abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 maart 2003 @ 03:08:40 #1
36783 ROLLENDE_BABBA
NOG STEEDS NIET OPGEFOKT
pi_9403647
Ik ga 13 april naar mijn vriendin in Colombia. Ik heb al heel veel gelezen over Colombia en kontakt gehad met mensen die er geweest zijn.
Maar ik ben nog steeds op zoek naar mensen die er een keer geweest zijn of die mij handige tips kunnen geven. Ik weet dat het een gevaarlijk land KAN zijn. Dus dat hoeft niemand me meer te vertellen!

Wat mij vooral interreseert zijn de bepaalde gewoontes die ik zou moeten weten of wat handig is om te weten als ik daar ben.

Ik ga naar Manizales in de provincie Caldas. Ik zit niet in een hotel ofzo, maar gewoon bij haar thuis bij haar familie. Mischien heeft iemand handige links, foto's, ervaring of informatie over dat gebied.

God zou zeggen;"Alles is te programmeren"!!
pi_9403712
was er vorige maand met mijn vriendin (die in colombia geboren is).
ik vond het wel fijn dat zij de taal perfect spreekt en weet hoe of wat.... maar er niet als de laatste tourist uitzien en alles komt goed...
  donderdag 27 maart 2003 @ 10:07:16 #3
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_9405396
Lonely Planet - Colombia
Blader anders ook eens door de LP in de plaatselijke boekwinkel, staan altijd stukken in over cultuur/gebruiken etc. Ik weet niet of het de moeite van het kopen waard is als je alleen iemand wilt bezoeken.

Reisadvies Ministerie van buitenlandse zaken
Lijkt mij duidelijk, maar wist je zelf waarschijnlijk al.

Ik kan je zeker aanraden om One Hundred Years of Solitude van Gabriel García Márquez (of een van zijn andere boeken) te lezen als je meer over de colombiaanse cultuur en denkwijze wilt weten.

  donderdag 27 maart 2003 @ 16:47:36 #4
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_9413529
Owwww.... wat cool! Colombia staat echt héél hoog op mijn lijstje van te-bezoeken landen!

Ik ben er zelf dus nooit geweest, dus over specifiek-Colombiaanse zaken kan ik je weinig vertellen. Wel heb ik redelijk wat ervaring in Latijns Amerika en heb ik zelf een paar maanden terug een poosje bij de ouders van mijn Peruaanse vriend gezeten. Geen idee in hoeverre je haar familie al kent, of hoeveel je weet van Latijns Amerika, maar ik ga gewoon even los, ok?!

Wat denk ik wel heel leuk is (en dit heb je waarschijnlijk zelf ook al bedacht) is wat Hollandse zaken voor hen meenemen. Een keer zo'n Hollandse souvenirwinkel induiken doet wonderen. Wat sowieso natuurlijk geweldig is is een Hollands kaasje meenemen (wel even vacuum laten verpakken ivm douane). Schijnbaar verkopen ze in Amsterdam ook voorverpakte tulpenbolletjes die je wél mee mag nemen (normaal gesproken mag dit natuurlijk niet). Drop doet het vanzelfsprekend niet zo denderend, maar stroopwafels waren een groot succes! Verder kun je in de meeste van die winkeltjes een boekje over Nederland in het Spaans kopen met heel veel fotos. Dat is ook super, omdat je dan kunt laten zien hoe vreselijk anders het is (ik heb geen idee hoe bereisd de familie van je vriendin is, die van mijn vriend zijn nog nooit buiten Latijns Amerika geweest).

Houd er bij het meenemen van cadeautje rekening mee dat een Latino-familie enorm kan zijn. Niet alleen rekeninghouden met ouders en broertjes, maar ook met (achter-)neven en -nichten is wel handig, mijn ervaring is dat iedereen continu komt binnenvallen en ze zullen zeker jou even komen bekijken! Stel je er maar op in dat je niet veel privacy zult hebben.... (maar gezellig is het wel).
Foto's van je eigen familie meenemen is ook een leuk idee. Vooral omdat familie daar toch nog even een slagje belangrijker is dan hier.
Vergeleken met mijn eigen familie is die van mijn vriend vreselijk warm en emotioneel. Er wordt gelijk geknuffeld, gespeecht (dat ze zo blij zijn dat je er bent), iedereen komt langs om je te bewonderen en als je weer weggaat wordt er gehuild. Wen d'r maar vast aan!
En misschien alvast een paar oefenstapjes salsa?! Alle Colombianen die ik ken zijn fantastische salsa-dansers namelijk!

Que te vayas bien!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 27 maart 2003 @ 19:12:57 #5
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_9416124
Verder dan enkele keren Bogotá gaat mijn ervaring niet, maar ik raad je zeker aan deze stad in je reisplannen op te nemen: is zeker de moeite waard !

(een praktische open deur: ik neem aan dat je je gele boekje in orde hebt ??)

zonnig Brasil
pi_9418000
Colombia rulez!

Zelf ben ik vanaf Catagena met locale bussen helemaal door Colombia naar het zuiden gereisd tot in Ecuador.
Catagena is een van de mooiste steden van latijns amerika met een relaxed carribisch sfeertje. Cali is leuk tussen kerst&oud/nieuw want dan is er een soort festival. Hier wonen de mooiste vrouwen van Colombia, dus je bent gewaarschuwd ( ).
Vooral de route tussen Medellin en Cali is landschappelijk prachtig. Hou wel rekening met lange rijstijden (veel bergen en bochten).

Zorg wel dat je een beetje Spaans spreekt want met Engels kom je helemaal nergens. Een klein beetje Spaans is al genoeg, want in tegenstelling tot Nederland heeft in Colombia iedereen TIJD dus het maakt niet uit als het 15 minuten duurt om iets uit te leggen .

  dinsdag 1 april 2003 @ 12:04:34 #7
36783 ROLLENDE_BABBA
NOG STEEDS NIET OPGEFOKT
pi_9506582
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 21:08 schreef Aernout het volgende:
Colombia rulez!

Zelf ben ik vanaf Catagena met locale bussen helemaal door Colombia naar het zuiden gereisd tot in Ecuador.
Catagena is een van de mooiste steden van latijns amerika met een relaxed carribisch sfeertje. Cali is leuk tussen kerst&oud/nieuw want dan is er een soort festival. Hier wonen de mooiste vrouwen van Colombia, dus je bent gewaarschuwd ( ).
Vooral de route tussen Medellin en Cali is landschappelijk prachtig. Hou wel rekening met lange rijstijden (veel bergen en bochten).

Zorg wel dat je een beetje Spaans spreekt want met Engels kom je helemaal nergens. Een klein beetje Spaans is al genoeg, want in tegenstelling tot Nederland heeft in Colombia iedereen TIJD dus het maakt niet uit als het 15 minuten duurt om iets uit te leggen .


Beter! Ik ben ook erg benieuwd! Ik hoor van iedereen die er geweest is dat het echt bizar is daar, en vooral heel erg mooi. Volgende week zondag ga ik. Ik neem een woordenboekje mee, maar ben vooral onder jongeren en die kunnen allemaal heel goed Engels spreken. En ben trouwens al bezig met Spaanse les. Ik ga naar Manizales dat ligt ongeveer tussen Medellin en Cali geloof ik. Maar zijn er nog "gebruiken/gewoontes" die handig kunnen zijn om te weten?
God zou zeggen;"Alles is te programmeren"!!
pi_11959209
hi

ik wil in december naar bucaramanga
is er iemand die daar al is geweest
misschien nog een paar goede tips??

iedereen wil naar de hemel maar niemand wil er dood
pi_12179300
Ter info:

In tegenstelling tot wat sommige reisbureau's nog steeds beweren geldt er momenteel geen negatief reisadvies voor Colombia. Dit is Gechekt bij het Calamiteitenfonds, en zij bevestigden dit. Reizen naar Colombia kunnen dus
gewoon verzekerd worden en dus ook aangeboden worden door de reisbureau's.

Reisadvies van buitenlandse zaken voor Colombia is recentelijk aangepast:

"De veiligheidssituatie in Colombia is de laatste tijd enigszins verbeterd. Bezoeken kunnen plaatsvinden mits hierbij de nodige maatregelen in acht worden genomen. Beperk het dragen van sieraden en tassen zo veel mogelijk en neem taxis op bestelling. Zorg voor opvang en begeleiding tijdens uw verblijf in het land.
Reizen per auto tussen de grote steden en bezoeken aan het platteland dienen echter nog steeds te worden afgeraden."


www.colomlanda.com

pi_17195014
Zijn er nog meer fokkers die hier geweest zijn? Is Colombia goed te bereizen voor een (Spaanssprekende) vrouw alleen? Of is het werkelijk zo gevaarlijk als men zegt?
Ik wil dit najaar gaan reizen en zit nog te twijfelen tussen Panama & Colombia, Laos & Cambodja of Equatoriaal Guinea & Gabon.
  zondag 15 februari 2004 @ 14:47:25 #11
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_17195195
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 21:08 schreef Aernout het volgende:
Colombia rulez!

Zelf ben ik vanaf Catagena met locale bussen helemaal door Colombia naar het zuiden gereisd tot in Ecuador.
Catagena is een van de mooiste steden van latijns amerika met een relaxed carribisch sfeertje. Cali is leuk tussen kerst&oud/nieuw want dan is er een soort festival. Hier wonen de mooiste vrouwen van Colombia, dus je bent gewaarschuwd ( ).
Vooral de route tussen Medellin en Cali is landschappelijk prachtig. Hou wel rekening met lange rijstijden (veel bergen en bochten).

Zorg wel dat je een beetje Spaans spreekt want met Engels kom je helemaal nergens. Een klein beetje Spaans is al genoeg, want in tegenstelling tot Nederland heeft in Colombia iedereen TIJD dus het maakt niet uit als het 15 minuten duurt om iets uit te leggen .


Cali :| Medellin :| Noord Ecuador :|.

Zal best mooi zijn, maar tegelijkertijd wel de meest gevaarlijke plekken van Zuid-Amerika als blanke...

pi_17264253
quote:
Op zondag 15 februari 2004 14:42 schreef Vogue het volgende:
Zijn er nog meer fokkers die hier geweest zijn? Is Colombia goed te bereizen voor een (Spaanssprekende) vrouw alleen? Of is het werkelijk zo gevaarlijk als men zegt?
Ik wil dit najaar gaan reizen en zit nog te twijfelen tussen Panama & Colombia, Laos & Cambodja of Equatoriaal Guinea & Gabon.
Colombia is goed te bereizen voor een vrouw alleen, zeker als ze ook nog Spaans spreekt. Een aantal maanden geleden was ik er en nu was mijn reis daar niet geheel vlekkeloos, maar dat was gewoon domme pech. De Caribische kust is erg mooi, Cartagena een fantastische stad en een beetje verder naar het oosten is Santa Marta en omgeving ook zeker de moeite waard. Bogota is een moderne stad, Medellin en Cali schijnen ook erg leuk te zijn, maar daar ben ik nog niet geweest, wel van plan trouwens om in juni weer terug te gaan naar Colombia. Als je trouwens naar Panama - Colombia gaat, bedenk wel dat je niet zomaar van Panama naar Colombia kan gaan over land, tenzij je er bijna zeker van wilt zijn dat je beroofd of gegijzeld wordt. Vliegen kan uiteraard wel en het is ook met boot mogelijk (dat heb ik gedaan), maar met de boot heb je wel meer tijd nodig, want het kan even duren voordat je een boot gevonden hebt (het kostte mij iets meer dan een week om een boot te vinden).
pi_17298852
Dat lijkt me heel gaaf inderdaad, over land van Panama naar Colombia, maar gezien er juist op dat stuk geen weg ligt en gezien ik geen zin heb in een ontmoeting met guerillas in het oerwoud, lijkt me dat niet verstandig. Ik zat te denken om dan van Panama naar San Andres te vliegen, een weekje strand en zee te doen en vanuit San Andres verder te vliegen naar Bogota. Tot nu toe zijn het nog voornamelijk gedachten, maar dat ik ze in de nabije toekomst uit ga voeren staat vast

Dankjewel voor de tips!

pi_22352442
quote:
Is Colombia goed te bereizen voor een (Spaanssprekende) vrouw alleen?
Gelukkig zijn de Latijnse mannen helemaal niet handtastelijk en zijn vrouwen niet kwetsbaarder dan mannen.

Mijn vriendin gaat in elk geval niet alleen naar Colombia toe ook al komt ze uit Argentinie en woont ze in Brazilie
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_22366710
Daar ik al tien jaar in Colombia woon en denk een beetje van de hoed en de rand te weten toch even een reactie op vorige meningen.

Mooi is Colombia,heel mooi zelfs,bergen,de Grote Oceaan en de kust in de Caraiben en de Amazone
Een typies Latijns land en niemand heeft haast,behalve taxi chauffeurs,de wereld is van hun,dus ook de openbare weg.
Even wat bij een bank regelen,ja hoor netjes in de rij en na een goed half uur heb je dan geregeld wat in Holland twee minuten duurt.
Doch overal in het land zijn geldautomaten,dus cash geld of dergelijke meenemen is overbodig.
De Colombiaan zelf is een warm en hartelijk persoon en vooral voor Europeanen.
Het openbaar vervoer is goed tot redelijk en vooral prima zijn de bus lijndiensten tussen de grote steden.
Aanraders zijn de kusten in het noorden met Carthagena en Sta Martha,ook wat toeristies ingesteld.
De kust aan de Pacific(Grote Oceaan) is daar en tegen veel mooier,veel ruwer en een overweldige natuur,doch ook ik ben daar de laatste twee jaar niet meer geweest vanwege de mogenlijke aanwezigheid van de guerilla.
Bogota werd hiervoor al eerder vermeld,nou voor mij mag je het hebben,3000 meter hoog,ongezellig,koud en duur.
Doch andere plaatsen zijn er genoeg,Manizales,Medellin en vooral Cali en het is waar,de mooiste vrouwen van het land komen uit Cali.
Advies voor wie Colombia wil bezoeken,probeer niet op te vallen,doe je als buitenlander al genoeg,probeer toch het Spaans een beetje onder de knie te krijgen en zorg dat je nooit meer als 150.000 pesos (pakweg 50 Euro) op zak heb en leer wachten,eigenlijk overal op.
Iemand uit dit forum had het over San Andres een Colombiaans eiland voor de kust van Nigaragua.
Ik kom daar regelmatig aangezien ik daar over een appartement beschik,ja een niet te touristies,vrolijk eiland met voor 50% een zwarte bevolking die uitsluitend Engels spreekt.
Er in de buurt ligt een kleiner eiland nl Providencia en dat is werkelijk het paradijs.
Oke,zo maar wat opmerkingen van deze kant van de aardbol.
Succes voor degene welke gaat.
pi_22367211
quote:
Aanraders zijn de kusten in het noorden met Carthagena en Sta Martha,ook wat toeristies ingesteld.
Dat is dan ook meteen het veiligste(relatief) van Colombia
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_22372642
Lees ook eens Ontvoeringsbericht van Garcia Marquez. Is een soort documentaire over een golf van ontvoeringen door het Kali cartel van Escobar.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  zondag 3 oktober 2004 @ 14:47:50 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_22372962
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 15:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gelukkig zijn de Latijnse mannen helemaal niet handtastelijk en zijn vrouwen niet kwetsbaarder dan mannen.
Wat een vaag commentaar?!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_22391162
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 14:30 schreef julekes het volgende:
Lees ook eens Ontvoeringsbericht van Garcia Marquez. Is een soort documentaire over een golf van ontvoeringen door het Kali cartel van Escobar.
Waar valt dat te lezen dan?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_22391751
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 10:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Waar valt dat te lezen dan?
Het is een boek. Dus om je vraag te beantwoorden, in het boek zelf.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_22392056
Eens even Google-en.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_36986322
Ik ken iemand die ieder jaar naar Santa Marta gaat om zwarte hoeren te neuken. Santa Marta lijkt me niet veel maar dat zal wel een vooroordeel zijn

Ik wil ongeveer een week naar Bogota gaan, is dat te lang of is dat precies goed? Kan je overigens met de bus veilig naar Carthagena reizen en hoe lang is die reis?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_36986352
Hoe is het de TS overigens bevallen in Colombia?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_38617877
Zelf ben ik nog niet in Colombia geweest, maar heb wel contact met iemand die woont en werkt in Bogota. En ze is ook Colombiaanse. Zij zegt dat alles er veilig en normaal is, toch in de steden en de kustplaatsen. De guerilla's zitten vooral in de bergen. Het ljkt mij een enorm mooi land!
  woensdag 14 juni 2006 @ 03:14:40 #25
111528 Viajero
Who dares wins
pi_38837880
Colombia is helemaal geweldig!

Ik ben alleen in Bogota e/o geweest, en vond de mensen echt supervriendelijk en redelijk efficient. Goede service with a smile overal (try that in Asterdam) heerlijk eten, supermooie omgeving en natuurlijk Aguardiente.
Je valt als blanke blonde buitenlander wel op, toen ik daar door een winkelcentrum liep keken echt veel mensen naar me, best wel bizar.. maar ik spreek goed Latijns Amerikaans Spaans en dat wordt enorm gewaardeerd.
Veel geuniformeerden op straat, maar veel daarvan ook ongewapend. Ik heb me daar geen moment bedreigd gevoeld, en ze vertelden me ook dat het met Uribe veel veiliger is geworden.

In Juli weer, en Augustus waarschijnlijk ook naar Cartagena of San Andres.

Viva Colombia!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_39908969
In welk opzicht efficient?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:37:55 #27
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_49878152
* schop!

Iemand hier een idee hoe het zit met duiken in Colombia? Weet dat je op de eilanden kunt duiken, maar dat schijnt nogal duur te zijn en misschien ook nogal een gedoe om daar heen te gaan. Begreep ook dat je in de buurt van Cartagena kunt duiken. Dat zou ideaal zijn, omdat ik dan wat anders kan gaan doen (dansen?!) terwijl reisgezel duikt. Maar hoe is het duiken in de buurt van Cartagena?!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 12:20:20 #28
111528 Viajero
Who dares wins
pi_49883670
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:37 schreef Hik het volgende:
* schop!

Iemand hier een idee hoe het zit met duiken in Colombia? Weet dat je op de eilanden kunt duiken, maar dat schijnt nogal duur te zijn en misschien ook nogal een gedoe om daar heen te gaan. Begreep ook dat je in de buurt van Cartagena kunt duiken. Dat zou ideaal zijn, omdat ik dan wat anders kan gaan doen (dansen?!) terwijl reisgezel duikt. Maar hoe is het duiken in de buurt van Cartagena?!
Ik ben er niet geweest, maar je schijnt bij Cartagena, Santa Marta en San Andres heel goed te kunnen duiken.

En dan kan jij idd dansen, of lekker van een koud biertje genieten (Club Colombia )
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_70413895
Welke steden/plaatsen moet je nou mijden voor de FARC.. Ik heb gehoord dat je als gringo een target bent om gekidnapped te worden door die lui.. vertrekken er directe vluchten van Amsterdam Schiphol naar Colombia?
pi_70416646
Nu de tickets de helft kosten moet het er volgende maand van komen denk ik. Met wat geluk ook nog langs Lima en Santiago
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70418820
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nu de tickets de helft kosten moet het er volgende maand van komen denk ik. Met wat geluk ook nog langs Lima en Santiago
rechtstreeks vlucht vanuit Nederland naar Colombia?
pi_70424162
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 10:47 schreef chiboi het volgende:

[..]

rechtstreeks vlucht vanuit Nederland naar Colombia?
nee, die zijn nog even duur
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70425255
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 14:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

nee, die zijn nog even duur
hoe vlieg jij dan? via de Antillen?
pi_70425375
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 10:07 schreef Northpole het volgende:

Colombia was de favoriete lonely planet vakantiebestemming van 2006 (geloof ik, jaar weet ik niet precies)
Never into somethin'
pi_70425438
Colombia is een prachtland, sowieso is Zuid Amerika prachtig.
pi_70426646
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 15:33 schreef chiboi het volgende:

[..]

hoe vlieg jij dan? via de Antillen?
Buenos Aires
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 27 juni 2009 @ 19:02:19 #37
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70431072
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 00:22 schreef chiboi het volgende:
Welke steden/plaatsen moet je nou mijden voor de FARC.. Ik heb gehoord dat je als gringo een target bent om gekidnapped te worden door die lui.. vertrekken er directe vluchten van Amsterdam Schiphol naar Colombia?
Nee, er zijn geen rechtstreekse vluchten. Er zijn wel veel vluchten via de VS.
Eigenlijk kun je het hele "middenstuk" van Colombia (de band tussen de twee bergruggen en daarop) heel goed bezoeken. Dat betekent dat alle belangrijke "toeristenplaatsen" (zeer relatief begrip in Colombia) zoals Bogota, Cali, Medellín, Cartagena en Popayán goed te bereizen zijn en dat je ook makkelijk van plaats tot plaats kunt gaan met bussen (wij hebben wel nachtbussen vermeden, maar als ik nog eens ga zou ik dat ook nog wel doen). In de grote steden is het overdag gewoon vergelijkbaar met andere LA-steden qua veiligheid, 's avonds zou ik iets voorzichtiger zijn. Je kunt het beste een taxi naar je hotel of restaurant laten komen en je precies af laten zetten waar je moet zijn. Behalve in echt drukke uitgaansgebieden zou ik niet zomaar over straat gaan dwalen (maargoed, dat zou ik in Lima, Quito en Rio ook niet doen ).

Het gedeelte aan de Atlantische kust en dicht tegen de grens met Ecuador is wat onrustiger en de jungle (behalve Laetitia) kun je beter mijden, maar op zich heb je daar ook vrij weinig te zoeken. Qua veiligheid helpt het spreken van de taal ook aanzienlijk en een beetje inlezen over de situatie. In Colombia zijn nog een stuk meer guerrilla organisaties actief dan alleen de FARC en ook het leger en de paramilitairen maken er een flinke puinhoop van. Veel Colombianen kunnen er ook geen touw meer aan vastknopen af en toe, maar een klein beetje begrip van de achtergronden van het conflict helpen wel in je gesprekken daar.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_70432197
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 19:02 schreef Hik het volgende:

[..]

Nee, er zijn geen rechtstreekse vluchten. Er zijn wel veel vluchten via de VS.
Eigenlijk kun je het hele "middenstuk" van Colombia (de band tussen de twee bergruggen en daarop) heel goed bezoeken. Dat betekent dat alle belangrijke "toeristenplaatsen" (zeer relatief begrip in Colombia) zoals Bogota, Cali, Medellín, Cartagena en Popayán goed te bereizen zijn en dat je ook makkelijk van plaats tot plaats kunt gaan met bussen (wij hebben wel nachtbussen vermeden, maar als ik nog eens ga zou ik dat ook nog wel doen). In de grote steden is het overdag gewoon vergelijkbaar met andere LA-steden qua veiligheid, 's avonds zou ik iets voorzichtiger zijn. Je kunt het beste een taxi naar je hotel of restaurant laten komen en je precies af laten zetten waar je moet zijn. Behalve in echt drukke uitgaansgebieden zou ik niet zomaar over straat gaan dwalen (maargoed, dat zou ik in Lima, Quito en Rio ook niet doen ).

Het gedeelte aan de Atlantische kust en dicht tegen de grens met Ecuador is wat onrustiger en de jungle (behalve Laetitia) kun je beter mijden, maar op zich heb je daar ook vrij weinig te zoeken. Qua veiligheid helpt het spreken van de taal ook aanzienlijk en een beetje inlezen over de situatie. In Colombia zijn nog een stuk meer guerrilla organisaties actief dan alleen de FARC en ook het leger en de paramilitairen maken er een flinke puinhoop van. Veel Colombianen kunnen er ook geen touw meer aan vastknopen af en toe, maar een klein beetje begrip van de achtergronden van het conflict helpen wel in je gesprekken daar.
OK thanks voor de info .. De vluchten via de VS, heb je het over overstappen of echt via, dat het daar even een tussenstop doet om reizigers om te pikken en kerosine te fuelen... Ik heb namelijk geen zin om in de VS uit te stappen en dan vervolgens te wachten op een ander vliegtuig..
pi_70432688
Je moet het vliegtuig uit, bagage meenemen, douane door, douane door en bagage inchecken

En dan heb je nog een paar mongolen met een petje op die te veel tijd hebben
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 29 juni 2009 @ 14:51:09 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70479301
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 19:41 schreef chiboi het volgende:

[..]

OK thanks voor de info .. De vluchten via de VS, heb je het over overstappen of echt via, dat het daar even een tussenstop doet om reizigers om te pikken en kerosine te fuelen... Ik heb namelijk geen zin om in de VS uit te stappen en dan vervolgens te wachten op een ander vliegtuig..
Een rechtstreekse vlucht is ook een rechtstreekse vlucht als je vliegtuig even landt en dan weer doorgaat. Ik heb het dus over overstappen. Als je dat niet in de VS wilt doen is Spanje waarschijnlijk je enig optie (Iberia ), of vliegen naar Peru, Ecuador of Venezuela en daar een aparte vlucht naar Colombia nemen. Ben bang dat je dan wel duurder uitbent.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_70479419
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 19:02 schreef Hik het volgende:

In de grote steden is het overdag gewoon vergelijkbaar met andere LA-steden qua veiligheid
Op dit moment zijn de grote steden in Colombia zelfs veiliger dan menig andere stad in Zuid-Amerika, bijvoorbeeld Caracas.
Never into somethin'
pi_70482551
quote:
Op maandag 29 juni 2009 14:54 schreef SanJuanDePasto het volgende:

[..]

Op dit moment zijn de grote steden in Colombia zelfs veiliger dan menig andere stad in Zuid-Amerika, bijvoorbeeld Caracas.
Caracas is dan ook niet bepaald een goed voorbeeld
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 29 juni 2009 @ 18:51:53 #43
111528 Viajero
Who dares wins
pi_70487617
quote:
Op maandag 29 juni 2009 14:51 schreef Hik het volgende:

[..]

Een rechtstreekse vlucht is ook een rechtstreekse vlucht als je vliegtuig even landt en dan weer doorgaat. Ik heb het dus over overstappen. Als je dat niet in de VS wilt doen is Spanje waarschijnlijk je enig optie (Iberia ), of vliegen naar Peru, Ecuador of Venezuela en daar een aparte vlucht naar Colombia nemen. Ben bang dat je dan wel duurder uitbent.
Via Spanje met Iberia is goed te doen. Overstappen in Madrid of Barcelona.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_70537996
Air France vliegt ook rechtstreeks op Bogota trouwens. Hadden laatst nog een aanbieding (check wel ff airfrance.be, want .nl was een stuk duurder )
pi_70554233
Via Parijs dus
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_70554817
TVP
  woensdag 1 juli 2009 @ 18:34:50 #47
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_70555076
Ik hoorde dat er ook een directe vlucht Bogota - Frankfurt komt. Dat is wel handig voor degenen die in Nederland wonen. Momenteel zijn Madrid en Parijs inderdaad de enige opties vanuit Europa. Vlak trouwens Aviance niet uit, prima luchtvaartmaatschappij die momenteel gebruik maakt van Airbus 330 (nog geen crashes mee gehad) voor vluchten van en naar Europa.

Alle goeie tips zijn wel zo'n beetje gegeven hier. Chiboi, waar in Colombia ga je naartoe en wanneer? Ik woon er zelf de helft van het jaar (Bogotá).

Viajero, goed jou ook weer eens tegen te komen
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_70564614
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:34 schreef Strani het volgende:
Ik hoorde dat er ook een directe vlucht Bogota - Frankfurt komt. Dat is wel handig voor degenen die in Nederland wonen. Momenteel zijn Madrid en Parijs inderdaad de enige opties vanuit Europa. Vlak trouwens Aviance niet uit, prima luchtvaartmaatschappij die momenteel gebruik maakt van Airbus 330 (nog geen crashes mee gehad) voor vluchten van en naar Europa.

Alle goeie tips zijn wel zo'n beetje gegeven hier. Chiboi, waar in Colombia ga je naartoe en wanneer? Ik woon er zelf de helft van het jaar (Bogotá).

Viajero, goed jou ook weer eens tegen te komen
Chiboi vertelde me dat hij naar Cali wil en dan naar Medellin via Pereira en Armenia. Vanuit Medellin naar Cartagena.. Leuke route vind je niet.. Weet jij misschien wanneer hij het beste kan gaan.. Wanneer hebben de Colombianen zoiets als zomervakantie, want het lijkt hem retegezellig om met Colombiaanse studenten om te gaan.
Hij denkt erover om via de Ned. Antillen op Colombia te vliegen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 23:56:01 #49
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_70566552
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 23:05 schreef matarazi het volgende:

[..]

Chiboi vertelde me dat hij naar Cali wil en dan naar Medellin via Pereira en Armenia. Vanuit Medellin naar Cartagena.. Leuke route vind je niet.. Weet jij misschien wanneer hij het beste kan gaan.. Wanneer hebben de Colombianen zoiets als zomervakantie, want het lijkt hem retegezellig om met Colombiaanse studenten om te gaan.
Hij denkt erover om via de Ned. Antillen op Colombia te vliegen.
Leuk inderdaad. Ik heb zelf van de grote steden alleen nog Bogotá gezien..ik ben echt zo'n arrogante hoofdstedeling wanneer ik daar ben.

De langste vakantie is denk ik rond de kerst, gezien Colombia niet echt seizoenen heeft. Ik zal eens aan m'n vrouw vragen of Colombiaanse studenten ook de gewoonte hebben om het land door te reizen in vakanties.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_70566799
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 23:56 schreef Strani het volgende:

[..]

Leuk inderdaad. Ik heb zelf van de grote steden alleen nog Bogotá gezien..ik ben echt zo'n arrogante hoofdstedeling wanneer ik daar ben.

De langste vakantie is denk ik rond de kerst, gezien Colombia niet echt seizoenen heeft. Ik zal eens aan m'n vrouw vragen of Colombiaanse studenten ook de gewoonte hebben om het land door te reizen in vakanties.
Vraag even aan je vrouw wanneer de langste vakantie is voor de studenten, zegmaar de zomervakantie die wij hier in NL kennen.. is dat ook daar in de maanden juli/augustus of ergens aan het eind van het jaar of begin van het jaar.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 19:50:46 #51
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_70623234
Ook een interessante luchtvaartmaatschappij om op Bogota te vliegen is Air Comet. Vanuit Madrid zijn er bijna altijd wel aanbiedingen. Nu kost een retourtje 721 euro incl.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 16:07:02 #52
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_70643380
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 19:50 schreef Lemans24 het volgende:
Ook een interessante luchtvaartmaatschappij om op Bogota te vliegen is Air Comet. Vanuit Madrid zijn er bijna altijd wel aanbiedingen. Nu kost een retourtje 721 euro incl.
Da's waar, maar hou dan wel in het achterhoofd dat dit een behoorlijk slechte maatschappij is. Slechte service, vertragingen et cetera. Ik heb ze meerdere malen gebruikt naar Bogotá, en zelden tevreden geweest. Laatste keer was er 9 uur vertraging, zonder enige uitleg.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 6 juli 2009 @ 11:53:03 #53
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70694878
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 19:50 schreef Lemans24 het volgende:
Ook een interessante luchtvaartmaatschappij om op Bogota te vliegen is Air Comet. Vanuit Madrid zijn er bijna altijd wel aanbiedingen. Nu kost een retourtje 721 euro incl.
Ik heb daar toen ook naar gekeken, maar je moet dan ook nog een retourtje Madrid kopen én waarschijnlijk twee nachten verblijven in Madrid, omdat je anders je vlucht niet haalt. Al met al heel veel gedoe voor weinig of geen beparing in kosten (tenzij je al in Madrid bent natuurlijk).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 6 juli 2009 @ 14:30:17 #54
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_70700457
quote:
Op maandag 6 juli 2009 11:53 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik heb daar toen ook naar gekeken, maar je moet dan ook nog een retourtje Madrid kopen én waarschijnlijk twee nachten verblijven in Madrid, omdat je anders je vlucht niet haalt. Al met al heel veel gedoe voor weinig of geen beparing in kosten (tenzij je al in Madrid bent natuurlijk).
Probeer voor de heenweg gewoon een vlucht naar Madrid te pakken waarmee je zo'n 4 tot 6 uur speling hebt met de Air Comet vlucht. Op de terugweg is een hotel misschien wel handiger, als je de vluchten apart hebt moeten boeken.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_70702276
Waarom boek je dan niet gewoon Iberia?

Dan heb je wel een aansluitende vlucht, wordt je bagage doorgelabeld en mocht je de vlucht missen kom je op de volgende en krijg je een hotelovernachting en eten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 6 juli 2009 @ 19:55:26 #56
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_70713261
quote:
Op maandag 6 juli 2009 15:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom boek je dan niet gewoon Iberia?

Dan heb je wel een aansluitende vlucht, wordt je bagage doorgelabeld en mocht je de vlucht missen kom je op de volgende en krijg je een hotelovernachting en eten
Omdat het altijd goedkoper kan...

Overigens heb ik één keer met Air Comet gevlogen, dat was een enkeltje Lima-Madrid. Voor een enkeltje is het bijna de enige mogelijkheid, omdat je dat bij de meest maatschappijen niet eens kunt kopen voor een normaal tarief.

De service beviel mij prima, inclusief eten, drank en een LCD-entertainment systeem (low-budget geval, met een roulatiesysteem voor de films). Vertrek en aankomst waren ook op tijd, dus geen klagen. Kon inderdaad niet gelijk door van Madrid naar NL, maar dat was ik toen ook niet van plan; wilde eerst een beetje acclimatiseren na een jaar Latijns Amerika.

Wel irritant was dat ik op het vliegveld van Lima nog contant oprotbelasting moest betalen, terwijl ik m'n laatste geld net had ingewisseld/uitgegeven. Dacht dat geintje te kunnen ontlopen, omdat ik dat in bijvoorbeeld Mexico ook niet hoefde te betalen...
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:01:48 #57
111528 Viajero
Who dares wins
pi_71707376
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 18:34 schreef Strani het volgende:
Ik hoorde dat er ook een directe vlucht Bogota - Frankfurt komt. Dat is wel handig voor degenen die in Nederland wonen. Momenteel zijn Madrid en Parijs inderdaad de enige opties vanuit Europa. Vlak trouwens Aviance niet uit, prima luchtvaartmaatschappij die momenteel gebruik maakt van Airbus 330 (nog geen crashes mee gehad) voor vluchten van en naar Europa.

Alle goeie tips zijn wel zo'n beetje gegeven hier. Chiboi, waar in Colombia ga je naartoe en wanneer? Ik woon er zelf de helft van het jaar (Bogotá).

Viajero, goed jou ook weer eens tegen te komen
Hola Strani!

Ik blijf mijn reis naar Colombia maar uitstellen... hopelijk november dit jaar. Er zit een kans in dat ik voor werk een aantal keer naar Colombia ga, waarschijnlijk Bogota.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_71711309
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:55 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Omdat het altijd goedkoper kan...

Overigens heb ik één keer met Air Comet gevlogen, dat was een enkeltje Lima-Madrid. Voor een enkeltje is het bijna de enige mogelijkheid, omdat je dat bij de meest maatschappijen niet eens kunt kopen voor een normaal tarief.

De service beviel mij prima, inclusief eten, drank en een LCD-entertainment systeem (low-budget geval, met een roulatiesysteem voor de films). Vertrek en aankomst waren ook op tijd, dus geen klagen. Kon inderdaad niet gelijk door van Madrid naar NL, maar dat was ik toen ook niet van plan; wilde eerst een beetje acclimatiseren na een jaar Latijns Amerika.

Wel irritant was dat ik op het vliegveld van Lima nog contant oprotbelasting moest betalen, terwijl ik m'n laatste geld net had ingewisseld/uitgegeven. Dacht dat geintje te kunnen ontlopen, omdat ik dat in bijvoorbeeld Mexico ook niet hoefde te betalen...
Ik had een keer gepind die dag en kon niet meer pinnen en mistte een keer bijna mijn vliegtuig
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_71712885
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:55 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Omdat het altijd goedkoper kan...

Overigens heb ik één keer met Air Comet gevlogen, dat was een enkeltje Lima-Madrid. Voor een enkeltje is het bijna de enige mogelijkheid, omdat je dat bij de meest maatschappijen niet eens kunt kopen voor een normaal tarief.

De service beviel mij prima, inclusief eten, drank en een LCD-entertainment systeem (low-budget geval, met een roulatiesysteem voor de films). Vertrek en aankomst waren ook op tijd, dus geen klagen. Kon inderdaad niet gelijk door van Madrid naar NL, maar dat was ik toen ook niet van plan; wilde eerst een beetje acclimatiseren na een jaar Latijns Amerika.

Wel irritant was dat ik op het vliegveld van Lima nog contant oprotbelasting moest betalen, terwijl ik m'n laatste geld net had ingewisseld/uitgegeven. Dacht dat geintje te kunnen ontlopen, omdat ik dat in bijvoorbeeld Mexico ook niet hoefde te betalen...
Zoveel is die belasting in Lima toch niet? Volgens mij iets van 32 dollar. Heb weleens flink zitten zuipen in de loungebar en toen moest ik aftikken in dollars i.p.v. soles, gelukkig had ik genoeg bij.

Als je prijs stelt op op tijd vertrekken en landen moet je inderdaad niet Iberia boeken.
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:40:40 #60
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_73217676
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zoveel is die belasting in Lima toch niet? Volgens mij iets van 32 dollar.

Hm, ja, klopt. Maar dat lijkt best veel als je een jaar hebt rondgereisd. Ik schaam me er nu ook best voor, dat ik daar zo'n drama van heb gemaakt!
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:48:49 #61
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_73217924
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:40 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hm, ja, klopt. Maar dat lijkt best veel als je een jaar hebt rondgereisd. Ik schaam me er nu ook best voor, dat ik daar zo'n drama van heb gemaakt!
Het is onhandig dat je het cash moet betalen, maar dat is op behoorlijk wat luchthavens zo. Altijd handig om even vooraf te checken voor je ergens vertrekt (ook bij binnenlandse vluchten komt het voor, al is het dan wel een stuk minder). Op Quito hebben ze inmiddels een ATM náást het taxloket gemaakt trouwens...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_73397986
Colombia is misschien een interessante bestemming voor (begin) volgend jaar.

Kan iemand iets roepen over de actuele veiligheidssituatie (en dan niet verwijzen naar die paniekverhalen van BuZa)?

En hoe 'ontwikkeld' is het land eigenlijk? Ik begrijp dat het niet zo ontwikkeld zal zijn als Chili of Argentinië, maar is het pure armoede?
  maandag 5 oktober 2009 @ 19:16:33 #63
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_73400251
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:08 schreef k_man het volgende:
Colombia is misschien een interessante bestemming voor (begin) volgend jaar.

Kan iemand iets roepen over de actuele veiligheidssituatie (en dan niet verwijzen naar die paniekverhalen van BuZa)?

En hoe 'ontwikkeld' is het land eigenlijk? Ik begrijp dat het niet zo ontwikkeld zal zijn als Chili of Argentinië, maar is het pure armoede?
Hangt er zo van af waar je naar toe wilt. Vertel daar eerst eens wat meer over?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_73400498
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:16 schreef Strani het volgende:

[..]

Hangt er zo van af waar je naar toe wilt. Vertel daar eerst eens wat meer over?
Naar Colombia dus.

Bijvoorbeeld zo.
  maandag 5 oktober 2009 @ 19:44:58 #65
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_73401662
Ziet er erg interessant uit. Zo'n organisatie zal je denk ik niet meenemen naar de sloppenwijken hoor.

Colombia is een land van contrasten. Van superdeluxe winkelcentra tot, wat ik al zei, sloppenwijken. Je kunt voor jezelf uitmaken welk deel van Colombia je wilt zien.

De veiligheid verschilt per regio en per stad. Ook hier geldt dat zo'n organisatie wel zal weten waar ze wel en niet naar toe kunnen gaan.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_73401786
Ben je er zelf onlangs geweest?
  maandag 5 oktober 2009 @ 19:51:48 #67
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_73401982
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:47 schreef k_man het volgende:
Ben je er zelf onlangs geweest?
Ik woon de helft van het jaar in Bogota. Volgende maand ga ik weer die kant op.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_73411277
Ah, tof. Dan moet je toch wel wat meer kunnen vertellen dan een paar gemeenplaatsen?
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 13:22:27 #69
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_73422119
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 18:08 schreef k_man het volgende:
Colombia is misschien een interessante bestemming voor (begin) volgend jaar.

Kan iemand iets roepen over de actuele veiligheidssituatie (en dan niet verwijzen naar die paniekverhalen van BuZa)?

En hoe 'ontwikkeld' is het land eigenlijk? Ik begrijp dat het niet zo ontwikkeld zal zijn als Chili of Argentinië, maar is het pure armoede?
Tof, k_man! Maar dus wel georganiseerd?
Zoals je weet vond ik Colombia heel goed te doen, maar ook lief (die vooraf heel wat wantrouwiger was ) was er helemaal weg van.

Over de veiligheidsituatie schreef ik hierboven al:
quote:
Eigenlijk kun je het hele "middenstuk" van Colombia (de band tussen de twee bergruggen en daarop) heel goed bezoeken. Dat betekent dat alle belangrijke "toeristenplaatsen" (zeer relatief begrip in Colombia) zoals Bogota, Cali, Medellín, Cartagena en Popayán goed te bereizen zijn en dat je ook makkelijk van plaats tot plaats kunt gaan met bussen (wij hebben wel nachtbussen vermeden, maar als ik nog eens ga zou ik dat ook nog wel doen). In de grote steden is het overdag gewoon vergelijkbaar met andere LA-steden qua veiligheid, 's avonds zou ik iets voorzichtiger zijn. Je kunt het beste een taxi naar je hotel of restaurant laten komen en je precies af laten zetten waar je moet zijn. Behalve in echt drukke uitgaansgebieden zou ik niet zomaar over straat gaan dwalen (maargoed, dat zou ik in Lima, Quito en Rio ook niet doen ).

Het gedeelte aan de Atlantische kust en dicht tegen de grens met Ecuador is wat onrustiger en de jungle (behalve Laetitia) kun je beter mijden, maar op zich heb je daar ook vrij weinig te zoeken. Qua veiligheid helpt het spreken van de taal ook aanzienlijk en een beetje inlezen over de situatie. In Colombia zijn nog een stuk meer guerrilla organisaties actief dan alleen de FARC en ook het leger en de paramilitairen maken er een flinke puinhoop van. Veel Colombianen kunnen er ook geen touw meer aan vastknopen af en toe, maar een klein beetje begrip van de achtergronden van het conflict helpen wel in je gesprekken daar.
Een vriendinnetje van mij zit op het moment in Pasto, tegen de Ecuadoriaanse grens aan. Hoewel Nariño (de provincie) heel slecht bekend staat is haar situatie daarbinnen ook weer typerend: in Pasto zelf heeft zij het prima en is het relatief gezien veilig, maar ze kan niet "zomaar" even de auto nemen naar een dorpje even verderop. Grote wegen zijn zwaar bewaakt en vaak veilig, maar het platteland is een heel ander verhaal. En juist daardoor is Colombia een heel onwerkelijk land om te bezoeken: in veel plaatsen waar jij als toerist komt merk je zo weinig van wat er eigenlijk gaande is, maar soms heel vlakbij of erg onderhuids is er dan van alles aan de gang. Waar je in Colombia rekening mee moet houden is dat de onveiligheid wel zeker echt tegen jou gericht kan zijn, wat het anders maakt dan willekeurig politiegeweld, demonstraties of aanslagen elders (die ook afschuwelijk zijn, maar meestal niet specifiek op jouw gericht). Dat gezegd hebbende is Colombia met de nodige kennis (en soms zelfs zonder dat :’) ) een fantastische bestemming!

Qua ontwikkelingsniveau is Colombia ook vrij schizofreen. Van armoede (die er wel zeker is) merk je waarschijnlijk minder dan in veel van de omringende landen. Bogota, Medellín, Cali en Cartagena hebben fancy malls, spiegelende hoogbouw, SUVs, toprestaurants en plastische chirurgen all over the place en het is makkelijk te vergeten dat er bijvoorbeeld in Medellin flinke sloppenwijken zijn. Komt natuurlijk ook omdat je daar gewoon niet komt (en op het platteland, waar de armoede ook dramatisch is soms kom je in Colombia dus ook niet zo snel).
Wat ik leuk vond (andere ontwikkelingskant) is dat het culturele leven ook heel ontwikkeld is: zeker in Bogota struikel je over de kleine (bruine) kroegjes met culturele avonden, debatten, tentoonstellingen en filmavonden.
Infrastructuur (ook weer tussen grote steden) is zeer goed. Bussen zijn over het algemeen comfortabel en de grote wegen zijn goed. Uitzondering zijn sommige wegen door de bergen die nog wel wat asfalt kunnen gebruiken. Bussen is dan ook vrij koud!
Interne vluchten zijn er veelvuldig en goedkoop en je kunt ze vaak nog kort van tevoren boeken.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 16:45:03 #70
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_73428597
Goeie informatie Hik. Ik ben toch echt meer een hoofdstadbewoner en die gaan zelden hun eigen stad uit. Maar ik wil wel dit jaar wat meer zien, bijvoorbeeld Santa Marta.

K_man, waar ik je wellicht wel mee kan helpen is dit adres: http://deunacolombia.com/nl/index.html

De Una is een in Bogotá gevestigd bedrijf dat reizen door Colombia aanbiedt. Het is eigendom van twee Nederlanders. Ik heb ze eens ontmoet en het zijn hele aardige jongens. Dus dan heb je, naast het pakket wat je al in gedachten had, nog een andere optie.

Je kunt ze ook vragen stellen over van alles. Vooral Thomas Doyer beantwoordt deze graag en struint ook regelmatig fora af om te zien of iemand nog vragen heeft over Colombia.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 17:32:25 #71
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_73430196
Santa Martha vond ik echt niet bijzonder. Het is een leuke springplank naar Tayrona, maar verder is het een soort Scheveningen (wel mooier weer )
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 17:34:50 #72
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_73430260
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 17:32 schreef Hik het volgende:
Santa Martha vond ik echt niet bijzonder. Het is een leuke springplank naar Tayrona, maar verder is het een soort Scheveningen (wel mooier weer )
Is af en toe ook wel eens leuk, zo aan het strand.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:40:28 #73
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_73541219
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 17:34 schreef Strani het volgende:

[..]

Is af en toe ook wel eens leuk, zo aan het strand.
D'r zijn alleen een stuk móóiere stranden, bedoelde ik te zeggen. Zonder iedere halve meter een nieuwe familie, zonder keiharde muziek en plastic zakken... (ok, dat is het strand ín SM, er zullen vast iets betere stranden zijn net buiten de stad). Maar de caraïbische kust heeft prachtige stukken (onder meer het eerder genoemde Tayrona); dan is SM zelf een beetje zonde van je tijd/geld imho.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 11 oktober 2009 @ 20:14:20 #74
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_73585539
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 08:40 schreef Hik het volgende:

[..]

D'r zijn alleen een stuk móóiere stranden, bedoelde ik te zeggen. Zonder iedere halve meter een nieuwe familie, zonder keiharde muziek en plastic zakken... (ok, dat is het strand ín SM, er zullen vast iets betere stranden zijn net buiten de stad). Maar de caraïbische kust heeft prachtige stukken (onder meer het eerder genoemde Tayrona); dan is SM zelf een beetje zonde van je tijd/geld imho.
Ah okay dat kan. Gelukkig ben ik niet van hoogseizoen afhankelijk dus ik kan gaan wanneer het wat rustiger is. Ach, gezien ik er toch de helft van het jaar woon verlies ik er niks mee als Santa Marta niet het mooiste strand van het land blijkt te hebben.

Maar ik zal Tayrona onthouden!
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  Moderator zondag 11 oktober 2009 @ 21:44:27 #75
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_73590938
Nutteloze offtopic discussie is verwijderd. Nu weer lief zijn voor elkaar.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 12 oktober 2009 @ 10:34:32 #76
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_73603291
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 21:44 schreef UIO_AMS het volgende:
Nutteloze offtopic discussie is verwijderd. Nu weer lief zijn voor elkaar.
Ik dee niks!
(deze keer )
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_73624982
Als je niet zo gesteld bent op vakantieresorts, zou je in plaats van Santa Martha ook kunnen overwegen om in het vissersdorpje Taganga te gaan zitten; ligt op een half uurtje met de taxi (vanaf de terminal gerekend). Compleet andere wereld: mooie baai (met meerdere op loopafstand) en ontzettend relaxste sfeer. Wij vonden het een stuk aangenamer in ieder geval

Het reisschema van de Sawadee-reis ziet er leuk uit, maar het is wel erg druk. Volgens mij ben je in die reis behoorlijk veel tijd kwijt aan het reizen zelf, want de afstanden zijn behoorlijk en met name rond Tatocoa en San Augustin zijn de wegen nou ook niet bepaald optimaal Alle plekken van die reis waren toen ik er was (2007) in ieder geval 'gewoon' veilig.

[ Bericht 33% gewijzigd door Knakker op 12-10-2009 21:03:14 ]
pi_73634152
Wat zouden jullie zeggen dat de beste tijd van het jaar is om Colombia te bezoeken?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:24:42 #79
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_73641723
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:01 schreef k_man het volgende:
Wat zouden jullie zeggen dat de beste tijd van het jaar is om Colombia te bezoeken?
Volgens mij zijn er niet hele dramatische verschillen in kou of regen gedurende het jaar. Hooglanden kunnen flink koud worden als de zon weg is, laaglanden zijn warm of heet. Aan de caraïbische kust is er officieel wel een regenseizoen (misschien is er eerder sprake van een droog seizoen; dat is korter volgens mij ), maar daar zou ik me niets van aantrekken. De regen is normaal gesproken niet zodanig dat je reis in het water valt.
Colombia heeft, behalve misschien in Cartagena in de zomermaanden, geen echt toeristenseizoen van buitenlanders. Colombianen zelf hebben natuurlijk wel vakanties die bepaalde gebieden wat drukker kunnen maken. Kerst en Pasen zijn bekend natuurlijk; van andere vakanties weet ik niet wanneer ze vallen.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:47:56 #80
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_73642449
quote:
The wettest place in the world is Tutunendo, Colombia, with an average annual rainfall of 463.4 inches (1,177 centimeters) per year.
die plek dus mijden in het regenseizoen...

150 keer de Nederlandse hoeveelheid!
pi_73644793
Ik heb zelf een te gekke tijd gehad in Colombia! Echt 1 van de meest bijzondere reizen tot nu toe!

Mocht iemand het leuk vinden om mijn persoonlijke reisverslag over die reis (die ook door Peru ging) te lezen, check dan http://www.sotjezelda.waarbenjij.nu/

Ik zou Colombia aanraden als je van een beetje spanning houdt, jij je enigszins kunt redden in het Spaans en je open staat voor nieuwe culturen, manieren en mensen! Echt een bijzondere ervaring!
pi_73650044
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:01 schreef k_man het volgende:
Wat zouden jullie zeggen dat de beste tijd van het jaar is om Colombia te bezoeken?
Alleen echt belangrijk als je wilt gaan duiken. In het regenseizoen is het water in het Carribisch gebied namelijk een stuk troebeler en door de bewolking zijn de kleuren valer. Wij waren daar eind september; de temperatuur was nog prima vertoeven (20+ graden) alleen het duiken viel daardoor wat tegen.

Wij hebben geen last gehad van de regen op onverharde wegen. Wij zijn in het regenseizoen ook naar San Augustin geweest, en de weg vanaf Popayán is gedeeltelijk onverhard; ondanks de regen hadden we nergens last van.
pi_73662738
Schaamteloze tvp

Ik probeer al een tijdje mensen te overtuigen dat Colombia 'veilig' is om te bereizen. Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van Sawadee dat ze naar Colombia gaan, wat mijn mening bevestigde (wat mij betreft dan) Het punt is alleen dat ik er geen ¤4000,- over heb voor 3 weekjes sightseeing... Is het land zelf duurder dan bijvoorbeeld Peru? (regio Lima, Arequipa, Cusco)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_73663384
Die reis kost ongeveer ¤ 3.000 ja, maar in totaal kom je wel aan de ¤ 4.000.
pi_73663980
Ja sorry, dat bedoel ik ook Je komt in totaal wel op 4000 euro. Misschien is het omdat het een nieuwe reis is? 17 dgn. Angola kost ook al ¤4000 voor alleen de reis!

Kom net terug van 4 weken Peru. Voor mijn doen behoorlijk luxe hotels en eten enz, maar alles bij elkaar (incl. Inca Trail) was ik nog geen 3000 euro kwijt. Vandaar mijn verwondering

edit: In Peru heb ik alles zelf uitgezocht, reisde samen met een kennis.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_73664101
Van Angola heb ik wel vernomen dat het gewoon een erg duur land is, ondanks dat je dat niet zou verwachten. Waarom de reis naar Colombia vrij duur is weet ik niet, maar zou om dezelfde redenen kunnen zijn.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:42:24 #87
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_73664985
Colombia is wel duurder dan Peru, ook als je het zelf regelt, maar niet heel veel. Vervoer en accomodatie zijn duurder en er is ook gewoon meer qua eten, shopping en uitgaan. Dat hoef je natuurlijk niet te doen, maar ja...
Ik betwijfel of het net zo duur is als Angola (we hadden het al eerder over het feit dat dat heel duur is, maar ik kan daar uit eigen ervaring niets over zeggen). De vluchten naar Colombia zijn ook duurder dan die naar Peru. Wel denk ik dat in Colombia reizen met eem groep buitenlanders bepaalde moeilijkheden met zich meeneemt en dat dat het prijziger kan maken. Zo'n organisatie kan zich niet de minste brokken veroorloven natuurlijk. Relatief zul je als je zelfstandig gaat dus (veel) goedkoper uit zijn. Ik vind het moeilijk vergelijken, maar een hele wilde gok: zou Colombia (zelfstandig) 25% duurder zijn?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_73967077
In november 2 weken voor werk. Plus een weekend vrij in Bogota. En een weekend in Bucaramanga. Iemand tips?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:33:05 #89
111528 Viajero
Who dares wins
pi_73975952
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 22:47 schreef El_Matador het volgende:
In november 2 weken voor werk. Plus een weekend vrij in Bogota. En een weekend in Bucaramanga. Iemand tips?
Vrijdagavond Bogota: Andres Carne de Res. Een van de beste restaurant/discotheken waar ik ooit ben geweest.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_73977184
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 10:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

Vrijdagavond Bogota: Andres Carne de Res. Een van de beste restaurant/discotheken waar ik ooit ben geweest.
Kijk daar heb ik wat aan, dank je wel!
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:21:58 #91
111528 Viajero
Who dares wins
pi_73979498
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 11:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Kijk daar heb ik wat aan, dank je wel!
Graag gedaan. Vraag wel aan je collegas daar of ze een tafel reserveren, het is altijd superdruk. Veel plezier!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:08:21 #92
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_74025977
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 10:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

Vrijdagavond Bogota: Andres Carne de Res. Een van de beste restaurant/discotheken waar ik ooit ben geweest.
Jaaaah!
Mijn lief heeft volgens mij nog steeds dromen van de biefstuk daar...
En ik van de inrichting...




www.andrescarnederes.com/
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 25 oktober 2009 @ 14:15:57 #93
111528 Viajero
Who dares wins
pi_74042980
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 21:08 schreef Hik het volgende:

[..]

Jaaaah!
Mijn lief heeft volgens mij nog steeds dromen van de biefstuk daar...
En ik van de inrichting...

[ afbeelding ]


www.andrescarnederes.com/
Zowel het vlees als de inrichting zijn inderdaad perfect! De muziekmix is ook perfect, met zowel westerse als latijnse muziek, de hele sfeer daar, ik wil weer terug naar Bogota!!!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_74840374
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 12:21 schreef Viajero het volgende:

[..]

Graag gedaan. Vraag wel aan je collegas daar of ze een tafel reserveren, het is altijd superdruk. Veel plezier!
Dit weekend wordt het! Maar Colombia is echt ge-wel-dig...

Ja, hier wil ik wel een paar jaar van mijn leven doorbrengen... Bogota klinkt goed. Bucaramanga is een heerlijke stad. Altijd goed weer, goed leven en de vrouwen....
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_75032774
Na Sawadee zag ik in de nieuwe brochure van Koning Aap dat zij er nu ook een reis naar organiseren.
Misschien dat ik al te laat ben, maar volgens mij moet je er nu echt snel heen om het echte Colombia nog te zien, voordat alles en iedereen naar 'de onontdekte parel van Zuid Amerika' gaat
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_75037131
Dat zal nogal meevallen, denk ik. Het zijn maar een paar reizen per jaar en voor veel mensen zal Colombia ong steeds een afschrikwekkende naam hebben.

Ik denk er wel sterk over om volgend jaar in het najaar te gaan.
  vrijdag 27 november 2009 @ 11:34:56 #97
111528 Viajero
Who dares wins
pi_75049427
quote:
Op donderdag 19 november 2009 05:01 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dit weekend wordt het! Maar Colombia is echt ge-wel-dig...

Ja, hier wil ik wel een paar jaar van mijn leven doorbrengen... Bogota klinkt goed. Bucaramanga is een heerlijke stad. Altijd goed weer, goed leven en de vrouwen....
Hoe was Andres?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_75052163
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:34 schreef Viajero het volgende:

[..]

Hoe was Andres?
Ik ben er helaas niet meer geweest. Iedereen had het erover, maar het is er niet van gekomen. Hopelijk in januari.

Wel mieren gegeten...
En voor foto's van natuurschoon; zie fobo.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_75062597
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 12:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En voor foto's van natuurschoon; zie fobo.
Mooi land!
quote:
Op donderdag 26 november 2009 22:21 schreef k_man het volgende:
Dat zal nogal meevallen, denk ik. Het zijn maar een paar reizen per jaar en voor veel mensen zal Colombia ong steeds een afschrikwekkende naam hebben.

Ik denk er wel sterk over om volgend jaar in het najaar te gaan.
Ja dat is misschien ook wel zo, het zal nog even duren voordat die naam als positief vakantieland wordt gezien
Ik zit er ook sterk over te denken. Colombia, Venezuela, Suriname, Brazilië tot aan Buenos Aires. Ik begin pas eind december waarschijnlijk
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_75062835
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 03:14 schreef Viajero het volgende:
Colombia is helemaal geweldig!

Ik ben alleen in Bogota e/o geweest, en vond de mensen echt supervriendelijk en redelijk efficient. Goede service with a smile overal (try that in Asterdam) heerlijk eten, supermooie omgeving en natuurlijk Aguardiente.
Je valt als blanke blonde buitenlander wel op, toen ik daar door een winkelcentrum liep keken echt veel mensen naar me, best wel bizar.. maar ik spreek goed Latijns Amerikaans Spaans en dat wordt enorm gewaardeerd.
Veel geuniformeerden op straat, maar veel daarvan ook ongewapend. Ik heb me daar geen moment bedreigd gevoeld, en ze vertelden me ook dat het met Uribe veel veiliger is geworden.

In Juli weer, en Augustus waarschijnlijk ook naar Cartagena of San Andres.

Viva Colombia!
Daar kan ik me helemaal bij aansluiten. Begin dit jaar ook 3 weken geweest. Zeker een land om wederom te bezoeken in de toekomst.
  vrijdag 27 november 2009 @ 23:05:54 #101
111528 Viajero
Who dares wins
pi_75073146
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 12:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik ben er helaas niet meer geweest. Iedereen had het erover, maar het is er niet van gekomen. Hopelijk in januari.

Wel mieren gegeten...
En voor foto's van natuurschoon; zie fobo.
Het blijft een mooi land
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_83132888
Ik hoorde 2 dingen:
- Columbiaanse vrouwen zijn bloedmooi
- Er is een overschot aan vrouwen.

Ik voorzie een reis naar Columbia.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_83136029
Om vervolgens met AIDS en drie kinderen thuis te komen.

Of er een overschot aan vrouwen is weet ik niet, wél dat er een hoop golddiggers zijn die als vliegen op buitenlandse mannen afkomen. Genoeg bekenden van me zien overkomen (heb er zelf een tijd gewoond) die of een enge ziekte kregen of een vrouw bezwangerden.

Als het doel van je reis is om aan een Colombiaanse vrouw te geraken -wat geen enkel probleem is- kijk uit...

Als dat niet je doel is: GAAN! Fantastisch land
  dinsdag 22 juni 2010 @ 12:36:55 #104
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_83138514
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 11:26 schreef Knakker het volgende:
... wél dat er een hoop golddiggers zijn die als vliegen op buitenlandse mannen afkomen.
En aan de andere kant... laten we vooral de treurige verbrande ouwe lullen niet vergeten die met hun paar kutdollars een mooi, jong, makkelijke Colomiaans meisje komen scoren.

Ook in dat geval: fout natuurlijk. En niet echt een groep waar je bij wilt horen.
quote:
In Cartagena nam de avond, dankzij het (beperkte) toerisme daar, een geheel andere wending. Een vreemdsoortig stelletje op een terras (hij: eind veertig, roodgebakken, prototype Amerikaanse redneck. Zij: jong, mooi en Colombiaans) riep mijn hulp in vanwege een spraak verwarring: zij sprak geen Engels, hij geen Spaans en hij wilde graag aan uitleggen dat, hoewel ze eerder hadden afgesproken dat hij haar geld zou geven, zijn credit card op het moment niet werkte en dat dus helaas niet door kon gaan. Ik begon me met de minuut ongemakkelijker te voelen bij het gesprek, maar het werd er niet beter op toen de Colombiaanse, met veel gevoel voor theater haar gezicht op een combinatie van onweer en pruillip zette, haar vinger in de lucht stak en brieste: "Zeg maar tegen die klóótzak, dat ik héus wel weet, dat hij hier vanmiddag met een paar andere wíjven, uitgebreid heeft zitten zuipen…". Na mijn stuntelige vertaling ("Please don’t kill the messenger") leek de Amerikaan niet goed te weten of hij moest blozen of stoer om zich geen moest kijken. Ik hield de vertaaljob verder voor gezien. Toen we het terras verlieten en ik de Colombiaanse een "cuídate" (pas op jezelf) toefluisterde, kreeg ik een vette knipoog. Tot zover sextoerisme in Colombia…
http://annewashere.blogspot.com/search/label/Colombia
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_83139895
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 09:42 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Ik hoorde 2 dingen:
- Columbiaanse vrouwen zijn bloedmooi
- Er is een overschot aan vrouwen.

Ik voorzie een reis naar Columbia.
Val jij op vrouwen tegenwoordig?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:41:28 #106
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_83155768
Columbia
n. large Ivy League university located in New York City (USA); capital of South Carolina (USA); city in Missouri (USA); river in the northwestern USA; United States of America (Literary)

Nou..veel plezier daar!
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_83158563
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 09:42 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Ik hoorde 2 dingen:
- Columbiaanse vrouwen zijn bloedmooi
- Er is een overschot aan vrouwen.

Ik voorzie een reis naar Columbia.
Er is veel meer.

Zuid-Amerikanen, en Colombianen in het bijzonder hebben FEEST als onderdeel van het leven gemaakt. Men werkt hard om hard te kunnen feesten.

Dat past exact bij mijn levensstijl en daarom wordt Colombia hopelijk mijn volgende station.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 23 juni 2010 @ 03:27:00 #108
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_83177888
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 19:41 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Er is veel meer.

Zuid-Amerikanen, en Colombianen in het bijzonder hebben FEEST als onderdeel van het leven gemaakt. Men werkt hard om hard te kunnen feesten.

Dat past exact bij mijn levensstijl en daarom wordt Colombia hopelijk mijn volgende station.
Dan kun je beter niet naar Bogotá komen..da's wel een werkstad maar niet zo zeer een feeststad. Wellicht Medellín?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:02:57 #109
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_91870592
Het is rustig in het Colombia-topic. Maar KLM heeft weer mooie werelddeals en een vriendin van mij en ik willen heel graag gaan, dus ik denk (hoop) dat we gaan boeken deze week!

Ik vrees dat we maar 3 weken zullen hebben (hopelijk kan ik dat nog rekken van donderdag t/m maandag en er dus stiekem 3,5 week van maken), want 4 weken zoals ik de afgelopen twee jaar heb gedaan zit er waarschijnlijk niet meer in helaas.

Dus we zijn al bekijken wat we allemaal willen doen. We zijn wel van plan de tocht naar Ciudad Perdida te lopen (we weten dat we dan nog wel moeten proberen te trainen van tevoren), willen graag 2 dagen eindigen op het strand en vliegen op Bogotá. Ook is Cartagena natuurlijk niet te missen.

Maar hebben jullie tips over hoe het beste deze reis in te delen? Hoeveel tijd uittrekken voor Bogotá en Cartagena en zijn er andere must-sees die we kunnen en zouden moeten inplannen? En waar is het mooiste/beste/rustigste strand? Islas rosarias, playa blanca? Of zijn er nog betere opties?

Heeft iemand van jullie de tocht naar Ciudad Perdida gemaakt? Ben benieuwd naar verhalen :) Ik weet dat het meer om de tocht er naartoe gaat dan om de bestemming zelf (zeker als je zoals ik Machu Picchu hebt gezien).

Hoe zit het met malaria als we van ongeveer 10 maart tot 5 april zouden willen gaan?

Verder zijn alle tips en adviezen welkom! Ik heb nu alweer zin om m'n backpack van zolder te halen!

[ Bericht 3% gewijzigd door Foeske op 25-01-2011 22:11:06 ]
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_91880465
Hoeveel kosten die tickets?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 26 januari 2011 @ 12:27:12 #111
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_91889115
Colombia is nu 899 inclusief alles (overstap in Parijs). Meer info op de klm website. Die actie van KLM geldt nog t/m a.s. maandag en betreft echt megaveel bestemmingen (oa New York voor 399 en Hongkong voor 599).

Overigens vliegt Iberia voor 850 euro naar Bogotá. Weet niet of dat standaard is of dat ze nu de prijs verlaagd hebben vanwege die KLM-actie.
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_91890736
Parque de Tairona (noordkust) schijnt echt adembenemend mooi te zijn, Foeske! Bogota is een aardige stad maar niet superbijzonder ofzo. Als je er bent, kun je een tripje maken naar een -wat ik heb gehoord- supermooie zoutgrot (Zipaquira).
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 26 januari 2011 @ 13:18:57 #113
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91891031
quote:
6s.gif Op woensdag 26 januari 2011 13:11 schreef El_Matador het volgende:
Parque de Tairona (noordkust) schijnt echt adembenemend mooi te zijn, Foeske! Bogota is een aardige stad maar niet superbijzonder ofzo. Als je er bent, kun je een tripje maken naar een -wat ik heb gehoord- supermooie zoutgrot (Zipaquira).
Niet zozeer een grot, maar een zoutmijn waar ze een ondergrondse kathedraal van zout hebben gemaakt. Ik ben er geweest, zeker de moeite waard! Verder zijn in Bogota ook het Museo de Oro en Monserate aanraders.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_91895743
Im hoeverre is de veiligheid de afgelopen 3-6 maanden achteruit gegaan?

Wat ik hoor en lees is in elk geval niet positief
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_91897605
quote:
Maar hebben jullie tips over hoe het beste deze reis in te delen? Hoeveel tijd uittrekken voor Bogotá en Cartagena en zijn er andere must-sees die we kunnen en zouden moeten inplannen? En waar is het mooiste/beste/rustigste strand? Islas rosarias, playa blanca? Of zijn er nog betere opties?
Ik vond zowel Playa Blanca als de Islas Rosarias eigenlijk ronduit vervelend - we werden echt continu lastig gevallen door verkopers die heel persistent waren. De baai van Taganga (ten noordoosten van Santa Martha) was misschien iets minder 'mooi', maar echt vele malen relaxter.

Als je echt van rondtrekken houdt, dan zou ik grofweg de volgende route aanhouden: dag of 3 Bogota, dag of 4 koffieregio (zeg maar tussen Manizales - Medellin), 2 dagen Cartagena (inclusief boottocht naar Islas Rosarias - vond ik zelf echt zat) en dan iets meer dan een week Taganga als uitvalsbasis voor Ciudad Perdida en Tayrona. De reis terug onderbreken met 1-2 dagen elk in San Gil of Barichara en Tunja of Villa Leyva - zeer de moeite waard en toch anders dan de rest van het land.
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:36:52 #116
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_91951539
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 13:18 schreef Viajero het volgende:

[..]

Niet zozeer een grot, maar een zoutmijn waar ze een ondergrondse kathedraal van zout hebben gemaakt. Ik ben er geweest, zeker de moeite waard! Verder zijn in Bogota ook het Museo de Oro en Monserate aanraders.
Ik ben nu drie keer in de zoutmijn geweest, inderdaad erg mooi. Museo de Oro en vooral Monserrate zijn must-see's als je in Bogotá bent.

quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:46 schreef Knakker het volgende:

[..]

De reis terug onderbreken met 1-2 dagen elk in San Gil of Barichara en Tunja of Villa Leyva - zeer de moeite waard en toch anders dan de rest van het land.
Ik was vorige week nog in Villa de Leyva en andere plaatsen in Boyacá. Enorm mooi departement met prachtige natuur en architectuur. Vriendelijke mensen ook.

Als je meer het tropische klimaat zoekt in het binnenland, dan is Tolima prima. Ik kom elk jaar een paar dagen in Honda, Tolima. Vorige week was ik ook nog in Armero trouwens, waar in 1985 de vulkaan het hele stadje wegvaagde.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zaterdag 29 januari 2011 @ 16:09:49 #117
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_92043052
Tayrona zeker doen... erg de moeite waard. En dan neem je dat toch als strand? Of zocht je meer naar een luxe-strand-ding?

Ik vond Medellin ook heel leuk. De stad zelf is niet enorm bijzonder (hoewel de Botero beelden erg leuk zijn), maar je kunt leuke dagtripjes doen en de sfeer en met name het nachtleven zijn geweldig!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_92113318
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 16:09 schreef Hik het volgende:
Ik vond Medellin ook heel leuk. De stad zelf is niet enorm bijzonder (hoewel de Botero beelden erg leuk zijn), maar je kunt leuke dagtripjes doen en de sfeer en met name het nachtleven zijn geweldig!
De sfeer in Medellín is inderdaad fantastisch! En je kunt het prima gebruiken voor uitstapjes naar bijvoorbeeld Santa Fé de Antioquia of El Peñon de Guatapé. Ook zeker de moeite waard om met een auto in de omgeving te touren; daar liggen redelijk wat sfeervolle dorpjes uit het koloniale tijdperk.

Ik heb zelf een nacht doorgebracht in Retiro en is prima bevallen; beetje dit werk:

pi_92121606
Welke dagen is het dagen is het nachtleven in Medelin?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 8 februari 2011 @ 19:20:14 #120
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_92514115
Bedankt voor de tips! We hebben geboekt en gaan 3,5 week, van 17 maart tot 10 april. De Lonely Planet is binnen, dus het plannen is min of meer begonnen. We hebben wel een globaal idee, maar willen vooral ook ter plaatse bekijken wat we willen gaan doen.

Tegen die tijd komen er vast nog wel een paar nieuwe vragen boven, maar alvast bedankt!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_92516638
Was de Lonely Planet van Colombia niet geschreven door de schrijver die het hele land nog nooit bezocht heeft?
De Footprint en Bradt guides schijnen de beste te zijn voor Colombia.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  dinsdag 8 februari 2011 @ 21:04:26 #122
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_92519868
Geen idee of hij er is geweest of niet, maar ik vond het een prima gids hoor. Geen last van gehad.

Bradt vind ik pas een irritante gids, met al die reclame en hele slechte kaarten.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 10 februari 2011 @ 23:41:08 #123
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_92618319
Dat ging over een eerdere editie van Colombia. Die ik heb is van juni 2009 en heeft andere schrijvers, dus dat komt vast goed :) Ik heb overigens zeer goede ervaringen met LP dus ik blijf erbij...

Over onze reis: wij komen op een donderdag in Bogotá aan en vliegen op een zondag weer terug. Oftewel: we hebben in ieder geval een donderdag- en een zaterdagavond in deze stad. Ik las al iets over een goed restaurant, maar zijn er verder nog tips?

Als iemand advies kan geven over waar ongeveer (welke wijk) we het beste een hostel kunnen zoeken: graag!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_92618574
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 23:41 schreef Foeske het volgende:
Dat ging over een eerdere editie van Colombia. Die ik heb is van juni 2009 en heeft andere schrijvers, dus dat komt vast goed :) Ik heb overigens zeer goede ervaringen met LP dus ik blijf erbij...

Over onze reis: wij komen op een donderdag in Bogotá aan en vliegen op een zondag weer terug. Oftewel: we hebben in ieder geval een donderdag- en een zaterdagavond in deze stad. Ik las al iets over een goed restaurant, maar zijn er verder nog tips?

Als iemand advies kan geven over waar ongeveer (welke wijk) we het beste een hostel kunnen zoeken: graag!
Wanneer ben je in Bogota? Ik ben er misschien in maart. En vanaf juli ergens hopelijk wonen. O+

Hostel in Candelaria; Cranky Croc. Is geniaal. En daar in de buurt stappen. Er zit ook een geweldig Frans restaurantje daar, verder naar het zuiden toe.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 11 februari 2011 @ 06:40:14 #125
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_92623993
Dat restaurant is Andres Carne de Res neem ik aan? Houd er ff rekening mee dat dat niet IN Bogota is. Kost even wat om er te komen, maar absoluut doen!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 08:17:53 #126
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_92624643
Dat restaurant is Andres Carne de Res neem ik aan? Houd er ff rekening mee dat dat niet IN Bogota is. Kost even wat om er te komen, maar absoluut doen!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 13:07:28 #127
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92633304
Andres is geen Frans restaurant! Volgens mij is alles op het menu daar Colombiaans. Vrienden van me die er laatst zijn geweest zeiden dat het enigszins tegen viel. Ik ben er helaas al drie jaar niet meer geweest, dus ik weet niet hoe het nu is..
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_92643116
HiK heeft iets te snelle conclusies getrokken. Ik heb nergens gezegd dat het Franse restaurant Andres Carne de Res was. Het is een klein Frans restaurantje in Candelaria, Calle 13 of 12 geloof ik....
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 11 februari 2011 @ 22:12:53 #129
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_92658497
We noteren het gewoon allemaal :) Wij komen donderdag 17 maart aan en vertrekken weer op zondag 10 april. Als je er dan bent en dit een uitnodiging was dan hoor ik het wel ;) (altijd handig, een gids!)
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  vrijdag 11 februari 2011 @ 22:24:45 #130
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_92659116
En ik reageerde op Foeske: ACdR is hier al zo vaak aanbevolen dat ik er vanuit ging dat het daar over ging. Vind het een van de weinige "musts" van Bogota eigenlijk, maar toegegeven: ik was daar ook alweer 3 jaar geleden.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 17 februari 2011 @ 17:49:18 #131
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_92924296
Andrés Carne de Res ligt in Chía. In Bogotá is er sinds nog niet zo lang een Andrés D.C., tegenover het Andino winkelcentrum. Ben er één keer geweest, maar nooit meer. Pretentieuze (en dure) boel daar. Ga ik liever wat eten op het terras van het Andino.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 21 februari 2011 @ 02:20:01 #132
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_93089526
Is de grens met Ecuador tegenwoordig veilig? Ik ben namelijk over 1,5 maand 2 weken in Quito dus dacht mooi een uitstapje te kunnen maken naar Popayan en Cali.

Zijn er nog meer plaatsen daar in de buurt?

Heb een tussenstop in Bogota dus zou ook vanuit daar richting Quito kunnen reizen. Iemand tips?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 23 februari 2011 @ 22:22:30 #133
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_93226836
El_Matador, thanks voor je hosteltip. We hebben de Cranky Croc alvast geboekt voor de eerste twee nachten, ziet er idd goed uit!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_93300284
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 02:20 schreef BlaZ het volgende:
Is de grens met Ecuador tegenwoordig veilig? Ik ben namelijk over 1,5 maand 2 weken in Quito dus dacht mooi een uitstapje te kunnen maken naar Popayan en Cali.

Zijn er nog meer plaatsen daar in de buurt?

Heb een tussenstop in Bogota dus zou ook vanuit daar richting Quito kunnen reizen. Iemand tips?
De grens met Ecuador is prima te doen, helemaal als je gewoon overdag reist. Als je de keus hebt om in Bogotá uit te stappen en over land naar Quito te reizen, dan is dat wellicht handiger en leuker dan van Bogotá naar Quito vliegen om van daaruit terug te gaan naar Colombia.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 21:07:23 #135
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_93364723
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 11:35 schreef Knakker het volgende:

[..]

De grens met Ecuador is prima te doen, helemaal als je gewoon overdag reist. Als je de keus hebt om in Bogotá uit te stappen en over land naar Quito te reizen, dan is dat wellicht handiger en leuker dan van Bogotá naar Quito vliegen om van daaruit terug te gaan naar Colombia.
Dat had ik ook in gedachte, enige nadeel is dat dat erg veel reizen is. Hoelang is Bogotá - Quito met de bus?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_93370338
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:22 schreef Foeske het volgende:
El_Matador, thanks voor je hosteltip. We hebben de Cranky Croc alvast geboekt voor de eerste twee nachten, ziet er idd goed uit!
Geen probleem. Ik mis jullie net. Ben waarschijnlijk met carnaval in Bogota :D *O*
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_93382748
quote:
Dat had ik ook in gedachte, enige nadeel is dat dat erg veel reizen is. Hoelang is Bogotá - Quito met de bus?
Ik ben in 2007 voor het laatst in die regionen geweest -dus mijn geheugen laat me wat in de steek- maar reken op een uur of 9 voor Bogotá - Cali, nog een keer 9 uur voor Cali - Ipiales (grens) en dan nog een uur of 5-6 voor Tulcán - Quito. Reken op een uur of 24. Plus tijd dat je kwijt bent om over te stappen tussen bussen.

Echter als je vanuit Quito naar Popayán wilt, ben je ook zo maar 12 uur kwijt per enkele reis, dus per saldo maakt het niet zo veel uit.
pi_93384979
Knakker, wordt carnaval een beetje gevierd in Bogota? Ik twijfel nog of ik in Caracas (gevaarlijk) of Bogota carnaval ga vieren. Cartagena is het beste carnaval in Colombia, heb ik gehoord, maar weet niet of ik dat kan regelen...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 27 februari 2011 @ 14:16:52 #139
111528 Viajero
Who dares wins
pi_93389077
quote:
6s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:36 schreef El_Matador het volgende:
Knakker, wordt carnaval een beetje gevierd in Bogota? Ik twijfel nog of ik in Caracas (gevaarlijk) of Bogota carnaval ga vieren. Cartagena is het beste carnaval in Colombia, heb ik gehoord, maar weet niet of ik dat kan regelen...
Barranquilla toch? Dat heb ik dan wel gehoord van iemand uit Baranquilla :)
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 27 februari 2011 @ 17:47:40 #140
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_93399666
Hier in Bogotá is er, bij mijn weten, bijna geen carnaval. Dan moet je inderdaad Barranquilla zijn.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 28 februari 2011 @ 08:48:07 #141
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_93429221
Nog even over de grens met Ecuador: het is veilig, maar het is wel een stuk dat ik zeker overdag zou doen. Een vriendin van mij woont en werkt in die regio en het is er niet overal veiliger op geworden. (Nog afgezien van het feit dat grensplaatsen op zich meestal al niet de meest gezellige plaatsen zijn)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_93430193
Voor carnaval moet je volgens mij inderdaad aan de kust zijn, en het carnaval van Barranquilla is wat dat betreft veruit het beroemste.

In mijn beleving is de partyscene in Bogota sowieso anders dan in de rest van het land, als gevolg van het duidelijk koudere klimaat. Ik vond het wat meer op Buenos Aires lijken - veelal clubs met 'westerse' muziek dan de overvloed aan salsa-, merengue- en vallenatotoko's die je in de warmere delen van het land aantreft :)
pi_93433031
Barranquilla, my bad...

Welke dagen zijn dan het beste? Het gaat erg lastig worden carnaval een beetje goed te plannen nu... :( Misschien toch maar vrijdagavond in Maastricht en zondag een beetje meepakken in Bogota... Tis niet anders.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 28 februari 2011 @ 17:15:14 #144
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_93447083
Waar in Bogota verblijf je zo'n beetje El_Matador?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_93453117
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 17:15 schreef Strani het volgende:
Waar in Bogota verblijf je zo'n beetje El_Matador?
Nog geen idee, en het wordt na Brazilie, dus waarschijnlijk 21/22 maart. Een goeie copa de vino of iets anders drinken lijkt me een goed plan? ;)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 28 februari 2011 @ 20:37:35 #146
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_93459112
Gaan we regelen. :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  Moderator woensdag 2 maart 2011 @ 13:15:24 #147
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_93535894
Een paar berichten zijn verwijderd. Als je het over cammen met geile chickies wil hebben, open je maar een topic in KPD of SEX.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_94948600
Even een praktische vraag, hoeveel tijd moet ik uittrekken voor een standaardrondje Colombia?
Gewoon maar 4 weken doen? :D
Zag net dat Lufthansa belachelijk goedkope tickets heeft, dus dan is het misschien wel handig om nu te boeken. :P
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:59:34 #149
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_95097817
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:55 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Even een praktische vraag, hoeveel tijd moet ik uittrekken voor een standaardrondje Colombia?
Gewoon maar 4 weken doen? :D
Zag net dat Lufthansa belachelijk goedkope tickets heeft, dus dan is het misschien wel handig om nu te boeken. :P
Zal er van afhangen wat voor jou een standaardrondje is. Maar ik denk dat je met 4 weken een heel eind komt hoor.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_95097892
Hey Strani, alles goed? :)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:02:21 #151
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_95098007
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:00 schreef El_Matador het volgende:
Hey Strani, alles goed? :)
Hey man! Ja prima, nog zes dagen en ik vlieg weer naar Europa. Met jou?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_95098254
Haha relaxed!

Ja goed. Ik ga de klant proberen. ;)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_95110597
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:59 schreef Strani het volgende:

[..]

Zal er van afhangen wat voor jou een standaardrondje is. Maar ik denk dat je met 4 weken een heel eind komt hoor.
Ik heb gister geboekt voor een maand eind november.
En gemakshalve heb ik me nog helemaal niet verdiept in wat ik allemaal te zien en te doen is in Colombia. Ik weet alleen dat ze er de langste waterglijbaan van de wereld hebben en ik ik wil naar de verdwenen stad.

Nu eerst maar eens wat reisgidsen bestellen. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_95112970
Wij gaan in november (eindelijk?) ook weer, na 4 jaar niet geweest te zijn.

We hebben de meeste 'hoogtepunten' al gezien. Ik denk dat we een dag of 6 door de Valle de Cauca touren (waar mijn vriendin vandaan komt, die wil me allerlei dingen uit haar jeugd laten zien :)). Ik wil alleen óók nog een paar dagen naar het Caribisch gebied (Capurganá ofzo) en eigenlijk óók nog naar PNN El Cocuy, dus ff kijken hoe we dat logistiek een beetje kunnen behappen in drie weken :P
pi_95113489
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 11:44 schreef Knakker het volgende:
Wij gaan in november (eindelijk?) ook weer, na 4 jaar niet geweest te zijn.

We hebben de meeste 'hoogtepunten' al gezien. Ik denk dat we een dag of 6 door de Valle de Cauca touren (waar mijn vriendin vandaan komt, die wil me allerlei dingen uit haar jeugd laten zien :)). Ik wil alleen óók nog een paar dagen naar het Caribisch gebied (Capurganá ofzo) en eigenlijk óók nog naar PNN El Cocuy, dus ff kijken hoe we dat logistiek een beetje kunnen behappen in drie weken :P
Wanneer vlieg je? :D Ik ga hard lachen als we in hetzelfde vliegtuig zitten. :P

Ondertussen krijg ik allemaal familieleden van de vrouw van een collega aangeboden bij wie ik kan logeren. :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_95114230
Daar moet je zeker gebruik van maken! Colombianen zijn erg gastvrij en ik heb daar met volle teugen van genoten destijds :) Het is ook een uitstekende manier om het land en de mensen een beetje te leren kennen.

Ik denk alleen dat wij nu juist in een ho(s)tel gaan zitten... ik zie het niet zitten om elke avond bij familie te verblijven en verplicht gezellig te moeten doen elke avond - het blijft vakantie :)

Wij vliegen trouwens op dinsdag 1 november heen en op zondag 20 november terug.
pi_95117320
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:17 schreef Knakker het volgende:
Daar moet je zeker gebruik van maken! Colombianen zijn erg gastvrij en ik heb daar met volle teugen van genoten destijds :) Het is ook een uitstekende manier om het land en de mensen een beetje te leren kennen.
:Y _O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_95117500
Gelukkig heb ik nog 8 maanden om een plan te maken en om een beetje aan mijn Spaans te werken, maar ik zal zeker gebruik maken van de gastvrijheid. :)

Eerst maar eens bedenken welke reisgids ik wil hebben. :)
Ik vertrek trouwens een paar dagen nadat jullie terug komen Knakker. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  donderdag 7 april 2011 @ 05:02:58 #159
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_95154781
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:38 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Ik heb gister geboekt voor een maand eind november.
En gemakshalve heb ik me nog helemaal niet verdiept in wat ik allemaal te zien en te doen is in Colombia. Ik weet alleen dat ze er de langste waterglijbaan van de wereld hebben en ik ik wil naar de verdwenen stad.

Nu eerst maar eens wat reisgidsen bestellen. :)
Bedoel je met de verdwenen stad Armero? Zo ja, daar was ik ruim 2 maanden terug nog.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_95158535
Ik vermoed dat de 'standaard' verdwenen stad waar iedereen aan refereert Ciudad Perdida is, in de Sierra Nevada de Santa Martha.
pi_95159117
Ik heb me er nog niet zo goed in verdiept, valt het op? Maar ik bedoelde idd Ciudad Perdida. :)

Ach, ik heb volgens mij nog nooit zoveel voorbereidingstijd gehad. Het komt vast goed. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  donderdag 7 april 2011 @ 19:20:38 #162
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_95180298
Oh ja natuurlijk, Ciudad Perdida. Ben ik zelf nog nooit geweest.

Nou Henk, Piet, Klaas en Wim ;-), als je nog hulp nodig hebt dan kun je hier altijd terecht. Tussen de reguliere bezoekers van dit topic hebben we het hele land wel zo'n beetje gecoverd denk ik. Ikzelf vooral Bogotá, en een beetje Tolima en Boyaca.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 13 april 2011 @ 15:36:29 #163
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_95445833
Joehoeee!!! Ik ben net twee dagen terug en zou zo graag weer terugwillen! Ik heb aardig wat van Zuid en Midden Amerika gezien, zelfs 2 keer in Peru geweest (was mijn favoriet tot nu toe), maar Colombia is met stip op 1 binnengekomen in mijn favo-landenlijstje!

Ik heb 3,5 week gebackpacked met een vriendin en wat hebben we genoten. De mensen zijn inderdaad echt zo vrolijk en vriendelijk en behulpzaam als iedereen zegt, wat een veelzijdigheid aan natuur, zo'n mooie plekken gezien, zo'n leuke gesprekken gehad met locals. Me nooit onveilig gevoeld, in tegendeel met zoveel politie overal. Kortom: ik moet nog een keer terug!

Wat wij hebben gezien en in het kort mijn belevenis:

Bogota (niet heel bijzonder, Andres Carne de Res was idd wel erg gaaf!)
Salento (leuk plaatsje + Valle de Cocora was echt één van de mooiste plekken waar we zijn geweest, helaas veel regen gehad daar)
Pereira (Aguas termales de Santa Rosa: prachtig en heerlijk)
Cartagena (wat een geweldige stad, toffe sfeer, lekker fruit, lekker weer en Playa Blanca was één van de mooiste stranden die we hebben gezien)
Tolú (vrolijkheid en gezelligheid in dit vissersdorpje, de tour naar Islas de San Bernardo was wat minder)
Mompós (hier waren wij als toeristen echt een bezienswaardigheid, de leukste gesprekken gehad en heerlijk door het plaatsje gewandeld)
Taganga (een toeristische plaats was na Mompós wel weer leuk, gedoken en prachtig weer)
Riohacha (één avond geweest, maar de boulevard was op zaterdagavond erg tof)
La Guajira (Punta Gallinas/Cabo de la Vela): onbeschrijfelijk! Wauw, wauw, wauw. In één woord: aanrader! Echt einde van de wereld gevoel met waanzinnige landschappen en stranden (zoals de Lonely Planet zo mooi zegt; It is here that you will have that treasured travel moment, a flash of discovery so rare in this globalized world, your photos will never do jusitice, and nobody will ever believe you).
Santa Marta (niet bijzonder)
Tayrona Park (wederom hele bijzondere combinatie van strand, prachtige baaien en regenwoud. Heerlijk gehiked naar Pueblito, prachtige wandeling).

Voor iedereen die nog twijfelt naar Colombia te gaan: DOEN!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_95446493
Top dat je genoten hebt! _O_

En goed dat in tegenstelling tot de negatieve media :r jouw ervaringen lekker positief waren! ^O^
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 13 april 2011 @ 17:12:20 #165
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_95450517
Ja, ik ben een wandelend reclamebord voor Colombia nu :)

"The only risk is wanting to stay"
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_95451170
Klinkt goed!!
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_95451477
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:12 schreef Foeske het volgende:
Ja, ik ben een wandelend reclamebord voor Colombia nu :)

"The only risk is wanting to stay"
Hehe, nog 1! Mooi!

Ik was nog bij je in de buurt (van 19-23 maart in Bogota)... ;)

Sliep je in de Cranky Croc?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 13 april 2011 @ 22:20:55 #168
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_95467631
quote:
6s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hehe, nog 1! Mooi!

Ik was nog bij je in de buurt (van 19-23 maart in Bogota)... ;)

Sliep je in de Cranky Croc?
Yes :Y De 17e en 18e. De 19e zijn we naar Salento vertrokken...

Ik heb overigens een verslagje en vooral een aantal erg mooie foto's op mijn blog staan: www.foeske.waarbenjij.nu.
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_95628550
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2011 22:20 schreef Foeske het volgende:

[..]

Yes :Y De 17e en 18e. De 19e zijn we naar Salento vertrokken...

Ik heb overigens een verslagje en vooral een aantal erg mooie foto's op mijn blog staan: www.foeske.waarbenjij.nu.
Cool, ff lezen!

Heb nu alweer zin om erheen te gaan...Als alles goed gaat woon ik er dit jaar O+
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 17 april 2011 @ 22:02:41 #170
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_95643278
Ik ben vandaag in Catagena aangekomen met de boot vanuit Panama (aanrader trouwens, San Blas eilanden zijn geweldig).

Komende twee maanden zal ik langzaam richting het zuiden en de grens met Ecuador fietsen. Steden die ik in ieder geval aandoe; Medellin, Bogota, Cali en alles wat ertussen zit (en bereikbaar is met de fiets).

Vooralsnog bevallen de eerste uurtjes hier in Cartagena perfect. Straks lekker aan het bier ;)
  maandag 18 april 2011 @ 13:20:01 #171
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_95663975
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 22:02 schreef Elkafila het volgende:
Ik ben vandaag in Catagena aangekomen met de boot vanuit Panama (aanrader trouwens, San Blas eilanden zijn geweldig).

Komende twee maanden zal ik langzaam richting het zuiden en de grens met Ecuador fietsen. Steden die ik in ieder geval aandoe; Medellin, Bogota, Cali en alles wat ertussen zit (en bereikbaar is met de fiets).

Vooralsnog bevallen de eerste uurtjes hier in Cartagena perfect. Straks lekker aan het bier
Met welke boot ben je gegaan? Aiii anderhalf jaar geleden zat ik daar ook ergens ..

Geniet ervan!
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  vrijdag 22 april 2011 @ 01:51:25 #172
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_95838692
Bogota is ook niet zo enorm geschikt als toeristenstad, hoewel men graag denkt van wel. Ik woon er prima en er is enorm veel te doen voor residenten. Maar toeristen..tja, je kunt naar Monserrate, candelaria, wat musea..maar dan heb je het wel gehad. Er zijn niet veel landmarks.

Het wordt pas een leuke stad als je er thuis bent, denk ik.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_98986548
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 01:51 schreef Strani het volgende:
Bogota is ook niet zo enorm geschikt als toeristenstad, hoewel men graag denkt van wel. Ik woon er prima en er is enorm veel te doen voor residenten. Maar toeristen..tja, je kunt naar Monserrate, candelaria, wat musea..maar dan heb je het wel gehad. Er zijn niet veel landmarks.

Het wordt pas een leuke stad als je er thuis bent, denk ik.
september. 8-) *O*
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_98988076
November!!! *O*
Reisgids is onderweg, dus ga binnenkort maar eens beginnen met plannen maken en mijn spaans oefenen. :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_98988186
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 17:31 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
November!!! *O*
Reisgids is onderweg, dus ga binnenkort maar eens beginnen met plannen maken en mijn spaans oefenen. :D
Dat laatste is cruciaal. Je moet echt wel iets spreken wil het leuk worden. Colombianen zijn echt de meest hartelijke en vriendelijke mensen die ik ken, maar hun Engels is erg slecht. Luister veel muziek (Shakira :9 -staat hier nu ook aan-), films enzo.

Films over Colombia:
- Maria Full of Grace
- Love in the Time of Cholera O+ (als dat het leven in Colombia is, dan ga ik een boeiende tijd tegemoet :9 )

Als je in Bogota bent, doen we wel een biertje?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 4 juli 2011 @ 01:19:29 #176
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_99008329
Vandaag de grens over gefietst van Colombia naar Ecuador. In totaal 2 1/2 maand in Colombia doorgebracht, wat een prachtland zeg! De mensen zijn zo ongelofelijk aardig, de landschappen briljant mooi en dan heb ik het nog niet over de vrouwen, haha! Alleen het eten; altijd maar weer die rijst, bonen, taai stukkie vlees, dat was het dan wel weer. Alleen in de grote steden kan je goed eten, kleine dorpjes en langs de weg is allemaal dezelfde troep ;)

Vond vooral de Andes rond de grens van Ecuador erg mooi. Het is wel flink trappen op de fiets om daar door heen te komen... Bogota ook erg vet, leukste van de grote steden, samen met Medellin. Er is zoooveeel te doen in Colombia!

El_Matador, ik weet niet welke krant jij leest in Colombia, maar in El Espectador staat nog een mooi artikeltje over de fietsreis die ik aan het maken ben:

http://www.elespectador.c(...)de-bambu-y-marihuana
  maandag 4 juli 2011 @ 02:12:07 #177
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_99009518
Haha, ja het eten is voor mij ook altijd het grootste probleem geweest in Colombia. Het best ga je in de steden gewoon naar een plaza de comidas als je echt geen zin hebt in weer datzelfde saaie spul. Met Matador heb ik dat een paar maanden terug ook gedaan.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_99013695
quote:
6s.gif Op zondag 3 juli 2011 17:34 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat laatste is cruciaal. Je moet echt wel iets spreken wil het leuk worden. Colombianen zijn echt de meest hartelijke en vriendelijke mensen die ik ken, maar hun Engels is erg slecht. Luister veel muziek (Shakira :9 -staat hier nu ook aan-), films enzo.

Films over Colombia:
- Maria Full of Grace
- Love in the Time of Cholera O+ (als dat het leven in Colombia is, dan ga ik een boeiende tijd tegemoet :9 )

Als je in Bogota bent, doen we wel een biertje?
Ik ben voor een biertje! Leuk!

Gabriel Garcia Marquez, een van mijn favoriete schrijvers. Liefde in tijden van cholera nog niet gelezen trouwens, staat nog op het lijstje. :)

Geweldige reis trouwens Elkafila! :)

En eten, ach, het went. Ik ben wel gewend aan weinig variatie in eten tijdens het reizen. Een vriend van me deed heel enthousiast over Ethiopisch eten. Nou, wacht maar totdat je iedere dag een paar een een injera voor je neus krijgt! :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_99034923
Het eten in Colombia kan heel goed of heel slecht zijn. Je moet wel een beetje kijken waar je gaat ja. Maar dat is buiten Europa sowieso.

1 keer Ethiopisch gegeten, dat was vet lekker en mooi. Was in Khartoum, Soedan.

Ik ken een goed Frans restaurantje in Candelaria, met Franse chef, belachelijke prijzen (goedkoop dus) en vet lekker eten. Heb daar 2 Colombianen ontmoet waar ik de hele nacht mee gefeest heb erna. :D

Ik woon er nog niet, maar hopelijk september. Heb er zin an. Vet spannende baan en mooie tijd gaat het worden.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 5 juli 2011 @ 00:40:37 #180
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_99049391
Ik heb een aantal keer echt heerlijk vlees gegeten in Colombia. Twee keer in Cartagena en uiteraard bij Andres Carne de Res. Lekkerder dan waar dan ook. Ik had me bijna voorgenomen om vegetariër te worden, omdat ik het eigenlijk zonde vind om vlees te eten als het niet zo lekker is als het daar was :)

Elkafila, jullie waren toch een tijdje terug bij Giel op 3fm, toen jullie in Medellin ofzo waren? Eén van jullie twee vertelde toen dat jullie op elke hoek van de straat coke aangeboden kregen. Vond ik een beetje jammer, was meteen zo'n bevestiging van het beeld van Colombia wat juist ontkracht wordt als je er bent. Ik had zelfs nog gesmst naar Giel :') , maar geen reactie helaas...

Moet wel zeggen dat ik een vrouw ben en niet in Medellin geweest ben, maar toch. Het was wel weer even die makkelijke associatie.
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_99053392
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 00:40 schreef Foeske het volgende:
Ik heb een aantal keer echt heerlijk vlees gegeten in Colombia. Twee keer in Cartagena en uiteraard bij Andres Carne de Res. Lekkerder dan waar dan ook. Ik had me bijna voorgenomen om vegetariër te worden, omdat ik het eigenlijk zonde vind om vlees te eten als het niet zo lekker is als het daar was :)

Elkafila, jullie waren toch een tijdje terug bij Giel op 3fm, toen jullie in Medellin ofzo waren? Eén van jullie twee vertelde toen dat jullie op elke hoek van de straat coke aangeboden kregen. Vond ik een beetje jammer, was meteen zo'n bevestiging van het beeld van Colombia wat juist ontkracht wordt als je er bent. Ik had zelfs nog gesmst naar Giel :') , maar geen reactie helaas...

Moet wel zeggen dat ik een vrouw ben en niet in Medellin geweest ben, maar toch. Het was wel weer even die makkelijke associatie.
Giel niet gehoord, maar helemaal mee eens. _O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_99055128
Ik zag op Cultura 24 nog iets voorbij komen over Jules Deelder in Medellin.
Heb het programma nog niet gezien overigens, alleen de aankondiging. :)
Kan 'm online ook niet zo snel vinden. :{
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  dinsdag 5 juli 2011 @ 11:05:46 #183
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_99057151
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 00:40 schreef Foeske het volgende:
Moet wel zeggen dat ik een vrouw ben en niet in Medellin geweest ben, maar toch. Het was wel weer even die makkelijke associatie.
Als man zijnde en niet gebruiker werd ik helemaal gek van ;)
Echt ik kwam net van de boot in cartegena aan, en op een stukje van 10min lopen met me backpack richting een hostel werd het me idd 10x gevraagd of ik wilde.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  woensdag 6 juli 2011 @ 01:41:41 #184
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_99097456
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 00:40 schreef Foeske het volgende:

Elkafila, jullie waren toch een tijdje terug bij Giel op 3fm, toen jullie in Medellin ofzo waren? Eén van jullie twee vertelde toen dat jullie op elke hoek van de straat coke aangeboden kregen. Vond ik een beetje jammer, was meteen zo'n bevestiging van het beeld van Colombia wat juist ontkracht wordt als je er bent. Ik had zelfs nog gesmst naar Giel :') , maar geen reactie helaas...

Moet wel zeggen dat ik een vrouw ben en niet in Medellin geweest ben, maar toch. Het was wel weer even die makkelijke associatie.
Hey Foeske, dat klopt, ik heb dat interview toen gedaan. Ik vertel ook alleen maar wat ik zelf meemaak. In Medellin viel het wel mee. In Cartagena, een toeristendorp bij uitstek, hoefden wij als mannelijke toeristen maar de deur van ons hostel uit te lopen of er kwam al een dude aanzetten met 'My name is Tony Montana'... Dan kan je een heel Colombia vriendelijk verhaal gaan ophangen 'dat het hier helemaal niet zo is als men altijd zegt', maar zoals ik al schreef, dit zijn mijn ervaringen.

Denk wel dat het veel uitmaakt of je een vrouw of een man bent trouwens, de buitenlandse meiden waarmee we omgaan hebben dit soort shit niet..

Het was wel grappig om de reacties te zien van de mensen in Colombia als we vertelden dat onze fietsen van bamboe en hennep/marijuana zijn gemaakt; 'Ooh, kan je er ook andere dingen mee doen!?' of 'Als je ergens in de jungle zit zonder iets, dan kan je nog altijd je fiets oproken!' hehe
pi_106078778
Vers terug uit Colombia en heb de volgende reis gemaakt
Bogota
Villa de Leyva
San Gil (en Barrichara)
Santa Martha
Ciudad Perdida trekking
Cartagena
Mompos
Medellin (en Guatape)
Salento
Popayan
San Agustin
Bogota

Wat prijzen:
Ciuada perdida trekking: 600.000 pesos
Bus San Gil - Santa Martha 55.000 pesos
Bus San Agustin - Bogota: 60.000 pesos
Bus Cartagena - Mompos: 55.000 pesos
Collectivo + boot + bus van Mompos naar Medellin: 15.000 + 7.000 + 103.000
Bus Medellin - Salento: 37.000
Overnachtingen in hostels in dorms: tussen 15.000 en 24.000
Eten: Comida's kosten meestal rond de 6000 pesos. Andere dingen red je ook voor 10.000-15.000 pesos.
Drank: sapje: ergens tussen de 1500 en 3000 pesos (afhankelijk van lokatie), bier meestal tussen 2500 en 3000 pesos, cola ergens tussen 1500 en 2500 pesos.

Hoogtepunten wat mij betreft:
Barichara (en de wandeling naar Guane)
Ciudad Perdida
Cartagena
Mompos
Museum in Medellin
Salento (en de Valle de Cocora)
San Agustin

Best een tof land. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  dinsdag 27 december 2011 @ 10:31:48 #186
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_106079832
Ik wil ook naar Colombia

Geen idee waarom, maar al jaren heb ik het idee dat ik naar Colombia moet.
Ciudad Perdida lijkt me mooi, maar is dat niet een ontzettend zware tocht?
Cartagena staat zeker op programma.

Is het makkelijk om onderdak te vinden buiten (dure) hotels?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_106081846
Ciudad Perdida is ontzettend zwaar (warm, vochtig, 8 keer de rivier oversteken, veel klimmen, veel modder, slechte paden, veel muggen), maar ontzettend de moeite waard.

Overnachtingen kun je net zo duur maken als je zelf wilt. als je niet te kritisch bent en in een hostel in een slaapzaal overnacht, dan kan dat vaak voor minder dan 8 euro. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  dinsdag 27 december 2011 @ 12:55:37 #188
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_106083077
C. Perdida zit er dus niet in helaas, kost je ook 6 dagen heb ik gelezen.
Ben in Cuba rondgetrokken en daar kan je vaak heel leuk bij mensen thuis , casa particulares overnachten en eten.
Bestaat zoiets ook in Colombia?

Wat adviseer je: georganiseerde rondreis of zelfstandig gaan?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_106083384
Ciudad perdida heb ik in 5 dagen gedaan, kan evt ook in 4 dagen.
Ik heb geen casa particulares gezien, geen idee of die er zijn.
En ik zou altijd zelfstandig gaan. Gewoon omdat je dan baas bent over je eigen tijd. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  dinsdag 27 december 2011 @ 13:51:49 #190
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_106084564
Zelfstandig heeft inderdaad denk ik mijn voorkeur, alhoewel een georganiseerde reis ook voordelen heeft.
Maar heb nog wel even de tijd (september/oktober) om me goed voor te bereiden :-)
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_106096197
Toffe reis, Henk!

Jammer dat we niet meer gemeet hebben. "Best een tof land", hoe vond je het intense geluk?

In Nederland lijkt vooral het intense gelul zo duidelijk. ;)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 27 december 2011 @ 19:49:51 #192
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_106098123
HenkPietKlaasWim, bedankt voor de uitgebreide prijsinfo!
Die trekking is niet heel goedkoop, voor Latijns Amerikaanse begrippen dan, met 40 euro per dag.
Het is geen Bolivia/Ecuador dus, prijzen lijken zo op het eerste gezicht op die in Mexico en Argentinië.

Dat is overigens wat ik verwacht had hoor, door eerdere ervaringen met Colombianen.
En wat is het allemaal mooi, die bestemmingen van je die ik google!

Ik zal er ook mijn koffieverslaving weer moeten oppikken, denk ik.

[ Bericht 15% gewijzigd door Lemans24 op 27-12-2011 19:55:28 ]
pi_106099127
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 19:49 schreef Lemans24 het volgende:
HenkPietKlaasWim, bedankt voor de uitgebreide prijsinfo!
Die trekking is niet heel goedkoop, voor Latijns Amerikaanse begrippen dan, met 40 euro per dag.
Het is geen Bolivia/Ecuador dus, prijzen lijken zo op het eerste gezicht op die in Mexico en Argentinië.

Dat is overigens wat ik verwacht had hoor, door eerdere ervaringen met Colombianen.
En wat is het allemaal mooi, die bestemmingen van je die ik google!

Ik zal er ook mijn koffieverslaving weer moeten oppikken, denk ik.
Een heerlijke reep Santaderiaanse chocolade ligt naast mij. :9

Bananen en koffie in alle soorten en maten, vrolijke mensen, iedereen dansen, geniaal.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106147224
Iemand hier weleens met Iberia naar Columbia gevlogen? Goede ervaring?
Zag een retourtje voor 500 euro wat een goede prijs is.
  donderdag 29 december 2011 @ 00:38:22 #195
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_106151075
I ben ooit met Iberia naar Rio gevlogen. Niet echt een hele beste maatschappij, maar wat wil je voor de prijs. Eten was kut, films waren kut, maar iets goed verwachtte ik toch niet, hehe..
pi_106155787
Je kunt ook met Lufthansa voor 500 euro naar Colombia. :)
Boeken tot (of tot en met, weet ik even niet) 2 januari. Reizen tot half juni.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_106175816
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 08:49 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Je kunt ook met Lufthansa voor 500 euro naar Colombia. :)
Boeken tot (of tot en met, weet ik even niet) 2 januari. Reizen tot half juni.
Zie het idd ga het serieus in overweging nemen. tnx.. :)
pi_106188053
Spreek overgens geen woord spaans. Kan je het een beetje redden daar met engels?
Hoeveel ben je ongeveer per dag kwijt daar? Wil slapen in hostels, gewoon redelijk eten, biertje drinken, miss wat uitgaan en een tourtje af en toe.
pi_106188198
Scroll eens naar boven, ik heb een heel lijstje gepost met prijzen. :)
En wat basic spaans is wel handig, maar dat pik je wel op.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_106194797
Ik denk dat ik komende zomer een maandje Colombia ga bezoeken. Zijn er mensen die hebben gedoken in Colombia? We willen namelijk ook een aantal duiken maken. Helaas zijn we gebonden aan de zomervakantie, dus een ¤500,- vliegticket zal er wel niet inzitten.

HenkPietKlaasWim: thanks voor prijsinfo en het inzicht geven in je route. Dat geeft voor ons alvast een idee over de prijzen etc.
pi_106213081
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 09:02 schreef krapula het volgende:
Ik denk dat ik komende zomer een maandje Colombia ga bezoeken. Zijn er mensen die hebben gedoken in Colombia? We willen namelijk ook een aantal duiken maken. Helaas zijn we gebonden aan de zomervakantie, dus een ¤500,- vliegticket zal er wel niet inzitten.

HenkPietKlaasWim: thanks voor prijsinfo en het inzicht geven in je route. Dat geeft voor ons alvast een idee over de prijzen etc.
Met Lufthansa kan je een ticket boeken voor 500 euro, wel beslissen voor 2 januari of 1 weet inet zker. Wil dit echt gaan doen.
Wil in mei gaan. Schijnt dan wel wat te regenen of is het wel te doen?
pi_106213933
Ik heb 3 dagen geen regen gehad. En ik dacht dat december ook een droge periode was. :P
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_106214226
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:48 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Ik heb 3 dagen geen regen gehad. En ik dacht dat december ook een droge periode was. :P
Hmm ok en dan de hele dag regen of eind van de dag een bui?
Kan zon reis wel een beetje verpesten denk
  dinsdag 3 januari 2012 @ 18:59:31 #204
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_106365704
Ik ga in maart/april, voor een maand.
Inderdaad geboekt bij Lufthansa voor 500 euro, nu is de prijs weer ruim 950.

Het weer is dit jaar ontregeld, door La Niña. Het regenseizoen is misschien verschoven, maar misschien is er helemaal geen droge tijd, wie zal het zeggen. Echter, er is genoeg variatie in Colombia, dat ik denk dat er altijd wel een plekje te vinden is met OK weer.
  donderdag 5 januari 2012 @ 21:11:03 #205
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_106457345
Moet de euro alleen niet teveel gaan instorten, anders valt de deal straks nog tegen, ondanks het goedkope vliegticket!
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:26:11 #206
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_106735343
Iemand een idee waarom de Colombiaanse Peso ineens zo sterk is? Zelfs nu de euro weer opkrabbelt t.o.v. vrijwel alle munteenheden, blijft de peso duur.

Van 2600 peso per euro op 1 december, naar 2500 op 1 januari, en 2350 nu. Dat gaat erg hard.

edit: en weer een dag later alweer op 2320. In dit tempo wordt Colombia het nieuwe Noorwegen ;)
Ach, als het over twee maanden echt te duur is geworden (ver onder de 2000 peso per euro), zijn er altijd nog de goedkope buurlanden van Colombia...

[ Bericht 40% gewijzigd door Lemans24 op 13-01-2012 18:59:27 ]
pi_106735469
Ik ga wsl. in juni.
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:29:48 #208
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_106735539
Ik ga volgende maand weer als het goed is..Drie maanden Bogotá.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_106794552
En terug. Nu voor het echie. Heerlijk gedanst vanavond, wat een geweldig land is het toch.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106827642
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 07:28 schreef El_Matador het volgende:
En terug. Nu voor het echie. Heerlijk gedanst vanavond, wat een geweldig land is het toch.
Geneukt?
pi_106859949
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 20:26 schreef Lemans24 het volgende:
Iemand een idee waarom de Colombiaanse Peso ineens zo sterk is? Zelfs nu de euro weer opkrabbelt t.o.v. vrijwel alle munteenheden, blijft de peso duur.

Van 2600 peso per euro op 1 december, naar 2500 op 1 januari, en 2350 nu. Dat gaat erg hard.

edit: en weer een dag later alweer op 2320. In dit tempo wordt Colombia het nieuwe Noorwegen ;)
Ach, als het over twee maanden echt te duur is geworden (ver onder de 2000 peso per euro), zijn er altijd nog de goedkope buurlanden van Colombia...
Het lijkt me vooral afhankelijk van de koers van de euro t.o.v. de dollar. En om nou te miepen over een paar pesos meer of minder, Colombia kies je vanwege het land, de cultuur, de mensen en het landschap.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 18 januari 2012 @ 02:16:05 #212
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_106938747
Het wordt 1 februari; dan vliegen we weer die kant op voor drie maanden :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_106938753
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 02:16 schreef Strani het volgende:
Het wordt 1 februari; dan vliegen we weer die kant op voor drie maanden :)
Ben je net te laat voor mijn verjaardag ouwe. Maar kan je wel mooi op mijn housewarming komen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 18 januari 2012 @ 02:17:54 #214
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_106938757
quote:
6s.gif Op woensdag 18 januari 2012 02:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ben je net te laat voor mijn verjaardag ouwe. Maar kan je wel mooi op mijn housewarming komen.
Wanneer is dat? En hoeveel te laat voor je verjaardag?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_106938818
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 02:17 schreef Strani het volgende:

[..]

Wanneer is dat? En hoeveel te laat voor je verjaardag?
St. Patrick's Day. En 4 daagjes.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_107089881
Carnaval Barranquilla _O_

Dat wordt een mooi feestje.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_107091273
http://www.nu.nl/buitenla(...)tregeld-aanslag.html

Volgens de luchtvaartautoriteiten zijn er geen vluchten uitgevallen, maar moeten reizigers wel rekening houden met forse vertragingen. Een woordvoerder van de luchtvaartautoriteit zei dat het nog maanden duurt voordat de radar is hersteld.

TeringFARC. :r :r :r
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 22 januari 2012 @ 19:27:18 #218
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_107109135
quote:
13s.gif Op zondag 22 januari 2012 12:07 schreef El_Matador het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)tregeld-aanslag.html

Volgens de luchtvaartautoriteiten zijn er geen vluchten uitgevallen, maar moeten reizigers wel rekening houden met forse vertragingen. Een woordvoerder van de luchtvaartautoriteit zei dat het nog maanden duurt voordat de radar is hersteld.

TeringFARC. :r :r :r
Inderdaad. En dan zijn er nog altijd mensen die denken dat de FARC zo'n geweldige organisatie is.

Trouwens, ik las dat de 26 (El Dorado) tussen de luchthaven en het centrum ook dit jaar nog niet klaar zal zijn..
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  vrijdag 3 februari 2012 @ 14:26:59 #219
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_107557152
Zo, daar zijn we weer in het immer zonnige Bogotá.

Wel lekker wakker worden zo na die Europese kou :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_107557771
Bogotá en zonnig? Ik zie echt dagelijks klachten voorbij komen over eeuwige regen in Bogota.
Was het gister nu autovrije dag in Bogotá?
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  zaterdag 4 februari 2012 @ 01:03:10 #221
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_107584081
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:41 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Bogotá en zonnig? Ik zie echt dagelijks klachten voorbij komen over eeuwige regen in Bogota.
Was het gister nu autovrije dag in Bogotá?
Het regent inderdaad veel hier :) Maar de afgelopen dagen zijn wel echt lekker geweest.

En ja, het was de jaarlijkse autoloze dag. Taxi's, bussen en bedrijfsauto's (dus ook vrachtwagens) mogen nog wel rijden. Dus het is niet zo dat je lekker op straat kunt wandelen op zo'n dag.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_108767546
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 09:02 schreef krapula het volgende:
Ik denk dat ik komende zomer een maandje Colombia ga bezoeken. Zijn er mensen die hebben gedoken in Colombia? We willen namelijk ook een aantal duiken maken. Helaas zijn we gebonden aan de zomervakantie, dus een ¤500,- vliegticket zal er wel niet inzitten.

HenkPietKlaasWim: thanks voor prijsinfo en het inzicht geven in je route. Dat geeft voor ons alvast een idee over de prijzen etc.
Goed, ¤500,- is niet gelukt, maar heb zojuist wel m'n ticket geboekt! We gaan een maand naar Colombia en kijken er enorm naar uit. Nu nog een beetje spaans proberen te leren. :)
pi_108770683
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2012 23:49 schreef krapula het volgende:

[..]

Goed, ¤500,- is niet gelukt, maar heb zojuist wel m'n ticket geboekt! We gaan een maand naar Colombia en kijken er enorm naar uit. Nu nog een beetje spaans proberen te leren. :)
Goed plan! En Spaans leren ga je geen spijt van krijgen. Je komt veel verder met (een beetje) Spaans dan met Engels.

Laat maar weten als jullie in Bogota zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 6 maart 2012 @ 05:29:07 #224
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108770779
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 14:26 schreef Strani het volgende:
Zo, daar zijn we weer in het immer zonnige Bogotá.

Wel lekker wakker worden zo na die Europese kou :)
Voor de warmte zou ik toch niet naar Bogotá gaan overigens.

Toen ik in Mexico woonde en in Colombia kwam was ik meteen verkouden in Bogotá. Gelukkig kon ik snel daarna naar Cali
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 07:12:39 #225
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_108770985
Ik heb een beetje onderzoek gedaan en het volgende lijkt me wel wat:
(ik ben er vanaf 20 maart 5 weken)

- aankomst in Bogota
- Chicaque (hikes)
- El Cocuy NP (dayhikes, afhankelijk van het weer, komende 2 weken is het erg nat zie ik)
- eventueel San Gil (als alternatief)
- Guajira schiereiland
- Tayrona NP
- Sierra Nevada de Santa Marta (vogels kijken)
- Cartagena
- Mompós
- Capurgana, Sapzurro en de grens met Panama (duiken)
- Cocora vallei (hikes)
- en terug naar Bogota

Dit is volledig flexibel en ik boek zo min mogelijk vantevoren.

Zoals uit het bovenstaande wel blijkt, ga ik vooral voor de natuur, duiken en hiken, met af en toe een dagje stad.

De Lost City trek laat ik bewust links liggen. Het is vast heel mooi, maar tijdens het hiken 25 keer door rivieren waden, is niet mijn ding. Bovendien loop ik liever in m'n eigen tempo (dat is: soms razendsnel bijna trailrunnen en soms retetraag om foto's van vogeltjes en plantjes maken). Ik verwacht in Chicaque, El Cocuy en in de Cocoro vallei wat dat betreft voldoende aan m'n trekken te komen.
Om toch nog wat van de unieke natuur van de Sierra Nevada de Santa Marta te zien, wil ik verblijven in de El Dorado lodge bij Minca in de buurt, die speciaal gericht op birdwatchers. Hier zou ik eventueel ook twee weken vrijwilligerswerk kunnen doen. Dat laatste zou wel betekenen dat ik andere plekken in Colombia moet gaan skippen, dus daar ben ik nog niet over uit.

Nog even dit: Semana Santa valt midden in de tijd dat ik ga. Waar kan ik het beste zijn dan, om de drukte en hoge prijzen nog enigszins te ontlopen? Ik zag bv dat hostels in Capurgana/Sapzurro dan een stuk duurder zijn dan 'normaal', maar de prijsstijging in Chicaque wel weer meevalt. Betekent dit, dat ik in het binnenland (tijdens Semana Santa) sowieso wel veilig zit dan zonder reserveringen?


Oh, en als boek zal ik geloof ik 100 jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez maar meenemen :) Nederlands, Engels of Spaans?

[ Bericht 2% gewijzigd door Lemans24 op 06-03-2012 07:26:57 ]
pi_108771097
Mompos is geweldig voor semana santa.
Casa Amarilla is het hostel west je wilt verblijven en vorige week had hij nog wat bedden vrij in de dorm.
Doe Richard de groeten van me als je er bent. Aardige gast. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:16:59 #227
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_108771497
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 07:30 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Mompos is geweldig voor semana santa.
Casa Amarilla is het hostel west je wilt verblijven en vorige week had hij nog wat bedden vrij in de dorm.
Doe Richard de groeten van me als je er bent. Aardige gast. :)
Bedankt, prima tip!
Ik was helemaal vergeten dat Mompos ook bekend staat om z'n Semana Santa, had alleen aan Popayan gedacht, maar dat is een beetje uit de richting. Casa Amarilla heeft nog plaatsen vrij en de meerprijs valt erg mee: normaal 8 euro, met Semana Santa 11 euro.
pi_108771633
Graag gedaan, ik vond Mompos echt heel erg leuk. :)

Verder kun je vanuit Villa de Lleyva volgens mij ook ergens behoorlijk goed vogels kijken. Ik ben iig een belg tegen gekomen die daar erg gelukkig uit zijn ogen keek. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_108771704
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 07:12 schreef Lemans24 het volgende:
Ik heb een beetje onderzoek gedaan en het volgende lijkt me wel wat:
(ik ben er vanaf 20 maart 5 weken)

- aankomst in Bogota
- Chicaque (hikes)
- El Cocuy NP (dayhikes, afhankelijk van het weer, komende 2 weken is het erg nat zie ik)
- eventueel San Gil (als alternatief)
- Guajira schiereiland
- Tayrona NP
- Sierra Nevada de Santa Marta (vogels kijken)
- Cartagena
- Mompós
- Capurgana, Sapzurro en de grens met Panama (duiken)
- Cocora vallei (hikes)
- en terug naar Bogota

Dit is volledig flexibel en ik boek zo min mogelijk vantevoren.

Zoals uit het bovenstaande wel blijkt, ga ik vooral voor de natuur, duiken en hiken, met af en toe een dagje stad.

De Lost City trek laat ik bewust links liggen. Het is vast heel mooi, maar tijdens het hiken 25 keer door rivieren waden, is niet mijn ding. Bovendien loop ik liever in m'n eigen tempo (dat is: soms razendsnel bijna trailrunnen en soms retetraag om foto's van vogeltjes en plantjes maken). Ik verwacht in Chicaque, El Cocuy en in de Cocoro vallei wat dat betreft voldoende aan m'n trekken te komen.
Om toch nog wat van de unieke natuur van de Sierra Nevada de Santa Marta te zien, wil ik verblijven in de El Dorado lodge bij Minca in de buurt, die speciaal gericht op birdwatchers. Hier zou ik eventueel ook twee weken vrijwilligerswerk kunnen doen. Dat laatste zou wel betekenen dat ik andere plekken in Colombia moet gaan skippen, dus daar ben ik nog niet over uit.

Nog even dit: Semana Santa valt midden in de tijd dat ik ga. Waar kan ik het beste zijn dan, om de drukte en hoge prijzen nog enigszins te ontlopen? Ik zag bv dat hostels in Capurgana/Sapzurro dan een stuk duurder zijn dan 'normaal', maar de prijsstijging in Chicaque wel weer meevalt. Betekent dit, dat ik in het binnenland (tijdens Semana Santa) sowieso wel veilig zit dan zonder reserveringen?


Oh, en als boek zal ik geloof ik 100 jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez maar meenemen :) Nederlands, Engels of Spaans?
100 jaar eenzaamheid is erg leuk! Ik heb het boek in het nederlands gelezen, is volgens mij wel een prima vertaling. De boeken van Marquez zijn vaak in kringloopwinkels te vinden. Ik heb van een aantal mensen vernomen dat 'Liefde ten tijde van de cholera' ook erg mooi schijnt te zijn. Dan heb je 2 boeken voor die 5 weken ;).

en voor de rest kan ik niets inhoudelijks zeggen over de rest van je bericht.
pi_108781183
Toen ik daar deze vakantie was is mn blackberry gestolen
echt goed opletten dus
pi_108782282
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:06 schreef Cher- het volgende:
Toen ik daar deze vakantie was is mn blackberry gestolen
echt goed opletten dus
:')

Dat kan ook in Gorinchem of Leiden gebeuren...
Goed opletten moet je overal.

Colombianen onderscheiden zich door hun enorme vriendelijkheid en hartelijkheid. Je wordt uitgenodigd mee uit eten en mag niet eens betalen. Je krijgt drank aangeboden en men wil met je op de foto. Die drank moet je wel een beetje mee uitkijken, vanwege het risico op Burundanga, een reuk-, geur- en smaakloos verdovingsmiddel dat gebruikt wordt om dommige toeristen te bedwelmen en bestelen. Maar als je een beetje reiservaring hebt, kan je dat redelijk inschatten.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_108782356
Love in the time of cholera is ook verfilmd; geeft wel een mooi beeld van Colombia...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_108782486
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

:')

Dat kan ook in Gorinchem of Leiden gebeuren...
Goed opletten moet je overal.

Colombianen onderscheiden zich door hun enorme vriendelijkheid en hartelijkheid. Je wordt uitgenodigd mee uit eten en mag niet eens betalen. Je krijgt drank aangeboden en men wil met je op de foto. Die drank moet je wel een beetje mee uitkijken, vanwege het risico op Burundanga, een reuk-, geur- en smaakloos verdovingsmiddel dat gebruikt wordt om dommige toeristen te bedwelmen en bestelen. Maar als je een beetje reiservaring hebt, kan je dat redelijk inschatten.
Nou, kan, maar daar gebeurt het eerder en dat weet je zelf. Mijn tip is dus om ECHT heel goed op te letten (wat ik dus niet deed). Bij mij was het binnen 1 seconde gebeurd en ik voelde me al in de gaten gehouden. Helaas dom van mezelf.

En op het vliegveld is mijn trolley ook meegenomen hahahaha :') :D

Heel vriendelijk, hartelijk O+ maar dat vind ik wel van de meeste buitenlanders eigenlijk! Vergeleken met Nederlanders.. ja.. ;) Men wil met je op de foto en je krijgt erg veel aandacht wat ik dan weer minder vind. Iig ben ik eens heel erg lastig gevallen door een jongen die perse met mij op de foto wilde en mij bleef volgen :') en na een halfuur begon hij me opeens uit te schelden. Dat zijn minder leuke dingen. :P

Vrouwen daar zijn wel ontzettend mooi vind ik weer. En aardig ja.

Ik heb daar wel een leuke tijd gehad! :)
  dinsdag 6 maart 2012 @ 16:08:59 #234
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_108785580
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 05:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Voor de warmte zou ik toch niet naar Bogotá gaan overigens.

Toen ik in Mexico woonde en in Colombia kwam was ik meteen verkouden in Bogotá. Gelukkig kon ik snel daarna naar Cali
Nee inderdaad, dat was ook licht sarcastisch :D

Het kan hier in Bogota heel lekker zijn, vooral in de ochtend en vroege middag. Maar het verandert vaak en abrupt en daar raak je snel verkouden van inderdaad.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:46:04 #235
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_108819448
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:34 schreef El_Matador het volgende:
Love in the time of cholera is ook verfilmd; geeft wel een mooi beeld van Colombia...
En ik altijd maar denken dat dat zich in Chili afspeelt.. Ben wel een cultuurbarbaar :D
  donderdag 8 maart 2012 @ 14:55:36 #236
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_108863954
quote:
6s.gif Op maandag 16 januari 2012 03:21 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het lijkt me vooral afhankelijk van de koers van de euro t.o.v. de dollar. En om nou te miepen over een paar pesos meer of minder, Colombia kies je vanwege het land, de cultuur, de mensen en het landschap.
De koers van de Euro t.o.v. de Colombiaanse peso loopt inderdaad gelijk op met koers van de Euro t.o.v. de dollar. Die koers is echter weer vrij constant de laatste tijd, en toch krijg je steeds minder pesos voor je euro. Wat er aan de hand is: de dollar daalt op zich ook nog eens (fors) t.o.v. de Peso: van 1942 peso per dollar in december 2011 tot 1764 peso per dollar nu.
  donderdag 8 maart 2012 @ 23:41:20 #237
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_108888531
Ik miep wel degelijk over een paar pesos meer of minder. Het is leuk als je je salaris in pesos krijgt maar niet als je salaris in euros arriveert. Dan gaat je levensstandaard er flink op achteruit hoor. In 2005 kreeg ik voor 100 euro nog 300,000 pesos. Da's nou wel voorbij.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  vrijdag 9 maart 2012 @ 03:24:31 #238
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_108892474
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 07:30 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Mompos is geweldig voor semana santa.
Casa Amarilla is het hostel west je wilt verblijven en vorige week had hij nog wat bedden vrij in de dorm.
Doe Richard de groeten van me als je er bent. Aardige gast. :)
Welke dagen zijn eigenlijk de beste dagen van Semana Santa?
Ik wil niet de hele week in Mompos zitten, maar bijvoorbeeld donderdag t/m zaterdag of zondag. Of is woensdag een essentiële dag? Hoe zit het met vervoer in het weekend?
pi_108893728
Geen idee, heb het even voor je gevraagd aan Casa Amarilla. :)
Ik weet wel dat in Sevilla de minder belangrijke broederschappen/kerken aan het begin van de week zaten en aan het einde van de week zaten de belangrijke.
Hoe het zit met vervoer, geen idee. Zou wel eens wat drukker kunnen zijn. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_108902549
Woensdag, donderdag en vrijdag zijn de beste dagen voor Semana Santa in Mompos is mij zojuist verteld!
Doen!

Er is trouwens nog 1 bed beschikbaar, dus ik zou opschieten. B-)

[ Bericht 21% gewijzigd door HenkPietKlaasWim op 09-03-2012 14:04:45 ]
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:15:18 #241
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_108910555
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:31 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Woensdag, donderdag en vrijdag zijn de beste dagen voor Semana Santa in Mompos is mij zojuist verteld!
Doen!

Er is trouwens nog 1 bed beschikbaar, dus ik zou opschieten. B-)
Hm dan klopt er weinig van hostelworld, daar zijn nog 5 bedden beschikbaar (dat zou dan één los bed + een complete dorm betekenen).

Snel antwoord trouwens, goed werk!

En inmiddels geboekt, woensdag t/m zaterdag. Die laatste dag maar lekker een rondje fietsen met de verrekijker mee, ofzo.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lemans24 op 09-03-2012 18:37:09 ]
pi_108932705
Bucaramanga, mijn eerste kennismaking met Colombia (wat zeg ik; met Zuid-Amerika). Terug na 2 jaar. Wat een fantastische stad is het toch. En de mensen... zo ongelooflijk onvoorstelbaar vriendelijk en open. O+
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 11 maart 2012 @ 02:49:46 #243
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_108959900
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 07:12 schreef Lemans24 het volgende:
Zoals uit het bovenstaande wel blijkt, ga ik vooral voor de natuur, duiken en hiken, met af en toe een dagje stad.

De Lost City trek laat ik bewust links liggen. Het is vast heel mooi, maar tijdens het hiken 25 keer door rivieren waden, is niet mijn ding. Bovendien loop ik liever in m'n eigen tempo (dat is: soms razendsnel bijna trailrunnen en soms retetraag om foto's van vogeltjes en plantjes maken). Ik verwacht in Chicaque, El Cocuy en in de Cocoro vallei wat dat betreft voldoende aan m'n trekken te komen.
Om toch nog wat van de unieke natuur van de Sierra Nevada de Santa Marta te zien, wil ik verblijven in de El Dorado lodge bij Minca in de buurt, die speciaal gericht op birdwatchers.
Valle de Cocora was idd een mooie hike, maar vooral de hike naar Pueblito in Tayrona Parc (van cabo San Juan terug naar de hoofdweg) vond ik erg gaaf! Pueblito stelt op zich niet heel veel voor, maar was een erg mooie hike, Aanrader!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:39:29 #244
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109117826
Foeske! Helemaal vergeten op je Galapagos vragen te reageren!
Ga ik alsnog doen, voordat ik naar Colombia vertrek.

Even iets anders: die peso gaat nu wel heel hard. Waarom zo sterk (nog sterker dan de Braziliaanse Real)? Van 2511 per euro op 1 januari, toen ik geboekt heb, naar 2287 nu. Het reisje is daarmee al 10% duurder geworden... Nou ja, dan maar een dagje minder duiken.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 23:22:10 #245
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109217499
Weet iemand die nu in Colombia is, hoe het weer is? Als ik de weersites moet geloven, kan ik iedere dag 10-20 mm regen verwachten in Salento, San Gil, Villa de Leiva en El Cocuy en dat zijn flinke hoeveelheden! In ieder geval teveel om in de bergen te gaan hiken of vogels te kijken. Voor Medellin, Manizales, Pereira en Armenia (m'n geplande eerste stop) hebben ze het zelfs over 30-40 mm regen per dag, wat me voor die regio zelfs gevaarlijk veel lijkt, gezien het verleden. (en 360 mm in 9 dagen voor Medellin, dat kán toch bijna niet kloppen!?)

Als dat klopt, ga ik wellicht direct naar de noordkust en pas later naar de bergen. Hoewel, zelfs voor Cartagena is 50 mm regen voorspeld voor de komende 9 dagen, en dat voor een stad met gemiddeld 0 dagen / 1 mm regen in maart...

Kortom, is het weer helemaal in de war daar of is de zon nog wel eens te zien, momenteel?

[ Bericht 5% gewijzigd door Lemans24 op 17-03-2012 23:42:23 ]
pi_109226075
Lees net op de FP dat de Farc nog actief is in het Zuid-Oosten bij de grens met Venuzuela. Ik ben nooit zo bang voor zulk soort dingen maar in de grensgebieden zou ik wat meer op mn hoede zijn. Ik zou er verder wel doorheen reizen denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bombshell op 18-03-2012 13:54:49 ]
pi_109227343
Ben ook nooit bang daaor.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:11:09 #248
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109283027
IK ben ook niet bang voor de FARC, als toerist kom je toch niet in de gebieden waar die tegenwoordig nog actief zijn. De aanslag bij de grens met Venezuela was trouwens meer in het Noord-Oosten, bij Arauquita, een bekend probleemgebied.

Waar ik me meer zorgen om maak, is La Candelaria in Bogota. Waarom zitten er zoveel hostels in een buurt die als zeer gevaarlijk wordt beschouwd? 's Avonds niet over straat kunnen en altijd taxi's moeten nemen, is niet mijn idee van een leuk verblijf, en dat heb ik nog nooit ergens hoeven doen.
Zijn er aanraders voor goeie buurten (La Merced, Chapinero?)
pi_109283196
Ik vond La Candalaria niet echt gevaarlijk aandoen ofzo. Voelde me er iig niet onveilig.
De Colombianen bij wie ik mijn eerste nacht heb gelogeerd, die verklaarden me overigens wel voor gek dat ik daar verbleef.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  maandag 19 maart 2012 @ 19:39:10 #250
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109284383
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:14 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Ik vond La Candalaria niet echt gevaarlijk aandoen ofzo. Voelde me er iig niet onveilig.
De Colombianen bij wie ik mijn eerste nacht heb gelogeerd, die verklaarden me overigens wel voor gek dat ik daar verbleef.
Ja, en dat is nou net wat ik overal lees. Colombianen beschouwen het al gevaarlijk gebied en backpackers verblijven er wel, maar accepteren dat ze 's avonds niet over straat kunnen. Ik heb 's avond door het centrum van Mexico City gelopen en door Copacabana in Rio en er is me nooit wat overkomen. Voor Bogota (La Candelaria dan) maak ik me voor het eerst echt zorgen.
Oh ja, over het centrum van Manila deed ik dat ook, maar daar bleken het alleen maar hoeren te zijn, niet pubers met messen.

Ik neem de eerste avond maar direct een bus naar San Gil (regen lijkt daar mee te vallen). Kort ritje, dus even slapen en toch weer vroeg op door de jetlag. Bogota is dan voor het laatste weekend.

Damn, die 'eerste avond' is morgen al!
pi_109287672
Ik loop in alle steden waar ik kom 's nachts alleen over straat, nog nooit iets gebeurd (behalve toffe avonturen).

La Candelaria is veilig genoeg en zit vol met backpackers.

Het weer vooraf bekijken heeft niet zoveel zin. Colombia is enorm divers in klimaat en per plek varieert het ook van dag tot dag.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 19 maart 2012 @ 23:11:27 #252
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_109296244
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:33 schreef El_Matador het volgende:
Ik loop in alle steden waar ik kom 's nachts alleen over straat, nog nooit iets gebeurd (behalve toffe avonturen).

La Candelaria is veilig genoeg en zit vol met backpackers.

Het weer vooraf bekijken heeft niet zoveel zin. Colombia is enorm divers in klimaat en per plek varieert het ook van dag tot dag.
Da's ook gewoon mazzel, zal je net zien dat iemand anders dit van jou leest, ook dat risico neemt en dan wel pech heeft.

Heb je m'n DM niet ontvangen trouwens?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_109296437
Weet je, ik ben ondertussen in zoveel landen geweest waar het volgens mensen niet veilig is.
De truc die ik altijd toepas, is goed informeren bij je hostel of hotel. Niet met al je dure meuk 's avonds de straat op gaan en zorgen dat je altijd helder genoeg blijft om te weten wat je doet.

Ik heb een paar dagen in La Candalaria rondgelopen en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. En als je je 's avonds niet op je gemak voelt, dan neem je gewoon een taxi voor een paar euro. :)
Als je overal waar mensen paniekerig over doen niet meer over straat kunt gaan, dan zou ik maar gewoon thuis blijven.
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  maandag 19 maart 2012 @ 23:26:21 #254
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_109296693
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:17 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Weet je, ik ben ondertussen in zoveel landen geweest waar het volgens mensen niet veilig is.
De truc die ik altijd toepas, is goed informeren bij je hostel of hotel. Niet met al je dure meuk 's avonds de straat op gaan en zorgen dat je altijd helder genoeg blijft om te weten wat je doet.

Ik heb een paar dagen in La Candalaria rondgelopen en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. En als je je 's avonds niet op je gemak voelt, dan neem je gewoon een taxi voor een paar euro. :)
Als je overal waar mensen paniekerig over doen niet meer over straat kunt gaan, dan zou ik maar gewoon thuis blijven.
Dat is het 'm. Omdat je goed geinformeerd bent, ben je ook voorzichtiger en loop je niet met dure spullen over straat.

Men moet ook niet vergeten dat de ene buitenlander de andere niet is. De één kan heel zelfverzekerd, als een local over straat lopen. De ander heeft weer een manier van lopen of gedragen die wel degelijk de verkeerde mensen aantrekt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 19 maart 2012 @ 23:30:03 #255
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_109296822
Ik kom trouwens zelf bijna nooit in de candelaria of in het centrum als geheel. Als ik 's avonds ergens ben is het eerder in Chapinero (vanaf calle 45) tot het noorden (tot calle 85). Daar zijn ook veel mensen maar is het toch net wat minder chaotisch.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 19 maart 2012 @ 23:34:27 #256
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109296977
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:17 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Weet je, ik ben ondertussen in zoveel landen geweest waar het volgens mensen niet veilig is.
De truc die ik altijd toepas, is goed informeren bij je hostel of hotel.

[...]
Ok, doe ik (meestal) ook. Maar dan kijk ik naar het volgende hostel:
Anandamayi Hostel and Hotel.

Dit is het best beoordeelde hostel op Hostelbookers (en populair, 100 reviews). In de reviews lees ik dan op een gegeven moment dat het personeel van het hostel zegt dat de straat waarin het hostel staat zéér gevaarlijk is. Dan denk ík: hoe kun je dan serieus een toeristische onderneming runnen in die straat?
Natuurlijk vinden ze het prima dat je binnen blijft, levert weer meer geld op. Ik zou zelf echter (bij wijze van spreken) nooit een hostel openen in de Bijlmer, in Kanaleneiland, of naast metrostation Rotterdam Zuid en dan zeggen dat de straat gevaarlijk is, maar het hostel zo veilig. Dan zou ik mijn onderneming ergens anders starten.

Overigens zijn de genoemde Nederlandse wijken niet vergelijkbaar met bepaalde Latijns Amerikaanse wijken.
pi_109297724
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:11 schreef Strani het volgende:

[..]

Da's ook gewoon mazzel, zal je net zien dat iemand anders dit van jou leest, ook dat risico neemt en dan wel pech heeft.

Heb je m'n DM niet ontvangen trouwens?
Mazzel? Welnee, gewoon gezond reizigersverstand (niet flashen met dure horloges en dat soort dingen).

Ja, maar heb nog steeds geen telefoonnummer, je hebt het mijne.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_109724722
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:26 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat is het 'm. Omdat je goed geinformeerd bent, ben je ook voorzichtiger en loop je niet met dure spullen over straat.

Men moet ook niet vergeten dat de ene buitenlander de andere niet is. De één kan heel zelfverzekerd, als een local over straat lopen. De ander heeft weer een manier van lopen of gedragen die wel degelijk de verkeerde mensen aantrekt.
Daar hoef je niet goed geïnformeerd voor te zijn. Gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken.
pi_109724880
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Daar hoef je niet goed geïnformeerd voor te zijn. Gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken.
Juist. Hier in Rio (nog 1 uurtje) is het ook "onveilig". Kon gewoon alleen over straat lopen, zonder problemen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_109724915
quote:
6s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Juist. Hier in Rio (nog 1 uurtje) is het ook "onveilig". Kon gewoon alleen over straat lopen, zonder problemen.
Ik loop overal gewoon over straat. Geen dure meuk om m'n nek hangen en ik loop gewoon normaal,zelfverzekerd overkomen. Gasten daar zien ook wel wie ze moeten pakken en wie niet. Een onzeker jochie met een dure camera om z'n nek is de sjaak, iemand die gewoon zelfverzekerd rondloopt zonder overdreven, dure meuk heeft nergens last van.

Een keer gerold in Zuid Amerika. Dat was toen een wijf op straat aan m'n pik aan het zuigen was. Achteraf bleek ze mijn mobiele telefoon gerold te hebben. Oud ding van een paar tientjes met een Zuidamerikaanse simkaart. Ze zoog goed, dus het was het wel waard. 8-)
pi_109725059
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:46 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik loop overal gewoon over straat. Geen dure meuk om m'n nek hangen en ik loop gewoon normaal,zelfverzekerd overkomen. Gasten daar zien ook wel wie ze moeten pakken en wie niet. Een onzeker jochie met een dure camera om z'n nek is de sjaak, iemand die gewoon zelfverzekerd rondloopt zonder overdreven, dure meuk heeft nergens last van.

Een keer gerold in Zuid Amerika. Dat was toen een wijf op straat aan m'n pik aan het zuigen was. Achteraf bleek ze mijn mobiele telefoon gerold te hebben. Oud ding van een paar tientjes met een Zuidamerikaanse simkaart. Ze zoog goed, dus het was het wel waard. 8-)
Het verhaal is zoveel meer waard dan die telefoon. ^O^

In welk land was het?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_109725091
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het verhaal is zoveel meer waard dan die telefoon. ^O^

In welk land was het?
De zuigbeurt ook. :Y Oude kut-nokia was het.

Was in Peru.
pi_109725114
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:56 schreef Halcon het volgende:

[..]

De zuigbeurt ook. :Y Oude kut-nokia was het.

Was in Peru.
Cool. Latinas zuigen goed. :9

Ben je in Colombia geweest?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_109725147
quote:
6s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Cool. Latinas zuigen goed. :9

Ben je in Colombia geweest?
Ja, gemiddeld genomen zuigen latinas goed. :Y

Yep, paar jaar terug. Over pakweg twee maanden ga ik er weer naar toe.
pi_109725325
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 10:59 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, gemiddeld genomen zuigen latinas goed. :Y

Yep, paar jaar terug. Over pakweg twee maanden ga ik er weer naar toe.
Top. Laat ff weten dan. Doen we een Club Roja.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_109725416
quote:
6s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 11:08 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Top. Laat ff weten dan. Doen we een Club Roja.
Is cool. Medellin wordt de uitvalsbasis. :)
  zaterdag 31 maart 2012 @ 16:49:05 #267
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_109733424
Nou wordt het ineens een zuigtopic? Nou weet ik ineens wat je bedoelt met 'ik ben hier voor de mensen,' Matador :P
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zondag 1 april 2012 @ 04:30:42 #268
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109753898
Inmiddels zit ik alweer anderhalve week in Colombia. Mijn ervaringen tot nog toe:

San Gil was geweldig. Heerlijk klimaat, leuke activiteiten voor weinig geld. Barichara is een mooi dorpje voor een paar uur, Guane ook.

De Caribische kust valt me tot nu toe eerlijk gezegd tegen. De steden/dorpen zijn heet, vochtig en overal ligt afval, in tegenstelling tot de regio rond San Gil. Tayrona was echter wel prachtig. Verder Riohacha, Camarones, Taganga en Santa Marta aangedaan.
Het klink misschien wat té negatief, dus laten we het er maar op houden dat ik niet tegen het klimaat kan. 34 graden is prima, maar niet met deze luchtvochtigheid. Wel overal aardige mensen gelukkig, evenals een overvloed aan fruit, vis, vlees en anders lekkers.

In Santa Marta heb ik dan toch mijn eerste ´overval´ ooit meegemaakt. Ik liep vanaf het hostel één blok naar het noorden (via Carrera 3) en dat bleek de start van de gevaarlijke buurt te zijn. Een irritant behulpzaam mannetje wilde me graag de weg wijzen maar stond er op mee te lopen naar het hostel. Hij zei netjes vantevoren dat ie geld wilde hebben (10.000 pesos...) en ik zei dat ik dat niet had, want moest net gaan pinnen. Hij liep dus mee naar het hostel. Wat doe je daar tegen...
Bij het hostel ging ie een dicussie aan met de vrouw van de eigenaar, die ie blijkbaar kende. Uiteindelijk bedreigde hij iedereen (mij, andere gasten en de vrouw) met de dood. In een poging om de spanning te doorbreken, bood ik hem aan wat te gaan drinken aan de overkant. Natuurlijk had ik nog steeds geen geld. De eigenaar van het hostel kwam net aanlopen en na het aanhoren van het verhaal gaf hij mij 10.000 pesos, die ik direct doorgaf aan de behulpzame drugverslaafde Colombiaan. Ik heb uiteraard de eigenaar later terugbetaald. Wat een gezeik voor 4,5 euro!

Morgen Cartagena, woensdag Mompos, daarna gelukkig weer naar koelere streken! Te starten met Medellin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 01-04-2012 18:14:01 ]
pi_109755689
Man, wat een avond weer in mijn favoriete tent. Mijn date was ook erg goed. Deze meid was de beste danseres tot nu toe. en wat is ze lekker.

Strani, Colombia omvat veel meer dan "lekkere zuigchicks". De vriendelijkheid van de mensen is tof en aanstekelijk.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 1 april 2012 @ 15:09:49 #270
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109764701
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 10:26 schreef El_Matador het volgende:
Man, wat een avond weer in mijn favoriete tent. Mijn date was ook erg goed. Deze meid was de beste danseres tot nu toe. en wat is ze lekker.

Strani, Colombia omvat veel meer dan "lekkere zuigchicks". De vriendelijkheid van de mensen is tof en aanstekelijk.
Ik lees van jou altijd verhalen over Bogota, Medellin en Bucaramanga. Wat vind je van de noordkust, gezien mijn bovenstaande verhaal?
  zondag 1 april 2012 @ 16:08:52 #271
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109767300
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 02:49 schreef Foeske het volgende:

[..]

Valle de Cocora was idd een mooie hike, maar vooral de hike naar Pueblito in Tayrona Parc (van cabo San Juan terug naar de hoofdweg) vond ik erg gaaf! Pueblito stelt op zich niet heel veel voor, maar was een erg mooie hike, Aanrader!
Ik heb de hike van El Cabo via Pueblito naar Calabazo (= de hoofdweg) gedaan. Inderdaad een erg mooie route. Waarschijnlijk is het ook de enige echte hike in het park Tayrona, want de rest is voornamelijk strandwandelen ;) Hoewel, in het stuk voor Arecifes ben ik wel een prachtige tamandua tegengekomen, een boommiereneter. Verder veel vogels, verschillende soorten hagedissen en vlinders, eekhoorns, twee kaaimannen en twee agoutis. Qua wildlife best OK dus! Vreemd genoeg nul apen en bijna nul leguanen.

Het eerste stuk, omhoog naar Pueblito, was trouwens een stuk zwaarder dan ik verwacht had! Ik onderschat standaard alle informatie over hikes, omdat ik mezelf beter dan gemiddeld vind in bergop hiken. Onterecht dus, deze keer! In Pueblito zag ik nog een leguaan doodgeknuppeld worden door een kogi-jongen. Het zal best dat de de Kogi in harmonie met de natuur leven, maar wat is er mis met kippen fokken, die smaken toch hetzelfde?

Onderweg van Pueblito naar Calabazo liep ik nog verkeerd. Er stond een bordje naar rechts met -boca del senda- en naar links niks. Senda is pad, dus ik ging naar rechts. Na een half uur hoorde ik echter weer de zee, en de zon stond ook verkeerd. Ik liep 180 graden de verkeerde kant op dus. Het was inmiddels 16:00, nog twee uur voor de duisternis zou invallen. Ik ben als een razende weer omhoog gelopen en ontmoette bij de splisting twee Duitsers en een Kogi-meisje op een ezel die Gatorade verkocht... Bizar, maar zeer bruikbaar, want ik had bijna geen water meer.
We (ik en de Duitsers, niet het Kogi-meisje) kwamen om 18:15 in Calabazo aan, het was inmiddels donker.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lemans24 op 01-04-2012 16:14:58 ]
pi_109772742
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:09 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik lees van jou altijd verhalen over Bogota, Medellin en Bucaramanga. Wat vind je van de noordkust, gezien mijn bovenstaande verhaal?
Ik ken nog niet veel van Colombia moet ik zeggen. Medellin ben ik nog niet geweest.

Van de kust ken ik alleen Barranquilla tijdens carnaval. Heel anders dan Bogota of Bucaramanga, lekker laid back caribisch. Dat houdt ook wat meer afval in, maar de sfeer maakt het helemaal goed.

Helemaal eens met San Gil trouwens. Welke activiteit(en) heb je gedaan?

Cueva de la Vaca en canotaje (rafting) zijn aanraders wat mij betreft.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_109773093
Wat grappig dat jullie San Gil zo leuk vinden. Ik vond het er verschrikkelijk,
Vond het echt een beetje een backpackerswalhalla waar ze zoveel mogelijk hebben bedacht om jou zoveel mogelijk geld uit de zak te kunnen kloppen en waar de backpackers hun best doen zoveel mogelijk bier te drinken en zoveel mogelijk stoere verhalen te vertellen. >:O
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_109781433
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 18:40 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Wat grappig dat jullie San Gil zo leuk vinden. Ik vond het er verschrikkelijk,
Vond het echt een beetje een backpackerswalhalla waar ze zoveel mogelijk hebben bedacht om jou zoveel mogelijk geld uit de zak te kunnen kloppen en waar de backpackers hun best doen zoveel mogelijk bier te drinken en zoveel mogelijk stoere verhalen te vertellen. >:O
Dat laatste is toch per definitie de favoriete bezigheid van die figuren?
pi_109789914
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 18:40 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Wat grappig dat jullie San Gil zo leuk vinden. Ik vond het er verschrikkelijk,
Vond het echt een beetje een backpackerswalhalla waar ze zoveel mogelijk hebben bedacht om jou zoveel mogelijk geld uit de zak te kunnen kloppen en waar de backpackers hun best doen zoveel mogelijk bier te drinken en zoveel mogelijk stoere verhalen te vertellen. >:O
Kan ook best leuk zijn af en toe.
pi_109796040
Kan je in Colombia normaal communiceren als je geen woord spaans spreek maar wel redelijk engels?
pi_109803277
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:47 schreef balloetje het volgende:
Kan je in Colombia normaal communiceren als je geen woord spaans spreek maar wel redelijk engels?
"geen woord Spaans" lijkt me niet handig. En als je niet de intentie hebt het te leren helemaal.

Leer (jezelf) wat basisspaans en bouw daar hier op voort. Iedereen is meer dan bereid je te helpen.

Stug Engels blijven praten wordt lastig. Velen spreken geen woord, zeker buiten de toeristische plekken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 2 april 2012 @ 18:06:17 #278
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109812787
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 18:40 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Wat grappig dat jullie San Gil zo leuk vinden. Ik vond het er verschrikkelijk,
Vond het echt een beetje een backpackerswalhalla waar ze zoveel mogelijk hebben bedacht om jou zoveel mogelijk geld uit de zak te kunnen kloppen en waar de backpackers hun best doen zoveel mogelijk bier te drinken en zoveel mogelijk stoere verhalen te vertellen. >:O
Het ligt er aan waar je verblijft, denk ik. Ik was in Sam's vip hostel, direct aan het plein en het was gewoon relaxt. Nauwelijks bier gedronken, mensen met interessante (niet persé stoere) verhalen, en alleen facultatieve activiteiten.
Ik ben van Barichara naar Guane gelopen, heb paragliding gedaan en ben een dag naar de watervallen geweest. Was allemaal goed en goedkoop. Het weer was ook perfect voor dit alles.

Nu in Cartagena, mooie stad (natuurlijk). Casa de la Chicheria is het tegenovergestelde van een party hostel, maar wát relaxt is het hier zeg, lijkt de Middellandse zee wel! Inpandige tuin, zwembad, hangmatten, bogen, pilaren, rieten meubels en vissen...
  maandag 2 april 2012 @ 18:09:12 #279
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109812894
En zonder Spaans zal het lastig zijn hier. Bijna alle toeristen spreken een aardig woordje Spaans trouwens, veel meer dan in andere landen in deze omgeving.
  maandag 2 april 2012 @ 22:02:15 #280
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109826614
Drie uurtjes door Cartagena gelopen en alweer toe aan rust. Voel me net een oude man, maar het is 35 graden... Druk in de stad, nu met Semana Santa! (maar goede sfeer)

Is die moddervulkaan eigenlijk een must?
Of overhyped?
pi_109826738
Mompos vond ik nog veel warmer!
Zoveel mogelijk in de schaduw blijven, zo rustig mogelijk lopen en veel sapjes drinken. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_109836220
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 22:02 schreef Lemans24 het volgende:
Is die moddervulkaan eigenlijk een must?
Of overhyped?
Moddervulkaan is kunstmatig opgebouwd, dus in dat opzicht overhyped, maar het is wel een bijzonder gevoel om in modder te kunnen 'hangen' zonder te zinken of boven te komen drijven. Zou er als je geen tijdtekort dreigt op te lopen wel heen gaan.
  woensdag 4 april 2012 @ 05:18:34 #283
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109882271
Moddervulkaan niet gedaan, want ben maar twee dagen hier. Wel Castillo de San Felipe de Barajas gedaan, erg indrukwekkend! Verder blijkt Cartagena een stuk duurder te zijn dan de rest van Colombia tot nu toe. Maar dat boeit weinig, het ademt een geweldige sfeer. Pirates o/t Caribbean en Monkey Island ;)

Morgen Mompox, weerbericht zegt 29 graden en regen, ben benieuwd. Ik heb in 15 dagen overdag nog geen druppel regen gehad.
pi_109930213
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 14:09 schreef El_Matador het volgende:

[..]

"geen woord Spaans" lijkt me niet handig. En als je niet de intentie hebt het te leren helemaal.

Leer (jezelf) wat basisspaans en bouw daar hier op voort. Iedereen is meer dan bereid je te helpen.

Stug Engels blijven praten wordt lastig. Velen spreken geen woord, zeker buiten de toeristische plekken.
Zo heel lastig is het ook niet om wat basiskennis van het Spaans onder de knie te krijgen. Het is niet een heel moeilijke taal.
pi_109930402
Hoe is Semana Santa in Mompos?
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  donderdag 5 april 2012 @ 19:32:13 #286
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109951390
Woensdagavond was iedereen op het kerkhof,pm kaarsjes neer te zetten. Verder is het tot nog toe overal een soort braderie en zijn er veel mensen. Processies zijn vanavond en morgen. Straks eerst op de eco-tour.
pi_109951979
Wordt je vaak coke aangeboden? Vraag ik me serieus af. En snuif zelf niet overgens.
  donderdag 5 april 2012 @ 20:17:42 #288
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109953822
Eén keer in Cartagena. "I have very good Charly". "huh?". "Colombian white coffee, sir"...

Nee, ik snuif ook niet en negeer de marihuana eikels ook zo goed als mogelijk. Is me ook pas een keer of drie aangeboden, in Cartagena en Santa Marta.
  donderdag 5 april 2012 @ 20:32:50 #289
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_109954686
Het is mij nog nooit aangeboden in Bogotá. Maar ik geef onbetrouwbaar-uitziende mensen ook geen kans om tegen me te praten, ik loop ze voorbij zonder ze aan te kijken.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_109958121
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 19:32 schreef Lemans24 het volgende:
Woensdagavond was iedereen op het kerkhof,pm kaarsjes neer te zetten. Verder is het tot nog toe overal een soort braderie en zijn er veel mensen. Processies zijn vanavond en morgen. Straks eerst op de eco-tour.
Het boottochtje op de Rio Magdalena?
Dat was echt heel tof, alleen toen we in de schemer werden overvallen door een enorme regenbui en de boot de hele tijd vast liep in de alle planten die in de overstroomde rivier ronddwaalden, toen was het even wat minder. :D
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  vrijdag 6 april 2012 @ 05:38:08 #291
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109970556
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 21:29 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Het boottochtje op de Rio Magdalena?
Dat was echt heel tof, alleen toen we in de schemer werden overvallen door een enorme regenbui en de boot de hele tijd vast liep in de alle planten die in de overstroomde rivier ronddwaalden, toen was het even wat minder. :D
Het was inderdaad een mooi boottochtje. De regenbui hebben we niet gehad (die kwam later), het vastlopen tegen het einde wel.

Maar wat een vreemde gewoonte hebben die Colombianen om zoveel mogelijk herrie te maken om de vogels op te jagen! Met 17 Colombianen in de boot en de gids die ze aanmoedigde te klappen, vlogen de aalscholvers inderdaad alle kanten op... En de arenden, en de ijsvogels... De 7 buitenlanders bleven natuurlijk stil :)
  zaterdag 7 april 2012 @ 22:39:05 #292
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_110039916
Na twee paasdagen (donderdag en vrijdag) met eeen flinke regenbui, is het nu klassiek Mompoxiaans kneiterheet. 35 graden, zon en windstil. Te heet om te bewegen, in tegenstelling tot de afgelopen dagen, toen het best lekker was. Vandaag klinkt de Vallenato ook weer luid...

Wat houdt Semana Santa nou in in Mompox? Denk aan koninginnedag in een dorp (eten, muziek en veel mensen) en voeg daar kerkdiensten en processies aan toe. Die processies zijn indrukwekkend voor wat ze vertegenvoordigen, namelijk traditie en toewijding. De processies in Spanje schijnen echter veel groter en diverser te zijn. In Mompox zijn ze zeer eenvoudig.
Naar Mompox ga je dus vooral voor een traditioneel Colombiaanse beleving van Semana Santa (tenminste, dat denk ik)
pi_110073596
Voor hen die nog een goedkoop ticket zoeken: zelf net AMS-BOG geboekt voor tweede helft December bij Lufthansa. Tot en met morgen voor 650 euro.
pi_110076364
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:37 schreef Knakker het volgende:
Voor hen die nog een goedkoop ticket zoeken: zelf net AMS-BOG geboekt voor tweede helft December bij Lufthansa. Tot en met morgen voor 650 euro.
Ik heb juni geboekt voor dezelfde prijs. :)
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:54:13 #295
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_110735387
Gisteren teruggekomen uit Colombia. In 34 dagen heb ik een hoop gezien:
San Gil + Barichara/Guane,
Santa Marta,
Tayrona,
Riohacha + Camarones,
Taganga,
Cartagena,
Mompox,
Tolú + Islas San Bernardo
Medellín + El Peñol/Guatapé,
Salento,
Popayán,
Tierradientro,
Villavieja + Tatacoa

Mijn favorieten waren Tayrona, Tolú, Medellín, Salento en Tierradentro. Tatacoa was achteraf ook indrukwekkend (ondanks dat het erg oncomfortabel was in de woestijn..).
Santa Marta, Tanganga en Riohacha vond ik niks bijzonders.
Bogotá heb ik helaas overgeslagen, evenals als de meeste nationale parken die me zo mooi leken. Gewoon geen tijd voor gehad, dus ik moet snel teruggaan voor de rest, wellicht in combinatie met wat buurlanden.

Het beste aan Colombia zijn de diversiteit aan landschappen en klimaten, het fruit, de erg aardige / positieve mensen en gevoel dat er nog wat te ontdekken valt.
Minder vond ik het eten in het algemeen, de koude bussen met gebrekkige beenruimte (juist de luxe) en de eeuwige Vallenato in het noorden...

Een uitgebreid reisverslag met foto's volgt binnenkort!
pi_110752147
Vallenato :9
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 25 april 2012 @ 01:31:58 #297
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_110754598
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 april 2012 23:57 schreef El_Matador het volgende:
Vallenato :9
Bah!
En ook de jonge Colombianen uit Medellin en Cali vonden het voor het Merendeel niet leuk. Is iets voor die luie, feestende Costeños ;)
pi_110755390
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 01:31 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Bah!
En ook de jonge Colombianen uit Medellin en Cali vonden het voor het Merendeel niet leuk. Is iets voor die luie, feestende Costeños ;)
Vallenato dansen met Colombiaansen (die dan ook nog alles mee kunnen zingen), man, daar kunnen die vogels niet tegenop ;)

Juist in de tijd dat jij in Colombia was, was ik in NL/DE. Ben blij dat ik weer terug ben.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 28 april 2012 @ 18:36:44 #299
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_110904434
Ik heb wat vallenato betreft dezelfde indruk als Lemans, dat het vooral muziek voor de costeños is, die het dan meenemen naar de grotere steden. De échte Bogotanen zul je ook niet snel vallenato zien horen, is mijn ervaring.

Na drie maanden Bogotá overmorgen weer terug naar Spanje voor de zomer, en dan in november weer terug deze kant op. Dan wellicht weer iets langer. Het was weer een prima tijd hier :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_110904527
De meeste rolos (Bogotanos) die ik ken bleren keihard mee met vallenato.

Strani, je gaat gewoon weinig uit...

Biertje doen voor je terugvliegt naar de economische hel?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_110904536
en vol. 8-)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')