abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9758260
Ik kwam een paar dagen geleden tijdens het uitzoeken van mn ierse-folk cassette bandjes een opname tegen van een optreden van Andy Irvine samen met een een of andere gitarist... waarvan ik jammergenoeg de naam niet weet
Deze gitarist speelt onderandere een geweldig stuk slide guitar.
Ik speel zelf ook een beetje gitaar en zou dit ook wel willen leren, nou heb ik een paar vraagjes voor de (slide)gitaristen onder ons:

1 Is slide guitar spelen erg moeilijk? Of kan ik dit met mijn 4 jaar klassiek gitaar les wel?

2 Wat voorn soort bottleneck kan ik dan het beste kopen? Ik heb even wat op ebay rondgeneusd en kwam er achter dat je verschillende soorten hebt: van glas, metaal, een ring met aan een kant een stuk glas erop etc etc.... wat is het beste/makkelijkste etc...

3 Hoe zit het met maten? wat voor'n maatje zou ik met mijn smalle meisjesvingers moeten hebben? Ongeveer dezelfde maat als je ring? Ik zag dat je small/medium/large verdeling hebt, maar hoe groot is dat dan?

4 tot slot: weet iemand nog artiesten die leuk slide guitar spelen?
Het zou helemaal tof zijn als iemand een idee had wie de gitarist zou kunnen zijn die samen met Andy Irvine heeft opgetreden...

[Dit bericht is gewijzigd door KillerRabbit op 13-04-2003 22:09]

- I warned you, but did you listen to me? Oh, no, you knew it all, didn't you? Oh, it's just a harmless little bunny, isn't it? Well, it's always the same. I always tell them...... - Oh shut up!
pi_9758947
Ik speel slidegitaar naast 'gewoon' gitaar. Het is op zich niet moeilijker dan normaal gitaar spelen, alleen je rechterhand-techniek is erg belangrijk: alle snaren die je niet wilt laten meeklinken moet je afdempen met je vingertoppen en het duurt wel even voordat je dat kunt zonder er bij na te denken.

Verder is standaard gitaarstemming ook niet erg geschikt om slide in te spelen, omdat een barre geen zuiver accoord geeft. Ik speel dan ook het liefste slide in open stemmingen, zoals open G (DGDGBD) of open E (EBEG#BE)

Ik speel zelf het liefst met een stalen slide om mijn ringvinger, een glazen bottleneck is meestal iets te groot voor mijn vingers, waardoor het moeilijk wordt om mijn andere vingers nog te gebruiken.

Een erg goede slide-gitarist op akoestische gitaar, naar mijn mening, is Leo Kottke. Check zijn lp '6 and 12-string guitar', niet alleen voor geweldig slide-spel maar ook voor virtuoze fingerpicking. Andy Irvine ken ik zelf niet.

Succes d'r mee

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_9762067
Hier staat een kort stukje slidegitaar dat ik een tijdje terug heb opgenomen, de geluidskwaliteit is wel een beetje brak:

http://www.onlinerock.com/musicians/purpletentacle/priegel2.mp3

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_9771974
quote:
Op maandag 14 april 2003 01:12 schreef Zander het volgende:
Hier staat een kort stukje slidegitaar dat ik een tijdje terug heb opgenomen, de geluidskwaliteit is wel een beetje brak:

http://www.onlinerock.com/musicians/purpletentacle/priegel2.mp3

shit man, dat klinkt goed beetje Harry Sacksioni achtig

Heel erg bedankt voor alle informatie! Denk dat ik hier al een heel eind mee kom

* KillerRabbit draait t stukje nog een keer

- I warned you, but did you listen to me? Oh, no, you knew it all, didn't you? Oh, it's just a harmless little bunny, isn't it? Well, it's always the same. I always tell them...... - Oh shut up!
pi_9776439
ik heb me een maadnje of twee eens wat verdiept in dat bottle neck spelen, toen mn slide kapot ging heb ik neit echt de moeite een nieuwe te kopen omdat je met een slide toch een beetje beperkt wordt in je spel en het is ook enit echt mijn ding. Ik vind dat stuk van zander trouwens niet heel echt bijzonder, het is wel netjes en mooi gespeeld en het nummer is wel ok, maar een reden om slidee guitar op te pakken, niet echt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')