abonnement Unibet Coolblue
pi_8731325
Ik kan me eigenlijk helemaal niet meer herinneren dat er werd voorgelezen toen ik klein was. Mijn moeder zegt echter dat ze wel voorlas, ik geloof haar maar Wel jammer dat ik het me niet meer herinner, want ik vind voorgelezen worden nu (nog steeds?) erg leuk. Ik lees dan ook vaak voor als ik mijn neefjes naar bed breng en ze vinden het ook neem ik aan ook leuk (ik mag tenminste nooit ophouden). Daarbij heeft voorlezen aan kinderen allemaal pedagogisch verantwoorde voordelen! Kinderen schijnen later zelf ook sneller te gaan lezen, hebben een grotere woordenschat, een grotere fantasie en kunnen zich beter inleven in andere mensen. Schijnt

Lazen je ouders/broertjes/zusjes/oppas/tantes je vroeger ook voor? Of lees jij nu je eigen kinderen voor. Wat voor boeken gebruik je dan...die standaard verhaaltjes-voor-1-avond boeken of 'echte' leesboeken met een langer verhaal en dan elke avond een stukje?

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8731353
Ik werd vroeger wel voorgelezen, maar zodra ik mijn mond kon openen heb ik het geweigerd, ik vond de verhaaltjes maar niks namelijk
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  woensdag 26 februari 2003 @ 15:47:13 #3
40501 Jeff21
Friendly Yan is liev!
pi_8731375
Werd vroeger veel voorgelezen, vooral door m'n zus. We hadden zo'n heel mooi groot dik sprookjesboek

Zelf lees ik niet (voor m'n lol dan) Komt vooral door die suffe boeken die we MOESTEN lezen van school

Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend
pi_8731383
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:46 schreef Atrimar het volgende:
Ik werd vroeger wel voorgelezen, maar zodra ik mijn mond kon openen heb ik het geweigerd, ik vond de verhaaltjes maar niks namelijk
Je moeder las zeker geen fantasy voor

En ik heb nog nooit van een kind gehoord dat voorlezen weigert!

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8731398
Ik kende vroeger ongeveer alle Nijntje-boekjes uit m'n hoofd, en 'las' die toen aan andere kinderen voor...
pi_8731405
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je moeder las zeker geen fantasy voor

En ik heb nog nooit van een kind gehoord dat voorlezen weigert!


Ik las op een gegeven moment zelf teveel, waardoor ik het geduld niet meer had voor het voorlezen. Ik wilde namelijk altijd weten hoe het afliep, en wilde daar geen weken op wachten
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_8731445
Jip & Janneke.
pi_8731480
heb ik geen geduld voor , ik wil altijd alles eerder weten
046
Dank aan Yeahinho
pi_8731490
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:47 schreef DennisMoore het volgende:
Ik kende vroeger ongeveer alle Nijntje-boekjes uit m'n hoofd, en 'las' die toen aan andere kinderen voor...
Mijn ene neefje maakt wel eens zinnen af, dan ben ik iets aan het voorlezen wat hij blijkbaar al tig keer heeft gehoord (ze zoeken zelf uit wat ze voorgelezen willen hebben)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8731492
Ik werd soms voor gelezen. Ik weet nog dat we zo'n boek hadden met 365 verhaaltjes.
Nu heb ik geen oppaskinderen meer, maar die heb ik vaak pipi langkaus voor gelezen.
Op de camping waar ik werkte hadden we verhaaltjes van Dagmar Stam of uit het boek 'poppetjes op de ruiten'. Sprookjes boeken waren niet handig, omdat de kinderen verschillende versies kennen en dan krijg je daar weer discussies over.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_8731520
Persoonlijk was ik een enórme fan van Rupsje Nooitgenoeg.
pi_8731549
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:52 schreef DennisMoore het volgende:
Persoonlijk was ik een enórme fan van Rupsje Nooitgenoeg.
* jeugdherinneringen heeft.

pi_8731575
Mijn moeder las vroeger voor, alle boeken van Roald Dahl, Sjakie en de chocoladefabriek en sprookjes. Ik vond het altijd wel leuk....

De zusjes van een vriendin van mijn (13 en 15 jaar) worden nog steeds voorgelezen!! Elke avond om 22.00 uur gaat hun moeder een griezelboek voorlezen. Echt te erg is dat.

If you obey all the rules, you miss all the fun!
pi_8731610
Ik werd nooit voorgelezen. .

Mijn eigen dochter lees ik wel voor. .
Ze heeft een hele grote boekenplank en die groeit en groeit maar. Zij mag kiezen wat ze wil horen. Soms zijn dat korte verhaaltjes, zoals Jip en Janneke, maar we doen ook hele boeken waar dan elke avond een stukje uit voorgelezen wordt. Otje is net uit bijvoorbeeld. .

Maar we gaan ook op reis met Tomio, genieten van de avonturen van de drie kleine heksjes of dromen even samen weg bij Assepoester.

Ze is 3, maar toch kan ze een heel boek waarderen. Ze vraagt zich elke dag af hoe het nou afloopt. .

Na het voorlezen wil ze zelf ook graag nog even "lezen". Dat kan het boek zijn waar we in bezig zijn of andere boekjes, zoals pop-up boekjes met mooie plaatjes erin. .

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_8731632
Wow, dat is pas gaaf om nog op je 15e te worden voorgelezen! (als je moeder het een beetje kan dus )

Ik wil nu nog wel worden voorgelezen, alleen niemand doet het

voorleesmeeting?

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8731637
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:54 schreef MUUS het volgende:
Ik werd nooit voorgelezen. .

Mijn eigen dochter lees ik wel voor. .
Ze heeft een hele grote boekenplank en die groeit en groeit maar. Zij mag kiezen wat ze wil horen. Soms zijn dat korte verhaaltjes, zoals Jip en Janneke, maar we doen ook hele boeken waar dan elke avond een stukje uit voorgelezen wordt. Otje is net uit bijvoorbeeld. .

Maar we gaan ook op reis met Tomio, genieten van de avonturen van de drie kleine heksjes of dromen even samen weg bij Assepoester.

Ze is 3, maar toch kan ze een heel boek waarderen. Ze vraagt zich elke dag af hoe het nou afloopt. .

Na het voorlezen wil ze zelf ook graag nog even "lezen". Dat kan het boek zijn waar we in bezig zijn of andere boekjes, zoals pop-up boekjes met mooie plaatjes erin. .


Da's lief!

Daar gaat mijn image

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_8731654
Ik ben vroeger ongelofelijk veel voorgelezen, vooral door mijn moeder. We hadden ook altijd heel erg veel boeken in huis, ik denk dat ze me op één dag heel wat keertjes voorlas. Ik vond het zelf ook geweldig, ik heb boeken altijd leuk gevonden. Ik kon al lezen toen ik nog op de kleuterschool zat, ook omdat ik altijd meekeek in het boek als mijn moeder me voorlas. Ook toen ik zelf al kon lezen vond ik het nog fijn om voorgelezen te worden, dat gebeurde dan gewoon allebei (lezen en voorgelezen worden).

Ik vind voorlezen zelf ook heel leuk om te doen, ik heb een tijdje invalwerk gedaan op kinderdagverblijven en dan las ik ook altijd heel veel voor, er waren altijd kinderen die dat ontzettend op prijs stelden (en soms ook wel vier of vijf keer achter elkaar hetzelfde boekje wilden horen of juist heel veel verschillende boeken na elkaar). Ik weet ook zeker dat ik mijn eigen kinderen ook weer heel veel ga voorlezen. Ik vind kinderboeken trouwens ook nog steeds heel erg leuk om zelf te lezen, ik beleef ook echt plezier aan het voorlezen.

Ja, ik ben helemaal positief over voorlezen.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_8731871
Op welke leeftijd (van het kind ) begin je eigenlijk met voorlezen?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 26 februari 2003 @ 16:04:49 #19
40501 Jeff21
Friendly Yan is liev!
pi_8731893
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:55 schreef Isabeau het volgende:
Wow, dat is pas gaaf om nog op je 15e te worden voorgelezen! (als je moeder het een beetje kan dus )

Ik wil nu nog wel worden voorgelezen, alleen niemand doet het

voorleesmeeting?


"Er was eens..."
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend
pi_8732060
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 16:03 schreef Isabeau het volgende:
Op welke leeftijd (van het kind ) begin je eigenlijk met voorlezen?
Volgens mij kan dat al min of meer als het kind nog een baby is, dan heb je van die stoffen boekjes of van die boekjes die mee kunnen in bad. Dan staat er nog geen tekst in, maar dan praat je over de plaatjes die erin staan. Later krijg je die kartonnen boekjes of boekjes waar je aan kunt voelen enzo, voor peuters heb je al best leuke boekjes met gedichtjes en kleine tekstjes.

Ik denk dat het nooit te vroeg is om te beginnen, kinderen vinden het altijd wel leuk, de aandacht, het bij elkaar zitten, het samen naar iets kijken. Het gaat niet alleen om de letters en om het verhaal, maar ook om het plezier van het samen zitten en ook om het nieuwsgierig/geïnteresseerd maken in een boek (ook het bladeren in een boek, de structuur, het verrassingseffect van wat er op de volgende bladzijde staat, enzovoort).

Ik denk dat je het dan gewoon gevoelsmatig steeds een beetje verder opbouwt.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_8732102
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:55 schreef Isabeau het volgende:
Wow, dat is pas gaaf om nog op je 15e te worden voorgelezen! (als je moeder het een beetje kan dus )

Ik wil nu nog wel worden voorgelezen, alleen niemand doet het

voorleesmeeting?


boek op cd kopen!
fake a dream
  Jubileum moderator woensdag 26 februari 2003 @ 16:13:30 #22
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_8732119
Mijn dochter lezen we al voor vanaf haar geboorte. Ze is inmiddels bijna 2 en gek op boekjes. Ze heeft een aantal kartonnen, stoffen en knisperboekjes die ze zelf "leest" en elke avond lezen we haar voor uit sprookjesboeken of verhalenboeken. Momenteel zijn we al wat weken zoet met Jip en Janneke.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_8732120
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 15:55 schreef Isabeau het volgende:
Wow, dat is pas gaaf om nog op je 15e te worden voorgelezen! (als je moeder het een beetje kan dus )

Ik wil nu nog wel worden voorgelezen, alleen niemand doet het

voorleesmeeting?


Ik heb toen ik elf was een vrij ernstig ongeluk gehad en had toen een hersenbeschadiging waardoor ik tijdelijk terugviel in mijn ontwikkeling, mijn vader moest me toen ook weer Jip en Janneke voorlezen, alleen moest hij dan de verhaaltjes een beetje anders maken (een beetje gekker dus). Daar moet ik ook nog wel vaak aan denken. Toen ik de tweede keer in het ziekenhuis lag voor een operatie, door datzelfde ongeluk, was ik bijna twaalf en weer helemaal normaal qua gedrag en toen heeft hij me ook nog voorgelezen.

Zelf heb ik ooit mijn oudere nichtje (ik was toen vijftien, zij twintig) bijna een heel boek voorgelezen dat zij toen moest lezen voor de pabo en omdat zij nou eenmaal niet zo vlot las en ik wel...zo kan het dus ook.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_8732199
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 16:03 schreef Isabeau het volgende:
Op welke leeftijd (van het kind ) begin je eigenlijk met voorlezen?
Gewoon, meteen als het de baarmoeder uit komt zetten! . Okay, in het begin eten ze meer de boekjes op dan dat ze luisteren, maar je kan iig een poging wagen! .

Je hebt ook stoffen en plastic boekjes (voor in bad). Vaak staan daar alleen maar plaatjes in, maar toch kun je dan al een klein verhaaltje eraan vastplakken. Vinden ze geweldig en het bevordert de spraak. .

Ik heb wel eens meegedaan aan een voorleeswedstrijd. Van de hele school was ik de beste voorlezer. Bij de uiteindelijke grote wedstrijd heb ik niet gewonnen, maar dat zijn slechts details. Meeting anyone? .

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  woensdag 26 februari 2003 @ 16:19:37 #25
1687 poep
praat geen poep
pi_8732260
op de ponykampen lees ik altijd horror verhalen voor! geweldig! al die gillende kinderen! en later maar uitleggen dat het niet echt is, das dan wel weer minder...
houdt van spannend...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')