abonnement Unibet Coolblue
pi_9176931
Ik kijk welleens op marktplaats naar orgels. Maar die dingen zijn hartstikke goedkoop lijkt wel. Is het gewoon zo'n rotinstrument dat niemand ze wil hebben? Of zijn het gewoon zulke goedkope dingen?!
Hier enkele voorbeelden..

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/orgels/5227.htm?fo=1
75 euro

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/orgels/5225.htm?fo=1
100 euro

mis ik iets?!

  maandag 17 maart 2003 @ 12:49:28 #2
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_9176973
Hmmm, zijn niet echt spectaculaire gevallen hoor
Gewoon van die jaren 70/80 trash huiskamer orgeltjes die echt heel veel mensen toendertijd in de huiskamer hadden staan, niemand wil zoiets nu nog hebben
yankee charlie dinges
pi_9176987
quote:
Op maandag 17 maart 2003 12:47 schreef Echoes het volgende:
Ik kijk welleens op marktplaats naar orgels. Maar die dingen zijn hartstikke goedkoop lijkt wel. Is het gewoon zo'n rotinstrument dat niemand ze wil hebben? Of zijn het gewoon zulke goedkope dingen?!
Hier enkele voorbeelden..

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/orgels/5227.htm?fo=1
75 euro

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/orgels/5225.htm?fo=1
100 euro

mis ik iets?!


het zijn gewoon rot instrumenten die niemand meer wil.
komt door de keyboards
  maandag 17 maart 2003 @ 12:51:19 #4
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_9177029
Dat zijn waarschijnlijk electrische orgels uit de jaren '80, toen het "electrisch orgel" net was uitgevonden. Afschuwelijk geluid. Maar het heeft ook wel iets.
  maandag 17 maart 2003 @ 12:52:41 #5
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_9177063
Yeah, tegenwoordig zijn ze vaak digitaal, dwz. er zitten samples van echte kerkorgels in. Die dingen zijn wel flink duur, maar ook veel realistischer. De gevallen die jij bedoelt zijn analoog, dwz. er zitten toongenerators in, en het geluid lijkt in niets op een kerkorgel, of een harmonium ofzo.
yankee charlie dinges
  maandag 17 maart 2003 @ 12:54:31 #6
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_9177102
quote:
Op maandag 17 maart 2003 12:51 schreef Bioslock het volgende:
Dat zijn waarschijnlijk electrische orgels uit de jaren '80, toen het "electrisch orgel" net was uitgevonden. Afschuwelijk geluid. Maar het heeft ook wel iets.
Het klonk inderdaad nergens naar. Zelf heb ik ook zo'n kreng gehad en ben blij dat hij weg is. Ze nemen veel ruimte in en echt lekker spelen is ook niet goed mogelijk. Als je geluk hebt zijn de toetsen aanslaggevoelig, hoewel dat echt een uitzondering is.
(ik had zelf een Eminent S20)
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_9177127
aha..dus rotdingen

Die gast van Pink Floyd (Rick Wright) speelde ook met orgels. Ook andere bands uit die tijd. (heleboel eigenlijk). Zijn dat ook deze dingen? Of zijn dat heeeele dure goede?!

  maandag 17 maart 2003 @ 12:56:20 #8
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_9177145
quote:
Op maandag 17 maart 2003 12:55 schreef Echoes het volgende:
heeeele dure goede?!
Voor die tijd dan he.
  maandag 17 maart 2003 @ 12:56:28 #9
21397 LSD
[Snellius]
pi_9177152
kijk eens op www.gratisoptehalen.nl bij muziek.

grote kans dat er enkele orgels bij staan. . . .

catch you on the flipside
pi_9177153
Voor 75 euro heb je echt geen Hammond orgel oid

Zijn idd van die hoemp hoemp kutdingetjes.

Unox, the worst operating system.
  maandag 17 maart 2003 @ 12:58:05 #11
9155 Scylla
Ggggrunge.
pi_9177197
quote:
Op maandag 17 maart 2003 12:55 schreef Echoes het volgende:
aha..dus rotdingen

Die gast van Pink Floyd (Rick Wright) speelde ook met orgels. Ook andere bands uit die tijd. (heleboel eigenlijk). Zijn dat ook deze dingen? Of zijn dat heeeele dure goede?!


Volgens mij is dat een Fender Rhodes, of een Hammond orgel...en die zijn inderdaad we wat duurder ja

Ik zou trouwens niet willen zeggen dat die orgels rotdingen zijn, en okee, ze nemen wel veel ruimte in, en je kan wat beters krijgen, maar voor die prijs is het altijd geinig om te hebben. Je kan er best nog wel wat leuke dingen mee doen.

pi_9181491
Ja, ze zijn tegenwoordig zo goedkoop omdat iedereen eraf wil en niemand ze wil. Dus sla je slag zou ik zeggen, koop er 1 met een mooi dubbel klavier enzo en ga bach fugues leren spelen!
pi_9182437
heb echt geen verstand van die dingen het lijkt me wel grappig als je ook van die geluiden eruit kan halen zoals Pink Floyd enzo vroeger
pi_9182783
Eminent en Solina (het is eigenlijk hetzelfde merk, geloof ik) is over het algemeen crap, honderd euro is eigenlijk al veel te veel geld. Als ze een ingebouwde Leslie-trommel hebben komt er soms nog wel een aardig geluid uit, maar dan zijn ze weer loodzwaar en kun je het vergeten om ze een trap op te slepen.

Zo'n elektronisch orgel is best leuk om te hebben, maar het geluid lijkt natuurlijk nooit op een Hammond toonwiel-orgel. Ik heb er zelf ook een paar gehad, gekocht bij de lokale kringloopwinkel voor een paar tientjes. Als ik later dan een betere tegenkwam, dan verpatste ik de oude gewoon weer.

Ik geloof dat Rick Wright in de videofilm van Live at Pompeii een Hammond en een Farfisa of Vox-orgel gebruikt, en dat zijn inmiddels collector's items waar je toch wel wat meer geld voor moet neerleggen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_9183078
Handige tip: mocht je toch een willen kopen, kijk dan of de kast met de speaker erin verder leeg is (dus geen andere electronica er in). Je kunt dan heel makkelijk het onderstuk en de voetpedalen (die ik zelf toch nooit gebruik) er af zagen en 'm op een gitaar of hifi-versterker aansluiten. Neemt gelijk een stuk minder ruimte in en is wat draagbaarder.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')