abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189781778


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_189781805
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2019 15:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Misschien moeten we naast sterren voor vlees (kippen, koeien varkens enz.) ook maar sterren gaan invoeren voor dergelijke woning en gaan berekenen hoeveel mensen er in mogen per vierkante meter woonruimte :+
Volgens mij bepalen sommige gemeenten al een max. aantal inschrijvingen per adres. De vraag is of men hierop controle uitoefent? Zou misschien best wel eens zo kunnen zijn dat men stiekem wel blij is met deze opsplitsing van woningen in kleinere eenheden. Kan men zeggen dat er meer mensen onderdak gevonden hebben en alszodanig het probleem van de woningnood minder groot is.
pi_189781863
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij bepalen sommige gemeenten al een max. aantal inschrijvingen per adres. De vraag is of men hierop controle uitoefent? Zou misschien best wel eens zo kunnen zijn dat men stiekem wel blij is met deze opsplitsing van woningen in kleinere eenheden. Kan men zeggen dat er meer mensen onderdak gevonden hebben en alszodanig het probleem van de woningnood minder groot is.
alleen als er brand uitbreekt of er iets ontploft, zo is in het verleden steeds gebleken.
pi_189781866
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:20 schreef kopersneek het volgende:

[..]

75m2 en dan verhuren aan een groep.. Chinese studenten dan?

4-kamer appartement van 75m2? Wat voor kleine hokjes zijn dat? Mijn oude 2-kamer appartement was al bijna 75m2.
pi_189781867
quote:
12s.gif Op maandag 4 november 2019 15:20 schreef peterc het volgende:
de toko van de aanbieders Stathe Vastgoed zit in Nieuwegein,
quote:
Daarnaast helpen we andere startende investeerders via ons bedrijf Stathe Vastgoed met het bereiken van financiële onafhankelijkheid d.m.v. vastgoed. We doen dit door het aanbieden van coachingstrajecten, consults en workshops.
Er begint zich middels de pitches op SiG zo langzamerhand een heel circuit af te tekenen van "coaches" die (neem ik aan) geld verdienen aan het "coachen" van andere beginnende vastgoedinvesteerders.

edit: "Een coachings traject van 6 maanden kost gemiddeld 4000 euro." (ex. btw)

[ Bericht 4% gewijzigd door OpDieFiets op 04-11-2019 16:15:31 ]
pi_189781973
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:49 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

[..]

Er begint zich middels de pitches op SiG zo langzamerhand een heel circuit af te tekenen van "coaches" die (neem ik aan) geld verdienen aan het "coachen" van andere beginnende vastgoedinvesteerders.
Zouden we daaruit kunnen concluderen dat de verhuurmarkt het stempel oververhit verdiend? Als iedereen en z'n broer erin stapt is het tijd om uit te stappen (of voor ons als investeerders dus: zeer voorzichtig te zijn met investeren in al deze nieuwbakken vastgoedbaronnen)
pi_189781974
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 14:36 schreef impact9 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, dat was mij niet opgevallen.
Dan zal een taxatie van minimaal 1 mio wel moeten lukken lijkt mij.
Op zich lijkt me dit project https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20741 nog niet zo slecht. Zeker niet als de bedrijfsruimten omgeturnd kunnen worden tot woningen in het stadscentrum. in mijn woonplaats heeft er laatst ook zo'n transformatie plaats gevonden en dat heeft de eigenaar geen windeieren opgeleverd. De vraag is natuurlijk wel of je vergunning krijgt.
pi_189782038
Het regent trouwens updates van GvE: de ene storno na het andere probleem.
4 projecten in mijn portefeuille sinds een kleine 2 weken.
Van een onschuldige storno (tenminste, daar gaan we maar even van uit), tot een steiger verhuurder die zijn bedrijfsconcept "licht aangepast" heeft en zijn geluk in een ander soort ondersteuning gaat beproeven, tot een restauranteigenaar die binnen een jaar na financiering blijkbaar het onderpand maar te koop moet gaan zetten om aan zijn verplichtingen te voldoen.
pi_189782178
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:56 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Zouden we daaruit kunnen concluderen dat de verhuurmarkt het stempel oververhit verdiend? Als iedereen en z'n broer erin stapt is het tijd om uit te stappen (of voor ons als investeerders dus: zeer voorzichtig te zijn met investeren in al deze nieuwbakken vastgoedbaronnen)
Wat mijzelf betreft in ieder geval dat laatste.
pi_189782479
Wat vinden we van de update die GvE gegeven heeft over Ott*ma verhuur?
Feit blijft dat hij de zekerheden verkocht heeft zonder dat het geld naar de investeerders is gegaan. Dit lijkt mij nog steeds een onwenselijke situatie, ook al zijn er nu nieuwe zekerheden bijgekomen.
pi_189782640
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Op zich lijkt me dit project https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20741 nog niet zo slecht. Zeker niet als de bedrijfsruimten omgeturnd kunnen worden tot woningen in het stadscentrum. in mijn woonplaats heeft er laatst ook zo'n transformatie plaats gevonden en dat heeft de eigenaar geen windeieren opgeleverd. De vraag is natuurlijk wel of je vergunning krijgt.
Een leegstaand kansloos bedrijfspand of goedkope woningen voor "starters" in het centrum van een gemeente als Sint Pancras? straks maar eens ff goed lezen, en de ondernemers en hun bedrijf googlen. De nieuwe SIGger laat ik passeren
pi_189783489
quote:
Horeca dus per definitie al risicovol maar verder op zich niet onaardig lijkt mij. Ook de reviews zien er door elkaar genomen goed uit.
pi_189783651
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2019 17:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Horeca dus per definitie al risicovol maar verder op zich niet onaardig lijkt mij. Ook de reviews zien er door elkaar genomen goed uit.
Weinig zekerheden (maar daar is de rente ook naar natuurlijk). Wel een aardige winstmarge. Neem hem graag mee, als ik op tijd ben ;-)
pi_189783744
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 16:32 schreef dyna18 het volgende:
Wat vinden we van de update die GvE gegeven heeft over Ott*ma verhuur?
Feit blijft dat hij de zekerheden verkocht heeft zonder dat het geld naar de investeerders is gegaan. Dit lijkt mij nog steeds een onwenselijke situatie, ook al zijn er nu nieuwe zekerheden bijgekomen.
Daar vind ik een aantal dingen van:
1.: ik vind dat GvE hier op een verkeerde manier gebruik maakt van de lastgeving en volmacht die ze namens de investeerders hebben. Ook al is het op dit moment (goederen al vervreemd, oorspronkelijke business al gestopt) misschien het best haalbare, ben ik van mening dat deze beslissing niet onder de lastgeving en volmacht valt, en dus ter stemming voorgelegd had moeten worden.

2.: GvE omschrijft een 2e hypotheek die toevalligerwijs 112% van de GvE vordering dekt als "aanmerkelijk beter dan pandrecht op inventaris en voorraden". Hiermee diskwalificeren ze impliciet de waarde van een pandrecht op inventaris en voorraad. Met andere woorden: ze onderschrijven hierbij de mening van een flink aantal posters (inclusief mij) hier op deze site.

3.: Hiermee weten we ook gelijk dat GvE niet door durft te pakken. (Heb er zo nog minimaal 2 in mijn portefeuille bij GvE, waarbij de business gewoon gestopt / verkocht is, en er niet opgeeist is, echter is daar minder duidelijk over gecommuniceerd).

Ik denk dat we er gerust van uit kunnen gaan dat dhr. de ondernemer samen met zijn adviseur naar een goede taxatie gezocht heeft, en het nieuwe bedrijfsplan ook creatief heeft opgezet.

Overigens denk ik ook dat GvE op het moment serieuzer werk maakt van het communiceren van hun beweeg redenen indien er aanpassingen in een project zijn. Op zich goed nieuws, maar ik kijk wel naar de dag uit dat er eens wat van hun recovery terechtkomt.

[ Bericht 5% gewijzigd door ETphonehome op 04-11-2019 18:24:27 ]
pi_189784077
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:48 schreef PON het volgende:

[..]

Weinig zekerheden (maar daar is de rente ook naar natuurlijk). Wel een aardige winstmarge. Neem hem graag mee, als ik op tijd ben ;-)
Ik vergelijk dit soort projecten ook meer met FnC projecten.
pi_189786349
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:53 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Daar vind ik een aantal dingen van:
1.: ik vind dat GvE hier op een verkeerde manier gebruik maakt van de lastgeving en volmacht die ze namens de investeerders hebben. Ook al is het op dit moment (goederen al vervreemd, oorspronkelijke business al gestopt) misschien het best haalbare, ben ik van mening dat deze beslissing niet onder de lastgeving en volmacht valt, en dus ter stemming voorgelegd had moeten worden.

2.: GvE omschrijft een 2e hypotheek die toevalligerwijs 112% van de GvE vordering dekt als "aanmerkelijk beter dan pandrecht op inventaris en voorraden". Hiermee diskwalificeren ze impliciet de waarde van een pandrecht op inventaris en voorraad. Met andere woorden: ze onderschrijven hierbij de mening van een flink aantal posters (inclusief mij) hier op deze site.

3.: Hiermee weten we ook gelijk dat GvE niet door durft te pakken. (Heb er zo nog minimaal 2 in mijn portefeuille bij GvE, waarbij de business gewoon gestopt / verkocht is, en er niet opgeeist is, echter is daar minder duidelijk over gecommuniceerd).

Ik denk dat we er gerust van uit kunnen gaan dat dhr. de ondernemer samen met zijn adviseur naar een goede taxatie gezocht heeft, en het nieuwe bedrijfsplan ook creatief heeft opgezet.

Overigens denk ik ook dat GvE op het moment serieuzer werk maakt van het communiceren van hun beweeg redenen indien er aanpassingen in een project zijn. Op zich goed nieuws, maar ik kijk wel naar de dag uit dat er eens wat van hun recovery terechtkomt.

Inderdaad terecht opmerkingen.

Wat ik mij nog afvraag, wat zijn normaal de mogelijkheden om te voorkomen dat een leningnemer de zekerheden verkoopt? Is daar überhaupt wetgeving tegen? Of zijn het alleen maar contractuele afspraken (die makkelijk te zijde kunnen worden geschoven aangezien de meeste platforms toch niet handhaven)...
Wat voorkomt dat alle leningnemers dit gaan doen....
pi_189794831
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 20:20 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Inderdaad terecht opmerkingen.

Wat ik mij nog afvraag, wat zijn normaal de mogelijkheden om te voorkomen dat een leningnemer de zekerheden verkoopt? Is daar überhaupt wetgeving tegen? Of zijn het alleen maar contractuele afspraken (die makkelijk te zijde kunnen worden geschoven aangezien de meeste platforms toch niet handhaven)...
Wat voorkomt dat alle leningnemers dit gaan doen....
Ik denk eigenlijk dat daar niet direct wetgeving tegen is, in de zin van: u heeft de zekerheden verkocht dus nu krijgt u een boete.

Dit zijn zover ik weet alleen contractuele afspraken. Nu heeft een geldgever in het geval van vervreemding zonder toestemming / danwel aflossing van de lening waar de zekerheden voor gesteld waren wel sterke kaarten in de handen bij de rechtbank.
Maar dit is een lang traject, en de ervaring van de laatste jaren is dat de diverse platforms het uitwinnen van de zekerheden niet goed beheersen.
Ik bedoel hier uitwinnen van zekerheden anders dan hypotheek, want daar is nog nagenoeg geen ervaring mee zover ik weet (in ieder geval niet in mijn portefeuille).

Overigens ook het vermelden waard: vandaag is mijn eerste 5 jaars project volledig afgelost. Ben dus 5 jaar actief in deze investerings niche die crowdfunding heet.
Het was een sportschool in Monster via GvE. Project heeft al die tijd probleemloos gelopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 05-11-2019 12:57:31 ]
pi_189794890
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:47 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat daar niet direct wetgeving tegen is, in de zin van: u heeft de zekerheden verkocht dus nu krijgt u een boete.

Dit zijn zover ik weet alleen contractuele afspraken. Nu heeft een geldgever in het geval van vervreemding zonder toestemming / danwel aflossing van de lening waar de zekerheden voor gesteld waren wel sterke kaarten in de handen bij de rechtbank.
Maar dit is een lang traject, en de ervaring van de laatste jaren is dat de diverse platforms het uitwinnen van de zekerheden niet goed beheersen.
Ik bedoel hier uitwinnen van zekerheden anders dan hypotheek, want daar is nog nagenoeg geen ervaring mee zover ik weet (in ieder geval niet in mijn portefeuille).

Overigens ook het vermelden waard: vandaag is mijn eerst 5 jaars projecten volledig afgelost. Ben dus 5 jaar actief in deze investerings niche die crowdfunding heet.
Het was een sportschool in Monster via GvE. Project heeft al die tijd probleemloos gelopen.
Daar was ik al bang voor. Dus dan is er weinig wat voorkomt dat andere leningnemers dit ook gaan doen. In de praktijk kan een leningnemer overal mee wegkomen.

PS. gefeliciteerd met succesvolle afronding van je project. Ik hoop de eerste serie ook binnenkort te kunnen afsluiten. Van sommige ben ik heel heel blij als ze de eindstreep halen. ;)
pi_189795032
quote:
De opstarters van de zaak "trekken er een paar op het droge".
Zo als ik het leest is de VOF de leningnemer.
No way dat ik hier aan mee ga doen. Eigenaren gaan cashen, en leggen de risico's neer bij de huidige bedrijfsleiding en de investeerders.
pi_189795163
Volgens mij kun je activa met zekerheden verkopen maar blijven de zekerheden wel op deze activa rusten. De nieuwe eigenaar heeft dan bezwaarde activa gekocht die nog steeds vatbaar zijn voor uitwinning (ben geen jurist dus weet dit niet zeker)
pi_189795195
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:59 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

De opstarters van de zaak "trekken er een paar op het droge".
Zo als ik het leest is de VOF de leningnemer.
No way dat ik hier aan mee ga doen. Eigenaren gaan cashen, en leggen de risico's neer bij de huidige bedrijfsleiding en de investeerders.
Je kunt ook zeggen dat de huidige bedrijfsleiding er zoveel vertrouwen in heeft dat ze graag ook zelf investeren in de locatie.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat de huidige eigenaren op deze manier een aanzienlijk deel van het risico verplaatst naar investeerders
pi_189795364
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:09 schreef rockenfeller het volgende:
Volgens mij kun je activa met zekerheden verkopen maar blijven de zekerheden wel op deze activa rusten. De nieuwe eigenaar heeft dan bezwaarde activa gekocht die nog steeds vatbaar zijn voor uitwinning (ben geen jurist dus weet dit niet zeker)
Interessante gedachte gang. Bij onroerend goed heb je de notaris om risico's voor de koper in die zin uit te sluiten (en de zekerheden voor de lening gever veilig te stellen).
Als je materialen inkoopt, je leverancier nog niet betaald, deze bewerkt /verwerkt in je product (want dat is je bedrijfsmodel), en dan je product verkoopt heeft volgens mij de leverancier het nakijken.

Wordt er bijvoorbeeld met de inkoop van auto's wel eens naar gekeken/gevraagd of er nog een lening op zit, of dat deze op krediet gekocht is?
pi_189795390
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:11 schreef PON het volgende:

[..]

Je kunt ook zeggen dat de huidige bedrijfsleiding er zoveel vertrouwen in heeft dat ze graag ook zelf investeren in de locatie.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat de huidige eigenaren op deze manier een aanzienlijk deel van het risico verplaatst naar investeerders
ik vraag me in zo'n geval altijd af: waarom gaan de oude eigenaren als 50% aandeelhouder van de nieuwe VOF 185.000 euro lenen tegen 7%, terwijl ze er op hetzelfde moment 185.000-35.000(helft eigen vermogen VOF)=150.000 uittrekken.
Ik kan daar geen zinnig antwoord op bedenken, dus ik haak af in zo'n geval.
pi_189795480
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:25 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Interessante gedachte gang. Bij onroerend goed heb je de notaris om risico's voor de koper in die zin uit te sluiten (en de zekerheden voor de lening gever veilig te stellen).
Als je materialen inkoopt, je leverancier nog niet betaald, deze bewerkt /verwerkt in je product (want dat is je bedrijfsmodel), en dan je product verkoopt heeft volgens mij de leverancier het nakijken.

Wordt er bijvoorbeeld met de inkoop van auto's wel eens naar gekeken/gevraagd of er nog een lening op zit, of dat deze op krediet gekocht is?
Vraag is of bij een normale levering van goederen sprake is van zekerheden als waar wij het hier over hebben.

Zekerheden bij een lening zoals verpanding van machines blijven volgens mij aan het actief kleven bij verkoop.

Bij een auto houdt de eigenaar het eigendomsbewijs dus je kunt het actief wel verkopen maar dan heb je de eigendom papieren nog niet. Deze krijg je pas als de zekerheid wordt vrijgegeven als de lening is afgelost
pi_189795643
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:27 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

ik vraag me in zo'n geval altijd af: waarom gaan de oude eigenaren als 50% aandeelhouder van de nieuwe VOF 185.000 euro lenen tegen 7%, terwijl ze er op hetzelfde moment 185.000-35.000(helft eigen vermogen VOF)=150.000 uittrekken.
Ik kan daar geen zinnig antwoord op bedenken, dus ik haak af in zo'n geval.
Alle vennoten tekenen toch hoofdelijk mee?

Deze opzet is trouwens toch niet nieuw? Ik dacht dat (een aantal) Cubanita's, Bregjes e.d. ook op deze manier vorm hebben gekregen. Inderdaad is het lekker cashen voor de oprichters van de formule, maar zolang ze zelf meetekenen blijven ze risico lopen m.i. vwb deze lening.
Pecunia non olet
pi_189795755
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Alle vennoten tekenen toch hoofdelijk mee?

Deze opzet is trouwens toch niet nieuw? Ik dacht dat (een aantal) Cubanita's, Bregjes e.d. ook op deze manier vorm hebben gekregen. Inderdaad is het lekker cashen voor de oprichters van de formule, maar zolang ze zelf meetekenen blijven ze risico lopen m.i. vwb deze lening.
Goede vraag. Mogelijk dat alleen de huidige bedrijfsleiders mee tekenen ...

Ik heb HCN hierover een vraag gemaild.

[ Bericht 3% gewijzigd door PON op 05-11-2019 14:04:12 (aanvulling) ]
pi_189796110
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:59 schreef PON het volgende:

[..]

Goede vraag. Mogelijk dat alleen de huidige bedrijfsleiders mee tekenen ...

Ik heb HCN hierover een vraag gemaild.
Het is een toch een opgezette V.O.F. waarbij de groep voor 50% eigenaar is, en de compagnons voor ieder 25%.
Lijkt mij juist een voordeel dat de groep/holding nog hier bij betrokken blijft. Zij zien hier nog potentieel in, kunnen met de inbreng van de compagnons elders uitbreiden en voor de investeerders is het risico verspreid over 3 partijen ipv van 2.
pi_189797322
Vraagje, zit hier op het forum toevallig iemand in de buurt van Sint Pancras (GvE project “Aankoop beleggingspand Sint Pancras”)?
pi_189797773
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:22 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Het is een toch een opgezette V.O.F. waarbij de groep voor 50% eigenaar is, en de compagnons voor ieder 25%.
Lijkt mij juist een voordeel dat de groep/holding nog hier bij betrokken blijft. Zij zien hier nog potentieel in, kunnen met de inbreng van de compagnons elders uitbreiden en voor de investeerders is het risico verspreid over 3 partijen ipv van 2.
Snelle reactie gekregen van HCN. Ze tekenen allemaal mee. Ik denk dat ik mijn inleg verhoog 👍🏽

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189798981
De onderneming Wolfsl#aar is via een andere crowdfunding verkocht. Weet iemand die nog? Deze zaak stinkt harder dan een beerput 😡
Pecunia non olet
pi_189799730
op crowdfundmarkt zie ik mei 2019 Monarh, op google 2015 GVE
pi_189799792
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:16 schreef obligataire het volgende:
De onderneming Wolfsl#aar is via een andere crowdfunding verkocht. Weet iemand die nog? Deze zaak stinkt harder dan een beerput 😡
Collin/knab: https://www.collincrowdfund.nl/restaurant-monarh/
pi_189800649
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:56 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Zouden we daaruit kunnen concluderen dat de verhuurmarkt het stempel oververhit verdiend? Als iedereen en z'n broer erin stapt is het tijd om uit te stappen (of voor ons als investeerders dus: zeer voorzichtig te zijn met investeren in al deze nieuwbakken vastgoedbaronnen)
Dit klinkt best verstandig.
pi_189800657
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:16 schreef obligataire het volgende:
De onderneming Wolfsl#aar is via een andere crowdfunding verkocht. Weet iemand die nog? Deze zaak stinkt harder dan een beerput 😡
Ja zeer mee eens.
De zaken hebben te koop gestaan via een horeca makelaar voor 650K https://overname-experts.(...)n-sterrenrestaurant/
Volgens de Collin pitch zijn beide zaken verkocht voor een totaal bedrag van 500K.https://www.collincrowdfund.nl/restaurant-monarh/
Volgens GvE bericht deelt de verkoper/lener mee dat hij "maar" 340K heeft gehad voor zijn 2 entiteiten en dat er geen geld meer is om ons te betalen!!!! :(
GvE zal hier in mijn optiek tot het gaatje moeten gaan om de nog openstaande schuld van ongeveer 20K te innen.

Ik heb afgelopen weken diverse keren contact gehad met de heer Adams over dit dossier. Hij heeft mij beloofd om dit persoonlijk op te volgen daar ook hij grote moeite heeft met de situatie in dit dossier.
We gaan het zien! Ik accepteer ieder geval niet dat deze zaak verzand in de langzaam draaiende tandwielen van Flanderijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-11-2019 19:03:48 ]
pi_189807302
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:12 schreef PON het volgende:

[..]

Snelle reactie gekregen van HCN. Ze tekenen allemaal mee. Ik denk dat ik mijn inleg verhoog 👍🏽

Mijn automatisch investering liep tot 31 oktober, daarna niet meer ingesteld omdat ik nu even aan het bedrag zit wat ik wilde investeren in crowdfunding en alleen nog maar de uitbetaalde aflossing en rente wil herinvesteren. Daarvoor staat nu een bedrag klaar voor het vorige HCN project (nog geen betaalverzoek voor).

Daarnaast wil ik een deel van van wat ik terug ontvang nu beleggen in EFT's / aandelen. Hoeveel hangt even af van de resultaten daar. Deze maand dus even geen inleg in nieuwe crowdfundprojecten, wellicht volgende maand weer.
Anders had ik wel ingelegd hierin.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 05-11-2019 22:57:50 (aanvulling) ]
pi_189808442
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 22:56 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Mijn automatisch investering liep tot 31 oktober, daarna niet meer ingesteld omdat ik nu even aan het bedrag zit wat ik wilde investeren in crowdfunding en alleen nog maar de uitbetaalde aflossing en rente wil herinvesteren. Daarvoor staat nu een bedrag klaar voor het vorige HCN project (nog geen betaalverzoek voor).

Daarnaast wil ik een deel van van wat ik terug ontvang nu beleggen in EFT's / aandelen. Hoeveel hangt even af van de resultaten daar. Deze maand dus even geen inleg in nieuwe crowdfundprojecten, wellicht volgende maand weer.
Anders had ik wel ingelegd hierin.
Idem hier, voor wat betreft HCN dan. Indien er een linkje is vóór livegang dan houd ik me aanbevolen.
pi_189811568
En bij mij is het saldo van samen in geld nog steeds niet correct.
Er ontbreken nog steeds 2 betalingen.
Communicatie daarover nihil
pi_189811699
Sinds vandaag heb ik mijn totale inleg van de Aygodutch projecten terug. Alles wat nu nog binnen gaat komen is rendement.

Erg blij mee B:)B . Ik zat met veel te veel inleg in de projecten tov mijn totale portefeuille :o .
pi_189812498
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ja zeer mee eens.
De zaken hebben te koop gestaan via een horeca makelaar voor 650K https://overname-experts.(...)n-sterrenrestaurant/
Volgens de Collin pitch zijn beide zaken verkocht voor een totaal bedrag van 500K.https://www.collincrowdfund.nl/restaurant-monarh/
Volgens GvE bericht deelt de verkoper/lener mee dat hij "maar" 340K heeft gehad voor zijn 2 entiteiten en dat er geen geld meer is om ons te betalen!!!! :(
GvE zal hier in mijn optiek tot het gaatje moeten gaan om de nog openstaande schuld van ongeveer 20K te innen.

Ik heb afgelopen weken diverse keren contact gehad met de heer Adams over dit dossier. Hij heeft mij beloofd om dit persoonlijk op te volgen daar ook hij grote moeite heeft met de situatie in dit dossier.
We gaan het zien! Ik accepteer ieder geval niet dat deze zaak verzand in de langzaam draaiende tandwielen van Flanderijn.
Afwachten maar. Persoonlijk zou het me niet verbazen als dat verschil van 160K ergens op een buitenlandse bankrekening staat. Ergens waar ze niet moeilijk doen over zwart geld. De man flink onder druk zetten lijkt me het enige.
Als er geen geld boven water komt tip ik persoonlijk de FIOD over de onfrisse zaakjes van die Ton Pinx*ten pipo :( .

Overigens, lees ik in de pitch dat verkoper een achtergestelde lening van 150K zou gaan verstrekken. Je zou je nog kunnen afvragen of ze iets 'creatiefs' gedaan hebben met deze lening zodat deze onzichtbaar wordt voor alle belanghebbenden (schuldeisers, fiscus).

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 06-11-2019 09:56:05 ]
Pecunia non olet
pi_189813206
GvE Sint Pancras:

quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 14:35 schreef TisIk het volgende:

[..]

Komt het niet omdat de ze object 3 aankopen en een hypotheek geven op object 2 en 3?
Van object 2 weten we maar bijzonder weinig toch? Woning, bedrijfspand of ook een combi?
pi_189813293
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:52 schreef Horsemen het volgende:
Vraagje, zit hier op het forum toevallig iemand in de buurt van Sint Pancras (GvE project “Aankoop beleggingspand Sint Pancras”)?
Niemand?
pi_189813393
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Afwachten maar. Persoonlijk zou het me niet verbazen als dat verschil van 160K ergens op een buitenlandse bankrekening staat. Ergens waar ze niet moeilijk doen over zwart geld. De man flink onder druk zetten lijkt me het enige.
Als er geen geld boven water komt tip ik persoonlijk de FIOD over de onfrisse zaakjes van die Ton Pinx*ten pipo :( .

Overigens, lees ik in de pitch dat verkoper een achtergestelde lening van 150K zou gaan verstrekken. Je zou je nog kunnen afvragen of ze iets 'creatiefs' gedaan hebben met deze lening zodat deze onzichtbaar wordt voor alle belanghebbenden (schuldeisers, fiscus).
Zit zelf niet in de lening.
Maar zoals ik het lees heeft verkoper het voor 500K verkocht.
150K is achtergestelde lening door verkoper, dat geld krijgt verkoper dus later
als het goed is heeft hij nu dus 350K ontvangen en nog 150K tegoed.
pi_189813476
Object twee lijkt Nobelhof 1 in Sint Pancras te zijn (ik ben zelf niet bekend met de buurt).
pi_189813643
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:57 schreef Tsundoku het volgende:
Object twee lijkt Nobelhof 1 in Sint Pancras te zijn (ik ben zelf niet bekend met de buurt).
Hm....... als ik dit adres op internet streetview bekijk https://www.google.com/ma(...).6579228!4d4.7810221 dan is de staat van onderhoud in 2015 (waar deze google foto van dateert ) zodanig dat als er geen tussentijdsonderhoud gepleegd is, ik het vermoeden heb dat de woning binnenkort onbewoonbaar verklaard wordt!
pi_189813776
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hm....... als ik dit adres op internet streetview bekijk https://www.google.com/ma(...).6579228!4d4.7810221 dan is de staat van onderhoud in 2015 (waar deze google foto van dateert ) zodanig dat als er geen tussentijdsonderhoud gepleegd is, ik het vermoeden heb dat de woning binnenkort onbewoonbaar verklaard wordt!
Het lijkt wel voornamelijk het verfwerk/hout wat erg slecht is.
De rest val mogelijk wel mee.
Verder is het is een foto van juni 2015, dus misschien is het inmiddels opgeknapt.
pi_189813860
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hm....... als ik dit adres op internet streetview bekijk https://www.google.com/ma(...).6579228!4d4.7810221 dan is de staat van onderhoud in 2015 (waar deze google foto van dateert ) zodanig dat als er geen tussentijdsonderhoud gepleegd is, ik het vermoeden heb dat de woning binnenkort onbewoonbaar verklaard wordt!
December 2015 is het pand gekocht en opgeknapt volgens dit artikel
-------------------
Ten huize van “Actus Notarissen” te Heerhugowaard is afgelopen week de koopovereenkomst getekend tussen de gemeente Langedijk en de Historische Vereniging Sint-Pancras van het pand Nobelhof 1. Direct daaropvolgend werd het pand verkocht aan de heer Rob Logger van Loko Grafische Afwerking in Alkmaar.

Hiermee is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan. Eindelijk een eigen onderkomen! De heer Logger verbouwt het hele pand, waarvan het voorste gedeelte als woning wordt verhuurd. Het achterste gedeelte wordt verbouwd naar de wensen van de Historische Vereniging Sint-Pancras en voor een vriendenprijs verhuurd aan de vereniging.

Verbouwing

Dat er nog een berg werk staat te doen om het gebouw weer bewoonbaar en bruikbaar te maken mag duidelijk zijn, gezien het feit dat het pand meer dan 15 jaar heeft leeggestaan. De heer Logger is echter al voortvarend te werk gegaan en heeft een begin gemaakt met de verbouwing. Wat de vereniging betreft kan dit niet snel genoeg gaan.
Gigantische klus

Tegen de tijd dat Nobelhof 1 wordt opgeleverd zal de vereniging een oproep doen aan haar vrijwilligers om het geheel in te richten. Daarna kan de grote verhuizing beginnen van de eigen spullen, die nu grotendeels liggen opgeslagen bij Mondial Movers De Graaf Verhuizingen & Opslag B.V. We zijn Cees de Graaf dan ook zeer veel dank verschuldigd voor de gratis opslag van onze spullen. Dan kan ook een begin worden gemaakt met de inrichting en archivering van al onze spullen. Ook dat zal een gigantische klus worden, maar ook hiervoor hebben zich al enkele vrijwilligers gemeld.
-------------------
pi_189813910
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:22 schreef TisIk het volgende:

[..]

Het lijkt wel voornamelijk het verfwerk/hout wat erg slecht is.
De rest val mogelijk wel mee.
Verder is het is een foto van juni 2015, dus misschien is het inmiddels opgeknapt.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier wat meer aan de hand is en dat naast dat je de schroevendraaier door de kozijnen kan steken, er "hier en daar" ook wat stenen uit de gevel zijn en dat het voegwerk ook duidelijk aan een opknapbeurt toe is. Dat is dus inderdaad de buitenkant zoals ik ook al schreef staat 2015 (datum Google foto). Ik weet natuurlijk niet hoe het nu is. Vandaar mijn post over staat als er geen tussentijds onderhoud is gepleegd. Zou mooi zijn als iemand een blik zou kunnen werpen op dit object als hij er in de buurt komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-11-2019 11:42:02 ]
pi_189813923
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

December 2015 is het pand gekocht en opgeknapt volgens dit artikel
-------------------
Ten huize van “Actus Notarissen” te Heerhugowaard is afgelopen week de koopovereenkomst getekend tussen de gemeente Langedijk en de Historische Vereniging Sint-Pancras van het pand Nobelhof 1. Direct daaropvolgend werd het pand verkocht aan de heer Rob Logger van Loko Grafische Afwerking in Alkmaar.

Hiermee is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan. Eindelijk een eigen onderkomen! De heer Logger verbouwt het hele pand, waarvan het voorste gedeelte als woning wordt verhuurd. Het achterste gedeelte wordt verbouwd naar de wensen van de Historische Vereniging Sint-Pancras en voor een vriendenprijs verhuurd aan de vereniging.

Verbouwing

Dat er nog een berg werk staat te doen om het gebouw weer bewoonbaar en bruikbaar te maken mag duidelijk zijn, gezien het feit dat het pand meer dan 15 jaar heeft leeggestaan. De heer Logger is echter al voortvarend te werk gegaan en heeft een begin gemaakt met de verbouwing. Wat de vereniging betreft kan dit niet snel genoeg gaan.
Gigantische klus

Tegen de tijd dat Nobelhof 1 wordt opgeleverd zal de vereniging een oproep doen aan haar vrijwilligers om het geheel in te richten. Daarna kan de grote verhuizing beginnen van de eigen spullen, die nu grotendeels liggen opgeslagen bij Mondial Movers De Graaf Verhuizingen & Opslag B.V. We zijn Cees de Graaf dan ook zeer veel dank verschuldigd voor de gratis opslag van onze spullen. Dan kan ook een begin worden gemaakt met de inrichting en archivering van al onze spullen. Ook dat zal een gigantische klus worden, maar ook hiervoor hebben zich al enkele vrijwilligers gemeld.
-------------------
^O^
pi_189814240
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:51 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Zit zelf niet in de lening.
Maar zoals ik het lees heeft verkoper het voor 500K verkocht.
150K is achtergestelde lening door verkoper, dat geld krijgt verkoper dus later
als het goed is heeft hij nu dus 350K ontvangen en nog 150K tegoed.
Als dat inderdaad zo was, dan hadden die 2 posten (500K verkoop, 150K lening), apart moeten worden benoemd in de afrekening van de notaris.
Maar er staat blijkbaar uitsluitend vermeld een overnameprijs van 340K. Zo slim zijn ze bij GvE ook wel dat ze dat verschil kunnen zien. Bovendien zou je dan een voor verhaal vatbare vordering hebben ten behoeve van de investeerders. Maar daar reppen ze niet over.
Pecunia non olet
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')