abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8041425
Wie weet een leuke tractatie voor op school
pi_8041426
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 07:37 schreef Jacq het volgende:
leverkaas
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  woensdag 22 januari 2003 @ 07:39:43 #3
21747 Roderick
Warom !?!?!?!?!
pi_8041427
gewoon zakjes chips.....
pi_8041488
Shoarma Schotels
Het Liefst Een Streepje
pi_8042055
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 07:37 schreef Jacq het volgende:
Diepvries slagroomsoesjes
Zolang er was is, is er leven.
pi_8042063
minimuffins.
De groeten van Ben
pi_8042068
Wat een kuttitel
pi_8042189
Wafels!!! zelfgemaakt dan
Mijn mama bakte die altijd om te trakteren voor mij, was altijd een succes!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 22 januari 2003 @ 09:46:33 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_8042214
Dit:

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 22 januari 2003 @ 09:46:37 #10
19242 yavanna
Results may vary.
pi_8042217
~Cheer up, the worst is yet to come.~
  woensdag 22 januari 2003 @ 09:47:49 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_8042232
Mijn moeder heeft ooit een keer clowntjes voor me gemaakt.

Eerst van die cakejes bakken in zo'n vormpje (papier)

En dan hoedjes knippen en met smarties en dropveter neusjes, oogejs en mondjes maken

Errug leuk!!!

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 22 januari 2003 @ 09:54:52 #12
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_8042329
lieveheersbeesjes maken van een doosje smarties
  woensdag 22 januari 2003 @ 10:40:48 #13
30488 coolbabe
My little pwny
pi_8042965
Om kinderen van welke leeftijd gaat het?
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_8043022
Kinderen tussen de 4 en 6 jaar
  woensdag 22 januari 2003 @ 10:48:21 #15
30488 coolbabe
My little pwny
pi_8043077
Bananenmeisje
Nodig:
- twee sinaasappelpartjes (vers of van suikergoed of gekleurde drop)
- een banaan
- drie cocktailprikkers
- kleine snoepjes
- crêpepapier, naald en draad
- dubbelzijdig plakband
- watervaste viltstift
- dun lint

Werkwijze:
Bevestig met een cocktailprikker de sinaasappelpartjes aan weerskanten van de banaan op een derde van de bovenkant. Breek eventueel een stukje van de cocktailprikkers af.
Plak de snoepjes op de plaats van de ogen met een stukje dubbelzijdig plakband.
Knip een reep crêpepapier, breedte circa 10 cm. lengte circa 30 cm.
Rimpel het papier aan de bovenkant met een dubbele draad tot het met een kleine overslag om de banaan past. Hecht de draad stevig af. Breng dubbelzijdig plakband aan op de rimpelrand en bevestig het rokje om de banaan.
Knip een smallere rand crêpepapier en rimpel deze op dezelfde wijze. Bevestig de gerimpelde bovenkant rand als hoed bovenop de banaan, rondom de steel. Hecht de draad stevig af.
Trek de andere kant van de rimpelrand naar beneden en bind er een lintje omheen. De hoed zal nu mooi bol staan en de steel steekt er parmantig uit.
Teken met viltstift een gezicht op de schil.
Bananenmannetje: bevestig het rokje net zoals de hoed om het lijfje (dus omgekeerd) en trek de andere kant naar beneden. Bind hier een lintje omheen en de pofbroek is klaar.

Verrassingsbroodjes
Nodig:
- witbroodmix of bruinbroodmix
- appel, perzik of andere vruchten
- ham, kaas

Werkwijze:
Bereid het deeg voor kleine broodjes, zoals op de verpakking van het broodmix wordt aangegeven. Vorm de broodjes, maar stop in elk broodje een stukje fruit, ham of kaas of een combinatie ervan.
Laat de broodjes nog een keer rijzen onder plasticfolie of op de bakplaat. Bak ze gaar in de oven, zoals op de verpakking staat beschreven. Bestrijk ze vlak voor het eind van de baktijd met een beetje water en bestrooi ze eventueel met geraspte kaas, wat bloem, maanzaad of sesamzaad.
Niemand weet wat er in de broodjes zit.... maar ruilen mag natuurlijk!

Worstpakjes
Nodig:
- diepvriesbladerdeeg
- lange knakworst uit blik of vacuüm pak
- eigeel en een kwastje

Werkwijze:
Er zijn verschillende manieren om een knakworstje te verpakken.
Droog de worstjes eerst goed af.
1. Rol de worstjes gewoon in een plakje deeg. De uiteinden mogen een stukje uitsteken.
2. Leg een worstje diagonaal op de punt van een plakje deeg en rol het op. Vouw de buitenste punten een slag terug als een soort manchetje.
3. Snijd reepjes van het deeg. Rek ze een beetje uit en vouw ze als een spiraal om de worstjes.
4. Zet een worstje rechtop in het midden van een plakje deeg. Vouw het plakje deeg als een parachuutje omhoog.
Snijd reepjes van een ander plakje deeg en gebruik deze als een lintje om het parachuutje bij elkaar te houden.

Plak zo nodig het deeg vast met een beetje eigeel. Bestrijk de worstpakketjes met eigeel. Verwarm de oven voor op 225 C en bak de pakjes in circa 20 minuten gaar en bruin. Deze pakjes zijn zowel warm als koud lekker.

Kaaspoppetjes
Nodig:
- een groter vierkantje kaas
- per poppetje 5 cocktailprikkers
- 2 kerstomaatjes
- de top van een dikker augurk
- twee kleinere vierkantjes kaas

Werkwijze:
Steek aan weerskanten van het grote blokje kaas een cocktailprikker met een kerstomaatje. Dat zijn de armen. Steek aan de bovenkant een halve cocktailprikker met het stukje augurk. Dat is het hoofd. Steek aan de onderkant van het grote blokje kaas twee cocktailprikkers met de kleinere blokjes kaas. Dat zijn de voeten.

Popcornmutsen
Nodig:
- maïskorrels (speciale popcornmaïs)
- olie
- hoge pan met deksel
- zout
- aromazout
- paprikapoeder
- kerrie
- grote vellen knutselkarton
- lijm
- maïshalmen (andere halmen mogen ook)
- elastiek

Werkwijze:
Verdeel de maïs in gelijke delen, afhankelijk van de hoeveelheid smaken die u wilt maken. Verhit wat olie in de pan. Voeg maïskorrels toe en doe direct het deksel op de pan. Wacht tot de eerste korrels poffen en schud de pan dan om, zodat ook de andere korrels aan de beurt komen. Als er niets meer poft, kan de pan geopend worden. Strooi er meteen een beetje zout en een van de andere smaakstoffen op. Pof alle korrels op deze wijze.
Maak van het knutselkarton punthoeden. Knip de bovenste punt eraf en lijm er een bosje halmen in als pluim. Bevestig elastiek aan de onderkant. Vul de hoeden met popcorn in verschillende smaken.

Ballonsurprises
Nodig:
- ballonnen
- lint
- kleine plastic of cellofaanzakjes
- snoep
- drop
- lint
- dikke naald
- naamkaartjes

Werkwijze:
1. Blaas een aantal ballonnen op en knoop ze stevig dicht. Vul zakjes met klein snoepgoed en strik ze vast met lint. Bevestig ze met een langer lint aan de ballonnen.
2. Rijg grote droppen of spekjes aan een lint. Bevestig het lint aan een ballon.
3. Om het allemaal nog feestelijker te maken, kan aan elke ballon een kaartje met de naam van het kind worden gehangen.

Dit zijn leuke traktaties om als uitnodiging voor een kinderfeest te dienen of om aan de kinderen mee naar huis te geven aan het eind van een feestelijke dag.

Verrassingspakketjes
Nodig:
- halve wc-rolkokers
- kleine snoepjes
- crêpepapier
- lint
- gekleurde kaartjes

Werkwijze:
Vul de kokertjes met snoep. Rol ze als een toffee in een stuk crêpepapier. Twee kleuren op elkaar staan heel mooi.
Vouw de uiteinden van het papier om en bind ze stevig dicht met lint.
Lijm een snoepje op de papiervouw.
Bind een lintje aan een kaartje (met naam, datum of wens) en strik het om het kokertje.

KAASMUIZEN

Nodig:
- Kaasblokjes (eventueel kant en klaar gesneden en verpakt)
- Rozijnen
- Pepsels (zoutstengels)
- Chips

Werkwijze:
Leg het kaasblokje als ruitvorm voor je op het werkblad. Duw in de achterste punt een pepsel (staart) en in beide zijden voor de voorste punt een halve rozijn (ogen). Achter ieder oog maak je met een aardappelschilmesje een inkeping. Hierin stop je een chip als oor. In het begin zullen de pepsels en chips soms breken, je moet er even handigheid in krijgen. Zorg er daarom voor dat de kaas niet te koud en dus te hard is.
Voor het maken van 25 muizen ben je ongeveer een half uur kwijt.

Bewaren:
Maak de muizen zo kort mogelijk van te voren. Zet ze op een schaal en bedek ze met folie. Houd er rekening mee dat één muis als veel plaats inneemt op het blad. Het beste kunnen ze tot kort voor het gebruik in de koelkast gezet worden, omdat de chips en pepsels snel zacht worden.

KAASBLOEMEN

Nodig:
- Dikke plakken kaas (1 cm)
- Aluminiumfolie
- Gekleurd karton
- Plakband
- Satéprikkers

Werkwijze:
Allereerst snijd je rondjes uit de kaas. Je kunt ze ook uitsteken met een servetring of een glaasje. Zo heb je meteen de juiste vorm en grootte. De rondjes inpakken met aluminiumfolie. Teken op het gekleurde karton bloemen (diameter 9 cm) en knip ze uit. Leuk voor de kinderen om zelf te kunnen doen. Met wat plakband, eventueel tweezijdig, plak je het kaaspakketje op de bloem.
Gebruik hiervoor geen lijm, dit zou tussen de folie en de kaas kunnen komen. Ten slotte maak je met behulp van de satéprikker een bloemsteel. Zaag van te voren wel het scherpe puntje van de prikker af.
Als blad aan de steel kun je nog een reep paprika of een augurk aan de satéprikker rijgen.

Bewaren:
De bloemlollies kun je makkelijk een dag van te voren maken en in een koele kamer bewaren. Liever niet in de koelkast, want wanneer er vocht op het karton komt, is het mooie eraf.

LOCOMOTIEF EN WAGON

Nodig voor de locomotief:
- Kaas
- Cocktailprikkers
- Worteltjes
- Peterselie
- Vlaggetje

Werkwijze:
Snij eerst rechthoekige en vierkante stukjes kaas. Prik het vierkantje met behulp van het vlaggetje bovenop één van de uiteinden van het rechthoekige stukje kaas. In het voorste gedeelte duw je met een puntig mesje een toef peterselie in de kaas (rook). Aan de zijkanten bevestig je met cocktailprikkers de van schijfjes wortel gemaakte wielen.

Nodig wagon:
- Zwart karton
- Lijm
- Gekleurd papier
- Viltstiften
- Doosje rozijnen of doosje smarties

Werkwijze:
Pak ieder doosje in een gekleurd papiertje en teken aan beide zijkanten wat raampjes. Knip uit het karton vier wielen en plak deze opzij van het wagonnetje. Leg op een groot dienblad een vel wit tekenpapier en teken hierop een eenvoudige rails. Prik met een cocktailprikker de wagonnetjes vast aan de eerder gemaakte locomotief en plaats deze twee-aan-twee op de rails.

MELOENBOOT

Nodig:
- Schijven ongeschilde meloen van ongeveer 3 cm breed.
- Satéprikkers
- Plakjes rauwe ham
- Rozijnen
- Kersen op sap

Werkwijze:
Rijg de ham aan een satéprikker. Doe de ham bovenaan dubbel door het stokje en zet het aan de onderkant vast met een rozijn. Zo kan het geheel niet naar beneden zakken. Zet de satéprikker daarna in de meloenschijf. Versier het bootje aan beide uiteinden met een kers op een satéprikker. Maak de kinderen tijdens het eten wel attent op deze twee prikkers. Zorg voor servetjes.

Bewaren:
Kort voor het gebruik klaarmaken in verband met het uitdrogen van de ham en het sapverlies van de meloen. Leg onder de bootjes wat servetten op de schaal, folie erover en in de koelkast bewaren.

GEVULDE KOMKOMMER

Nodig:
- Komkommer
- Diverse soorten paté of monchou
- Papieren cakevormpjes en parasolletjes

Werkwijze:
Was de komkommer, verdeel deze in stukken van drie à vier cm en hol ze uit met een appelboor. Vul de uitholling op met paté of monchou. Zet de gevulde stukken rechtop in een papieren cakevormpje. Steek bovenin een parasolletje.

Bewaren:
Kort van te voren klaarmaken en in de koelkast zetten.
Reken voor twintig stukjes op een half uur bereidingstijd.

KEUKENROL-KROKODIL
Met spelelement

Neem een keukenrolkoker en verf deze groen.
Knip aan een uiteinde 2 keer een driehoek weg, tegenoverliggende zijden, zodat een bek ontstaat.
Plak er vier grote witte tanden in.
Twee grote ogen op de kop plakken (zogenaamde Donald Duck ogen).
Nu maak je een klein gaatje in het midden van de koker aan de onderkant.
Trek hier een draadje door en maak een knoopje aan het uiteinde zodat het draadje vastzit binnenin de koker.
Aan het uiteinde van het draadje dat nu onder je koker hangt knoop je een houten kraal.
Zorg dat het draadje de goede lengte heeft want de grap van deze 'suprise' is dat je moet proberen de kraal in de bek van de krokodil te vangen.
De traktatie stop je in de koker. Succes verzekerd !!

Dit idee werd toegestuurd door Marilene Beckers

MANDARIJNENCHINEES

Nodig:
- Mandarijnen
- Papieren parasolletjes
- Dropveters
- Draadje wol

Werkwijze:
Van drie stukjes dropveter maak je een vlecht die je vastbindt met een draadje.
Je kunt ook één lange, ongevlochten dropveter nemen.
Prik de vlecht met het parasolletje boven in de mandarijn. Teken als gezichtje twee schuine
streepjes voor de ogen, de neus en de mond.
Door de vette schil gaat dit tekenen wel eens lastig.

KETTING

Nodig:
- Lange dropveters
- Memoclips
- Gekleurde papieren bekertjes
- Plastic folie
- Zoutjes in de vorm van ee ring

Werkwijze:
De ene helft van de traktatie bestaat uit een dropveter met daaraan een platic memeclip.
In een zakje te koop bij de supermarkt, warenhuis of kantoorboekhandel.
Het clipje dient als sluiting van de ketting en is tevens een leuk cadeautje.
De andere helft van de traktatie is het papieren bekertje met de chipjes.
Deze afdekken met folie.
Na het uitdelen kan de klas zelf een ketting rijgen.

STOKBROODHAPJE

Nodig:
- Stukken stokbrood van zes centimeter
- Blik met knakworstjes
- Zilveruitjes
- Cocktailprikkers

Werkwijze:
Hol het stuk stokbrood een beetje uit en steek door de verkregen opening een knakworstje.
Prik ter versiering bovenop het broodje drie uitjes.
Hoe verser het brood des te beter kun je het met een mes uithollen.
Bij deze traktatie geldt wel: Maken en zo snel mogelijk opeten, anders droogt het brood uit.

SNEEUWPOP

Nodig:
- Witte marsh-mellows
- Krentjes
- Satéprikkers
- Drop jojo's
- Een zakje kokintjes

Werkwijze:
Prik voor het lijf van de sneeuwpop twee marsh-mellows aan een prikker.
Duw in het bovenste snoepje twee krenten als ogen.
Als hoedje gebruik je de drop jojo's met daar bovenop twee kokintjes.
Je kunt de sneeuwpoppen in een soort sneeuwlandschap zetten.
Denk hierbij aan een bloemkool of een met folie overtrokken stuk oase.

asjeblieft

Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_8043114
Kinderen uit mijn klas schaamden zich altijd dood als mama weer crea-bea was geweest met eten. Doe maar een bak met zuurtjes/dropjes/toffees en ze zijn allemaal blij hoor.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!fossiel woensdag 22 januari 2003 @ 10:51:20 #17
2628 Karin
pi_8043121
Ik heb eventjes de topictitel aangepast, zo is het wat duidelijker.

Volgens mij hoorde ik Lois over een boek over tractaties die ze besteld heeft, misschien heeft zij ook nog leuke recepten.

Jubileum moderator woensdag 22 januari 2003 @ 12:17:15 #18
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_8044709
coolbabe !

*topic opslaat*

Ik heb inderdaad een boek besteld over kindertractaties omdat het mij volledig aan creativiteit ontbreekt.
Zodra ik het binnen heb zal ik wel wat recepten overtikken.

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_8044753
Bij mij in de klas worden meestal zakjes chips getracteerd... .

Leuke uitschieters:

- Zelfgemaakte milkshake
- Mandarijn aangekleed als koning (kind is 6 jan. jarig)
- Luchtballon, gemaakt van plasic bekertje, rietjes en daar een ballon tussen geklemd. Bekertje vullen met iets lekkers.
- Cake, waar de kinderen zelf slagroom op mogen spuiten.

Ik tracteerde vroeger altijd een mandarijn met een donald-duck-kauwgum erop geplakt

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  FOK!fossiel woensdag 22 januari 2003 @ 12:22:45 #20
2628 Karin
pi_8044804
Mijn opa heeft een keer op mijn verzoek oliebollen staan bakken om te tracteren (ben in februari jarig ). Was ook erg geslaagd
  woensdag 22 januari 2003 @ 13:37:54 #21
43730 Daaniejelluh
Zo voelt 't dus...
pi_8046241
Een ijsbekertje met spekjes erin...
pi_8046253
softijs
Billie Holiday is Lady Day!
pi_8046287
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 12:22 schreef Karin het volgende:
Mijn opa heeft een keer op mijn verzoek oliebollen staan bakken om te tracteren (ben in februari jarig ). Was ook erg geslaagd
Coole opa heb jij dan!!!!

Ik had altijd een onwijs grote snoeptrommel mee naar school... werkt ook.

pi_8047177
Mijn moeder was vroeger een keer zo gek om van brooddeeg alle letters van de kinderen uit mijn klas te maken met een poppetje erop, die dan geschilderd en gelakt met een doosje rozijntjes eraan.

Maarja, we hebben niet allemaal zo'n moeder.

TA! RA! NIS!
pi_8047376
Toen ik klein was werden er vaak van die mini-doosjes rozijntjes getrakteerd.

Of dat in 2003 nog 'kan', dat weet ik verder niet. De tijden zijn veranderd. Maar in ieder geval is het, naast dat het best o.k. smaakt, makkelijk, relatief goedkoop en gezond.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')