abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 januari 2003 @ 16:48:48 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7954795
In Duitsland werd onlangs iemand gearresteerd op verdenking van kannibalisme. De verdachte had zijn slachtoffer met diens, gedocumenteerde, toestemming van het leven beroofd en opgegeten. Een typisch geval van consenting adults. De nieuwsconsument schudde enigszins apathisch zijn hoofd en ging over tot de orde van de dag. Toch heeft dit macabere nieuwsfeit nog een filosofisch staartje. Is de moderne maatschappij niet ver verwijderd van de staat van kannibalisme. Slechts het ontbreken van wederzijdse toestemming weerhoudt ons ervan elkaar op te vreten? Maw alleen de conventies, waarmee wij leven en waarop ons positieve recht gebaseerd is, voorkomen het afglijden naar algehele barbarij? Iedereen weet dat dit niet zo is. Toch suggereert het geldende cultuurrelativisme, historisme en postivisme dit wel. Immers een objectieve morele basis voor het menselijke handelen ontbreekt. Goed en slecht in morele zin bestaan niet in relatie tot cultuur, verleden, recht. Alles is positief recht, zei Thomas Hobbes. En dus als we allen zouden toestemmen in kannibalisme dan is er niets dat ons weerhoudt om aan kannibalisme te doen. Het filosofische staartje brengt ons dus op de aloude vraag of er objectieve morele gegevenheden bestaan, die een blauwdruk vormen voor mens en samenleving. Het natuurrecht bevestigt het bestaan van een objectieve morele basis. Het misschien zelfs op Nietzsche teruggaande alom bestaande relativisme weerspreekt dit.

Dit debat dat ten gunste van het relativisme was beslecht, steekt anno 2003 in hevige mate de kop weer op. Zoals in het waarden en normendebat, waarbij christendemocraten logischerwijze voorop lopen. Natuurrechtfilosofie kan ter legitimering van haar pretenties gewoonlijk niet ontkomen aan het goddelijke principe van die objectieve morele basis. Hugo Grotius' redenering dat natuurrecht ook zonder god kan bestaan, is in tegenspraak met het feit dat de natuur niet zonder god kan bestaan. Hierop zou andersom geredeneerd ook het fundament van het relativisme worden gebaseerd. Als god niet bestaat, bestaan er ook geen objectieve morele gegevenheden. Twee redeneringen die eigenlijk nog steeds met elkaar in conflict raken. Balkenende die een pleidooi houdt voor waarden en normen, maar dit onvoldoende definieert. En de oppositie die vooral concludeert dat er zo'n grote verscheidenheid is aan waarden en normen dat dit nooit onder één noemer is te plaatsen. En toch. Toch weet iedereen wat ermee wordt bedoeld.

Een ander voorbeeld dat anno 2003 opdoemt is de oorlog tegen Irak. Voor een deel is het argument om Irak aan te vallen gebaseerd op de stelling dat Saddam Hoessein een dictator is die alleen zijn gelijke vindt in Adolf Hitler. Hij onderdrukt, plundert, martelt, vermoordt zelfs zijn eigen volk en bedreigt met zijn nucleaire, chemisch en bacteriële wapens alle andere naties in de regio. Iemand dus die volgens natuurrechtprincipes door een zichzelfrespecterende wereldgemeenschap moet worden afgezet. En ook hier weer dezelfde tegenstelling van opvattingen, waarbij overigens beide opvattingen gebruik maken van een beroep op humaniteit.

Een pleidooi voor natuurrechtpricipes stuit in de huidige wereld steeds weer op de beperkingen van het heersende relativisme. Het relativisme houdt zichzelf in stand door het sociale contract, voortkomend uit het positieve recht, als wezenskenmerk van de maatschappij te zien. Oog voor misstanden heeft men niet. Het natuurrechtprincipe echter kan aan haar grondslagen slechts een voor vele als ontoereikend geachte metafysische oorsprong meegeven.

De vraag is of beide filosofische uitgangspunten niet tot een synthese kunnen komen. Ook al heeft deze synthese alleen grond in de common sense. Of staan we echt zo dicht bij de algehele barbarij?

Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 16:58:07 #2
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_7954990
Kannibalisme is zwaar verkeerd gewoon. Wat voor theorie je er ook achter gooit, het is nooit goed te praten. Oké ook in de westerse wereld kun je van een modern soort barbarij spreken (moorden, verkrachten en andere zieke daden) maar wij eten elkaar niet op, omdat wij in een beschaafde wereld leven. De Duitser die zijn vriend opat had mijns inziens gewoon een zieke seksuele frustratie gepaard met geweld (ik denk net als bij Adolf het feit dat hij homofiel is). En daar is de kous dan ook mee af
  † In Memoriam † vrijdag 17 januari 2003 @ 17:00:17 #3
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7955015
We vreten elkaar niet meer letterlijk op, maar verslinden elkaar nu overdrachtelijk. En we noemen het... beschaving!
  vrijdag 17 januari 2003 @ 17:06:29 #4
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7955128
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 16:58 schreef thetruth het volgende:
Kannibalisme is zwaar verkeerd gewoon. Wat voor theorie je er ook achter gooit, het is nooit goed te praten. Oké ook in de westerse wereld kun je van een modern soort barbarij spreken (moorden, verkrachten en andere zieke daden) maar wij eten elkaar niet op, omdat wij in een beschaafde wereld leven. De Duitser die zijn vriend opat had mijns inziens gewoon een zieke seksuele frustratie gepaard met geweld (ik denk net als bij Adolf het feit dat hij homofiel is). En daar is de kous dan ook mee af
Ik weet niet of je precies begrijpt wat ik bedoel. Mijn stelling is dat door het heersende relativisme we in feite niet ver ververwijderd zijn van de algehele barbarij. Voor het relativisme is het verschil tussen barbarij en de moderne samenleving slechts een grudueel verschil. Zouden wij morgen afspreken onder de wetten van de barbarij te leven, dan zou hiertegen volgens het relativisme niets in te brengen zijn. Het natuurrechtprincipe ziet echter een verschil in soort tussen barbarij en moderne samenleving. Ik zelf denk dat de verschillen in opvatting over bijvoorbeeld waarden en normen en de oorlog tegen Irak zijn te herleiden tot een discussie tussen natuurrechtprincipe en relativisme. Beide hebben flaws, maar in beide zit ook wel wat in. Nu echter ontstaat er een patstelling over genoemde onderwerpen, die eventueel kan worden voorkomen als beide partijen wat inschikken. Hierdoor kunnen een aantal misstanden, die nu onder het tapijt gevvegd worden (door die patstelling), aangepakt worden.

Jij bent in ieder geval voorstander van natuurrechtprincipes, geloof ik.

Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 17:10:59 #5
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_7955201
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 17:06 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik weet niet of je precies begrijpt wat ik bedoel. Mijn stelling is dat door het heersende relativisme we in feite niet ver ververwijderd zijn van de algehele barbarij. Voor het relativisme is het verschil tussen barbarij en de moderne samenleving slechts een grudueel verschil. Zouden wij morgen afspreken onder de wetten van de barbarij te leven, dan zou hiertegen volgens het relativisme niets in te brengen zijn. Het natuurrechtprincipe ziet echter een verschil in soort tussen barbarij en moderne samenleving. Ik zelf denk dat de verschillen in opvatting over bijvoorbeeld waarden en normen en de oorlog tegen Irak zijn te herleiden tot een discussie tussen natuurrechtprincipe en relativisme. Beide hebben flaws, maar in beide zit ook wel wat in. Nu echter ontstaat er een patstelling over genoemde onderwerpen, die eventueel kan worden voorkomen als beide partijen wat inschikken. Hierdoor kunnen een aantal misstanden, die nu onder het tapijt gevvegd worden (door die patstelling), aangepakt worden.

Jij bent in ieder geval voorstander van natuurrechtprincipes, geloof ik.


Dat relativisme is wel aan het afnemen hoor. Mensen vinden misdaden en dergelijken steeds aangrijpender/schokkender/verschrikkelijker. Het wordt tijd om de gedoogcultuur af te schaffen en onze beschaving met harde hand te verdedigen tegen barbaren. Mocht ik het nou verkeerd interpreteren dan gebruik je toch een beetje te moeilijke woorden voor deze (nog vrij oppervlakkige) havo 4 scholier
pi_7955650
'Als nou die mensen die ledematen kwijt willen contact opnemen met de hongerigen', komt alles nog goed, zei Tom Thomistisch.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 17:43:24 #7
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7955792
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 17:36 schreef fatima het volgende:
'Als nou die mensen die ledematen kwijt willen contact opnemen met de hongerigen', komt alles nog goed, zei Tom Thomistisch.
"Hoe ik mijn verjaardag vierde"
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 18:24:39 #8
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7956588
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 17:36 schreef fatima het volgende:
'Als nou die mensen die ledematen kwijt willen contact opnemen met de hongerigen', komt alles nog goed, zei Tom Thomistisch.
Bedoel je Thomas van Aquino? Die is wel natuurrechtfilosoof.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7957166
Wat is er op tegen als mensen die jong overlijden, bijvoorbeeld aan een verkeersongeluk, die mensen (met toestemming van de overlevenden) gewoon op te eten? Wat we er nu mee doen is dat we ze in de oven pleuren of onder de grond stoppen, het is iets dat we kwijt willen dus, terwijl er daardoor veel voedingsstoffen gewoon weggegooid worden, en dat in tijden van grote economische teruggang, dat is toch zonde?

De mensen die niet in een god geloven, en dus het hele leven als een ingewikkelde chemische reactie zien, kunnen er niet op tegen zijn, want het lichaam is slechts wat stofjes die reacties aangaan. Niks heiligs, zeker niet als het lichaam al dood is. Als ze uit dat oogpunt er een probleem van maken, kunnen ze ook geen varkens- rund of ander vlees eten.

Mensen die wel in een god geloven gaan er in de regel vanuit dat er een ziel is, die het lichaam verlaat na de dood. Er blijft dus alleen het stoffelijke omhulsel achter, die kun je dus zonder problemen gebruiken voor nuttige doeleinden.

Nee, er is moreel weinig tegen op kannibalisme.

Unox, the worst operating system.
  † In Memoriam † vrijdag 17 januari 2003 @ 19:02:24 #10
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7957345
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 18:54 schreef Schorpioen het volgende:
Wat is er op tegen als mensen die jong overlijden, bijvoorbeeld aan een verkeersongeluk, die mensen (met toestemming van de overlevenden) gewoon op te eten?

Nee, er is moreel weinig tegen op kannibalisme.


Net andersom, het is alleen een moreel bezwaar.

Je zou er het wereldvoedselprobleem compleet mee op kunnen lossen, dat is pas echte reclycling. Het is echter niet nodig, want als we willen kunnen we iedereen rijkelijk van voedsel voorzien en kunnen we onze doden met rust laten.

Heel krom is wel dat kanibalisme met afgrijzen wordt benaderd terwijl het doden van levende mensen de normaalste zaak van de wereld is.

  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:05:25 #11
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7957409
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 18:54 schreef Schorpioen het volgende:
Wat is er op tegen als mensen die jong overlijden, bijvoorbeeld aan een verkeersongeluk, die mensen (met toestemming van de overlevenden) gewoon op te eten? Wat we er nu mee doen is dat we ze in de oven pleuren of onder de grond stoppen, het is iets dat we kwijt willen dus, terwijl er daardoor veel voedingsstoffen gewoon weggegooid worden, en dat in tijden van grote economische teruggang, dat is toch zonde?

De mensen die niet in een god geloven, en dus het hele leven als een ingewikkelde chemische reactie zien, kunnen er niet op tegen zijn, want het lichaam is slechts wat stofjes die reacties aangaan. Niks heiligs, zeker niet als het lichaam al dood is. Als ze uit dat oogpunt er een probleem van maken, kunnen ze ook geen varkens- rund of ander vlees eten.

Mensen die wel in een god geloven gaan er in de regel vanuit dat er een ziel is, die het lichaam verlaat na de dood. Er blijft dus alleen het stoffelijke omhulsel achter, die kun je dus zonder problemen gebruiken voor nuttige doeleinden.

Nee, er is moreel weinig tegen op kannibalisme.


Soylent Green.

Deze zienswijze komt overeen met het doorgeschoten relativisme. Precies wat ik dus bedoel. Het relativisme kent geen rem terwijl de common sense, bij iedereen, duidelijk wel die rem kent. Uiteindelijk kan het relativisme zelfs een samenleving gebaseerd op louter utilitaire principes huldigen. Dat gaat naast het verorberen van overleden mensen zelfs zo ver dat het bepaalde categorieën van mensen het recht op leven vanwege uiterlijke nutteloosheid ontneemt en de lichamen verobert. Heeft zo'n mens toch nog wat nut gehad.

Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7957490
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:02 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Net andersom, het is alleen een moreel bezwaar.


Leg dan eens uit wat de basis van dit morele bezwaar is?

Die is er niet!

Er is alleen het emotionele bezwaar, zo van "die vent heb ik gekend, die kan ik echt niet opeten hoor!"

Unox, the worst operating system.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:10:03 #13
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7957535
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:02 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Net andersom, het is alleen een moreel bezwaar.


Nee, geen moreel bezwaar, alleen conventies weerhouden ons volgens het cultuurrelativisme.
quote:
Je zou er het wereldvoedselprobleem compleet mee op kunnen lossen, dat is pas echte reclycling.
Geef de utilitaristische liberalen de kans en dit is zo gepiept hoor.
quote:
Het is echter niet nodig, want als we willen kunnen we iedereen rijkelijk van voedsel voorzien en kunnen we onze doden met rust laten.
Volgens mij is dit logistiek nog steeds niet mogelijk. Ook trouwens zou kannibalisme voor Afrika niet echt een oplossing zijn. Aan de eigen doden zit geen vlees en ik zie het niet zo gauw gebeuren dat wij onze doden verschepen naar Afrika. die eten we liever zelf op.
quote:
Heel krom is wel dat kanibalisme met afgrijzen wordt benaderd terwijl het doden van levende mensen de normaalste zaak van de wereld is.
Het doden van levende mensen?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7957553
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 18:24 schreef Staal het volgende:

[..]

Bedoel je Thomas van Aquino? Die is wel natuurrechtfilosoof.


Ja, ik zit maar te denken over die synthese, de weg van expansie tegenover de weg van de innerlijkheid.
Er van uitgaande dat de waarheid onafhankelijk is van alle werkelijk bestaande subjecten en hun oordelen; daarin bestaat haar onveranderlijke geldigheid.
Ik kom toch steeds weer uit op het menselijke verstand wat niet in staat is het wezen van de werkelijkheid als zodanig te doorgronden.
Immers de adaptieve staat van ontbinding (van de hersenen wat tevens het voortbestaan van de ziel in twijfel trekt) hangt samen met het onvermogen de werkelijkheid te grijpen. Het gestolde worden, en dan kom je weer uit op de intuitie die alleen door de intuitie begrepen kan worden.Gek word ik ervan. ik ga vanavond maar weer eens creatief bidden voor mijn houtvuurtje.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:11:24 #15
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7957571
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:08 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Leg dan eens uit wat de basis van dit morele bezwaar is?

Die is er niet!

Er is alleen het emotionele bezwaar, zo van "die vent heb ik gekend, die kan ik echt niet opeten hoor!"


Wat ik net uitleg. Er is inderdaad geen moreel bezwaar. Alleen emotionele bezwaren voortspruitend uit conventies. Althans volgens de relativisten.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7957688
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:11 schreef Staal het volgende:

[..]

Wat ik net uitleg. Er is inderdaad geen moreel bezwaar. Alleen emotionele bezwaren voortspruitend uit conventies. Althans volgens de relativisten.


Maar in onze samenleving zijn emoties niet gelegitimeerd om een wetgeving op te baseren. Waarom eten we elkaar dan nog niet op, en is het idee alleen al zowat onbespreekbaar, en is het nog steeds strafbaar?

Als een echtpaar het lijkje van de in de couveuse gestorven baby wil opeten, wat is daar dan op tegen?

Unox, the worst operating system.
  † In Memoriam † vrijdag 17 januari 2003 @ 19:18:20 #17
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7957732
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:08 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Leg dan eens uit wat de basis van dit morele bezwaar is?

Die is er niet!

Er is alleen het emotionele bezwaar, zo van "die vent heb ik gekend, die kan ik echt niet opeten hoor!"


En waar is moraliteit in dit geval anders op gebasseerd dan emotie?

Rationeel is er geen bezwaar, cultureel, emotioneel en moreel wel.

pi_7957800
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:16 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Maar in onze samenleving zijn emoties niet gelegitimeerd om een wetgeving op te baseren. Waarom eten we elkaar dan nog niet op, en is het idee alleen al zowat onbespreekbaar, en is het nog steeds strafbaar?

Als een echtpaar het lijkje van het in de couveuse gestorven baby wil opeten, wat is daar dan op tegen?


Een moederhaai eet haar kleintjes directement op als ze nog toevallig een kusje van haar willen, het toppunt van beschaving .
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:21:35 #19
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7957808
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:16 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Maar in onze samenleving zijn emoties niet gelegitimeerd om een wetgeving op te baseren. Waarom eten we elkaar dan nog niet op, en is het idee alleen al zowat onbespreekbaar, en is het nog steeds strafbaar?


Hoho, onze wetgeving is wel degelijk in grote lijnen gebaseerd op emoties. De wetten zijn geschreven op basis van hetgeen de meerderheid emotioneel onaanvaardbaar vinden.
quote:
Als een echtpaar het lijkje van de in de couveuse gestorven baby wil opeten, wat is daar dan op tegen?
Mja, het is gewoon ziekelijk.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:24:51 #20
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7957888
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:10 schreef fatima het volgende:

[..]

Ja, ik zit maar te denken over die synthese, de weg van expansie tegenover de weg van de innerlijkheid.
Er van uitgaande dat de waarheid onafhankelijk is van alle werkelijk bestaande subjecten en hun oordelen; daarin bestaat haar onveranderlijke geldigheid.


De relativisten zullen het hier niet mee eens zijn.
quote:

Ik kom toch steeds weer uit op het menselijke verstand wat niet in staat is het wezen van de werkelijkheid als zodanig te doorgronden.
Volgens de eerste wet van het relativisme bestaat die werkelijkheid/waarheid/objectiviteit niet eens. Misschien komt dit voort uit de beperking van de rede volgens Kant? Ik merk ook een sterke Platoonse invloed hierin. Alsof er een universum is van de werkelijke wereld. Of zo je wilt wij, geketenden, zien alleen de schaduwen van de werkelijkheid op de wand van de grot en houden die voor de werkelijkheid. Wij zijn door de wetenschap inmiddels ontketend, maar blijven het liefst in de grot? Hetgeen ons weten niet ten goede komt.
quote:
Immers de adaptieve staat van ontbinding (van de hersenen wat tevens het voortbestaan van de ziel in twijfel trekt) hangt samen met het onvermogen de werkelijkheid te grijpen.
Je bedoelt op de staat die opgewekt wordt door de roes van alcohol en drugs?
quote:
Het gestolde worden, en dan kom je weer uit op de intuitie
Of common sense?
quote:
die alleen door de intuitie begrepen kan worden.
Maar is die intuïtie waar je gek van wordt dan niet eenvoudig een knipoog; hoe diep die soms ook gaat.
quote:
Gek word ik ervan. ik ga vanavond maar weer eens creatief bidden voor mijn houtvuurtje.
Dus toch Thomas van Aquino. De natuurrechtfilosoof? Of is dit the rhyme of the ancient mariner?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:26:11 #21
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7957925
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:16 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Maar in onze samenleving zijn emoties niet gelegitimeerd om een wetgeving op te baseren. Waarom eten we elkaar dan nog niet op, en is het idee alleen al zowat onbespreekbaar, en is het nog steeds strafbaar?

Als een echtpaar het lijkje van de in de couveuse gestorven baby wil opeten, wat is daar dan op tegen?


De conventies zijn toch alom vattend? Waarom trouw jij niet met 3 vrouwen?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  † In Memoriam † vrijdag 17 januari 2003 @ 19:27:58 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_7957974
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:21 schreef fatima het volgende:

[..]

Een moederhaai eet haar kleintjes directement op als ze nog toevallig een kusje van haar willen, het toppunt van beschaving .


Als 5% van onze kinderen in een cel eindigt, op straat of als junk sterft, gedwongen in de prostutie terecht komt, in een inrichting of de criminaliteit blijft hangen etc. kun je ook zeggen dat onze maatschappij haar kinderen opeet.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:31:17 #23
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7958051
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:27 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Als 5% van onze kinderen in een cel eindigt, op straat of als junk sterft, gedwongen in de prostutie terecht komt, in een inrichting of de criminaliteit blijft hangen etc. kun je ook zeggen dat onze maatschappij de kinderen opeet.


Als dat niet hier gebeurt dan gebeurt dat wel in een ander modern land zoals de VS. Wij relativisten trekken onze schouders daarover op. De relativist zou zelf zijn schouders optrekken voor kannibalisme, zeker als het consenting adults betreft zoals in het voorbeeld. Slechts één stap verwijderd zijn wij van barbarij. Alleen willen we dit niet beseffen. Daar gaat mijn stukje over als pleidooi voor natuurrecht.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:32:35 #24
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7958080
Of wel: het relativisme heeft ons in een zelfgenoegzame winterslaap gebracht.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 19:33:43 #25
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7958107
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 19:32 schreef Staal het volgende:
Of wel: het relativisme heeft ons in een zelfgenoegzame winterslaap gebracht.
Zie ondertitel.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')