abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zondag 9 februari 2003 @ 01:31:12 #101
10710 gday
propria cures
pi_8361185
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op zondag 9 februari 2003 01:29 schreef Light het volgende:
Een beetje zoeken op Google doet mij vermoeden dat kronar Noors is.
Dat zou goed kunnen, inderdaad. Noors lezen kan ik wel, maar voor Noorse meervoudsregels moet je niet bij mij aan komen kloppen .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8363329
quote:
Op zondag 9 februari 2003 01:14 schreef gday het volgende:

[..]

.. en Noorwegen (en Estland en IJsland en tja.. volgens mij ook de Faröer Eilanden).

Weet ik, maar dat is niet relevant omdat die landen niet in de EU zitten
  maandag 10 februari 2003 @ 14:31:14 #103
10710 gday
propria cures
pi_8388039
quote:
Op zondag 9 februari 2003 09:38 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Weet ik, maar dat is niet relevant omdat die landen niet in de EU zitten

Oja, vandaar dat je Noorwegen niet noemde .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
pi_8419448
niet vergeten..maar wou het nog wel even zeggen
Bedankt voor dat ingescande boekje . Vond het erg interessant om te lezen! Zoals ik alles nu gehoord en gelezen heb zijn er eigenlijk weinig nadelen te ontdekken. Misschien een laatste vraag. Zijn er ook nadelen om daar te wonen?! (in vergelijking met Nederland vooral).

En dan nu de volgende stap..er daadwerkelijk heen..eerst maar eens op vakantie naar Zweden om te zien hoe het er ECHT is

alleen met wie..

pi_8419616
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:40 schreef Echoes het volgende:

En dan nu de volgende stap..er daadwerkelijk heen..eerst maar eens op vakantie naar Zweden om te zien hoe het er ECHT is

alleen met wie..

Bekend probleem. Gewoon alleen gaan kan, maar dat kan ook heel saai uitpakken. En 't is duur Ik wil eigenlijk gewoon met een auto gaan rondrijden, maar 'k heb al moeite om per maand genoeg over te houden om een auto te kunnen betalen....
pi_8419866
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:40 schreef Echoes het volgende:
. Zijn er ook nadelen om daar te wonen?! (in vergelijking met Nederland vooral).
Nadelen:

*Koude winters met veel sneeuwval in grote delen van dit uitgestrekte land. Met name de kleine dorpjes op het platteland zijn in de winter tamelijk geisoleerd.

*Grote gebieden zijn nauwelijks bevolkt en het kan lang duren voordat je het volgende dorpje tegenkomt. Zeker in het Noorden

*Lang donker in de winter. Dit kan erg deprimerend zijn.

Maar Zweden is na Noorwegen het beste land om in te leven, ten minste volgens die VN Index voor levensomstandigheden. Het heeft een hoge levensstandaard, de sociale voorzieningen en infrastructuur zijn er uitstekend. Kortom: de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

pi_8421203
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:47 schreef Light het volgende:
[..]
Bekend probleem. Gewoon alleen gaan kan, maar dat kan ook heel saai uitpakken. En 't is duur Ik wil eigenlijk gewoon met een auto gaan rondrijden, maar 'k heb al moeite om per maand genoeg over te houden om een auto te kunnen betalen....
Inderdaad beetje rondtouren lijkt mij het leukste..is voor (zulk soort) vakanties daar ook het beste denk ik.
Geld is voor mij gelukkig niet zo'n probleem, alleen moet ik wel eerst me rijbewijs eens halen want dat schiet niet echt op. 25 feb mag ik het WEER proberen

Wat zou zo'n vakantie eigenlijk kosten ongeveer. Laten we zeggen 3 weken rondtrekken met een auto en tent en 2 personen?!
2000 Euro?! Iemand enige idee..?

dinsdag 11 februari 2003 @ 20:52:32 #108
10710 gday
propria cures
pi_8421308
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:57 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Nadelen:

*Koude winters met veel sneeuwval in grote delen van dit uitgestrekte land. Met name de kleine dorpjes op het platteland zijn in de winter tamelijk geisoleerd.

*Grote gebieden zijn nauwelijks bevolkt en het kan lang duren voordat je het volgende dorpje tegenkomt. Zeker in het Noorden

*Lang donker in de winter. Dit kan erg deprimerend zijn.

Maar Zweden is na Noorwegen het beste land om in te leven, ten minste volgens die VN Index voor levensomstandigheden. Het heeft een hoge levensstandaard, de sociale voorzieningen en infrastructuur zijn er uitstekend. Kortom: de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

De 3 nadelen die je noemt, hoeven mijns inziens niet voor iedereen per se nadelen te zijn. De eerste 2 punten bijvoorbeeld vind ik zo gek nog niet .
pi_8421877
inderdaad..hey Gday nog bedankt voor dat boekje wat je hebt ingescand (zie paar replies hierboven)
  dinsdag 11 februari 2003 @ 21:15:04 #110
10710 gday
propria cures
pi_8421952
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 21:12 schreef Echoes het volgende:
inderdaad..hey Gday nog bedankt voor dat boekje wat je hebt ingescand (zie paar replies hierboven)
Geen dank .
pi_8421962
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 20:52 schreef gday het volgende:

[..]

De 3 nadelen die je noemt, hoeven mijns inziens niet voor iedereen per se nadelen te zijn. De eerste 2 punten bijvoorbeeld vind ik zo gek nog niet .

Voor jou is het misschien geen nadeel, maar koude winters met veel sneeuw vind ik toch niet optimaal
pi_8422553
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 20:48 schreef Echoes het volgende:

[..]

Inderdaad beetje rondtouren lijkt mij het leukste..is voor (zulk soort) vakanties daar ook het beste denk ik.
Geld is voor mij gelukkig niet zo'n probleem, alleen moet ik wel eerst me rijbewijs eens halen want dat schiet niet echt op. 25 feb mag ik het WEER proberen

Wat zou zo'n vakantie eigenlijk kosten ongeveer. Laten we zeggen 3 weken rondtrekken met een auto en tent en 2 personen?!
2000 Euro?! Iemand enige idee..?

Volgens www.routenet.nl is Enschede - Stockholm al ruim 1200 km. Bij een verbruik tussen 1:10 en 1:12 ben je dus 100-120 liter benzine nodig. Da's dus iets van 120 euro. Voor de terugreis heb je ook zoiets nodig, dus da's al 250 euro (ik ben makkelijk met afronden). En in Zweden wil je natuurlijk ook nog rondrijden, dus ik denk dat je zo op 400 euro brandstofkosten kunt rekenen (en met wat geluk kun je daar ook bootkosten van betalen)

Dan houd je nog 1600 euro over om 21 dagen van te leven. Da's iets meer dan 76 euro per dag, voor 2 personen. Dus 38 euro per persoon. Dat lijkt me voldoende En dat gaat ook nog wel goed als de reiskosten iets hoger uitvallen dan gepland.

pi_8423428
ik zalles aan me ouders vragen hoeveeel vakantie ongeveer meestal kost zoal..
Eten kan je veel zelf meenemen (soep/macaroni dat soort dingen), en je moet ook nog de campingkosten meerekening. Toch ook al gauw zo'n 20-30 euro per nacht denk ik

en over de winters..ik heb nog nooit een echte winter meegemaakt eigenlijk, geen idee hoe dat is zoveel sneeuw enzo
Hier aan de kust sneeuwt het al helemaal zelden

pi_12211799
*zucht*

kennissen zijn net terug van vakantie Zweden. Mocht op zich wel mee, maar zat met me werk

Zweden

pi_14225553
hee hoo..
Ik ben nu weer wat verder met het plannen om er te gaan wonen en werken. Ik zit nu namelijk zonder vast werk om van rond te komen, heb geen huis of opleiding ofzo. Dus tis een beetje nu of nooit!

Nu dus maar snel werk enzo zoeken.. Als mensen nog ideeen, tips hebben ofzo kommaarop!

woensdag 29 oktober 2003 @ 19:55:14 #116
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_14231416
Ik zat net ff je topic door te pluize maar echt kicke plan
vind het knap dat je zo'n stap al op jonge leeftijd zet!

Mijn vader kwam vroeger altijd in zwede toen die nog leefde, kom wel een keertje langs want wil toch echt wel een keer zweden in het echt zien i.p.v de hele tijd te kwijle op die foto's

OJAAJOH?
pi_14236033
Ik liep vorig jaar met exact dezelfde ideeën in mijn hoofd. Deze zomer heb ik mijn droom om het land allereerst te bezoeken waargemaakt.

Ik ben samen met een vriend in de auto gestapt en gewoon gereden naar zweden en zien waar we uitkomen. De eerste dag vertrokken we vanuit omg. Arnhem rond 0600 uur. We namen de route via Bremen, Hamburg, waar we bij Puttgarden de boot namen van 45 minuten om in Denemarken te komen. Denemarken leek veel op Nederland met al haar akkervelden alhoewel het wat glooiender is.
Via Kopenhagen met de Öresund-brug de grens met Zweden overgestoken waar je in de grote stad Malmö aankomt. Onze eerst nacht hebben we vrij gekampeerd in de natuur (wat in Scandinavië mag) vlakbij een dorpje bij Lund. We hadden toen een reis van zo'n 11 uur erop zitten met een kleine 900 km.

Tweede dag zijn we gereden naar een camping niet ver van Stockholm. De camping stond in Mariefred (waar Rebecka Liljeberg in het echt heeft gewoond en in de film Fucking Ĺmĺl ook) Leuk dorpje waar we onderweg in de middle of nowhere nog een eland zagen op 6 meter afstand van de auto met haar jong . De volgende dag hebben we de hele dag genomen om Stockholm te bezichten. Echt de mooiste stad die ik ooit heb gezien met al haar oude gebouwen en schitterende straatjes.

Dag 3 vertrokken we verder naar boven richting de bekende provincie Dalarna met haar Siljan-meer. Echt een mooie natuur daar. Ik merkte ook elke dag dat de natuur steeds anders werd en dus niet helemaal volstond met naaldbomen. We kwamen aan naar weer een dag van zo'n 600 km te hebben gereden vlakbij de grote stad Östersund. 's Nachts werd ik wakker van de kou en toen ik m'n ogen open deed zag ik daglicht. Ik had gerust een boek binnen in de tent kunnen lezen zo licht als het was om 4 uur 's nachts.

Nu we rond midden-zweden zaten en al een heel eind hadden gereden moesten we nadenken of we niet te krap zaten met geld. Dus besloten we de grens met Noorwegen over te steken. En die weg naar de grens toe was het mooiste wat ik heb meegemaakt. De natuur, de uitgestrekte gebieden, de kleine bergen, de kabbelende riviertjes: schitterend! Ik zou hier gaan wonen later, dacht ik. We kwamen misschien om de 10 minuten een auto tegen verder was er helemaal niets, totale stilte.

Meteen toen we Noorwegen binnen reden zagen we een directe verandering van omgeving. Rotsen werden grover en de wegen smaller. Geiten met bellen om de nek liepen en sliepen werkelijk langs de weg op nog geen meter afstand van de auto.
Die dag langs Trondheim gereden en weer terug naar beneden waar we uiteindelijk sliepen een paar honderd km onder Trondheim.

De dag die daar op volgde was ongekend mooi. We kwamen bij de fjorden en tussen de hoogste bergen van Noorwegen op zo'n 2200 meter. We klommen en klommen met de auto en de ene verbazing na de ander diende zich aan. De climax kwam op de punt van de berg met haar eeuwige sneeuw. Alsof je op de maan staat, zo ziet het landschap eruit. Kaal zonder bomen en alleen maar afgesleten rotsen en grove stenen. We kampeerde op een hele mooie camping van 4 sterren voor een hele schappelijke prijs van 110 kronen.

Een verdere daling richting Nederland en we kwamen uit in Oslo. We zochten daar een camping uit in de buurt en die dag daarop besloten we Oslo te inspecteren. Ook een mooie stad maar het zag er ook deels verpauperd uit. Wijken met bouwwerkzaamheden en buurten waar je 's nachts liever niet komt. Nee, Stockholm was voor mij duidelijk mooier.

Eenmaal weer vertrokken en je weet dat je Zweden weer in moet rijden om naar huis te kunnen. We reden richting Karlstad en keken nog even rond met de auto maar besloten al gauw te vertrekken naar mijn geliefde plaats Ĺmĺl. Het was groter dan ik dacht en leek zelfs een klein stadje. Ik wilde bijna nog overnachten daar maar er was iets teveel industrie rondom de camping die al propvol was.
We pakte uiteindelijk een camping waar toevalligerwijs de mede-eigenaar een Nederlander is. Praatte dus erg makkelijk en het was erg prettig om daar te overnachten.

De volgende dag bezochten we de stad Trollhättan waar de opnames zijn gemaakt van Fucking Ĺmĺl. Ik heb de school van binnen bekeken, foto's gemaakt en ook nog even over de brug heen gelopen die een rol had in deze prachtfilm. Er stond zelfs een tekst op die brug in het Nederlands op van ene Suzan die het ook helemaal gek was van die film.

Camping gezocht in omg. van Göteborg waar we de dag daarop de stad zelf zouden bezoeken. Echt een leuke en mooie stad met veel jonge mensen. Wist je trouwens dat de kanalen in Göteborg zijn gegraven door de Nederlanders en Duitsers in de 17de eeuw? Leuke dag gehad.

De laatste dag was aangebroken. We hadden gepland om een camping te zoeken vlakbij Malmö om die stad nog even te bezoeken maar het steeds weer op- en afbreken van die tent en zelf eten klaarmaken begon ons een beetje tegen te zitten vandaar dat we besloten om vanaf Göteborg in één keer door te rijden naar huis. We besloten dat rond 17.30 uur en kwamen rond 3 uur thuis met 1100 km op de dagteller. Zelfde route weer terug genomen als heen, eerst de brug, Denemarken door, met de boot, in Duitsland lekker gassen en voor je het weet zit je al weer in Nederland. We hadden binnen 11 dagen zo'n 6000 km gereden door bergen, wilde bossen, strakke snelwegen en tunnels van bijna 7km lang. Een hele ervaring zo met z'n tweeën maar wel ongelooflijk mooi.
Ik ga zeker weer terug en zoals ik er nu nog steeds na ruim een jaar aankijk wil ik er nog steeds gaan wonen.

pi_14242066
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 19:55 schreef hellmondunited het volgende:
Ik zat net ff je topic door te pluize maar echt kicke plan
vind het knap dat je zo'n stap al op jonge leeftijd zet!
Ik ben nog niet weg, moet echt nog zoooveel regelen wil het echt door gaan. Het moet wel lukken natuurlijk.

Ik heb hier nu toch niets. Ben 21 en wordt tijd om uit huis te gaan. Hier zijn amper huizen en banen te vinden heb ik het idee. Hoop dat het daar wat makkelijjker is.
Ben nu beetje begonnen met de taal (me meoder heeft ooit cursus gedaan). Maarje ligt echt dubbel om die uitspraken

Quasar, bedankt voor je reactie! Erg leuk om te lezen! Hoe was je heen? Met een tent?

pi_14242083
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 09:49 schreef Echoes het volgende:

[..]

Ik ben nog niet weg, moet echt nog zoooveel regelen wil het echt door gaan. Het moet wel lukken natuurlijk.

Ik heb hier nu toch niets. Ben 21 en wordt tijd om uit huis te gaan. Hier zijn amper huizen en banen te vinden heb ik het idee. Hoop dat het daar wat makkelijjker is.
Ben nu beetje begonnen met de taal (me meoder heeft ooit cursus gedaan). Maar je ligt echt dubbel om die uitspraken

Quasar, bedankt voor je reactie! Erg leuk om te lezen! Hoe was je heen? Met een tent?

donderdag 30 oktober 2003 @ 09:57:53 #120
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_14242274
Echt gaaf, ik loop (heel ver in mijn achterhoofd) ook met zo'n plan rond, het is alleen dat ik nogal gehecht ben hier (vrienden/innen enzo)
Maar goed als ik een vriendin heb die ook wel mee zou willen gaan, tja dan denk ik dat ik ook nog wel eens de stap zou willen zetten, maar dan zit ik nog te twijfelen tussen Noorwegen en Zweden, maar goed ik heb nog 2 jaar voordat ik klaar ben.
Maar goed ik ben benieuwd wat je gaat doen.

offtopic, jou site is echt super cewl

To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_14243662
Ja we gingen met een 3 persoons-tent met gescheiden cabines. Erg makkelijk op te zetten. Zorg wel dat je tent goed dicht zit want de hoeveelheid muggen en andere steekbeestjes is veel groter dan hier.

Zorg voor goed anti-mug spul want we hadden avonden (dan komen ze op je af) dat je geen seconde stil kon zitten zoveel muggen dat er waren. We hadden op een gegeven moment ook nog last van grote rode kevers en zelfs naaktslakken die onze tent binnen drongen.

pi_14247034
muggen ben ik wel gewend. Ik reageer er niet zo erg op gelukkig. Mijn moeder wordt altijd helemaal lek gestoken en ik heb nergens last van

Alleen nu het volgende. Wat moet je als eerste doen? Werkvergunning aanvragen, dan werk en dan een woning? Of andersom eerst een woning en dan werk in de buurt zoeken?

Of zijn er nog meer stappen die ik vergeet

pi_14247257
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 13:16 schreef Echoes het volgende:
muggen ben ik wel gewend. Ik reageer er niet zo erg op gelukkig. Mijn moeder wordt altijd helemaal lek gestoken en ik heb nergens last van

Alleen nu het volgende. Wat moet je als eerste doen? Werkvergunning aanvragen, dan werk en dan een woning? Of andersom eerst een woning en dan werk in de buurt zoeken?

Of zijn er nog meer stappen die ik vergeet

De grootste kans op een goed antwoord kan je vinden op www.zwedenweb.com Via zoeken zijn er vast topics te vinden die over jouw vraag gaan.
pi_14249728
jah ik had er al wel een beetje rond gekeken. Zal ff goed zoeken nog
pi_14273671
hmm, mij is nog niet helemaal duidelijk of je nu een werkvergunning nodig hebt of niet. De ene keer lees je wel, de andere keer niet omdat het een EU land is. Dan is het niet nodig.

Belangrijkste is denk ik om nu een infopakket aan te vragen en Zweeds te leren. Er zijn wel een hoop banensites maar da's vrijwel allemaal in het Zweeds..

abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')