abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:42:21 #1
30820 wegwerpbeker
MC5 = REVOLUTION
pi_8937763
Ik zat te denken over een geloof, er was vroeger een geloof dat was gebaseerd op een godin, die de aarde was ofzo, moeder aarde. Dat geloof was in engeland in de tijd dat stonehenge werd gebouwd.

In de westerse wereld zijn er heel veel christenen, ze baseren veel op god enzo. Maar als de westerse wereld nou was gebaseerd op het moeder aarde geloof, zou men dan niet veel beter met de aarde omgaan, en wat duurzamer zijn met de aarde? Dan zou de aarde niet uitgeput zijn over 50 jaar!
Eigenlijk moeten de mensen dus niet zo erg aan de hemel denken, maar gewoon aan de aarde, bijvoorbeeld dat ze hier altijd zullen blijven (meerder levens), dan zou men er echt wel over na gaan denken voordat ze een snoeppapiertje in het bos achterlaten, of voordat ze massaal bomen gaan omhakken.

Dus zou het niet beter zijn geweest, dat de westerse wereld was gericht op het moeder aarde geloof?

Those of us who love peace must organize as effectively as the war hawks. As they spread the propaganda of war - we must spread the propaganda of peace. - Martin Luther King Jr.
pi_8937850
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:42 schreef wegwerpbeker het volgende:
Ik zat te denken over een geloof, er was vroeger een geloof dat was gebaseerd op een godin, die de aarde was ofzo, moeder aarde. Dat geloof was in engeland in de tijd dat stonehenge werd gebouwd.

In de westerse wereld zijn er heel veel christenen, ze baseren veel op god enzo. Maar als de westerse wereld nou was gebaseerd op het moeder aarde geloof, zou men dan niet veel beter met de aarde omgaan, en wat duurzamer zijn met de aarde? Dan zou de aarde niet uitgeput zijn over 50 jaar!
Eigenlijk moeten de mensen dus niet zo erg aan de hemel denken, maar gewoon aan de aarde, bijvoorbeeld dat ze hier altijd zullen blijven (meerder levens), dan zou men er echt wel over na gaan denken voordat ze een snoeppapiertje in het bos achterlaten, of voordat ze massaal bomen gaan omhakken.

Dus zou het niet beter zijn geweest, dat de westerse wereld was gericht op het moeder aarde geloof?


Je bedoelt de paganisten of de kelten? Zeker van de week de film Mysts of Avalon gezien. Maar ik vindt de gedachte heel leuk maar het heeft wel een enorm hoog als gehalte. Je kunt er lekker over wegdromen maar verder heb je er nix aan.

[Dit bericht is gewijzigd door wonko op 07-03-2003 16:47]

Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:47:28 #3
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_8937888
Tja vroeguh was alles beter....
Signature
pi_8937902
Mogelijkheden zat... Al es van Hekserij (Wicca) gehoord? Die religie houdt zich bezig met moeder natuur en werkt met een moeder-Godin.
En zoveel verschil is er niet met de gevestigde religies. De groep en de motivaties zijn anders, maar ook in de alternatievere scene is er een hoop gelul, jaloezie en wens naar exclusiviteit. Ego's staan los van god.

[Dit bericht is gewijzigd door seriewoordenaar op 07-03-2003 16:51]

www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:50:05 #5
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_8937937
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:42 schreef wegwerpbeker het volgende:
Ik zat te denken over een geloof, er was vroeger een geloof dat was gebaseerd op een godin, die de aarde was ofzo, moeder aarde. Dat geloof was in engeland in de tijd dat stonehenge werd gebouwd.

In de westerse wereld zijn er heel veel christenen, ze baseren veel op god enzo. Maar als de westerse wereld nou was gebaseerd op het moeder aarde geloof, zou men dan niet veel beter met de aarde omgaan, en wat duurzamer zijn met de aarde? Dan zou de aarde niet uitgeput zijn over 50 jaar!
Eigenlijk moeten de mensen dus niet zo erg aan de hemel denken, maar gewoon aan de aarde, bijvoorbeeld dat ze hier altijd zullen blijven (meerder levens), dan zou men er echt wel over na gaan denken voordat ze een snoeppapiertje in het bos achterlaten, of voordat ze massaal bomen gaan omhakken.

Dus zou het niet beter zijn geweest, dat de westerse wereld was gericht op het moeder aarde geloof?


De god(in) Gaia, denk ik.
Een natuurgeloof zou beter zijn geweest denk ik. Dan zou er meer respect geweest zijn voor de natuur&milieu en ook meer rechten voor de dieren.
Het geloof wat je bedoeld is denk een van de paganistische stromingen, zoals de druidisme, wicca, etc.

[Dit bericht is gewijzigd door TechXP op 07-03-2003 16:52]

pi_8937968
Mijn reactie:

Het GOD de VADER geloof!!
met JEZUS de ZOON

look closer. close your eyes. really, it's not about distance
pi_8937984
Mjah, daar zit ik ook al een tijdje over te tobben.

Van "Zonder het christendom/islaam zou het hier vast veel vreedzamer zijn.." En dat soort stuff...

Bijv, de Indianen in Amerika zijn allemaal van HUN leefgebied verjaagd omdat men toen handelde "In de naam van god". En dat de indianen maar bekeerd moesten worden omdat ze niet in god geloofden en dus minder waren dan de christenen (daar kots ik nou op...)

Als een geloof als die van moeder aarde of van de indianen het meest belangrijke geloof was, dan zouden we volgens mij er veel beter van af zijn nu.

Maar jah, dit is ook allemaal maar achteraf gezien. Immers, weet je maar nooit hoe het zou hebben kunnen lopen.

That which you give thought to, is that which you invite into your reality. Give though only to what you are wanting to see and forget what you do not wish to see.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:53:55 #8
30820 wegwerpbeker
MC5 = REVOLUTION
pi_8938038
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:45 schreef wonko het volgende:

[..]

Je bedoelt de paganisten of de kelten? Zeker van de week de film Mysts of Avalon gezien. Maar ik vindt de gedachte heel leuk maar het heeft wel een enorm hoog als gehalte. Je kunt er lekker over wegdromen maar verder heb je er nix aan.


mja gezien van die film , ook wat gelezen op internet. Tja, maar stel je voor.
Those of us who love peace must organize as effectively as the war hawks. As they spread the propaganda of war - we must spread the propaganda of peace. - Martin Luther King Jr.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:55:19 #9
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_8938088
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:50 schreef TechXP het volgende:

[..]

De god(in) Gaia, denk ik.


Nou, ik denk eerder Hekate, Astarte, Diana.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_8938101
Wat een onzin zeg. Alsof indianen uitgemoord zouden zijn vanwege hun geloof. haha. Er was maar 1 reden voor en dat is geld. Of in dit geval land maar dat komt op hetzelfde neer natuurlijk.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:55:58 #11
30820 wegwerpbeker
MC5 = REVOLUTION
pi_8938113
quote:
Bijv, de Indianen in Amerika zijn allemaal van HUN leefgebied verjaagd omdat men toen handelde "In de naam van god". En dat de indianen maar bekeerd moesten worden omdat ze niet in god geloofden en dus minder waren dan de christenen (daar kots ik nou op...)
Maar volgensmij doet Bush dat nu ook, handelen in gods naam!
tenminste dat zegt hij, om het belang van god ofzo.
Mag zo'n iemand dat wel zeggen?
Those of us who love peace must organize as effectively as the war hawks. As they spread the propaganda of war - we must spread the propaganda of peace. - Martin Luther King Jr.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:57:25 #12
21066 Potter
At your service
pi_8938156
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:42 schreef wegwerpbeker het volgende:
Ik zat te denken over een geloof, er was vroeger een geloof dat was gebaseerd op een godin, die de aarde was ofzo, moeder aarde. Dat geloof was in engeland in de tijd dat stonehenge werd gebouwd.

In de westerse wereld zijn er heel veel christenen, ze baseren veel op god enzo. Maar als de westerse wereld nou was gebaseerd op het moeder aarde geloof, zou men dan niet veel beter met de aarde omgaan, en wat duurzamer zijn met de aarde? Dan zou de aarde niet uitgeput zijn over 50 jaar!
Eigenlijk moeten de mensen dus niet zo erg aan de hemel denken, maar gewoon aan de aarde, bijvoorbeeld dat ze hier altijd zullen blijven (meerder levens), dan zou men er echt wel over na gaan denken voordat ze een snoeppapiertje in het bos achterlaten, of voordat ze massaal bomen gaan omhakken.

Dus zou het niet beter zijn geweest, dat de westerse wereld was gericht op het moeder aarde geloof?


That's a great story grandpa.
"Will the ones who speak their mind, be the first to hold their peace? "
pi_8938170
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:55 schreef wegwerpbeker het volgende:

[..]

Maar volgensmij doet Bush dat nu ook, handelen in gods naam!
tenminste dat zegt hij, om het belang van god ofzo.
Mag zo'n iemand dat wel zeggen?


De eerste die bewijst dat er een bijbelse god bestaat mag dat zeggen. De rest moet zwijgen.
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
  vrijdag 7 maart 2003 @ 16:59:01 #14
27125 neliz123
Crimineliz
pi_8938199
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:55 schreef Vaporiser het volgende:
Wat een onzin zeg. Alsof indianen uitgemoord zouden zijn vanwege hun geloof. haha. Er was maar 1 reden voor en dat is geld. Of in dit geval land maar dat komt op hetzelfde neer natuurlijk.
Nee! Niet door hun geloof man. Maar de christenen konden wel lekker zeggen van "In de naam van god" claimen wij dit land, blablabla.

Maar euh, t waren niet alleen de christenen die zulk soort dingen uitspookten... Zolang het maar "in de naam van god/allah" was dan was het wel OK.

That which you give thought to, is that which you invite into your reality. Give though only to what you are wanting to see and forget what you do not wish to see.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 17:00:08 #15
30820 wegwerpbeker
MC5 = REVOLUTION
pi_8938226
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:57 schreef Potter het volgende:

[..]

That's a great story grandpa.


Neem er maar even de tijd voor
Those of us who love peace must organize as effectively as the war hawks. As they spread the propaganda of war - we must spread the propaganda of peace. - Martin Luther King Jr.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 17:03:06 #16
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_8938305
wicca is idd een heel goed geloof (vind ik) maar ik denk dat als net als bij het christendom nu mensen geboren worden en hun ouders wiccan zijn (of een ander daarop gebaseerd geloof), dat ze er veel minder over gaan leren. als iemand nu interesse krijgt in de wicca (of zown ander geloof dus) dan gaat diegene daar boeken over lezen en heel veel over leren enzow en vervolgens zijn eigen visie daarop creëren. maar als iemand geboren wordt en paganistisch wordt opgevoed, dan weet ie natuurlijk wel de basisdingen dervan, maar verder ook niet echt. jah behalve de mensen die zich der echt voor interesseren. maar zeg eens eerlijk, hoeveel jongeren die uit een christelijk gezin komen weten nu nog echt wat ze geloven? behalve "als ik goed leef kom ik in de hemel en ik geloof in God". daarom vind ik het beter dat iemand gewoon zelf zijn geloof moet gaan kiezen en niet datgene waarmee hij mee opgevoed is. iemand moet zelf weten wat hij wil geloven of helemaal niet geloven. maar verder zou het wel goed voor de natuur zijn, als er meer paganisten zouden zijn in west-europa. begin bij jezelf zou ik zeggen als je erin geinteresseerd bent moet je het vooral doen. ik ben er ook heel erg ingeinteresseerd en ik ben er nu sinds een jaar of 2 boeken over aan het lezen en ik heb er ook een aantal in de kast staan. en zo probeer ik er ook mijn eigen visie op te creëren, zodat het mijn eigen geloof wordt. maargoed dat was dan ongeveer mijn reactie
KippKoRN I love you!
  vrijdag 7 maart 2003 @ 17:12:33 #17
30820 wegwerpbeker
MC5 = REVOLUTION
pi_8938527
Eigenlijk vind ik geen enkel geloof goed. Een geloof verandert na een tijd, en je krijgt altijd mensen die zeggen dat hun geloof beter is, die jaloers zijn, die proberen de ander over te halen. Door jaloezie en haat krijg je weer oorlog. Alleen maar omdat de ene een god goed vindt, en de ander niks wil weten van die god, maar in de aarde gelooft.
Maar aan de andere kant vind ik een geloof ook wel weer goed, zolang het maar wordt gebruikt om je eigen leven in te richtten. Als een soort handleiding.
Maar mensen die hun geloof als reden voor een oorlog noemen verafschuw ik.
Those of us who love peace must organize as effectively as the war hawks. As they spread the propaganda of war - we must spread the propaganda of peace. - Martin Luther King Jr.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 17:17:43 #18
27125 neliz123
Crimineliz
pi_8938623
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 17:12 schreef wegwerpbeker het volgende:
Eigenlijk vind ik geen enkel geloof goed. Een geloof verandert na een tijd, en je krijgt altijd mensen die zeggen dat hun geloof beter is, die jaloers zijn, die proberen de ander over te halen. Door jaloezie en haat krijg je weer oorlog. Alleen maar omdat de ene een god goed vindt, en de ander niks wil weten van die god, maar in de aarde gelooft.
Maar aan de andere kant vind ik een geloof ook wel weer goed, zolang het maar wordt gebruikt om je eigen leven in te richtten. Als een soort handleiding.
Maar mensen die hun geloof als reden voor een oorlog noemen verafschuw ik.
Zoek eens naar ut taoisme zou ik zeggen. K geloof dat een van de dingen waar zijn in "geloven" is dat je niet moet vergelijken (dus, het ene geloof is beter dan het andere).
En dat iedereen is zoals hij is en moet leven zoals hij wilt.

Zoiets... kweet niet precies hoe ut allemaal zit hoor ^_^

That which you give thought to, is that which you invite into your reality. Give though only to what you are wanting to see and forget what you do not wish to see.
pi_8939143
Wat dacht je van de oorspronkelijke bewoners van Amerika? The native Americans hebben een geloof dat ontzettend veel respect heeft voor de natuur. Waar heeft ze dat gebracht? Als ze pas een paar honderd jaar later waren ontdekt, waar zou hun techniek dan zijn?

Volgens mij, eerlijk gezegd, gaat technologische ontwikkeling zoals wij die nu hebben een stuk langzamer als je continu met respect omgaat met de natuur. Het is namelijk een stuk moeilijker om een oplossing voor een probleem te vinden als je probeert de natuur zo min mogelijk te schaden.

Maar of het ons uiteindelijk een duurzamere samenleving had opgeleverd, dat weet ik niet. Volgens mij kun je niet echt met respect omgaan met de natuur zolang je nauwlijks iets afweet van de scheikunde en biologie die erachter schuilt. Volgens mij hebben we de huidige technologische ontwikkelingen nodig om in tezien wat verantwoord is.

Als je continu met 'respect' omgaat met de natuur, ben je volgens mij te voorzichtig om echt nieuwe dingen te ontdekken. Denk ik.

  vrijdag 7 maart 2003 @ 18:26:53 #20
49695 NemesisDivina
The Queen of Darkness
pi_8939925
iedereen mag geloven in wat ie wil... het mooie van een religie is dat niemand kan bewijzen (met wetenschap bewijzen dus) dat die dingen waar zijn, dus dat ook niemand kan zeggen of het geloof wel of niet goed is.....

dat is geloof... ik vind dat iedereen moet geloven wat ie zelf wil geloven (maar dat had ik geloof ik al gezegd ) en dat mensen niet moeten zeiken van "je wilt gewoon niet inzien dat God bestaat" of aan de andere kant "God bestaat echt niet, je wilt gewoon niet inzien dat moeder aarde jou ook gecreëerd heeft"
dat soort uitspraken zijn gewoon gezeik, laat iedereen maar lekker zijn eigen gang gaan zolang er toch niet te bewijzen valt wat waarheid is of niet

KippKoRN I love you!
pi_9316076
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:42 schreef wegwerpbeker het volgende:
Ik zat te denken over een geloof, er was vroeger een geloof dat was gebaseerd op een godin, die de aarde was ofzo, moeder aarde. Dat geloof was in engeland in de tijd dat stonehenge werd gebouwd.

In de westerse wereld zijn er heel veel christenen, ze baseren veel op god enzo. Maar als de westerse wereld nou was gebaseerd op het moeder aarde geloof, zou men dan niet veel beter met de aarde omgaan, en wat duurzamer zijn met de aarde? Dan zou de aarde niet uitgeput zijn over 50 jaar!
Eigenlijk moeten de mensen dus niet zo erg aan de hemel denken, maar gewoon aan de aarde, bijvoorbeeld dat ze hier altijd zullen blijven (meerder levens), dan zou men er echt wel over na gaan denken voordat ze een snoeppapiertje in het bos achterlaten, of voordat ze massaal bomen gaan omhakken.

Dus zou het niet beter zijn geweest, dat de westerse wereld was gericht op het moeder aarde geloof?


Dat geloof waar Stonehenge door gebouwd is wordt ook wel Druidisme genoemd. Ikzelf ben een overtuigd Druide, wat inhoudt dat je dus inderdaad respect voor de natuur, het leven, waarheid en een aantal andere belangrijke zaken hebt. Het is een oud geloof dat, nog steeds, beoefend wordt.
Alhoewel het meer een soort levenswijze of overtuiging is dan geloof, aangezien de Kelten niet allemaal Druides waren. Druides stammen namelijk uit de Keltische cultuur, en nee, ze zijn niet echt vergelijkbaar met priesters. Ze zijn namelijk geen spiritueel leider of zo. Druides waren eigenlijk de 'geleerden' onder de Kelten, en werden alom gerespecteerd. Tevens waren (en zijn) Druides, pacifisten.

Nou ja, wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik ook denk dat de wereld beter af zou zijn geweest met de basis van Druidisme als een soort religie in plaats van de huidige religies. Ik zal verder maar niet ingaan op wat er allemaal 'geleend' is door de huidige religies van het Druidisme.
Ik zal maar afsluiten met een mooie Triad uit het Druidisme:

The three great melodies of Creation: the wind in the trees, the stream at snowmelt, the cry of a new-born babe.
Dit houdt in dat als je het leven maar liefhebt en respecteert, dan zal je de schatten hiervan op iedere hoek vinden.

Voor de geintreseerden:
Link naar de OBOD, Order of Bards, Ovates and Druids een van de grootste Druide organisaties ter wereld, met veel informatie over Druidisme en de mogelijkheid om lid te worden.

PS: Voor degenen die denken dat Druidisme mensen 'bekeert', in Druidisme zitten ook veel Christenen en mensen met een andere religie die Druidisme meer als een aanvulling zien op hun religie.
Voor mijzelf is het echter 'mijn' religie.

[b]The three great melodies of Creation:[/b][br][br]The Wind in the trees,[br]The stream at snowmelt,[br]The cry of a new-born babe.
  maandag 24 maart 2003 @ 11:37:40 #22
46266 EmilyStrange
In strange we trust
pi_9335260
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 16:55 schreef Vaporiser het volgende:
Wat een onzin zeg. Alsof indianen uitgemoord zouden zijn vanwege hun geloof. haha. Er was maar 1 reden voor en dat is geld. Of in dit geval land maar dat komt op hetzelfde neer natuurlijk.
Dat is een van de redenen, ja. Maar de andere reden was dat ze geen christen wilden worden. Zij leefden vreedzaam met de natuur, totdat de engelsen en de fransen kwamen, hun land roofden en er huizen, dorpen en steden van gingen bouwen.
De wetenschap ontwikkelde zich steeds verder en de mensen konden steeds meer dingen bedenken en maken en ik denk dat daardoor het geloof in moeder aarde bij veel mensen verdween. Op een gegeven moment draaide het alleen nog maar om geld, hebzucht (kopen en verkopen) en dan hou je geen rekening meer met moeder aarde...
Doei doei
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')