abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 februari 2003 @ 20:13:14 #26
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_8279175
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 19:32 schreef -Dark_VisioN- het volgende:

[..]

Ik vraag dit omdat ik zelf al een aantal jaar een paar gezwollen klieren heb een jaar of 4/5 ben er toen voor naar de huisarts geweest bloedprik laten halen en daar bleek niets mee aan de hand te zijn, maar toch als ik dit soort berichten lees komt toch nog af en toe die angst boven Ben zelf trouwens nu 21


Als je wil, kan je bloed laten prikken (niet specifiek op hodgkin), waarin bepaalde waarden naar boven komen. Vraag me nu even niet wat voor waarden, want dat weet ik zo niet...
Als die waarden hoger zijn dan normaal, KAN het erop wijzen dat je hodgkin hebt, en zal je daarna dus doorgestuurd worden voor verder onderzoek.
Misschien even bij je huisarts aangeven dat je je hier druk om maakt, met een test is het zo uitgesloten...

Geluk is een richting, geen punt
pi_8279336
Een oud klasgenoot van me en een vriend van een collega van mij hadden ook lymfeklierkanker. Je schrikt je rot als je hoort dat mensen van jouw leeftijd kanker hebben. Dat ze beide helemaal genezen zijn doet je erg goed. Iedereen die deze vorm van kanker heeft of mensen kent die dit hebben erg veel sterkte toegewenst
  dinsdag 4 februari 2003 @ 20:44:14 #28
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8279604
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 19:32 schreef -Dark_VisioN- het volgende:
Ben zelf trouwens nu 21
M'n broer was 24 toen hij het hoorde.. (nu 25, maar hij had al bijna een jaar last voordat ze wisten wat het was).. het is erg onwaarschijnlijk dat je het op die leeftijd krijgt.. maar ong. 300 mensen per jaar krijgen het uit die leeftijdsklasse..

Ik had toen ook gezwollen klieren in m'n keel, nadat ik dat van m'n broer hoorde.. ben toen ook als een speer naar de dokter gegaan... Ze voelen soms groter dan ze zijn, maar dat kan door alles komen.. een ontzet strottenhoofd (wat bij mij het geval was door overmatig hoesten).. irritatie...

Eerste fase van Hodgkin begint meestal bij de klieren onder de oksel en in de hals.. en dan verder de liesstreek... Bij m'n broer was dat niet het geval, want die heeft daar geen gezwollen klieren..

Maar weet je, als je niet zeker weet.. laat je nakijken.. de dokter is er om je gerust te stellen... dan maken ze een fototje en ben je van die angst af..

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  dinsdag 4 februari 2003 @ 20:46:32 #29
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8279639
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 19:40 schreef StephanL het volgende:
Waar zit de lymfeklier en wat doet het eigenlijk? mischien een stomme vraag maar ik ben geen dokter.
Lymfeklierenstelsel is een onderdeel van je afweersysteem..
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  dinsdag 4 februari 2003 @ 20:49:39 #30
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8279700
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 20:13 schreef Yvonnetje het volgende:
Als je wil, kan je bloed laten prikken (niet specifiek op hodgkin), waarin bepaalde waarden naar boven komen. Vraag me nu even niet wat voor waarden, want dat weet ik zo niet...
Als die waarden hoger zijn dan normaal, KAN het erop wijzen dat je hodgkin hebt, en zal je daarna dus doorgestuurd worden voor verder onderzoek.
Misschien even bij je huisarts aangeven dat je je hier druk om maakt, met een test is het zo uitgesloten...
Kunnen ze aan bloed zien dat je Hodgkin hebt???
M'n broer heeft allerlei onderzoeken gehad, in Amerika (daar was hij toen hij steeds zieker werd) en uiteindelijk is hij naar huis terug gekeerd en hebben ze het hier gevonden door middel van een CT-scan..
Ze hebben zijn bloed echt op alles gecontroleerd, maar niets wees op Hodgkin.. althans.. anders hadden ze daar toch wel eerder aan gedacht?

Bij hem zijn ze er erg laat achter gekomen in ieder geval..
HIj heeft nu enorm zware kuren, 6 gehad.. en gek genoeg is hij er nog geen enkele keer misselijk van geworden en valt z'n haar ook minimaal uit...

2 Maart gaan ze kijken of het aanslaat.. spannend!

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  dinsdag 4 februari 2003 @ 21:09:50 #31
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_8280130
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 20:49 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Kunnen ze aan bloed zien dat je Hodgkin hebt???
M'n broer heeft allerlei onderzoeken gehad, in Amerika (daar was hij toen hij steeds zieker werd) en uiteindelijk is hij naar huis terug gekeerd en hebben ze het hier gevonden door middel van een CT-scan..
Ze hebben zijn bloed echt op alles gecontroleerd, maar niets wees op Hodgkin.. althans.. anders hadden ze daar toch wel eerder aan gedacht?

Bij hem zijn ze er erg laat achter gekomen in ieder geval..
HIj heeft nu enorm zware kuren, 6 gehad.. en gek genoeg is hij er nog geen enkele keer misselijk van geworden en valt z'n haar ook minimaal uit...

2 Maart gaan ze kijken of het aanslaat.. spannend!


Nee, je hebt geen bloedtest om Hodgkin te constateren.
Ik geloof dat het ook met witte bloedlichaampjes te maken heeft. Als je daar een afwijkend aantal van je in je bloed hebt, weten ze iig dat ze verder moeten zoeken...

Succes!

Geluk is een richting, geen punt
pi_8283085
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 19:15 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Hoe oud is ze?

Met hodgkin ben je trouwens beter af dan met non-hodgkin... dat schijnt een veel agressiever soort te zijn...


Ze is bijna 20...
Één vomr van Hodgkin (weet nu niet meer welke...) schijnt voornamelijk in de leeftijd van 15 tot 29 voor te komen...
[b][i]Ex mea sententia, adversus solem ne loquitor[/i][/b]
pi_8283097
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 19:16 schreef -Dark_VisioN- het volgende:
Mag ik vragen hoe ze er achter zijn gekomen, of bijvoorbeeld wat voor klachten ze had?
Poe, ff denken...
Ze was iig erg moe, en moest ook veel hoesten enzo...
Verder weet ik het helaas niet zo goed meer...
Ben heel slecht in dat soort dingen...
[b][i]Ex mea sententia, adversus solem ne loquitor[/i][/b]
pi_8284018
Even dit, niet onbelangrijk,
deze vormen van kanker, allebei de hodgkins, zijn vooral bij jongere mensen goed te behandelen.
En zoals bij alle kankersoorten, je moet geluk hebben.
Dat is geen loze kreet, dat heb ik van erg nabij en ik mijn werk doorlopend meegemaakt.
Er is geen standaard verhaal van overleven etc., het verschilt zo enorm van hoe mensen op behandelingen reageren, hoe het aanslaat, wat je conditie is, of artsen echt goed zitten met de cytostatica-cocktails enz. enz. enz.

Ik wens jullie heel veel sterkte!!

  woensdag 5 februari 2003 @ 09:23:12 #35
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8286547
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 21:09 schreef Yvonnetje het volgende:

Nee, je hebt geen bloedtest om Hodgkin te constateren.
Ik geloof dat het ook met witte bloedlichaampjes te maken heeft. Als je daar een afwijkend aantal van je in je bloed hebt, weten ze iig dat ze verder moeten zoeken...


Ow, dat zou misschien wel kunnen..zal het tegen m'n broer zeggen..

Ik weet wel dat op een gegeven moment m'n broer echt heel weinig witte bloedlichaampjes had.... hij kwam onder de grens, dat ze hem eigenlijk nog chemo mochten geven... Maar ze moesten wel doorgaan, omdat hij al in een vergevorderd stadium zit..
Hij heeft toen inderdaad zichzelf iets moeten inspuiten, waardoor de aanmaak van witte bloedlichaampjes werd bevorderd...

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  woensdag 5 februari 2003 @ 09:25:27 #36
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8286573
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 00:04 schreef Bluezz het volgende:
Even dit, niet onbelangrijk,
deze vormen van kanker, allebei de hodgkins, zijn vooral bij jongere mensen goed te behandelen.
En zoals bij alle kankersoorten, je moet geluk hebben.
Dat klopt wel..
Artsen hadden gezegd dat hij de eerste paar chemokuren waarschijnlijk niet ziek zou worden.. hij heeft er nu 6 gehad en is nog steeds geen enkele keer ziek geworden.... Hij voelt zich zelfs hartstikke goed! Hij sport zelfs weer en is eigenlijk weer heel levendig...
De artsen zijn er zelf verbaasd over, omdat hij wel een zware chemo krijgt... maar zolang het goed gaat

Ik weet alleen niet of dit te maken heeft met het aanslaan of niet.. je gaat er zo snel hoop door wekken

Een meisje, van mijn leeftijd (19), die ik leerde kennen op een uitwisselingsproject in Amerika, had non-hodgkin.. Die was toen we er waren beter verklaard... en nog geen anderhaljaar later overleed ze.. Het kan wel heel snel gaan...

Een vriend van m'n vader is er ook een paar jaar geleden aan overleden... Die is 10 jaar kankervrij geweest en opeens was het terug en volkomen kansloos..

Dat zijn wel enge berichten als je ze hoort

[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 05-02-2003 09:31]

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  woensdag 5 februari 2003 @ 09:29:39 #37
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_8286616
Een oom van mij heeft tot 2x toe non-hodkin (de aggressieve vorm dus)gehad.
De eerste keer nu zo'n 20 jaar geleden, toen was hij opgegeven, maar op miraculeuze wijze is hij er bovenop gekomen.
Een paar jaar geleden is het toch weer teruggekomen, weer zag het er heel slecht uit. Maar hij heeft uiteindelijk een beenmerg transplantatie gekregen en ergens het afgelopen najaar kwam het goed bericht dat het weg was. Nu moet hij natuurlijk weer een paar jaar door de controles voordat hij genezen wordt verklaard, maar het kan dus wel. Ook met non-hodgkin.
***
  woensdag 5 februari 2003 @ 09:29:54 #38
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8286620
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 23:11 schreef YvonnePonne het volgende:
Één vomr van Hodgkin (weet nu niet meer welke...) schijnt voornamelijk in de leeftijd van 15 tot 29 voor te komen...
Gek genoeg, heeft er in het kleine dorp waar m'n ouders wonen, nog een jongen deze ziekte... en dat is iemand uit m'n ouders kennisenkring..
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  woensdag 5 februari 2003 @ 09:32:54 #39
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_8286645
Waarom is het trouwens zo dat sommige kankervormen vaker bij mannen en anderen weer vaker bij vrouwen voorkomen?
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_8286686
Ik heb even gezocht en heb dit gevonden het is niet echt super duidelijk, maar misschien heb je er toch wat aan!

Dit is een vorm van kanker van cellen van lymfklieren. Deze cellen gaan ongecontroleerd delen en veroorzaken zwellingen van lymfklieren. Lymfkliercellen kunnen hierdoor niet meer goed werken waardoor de afweer tegen infecties minder wordt.

De ziekte kan zich verspreiden via de lymfevaten en zo kunnen steeds meer lymfklieren worden aangedaan. De ziekte wordt onderscheiden van andere vormen van lymfklierkanker, die non-Hodgkin lymfomen worden genoemd.

Sucses!

Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')