abonnement Unibet Coolblue
pi_9662383
http://www.rupe-india.org/34/contents.html
quote:
The secret to a limitless debt: Dollar Hegemony

Normally, a country whose national debt grows rapidly faces serious problems. Investors worry that it will not be able to service its debts, and they begin withdrawing their investments; bankers refuse to provide it fresh loans; and the country soon suffers a balance of payments crisis. If the debtor is a third world country, it is forced to turn for loans to the International Monetary Fund and the World Bank. These two institutions in turn stipulate a programme of 'structural adjustment', which depresses the consumption of the vast majority, depresses the cost of labour power, cheapens the country's raw materials exports, hawks off public sector assets and natural resources to foreign investors at cut-rate prices, and so on.

However, till now the United States has been able to run up a truly giant national debt for a special reason. Being the world's leading capitalist economy, and a military superpower, its currency has been used for payments between countries (and therefore for their reserves of foreign exchange as well). When it needs to pay its debts it merely issues a treasury bond (ie borrows from the capital market) to which investors from around the world rush to subscribe. Foreign investors buy not only bonds issued by the government, but also American corporate bonds, shares, and real estate. These inflows, soaking up as they do the world's savings, ensure that the US is able to import more than it exports, year after year, without suffering the treatment handed out by the IMF and World Bank to countries like Argentina, Brazil, India, and so on.

This endless supply of golden eggs depends on the US remaining the supreme imperialist power and the dollar remaining the currency for international payments. However, that is precisely what is now threatened.

Implications of the euro

In the 1970s, there was no alternative to the dollar. On January 1, 1999, an alternative arose in the form of the euro, the new currency of the European Union (EU). Of course, investors did not immediately flock to the euro. The euro stuttered at birth, falling 30 per cent against the dollar by the end of 2000. In the last year, however, it has picked up sharply, and in recent months has remained at parity with the dollar (ie about one euro per dollar).

The euro has become attractive for three reasons.

First, since the EU is a large imperialist economy, about the same size as the US, it is an attractive and stable investment for foreign investors.

Secondly, since foreign investors' holdings are overwhelmingly in dollars, they wish to diversify and thus reduce the risk of losses in case of a dollar decline: they are increasingly nervous at the size of the US debt mountain and the failure of the US government to tackle this problem.

Thirdly, certain countries smarting under American military domination sense that the rule of the dollar is now vulnerable, and see the switch to the euro as a way to hit back.

Thus even in November 2000, when the euro was 30 per cent down against the dollar, Iraq demanded UN approval to be paid in euros in the UN oil-for-food programme. This despite the fact that the currency markets at the time did not see a rebound for the euro and despite the fact that Iraq would make the switch at considerable immediate cost, losing 10 cents a barrel to compensate buyers for their currency conversion costs. Iraq also asked that the $10 billion in its frozen bank account in New York be converted to euros. The UN, a plaything of the US, resisted the change until Iraq threatened to suspend its oil exports. ('Iraq: Baghdad Moves to the Euro', Radio Free Europe, 1/11/00; 'Iraq uses the euro in its trade deals,' Arabic News.com, 7/9/01)

Real Reasons for the US Invasion:
Military Solution to an Economic Crisis

Indeed the US has taken the contrary course. It plans to reverse the various trends mentioned above by seizing the world's richest oil-producing regions. This it deems necessary for three related reasons.

1. Securing US supplies: First, the US itself is increasingly dependent on oil imports-already a little over half its daily consumption of 20 million barrels is imported. It imports its oil from a variety of sources-Canada, Venezuela, Nigeria, Saudi Arabia, even Iraq. But its own production is falling, and will continue to fall steadily, even as its consumption continues to grow. In future, inevitably, it will become increasingly dependent on oil from west Asia-north Africa-a region where the masses of ordinary people despise the US, where three of the leading oil producers (Iraq, Iran and Libya) are professedly anti-American, and the others (Saudi Arabia, Kuwait, the United Arab Emirates) are in danger of being toppled by anti-American forces. The US of course doing its best to tie up or seize supplies from other regions-west Africa, northern Latin America, the Caspian region.

2. Maintaining dollar hegemony: Secondly, if other imperialist powers were able to displace US dominance in the region, the dollar would be dealt a severe blow. The pressure for switching to the euro would become irresistible and would ring the death knell of dollar supremacy. On the other hand, complete US control of oil would preserve the rule of the dollar (not only would oil producers continue to use the dollar for their international trade, but the dollar's international standing would rise) and hurt the credibility of the euro.

In the 1990s the major OPEC countries, after two decades of discouraging or prohibiting foreign investment in oil and gas fields, raced to invite foreign investment again to carry out massive new developments. In the late 1990s Venezuela, Iran, and Iraq struck massive deals with foreign firms for major fields. Even Saudi Arabia invited proposals for development of its untapped natural gas reserves, a move that oil giants responded to with alacrity in the hope the country's mammoth oil fields too would later be opened to foreign investment. However, American firms were shut out of Iran and Iraq by their own government's sanctions; French, Russian and Chinese firms got the contracts instead. Chavez's increasing assertiveness threatens to shut American firms out of Venezuela as well. The Saudi deal-which the American firms were to lead-stands cancelled, apparently because of the Saudi government's fear of public resentment. Thus, if it does not invade the west Asian region, the US stands to lose dollar hegemony by losing control of the major oil field development projects in the next decade.

3. Oil as a weapon: Thirdly, direct American control of oil would render potential challengers for world or regional supremacy (Europe's imperialist powers, Japan and China) dependent on the US. It is clear the US is following this policy:

In the short term

In the short term, the US anticipates being in a better position than its rivals to absorb the immediate disruption arising from the war. It seems unlikely that the conventional armed forces of the Iraqi regime-depleted anyway to one-third of their 1990 strength-would pose much of a problem for the US's initial occupation of Iraq.

While the oil price hike would have an impact on all countries, the US assesses that it would be in a better position to take the immediate impact of higher oil prices than other countries:
First, it has higher disposable income than the rest of the world, and net energy imports account for just one per cent of its GDP. The US being a bigger, more powerful economy, can better protect itself from the consequences of the price hike.


Als je dit artikel leest (erg lang) is deze oorlog niks meer dan een poging om de dollar hegemonie in stand te houden, en daarmee bankrupt van Amerika te verkomen. Zoals al te lezen in PNAC willen deze mensen niks liever dan Amerika de super power op alle fronten te laten blijven, zelfs als dat betekend in oorlog te gaan met landen die al jaren allies zijn.

Als we alle propaganda over bevrijden van mensen, het maken van democrasien en het voorkomen van verspreiden van WMD even vergeten. Is dit niet een nachtmerrie scenario waartegen Europa zou moeten strijden. Als we dit alles laten gebeuren blijven we als Europa afhankelijk van Amerika en mischien nog wel meer dan nu. Willen we het schoothondje van Amerika blijven, of willen we weer de superpowers worden die we ooit waren?

pi_9662618
Nederland mag van mij wel weer de superpower worden die we waren in de gouden eeuw enzo. We bezaten de halve wereld.
  dinsdag 8 april 2003 @ 19:02:44 #3
52589 sjun
uit solidariteit
pi_9662638
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 18:52 schreef MelkKoe het volgende:
http://www.rupe-india.org/34/contents.html
[..]

Als je dit artikel leest (erg lang) is deze oorlog niks meer dan een poging om de dollar hegemonie in stand te houden, en daarmee bankrupt van Amerika te verkomen. Zoals al te lezen in PNAC willen deze mensen niks liever dan Amerika de super power op alle fronten te laten blijven, zelfs als dat betekend in oorlog te gaan met landen die al jaren allies zijn.

Als we alle propaganda over bevrijden van mensen, het maken van democrasien en het voorkomen van verspreiden van WMD even vergeten. Is dit niet een nachtmerrie scenario waartegen Europa zou moeten strijden. Als we dit alles laten gebeuren blijven we als Europa afhankelijk van Amerika en mischien nog wel meer dan nu. Willen we het schoothondje van Amerika blijven, of willen we weer de superpowers worden die we ooit waren?


k denk dat de dollarkoers ook zeker meespeelt. Ik verwacht alleen niet dat het Amerika puur om de dollar te doen was geweest. Ik vermoed dat men in het MO zal overgaan tot afrekening in Euro's, al was het maar om Amerika wat te jennen. Dat veranderen ze echt niet middels deze oorlog.

Ik denk dat de belangrijkste reden het vergroten van de veiligheid in eigen huis is geweest doordat ze financiering van mensen als Bin Laden uit olie-opbrengsten kunnen tegengaan door een wisseling van regime. Mocht er in Irak inderdaad een democratische staat ontstaan dan zal dit gevolgen hebben voor andere onderdrukkende Arabische regimes en wordt het moeilijk voor mensen Als Bin Laden om nog recruten voor zelfmoordacties te gaan werven.

We zullen zien waar het allemaal op uitdraait. Voorlopig zal men eerst moeten proberen de staat Irak bijeen te houden om al te grote vrschuivingen en daarmee gepard gaande instabiliteit in de regio tegen te gan. Men zal de rechtsmacht opnieuw moeten aankleden om daadwerkelijk iets op te kunnen bouwen en de veiligheid op straat te vergroten. Men zal z.s.m. diverse bevolkingsgropen bij het besturen van Irak moeten betrekken om tegen te gaan dat er wel erg veel geld moet naar het bezet houden van een vreemde mogelijheid en sentimenten om zullen slaan naar anti-Amerikaanse sentimenten.

Ook na verdrijving van het regime Saddam Hoessein liggen er nog wat uitdagingen op de Amerikanen te wachten die verder gaan dan het in stand houden van een gunstige dollarkoers.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  dinsdag 8 april 2003 @ 19:04:30 #4
42583 George_Bush
DE BEVRIJDER!
pi_9662688
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 19:01 schreef NightH4wk het volgende:
Nederland mag van mij wel weer de superpower worden die we waren in de gouden eeuw enzo. We bezaten de halve wereld.
Ja maar toen hadden ze ook nog geen PvdA, Groen Links en SP die de handelsgeest van de mensen probeerde te beperken.
To hell with Kyoto!
pi_9662731
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 19:02 schreef sjun het volgende:

[..]

k denk dat de dollarkoers ook zeker meespeelt. Ik verwacht alleen niet dat het Amerika puur om de dollar te doen was geweest. Ik vermoed dat men in het MO zal overgaan tot afrekening in Euro's, al was het maar om Amerika wat te jennen. Dat veranderen ze echt niet middels deze oorlog.

Ik denk dat de belangrijkste reden het vergroten van de veiligheid in eigen huis is geweest doordat ze financiering van mensen als Bin Laden uit olie-opbrengsten kunnen tegengaan door een wisseling van regime. Mocht er in Irak inderdaad een democratische staat ontstaan dan zal dit gevolgen hebben voor andere onderdrukkende Arabische regimes en wordt het moeilijk voor mensen Als Bin Laden om nog recruten voor zelfmoordacties te gaan werven.

We zullen zien waar het allemaal op uitdraait. Voorlopig zal men eerst moeten proberen de staat Irak bijeen te houden om al te grote vrschuivingen en daarmee gepard gaande instabiliteit in de regio tegen te gan. Men zal de rechtsmacht opnieuw moeten aankleden om daadwerkelijk iets op te kunnen bouwen en de veiligheid op straat te vergroten. Men zal z.s.m. diverse bevolkingsgropen bij het besturen van Irak moeten betrekken om tegen te gaan dat er wel erg veel geld moet naar het bezet houden van een vreemde mogelijheid en sentimenten om zullen slaan naar anti-Amerikaanse sentimenten.

Ook na verdrijving van het regime Saddam Hoessein liggen er nog wat uitdagingen op de Amerikanen te wachten die verder gaan dan het in stand houden van een gunstige dollarkoers.


De OPEC heeft al eens eerder gedreigd over te gaan op Euro's.
Als dat echt zou gebeuren zou Amerika zelf ook meer met Euro's moeten gaan werken vanwege hun eigen olieprijs. Dat zou nog eens zuur zijn.
Maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Amerika heeft Europa weer eens laten zien dat ze er niet voor terugdeinzen ons met geweld tegen te houden.
En de EU wil geen oorlog met Amerika beginnen.
pi_9662883
Dit soort artikelen zijn nooit helemaal objectief, maar een kern van waarheid zit er natuurlijk altijd in. Ik ben zelf tegen de oorlog, maar op dit moment kunnen we alleen maar afwachten wat de ware motieven zijn van Amerika.

De acties die zij ondernemen als de oorlog voorbij is zullen daarin beslissend zijn denk ik. Gaan ze 'meteen' weer weg of gaan ze Irak daadwerkelijk bezetten.

pi_9662952
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 19:02 schreef sjun het volgende:
k denk dat de dollarkoers ook zeker meespeelt. Ik verwacht alleen niet dat het Amerika puur om de dollar te doen was geweest. Ik vermoed dat men in het MO zal overgaan tot afrekening in Euro's, al was het maar om Amerika wat te jennen. Dat veranderen ze echt niet middels deze oorlog.
Nou, zodra OPEC landen beginnen over switchen naar de euro, zullen ze pijnlijk gewezen worden op hoe het Irak verlopen is toen ze dat deden. Dat noemde ze geloof ik het Shock&Awe effect, dat was toch minder op Irak gericht dan wij moesten geloven.

De instabiliteit in de regio is volgens dit artikel meer gepland dan een bij-effect. Amerika kan zijn energie voorraad aardig op peil houden tijdens zo'n periode dan de rest van de wereld dat kan.

  dinsdag 8 april 2003 @ 19:18:23 #9
52589 sjun
uit solidariteit
pi_9663025
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 19:04 schreef George_Bush het volgende:

[..]

Ja maar toen hadden ze ook nog geen PvdA, Groen Links en SP die de handelsgeest van de mensen probeerde te beperken.


In diezelfde tijd hadden we ook nog armoede, overleden de mensen aan de meest vreemde ziekten en kon je het als kind van arme mensen gewoon vergeten om carrière te maken in de Hollandsche maatschappij.
De rijksten hadden het niet slecht, van de armsten vernamen we weinig in onze geschiedenisboekjes.

Hiermee wil ik zeker niet gezegd hebben dat elke door SP, PvdA of GroenLinks geëntamerde discussie tot winst voor de bevolking als geheel zou leiden.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_9663162
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 19:04 schreef George_Bush het volgende:

[..]

Ja maar toen hadden ze ook nog geen PvdA, Groen Links en SP die de handelsgeest van de mensen probeerde te beperken.


Yep, tis een bewijs dat links niet met een economie om kan gaan.
pi_9666988
De doelstelling van de Amerikaanse Centrale Bank is te zorgen voor een optimale werkgelegenheid waarbij het rentewapen de belangrijkste tool is.
Ik kan me niet voorstellen dat de dollar moet "rulen" over de wereld.
De doelstelling van de ECB is prijsstabiliteit waarbij ook het rentewapen
de belangrijkste tool is. Ik geloof dat de verschillende doelstellingen
van deze twee centrale banken zich al naar gelang de economische situatie laten afspiegelen in de waarde van de euro cq dollar.
Tenslotte als laatste opmerking de waarde van de euro / dollar ontstaat
door vraag en aanbod !!!

wijnand

  dinsdag 8 april 2003 @ 23:37:25 #12
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_9668988
Het vraag blijft of EU nieuwe wereldmacht zou worden
pi_9669768
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 22:16 schreef wijnand01 het volgende:
De doelstelling van de Amerikaanse Centrale Bank is te zorgen voor een optimale werkgelegenheid waarbij het rentewapen de belangrijkste tool is.
Ik kan me niet voorstellen dat de dollar moet "rulen" over de wereld.
De doelstelling van de ECB is prijsstabiliteit waarbij ook het rentewapen
de belangrijkste tool is. Ik geloof dat de verschillende doelstellingen
van deze twee centrale banken zich al naar gelang de economische situatie laten afspiegelen in de waarde van de euro cq dollar.
Tenslotte als laatste opmerking de waarde van de euro / dollar ontstaat
door vraag en aanbod !!!

wijnand


Alles wat de invloed op vraag en aanbod kan beinvloeden is dus belangerijk. Dus....
  woensdag 9 april 2003 @ 02:14:32 #14
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9670422
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 23:37 schreef Dovenwereld het volgende:
Het vraag blijft of EU nieuwe wereldmacht zou worden
Nee, de enige vraag is:

Zal de EU de tweede, derde of vierde macht worden?

het zal wel ergens na China,India en de VS komen

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  woensdag 9 april 2003 @ 21:33:43 #15
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_9686910
quote:
Op woensdag 9 april 2003 02:14 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Nee, de enige vraag is:

Zal de EU de tweede, derde of vierde macht worden?

het zal wel ergens na China,India en de VS komen


Chinese troepen komen in beweging.
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  donderdag 10 april 2003 @ 20:57:12 #16
909 Num
Núm dus!
pi_9706114
Leuk artikel.
pi_9710369
Op de zwarte markt in Irak wordt inmiddels met de Dollar betaald,dat hebben die amerikanen toch maar weer geflikt
Moet ik hieruit opmaken dat de tijdelijke munteenheid in Irak de Dollar wordt en tot het nieuwe regime ook blijft?

(dit stond misschien al in het bovenstaande bericht,maar ik had geen zin om het helemaal te lezen)

  vrijdag 11 april 2003 @ 06:10:59 #18
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9712750
quote:
Op donderdag 10 april 2003 23:52 schreef ilona-scuderia het volgende:
Op de zwarte markt in Irak wordt inmiddels met de Dollar betaald,dat hebben die amerikanen toch maar weer geflikt
Mwah dat is tot op zekere hoogte altijd al zo geweest, alleen is het nu ook bij veel kleinere aankopen en dat is wel nieuw.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  Moderator vrijdag 11 april 2003 @ 10:53:12 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9714823
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 19:18 schreef sjun het volgende:

[..]

In diezelfde tijd hadden we ook nog armoede, overleden de mensen aan de meest vreemde ziekten en kon je het als kind van arme mensen gewoon vergeten om carrière te maken in de Hollandsche maatschappij.
De rijksten hadden het niet slecht, van de armsten vernamen we weinig in onze geschiedenisboekjes.


Tjerk Hiddes de Vries is 1 van onze grootste zeehelden, die is ook gewoon opgeklommen (tot admiraal van friesland oid) door keihard te werken.
quote:
Hiermee wil ik zeker niet gezegd hebben dat elke door SP, PvdA of GroenLinks geëntamerde discussie tot winst voor de bevolking als geheel zou leiden.
ach vrijheid van meningsuiting is op zich al een winst voor de bevolking ... en er zijn nu 1 keer mensen met een dergelijke mening
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9716847
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 19:04 schreef George_Bush het volgende:

[..]

Ja maar toen hadden ze ook nog geen PvdA, Groen Links en SP die de handelsgeest van de mensen probeerde te beperken.


En de slavenhandel, de koloniale uitbuiting, de armoede van het volk, het analfbetisme, de open riolen..
pi_9730783
Meer over de Euro, Dollar en oorlog:
quote:
Will the USD crash in 2003?

The U.S has a massive trade deficit that is soaring at an enormous rate and may soon reach 5% of GDP. In the past these large deficits were offset by investment opportunities in the U.S., which attracted a huge inflow of foreign capital and kept the dollar (USD) strong. In 2002 the U.S equities market and bond market did not attract enough foreign capital as a result of the wave of corruption scandals amongst major corporations and accounting firms, and the USD depreciated 15% against the Euro and 10% against the yen. In fact, the widening deficit is becoming so enormous that the U.S. requires $1.9 billion a day in capital inflow in order to offset the dollars that are fleeing the country (to pay for imports). It is when confidence in the United States is shaken, that the dollar suffers. A destabilizing event could create a detrimental shock and cause the USD to crash. Should a USD crash occur, we expect to see significant movement across all of the major currency pairs, providing exciting opportunities for the active trader. Here are three possible scenarios that could cause a USD crash and how a currency trader can profit on the dollar’s demise:

3 scenarios


pi_9731700
Zou best wel eens errug waar kunnen zijn.

Vanavond op de radio 1 was er een stukje over Zuid-Amerika.
De oorlog tegen drugs ( weinig over gehoord, bijzonder smerig ( van de VS ) ), slaat langzamerhand om. In het kort : weinig inkomens daar, behalve landbouw. In strijd tegen drugs ontbost de overheid ( zwaar gesteund door de VS ) het gebied. Boeren gaan dan maar cocaplanten verbouwen, want die groeien snel genoeg om ontbossing te omzeilen. Dus nog meer ontbossing, dus meer cocaplanten, etc.,etc. . Nu werd er verteld dat de afgelopen 10 jaar in Bolivia het leger door de VS is betaald om drugs te bestrijden. En dan blijkt dat bij de verkiezingen een drugsbaron bijna president wordt, maar nu dus oppositielijder is.
Vervolgens zegt de Amerikaanse ambassadeur : "Hee, die gaan een staatsgreep plegen !". Zodat Amerika kan ingrijpen. Het toeval wil dat in Bolivia belangrijke oliepijpleidingen liggen...

Net als in Afghanistan, want daar zitten ze nu ook.
Net als de voormalige Sovjet-Unie ( allemaal onder het mom van terrorisme-bestrijding, de ene keer een heel leger, de andere keer een aantal commando's ). Net als in Irak nu.
M.a.w., men probeert hun belangen veilig te stellen. Normaal is dit niet zo erg, probeert iedereen. Maar voor zo'n achterlijk stompzinnige reden als olie ? Let op : de VS weigeren om zuinig met energie om te gaan, in tegenstelling tot de rest van de wereld.

De toekomst moet het weer uitwijzen.
Maar als duidelijk wordt wat er gebeurt, zal het al wel te laat zijn...

Untill I awake - / - Elu Elensar
pi_9732192
Ten eerste de euro is nog te nieuw

Europa is te verdeeld: Vooral Frankrijk en Duitsland willen eigenlijk te baas zijn.

Als je ondernemer bent (en dat ben ik) merk je dat europa verzuipt in regels: bureaucratie.

Amerika blijft nog héél lang de enige supermacht, en de dollar het krachtigste betaalmiddel.

Dan maakt China een betere kans om de tweede supermacht te worden!

pi_9734615
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 09:05 schreef 001 het volgende:
Ten eerste de euro is nog te nieuw

Europa is te verdeeld: Vooral Frankrijk en Duitsland willen eigenlijk te baas zijn.

Als je ondernemer bent (en dat ben ik) merk je dat europa verzuipt in regels: bureaucratie.

Amerika blijft nog héél lang de enige supermacht, en de dollar het krachtigste betaalmiddel.

Dan maakt China een betere kans om de tweede supermacht te worden!


De vraag is ook : China of Europa ?
Ik denk dat de macht van Amerika behoorlijk achteruit zal gaan.
Die zijn zo hopeloos afhankelijk van olie, dat ze nu al oorlog daarom moeten gaan voeren. Niet dat Europa en China dat niet zijn, maar die kunnen zeker wat dat betreft rationeel nadenken over alternatieven.
En inderdaad, het lijkt er meer op dat China zal beginnen, gewoon omdat die veel effiecienter zijn dan Europa, waar iedereen wat mag zeggen, zelfs als het nergens op slaat.
Maar de toekomst zal het leren.

P.S. : Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt, zijn de berichten over een Duits-Franse samenwerking steeds vaker te horen. Als wij als kleintjes de boel een beetje kunnen bijsturen, dan gaan we denk ik toch nog wel een paar positieve dingen zien in de EU.

Untill I awake - / - Elu Elensar
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:30:23 #25
17646 SuperG
SG surft naar PC Hardware
pi_9736088
Uh als OBL niet die twee WTC torens had gepakt

was OBL onder de wereld bevolking onbekent was Afghanistan niet aangevallen voor het verdrijven van de taliban en elquada en zat saddam nog in het zadel omdat de achterban congress etc niet achter bush stonden als nu door het WTC, maar waren de VN leden nog steeds aan het diplomatiek bakkeleien over VN Irak inspectie resoluties en werden aan het lijntje gehouden door saddam.

GAK8NSLI + X2 3800 + X1800XL + 2GB + Ageia P1
GA7DXR + XP 2400 + 9500Pro + 768MB
PC4800D + P4C 2,4G + 1GBRam + 7900GSPlus 512MB + Ageia P1
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')