abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 januari 2001 @ 14:42:47 #1
8578 Adinda
Expeditie Robinson = The Best
pi_631881
Wat een verschil: de trieste finale-uitzending van BB en de prachtige finale van Expeditie Robinson. Geweldig was dat. Hoe de 2 finalistes met elkaar omgingen. Hartsvriendinnen waren ze geworden. Tot het eind bleef het superspannend. Toen ik dat zag en ervoor trouwens ook dacht ik: "hier kan BB echt nooit aan tippen."

Ik kijk graag naar de diverse real-life drama's: behalve BB en ER volg ik nu ook De Mol. ER en De Mol hebben veel meer te bieden dan BB. Rond De Mol draait het om intelligentie: wie komt erachter wie de mol is? De kijker moet er ook achter zien te komen. En bij Expedition draaide het om survival, wat veel meer een uitdaging is dan maar wat rondhangen in een huis.

Wat ik jammer vind is dat BB veel bekender is dan ER en De Mol. De makers van die laatste 2 programma's zijn veel te bescheiden. Ze zouden er veel meer ruchtbaarheid aan moeten geven. Ik ben heel benieuwd naar de kijkcijfers maar volgens mij kijken veel meer mensen naar BB dan naar die andere.

Ik ben helemaal afgeknapt van BB en ga niet meer kijken naar BB3 (als het er al komt). Ik zou tegen jullie willen zeggen: vergeet BB3 en ga kijken naar kwaliteits real-life-drama's. Eentje is net begonnen: De Mol op Nederland 1. Big Brother is volgens mij failliet.

Groetjes, Adinda.

If your mind isn't open, keep your mouth shut too.
  maandag 8 januari 2001 @ 14:52:57 #2
272 R@b
No-nonsens
pi_631912
wie is de mol en Robinson Island zijn allemaal van te voren opgenomen programma's die ook niet live via internet te volgen zijn.

Daarom zijn ze bij voorbaat al niet te vergelijken met Big-Brother en De Bus, en voor mij totaal niet interessant.

We weten al hoeveel er ingegrepen wordt bij BB en DB. Dacht jij dat het er bij die voorafopgenomen zooi wél volledig real-life aan toe gaat.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 8 januari 2001 @ 15:43:02 #3
8578 Adinda
Expeditie Robinson = The Best
pi_632069
Voor mij maakt het geen reet uit of een programma van tevoren is opgenomen. De uitslag wordt toch geheim gehouden. Het gaat mij om de inhoud, de kwaliteit. Tuurlijk zijn Expeditie en De Mol gedeeltelijk geregisseerd. Daar ontkom je bijna niet aan. Ik kan daar niet mee zitten.

Het gaat mij om de essentie van het programma. Wat moeten de deelnemers doen om te winnen? Wat doen ze de hele dag? Bij Big Brother gaat het om jezelf te zijn, maar wel op zo'n manier dat je niet te irritant bent voor je mede-bewoners, en verder een beetje meehelpen in het huishouden en de weekopdrachten doen. Ook bij Expeditie en De Mol doen ze opdrachten, maar die zijn veel ruiger en moeilijker. Daarnaast gaat het bij Expeditie om eten te vinden en te bereiden, je eigen onderdak bouwen, en de tegenstanders verslaan in de opdrachten. En verder moet je net als bij Big Brother goed liggen bij de andere deelnemers, want je kan weggestemd worden. Bij De Mol gaat het om het vinden van de mol en de opdrachten, die net als bij Expeditie vrij zwaar zijn. Alleen draaien de opdrachten niet alleen om fysiek maar ook om intelligentie. En bij de 'executie' van een deelnemer, zoals het daar heet, stemmen de deelnemers elkaar niet weg, maar gaat het weer om intelligentie: wie maakt de meeste fouten bij het beantwoorden van vragen over de identiteit van De Mol.

Kortom, de lat ligt bij De Mol en Expeditie Robinson net wat hoger dan bij Big Brother. Daarom zijn ze voor mij veel interessanter.

If your mind isn't open, keep your mouth shut too.
pi_632136
zo eerlijk was robbinson ook niet toen melvin,karin en eva om de finale plaats vochten.
Was ook niet echt eerlijk.
melvin kreeg moeilijker vragen dan die andere dames.
de een kreeg open vragen,
en de ander meerkeuze vragen.
Lekker makkelijk dan
pi_632165
Het is natuurlijk maar waar je je prioriteiten legt. Ik vind het leuke van dat soort reality-programma's dat het een beperkte afschildering van de algehele maatschappij en de sociale verstandhoudingen binnen die maatschappij. Als je te veel gaat rommelen met allerlei activiteiten en doelen, dan ligt de focus minder op de gedragspatronen van de mensen binnen de groep en meer op het gezamelijke doel. De een vindt dat wel interessanter, ik persoonlijk vind dat alleen maar een vervelende afleiding van mijn uiteindelijke kijkdoel, namelijk het observeren van een groep mensen die gezamelijk een sociale hierachie probeert te creeeren. Het is dus maar waar je van houdt, alle vier de programma's hebben hun eigen charme.
  dinsdag 9 januari 2001 @ 22:29:09 #6
8578 Adinda
Expeditie Robinson = The Best
pi_636948
Berney, ik heb gekeken, en ik weet zeker dat alle kandidaten dezelfde soort vragen kregen. Zowel multiple choice als open vragen. Ik denk niet dat de makers Melvin zouden hebben willen benadelen, aangezien hij de perfecte 'Robinson' zou zijn geweest. Ik weet vrijwel zeker dat de makers er ook zo over denken.

Lamon, ik dacht er eerst net zo over. Maar de verveling sloeg toch toe. Voor zo'n programma heb je erg interessante mensen nodig. Dan had Ed veel langer moeten blijven. En helaas gaan de meest controversiele mensen er het eerste uit. Ik denk dat het groepsproces juist versnelt wordt door de gedeelde ontberingen bij Expeditie of het gezamelijke wantrouwen bij De Mol. Weliswaar in andere verhoudingen dan als ze onder normale, BB-omstandigheden hadden deelgenomen, maar toch.

If your mind isn't open, keep your mouth shut too.
  donderdag 11 januari 2001 @ 18:01:46 #7
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_642708
Adinda, don't bother om BB fans te converteren. Het grote verschil met ER is inderdaad internet. Het is allemaal live te volgen, dus interessant voor mensen die ervan houden de hele dag naar een stel losers in een prefab woning te kijken. Uiteraard keek ik ook regelmatig

ER is trouwens maar eens in de week, dus je kunt het prima combineren!

En over Melvin: Die was bij voorbaat kansloos. Niet dat hij moeilijkere vragen kreeg ofzo. Simpelweg omdat vrouwen (oops, vooroordeel, generalisatie, maar errug waar) nu eenmaal beter opletten bij wat anderen dragen). Een vrouwelijke collega merkt feilloos op wanneer ik nieuwe schoenen draag. Vice versa niet...

Religie maakt meer kapot dan je lief is
  donderdag 18 januari 2001 @ 14:57:25 #8
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_667197
BB is een gedeeltelijke "real life soap" ER en de Mol helemaal niet. BB wordt geprobeerd een minimaatschappij te creeren, bij ER en de Mol gaat het veel meer om het spelletje.

De Mol en ER zijn te zwaar geregiseerd. BB wordt ook wel geprobeerd te regiseren maar is doordat internet meekijkt veel minder te beïvloeden dan ER en de Mol. Daarbij benaderd BB door zijn omgeving veel meer het leven van alle dag dan die andere programma's.

Het komt erop neer dat BB een real life soap is en dat ER en De Mol meer een real life quiz is. Kortom ze zijn niet met elkaar te vergelijken.

pi_667908
quote:
Op 18 januari 2001 14:57 schreef marky het volgende:
BB is een gedeeltelijke "real life soap" ER en de Mol helemaal niet. BB wordt geprobeerd een minimaatschappij te creeren, bij ER en de Mol gaat het veel meer om het spelletje.

De Mol en ER zijn te zwaar geregiseerd. BB wordt ook wel geprobeerd te regiseren maar is doordat internet meekijkt veel minder te beïvloeden dan ER en de Mol. Daarbij benaderd BB door zijn omgeving veel meer het leven van alle dag dan die andere programma's.

Het komt erop neer dat BB een real life soap is en dat ER en De Mol meer een real life quiz is. Kortom ze zijn niet met elkaar te vergelijken.


Beetje wat ik 4 posts terug al zei, dus. Geeft niets, ik ben blij dat je het zo roerend met mijn mening eens bent
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')