abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:33:50 #1
7488 Quintony
There is Fire in all of us
pi_10133436
Ik had laatst met mijn amerikaanse vriendin een discussie over het opvoeden van 'onze eventuele toekomstige' kinderen. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat wij ze graag tweetalig (Nederlands en engels) zouden opvoeden. Iemand hier ervaring mee? is dit goed of net niet goed voor kinderen? Hoe pak je zoiets aan?
Live from the USA
pi_10133487
Nou ja.. tegen de tijd dat je kinderen groot zijn.. laten we zeggen een jaar of tien zal dat in Nederland toch wel redelijk goed normaal zijn. Of wil je je kinderen al meteen Engels leren?
pi_10133494
geen ervaring mee maar ik heb gehoord dat het goed is voor kinderen en dat ze netzo makkelijk 1 taal leren als 2
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:37:22 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_10133546
Volgens mij hoef je daar niet eens veel moeite voor te doen en gebeurt dat vanzelf.
Collega van mij is Amerikaanse en voed haar zoontje 2-talig op. Althans hij spreekt beide talen, maar of ze dat nou bewust gedaan hebben?
***
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:37:29 #5
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_10133552
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:33 schreef Quintony het volgende:
Ik had laatst met mijn amerikaanse vriendin een discussie over het opvoeden van 'onze eventuele toekomstige' kinderen. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat wij ze graag tweetalig (Nederlands en engels) zouden opvoeden. Iemand hier ervaring mee?
Ja, ik ben min of meer tweetalig opgevoed... niks geen problemen mee. Het is alleen maar handig.
pi_10133586
Elk kind zou meer-talig opgevoed moeten worden.
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:38:22 #7
7488 Quintony
There is Fire in all of us
pi_10133587
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:35 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nou ja.. tegen de tijd dat je kinderen groot zijn.. laten we zeggen een jaar of tien zal dat in Nederland toch wel redelijk goed normaal zijn. Of wil je je kinderen al meteen Engels leren?
Nee echt van jongs af aan, dus niet op hun 10e of elfde maar op hun 2e
Live from the USA
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:38:57 #8
7488 Quintony
There is Fire in all of us
pi_10133614
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:37 schreef Ernst het volgende:

[..]

Ja, ik ben min of meer tweetalig opgevoed... niks geen problemen mee. Het is alleen maar handig.


Welke talen?
en hoe werkte dat? sprak je vader de ene taal tegen je en je moeder de andere?
Live from the USA
pi_10133676
meer het kinderen hebben potentiaal effect... is overigens een hele beweging van. hoe vroeger je begint met "iets" te leren, des te sneller leer je dingen. Dus begin dan gelijk 5 talig scheelt ook weer een boel op school
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:41:40 #10
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_10133693
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:38 schreef Quintony het volgende:
Welke talen?
Nederlands en Engels.
quote:
en hoe werkte dat? sprak je vader de ene taal tegen je en je moeder de andere?
Neu, gewoon allebei door elkaar. Geen van beiden is overigens van Engelse of Amerikaanse afkomst ofzo, maar vanaf m'n vierde (denk ik) hebben ze me wat Engelse woordjes geleerd... dat werden er steeds meer en de rest heb ik eigenlijk uit films, boeken e.d. opgepikt

Vandaar ook 'min of meer' tweetalig opgevoed. Ik spreek het in ieder geval wel vloeiend (licht accent).

pi_10133699
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:38 schreef Quintony het volgende:

[..]

Nee echt van jongs af aan, dus niet op hun 10e of elfde maar op hun 2e


ik zou veel eerder beginnen dan vanaf hun 2e gewoon vanaf geboorte af
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:41:57 #12
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_10133710
Mocht de mogelijkheid er zijn, gewoon doen, maar houd Nederlands als primaire taal.
Ik zou willen dat ik tweetalig was opgevoed. M'n pa is Italiaan, m'n moeder Nederlandse en ik heb enkel Nederlands geleerd van m'n ouders. Engels en Duits via de TV/radio. Ik spreek ik zeer gebrekkig Italiaans en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Een cursus volgen is niet aan mij besteed.

[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 01-05-2003 15:42]

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_10133714
Ik heb vrienden waarvan de man Amerikaan is. Hun 4 jarig zoontje wordt ook 2-talig opgevoed. Gaat prima. Gewoon engels en nederlands door elkaar heen gebruiken...

Hij verstaat gewoon beiden

pi_10133739
ik ben zelf niet tweetalig opgevoed, maar ik ken veel mensen die het wel zijn of hun kinderen tweetalig opvoeden en je moet duidelijke regels opstellen. Dat bijvoorbeeld de moeder alleen Engels tegen het kind praat en de vader alleen Nederlands. Dan weten de kinderen een beetje waar ze aan toe zijn. Een kind tweetalig opvoeden is goed voor de ontwikkeling, en kleine kinderen leren sneller een vreemde taal dan oudere mensen.

Als je alles door elkaar heen gaat doen, dus dat de vader Engels en Nederlands praat en de moeder ook, dan is er meer kans op dyslectie enzo, omdat de kinderen dan in de war raken ( heb ik ergens gelezen)

[Dit bericht is gewijzigd door Sylvana op 01-05-2003 15:45]

pi_10133740
Ik ben ook gedeeltelijk 2-talig opgevoed, Nederlands is vanzelfsprekend, en verder Maleis, want mijn opa en opa spraken geen Nederlands, en zo kon ik toch met hun communiceren (te weinig gedaan, en nu zijn ze er niet meer maar das offtopic)
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:48:59 #16
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_10133948
Heel goed te doen hoor, mits je consequent bent... zo is het bij mij ook gegaan en jonge kinderen kun je alles leren maar ze vergeten ook snel dus als je in NL woont en een maand of meer geen Engels met ze spreekt vergeten ze een hoop woorden
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_10133981
Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen tweetalig worden opgevoed beter is dan een leer maar met een taal bekend maken. Bij het tweetalig opvoeden leer je het kind beter verbanden te maken.
pi_10134032
Ik ben zelf tweetalig opgevoed.
Fries en Nederlands.
die twee talen lijken best wel op elkaar, maar zijn qua grammatica echt heel anders. Fries heeft meer de engelse grammatica.
Ik spreek beide talen zonder problemen en heb ook redelijk makkelijk de grammatica van frans, duits en engels onder de knie gekregen. Helaas had ik het probleem dat ik de vertalingen van woorden niet kon onthouden. Ik heb Engels goed onder de knie gekregen. Duits en Frans zijn inmiddels helemaal weggezakt.

Ik sprak altijd Fries thuis. Op school sprak ik vaker Nederlands, maar ook genoeg Fries.
Voor mij is het gewoon heel makkelijk om over te stappen naar de andere taal, gewoon zomaar. Dus het kan geen kwaad om een kind tweetalig op te voeden. en Engels wordt ook heel veel gebruikt. Maar het kindje zal dan wel regelmatig Engels moeten horen. Dat zal wel elke week een paar uurtjes moeten zijn, of misschien zelfs elke dag een uur of meer.
Als dat mogelijk is, dan zou ik het zeker doen...

  donderdag 1 mei 2003 @ 15:51:47 #19
53054 Kebab
Salvia Divinorum
pi_10134033
Je moet zo vroeg mogelijk beginnen. Meer talen is beter. Kinderen kunnen heel goed talen van elkaar onderscheiden ook al denk je dat je ze verward.
Ikzelf ben met 3 talen opgevoed voordat ik naar de kleuterschool ging. Hierdoor had ik een enorme voorsprong op de rest. In groep 4 kon ik al in 3 talen lezen, schrijven en spreken terwijl kinderen in groep acht nog met Nederlands aan het stoeien waren.

Gewoon doen, je kinderen zullen je dankbaar zijn.

Maar de laatste jaren is mijn taal helemaal verpest omdat ik vaker op een toetsenbord tik dan dat ik spreek. kut ICT

Het millennia oude levensbloed van mijn sjamanistische voorvaderen, dat door mijn nederige aderen stroomt, brandt heviger als nooit tevoren.
"...happy birthday son you got a bracelet!" - McManus
- ik heb 4 jaar aan de mafo gestudeert -
pi_10134040
Inderdaad jezelf dwingen om consequent te zijn (mijn zus spreekt bijvoorbeeld altijd als zij alleen is met haar kind Nederlands, als de vader erbij is gewoon Duits), verder zijn die kinderen heel handig en pikken het enorm snel op.

Doorgaans kunnen ze trouwens iets later vloeiend spreken (maar dan wel beide talen), dan andere kinderen. Daar moet je dus niet van schrikken. Er is een fase waarop ze allebei de talen door elkaar heen gebruiken en er een enorm zooitje van maken. Dan denk je "o jee, dat komt nooit meer goed", maar dat komt het dus altijd wel. Ook niet van in de stress schieten dus.

Overigens ontwikkelen kinderen in de baarmoeder al een voorkeur voor de taal/talen die ze dan vaak horen. Dus dan kun je er al mee beginnen.

mooi he, alles
pi_10134067
mijn zwager en schoonzus voeden hun zoontje twee-talig op. Het belangrijkste is om vroeg te starten. Kinderen kun dan het beste 2 talen leren

Er zijn verschillende manieren. Zij gebruiken'OPOL'-model (one person one language). Het schijnt het beste te werken als de ouder consequent in zijn eigen taal met het kind praat. Het kind zal dan wrs wel de twee talen door elkaar gooien als het begint met praten.

Een andere mogelijkheid is 'ml@h' (minority language at home). dus thuis bijvoorbeeld engels praten in nederland

op http://www.oudersonline.nl/ltaal.htm#meertaligheid vindt je nog veel meer informatie.

Succes ermee !!

hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  donderdag 1 mei 2003 @ 15:54:15 #22
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_10134108
Ik ben 3 talig opgevoed
Nederlands,Spaans en Catalaans

Het kan geen kwaad vind ik ik zie alleen maar voordelen bijv: Als het kind later wil verhuizen enzo

L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_10134248
Gaat vanzelf toch

Mijn kids zijn ook 2 talig, Nederlands (mama) en Engels (papa).

En hoewel hun vader in London woont, en ze hem dus niet dagelijks meemaken (de jongste kent geen andere situatie) leverde en levert het geen enkel probleem op..easy peasy

Nu is Engels ook wel een dankbare taal om te leren, je hoort het de hele dag om je heen.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  donderdag 1 mei 2003 @ 16:00:03 #24
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_10134299
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:37 schreef Ernst het volgende:

[..]

Ja, ik ben min of meer tweetalig opgevoed... niks geen problemen mee. Het is alleen maar handig.


Ook ik ben min of meer tweetalig opgevoed. Het enige dat 'anders' aan mij was, was dat het langer duurde voordat ik ging praten omdat ik eerst de twee talen moest leren scheiden (schade later ruimschoots ingehaald ).

Momenteel heb ik er veel baat bij omdat ik makkelijker een nieuwe taal leer.

We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
pi_10134307
Onze buuf is een Zweedse en dat joch wordt dus drie talig opgevoed.

Fries, Nederlands en Zweeds..
als wij in de tuin zitten achter horen we haar dus urdiburdiknsackerburdie tegen dat joch praten en als die vent thuiskomt praat hij Fries met hem. .

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')