abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9224463
Ik zou graag de zwaartepuntsafstand van een cirkelboog ( dus geen cirkelsegment) t.o.v. het middelpunt van de cirkel willen weten.

V.b.
Een cirkel met een diameter van 12mm, door het middelpunt van de cirkel trek je een horizontale lijn, je tekent nu nog een lijn alleen nu 4 mm hoger maar ook horizontaal.
Boven in de cirkel heb je nu een cirkelboog, van deze cirkelboog wil ik het zwaartepuntsafstand weten t.o.v. het middelpunt van de cilinder.

Zo moet het wel duidelijk zijn, hoop ik.

Kan iemad mij helpen?
Thanx

pi_9224653
Misschien heb je hier iets aan?
http://wisfaq.nl
De grote tragedie van de wetenschap - de moord op een wonderschone hypothese door een akelig feit.
pi_9225071
Ik dacht dat het zo moest:

het zwaartepunt ligt sowieso op de lijn die de circelboog in 2 gelijke vlakken verdeeld. nu moet je vanuit een van de hoekpunten nog een lijn trekken die deze eerste lijn zodanig snijdt, dat je 2 vlakken met gelijke oppervlakte krijgt. het wordt me teveel werk om dit voor je uit te rekenen, dat mag je zelf doen. het snijpunt van de 2 lijnen is het zawaartepunt.

pi_9225245
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 10:04 schreef Byte_Me het volgende:
Ik dacht dat het zo moest:

het zwaartepunt ligt sowieso op de lijn die de circelboog in 2 gelijke vlakken verdeeld. nu moet je vanuit een van de hoekpunten nog een lijn trekken die deze eerste lijn zodanig snijdt, dat je 2 vlakken met gelijke oppervlakte krijgt. het wordt me teveel werk om dit voor je uit te rekenen, dat mag je zelf doen. het snijpunt van de 2 lijnen is het zawaartepunt.

Ja oke, dat snap ik allemaal wel.
Alleen met de uitwerking heb ik wat meer moeite.
Misschien dat er iemand is die zoiets al ooit heeft uitgewerkt?

Maar in iedegeval bedankt

pi_9225420
met de stelling van pythagoras kom je een heel eind. je kunt het opp vd cirkelboog uitrekenen door een punt van die circel te nemen en er een driehoek vanaf te trekken.
  woensdag 19 maart 2003 @ 14:02:13 #6
28317 aca
bzzz bzzz tjsoef
pi_9230826
Stel t is een halve cilinderboog met binnenmaat 3 en buitenmaat 5, dan kan je de volgende dubbele integraal opstellen:
code:
                 pi     r=5
oppervlakte =    |       |    r dr d phi
                 phi=0  r=3

pi     r=5
                         |       |  r^2sin(phi) dr d phi
                         phi=0  r=3
en voor y(zw) =     ---------------------------------------
                                 oppervlakte

pi_9257343
dat wordt dus niet bedoelt, dat is makkelijk. de onderkant van de circelboog is recht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')