quote:
Op woensdag 3 september 2003 09:28 schreef kotsmongool het volgende:[..]
In bananen zit fructose wat een langzame afgifte heeft en fructose gaat niet naar je spieren, niet optimaal voor een het trainen dus. Na het trainen zijn je glycoceendepot's leeg en heeft je lichaam behoefte aan snelle energie en daarom kun je het beste na het trainen dextrose nemen, omdat je lichaam op energie zit wachten sla je dat dus niet op als vet. Dextrose opent als het ware de deuren naar je spieren om de eiwitten op te nemen en dan moet je dus snelle eiwitten nemen, whey dus. De dextrose zorgt er dus voor dat de energie die je lichaam nodig heeft waardoor de eiwitten naar de spieren kunnen worden geloodst, neem je genoeg dextrose is er genoeg whey dat naar je spieren gaat
Wees dus niet bang voor vetopslag, je lichaam heeft de energie hard nodig voor de spieren en je weet dat spieren nou eenmaal veel energie vergen, zelfs als je slaapt, hoe meer spieren hoe meer energie er wordt gevraagd, drink dus gewoon die whey + dextrose shake na afloop.
Na een uur na het trainen pas eiwitten nemen is dus een slecht idee 
Beste Kotsmongool,
Op de site Ergogenics.org staan een aantal (niet allen) wetenschappelijk onderbouwde artikelen over koolhydraten en eiwitten etc. Ik zal een paar dingetjes quoten, de gehele teksten moet je zelf maar lezen.
"Waarschijnlijk is het eerste uur, en misschien wel de eerste twee uur, na de training vooral het aanvullen van het glycogeen van belang. Pas daarna vragen spieren om eiwitten." - Uit het artikel "Getrainde spieren vragen pas na uren om eiwitten"
"Je spiercellen kunnen geen suikers opnemen als er ook veel eiwitten in de buurt zijn." - Uit het artikel "Eiwitten pal na de training maken dik"
"Omdat spiercellen pas nieuwe eiwitten aanmaken als ze over voldoende suikers beschikken, bevorderen je zo met simpele suikers je spiergroei.(1)"
"Als je maar geen vetten of eiwitten bij je koolhydraten neemt. Eiwitten en vetten hebben meer tijd nodig hebben om te verteren, waardoor de suikers pas in je bloed komen als je spiercellen niet meer open staan."
- Uit het artikel "Koolhydraten na de training: Het beste supplement kost bijna niks"
Maargoed, de eens zegt dit, de ander dat as always. Weet jij dan wel een andere goeie glucosebron? Ik wil niet meteen dextrose ofzo gaan gebruiken want daar heb ik eigenlijk nog nooit iets over gelezen en dus weet ik niet hoe het daarmee precies zit. Is het wel natuurlijk? En wordt dit meteen omgezet in glucose/glucogeen?
Bron: http://www.ergogenics.org