abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 maart 2003 @ 21:48:46 #1
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8843452
Het heeft me wel eens vaker over verbaasd, maar nu met een heel apart forum voor fotografie wil ik het toch weten: wat is er nou zo leuk aan foto's maken?

Blijkbaar is het een hobby voor veel mensen, dat blijkt ook uit het aantal mensen wat al in dit nieuwe forum gepost heeft. Het barst van de fotografen. Kheb een vriendin gehad die er ook gek van was en dat begreep ik eigenlijk ook al niet. Superveel geld uitgegeven voor een grote, onhandige camera waaraan je veel te veel kon instellen en vervolgens maakte ze dan foto's van de meest vage objecten en deed ze er nog lang over om een foto te maken ook.

Datzelfde zie ik hier ook terug, foto's van een trein, foto's van een muur, foto's van een plas water. En ik stel me erbij voor dat daar dan goed over nagedacht is en mensen er tijd in hebben gestoken.

Maar waarom? Wat is daar nou zo leuk aan? Dan heb je een foto van een muur... nou en? Iedereen weet toch hoe een muur eruit ziet? En wat doe je dan met al die foto's? Laat je ze zien aan mensen die ook weten hoe een muur eruit ziet? Of hou je het voor jezelf om je eraan te herrinneren hoe mooi een muur kan zijn? En levert zo'n dure camera dan echt betere foto's van muren op dan een goedkope?

Persoonlijk zie ik het niet en snap ik het niet, maar ik hoop dat de mensen hier me wat opheldering kunnen geven over de hobby van het fotograferen

pi_8843537
Foto's leggen herinneringen vast. Persoonlijke herinneringen. Of associaties met je eigen beelden uit het verleden. Of je wordt geraakt door de emotie.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_8843600
Ik vraag het me ook af, toen ik klein was (nah klein niet zo lang geleden dus zie naam ) fotografeerde mijn vader ook alles, zijn hele kast staat vol met die spullen. Dus ik vroeg em ooit wat is er nou leuk aan fotograferen??? Video's maken vind ik dan zelf weer leuk, maar stilstaande beelden wat is daar leuk aan??? En hij zei toen: Precies wat je zegt die stilstaande beelden....

Maar echt ongelooflijk wat er in zoon boek staat, van hoe je een perfecte foto kan maken van een muur enz. echt ongelooflijk.

  maandag 3 maart 2003 @ 21:53:57 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8843617
quote:
Op maandag 3 maart 2003 21:51 schreef Lucille het volgende:
Foto's leggen herinneringen vast. Persoonlijke herinneringen. Of associaties met je eigen beelden uit het verleden. Of je wordt geraakt door de emotie.
Ik snap dat het een makkelijke manier is om dingen te onthouden. Zo maken mensen bijvoorbeeld foto's van hun vakantie zodat ze aan anderen kunnen laten zien hoe het was, omdat die dat niet weten. Of om later nog 'es terug te kijken wat ze ook alweer gedaan hebben enzo. Nou doe ik dat zelf niet, maar ik begrijp wel dat anderen dat doen.

Maar ik zie hier mensen ook foto's maken om het foto's maken. En dan reageren anderen weer met "ooh, wat een mooie foto" terwijl ik alleen maar een muur zie. En dat wil ik begrijpen

pi_8843642
quote:
Op maandag 3 maart 2003 21:48 schreef Tijn het volgende:
ik hoop dat de mensen hier me wat opheldering kunnen geven over de hobby van het fotograferen
Dit is mijn pleidooi :
Fotografie zie ik als een kunst, je pakt een object/persoon en plaatst dat/die op dusdanige manier op het papier of op de pc dat het een gevoel/sfeer met zich meedraagt. Je moet het vergelijken met tekenen of schilderen, je creëert iets.
Tenminste... zo zie ik het.
Iedereen kan een fotootje maken. Maar een MOOIE foto maken is dus heel iets anders.

Het is dus ook een kwestie van smaak of een foto een mooie foto is of niet.

  maandag 3 maart 2003 @ 21:56:11 #6
4086 4]-[ Highlander
Zie jij ook dubbel? :P
pi_8843687
Het is toch vooral iets voor jezelf. Anderen hebben niet dezelfde beleving bij jouw vakantiefoto's als jij zelf. Als ik nu mijn foto's van Thailand weer bekijk, dan denk ik, oh ja, dat was leuk. En ik zie er meteen nog wat beelden omheen
  maandag 3 maart 2003 @ 21:56:45 #7
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8843700
Fotograferen is aan de andere kant ook wel te vergelijk met schilderen, tekenen of beeldhouden. Een goede foto heeft een goede compostitie en een bepaalde sfeer die het met zich meedraacht als je er naar kijkt, sommigen worden er niet koud of warm van, anderen kunnen erg gecharmeerd raken van mooie kiekjes, net als dat een website er mooi uit kan zien o.i.d.

Een goede fotograaf is eigenlijk meer een kunstenaar. En dat is wat fotografie ook is, behalve herinneringen vastleggen ook het creëeren van mooie beelden.

  maandag 3 maart 2003 @ 22:02:09 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8843880
quote:
Op maandag 3 maart 2003 21:54 schreef Henkmanz het volgende:

[..]

Fotografie zie ik als een kunst, je pakt een object/persoon en plaatst dat/die op dusdanige manier op het papier of op de pc dat het een gevoel/sfeer met zich meedraagt. Je moet het vergelijken met tekenen of schilderen, je creëert iets.
Tenminste... zo zie ik het.


Is dat zo? Maar een fotograaf creeërt toch helemaal niks? Hij legt alleen vast wat er al is. Hooguit zet 'ie z'n onderwerpen netjes neer zoals je ook je huiskamer opruimt voordat er iemand op visite komt, maar het is toch heel anders als een schilder, een tekenaar, een beeldhouwer of een componist? Die mensen verzinnen iets, er vormt iets in hun hoofd en dat weten ze om te zetten naar realiteit door te schilderen, te tekenen, te beeldhouwen of te musiceren. Dat is creeëren, dat is creativiteit, dat zijn kunstwerken. Maar bij een foto is dat toch heel anders?
pi_8844350
Met behulp van een camera leg je idd bestaande dingen vast maar je kan heel veel zelf 'creeren' door bv nadruk te leggen op bepaalde aspecten van een beeld of door te werken met filters.

Wat nog meer erg leuk is aan fotografie is de spanning tussen het maken van de foto en het uiteindelijk resultaat. En inderdaad de momentopname, vooral bij het fotograferen van mensen vind ik dat erg bijzonder.

pi_8844506
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:02 schreef Tijn het volgende:

[..]

Is dat zo? Maar een fotograaf creeërt toch helemaal niks? Hij legt alleen vast wat er al is. Hooguit zet 'ie z'n onderwerpen netjes neer zoals je ook je huiskamer opruimt voordat er iemand op visite komt, maar het is toch heel anders als een schilder, een tekenaar, een beeldhouwer of een componist? Die mensen verzinnen iets, er vormt iets in hun hoofd en dat weten ze om te zetten naar realiteit door te schilderen, te tekenen, te beeldhouwen of te musiceren. Dat is creeëren, dat is creativiteit, dat zijn kunstwerken. Maar bij een foto is dat toch heel anders?


Nee hoor. Wat dacht je van compositie, licht gebruik, technisch omgaan met je camera, hierbij denkend aan sluitertijden, diafragma keuze om precies de juiste sfeer te creeren, het aanvoelen van de momenten waarop je juist de foto moet maken (vooral bij portret fotografie). Allemaal zaken die wel degelijk creativiteit nodig hebben. Laat 10 mensen een foto maken van hetzelfde onderwerp en je krijgt 10 verschillende foto's.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_8844610
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:27 schreef Lucille het volgende:

[..]

Nee hoor. Wat dacht je van compositie, licht gebruik, technisch omgaan met je camera, hierbij denkend aan sluitertijden, diafragma keuze om precies de juiste sfeer te creeren, het aanvoelen van de momenten waarop je juist de foto moet maken (vooral bij portret fotografie). Allemaal zaken die wel degelijk creativiteit nodig hebben. Laat 10 mensen een foto maken van hetzelfde onderwerp en je krijgt 10 verschillende foto's.


Klopt.
Een foto maken is méér dan slechts 1 knopje indrukken.
  maandag 3 maart 2003 @ 22:31:59 #12
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8844611
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:27 schreef Lucille het volgende:
Laat 10 mensen een foto maken van hetzelfde onderwerp en je krijgt 10 verschillende foto's.
Fotograferen doen we zo - deel 1: De fiets
pi_8844787
Fotografie is een goede reden om ergens rond te gaan lopen en wat beter naar dingen te kijken. Het geeft een doel aan een wandeling.

(Digitale) fotografie is een manier om mensen te vertellen wat je in het weekend hebt gedaan, kijk maar op die en die website waar de foto's staan.

Het is ook wel een uitdaging om een foto maken die eruit springt, maar ik weet nog niet wat daar nou voor zorgt... Grote vlakken en veel contrast helpt geloof ik.

  maandag 3 maart 2003 @ 22:47:59 #14
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8844958
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:21 schreef Vrijdagmiddag het volgende:


Wat nog meer erg leuk is aan fotografie is de spanning tussen het maken van de foto en het uiteindelijk resultaat.


Hey, dat is iets wat ik begrijp, dat herken ik idd ook wel! Tis idd een soort spannend om af te wachten hoe het geworden is enzo.
  maandag 3 maart 2003 @ 22:55:36 #15
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8845125
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:27 schreef Lucille het volgende:

[..]

Nee hoor. Wat dacht je van compositie, licht gebruik, technisch omgaan met je camera, hierbij denkend aan sluitertijden, diafragma keuze om precies de juiste sfeer te creeren, het aanvoelen van de momenten waarop je juist de foto moet maken (vooral bij portret fotografie). Allemaal zaken die wel degelijk creativiteit nodig hebben. Laat 10 mensen een foto maken van hetzelfde onderwerp en je krijgt 10 verschillende foto's.


Maar dat zijn vooral zaken die de techniek aangaan. Net zoals een schilder op een bepaalde manier schildert en 10 verschillende schilders voor 10 verschillende schilderijen zorgen. Dat lijkt me eigenlijk ook wel voor zich spreken

Maar is dat een reden om te gaan fotograferen? Is dat wat het zo leuk maakt, dat sleutelen met het diafragma? Dat lijkt me niet... muzikanten willen volgens mij ook niet laten zien hoe goed ze hun instrument beheersen, ze willen muziek maken waar mensen van genieten. Ze willen uit het niets iets creeëren wat een reactie bij mensen teweeg brengt. Denk ik ten minste.

Kan dat met foto's ook?

pi_8846192
Wat ik er leuk aan vind?
Tsja, ik ben TOTAAL niet profesioneel bezig hoor, gewoon een fuji a202 heb ik..
Vind het gewoon leuk om een beetje creatief te zijn! Elke foto is een klein schilderij'tje, waarvan jij zelf helemaal kan bepalen hoe dat eruit gaat zien!
Je kan spelen met vormen, kleuren, materialen, licht enz. enz.

Sja, voor mij is het gewoon iets om leuk (niet prof. ) mee bezig te zijn.. creativiteit kwijt kunnen.. Ieder heeft zo z'n ding. De een kijkt graag voetbal, tweede schildert graag en de derde maakt graag fototjes.
Ieder z'n ding op zn eigen niveau!

  maandag 3 maart 2003 @ 23:40:37 #17
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_8846356
Wat er zo leuk is?

Eerst het laten zien van je mening cq emoties. Een boodschap overbrengen.

Verder ook nog het vastleggen van juist dat stukje waar je normaal nooit stil bij staat/wat je normaal nooit ziet.

En dan is het nog het kunstdeel. Je kan mooie foto's maken en het 'lijkt' automatisch (in tegenstelling tot tekenen wat altijd verkeerd gaat enzo).

En het ultime is natuurlijk het laten zien aan anderen (en dan nog hopen een complimentje )

Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
pi_8847664
quote:
Op maandag 3 maart 2003 22:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Maar dat zijn vooral zaken die de techniek aangaan. Net zoals een schilder op een bepaalde manier schildert en 10 verschillende schilders voor 10 verschillende schilderijen zorgen. Dat lijkt me eigenlijk ook wel voor zich spreken

Maar is dat een reden om te gaan fotograferen? Is dat wat het zo leuk maakt, dat sleutelen met het diafragma? Dat lijkt me niet... muzikanten willen volgens mij ook niet laten zien hoe goed ze hun instrument beheersen, ze willen muziek maken waar mensen van genieten. Ze willen uit het niets iets creeëren wat een reactie bij mensen teweeg brengt. Denk ik ten minste.

Kan dat met foto's ook?


Ja dat kan. Jij speelt muziek. Waarom? Omdat je het leuk vind, omdat je het mooi vind, omdat je iets kan wat na enige oefening op zo'n niveau kan staan dat je zelf je emoties er in kwijt kan en omdat die muziek ook emoties kan losmaken bij anderen. Het is een extra dimensie in je gevoelswereld. Het verbindt mensen.
En zo kan het met fotografie ook zijn. Dat je emoties losmaakt. Dat mensen gaan lachen, dat mensen gaan huilen, dat mensen geroerd en ontroerd worden. En das kunst.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_8848018
Ik zie fotograferen als een manier om een bepaald voorwerp/persoon 'anders' weer te geven dan het echt is. Of net een bepaald accent eruit laten springen, zoals bijv. bij een husky (hond) de mooie blauwe ogen. Dat soort dingen maakt fotograferen zo leuk vind ik..
| Foto's |
  dinsdag 4 maart 2003 @ 00:55:52 #20
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_8848145
Hmmmm..
ik was altijd iemand die tekende.
Ik wilde denk ik mijn visie op de wereld laten zien, laten zien wat voor geesten en gedachtes er in mijn hoofdje ronddoolden. En dat was niet bevredigend meer, omdat ik het niet zo levensecht kon maken als ik wilde. Ik merkte in die tijd dat ik fotografie altijd als uitlaatklep had gehad en dat ik toen ik mijn lenzen opeens meer ging dragen, ik graag keek naar dingen. Ik kon urenlang naar de stad vertrekken, alleen al om gewoon te kijken, dingen te zien, kleuren te zien.
Ik merk dat de camera daarin mijn verlengstuk is. Ik registreer heel veel met mijn ogen en de camera is daarbij mijn verlengstuk. Misschien fotografeer ik alleen maar om al die beelden die ik zo mooi vind en vond, bij me te houden door ze vast te leggen, ik weet het niet...
Soms denk ik ook dat ik die verhalen aan iemand anders wil laten zien en ze wil laten zien wat er in mij omgaat.
Ik fotografeer ook niet omdat ik geil op bep. lichtvallen, bepaalde soorten lenzen of omdat ik een geranium er zo mooi mogelijk op wil krijgen: ik houd juist van spontaan, statiefloos, vanuit de losse hand geschoten, het moment vastleggen wat meteen daarna weer voorbij gaat.
En ik hoop er uiteindelijk mijn werk van te maken, want er is werkelijk niets wat ik liever doe
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  dinsdag 4 maart 2003 @ 10:21:35 #21
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_8851457
Heel simpel en in 1 zin: Fotografie is gewoon een uiting van creativiteit.

Het is net als tekenen, schilderen, het schrijven van muziek, etc. etc.
Waar jij alleen een muur ziet, ziet een ander een mooie compositie, lichtval, kleurwerking etc. die hij/zij weet te waarderen (of niet). Kijk naar een schilderij... de een ziet wat vage kleurvlekken, de ander ziet er een abstract meesterwerk in. Je kan er moeilijk je vinger op leggen denk ik.

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  dinsdag 4 maart 2003 @ 10:56:20 #22
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8852254
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 10:21 schreef TheMarco het volgende:

Het is net als tekenen, schilderen, het schrijven van muziek, etc. etc.
Waar jij alleen een muur ziet, ziet een ander een mooie compositie, lichtval, kleurwerking etc. die hij/zij weet te waarderen (of niet). Kijk naar een schilderij... de een ziet wat vage kleurvlekken, de ander ziet er een abstract meesterwerk in. Je kan er moeilijk je vinger op leggen denk ik.


Ja, dat denk ik ook, tis moeilijk om precies aan te geven waar 'em de kneep zit. Fotografie trekt me niet en ik begrijp het niet, maar wat ik wel zie is dat anderen er veel plezier aan beleven... maar tis moeilijk uit te leggen hoe dat gat ontstaat. Je komt er denk ik ook niet achter. Je moet denk ik ook een bepaalde waarde hechten aan de schoonheid van een afbeelding ofzo en dat heb ik al niet echt. Ik ben ook niet iemand die z'n kamer opleukt met plaatjes aan de muur of een wallpaper op de achtergrond van z'n computer zet ofzo. Misschien ben ik gewoon niet zo visueel ingesteld

Nou moet iedereen natuurlijk vooral doen wat 'ie zelf wil hoor! Ik bedoel, kunnen mensen zich op deze manier uiten: prima! Vooral doen

Wat het iig gemeen heeft met andere kunstvormen is dat het onwijs vaag is

pi_8866531
Is dit een serieuze vraag?
  dinsdag 4 maart 2003 @ 19:44:56 #24
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_8866618
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 10:56 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook, tis moeilijk om precies aan te geven waar 'em de kneep zit. Fotografie trekt me niet en ik begrijp het niet, maar wat ik wel zie is dat anderen er veel plezier aan beleven... maar tis moeilijk uit te leggen hoe dat gat ontstaat. Je komt er denk ik ook niet achter. Je moet denk ik ook een bepaalde waarde hechten aan de schoonheid van een afbeelding ofzo en dat heb ik al niet echt. Ik ben ook niet iemand die z'n kamer opleukt met plaatjes aan de muur of een wallpaper op de achtergrond van z'n computer zet ofzo. Misschien ben ik gewoon niet zo visueel ingesteld

Nou moet iedereen natuurlijk vooral doen wat 'ie zelf wil hoor! Ik bedoel, kunnen mensen zich op deze manier uiten: prima! Vooral doen

Wat het iig gemeen heeft met andere kunstvormen is dat het onwijs vaag is


Hmz, ik heb eigenlijk ook het liefst een witte danwel blauwe muur en een lekker rustige achtergrond. Ben ik dan ook niet visueel ingesteld

Ik denk dat je juist die ene foto moet zien die je trekt. Net als dat je niet van muziek gaat houden als je alleen Berliotz lusiterd of die mallote Post-Romantische zooi

Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  dinsdag 4 maart 2003 @ 19:59:00 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_8866969
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 19:40 schreef k_man het volgende:
Is dit een serieuze vraag?
Ja

Net zoals die vakanties die jij leuk vindt, waar ik ook geen flikker van snap... maar das weer een ander verhaal

[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 04-03-2003 20:00]

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')