abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 april 2003 @ 14:54:19 #1
24606 edsuit
kind of blue
pi_9580925
ik speel basgitaar, een Ibanez GSR200, en ik speel meestal met plectrum

als ik hoge noten speel (boven de +/- 14e fret) gaan de snaren nogal tegen de frets ratelen,
het is me de laatste paar maanden pas opgevallen, ik weet niet of het altijd al geweest is of dat ik iets stoms gedaan heb waardoor dat zou kunnen gebeuren (ik zou niet weten wat.. de nek en de brug heb ik de laatste tijd niet aangezeten.. hij is wel een paar keer gevallen, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?)

maar goed, wat kan ik hier aan doen?

ik heb al voorzichtig geprobeerd de nek wat aan te passen (losser = minder ratelen las ik ergens maar dat helpt nog niet echt)

please help..

vrijdag 4 april 2003 @ 15:00:00 #2
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_9581060
Eerst maar eens kijken wat voor vorm je hals nu heeft misschien?
Verder kun je hals afstellen beter een keer door een winkel of een ervaren gitarist laten doen, levert vaak veel beter resultaat op.

Ook zou je de hoogte van de zadeltjes op de brug kunnen veranderen, maar misschien wordt je action dan te hoog. Dus: eerst ff kijken naar de hals.

yankee charlie dinges
pi_9581082
ratelend geluid bij hoge tonen..... heb ik nu ook ja bij m'n electrische gitaar......
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:01:45 #4
24606 edsuit
kind of blue
pi_9581093
ja, maar wat voor vorm moet de hals hebben?
moet die echt perse recht zijn of ligt dat er maar aan wat je zelf het beste vind?
pi_9581112
wegbrengen naar een gitaarbouwer/afsteller, dat moet je eigenlijk ieder helf jaar doen (ik heb het ook al 2 jaar niet meer gedaan en gaat ook nog goed, maargoed ik heb daar nog geen last van).
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:03:16 #6
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_9581135
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 14:54 schreef edsuit het volgende:

hij is wel een paar keer gevallen, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?

tja, dat zou het wel eens kunnen zijn. door de hoge spanning op de nek is een superklein scheurtje al genoeg om problemen te veroorzaken. alsie een paar keer gevallen is zou dat wel eens kunnen. ik neem aan dat je emt de nek losser draaien bedoelt dat je de de schroeven die de nek en de body verbinden losser hebt gedraaid. dat moet je dus nooit doen. gewoon goed vast zetten (maar: vast = vast!!). ik zou gewoon beginnnen met de brug iets omhoog te draaien. hierdoor wordt de actie wel wat hoger (speelt meestal midner lekker) maar het helpt wel tegen ratelende snaren.je zou ook kunnen proberen de halspen aan te draaien of juist iets losser te draaien (of mischien bedoelde je dat wel). dat kan wel eens helpen. mocht dat niet helpen, dan zou ik hem gewoon naar de dealer brengen om het te laten bekijken, die weten er toch net iets meer vanaf. als je echt de hals beschadigd hebt is dat vette pech, daar avlt meestal niets tegen te doen.

succces ermee in ieder geval...

If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_9581137
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:01 schreef edsuit het volgende:
moet die echt perse recht zijn of ligt dat er maar aan wat je zelf het beste vind?
als je zulke vragen gaat stellen kan je hem beter maar wegbrengen
pi_9581138
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:02 schreef _Etter_ het volgende:
wegbrengen naar een gitaarbouwer/afsteller, dat moet je eigenlijk ieder helf jaar doen (ik heb het ook al 2 jaar niet meer gedaan en gaat ook nog goed, maargoed ik heb daar nog geen last van).
en hoeveel gaat dat dan kosten bij zo'n grapjas ??
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:03:44 #9
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_9581148
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:01 schreef edsuit het volgende:
Nou, hij moet zeker niet opvallend krom zijn
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_9581185
De brug wat hoger zetten helpt, of de trussrod (nederlandse naam ben ik helaas vergeten edit: HALSPEN! YIPEEEEE) wat strakker zetten (1/8 strakker draaien), zodat de hals een beetje meer omhoog trekt. Let er wel op dat je em niet teveel aandraait, daardoor kan je namelijk de hals behoorlijk ver****en.
Verder is er genoeg te vinden op internet over het afstellen van halzen/bruggen, mocht je het niet aandurven kan je em natuurlijk altijd naar een gitaarwinkel brengen.

edit: kijk eens op http://www.voxhumana.nl/nl/dewerkplaats5.html

pi_9581386
bass zou ik niet weten, gitaar heb ik nog in guldens weggebrcht, toen was het zo'n 60 gulden ofzo?
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:14:56 #12
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_9581433
de laatste keer dat ik hem wegbracht kostte het mij 20 euro. Er zaten toen hele oude snaren op (ik had hem net tweedehands voor een prikie gekocht) en om hem goed te kunnen afstellen moesten er wel nieuwe op. Dit kostte mij nog eens 25 euro. Die snaren zijn dus wel erg duur. (er knapte ook nog één na een paar weken )

Al met al was het de moeite erg waard. Ik had het zelf absoluut niet beter kunnen doen. Hij speelt nou superlekker. Een beetje ratelen hou je volgens mij altijd, tenzij je de action heel hoog hebt.

Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:19:14 #13
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_9581565
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:14 schreef green_machine het volgende:
Dit kostte mij nog eens 25 euro. Die snaren zijn dus wel erg duur. (er knapte ook nog één na een paar weken )
Eeuh, als je 25 euro voor gitaarsnaren hebt betaald, zijn ze zeker duur. Als het basssnaren waren, mag je niet zeuren Dan is 25 euro echt heel goedkoop.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:22:26 #14
24606 edsuit
kind of blue
pi_9581645
met de hals losser draaide bedoelde ik de halspen ja, de schroeven los draaien lijkt me idd niet zo'n goed idee

als iemand nog goede sites over afstellen weet, da's ook welkom

ik zit er ook wel aan te denken om 'em gewoon weg te brengen maar ja als ik het zelf kan oplossen is wel zo handig natuurlijk.. dan weet ik ook meteen hoe het komt enzo

quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:03 schreef _Etter_ het volgende:

als je zulke vragen gaat stellen kan je hem beter maar wegbrengen

waar slaat dat nou weer op?
ik heb hier verschillende meningen over gelezen
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:26:35 #15
24606 edsuit
kind of blue
pi_9581746
een beetje ratelen vind ik overigens ook geen ramp, zolang je het maar niet in het "versterkergeluid" hoort, en dat is bij mij nu wel zo
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:43:35 #16
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_9582222
Zelfs een beetje ratelen horen via je versterker hoeft nog niet echt een probleem te zijn, er zijn gewoon zat bassen/gitaren die zoiets altijd een beetje hebben, hoe goed en door wie je em ook laat afstellen.

Ik heb nog een vraagje voor je: ze ratelen, maar heb je ook "dode" tonen, zegmaar hoge tonen (voorbij 12e fret ofzo) die veel minder vol klinken dan andere? Dat is nl. veel erger dan een beetje ratelen

yankee charlie dinges
pi_9582296
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:22 schreef edsuit het volgende:
..
[..]

waar slaat dat nou weer op?
ik heb hier verschillende meningen over gelezen

stond niet voor niks een achter....
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:47:42 #18
52177 KingKees
Gewoon ... Kees
pi_9582317
stel je snaren hoger af
Wie? Kees .. KingKees
  vrijdag 4 april 2003 @ 15:55:40 #19
24606 edsuit
kind of blue
pi_9582505
snaren hogen afstellen helpt wel een beetje maar niet helemaal. als ik nog verder ga dan wordt de action zo hoog dat het ook niet echt lekker meer spelen is
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:46 schreef _Etter_ het volgende:

stond niet voor niks een achter....

ja ok maar dat kan ook van alles betekenen.. je gaf verder ook geen antwoord op mijn vraag dus ik vatte het serieus op, sorry
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:43 schreef hyperfuzz het volgende:
Zelfs een beetje ratelen horen via je versterker hoeft nog niet echt een probleem te zijn, er zijn gewoon zat bassen/gitaren die zoiets altijd een beetje hebben, hoe goed en door wie je em ook laat afstellen.

Ik heb nog een vraagje voor je: ze ratelen, maar heb je ook "dode" tonen, zegmaar hoge tonen (voorbij 12e fret ofzo) die veel minder vol klinken dan andere? Dat is nl. veel erger dan een beetje ratelen

een beetje misschien niet maar het is bij mij wel heel erg, het geluid wordt er lelijk van.. met name op de A en D snaar is het meer ratel dan basgeluid
dode tonen heb ik volgens mij geen last van, maar ja bij sommige noten is dat dus nauwelijks te horen
pi_9583401
Wat linkjes over afstellen, gaan allemaal over gitaartjes, maar komt allemaal op hetzelfde neer:
http://www.geocities.com/fastlloyd/tech/setup1.html
http://guitar.about.com/library/weekly/aa010899.htm
http://www.jemsite.com/tech/t_1setup.htm

editje: fout linkje

vrijdag 4 april 2003 @ 16:31:12 #21
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_9583466
quote:
Op vrijdag 4 april 2003 15:19 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Eeuh, als je 25 euro voor gitaarsnaren hebt betaald, zijn ze zeker duur. Als het basssnaren waren, mag je niet zeuren Dan is 25 euro echt heel goedkoop.

Ja het waren bassnaren en ik zeur er ook niet over, het verbaasde me alleen. Ik vond het wel erg vreemd dat 1 van die snaren (de A snaar) zo snel knapte. Mijn point van mijn eerste reactie was juist dat ik erg blij was dat ik hem had weggebracht, ook voor die 55 euro.
Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
  zondag 6 april 2003 @ 15:45:44 #22
24606 edsuit
kind of blue
pi_9617413
verder niemand meer tips?
pi_9618743
Liggen je snaren niet te dicht op je hals?
Dan raken ze de frets, en gaan ze ook ratelen, heb ik ook gehad, gewoon je snaren een beetje hoger zetten..
  maandag 7 april 2003 @ 12:31:54 #24
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_9632890
Ik heb dat juist bij lagere tonen, maar dat is niet bij een basgitaar.
pi_16865706
[Gewoon lekker op een oud topic antwoorden . Maar ja, ik zie mijn antwoord hier nog niet tussen staan.]

Het kan ook zijn dat je frets ingesleten zijn. Die moeten dan gevlakt worden. Dat moet je niet zelf gaan doen, ook de gitaarbouwer/onderhouder.

Als je pech hebt zijn je frets al zo vaak gevlakt dat er nieuwe in moeten. Kost je nogal wat.

Het probleem met frets is dat het redelijk zacht metaal is, terwijl je snaren van keihard staal zijn. Als je dan ook nog eens hard drukt, dan vreten je snaren de frets gewoon op. Er komen dan kuiltjes in. Je snaren gaan dan rammelen omdat ze tegen de zijkanten van de kuiltjes aan trillen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')