Iemand van jullie enig idee?
:'C
De meeste mensen bellen alleen op de laatste avond, opgezweept door VOO en Beau. Ik denk dat de eerste percentages die gegeven waren slechts 10% van het totaal aantal stemmen is geweest.
De uitzending duurde 3.5 uur en dat is 150 minuten, als een geprek ongeveer 1 minuut duurt en er zijn 1000 telefoon lijnen... 150.000 keer gebeld... dus voor 3 personen zeg 500.000 pogingen als de lijnen constant bezet waren
stel dat Koos 45% had, Bianca 35% en Robin 20% in het begin waren dit (uitgaande van 10% van de stemmen tot dan) 22500,17500 en 10000 stemmen respectievelijk.
stel dat ieder er dus 150.000 stemmen bijkrijgt in de uitzending dan zijn deze getallen 172500,167500 en 160.000. De bijbehorende percentages zijn dan 34,5% (Koos) 33.5% (Bianca) en 32%(Robin)
Dat zit dus een stuk dichter bij elkaar
Dat callcenter staat in zoetermeer, en is een gebouw vol met apparatuur ten behoeve van vele 09 0f 08 achtige nummers. Je denkt in deze zo als veel andere kijkers die geen idee hebben hoe sommige zaken technisch in elkaar steken. De in bel bij BB is niet zomaar te isoleren van de rest. Voorts, en ik gebruik het niet graag, spreek ik uit ervaring als ik beweer dat het de kijker niet uit maakt of er nu wel of geen notaris bij is. Ik heb 30 jaar direct of indirect met spelprogramma’s te maken gehad. En de laatste jaren dus ook erg veel met de materie waar we het hier over hebben. Het zou misschien best een goede zaak zijn als er een betere controle mogelijk zou zijn. Maar zeer veel programmaas zouden tegelijk ook niet meer het aankijken waard zijn. Een programma voor het grote publiek werkt zo als je het gezien hebt, een gegeven waar je mee zal moeten leren leven.
Precies, de wet van de grote getallen. In theorie zou bij een uitzending die b.v. 12 uur zou hebben geduurd, alle drie de bewoners min of meer gelijk geëindigd zijn. Vermoedelijk overtreft het aantal werkelijke bellers zou schatting ruim. Het is maar net hoe groot de ingestelde capaciteit van het callcenter geweest is. Stond die op kort maar groot bereik, of lang en beperkt bereik. Een kwestie van verwachtingspatroon en geld. Gezien de mededelingen over vaak bezette lijnen, heb ik de indruk dat het aantal lijnen wat aangevraagd was niet al te groot is geweest.
quote:
Op 02 januari 2001 16:14 schreef tanjalies het volgende:
Thelmaz,Dat callcenter staat in zoetermeer, en is een gebouw vol met apparatuur ten behoeve van vele 09 0f 08 achtige nummers. Je denkt in deze zo als veel andere kijkers die geen idee hebben hoe sommige zaken technisch in elkaar steken. De in bel bij BB is niet zomaar te isoleren van de rest. Voorts, en ik gebruik het niet graag, spreek ik uit ervaring als ik beweer dat het de kijker niet uit maakt of er nu wel of geen notaris bij is. Ik heb 30 jaar direct of indirect met spelprogramma’s te maken gehad. En de laatste jaren dus ook erg veel met de materie waar we het hier over hebben. Het zou misschien best een goede zaak zijn als er een betere controle mogelijk zou zijn.
quote:Nou, volgens mij zijn ze nu al het aankijken voor velen niet waard. Ik heb de indruk dat de producenten het steeds maar zoeken in dezelfde richting (groter, platter) en dat mensen daar juist steeds moeier van worden.
Maar zeer veel programmaas zouden tegelijk ook niet meer het aankijken waard zijn. Een programma voor het grote publiek werkt zo als je het gezien hebt, een gegeven waar je mee zal moeten leren leven.
Antwoord 2
De kijkcijfers wijzen anders uit. En nog belangrijker, er vinden ook lopende een programma regelmatig onderzoeken plaats om te zien of wat gebracht wordt overeenkomstig de wens van de kijker is. Zonodig wordt er bijgestuurd. BB is verlopen zo als de massa het graag wilde.
[Dit bericht is gewijzigd door tanjalies op 02-01-2001 17:46]
quote:Waarom wordt endemol dan geen eigenaar van een kleiner eigen center? Of een paar kleinere centra? Daar worden ze niet minder commercieel van. De weg die ze nu bewandelen, loopt uiteindelijk dood.
Op 02 januari 2001 17:41 schreef tanjalies het volgende:
Antwoord 1
Endemol is mede eigenaar van het bewuste callcenter. Het gaat om een commercieel product gemaakt voor een commerciele omroep door een commerciele productie club. Dit moet toch genoeg zeggen. Tenzij je van mening bent dat de bakker om de hoek zijn brood ook niet met winst mag verkopen.
quote:Dit antwoord weerspreekt mijn mening niet, integendeel. Natuurlijk is bb verlopen zoals de massa wilde. Maar tegelijkrtijd is het moeier geworden en wil het de volgende keer weer platter. Zo zuigen publiek en producenten elkaar het moeras in. Met een beetje meer creativiteit hoef je echter niet in dat moeras of die doodlopende weg terecht te komen.
Antwoord 2
De kijkcijfers wijzen anders uit. En nog belangrijker, er vinden ook lopende een programma regelmatig onderzoeken plaats om te zien of wat gebracht wordt overeenkomstig de wens van de kijker is. Zonodig wordt er bijgestuurd. BB is verlopen zo als de massa het graag wilde.
quote:Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar de rede dat de producenten toch telkens weer een klein stukje dieper in het moeras blijken te zinken is dat een producent als JdM anders dènkt dan jij (en ik). Hij runt een bedrijf, heeft een hoop aandeelhouders en moet in de jaarvergadering de winstcijfers toelichten. Kortom, JdM is vooral een directeur van een commercieel bedrijf die primair denkt in kijkcijfers (en bellers-aantallen). Die kijkcijfers hebben in zijn ogen altijd gelijk. Zolang die op nivo blijven is het okee. En als kijkers BB moe dreigen te worden dan laat hij gewoon weer wat sleutelen aan het concept zodat het wat spectaculairder wordt.
Op 02 januari 2001 18:02 schreef thelmaz het volgende:
....
Zo zuigen publiek en producenten elkaar het moeras in. Met een beetje meer creativiteit hoef je echter niet in dat moeras of die doodlopende weg terecht te komen.
[Dit bericht is gewijzigd door Arjuno op 02-01-2001 18:56]
[Dit bericht is gewijzigd door Arjuno op 02-01-2001 18:56]
quote:Ik denk van niet, maar hoop met je mee.....
Op 02 januari 2001 19:11 schreef thelmaz het volgende:
en dan gaat-ie binnen nu en een aantal jaren failliet...
Het is juist deze weg die al jaren heeft gezorgd en bewezen voor EndeMol de goede te zijn. En wat die centrale betreft, die afgelopen jaar juist uitgebreid.
Het EndeMol bedrijf heeft vestigingen over heel de wereld. Overal maken ze vergelijkbare programmaas. De kennis die ze in huis hebben om te bepalen wat de kijker graag wil is erg groot, en wijkt helaas af van jouw ideeën.
De praktijk heeft uitgewezen dat ze precies weten wat ze moeten doen. Als ze in Nederland zouden stoppen met het maken van TV is dat op de totaal begroting nauwelijks te merken.
John de Mol zelf heeft na de beursgang een geschat eigen vermogen van 500 miljoen, ik denk niet dat hij wakker ligt van die paar kijkers meer of minder in Nederland.
[Dit bericht is gewijzigd door tanjalies op 02-01-2001 23:37]
quote:Tsja, tanjalies, wij denken op een heel verschillende manier.
Op 02 januari 2001 21:48 schreef tanjalies het volgende:
Thelmaz,Het is juist deze weg die al jaren heeft gezorgd en bewezen voor EndeMol de goede te zijn. En wat die centrale betreft, die afgelopen jaar juist uitgebreid.
Het EndeMol bedrijf heeft vestigingen over heel de wereld. Overal maken ze vergelijkbare programmaas. De kennis die ze in huis hebben om te bepalen wat de kijker graag wil is erg groot, en wijkt helaas af van jouw ideeën.
De praktijk heeft uitgewezen dat ze precies weten wat ze moeten doen. Als ze in Nederland zouden stoppen met het maken van TV is dat op de totaal begroting nauwelijks te merken.
John de Mol zelf heeft na de beursgang een geschat eigen vermogen van 500 miljoen, ik denk niet dat hij wakker ligt van die paar kijkers meer of minder in Nederland.
Wij komen inderdaad niet tot elkaar, vind ik niet erg. Laat ik afsluiten met te zeggen dat wat EndeMol maakt, gebaseerd is op de vraag van het grote publiek.
Dat is niet iets wat hij zo maar bedenkt. Dat is vooral ook gebaseerd op ervaring en markt onderzoek. De grote massa smult van zijn programmaas, let eens op hoe vaak er op de aftiteling zijn naam niet voor komt, en niet alleen bij de commerciële omroepen.
Het platte in vele programmaas zal voorlopig steeds verder gaan. Een producent zo als hij is niet anders dan een trendvolger in zijn eigen vakgebied. De moeilijkheid is te erkennen dat we moeten accepteren dat onze samenleving nu eenmaal zo in elkaar zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |