abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 januari 2003 @ 18:04:19 #1
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_8104513

Ulver is een van de meest interessante Noorse bands. Van alle Noorse metalbands heeft Ulver de meest complete transformatie gemaak, alhoewel... is die transformatie wel zo compleet?! Wie weet in welke muzikale wateren Garm/Trickster G. en z'n maten uiteindelijk terechtkomen?!

Discografie:

Bergtatt 1995

Het eerste Ulver album laat een zeer organische benadering van Black Metal horen. Het sfeervolle album laat net zo gemakkelijk rustige akoestische passages horen als ijzige Black Metal waanzin.

Kveldssanger 1996

Kveldssanger is een volledig akoestisch album, een stijl die onder andere een band als Empyrium beinvloed heeft. De Gregoriaanse zang van Garm in combinatie met de folky instrumentale klanken geven dit album een bezwerende kwaliteit, en hiermee bewijst Ulver dat voor het maken van duistere muziek ook traditionele instrumenten gebruikt kunnen worden.

Nattens Madrigal 1997

Nattens Madrigal is het meest ontoegankelijke Ulver album en was een stevige plons koud water in het gezicht, na "Kveldssanger". De stijl is rauwe en gitzwarte Black Metal, maar wat dit album haast onluisterbaar maakt is de extreem verrotte productie. Met opzet zo gedaan natuurlijk, maar kennelijk zijn de heren er niet tevreden over aangezien ze van plan zijn om de cd opnieuw op te nemen.

Themes From William Blake's The Marriage Of Heaven And Hell" 1999

Ulver breekt alle Black Metal regels door een compleet nieuwe stijl aan te nemen. Dit album is het eerste elektronische album van Ulver, en zonder meer een 'oefening', aangezien er nogal wat saaie ambient stukken in zitten. Maar desondanks zeer de moeite waard.

Metamorphosis EP 1999

Deze korte EP laat horen in welke richting Ulver inmiddels geevolueerd is. De eerste track laat een flinke hoeveelheid techno horen, maar de andere nummers liggen meer in het straatje van experimentele drum 'n' bass en ambient-klanken.

Perdition City

Dit meesterwerk vind ik tot nu toe het hoogtepunt van de creatieve uitbarstingen van Ulver. Met "Perdition City" begeeft de band zich in Trip-Hop wateren, maar weigert zich bij een bepaald genre aan te sluiten door dit te combineren met experimentele drum 'n' bass, jazzy passages en ambient. Het album is de muzikale manifestatie van een rit door een duistere stad na middernacht; en de doorbraak voor Ulver.

Silence Teaches You How to Sing EP 2001

Silencing the Singing 2001


Deze twee EP's laten meer Ulver in de "Perdition City" stijl horen, maar zijn nauwelijks meer verkrijgbaar. Recentelijk heeft een of ander amerikaans label deze twee ep's opnieuw uitgebracht op EEN cd, die slechts in een oplage van 1000 stuks geperst is, dus ik zou er snel bijwezen als ik jou was.

Lyckantropen Themes

De meest recente release van de band. Een soundtrack voor een korte Noorse film, bijna geheel ambient. Uitstekende achtergrondmuziek of bij in slaap te vallen.


Het komende jaar zal een druk jaar blijken voor de Ulver-liefhebbers. Naast de "Nattens Madrigal" remake zitten er een aantal EP's aan te komen, en als het goed is ook een nieuw album... De toekomst is aan Ulver!

[Dit bericht is gewijzigd door Summoner op 18-09-2003 04:03]

  zaterdag 25 januari 2003 @ 20:40:28 #2
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_8106332
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 18:04 schreef Summoner het volgende:

-edit: quote ingekort-


Gek dat niemand op deze thread reageert, anyways erg mooie samenvatting/verslag! Jij 'reviewed' toch ook voor metalfan.nl?

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 26-01-2003 13:03]

[......]
pi_8106380
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 20:40 schreef OphiOn het volgende:
Gek dat niemand op deze thread reageert,
Zal MuadDib dat dan maar eens doen?

Als ik het zo lees lijkt Ulver mij een zeer intrigerend bandje, maar eens gaan luisteren...

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_8106523
Zijn die latere platen dan helemaal zonder black metal-invloeden? Dan klinkt het inderdaad wel interessant..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_8106542
zo kan het blijkbaar ook
  zondag 26 januari 2003 @ 00:03:10 #6
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_8109663
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 20:40 schreef OphiOn het volgende:
Gek dat niemand op deze thread reageert, anyways erg mooie samenvatting/verslag! Jij 'reviewed' toch ook voor metalfan.nl?
Bedankt, en ja ik review voor metalfan.
  zondag 26 januari 2003 @ 00:05:34 #7
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_8109712
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 20:51 schreef Zander het volgende:
Zijn die latere platen dan helemaal zonder black metal-invloeden? Dan klinkt het inderdaad wel interessant..
"Nattens Madrigal" was de laatste Black Metal plaat. En omdat wel meer mensen zich dat afvroegen zag Ulver het noodzakelijk om in de inlay van de "Metamorphosis EP" een statement te maken waarin ze absoluut duidelijk maken dat de band van Ulver met Black Metal met "Nattens Madrigal" doorgeknipt was.
pi_8150452
Ik vind vooral marriage... erg goed helemaal geschreven (muzikaal) op William black zijn teksten.

Ze hebben ook geloof een prijs gewonnen voor die soundtrack voor die film. Volgens mij vergat je ook nog een EP. Uit me hoofd (heb hem thuis), Silence is Singing EP. Ook erg duistere ambient.. WERELDS! oh wacht, alleen geen plaatjes (moet ook niet alleen plaatsje kijken )

pi_8151367
Ik heb van Ulver alleen 'Perdition City' in mijn bezit. Naar mijn mening een prachtige ambient-plaat gevuld met talloze meeslepende trip-hop explosies.

Maar als ik dit topic zo lees, is het ook geen slecht idee om de andere releases van Ulver eens te beluisteren.

Ze zijn hier fameus met m'n kloten aan het rammelen.
"I call, I call your tits."
Last.fm
  zondag 2 februari 2003 @ 23:45:24 #10
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_8245704
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 12:02 schreef _Etter_ het volgende:
Ze hebben ook geloof een prijs gewonnen voor die soundtrack voor die film. Volgens mij vergat je ook nog een EP. Uit me hoofd (heb hem thuis), Silence is Singing EP. Ook erg duistere ambient.. WERELDS! oh wacht, alleen geen plaatjes (moet ook niet alleen plaatsje kijken )
Haha, laat dit een les voor je wezen!
pi_8267652
Ja! Ja! JAAAAAA!

Ulver!

Ik ben zo verschrikkelijk weg van ze... Vooral het laatste werk is gewoonweg briljant. Ben ook erg benieuwd naar het resultaat van hun samenwerking met theGathering... Komt eind deze maand uit.

Pesez le matin que vous n'irez peut-être pas jusqu'au soir,
Et au soir que vous n'irez peut-être pas jusqu'au matin.
  donderdag 6 februari 2003 @ 23:10:15 #12
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_8322777
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 11:52 schreef gathering_storm het volgende:
Ik ben zo verschrikkelijk weg van ze...
Mooi! Dit jaar komen er weer allerlei nieuwe werken uit!
quote:
Vooral het laatste werk is gewoonweg briljant. Ben ook erg benieuwd naar het resultaat van hun samenwerking met theGathering... Komt eind deze maand uit.
Hmmm ik dacht dat het slechts ging om een vocale bijdrage van Garm aan het nieuwe Gathering album?
pi_8379826
De plaatjes werken niet meer. .

Verder klinkt het interessant, ooit maar eens beluisteren .

If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
  vrijdag 14 februari 2003 @ 12:09:58 #14
39654 Heosphoros
Den Gristen Gruizer
pi_8475633
burzum van blackmetal naar keyboard gepingel! haha, ik durf te wedden dat varg zo een bart smith keyboardje heeft.
www.sinistrum.tk
  vrijdag 14 februari 2003 @ 12:47:13 #15
47077 Peter666
*Want ik heersch*
pi_8476432
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 12:09 schreef Heosphoros het volgende:
burzum van blackmetal naar keyboard gepingel! haha, ik durf te wedden dat varg zo een bart smith keyboardje heeft.
Hoezo offtopic? En je bedoelt te zeggen dat...?
'To boldly go where no man has gone before'
  vrijdag 14 februari 2003 @ 13:27:31 #16
38507 Ronny2K
Hypocrite opportunist...
pi_8477467
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 12:09 schreef Heosphoros het volgende:
burzum van blackmetal naar keyboard gepingel! haha, ik durf te wedden dat varg zo een bart smith keyboardje heeft.
Dit is inderdaad erg wazig...
... Don't infect me with your poison...
  zaterdag 15 februari 2003 @ 00:10:09 #17
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_8489035
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 12:09 schreef Heosphoros het volgende:
burzum van blackmetal naar keyboard gepingel! haha, ik durf te wedden dat varg zo een bart smith keyboardje heeft.
Wazig idd, of wilde je een tegenovergestelde van Ulver aan het licht brengen? Wat dat betreft heb je gelijk: van een redelijk goede Black Metal band naar belachelijke prut!!!!!!!
pi_9323350
De zanger van Ulver zingt overigens mee op de nieuwe cd van The Gathering..
pi_9324540
quote:
Op zondag 23 maart 2003 20:01 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De zanger van Ulver zingt overigens mee op de nieuwe cd van The Gathering..
gelijk ook een van de beste nummers op die cd

oh... wacht, een van de nog betere nummer is het eigenlijk omdat alle nummers gewoon zo vreselijk goed zijn!

pi_10091893
Ik heb tot nu toe alleen nog maar de demotape Vargnatt gehoord en wat samples van andere nummers

Hier is trouwens een sample die op de officiele site stond van hun platenlabel voor de nieuwe EP Quick Fix

http://www.jester-records.com/ulver_quick_fix_excerpt.mp3?PHPSESSID=bc042d44f6e96c929ded0e12be4e75d1

Klinkt best vet, beetje aziatische klanken erin

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  dinsdag 29 april 2003 @ 23:41:07 #21
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_10104554
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:54 schreef Pietjuh het volgende:
Ik heb tot nu toe alleen nog maar de demotape Vargnatt gehoord en wat samples van andere nummers
Ik vraag me af... waarom wil je die remix cd kopen als je de originelen niet hebt (gehoord)? Het lijkt mij dat je je centen beter kunt besteden aan een van de Ulver albums... toch?
  woensdag 30 april 2003 @ 00:04:48 #22
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_10108195
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 23:41 schreef Summoner het volgende:
Ik vraag me af... waarom wil je die remix cd kopen als je de originelen niet hebt (gehoord)? Het lijkt mij dat je je centen beter kunt besteden aan een van de Ulver albums... toch?
De laatste tijd is het bij mij een gewoonte geworden om vanachter naar voor te luisteren Dus ik begin op de een of andere manier meestal bij de nieuwste release en dan koop ik de andere

Het zijn trouwens ook geen remixen van Ulver nummers, maar Ulver heeft een heel stel nummers van andere artiesten geremixed, behalve het eerste nummer dan

Tracklist:
Ulver - Crack Bug
Alexander Rishaug - A little wiser than the monkey, much wiser than seven men
Information - Track slow snow
The Third Foundation - Lyckantropen Remix
Upland - Lost in Moments
Bodgan Raczynski - Bog's basil & curry powder poatos recepise
Martin Horntveth - Der Alte
Neotropic - He said - she said
A. Wiltzie vs. Stars of the Lid - I love you, but I prefer Trondheim (parts 1-4)
Fennesz - Only the poor have to travel
Pita - Ulvrmxsw5
Jazzkammer - Wolf Rotovator
V/Vm - The Descent of Men
Merzbow - Vow me ibrzu

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  woensdag 30 april 2003 @ 23:44:22 #24
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_10121635
quote:
Op woensdag 30 april 2003 09:42 schreef Pietjuh het volgende:
Het zijn trouwens ook geen remixen van Ulver nummers, maar Ulver heeft een heel stel nummers van andere artiesten geremixed, behalve het eerste nummer dan
Ah, dat feit was me ontschoten. Dat maakt de cd wel een stuk interessanter, moet ik zeggen.
  vrijdag 2 mei 2003 @ 17:21:28 #25
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_10162056
Ulver - Perdition City Ik ken alleen dit album van Ulver, en ik vind het echt een meesterwerk. Je kan er zo lekker bij weg dromen, heerlijke plaat!
[......]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')