abonnement Unibet Coolblue
pi_19578797
Ik heb ook een half jaartje in Oekraine mogen verkeren. Ik ben met name in de Krim geweest. Nog een paar toeristische tips:
- Kiev, fantastisch mooi maar niet goedkoop, met name de kerken en kloosters zijn de moeite waard. Ik vond het Tsjernobyl museum ook zeer interessant.
- Odessa, mooie oude havenstad, de vergane glorie zie je er echter wel vanaf. Niet duur, interessant voor literatuur-liefhebbers en om te zien hoe een stad er voor het Sovjet tijdperk uit zag.
- Sevastopol, vooral bekend vanwege haar militaire functie en het schilderij over de Krim-oorlog.
- Yalta, bezoek hier het paleis van de laatste tsaar van Rusland, alwaar ook de Yalta-conferentie is gehouden.
- Foros, ga op zoek naar de dacha waar Gorbatsjov gevangen heeft gezeten, de kerk die boven op de berg staat en geniet van de uitzichten.
- Roman-Kos, de hoogste berg van de Krim.
- Syvash, interessant voor vogelaars.
- Simferopol, hoofdstad van de Krim, weinig boeiend naar mijn bescheiden mening.
- Bachtisarai, bezoek hier het paleis, het klooster en de oude stad bovenop de berg.
- Het noorden van de Krim is toeristisch gezien weinig te beleven, alleen de Syvash is voor vogelaars interessant en voor liefhebbers van uitgestrekte velden graan. Maar ben je benieuwd hoe een gemiddelde Oekrainer leeft en hoe een sovchoz danwel kolchoz eruit zag, dan ben je hier op het juiste adres.
- De bergketen in het zuiden van de Krim biedt fantastische natuur, uitzichten en heerlijke zoete wijnen. Iets ten noorden daarvan een super fruit gebied met appels, peren, kersen, en perziken.
- Ten oosten van Yalta tot en met Sudak langs de kust vind je de goedkopere strandlokaties alwaar op het strand gekampeerd mag worden.
- Ten oosten van Sudak en ten westen van Sevastopol wordt de kust beduidend minder mooi.

Wellicht nog een paar tips:
- Zorg dat je in ieder geval een paar woorden Russisch spreekt indien je ongeorganiseerd op reis gaat.
- Voor de low-budget vakantie: verblijf bij mensen thuis. Voor een appel en een ei (ook in het dure Yalta; Kiev is echter een ander verhaal) mag je bij mensen thuis slapen.
- Probeer een local (met name jonge mensen in de grotere steden spreken wel wat Engels of probeer juist wat oudere mensen aan te spreken, veel ervan spreken een paar woorden Duits) te vinden die het één en ander voor je wilt regelen. Een taxi een hele dag huren hoeft bijvoorbeeld echt niet duur te zijn.
- Neem wat super-goedkope souvenirs mee vanuit Nederland. Als je iemand ontmoet en er een praatje mee maakt, iets leuks uit Nederland kan aanbieden, zal hij/zij meer dan bereid zijn jou ergens mee te helpen.

Ik heb 6 fantastische maanden in Oekraine gehad. Ik heb er vrienden gemaakt voor het leven. Het land is arm, armer dan het 15 jaar geleden was. Dat kunnen wij ons niet voorstellen, wij krijgen het alleen maar beter. Natuurlijk zijn er dan mensen die een uitvlucht zoeken uit die situatie en/of gebruik maken van de rijke westerling. Maar 9 van de 10 mensen die ik heb ontmoet wilden helemaal niets van mij, behalve een paar woorden Engels of Duits leren of horen hoe het in Nederland is of mij als buitenlander voorstellen aan hun vrienden of wodka's met me drinken. Maak je dus niet te sappel over bovenstaande verhalen over de mentaliteit of de meisjes in Oekraine.

Indien iemand serieus van plan is Oekraine danwel de Krim te gaan ontdekken, nodig ik je van harte uit in dit topic te reageren. Indien mogelijk kan ik vragen of één van mijn Oekraiense vrienden iets voor je wilt uitzoeken danwel wilt regelen. Hoe dan ook, veel plezier in Oekraine / de Krim.
  donderdag 3 juni 2004 @ 02:39:59 #52
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_19607132
Tropos, da's de beste reactie EVER die ik gezien heb in mijn fok! carriere, erg behulpzaam, superpraktische tips, echt geweldig bedankt! En je opmerking over de bovenstaande verhalen is een schot in de roos.

Mijn vriendin is Oekraïens maar ik was voor mezelf een beetje aan het oriënteren, je komt als toerist toch met andere ogen aan dan als native bewoner, en aangezien ik daar bijna een maand blijf wil ik wel beide zijden zien: de native (zorgt mijn vriendin wel voor) en de toeristische dingen. . We zijn van plan 2 weken in Kiev te blijven (ze woont in Donetsk maar ouders hebben appartement in Kiev) en een weekje Krim te doen. Ze zat er zelf een beetje mee dat ze normaal met de auto naar de krim op vakantie gaan, en dat het dan een kwestie van dorp naar dorp rijden was om een goed appartement te zoeken. We willen namelijk een appartement ergens dicht bij een strand. Maar aangezien geen van ons beiden dan een auto heeft, zag ze daar een beetje tegenop. Jouw tip om een taxi een dag af te huren kan hierbij van pas komen.

Een praktische vraag nog: heb jij nog tips welke appartementen op een goede locatie voor een redelijke prijs te vinden zijn in de Krim, of heb je niet in appartementen daar gewoond?

Ik denk dat ik jouw stukje hier even ga vertalen voor haar, kijken wat ze ervan vindt.
Confidence through competence
pi_19614407
@Stereotomy
Ik heb dus 6 maanden onderzoek gedaan in de Krim. In het weekend verbleef ik in een gehuurd appartement in Simferopol, doordeweeks op boerderijen in het noorden van de Krim. Verder heb ik gelukkig ook nog een paar weekjes en een aantal weekenden vakantie kunnen vieren. Ik heb die tijd doorgebracht in Yalta in een gehuurde kamer, in Sevastopol in een gehuurde kamer en verder veel gekampeerd.

Als je zelf geen vervoer hebt, kan je dus een taxi huren zoals ik al zei, maar je kan ook vrij goed met het OV reizen. Ik kan ook voor je navragen of één van mijn vrienden in de Krim een zakcentje bij wilt verdienen en je wilt rondrijden.

Waar je een appartement zou kunnen huren en hoe je je vervoer gaat regelen, hangt een beetje af van wat je die week wilt gaan doen. Als je zoals je zei alleen naar strand op zoek bent, zou ik ergens in een dorp tussen Yalta en Sevastopol (dat is westwaarts) iets zoeken. Dat is verreweg het mooiste gebied en het beste strand. Als je iets goedkoops wilt of je wilt kamperen dan kan je iets gaan zoeken tussen Yalta en Sudak (dat is oostwaarts).
Als je meer wilt zien dan alleen strand zou ik zelf voor Yalta kiezen, dan heb je strand en andere leuke dingen (nog vergeten te vertellen; de botanische tuinen zijn ook tof) bij de hand en kan je overal met het OV naar toe. Yalta is wel iets duurder, houdt daar rekening mee.
Als je zomaar een los dagje strand wilt doen en verder andere dingen wilt doen, zou ik in Simferopol iets zoeken. Dan kan je met het OV zowel in Yalta als Sevastopol goed komen.

De dagen in Yalta en Sevastopol heb ik in een soort van 'Zimmer Frei' kamers geslapen. Bij mensen thuis dus die kamers verhuren aan toeristen. Ik weet niet meer precies wat dat per nacht kostte, maar ik dacht zo rond de 7 euro voor een twee-persoonskamer. Als je wilt kan ik dat wel even opzoeken / navragen. In Yalta had ik een hele mooie, schone, ruime kamer. In Sevastopol was dat iets minder, maar dat kwam omdat wij met maar liefst 7 man in één huis wilden verblijven. Beide kamers hebben we heel makkelijk gevonden bij oudere dames die hun kamers op straat, bij het bus / treinstation, aanbieden. Ik ging altijd eerst kijken naar de kamer, dan over de prijs onderhandelen en daarna pas de kamer wel of niet accepteren. Nadeel van die kamers is dat je niet zelf kunt koken, maar in beide steden zijn goede 'mensa's' waar je voor 2 euro je buikje rond kunt eten.

Uiteraard zijn ook overal appartementen danwel hotels te vinden. Ik denk echter dat dat wel duurder wordt. Ik heb alleen in Odessa in een hotel geslapen, over hotels in de Krim weet ik niet zo veel.

Oh ja, vrienden uit Kiev waren die zomer ook op vakantie in de Krim. Zij verbleven in een gehuurde stacaravan in de buurt van Foros, op twee minuten lopen van het strand. Ik denk echter dat die camping alleen met de auto te bereiken is. Verder zit je dan wel een beetje vast aan dat strand, want je kan vanaf daar niet makkelijk met het OV iets anders gaan doen.
pi_19897146
Check ... en weet je het al? Puur uit interesse hoor. En laat je weten hoe je het vond?
  maandag 14 juni 2004 @ 23:58:31 #55
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_19897285
We zitten even in een tentamendip nu (3 weken lang snotverdorie) en we hebben een globaal plan opgesteld. Ze gaat binnenkort een ticket Donetsk-Kiev kopen (ze woont in Donetsk), daar haalt ze me op van het station. In Kiev verblijven we in het appartement van haar ouders. Daarna hebben we twee gebieden waar we heen willen gaan. Ten westen van L'Viv, de karpaten, en naar de Krim. Ze gaat al jaren met haar familie naar de krim maar nog nooit alleen gedaan, en ze zit een beetje in de stress hoe we dat gaan doen van dorpje naar dorpje zonder auto.

Maar ik denk dat het wel goed komt, zo niet, dan weet ik je in dit topic te vinden. Misschien dat ik nog gebruik wil maken van jouw aanbod over jouw vrienden in de krim, misschien dat zij iets kunnen regelen, maar ik wil mijn vriendin ook niet voor haar hoofd stoten - zij wil erg graag het land aan me laten zien en dan is het een beetje lullig als ik dan degene ben met contacten. Ik heb overigens jouw twee lappen teksten voor haar vertaald, ze vond het erg leuk dat je dat hebt opgeschreven.

Mag ik vragen waar jouw vriendin vandaan komt en hoe lang jullie al hebben?
Confidence through competence
pi_19897488
Dat mag je zeker vragen. Mijn vriendin komt uit Simferopol, middenin de Krim dus. We zijn nu 2 jaar bij elkaar. Ik heb haar dus als mede-onderzoeker / student ontmoet toen ik daar was om onderzoek te doen voor mijn afstudeer-scriptie.
Het is lastig om elkaar zo vaak zo lang niet te zien. Beiden zijn we nog student, dus voorlopig blijft het bij een lange afstand relatie. Maar zolang het goed gaat, gaat het goed. Ik maak me er nu nog geen zorgen om en we kunnen er beiden goed mee omgaan. Als het echt een keer begint te kriebelen zien we tegen die tijd wel hoe we dat oplossen.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 00:10:13 #57
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_19897650
Gaaf. Ik heb mijn vriendin bij een studentencongres ontmoet hier in Nederland waarvan ik in het bestuur zat, en zij een deelneemster was. MSN met voice en webcam is een godsgeschenk, zeker omdat ze vast internet heeft. Ik vraag me soms af of dit soort relaties te doen waren vroeger.

Maarja, verkeerd forum, laten we het maar weer over landschappen en leuke toeristische trekjes hebben in Oekraine.

Een van de grappigste dingen die ik van mijn vriendin gehoord was dat er haast geen supermarkten zijn (vast wel meer in Kiev) maar dat mensen op de markt hun boodschappen doen en daar flink gehandeld werd. Hoe heb jij het boodschappendoen in Oekraine ervaren, of at je elke dag ergens waar voor je gekookt werd?
Confidence through competence
pi_19898160
Ik heb de eerste maand in een studentenflat gezeten. Daar had ik geen kookgelegenheid, maar kon ik wel voor nog geen euro in de mensa eten. Daarna heb ik dus een gemeubileerd appartement gehuurd. Toen heb ik dus wel 5 maanden zelf gekookt. Boodschappen deed ik inderdaad op de markt. Daar kan je alles vinden, groenten, fruit, vlees, vis, kleding, etc. Eigenlijk kan je het wel vergelijken met een Nederlandse markt. Alleen zijn dat dus dagelijkse, vast opgestelde markten. Er werd daar wel af en toe onderhandeld, maar over het algemeen waren het toch vaste prijzen. Als ik iets te duur vond, liep ik naar de volgende kraam en kocht het dan daar. Heel af en toe werd ik dan wel terug geroepen, maar dat gebeurde bijna nooit. Dit gold dan voor voedsel. Voor andere zaken, ik heb er bijvoorbeeld cassette bandjes en wat gereedschap gekocht, kon ik wel onderhandelen. Waarom dat voor voedsel niet zo was, weet ik eigenlijk niet, heb ik me toen ook nooit afgevraagd.
In Simferopol werd de eerste supermarkt geopend toen ik daar was, maar die heb ik nooit van binnen gezien. In elke wijk van de stad heb je een vaste dagelijkse markt. Simferopol is ongeveer net zo groot als Utrecht. Toen ik in Kiev was, ben ik zowel op de markt als in een supermarkt boodschappen wezen doen. In Kiev waren er dus wel meer supermarkten, maar die waren beduidend duurder vergeleken met de markt.
Verder heb ik doordeweeks veel tijd op het platteland doorgebracht. Daar deed ik ook altijd boodschappen op de markt. Verder zag je overal lang de kant van de weg mensen groenten en fruit verkopen.

Op de hoek van de straat waar ik woonde, stond de hele zomer een watermeloenenkraam. Je weet hoe groot en hoe zwaar watermeloenen zijn. Daarom werden die meloenen met een vrachtwagen aan het begin van het seizoen gebracht, er werd een soort van tentje met een paar matrassen bijgeplaatst. De verkopers hebben een paar weken op de hoek van de straat (midden in de stad) gekampeerd. Het was erg mooi om te zien hoe die enorme stapel watermeloenen elke dag slonk.

Verder zie je in elke straat een aantal kiosken, waarvan sommigen 24 uur per dag open zijn. Daar worden tijdschriften, kaas, vleeswaren, brood, zuivel, ijs, bier, frisdranken en sigaretten verkocht. Tegenover mijn appartement zat elke dag een oud vrouwtje, babuchka, die sigaretten per stuk verkocht.

Het is een andere wereld. Het heeft iets van een vreselijk arm derde wereld-land en soms iets van het rijke westen. Interessante tegenstellingen die je tegen komt.
pi_19898332
Tof dat je vriendin vast internet heeft. Mijn vriendin heeft dat geprobeerd aan te vragen, maar dat is in haar wijk nog niet te krijgen. Ze kan wel inbellen met een modem, maar dat is echt achterlijk duur en dus ook geen echte optie voor dagelijks contact. We bellen regelmatig en af en toe kan ze op haar universiteit een pc bemachtigen die wel een vaste internet verbinding heeft.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 00:48:57 #60
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_19898544
Vriendin's pappa heeft een groot bedrijf in automatisering. Bellen kan alleen als je vaste telefoon hebt, lijkt me. Toen mijn vriendin in Amerika zat (daar is het trouwens ook pas wat geworden) belde ik nog wel eens met pilmo.com voor 2 ct./minuut maar naar de Oekraine is dat een fokking 23 cent per minuut. Dat zal met de vaste lijn hoop ik toch wat minder zijn.

In Donetsk is het prut op de universiteit wat betreft internet. Toch raar op een Universiteit met 40.000 studenten, toen ik het studentencongres aan het organiseren was vorig jaar kon ik het me haast niet voorstellen. Je moet je ervoor inschrijven, dagen vantevoren, de docenten hebben nooit e-mail etc. etc.
Confidence through competence
pi_19898592
Precies op die universiteiten zijn bijna geen pc's te vinden. Inschrijven moet mijn vriendin ook en en zelfs dan is het nog maar afwachten of internet het wel doet. Ik bel met mijn vaste lijn via 0900-1523 voor 15 eurocent naar Oekraine, misschien een tip?
  dinsdag 15 juni 2004 @ 15:39:46 #62
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_19911461
Is goeie tip! ... als ik een vaste lijn had thuis. Maar hopelijk heeft iemand anders hier wat aan.
Confidence through competence
pi_19919425
Jah het was super! alleen dan wel met 'n uitwisseling via school maar ontzettend leuk we zaten in 't oosten in de buurt van l'viv. ff link voor 'n verslag van de reis : http://www.sgtwickel.nl/foto/2003/oekraine/index.html en staan ook wel aantal foto's....
At least you'll never be a vegetable — even artichokes have hearts.
pi_19976078
En nu heb ik een paar vraagjes!
Ik ga in Augustus 2 weken naar de Oekraine om daar jongeren voorlichting te geven.. ik ga met de bus en wil weten wat ik mee moet nemen en wat niet. Ok, op zich is 't allemaal geregeld.. bij aankomst in Kiev word ik opgehaald, en verblijf ik daar drie nachten waarna we met een groep reizen naar Kharkov..
Ik ben vorig jaar ook geweest, en dat is me flink tegen gevallen.. (Corruptie e.d.) dit jaar wordt alles beter geregeld, alleen nu wil ik weten wat ik mee moet nemen en wat niet. En wat ik wel moet doen, en wat niet.. tell me, ook alle nare dingen die KUNNEN gebeuren.. X
pi_19978713
Euh, nou ja, dat ligt er natuurlijk nogal aan wat je daar precies gaat doen en waar je verblijft. Als je bij mensen thuis verblijft neem je natuurlijk andere dingen mee dan als je gaat kamperen.
Er is één ding dat je zeker moet meenemen: een zaklampje! Heel veel straten zijn niet verlicht in de steden, neem daarom sowieso een zaklampje mee. Ofschoon ik eerlijkheidshalve wel afraad om in het donker alleen door de stad te gaan zwerven. Doe je dat wel, laat dan niet merken dat je uit West-Europa komt, daar kunnen ongure types op afkomen.

Als je gaat kamperen of in een hotel zit, neem ik aan dat je zelf wel weet wat je mee moet nemen. Indien je bij mensen thuis logeert, kan ik adviseren om een paar foto's van je familie en vrienden mee te nemen. Oekrainers zijn dol op portretfoto's, ik heb avonden lang bij onbekenden op de bank moeten zitten om daar alle familie-albums door te nemen . Voorts zou ik sowieso wat typisch hollandse souvenirs meenemen. Ik kan bijna zeggen: hoe kitscherig, hoe beter. Zelf had ik typisch hollands snoep bij, zoals haagsche hopjes en drop (dat laatste viel overigens niet echt in de smaak).
Oekrainers zijn gek op bloemen en ze hebben bijna allemaal een dacha waar ze groenten en fruit verbouwen. Toen mijn ouders mij in Oekraine kwamen opzoeken, had ik ze gevraagd wat tulpenbollen mee te nemen om aan wat vrienden te geven. Dat cadeau deed het erg goed! Ik heb mijn vriendin ook erg blij gemaakt met groenten-zaad, dat in Oekraine niet te vinden is, zoals bloemkool, prei en spruitjes. Moet je natuurlijk wel uitleggen hoe ze desbetreffende groente kunnen bereiden.
Oh ja en als je een koffiedrinker bent: neem dan je eigen koffie, filter en filterzakjes mee. Die zijn nml heel moeilijk te vinden en / of schandalig duur.

Ik wil nog wel meer vertellen / tips geven, maar dan moet je even met wat meer concrete vragen komen. Veel plezier in ieder geval.
pi_19978966
Drop wordt in Rusland alleen in hoesttabletvorm verkocht, Oekraine denk ik ook. Ze vinden het er ook vies.

Nouja, her ergste wat er kan gebeuren, is dat je geld (+bankpas, cheques) EN je documenten worden gestolen. Dan heb je echt een probleem. Je documenten kwijt betekent namelijk dat je veel geld nodig hebt om ze te herstellen, eventueel tickets voor latere datum te kopen, etc. Ik hield die dingen ook nooit tegelijkertijd in mijn tasje toen ik er was. Volgens mij heeft Oekraine wel een identificatieplicht trouwens.
pi_19979334
ID-plicht? Ik heb er nooit iets van gemerkt en ik hen er een half jaar gezeten. Als je gaat autorijden daar, natuurlijk wel je rijbewijs meenemen. Overigens ben ik in m'n auto wel een aantal keer aangehouden, omdat ze willekeurig mensen aanhouden en 3 keer omdat ik een overtreding beging. 1 keer sloeg ik linksaf waar dat niet mocht (ik draaide die straat in, zag dat ik verkeerd zat, keerde om en wilde er weer uit), ik werd aangehouden en moest betalen. Later bleek dat er wel een bord stond maar die kon ik niet gezien hebben. 1 keer reed ik te hard, ik werd aangehouden door een agent met een radarpistool, hij zag in mijn rijbewijs dat ik buitenlander was en gaf me daarom geen bekeuring. 1 keer omdat ik inhaalde over een doorgetrokken streep (ik zat achter een paard en wagen), wederom papieren laten zien en geen bekeuring omdat dat niet gastvrij zou zijn.
Al met al kan ik zeggen dat het met de politie-corruptie tov buitenlanders wel mee valt .
  FOK!fotograaf vrijdag 18 juni 2004 @ 04:01:55 #68
73911 ultra_ivo
pi_19983316
Er is inderdaad ID plicht. Maar echt vaak wordt je niet gecontroleerd. In totaal ben ik tijdens 3 bezoeken 2x gecontroleerd. Allbei de keren vlakbij een station, met m'n rugzak op de rug. Gewoon m'n identiteitskaart laten zien, paspoort was niet eens nodig. In Charkov werd wel even doorgevraagd, maar dat was omdat een van m'n Oekraiense vrienden zijn pas niet bij zich had. Het bewaren van je treinkaartjes is wel handig bij zo'n controle, soms wordt ernaar gevraagd (willen ze weten hoe lang je al in de stad bent). Soort van bewijs dat je verhaal klopt. Maar onvriendelijk waren ze nooit.
Drop wordt inderdaad niet gewaardeerd.

Ivo
pi_19992286
Sterker nog, ze mogen je geloof ik zelfs twee dagen de cel in doen als je identiteit niet na te trekken is, om het uit te zoeken. Al gebeurt dat niet zo snel hoor.
pi_20039817
ja, ik word aan het handje meegenomen hoor!
Maar ik heb zojuist de tickets gereserveerd! Vrijdag de 2e vertrek ik en de 20e kom ik weer terug! Ik heb er zo ontzettend veel zin in!! De mensen daar zijn echt geweldig!
  zondag 20 juni 2004 @ 15:42:34 #71
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_20041256
Veel plezier Anne! Wees er wel snel bij met je visum: kost zo'n 7 dagen om het te laten maken, áls er geen problemen zijn!
Confidence through competence
pi_20044703
quote:
Op zondag 20 juni 2004 15:42 schreef Stereotomy het volgende:
Veel plezier Anne! Wees er wel snel bij met je visum: kost zo'n 7 dagen om het te laten maken, áls er geen problemen zijn!
Ik ga volgende week het visum halen!
Tijd zat, of niet?
  FOK!fotograaf zondag 20 juni 2004 @ 18:01:02 #73
73911 ultra_ivo
pi_20044819
Het kan ook binnen een dag hoor, je betaalt dan wel het dubbele. Een Oekraïens visum is trouwens tegenwoordig een fluitje van een cent, je hebt geen uitnodiging meer nodig.

Ivo
pi_20045240
niet?
Oh dat is heel prettig.. dan kan ik er gewoon langs gaan met de benodigde papieren.. beetje lastig om die dingen in te vullen.. maargoed..
  zondag 20 juni 2004 @ 18:24:28 #75
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_20045377
quote:
Het kan ook binnen een dag hoor, je betaalt dan wel het dubbele.
70 EUR ipv 35! Ik denk dat Mea.Culpa dat liever niet heeft. Ze zeggen op de site dat je een week wachttijd moet aanhouden, voor het normale bedrag dat je ervoor betaald. Visumproblemen zijn de stomste redenen om niet op reis te kunnen, dus ik zou het gewoon zo snel mogelijk regelen.
Confidence through competence
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')