abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 januari 2001 @ 16:21:48 #1
3498 Barb
Graduated Fool
pi_682529
Wat je MOET doen in Istanbul:

Eten & Drinken:

Iskender Kebab

Stukjes pide (Turks brood) met daarom lappen döner. Daar is dan weer tomatensaus en yoghurt over gegoten.

Dürüm Döner

Je weet wel.

Adana Kebab

Om je vingers bij af te likken.

Pide



Turkse Thee (Çay)


Bezienswaardigheden:

Topkapi Paleis

Voormalige residentie van de Ottomaanse sultans.

Aya Sophia

Ooit 's werelds grootste kerk, daarna moskee, nu museum.

Sultan Ahmet Moskee

Ook bekend als de Blauwe Moskee.

Dolmabahçe Paleis

Laatste thuis van de Ottomaanse sultans.

Voetbalshirt:

Galatasaray



Bijlage:

Plattegrond van Oud-Istanbul


- - - - - - - - -

Veel Plezier!



[ Bericht 92% gewijzigd door DutchTrain op 03-06-2007 23:08:21 (OP aangepast met dank aan TheMagnidficent) ]
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 januari 2001 @ 17:05:35 #2
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_682814
tja, ik heb geen flauw idee, ik ben er nog nooit geweest
Wel weet ik dat als ik ooit in Istanbul kom, ik de Aya Sofia zeker niet zal overslaan, wat zeg ik, dat is het eerste waar ik naar toe ga
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 24 januari 2001 @ 22:30:07 #3
3498 Barb
Graduated Fool
pi_687473
Kom op mensen, is er nou echt niemand geweest of is in Istanbul niks de moeite van het bezoeken waard? Help me asjeblieft, ik ga morgen de reis definitief boeken!
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_687612
he barb
ik ben er dus wel geweest


mooi is de blauwe moskee en die andere die ernaast ligt, ben even de naam kwijt
de grote bazaar is leuk om gezien te hebben, maar is wel veel glitter en de kooplieden met tapijten lokken je onder het mom van een kopje thee drinken zo naar binnen
de haven is mooi, vooral 's morgens als de vissersboten binnenkomen
het eten is geweldig, ook in die cafetaria-achtige zaken
voor visgerechten kun je naar de wijk kurnkapi, zorg wel dat je een gevulde beurs hebt en een taxi terug naar het hotel, de wijk is omgeven door buurten die op mij nogal scary overkwamen, en als je wordt lastiggevallen (wat mij dus overkwam, en ik spreek geen woord turks), is het daar 's avonds angstig stil in die buurt

verder is de tram soms erg vol, en mijn vriendin werd daar betast, ik zeg het maar even
een waterpijp roken is er leuk, speciale zaakjes daar, en wat echt het leukste in Istanbul is: ga naar de turkse sauna!!!!!!
kost ook weer geld, de meneer of mevrouw die je wast staat op een forse fooi, en ze plegen erom te vragen als ze je in een houdgreep hebben, maar echt doen!
ga naar het oudste badhuis, weer een naam kwijt (maar dat vind je wel) wonderschoon is die
moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat het voor mijn toenmalige vriendin een minder indrukwekkende ervaring was (niet zo'n mooi gedeelte van het badhuis en een onvriendelijk wasvrouw)

pff wat een verhaal
veel plezier en laat hier even weten hoe het was

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  woensdag 24 januari 2001 @ 23:37:13 #5
4605 KingShakur
back.... really...
pi_687739
Barb,

Ik zou zeker gaan bekijken:
Aquaduct van valentium

Sultan Ahmet Moskee



Aya Sofia

Dolmabahce

Kaartje
Kijk maar naar Gouden Hoorn, daar heb je de interessantste bezienswaardigheden op een rijtje en kan je daarna naar de bekende bazaar op de Bosphorus-straat.
En cruise op de Bosphorus niet vergeten!

Vond trouwens een leuke site die handig kan zijn mbt Musea, instellingen en banken etc ter plaatse.

Istambul

A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
  woensdag 24 januari 2001 @ 23:43:53 #6
3498 Barb
Graduated Fool
pi_687757
The-O en King

Moooooie foto's King. Ik had alleen een engelse infopage, deze is toch wat makkelijker.

Dat badhuis hoor ik van meerdere mensen, The-O, en ook dat fooi geef verhaal. Lekker zo'n houtgreep.

* Barb heeft er al helemaal zin in.

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_687793
als je kans hebt ga ook naar een rommelmarkt bij de universiteit, was in het weekend geloof ik, of alleen op zondag, in ieder geval, je kunt daar nog echt leuke ouderwetse spulletjes kopen, van die kleine hebbedingetjes, zoals oude brillen, aanstekers, posters etc.
je moet ervan houden, maar ik ben er gek op

in de hotelbuurt (ten noorden van de blauwe moskee en de aya sofia, die naam was ik dus kwijt) zijn veel van die buffet eetgelegenheden die yummie zijn

oja, en laat je schoenen ook eens poetsen

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_687995
Het is natuurlijk wel heel toeristisch, maar ik zou een boottochtje over de Bosporus toch ook niet overslaan. Langs de Bospurus ligt verder nog een oud fort, de Rumeli Hisar. Vind ik ook erg indrukwekkend.
En als je de oude hippie-tijden weer eens wilt snuiven, zou ik ook een lunch overwegen in de wereldberoemde Pudding Shop (vlak bij de Aya Sofia).
Veel plezier.
pi_688759
Via ICQ al tips gegeven, maar ik plak ze hier nog maar even, zodat je ze niet kan vergeten

Gaaf, Istanbul is erg leuk. Ik ben d'r in juli 4 en in oktober 7 dagen geweest, maar moet eerlijk zeggen dat we veel toeristische trekpleisters zijn afgelopen, zoals (idd) de Aya Sofia, de blauwe moskee, het hippodrome plein, de grand bazaar (die is erg gaaf!!), het topkapi paleis...

Van anderen hoorde ik dat de ondergrondse watersisternen erg de moeite waard zijn, ben ik zelf niet geweest. Hetzelfde voor het Dolmabahce paleis.

Wat je ook moet doen is een boottocht maken over de bosporus, helemaal niet duur, maar erg mooi! En onderweg krijg je dan ook nog de tijd om in een klein plaatsje vlakbij Istanbul uit te stappen, erg leuk!

Ook mooi is het mozaiekenmuseum, waar heel veel Christelijke afbeeldingen op de muren staan.

Wat ik erg indrukwekkend vond waren de basisscholen die we bezocht hebben, maar volgens mij kom je daar als toerist niet zo snel naar binnen. Wij waren immers met school, en dan is het wat makkelijker.

Je moet ook proberen een typisch Turkse markt op te sporen. Gewoon een beetje uit het toeristisch centrum gaan, en dan kom je er vanzelf wel een tegen. Geweldig is dat...

Het Aziatische gedeelte bestaat vooral uit veel moderne winkels, maar wel een stuk goedkoper dan in Nederland.

En je moet een keer naar een Turks badhuis gaan, dat is ook een keer leuk om mee te maken!

pfff

  donderdag 25 januari 2001 @ 19:07:55 #10
3498 Barb
Graduated Fool
pi_691033
Reis is geboekt en aanbetaald 6 Dagen, 5 overnachtingen in een 3 sterrenhotel in het centrum.

*Blij, blij, blij, blij, blij*

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_691179
en voor belachelijk weinig geld
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_691255
Istanbul is prachtig. Gewoon lekker rondzwerven is leuk. Vooral vanaf het water/ langs het water heb je een mooi zicht op de stad. Je kunt alle moskeeen gewoon binnenlopen en in vergelijking met veel andere landen is alles goed onderhouden. In de wijk Sultanahmet (acher de Aya Sofia) vind je nog wat terug van het 'oude' Istanbul: slecht onderhouden houten huizen, maar wel leuk/ interessant om te zien.
  vrijdag 26 januari 2001 @ 08:22:38 #13
3498 Barb
Graduated Fool
pi_692437
quote:
Op 25 januari 2001 20:06 schreef the-O het volgende:
en voor belachelijk weinig geld
f 476,- inclusief transferkosten en luchthavenbelasting!! 't Is bijna belachelijk.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  maandag 29 januari 2001 @ 10:59:10 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_700019
Istanbul regeert!!!!! Drie jaar geleden geweest en het is echt de prachtigste stad die ik gezien heb. Wat een hallucinerende Oriënt-droom... Je hebt genoeg tips, maar 1 ding moet je zeker doen: op het universiteitsplein, bij de rommelmarkt, op het terras zitten onder de oude eiken en thee drinken...

Istanbul is een sprookje.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 30 januari 2001 @ 18:02:18 #15
3498 Barb
Graduated Fool
pi_705402
Hoe zit het eigenlijk met de prijzen in Istanbul? Is het te vergelijken met Nederland (hoewel Turkijke vrij goedkoop is, blijft het natuurlijk een toeristenstad).
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_705456
eten kun je er goedkoper
cafe's zoals in nederland vind je er bijna niet en de turkse koffie is niet duur, thee is er erg lekker (en ik ben geen thee-drinker)
voor de grote moskeeen moet je wel betalen net zoals voor het topkapi-museum en het verplichte sauna-bezoek
en nogmaals, laat je niet verleiden een tapijthandel in te gaan, wordt een duur reisje
ontbijt zit al bij de prijs inbegrepen dus wat zou het moeten kosten?
ik denk dat het prijsniveau onder dat van nederland ligt, het zijn de 'uitjes' die het duur maken, maar niet teveel op bezuinigen, je komt er niet iedere dag
zo is een boottochtje over de bosporus niet goedkoop maar wel erg leuk om gedaan te hebben
een waterpijp roken is daarentegen weer erg goedkoop

afijn, je komt je tijd wel door daar

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_705499
he, ik heb een turkse icq vriend daar wonen, en als je wil mag je zijn icq nummer hebben, hij wil je wel verder informeren,
De Puta Madre
  zaterdag 3 februari 2001 @ 22:37:17 #18
2994 Prime
Geen gezeik, iedereen rijk!
pi_717367
Barb, je kan ook mij in Istanbul bezoeken.
It's not where you're from, it's where you're at.


  zondag 11 februari 2001 @ 12:00:00 #19
3498 Barb
Graduated Fool
pi_736727
quote:
Op 03 februari 2001 22:37 schreef Prime het volgende:
Barb, je kan ook mij in Istanbul bezoeken.
Zit jij in Instanbul dan? Wat leuk! Vakantie of woon je er? Prime, mail me anders, als je wilt: barbarae@dds.nl
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  maandag 12 februari 2001 @ 19:16:45 #20
2994 Prime
Geen gezeik, iedereen rijk!
pi_740192
Sorry ik had het aanbod nooit moeten doen!
Kan het echt niet maken tegenover m'n vriendin.

[Dit bericht is gewijzigd door Prime op 12-02-2001 23:23]

It's not where you're from, it's where you're at.


  maandag 12 februari 2001 @ 19:52:35 #21
3498 Barb
Graduated Fool
pi_740284
quote:
Op 12 februari 2001 19:16 schreef Prime het volgende:
Sorry ik had het aanbod nooit moeten doen!
Kan het echt maken tegenover m'n vriendin.
Duh! Ik wil gewoon graag informatie over de leuke plekjes van Instanbul joh. Ik ben daar op vakantie met vriendjelief, wil er geen Fok!meeting houden!!

* Barb moet hier stiekum wel om lachen. :

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  maandag 17 juni 2002 @ 23:53:37 #22
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_4630343
*kick*


Ben al een tijd niet meer in Istanbul en de rest van Turkye geweest (een jaartje ofzo)


kan iemand die er nog onlangs is geweest mij aanraden of ik of US Dollars of Euro's het beste mee kan nemen ?

in het geval van Dollars moet ik eerst nog gaan wisselen namelijk aangezien ik geld altijd in cash meeneem


en daar aangekomen... daar wisselen voor lira's of gewoon overal betalen in de Westerse valuta
(dit gaat ff over Istanbul) ?

Dank

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_4630525
quote:
Op maandag 17 juni 2002 23:53 schreef BAZZA het volgende:
*kick*


Ben al een tijd niet meer in Istanbul en de rest van Turkye geweest (een jaartje ofzo)


kan iemand die er nog onlangs is geweest mij aanraden of ik of US Dollars of Euro's het beste mee kan nemen ?

in het geval van Dollars moet ik eerst nog gaan wisselen namelijk aangezien ik geld altijd in cash meeneem


en daar aangekomen... daar wisselen voor lira's of gewoon overal betalen in de Westerse valuta
(dit gaat ff over Istanbul) ?

Dank


Je kunt gewoon Euro's meenemen. Sinds de DM niet meer bestaat is iedereen overgestapt op Euro's. Dus dat zal geen probleem worden.

In het geval van betaling maakt het in principe niet uit. Je kunt de Euro's wisselen in Turkse Lira's. Maar bijna alle winkels en bedrijven accepteren ook gewoon Euro's als betaalmiddel. Vooral omdat ze zich dus zien als een 'aankomend' EU lid. Ze rekenen gewoon uit hoeveel het in Euro's kost.

Zeer kleine aankopen, zoals voeding en drinken wordt denk ik wel een probleem, want een brood kost daat 15 eurocent. Dus neem toch wat Lira's zou ik zeggen.

  dinsdag 18 juni 2002 @ 00:18:18 #24
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_4630908
Delapoko> daar kan ik wat mee


dankje

dan ga ik deze week even boeken

ik vlieg naar Istanbul en dan met de auto en bus via Bodrum/Izmir en nog een paar stadjes een soort minitrip door West-Turkije maken met een vriend van me die daar woont

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_4631034
quote:
Op dinsdag 18 juni 2002 00:18 schreef BAZZA het volgende:
Delapoko> daar kan ik wat mee


dankje

dan ga ik deze week even boeken

ik vlieg naar Istanbul en dan met de auto en bus via Bodrum/Izmir en nog een paar stadjes een soort minitrip door West-Turkije maken met een vriend van me die daar woont


Hey ik ook
Ik begin in Istanbul. We huren een auto en gaan met z'n 4'en (ik, vriend uit istanbul, en 2 neven) via Istanbul, naar het midden van Turkije, vooral Ankara. Daarna naar het zuiden Adana, en daarna naar Middellandse zeegebied (Alanya, Antalya) en dan naar de Egeische gebied (Marmaris, Bodrum en Izmir). Duurt volgens onze planning 2 maanden. We beginnen in juli.

Mischien dat we elkaar tegenkomen

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')