abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:35:17 #1
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_9289076
Iraakse archeologie bedreigd 21-03-03
quote:
Behalve mensenlevens, zal de oorlog in Irak ook veel archeologische vindplaatsen verwoesten. In het voormalige Mesopotamië zijn officieel zon tienduizend opgravingslocaties, maar volgens de Amerikaanse archeoloog McGuire Gibson is er op honderdduizenden plaatsen in het Irakese zand iets te vinden. Militairen die zich veilig ingraven in een heuveltje? Grote kans dat ze dan een graf of nederzetting vernietigen.

Een kruisraket op de piramide van Gizeh, of op de sfinx dat zou de wereld verschrikkelijk vinden. Maar mensen begrijpen niet dat de monumenten van Irak veel belangrijker zijn voor het werelderfgoed dan die van Egypte. Heel Irak is één grote archeologische vindplaats, waar zesduizend jaar geleden de vroegste beschavingen werden gesticht. McGuire Gibson is als de dood voor de gevolgen van de oorlog in het gebied van de Tigris en de Eufraat. De archeoloog van de Universiteit van Chicago schrijft in het (Amerikaanse) vakblad Science te vrezen voor de resten van legendarische steden als Babylon, Niniveh en Ur. Die resten kent hij zelf al sinds 1964, toen hij voor de eerste keer in Irak werkte.

Afgezet tegen menselijk lijden lijken materiële zaken van minder belang, maar de bakermat van de westerse beschaving wordt ook bedreigd, stelt Gibson. De Soemeriërs, Assyriërs en Babyloniërs stichtten niet alleen de eerste steden, maar maakten met de uitvinding van het schrift ook een einde aan het prehistorie. Ze verrichtten als het ware pionierswerk dat duidelijk maakte hoe grote groepen mensen samen kunnen leven. Via opgeschreven wetten bijvoorbeeld, en vastgelegde rechten en plichten.

Dat voorbeeld voor de maatschappij van nu dreigt voorgoed verloren te gaan, vreest Gibson. Tot de eerste Golfoorlog van 1991 was het archeologisch onderzoek in Irak volgens hem goed georganiseerd. Vlak na de stichting van Irak, begin jaren twintig van de vorige eeuw, kwam er al een Departement van Antiquiteiten die zich met de historische resten in het zand ging bezighouden. In binnen- en buitenland werden mensen opgeleid, er kwamen musea met duizenden personeelsleden, en de opgravingsplaatsen werden door honderden bewakers beschermd. Dat was afdoende, want indertijd werd er amper illegaal opgegraven of gesmokkeld.

De Golfoorlog en het economische embargo tegen Irak dat volgde, heeft dat gunstige archeologisch klimaat verwoest. De bombardementen op steden van twaalf jaar geleden beschadigde musea, die als ze niet waren verbrand ook geplunderd werden. Een paar duizend voorwerpen zijn sindsdien spoorloos. Wat de gevolgen van de strijd in de woestijn zijn geweest, is onduidelijk, omdat het embargo onderzoek verhinderde. Wat wel duidelijk is, is dat de smokkel van antieke kunst een hoge vlucht genomen heeft. Het Departement van Antiquiteiten is volgens Gibson zo goed als ontmanteld, net als de bewaking van de vindplaatsen.

De smokkel van illegaal opgegraven voorwerpen werd haast een industrie, schrijft Gibson. Begonnen uit nood vanwege honger, bleek het buitenland erg veel interesse in de spullen te hebben. Vooral kleitabletten met inscripties in spijkerschrift zijn populair, maar ook beelden, sierraden en cilindervormige zegels. Af en toe wordt een vrachtwagen vol smokkelwaar aan de grens onderschept, maar de kunstwereld is gespannen, aldus Gibson. Het aanbod van objecten is zo groot dat een verzamelaar in New York opmerkte dat dit het gouden tijdperk voor verzamelen is.

Officieel is pas zon vijftien procent van het oppervlak van Irak op archeologische resten onderzocht. Daar zijn nu pakweg tienduizend vindplaatsen, en volgens Gibson is het redelijk om aan te nemen dat er in de rest van het land nog honderdduizenden andere interessante plaatsen zijn. Legers zoeken hoge grond om zich in in te graven, maar in Zuid-Irak is bijna elke heuvel een archeologische vindplaats. Dat heeft hij samen met enkele collegas eind januari ook verteld aan de Amerikaanse overheid. De archeologen overhandigden daarbij een lijst van de locaties van vierduizend bekende vindplaatsen. Ambtenaren antwoordden dat er al zon lijst binnen het ministerie circuleert, en dat de vindplaatsen bekend worden gemaakt aan de mensen die de precieze beschietingsdoelen vaststellen, rapporteerde de Chicago Tribune.(nos.nl)


1 van de nare onherstelbare gevolgen...
  Overall beste user 2022 vrijdag 21 maart 2003 @ 18:37:51 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_9289132
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:35 schreef Nyrem het volgende:
Iraakse archeologie bedreigd 21-03-03
[..]

1 van de nare onherstelbare gevolgen...


Ach, die is door Saddam zelf ook al gesloopt voor olie, stuwdammen, oorlog met Iran etc. De kans dat geen oorlog de spullen heel zou houden is erg klein.

Lullig voor de archeologen hoor, maar het valt voor mij onder het hokje "jammer dan"

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:38:24 #3
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_9289144
Onherstelbaar beschadigde ruines...
[KNE]-Mod
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:39:39 #4
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_9289169
't is idd niet leuk. De gehele menselijke beschaving is ontstaan in het gebied wat nu o.a. Irak heet. Een gigantisch belangrijke plek dus, ook vanuit archeologisch oogpunt.
Afrika Paprika
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:40:36 #5
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_9289184
Verontrustend.
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:41:19 #6
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9289197
tis stuitend
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_9289260
Wat erg

piloot van b52 'heej kijk daar een archelogy site'
Bush : 'bombarderen dan'
piloot 'yes sir'

BULLSHIT!!!

Free people own guns! Slaves do not!
pi_9289288
Alsof Saddam het meeste al niet gemold heeft. Saddam heeft zich nooit en te nimmer bekommerd om archeologie.

Maarjah, sommige halen ook alles uit de kast om maar over de VS te kunnen briesen.

[url=http://www.schandknaapje.nl]Farzin[/url]
pi_9289301
Oeh! Terugtrekken dan maar! .
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:53:25 #10
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_9289428
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:41 schreef BAZZA het volgende:
tis stuitend
Ik vraag me af hoe je zou reageren als een kruisraket je familie treft, kijken of je het dan nog zo 'stuitend' vindt.

[Dit bericht is gewijzigd door thetruth op 21-03-2003 18:59]

pi_9289437
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:53 schreef thetruth het volgende:

[..]

Ik hoop dat er een kruisraket je familie treft, kijken of je het dan nog zo 'stuitend' vindt.


doodsbedreiging
Free people own guns! Slaves do not!
pi_9289441
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:53 schreef thetruth het volgende:

Ik hoop dat er een kruisraket je familie treft, kijken of je het dan nog zo 'stuitend' vindt.


Is dat een doodverwensing? .
pi_9289457
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:53 schreef thetruth het volgende:

[..]

Ik hoop dat er een kruisraket je familie treft, kijken of je het dan nog zo 'stuitend' vindt.


Doodsverwensing. Tot over 48 uur!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:55:21 #14
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9289461
lama.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:56:50 #15
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_9289495
Dank jullie voor de reacties.
Een aantal van jullie tonen aan:

* Bekrompen te zijn;
* Rijkdommen op de aarde niet te herkennen/erkennen;
* Weten niets vd waarde van archeologie af (en invloed daarvan op het hedendaagse leven);
* Oorlogzuchtig te zijn;
* Egoïstisch;
* Een krom wereldbeeld heeft.

[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 21-03-2003 19:01]

  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:57:27 #16
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_9289512
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:54 schreef Vampier het volgende:

[..]

doodsbedreiging


Vrijheid van meningsuiting.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:58:10 #17
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9289528
Thetruth, daarvoor kun je een afkoelban krijgen. Dat zou ik erg jammer vinden, ik verzoek je dat weg te halen.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:58:57 #18
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_9289541
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:56 schreef Nyrem het volgende:
Dank jullie voor de reacties.
Een aantal van jullie tonen aan:

* Bekrompen te zijn;
* Rijkdommen op de aarde niet te herkennen/erkennen;
* Weten niets vd waarde van archeologie af (en invloed daarvan op het hedendaagse leven);
* Oorlogzuchtig te zijn;
* Egoïstisch;
* Een krom wereldbeeld heeft.


Beste Nyrem, je doelt toch niet op mij ??
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  vrijdag 21 maart 2003 @ 18:59:55 #19
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_9289554
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:58 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Beste Nyrem, je doelt toch niet op mij ??


nope..... ik zei een aantal..

Behalve als je jezelf kunt vinden in de opsomming

  Moderator vrijdag 21 maart 2003 @ 19:00:15 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9289559
nou en ...

Ik denk dat het Iraakse volk op het moment ook geen fuck geeft om die archeologie ... zolang saddam maar weggewerkt word

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 19:00:37 #21
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_9289572
Tis triest dat men de waarde van archeologie niet inziet. Het gaat hier om geschiedenis, dingen die we niet meer terug kunnen halen en die van levensbelang zijn om ons bestaan hier ook een beetje te kunnen begrijpen.
Afrika Paprika
  vrijdag 21 maart 2003 @ 19:03:31 #22
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_9289635
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:00 schreef sp3c het volgende:
nou en ...

Ik denk dat het Iraakse volk op het moment ook geen fuck geeft om die archeologie ... zolang saddam maar weggewerkt word


Ik vind het zo arrogant om te denken dat jij(wij) weten wat het iraakse volk echt wil....
pi_9289661
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:03 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Ik vind het zo arrogant om te denken dat jij(wij) weten wat het iraakse volk echt wil....


Ik vind het behoorlijk arrogant om te oordelen dat iemand anders een krom wereldbeeld heeft.
[url=http://www.schandknaapje.nl]Farzin[/url]
  † In Memoriam † vrijdag 21 maart 2003 @ 19:06:33 #24
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_9289708
Het is erg jammer als dat soort dingen verloren gaan. Zeker omdat er juist daar nog zoveel te vinden is, er liggen nog 'complete' steden onder het zand. Maar ja, ga na dat de meeste mensen Irak niet eens aan kunnen wijzen op een wereldkaart, laat staan dat ze iets weten over geschiedenis of archeologie. Ach zelfs mensenlevens zijn niets waard.. De piramiden en de Sphinx wel want die brengen toeristen en $$$ op.
  vrijdag 21 maart 2003 @ 19:07:57 #25
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9289742
Als historicus kan ik alleen maar McGuire Gibson gelijk geven. En voor de rest: Omdat Sadam een stel vindplaatsen gemold heeft is het niet erg als de Amerikanen de rest mollen? Vreemd wereldbeeld hebben jullie. Was deze hele oorlog niet bedoeld om de barbaar Sadam weg te krijgen?

Door de geschiedenis te vernietigen vernietig je je inzicht in de toekomst.

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  maandag 24 maart 2003 @ 15:55:39 #26
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9340651
Iraaks erfgoed online

Afgelopen weekeinde liep het Museum van Oudheid in Bagdad zware schade op als gevolg van de bombardementen. Archeologen vrezen dat de Iraakse cultuurschatten door de oorlog nog veel meer schade zullen ondervinden. Mesopotamië, de vruchtbare streek tussen de rivieren Eufraat en Trigris in het huidige Irak, geldt als de bakermat van de beschaving en is bezaaid met talloze historische schatten.

Babylon
Zo'n 90 km ten zuiden van Bagdad ligt de bekendste plek uit de oudheid: Babylon, de voormalige hoofdstad van het koninkrijk Babylonië. Het rijk kwam onder koning Hammurabi (1792 - 1750 v.C.) tot grote bloei. De stad staat vooral bekend om de toren van Babel en de hangende tuinen van Babylon, één van de zeven wereldwonderen. Tot afschuw van veel archeologen is de stad in opdracht van Saddam op de ruïnes geheel herbouwd. De Iraakse tiran schrikt er niet voor terug om de geschiedenis te misbruiken ter ere van zijn eigen glorie.

Hatra
Gek genoeg is de voormalige vestingstad Hatra in het noorden de enige historische plaats in Irak die op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat. De Arabische stad werd circa 400 voor Christus gesticht en weerstond diverse Romeinse invasies. Veel overblijfselen van de stad, zoals pilaren tempels en de vestingsmuren, staan nog altijd fier overeind.

Ctesiphon
Vlakbij het Iraakse ministerie van Atoomenergie, een mogelijk doelwit van de Verenigde Staten, bevinden zich de restanten van Ctesiphon, een stad die circa 200 voor Christus door de Parthen werd gesticht. Beroemdste bouwwerk is de boog van Ctesiphon, die in de derde eeuw na Christus verrees en naar men zegt de grootste gemetselde boog ter wereld is. De constructie overspant ruim 25 meter en ruim 1700 jaar na de bouw is de boog nog altijd intact.

Ziggurat
In de zeer oude Zuid-Irakese stad Ur ligt de beroemde Ziggurat, een templexcomplex gebouwd in priamidevorm. Het bouwwerk werd meer dan 4000 jaar geleden in opdracht van koning Nebuchadnezza gebouwd en was oorspronkelijk 17 meter hoog. Ook elders in Mesopotamië werden zulke tempels gebouwd. Die van Ur bleef het beste bewaard. De tempel kreeg het in de eerste Golfoorlog in 1991 zwaar te verduren als gevolg van bombardementen en liep flinke schade op, maar staat vandaag de dag nog steeds overeind.

Nimrud
In het noorden van Irak, niet ver van de stad Mosul, liggen de overblijfselen van Nimrud, één van de oude Assyrische hoofdsteden uit circa de negende eeuw voor Christus. Het complex omvat onder meer restanten een Assyrische koninklijk paleis en koninginnegraven. De ingang van het paleis wordt opgesierd door metershoge beelden van leeuwen met mensenhoofden. ook Nimrud liep in de vorige Golfoorlog schade op door bombardementen.

Was het niet Amerika dat te hoop liep toen de Taliban de Boeddhabeelden aan flarden blies? Ik heb niet het idee, dat ze met deze bodemschatten en archeologische hoogstandjes veel rekening houden..

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9342031
Zou echt doodszonde zijn als er dingen van Archeologische waarde kapot gaan in deze oorlog, maar gelukkig heeft de VS preciesiewapens die tot op 4 meter nauwkeurig zijn.
Als het aan de VS ligt zal er dus niks van archeologische waarde kapot gaan.

Maar als Saddam het zonoddig vind om bv een komplete raketinstallatie in een oude tempel te zetten dan is dat toch erg te betreuren

pi_9342083
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 18:35 schreef Nyrem het volgende:
Iraakse archeologie bedreigd 21-03-03
[..]

1 van de nare onherstelbare gevolgen...


Was een tijdje geleden toevallig te zien op National Geographic dat de Irakezen hun basissen bij voorkeur in de buurt van hun historisch patrimonium bouwden.
  maandag 24 maart 2003 @ 17:04:02 #29
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9342146
Collateral.
  Moderator maandag 24 maart 2003 @ 17:17:18 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9342522
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:03 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Ik vind het zo arrogant om te denken dat jij(wij) weten wat het iraakse volk echt wil....


als vrijwel elke Iraakse vluchteling verteld hoe verschrikkelijk het regime van Saddam is en dat ze een oorlog tegen het regime liever vandaag dan morgen zien gebeuren dan ga ik er wel vanuit dat die archeologie ze op het moment gestolen kan worden.

en als ze echt chemische wapens blijken te hebben en de amerikanen daar daadwerkelijk bewijzen van hebben dan kan die archeologie mij ook gestolen worden op het moment.

die archeologie is toch echt wel het minst belangrijke aspect van de oorlog.

en so what als de ark van noach of de restanten van babylon worden vernietigd ... tja zonde is het zeker, nu kunnen we (irak) ze niet meer in musea voor toeristen plaatsen en dat scheelt weer een paar dollars/euro's/whatevers b00h00 wat verschrikkelijk tijd om de oorlog af te blazen.
Er gaan dan wel dagenlijks mensen dood door het regime van Saddam maar dat geeft niets zolang de archeologie maar intact blijft.
Stel Saddam zou zijn hele volk uitmoorden maar de archeologie intact laten dan maakt het niets uit want de archeologie is dr nog steeds, zal ook wel ergens wat dna aan zijn blijven hangen en daarme kunnen we die gasten weer tot leven wekken en er een pretpark van bouwen

w00pie

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9342592
Dit is zeker geen reden om de oorlog niet te voeren.
En de VS zal zeker niet met opzet dingen van archeologische waarde mollen, dat snappen jullie ook nog wel hoop ik?

En natuurlijk bestaat de kans dat er iets kapot gaat, maar zoals ik al zei, dit is zeker geen reden om de oorlog niet te voeren.

pi_9735307
Grote Schop

BAGDAD Plunderaars hebben volgens de
museumdirectie 170.000 voorwerpen uit
het archeologisch museum in Bagdad
meegenomen en vermield.De totale waarde
zou in de miljarden dollars lopen.

Nee maar verder gaat het goed in het vrije irak

  zaterdag 12 april 2003 @ 14:29:48 #33
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9735402
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:21 schreef Basp1 het volgende:
Nee maar verder gaat het goed in het vrije irak
Dat is niets meer dan een logisch gevolg van 24 jaar onderdrukking. Het volk claimt waar zij recht op heeft, wat haar al die jaren onthouden is.
  zaterdag 12 april 2003 @ 14:31:44 #34
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9735420
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:29 schreef Ernst het volgende:

[..]

Dat is niets meer dan een logisch gevolg van 24 jaar onderdrukking. Het volk claimt waar zij recht op heeft, wat haar al die jaren onthouden is.


Museumschatten? Hebben honderden jaren voor het grijpen onder het zand gelegen en toen hebben ze ze toch ook niet gegrepen?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zaterdag 12 april 2003 @ 14:34:04 #35
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9735453
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:31 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Museumschatten?
Ja. Goed, vanaf nu sta jij 98% van je loon af aan mij voor de komende 24 jaar, moet je voortdurend op je hoede zijn dat je niet om wordt gelegd door één van mijn familieleden en kom ik familieleden en vrienden van jou stelselmatig verkrachten, vermoorden, intimideren, afpersen etc. etc.

Eens kijken hoe jij dan reageert als ik dan 24 jaar later de pijp uit ga.

  zaterdag 12 april 2003 @ 14:40:44 #36
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9735538
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:34 schreef Ernst het volgende:

[..]

Ja. Goed, vanaf nu sta jij 98% van je loon af aan mij voor de komende 24 jaar, moet je voortdurend op je hoede zijn dat je niet om wordt gelegd door één van mijn familieleden en kom ik familieleden en vrienden van jou stelselmatig verkrachten, vermoorden, intimideren, afpersen etc. etc.

Eens kijken hoe jij dan reageert als ik dan 24 jaar later de pijp uit ga.


Dan ga ik jouw paleis plunderen. Niet de musea.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9735558
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:34 schreef Ernst het volgende:


Ja. Goed, vanaf nu sta jij 98% van je loon af aan mij voor de komende 24 jaar, moet je voortdurend op je hoede zijn dat je niet om wordt gelegd door één van mijn familieleden en kom ik familieleden en vrienden van jou stelselmatig verkrachten, vermoorden, intimideren, afpersen etc. etc.

Eens kijken hoe jij dan reageert als ik dan 24 jaar later de pijp uit ga.


Hoe kom jij erbij dat de totale belastring druk in irak 98% was?
in de aanloop voor de 12 jaar ontbering door extreme import/export sancties hadden irakezen het in proportie gezien niet slecht, in mesnerechtensituatie gezien wel. Het land was zelfs een van de meest geleerde volken uit het midden oosten.


Waar het hier om gaat is het feit dat dus de iraakse archelogie bedreigt wordt, dat jij dan komt met droggredenaties om het plunderen van musea ook weer goed te praten.

  zaterdag 12 april 2003 @ 14:45:40 #38
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9735607
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:40 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Dan ga ik jouw paleis plunderen. Niet de musea.
Dat museum was óók van Saddam. Snap je het nu dan nog niet? Héél dat land was van Saddam.

Je hebt echt géén idee wat er zich daar in de afgelopen 24 jaar heeft afgespeeld hè?

quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:42 schreef Basp1 het volgende:
Hoe kom jij erbij dat de totale belastring druk in irak 98% was?
Dat zeg ik ook niet. Die 2% die hij overhoudt zal zo ongeveer het inkomen zijn geweest van de gemiddelde Irakees, dáár ging het me om.
quote:
dat jij dan komt met droggredenaties om het plunderen van musea ook weer goed te praten.
Dat is helemaal geen drogredenering, dat is hoe een maatschappij werkt die 24 jaar lang onderdrukt is. Ik praat niks goed, ik verklaar het alleen maar. Sla anders eens een sociologie-boek open.
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:00:05 #39
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_9735785
Dat krijg je als je een volk stelselmatig onderdrukt. Goed dat er straks een regering onder leiding van de VS komt, het zal nog lang duren voor de Iraki's hun met nieuwe vrijheid weten om te gaan.
All the money in the fucking world couldn't buy me one second of trust or one ounce of faith in anything you're about. Fuck you all.
pi_9735788
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 14:45 schreef Ernst het volgende:
Dat museum was óók van Saddam. Snap je het nu dan nog niet? Héél dat land was van Saddam.
Zwart wit ten voeten uit.
quote:
Dat zeg ik ook niet. Die 2% die hij overhoudt zal zo ongeveer het inkomen zijn geweest van de gemiddelde Irakees, dáár ging het me om.
Leer jij dan eerst een verklarend schrijven, JIJ zegt zelf dat ze 98 van hun inkomsten moesten afstaan, dat versta ik dus onder belastingen. En als je het dan toch over extreme verschillen in inkomens hebt, dan moet je eens naar het gidsland amerika kijken.
quote:
Dat is helemaal geen drogredenering, dat is hoe een maatschappij werkt die 24 jaar lang onderdrukt is. Ik praat niks goed, ik verklaar het alleen maar. Sla anders eens een sociologie-boek open.
Oh daarom ging het ook zo fout bij de omverwerping van alle communistische bolwerken. Welke scifi sociologie boek moet ik hiervoor openslaan?
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:02:42 #41
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_9735813
God, oh God, is het nu ook al de schuld van de Amerikanen, dat Irakezen musea plunderen?
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:08:03 #42
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9735863
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 15:00 schreef Basp1 het volgende:
Zwart wit ten voeten uit.
Nee hoor. Verdiep je eens in de geschiedenis van Irak onder Saddam zou ik zeggen.
quote:
Leer jij dan eerst een verklarend schrijven, JIJ zegt zelf dat ze 98 van hun inkomsten moesten afstaan, dat versta ik dus onder belastingen.
Ja, dat versta jij eronder, maar IK heb nergens het woord belastingen in de mond genomen, dat verzin jij er even bij. Dus niks, verklarend schrijven, je moet gewoon geen voorbarige conclusies trekken. Vraag het dan gewoon.
quote:
En als je het dan toch over extreme verschillen in inkomens hebt, dan moet je eens naar het gidsland amerika kijken.
Jep, met het verschil dat de doorstroming van de ene inkomensgroep naar de volgende véééééle malen groter is. Inkomensverschillen an sich zeggen hééélemaal niets.
Lees 'In Defense of Global Capitalism' van Johan Norberg anders eens.

Bovendien worden die inkomensverschillen niet van bovenaf opgelegd, daar is ieder persoonlijk verantwoordelijk voor.

quote:
Oh daarom ging het ook zo fout bij de omverwerping van alle communistische bolwerken.
Jep, in veel landen ging men ook over tot plunderen, in Rusland wat minder, maar dat heeft weer te maken met de aanwezigheid van het leger in de straten van Moskou en andere steden.
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:17:39 #43
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_9735968
Ik roep het al weken:

Zie hier het geheim van Irak:

http://www.enterprisemission.com/iraqmars.html

Archeologie & High tech

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:19:22 #44
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_9735988
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 15:17 schreef M.ALTA het volgende:
Ik roep het al weken:

Zie hier het geheim van Irak:

http://www.enterprisemission.com/iraqmars.html

Archeologie & High tech


Nou, we zijn betere conspiracy-sites gewend van je.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:37:33 #45
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_9736175
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 15:19 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Nou, we zijn betere conspiracy-sites gewend van je.


zoals ?
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  zaterdag 12 april 2003 @ 15:39:06 #46
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_9736195
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 15:37 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

zoals ?


Niet zo een-twee-drie bij de hand, maar deze site, althans deze pagina, is erg vaag, met z'n bijna 5% kloppende foto's.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_9737775

ik wil niet weten wat de schade hiervan is ...

[Dit bericht is gewijzigd door Roel_Jewel op 12-04-2003 18:16]

  zaterdag 12 april 2003 @ 18:08:18 #48
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9737829
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:03 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

ik wil niet weten wat de schade hiervan is ...


Miljarden.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9737839
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Miljarden.


ik vrees 't ook ja

kun je een leuk zakcentje aan overhouden

  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:13:49 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9737900
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 15:17 schreef M.ALTA het volgende:
Ik roep het al weken:

Zie hier het geheim van Irak:

http://www.enterprisemission.com/iraqmars.html

Archeologie & High tech


ik zie totaal geen overeenkomsten??
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9737917
quote:
Een kruisraket op de piramide van Gizeh, of op de sfinx dat zou de wereld verschrikkelijk vinden.
Nou die neus van de sfinxis er waarschijnlijk afgeschoten door soldaten van Napoleon

Maar goed het is erg jammer, ook de plundering van het museum voor kunst - waarschijnlijk zal er veel van dat spul in het illegale circuit opduiken. Zonde

  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:17:36 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9737967
small price to pay imo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9737986
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:17 schreef sp3c het volgende:
small price to pay imo
De waarde is imo niet in geld te schatten.
  zaterdag 12 april 2003 @ 18:19:35 #54
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_9737994
Net op het nieuws, het Iraaks archeologisch museum helemaal leeggeplunderd en grote stukken onherstelbaar beschadigd... Oude geschriften uit het oude babylon, beelden alles kapot of weg,... De museum directrice stond er in tranen bij en kon de emoties niet de baas.

Ondanks dat het regime van saddam slecht was, was het wel zuinig op haar kunstschatten.. Dit is ook iets dat de Amerikanen hadden moeten voorkomen, Schatten uit duizenden jaren beschaving, ja de oorsprong van ONZE beschaving, verwoest en weg voor altijd .. misschien wel symbolisch dat het nooit meer goed komt, echt erg dit.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_9738022
* EdSchouten wel wat van die spullen afweet, maar vind het nog onzinnig. Net alsof die troep niet kapot is geschoten in de jaren 90...
pi_9738049
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ondanks dat het regime van saddam slecht was, was het wel zuinig op haar kunstschatten.. Dit is ook iets dat de Amerikanen hadden moeten voorkomen, Schatten uit duizenden jaren beschaving, ja de oorsprong van ONZE beschaving, verwoest en weg voor altijd .. misschien wel symbolisch dat het nooit meer goed komt, echt erg dit.
Dat ben ik met je eens maar het is toch voornamelijk aan de lokale criminelen te wijten dit, ik hoop dat ze zeer zwaar gestraft worden.

Aan de andere kant, de Irakezen schijnen er ook een handje van weg gehad te hebben om historische sites te gebruiken in hun defensie-strategie.

  zaterdag 12 april 2003 @ 18:23:59 #57
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_9738067
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:21 schreef EdSchouten het volgende:
* EdSchouten wel wat van die spullen afweet, maar vind het nog onzinnig. Net alsof die troep niet kapot is geschoten in de jaren 90...
Nee, in de eerste golfoorlog is er vrij veel gespaard gebleven. De belangrijke musea in Bagdad en archeologische vindplaatsen waren bijna allemaal nog onbeschadigd.. Nu er geen wachters meer zijn wordt alles leeggeroofd en kapotgemaakt door plunderaars.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:25:23 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9738095
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:19 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

De waarde is imo niet in geld te schatten.


voor freedom of speech geld hetzelfde
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9738096
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Nu er geen wachters meer zijn wordt alles leeggeroofd en kapotgemaakt door plunderaars.
Tsja, het volk kiest ervoor
pi_9738106
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:23 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens maar het is toch voornamelijk aan de lokale criminelen te wijten dit, ik hoop dat ze zeer zwaar gestraft worden.

Aan de andere kant, de Irakezen schijnen er ook een handje van weg gehad te hebben om historische sites te gebruiken in hun defensie-strategie.


Lever niet. Als ook Amerika begint met het martelen en doden van mensen die ze crimineel vinden, dan houd het nooit meer op.
pi_9738139
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:25 schreef DiGuru het volgende:
Lever niet. Als ook Amerika begint met het martelen en doden van mensen die ze crimineel vinden, dan houd het nooit meer op.
Waarom Amerika Als je hier een gat in een schilderij prikt wordt je ook aangepakt ... dus dat kan daar vast ook wel.
pi_9738151
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:28 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Waarom Amerika Als je hier een gat in een schilderij prikt wordt je ook aangepakt ... dus dat kan daar vast ook wel.


Wie moet ze dan straffen? De Irakese regering? De VN?
  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:29:48 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9738154
Amerika hoeft daar in principe geeneens aan te pas te komen.

De reguliere politiediensten zullen 1 deze dagen wel weer aan het werk gaan die kunnen dit soort zaken wel opknappen wat mij betreft.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9738156
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:28 schreef battlesickloner het volgende:
Als je hier een gat in een schilderij prikt wordt je ook aangepakt ... dus dat kan daar vast ook wel.
Nee, het is niet het land van de Amerikanen. Stel, je geeft zo'n Irakees gevangenisstraf of een klap op zijn bek, dan heb je kans dat je een soort van burgeroorlogje tegen de militairen kweekt. Liever niet dus
  zaterdag 12 april 2003 @ 18:30:05 #65
44550 toxi
Hooray for the South
pi_9738159
Kan dit topic over archeologie niet gehouden worden in het centrale oorlogs topic?

Ik snap niet deze ophef erover, alsof jullie zich zo druk maken over een paar schaaltjes en vaasjes

[b]Hoe zal Nederland er over honderd jaar uitzien? Een bont geheel van etnische groepen die door elkaar heen wonen, allerhartelijkste betrekkingen onderhouden en zich verrijken met elkaars cultuur? Vergeet het maar. [/b]
  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:31:17 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9738182
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:29 schreef EdSchouten het volgende:

[..]

Nee, het is niet het land van de Amerikanen. Stel, je geeft zo'n Irakees gevangenisstraf of een klap op zijn bek, dan heb je kans dat je een soort van burgeroorlogje tegen de militairen kweekt. Liever niet dus


gewoon op het lokale politiebureau opsluiten, voor dat Saddam verjaagd werd mocht je neem ik aan ook niet stelen uit het museum.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 12 april 2003 @ 18:31:19 #67
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_9738183
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:25 schreef EdSchouten het volgende:

[..]

Tsja, het volk kiest ervoor


Wat een domme opmerking, waar kiest het volk voor? dat een dictator 34 jaar aan de macht gehouden wordt en vervolgens dat hun land platgebombardeerd wordt en dat de bezettende macht dan ook nog eens de stad zonder gezag achterlaten, zodat criminele bendes en plunderaars hun gang kunnen gaan? En er bovendien geen voedsel meer is, geen water, geen medische boorzieningen?

Als de Amerikanen hun taak als bezettende macht om de orde te handhaven serieus zouden nemen en humanitaire hulp zouden toestaan was dit niet gebeurd. Juist dingen die van vitaal belang zijn voor de mensen en de toekomst van de stad hadden bewaking moeten krijgen. Dus ziekenhuize, voedseldisrtibutiepunten, maar zeker ook de belangrijke musea. Juist dit soort kunstschatten zijn van vitaal belang voor de toekomst van Irak. (denk aan toerisme, maar ook aan hoe enorm veel er nog valt te leren over ons van vonsten uit de oudheid)

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 12-04-2003 18:34]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_9738203
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:29 schreef DiGuru het volgende:
Wie moet ze dan straffen? De Irakese regering? De VN?
De Irakezen natuurlijk, wie anders ?

Ijdele hoop waarschijnlijk, het de Iraakse rechtspraak stelde al langer niet zoveel voor zei iemand op radio 1 deze week.

pi_9738227
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:31 schreef sp3c het volgende:
gewoon op het lokale politiebureau opsluiten, voor dat Saddam verjaagd werd mocht je neem ik aan ook niet stelen uit het museum.
Nee, maar de Amerikanen zijn daar toch niet om te zorgen dat het volk niet steelt? Ze waren er om Saddam en zijn regime de kogel te geven.
pi_9738241
Ook kunnen ze dan de grens niet trekken.

Als dan een Irakeesje links op de weg fiets, krijgt hij dan de kogel? Nee! Daar doen ze niks tegen!

  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:36:04 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9738276
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:33 schreef EdSchouten het volgende:

[..]

Nee, maar de Amerikanen zijn daar toch niet om te zorgen dat het volk niet steelt? Ze waren er om Saddam en zijn regime de kogel te geven.


daarom hoeven de Amerikanen die figuren dan ook niet op te pakken wat mij betreft die hebben genoeg te doen in dat land.

Als politieagent is het jouw taak om voor de veiligheid van je burgers op straat te zorgen ook tijdens een bezetting, laat die gasten hun uniform maar weer aantrekken en samen met coalitietroepen wat rondjes lopen aldaar om te beginnen

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9738310
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:36 schreef sp3c het volgende:
laat die gasten hun uniform maar weer aantrekken en samen met coalitietroepen wat rondjes lopen aldaar om te beginnen
Hoor net op CNN dat ze daar mensen tekort voor hebben.

Beetje stom om veel man op een soort van halve missie te zetten als je ze echt hard nodig hebt op de frontline.

  zaterdag 12 april 2003 @ 18:40:35 #73
44550 toxi
Hooray for the South
pi_9738354
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Als de Amerikanen hun taak als bezettende macht om de orde te handhaven serieus zouden nemen en humanitaire hulp zouden toestaan was dit niet gebeurd. Juist dingen die van vitaal belang zijn voor de mensen en de toekomst van de stad hadden bewaking moeten krijgen. Dus ziekenhuize, voedseldisrtibutiepunten, maar zeker ook de belangrijke musea. Juist dit soort kunstschatten zijn van vitaal belang voor de toekomst van Irak. (denk aan toerisme, maar ook aan hoe enorm veel er nog valt te leren over ons van vonsten uit de oudheid)


Sorry hoor, maar jij volgt het nieuws niet helemaal. Amerika mag niet optreden want dan worden ze gezien als bezetters. Ze zijn de bevrijders. Ze laten voorlopig de plunderaars met rust want het volk valt grotendeels gebouwen van het regime aan en alles wat met tegen de oorlog te maken heeft zoals Duitse en Franse kantoren. En het is de schuld van Irak. Toen er geen Iraakse politiemensen meer te bekennen waren, ging het volk in opstand tegen Saddam. Geen humanitaire hulp zouden toestaan? Er is nog geen grootschalige humanitaire hulp in Bagdad, dus waarom zouden ze dat niet toestaan?

Denk je dat mensen naar Irak komen voor musea? De laatste 12 jaar gaan er bar weinig mensen naar Bagdad voor attracties.

quote:
maar ook aan hoe enorm veel er nog valt te leren over ons van vonsten uit de oudheid
[b]Hoe zal Nederland er over honderd jaar uitzien? Een bont geheel van etnische groepen die door elkaar heen wonen, allerhartelijkste betrekkingen onderhouden en zich verrijken met elkaars cultuur? Vergeet het maar. [/b]
  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:46:27 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9738440
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:37 schreef EdSchouten het volgende:

[..]

Hoor net op CNN dat ze daar mensen tekort voor hebben.

Beetje stom om veel man op een soort van halve missie te zetten als je ze echt hard nodig hebt op de frontline.


dan lopen die Irakeze agenten maar alleen deden ze een maand geleden ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 12 april 2003 @ 18:48:40 #75
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_9738471
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:40 schreef toxi het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar jij volgt het nieuws niet helemaal. Amerika mag niet optreden want dan worden ze gezien als bezetters. Ze zijn de bevrijders. Ze laten voorlopig de plunderaars met rust want het volk valt grotendeels gebouwen van het regime aan en alles wat met tegen de oorlog te maken heeft zoals Duitse en Franse kantoren. En het is de schuld van Irak. Toen er geen Iraakse politiemensen meer te bekennen waren, ging het volk in opstand tegen Saddam. Geen humanitaire hulp zouden toestaan? Er is nog geen grootschalige humanitaire hulp in Bagdad, dus waarom zouden ze dat niet toestaan?

Denk je dat mensen naar Irak komen voor musea? De laatste 12 jaar gaan er bar weinig mensen naar Bagdad voor attracties.
[..]


Het gaat ook om de toekomst en dat jij de waarde van cultureel erfgoed nou niet inziet... Juist dit soort oudheden is wat de Iraki's verbroedert en waarom men gezamelijk trots kan zijn op het land. Zeker in de toekomst kan de archeologische rijkdom van Irak een bindend effect hebben van "trots zijn op je land en haar geschiedenis"

Het plunderen van kantoren van de Ba'ath partij kan ik geen traan om laten, maar zoveel soldaten waren er echt niet nodig geweest voor het bewaken van de belangrijkste musea.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 18:54:33 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9738567
als de Amerikanen schatten van de Irakezen gaan bewaken met militaire middelen (want zo zal het worden gezien) dan is het einde zoek
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 12 april 2003 @ 18:56:29 #77
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9738591
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:54 schreef sp3c het volgende:
als de Amerikanen schatten van de Irakezen gaan bewaken met militaire middelen (want zo zal het worden gezien) dan is het einde zoek
Waarom?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zaterdag 12 april 2003 @ 18:57:58 #78
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_9738616
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:54 schreef sp3c het volgende:
als de Amerikanen schatten van de Irakezen gaan bewaken met militaire middelen (want zo zal het worden gezien) dan is het einde zoek
Welke einde? Het gaat om slechts enkele tientallen gebouwen en plaatsen die bescherming verdienen, zoals ook ziekenhuizen,,,, helaas nemen de Amerikanen hun verantwoording die ze nu wel hebben daar blijkbaar niet serieus. Ze zeggen er voor de Iraki's te zijn, daar is nu niet veel van te merken. De Amerikanen hebben vooralsnog alleen nog maar voor chaos en ellende gezorgd. Leuk dat Saddam weg is, maar zorg er dan wel voor dat de mensen er niet nog slechter van worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 12 april 2003 @ 19:04:45 #79
44550 toxi
Hooray for the South
pi_9738716
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Welke einde? Het gaat om slechts enkele tientallen gebouwen en plaatsen die bescherming verdienen, zoals ook ziekenhuizen,,,, helaas nemen de Amerikanen hun verantwoording die ze nu wel hebben daar blijkbaar niet serieus. Ze zeggen er voor de Iraki's te zijn, daar is nu niet veel van te merken. De Amerikanen hebben vooralsnog alleen nog maar voor chaos en ellende gezorgd. Leuk dat Saddam weg is, maar zorg er dan wel voor dat de mensen er niet nog slechter van worden.


Dat is dus nonsens, ze houden wel de wacht maar ze kunnen niet ruiken waar de bevolking toeslaat. Bagdad is 4 keer groter dan Amsterdam en het is onmogelijk om elke straat te controleren. En ze hebben geeneens de hele stad in handen en dan zit jij te zeuren dat ze alle ziekenhuizen moeten beschermen terwijl ze dat geeneens kunnen. Leuk maar de 'broederschap' berust niet op een paar musea in Bagdag.
[b]Hoe zal Nederland er over honderd jaar uitzien? Een bont geheel van etnische groepen die door elkaar heen wonen, allerhartelijkste betrekkingen onderhouden en zich verrijken met elkaars cultuur? Vergeet het maar. [/b]
  Moderator zaterdag 12 april 2003 @ 19:33:36 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9739202
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:56 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Waarom?


Omdat de Irakezen dan denken dat de Amerikanen achter hun schatten aanzitten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_9745772
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 19:04 schreef toxi het volgende:

[..]

Dat is dus nonsens, ze houden wel de wacht maar ze kunnen niet ruiken waar de bevolking toeslaat. Bagdad is 4 keer groter dan Amsterdam en het is onmogelijk om elke straat te controleren. En ze hebben geeneens de hele stad in handen en dan zit jij te zeuren dat ze alle ziekenhuizen moeten beschermen terwijl ze dat geeneens kunnen. Leuk maar de 'broederschap' berust niet op een paar musea in Bagdag.


Niet genoeg soldaten?

200.000 man!!!

lijkt me toch genoeg hmm?

en zelfs al ze maar 5.000 man in Bagdad hebben dan is dat nog ruim voldoende (iig voor de belangrijke gebouwen; zoals inmiddels bekend)

  zondag 13 april 2003 @ 10:06:51 #82
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_9746665
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 19:04 schreef toxi het volgende:

[..]

Dat is dus nonsens, ze houden wel de wacht maar ze kunnen niet ruiken waar de bevolking toeslaat. Bagdad is 4 keer groter dan Amsterdam en het is onmogelijk om elke straat te controleren. En ze hebben geeneens de hele stad in handen en dan zit jij te zeuren dat ze alle ziekenhuizen moeten beschermen terwijl ze dat geeneens kunnen. Leuk maar de 'broederschap' berust niet op een paar musea in Bagdag.


Ik quote mezelf even uit het Irak travel topic:
quote:
Op zondag 13 april 2003 01:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

na weken bombardementen en jaren sancties, kun je na het wegvallen van een harde hand chaos en anarchie verwachten, mensen pakken wat ze pakken kunnen, omdat ze zoiets hebben van, nu kan het en nu is het de laatste en enige kans om iets te pakken, om straks weer in armoede verder te moeten leven, als je dan iets achter de hand hebt om te kunnen verkopen helpt dat......

De Amerikanen hadden dit moeten voorzien en minstens ziekenhuizen en belangrijke gebouwen, zoals de musea te beschermen. Blijkbaar kunnen ze dat wel, want het ministerie van olie werd wel beschermd tegen plunderaars, zo liet de VRT net fijntjes zien. Dat laat maar weer eens te meer duidelijk zien waar het de Amerikanen om gaat, Macht en Olie. De bevolking interesseert ze geen snars ,anders hadden ze wel andere prioriteiten gesteld.


(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_9746787
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 19:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

Omdat de Irakezen dan denken dat de Amerikanen achter hun schatten aanzitten


Je begin wel een beetje op malta te lijken met zulke conspiracy theorieen

Waarom zouden de irakezen denken dat de amerikanen achter hun schatten aanzitten, wanneer er inderdaad vitale delen van een maatschappij bewaakt zouden worden door een agressor.

  zondag 13 april 2003 @ 10:37:08 #84
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9746842
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 19:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

Omdat de Irakezen dan denken dat de Amerikanen achter hun schatten aanzitten


Oh ja. En het wel bewaken van het Ministerie van Olie laat de Irakezen niet denken dat de Amerikanen achter hun olie aanzitten? Dacht je dat het de gemiddelde Irakees kan schelen of dat spul nou in musea in baghdad of in Washington ligt? Als Irakees zou ik me meer zorgen maken over waar de inkomsten van de moderne schatten naar toe gaan, dan waar de antieke schatten stof liggen te verzamelen.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 11:03:05 #85
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9747019
quote:
Op zondag 13 april 2003 10:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Als Irakees zou ik me meer zorgen maken bla bla bla...
De Irakezen zijn nu vooral bezig met lijfsbehoud en overleven.

Ga alsjeblieft niet beweren wat jij zou doen als Irakees, want jij hebt geen 24 jaar van keiharde onderdrukking meegemaakt.

  zondag 13 april 2003 @ 11:10:38 #86
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9747073
Nou hebben ze wat cultureel erfgoed in huis is het nog niet goed

Bekijk het zo: op deze manier kan het nieuwe regime niet de hele collectie verkopen in zijn totaal

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_9747132
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:03 schreef Ernst het volgende:

[..]

De Irakezen zijn nu vooral bezig met lijfsbehoud en overleven.

Ga alsjeblieft niet beweren wat jij zou doen als Irakees, want jij hebt geen 24 jaar van keiharde onderdrukking meegemaakt.


Lijfbehoud en overleven is totaal iets anders dan het plunderen van musea.
  zondag 13 april 2003 @ 11:18:55 #88
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9747147
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:03 schreef Ernst het volgende:

[..]

De Irakezen zijn nu vooral bezig met lijfsbehoud en overleven.

Ga alsjeblieft niet beweren wat jij zou doen als Irakees, want jij hebt geen 24 jaar van keiharde onderdrukking meegemaakt.


En door musea te plunderen hebben ze het ineens beter? Ze eten die kleitabletten op of zo?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 11:19:06 #89
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9747149
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:17 schreef Basp1 het volgende:
Lijfbehoud en overleven is totaal iets anders dan het plunderen van musea.
Nee hoor. Het is het veiligstellen van een zekere toekomstige welvaart, omdat die objecten waardevast zijn.
  zondag 13 april 2003 @ 11:20:00 #90
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9747157
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:18 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
En door musea te plunderen hebben ze het ineens beter? Ze eten die kleitabletten op of zo?
Anders probeer je eens zelf die grijze massa aan het werk te zetten.
  zondag 13 april 2003 @ 11:20:02 #91
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_9747158
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:10 schreef BAZZA het volgende:
Nou hebben ze wat cultureel erfgoed in huis is het nog niet goed

Bekijk het zo: op deze manier kan het nieuwe regime niet de hele collectie verkopen in zijn totaal


denk niet dat het de coalitie of het nieuwe regime ook maar 1 minuut om het culturele erfgoed is te doen geweest ...
  zondag 13 april 2003 @ 11:23:21 #92
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9747205
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:19 schreef Ernst het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is het veiligstellen van een zekere toekomstige welvaart, omdat die objecten waardevast zijn.


Ja ja. Dus het is oke om de schatten uit het verleden, die een heel volk toebehoren, te stelen, illegaal te verkopen en er zelf beter van te worden? Alsof deze voorwerpen de schuld van Sadam Hoesein dragen? Trouwens, toekomstige welvaart stel je beter veilig door je musea intact te houden en over een paar jaar weer een toeristenindustrie te hebben. Daar verdien je meer aan dan aan het verkopen van die dingen.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 11:25:18 #93
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9747227
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 19:03 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Ik vind het zo arrogant om te denken dat jij(wij) weten wat het iraakse volk echt wil....


Heb je ze zien juichen van de week?
Huilen van blijdschap, ook de Irakezen in Nederland vanwege het afzetten van Saddam?
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zondag 13 april 2003 @ 11:26:24 #94
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_9747249
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Ja ja. Dus het is oke om de schatten uit het verleden, die een heel volk toebehoren, te stelen, illegaal te verkopen en er zelf beter van te worden? Alsof deze voorwerpen de schuld van Sadam Hoesein dragen? Trouwens, toekomstige welvaart stel je beter veilig door je musea intact te houden en over een paar jaar weer een toeristenindustrie te hebben. Daar verdien je meer aan dan aan het verkopen van die dingen.


pi_9747291
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Trouwens, toekomstige welvaart stel je beter veilig door je musea intact te houden en over een paar jaar weer een toeristenindustrie te hebben. Daar verdien je meer aan dan aan het verkopen van die dingen.
Daarom wordt wel het olie ministerie wel bewaakt door de coalitie, daarmee kan direct geld verdient worden, als we tegenwoordig al een visie hebben welke meer dan 2 weken vooruit gaat raken velen de weg al kwijt.

Ernst ik ben nog steeds aan het wachten op de sociologie boeken die ik moet openslaan waarin staat dat het heel normaal is dat er een anarchie uitbreekt bij het ontstaan van een machtsvacuum.

  zondag 13 april 2003 @ 11:30:56 #96
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9747303
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daarom wordt wel het olie ministerie wel bewaakt door de coalitie, daarmee kan direct geld verdient worden, als we tegenwoordig al een visie hebben welke meer dan 2 weken vooruit gaat raken velen de weg al kwijt.

Ernst ik ben nog steeds aan het wachten op de sociologie boeken die ik moet openslaan waarin staat dat het heel normaal is dat er een anarchie uitbreekt bij het ontstaan van een machtsvacuum.


Het vervelende is alleen dat ik het donkerbruine vermoeden heb dat het geld, verdiend door het Ministerie van Olie, niet ten goede gaat komen aan de Irakese burgers. Gek he?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 11:32:48 #97
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9747335
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ja ja. Dus het is oke om de schatten uit het verleden, die een heel volk toebehoren, te stelen, illegaal te verkopen en er zelf beter van te worden?
HAHAHAHA... NEE. Leg mij nou eens geen woorden in de mond. .

Ik heb helemaal nérgens gezegd dat het oké is. Het is wél gewoon een logisch gevolg van 24 jaar lang onderdrukking, waarin de Irakese bevolking álles ontzegd is, omdat álles aan Saddam toebehoorde.

Guttegut, het is wel érg moeilijk voor je om eens gewoon te lezen wat iemand zegt hè? .

quote:
Trouwens, toekomstige welvaart stel je beter veilig door je musea intact te houden en over een paar jaar weer een toeristenindustrie te hebben.
Dat is een hele mooie nobele gedachtegang vanuit je luie luxe stoel in Nederland, waar je een mooi economisch liberaal systeem hebt, maar leg dat maar eens uit aan een hele generatie die niets anders gekend hebben dan een verschrikkelijke onderdrukking waarin iets als economische vrijheid en de voordelen daarvan totaal niet van toepassing zijn en die in een situatie leven waarin het op het moment ieder voor zich is... het land is een chaos. In zo'n situatie denk je als individu niet in groepsverband, dan denk je aan jezelf...

Heb je überhaupt wel enig idee wat er zich daar afspeelt en wat er zich de laatste jaren heeft afgespeeld?

quote:
Daar verdien je meer aan dan aan het verkopen van die dingen.
Nee, daar verdien je als individu veel minder aan. Het gaat nu om individuen in die maatschappij.

En één museum met wat kunstschatten betekent helemaal níks voor een economie die vor 90% afhankelijk is van de export van olie. Dáár kunnen ze de komende jaren een grote welvaart mee opbouwen, die paar potten en vazen waar dan een handjevol toeristen naar wil kijken dragen daar nagenoeg NIETS aan bij. Voordat het toerisme daar weer een beetje fatsoenlijk op gang komt ben je waarschijnlijk sowieso al weer een jaar of 10 verder (vergelijk Kroatië, Bosnië etc.)... maar jij kunt een maatschappij in chaos na 24 jaar onderdrukking vast wel uitleggen dat ze niet aan zichzelf moeten denken. .

  zondag 13 april 2003 @ 11:39:46 #98
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9747418
Plunder dan ministeries, paleizen, huizen van machthebbers, kazernes, departementen. Plunder dingen van degenen die verantwoordelijk waren voor je onderdrukking. Plunder voor mijn part de warenhuizen om je directe voedseltoekomst zeker te stellen. Plunder niet de musea. De spullen die daar staan hebben geen enkele politieke lading. En zelfs als je plunderen nog wilt goedpraten, wat is dan het 'economisch nut voor het individu' om spul wat je niet mee kunt nemen, kapot te slaan? Die dingen zijn onvervangbaar. Schatten van cultuur en historie uit het begin van de beschaving. Slopen ervan heeft net zoveel nut als het opblazen van de Pyramides omdat ze in de weg staan bij de aanleg van een snelweg.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9747569
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:32 schreef Ernst het volgende:

HAHAHAHA... NEE. Leg mij nou eens geen woorden in de mond. .

Ik heb helemaal nérgens gezegd dat het oké is. Het is wél gewoon een logisch gevolg van 24 jaar lang onderdrukking, waarin de Irakese bevolking álles ontzegd is, omdat álles aan Saddam toebehoorde.

Guttegut, het is wel érg moeilijk voor je om eens gewoon te lezen wat iemand zegt hè? .


Krijg je vandaag alweer wat woorden in je mond gelegd, zou het dan echt niets met begrijpend schrijven te maken hebben

Kun je mij dan ook nog uitleggen hoe het nu zit met die 2% van het geld wat de bevolking overhield, want mijn intrepetatie van jou woorden was niet juist.

  zondag 13 april 2003 @ 11:56:55 #100
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9747635
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:51 schreef Basp1 het volgende:


Kun je mij dan ook nog uitleggen hoe het nu zit met die 2% van het geld wat de bevolking overhield, want mijn intrepetatie van jou woorden was niet juist.


Lijkt me nogal logisch: verhoudingsgewijs zal dat ongv. zijn wat ze gekregen hebben van de nationale rijkdom. Saddam en zijn vrienden incasseerden de overige 98%.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zondag 13 april 2003 @ 11:58:08 #101
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9747654
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:18 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

En door musea te plunderen hebben ze het ineens beter? Ze eten die kleitabletten op of zo?


.
Die shit is toch een hoop geld waard man! Dat begrijpt toch iedereen!
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_9747656
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:56 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Lijkt me nogal logisch: verhoudingsgewijs zal dat ongv. zijn wat ze gekregen hebben van de nationale rijkdom. Saddam en zijn vrienden incasseerden de overige 98%.


bron? behalve jullie dikke duim?
  zondag 13 april 2003 @ 12:01:10 #103
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9747696
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

bron? behalve jullie dikke duim?


Moet ik ook een bron aanvoeren voor de rijkdom waarin de Sovjet-kopstukken leefden terwijl het volk geen flikker had? Moet ik een bron aanvoeren voor het feit dat Nederland een constitutionele monarchie is? Moet ik een bron aanvoeren dat het vandaag zondag is?

Kelere zeg, het mag toch als algemeen bekend beschouwd worden dat de rijkdom van Irak bijna alleen Saddam en zijn getrouwen ten goede kwam en de bevolking kon verrotten?

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_9747984
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:01 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Moet ik ook een bron aanvoeren voor de rijkdom waarin de Sovjet-kopstukken leefden terwijl het volk geen flikker had? Moet ik een bron aanvoeren voor het feit dat Nederland een constitutionele monarchie is? Moet ik een bron aanvoeren dat het vandaag zondag is?

Kelere zeg, het mag toch als algemeen bekend beschouwd worden dat de rijkdom van Irak bijna alleen Saddam en zijn getrouwen ten goede kwam en de bevolking kon verrotten?


Nee maar ik wil wel bewijzen zien die zulke onzinnige uitspraken kunnen staven. Als je daar geen bron voor kunt vinden is het grote duim werk, dus zelfs nog onbetrouwbaarder dan de CNN.

Als inderdaad jullie geblaat zou kloppen dat 98% van de rijkdommen naar saddam en zijn kliek ging. Kunnen jullie mij dan verklaren hoe de afgelopen jaren de gemiddelde irakees van 2% van het bnp van $2,500 is dus $50 per jaar zou hebben rondkomen.

  zondag 13 april 2003 @ 12:43:34 #105
16715 Mylene
*schatje*
pi_9748244
quote:
Op zondag 13 april 2003 10:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Oh ja. En het wel bewaken van het Ministerie van Olie laat de Irakezen niet denken dat de Amerikanen achter hun olie aanzitten? Dacht je dat het de gemiddelde Irakees kan schelen of dat spul nou in musea in baghdad of in Washington ligt? Als Irakees zou ik me meer zorgen maken over waar de inkomsten van de moderne schatten naar toe gaan, dan waar de antieke schatten stof liggen te verzamelen.


Precies, heb je dat filmpje ook gezien hoe goed dat ministerie van olie wordt bewaakt??
Zelfs een ziekenhuis laat men ongemoeid, en wat zegt de Conventie van Genève ook alweer??
  zondag 13 april 2003 @ 12:44:34 #106
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9748264
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee maar ik wil wel bewijzen zien die zulke onzinnige uitspraken kunnen staven. Als je daar geen bron voor kunt vinden is het grote duim werk, dus zelfs nog onbetrouwbaarder dan de CNN.

Als inderdaad jullie geblaat zou kloppen dat 98% van de rijkdommen naar saddam en zijn kliek ging. Kunnen jullie mij dan verklaren hoe de afgelopen jaren de gemiddelde irakees van 2% van het bnp van $2,500 is dus $50 per jaar zou hebben rondkomen.


Ach...


Met inbegrip van de 50 000 volwassenen die jaarlijks sterven door de sancties, heeft Irak nu een sterftecijfer van meer dan 200 personen per dag. [UNICEF augustus 1999]
Irak "heeft een verschuiving meegemaakt van relatieve rijkdom tot massale armoede" en "de kindersterftecijfers in Irak vandaag behoren tot de hoogste van de wereld" [Humanitair Rapport voor de VN-veiligheidsraad, 30 maart 1999]
De Irakese economie daalde met bijna twee derden in 1991. Ondanks het feit dat voedsel en medicijnen vrijgesteld waren van sancties, kon Irak geen import betalen, zonder de inkomsten van export. [IMF]
De sancties, die de toegang beletten tot de basisgezondheidszorg, zuiver water en elektriciteit, zijn een systematische schending van de Conventie van Genève, die het uithongeren van burgers als een methode van oorlog voeren verbiedt.
Toegang tot drinkbaar water, in vergelijking met het niveau van 1990, is slechts 50% in stedelijke gebieden en 33% in landelijke gebieden. De algemene verslechtering van de kwaliteit en kwantiteit van drinkwater heeft bijgedragen tot de snelle verspreiding van infectieziektes. Rioolwater stroomt dikwijls in straten en huizen. [Wereld Voedsel Programma]
In 1998 waren er 104 000 Iraakse vluchtelingen en één miljoen gedocumenteerde ontheemden in Irak. Nu leven meer dan drie miljoen Irakezen buiten hun land. De laatste jaren zijn tienduizenden mensen Irak ontvlucht, waaronder veel professionelen, door de verslechterende economische en politieke situatie [VS-Comité voor Vluchtelingen]

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_9748282
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:43 schreef schatje het volgende:

[..]

Precies, heb je dat filmpje ook gezien hoe goed dat ministerie van olie wordt bewaakt??
Zelfs een ziekenhuis laat men ongemoeid, en wat zegt de Conventie van Genève ook alweer??


Die conventie kan weer in de ijskast totdat de VS hem nodig heeft .. zoals altijd !
  zondag 13 april 2003 @ 12:46:38 #108
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9748305
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:43 schreef schatje het volgende:

[..]

Zelfs een ziekenhuis laat men ongemoeid, en wat zegt de Conventie van Genève ook alweer??


Nou, laat het ons een zien via een mooie link of 5 en 12 paginas gecopypaste-troep, Mylene. Laat eens zien hoe duivels die Yanks weer bezig zijn
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zondag 13 april 2003 @ 12:47:52 #109
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9748332
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:45 schreef Chadi het volgende:

[..]

Die conventie kan weer in de ijskast totdat de VS hem nodig heeft .. zoals altijd !


Die conventie staat al sinds de inval in Afghanistan in de ijskast. Of denk je dat de gevangenen in Guantamo Bay volgens die conventie behandeld worden?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 12:49:07 #110
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9748355
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:47 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Die conventie staat al sinds de inval in Afghanistan in de ijskast. Of denk je dat de gevangenen in Guantamo Bay volgens die conventie behandeld worden?


.

Anti-VS uurtje?

Begint een beetje zielig te worden...

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zondag 13 april 2003 @ 12:50:51 #111
16715 Mylene
*schatje*
pi_9748385
quote:
Op zondag 13 april 2003 11:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]


Ernst ik ben nog steeds aan het wachten op de sociologie boeken die ik moet openslaan waarin staat dat het heel normaal is dat er een anarchie uitbreekt bij het ontstaan van een machtsvacuum.


En hadden de VS dit niet kunnen voorzien??
Het veilig stellen van de oliebronnen en het ministerie van de olie immers wel.

Ziekenhuizen worden zelfs geplunderd zodat slachtoffers nog verder creperen van de pijn.Een ziekenhuis wordt zelfs al door een sjiítische sjeik bezet die het als machtbasis gebruikt.

  zondag 13 april 2003 @ 12:51:31 #112
16715 Mylene
*schatje*
pi_9748401
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:45 schreef Chadi het volgende:

[..]

Die conventie kan weer in de ijskast totdat de VS hem nodig heeft .. zoals altijd !


Duidelijk he??
pi_9748411
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:47 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Die conventie staat al sinds de inval in Afghanistan in de ijskast. Of denk je dat de gevangenen in Guantamo Bay volgens die conventie behandeld worden?


In de verre verte niet.. komen een paar duizend mijl van verre, kidnappen mensen stoppen ze zonder process onder mens onterende omstandigheden in een kooi ... en dat land noemt zich een democratie.. smet op dat woord.
pi_9748427
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:49 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

.

Anti-VS uurtje?

Begint een beetje zielig te worden...


een goed argument van je! Ik ben overtuigd
  zondag 13 april 2003 @ 12:53:27 #115
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9748437
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:49 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

.

Anti-VS uurtje?

Begint een beetje zielig te worden...


De waarheid doet pijn?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 12:55:29 #116
16715 Mylene
*schatje*
pi_9748472
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:53 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

De waarheid doet pijn?


Gewoon negeren.
  zondag 13 april 2003 @ 12:57:10 #117
16715 Mylene
*schatje*
pi_9748508
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:47 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Die conventie staat al sinds de inval in Afghanistan in de ijskast. Of denk je dat de gevangenen in Guantamo Bay volgens die conventie behandeld worden?


Rumsfeld is er wel als de kippen bij als ie die conventie nodig heeft.
pi_9748579
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:44 schreef Robert_Jensen het volgende:
veel leed in irak, maar dat wisten we al.
quote:
De sancties, die de toegang beletten tot de basisgezondheidszorg, zuiver water en elektriciteit, zijn een systematische schending van de Conventie van Genève, die het uithongeren van burgers als een methode van oorlog voeren verbiedt.
Oh zijn ze daarom nu de ziekenhuizen aan het slopen omdat ze er de afgelopen jaren geen toegang tot hadden. En zoals al overal gemeld de regels van geneve worden door veel naties op dit moment niet gerespecteerd.
quote:
Toegang tot drinkbaar water, in vergelijking met het niveau van 1990, is slechts 50% in stedelijke gebieden en 33% in landelijke gebieden. De algemene verslechtering van de kwaliteit en kwantiteit van drinkwater heeft bijgedragen tot de snelle verspreiding van infectieziektes. Rioolwater stroomt dikwijls in straten en huizen. [Wereld Voedsel Programma]
Kun jij mij precies uitleggen wat hierzo bedoeld wordt? Als het zou betekenen dat maar 50% van de mensen toegang heeft tot drinkbaar water, zou de sterfte nog veel hoger zijn. Ik kan het nog beter stellen, dan zou binnen de kortste keren die 50% er niet mer zijn, en dus weer de voole 100% toegang tot drinkbaar water hebben. Of wordt hier zoiets bedoeld dat men eerts 4 kranen in huis had, en nu nog maar 2?
  zondag 13 april 2003 @ 13:06:15 #119
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9748648
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:52 schreef Chadi het volgende:

[..]

In de verre verte niet.. komen een paar duizend mijl van verre, kidnappen mensen stoppen ze zonder process onder mens onterende omstandigheden in een kooi ...


Fantastisch! Die Taliban molsimwaanzinnigen kan je niet hard genoeg aanpakken wat mij betreft.

En strikt volgens de letter van de conventie van Geneve (die geen van jullie blijkbaar kent) vallen terroristen niet onder krijgsgevangen en hoeven dus niet volgens die conventie behandeld te worden.

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zondag 13 april 2003 @ 13:07:10 #120
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9748654
quote:
Op zondag 13 april 2003 12:50 schreef schatje het volgende:

[..]
Een ziekenhuis wordt zelfs al door een sjiítische sjeik bezet die het als machtbasis gebruikt.


Oh en dat is niet een foute actie van die sjeik maar de schuld vd VS natuurlijk weer?
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zondag 13 april 2003 @ 13:08:41 #121
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9748671
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:06 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Fantastisch! Die Taliban molsimwaanzinnigen kan je niet hard genoeg aanpakken wat mij betreft.

En strikt volgens de letter van de conventie van Geneve (die geen van jullie blijkbaar kent) vallen terroristen niet onder krijgsgevangen en hoeven dus niet volgens die conventie behandeld te worden.


Oh ja? In dat geval is het ontvoering van onderdanen van een vreemde mogendheid. Mag ook niet. Je mag om uitlevering vragen als je bewijs hebt. En is er dan bewezen dat elke gevangene op Guantamo Bay een terrorist is? Hoe je het ook wendt of keert, onder elke wet, Conventie of wat dan ook is de manier waarop de VS met die gevangenen omgaat onrechtmatig.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 13:09:57 #122
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9748686
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Oh ja? In dat geval is het ontvoering van onderdanen van een vreemde mogendheid. Mag ook niet. Je mag om uitlevering vragen als je bewijs hebt. En is er dan bewezen dat elke gevangene op Guantamo Bay een terrorist is? Hoe je het ook wendt of keert, onder elke wet, Conventie of wat dan ook is de manier waarop de VS met die gevangenen omgaat onrechtmatig.


Welke mogendheid? Er is helemaal geen mogendheid in Afghanistan, en die Pashtun-knakkers zijn dat al helemaal niet. Aan welke mogenheid uitlevering vragen? Omar? .
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_9748708
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:06 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Fantastisch! Die Taliban molsimwaanzinnigen kan je niet hard genoeg aanpakken wat mij betreft.

En strikt volgens de letter van de conventie van Geneve (die geen van jullie blijkbaar kent) vallen terroristen niet onder krijgsgevangen en hoeven dus niet volgens die conventie behandeld te worden.


Geheel volgens de Conventie die JIJ niet kent..! De VS kan niet eens hard maken dat ze er wat mee te maken hebben daarom is er ook geen process zoals dat hoort te zijn in een land die de normen en waarden van de democratie respecteert en de basale rechten van de mens erkent.

Je kan tegen iemand zijn of een groepering maar ieder mens heeft zijn basale rechten en vooralsnog heeft de VS daar geen gehoor aan gegeven.

  zondag 13 april 2003 @ 13:12:29 #124
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9748713
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:06 schreef Robert_Jensen het volgende:


Fantastisch! Die Taliban molsimwaanzinnigen kan je niet hard genoeg aanpakken wat mij betreft.

En strikt volgens de letter van de conventie van Geneve (die geen van jullie blijkbaar kent) vallen terroristen niet onder krijgsgevangen en hoeven dus niet volgens die conventie behandeld te worden.


Precies, en ze mogen niet klagen want als ze moslims
(en dat zijn deze figuren erg fanatiek) zijn geloven ze dat alles gebeurt met een reden van Allah dus die zal het dan wel zo willen

Groenland is groot zat dus we kunnen er ook daar nog zat kwijt

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 13 april 2003 @ 13:12:56 #125
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9748718
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:09 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Welke mogendheid? Er is helemaal geen mogendheid in Afghanistan, en die Pashtun-knakkers zijn dat al helemaal niet. Aan welke mogenheid uitlevering vragen? Omar? .


Er is een regering in Afghanistan. De mensen die nu in Guntamo zitten zijn tijdens gevechten gevangen genomen. Hierdoor vallez ze automatisch onder het oorlogsrecht. Zelfs guerilla strijders in een oorlog vallen onder het oorlogsrecht. De VS dient gevangenen onder het oorlogsrecht te behandelen volgens de Conventies van Den Haag en Geneve.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9748734
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:07 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Oh en dat is niet een foute actie van die sjeik maar de schuld vd VS natuurlijk weer?


Lees deel 4 Conventie van geneve!
pi_9748776
ook al vallen ze buiten oorlogsrecht ( wat niet zo is) dan NOG hebben ze hun rechten. Dus hoe je eromheen draait uiteindelijk is de conclussie heel simpel de VS overtreedt op grove wijze de rechten van die mens! Het zijn dezelfde rechten die ze als excuus aanvoeren en die ze officieel trachten te beschermen... ironisch!!
  zondag 13 april 2003 @ 13:22:30 #128
16715 Mylene
*schatje*
pi_9748870
Guantamo Bay heeft al een ander topic.
quote:

The Fourth Geneva Convention further states that the occupying power has the duty "of ensuring and maintaining, with the cooperation of national and local authorities, the medical and hospital establishments and services, public health and hygiene in the occupied territories". The occupying powers should also ensure the availability of necessary supplies so that hospitals and medical services can work properly.
bron

Duidelijk, laat die tanks die voor het ministerie van de olie staan maar vertrekken om de ziekenhuizen te beschermen, dat is heel wat meer urgent.

  zondag 13 april 2003 @ 14:03:56 #129
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9749625
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:22 schreef schatje het volgende:
Guantamo Bay heeft al een ander topic.
[..]

bron

Duidelijk, laat die tanks die voor het ministerie van de olie staan maar vertrekken om de ziekenhuizen te beschermen, dat is heel wat meer urgent.


Die staan er al, zie ook bv:
http://teletekst.nos.nl/gif/160-01.html
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 13 april 2003 @ 14:16:26 #130
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_9749885
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:03 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Die staan er al, zie ook bv:
http://teletekst.nos.nl/gif/160-01.html


maar wel veel te laat dus, veel ziekenhuizen zijn al leeggeroofd en de musea idem. Duidelijk geval van de put dempen als het kalf verdronken is.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 13 april 2003 @ 14:17:07 #131
16715 Mylene
*schatje*
pi_9749901
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:03 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Die staan er al, zie ook bv:
http://teletekst.nos.nl/gif/160-01.html


Waarom niet direct zoals bij het ministerie van de olie??
Het meeste kwaad is nu al geschied, gisteren een Irakees op Sky die zijn huiskamer vol had staan met medicijnen.
De Conventie van Genève is ook volstrekt duidelijk wat dat betreft, Rumsfeld weet dat toch ook wel??
Bovendien heeft het Rode Kruis al vaak genoeg aan de noodbel getrokken.Maar goed, nu is men erachter dat er maatregelen moeten worden genomen.
  zondag 13 april 2003 @ 14:20:16 #132
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9749967
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:17 schreef schatje het volgende:


Waarom niet direct zoals bij het ministerie van de olie??
Het meeste kwaad is nu al geschied, gisteren een Irakees op Sky die zijn huiskamer vol had staan met medicijnen.
De Conventie van Genève is ook volstrekt duidelijk wat dat betreft, Rumsfeld weet dat toch ook wel??
Bovendien heeft het Rode Kruis al vaak genoeg aan de noodbel getrokken.Maar goed, nu is men erachter dat er maatregelen moeten worden genomen.


Waar staat dan dat ze bij dat minesterie staan?
Volgens mij stonden al die minesteries enzo redelijk op makkelijk te bereiken plaatsen en de ziekenhuizen lagen wat meer verspreid enzo dus hadden ze niet genoeg mensen, niet alle ziekenhuizen zijn leeg gerooft trouwens hoor.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 13 april 2003 @ 14:22:53 #133
8369 speknek
Another day another slay
pi_9750006
Tsja ze zijn rijkelijk laat, maar ik kan me voorstellen dat bevrijders die burgers neerschieten ook niet positief in de media komen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 13 april 2003 @ 14:27:58 #134
16715 Mylene
*schatje*
pi_9750084
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:20 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Waar staat dan dat ze bij dat minesterie staan?


Dat was op de tv gisteren.
  zondag 13 april 2003 @ 14:30:46 #135
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9750121
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:27 schreef schatje het volgende:

[..]

Dat was op de tv gisteren.


Ja, maar de TV is een bolwerk van linkse media, dus dat is allemaal in scene gezet hoor
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 13 april 2003 @ 14:31:53 #136
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9750141
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:27 schreef schatje het volgende:


Dat was op de tv gisteren.


Da's mooi, ze staan ook bij het min van defensie en tig andere departementen
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 13 april 2003 @ 15:13:47 #137
16715 Mylene
*schatje*
pi_9750767
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:31 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Da's mooi, ze staan ook bij het min van defensie en tig andere departementen


Dus ook daar staan letterlijk tanks voor de deur om de toegang te verhinderen??
Bron??
  zondag 13 april 2003 @ 15:19:25 #138
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9750833
quote:
Op zondag 13 april 2003 15:13 schreef schatje het volgende:

Dus ook daar staan letterlijk tanks voor de deur om de toegang te verhinderen??
Bron??


Nee, moeten ze dat dan ook bij ziekenhuizen doen?
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 13 april 2003 @ 15:20:40 #139
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9750849
Plundering not a surprise, experts say
Looting a perk of warfare since time of Roman legionnaires

Military historians say the rash of looting in Iraq is a predictable consequence of the collapse of Saddam Hussein's regime that should run its course in a few days when beleaguered civilians literally exhaust the opportunities for plunder.

"We've just let the lid off a pressure cooker," said John Pike, with GlobalSecurity.org, a defense policy think tank in Washington, D.C. "It would have been astonishing if we hadn't seen this."

U.S. Defense Secretary Donald Rumsfeld took a similar tack toward the looting, telling reporters in Washington, D.C., on Friday that "stuff happens."

As unseemly as it might appear for television viewers to see the apparent chaos in Baghdad and other occupied cities, Ohio State University Professor Allan Millet said U.S. and British forces have little choice but to stand aside -- because to stop the looting, soldiers would have to shoot civilians.

"Imagine Al-Jazeera covering that," Millett said, referring to the Arab television station that is viewed widely throughout the Middle East.

But Millett, one of the world's foremost authorities on warfare, compared the current looting spree to episodes familiar to Americans, such as the 1992 Rodney King riots in Los Angeles.

"These things usually exhaust themselves after a few days," he said.

Looking back at the long, tragic tale of warfare, historians say looting has always been an unfortunate consequence of conflict, whether perpetrated by conquering armies, self-styled partisans or liberated civilians.

John Mueller, another Ohio State University professor and warfare expert, said the Romans, for instance, didn't offer legionnaires a salary and benefits package.

"Looting and pillaging was a standard way of paying them," Mueller said.

Right up through the Napoleonic wars of the early 19th century, it was more or less expected that victorious soldiers, often recruited from prisons, would get to enjoy "the spoils of war," Mueller said.

The American Civil War was punctuated by repeated instances of looting which, though not sanctioned by the authorities, was nevertheless practiced by uniformed soldiers and irregular partisans on both sides, said historian William Garrett Piston of Southwest Missouri State University.

Pinston's speciality is the brutal, irregular warfare that began in the 1850s in Kansas and Missouri, and continued right through and after the war, with armed bands on both sides of the slavery divide attacking the lands and the peoples on the other side.

"Pro- and anti-slavery advocates both used politics as a cover for theft," Piston said, in an orgy of violence and reprisal that continued long after the South surrendered. In fact legendary outlaws like Jesse James were former wartime partisans who never put down their guns, Piston said.

By the time of the world wars of the 20th century, looting by soldiers was officially frowned upon -- but practiced by both the Germans, who filled warehouses with stolen art and jewelry, and by the eventually victorious allies.

One of the noted cases of American military law is the upholding, in 1946, of the conviction of two U.S. army officers for stealing jewelry from conquered Germans. At their court martial, the officers argued they should be cleared because looting was so commonplace, but the court was unpersuaded, and the ringleader drew a 15-year sentence.

More analogous to the Iraq situation was the reaction of French, Belgian and other civilians in cities liberated by the Allies after D-Day.

"In the Second World War, almost every major city in Europe went through some sort of phase of payback," said Ohio State University's Millett. The first manifestation of these civilian uprisings was the looting of food and other items in short supply. But that property liberation was quickly followed by revenge against collaborators and informers, Millett said.

"There are many, many accounts of Americans appalled by members of the (French) Resistance going after women who had slept with German soldiers," he said.

Indeed, if the past is any precedent, reprisals are likely to follow looting as the next chapter in Iraq's story.

"Thus far it doesn't appear the revenge factor has kicked in," Millett said.

But Pike said he thinks it's only a question of time before the Kurds in the north, who were gassed by Hussein, and the Shiites in the south, long oppressed by the Sunni minority, will look to even local scores.

"There's plenty of payback coming," Pike said, predicting "considerable vendettas and revenge killings."


Copyright © 2003, San Francisco Chronicle

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 13 april 2003 @ 18:26:59 #140
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_9753788
quote:
Op zondag 13 april 2003 13:12 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Er is een regering in Afghanistan.


En die is pas gevormd NA het verslaan vd Taliban en NA het oppakken van die gasten! En dankzij wie? De VS!
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zondag 13 april 2003 @ 18:32:24 #141
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_9753880
Erger nog: ze maken ernstig gewonden af ... ze passen eigenlijk euthauise toe..
  zondag 13 april 2003 @ 19:20:33 #142
16715 Mylene
*schatje*
pi_9754726
quote:
Op zondag 13 april 2003 15:20 schreef BAZZA het volgende:
Plundering not a surprise, experts say
Looting a perk of warfare since time of Roman legionnaires

Copyright © 2003, San Francisco Chronicle


Hallo, heb je er nog een mening bij ofzo??
Het is geen nieuwsdump hiero.
  zondag 13 april 2003 @ 19:25:09 #143
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_9754812
quote:
Op zondag 13 april 2003 19:20 schreef schatje het volgende:


Hallo, heb je er nog een mening bij ofzo??
Het is geen nieuwsdump hiero.


Geef even wat achtergrondinformatie over plunderingen en deze oorlog.
Lees eens, misschien leer je nog wel eens iets
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_9755372
quote:
Op zondag 13 april 2003 19:25 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Geef even wat achtergrondinformatie over plunderingen en deze oorlog.
Lees eens, misschien leer je nog wel eens iets


Wat ik opvallend aan dit bericht vindt, is dat ze het wel voorspeld hebben, maar niet hiermee van te voren naar buiten durven te komen, waarschijnlijk omdat er anders nog meer mensen tegen een oorlog zouden geweest zijn.
  zondag 13 april 2003 @ 20:01:53 #145
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9755690
quote:
Op zondag 13 april 2003 19:50 schreef Basp1 het volgende:
Wat ik opvallend aan dit bericht vindt, is dat ze het wel voorspeld hebben, maar niet hiermee van te voren naar buiten durven te komen
Dit is algemeen bekend hoor.
  maandag 14 april 2003 @ 20:18:50 #146
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9777711
Uit de Haagse Conventie (1899):

Article 43
The authority of the legitimate power having actually passed into the hands of the occupant, the latter shall take all steps in his power to re-establish and insure, as far as possible, public order and safety, while respecting, unless absolutely prevented, the laws in force in the country.

Uit de Haagse Conventie (1954):

Article 4.
3. The High Contracting Parties further undertake to prohibit, prevent and, if necessary, put a stop to any form of theft, pillage or misappropriation of, and any acts of vandalism directed against, cultural property. They shall refrain from requisitioning movable cultural property situated in the territory of another High Contracting Party.

Article 5. Occupation

1. Any High Contracting Party in occupation of the whole or part of the territory of another High Contracting Party shall as far as possible support the competent national authorities of the occupied country in safeguarding and preserving its cultural property.

2. Should it prove necessary to take measures to preserve cultural property situated in occupied territory and damaged by military operations, and should the competent national authorities be unable to take such measures, the Occupying Power shall, as far as possible, and in close co-operation with such authorities, take the most necessary measures of preservation.

http://www.unesco.org/culture/laws/hague/html_eng/page2.shtml#General%20provisions

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9777854
quote:
Op zondag 13 april 2003 14:30 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ja, maar de TV is een bolwerk van linkse media, dus dat is allemaal in scene gezet hoor
Dat was toen Saddam nog aan de macht was iig wel zo, Bin Laden noemde hem zelfs nog communist.

Een communist die als arabier wel geholpen moest worden, maar desalniettemin communist.

  dinsdag 15 april 2003 @ 20:02:25 #148
50671 Strijder
In Extremis
pi_9801772
quote:
Op zondag 13 april 2003 15:20 schreef BAZZA het volgende:
Plundering not a surprise, experts say
Looting a perk of warfare since time of Roman legionnaires

Military historians say the rash of looting in Iraq is a predictable consequence of the collapse of Saddam Hussein's regime that should run its course in a few days when beleaguered civilians literally exhaust the opportunities for plunder.

"We've just let the lid off a pressure cooker," said John Pike, with GlobalSecurity.org, a defense policy think tank in Washington, D.C. "It would have been astonishing if we hadn't seen this."

U.S. Defense Secretary Donald Rumsfeld took a similar tack toward the looting, telling reporters in Washington, D.C., on Friday that "stuff happens."

As unseemly as it might appear for television viewers to see the apparent chaos in Baghdad and other occupied cities, Ohio State University Professor Allan Millet said U.S. and British forces have little choice but to stand aside -- because to stop the looting, soldiers would have to shoot civilians.

"Imagine Al-Jazeera covering that," Millett said, referring to the Arab television station that is viewed widely throughout the Middle East.

But Millett, one of the world's foremost authorities on warfare, compared the current looting spree to episodes familiar to Americans, such as the 1992 Rodney King riots in Los Angeles.

"These things usually exhaust themselves after a few days," he said.

Looking back at the long, tragic tale of warfare, historians say looting has always been an unfortunate consequence of conflict, whether perpetrated by conquering armies, self-styled partisans or liberated civilians.

John Mueller, another Ohio State University professor and warfare expert, said the Romans, for instance, didn't offer legionnaires a salary and benefits package.

"Looting and pillaging was a standard way of paying them," Mueller said.

Right up through the Napoleonic wars of the early 19th century, it was more or less expected that victorious soldiers, often recruited from prisons, would get to enjoy "the spoils of war," Mueller said.

The American Civil War was punctuated by repeated instances of looting which, though not sanctioned by the authorities, was nevertheless practiced by uniformed soldiers and irregular partisans on both sides, said historian William Garrett Piston of Southwest Missouri State University.

Pinston's speciality is the brutal, irregular warfare that began in the 1850s in Kansas and Missouri, and continued right through and after the war, with armed bands on both sides of the slavery divide attacking the lands and the peoples on the other side.

"Pro- and anti-slavery advocates both used politics as a cover for theft," Piston said, in an orgy of violence and reprisal that continued long after the South surrendered. In fact legendary outlaws like Jesse James were former wartime partisans who never put down their guns, Piston said.

By the time of the world wars of the 20th century, looting by soldiers was officially frowned upon -- but practiced by both the Germans, who filled warehouses with stolen art and jewelry, and by the eventually victorious allies.

One of the noted cases of American military law is the upholding, in 1946, of the conviction of two U.S. army officers for stealing jewelry from conquered Germans. At their court martial, the officers argued they should be cleared because looting was so commonplace, but the court was unpersuaded, and the ringleader drew a 15-year sentence.

More analogous to the Iraq situation was the reaction of French, Belgian and other civilians in cities liberated by the Allies after D-Day.

"In the Second World War, almost every major city in Europe went through some sort of phase of payback," said Ohio State University's Millett. The first manifestation of these civilian uprisings was the looting of food and other items in short supply. But that property liberation was quickly followed by revenge against collaborators and informers, Millett said.

"There are many, many accounts of Americans appalled by members of the (French) Resistance going after women who had slept with German soldiers," he said.

Indeed, if the past is any precedent, reprisals are likely to follow looting as the next chapter in Iraq's story.

"Thus far it doesn't appear the revenge factor has kicked in," Millett said.

But Pike said he thinks it's only a question of time before the Kurds in the north, who were gassed by Hussein, and the Shiites in the south, long oppressed by the Sunni minority, will look to even local scores.

"There's plenty of payback coming," Pike said, predicting "considerable vendettas and revenge killings."


Copyright © 2003, San Francisco Chronicle


Dus ze hebben na al die jaren nog steeds niets geleerd ?

De geschiedenis herhaalt zich, maar gezien de op zichzelf gerichte scholing van de VS, kan ik me heel goed indenken dat ze dat niet weten.

En ja, ik weet het. Die laatse opmerking was een open deur intrappen, en ik zeg niet dat wij dat niet zouden doen ( alhoewel ik dat toch sterk betwijfel ), maar slechte historische kennis breekt vroeg of laat op. Altijd.
Vandaar ook dat de opmerkingen van Herr Rumsfeld over Duitsland die geen oorlog wilde zo stompzinnig en achterlijk zijn. ( Maar da's weer een andere deur. )

Untill I awake - / - Elu Elensar
pi_9803460
En nog steeds krijgen de coalitietroepen de vernietiging van cultuurgoed niet onder de duim:
quote:
Ancient archive lost in Baghdad library blaze
Oliver Burkeman
The Guardian
April 15, 2003

As flames engulfed Baghdad's National Library yesterday, destroying manuscripts many centuries old, the Pentagon admitted that it had been caught unprepared by the widespread looting of antiquities, despite months of warnings from American archaeologists.

But defence department officials denied accusations by British archaeologists that the US government was succumbing to pressure from private collectors in America to allow plundered Iraqi treasures to be traded on the open market.

Almost nothing remains of the library's archive of tens of thousands of manuscripts, books, and Iraqi newspapers, according to reports from the scene.

It joins a list that already includes the capital's National Museum, one of the world's most important troves of artefacts from the ancient Sumerian, Babylonian and Assyrian civilisations.


  woensdag 16 april 2003 @ 01:30:58 #150
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_9807251
sinds het begin van de oorlog zijn onder andere een museum en een universiteit beschoten, Musea met uitermate belangrijke voorwerpen van onschatbare waarde vernield en geplunderd en nu is ook de Bibliotheek in Baghdad afgebrand..

blijkbaar wil de VS niks overlaten van iraaks historisch erfgoed.. alle kennis word vernield zodat ze de volgende generaties kunnen indoctrineren met dezelfde geschiedvervalsing zoals wij die al ondergaan

quote:
"The United States and Britain are among the few nations of the world to have refused signing The Hague Convention on the protection of cultural heritage during hostilities.

Almost nothing remains of the library's archive of tens of thousands of manuscripts, books, and Iraqi newspapers, according to reports from the scene.

It joins a list that already includes the capital's National Museum, one of the world's most important troves of artefacts from the ancient Sumerian, Babylonian and Assyrian civilisations.


Sumerië is de oudste bekende beschavenis, het verlies van die voorwerpen en kennis is het verlies van onze menselijke geschiedenis
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')