abonnement Unibet Coolblue
pi_8013173
Ik wil naar Zweden op vakantie, en lijkt me zelfs wel leuk om er te gaan wonen voor een jaar ofzo.
Vroeger (6-7 jaar terug) gingen we bijna ieder jaar daarheen op vakantie. Vond het echt super..mooie bossen, Elanden kijken..veel rust en natuur.
Maar ik heb alleen geen zin om in me eentje te gaan
  maandag 20 januari 2003 @ 20:35:50 #2
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_8013202
op jou kosten?
852002IWASTHERE
  maandag 20 januari 2003 @ 20:46:03 #3
43730 Daaniejelluh
Zo voelt 't dus...
pi_8013422
Is het leuk daar voor een meid van 17?!?!
  maandag 20 januari 2003 @ 20:48:13 #4
38338 Bogusje
Het binnestebuitenbeentje
pi_8013470
Ik loop ook al een poosje met hetzelfde idee, alleen hoe zou het daar zitten met werk enzo
Voor een ict'er in mijn geval, ik heb wel eens gezocht maar kon niet echt sites vinden waar dat soort dingen op stonden.
pi_8013573
vind het prima > waarneer gaan we
Wat heb je tegen ambtenaren? Ze doen toch niks!
  maandag 20 januari 2003 @ 21:07:51 #6
31568 Solane
Het blijft niet zoals het is..
pi_8013865
Een soort van werkvakantie lijkt me wel wat!
pi_8022491
zow ook nog reacties haha.
Of het leuk is voor een meid van 17? Net waar je interesses liggen denk ik
Voor mij is het leuk omdat je daar lekker kan wandelen enzo..Tis wat minder toeristisch (dat ik er was tenminste vroeger). En als ik ergens een hekel aan heb ik het (massa) toerisme.

Over ICT daar weet ik niet. Iemand uit me klas kwam laatst met www.hyperisland.se. Schijnt onwijs goede grafische opleiding te zijn. Maar kwa werk weet ik niet.

vind het prima > waarneer gaan we
Een soort van werkvakantie lijkt me wel wat!

Maar dan gaan we maar met z'n allen

  dinsdag 21 januari 2003 @ 19:01:45 #8
43730 Daaniejelluh
Zo voelt 't dus...
pi_8032395
Hmm nou ik geloof dat ik het toch wat zuidelijker ga zoeken!!
pi_8033993
haha tjah, voor het weer hoef je het ook niet te doen
Volgens mij nog slechter dan hier vaak...
pi_8034023
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 10:48 schreef Echoes het volgende:
Maar dan gaan we maar met z'n allen
Heel Fok!? Lijkt me leuk. Het lijkt me zeer kewl om een jaar in een ander land te wonen. Maar ik heb ook nog een studie waar ik aan moet denken.
Don't think you are. Know you are.
pi_8034029
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 19:01 schreef Daaniejelluh het volgende:
Hmm nou ik geloof dat ik het toch wat zuidelijker ga zoeken!!
Dat lijkt me een goed plan. Nog iemand nodig om mee te gaan ?
pi_8043502
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 20:25 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Dat lijkt me een goed plan. Nog iemand nodig om mee te gaan ?


Offtopic
pi_8106481
Heb een paar weken in Zweden gewoond in het midden ervan plaatsje heette er Vikmanshyttan vlakbij Borlange.
Het is er erg mooi met veel bossen en meren,erg rustig ik denk daar te rustig voor ons Hollanders om er voorgoed te gaan wonen.
vooruit nu rood witten vooruit PSV.
pi_8131577
owja, wat leuk!

Waarom ben je er weg gegaan. En hoezo ging je daar wonen etc..

pi_8131598
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 20:49 schreef chelloboy het volgende:
Heb een paar weken in Zweden gewoond in het midden ervan plaatsje heette er Vikmanshyttan vlakbij Borlange.
Het is er erg mooi met veel bossen en meren,erg rustig ik denk daar te rustig voor ons Hollanders om er voorgoed te gaan wonen.
Een paar weken gewoond? Heet dat niet gewoon op vakantie zijn?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_8135244
Deze zomervakantie waarschijnlijk 3 weken door Zweden trekken.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_8144829
oja tof...hoe? met auto en tent offe?
Op zich is een tent in Zweden niet altijd praktisch. Regent er vaak en kan er behoorlijk koud zijn soms.
En je mag met caravan wild kamperen daaro
pi_8144901
Zweden lijkt me heel mooi...zou er graag nog eens heen gaan. Wel jammer van de muggen in die gebieden trouwens....

Tent is misschien minder praktisch maar omdat Zweden juist als een van de weinige landen wildkamperen toestaat (maar over het algemeen wordt het bijna overal gedoogd als je het netjes doet) moet je van die mogelijkheid gebruik maken. Gewoon goede tent en goede slaapzak meenemen.

"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_8150658
inderdaad, alleen als het dagen achter elkaar regent wordt je niet blij in een tentje..helemaal als je verder wilt trekken en je moet steeds een natte tent inpakken
pi_8181437
Maar zijn er ook mensen die er willen gaan wonen, of die er hebben gewoond...zegges iets erover
pi_8183092
quote:
Op maandag 27 januari 2003 23:34 schreef Echoes het volgende:
oja tof...hoe? met auto en tent offe?
Op zich is een tent in Zweden niet altijd praktisch. Regent er vaak en kan er behoorlijk koud zijn soms.
En je mag met caravan wild kamperen daaro
Ben 5 keer in de zomervakantie naar Zweden geweest waarvan slechts 1 keer het enigszins geregend heeft. En die fabeltjes dat de temperatuur in de zomer in Zweden rond het vriespunt ligt zijn niet waar. Neem dat maar van mij aan.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_8185327
Jag vill till Sverige också
pi_8185334
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 12:46 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Ben 5 keer in de zomervakantie naar Zweden geweest waarvan slechts 1 keer het enigszins geregend heeft. En die fabeltjes dat de temperatuur in de zomer in Zweden rond het vriespunt ligt zijn niet waar. Neem dat maar van mij aan.


Het is gemiddeld zelfs 1 graad warmer

(In Stockholm vergeleken met Amsterdam)

  donderdag 30 januari 2003 @ 15:14:07 #24
10710 gday
propria cures
pi_8185472
quote:
Op maandag 20 januari 2003 20:48 schreef Bogusje het volgende:
Ik loop ook al een poosje met hetzelfde idee, alleen hoe zou het daar zitten met werk enzo
Voor een ict'er in mijn geval, ik heb wel eens gezocht maar kon niet echt sites vinden waar dat soort dingen op stonden.
Ik heb zelf bijna anderhalf jaar in Zweden gewoond, tot ergens vorig jaar. Tijdens die periode heb ik ook in de ICT-sector gewerkt, als programmeurslaaf . In de periode dat er sprake was van verhuizen naar Zweden was dat nog erg in trek, want ik kreeg m'n baan in Zweden zelfs aangeboden . Hoefde niet te zoeken dus... maar vlak nadat ik weer in Nederland zat hoorde ik van oud-collega's dat het kantoor in mijn oude stad (Örebro, 200km ten westen van Stockholm, en 300km ten oosten van Oslo) opgedoekt werd. Dus, ook daar heeft de ICT sector (vanzelfsprekend) grote klappen moeten verwerken, en is de arbeidsmarkt erg krap.

2 sites waar je mee zou kunnen beginnen zijn:
- Arbetsförmedlingen (Zweedse equivalent van 't CWI)
- AltaVista

Zoek anders op Google naar "lediga jobb" ofzo.. maar dan krijg je wel voornamelijk Zweedse sites natuurlijk . Als er problemen zijn met de taal, kan ik daar wellicht ook wel mee helpen .

Maar goed, voor degenen die erover denken om naar Zweden te verhuizen: DOEN! Ik heb er geen moment spijt van gehad, en ik ga (vrijwel) zeker in de toekomst weer terugverhuizen (met heaven7 ). Moet alleen nog even m'n studie afronden en dat soort dingen...

Bezoek trouwens ook eens ZwedenWeb, en de fora van die site.

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  donderdag 30 januari 2003 @ 15:14:51 #25
10710 gday
propria cures
pi_8185479
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 10:51 schreef Echoes het volgende:
Maar zijn er ook mensen die er willen gaan wonen, of die er hebben gewoond...zegges iets erover
Just did. You're welcome .
quote:
Op maandag 27 januari 2003 23:34 schreef Echoes het volgende:
oja tof...hoe? met auto en tent offe?
Op zich is een tent in Zweden niet altijd praktisch. Regent er vaak en kan er behoorlijk koud zijn soms.
En je mag met caravan wild kamperen daaro
Ja, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden natuurlijk. Je mag inderdaad kamperen waar je wilt, maar alleen voor 1 nacht op dezelfde plek, en je mag uiteraard niks vernielen van de natuur op die plek .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  donderdag 30 januari 2003 @ 17:14:39 #26
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_8187716
in zweden worden leuke feesten gegeven.
Denk aan Hyperstate Het grootste en beste feest ooit in zweden!!
helemaal top. heb er een paar live sets van. MEGA GOED!!!.

Maar nee. Lijkt me niets om daar te gaan wonen.
Het is nogal koud daar

Kan je daar wel skien dan

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  donderdag 30 januari 2003 @ 18:07:08 #27
10710 gday
propria cures
pi_8188578
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 17:14 schreef ook_gek het volgende:
in zweden worden leuke feesten gegeven.
Denk aan Hyperstate Het grootste en beste feest ooit in zweden!!
helemaal top. heb er een paar live sets van. MEGA GOED!!!.

Maar nee. Lijkt me niets om daar te gaan wonen.
Het is nogal koud daar

Kan je daar wel skien dan


Zoals m'n vriendin heaven7 al zei: in Stockholm is het 's zomers gemiddeld 1 graad warmer dan in Stockholm . De winters zijn wel kouder ja, maar persoonlijk geef ik daar de voorkeur aan boven de kwakkelwinters hier in Nederland, met 3 dagen vorst (zonder sneeuw!), 3 dagen ijzel, en dat een aantal malen achter elkaar. Nee, geef mij dan maar een winter met pakweg een halve meter sneeuw... dat vond ik zo geweldig .

In het westen van Zweden heb je wel wintersportgebieden, dus er valt genoeg te skieën .

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8188754
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 17:14 schreef ook_gek het volgende:
in zweden worden leuke feesten gegeven.
Denk aan Hyperstate Het grootste en beste feest ooit in zweden!!
helemaal top. heb er een paar live sets van. MEGA GOED!!!.

Maar nee. Lijkt me niets om daar te gaan wonen.
Het is nogal koud daar

Kan je daar wel skien dan


Åre, vlak bij de Noorse grens, is een van de grooste skigebieden van Europa, dus je kunt er uitstekend skiën.

Het is een mooi land. Rustig, gemoedelijk, uitgestrekt. Ideaal voor de natuurliefhebber. Maar ik zou er toch niet willen wonen.

pi_8195127
Klinkt mooi, ik zeg trouwens ook niet dat het altijd kouder is daaro. Volgens mij hetzelfde als hier inderdaad. Ben er vroeger echt heel vaak op vakantie geweest. Maar om er te wonen. Zou er eerst welleens heen willen op vakantie om te kijken hoe het ook alweer is.

Wonen lijkt me op zich wel wat, wat hebben ze daar voor eten?! Ik kan me elandenvlees herrineren, van van die pakken yoghurt met oude opa of oma erop Maar wat is er daar zoal allemaal? Ik ben een hele moeilijke eter, gaat niets boven de hollandse pot namelijk haha..

  vrijdag 31 januari 2003 @ 02:04:53 #30
10710 gday
propria cures
pi_8198669
Eten is over het algemeen hetzelfde als hier, met een paar uitzonderingen hier en daar. En ja, men eet ook elandenvlees of rendierknakworst, en ik vond het allemaal heerlijk .

Dus, gewoon aardappelen, dezelfde groenten en over het algemeen hetzelfde vlees als hier (ook gewoon varkensvlees en rundvlees en kip enzo). Ik denk dat het grootste verschil is, dat ze daar meer vis eten. Dus... ben je een visliefhebber? Dan zit je goed . Ben je geen visliefhebber? Ook dan blijven er genoeg dingen over .

Kortom, wat eten betreft zul je geen problemen ondervinden, behalve dan dat je simpele dingen gaat missen als kroketten... af en toe had ik daar heel erg veel behoefte aan ..

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8199225
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 20:23 schreef Echoes het volgende:
haha tjah, voor het weer hoef je het ook niet te doen
Volgens mij nog slechter dan hier vaak...
na het weer valt wel mee was er in zomer 2001 en toen was het rond de 40 graden 2 weken lang, niet grappig
pi_8200100
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 08:26 schreef TallGuy het volgende:

[..]

na het weer valt wel mee was er in zomer 2001 en toen was het rond de 40 graden 2 weken lang, niet grappig


Klopt, ik was er ook in de zomer van 2001. Het was er idd snikheet, met name aan de oostkust in de omgeving van Norrkoping
pi_8201676
hmm, ik moet er nodig dus maar een keertje gaan kijken haha
  zaterdag 1 februari 2003 @ 21:54:04 #34
10710 gday
propria cures
pi_8226592
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 12:16 schreef Echoes het volgende:
hmm, ik moet er nodig dus maar een keertje gaan kijken haha
Naja, ik heb je een beetje proberen te helpen met wat informatie. Ik weet niet hoe serieus je over dit onderwerp bent, maar het zou wel leuk zijn om op z'n minst te weten of je iets aan die informatie of m'n ervaring hiermee hebt ofzo . Anders doe ik verder geen moeite meer...
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8234338
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 21:54 schreef gday het volgende:

[..]

Naja, ik heb je een beetje proberen te helpen met wat informatie. Ik weet niet hoe serieus je over dit onderwerp bent, maar het zou wel leuk zijn om op z'n minst te weten of je iets aan die informatie of m'n ervaring hiermee hebt ofzo . Anders doe ik verder geen moeite meer...


Jazeker jazeker heb ik veel aan de dingen die je zegt! In feite ben ik ook wel serieus ja. Ik zou er best dolgraag heen willen. Eerst een keer op vakantie ofzo. Maar ik wil niet alleen, dat lijkt me niets. Om er te wonen lijkt me op zich ook wel wat. Maar tis nog best ver weg. Je kunt niet zomaar ff heen. Je zal toch werk, woning etc moeten hebben. Komt heel wat bij kijken neem ik aan..

Maar ik vind het erg leuk om al die dingen te horen en ik heb er dus zeker wat aan! Dus van mij mag je meer vertellen

pi_8259811
Ik wil ook graag een keer op vakantie naar Zweden!

Ik ben vorig jaar op vakantie naar Noorwegen geweest en op de heen- en terugweg door Zweden gekomen. Toen wist ik al gelijk dat ik daar (nog) een keer heen wou! Ik hou van die uitgestrekte bossen en mereneen kanotocht daar lijkt me helemaal gaaf! Tentje mee en overal kamperen waar je maar wil...

Dus....wanneer vertrekken we?

pi_8266553
uh hahaha..
In de zomer lijkt mij het logiest (lekker woord)
pi_8296175
quote:
Op zaterdag 1 februari 2003 21:54 schreef gday het volgende:

[..]

Naja, ik heb je een beetje proberen te helpen met wat informatie. Ik weet niet hoe serieus je over dit onderwerp bent, maar het zou wel leuk zijn om op z'n minst te weten of je iets aan die informatie of m'n ervaring hiermee hebt ofzo . Anders doe ik verder geen moeite meer...


Ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat het me niet echt boeit eigenlijk?! Maar goed, om nog even serieus door te gaan, hoe is het daar in de winter? Wanneer komt eerste sneeuw, hoeveel sneeuw. En is het ook niet dat het dan de hele dag donker is? En hoe gaan ze daar met de sneeuw om op de weg? Wordt het gelijk weggeschoven ofzo?!
pi_8298219
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 18:35 schreef Echoes het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat het me niet echt boeit eigenlijk?! Maar goed, om nog even serieus door te gaan, hoe is het daar in de winter? Wanneer komt eerste sneeuw, hoeveel sneeuw. En is het ook niet dat het dan de hele dag donker is? En hoe gaan ze daar met de sneeuw om op de weg? Wordt het gelijk weggeschoven ofzo?!


Wellicht omdat hij moeite doet en je dingen over Zweden vertelt en jij totaal niet op hem reageert?

Beetje vreemd trouwens dat je nu weer op dat bericht reageert, dat heb je toch al eens gedaan

  woensdag 5 februari 2003 @ 20:35:22 #40
10710 gday
propria cures
pi_8299025
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 20:04 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Wellicht omdat hij moeite doet en je dingen over Zweden vertelt en jij totaal niet op hem reageert?

Beetje vreemd trouwens dat je nu weer op dat bericht reageert, dat heb je toch al eens gedaan


Bedankt voor de uitleg lief .. je slaat de spijker op z'n kop .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8299307
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 20:04 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Wellicht omdat hij moeite doet en je dingen over Zweden vertelt en jij totaal niet op hem reageert?

Beetje vreemd trouwens dat je nu weer op dat bericht reageert, dat heb je toch al eens gedaan


Uh, sorry hoor, maar lees deze topic eens helemaal door, dan zie je genoeg berichtjes dat ik wel degelijk geinteresseerd ben en ook vragen stel. Dus vraag me af waar jullie dat vandaan hebben
Maar goed, laten we het leuk houden en on-topic blijven want ik vind het wel degelijk interessant dus wat iedereen verteld...go on
pi_8299334
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 18:35 schreef Echoes het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat het me niet echt boeit eigenlijk?! Maar goed, om nog even serieus door te gaan, hoe is het daar in de winter?
En is het ook niet dat het dan de hele dag donker is?


Alleen boven de poolcirkel is het een periode de hele dag donker, de tijd is afhankelijk van hoe ver je erboven zit. En in de zomer heb je dan de middernachtzon. Maar 'k geloof dat je dan in Zweden nog te zuidelijk zit. En anders moet je voor die verschijnselen naar het uiterste noorden. De dagen zijn in de winter wel korter dan hier in Nederland, en hoe verder je naar het noorden gaat hoe korter de dagen worden. In de zomer zijn de dagen juist weer langer.
pi_8299383
Ik wil ook wel een keer naar Zweden, ook rondtrekken daar. Maar volgens mij gaat dat alleen al door benzinekosten erg in de papieren lopen.
pi_8299389
aha, toen we heel lang geleden naar de Noordkaap gingen hebben we inderdaad wel gehad dat het niet donker werd..
Was geweldige ervaring 4 weken lang reizen. Was wel erg stuk rijden maar hebben toen mooie dingen gezien/gedaan/meegemaakt..
pi_8299424
hey jij zat toch eerst op Pauzewebchat! Te zien aan je foto, ik heb nog een hele oude foto van jou op me computer staan zelfs haha..
grappig
pi_8299493
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 20:50 schreef Echoes het volgende:
hey jij zat toch eerst op Pauzewebchat! Te zien aan je foto, ik heb nog een hele oude foto van jou op me computer staan zelfs haha..
grappig
Damn, iemand die me aan m'n foto kan herkennen...
  woensdag 5 februari 2003 @ 20:54:01 #47
10710 gday
propria cures
pi_8299523
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 18:35 schreef Echoes het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat het me niet echt boeit eigenlijk?!


Zie voorgaande posts. Ik vertelde een aantal dingen, maar je ging daar zelf helemaal niet op in... best frustrerend als je moeite doet hoor .
quote:
Maar goed, om nog even serieus door te gaan, hoe is het daar in de winter? Wanneer komt eerste sneeuw, hoeveel sneeuw. En is het ook niet dat het dan de hele dag donker is? En hoe gaan ze daar met de sneeuw om op de weg? Wordt het gelijk weggeschoven ofzo?!
De winters zijn echt winters, precies zoals ik ze zelf graag zie . Ik heb 't niet zo op die kwakkelwinters hier in Nederland. Beetje vorst, dooi, beetje vorst, dooi... bleh. En als het 2 dagen achter elkaar -3 of -4 is, is alles en iedereen in rep en roer zo ongeveer .

Waar ik heb gewoond valt doorgaans iets tegen de halve meter sneeuw.. soms wat minder, soms wat meer. Er wordt veel gestrooid met "sand" zoals ze dat noemen. Dat bestaat uit kleine steentjes, en lijkt niet op 't zout dat hier gebruikt wordt. Het werkt beter vind ik, maar een nadeel is dat als je uitglijdt, je je handen er lelijk aan open kunt halen (waar ik zelf proefondervindelijk achter ben gekomen ). In welke periode de sneeuw valt is natuurlijk sterk afhankelijk van waar je in Zweden zit. In Örebro (waar ik dus woonde) vielen de eerste vlokken in oktober, en smolten de laatste restjes in april.

De lengte van de dag hangt ook erg af van waar je in Zweden woont. Zweden is een langestrekt land, met een oppervlakte die te vergelijken is met die van Frankrijk en Spanje. De afstand van 't noorden naar 't zuiden meet ruim 1500km geloof ik. Wat men wel eens zegt, is dat als je Zweden 180 graden zou draaien bij het zuidelijkste puntje, dat het noordpunt dan bij Rome zou komen te liggen.
Maar om even terug te komen op jouw vraag over de dagen: in het zuiden is het nagenoeg hetzelfde als hier in Nederland, maar hoe meer je naar het noorden gaat, hoe korter de dagen worden in de winter natuurlijk . Een deel van 't noorden ligt ook binnen de poolcirkel, en dat houdt dus in dat er in de winter vrij weinig tot geen daglicht te bespeuren is, en in de zomer precies het omgekeerde. Waar ik zelf woonde, duurden de nachten in de zomer ongeveer 3 tot 4 uur, en de dagen in de winter duurden iets van 5-6 uur geloof ik. Dit is niet geteld van zonsopgang tot zonsondergang, maar ik tel dan gewoon de uren waarvan ik vind dat het licht genoeg is om als "dag" beschouwd te worden. Overigens, het overgrote deel van de bevolking woont in de zuidelijke helft van Zweden, dus vrij weinig mensen krijgen te maken met de echt lange nachten/dagen, laat staan met de poolnachten- en dagen. Desondanks heeft dit toch wel invloed op de gemoedstoestand van veel mensen. De donkere winter zorgt vaak voor depressiviteit, en wat dat betreft gooit Zweden dan ook hoge ogen als men kijkt naar 't aantal zelfmoorden en dat soort zaken, evenals landen als Noorwegen en Finland overigens.

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8300113
Hmm jah, ik heb eigenlijk nog nooit een echte winter mee gemaakt, nooit op wintersport geweest, en in Nederland is het vooral de laatste jaren ook niet echt charmant te noemen. Dus enige sneeuw die ik vaak gezien heb is eeuwige sneeuw en gletsjers enzo.

Maar goed, het klinkt steeds aantrekkelijker moet ik zeggen. Maar hoe ben jij er nou precies gekomen? En hoe zat het met de taal. Lijkt me niet het makkelijkste in ieder geval want het is niet echt een gebruikelijke taal dat ergens op lijkt ofzo.
Kreeg je bij je werk daar een huis ook aangeboden ofzo?

pi_8301033
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 21:19 schreef Echoes het volgende:
Hmm jah, ik heb eigenlijk nog nooit een echte winter mee gemaakt, nooit op wintersport geweest, en in Nederland is het vooral de laatste jaren ook niet echt charmant te noemen. Dus enige sneeuw die ik vaak gezien heb is eeuwige sneeuw en gletsjers enzo.

Maar goed, het klinkt steeds aantrekkelijker moet ik zeggen. Maar hoe ben jij er nou precies gekomen? En hoe zat het met de taal. Lijkt me niet het makkelijkste in ieder geval want het is niet echt een gebruikelijke taal dat ergens op lijkt ofzo.
Kreeg je bij je werk daar een huis ook aangeboden ofzo?


Zweeds is anders wel een mooie mix van alle (germaanse) talen die ik kan bedenken hoor
pi_8301455
Zweeds kom je op zich niet zo vaak tegen natuurlijk. Maar denk dat ik er vrijwel geen woord van zou herkennen hoor. Nu heb ik ook geen talenknobbel
pi_8301556
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:09 schreef Echoes het volgende:
Zweeds kom je op zich niet zo vaak tegen natuurlijk. Maar denk dat ik er vrijwel geen woord van zou herkennen hoor. Nu heb ik ook geen talenknobbel
Oh jawel, er zijn zoveel woorden die ontzettend lijken op nederlands.
pi_8302020
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:13 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Oh jawel, er zijn zoveel woorden die ontzettend lijken op nederlands.


Ik weet trouwens niet wat makkelijker is, geschreven zweeds begrijpen of gesproken zweeds begrijpen. Als ik zweedse en noorse collega's hoor praten kan ik in ieder geval wel een aantal woorden herkennen. Met een beetje moeite natuurlijk
pi_8302057
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:32 schreef Light het volgende:

[..]

Ik weet trouwens niet wat makkelijker is, geschreven zweeds begrijpen of gesproken zweeds begrijpen. Als ik zweedse en noorse collega's hoor praten kan ik in ieder geval wel een aantal woorden herkennen. Met een beetje moeite natuurlijk


Definetly gesproken zweeds begrijpen
  woensdag 5 februari 2003 @ 22:33:59 #54
10710 gday
propria cures
pi_8302073
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:32 schreef Light het volgende:

[..]

Ik weet trouwens niet wat makkelijker is, geschreven zweeds begrijpen of gesproken zweeds begrijpen. Als ik zweedse en noorse collega's hoor praten kan ik in ieder geval wel een aantal woorden herkennen. Met een beetje moeite natuurlijk


Nou, laten we eens de proef op de som nemen .
Wat zou het woord "förändra" betekenen? (Probeer het woord eens hardop uit te spreken... that might help.)
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  woensdag 5 februari 2003 @ 22:36:08 #55
10710 gday
propria cures
pi_8302119
Overigens, voor degenen die geinteresseerd zijn in een boekje met informatie over Zweden: klik hier :) (8.5mb)

Ik heb net een van m'n boekjes ingescand voor jullie .

[Dit bericht is gewijzigd door gday op 05-02-2003 22:36]

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8302131
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:33 schreef gday het volgende:

[..]

Nou, laten we eens de proef op de som nemen .
Wat zou het woord "förändra" betekenen? (Probeer het woord eens hardop uit te spreken... that might help.)


Wellicht weten ze niet hoe je het correct uitspreekt
  woensdag 5 februari 2003 @ 22:37:10 #57
10710 gday
propria cures
pi_8302150
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:36 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Wellicht weten ze niet hoe je het correct uitspreekt


Dat boeit bij dit woord niet echt imho. Het is juist om te illustreren hoeveel het op 't Nederlands lijkt.. dus daarvoor neem ik een woord die qua uitspraak ook vrij Nederlands klinkt.

[Dit bericht is gewijzigd door gday op 05-02-2003 22:37]

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8302160
laat ookmaar

[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 05-02-2003 22:46]

pi_8302305
-edit-
pi_8302422
*download is*

wat dat woord betekend..geen idee

pi_8302443
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:47 schreef Echoes het volgende:
*download is*

wat dat woord betekend..geen idee


Ziet

* heaven7 gaat op zoek naar een ander woord

  woensdag 5 februari 2003 @ 22:50:35 #62
10710 gday
propria cures
pi_8302488
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:47 schreef Echoes het volgende:
*download is*

wat dat woord betekend..geen idee


förändra = veranderen
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8302504
Zweeds leest een stuk makkelijker dan Deens en Noors, omdat ze in Zweden de ø en æ niet gebruiken.
pi_8302512
Plötslig?
  woensdag 5 februari 2003 @ 22:52:57 #65
10710 gday
propria cures
pi_8302546
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:51 schreef Leatherface het volgende:
Zweeds leest een stuk makkelijker dan Deens en Noors, omdat ze in Zweden de ø en æ niet gebruiken.
Over het algemeen kun je de ø vervangen door een ö, en een æ door een ä... dan krijg je vaak wel dezelfde woorden .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8302576
Ensam?
pi_8302606
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:52 schreef gday het volgende:

[..]

Over het algemeen kun je de ø vervangen door een ö, en een æ door een ä... dan krijg je vaak wel dezelfde woorden .


Ow, wist ik niet.

Maar is in het Zweeds in het algemeen de uitspraak anders dan de schrijfwijze doet vermoeden, of komt dat vrij overeen?

pi_8302639
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:55 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ow, wist ik niet.

Maar is in het Zweeds in het algemeen de uitspraak anders dan de schrijfwijze doet vermoeden, of komt dat vrij overeen?


Ik vind het niet echt overeen komen

Maar ik mag natuurlijk niks zeggen want "de kenner" zit hier ook

pi_8302703
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:56 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik vind het niet echt overeen komen

Maar ik mag natuurlijk niks zeggen want "de kenner" zit hier ook


Ikn denk dat over het algemeen de Scandinavische talen voor een Nederlander vrij makkelijk te leren zijn. Het heeft veel overeenkomsten met het Nederlands.

Maar men spreekt er bijna overal goed Engels heb ik ervaren, wat dus altijd heel handig is op vakantie, zakenreizen etc.

pi_8302761
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:59 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ikn denk dat over het algemeen de Scandinavische talen voor een Nederlander vrij makkelijk te leren zijn. Het heeft veel overeenkomsten met het Nederlands.

Maar men spreekt er bijna overal goed Engels heb ik ervaren, wat dus altijd heel handig is op vakantie, zakenreizen etc.


Maar als ik naar zweden ga, ga ik niet om engels te kunnen spreken
pi_8302784
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 23:01 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Maar als ik naar zweden ga, ga ik niet om engels te kunnen spreken


Niet als je je er voor langere tijd vestigt
  woensdag 5 februari 2003 @ 23:10:01 #72
10710 gday
propria cures
pi_8302975
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 22:55 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ow, wist ik niet.

Maar is in het Zweeds in het algemeen de uitspraak anders dan de schrijfwijze doet vermoeden, of komt dat vrij overeen?


Ik vind dat het meer overeen komt dan in de andere scandinavische talen, maar dat kan ook komen omdat ik dus weet hoe het uitgesproken dient te worden . Ik vind dat dus vanzelfsprekend.. maar als ik een tekst lees op z'n noors of deens begrijp ik dat ook wel, maar als ik 't iemand uit hoor spreken denk ik: WAAR HAAL JE IN HEMELSNAAM DIE KLANKEN VANDAAN??????
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8303449
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 23:10 schreef gday het volgende:

[..]

Ik vind dat het meer overeen komt dan in de andere scandinavische talen, maar dat kan ook komen omdat ik dus weet hoe het uitgesproken dient te worden . Ik vind dat dus vanzelfsprekend.. maar als ik een tekst lees op z'n noors of deens begrijp ik dat ook wel, maar als ik 't iemand uit hoor spreken denk ik: WAAR HAAL JE IN HEMELSNAAM DIE KLANKEN VANDAAN??????


En toch kunnen Zweden en Noren elkaar prima verstaan. Dat heb ik tenminste wel van collega's gehoord. (Ik heb zowel Zweedse als Noorse collega's.)
pi_8303550
Maarreg Gday..hoe ben je nu precies in Zweden terecht gekomen? Via je werk ofzoiets toch? Tell me about it..
  woensdag 5 februari 2003 @ 23:40:44 #75
10710 gday
propria cures
pi_8303600
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 23:33 schreef Light het volgende:

[..]

En toch kunnen Zweden en Noren elkaar prima verstaan. Dat heb ik tenminste wel van collega's gehoord. (Ik heb zowel Zweedse als Noorse collega's.)


Klopt .
Wij kunnen (over het algemeen) Vlamingen ook verstaan, terwijl een buitenlander die 1 of 2 jaar gewoon Nederlands spreekt, een Vlaming niet zal kunnen verstaan denk ik.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  woensdag 5 februari 2003 @ 23:43:34 #76
10710 gday
propria cures
pi_8303654
quote:
Op woensdag 5 februari 2003 23:38 schreef Echoes het volgende:
Maarreg Gday..hoe ben je nu precies in Zweden terecht gekomen? Via je werk ofzoiets toch? Tell me about it..
Nou, ik ging een keer op vakantie met een toenmalige collega, en we wilden graag naar Zweden, omdat we daar iemand kenden. Toen we daar waren, wilden we weten hoe het leven in Zweden was, en we wilden dus ook wel een kijkje nemen op het kantoor van die Zweedse vriend van ons. We waren nog geen kwartier binnen, of de baas van die Zweed wilde al direct een gesprek met ons, en vroeg wat wij voor werk deden in Nederland enzo.. dat soort dingen. Niet veel later hadden we allebei een baan aangeboden gekregen . (Toendertijd ging dat nog zo makkelijk...)

Enfin, binnen een half jaar waren we beiden verhuisd naar Örebro.

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8308217
jeetje, da's wel relaxed zo ja. Maar het is ook wel lekker dat je met z'n 2'n bent lijkt me. Maar hoe zit het kwa woning enzo? En voor hoelang?
  donderdag 6 februari 2003 @ 13:22:19 #78
10710 gday
propria cures
pi_8311012
Hangt er vanaf waar je wilt wonen. Ik en die andere Nederlander gingen in een wijk aan de rand van de stad wonen. Ik had na 2 maanden een appartement, en hij na 2 weken(!) al.

Maar als je in het centrum van de stad wilde gaan wonen, kon je op een wachtlijst van 5 jaar komen .

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8317719
Maar hoelang ben je daaro geweest? Voor een jaar toch ofzo? Wist je ook dat je zolang bleef?!
pi_8318760
Wat is Orebro eigenlijk voor stad? Lijkt het op Stockholm, of is het eerder een industriestad?
pi_8320997
-edit laat ookmaar -

[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 06-02-2003 22:27]

  donderdag 6 februari 2003 @ 21:40:06 #82
46284 Idool
Scheur de kleren van mijn lijf
pi_8321037
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 19:01 schreef Daaniejelluh het volgende:
Hmm nou ik geloof dat ik het toch wat zuidelijker ga zoeken!!
Je wordt daar niet geneukt bij het leven zoals bij de andere plaatsen waar jij komt. Maar zelfs jij kan ook in zweden als matras worden gebruikt.
Ik ben het idool van Nederland.
pi_8321048
doe je goed, zou ik misschien ook wel willen haha

kan ik niet mee?

  donderdag 6 februari 2003 @ 21:50:42 #84
10710 gday
propria cures
pi_8321268
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 19:42 schreef Leatherface het volgende:
Wat is Orebro eigenlijk voor stad? Lijkt het op Stockholm, of is het eerder een industriestad?
Örebro is de 7e stad van Zweden qua grootte, met ongeveer 125.000 inwoners. Het lijkt niet echt op Stockholm. Sterker nog, Stockholm lijkt eigenlijk op geen andere stad in Zweden . Het is een "snelle en gehaaste stad" als je begrijpt wat ik bedoel . Örebro is ook wel redelijk groot, maar 't voelt aan als een uit de kluiten gewassen dorp eigenlijk. Ik kon me er heel goed thuisvoelen.

Örebro heeft wel wat industrie, maar ik zou het geen industriestad durven noemen. Vooral de ligging van de stad in het midden van Zweden heeft een positieve invloed op de economie. Het ligt midden tussen Oslo en Stockholm in (300km naar Oslo en 200km naar Stockholm).

Overigens, ik heb wel eens gehoord dat men 't gebied waar Örebro in ligt het "echte Zweden" vindt .

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8321625
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 21:50 schreef gday het volgende:

[..]

Overigens, ik heb wel eens gehoord dat men 't gebied waar Örebro in ligt het "echte Zweden" vindt .


T'is maar wat je onder het echte Zweden verstaat. Ik vind dat het met al z'n bossen en meren bijna overal wel enigzins op elkaar lijkt, veel minder variatie in landschap dan Noorwegen.
pi_8322006
Gday, hoe kwam je aan je woning? Via je werk of heb je je daar ingeschreven ofzo?!
Waren er verder nog moeilijkheden om te emigreren?! Andere landen (Canada) kom je niet zomaar in. Je moet de taal goed kennen, je moet financieeel sterk staan enzo..
  vrijdag 7 februari 2003 @ 00:42:24 #87
10710 gday
propria cures
pi_8324559
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 22:08 schreef Leatherface het volgende:

[..]

T'is maar wat je onder het echte Zweden verstaat. Ik vind dat het met al z'n bossen en meren bijna overal wel enigzins op elkaar lijkt, veel minder variatie in landschap dan Noorwegen.


Zweden verschilt ook van landschap. In het zuiden lijkt het veel op Denemarken en Nederland. De huizen zien er ook Deens uit. Nauwelijks reliëf in het landschap, en vooral grote landbouwakkers.

Het westen van Zweden is bergachtig, en lijkt (vanzelfsprekend) veel op het oosten van Noorwegen.

Het noorden van Zweden is ook bergachtig, maar de natuur en het klimaat is er ook weer anders. Daar kun je spreken van een "ongerepte wildernis". Je hebt in het noorden ook de Samen. Dat is een oervolk, dat in Lapland woont. Een aantal gebieden daar zijn gezet op de werelderfgoedlijst.

Het oosten van Zweden is veel meer beīnvloed door de kust.

Het midden van Zweden is een mengelmoes van dit alles .

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  vrijdag 7 februari 2003 @ 00:46:07 #88
10710 gday
propria cures
pi_8324615
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 22:26 schreef Echoes het volgende:
Gday, hoe kwam je aan je woning? Via je werk of heb je je daar ingeschreven ofzo?!
Waren er verder nog moeilijkheden om te emigreren?! Andere landen (Canada) kom je niet zomaar in. Je moet de taal goed kennen, je moet financieeel sterk staan enzo..
Ik had me gewoon in laten schrijven bij een woningbouwvereniging, en gezegd dat ik op zoek was naar een appartement in wijk X.

Echt moeilijkheden om te integreren zijn er niet, op 1 ding na: je moet echt zo snel mogelijk aan een Zweeds sofi-nummer (personnummer noemen ze het daar) zien te komen! Je hebt dat vrijwel overal bij nodig, zoals het openen van een bankrekening, of het laten aansluiten bij een telefoonmaatschappij. Je hebt het zelfs nodig als je een gratis email adres wil aanschaffen op www.home.se .

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8327369
aha, dat zijn wel handige feitjes inderdaad.
Ik weet nog wel dat wij er waren dat er inderdaad eindeloze bossen waren waar je ook ECHT in verdwalen kon. Het was raadzaam om als je de aanwijzingen van de wandeling niet meer kon volgen gewoon gelijk terug te gaan

Voor zover ik kan herrineren is he noorden en oosten inderdaad wat meer bergachtiger. We zijne en keer via Noorwegen naar Zweden geweest en ook keertje naar de Noordkaap dus. In Lapland zijn we toen met een sledehond meegeweest daaro..zo cool

  vrijdag 7 februari 2003 @ 11:32:31 #90
18079 neok
all the way
pi_8328164
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 10:43 schreef Echoes het volgende:

In Lapland zijn we toen met een sledehond meegeweest daaro..zo cool


Kiruna (Lapland) staat voor eind februari op m'n programma. Oa overnachten in het Icehotel
Buenos dias Tristeza
pi_8329091
gday:

Natuurlijk zijn er ook wel een aantal bergachtige streken. Maar toch zijn grote delen van Zweden vrij vlak.

  vrijdag 7 februari 2003 @ 12:48:09 #92
10710 gday
propria cures
pi_8329704
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 12:17 schreef Leatherface het volgende:
gday:

Natuurlijk zijn er ook wel een aantal bergachtige streken. Maar toch zijn grote delen van Zweden vrij vlak.


Ja, het zuiden van Zweden ja. Noorwegen is alleen bergachtig.
Beetje rare redenatie dus.. als een land voornamelijk bergachtig is (Noorwegen), is het wel gevarieerd, en als het voor de helft redelijk vlak is (Zweden), is het niet gevarieerd?

[Dit bericht is gewijzigd door gday op 07-02-2003 12:54]

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  vrijdag 7 februari 2003 @ 12:48:35 #93
10710 gday
propria cures
pi_8329712
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 11:32 schreef neok het volgende:

[..]

Kiruna (Lapland) staat voor eind februari op m'n programma. Oa overnachten in het Icehotel


Ik denk dat je dan een grote buidel met poen mee mag nemen, of niet?
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8331182
jah hoe duur is Zweden eignelijk? Iets duurder dan Nederland dacht ik of niet? En ze hebben geen Euro toch?
pi_8353504
quote:
Op vrijdag 7 februari 2003 14:00 schreef Echoes het volgende:
jah hoe duur is Zweden eignelijk? Iets duurder dan Nederland dacht ik of niet? En ze hebben geen Euro toch?
Het prijspeil ligt wat hoger dan in Nederland, maar ik dacht dat het niet zo'n heel groot verschil is. Een stuk goedkoper dan Noorwegen iig.

En in Zweden betalen ze idd nog gewoon met Kronen, evenals in Denemarken.

  zondag 9 februari 2003 @ 01:14:51 #96
10710 gday
propria cures
pi_8360852
quote:
Op zaterdag 8 februari 2003 19:14 schreef Leatherface het volgende:

[..]


En in Zweden betalen ze idd nog gewoon met Kronen, evenals in Denemarken.


.. en Noorwegen (en Estland en IJsland en tja.. volgens mij ook de Faröer Eilanden).
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8360891
Die Zweedse munten heten toch Kronar ?
  zondag 9 februari 2003 @ 01:24:05 #98
10710 gday
propria cures
pi_8361055
quote:
Op zondag 9 februari 2003 01:16 schreef Light het volgende:
Die Zweedse munten heten toch Kronar ?
Mwah .

enkelvoud: 1 krona
meervoud: 2 kronor

kronar is niks bij mijn weten.

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8361102
quote:
Op zondag 9 februari 2003 01:24 schreef gday het volgende:

[..]

Mwah .

enkelvoud: 1 krona
meervoud: 2 kronor

kronar is niks bij mijn weten.


Ik zat in de buurt
pi_8361162
Een beetje zoeken op Google doet mij vermoeden dat kronar Noors is.
  zondag 9 februari 2003 @ 01:31:12 #101
10710 gday
propria cures
pi_8361185
quote:
Op zondag 9 februari 2003 01:29 schreef Light het volgende:
Een beetje zoeken op Google doet mij vermoeden dat kronar Noors is.
Dat zou goed kunnen, inderdaad. Noors lezen kan ik wel, maar voor Noorse meervoudsregels moet je niet bij mij aan komen kloppen .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8363329
quote:
Op zondag 9 februari 2003 01:14 schreef gday het volgende:

[..]

.. en Noorwegen (en Estland en IJsland en tja.. volgens mij ook de Faröer Eilanden).


Weet ik, maar dat is niet relevant omdat die landen niet in de EU zitten
  maandag 10 februari 2003 @ 14:31:14 #103
10710 gday
propria cures
pi_8388039
quote:
Op zondag 9 februari 2003 09:38 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Weet ik, maar dat is niet relevant omdat die landen niet in de EU zitten


Oja, vandaar dat je Noorwegen niet noemde .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8419448
niet vergeten..maar wou het nog wel even zeggen
Bedankt voor dat ingescande boekje . Vond het erg interessant om te lezen! Zoals ik alles nu gehoord en gelezen heb zijn er eigenlijk weinig nadelen te ontdekken. Misschien een laatste vraag. Zijn er ook nadelen om daar te wonen?! (in vergelijking met Nederland vooral).

En dan nu de volgende stap..er daadwerkelijk heen..eerst maar eens op vakantie naar Zweden om te zien hoe het er ECHT is

alleen met wie..

pi_8419616
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:40 schreef Echoes het volgende:

En dan nu de volgende stap..er daadwerkelijk heen..eerst maar eens op vakantie naar Zweden om te zien hoe het er ECHT is

alleen met wie..


Bekend probleem. Gewoon alleen gaan kan, maar dat kan ook heel saai uitpakken. En 't is duur Ik wil eigenlijk gewoon met een auto gaan rondrijden, maar 'k heb al moeite om per maand genoeg over te houden om een auto te kunnen betalen....
pi_8419866
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:40 schreef Echoes het volgende:
. Zijn er ook nadelen om daar te wonen?! (in vergelijking met Nederland vooral).
Nadelen:

*Koude winters met veel sneeuwval in grote delen van dit uitgestrekte land. Met name de kleine dorpjes op het platteland zijn in de winter tamelijk geisoleerd.

*Grote gebieden zijn nauwelijks bevolkt en het kan lang duren voordat je het volgende dorpje tegenkomt. Zeker in het Noorden

*Lang donker in de winter. Dit kan erg deprimerend zijn.

Maar Zweden is na Noorwegen het beste land om in te leven, ten minste volgens die VN Index voor levensomstandigheden. Het heeft een hoge levensstandaard, de sociale voorzieningen en infrastructuur zijn er uitstekend. Kortom: de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

pi_8421203
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:47 schreef Light het volgende:
[..]
Bekend probleem. Gewoon alleen gaan kan, maar dat kan ook heel saai uitpakken. En 't is duur Ik wil eigenlijk gewoon met een auto gaan rondrijden, maar 'k heb al moeite om per maand genoeg over te houden om een auto te kunnen betalen....
Inderdaad beetje rondtouren lijkt mij het leukste..is voor (zulk soort) vakanties daar ook het beste denk ik.
Geld is voor mij gelukkig niet zo'n probleem, alleen moet ik wel eerst me rijbewijs eens halen want dat schiet niet echt op. 25 feb mag ik het WEER proberen

Wat zou zo'n vakantie eigenlijk kosten ongeveer. Laten we zeggen 3 weken rondtrekken met een auto en tent en 2 personen?!
2000 Euro?! Iemand enige idee..?

  dinsdag 11 februari 2003 @ 20:52:32 #108
10710 gday
propria cures
pi_8421308
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 19:57 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Nadelen:

*Koude winters met veel sneeuwval in grote delen van dit uitgestrekte land. Met name de kleine dorpjes op het platteland zijn in de winter tamelijk geisoleerd.

*Grote gebieden zijn nauwelijks bevolkt en het kan lang duren voordat je het volgende dorpje tegenkomt. Zeker in het Noorden

*Lang donker in de winter. Dit kan erg deprimerend zijn.

Maar Zweden is na Noorwegen het beste land om in te leven, ten minste volgens die VN Index voor levensomstandigheden. Het heeft een hoge levensstandaard, de sociale voorzieningen en infrastructuur zijn er uitstekend. Kortom: de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.


De 3 nadelen die je noemt, hoeven mijns inziens niet voor iedereen per se nadelen te zijn. De eerste 2 punten bijvoorbeeld vind ik zo gek nog niet .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8421877
inderdaad..hey Gday nog bedankt voor dat boekje wat je hebt ingescand (zie paar replies hierboven)
  dinsdag 11 februari 2003 @ 21:15:04 #110
10710 gday
propria cures
pi_8421952
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 21:12 schreef Echoes het volgende:
inderdaad..hey Gday nog bedankt voor dat boekje wat je hebt ingescand (zie paar replies hierboven)
Geen dank .
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_8421962
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 20:52 schreef gday het volgende:

[..]

De 3 nadelen die je noemt, hoeven mijns inziens niet voor iedereen per se nadelen te zijn. De eerste 2 punten bijvoorbeeld vind ik zo gek nog niet .


Voor jou is het misschien geen nadeel, maar koude winters met veel sneeuw vind ik toch niet optimaal
pi_8422553
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 20:48 schreef Echoes het volgende:

[..]

Inderdaad beetje rondtouren lijkt mij het leukste..is voor (zulk soort) vakanties daar ook het beste denk ik.
Geld is voor mij gelukkig niet zo'n probleem, alleen moet ik wel eerst me rijbewijs eens halen want dat schiet niet echt op. 25 feb mag ik het WEER proberen

Wat zou zo'n vakantie eigenlijk kosten ongeveer. Laten we zeggen 3 weken rondtrekken met een auto en tent en 2 personen?!
2000 Euro?! Iemand enige idee..?


Volgens www.routenet.nl is Enschede - Stockholm al ruim 1200 km. Bij een verbruik tussen 1:10 en 1:12 ben je dus 100-120 liter benzine nodig. Da's dus iets van 120 euro. Voor de terugreis heb je ook zoiets nodig, dus da's al 250 euro (ik ben makkelijk met afronden). En in Zweden wil je natuurlijk ook nog rondrijden, dus ik denk dat je zo op 400 euro brandstofkosten kunt rekenen (en met wat geluk kun je daar ook bootkosten van betalen)

Dan houd je nog 1600 euro over om 21 dagen van te leven. Da's iets meer dan 76 euro per dag, voor 2 personen. Dus 38 euro per persoon. Dat lijkt me voldoende En dat gaat ook nog wel goed als de reiskosten iets hoger uitvallen dan gepland.

pi_8423428
ik zalles aan me ouders vragen hoeveeel vakantie ongeveer meestal kost zoal..
Eten kan je veel zelf meenemen (soep/macaroni dat soort dingen), en je moet ook nog de campingkosten meerekening. Toch ook al gauw zo'n 20-30 euro per nacht denk ik

en over de winters..ik heb nog nooit een echte winter meegemaakt eigenlijk, geen idee hoe dat is zoveel sneeuw enzo
Hier aan de kust sneeuwt het al helemaal zelden

pi_12211799
*zucht*

kennissen zijn net terug van vakantie Zweden. Mocht op zich wel mee, maar zat met me werk

Zweden

pi_14225553
hee hoo..
Ik ben nu weer wat verder met het plannen om er te gaan wonen en werken. Ik zit nu namelijk zonder vast werk om van rond te komen, heb geen huis of opleiding ofzo. Dus tis een beetje nu of nooit!

Nu dus maar snel werk enzo zoeken.. Als mensen nog ideeen, tips hebben ofzo kommaarop!

  woensdag 29 oktober 2003 @ 19:55:14 #116
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_14231416
Ik zat net ff je topic door te pluize maar echt kicke plan
vind het knap dat je zo'n stap al op jonge leeftijd zet!

Mijn vader kwam vroeger altijd in zwede toen die nog leefde, kom wel een keertje langs want wil toch echt wel een keer zweden in het echt zien i.p.v de hele tijd te kwijle op die foto's

OJAAJOH?
pi_14236033
Ik liep vorig jaar met exact dezelfde ideeën in mijn hoofd. Deze zomer heb ik mijn droom om het land allereerst te bezoeken waargemaakt.

Ik ben samen met een vriend in de auto gestapt en gewoon gereden naar zweden en zien waar we uitkomen. De eerste dag vertrokken we vanuit omg. Arnhem rond 0600 uur. We namen de route via Bremen, Hamburg, waar we bij Puttgarden de boot namen van 45 minuten om in Denemarken te komen. Denemarken leek veel op Nederland met al haar akkervelden alhoewel het wat glooiender is.
Via Kopenhagen met de Öresund-brug de grens met Zweden overgestoken waar je in de grote stad Malmö aankomt. Onze eerst nacht hebben we vrij gekampeerd in de natuur (wat in Scandinavië mag) vlakbij een dorpje bij Lund. We hadden toen een reis van zo'n 11 uur erop zitten met een kleine 900 km.

Tweede dag zijn we gereden naar een camping niet ver van Stockholm. De camping stond in Mariefred (waar Rebecka Liljeberg in het echt heeft gewoond en in de film Fucking Åmål ook) Leuk dorpje waar we onderweg in de middle of nowhere nog een eland zagen op 6 meter afstand van de auto met haar jong . De volgende dag hebben we de hele dag genomen om Stockholm te bezichten. Echt de mooiste stad die ik ooit heb gezien met al haar oude gebouwen en schitterende straatjes.

Dag 3 vertrokken we verder naar boven richting de bekende provincie Dalarna met haar Siljan-meer. Echt een mooie natuur daar. Ik merkte ook elke dag dat de natuur steeds anders werd en dus niet helemaal volstond met naaldbomen. We kwamen aan naar weer een dag van zo'n 600 km te hebben gereden vlakbij de grote stad Östersund. 's Nachts werd ik wakker van de kou en toen ik m'n ogen open deed zag ik daglicht. Ik had gerust een boek binnen in de tent kunnen lezen zo licht als het was om 4 uur 's nachts.

Nu we rond midden-zweden zaten en al een heel eind hadden gereden moesten we nadenken of we niet te krap zaten met geld. Dus besloten we de grens met Noorwegen over te steken. En die weg naar de grens toe was het mooiste wat ik heb meegemaakt. De natuur, de uitgestrekte gebieden, de kleine bergen, de kabbelende riviertjes: schitterend! Ik zou hier gaan wonen later, dacht ik. We kwamen misschien om de 10 minuten een auto tegen verder was er helemaal niets, totale stilte.

Meteen toen we Noorwegen binnen reden zagen we een directe verandering van omgeving. Rotsen werden grover en de wegen smaller. Geiten met bellen om de nek liepen en sliepen werkelijk langs de weg op nog geen meter afstand van de auto.
Die dag langs Trondheim gereden en weer terug naar beneden waar we uiteindelijk sliepen een paar honderd km onder Trondheim.

De dag die daar op volgde was ongekend mooi. We kwamen bij de fjorden en tussen de hoogste bergen van Noorwegen op zo'n 2200 meter. We klommen en klommen met de auto en de ene verbazing na de ander diende zich aan. De climax kwam op de punt van de berg met haar eeuwige sneeuw. Alsof je op de maan staat, zo ziet het landschap eruit. Kaal zonder bomen en alleen maar afgesleten rotsen en grove stenen. We kampeerde op een hele mooie camping van 4 sterren voor een hele schappelijke prijs van 110 kronen.

Een verdere daling richting Nederland en we kwamen uit in Oslo. We zochten daar een camping uit in de buurt en die dag daarop besloten we Oslo te inspecteren. Ook een mooie stad maar het zag er ook deels verpauperd uit. Wijken met bouwwerkzaamheden en buurten waar je 's nachts liever niet komt. Nee, Stockholm was voor mij duidelijk mooier.

Eenmaal weer vertrokken en je weet dat je Zweden weer in moet rijden om naar huis te kunnen. We reden richting Karlstad en keken nog even rond met de auto maar besloten al gauw te vertrekken naar mijn geliefde plaats Åmål. Het was groter dan ik dacht en leek zelfs een klein stadje. Ik wilde bijna nog overnachten daar maar er was iets teveel industrie rondom de camping die al propvol was.
We pakte uiteindelijk een camping waar toevalligerwijs de mede-eigenaar een Nederlander is. Praatte dus erg makkelijk en het was erg prettig om daar te overnachten.

De volgende dag bezochten we de stad Trollhättan waar de opnames zijn gemaakt van Fucking Åmål. Ik heb de school van binnen bekeken, foto's gemaakt en ook nog even over de brug heen gelopen die een rol had in deze prachtfilm. Er stond zelfs een tekst op die brug in het Nederlands op van ene Suzan die het ook helemaal gek was van die film.

Camping gezocht in omg. van Göteborg waar we de dag daarop de stad zelf zouden bezoeken. Echt een leuke en mooie stad met veel jonge mensen. Wist je trouwens dat de kanalen in Göteborg zijn gegraven door de Nederlanders en Duitsers in de 17de eeuw? Leuke dag gehad.

De laatste dag was aangebroken. We hadden gepland om een camping te zoeken vlakbij Malmö om die stad nog even te bezoeken maar het steeds weer op- en afbreken van die tent en zelf eten klaarmaken begon ons een beetje tegen te zitten vandaar dat we besloten om vanaf Göteborg in één keer door te rijden naar huis. We besloten dat rond 17.30 uur en kwamen rond 3 uur thuis met 1100 km op de dagteller. Zelfde route weer terug genomen als heen, eerst de brug, Denemarken door, met de boot, in Duitsland lekker gassen en voor je het weet zit je al weer in Nederland. We hadden binnen 11 dagen zo'n 6000 km gereden door bergen, wilde bossen, strakke snelwegen en tunnels van bijna 7km lang. Een hele ervaring zo met z'n tweeën maar wel ongelooflijk mooi.
Ik ga zeker weer terug en zoals ik er nu nog steeds na ruim een jaar aankijk wil ik er nog steeds gaan wonen.

pi_14242066
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 19:55 schreef hellmondunited het volgende:
Ik zat net ff je topic door te pluize maar echt kicke plan
vind het knap dat je zo'n stap al op jonge leeftijd zet!
Ik ben nog niet weg, moet echt nog zoooveel regelen wil het echt door gaan. Het moet wel lukken natuurlijk.

Ik heb hier nu toch niets. Ben 21 en wordt tijd om uit huis te gaan. Hier zijn amper huizen en banen te vinden heb ik het idee. Hoop dat het daar wat makkelijjker is.
Ben nu beetje begonnen met de taal (me meoder heeft ooit cursus gedaan). Maarje ligt echt dubbel om die uitspraken

Quasar, bedankt voor je reactie! Erg leuk om te lezen! Hoe was je heen? Met een tent?

pi_14242083
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 09:49 schreef Echoes het volgende:

[..]

Ik ben nog niet weg, moet echt nog zoooveel regelen wil het echt door gaan. Het moet wel lukken natuurlijk.

Ik heb hier nu toch niets. Ben 21 en wordt tijd om uit huis te gaan. Hier zijn amper huizen en banen te vinden heb ik het idee. Hoop dat het daar wat makkelijjker is.
Ben nu beetje begonnen met de taal (me meoder heeft ooit cursus gedaan). Maar je ligt echt dubbel om die uitspraken

Quasar, bedankt voor je reactie! Erg leuk om te lezen! Hoe was je heen? Met een tent?


  donderdag 30 oktober 2003 @ 09:57:53 #120
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_14242274
Echt gaaf, ik loop (heel ver in mijn achterhoofd) ook met zo'n plan rond, het is alleen dat ik nogal gehecht ben hier (vrienden/innen enzo)
Maar goed als ik een vriendin heb die ook wel mee zou willen gaan, tja dan denk ik dat ik ook nog wel eens de stap zou willen zetten, maar dan zit ik nog te twijfelen tussen Noorwegen en Zweden, maar goed ik heb nog 2 jaar voordat ik klaar ben.
Maar goed ik ben benieuwd wat je gaat doen.

offtopic, jou site is echt super cewl

To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_14243662
Ja we gingen met een 3 persoons-tent met gescheiden cabines. Erg makkelijk op te zetten. Zorg wel dat je tent goed dicht zit want de hoeveelheid muggen en andere steekbeestjes is veel groter dan hier.

Zorg voor goed anti-mug spul want we hadden avonden (dan komen ze op je af) dat je geen seconde stil kon zitten zoveel muggen dat er waren. We hadden op een gegeven moment ook nog last van grote rode kevers en zelfs naaktslakken die onze tent binnen drongen.

pi_14247034
muggen ben ik wel gewend. Ik reageer er niet zo erg op gelukkig. Mijn moeder wordt altijd helemaal lek gestoken en ik heb nergens last van

Alleen nu het volgende. Wat moet je als eerste doen? Werkvergunning aanvragen, dan werk en dan een woning? Of andersom eerst een woning en dan werk in de buurt zoeken?

Of zijn er nog meer stappen die ik vergeet

pi_14247257
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 13:16 schreef Echoes het volgende:
muggen ben ik wel gewend. Ik reageer er niet zo erg op gelukkig. Mijn moeder wordt altijd helemaal lek gestoken en ik heb nergens last van

Alleen nu het volgende. Wat moet je als eerste doen? Werkvergunning aanvragen, dan werk en dan een woning? Of andersom eerst een woning en dan werk in de buurt zoeken?

Of zijn er nog meer stappen die ik vergeet


De grootste kans op een goed antwoord kan je vinden op www.zwedenweb.com Via zoeken zijn er vast topics te vinden die over jouw vraag gaan.
pi_14249728
jah ik had er al wel een beetje rond gekeken. Zal ff goed zoeken nog
pi_14273671
hmm, mij is nog niet helemaal duidelijk of je nu een werkvergunning nodig hebt of niet. De ene keer lees je wel, de andere keer niet omdat het een EU land is. Dan is het niet nodig.

Belangrijkste is denk ik om nu een infopakket aan te vragen en Zweeds te leren. Er zijn wel een hoop banensites maar da's vrijwel allemaal in het Zweeds..

pi_14289726
Is het trouwens een beetje te doen om met openbaar vervoer rond te trekken in zweden/noorwegen?? Ik heb namelijk geen rijbewijs en wil toch wel graag naar dat land
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 23:22:37 #127
26121 koeskoes
kuttopic --->
pi_14289877
Deze signature is geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder.
pi_14293903
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 23:22 schreef koeskoes het volgende:
*meldt

http://www.b0g.org/wsnm/news.php?artc=7395&s=0109fe7139a9d3cb18db7ed3580c96e3

* Virus.NL koffers inpakt


* Virus.NL heeft ook zijn koffers ingepakt en gaat mee
pi_14298949
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat Zweden niet zo emailerig zijn. Ik heb dit zelf ook in levende lijve ondervonden. Ik heb letterlijk nog NOOIT een emailtje uit Zweden terug gehad. Kan dit kloppen?

rare gasten, maar wel irri

  zaterdag 1 november 2003 @ 16:25:52 #130
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14299475
Mijn Zweden ervaring:

Prachtig land......Veel Amerikaanse invloeden als in; Supermarkten, openingstijden, auto's....Dus zeg maar het betere van de VS.

Stockholm is hip! prachtige mensen en uitgaansgelegenheden. Wij zijn in Café Opera en Restaurant East geweest, waar meer dan de helft van het publiek uit Amerikanen bestaat die actief zijn in de Muziek, veelal R&B en HipHop. Schreeuwend duur maar wel tegek.. Het strandpark aan een van de vele kusten in Stockholm is een must!! Beetje Vondelpark, maar dan aan het water, echt leuk!!

De rest van Zweden is heel anders, de Zweden maken ook grappen over de 'arogantie' van de Stockholmers....niet helemaal onterecht....Alle superlatieven van Zweedse schonen komen daar dan ook het meest voor, je gelooft af en toe je ogen ECHT niet!

We zijn daarna aan de Oostkust geweest en dat vond ik tamelijk deprimerend. Langzame pace of life en veel 'saaie' mensen. Natuur was ook niet je dat.

Toen dwars door het land richting Halmstadt, Je rijdt door het merengebied en daar zijn alleen maar meren, meren, meren, sparren, en elanden....Prachtig!! met die rare 3 baans wegen waar jij niet naar links gaat om in te halen maar de in te halen auto naar rechst gaat om je er langs te laten!

We hebben daar een hele rare lange kabelbaan gezien die kiliometers door het land ging, buiten werking en volgens mij een overblijfsel van mijn industrie (wie weet dit???)

Halmstadt en de Kust aan het Kattegat is leuk, veel vakantie verblijven en campings met Hutjes i.p.v. tenten en caravans.

Jeugdherbergje gepakt errug gezellig!!! en een dikke Amerikaan gehuurd om wat te cruisen... Uitgaan is leuk en wat minder mondain dan in Stockholm, veel contact en elke kroeg heeft een black-jack tafel en/of roulette.

Uit eten doen de Zweden erg vroeg en erg snel!!! beetje vreemde gewaarwording voor mij die meer de mediterane style van eten kent en waardeerd. Eten is okay maar niet bijzonder....je krijgt geen stokbrood maar een bak Zuurkool !!!! voor je snufferd als je gaat zitten

Toen naar Gothenborg waar een festival was, geen hotel of herberg te vinden dus dan toch maar de camping op, het weer was okay, maar 's nachts al erg koud (half augustus) en het toeristenseizoen al 2 weken afgelopen...

Terug naar Stockholm buurt (Vikingshill) waar wij ons houten huis hadden met uitzicht op het huis van Björn Borg, veel gevaren met speedboot en waterscoorters.......zelfs gedoken en veel uitgeweest in Stockholm... Prijskaartje voor 10 dagen, ¤ 1650 de man!!!

Huizen zijn overigens belachelijk goedkoop, een factor 8, soms 10 minder dan hier....voor ¤30.000 heb je een leuk appartementje!, warm water en verwarming haal je dikwijls uit de grond (100 meter diepe warmwater bronnen) .

Ik ga er nog terug, zeker weten!, maar blijf dan in de buurt van Stockholm en het meren gebied in het midden van de onderste helft van Zweden.

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_14299553
leuk verhaaltje
  zaterdag 1 november 2003 @ 18:19:52 #132
72163 Hellmond4Ever
Tegen zinloze sex
pi_14302406
Zweden is vet dr wonen daar de lekkerste chicks zoals Alexandra Dahlström
Je praat geen poep maar wat ruik ik dan?
pi_14302904
Ik ben een weekend in Norkopping geweest voor behendigheidswedstrijden met vrachtwagens.
Was echt supergaaf, en ook heel leuk uitgaan (ja echt mooie dames).
Het is echt een heel mooi en schoon land (voor zover ik het heb gezien dan ).
Als ik ergens anders dan in Nederland zou moeten gaan wonen zou het zeker weten Zweden zijn.
pi_14310186
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 18:19 schreef Hellmond4Ever het volgende:
Zweden is vet dr wonen daar de lekkerste chicks zoals Alexandra Dahlström
Jammer dat ze een afwijking heeft aan haar armen en benen. Maar het gezicht is idd top!
  zondag 2 november 2003 @ 00:12:50 #135
18079 neok
all the way
pi_14310879
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 16:25 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Mijn Zweden ervaring:

Prachtig land......Veel Amerikaanse invloeden als in; Supermarkten, openingstijden, auto's....Dus zeg maar het betere van de VS.

Stockholm is hip! prachtige mensen en uitgaansgelegenheden. Wij zijn in Café Opera en Restaurant East geweest, waar meer dan de helft van het publiek uit Amerikanen bestaat die actief zijn in de Muziek, veelal R&B en HipHop. Schreeuwend duur maar wel tegek.. Het strandpark aan een van de vele kusten in Stockholm is een must!! Beetje Vondelpark, maar dan aan het water, echt leuk!!


Zelf heb ik 1,5 jaar in Lund (vlakbij Malmö) gewoond. Prachtig land, Stockholm is de uitschieter. Mijn probleem was de gesloten mensen. mooi of niet mooi. Nooit heb ik echt diep contact kunnen leggen. te gesloten. Dan verkies ik toch eerder zuid europa.
Buenos dias Tristeza
  zondag 2 november 2003 @ 02:30:35 #136
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14313382
quote:
Op zondag 2 november 2003 00:12 schreef neok het volgende:

[..]

Zelf heb ik 1,5 jaar in Lund (vlakbij Malmö) gewoond. Prachtig land, Stockholm is de uitschieter. Mijn probleem was de gesloten mensen. mooi of niet mooi. Nooit heb ik echt diep contact kunnen leggen. te gesloten. Dan verkies ik toch eerder zuid europa.


Hmzzz, ik ben een francofiel, kom er al sinds kindsbeen en spreek de taal.....ik moet toch kwijt dat de zweden en genéral erg gastvrij zijn en open. Een Fransman opent pas als je de taal spreekt, dan ook echt helemaal, en das leuk!...Zweden spreken heel goed Engels, zelfs beter dan wij die denken dat we het goed doen...

Ik ben ookk meer van de mediterane sferen maar de Zweden hebben me positief verrast!

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  donderdag 6 november 2003 @ 15:43:30 #137
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_14432654
Ik moet toch maar een keer gaan overwegen om er een keertje heen te gaan als ik die verhalen hier zo lees moet het er echt mooi zijn
OJAAJOH?
pi_14452399
pi_14949355
Ben begonnen met het leren van Zweeds nu..wel lache. Alleen ik moet wel ff doorzetten
pi_15153966
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:07 schreef Echoes het volgende:
Ben begonnen met het leren van Zweeds nu..wel lache. Alleen ik moet wel ff doorzetten
Ik ook! Heb je een cursus ofzo? Ik heb een 2ehands NTI cursus op de kop kunnen tikken via een kennis Erg leuk moet ik zeggen! Alleen, als je dan de radio hoort ofzo dan is het weer onverstaanbaar zo kunnen ze ratelen zeg
pi_15155628
oja wat leuk! Maar wil jij ook weer naar Zweden ofzo?

Mijn moeder heeft in de begin jaren 80 een cursus Zweeds gedaan, dus ik kan al haar boeken schriften en aantekeningen gebruiken.
Misschien dat ik nog een cursus koop via internet, maar dit gaat nu ook nog wel goed.

pi_15155760
quote:
Op donderdag 4 december 2003 20:37 schreef Echoes het volgende:
oja wat leuk! Maar wil jij ook weer naar Zweden ofzo?

Mijn moeder heeft in de begin jaren 80 een cursus Zweeds gedaan, dus ik kan al haar boeken schriften en aantekeningen gebruiken.
Misschien dat ik nog een cursus koop via internet, maar dit gaat nu ook nog wel goed.


Als het goed is gaan gday en ik 20 december a.s naar Sverige

Jij nog plannen binnenkort? (Vakantie bedoel ik nu )

pi_15156707
ik heb 3 1/2 jaar in zweden gewoond 20 km ten zuiden van stockholm. echt een topstad daar, als je daar je neus op haalt heb je tenmiste frisse lucht er in zitten. verder ga ik met mijn ouders ongeveer 1 keer per jaar nog terug, die kant op. oude kennissen en zo ontmoeten. mijn vader werkt er ongeveer 20 weken per jaar (Scania Södertälje) dus dat gaat dan ook wat makkelijker. verder sprak ik ooit vloeiend Zweeds, maar daar is veel van weg gevaagd. maar wees gerust, zweeds is een makkelijke taal om te leren en om te spreken. en omdat ze ook en zweden erg veel verschillende accenten hebben zul je niet zo snel een buitenlands (vanaf nederlands) accent hebben.

overigens vond ik er in de winter weinig aan daar. tis er wel koud genoeg voor sneeuw en ijs plezier. maar tis er om half 4 al donker (THV stockholm) en om 9 uur wordt het ' s ochtends pas licht.

2825cc Single Turbo Beast
pi_15182348
quote:
Op donderdag 4 december 2003 20:41 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Als het goed is gaan gday en ik 20 december a.s naar Sverige
Jij nog plannen binnenkort? (Vakantie bedoel ik nu )
Jij gaat er alleen heen voor vakantie?

Ik heb zelf geen vakantie plannen, maar wil er wel gewoon zo snel mogelijk naar toe. Maar vind maar eens werk.

pi_15182499
quote:
Op donderdag 4 december 2003 21:16 schreef Ultimora het volgende:
ik heb 3 1/2 jaar in zweden gewoond 20 km ten zuiden van stockholm.
-knip-
Gaaf!

Wat voor werk deed je daar? En waarom ben je weer terug gegaan?

pi_15188604
quote:
Op vrijdag 5 december 2003 18:52 schreef Echoes het volgende:

[..]

Jij gaat er alleen heen voor vakantie?

Ik heb zelf geen vakantie plannen, maar wil er wel gewoon zo snel mogelijk naar toe. Maar vind maar eens werk.


Wij gaan nu alleen voor vakantie ja, hebben ookal dromen over verhuizen enzo maar eerst maar eens zien hoe het land mij bevalt Ik ben er zelf nog nooit geweest
pi_15194149
inderdaad...wat gaan jullie er doen? in een huisje ofzo? skieen?
pi_15212174
*wil ook weer naar zweden! 'k zat op een camping op een paar tientallen km van malmo, aan een groot meer (ongeveer zo groot als twente) ... lekker kanoen en vissen op en aan dat meer .. ook zwemmen want het water is helemaal niet koud ..

in zweden heb je die drukte niet en ben je mooi vrij!

edit: we moeten nu niet te positief praten over zweden, straks zit het vol met touristen

Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
pi_15217195
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 10:27 schreef Echoes het volgende:
inderdaad...wat gaan jullie er doen? in een huisje ofzo? skieen?
We gaan naar (vroegere) vrienden van gday in örebro, we willen gewoon veel van het land zien en veel dingen doen We gaan niet skieen..
pi_15235675
hmm, leuk hoor. Ik wou dat ik er wat meer kennissen/vrienden had.
Ik kreeg net een mailtje terug van mensen die een camping daar zijn begonnen. Ze komen hier vlakbij vandaan. Kwam via via aan hun andres. Maar ze hebben helaas geen werk.

Vraag me af hoe ik ooit aan werk kan komen daar..

pi_15237205
quote:
Op zondag 7 december 2003 22:45 schreef Echoes het volgende:
hmm, leuk hoor. Ik wou dat ik er wat meer kennissen/vrienden had.
Ik kreeg net een mailtje terug van mensen die een camping daar zijn begonnen. Ze komen hier vlakbij vandaan. Kwam via via aan hun andres. Maar ze hebben helaas geen werk.

Vraag me af hoe ik ooit aan werk kan komen daar..


Via kennisen en vrienden en dat soort contacten "moest" ik van gday tegen je zeggen. Zo heeft hij ook werk gekregen daar geloof ik.
pi_15247291
ja, maar ik heb daar dus geen vrienden, kennissen. En in mijn naaste omgeving zijn ook weinig mensen die iets met Zweden hebben.

dussss...

  maandag 8 december 2003 @ 14:42:41 #153
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15247821
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 17:14 schreef ook_gek het volgende:
in zweden worden leuke feesten gegeven.
Denk aan Hyperstate Het grootste en beste feest ooit in zweden!!
helemaal top. heb er een paar live sets van. MEGA GOED!!!.
Hyperstate was in Noorwegen..
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 23:39 schreef thiamat het volgende:
edit: we moeten nu niet te positief praten over zweden, straks zit het vol met touristen
ja. ik vind sowieso dat de populairiteit van zweden de laatste tijd ontzettend toeneemt. ik lees af en toe over emigratieplannen van mensen die überhaupt nog nooit in het land zijn geweest
af en toe zou ik wel eens willen dat zweden weer wat geslotener was zoals eind jaren 80, toen de snelwegen nog van grind waren
pi_15250025
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:42 schreef succubus het volgende:
af en toe zou ik wel eens willen dat zweden weer wat geslotener was zoals eind jaren 80, toen de snelwegen nog van grind waren
hoezo? woon je er zelf dan?
pi_15252897
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:42 schreef succubus het volgende:

[..]

Hyperstate was in Noorwegen..
[..]

ja. ik vind sowieso dat de populairiteit van zweden de laatste tijd ontzettend toeneemt. ik lees af en toe over emigratieplannen van mensen die überhaupt nog nooit in het land zijn geweest
af en toe zou ik wel eens willen dat zweden weer wat geslotener was zoals eind jaren 80, toen de snelwegen nog van grind waren


Wat een onzin zeg, heb jij er last van? Woon je er, en komen al die buitenlanders je de strot uit? Tuigen ze het land net zo af als dat de buitenlanders hier met nederland doen?


  maandag 8 december 2003 @ 18:59:49 #156
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15254229
quote:
Op maandag 8 december 2003 18:06 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg, heb jij er last van? Woon je er, en komen al die buitenlanders je de strot uit? Tuigen ze het land net zo af als dat de buitenlanders hier met nederland doen?


nee ik heb een pleurishekel aan nederlanders. wat ze met hun eigen land doen moeten ze zelf weten maar ze moeten zweden met rust laten.
pi_15254467
quote:
Op maandag 8 december 2003 18:59 schreef succubus het volgende:

[..]

nee ik heb een pleurishekel aan nederlanders. wat ze met hun eigen land doen moeten ze zelf weten maar ze moeten zweden met rust laten.


Sttt, zal ik je een geheimpje verklappen? Het zijn niet zozeer de nederlanders die nederland verknallen hoor

Ben het wel met je eens dat Zweden met rust gelaten moet worden op zich maar qua oppervlakte is het zo groot dat het nog wel even duurt voordat het echt "vol" zit

Maar als mensen interesse in het land tonen in positieve zin dan heb jij niet het recht om te zeggen dat dat niet mag oid.

pi_15255643
quote:
Op maandag 8 december 2003 18:59 schreef succubus het volgende:
[..]
nee ik heb een pleurishekel aan nederlanders.
wat voor nationaliteit heb jij dan?
  maandag 8 december 2003 @ 21:20:47 #159
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15259194
quote:
Op maandag 8 december 2003 19:47 schreef Echoes het volgende:

[..]

wat voor nationaliteit heb jij dan?


zweeds natuurlijk ik ben blij geen nederlandse nationaliteit meer te hebben.. zoals iedere emigrant dat behoort te doen imho.
quote:
Op maandag 8 december 2003 19:08 schreef heaven7 het volgende:

Sttt, zal ik je een geheimpje verklappen? Het zijn niet zozeer de nederlanders die nederland verknallen hoor


niet relevant. dat speelt in ieder west-europees land. het is de mentaliteit die het 'm doet
quote:
Ben het wel met je eens dat Zweden met rust gelaten moet worden op zich maar qua oppervlakte is het zo groot dat het nog wel even duurt voordat het echt "vol" zit

Maar als mensen interesse in het land tonen in positieve zin dan heb jij niet het recht om te zeggen dat dat niet mag oid.


klopt en ik wil je dat recht ook niet ontnemen maar ik wil voorkomen dat het een toeristische trekpleister wordt en daar begint het wel steeds meer op te lijken. Neem een voorbeeld aan die vent die de värmulsåsen heeft gekocht, daar komen weer hele groepen op af. Gevolg is identiek aan wat zich hier bij de lokale skipistes afspeelt en dat is: verhoogde entreeprijzen voor lokale bewoners terwijl toeristen van goedkope aanbiedingen gebruik kunnen maken. Een gigantische hoop afval die her en der in de natuur wordt gepleurd. (Stadsmensen nemen het niet zo nauw met de natuur). Verder nog drukte en overlast om maar eens een paar dingen te noemen. Dus ik neem dat als je houdt van het Zweden zoals het er nu bij ligt je mijn argumenten op zijn minst kunt begrijpen.
pi_15259476
Maar natuurlijk, ik hou van Zweden en van de ruimte die je hebt.. in Nederland sta je 2.5 uur in de file in Utrecht zelf als je naar een vlooienmarkt wil Dat heb je daar niet goddank.

Maar goed.

  maandag 8 december 2003 @ 21:44:44 #161
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_15260114
Hmm hoe zeg je nou Helhoer in het zweeds.....

Hellehore.....gggggg

reach out and touch faith
pi_15260195
quote:
Op maandag 8 december 2003 21:44 schreef ozzyat105 het volgende:
Hmm hoe zeg je nou Helhoer in het zweeds.....

Hellehore.....gggggg


  maandag 8 december 2003 @ 21:50:48 #163
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_15260321
quote:
Op maandag 8 december 2003 21:47 schreef heaven7 het volgende:

[..]


reach out and touch faith
pi_15261052
hee succubus gaaf! Vertel wel even hoe je er verzeild bent geraakt, hoelang je er al woont en wat je voor werk doet enzo. Hoe heb jij het allemaal gedaan?

Uiteraard wil je dat Zweden met rust wordt gelaten, maar daar heb je toch geen invloed op. Het is gewoon steeds aantrekkelijker om die kant op te gaan natuurlijk.

  maandag 8 december 2003 @ 23:09:43 #165
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15263076
quote:
Op maandag 8 december 2003 21:44 schreef ozzyat105 het volgende:
Hmm hoe zeg je nou Helhoer in het zweeds.....

Hellehore.....gggggg


helvetes hora dat woord wordt niet echt zo gebruikt
quote:
Op maandag 8 december 2003 22:11 schreef Echoes het volgende:
hee succubus gaaf! Vertel wel even hoe je er verzeild bent geraakt, hoelang je er al woont en wat je voor werk doet enzo. Hoe heb jij het allemaal gedaan?

Uiteraard wil je dat Zweden met rust wordt gelaten, maar daar heb je toch geen invloed op. Het is gewoon steeds aantrekkelijker om die kant op te gaan natuurlijk.


ik heb al banden met zweden die jaaaaaren terug gaan. vrienden , kennissen en na vele vakanties werden dat er steeds meer. mijn grote ongenoegen over de nederlandse verharde maatschappij, het egoīsme en de mentaliteit heeft me doen besluiten dat land permanent de rug toe te keren en zoals het er nu uit ziet gaat het prima lukken om hier de rest van mijn leven door te brengen.

woon hier nog niet zo lang maar als je al een vriendenkring hebt opgebouwd voordat je de stap maakt is het minder moeilijk om je een nieuw leven aan te wennen. ik werk momenteel als computerhulpje cq systeembeheerder en doe wat freelance opdrachten tussen door.
dit jaar moet ik zo zien door te komen zodat ik volgend jaar kan beginnen aan een master opleiding aan linköpings universitet. welke dat wordt weet ik nog niet maar het zit in de ICT branche.

uiteraard heb ik geen invloed op het trekken van toeristen maar het zou werkelijk afgrijselijk zijn als het er binnen een aantal jaar hetzelfde aan toe zou gaan als in frankrijk of spanje. gelukkig zijn er een aantal obstakels en vooroordelen die de nietsvermoedende kaaskop afschrikken.

pi_15265990
quote:
Op maandag 8 december 2003 23:09 schreef succubus het volgende:

woon hier nog niet zo lang maar als je al een vriendenkring hebt opgebouwd voordat je de stap maakt is het minder moeilijk om je een nieuw leven aan te wennen. ik werk momenteel als computerhulpje cq systeembeheerder en doe wat freelance opdrachten tussen door.
dit jaar moet ik zo zien door te komen zodat ik volgend jaar kan beginnen aan een master opleiding aan linköpings universitet. welke dat wordt weet ik nog niet maar het zit in de ICT branche.

uiteraard heb ik geen invloed op het trekken van toeristen maar het zou werkelijk afgrijselijk zijn als het er binnen een aantal jaar hetzelfde aan toe zou gaan als in frankrijk of spanje. gelukkig zijn er een aantal obstakels en vooroordelen die de nietsvermoedende kaaskop afschrikken.


Ben wel benieuwd waar in Zweden je woont....
Woon zelf nu sinds 1 juli in Linköping (werk voor een bedrijf dat op de Campus Valla zit)... Vorig jaar een maand hier op vakantie geweest (Råda, Orsa en Arboga) en voor mij was dat al genoeg om zeker te weten dat ik ooit daar nog eens naar terug wilde....

Dus in maart was het voor mij ook niet moeilijk om ja te zeggen toen ik daar door HvD gevraagd werd om iig 1 jaar in Zweden te werken... En zoals het er nu naar uitziet, kan ik hier zelfs een vast contract krijgen, dus of ik ooit terugga naar NL, wie weet....Het enige wat me tot nu toe een beetje tegen zit, ze zijn zo koud

Fem myror är fler än fyra elefanter
pi_15266389
Succubus, zit jij ook op het zwedenweb-forum?

Er zijn overigens altijd wel plekken op aarde waar genoeg ruimte is. Voorlopig is Zweden erg dunbevolkt (vooral in het noorden) Maar je zou ook naar soortgelijke plekken kunnen emigreren zoals IJsland, Noord-Canada of als je extreem desolaat wilt wonen: Alaska en Groenland.

Al die landen moet ik zeker nog een keer gezien hebben en één daarvan zal door mij lange tijd bewoond worden.

  dinsdag 9 december 2003 @ 12:00:08 #168
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15271052
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 01:03 schreef JaRoN het volgende:

Ben wel benieuwd waar in Zweden je woont....
Woon zelf nu sinds 1 juli in Linköping (werk voor een bedrijf dat op de Campus Valla zit)... Vorig jaar een maand hier op vakantie geweest (Råda, Orsa en Arboga) en voor mij was dat al genoeg om zeker te weten dat ik ooit daar nog eens naar terug wilde....

Dus in maart was het voor mij ook niet moeilijk om ja te zeggen toen ik daar door HvD gevraagd werd om iig 1 jaar in Zweden te werken... En zoals het er nu naar uitziet, kan ik hier zelfs een vast contract krijgen, dus of ik ooit terugga naar NL, wie weet....Het enige wat me tot nu toe een beetje tegen zit, ze zijn zo koud


Nu nog borlänge maar dat wordt lkpg zodra ik op de uni kan komen.
Het is wel een beetje rustig hier maar dat vind ik niet erg
Wie is koud.. de Zweden zelf? Kwestie van wennen.

Maar ik heb in nederland veel problemen gehad omdat ik sowieso van jongs af aan al veel Zweedse gebruiken heb overgenomen van vrienden en kenissen. Om een voorbeeldje te noemen, tijdens mijn hbo-studie heb ik veel moeten vergaderen. In nederland is het gewoonlijk om iemand abrupt te onderbreken als je je zegje wilt doen anders kom je nooit aan de beurt. In Zweden is het zo dat de tafel rond gaat en iedereen om zijn beurt kan zeggen wat zijn/haar mening is. Omdat ik die laatste gewoonte veel socialer vind en ik het onbeschoft vind om iemand te onderbreken kwam ik tijdens vergaderingen dus nooit aan het woord in NL. Vervolgens werd ik daarop negatief beoordeeld omdat ik niet mondig genoeg zou zijn.. nou vraag ik je

En dat is meer één van velen voorbeelden. Ik voel me geen nederlander en heb me het eerlijk gezegd ook nooit gevoeld. Volgens mij ben ik gewoon in het verkeerde land geboren.

quote:
Op dinsdag 9 december 2003 01:50 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Succubus, zit jij ook op het zwedenweb-forum?
Ik lurk soms, wat is je nick. Extreem desolaat wonen zou ik ook niet willen. Zou ook voor geen goud in Norrland willen wonen om maar een voorbeeld te geven. Maar echt in een stad zoals Sthlm, dat ook weer niet. Ik prefereer een middelgrote stad of een voorstadje oid.
  dinsdag 9 december 2003 @ 12:14:46 #169
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_15271399
[quote]Op maandag 8 december 2003 23:09 schreef succubus het volgende:

[..]

helvetes hora dat woord wordt niet echt zo gebruikt
[..]
Hmm zat ik er niet eens zo ver vandaan
Waarom gebruik jij die naam eigenlijk?

Trouwens kun jij je goed verstaanbaar maken nu je daar woont?
Het spijt me zeer maar mijn interresse in Zweden is na je reactie nog meer gewekt.Ik ga in maart 2004 zeker op vakantie naar een leuke stad in Zweden!!!

Wat raad je me aan?

reach out and touch faith
  dinsdag 9 december 2003 @ 12:26:41 #170
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15271723
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 12:14 schreef ozzyat105 het volgende:
Hmm zat ik er niet eens zo ver vandaan
Waarom gebruik jij die naam eigenlijk?
ik werd geīnspireerd door poltergeist the legacy
quote:
Trouwens kun jij je goed verstaanbaar maken nu je daar woont?
ik ben al jaren geleden begonnen met het oefenen van de taal, maar de beste ervaring is praktijkervaring. vooral dialecten gooien wel 's roet in 't eten maar die problemen zijn niet onoverkomelijk. ik hoef eigenlijk zelden terug te grijpen naar engels.
quote:
Het spijt me zeer maar mijn interresse in Zweden is na je reactie nog meer gewekt.Ik ga in maart 2004 zeker op vakantie naar een leuke stad in Zweden!!!

Wat raad je me aan?


dat is heel divers ik weet niet wat voor type je bent. hou je van grote metropolen, veel buiten de deur eten en kultuur dan zou ik zeker naar sthlm gaan. ben je meer een rustiger type dan zou ik voor wat landelijkere steden kiezen. het is maar net wat je leuk vindt. als je een reisplan hebt gemaakt moet je het maar eens melden op zwedenweb.com daar zitten meer liefhebbers met diverse meningen.
  dinsdag 9 december 2003 @ 12:46:51 #171
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_15272210
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 12:26 schreef succubus het volgende:

[..]

ik werd geīnspireerd door poltergeist the legacy
[..]

ik ben al jaren geleden begonnen met het oefenen van de taal, maar de beste ervaring is praktijkervaring. vooral dialecten gooien wel 's roet in 't eten maar die problemen zijn niet onoverkomelijk. ik hoef eigenlijk zelden terug te grijpen naar engels.
[..]
Op welke leeftijd ben je begonnen? Dat maakt volgens mij ook wel uit.

dat is heel divers ik weet niet wat voor type je bent.<-----> hou je van grote meningen.


Stockholm lijkt mij erg leuk. Als ik op vakantie ben vindt ik het ook leuk om veel te zien dus dan is zo'n grote stad de juiste plek.
Waar ik erg benieuwd naar ben is de 'sfeer' in die stad.
Ik woon zelf in Rotterdam maar dat vind ik absoluut geen gezellige stad.
Vooral bij het uitgaan hangt er een agressief sfeertje.
En in bijvoorbeeld Gouda en andere steden veel probleem jongeren enzo....
Ik verwacht eigenlijk dat het in bijvoorbeeld stockholm er anders aan toegaat.
Kun je daar wat over zeggen?
Verder houd ik van uit eten gaan en ben ik gek op muziek-cafe's en dan met name blues en rock.
reach out and touch faith
pi_15272633
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 12:00 schreef succubus het volgende:

[..]

Nu nog borlänge maar dat wordt lkpg zodra ik op de uni kan komen.
Het is wel een beetje rustig hier maar dat vind ik niet erg
Wie is koud.. de Zweden zelf? Kwestie van wennen.

[..]


Inderdaad een kwestie van wennen, maar aan de andere kant ook wel fijn.. Heb nu absoluut (nog) geen sociale verplichting.... En "ze" beginnen nu eindelijk een beetje los te komen, misschien duurde dat ook wel langer omdat ik ook wel iets te open ben en vaak geen blad voor mijn mond neem....

Ik vind een ander groot verschil met NL de werkmentaliteit... Als je de o.a. IT hier bekijkt en vergelijkt met de IT-afdeling waar ik in NL zat, mensen kunnen nog zo hard roepen dat NL-ers harde werkers zijn, maar tjongetjonge als het ff kan niet later maken dan 17:00, want we moeten wel op tijd thuis zijn... Dat is hier wel toch wel anders, iedereen draait hier toch gauw gemiddeld een 60-urige werkweek... (en dan tel ik niet de uren mee die ik in het weekend achter me pc zit)...

Tot nu toe vind ik zweden

Fem myror är fler än fyra elefanter
  dinsdag 9 december 2003 @ 13:44:45 #173
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15273657
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 12:46 schreef ozzyat105 het volgende:

[..]

Stockholm lijkt mij erg leuk. Als ik op vakantie ben vindt ik het ook leuk om veel te zien dus dan is zo'n grote stad de juiste plek.
Waar ik erg benieuwd naar ben is de 'sfeer' in die stad.
Ik woon zelf in Rotterdam maar dat vind ik absoluut geen gezellige stad.
Vooral bij het uitgaan hangt er een agressief sfeertje.
En in bijvoorbeeld Gouda en andere steden veel probleem jongeren enzo....
Ik verwacht eigenlijk dat het in bijvoorbeeld stockholm er anders aan toegaat.
Kun je daar wat over zeggen?
Verder houd ik van uit eten gaan en ben ik gek op muziek-cafe's en dan met name blues en rock.


ben op m'n 17e actief begonnen met de taal. daarvoor eigenlijk alleen spelenderwijs.

het lijkt me inderdaad dat je het best op je plek bent in Sthlm als je van dat soort dingen houdt. veel restaurantjes en veel om te bekijken. het aantal café's enzo is ook ruim voldoende. of er ook blues/rock cafe's tussen zitten dat weet ik zo niet (zal vast wel).

van een agressieve sfeer is absoluut geen sprake. dat is echt een schril contrast vergeleken met nederland. probleemjongeren zijn er wel maar openbare zich veel minder, zeker niet in het uitgaanscircuit. ben trouwens met je eens dat rotterdam een erg onprettige en agressieve stad is. wat dat betreft zijn je verwachtingen dus waar, sthlm is welliswaar heel gevariëerd maar kan daardoor ook een misleidend beeld geven van het 'echte zweden' omdat de mentaliteit daar wat meer west-europees is dan in de rest van het land. (het is bijv. ook één van de weinige plekken waar files voorkomen).

quote:
Op dinsdag 9 december 2003 13:02 schreef JaRoN het volgende:

Inderdaad een kwestie van wennen, maar aan de andere kant ook wel fijn.. Heb nu absoluut (nog) geen sociale verplichting.... En "ze" beginnen nu eindelijk een beetje los te komen, misschien duurde dat ook wel langer omdat ik ook wel iets te open ben en vaak geen blad voor mijn mond neem....


soms hebben ze moeite om een buitenlander op te nemen in hun 'vriendenkring' maar naar verloop van tijd went dat wel. zeker als je de taal goed beheerst. dat je zo open bent is weer iets dat veel nederlanders typeert. zweden zijn absoluut tegenovergesteld en kunnen openheid/brutaliteit vaak niet waarderen. (ik ook niet trouwens). ik zou er op zijn minst voorzichtig mee zijn..
quote:
Ik vind een ander groot verschil met NL de werkmentaliteit... Als je de o.a. IT hier bekijkt en vergelijkt met de IT-afdeling waar ik in NL zat, mensen kunnen nog zo hard roepen dat NL-ers harde werkers zijn, maar tjongetjonge als het ff kan niet later maken dan 17:00, want we moeten wel op tijd thuis zijn... Dat is hier wel toch wel anders, iedereen draait hier toch gauw gemiddeld een 60-urige werkweek... (en dan tel ik niet de uren mee die ik in het weekend achter me pc zit)...
klopt.. dat maakt ook op zich niet uit, ik werkte in NL ook wel eens een uur extra door (onbetaald) omdat ik iets af wilde hebben. alhoewel ik het wel op prijs stel precies om 17u klaar te zijn. helemaal als ik later een gezin zou hebben dan vindt je het wel weer fijn om op tijd thuis te komen.
pi_15278551
aan degene die al in Zweden wonen. Hoe zijn jullie dan aan die baan gekomen daar? En een huis? Hebben jullie geen kamertje over voor mij
  dinsdag 9 december 2003 @ 17:28:43 #175
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_15279058

Geweldig dit is nou precies wat ik wilde horen...

Bedankt voor je duidelijke uitleg succubus..;)
Ik zal ook nog eens op zwedenweb.com gaan kijken voor meer info

Weet je nog goeie websites om een stedentrip naar stockholm voordelig te boeken??

reach out and touch faith
pi_15279577
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 13:44 schreef succubus het volgende:

dat je zo open bent is weer iets dat veel nederlanders typeert. zweden zijn absoluut tegenovergesteld en kunnen openheid/brutaliteit vaak niet waarderen. (ik ook niet trouwens). ik zou er op zijn minst voorzichtig mee zijn..


open
brutaal
quote:
aan degene die al in Zweden wonen. Hoe zijn jullie dan aan die baan gekomen daar? En een huis? Hebben jullie geen kamertje over voor mij
Ik werk nu voor hetzelfde bedrijf als in Nederland, de Zweedse Zus dus eigenlijk. De enige voorwaarde die ik had om hier te komen werken, was dat ze een huis voor me regelden.

Kamer?? förlåt

Fem myror är fler än fyra elefanter
pi_15282622
welk bedrijf is dat dan precies? Zo moet je het inderdaad wel treffen zeg! Hebben ze geen werk over in grafische wereld
  dinsdag 9 december 2003 @ 19:49:08 #178
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15282728
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 17:07 schreef Echoes het volgende:
aan degene die al in Zweden wonen. Hoe zijn jullie dan aan die baan gekomen daar? En een huis? Hebben jullie geen kamertje over voor mij
contacten. ken iemand die er woont en die wist ook nog wel werk..


de prijzen van kamers zijn ook niet echt vergelijkbaar.
vriend van mij woont nu in Linköping en die betaalt 200 euro voor 110m2 (incl keuken en vier kamers)

pi_15283427
da's echt te gek. Weten jullie dan werk voor mij?
pi_15287870
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 12:00 schreef succubus het volgende:
Ik lurk soms, wat is je nick. Extreem desolaat wonen zou ik ook niet willen. Zou ook voor geen goud in Norrland willen wonen om maar een voorbeeld te geven. Maar echt in een stad zoals Sthlm, dat ook weer niet. Ik prefereer een middelgrote stad of een voorstadje oid.
J-Ree. Ik kom er bijna dagelijks maar ik lurk meer dan dat ik post.

Overigens zou ik best wel een tijdje in Stockholm willen wonen. Met recht de mooiste stad van Europa genoemd door de inwoners. Ik zat met open mond te kijken toen we er doorheen liepen. Maar een klein voorstadje of dorp zoals Mariefred lijkt me ook ideaal. Je zit gelijk midden in de natuur en zagen nog 3 elanden lopen daar.

pi_15342031
Voorlopig nog geen sneeuw ook lijkt het he?

* heaven7 wil persee sneeuw als ze naar Zweden gaat!

pi_15343588
enige wat ik perse wil is werk
pi_15343916
quote:
Op donderdag 11 december 2003 22:55 schreef Echoes het volgende:
enige wat ik perse wil is werk
Niet zo drammen
pi_15345548
quote:
Op donderdag 11 december 2003 22:03 schreef heaven7 het volgende:
Voorlopig nog geen sneeuw ook lijkt het he?

* heaven7 wil persee sneeuw als ze naar Zweden gaat!


Nope, het blijft Oud-hollands weer hier in de omgeving
Fem myror är fler än fyra elefanter
pi_15351744
quote:
Op donderdag 11 december 2003 23:05 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Niet zo drammen


ja, jij hebt makkelijk praten met al die kennissen en vrienden
pi_15352328
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 10:18 schreef Echoes het volgende:

[..]

ja, jij hebt makkelijk praten met al die kennissen en vrienden


pi_15354780
quote:
Op donderdag 11 december 2003 23:59 schreef JaRoN het volgende:

[..]

Nope, het blijft Oud-hollands weer hier in de omgeving


hee, weet jij ook geen werk in de grafische sector?
pi_15361975
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 12:18 schreef Echoes het volgende:

[..]

hee, weet jij ook geen werk in de grafische sector?


, helaas, ik werk op een milieu lab, zou niet weten waar er hier wat grafisch zit.......
Fem myror är fler än fyra elefanter
pi_15362275
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 16:36 schreef JaRoN het volgende:

[..]

, helaas, ik werk op een milieu lab, zou niet weten waar er hier wat grafisch zit.......


en wat houdt dat precies in? Wat zijn oa jouw werkzaamheden?
pi_15375602
Zeg uh... zullen we het een Zweden informatie topic houden?? Ipv een persoonlijk chat topic?
Tips over hoe je werk kunt vinden zijn hier natuurlijk welkom, maar om nu op de inhoud van iemands werk in te gaan, daar hebben we WGR voor of mag je elkaar gaan mailen!
pi_15375939
eh, ik vraag me gewoon af wat er daar allemaal te doen is in Zweden. Dus het heeft wel degelijk te maken met mijn plannen om naar Zweden te gaan. Oriënteren heet dat.
pi_15636256
Zweden is echt geweldig Wil hier nooit meer weg
pi_15639904
waarom jij nou wel

weten jullie daar geen werk voor me in grafische wereld. Of iets anders mag ook, maar voor grafische heb ik me diploma

[Dit bericht is gewijzigd door Echoes op 24-12-2003 11:22]

pi_15712782
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 14:57 schreef Echoes het volgende:
waarom jij nou wel

weten jullie daar geen werk voor me in grafische wereld. Of iets anders mag ook, maar voor grafische heb ik me diploma


Ik ben alleen maar op vakantie he.. vooralsnog tenminste, ik zie mezelf hier wel wonen over een poosje
pi_15713608
ja, maar jullie hebben connecties daar, nu vraag het ff of iemand wat weet
pi_15714566
quote:
Op vrijdag 26 december 2003 11:33 schreef Echoes het volgende:
ja, maar jullie hebben connecties daar, nu vraag het ff of iemand wat weet
Kindjes die vragen worden.................
pi_15714684
eh eh...geholpen om hun droom waar te maken?
pi_15865533
ik heb een aanbod om in Jokkmokk (heel hoog in Zweden) op een camping te werken. (schoonmaken, gastenontvange, klussies etc). Maar het verdient verder niets. Maar krijg daar een kamer en eten.
Verder is er niets te doen daar (alleen mooie natuur).

doen of niet? tis voor een half jaar ongeveer..

  woensdag 31 december 2003 @ 21:16:01 #199
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_15867382
quote:
Op woensdag 31 december 2003 20:01 schreef Echoes het volgende:
ik heb een aanbod om in Jokkmokk (heel hoog in Zweden) op een camping te werken. (schoonmaken, gastenontvange, klussies etc). Maar het verdient verder niets. Maar krijg daar een kamer en eten.
Verder is er niets te doen daar (alleen mooie natuur).

doen of niet? tis voor een half jaar ongeveer..


ik zou het niet doen.. je kunt zo alleen maar werken en je hebt verder geen geld om dan lekker zweden in te trekken..

Je zal best wel wat geld achter de hand hebben maar dat gaat na een tijdje ook op he.. enne andere dingen als kleren enzo wat je nodig hebt.. dat kost ook wat.

OJAAJOH?
pi_15869875
inderdaad, zit er toch ook maar over te denken om het niet te doen omdat er verder niets te doen is, of ik moet in mijn eentje op pad (dorpjes/steden bezoeken, wandelen etc..)
  donderdag 1 januari 2004 @ 15:00:22 #201
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_15876161
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 01:40 schreef Echoes het volgende:
inderdaad, zit er toch ook maar over te denken om het niet te doen omdat er verder niets te doen is, of ik moet in mijn eentje op pad (dorpjes/steden bezoeken, wandelen etc..)
Ik wil wel graag mee naar zwden hoor
dat land ga ik sowieso nog minimaal een keer bezoeken in mijn leven, dat weet ik zeker

mja je zit zo krap he.. je kan nergens heen dan op de camping blijven..

dat heb je na 3 weken ook wel gehad.. dus 6 maanden wordt denk ik helemaal te lang

OJAAJOH?
pi_15895128
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 15:00 schreef hellmondunited het volgende:
[..]

mja je zit zo krap he.. je kan nergens heen dan op de camping blijven..

dat heb je na 3 weken ook wel gehad.. dus 6 maanden wordt denk ik helemaal te lang


hoe bedoel je dat?
pi_15986162
Over 2.5 jaar gaan wij erheen verhuizen als alles goedgaat! En van de zomer gaan we weer.

Det var så vackert

pi_15987894
lucky bastards..
pi_15988187
Nouja, ik denk dat wij ook eerst werk moeten vinden hoor.. alleen hebben wij meer contacten enzo (ik ookmaar dankzij gday) maar in feite zitten we in hetzelfde schuitje.
pi_15988463
ik had dus wel een mooie kans om er te werken, maar het was niet betaald en erg hoog in Zweden. Beetje te hoog om er te gaan wonen ook dus heb er niets aan
pi_15989766
quote:
Op Monday 5 January 2004 19:19 schreef Echoes het volgende:
ik had dus wel een mooie kans om er te werken, maar het was niet betaald en erg hoog in Zweden. Beetje te hoog om er te gaan wonen ook dus heb er niets aan
Nee ik las het idd. Maar is het zo moeilijk om een baantje te vinden? Je moet gewoon niet te kieskeurig zijn denk ik. Als ik zou kunnen beginnen met een schoonmaakbaantje in Zweden dan zou ik dat doen.
pi_15989789
Mits gewoon betaald dus..
pi_15990540
tja lastig..vooral misschien omdat ik nog geen zweeds kan en de meeste sites waar banen worden aangeboden die zijn Zweeds.
pi_15993835
quote:
Op maandag 5 januari 2004 20:28 schreef Echoes het volgende:
tja lastig..vooral misschien omdat ik nog geen zweeds kan en de meeste sites waar banen worden aangeboden die zijn Zweeds.
Dat is vrij logisch Even doorstuderen dus.
  maandag 5 januari 2004 @ 22:22:21 #211
58560 Oksel
Gezellig.
pi_15994594
Bekijk deze site eens:

http://www.norsk.nl

Site voor mensen die er willen wonen. Ik heb al een vriendin, sorry.

pi_15995912
ja maar ik wil niet naar Noorwegen maar naar Zweden
pi_15996028
quote:
Op maandag 5 januari 2004 22:22 schreef Oksel het volgende:
Ik heb al een vriendin, sorry.
Dit snap ik even niet?
pi_16003404
he heaven hoe was het weer daaro? Veel sneeuw en wat het lang donker?
  dinsdag 6 januari 2004 @ 16:14:51 #215
58560 Oksel
Gezellig.
pi_16012669
quote:
Op maandag 5 januari 2004 23:00 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dit snap ik even niet?


.. hij zocht iemand die met hem meeging.. beetje flauw.
pi_16013271
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 16:14 schreef Oksel het volgende:
[..]
.. hij zocht iemand die met hem meeging.. beetje flauw.
op zich zoek ik nu meer werk dan iemand die mee wilt. Maar ik hou mij altijd aanboven voor mensen die er heen willen of iets willen ondernemen.
pi_16015843
We huren met zn 3en wel een groot appartement

Het weer was erg mooi, veel sneeuw natuurlijk en temperaturen van -10/-18 maar ookwel wat warmer. En rond kwart voor 4 was het donker. Half 9 was het licht. Viel op zich nog wel mee maar de zomers zijn volgens mij veel leuker eigenlijk

pi_16017789
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 18:15 schreef heaven7 het volgende:
We huren met zn 3en wel een groot appartement
Da's aardig

Maar wel tof zeg, waar zaten jullie ergens?

pi_16018174
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 19:37 schreef Echoes het volgende:

[..]

Da's aardig

Maar wel tof zeg, waar zaten jullie ergens?


örebro
pi_16019019
waar ligt dat ongeveer?!
pi_16024192
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 20:32 schreef Echoes het volgende:
waar ligt dat ongeveer?!
Zeg, zoek dat ff zelf op wil je

Ken je het niet? Het behoort tot de grotere steden van Zweden hoor, zo'n 200 km links van Stockholm ongeveer.

[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 07-01-2004 02:51]

pi_18036661
Ik zou wel willen meegaan!!! Schitterende wildernis in Zweden, rust en een zee van ruimte!!!!! Allemaal niet-geldelijk geluk waar we hier enkel en alleen maar van kunnen dromen!!!
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vķķr Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_18038119
ik zat trouwens laatst de kosten te berekenen voor zo'n vakantie. Ik heb waarschijnlijk wat mensen die wel mee willen. Maar dat viel nog niet mee die kosten. Ik moet dit echt ff goed gaan overwegen. Als het 1000'n euro's kost koop ik liever een nieuwe gitaar.
  maandag 29 maart 2004 @ 13:18:02 #224
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_18038237
quote:
Op maandag 5 januari 2004 22:22 schreef Oksel het volgende:
Bekijk deze site eens:

http://www.norsk.nl

Site voor mensen die er willen wonen. Ik heb al een vriendin, sorry.
Zweden!


ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_20992036
*topickick*

Ik ben van plan half augustus ook naar zweden te gaan! En dan vooral om wat rond te trekken in een mooi natuurgebied! Ik kan helaas maar net 1,5 week gaan omdat ik beetje weinig financien heb, dus wil graag naar een natuurgebied waar ik ongeveer een week ik kan vertoeven

Weet iemand echt mooie plekken in de buurt van stockholm? Of moet ik daar toch meer voor naar het westen gaan? Fulufjället bij Säma lijkt me ook heel mooi! Is dat een beetje aan te raden om daar in je eentje rond te trekken, of moet je daar best wel een ervaren reiziger voor zijn?
Is het ook mooi in de buurt van Lake Vänern in de buurt van Örebro?

Als iemand nog andere mooie tips heeft hoor ik het graag!!
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_20992480
ik denk dat Zweden vrijwel overal mooi is. Denk dat je dat het beste zelf kunt beslissen.
In je eentje rondtrekken moet denk ik ook wel lukken hoor. Mensen zijn volgens mij allemaal erg aardig en behulpzaam. Het zal ook een beetje aan je eigen mentaliteit liggen. Als je beetje gebekt bent kom je overal!
pi_20992756
Ikzelf vind hoe noordelijker je komt hoe mooier het wordt. Vooral in de provincie Dalarna is het fijn vertoeven. Het Siljanmeer is een aanrader. Ook in de omgeving van Stockholm is het erg mooi. Op enkele kilometers afstand lopen gewoon elanden los. Prachtig gezicht.
Stockholm zelf is één van de mooiste steden die ik heb gezien. Schitterend gelegend aan het water met mooie historische gebouwen en gezellige winkelstraten.

Zelf heb ik vorig jaar een een trip gemaakt door Zweden van 11 dagen. Wil je het goedkoop houden, dan kun je het beste gaan wildkamperen in de vrije natuur aan een meertje of zo waar je je dan gelijk kan wassen. Ook de campings zijn goed betaalbaar.

Voor uitgebreide informatie kun je het beste naar het forum van www.zwedenweb.com
Succes.
pi_20994447
Zou het trouwens verstandig zijn om in je eentje in Jamtland te reizen?
Of kan ik beter naar de wat beschaafdere gedeelten van Zweden gaan?
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  zondag 1 augustus 2004 @ 19:57:06 #229
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_20995926
als je eigen vervoer hebt kan het wel, maar met het OV of met de fiets zou ik het niet proberen
wandelen is sowieso al uitgesloten :p
pi_20996091
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 19:57 schreef succubus het volgende:
als je eigen vervoer hebt kan het wel, maar met het OV of met de fiets zou ik het niet proberen
wandelen is sowieso al uitgesloten :p
Kan je daar niet gewoon naar een stad reizen met de trein en vanuit daar een grote wandelroute doen van een paar dagen?
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_20996582
quote:
Op zondag 1 augustus 2004 20:05 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Kan je daar niet gewoon naar een stad reizen met de trein en vanuit daar een grote wandelroute doen van een paar dagen?
volgens mij kan dat wel hoor. Je moet alleen wel zorgen dat je goede kaarten enzo hebt want er komt daar echt geen eind aan het bos en je kan daar dus wel ECHT verdwalen.
Aangezien je wild mag kamperen kun je dus gewoon gaan lopen hoor. Waarom niet?
pi_21016657
Zo ik heb net de vlucht naar stockholm geboekt met ryanair
Nu nog even de precieze bestemming uitzoeken
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  maandag 2 augustus 2004 @ 20:18:02 #233
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_21017843
er zijn mensen die ooit het bos in zijn gelopen en er nooit meer uitkwamen.
geen grap.... als je boven stockholm komt kun je makkelijk 100km afleggen door het bos zonder een huis tegen te komen, laat staan een mens.
  maandag 2 augustus 2004 @ 20:22:05 #234
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_21017896
vorig jaar heen geweest te stage lopen, dikke maand in sodertalje gewerkt en in hovsjo gewoont, was dik relaxed hoor, mooi vrouwen mooie natuur etc. alleen zo verrekte koud en het bier is ook zo knetter duur maar voorde rest .....
ik loop zelf ook wel met het idee rond om in scandinavie te wonen, maar ja dat staat bij mij nog echt op de lnage baan
  donderdag 30 september 2004 @ 14:05:33 #235
42777 thijsk
Bla la bla bla
pi_22307054
Ik ben van plan om de aankomende vakantie op een vlot door te brengen in Zweden. Lijkt me echt super om op een vlot de rivieren van Zweden te varen. Hier zijn aparte reizen voor te boeken. Heeft hier iemand ervaring mee en zo ja hoe beviel het ?
Bla bla bla bla
pi_25577271
Morgenavond ga ik naar Zweeeeeden! !

Värmland, here I come! Leuk topic om door te lezen en ik zal na terugkomst hier wel wat foto's posten!
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
  Moderator zaterdag 19 maart 2005 @ 10:11:31 #237
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25582194
Veel plezier Inso! En we kijken uit naar de foto's.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 11:34:48 #238
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_25583348
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:05 schreef thijsk het volgende:
Ik ben van plan om de aankomende vakantie op een vlot door te brengen in Zweden. Lijkt me echt super om op een vlot de rivieren van Zweden te varen. Hier zijn aparte reizen voor te boeken. Heeft hier iemand ervaring mee en zo ja hoe beviel het ?
Collega gaat dat doen, met een kano. Bagage en tent worden iedere dag door reisorganistatie verplaats dus er is wel een planning m.b.t. hoe ver je elke dag moet en hoe lang je ergens blijft staan. Op een vlot staat normaal gesproken een tent, dus lijkt me dat je daar ook op kan slapen?
pi_25584825
Ik heb een paar Zweedse vriendinnen hier en die zijn niet te spreken over Zweden.

-De mensen zijn enorm gesloten, al schijnt dat met niet-zweden nog mee te vallen.
-Enorme verpaupering door een grote migratie van westerse en non westerse bevolking.
-Afgezien van het collectieve systeem is het een een-mans cultuurtje.
  zondag 20 maart 2005 @ 17:26:53 #240
1762 YPPY
Yppiaans
pi_25614347
De geslotenheid vond ik wel meevallen, maar wij waren daar als toerist.

Varmland is prachtig, veel plezier!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_25717745
Wat YPPY al zegt, Värmland is echt prachtig en ik heb genoten.
Foto's en een uitgebreid reisverslag volgen nog, al kan ik wel al verklappen dat ik de trotse eigenaar ben van een huisje in Villiamsbol. .
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
  Moderator vrijdag 25 maart 2005 @ 00:35:52 #242
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25722029
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 12:55 schreef boskov het volgende:
Ik heb een paar Zweedse vriendinnen hier en die zijn niet te spreken over Zweden.

-De mensen zijn enorm gesloten, al schijnt dat met niet-zweden nog mee te vallen.
-Enorme verpaupering door een grote migratie van westerse en non westerse bevolking.
-Afgezien van het collectieve systeem is het een een-mans cultuurtje.
Ik was een jaar of zo geleden te gast op een bruiloft in Stockholm en kan niet zeggen dat de Zweden gesloten zijn. Integendeel. Ook van een enorme toestroom van buitenlanders, als dat al erg zou zijn, heb ik niets gemerkt. Ik vond het eerder opvallend hoe weinig ik er zag.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_26387169
Ik weet niet of ik in dit topic ook op de juiste plek ben voor vakanties in Zweden, maar ik probeer het toch:
Mijn vriend en ik gaan deze zomer 10 dagen kanoen ergens halverwege Zweden. Nu willen we er rustig naar toe rijden en na afloop weer langzaam aan terug naar Nederland rijden. Wat zijn plaatsen waar we zeker langs moeten rijden of dingen die we zeker niet moeten vergeten?
pi_26395585
Je komt toch langs Goteborg, dus daar zou ik zeker heen gaan. Het ov daar is ook makkelijk. Wij waren nog in Karlstad (op die route dan), maar dat zou ik minder aanbevelen. Het is een leuke stad, maar je kunt beter tijd vrijmaken voor Goteborg.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:43:25 #245
92354 Nuvole
feeling good
pi_27315089
Edit: er is ook een Stockholm-topic zie ik nu. Stockholm

Vraag dus verplaatst naar Stockholm.
Only the good die young.
pi_27315275
antwoord dan ook verplaatst naar Stockholm
pi_28561092
Maandag gaan wij ook weer! Leuke topickicks allemaal Wij gaan ditmaal voor de 4e keer alweer en naar Uppsala!
  Moderator dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:26:10 #248
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_29885244
Even wat praktische vragen:

  • Auto's moeten verplicht met licht rijden in Zweden, geldt dat ook voor fietsers?
  • Zijn de wegen in het noorden goed begaanbaar voor fietsen? Daarmee bedoel ik verhard en zonder absurd hoge stijgingspercentages.
  • Zijn er behalve de Inlandsbanan ook nog andere treinmaatschappijen die vanuit het noorden vertrekken naar het zuiden? Het liefst ook met een Engelstalige website, want uit bijvoorbeeld http://www.connex.se werd ik niet veel wijzer. En met info over de kosten van fietsvervoer.
  • Kent iemand een goede kaart van Noord Zweden? Dus kaarten met een schaal van 1:400.000. De kaarten van Michellin met een schaal van 1:800.000 zijn bijvoorbeeld te globaal.
  • Wat zijn de gemiddelde kosten per nacht in kleine pensionnetjes in Noord Zweden?
  • Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_29885375
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 13:26 schreef UIO_AMS het volgende:
  • Kent iemand een goede kaart van Noord Zweden? Dus kaarten met een schaal van 1:400.000. De kaarten van Michellin met een schaal van 1:800.000 zijn bijvoorbeeld te globaal.
  • Wat zijn de gemiddelde kosten per nacht in kleine pensionnetjes in Noord Zweden?
  • 1. Ik zal even bij een zweedse vriend navragen of hij dat toevallig weet.
    2. Je mag vrij langs de weg kamperen in Sverige, zolang je de zooi maar opruimt. Als je gesnapt wordt met zooi dan kun je flink je knip trekken.
    pi_29885635
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 13:26 schreef UIO_AMS het volgende:
    Even wat praktische vragen:

  • Auto's moeten verplicht met licht rijden in Zweden, geldt dat ook voor fietsers?
  • nee, alleen van zonsondergang tot zonsopgang of in donkere weer- of natuuromstandigheden
    quote:
  • Zijn de wegen in het noorden goed begaanbaar voor fietsen? Daarmee bedoel ik verhard en zonder absurd hoge stijgingspercentages.
  • Stockholm en omgeving was goed te doen, daarbuiten kan ik me wel wat heuveltjes voorstellen, maar geen alpenpassen, maar die vraag laat ik nog even open...
    quote:
  • Zijn er behalve de Inlandsbanan ook nog andere treinmaatschappijen die vanuit het noorden vertrekken naar het zuiden? Het liefst ook met een Engelstalige website, want uit bijvoorbeeld http://www.connex.se werd ik niet veel wijzer. En met info over de kosten van fietsvervoer.
  • Voor treininfo zie www.sj.se

    Fiets mag je niet meenemen in Zweedse treinen:

    zie ook: http://www.treinreiswinke(...)meenemen-scandinavie en ook ROVER (www.rovernet.nl) doet jaarlijks onderzoek naar waar je je fiets mee kan nemen in het buitenland (dat nummer is hier net naar de bieb)
      Moderator dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:56:48 #251
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29886290
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 13:29 schreef Flyingdutchman het volgende:
    1. Ik zal even bij een zweedse vriend navragen of hij dat toevallig weet.
    2. Je mag vrij langs de weg kamperen in Sverige, zolang je de zooi maar opruimt. Als je gesnapt wordt met zooi dan kun je flink je knip trekken.
    1. Ik ben nu al in 2 kaartenwinkels in Amsterdam geweest, maar het is iedere keer net niet wat ik zoek.
    2. Kamperen vind ik niks, zeker niet als ik 80 km of meer op de fiets heb gezeten. Evengoed bedankt voor de tip.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:03:00 #252
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29886526
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 13:37 schreef DutchTrain het volgende:
    nee, alleen van zonsondergang tot zonsopgang of in donkere weer- of natuuromstandigheden
    Hmm, zouden de lichtclips die ik hier in Amsterdam gebruik geldig zijn?
    quote:
    Stockholm en omgeving was goed te doen, daarbuiten kan ik me wel wat heuveltjes voorstellen, maar geen alpenpassen, maar die vraag laat ik nog even open...
    Ik wil starten in Stockholm, dus dat betekent een rustig begin.
    quote:
    Voor treininfo zie www.sj.se

    Fiets mag je niet meenemen in Zweedse treinen:

    zie ook: http://www.treinreiswinke(...)meenemen-scandinavie en ook ROVER (www.rovernet.nl) doet jaarlijks onderzoek naar waar je je fiets mee kan nemen in het buitenland (dat nummer is hier net naar de bieb)
    In de Inlandsbanan mag dat wel voor 100 SEK, zo'n ¤ 10, per reis. Op www.sj.se kwam ik geen Engelse taal tegen, net als bij www.connex.se.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_29890957
    ik weet niet hoe de zweden in zweden zelf zijn, maar ik ben nog maar een weekje terug van Sunny Beach, Bulgarije waar het vol liep vd zweden. En daar zochten alle zweden elkaar op, als je niet van zweden was, spraken sommigen met moeite met je, de zweedse meisjes wilden enkel zweedse gasten hebben (toch om meer mee te doen dan dansen en/of wat kussen), en wat me ook opviel was dat zweedse jongens vaak nog erg 70's gekleed gaan, zijnde hun blonde haar echt verwaaid, een doek over hun haar getrokken, soort pantoffels aan om uit te gaan, ...
    MILAN CL WINNER 2002-2003 !!
    pi_29892260
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 13:26 schreef UIO_AMS het volgende:

  • Kent iemand een goede kaart van Noord Zweden? Dus kaarten met een schaal van 1:400.000. De kaarten van Michellin met een schaal van 1:800.000 zijn bijvoorbeeld te globaal.
  • Even nagevraagd, maar bij elke wat grotere boekwinkel in Zweden verkopen ze dergelijke kaarten. Ook bij benzinepompen.

    Je kunt ook even hier kijken: http://www.lantmateriet.se/
      woensdag 24 augustus 2005 @ 10:38:09 #255
    55330 ennuik
    Stockholm boppe!
    pi_29913140
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 16:24 schreef BramK het volgende:
    ik weet niet hoe de zweden in zweden zelf zijn, maar ik ben nog maar een weekje terug van Sunny Beach, Bulgarije waar het vol liep vd zweden. En daar zochten alle zweden elkaar op, als je niet van zweden was, spraken sommigen met moeite met je, de zweedse meisjes wilden enkel zweedse gasten hebben (toch om meer mee te doen dan dansen en/of wat kussen), en wat me ook opviel was dat zweedse jongens vaak nog erg 70's gekleed gaan, zijnde hun blonde haar echt verwaaid, een doek over hun haar getrokken, soort pantoffels aan om uit te gaan, ...
    Ach, ik denk dat je dat over de meeste vakantiegangers kan zeggen. Nederlanders gaan ook graag naar "Friet van Piet", Britten zoeken elkaar ook op als ze op vakantie zijn.

    In mijn beleving zijn de Zweden vooral erg verlegen (wat misschien stug en gesloten over kan komen), wel erg op Zweden gericht (ik ken Zweden die niet naar het buitenland op vakantie gaan omdat "in het buitenland van alles kan gebeuren"), erg politiek correct en erg geduldig.
      Moderator woensdag 24 augustus 2005 @ 10:45:01 #256
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_29913305
    quote:
    Op dinsdag 23 augustus 2005 17:01 schreef Flyingdutchman het volgende:
    Even nagevraagd, maar bij elke wat grotere boekwinkel in Zweden verkopen ze dergelijke kaarten. Ook bij benzinepompen.

    Je kunt ook even hier kijken: http://www.lantmateriet.se/
    Bedankt voor de tips. Al ben ik bang dat ik toch even een cursus Zweeds moet gaan volgen, want uit de websites die ik tot nu toe heb gezien word ik niet veel wijzer.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_30080051
    UIO, mail me even, ik heb nu dus een huisje in Zweden en ontzettend veel kaarten en kennis. .
    Echte liefde!
    En ik zag dat het goed was.
      Moderator dinsdag 30 augustus 2005 @ 08:27:10 #258
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_30087173
    quote:
    Op maandag 29 augustus 2005 22:35 schreef Insomaniac het volgende:
    UIO, mail me even, ik heb nu dus een huisje in Zweden en ontzettend veel kaarten en kennis. .
    Oe! Mailen met Inso. Vanavond heb ik tijd. Hoop ik.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_30296931
    Van 14 t/m 17 sept. ben ik een paar daagjes in Zweden (Södertälje) Ik heb er nu al zin in

    (een geheel verzorgde reis gewonnen met een wedstrijd van Scania, ik krijg ook een uitgebreide rondleiding door hun fabriek daar)
    pi_33187567
    Afgelopen zomer heb ik samen met mijn vriend een geweldige tiendaagse kanotocht gemaakt in Zweden. Nu zitten we er over te denken om weer zoiets te gaan doen, maar dan ergens anders in Zweden, want zo'n mooie herinneringen als we nu hebben, die kunnen toch niet overtroffen worden. We zijn toen weg geweest via www.headingnorthadventures.com (absoluut een aanrader trouwens: je wordt met je kano naar het begin gebracht en na 10 dagen ergens anders opgepikt. Je komt 10 dagen lang dagelijks maar een paar mensen tegen.).

    Hebben jullie misschien ideeen voor gebieden/activiteiten die leuk zijn om te doen tijdens de komende zomer? We hoeven niet perse te kanoen, wandelen of fietsen of iets anders is ook erg leuk. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij op ideeen kunnen brengen?

    [ Bericht 11% gewijzigd door Quinazoline op 18-12-2005 13:16:40 ]
    Everything which is not impossible, will eventually happen
    pi_33187586
    Ik ga mee. Zweden
      zondag 18 december 2005 @ 20:31:24 #262
    33954 ElisaB
    ook in zwart verkrijgbaar!
    pi_33200306
    TT aangepast
    Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
      Moderator zondag 18 december 2005 @ 21:38:50 #263
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_33202335
    quote:
    Op zondag 18 december 2005 13:10 schreef Quinazoline het volgende:
    Afgelopen zomer heb ik samen met mijn vriend een geweldige tiendaagse kanotocht gemaakt in Zweden. Nu zitten we er over te denken om weer zoiets te gaan doen, maar dan ergens anders in Zweden, want zo'n mooie herinneringen als we nu hebben, die kunnen toch niet overtroffen worden. We zijn toen weg geweest via www.headingnorthadventures.com (absoluut een aanrader trouwens: je wordt met je kano naar het begin gebracht en na 10 dagen ergens anders opgepikt. Je komt 10 dagen lang dagelijks maar een paar mensen tegen.).

    Hebben jullie misschien ideeen voor gebieden/activiteiten die leuk zijn om te doen tijdens de komende zomer? We hoeven niet perse te kanoen, wandelen of fietsen of iets anders is ook erg leuk. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij op ideeen kunnen brengen?
    Over dat fietsen kan ik je eind juni meer vertellen. Er bestaan een aantal langere fietstrajecten in Zweden zoals de Sverigeleden. Ik ben van plan om de fietsroute langs de oostkust naar het noorden te nemen.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator woensdag 31 mei 2006 @ 18:59:16 #264
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_38419240
    Nu in Stockholm en ik ga morgen richting het noorden. Helaas zit het weer niet mee en is fietsen redelijk uitgesloten. Gelukkig hebben we een back-up plan. Auto huren, fiets in de achterbak en langzaam Zweden ontdekken. Als het weer mee zit kan ik altijd fietstochten inplannen.

    In Stockholm inmiddels wat musea bezocht: het Muzikmuseet alwaar men voor een ABBA-altaar kan plaatsnemen, en het museum voor de moderne kunst. Beiden gratis toegang.

    En nu op naar 24 uur per dag zon! Mits de wolken de boel niet verpesten natuurlijk.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator donderdag 1 juni 2006 @ 09:31:30 #265
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_38426766
    Toch maar weer even de weersverwachtingen bekeken:
    De wind blijft voornamelijk noordelijk kracht 3 / 4 de komende weken en de regen blijft vallen. In het noorden wordt het wel iets beter.
    Ook al is Stockholm een hele mooie en leuke stad, m'n hele schema gaat zo naar de kloten. Nieuw plan dus. Ik ga zo de auto huren voor de komende weken en trek dan langs de kust omhoog. Zodra het weer wat opklaart, zal ik fietsdagtochten maken over gedeelten van de route die ik wilde volgen om vervolgens weer terug te keren naar de auto en door te rijden naar het noorden. Bijkomend voordeel: afwijken van de route is nu een stuk eenvoudiger, net als de terugkeer vanuit het noorden van Zweden.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      donderdag 1 juni 2006 @ 11:36:33 #266
    55330 ennuik
    Stockholm boppe!
    pi_38430797
    Tja, het weer is inderdaad rot. Op zich is het niet zo heel koud maar geen prettig fietsweer, kan ik me zo voorstellen. Wanneer komt de zomer? Wanneer, wanneer?!

    Hoe lang blijf je in Zweden?

    Kom gerust langs voor een kop koffie / thee / bier / wijn, mocht je je vervelen / nat geregend zijn!
      Moderator zaterdag 3 juni 2006 @ 22:51:04 #267
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_38515978
    quote:
    Op donderdag 1 juni 2006 11:36 schreef ennuik het volgende:
    Tja, het weer is inderdaad rot. Op zich is het niet zo heel koud maar geen prettig fietsweer, kan ik me zo voorstellen. Wanneer komt de zomer? Wanneer, wanneer?!

    Hoe lang blijf je in Zweden?

    Kom gerust langs voor een kop koffie / thee / bier / wijn, mocht je je vervelen / nat geregend zijn!
    Eindelijk heb ik wat kunnen fietsen! Was ook redelijk gaar meteen.

    Ik zit nu in Hudiksvall en rij morgen door naar het noorden. In Umea woont en werkt een vriend van me, dus die zal ik nog opzoeken. De 22e ben ik terug in Stockholm om met wat Zweedse vrienden midzomernacht te vieren in hun zomerhuis in de archipel. De 26e vlieg ik terug naar NL. Koffie en alcohol drink ik niet, maar tegen een kop thee zeg ik geen nee.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      zondag 4 juni 2006 @ 11:35:49 #268
    55330 ennuik
    Stockholm boppe!
    pi_38524233
    Ah ja, midsommar - wij moeten nog steeds wat regelen, eens in kennissenkring rond vragen wie er een zomerhuis heeft!

    Natuurlijk bent u van harte welkom, ik ben zelf fanatiek thee-drinkster en heb het vanaf heden niet zo druk (lees: eigenlijk niets te doen). Laat me weten of / wanneer je wil theeleuten, dan mail ik je mijn telefoonnummer / routebeschrijving even!
      Moderator zondag 4 juni 2006 @ 11:52:47 #269
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_38524618
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 11:35 schreef ennuik het volgende:
    Ah ja, midsommar - wij moeten nog steeds wat regelen, eens in kennissenkring rond vragen wie er een zomerhuis heeft!

    Natuurlijk bent u van harte welkom, ik ben zelf fanatiek thee-drinkster en heb het vanaf heden niet zo druk (lees: eigenlijk niets te doen). Laat me weten of / wanneer je wil theeleuten, dan mail ik je mijn telefoonnummer / routebeschrijving even!
    U.

    Je kan me mailen op ********************


    [ Bericht 3% gewijzigd door UIO_AMS op 08-06-2006 18:52:59 (mailadres weg) ]
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      zondag 4 juni 2006 @ 12:54:45 #270
    17907 Pietjuh
    Namaste!
    pi_38526076
    quote:
    Op zondag 18 december 2005 13:10 schreef Quinazoline het volgende:
    Afgelopen zomer heb ik samen met mijn vriend een geweldige tiendaagse kanotocht gemaakt in Zweden. Nu zitten we er over te denken om weer zoiets te gaan doen, maar dan ergens anders in Zweden, want zo'n mooie herinneringen als we nu hebben, die kunnen toch niet overtroffen worden. We zijn toen weg geweest via www.headingnorthadventures.com (absoluut een aanrader trouwens: je wordt met je kano naar het begin gebracht en na 10 dagen ergens anders opgepikt. Je komt 10 dagen lang dagelijks maar een paar mensen tegen.).

    Hebben jullie misschien ideeen voor gebieden/activiteiten die leuk zijn om te doen tijdens de komende zomer? We hoeven niet perse te kanoen, wandelen of fietsen of iets anders is ook erg leuk. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij op ideeen kunnen brengen?
    Waarschijnlijk een te late reply, maar wellicht nuttig voor andere mensen die leuke kano/kayak plekken zoeken in zweden
    Ik ben in de zomer van 2004 ook gaan kayakken voor een week in het Glaskogen natuurpark. Dit park ligt in de buurt van het stadje arvika, wat vlak bij de grens van Noorwegen ligt, net onder de hoogte van Oslo. Het was echt een ontzettend mooie tocht door allerlei kleine meertjes. Vooral het kamperen 's nachts op kleine eilandjes in een meer of aan de rand van een meer was echt een geweldige ervaring. Allerlei mooi dieren tegengekomen, zoals elanden, stoeten eenden die 's nachts langs je tent komen waggelen enz . Je moet wel regelmatig je kayak over land slepen om van meertje naar meertje te kunnen gaan, tenzij je echt maar 1 dag wilt kayakken. Dit was voor mij geen nadeel, ik vond het juist wel lekker om weer even te kunnen lopen, maar mischien voor anderen wel. Hier nog een paar foto's van het gebied (niet door mij gemaakt overigens):









    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_38595683
    Is er al iets bekend over het pinnen in Zweden, ik hoorde van mijn oom en tante die net terug zijn dat het met plastic betalen erg dramatisch aan het worden is. Kan iemand dit bevestigen??
    pi_38603943
    Voor de mensen die nog goedkope tickets willen:
    http://www.flyme.com/en heeft alleen vandaag een speciale actie, de vliegreis vanuit zweden terug voor 1 zweedse kroon (1 eurocent) (+20euro belasting)
    Heenreis nog wel normaal tarief, maar die is ook goedkoop, ongeveer 80 euro.
    Upon initial contact with ScareFreak
    I had envisioned him to be an ill-mannered and psychologically unstable man
      dinsdag 6 juni 2006 @ 21:57:27 #273
    55330 ennuik
    Stockholm boppe!
    pi_38607532
    @ UIO_AMS: E-mail verzonden!

    @ The_Masterer: Huh? Betalen met creditcard / europas is hier helemaal geen probleem. Wellicht is dit in kleine dorpjes anders?
      Moderator dinsdag 6 juni 2006 @ 23:05:08 #274
    45833 crew  Fogel
    pi_38610901
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 16:43 schreef The_Masterer het volgende:
    Is er al iets bekend over het pinnen in Zweden, ik hoorde van mijn oom en tante die net terug zijn dat het met plastic betalen erg dramatisch aan het worden is. Kan iemand dit bevestigen??
    Het enige dat ik me als 'dramatisch' voor kan stellen is dat je ab-so-luut overal met plastic terecht kan...
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      Moderator donderdag 8 juni 2006 @ 18:51:46 #275
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_38665862
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 23:05 schreef Fogel het volgende:
    Het enige dat ik me als 'dramatisch' voor kan stellen is dat je ab-so-luut overal met plastic terecht kan...
    Ik ben nu door verschillende kleine dorpjes tussen Stockholm en Umea gereden en praktisch overal kan ik betalen met Mastercard. Op de meeste plekken ook gewoon met m'n pinpas. Zal je binnenkort verslag doen van Noord Zweden. Als het daar kan, kan het overal in Zweden.

    @ ennuik: gezien en teruggemaild
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_38685667
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 12:54 schreef Pietjuh het volgende:

    [..]

    Waarschijnlijk een te late reply, maar wellicht nuttig voor andere mensen die leuke kano/kayak plekken zoeken in zweden
    Ik ben in de zomer van 2004 ook gaan kayakken voor een week in het Glaskogen natuurpark. Dit park ligt in de buurt van het stadje arvika, wat vlak bij de grens van Noorwegen ligt, net onder de hoogte van Oslo. Het was echt een ontzettend mooie tocht door allerlei kleine meertjes. Vooral het kamperen 's nachts op kleine eilandjes in een meer of aan de rand van een meer was echt een geweldige ervaring. Allerlei mooi dieren tegengekomen, zoals elanden, stoeten eenden die 's nachts langs je tent komen waggelen enz . Je moet wel regelmatig je kayak over land slepen om van meertje naar meertje te kunnen gaan, tenzij je echt maar 1 dag wilt kayakken. Dit was voor mij geen nadeel, ik vond het juist wel lekker om weer even te kunnen lopen, maar mischien voor anderen wel. Hier nog een paar foto's van het gebied (niet door mij gemaakt overigens):

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]
    Niet heel te laat hoor, want heel concrete plannen voor deze zomer hebben we nog niet. Zoiets hebben wij dus ook gedaan: veel eilandjes en af en toe stukken slepen met je kano. Die foto's maken dat ik meteen weer terug wil!
    Everything which is not impossible, will eventually happen
    pi_38859216
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 21:57 schreef ennuik het volgende:
    @ UIO_AMS: E-mail verzonden!

    @ The_Masterer: Huh? Betalen met creditcard / europas is hier helemaal geen probleem. Wellicht is dit in kleine dorpjes anders?
    Hoi, ik ga vanaf 1 september voor 3 en een halve maand stage lopen in Stockholm en ik ben nog op zoek naar iets om in te wonen Ik las dat jij in Stockholm woont, weet jij iets?heb je tips om iets te vinden?andere ideeen?
    Zou je me willen mailen?

    Bedankt alvast
      donderdag 15 juni 2006 @ 10:29:22 #278
    55330 ennuik
    Stockholm boppe!
    pi_38876238
    @ ikke_ook: Mail verzonden! Niet dat ik je echt kan helpen maar ik houd mijn ogen open!
      donderdag 15 juni 2006 @ 12:58:58 #279
    24606 edsuit
    kind of blue
    pi_38880562
    Deze zomer ga ik Interrailen door Zweden en Noorwegen. Is iemand wel eens de Inlandsbanan (Inland Railway) door Zweden gedaan? Ik ben van plan om die voor een groot gedeelte te nemen (Gallivare tot Ostersund), maar dat is wel een lange dag in de trein en ik heb het idee dat de route wel mooi is maar veel van hetzelfde.

    (ook al in een ander topic gevraagd, maar nog geen reacties, dus vandaar hier nog een keer).
      donderdag 15 juni 2006 @ 15:52:03 #280
    111964 Jitse
    add goes here
    pi_38886815
    heb half jaart in zweden gewoont vorig jaar en beste tijd van m'n leven gehad (erasmus student)

    pinnen kan perfect, maar kost wel een hoop +/- 3 euro per afhaling (ING), daarom had ik een zweedse rekening.

    ivm treinen kan ik niet veel vertellen. heb tussen malmö, stockholm & götenborg getreint en dat kon voordelig door de combi: last minute train ticket + student + nog geen 26.

    Eenmaal je de 26 voorbij bent in zweden is je leven voorbij.
    or here.. contact me for further information or prices
      Moderator vrijdag 16 juni 2006 @ 23:56:37 #281
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_38934424
    quote:
    Op donderdag 15 juni 2006 12:58 schreef edsuit het volgende:
    Deze zomer ga ik Interrailen door Zweden en Noorwegen. Is iemand wel eens de Inlandsbanan (Inland Railway) door Zweden gedaan? Ik ben van plan om die voor een groot gedeelte te nemen (Gallivare tot Ostersund), maar dat is wel een lange dag in de trein en ik heb het idee dat de route wel mooi is maar veel van hetzelfde.

    (ook al in een ander topic gevraagd, maar nog geen reacties, dus vandaar hier nog een keer).
    Voor de Inlandsbanan kun je een kaartje kopen die meerdere dagen te gebruiken is. Meer info daarover staat op hun website. Daarnaast kun je per gedeelte een kaartje kopen. De prijs is per kilometer, dus dat is misschien nog handiger dan zo'n meerdere dagen kaart. Mijn plan was om met de trein terug naar het zuiden te gaan, maar de trein gaat pas over een paar dagen rijden en dat is te laat voor me. Inmiddels ben ik weer terug in Umea. Het noorden van Zweden is (heel) veel van hetzelfde. Wel erg mooi.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_39508530
    We zijn al weer een weekje terug. Zweden is naar mijn indruk mooi maar wel redelijk constant qua omgeving. Weinig verrassend. Wij zijn via Putgarden naar Denemarken gevaren en dan verder via de brug naar Malmo, zuid Zweden. Verder naar het noorden getrokken via Ljongby, Matela, Orebro tot Mora en toen weer naar het zuiden net onder Gotenburg. In ons geval is op de campinggids afgaan niet goed bevallen waar voorheen geen problemen waren. Veel campings die wij tegenkwamen waren erg open met weinig beschutting of afscheidende heggen of struiken waardoor het allemaal erg ongezellig oogt. Dit is de belangrijkste reden geweest voor een eerdere aftocht uit Zweden. Wildkamperen had natuurlijk gekund maar geen optie voor ons. Na een halve dag van de ene camping naar de andere gereden te zijn waren we het zat en zijn met de boot overgestoken naar Denemarken en naar huis gereden.

    Verder wel lekker door "de natuur" gebanjerd via voorgekauwde paaltjes tochten alhoewel hier soms ook enig zoekwerk naar een beginpunt nodig was.

    Overigens geen problemen gehad met pinnen en ander plastic betaalmiddel.
    pi_39512342
    quote:
    Op dinsdag 4 juli 2006 15:36 schreef The_Masterer het volgende:
    Na een halve dag van de ene camping naar de andere gereden te zijn waren we het zat en zijn met de boot overgestoken naar Denemarken en naar huis gereden.
    Zonde, had je je geluk dan niet beter even in Noorwegen kunnen beproeven?

    Wat viel je tegen aan de campings? Alleen het gebrek aan omheiningen, of ook nog de sfeer en/of andere zaken?

    [ Bericht 1% gewijzigd door I_will_be_heard op 04-07-2006 17:47:17 ]
    &lt;b&gt;Facing what consumes you is the only way to be free.
    Released from those poisonous fears.
    Resurrected once and for all.&lt;/b&gt;
    pi_39544569
    Noorwegen hebben we aan gedacht maar daar wilde ik meer tijd voor nemen, liever drie weken dan 1,5 zeg maar.

    Campings die ons tegenvielen kwam door een combinatie van factoren, door het gebrek aan omheining/beschutting en het feit dat iedereen met zijn camper/caravan op dezelfde wijze geparkeerd staat had je meer het idee dat je op een of andere mega-parking staat ipv een camping, daardoor weer gebrek aan sfeer. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die dit erg prettig vinden maar wij hebben toch liever wat anders.

    Soms zijn kleine dingen genoeg om het voor de rest van je vakantie te verstoren en dat was bij ons het geval, op zich zijn het dingetjes waarvan je zegt moet je je daar nu druk om maken, maar het stapelt zich op en dan ben je het op een gegeven moment gewoon zat. Heb je een leuke camping wordt je naar een of ander gaar aftrap veldje verwezen omdat je een tent hebt, de groeten dan maar. Eenmaal geen stroom mogelijk in de tent (in verband met juiste temperatuur van medicijnen in koelbox een pre) dus weer verder trekken. Geen redelijk vlak plekje kunnen vinden op weer de volgende camping. Camping langs een aktief spoortraject.

    [ Bericht 41% gewijzigd door The_Masterer op 05-07-2006 16:49:58 ]
    pi_39544768
    Midsommar gevierd in Zweden! Klein weekje gebleven, was weer heerlijk, als altijd.
    Ik zie mezelf daar wel gaan wonen ooit. .
    Echte liefde!
    En ik zag dat het goed was.
    pi_39549060
    quote:
    Op woensdag 5 juli 2006 16:32 schreef The_Masterer het volgende:
    ...
    Ik kan me best voorstellen dat je het goed beu bent naar een opeenstapeling van dergelijke teleurstellingen.

    Wij gaan binnenkort ook naar Zweden, met de auto en tent. Had tot nu toe eigenlijk vrijwel uitsluitend positieve verhalen over Zweedse campings gehoord, dus het is 'goed' ook eens te vernemen dat die mening niet door iedereen gedeeld wordt.

    Voor ons is wildkamperen sowieso wél een optie in principe, dus dat scheelt. Verder zoeken we vooral campings die midden in de natuur staan. Faciliteiten geven we niets. Ik hoop iig niet op al te volle drukken campings.

    Het beeld wat je schetste over de indruk dat je op een mega-parking staat ipv een camping herken ik ook. Dat vind ik ook echt vreselijk.
    &lt;b&gt;Facing what consumes you is the only way to be free.
    Released from those poisonous fears.
    Resurrected once and for all.&lt;/b&gt;
      Moderator donderdag 6 juli 2006 @ 12:57:43 #287
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_39570271
    quote:
    Op woensdag 5 juli 2006 16:37 schreef Insomaniac het volgende:
    Midsommar gevierd in Zweden! Klein weekje gebleven, was weer heerlijk, als altijd.
    Ik zie mezelf daar wel gaan wonen ooit. .
    Idem. Maar dan op een eiland in de archipel van Stockholm. Erg leuk. Vooral midden in de nacht de sauna uitlopen en een duik nemen in de Botnische Zee.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_39655404
    Hoe zit het trouwens met campings in Zweden? Moet je daarvoor per se een camping card hebben, of kan je er ook gewoon op de bonnefooi naar toe?
    &lt;b&gt;Facing what consumes you is the only way to be free.
    Released from those poisonous fears.
    Resurrected once and for all.&lt;/b&gt;
    pi_39655560
    Je moet een campingcard hebben, maar mijn ervaring is dat die gewoon bij de campings zelf te koop is. Let er wel ff op dat je ook een geldigheidszegeltje krijgt, want daar hebben ze mij een keer (in Denemarken nog, niks tegen de Zweden ) mee genaaid.
    Everything which is not impossible, will eventually happen
    pi_39677591
    Camping cards, zucht. Heb dus zelf een internationale is voor veel campings prima. Sommige willen weer alleen de Scandinavische welke je gelijk kunt aankopen, voor 100 svenska-kronen in ons geval. Kleine campings vragen veelal nergens naar, deze zijn niet aangesloten.
      donderdag 27 juli 2006 @ 09:59:38 #291
    4593 Marty
    Digi-babe
    pi_40229507
    Ik had al een topic geopend, maar daar werd ik er op gewezen dat er een centraal Zweden topic is.
    Dus post ik hier ook maar even


    Volgende week zaterdag vertrekken mijn vriend en ik voor een rondreis van twee weken met een camper door zuid Zweden.
    Het is de eerste keer dat we naar Zweden gaan.
    (Ik ben er ččn keer geweest, maar toen was ik vier dus dat telt niet mee )

    We willen de oversteek Puttgarden - Rodby nemen en daarna met de Øresund brug van Kopenhagen naar Malmo. Daar begint de rondreis.

    Vanuit Malmo gaan we langs de kust omhoog richting Uddevalla. De kust daar moet heel mooi zijn.
    Gezellige vissersplaatsjes enzo.
    Daarweg gaan we richting het oosten tussen de twee grote meren door om in Stockholm uit te komen. Van daar uit willen we via de kust naar beneden om in Karlskrona uit te komen. Misschien stoppen we ook nog op het eiland Oland.
    En daarna gaan we weer terug richting Malmo.

    Nu wil ik graag weten of iemand deze rondreis al eens gedaan heeft of misschien een gedeelte ervan. Ik heb zelf de LP met veel tips, maar het is altijd leuk om personlijke ervaringen to horen.
    Wie heeft tips en wat mogen we absoluut niet missen?

    Het leek ons leuk om een keer te gaan raften, maar daarvoor moet je denk ik verder naar het noorden toe, of niet?

    Ik ben ook een beetje bang voor alle verhalen die je over de muggen in Zweden hoort.
    Nu ben ik wel wat gewend hier in Italie, maar ik word altijd helemaal lek gestoken.
    Het lijkt me logisch dat je in de binnenlanden bij al die meren veel last van muggen kan hebben, maar is dat aan de kust ook zo?
    En is er misschien iemand die er dit jaar al geweest is en die kan vertellen hoe erg het met de muggen is dit jaar?

    Alvast bedankt!
    Forza Juve!
      Moderator donderdag 27 juli 2006 @ 10:11:08 #292
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_40229773
    Die muggen zitten voornamelijk in het noorden, begreep ik van wat Zweden. Dat gezegd hebbende werd ik in de archipel van Stockholm wel lekgestoken. Maar dat is alleen 's avonds en/of als je in de schaduw zit. Die archipel mag je trouwens niet missen, maar dat staat natuurlijk ook met koeienletters in de LP. Verder ben ik alleen ten noorden van Stockholm geweest dus kan ik je niet echt van dienst zijn. De Zweden zelf zijn trouwens erg gecharmeerd van de regio Dalarna dus als je iets noordelijker wil trekken is dat een aanrader.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_40229839
    quote:
    Op woensdag 5 juli 2006 16:37 schreef Insomaniac het volgende:

    Ik zie mezelf daar wel gaan wonen ooit. .
    Mag ik mee?
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
      donderdag 27 juli 2006 @ 10:44:04 #294
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_40230710
    Oland is leuk. Er staat daar een groot kasteel. Wij waren daar 's ochtends vroeg al en hebben daar een half uur met z'n tweetjes rondgelopen. Echt super. Borgholm ofzo heet het, staat in alle boekjes.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
    *OUD heilige*
      donderdag 27 juli 2006 @ 10:44:14 #295
    4593 Marty
    Digi-babe
    pi_40230715
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 10:11 schreef UIO_AMS het volgende:
    Die muggen zitten voornamelijk in het noorden, begreep ik van wat Zweden. Dat gezegd hebbende werd ik in de archipel van Stockholm wel lekgestoken. Maar dat is alleen 's avonds en/of als je in de schaduw zit. Die archipel mag je trouwens niet missen, maar dat staat natuurlijk ook met koeienletters in de LP. Verder ben ik alleen ten noorden van Stockholm geweest dus kan ik je niet echt van dienst zijn. De Zweden zelf zijn trouwens erg gecharmeerd van de regio Dalarna dus als je iets noordelijker wil trekken is dat een aanrader.
    Natuurlijk slaan we Stockholm niet over!
    We hebben fietsen mee, dus als het even kan willen we de stad per fiets verkennen!
    Dat hebben we ook in Kopenhagen gedaan en dat was erg leuk!

    Helaas kunnen we niet veel van onze route afwijken, want we hebben maar twee weken en daar zit de reis van Milaan naar Nederland (om de camper van mijn ouders te nemen) en aan het eind van de vakantie weer Nederland - Milaan bij in.
    Gelukkig zijn we wel wat gewend, want meestal leggen we in de zomervakantie in twee weken zo'n 5000 km af!!
    We willen ook niet elke dag rijden. Zo af en toe een par dagen op dezelfde plek is wel fijn als je een leuk plaatsje tegenkomt!
    Forza Juve!
      donderdag 27 juli 2006 @ 10:46:33 #296
    4593 Marty
    Digi-babe
    pi_40230755
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 10:44 schreef YPPY het volgende:
    Oland is leuk. Er staat daar een groot kasteel. Wij waren daar 's ochtends vroeg al en hebben daar een half uur met z'n tweetjes rondgelopen. Echt super. Borgholm ofzo heet het, staat in alle boekjes.
    Dank je!
    Dat ga ik eens opzoeken. Klinkt leuk!
    Forza Juve!
      zaterdag 29 juli 2006 @ 23:17:45 #297
    14453 Spohr
    music was my first love...
    pi_40309693
    quote:
    Op donderdag 27 juli 2006 09:59 schreef Marty het volgende:
    Ik had al een topic geopend, maar daar werd ik er op gewezen dat er een centraal Zweden topic is.
    Dus post ik hier ook maar even


    Volgende week zaterdag vertrekken mijn vriend en ik voor een rondreis van twee weken met een camper door zuid Zweden.
    Het is de eerste keer dat we naar Zweden gaan.
    (Ik ben er ččn keer geweest, maar toen was ik vier dus dat telt niet mee )

    We willen de oversteek Puttgarden - Rodby nemen en daarna met de Øresund brug van Kopenhagen naar Malmo. Daar begint de rondreis.

    Vanuit Malmo gaan we langs de kust omhoog richting Uddevalla. De kust daar moet heel mooi zijn.
    Gezellige vissersplaatsjes enzo.
    Daarweg gaan we richting het oosten tussen de twee grote meren door om in Stockholm uit te komen. Van daar uit willen we via de kust naar beneden om in Karlskrona uit te komen. Misschien stoppen we ook nog op het eiland Oland.
    En daarna gaan we weer terug richting Malmo.

    Nu wil ik graag weten of iemand deze rondreis al eens gedaan heeft of misschien een gedeelte ervan. Ik heb zelf de LP met veel tips, maar het is altijd leuk om personlijke ervaringen to horen.
    Wie heeft tips en wat mogen we absoluut niet missen?

    Het leek ons leuk om een keer te gaan raften, maar daarvoor moet je denk ik verder naar het noorden toe, of niet?

    Ik ben ook een beetje bang voor alle verhalen die je over de muggen in Zweden hoort.
    Nu ben ik wel wat gewend hier in Italie, maar ik word altijd helemaal lek gestoken.
    Het lijkt me logisch dat je in de binnenlanden bij al die meren veel last van muggen kan hebben, maar is dat aan de kust ook zo?
    En is er misschien iemand die er dit jaar al geweest is en die kan vertellen hoe erg het met de muggen is dit jaar?

    Alvast bedankt!
    Ik kom net terug uit Zweden en het aantal muggen valt dit jaar mee (zei m'n reisleidster tenminste). Ik ben in het zuiden en midden van Zweden geweest (ongeveer tot aan Orsa in Dalarna) en met name in het binnenland (bossen en meren) zaten voor mijn gevoel aardig wat muggen, dazen en andere steekbeesten waarvan ik de namen niet eens wil weten. Leuk om dan te weten dat het er normaal gesproken veel meer zijn
    Op de camping in Stockholm (stadscamping, midden in het centrum) had ik er geen last van. Je kunt in Nederland wel anti-muggenspray e.d. kopen, maar de Zweedse middeltjes schijnen beter te zijn. Die mogen in Nederland echter niet verkocht worden vanwege een bepaalde samenstelling (alcohol?) die in Nederland verboden is.
    Als je gestoken wordt, houd de bulten wel goed in de gaten. Een van de anderen van m'n groep werd ook gestoken, en de wond is vervolgens gaan ontsteken en hij moest uiteindelijk naar een ziekenhuis in Stockholm. Met antibiotica was het gelukkig wel te behandelen, maar hij heeft het risico gelopen dat hij langer in Stockholm moest blijven, terwijl de rest van de groep door zou reizen. Zoiets wil je niet meemaken!

    Tips over bezienswaardigheden kan ik je niet veel geven. Ik ben in Helsingborg begonnen, daarna langs de kust in noordwestelijke richting richting Göteborg, vervolgens naar het noordoosten naar Dalarna (route liep tussen het Vänernmeer en Noorwegen). Vervolgens richting Stockholm. Past de kopermijn van Falun een beetje in je reisschema? Falun ligt ruim 200 km ten noordwesten van Stockholm.

    Neem voor Stockholm in ieder geval de tijd. Die anderhalve dag dat ik er zat was in ieder geval te weinig. Ik heb daar een dagkaart voor het OV gebruikt, waarmee je ook gratis in veel musea e.d. kunt komen (werd via de reisleidster geregeld, prijs ben ik ff kwijt). Probeer van tevoren te bepalen wat je in Stockholm wilt doen/zien, dat kan je een hoop tijd besparen.

    Daarna in twee dagen naar het zuidwesten, richting Malmö. Onder andere langs Rök, Gränna, Jönköping en Lund gekomen. In Rök staat de runensteen met de langste inscriptie die ze ooit in Zweden hebben gevonden. In Gränna worden zuurstokken gemaakt die je ook wel in kerstbomen ziet hangen. In Jönköping kun je o.a. het Lucifermuseum vinden en Lund is geloof ik de oudste stad van Zweden.

    [ Bericht 5% gewijzigd door Spohr op 29-07-2006 23:42:37 ]
    Hi, I'm a signature virus. Please copy me into you signature to help me spread.
      maandag 31 juli 2006 @ 09:02:30 #298
    4593 Marty
    Digi-babe
    pi_40343623
    quote:
    Op zaterdag 29 juli 2006 23:17 schreef Spohr het volgende:

    [..]

    Ik kom net terug uit Zweden en het aantal muggen valt dit jaar mee (zei m'n reisleidster tenminste). Ik ben in het zuiden en midden van Zweden geweest (ongeveer tot aan Orsa in Dalarna) en met name in het binnenland (bossen en meren) zaten voor mijn gevoel aardig wat muggen, dazen en andere steekbeesten waarvan ik de namen niet eens wil weten. Leuk om dan te weten dat het er normaal gesproken veel meer zijn
    Op de camping in Stockholm (stadscamping, midden in het centrum) had ik er geen last van. Je kunt in Nederland wel anti-muggenspray e.d. kopen, maar de Zweedse middeltjes schijnen beter te zijn. Die mogen in Nederland echter niet verkocht worden vanwege een bepaalde samenstelling (alcohol?) die in Nederland verboden is.
    Als je gestoken wordt, houd de bulten wel goed in de gaten. Een van de anderen van m'n groep werd ook gestoken, en de wond is vervolgens gaan ontsteken en hij moest uiteindelijk naar een ziekenhuis in Stockholm. Met antibiotica was het gelukkig wel te behandelen, maar hij heeft het risico gelopen dat hij langer in Stockholm moest blijven, terwijl de rest van de groep door zou reizen. Zoiets wil je niet meemaken!

    Tips over bezienswaardigheden kan ik je niet veel geven. Ik ben in Helsingborg begonnen, daarna langs de kust in noordwestelijke richting richting Göteborg, vervolgens naar het noordoosten naar Dalarna (route liep tussen het Vänernmeer en Noorwegen). Vervolgens richting Stockholm. Past de kopermijn van Falun een beetje in je reisschema? Falun ligt ruim 200 km ten noordwesten van Stockholm.

    Neem voor Stockholm in ieder geval de tijd. Die anderhalve dag dat ik er zat was in ieder geval te weinig. Ik heb daar een dagkaart voor het OV gebruikt, waarmee je ook gratis in veel musea e.d. kunt komen (werd via de reisleidster geregeld, prijs ben ik ff kwijt). Probeer van tevoren te bepalen wat je in Stockholm wilt doen/zien, dat kan je een hoop tijd besparen.

    Daarna in twee dagen naar het zuidwesten, richting Malmö. Onder andere langs Rök, Gränna, Jönköping en Lund gekomen. In Rök staat de runensteen met de langste inscriptie die ze ooit in Zweden hebben gevonden. In Gränna worden zuurstokken gemaakt die je ook wel in kerstbomen ziet hangen. In Jönköping kun je o.a. het Lucifermuseum vinden en Lund is geloof ik de oudste stad van Zweden.
    Wij zijn niet van plan om veel de binnenlanden in te trekken. Alleen wanneer we over moeten steken van de westkust naar de oostkust, dus misschien vallen de muggen idd mee. Laten we het hopen

    Die kopermijn klinkt leuk, maar dat ligt iets te ver buiten onze route ben ik bang.
    Maar als we eerder bij stockholm aan komen dan gepland is het misschien wel een leuk idee om daar heen te gaan.

    Je andere tips klinken ook goed. Die zuurstokken voor de kerstbomen zijn leuk

    Voor Stockholm kunnen we dus het beste een paar dagen uittrekken?
    Twee jaar geleden hebben we een rondreis door Denemarken gedaan en we zijn ččn dag in Kopenhagen geweest. Dat hadden achteraf ook wel twee mogen zijn.

    Ik ken Stockholm verder niet echt. Zijn er bepaalde bezienswaardigheden die je daar echt niet moet missen? Een vriend van ons had het over een eilandje waar allemaal winkels waren waar kaarsen worden gemaakt. Hij weet alleen niet meer precies welk eilandje dat was.
    Je kunt ook een rondvaart doen toch? Dat was in Kopenhagen ook leuk!

    In ieder geval bedankt voor je tips!
    Forza Juve!
      maandag 31 juli 2006 @ 13:04:52 #299
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_40349704
    Stockholm is echt wel leuker dan Kopenhagen. Wij zijn er twee volle dagen geweest en dat was te weinig. Vooral als je ook naar de dierentuin gaat, dat is gecombineerd met een groot park. Je komt er met een boot. Erg leuk, allemaal Scandinavische gebouwtjes hebben ze daar neergezet. En ze hebben een luciferhoutjes museum.
    Je moet inderdaad naar de Danlar Stan (o.i.d.) dat is het oude centrum met smalle straatjes. Kun je gewoon leuk rondlopen. En als je verdwaalt, spreekt haast iedereen Engels, dus je komt altijd weer terug.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
    *OUD heilige*
    pi_40349926
    Zeker een paar dagen voor Stockholm uittrekken. Dan kun je ook nog naar het Koninklijk Paleis, Skansen en een rondvaart maken enzo. Zie Stockholm voor meer info.
    quote:
    Op maandag 31 juli 2006 13:04 schreef YPPY het volgende:
    Je moet inderdaad naar de Danlar Stan (o.i.d.) dat is het oude centrum met smalle straatjes.
    = Gamla Stan
      maandag 31 juli 2006 @ 13:16:35 #301
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_40350075
    O ja, dat ja.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
    *OUD heilige*
    pi_40350327
    En een linkje naar het nieuwe deel:

    Zweden deel 2
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')