor Brechtje...(kan ik natuurlijk niet) dus ik was mijn handne in onschuld!! Zo niet, dan toch!
dus eigenlijk toch jouw schuld omdat jij het niet kleiner kon maken... 8)
  maandag 5 februari 2001 @ 14:12:50 #19
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_721222
en naar welke onderdelen was het mannetje iteejerop zoek, toen het halve huis overgehoop gehaald werd?
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
pi_721228
quote:
Op 05 februari 2001 14:12 schreef HighLander het volgende:
en naar welke onderdelen was het mannetje iteejerop zoek, toen het halve huis overgehoop gehaald werd?
ik heb niets gezocht; ik ben nl niet iemand die ooit iets vind. ik verlies slechts. komt door de psychische structuur van mijn huisgenoten. en door hun bereidheid geweld toe te passen.
  maandag 5 februari 2001 @ 14:22:01 #21
2729 Acnaib
mooi he....alles
pi_721253
Tnx Iteejer
ik ben er erg blij mee, kan ik eindelijk bewijzen dat er echt mannetjes in mijn pc zitten
  maandag 5 februari 2001 @ 14:45:13 #22
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_721318
En leg nu eens of dezelfde manier Linux uit
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_721357
quote:
Op 05 februari 2001 14:45 schreef Aaargh! het volgende:
En leg nu eens of dezelfde manier Linux uit
mannetje werd er een beetje moe van dat er steeds maar meer mensen kwamen die hem tegelijkertijd van alles wilden laten doen; en dus ging hij het anders aanpakken. voor iedere opdrachtgever reserveerde hij een apart kamertje. dan kon hij ook niet meer in de war raken.
en als er al ergens in een kamertje iets mis ging, bleef dat beperkt tot dat ene kamertje.

ook de manier waarop zijn magazijn georganiseerd is, is anders dan die van de windows-mannetjes. hij kan bv. veel meer boeken (waarin staat waar zich wat bevindt)gebruiken: ieder deel van het magazijn kan zijn eigen boek hebben.

zo ongeveer?

  Admin maandag 5 februari 2001 @ 15:16:01 #24
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_721402
Ow, dit gaat over blondines, ik ben grijs , hoef dus niet te lezen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 5 februari 2001 @ 15:19:05 #25
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_721410
Alleen ik geef het mannetje opdrachten en nog weet ie niet wat ik bedoel.....
En ik ben niet eens blond!
Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')