abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189966161
https://www.ad.nl/amsterd(...)n-arabisch~a6259b39/

Ja hoor Nederland is mesjokke geworden

quote:
Kritiek op Halsema: 'Gebedsoproep moet in Arabisch'
Als het dan toch moet, waarom dan niet in het Nederlands?
De suggestie die burgemeester Femke Halsema de Blauwe Moskee afgelopen dinsdag aan de hand deed voor de versterkte gebedsoproep, komt haar op schampere reacties te staan uit islamitische hoek.
quote:
Op z'n vroegst vanaf volgende week vrijdag, bij het belangrijkste gebed van de week, wil de Blauwe Moskee de gebedsoproep met luidsprekers versterkt laten klinken.
Maar moet dat in het Arabisch?

Atatürk
"Bij de gebedsoproep vanaf een moskee wordt een rituele tekst gedeclameerd, waarvan de taal - het Arabisch -, de intonatie, toonhoogten en de inhoud vastligt in regels," doceert Faustina Doufikar-Aerts, hoogleraar Arabisch en islamstudies aan de VU. "De gebedsoproep wordt daarom ook in alle niet-Arabischtalige islamitische regio's en in landen daarbuiten, waar dat is toegestaan, altijd in het Arabisch gereciteerd. Omdat het een ritueel betreft wordt daar niet van ­afgeweken, voor zover ik weet."

Pooyan Tamimi Arab deed in 2015 promotieonderzoek naar de versterkte gebedsoproep.
Land of the free. Home of the brave.
pi_189966167
Vorige deel NWS / Gebedsoproep blauwe moskee kan in Arabisch . Kan een mod reeksen?
Land of the free. Home of the brave.
pi_189966253
Wat ik eerder al zei - er moet gewoon iemand met een speakerwagen tegenover gaan staan en "WODAN IS DE GROOTSTE DER GODEN. ALLE GODEN KNIELEN VOOR WODAN" oid doorheen gaan laten schallen.

Als zij het leuk vinden om andere religies nep te noemen in hun azan mogen anderen dat immers ook. En Wodan is tenminste Nederlands;)
pi_189966404
Prachtig, ik vraag me af hoe lang dit allemaal nog wordt geaccepteerd.
Zo was er gisteren een islamitische school in Roosendaal geopend.
En dan raar vinden dat integratie volkomen mislukt.
Je mag wat mij betreft geloven wat je wilt, maar laat een ander er mee met rust.
pi_189966423
Enige wat je kunt doen in deze soort oneindige discussies (als je jezelf geen hoge bloeddruk wil bezorgen), is roll eyes geven en een facepalm. And move on.
  zaterdag 16 november 2019 @ 08:56:02 #6
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_189966431
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:51 schreef Antaris het volgende:
Prachtig, ik vraag me af hoe lang dit allemaal nog wordt geaccepteerd.
Zo was er gisteren een islamitische school in Roosendaal geopend.
En dan raar vinden dat integratie volkomen mislukt.
Je mag wat mij betreft geloven wat je wilt, maar laat een ander er mee met rust.
One integratie krijg je niet door alles in je eigen clubje te doen. Het maakt hier in Nederland helemaal niet uit of je in Nederland of in bijvoorbeeld in Turkije of Suriname woont. Niemand his je verantwoordelijk voor de geschreven en ongeschreven regels. En als dat wel gebeurt dan wordt de racisme kaart getrokken...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zaterdag 16 november 2019 @ 09:00:09 #7
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_189966456
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:51 schreef Antaris het volgende:
Prachtig, ik vraag me af hoe lang dit allemaal nog wordt geaccepteerd.
Zo was er gisteren een islamitische school in Roosendaal geopend.
En dan raar vinden dat integratie volkomen mislukt.
Je mag wat mij betreft geloven wat je wilt, maar laat een ander er mee met rust.
Overigens, de autochtone bevolking sterft langzaam uit. De alllochtone bevolking neemt de overhand in geboorte aantallen en immigratie. Over 50 jaar volgen wij hier de sharia.

Kwestie van ontwikkeling? Of kwestie van een overheid en maatschappijen zijn kop in het zand steekt.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_189966472
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 09:00 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Overigens, de autochtone bevolking sterft langzaam uit. De alllochtone bevolking neemt de overhand in geboorte aantallen en immigratie. Over 50 jaar volgen wij hier de sharia.

Kwestie van ontwikkeling? Of kwestie van een overheid en maatschappijen zijn kop in het zand steekt.
Kwestie van autochtonen vinden kinderen kut of ze mengen met de allochtonen. Daar kun je de schuld niet aan anderen geven.
  zaterdag 16 november 2019 @ 09:34:28 #9
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_189966678
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 09:03 schreef Lukse het volgende:

[..]

Kwestie van autochtonen vinden kinderen kut of ze mengen met de allochtonen. Daar kun je de schuld niet aan anderen geven.
Dat is het punt niet. Wel dat daarmee de westerse beschaving in de verdrukking komt.

En daar kun je je bij neer leggen als normale evolutie. Of je neemt maatregelen.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zaterdag 16 november 2019 @ 09:44:24 #10
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_189966767
Je zal er maar naast wonen :X
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_189966803
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 09:34 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Dat is het punt niet. Wel dat daarmee de westerse beschaving in de verdrukking komt.

En daar kun je je bij neer leggen als normale evolutie. Of je neemt maatregelen.
Ik vraag mij altijd af waarom de moslimgemeenschap dit wil. Feit is dat moslims het hier in het westerse Nederland beter hebben dan in Islamitische landen. Zelfs op het gebied van godsdienstvrijheid en moslimzijn,

Waarom willen zoveel moslims dat zo graag om zeep helpen ? Supermasochistisch ?
  zaterdag 16 november 2019 @ 09:49:54 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_189966816
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 09:48 schreef Kassamiep het volgende:
Waarom willen zoveel moslims dat zo graag om zeep helpen ? Supermasochistisch ?
Omdat blinde gelovigen nou eenmaal kenserdom zijn.
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:15:06 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_189967048
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:54 schreef Lukse het volgende:
Enige wat je kunt doen in deze soort oneindige discussies (als je jezelf geen hoge bloeddruk wil bezorgen), is roll eyes geven en een facepalm. And move on.
ja precies. Amsterdam is toch al een openlucht poppenkast geworden, gewoon weglachen en verder gaan.
pi_189967213
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 09:34 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Dat is het punt niet. Wel dat daarmee de westerse beschaving in de verdrukking komt.

En daar kun je je bij neer leggen als normale evolutie. Of je neemt maatregelen.
Er wordt toch niet geluisterd. Of neem dan zelf initiatief en doe iets.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:15 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

ja precies. Amsterdam is toch al een openlucht poppenkast geworden, gewoon weglachen en verder gaan.
Ik proef sarcasme. Maar ik was wel serieus. Je kunt in het oneindige hierover gaan discussiëren op FOK!. Als je het anders wil zien, doe er zelf dan iets aan.
Altijd maar afwachten tot er iemand echt opstaat en ondertussen verder klagen.
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:38:51 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189967231
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:21 schreef Kassamiep het volgende:
Wat ik eerder al zei - er moet gewoon iemand met een speakerwagen tegenover gaan staan en "WODAN IS DE GROOTSTE DER GODEN. ALLE GODEN KNIELEN VOOR WODAN" oid doorheen gaan laten schallen.

Als zij het leuk vinden om andere religies nep te noemen in hun azan mogen anderen dat immers ook. En Wodan is tenminste Nederlands;)
Germaans.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_189967562
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:36 schreef Lukse het volgende:

[..]

Er wordt toch niet geluisterd. Of neem dan zelf initiatief en doe iets.
[..]

Ik proef sarcasme. Maar ik was wel serieus. Je kunt in het oneindige hierover gaan discussiëren op FOK!. Als je het anders wil zien, doe er zelf dan iets aan.
Altijd maar afwachten tot er iemand echt opstaat en ondertussen verder klagen.
Wat stel jij voor?

Demonstraties voor de moskee omdat men wel klaar is met de ongewenste agressieve opdringerigheid en geen Arabische gejank wil horen? Mag niet want we willen niet dat de openbare orde verstoord word door rellende en agressieve moslims.

Elke week een kabeltje door knippen om het ongewenste opgedrongen Arabische gejank niet te hoeven horen?

Mag godverdomme ook al niet meer... -O-
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_189967593
Die hoogleraar in de OP legt het toch simpel uit? Prima dan.
Dit, dus.
  zaterdag 16 november 2019 @ 11:15:08 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189967670
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 11:09 schreef Buitendam het volgende:
Die hoogleraar in de OP legt het toch simpel uit? Prima dan.
Geen behoefte aan een inhoudelijke discussie zolang niemand goed kan onderbouwen waarom we - in deze tijd van multimedia - op zo’n achterhaalde manier gelovigen moeten herinneren aan hun gebed.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_189967699
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 11:15 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Geen behoefte aan een inhoudelijke discussie zolang niemand goed kan onderbouwen waarom we - in deze tijd van multimedia - op zo’n achterhaalde manier gelovigen moeten herinneren aan hun gebed.
Kan niet anders dan dat alle imams en pastoors in NL het antwoord weten.
Dit, dus.
pi_189968037
Je hebt ook geen idee wat er geroepen wordt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_189968362
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 november 2019 11:06 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Wat stel jij voor?

Demonstraties voor de moskee omdat men wel klaar is met de ongewenste agressieve opdringerigheid en geen Arabische gejank wil horen? Mag niet want we willen niet dat de openbare orde verstoord word door rellende en agressieve moslims.

Elke week een kabeltje door knippen om het ongewenste opgedrongen Arabische gejank niet te hoeven horen?

Mag godverdomme ook al niet meer... -O-
Denk een beetje anders. Ga bij de mensen die er iets aan kunnen doen. Wie? Politici, media..
pi_189969790
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:01 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Oke Frans Timmermans.
:') Constant "Dit is Europa!" roeptoeteren en doen alsof dat 1 land is met 1 volk, 1 cultuur, 1 taal, 1 geloof, dan weet je zelf nog minder over Europa dan Timmermans over de Islam. Islam is al eeuwen onderdeel van "Europa" in landen als Albanië, Kosovo, Bosnië, Macedonië, Montenegro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Europe

pi_189971823
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 13:41 schreef PrayingMantis het volgende:

[..]

:') Constant "Dit is Europa!" roeptoeteren en doen alsof dat 1 land is met 1 volk, 1 cultuur, 1 taal, 1 geloof, dan weet je zelf nog minder over Europa dan Timmermans over de Islam. Islam is al eeuwen onderdeel van "Europa" in landen als Albanië, Kosovo, Bosnië, Macedonië, Montenegro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Europe

Wat hebben die landen de Europese cultuur gebracht dan? De landen die je opnoemt zijn shithole landen. Alles oosten van Polen en zuiden van Hongarije zie ik niet als Europa.
Land of the free. Home of the brave.
  zaterdag 16 november 2019 @ 17:27:00 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_189972252
Had wel attent geweest als ze ook een klein kaartje bij iedereen in de buurt/bus hadden bezorgd.
Dat komt toch weer anders over.

https://www.islamproducte(...)kom-in-de-islam.html

  zondag 17 november 2019 @ 09:33:15 #25
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189983037
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 13:41 schreef PrayingMantis het volgende:

[..]

:') Constant "Dit is Europa!" roeptoeteren en doen alsof dat 1 land is met 1 volk, 1 cultuur, 1 taal, 1 geloof, dan weet je zelf nog minder over Europa dan Timmermans over de Islam. Islam is al eeuwen onderdeel van "Europa" in landen als Albanië, Kosovo, Bosnië, Macedonië, Montenegro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Europe

Volgens mij heeft niemand gezegd dat Europa "1 land is met 1 volk, 1 cultuur, 1 taal, 1 geloof", dus dat lijkt me een stroman.

Wel is het zo dat Europa, en dan met name het deel ervan dat je "het Westen" zou kunnen noemen, een bepaalde overkoepelende cultuur heeft die het historisch van andere gebieden onderscheidt. Er is helemaal niets raars aan de constatering dat er regionale culturen bestaan. Ik zou dat ook voor Europa kunnen onderbouwen, maar eigenlijk is dat een beetje onzin, want dit soort informatie is vrijelijk beschikbaar in allerhande historiografische, antropologische en sociologische werken (ook in de vorm van algemene inleidingen van het type A History of World Societies en dergelijke).

Misschien is het inderdaad beter om van "het Westen" te spreken. Als belangrijke vormende factoren bij de totstandkoming van een specifieke Westerse / West-Europese beschaving worden meestal genoemd het oude Griekenland en Rome, de Germaanse middeleeuwen, het Latijnse christendom, en een zekere historische gemeenschappelijkheid in politieke, culturele en maatschappelijke instituties (denk bijvoorbeeld aan zulke verschillende zaken als het feodalisme, het hoofse ideaal, de Romaanse en Gotische architectuur en de daaropvolgende gemeenschappelijke stijlperioden, het steeds weer teruggrijpen op de klassieke oudheid sinds de Renaissance, de ontwikkeling van een machtige burgerij, sociale en culturele dynamiek, democratisering, rationalisme, naturalisme in de kunst, en misschien ook het verschijnsel dat wij "mode" noemen). Uiteraard heeft de klassieke beschaving op haar beurt weer e.e.a. aan de Aziatische wereld ontleend en is het christendom zelf uit het Midden-Oosten afkomstig, zij het wel uit de Hellenistische cultuursfeer. Maar het historische product van deze gezamenlijke invloeden is een specifiek West- en Centraal-Europees mengsel. Je kunt er nog over discussiëren waar je de grens van de cultuursfeer "Europa" legt (en of dit al dan niet moet samenvallen met "het Westen" - het is geen exacte wetenschap), maar de islam heeft, vanuit het Europese kerngebied gezien, altijd het karakter behouden van een vreemde indringer uit Azië (niet mijn verzinsel, zo werd dat gewoon gezien) die ook territoriaal steeds aan de randen van het cultuurgebied is gebleven. Het zwaartepunt van de islam lag, in tegenstelling tot dat van het Latijnse christendom, ook ver buiten Europa, en de oriëntatie was navenant.
pi_189983633
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 13:41 schreef PrayingMantis het volgende:

[..]

:') Constant "Dit is Europa!" roeptoeteren en doen alsof dat 1 land is met 1 volk, 1 cultuur, 1 taal, 1 geloof, dan weet je zelf nog minder over Europa dan Timmermans over de Islam. Islam is al eeuwen onderdeel van "Europa" in landen als Albanië, Kosovo, Bosnië, Macedonië, Montenegro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Europe

En dan noem je meteen een verzameling landen op die zich in de loop der eeuwen het minst ontwikkeld hebben. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_189984024
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 09:33 schreef Iblardi het volgende:
Volgens mij heeft niemand gezegd dat Europa "1 land is met 1 volk, 1 cultuur, 1 taal, 1 geloof", dus dat lijkt me een stroman.

Wel is het zo dat Europa, en dan met name het deel ervan dat je "het Westen" zou kunnen noemen, een bepaalde overkoepelende cultuur heeft die het historisch van andere gebieden onderscheidt. Er is helemaal niets raars aan de constatering dat er regionale culturen bestaan. Ik zou dat ook voor Europa kunnen onderbouwen, maar eigenlijk is dat een beetje onzin, want dit soort informatie is vrijelijk beschikbaar in allerhande historiografische, antropologische en sociologische werken (ook in de vorm van algemene inleidingen van het type A History of World Societies en dergelijke).

Misschien is het inderdaad beter om van "het Westen" te spreken. Als belangrijke vormende factoren bij de totstandkoming van een specifieke Westerse / West-Europese beschaving worden meestal genoemd het oude Griekenland en Rome, de Germaanse middeleeuwen, het Latijnse christendom, en een zekere historische gemeenschappelijkheid in politieke, culturele en maatschappelijke instituties (denk bijvoorbeeld aan zulke verschillende zaken als het feodalisme, het hoofse ideaal, de Romaanse en Gotische architectuur en de daaropvolgende gemeenschappelijke stijlperioden, het steeds weer teruggrijpen op de klassieke oudheid sinds de Renaissance, de ontwikkeling van een machtige burgerij, sociale en culturele dynamiek, democratisering, rationalisme, naturalisme in de kunst, en misschien ook het verschijnsel dat wij "mode" noemen). Uiteraard heeft de klassieke beschaving op haar beurt weer e.e.a. aan de Aziatische wereld ontleend en is het christendom zelf uit het Midden-Oosten afkomstig, zij het wel uit de Hellenistische cultuursfeer. Maar het historische product van deze gezamenlijke invloeden is een specifiek West- en Centraal-Europees mengsel. Je kunt er nog over discussiëren waar je de grens van de cultuursfeer "Europa" legt (en of dit al dan niet moet samenvallen met "het Westen" - het is geen exacte wetenschap), maar de islam heeft, vanuit het Europese kerngebied gezien, altijd het karakter behouden van een vreemde indringer uit Azië (niet mijn verzinsel, zo werd dat gewoon gezien) die ook territoriaal steeds aan de randen van het cultuurgebied is gebleven. Het zwaartepunt van de islam lag, in tegenstelling tot dat van het Latijnse christendom, ook ver buiten Europa, en de oriëntatie was navenant.
Lang verhaal kort. Wanneer moslims bij meerderheid de Islam vormgeven waarin de verlichtingswaarden omarmt worden is er niets aan de hand?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_189984662
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 11:51 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Lang verhaal kort. Wanneer moslims bij meerderheid de Islam vormgeven waarin de verlichtingswaarden omarmt worden is er niets aan de hand?
Dat weten we nog niet. Zoals mensen hierboven al aangeven lijkt er op dit moment een directe correlatie "meer Islam = meer shithole" te zijn. Of een verlichte Islam beter zal werken zullen we moeten testen.
pi_189984679
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:21 schreef Kassamiep het volgende:
Wat ik eerder al zei - er moet gewoon iemand met een speakerwagen tegenover gaan staan en "WODAN IS DE GROOTSTE DER GODEN. ALLE GODEN KNIELEN VOOR WODAN" oid doorheen gaan laten schallen.

Als zij het leuk vinden om andere religies nep te noemen in hun azan mogen anderen dat immers ook. En Wodan is tenminste Nederlands;)
Dat is wel een goed idee
I will do what i must !!
pi_189995776
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 09:00 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Overigens, de autochtone bevolking sterft langzaam uit. De alllochtone bevolking neemt de overhand in geboorte aantallen en immigratie. Over 50 jaar volgen wij hier de sharia.

Kwestie van ontwikkeling? Of kwestie van een overheid en maatschappijen zijn kop in het zand steekt.
Wie gaat hier de Sharia implementeren? De Turken hebben geen Sharia in Turkije. De Marokkanen hebben totaal geen interesse in Nederland.
pi_189996261
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:21 schreef Kassamiep het volgende:
Wat ik eerder al zei - er moet gewoon iemand met een speakerwagen tegenover gaan staan en "WODAN IS DE GROOTSTE DER GODEN. ALLE GODEN KNIELEN VOOR WODAN" oid doorheen gaan laten schallen.

Als zij het leuk vinden om andere religies nep te noemen in hun azan mogen anderen dat immers ook. En Wodan is tenminste Nederlands;)
8-)
  maandag 18 november 2019 @ 12:34:44 #32
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190002953
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 11:51 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Lang verhaal kort. Wanneer moslims bij meerderheid de Islam vormgeven waarin de verlichtingswaarden omarmt worden is er niets aan de hand?
Lijkt me niet per se onmogelijk, maar ik vind het zo vanuit het niets lastig om me voor te stellen hoe een seculier ingestelde, Westers georiënteerde versie van de islam eruit zou zien, vooral omdat die religie nu natuurlijk ook zo nauw verbonden is met niet-Westerse etno-culturele groepen.
pi_190005310
quote:
Beter, want Nederlandstalig :) Prima gebedsoproep.
pi_190016735
quote:
Luister eigenlijk nooit Heidevolk maar past inderdaad beter w/
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:02:08 #36
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_190017975
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 12:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Lijkt me niet per se onmogelijk, maar ik vind het zo vanuit het niets lastig om me voor te stellen hoe een seculier ingestelde, Westers georiënteerde versie van de islam eruit zou zien, vooral omdat die religie nu natuurlijk ook zo nauw verbonden is met niet-Westerse etno-culturele groepen.
Ik denk dat die westers georiënteerde seculiere Islam een soort van contradictio in terminis is. Omdat de Islam in de kern totaal het tegenovergestelde is van dat. Als je dat veranderd is het geen islam meer. Dat gaat niet gebeuren vrees ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door RealistAtheist op 19-11-2019 10:07:26 ]
pi_190039516
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 09:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij heeft niemand gezegd dat Europa "1 land is met 1 volk, 1 cultuur, 1 taal, 1 geloof", dus dat lijkt me een stroman.

Wel is het zo dat Europa, en dan met name het deel ervan dat je "het Westen" zou kunnen noemen, een bepaalde overkoepelende cultuur heeft die het historisch van andere gebieden onderscheidt. Er is helemaal niets raars aan de constatering dat er regionale culturen bestaan. Ik zou dat ook voor Europa kunnen onderbouwen, maar eigenlijk is dat een beetje onzin, want dit soort informatie is vrijelijk beschikbaar in allerhande historiografische, antropologische en sociologische werken (ook in de vorm van algemene inleidingen van het type A History of World Societies en dergelijke).

Misschien is het inderdaad beter om van "het Westen" te spreken. Als belangrijke vormende factoren bij de totstandkoming van een specifieke Westerse / West-Europese beschaving worden meestal genoemd het oude Griekenland en Rome, de Germaanse middeleeuwen, het Latijnse christendom, en een zekere historische gemeenschappelijkheid in politieke, culturele en maatschappelijke instituties (denk bijvoorbeeld aan zulke verschillende zaken als het feodalisme, het hoofse ideaal, de Romaanse en Gotische architectuur en de daaropvolgende gemeenschappelijke stijlperioden, het steeds weer teruggrijpen op de klassieke oudheid sinds de Renaissance, de ontwikkeling van een machtige burgerij, sociale en culturele dynamiek, democratisering, rationalisme, naturalisme in de kunst, en misschien ook het verschijnsel dat wij "mode" noemen). Uiteraard heeft de klassieke beschaving op haar beurt weer e.e.a. aan de Aziatische wereld ontleend en is het christendom zelf uit het Midden-Oosten afkomstig, zij het wel uit de Hellenistische cultuursfeer. Maar het historische product van deze gezamenlijke invloeden is een specifiek West- en Centraal-Europees mengsel. Je kunt er nog over discussiëren waar je de grens van de cultuursfeer "Europa" legt (en of dit al dan niet moet samenvallen met "het Westen" - het is geen exacte wetenschap), maar de islam heeft, vanuit het Europese kerngebied gezien, altijd het karakter behouden van een vreemde indringer uit Azië (niet mijn verzinsel, zo werd dat gewoon gezien) die ook territoriaal steeds aan de randen van het cultuurgebied is gebleven. Het zwaartepunt van de islam lag, in tegenstelling tot dat van het Latijnse christendom, ook ver buiten Europa, en de oriëntatie was navenant.
Het is geen stroman, je kunt het gewoon afleiden uit de reacties, zoals het steeds verwijzen naar "Europa", "Europees karakter", "Europees cultuur", allemaal in enkelvoud, met als hoogtepunt een user die dan maar alle landen voorbij Polen en Hongarije niet tot Europa rekende :D . En je corrigeert en nuanceert je standpunt hier niet voor niets door het dit keer te houden bij West-Europa.
Ik merk in dit soort topics wel hoe goed de EU propaganda en indoctrinatie hun uitwerking hebben op de mensen. Men is vergeten dat Europa een 'continent' is met vele verschillende culturen, talen, tradities, geloven, geschiedenis. Vind het wel ironisch dat men aan de ene kant steeds "Europa" roept, maar aan de andere kant jankt als er gezegd wordt dat de Nederlandse identiteit niet bestaat. Want wie zijn er bezig Europa uniform te maken door verschillende identiteiten die hier op het continent bestaan zoveel mogelijk weg te wissen? Men schiet met dit argument dus zichzelf in de voet.

Het enige voornaamste gemeenschappelijke (wat jij "overkoepelende" cultuur noemt) wat veel westerse landen hebbenhadden iswas het christendom, wat men de afgelopen 2 eeuwen geleidelijk aan aan het afbreken is.

En het is ook wel grappig om te lezen hoe je de islamitische beschaving/gouden tijdperk, waar westerse landen ook veel van geleend hebben en de renaissance ook veel aan te danken heeft, compleet ontkent. Waarschijnlijk verwees je er niet eens verkapt naar met je "Aziatische wereld". Geldt evenzo voor de user boven je die zich afvroeg wat die Balkanlanden aan de "Europese cultuur" (daar heb je het weer) hebben gebracht. Alsof alle Europese/christelijke landen daaraan iets hebben toegevoegd, op meer lebensraum na.

[ Bericht 0% gewijzigd door PrayingMantis op 20-11-2019 22:00:39 ]
  woensdag 20 november 2019 @ 17:08:22 #38
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190039993
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 16:31 schreef PrayingMantis het volgende:

[..]

Je lijkt het vrij basale gegeven te ontkennen dat er op regionaal niveau verwantschap tussen culturen bestaat. Een Nederlander en een Fransman hebben domweg meer met elkaar gemeen dan een Nederlander en een Thai. Dat lijkt me niet zo'n spectaculaire constatering. Als je mij niet gelooft kun je altijd nog eens een algemene inleiding op het gebied van de cultuurgeschiedenis openslaan. Die historici werken heus niet allemaal voor het EU-propagandabureau.
  woensdag 20 november 2019 @ 17:13:22 #39
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_190040043
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 17:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je lijkt het vrij basale gegeven te ontkennen dat er op regionaal niveau verwantschap tussen culturen bestaat. Een Nederlander en een Fransman hebben domweg meer met elkaar gemeen dan een Nederlander en een Thai. Dat lijkt me niet zo'n spectaculaire constatering. Als je mij niet gelooft kun je altijd nog eens een algemene inleiding op het gebied van de cultuurgeschiedenis openslaan. Die historici werken heus niet allemaal voor het EU-propagandabureau.
Ze betalen wel goed hoor.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  woensdag 20 november 2019 @ 17:17:45 #40
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190040108
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 17:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ze betalen wel goed hoor.
Sst, niet zo hard!
  woensdag 20 november 2019 @ 17:18:29 #41
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_190040118
quote:
11s.gif Op woensdag 20 november 2019 17:17 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Sst, niet zo hard!
Mijn Lamborghini verraadt me toch wel, denk ik.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_190044672
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 17:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je lijkt het vrij basale gegeven te ontkennen dat er op regionaal niveau verwantschap tussen culturen bestaat. Een Nederlander en een Fransman hebben domweg meer met elkaar gemeen dan een Nederlander en een Thai. Dat lijkt me niet zo'n spectaculaire constatering. Als je mij niet gelooft kun je altijd nog eens een algemene inleiding op het gebied van de cultuurgeschiedenis openslaan. Die historici werken heus niet allemaal voor het EU-propagandabureau.
Dat ontken ik niet, en daar ging het eigenlijk ook niet om. Culturen overlappen elkaar, maar zelfs dat wordt niet begrenst door de grenzen van het 'continent' Europa. Zuid-Europese 'culturen' overlappen bijv. ook met Noord-Afrikaanse (dit weet je ook wel, want als je het zover zoekt als Thailand vallen die verschillen idd. nog meer op). Dit komt mede doordat die landen rondom de Middellandse Zee liggen en in het verleden vaak deel uitmaakte van dezelfde rijken die er heersten. Zelfs hierin kun je niet echt eenduidige grenzen tekenen.
pi_190044717
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:54 schreef Lukse het volgende:
Enige wat je kunt doen in deze soort oneindige discussies (als je jezelf geen hoge bloeddruk wil bezorgen), is roll eyes geven en een facepalm. And move on.
Dat is toch wat jullie altijd al doen waardoor het kan ontstaan.
  woensdag 20 november 2019 @ 23:03:59 #44
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190045442
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:15 schreef PrayingMantis het volgende:

[..]

Dat ontken ik niet, en daar ging het eigenlijk ook niet om. Culturen overlappen elkaar, maar zelfs dat wordt niet begrenst door de grenzen van het 'continent' Europa. Zuid-Europese 'culturen' overlappen bijv. ook met Noord-Afrikaanse (dit weet je ook wel, want als je het zover zoekt als Thailand vallen die verschillen idd. nog meer op). Dit komt mede doordat die landen rondom de Middellandse Zee liggen en in het verleden vaak deel uitmaakte van dezelfde rijken die er heersten. Zelfs hierin kun je niet echt eenduidige grenzen tekenen.
Dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb gezegd dat er op wereldniveau een duidelijk onderscheiden "Europese" identiteit bestaat. Dat wil niet zeggen dat elk land in Europa een exacte kopie is van zijn buurland, maar wel dat er gemeenschappelijke elementen zijn, en een bepaalde combinatie van elementen, die de landen die we historisch als "Europees" beschouwen (en dat gebied hoeft niet exact tot aan de Oeral en de Kaukasus te lopen) in een bepaalde mate delen en die elders afwezig zijn, of niet in die combinatie aanwezig. Wij beschouwen dat als onze historisch gegroeide gemeenschappelijke identiteit. Dat zit voor een deel in de religie, in de kunst, in de sociale organisatie, in de ideeëngeschiedenis, en het is domweg het gevolg van een frequente interactie tussen gemeenschappen die door allerhande factoren, bijvoorbeeld handel, al bestaande culturele affiniteit, doorwerking van de invloed van het Romeinse Rijk en later van de Germaanse rijken en Francië, de totstandkoming van kerkelijke netwerken, oriëntatie op bepaalde religieuze en politieke centra, min of meer op elkaar zijn aangewezen. Dat ik daarbij zou doen alsof er sprake zou zijn van "één volk, één taal" en wat dies meer zij, is toch echt je eigen invulling. De islamitische rijken hadden een andere oriëntatie: in linguïstisch en religieus opzicht waren ze geënt op Arabië, cultureel op het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De Turken voegden daar nog een Aziatische erfenis aan toe. De cultuurhistorische kerngebieden van Europa vielen altijd buiten hun invloedssfeer, behalve Griekenland, inmiddels een randgebied geworden waarvan de rol binnen de ontwikkeling van de westerse cultuur al duizend jaar eerder was uitgespeeld en dat op zijn beurt geleidelijk werd "geturkificeerd".

En eenduidige grenzen kun je nooit trekken, maar je kunt soms wel met een redelijke mate van eenduidigheid aangeven wat wel en niet tot de kern van een cultuur(sfeer) behoort. En in het geval van het Westen, of (Latijns) Europa, zijn dat niet oriëntaalse moskeeën met minaretten waaruit azans in de Arabische taal klinken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iblardi op 20-11-2019 23:11:29 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')