BMW maakt een auto die aan belachelijke milieu eisen moet voldoen. Daarom zit ie in een hoge versnelling, ik vind de uitspraak van 120 km/h overigens wel dubieus, dan zou elke diesel wel op 1800 rpm moeten zitten.quote:Op woensdag 13 november 2019 10:04 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het lijkt me heel onlogisch dat je je motor sloopt door 120 km/u in z'n 6 te rijden. Volgens mij zit m'n automaatbak in de 8e versnelling bij iets van 80 en het lijkt me sterk dat BMW die automaatbak zo maakt dat het je motor sloopt. Heel soms vind ik wel dat ie terug mag schakelen maar doet ie dan niet en voel ik dat de auto meer gaat trillen, zit dan op iets van 1200 rpm.
Klootzakken ik ga er altijd vanuit dat auto bouwers alles zo goed mogelijk afstellen zodat het ook zo lang mogelijk goed blijft werken ach ja, dan hadden ze ook geen launch control ingebouwd denk ik dan. Voor m'n gevoel sloop je echt de koppeling ermee.quote:Op woensdag 13 november 2019 10:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
BMW maakt een auto die aan belachelijke milieu eisen moet voldoen. Daarom zit ie in een hoge versnelling, ik vind de uitspraak van 120 km/h overigens wel dubieus, dan zou elke diesel wel op 1800 rpm moeten zitten.
Mijn auto verbruikt in zijn 6 meer dan in zijn 5 bij 80 km/h, omdat de motor dan meer kracht heeft bij wat meer toeren en dus minder brandstof nodig heeft.
Zolang de auto dat uithoudt tot buiten de garantie periode is het geen probleem voor de fabrikant. Let maar op, auto's gaan veel minder lang mee met al die milieu onzin, alsmede het feit dat alles goedkoop moet. Hierdoor moeten er meer nieuwe auto's gebouwd worden, wat natuurlijk erg goed is voor het milieu, die weggooi maatschappij
Goeie grapquote:Op woensdag 13 november 2019 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:
ik ga er altijd vanuit dat auto bouwers alles zo goed mogelijk afstellen zodat het ook zo lang mogelijk goed blijft werken
Ik weet dat bij BMW er echt nog wel werk in wordt gestoken om de kwaliteit hoog te houden, maar met idiote klimaat eisen krijg je ook idiote maatregelen/ "oplossingen".quote:Op woensdag 13 november 2019 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Klootzakken ik ga er altijd vanuit dat auto bouwers alles zo goed mogelijk afstellen zodat het ook zo lang mogelijk goed blijft werken ach ja, dan hadden ze ook geen launch control ingebouwd denk ik dan. Voor m'n gevoel sloop je echt de koppeling ermee.
Maar hoe laag heb je het dan over? Die 60 ok, en ik ben het met je eens dat schakelindicatoren lang niet altijd het beste met je motor voor hebben. Maar mijn vraag was of er dus ook auto's zijn waar 100 in 6 nog een 'onverantwoord' laag toerental oplevert. Ik dacht namelijk dat de meeste auto's dat makkelijk zouden moeten kunnen.quote:Op woensdag 13 november 2019 09:24 schreef daNpy het volgende:
Er komt veel te veel kracht op je krukas lagers bij zulke lage toerentallen en hoge verzetten.
100 is bij onze 2,5 liter 6 cilinder zo'n kantelpunt van 5 naar 6. Kan wel als je constant rijdt, maar wat doortrekken kan geen kwaad. Evenals 70 in 4/5.quote:Op woensdag 13 november 2019 11:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Maar hoe laag heb je het dan over? Die 60 ok, en ik ben het met je eens dat schakelindicatoren lang niet altijd het beste met je motor voor hebben. Maar mijn vraag was of er dus ook auto's zijn waar 100 in 6 nog een 'onverantwoord' laag toerental oplevert. Ik dacht namelijk dat de meeste auto's dat makkelijk zouden moeten kunnen.
Ik had een soort jeep voor mij dacht dat die de lampen uit had.quote:Op woensdag 13 november 2019 21:58 schreef itchycoo het volgende:
Wat zitten er toch een hoop mensen achter stuur alsof ze daar net vijf minuten geleden wakker geworden zijn en geen idee hebben wat ze daar doen. Random mistlampen aan, op rare momenten van strook wisselen, knipperlichten eindeloos aan laten staan en met een blik van “wat moet ik doen?”
Maar dat is toch waardeloos? Net als bepaalde modellen van Kia en Hyundai die de knipperlichten achter ergens links- en rechtsonder verstopt hebben. Heel slecht zichtbaar.quote:Op woensdag 13 november 2019 22:08 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Ik had een soort jeep voor mij dacht dat die de lampen uit had.
Dus ik knipper met groot licht gaat ie naar rechts dus ik links voor bij en kon de achterkant en voorkant in een oogwenk zien. Bleek ie kleine kut blokjes als achterlicht te hebben net boven de bumper
Maar ik kon wel lekker doorijdden
Idd ik moest over het stuur klimmen om de bumper te zien en ik had 2 seconde afstandquote:Op woensdag 13 november 2019 22:23 schreef itchycoo het volgende:
[..]
Maar dat is toch waardeloos? Net als bepaalde modellen van Kia en Hyundai die de knipperlichten achter ergens links- en rechtsonder verstopt hebben. Heel slecht zichtbaar.
M'n 2L (benzine) Mazda rijdt prima 100 in z'n 6. 90 ook wel, als je niet (veel) hoeft te versnellen.quote:Op woensdag 13 november 2019 11:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Maar hoe laag heb je het dan over? Die 60 ok, en ik ben het met je eens dat schakelindicatoren lang niet altijd het beste met je motor voor hebben. Maar mijn vraag was of er dus ook auto's zijn waar 100 in 6 nog een 'onverantwoord' laag toerental oplevert. Ik dacht namelijk dat de meeste auto's dat makkelijk zouden moeten kunnen.
(Dit overigens even compleet los van de milieudiscussie, ik rijd ook veel liever 130(+) )
Bij 100 in 6 loopt de mijne denk ik iets van 1700 toeren (een diesel). En dat dreunt onprettig, je voelt dat het te laag is en de motor onnodig te verduren heeft (lagers, drijfstangen).quote:Op woensdag 13 november 2019 11:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Maar hoe laag heb je het dan over? Die 60 ok, en ik ben het met je eens dat schakelindicatoren lang niet altijd het beste met je motor voor hebben. Maar mijn vraag was of er dus ook auto's zijn waar 100 in 6 nog een 'onverantwoord' laag toerental oplevert. Ik dacht namelijk dat de meeste auto's dat makkelijk zouden moeten kunnen.
(Dit overigens even compleet los van de milieudiscussie, ik rijd ook veel liever 130(+) )
De mijne fikst dat ook easy.. hij loopt gewoon op de leerlauf in zijn 6 rond de 60, hij gaat pas lelijk doen als je hem verder afremt als 40km/u, dan kom je rond stationair, dat gaat niet goed. Klimt zonder gas in zijn 2 fluitend een vet steile parkeergarage uit.quote:Op zaterdag 16 november 2019 17:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
M'n 2L (benzine) Mazda rijdt prima 100 in z'n 6. 90 ook wel, als je niet (veel) hoeft te versnellen.
50 in z'n 5 is net niet prettig, 55 of 60 is prima zonder dat ik het idee heb m'n big-end lagers naar de vernieling te helpen.
Leerlauf=stationair?quote:Op zondag 17 november 2019 02:40 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De mijne fikst dat ook easy.. hij loopt gewoon op de leerlauf in zijn 6 rond de 60, hij gaat pas lelijk doen als je hem verder afremt als 40km/u, dan kom je rond stationair, dat gaat niet goed. Klimt zonder gas in zijn 2 fluitend een vet steile parkeergarage uit.
Het verschil zit hem in het koppel, want dat gebruik je dan, en een lekker lomp vliegwiel helpt ook, maar dat is een beetje inherent aan elkaar natuurlijk.De turbo doet dan 0,weinig.
Stomme combo van mij rijdt 2500 toeren met 90-100 kilometer per uur. Gaat daarna ook tering veel kabaal maken als ik harder rij.quote:Op woensdag 13 november 2019 11:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Maar hoe laag heb je het dan over? Die 60 ok, en ik ben het met je eens dat schakelindicatoren lang niet altijd het beste met je motor voor hebben. Maar mijn vraag was of er dus ook auto's zijn waar 100 in 6 nog een 'onverantwoord' laag toerental oplevert. Ik dacht namelijk dat de meeste auto's dat makkelijk zouden moeten kunnen.
(Dit overigens even compleet los van de milieudiscussie, ik rijd ook veel liever 130(+) )
M'n Berlingo maakt 3000 rpm bij 110 km/u dat is ook een beetje de max die ik aanhoud (of moet aanhouden bij wind tegen )quote:Op dinsdag 19 november 2019 00:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Stomme combo van mij rijdt 2500 toeren met 90-100 kilometer per uur. Gaat daarna ook tering veel kabaal maken als ik harder rij.
60+ gaat idd prima af in 5.quote:Op dinsdag 19 november 2019 09:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
M'n Berlingo maakt 3000 rpm bij 110 km/u dat is ook een beetje de max die ik aanhoud (of moet aanhouden bij wind tegen )
Ongeveer onder de 1500 rpm je de auto meer voelt trillen dus het liefst probeer ik daar boven te blijven.
Het is net of luchtweerstand kwadratisch toeneemtquote:Op dinsdag 19 november 2019 10:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
60+ gaat idd prima af in 5.
Mist gewoon een versnelling die koekblikken, ik heb ook zo een verbruik meter... Die gaat ook erg rap omhoog in verbruik boven de 100. Laat maar zeggen 1/20 naar 1/14 bij 120.
Jep,maareh, ook die toeren hebben ermee te maken. Ik geloof niet dat de transporter bus zoveel inefficiënter gaat rijden op hogere snelheden.quote:Op dinsdag 19 november 2019 10:15 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het is net of luchtweerstand kwadratisch toeneemt
Met de voorkant van een blokhut? Denk het welquote:Op dinsdag 19 november 2019 10:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jep,maareh, ook die toeren hebben ermee te maken. Ik geloof niet dat de transporter bus zoveel inefficiënter gaat rijden op hogere snelheden.
Scheelt wel hoor, 2200 of 3000 toeren.quote:Op dinsdag 19 november 2019 10:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
Met de voorkant van een blokhut? Denk het wel
Zelfs bij onze Touring is het verschil in verbruik tussen 100 en 120 al enorm.
Nou niet gaan overdrijven.quote:Op dinsdag 19 november 2019 11:03 schreef ludovico het volgende:
Scheelt wel hoor, 2200 of 3000 toeren.
Klopt?quote:Op dinsdag 19 november 2019 11:44 schreef oldford het volgende:
[..]
Nou niet gaan overdrijven.
Als 120 km/uur 3000 toeren is, dan doe je 40 km/uur per 1000 toeren.
Dan doe je bij 100 km/uur dus 2500 toeren.
Gelukkig mag je binnenkort niet harder dan 100, komt het verbruik ten goede. Het is ook slecht voor de overheidsinkomsten, dus misschien moeten we alvast een voorraadje brandstof inslaan.quote:Op dinsdag 19 november 2019 10:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
Met de voorkant van een blokhut? Denk het wel
Zelfs bij onze Touring is het verschil in verbruik tussen 100 en 120 al enorm.
Gelukkig zegt ie nog.... ben je al 65+ ofzo?quote:Op dinsdag 19 november 2019 11:48 schreef Light het volgende:
[..]
Gelukkig mag je binnenkort niet harder dan 100, komt het verbruik ten goede. Het is ook slecht voor de overheidsinkomsten, dus misschien moeten we alvast een voorraadje brandstof inslaan.
We worden als land alleen maar rijker als we efficiënter werken, zeker als olie überhaupt een dik exportlek is.quote:Op dinsdag 19 november 2019 11:48 schreef Light het volgende:
[..]
Gelukkig mag je binnenkort niet harder dan 100, komt het verbruik ten goede. Het is ook slecht voor de overheidsinkomsten, dus misschien moeten we alvast een voorraadje brandstof inslaan.
Ik weet de beste stap naar meer efficiëntie, mensen vervangen voor robots.quote:Op dinsdag 19 november 2019 12:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
We worden als land alleen maar rijker als we efficiënter werken, zeker als olie überhaupt een dik exportlek is.
Jawel. De meeste motoren werken efficiënter bij een laag toerental.quote:Op woensdag 20 november 2019 13:51 schreef kanovinnie het volgende:
Het aantal toeren maak toch niet zoveel uit voor het verbruik?
Wat is een laag toerental? Voor de meeste benzine motoren is > 2000 toeren té laag imo, zeker met belasting. Je kan het goed merken met een hanger, waar een hogere versnelling voor een hoger verbruikt zorgt omdat de motor niet efficiënt de kracht kan overbrengen. Ik houd hem dan altijd boven de 2500 rpm in ieder geval en dat is een 2,5 liter 6 cilinder.quote:Op woensdag 20 november 2019 14:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jawel. De meeste motoren werken efficiënter bij een laag toerental.
Dat begrijp ik. Maar het stuk verbruik tussen 100 en 130 komt voornamelijk door de luchtweerstand en niet zoveel door de extra toeren.quote:Op woensdag 20 november 2019 14:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jawel. De meeste motoren werken efficiënter bij een laag toerental.
Geadviseerd wordt om vlot op te trekken, vroeg (2000-2500 toeren) te schakelen en zo snel op je kruissnelheid te komen in de hoogste versnelling waarbij de motor nog soepel draait. Je toerental tussen 1500-2000 is prima als je constante snelheid kan bewaren.
Als je auto een goede real-time verbuiksweergave heeft, kan je het ook zelf testen al denk ik dat je zelf wel merkt dat, als je tachtig rijdt, je het pedaal dieper moet indrukken als je dat in z'n drie doet dan in z'n vijf.
Nope, eensquote:Op woensdag 20 november 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maar het stuk verbruik tussen 100 en 130 komt voornamelijk door de luchtweerstand en niet zoveel door de extra toeren.
Klopt, maar het gaat te ver om te beweren dat toerental niet uitmaakt.quote:Op woensdag 20 november 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maar het stuk verbruik tussen 100 en 130 komt voornamelijk door de luchtweerstand en niet zoveel door de extra toeren.
je bedoelt "<".quote:Op woensdag 20 november 2019 15:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wat is een laag toerental? Voor de meeste benzine motoren is > 2000 toeren té laag imo, zeker met belasting. Je kan het goed merken met een hanger, waar een hogere versnelling voor een hoger verbruikt zorgt omdat de motor niet efficiënt de kracht kan overbrengen. Ik houd hem dan altijd boven de 2500 rpm in ieder geval en dat is een 2,5 liter 6 cilinder.
Het is mistig in Drenthe.quote:Op woensdag 20 november 2019 15:34 schreef Messina het volgende:
Kunnen we weer terug naar irritaties?
Klopt, en nee ze slippen niet door. Dan geeft de motor namelijk teveel vermogen.quote:Op woensdag 20 november 2019 15:32 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
je bedoelt "<".
Wat bedoel je met: "omdat de motor niet efficiënt de kracht kan overbrengen."? Slippen bij jou je koppelingsplaten door?
Ja, dus te laag = te laagquote:Je wil een toerental waarbij de motor genoeg vermogen kan leveren om soepel te blijven draaien. Al het extra is extra.
Zolang ze het verkeer niet in gevaar brengen met te hard rijden, rechts inhalen, inhalen over de doorgetrokken streep, door rood rijden e.d., hebben bejaarden net zo veel recht om te mogen rijden als alle andere.quote:Op woensdag 20 november 2019 18:52 schreef karr-1 het volgende:
Waarom mogen bejaarden nog de weg op?
Moet er wel een bus verbinding zijn die er dan ook nog een beetje acceptabele tijd over doet.quote:Op woensdag 20 november 2019 18:52 schreef karr-1 het volgende:
Als ik ooit zo ga rijden lever ik vrijwillig mijn rijbewijs in en ga ik wel met de bus of zo.
Niet in gevaar brengen vind ik eigenlijk niet voldoende. Hoeveel bejaarden kunnen er nog adequaat reageren in een onverwachte situatie?quote:Op woensdag 20 november 2019 19:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Zolang ze het verkeer niet in gevaar brengen met te hard rijden, rechts inhalen, inhalen over de doorgetrokken streep, door rood rijden e.d., hebben bejaarden net zo veel recht om te mogen rijden als alle andere.
[..]
Te zacht rijden is in heel veel situaties gevaarlijk. Onnodig links rijden ook. En ze zijn blind dus door rood rijden zullen ze ook weleens doen.quote:Op woensdag 20 november 2019 19:19 schreef oldford het volgende:
Zolang ze het verkeer niet in gevaar brengen met te hard rijden, rechts inhalen, inhalen over de doorgetrokken streep, door rood rijden e.d., hebben bejaarden net zo veel recht om te mogen rijden als alle andere.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |