abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_190349226
Welkom in de Topicreeks: Vragen over vliegen

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier :)

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt. Een vlucht met stop is immers minder fijn dan een directe vlucht en dus ook goedkoper.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Ook als je bijvoorbeeld een KLM vlucht boekt op www.klm.be met vertrek vanaf Antwerpen Train Station (ZWE), dan dien je in Antwerpen je ticket op te halen. Wanneer je een ticket boekt bij (bijna) alle low-cost maatschappijen bestaat je reis uit losse enkele reizen en kan je eventueel wel een gedeelte van je vlucht overslaan. Dit is van toepassing op bijvoorbeeld Ryanair, Wizzair, Transavia en Vueling.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secret Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh :)

Let nog wel op deze centrale topics:
• Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in de Topicreeks: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
• of over pijn in je oren : TRV / Last van de oren met vliegen?
• Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in de Topicreeks: Hoe kom ik goedkoop van A naar B
• En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in de Topicreeks: Travel: aanbiedingen

tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
  Moderator maandag 9 december 2019 @ 18:17:34 #2
9859 crew  Karina
Woman
pi_190349261
quote:
10s.gif Op maandag 9 december 2019 18:10 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja. Maar ik zou niet weten wat ik hier nou nog aan toe moet voegen. Aardigheid van Vueling is wel dat ze zonder bijbetalen je boardingpas printen op het vliegveld.
nou dan weet ik iig dat het niet aan mij ligt ;)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_190349329
@ozzietukker @tendon @Citizen.Erased
Bedankt voor jullie antwoorden m.b.t. annuleren terugvlucht!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_190422064
Wat te doen met 160 United Mileageplus pluspoints die eind januari verlopen? Ik heb geen trips in January die ik kan upgraden.
Jesus saves but death prevails.
pi_190422511
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 19:09 schreef Shivo het volgende:
Wat te doen met 160 United Mileageplus pluspoints die eind januari verlopen? Ik heb geen trips in January die ik kan upgraden.
Doneren aan het goede doel?
pi_190427364
Kan dat met upgrade vouchers? Het zijn geen miles he.
Jesus saves but death prevails.
pi_190428758
Rare vraag en misschien al eens gesteld. Wij vlogen over Irak/Iran en tot 2x toe gingen de luikjes dicht. Is dat bewust?
Snap dat de piloten soms de luiken dicht gooien om het slapen aan boord te vergemakkelijken, maar Het ging om vluchten naar en van Dubai, waarbij de laatste een ochtendvlucht terug naar Schiphol was, dus ik snapte 'm even niet.

(Heb wel iets gelezen over dat het vliegtuig dan niet zichtbaar is, zodat er niet nogmaals een MH17 gebeurtenis kan plaats vinden, maar dat lijkt me eigenlijk gewoon onzin...)
  zaterdag 14 december 2019 @ 13:40:15 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_190435039
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 23:41 schreef MissRelin het volgende:
(Heb wel iets gelezen over dat het vliegtuig dan niet zichtbaar is, zodat er niet nogmaals een MH17 gebeurtenis kan plaats vinden, maar dat lijkt me eigenlijk gewoon onzin...)
Dat is inderdaad dikke onzin.
So we just called him Fred
pi_190435068
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 23:41 schreef MissRelin het volgende:
Rare vraag en misschien al eens gesteld. Wij vlogen over Irak/Iran en tot 2x toe gingen de luikjes dicht. Is dat bewust?
Snap dat de piloten soms de luiken dicht gooien om het slapen aan boord te vergemakkelijken, maar Het ging om vluchten naar en van Dubai, waarbij de laatste een ochtendvlucht terug naar Schiphol was, dus ik snapte 'm even niet.
In principe wordt aan boord het ritme van de bestemming aangehouden. Dus als je om 8 uur uit Dubai vertrekt, wordt er in Nederland nog geslapen. Het kan ook dat de cabin crew beseft dat iedereen vroeg is opgestaan voor de vlucht en nog wat rust op prijs stelt.

quote:
(Heb wel iets gelezen over dat het vliegtuig dan niet zichtbaar is, zodat er niet nogmaals een MH17 gebeurtenis kan plaats vinden, maar dat lijkt me eigenlijk gewoon onzin...)
Dit is in ieder geval onzin. Raketten die op die hoogte effectief zijn, worden met een radar systeem naar hun doel geleid.
pi_190435439
Plus dat er vaak veel mensen op zo'n vlucht zitten die een overstap hadden vanuit ZO-Azië. Het is redelijk gebruikelijk dat er zelfs op dagvluchten een periode van "rust" wordt aangehouden.

Mocht vorige week boven Iran/Irak gewoon de luiken open houden, prachtig landschap!

pi_190481769
hoihoi,

vraagje aangezien ik gemindfkt word op het moment :D

Ik kom 1730 aan op istanbul airport, vervolgens moet ik daar een binnenlandse vlucht hebben om 2030.
Nu is het zo dat het meer dan 100 euro extra kost als ik het hele pakket (met terugreis) samen boek. Oftewel: ik word verplicht om de binnenlandse vlucht los te boeken van m'n istanbul retour.
(idee is dus: amsterdam via istanbul gelijk door naar eindbestemming. terugweg 2 dagen eerder terug van eindbestemming naar istanbul, om 2 dagen later naar a'dam te vliegen. Nu is dit dus 100+ goedkoper als ik bij dezelfde maatschapij istanbul retour en binnenlandse retour los boek)

Alleen betekent dit dat ik dus om 1730 niet rustig door kan lopen, maar dus m'n bagage moet ophalen en langs de controles moet, om vervolgens gelijk weer door alle controles te gaan en m'n bagage in te leveren?

Kan dit niet wat makkelijker, zonder dat het me 100 euro extra kost?
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
  maandag 16 december 2019 @ 19:52:11 #12
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_190482065
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:37 schreef poker4lifee het volgende:
hoihoi,

vraagje aangezien ik gemindfkt word op het moment :D

Ik kom 1730 aan op istanbul airport, vervolgens moet ik daar een binnenlandse vlucht hebben om 2030.
Nu is het zo dat het meer dan 100 euro extra kost als ik het hele pakket (met terugreis) samen boek. Oftewel: ik word verplicht om de binnenlandse vlucht los te boeken van m'n istanbul retour.
(idee is dus: amsterdam via istanbul gelijk door naar eindbestemming. terugweg 2 dagen eerder terug van eindbestemming naar istanbul, om 2 dagen later naar a'dam te vliegen. Nu is dit dus 100+ goedkoper als ik bij dezelfde maatschapij istanbul retour en binnenlandse retour los boek)

Alleen betekent dit dat ik dus om 1730 niet rustig door kan lopen, maar dus m'n bagage moet ophalen en langs de controles moet, om vervolgens gelijk weer door alle controles te gaan en m'n bagage in te leveren?

Kan dit niet wat makkelijker, zonder dat het me 100 euro extra kost?
Sterker nog. Als je door vertraging of wat dan ook een deel van je reis mist is het jouw probleem en zijn in het slechste geval al je vluchten ongeldig. Dat koop je voor die 100 euro wel af.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 20:31:12 #13
45833 crew  Fogel
pi_190483042
quote:
99s.gif Op maandag 16 december 2019 19:52 schreef XL het volgende:

[..]

Sterker nog. Als je door vertraging of wat dan ook een deel van je reis mist is het jouw probleem en zijn in het slechste geval al je vluchten ongeldig. Dat koop je voor die 100 euro wel af.
Dat. Maar dan kan je reisverzekering je weer helpen.
@Poker: Wel heel goed de voorwaardes doorlezen en kijken hoeveel tijd er tussen vluchten moet zitten voordat ze uitkeren. Maargoed, wel een gedoe met alles zelf (met hulp van de verzekering) te moeten boeken terwijl je onderweg bent.

Ik zou het zelf wel 100 euro waard vinden om geen gezeik te hebben.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_190484358
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 13:41 schreef jaco het volgende:

[..]

In principe wordt aan boord het ritme van de bestemming aangehouden. Dus als je om 8 uur uit Dubai vertrekt, wordt er in Nederland nog geslapen. Het kan ook dat de cabin crew beseft dat iedereen vroeg is opgestaan voor de vlucht en nog wat rust op prijs stelt.
[..]

Dit is in ieder geval onzin. Raketten die op die hoogte effectief zijn, worden met een radar systeem naar hun doel geleid.
Dank :)
pi_190490250
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 20:31 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dat. Maar dan kan je reisverzekering je weer helpen.
@:poker: Wel heel goed de voorwaardes doorlezen en kijken hoeveel tijd er tussen vluchten moet zitten voordat ze uitkeren. Maargoed, wel een gedoe met alles zelf (met hulp van de verzekering) te moeten boeken terwijl je onderweg bent.

Ik zou het zelf wel 100 euro waard vinden om geen gezeik te hebben.
Thanks beide! Wat irritant (en zonde) zeg.
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_190493470
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 06:50 schreef poker4lifee het volgende:
Thanks beide! Wat irritant (en zonde) zeg.
Als die 100 euro je zoveel waard is dan ga je toch op de heenweg met een vlucht eerder weg vanaf Amsterdam?

Dan heb je meer tijd om door de douane te gaan, opnieuw in te checken en de security check door te gaan.
So we just called him Fred too
pi_190497603
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2019 12:27 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Als die 100 euro je zoveel waard is dan ga je toch op de heenweg met een vlucht eerder weg vanaf Amsterdam?

Dan heb je meer tijd om door de douane te gaan, opnieuw in te checken en de security check door te gaan.
Thanks, helaas gaat er geen eerdere vlucht. Maar ik zal dan een dagje eerder naar Istanbul gaan, en de dag erop de binnenlandse vlucht maken. Op die manier kan ik de tickets gewoon los kopen, en ben ik nog steeds goedkoper uit.
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_190499588
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 16:18 schreef poker4lifee het volgende:

[..]

Thanks, helaas gaat er geen eerdere vlucht. Maar ik zal dan een dagje eerder naar Istanbul gaan, en de dag erop de binnenlandse vlucht maken. Op die manier kan ik de tickets gewoon los kopen, en ben ik nog steeds goedkoper uit.
Een dag eerder weg is goedkoper voor jou dan die 100e? Jebt dan te maken met extra kosten plus de gemiste mogelijkheden van die extra dag. Bij mij is dat al ruim meer waard dan 100e.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  dinsdag 17 december 2019 @ 19:40:26 #19
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_190501475
Ik vraag me wel even af met welke maatschappij de vlucht is naar Istanbul en de vervolgvlucht naar de volgende bestemming en wat die volgende bestemming is.

Gezien de aankomsttijd schat ik in dat het Turkish Airlines is, en als je ook met Turkish Airlines doorvliegt dan heb je de mogelijkheid om je bagage ook tot de eindbestemming in te checken en is de 3 uur tijd om over te stappen ruim voldoende.

Want hoewel de luchthaven ver van de stad is, is de capaciteit bij de grens en transfer controles op de luchthaven wel goed geregeld en sta ik nooit lang te wachten, en ik kom toch echt op veel verschillende tijden aan. Dus zelfs bij een vertraging van 1,5 uur ga je het nog redden. En als je echt veel langer vertraging hebt en je vertrekt uit de EU heb je weer recht op de EU261 regeling en kan je daaruit weer je vervangende vlucht betalen.

Mocht je wel in Istanbul willen verblijven, kijk dan voor je doorvlucht naar een binnenlandse bestemming met vertrek van SAW, tarieven liggen daar een stuk lager.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_190501645
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 december 2019 19:40 schreef ozzietukker het volgende:
Ik vraag me wel even af met welke maatschappij de vlucht is naar Istanbul en de vervolgvlucht naar de volgende bestemming en wat die volgende bestemming is.

Gezien de aankomsttijd schat ik in dat het Turkish Airlines is, en als je ook met Turkish Airlines doorvliegt dan heb je de mogelijkheid om je bagage ook tot de eindbestemming in te checken en is de 3 uur tijd om over te stappen ruim voldoende.

Want hoewel de luchthaven ver van de stad is, is de capaciteit bij de grens en transfer controles op de luchthaven wel goed geregeld en sta ik nooit lang te wachten, en ik kom toch echt op veel verschillende tijden aan. Dus zelfs bij een vertraging van 1,5 uur ga je het nog redden. En als je echt veel langer vertraging hebt en je vertrekt uit de EU heb je weer recht op de EU261 regeling en kan je daaruit weer je vervangende vlucht betalen.

Mocht je wel in Istanbul willen verblijven, kijk dan voor je doorvlucht naar een binnenlandse bestemming met vertrek van SAW, tarieven liggen daar een stuk lager.
Thanks weer allebei!

Ik heb maar gewoon een retour istanbul gekocht, daartussen dan maar de vlucht naar elazig regelen. Ook contact opgenomen met Turkish Airlines, die kunnen dan gewoon m'n bagage gelijk naar eindbestemming sturen, en ze zeggen dat je als je 2e ticket laat zien dan ook gewoon gelijk door kan naar andere vlucht.
Top ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door poker4lifee op 17-12-2019 20:29:52 ]
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_190633677
Over gekke prijzen gesproken, vandaag een retourtje Londen geboekt waarbij twee enkeltjes met KLM zo'n 30% goedkoper waren dan een retour met dezelfde vluchten. Weer wat nieuws geleerd. :')
  dinsdag 24 december 2019 @ 21:23:09 #22
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_190635187
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:31 schreef exelletor het volgende:
Over gekke prijzen gesproken, vandaag een retourtje Londen geboekt waarbij twee enkeltjes met KLM zo'n 30% goedkoper waren dan een retour met dezelfde vluchten. Weer wat nieuws geleerd. :')
Komt regelmatig voor als je op 1 dag op en neer gaat
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_190641688
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:31 schreef exelletor het volgende:
Over gekke prijzen gesproken, vandaag een retourtje Londen geboekt waarbij twee enkeltjes met KLM zo'n 30% goedkoper waren dan een retour met dezelfde vluchten. Weer wat nieuws geleerd. :')
Dit geldt alleen voor KLM bestemmingen waar ook echt enkele reis prijzen worden aangeboden, waar Londen er een van is om te kunnen concurreren met de vele (low cost) airlines op deze route.

Met 2 enkele reizen doe je het trouwens wel goed conform de vervoersvoorwaarden, wat bij sommige maatschappijen niet mag, maar wel handig is als je vaak naar een bepaalde bestemming moet, 2 retourvluchten boeken (eentje AMS-LHR en eentje LHR-AMS) en op die manier dus wel goedkoop heen en terug kunnen reizen op dezelfde dag, want 2 retourtjes zijn wel weer goedkoper dan 4 enkele reizen.
Als je op één dag op en neer gaat is dat eigenlijk alleen voor zakelijk gebruik en zijn die tickets ook op die manier geprijsd.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_190827645
Eergisteren via expedia.nl een KLM vlucht met hotel naar Kopenhagen geboekt, maar voor het eerst de domme fout gemaakt dat ik mijn roepnaam gebruikt heb tijdens het boeken, in plaats van de naam in mijn paspoort. Het verschilt 2 letters.
Het is een Schengenvlucht, dus heb ik niet een ID nodig om te reizen. Ik check bovendien altijd online in. Moet ik een ander ticket kopen of kan ik met slechts mijn roepnaam op het ticket met deze retourvlucht mee?

[ Bericht 1% gewijzigd door Nia op 01-01-2020 16:15:52 ]
  Moderator woensdag 1 januari 2020 @ 16:36:16 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_190827865
Van de KLM website (https://www.klm.com/trave(...)_flight/index.htm#p4):

quote:
Naamcorrectie in uw boeking
Als uw naam in uw boeking niet overeenkomt met hoe dit staat in uw paspoort, kunt u dit laten corrigeren. Dit kan gemakkelijk via KLM.com. Log in via Mijn Reis en ga naar ‘Passagiersgegevens’. U kunt daar zien hoe uw naam is gespeld en direct een correctie aanvragen. Let op: een spelfout laten corrigeren via Mijn Reis kan alleen als uw boeking rechtstreeks is gedaan bij KLM, via KLM.com of via ons KLM Contactcentrum. U kunt ook contact met ons opnemen via social media. Het is niet mogelijk om uw naam te vervangen door die van iemand anders – uw ticket blijft op uw naam staan.

Naamcorrectie aanvragen via Mijn Reis>

Corrigeer een spelfout op tijd
• Als er in uw reis vluchten zijn die uitgevoerd worden door KLM, Air France, Delta Air Lines en Kenya Airways, geboekt met een ‘KL’, ‘AF’, ‘DL’ of ‘KQ’-vluchtnummer, dan kunt u uw naam kosteloos laten corrigeren tot 30 uur voor vertrek.
• Als er in uw reis vluchten zijn die uitgevoerd worden door een van onze partner airlines, dan kunt u ten minste 72 uur voor vertrek kosteloos een naamcorrectie aanvragen. Houdt u er rekening mee dat dit afhankelijk is van de goedkeuring van de partner airline in kwestie.
• Als u een reward ticket heeft geboekt, neem dan contact op met de Flying Blue-klantenservice.
[*]Als u geboekt heeft via een reisagent, neem dan ruim voor vertrek contact met hen op.

Wanneer een correctie aanvragen niet nodig is
• Als u meerdere voornamen heeft. Als u alleen uw eerste voornaam invulde tijdens boeken, is dat voldoende.
• Als uw namen geen spaties hebben. Zo staan uw namen in onze systemen.
• Als alleen uw meisjesnaam getoond wordt zolang dit de achternaam is die op uw paspoort staat.
Ik zou het er zelf niet op gokken om het zo te laten...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_190828084
KLM verwijst me persoonlijk in een messenger bericht naar de third-party expedia.nl, Op de pagina van mijn reisplan lees ik aldaar:

Tickets kunnen niet terugbetaald of overgedragen worden. Naamswijzigingen zijn niet toegestaan.


Ik heb nog geen contact met de klantenservice van Expedia.nl gehad.
  woensdag 1 januari 2020 @ 17:06:32 #27
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_190828122
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 17:02 schreef Nia het volgende:
KLM verwijst me persoonlijk in een messenger bericht naar de third-party expedia.nl,

Dat is altijd zo.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_190828489
Expedia gaat lopen zuigen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar op de klm vlucht naar cph heb ik nooit daadwerkelijke controle gehad.

En zelfs dan geeft die blieper alleen achternaam weer.
  donderdag 2 januari 2020 @ 21:31:08 #29
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_190848286
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 17:39 schreef Yreal het volgende:
Expedia gaat lopen zuigen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar op de klm vlucht naar cph heb ik nooit daadwerkelijke controle gehad.

En zelfs dan geeft die blieper alleen achternaam weer.
Bij vertrek op Amsterdam zal je, zeker als je geen bagage incheckt, normaliter geen probleem hebben, als de vlucht gewoon gaat kan je zelf je boarding pass scannen en vindt er geen controle op naam plaats door middel van een ID controle bij een KLM vlucht.
(Dit is wel het geval met bijvoorbeeld een Easyjet vlucht). Als er wel problemen zijn met de vlucht en je moet worden omgeboekt bijvoorbeeld dan vraagt men wel naar je ID...

Waar ik me vooral zorgen over zou maken is als je ook een terugvlucht hebt, want juist op de 'out' stations van KLM is de instructie om de namen en boarding passen te controleren. De reden hiervoor is eigenlijk heel logisch, veel passagiers hebben een vervolgvlucht en als men op Schiphol dan op de volgende vlucht geweigerd wordt moet KLM ze weer terug vervoeren en dat kost geld, en dat geld wordt op de lokale afhandelingspartner verhaald. KLM controleert wel altijd de namen bij Non-Schengen vluchten.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_190849794
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 21:31 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Bij vertrek op Amsterdam zal je, zeker als je geen bagage incheckt, normaliter geen probleem hebben, als de vlucht gewoon gaat kan je zelf je boarding pass scannen en vindt er geen controle op naam plaats door middel van een ID controle bij een KLM vlucht.
(Dit is wel het geval met bijvoorbeeld een Easyjet vlucht). Als er wel problemen zijn met de vlucht en je moet worden omgeboekt bijvoorbeeld dan vraagt men wel naar je ID...

Waar ik me vooral zorgen over zou maken is als je ook een terugvlucht hebt, want juist op de 'out' stations van KLM is de instructie om de namen en boarding passen te controleren. De reden hiervoor is eigenlijk heel logisch, veel passagiers hebben een vervolgvlucht en als men op Schiphol dan op de volgende vlucht geweigerd wordt moet KLM ze weer terug vervoeren en dat kost geld, en dat geld wordt op de lokale afhandelingspartner verhaald. KLM controleert wel altijd de namen bij Non-Schengen vluchten.
Kan me niet heugen dat het op cph gebeurde, al vlieg ik tegenwoordig meestal sas.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 20:29:33 #31
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_190863022
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 22:57 schreef Yreal het volgende:

[..]

Kan me niet heugen dat het op cph gebeurde, al vlieg ik tegenwoordig meestal sas.
Voor CPH weet ik het ook niet zeker, vorig jaar maar 2 x geweest en staat me niet bij, maar bij vertrek in o.a. Budapest, Barcelona, Madrid, Frankfurt, Parijs kijkt men altijd op mijn ID.
Waar in Budapest, met eindbestemming Amsterdam men vond dat ik met een NL ID welke over 5 dagen verliep met niet zou kunnen reizen. Als alternatief zou ik dan maar met de trein moeten want dan zou het opeens wel kunnen met mijn ID....
In de SOP bij de afhandelingspartner van KLM staat in ieder geval dat er controle moet plaatsvinden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_190870625
Wat ziet het personeel aan de gate als jouw instapkaart/QR code bij het instappen gescand wordt: alleen een achternaam of ook de voornaam die je zelf hebt opgegeven?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 10:54:51 #33
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_190870797
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 10:37 schreef Nia het volgende:
Wat ziet het personeel aan de gate als jouw instapkaart/QR code bij het instappen gescand wordt: alleen een achternaam of ook de voornaam die je zelf hebt opgegeven?
In ieder geval de naam, voornaam en stoelnummer.

Wellicht meer en het kan per vliegveld verschillen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_190870815
Volkomen willekeurige tip: let even op als je je paspoort aanbiedt voor automatische check-in. Niet iedere pagina waar je pasfoto op staat werkt. Zoals een Russisch visum. Doet het niet :N Ik had er drie pogingen voor nodig voor er bij mij een lampje ging branden. De lampjes bij de check-in brandden allang. Keer op keer op keer. :')
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_190871404
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 10:56 schreef Cat-astrophe het volgende:
Volkomen willekeurige tip: let even op als je je paspoort aanbiedt voor automatische check-in. Niet iedere pagina waar je pasfoto op staat werkt. Zoals een Russisch visum. Doet het niet :N Ik had er drie pogingen voor nodig voor er bij mij een lampje ging branden. De lampjes bij de check-in brandden allang. Keer op keer op keer. :')
Hahaha :D
Zou wel erg zijn als de tip omgekeerd was: dat je ook kan inchecken met een Russisch visum
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 18:41:18 #36
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_190877366
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 10:54 schreef XL het volgende:

[..]

In ieder geval de naam, voornaam en stoelnummer.

Wellicht meer en het kan per vliegveld verschillen
Het is meestal Achternaam/Voorletter en zitplaatsnummer. Er zijn ook maar zoveel tekens beschikbaar bij het scanapparaat zelf.

Dus als je in de voornaam niet helemaal goed hebt geschreven is de beste tip natuurlijk een mobiele boarding pass, die mag je over het algemeen zelf scannen alhoewel bij budgetairliners men nogal veel moeite doet om die kleine lettertjes waar je naam staat goed te lezen op je mobiele boarding pass voordat je deze scant en te vergelijken met je ID. Maar goed, de contracten van de afhandelingspartner en low cost maatschappij zijn daar helemaal duidelijk in en sancties voor het personeel ook, dus men moet wel.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_190990054
[quote]0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 13:41 schreef jaco het volgende:

[..]

In principe wordt aan boord het ritme van de bestemming aangehouden. Dus als je om 8 uur uit Dubai vertrekt, wordt er in Nederland nog geslapen. Het kan ook dat de cabin crew beseft dat iedereen vroeg is opgestaan voor de vlucht en nog wat rust op prijs stelt.
[..]

In principe dan maar. Vlieg nu zowat iedere 2 maand van of naar Singapore. Meestal de nachtvlucht met vertrek Amsterdam met ritme van NL tijd. Zwaar irritant vind ik dat. Kom je aan in Singapore mag je alweer slapen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_190990937
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 01:45 schreef Tikbalang het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 14 december 2019 13:41 schreef jaco het volgende:
In principe dan maar. Vlieg nu zowat iedere 2 maand van of naar Singapore. Meestal de nachtvlucht met vertrek Amsterdam met ritme van NL tijd. Zwaar irritant vind ik dat. Kom je aan in Singapore mag je alweer slapen.
Je kunt jezelf toch wakker houden met een boek of een film?
pi_190994544
Oh ja
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 04:09 schreef jaco het volgende:

[..]

Je kunt jezelf toch wakker houden met een boek of een film?
Dat lukt mij zeker prima. maar alsnog wil je uit het raam kijken, staat ineens het hele vliegtuig van binnen in het licht. Want ja wel het nachtritme aanhouden terwijl het buiten al lang en breed dag is. Voor mij in ieder geval geen jetlag gewoon een nachtje wakker. Pff dat gebeurt in werk vaak zat dus niks bijzonders.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  zondag 12 januari 2020 @ 17:50:10 #40
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_190997430
Sowieso hoor ik veel theorieën over wanneer het donker is en wanneer niet, consequent zijn de crews niet. Bij dezelfde maatschappij en dezelfde route krijg je alles door elkaar. Volgens mij is het vaak gewoon een baaldag bij de hoofdpurser en dan doen ze nachtvlucht voor een rustige cabine...
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zondag 12 januari 2020 @ 21:12:35 #41
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_191000744
quote:
99s.gif Op zondag 12 januari 2020 17:50 schreef XL het volgende:
Sowieso hoor ik veel theorieën over wanneer het donker is en wanneer niet, consequent zijn de crews niet. Bij dezelfde maatschappij en dezelfde route krijg je alles door elkaar. Volgens mij is het vaak gewoon een baaldag bij de hoofdpurser en dan doen ze nachtvlucht voor een rustige cabine...
Ik moet zeggen dat ik juist de 'nachtvluchten' juist neem om nog wat te kunnen slapen. Dan is het wel noodzakelijk dat de luiken dicht zijn (en ondanks dat ik bij het raam zit doe ik daar natuurlijk gewoon aan mee) zodat ik niet na 5 uur vliegen opeens in een lichte cabine zit, want je kan dan wel een oogmasker op doen, zonder zit net even lekkerder.
2 tot 3 uur voor aankomst kunnen dan voorzichtig de luiken open zodat je toch wat eerder wakker bent dan normaal zodat ik toch vrij gemakkelijk kan wennen, de eerste dag ben ik toch druk waardoor ik relatief laat (hoewel het dan toch nog vroeg is) ga slapen.

Waar ik wat meer moeite mee heb is met een nachtvlucht uit Kuala Lumpur terug naar Amsterdam waar de ene keer het cabinepersoneel erop staat dat de luiken dicht moeten, en dat slaat helemaal nergens op omdat de vlucht namelijk geheel in het donker plaatsvindt dus is daar geen noodzaak toe. Ook de lampen op het vliegtuig hebben nauwelijks invloed, de lampen in de cabine die aan staan zijn feller...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_191005003
Weet iemand of je 12 uur voor je vlucht al in kunt checken en je bagage in kunt leveren op het vliegveld?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_191006261
Verschilt per luchthaven/luchtvaarmaatschappij; mijn ervaring is dat het meestal pas zo'n 3-5 uur van tevoren kan.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  maandag 13 januari 2020 @ 18:47:48 #44
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_191012919
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 06:46 schreef Hallojo het volgende:
Weet iemand of je 12 uur voor je vlucht al in kunt checken en je bagage in kunt leveren op het vliegveld?
Als je met KLM vliegt kan je bij vertrek op Schiphol vanaf 04.30 als de afgifte punten open gaan je bagage afgeven voor vluchten die dezelfde dag vertrekken. Wat dus niet kan is je bagage om 22:00 uur afgeven voor een vlucht die de volgende ochtend vroeg gaat.
De reden daarvan is overigens het bagagesysteem van Schiphol, als het een volgende dag betreft kan het niet geheel automatisch.

Bij overige luchtvaartmaatschappijen kan dat pas vanaf het moment dat de incheckbalies open gaan 2-3 uur voor vertrek.

Hou er overigens wel rekening mee dat de geldigheid van je boarding pass zo is ingesteld dat je vanaf 6 uur voor vertrek door de beveiliging kunt. Dat laatste is vooral weer handig als je zonder bagage reist, met een laatste trein op Schiphol aankomt voor een vroege vlucht en dan een stuk comfortabeler na de beveiliging en paspoortcontrole kunt wachten dan ervoor. Er zijn in ieder geval een stuk meer stoelen die speciaal hiervoor zijn beschikbaar. (Al doe ik dat niet meer mijn 05.30 uur vluchten behoren tot het verleden).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_191042758
Bedankt voor de antwoorden ^O^

Ik vlieg met Air France vanaf Changi Singapore om 23:00 uur en wilde daarvoor een aantal uur in een lounge doorbrengen. Zitten die vóór of na de checks? Daar vroeg ik het eigenlijk voor.

Ik moet om 12:00 uur mijn vriendin al naar het vliegveld brengen en om dan weer met je koffer terug de stad in te gaan is ook kut.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_191042983
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 15:02 schreef Hallojo het volgende:
Bedankt voor de antwoorden ^O^

Ik vlieg met Air France vanaf Changi Singapore om 23:00 uur en wilde daarvoor een aantal uur in een lounge doorbrengen. Zitten die vóór of na de checks? Daar vroeg ik het eigenlijk voor.

Ik moet om 12:00 uur mijn vriendin al naar het vliegveld brengen en om dan weer met je koffer terug de stad in te gaan is ook kut.
De lounges zitten normaalgesproken na de checks. Hier staat dat early check-in mogelijk is 4,5 uur voor vertrek:
https://www.changiairport(...)rchTerm=Air%20France

Om het zeker te weten zou ik even contact opnemen met Air France, want het is voor elke luchtvaartmaatschappij op elk vliegveld weer anders.
pi_191044194
En sommige lounges in azie beperken ook toegang tot een aantal uur voordat je vliegt. Bijv. 2.5 uur voordat de vlucht vertrekt etc.

Kortom: gewoon even bellen idd. En 95% van de tijd idd na de security checks.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_191044346
Ik denk dat ik maar een hostel boek waar ik een uur of 6 kan verblijven, vlakbij een metrostation. Is veel goedkoper ook.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_191051687
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 15:02 schreef Hallojo het volgende:
Bedankt voor de antwoorden ^O^

Ik vlieg met Air France vanaf Changi Singapore om 23:00 uur en wilde daarvoor een aantal uur in een lounge doorbrengen. Zitten die vóór of na de checks? Daar vroeg ik het eigenlijk voor.

Ik moet om 12:00 uur mijn vriendin al naar het vliegveld brengen en om dan weer met je koffer terug de stad in te gaan is ook kut.
Je zou je koffer kunnen opslaan voor die paar uur en nog een attractie kunnen bezoeken. Er zijn automatische kluisjes en ook afgeefpunten op Changi.

Ik heb zelf ooit dit geboekt om mijn tijd te overbruggen: https://www.thehaven.com.sg/ De 'naproom' biedt volledige privacy en als je niet moe bent, kun je in de lounge wat lezen of op je laptop werken. Drinken en (simpele) maaltijd kun je naar behoeven uit de keuken pakken.
pi_191061886
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 15:02 schreef Hallojo het volgende:
Bedankt voor de antwoorden ^O^

Ik vlieg met Air France vanaf Changi Singapore om 23:00 uur en wilde daarvoor een aantal uur in een lounge doorbrengen. Zitten die vóór of na de checks? Daar vroeg ik het eigenlijk voor.

Ik moet om 12:00 uur mijn vriendin al naar het vliegveld brengen en om dan weer met je koffer terug de stad in te gaan is ook kut.
De lounges zitten achter de immigratie en daar heb je dus een boarding pass nodig om doorheen te komen. En hoewel de beveiliging in Singapore bij de gate is zal je met je hutkoffer niet doorgelaten worden.

Daarnaast, waarom zou je zolang in een lounge willen verblijven, das leuk voor een paar uur, maar niet voor 11 uur... Zo goed is de lounge die Air France KLM gebruikt ook weer niet, als je al zou worden toegelaten.

Bagage afgeven is eenvoudig, kan op meerdere punten en is echt relatief goedkoop, dan kan je daarna prima in de stad rondwandelen om in de avond op tijd retour te gaan en dan douchen en eten in de lounge, dat lijkt mij een stuk betere dagbesteding.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')