abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_188980259


Naast crowdfunding bestaat er nu al enkele jaren ook de crowdlending. Soms ook wel p2p lending genoemd. Wat is crowdlending eigenlijk en wat zijn de verschillen met crowdfunding?

Crowdlending:
Met crowdlending leen je geld van het publiek via een onderhandse lening. Het valt daarmee onder crowdfunding en neemt in razendsnel tempo de rol van de bank over bij het financieren van het mkb. Crowdlending is minder gek dan het klinkt. Natuurlijk leent een onbekende jou niet zomaar al zijn spaarcenten uit, maar met de juiste onderbouwing en positieve risico-analyse is deze kans een stuk groter dan bij de traditionele bank.

(bron: https://www.investeerders.nl/crowdlending/)

Risico
Is crowdlending risicovoller dan crowdfunding en worden er hogere rentepercentages gegeven?
Ja, het risico is groter op wanbetaling wat zich automatisch vertaald in een hogere rente. Tevens breidt crowdlending zich enorm uit, in zekere mate de baltische staten – vanwege een soepelere regelgeving. In deze landen zijn de rentpercentages nog hoger.

Buyback
Om deze risico’s te minimaliseren hebben vele platformen de buy-back garantie in het leven geroepen. Buy-back wil zeggen dat het platform/ dan wel de leninggever aangesloten via het platform de lening “opkoopt” indien de leningnemer het bedrag binnen een bepaalde termijn niet meer kan terugbetalen.
Zo ben je als investeerder niet gelijk je geld kwijt indien de leningnemer stopt met betalen.

Platformen

1Platform             Buyback         Totaal leningen    Percentage        soort
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Mintos                Ja             ¤ 2.156,7 mln         12%            P2P
Twino                 Ja             ¤   472,8 mln         11%            P2P
Bondora               nee            ¤   207,8 mln         11%            P2P
Grupeer               Ja             ¤    30,7 mln         14%            P2P
Robocash              Ja             ¤    58,4 mln         12%            P2P
Swaper                Ja             ¤    60,0 mln         12%            P2P
Fastinvest            Ja             ¤    13,0 mln         13%            P2P
Viainvest             Ja             ¤     8,2 mln         10%            P2P
Viventor              Ja             ¤    78,5 mln         12%            P2P
Finbee                Nee            ¤    24,5 mln         17%            P2P
Peerberry             Ja             ¤    0,66 mln         12%            P2P
Iuvo Group            Ja             ¤    55,5 mln          9%            P2P
Bondster              Ja             ¤    14,8 mln         12%            P2P
Bulkestate            Nee            ¤    14,3 mln         14%        Real Estate
Estateguru            Nee            ¤   113,1 mln         12%        Real Estate
Crowdestate           Nee            ¤    64,3 mln         18%        Real Estate
Reinvest24            Nee            ¤    10,0 mln         15%        Real Estate
Kuetzal               Ja             ¤    6,45 mln         13%        Crowdfunding
Crowdestor            Ja*            ¤    4,04 mln         18%        Crowdfunding
Envestio              Ja**           ¤    16,2 mln         19%        Crowdfunding

*er is sprake van een buy-back potje dat bij ieder project voor een deel wordt gevuld opdat investeerders bij een default hun geld kunnen terugkrijgen
**De optie om tussentijds je deel te verkopen aan het platform tegen een penalty van 5%


Blogs
Er zijn meerdere informatiebronnen en blogs waar men hun investeringen in de crowdlending weergeven. Reviews, portfolio’s, interviews, maandelijkse updates, enz.

- financially free
- p2p-monitor
- p2p-banking
- factornerd
- marco schwartz
- p2p hero
- p2p income
- money brewer
- the wah man
- my investment
- platforms
pi_188980962
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 21:31 schreef Linkse_krijger het volgende:
[ afbeelding ]

Naast crowdfunding bestaat er nu al enkele jaren ook de crowdlending. Soms ook wel p2p lending genoemd. Wat is crowdlending eigenlijk en wat zijn de verschillen met crowdfunding?

Crowdlending:
Met crowdlending leen je geld van het publiek via een onderhandse lening. Het valt daarmee onder crowdfunding en neemt in razendsnel tempo de rol van de bank over bij het financieren van het mkb. Crowdlending is minder gek dan het klinkt. Natuurlijk leent een onbekende jou niet zomaar al zijn spaarcenten uit, maar met de juiste onderbouwing en positieve risico-analyse is deze kans een stuk groter dan bij de traditionele bank.

(bron: https://www.investeerders.nl/crowdlending/)

Risico
Is crowdlending risicovoller dan crowdfunding en worden er hogere rentepercentages gegeven?
Ja, het risico is groter op wanbetaling wat zich automatisch vertaald in een hogere rente. Tevens breidt crowdlending zich enorm uit, in zekere mate de baltische staten – vanwege een soepelere regelgeving. In deze landen zijn de rentpercentages nog hoger.

Buyback
Om deze risico’s te minimaliseren hebben vele platformen de buy-back garantie in het leven geroepen. Buy-back wil zeggen dat het platform/ dan wel de leninggever aangesloten via het platform de lening “opkoopt” indien de leningnemer het bedrag binnen een bepaalde termijn niet meer kan terugbetalen.
Zo ben je als investeerder niet gelijk je geld kwijt indien de leningnemer stopt met betalen.

Platformen
[ code verwijderd ]


[ code verwijderd ]

*er is sprake van een buy-back potje dat bij ieder project voor een deel wordt gevuld opdat investeerders bij een default hun geld kunnen terugkrijgen
**De optie om tussentijds je deel te verkopen aan het platform tegen een penalty van 5%


Blogs
Er zijn meerdere informatiebronnen en blogs waar men hun investeringen in de crowdlending weergeven. Reviews, portfolio’s, interviews, maandelijkse updates, enz.

- financially free
- p2p-monitor
- p2p-banking
- factornerd
- marco schwartz
- p2p hero
- p2p income
- money brewer
- the wah man
- my investment
- platforms
Thnx voor heropenen
pi_188981099
Heb vanmiddag wat speelgeld op fastinvest gezet om te kijken of dat platform fijn werkt. Lees overwegend positieve verhalen.
  maandag 16 september 2019 @ 23:16:48 #4
104963 ETA
European Travel Author
pi_188982611
Hoe staan jullie tegenover spreiding binnen dezelfde LO met buyback op 1 platform? Volgens mij maakt het weinig uit of je 100 euro op 1 lening zet of 10 euro op 10 leningen (vaak gegeven advies) bij dezelfde LO. Enige risico bij buyback is als het platform bust gaat of de LO, dan maakt de spreiding over 10 leningen ook niks meer uit.

Omdat de leningen nu erg laag staan doe ik momenteel veel handmatig, dus dan is alles spreiden binnen dezelfde LO ietsjes meer werk ;)
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_188982993
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 23:16 schreef ETA het volgende:
Hoe staan jullie tegenover spreiding binnen dezelfde LO met buyback op 1 platform? Volgens mij maakt het weinig uit of je 100 euro op 1 lening zet of 10 euro op 10 leningen (vaak gegeven advies) bij dezelfde LO. Enige risico bij buyback is als het platform bust gaat of de LO, dan maakt de spreiding over 10 leningen ook niks meer uit.

Omdat de leningen nu erg laag staan doe ik momenteel veel handmatig, dus dan is alles spreiden binnen dezelfde LO ietsjes meer werk ;)
Ik geloof wel in spreiding helemaal blij platformen waar directe investeringen bestaan. Derhalve behandel ik elk platform zo
pi_188984518
Overigens, voor de buitenlandse valuta beleggers onder ons. De roebel staat op het hoogste punt in de afgelopen 1.5 jaar. Mocht je uit willen stappen dan is dit geen heel verkeerd moment
pi_188989712
Ik heb inmiddels 10% van het saldo bij Mintos weggehaald en gelijkelijk verdeeld over Grupeer en FastInvest. Het gaat mij momenteel bij Mintos te moeizaam met die (sterk) dalende rentes. Heb het nu weggezet tegen 13% (voor 7 maanden) en 13.5% (voor 9 maanden). Mocht de rente bij Mintos weer aantrekken dan stort ik wel weer bij, maar op dit moment staat bij Invest & Access de gemiddelde rente nu zelfs op 8.92%!

[ Bericht 11% gewijzigd door Crowdfunder99 op 17-09-2019 17:21:34 ]
pi_189002651
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:39 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Ik heb inmiddels 10% van het saldo bij Mintos weggehaald en gelijkelijk verdeeld over Grupeer en FastInvest. Het gaat mij momenteel bij Mintos te moeizaam met die (sterk) dalende rentes. Heb het nu weggezet tegen 13% (voor 7 maanden) en 13.5% (voor 9 maanden). Mocht de rente bij Mintos weer aantrekken dan stort ik wel weer bij, maar op dit moment staat bij Invest & Access de gemiddelde rente nu zelfs op 8.92%!
Ik ben dit ook van plan. Saldo van Robocash en gedeeltelijk mintos investeren in FastInvest en als nieuw platform Wisefund (heeft veel raakvlakken met crowdestor en envestio)
pi_189002674
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:39 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Ik heb inmiddels 10% van het saldo bij Mintos weggehaald en gelijkelijk verdeeld over Grupeer en FastInvest. Het gaat mij momenteel bij Mintos te moeizaam met die (sterk) dalende rentes. Heb het nu weggezet tegen 13% (voor 7 maanden) en 13.5% (voor 9 maanden). Mocht de rente bij Mintos weer aantrekken dan stort ik wel weer bij, maar op dit moment staat bij Invest & Access de gemiddelde rente nu zelfs op 8.92%!
Zolang ik zonder cashdrag het voor 11.5% bij verschillende originators kwijt raak zal ik niet onttrekken. Dit is hoger dan wat ik reken bij mijn verwachtingen.

Ik ga wel onttrekken op het moment dat mijn auto invest portfolio vol zit. Dat zal waarschijnlijk al spoedig zijn. Een deel van het geld is niet via auto invest belegd en dat zal dan weer terug komen.

Deze maand moet ik eigenlijk sowieso nog mijn investeringen doen. Maar dat is er nog niet van gekomen. Ik ben even een strategie bedenken voor mijzelf die recht doet aan de belastingplannen voor over twee jaar.

Vermoedelijk ga ik de rendementen terug laten vloeien en gebruiken om mijn woonlasten versneld af te bouwen. Beetje jammer van de planning, maar het is bijna net zo rendabel met de belastingdienst
pi_189002685
Bij ViaInvest zijn sinds gisteren geen nieuwe leningen meer. Ben mijn saldo daar maar aan het afhalen wat daar vrij komt. Iemand enig idee waar dit door komt?
pi_189002745
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 09:19 schreef Ron1986 het volgende:
Bij ViaInvest zijn sinds gisteren geen nieuwe leningen meer. Ben mijn saldo daar maar aan het afhalen wat daar vrij komt. Iemand enig idee waar dit door komt?
FastInvest, Bonster, Iuvo, etc.
Wisefund wellicht. Al is het een nieuw platform, waar uiteraard hogere risico's mee gepaard gaan.
pi_189010995
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 09:19 schreef investeerdertje het volgende:
Vermoedelijk ga ik de rendementen terug laten vloeien en gebruiken om mijn woonlasten versneld af te bouwen. Beetje jammer van de planning, maar het is bijna net zo rendabel met de belastingdienst
Je kunt ook richten op een looptijd tot ca 2 jaar, zodat je alsnog ruim op tijd bent voor de nieuwe situatie. Ik vind het zelf nog erg onduidelijk, en verwacht dat er nog wel aan de plannen gesleuteld gaat worden voor het zo ver is.

Ik had bij Mintos eerder deze week een mandje leningen via autoinvest op 12% binnengehaald. Mijn gevoel is ook dat rond 11-12% de bodem moet zitten om te blijven. Daaronder doe ik liever wat 'rechtstreekser' in hypotheekgedekt oost europees vastgoed. Bij grupeer begonnen met 13 en 13.5% en de site werkt ook soepel (beter dan viventor) dus als ik saldo verhoog doe ik dat nu maar even bij grupeer. Viventor laat ik denk ik weer leeg lopen.
pi_189012074
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:11 schreef TechLight het volgende:

[..]

Je kunt ook richten op een looptijd tot ca 2 jaar, zodat je alsnog ruim op tijd bent voor de nieuwe situatie. Ik vind het zelf nog erg onduidelijk, en verwacht dat er nog wel aan de plannen gesleuteld gaat worden voor het zo ver is.

Ik had bij Mintos eerder deze week een mandje leningen via autoinvest op 12% binnengehaald. Mijn gevoel is ook dat rond 11-12% de bodem moet zitten om te blijven. Daaronder doe ik liever wat 'rechtstreekser' in hypotheekgedekt oost europees vastgoed. Bij grupeer begonnen met 13 en 13.5% en de site werkt ook soepel (beter dan viventor) dus als ik saldo verhoog doe ik dat nu maar even bij grupeer. Viventor laat ik denk ik weer leeg lopen.
Nja ik vind het op zich niet eens zo een raar idee om nu het rendement voor mijn hypotheek te gaan benutten. Winst pakken op een gegeven moment :-P
pi_189020729
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 21:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nja ik vind het op zich niet eens zo een raar idee om nu het rendement voor mijn hypotheek te gaan benutten. Winst pakken op een gegeven moment :-P
Ik heb het een paar jaar zo gedaan met de winst op mijn beleggingsportefeuille: daarmee loste ik mijn hypotheek extra af. Het gaat ook een beetje om het idee dat je voor je zelf weet dat je je hypotheek afbetaalt uit de winst.
pi_189025633
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 09:19 schreef Ron1986 het volgende:
Bij ViaInvest zijn sinds gisteren geen nieuwe leningen meer. Ben mijn saldo daar maar aan het afhalen wat daar vrij komt. Iemand enig idee waar dit door komt?
Ha, dat heb ik ook gezien, ik hou het op een bug, want als je nu weer kijkt (en gisteren ook al) zijn er weer genoeg leningen te vinden. Dat zie je al op het startscherm, zelfs voor je ingelogd bent.
pi_189028203
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 09:19 schreef Ron1986 het volgende:
Bij ViaInvest zijn sinds gisteren geen nieuwe leningen meer. Ben mijn saldo daar maar aan het afhalen wat daar vrij komt. Iemand enig idee waar dit door komt?
Ik heb tijdje terug eens naar ViaInvest gekeken, maar het spreekt mij niet aan dat er belasting ingehouden wordt op bepaalde uitkeringen, tenzij je een ingewikkeld formulier via de belastingdienst regelt. Hoe gaan jullie daar mee om ? Of investeren jullie niet in de leningen waarbij belasting ingehouden wordt ?
pi_189028458
Robocash. Nog geen procent van mijn cashdrag geīnvesteerd vandaag. Weer een withdraw
pi_189028726
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:37 schreef investeerdertje het volgende:
Robocash. Nog geen procent van mijn cashdrag geīnvesteerd vandaag. Weer een withdraw
Is er bij jou vandaag dan geīnvesteerd ? Bij mij al weer 3 dagen helemaal niets.
pi_189029524
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:48 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Is er bij jou vandaag dan geīnvesteerd ? Bij mij al weer 3 dagen helemaal niets.
Ja, maar nog minder dan ik aan mijn lunch uit geef....
pi_189030018
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 21:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja, maar nog minder dan ik aan mijn lunch uit geef....
Dat schiet niet op dan.
pi_189030402
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:28 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik heb tijdje terug eens naar ViaInvest gekeken, maar het spreekt mij niet aan dat er belasting ingehouden wordt op bepaalde uitkeringen, tenzij je een ingewikkeld formulier via de belastingdienst regelt. Hoe gaan jullie daar mee om ? Of investeren jullie niet in de leningen waarbij belasting ingehouden wordt ?
Nooit opgelet eigenlijk. Kan ik dat ergens zien hoeveel d'r is ingehouden. Kan alleen vanaf afgelopen jaar zien, maar volgens mij zat er toen nog nagenoeg niks in mijn account..
pi_189030947
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 21:49 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Nooit opgelet eigenlijk. Kan ik dat ergens zien hoeveel d'r is ingehouden. Kan alleen vanaf afgelopen jaar zien, maar volgens mij zat er toen nog nagenoeg niks in mijn account..
Geen idee hoe je dat kunt zien, ik heb er geen leningen lopen. Misschien heb je geen leningen in landen waarvoor de inhouding geldt ?

"Without a Tax Certificate all earnings will be taxed in accordance with the legislation of the loan origin country - if the loan origin country is Czech Republic - Withholding Tax is 15%, if Spain - 19%. We do not charge Withholding Tax for Latvian, Swedish and Polish loans."
pi_189034372
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:14 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Geen idee hoe je dat kunt zien, ik heb er geen leningen lopen. Misschien heb je geen leningen in landen waarvoor de inhouding geldt ?

"Without a Tax Certificate all earnings will be taxed in accordance with the legislation of the loan origin country - if the loan origin country is Czech Republic - Withholding Tax is 15%, if Spain - 19%. We do not charge Withholding Tax for Latvian, Swedish and Polish loans."
En dan is de verklaring dat je in Nederland al belasting betaald zodat je niet dubbel belast zal worden. Klinkt eigenlijk best redelijk.

Aanzienlijke percentages overigens.

Mijn rub bij mintos doen op het moment bijna 20% per jaar. Ik kan niet anders dan hier enthousiast over zijn 😅 ik ben benieuwd hoe alles de eerste er uit zal zien. Ik zal dit keer ook overzichten per platform genereren.

[ Bericht 10% gewijzigd door investeerdertje op 20-09-2019 06:07:35 ]
pi_189034905
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:48 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Is er bij jou vandaag dan geīnvesteerd ? Bij mij al weer 3 dagen helemaal niets.
Bij mij is gewoon 17, 18, 19 September geinvesteerd wat er terug kwam. Steeds binnen 24 uur, alhoewel soms krap.
pi_189035180
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:14 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Geen idee hoe je dat kunt zien, ik heb er geen leningen lopen. Misschien heb je geen leningen in landen waarvoor de inhouding geldt ?

"Without a Tax Certificate all earnings will be taxed in accordance with the legislation of the loan origin country - if the loan origin country is Czech Republic - Withholding Tax is 15%, if Spain - 19%. We do not charge Withholding Tax for Latvian, Swedish and Polish loans."
Ik zit voor 98% in LV dus daarom heb ik dus geen tax als ik het goed mag zien. Krijg ook elke dag van die rapporten daar staat ook bij tax ¤0,00
pi_189036813
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 08:32 schreef TechLight het volgende:

[..]

Bij mij is gewoon 17, 18, 19 September geinvesteerd wat er terug kwam. Steeds binnen 24 uur, alhoewel soms krap.
Dat is mooi, mijn laatste lening is van 15 september, terwijl er sinds die dag elke dag cashdrag bij komt, inmiddels al weer 12% dat staat te wachten. Waarschijnlijk zijn er gewoon te weinig leningen momenteel, iedere keer als ik het lening overzicht opvraag zijn er 0 leningen beschikbaar.
pi_189038273
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 20:28 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik heb tijdje terug eens naar ViaInvest gekeken, maar het spreekt mij niet aan dat er belasting ingehouden wordt op bepaalde uitkeringen, tenzij je een ingewikkeld formulier via de belastingdienst regelt. Hoe gaan jullie daar mee om ? Of investeren jullie niet in de leningen waarbij belasting ingehouden wordt ?
Het aanvragen van dat formulier is niet ingewikkeld, dat is zo geregeld, Even 2 weken (ongeveer) wachten, scannen, uploaden, klaar is Crowdfunder99!

Het is wel het enige P2P-platform waarvoor ik dit moest doen, dat vond ik wel vreemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sangroid op 20-09-2019 15:03:09 ]
pi_189038411
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:24 schreef Sangroid het volgende:

[..]

Het aanvragen van dat formulier is niet ingewikkeld, dat is zo geregeld, Even 2 weken (ongeveer) wachten, even scannen, uploaden, klaar is Crowdfunder99!

Het is wel het enige P2P-platform waarvoor ik dit moest doen, dat vond ik wel vreemd.
Ok, bedankt. Ik denk dat ik het toch niet ga doen, rente (11%) ligt onder mijn minimum van 12% en heb geen zin in dit extra werk met Belastingdienst etc. En bij de andere platforms waar ik bij zit hoefde het ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 21-09-2019 20:00:08 ]
pi_189038433
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:36 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ok, bedankt. Ik denk dat ik het toch niet ga doen, rente (11%) ligt onder mijn minimum van 12% en heb geen zin in dit extra werk met Belastingdienst etc. En bij de andere platforms waar in bij zit hoefde het ook niet.
Eh ja, daar heb je ook wel gelijk in, ik zit momenteel op 11,5%, niet echt sensationeel, maar ik heb deze aanbieder voor "erbij". Merendeel zit voor mij in Mintos, Crowdestor en EstateGuru.
pi_189038744
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 05:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En dan is de verklaring dat je in Nederland al belasting betaald zodat je niet dubbel belast zal worden. Klinkt eigenlijk best redelijk.

Aanzienlijke percentages overigens.

Mijn rub bij mintos doen op het moment bijna 20% per jaar. Ik kan niet anders dan hier enthousiast over zijn 😅 ik ben benieuwd hoe alles de eerste er uit zal zien. Ik zal dit keer ook overzichten per platform genereren.
Is dat nog steeds rendabel die RUB? kun je dan ook op valuta filteren? Moet mijn 1ste storting nog doen bij Mintos.
pi_189039483
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:06 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Is dat nog steeds rendabel die RUB? kun je dan ook op valuta filteren? Moet mijn 1ste storting nog doen bij Mintos.
Ik investeer op 18.1%, ik heb er een boel valutarisico bij zitten wat in mijn voordeel is. De roebel staat nu erg hoog. Ik zou nu niet instappen.
pi_189042306
Hier weer 15% cash drag bij RoboCash. Ik ga het nu maar eens terughalen en ik parkeer het wel bij Grupeer, want dit gaat nergens over.
pi_189042462
Ik volg het hier niet dus misschien is onderstaande hier al voorbij gekomen.

Toevallig kwam ik een beoordeling van "onze" professor tegen mbt Mintos. https://www.linkedin.com/(...)dement-van-teeffelen
pi_189044429
Heeft iemand weleens leverage overwogen? Of toegepast? M.a.w. geld lenen om vervolgens te investeren in P2P? Als je het kunt betalen van je inkomen icm de lage rentestanden best het overwegen waard wellicht?
pi_189046124
Voor mij niet, risico met crowdfunding / p2p lending is toch aanzienlijk door het platformrisico, en dan heb ik geen trek in een 'double whammy' dat je zowel je geld kwijt bent als een schuld hebt staan, ook al is de rente daarop laag. Het is ook een beetje een harde grens om niet over te gaan. Enige uitzondering maak ik voor de hypotheek, omdat die gedekt is door een huis met inmiddels lage LTV. Niet bijlenen, maar ook niet noodzakelijk meer dan gebruikelijk aflossen.

Op papier is het natuurlijk goed te doen, maar dat is met veel vormen van leverage.

'Als je het kunt betalen van je inkomen' zou ik gewoon dat deel van het inkomen inzetten voor p2p. Je kunt immers ook je baan kwijt raken, en dan moet je ook maar weer hopen dat het geld snel genoeg terug komt uit de p2p leningen om je rekeningen te betalen (en als je daarvoor een spaarbuffer hebt zou ik die eerder inzetten dan geleend geld, maar liever geen van beide dus). Je moet je ook niet kapot staren op een +-10% rendement. Dat is best leuk, maar ook weer niet zoveel om je (diep) in de schulden voor te steken.
  vrijdag 20 september 2019 @ 22:30:03 #36
104963 ETA
European Travel Author
pi_189046679
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 20:34 schreef Jaco078 het volgende:
Heeft iemand weleens leverage overwogen? Of toegepast? M.a.w. geld lenen om vervolgens te investeren in P2P? Als je het kunt betalen van je inkomen icm de lage rentestanden best het overwegen waard wellicht?
Ja, ik heb het "doorgerekend". Je kan zonder veel moeite tot 75k lenen tegen 3,9%. Je bent wel verplicht af te lossen. Stel je leent ¤75k, dan betaal je ongeveer ¤750 per maand. Hiervan is grofweg ¤250 rente, ¤500 aan aflossing. Het gedeelte aflossing loopt op naar mate je meer aflost. Verwachte opbrengst bij 12% per jaar (rekent makkelijk) is ¤750 per maand. Kortom, de aflossing is je winst. Opzich niet gek, gratis ¤500 per maand. Over 10 jaar wordt dit gemiddeld is dit zelfs ¤625,- per maand. Je hoeft geen cent bij te leggen als je maandelijks de winst uitbetaald.

Dit is het makkelijke gedeelte, de vraag is of je het risico aan durft/kan. Zolang het goed gaat is het geen probleem, maar als het fout gaat zit je 10 jaar lang vast aan ¤750 per maand. Er zijn niet veel mensen die dat probleemloos kunnen doen. Nadeel is dat al je winst vast zit. Om de maandlasten op te brengen moet je al je winst laten staan.

Opzich geld lenen om te investeren is niet nieuws, genoeg mensen en bedrijven die het doen. Alleen moet je je afvragen is P2P de beste risico vs opbrengst ratio oplevert. Dit vind ik nog moeilijk om in te schatten.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_189048164
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 22:30 schreef ETA het volgende:

[..]

Ja, ik heb het "doorgerekend". Je kan zonder veel moeite tot 75k lenen tegen 3,9%. Je bent wel verplicht af te lossen. Stel je leent ¤75k, dan betaal je ongeveer ¤750 per maand. Hiervan is grofweg ¤250 rente, ¤500 aan aflossing. Het gedeelte aflossing loopt op naar mate je meer aflost. Verwachte opbrengst bij 12% per jaar (rekent makkelijk) is ¤750 per maand. Kortom, de aflossing is je winst. Opzich niet gek, gratis ¤500 per maand. Over 10 jaar wordt dit gemiddeld is dit zelfs ¤625,- per maand. Je hoeft geen cent bij te leggen als je maandelijks de winst uitbetaald.

Dit is het makkelijke gedeelte, de vraag is of je het risico aan durft/kan. Zolang het goed gaat is het geen probleem, maar als het fout gaat zit je 10 jaar lang vast aan ¤750 per maand. Er zijn niet veel mensen die dat probleemloos kunnen doen. Nadeel is dat al je winst vast zit. Om de maandlasten op te brengen moet je al je winst laten staan.

Opzich geld lenen om te investeren is niet nieuws, genoeg mensen en bedrijven die het doen. Alleen moet je je afvragen is P2P de beste risico vs opbrengst ratio oplevert. Dit vind ik nog moeilijk om in te schatten.
Ik heb de keuze gemaakt de studieschuld van mijn partner niet af te lossen maar het juist te beleggen bij mintos.
pi_189048235
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 23:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb de keuze gemaakt de studieschuld van mijn partner niet af te lossen maar het juist te beleggen bij mintos.
Je moet toch (naar draagkracht) aflossen?
pi_189048277
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 23:40 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Je moet toch (naar draagkracht) aflossen?
Ik doelde op de gehele schuld, niet op de verplichte betalingen.
pi_189048333
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 23:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik doelde op de gehele schuld, niet op de verplichte betalingen.
Dat doet niemand toch? Na 15 jaar (of ja, tegenwoordig na 35 jaar) wordt het restant toch kwijtgescholden.
pi_189048590
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 23:44 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dat doet niemand toch? Na 15 jaar (of ja, tegenwoordig na 35 jaar) wordt het restant toch kwijtgescholden.
Principieel sta ik daar anders in. Het verplichte bedrag komt overigens uit op volledige aflossing.

Maar op dit moment is extra aflossen niet opportuun en kies ik er voor dit elders te bewaren.
pi_189055599
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 20:34 schreef Jaco078 het volgende:
Heeft iemand weleens leverage overwogen? Of toegepast? M.a.w. geld lenen om vervolgens te investeren in P2P? Als je het kunt betalen van je inkomen icm de lage rentestanden best het overwegen waard wellicht?
Je kunt ook hier eens kijken: https://www.p2p-kredite.c(...)anzulegen-t6848.html
pi_189057175
Dat is best Duits
pi_189057339
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:33 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Dat is mooi, mijn laatste lening is van 15 september, terwijl er sinds die dag elke dag cashdrag bij komt, inmiddels al weer 12% dat staat te wachten. Waarschijnlijk zijn er gewoon te weinig leningen momenteel, iedere keer als ik het lening overzicht opvraag zijn er 0 leningen beschikbaar.
Zo juist is mijn inmiddels opgelopen 16% cash drag weer volledig geīnvesteerd in 22 nieuwe leningen :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Crowdfunder99 op 21-09-2019 18:40:46 ]
pi_189058063
10 hele procenten van de drag geherinvesteerd
pi_189059097
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 19:06 schreef investeerdertje het volgende:
10 hele procenten van de drag geherinvesteerd
Het begin is er :), misschien morgen de rest.

[ Bericht 3% gewijzigd door Crowdfunder99 op 21-09-2019 20:09:18 ]
pi_189066989
quote:
Thanks , zal m eens lezen deze week.
pi_189067885
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 15:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik investeer op 18.1%, ik heb er een boel valutarisico bij zitten wat in mijn voordeel is. De roebel staat nu erg hoog. Ik zou nu niet instappen.
Heeft iemand ervaring met beleggingen bij Mintos in Mexicaanse peseto (MXN) ? Ik zie leningen met 18%, en de MXN lijkt redelijk stabiel. Wel hoge provisie voor aan- / verkoop MXN, van 1,25%.
Ik had van het weekend meer dan 15% cash drag bij Mintos en leningen vanaf 12% waren schaars, had daar de balen van en heb 50¤ omgezet naar MXN en dat bedrag geīnvesteerd in een lening voor 30 dagen ā 18%. Of het lonend is, we gaan het zien.
pi_189068284
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 11:05 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Heeft iemand ervaring met beleggingen bij Mintos in Mexicaanse peseto (MXN) ? Ik zie leningen met 18%, en de MXN lijkt redelijk stabiel. Wel hoge provisie voor aan- / verkoop MXN, van 1,25%.
Ik had van het weekend meer dan 15% cash drag bij Mintos en leningen vanaf 12% waren schaars, had daar de balen van en heb 50¤ omgezet naar MXN en dat bedrag geīnvesteerd in een lening voor 30 dagen ā 18%. Of het lonend is, we gaan het zien.
Geen ervaring, maar bedankt voor de tip, ook even een probeerseltje (200 eur) aangezet met AutoInvest 17% - 20%, hoogstens 1 maand.
pi_189069332
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 11:05 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Heeft iemand ervaring met beleggingen bij Mintos in Mexicaanse peseto (MXN) ? Ik zie leningen met 18%, en de MXN lijkt redelijk stabiel. Wel hoge provisie voor aan- / verkoop MXN, van 1,25%.
Ik had van het weekend meer dan 15% cash drag bij Mintos en leningen vanaf 12% waren schaars, had daar de balen van en heb 50¤ omgezet naar MXN en dat bedrag geīnvesteerd in een lening voor 30 dagen ā 18%. Of het lonend is, we gaan het zien.
Vind je een variatie van 10% in het laatste jaar stabiel? Op langere termijn geeft de MXN ook meer terrein prijs dan dat ten opzichte van de EUR (zo'n 40% in de laatste 15 jaar). Dat kan natuurlijk veranderen, maar je neemt (net als bij andere valuta) wel degelijk een extra risico.

Verder wordt er minder in andere valuta gehandeld, dus je bent waarschijnlijk ook iets minder snel van je leningen af, als je wilt (met een redelijke discount lukt dat vast, maar ben je ook weer meer rendement kwijt natuurlijk). Er zijn ook minder originators, zodat spreiding beperkt is, en als er eentje weggaat van Mintos loop je ook ineens cashdrag risico (en de rentes in MXN kunnen ook dalen natuurlijk).

Cashdrag in vreemde valuta is extra vervelend, omdat je die alleen tegen die 1.25% kosten weer elders kan inzetten. Door totaal 2.5% kosten voor het heen en weer converteren staat je geld dus eigenlijk bijna een half jaar vast (obv een renteverschil van 6% met EUR). Met EUR kun je nog redelijk makkelijk het geld bij Mintos weghalen en (tijdelijk) elders onderbrengen.

Ik beschouw het ook als een experiment, maar inmiddels niet echt een nuttige strategie om meer rendement te halen ten opzichte van het risico dat je loopt. Als je speculeert op een stijging van de MXN kan het natuurlijk wel zinvol zijn, maar dan praat je meer over valutahandel dan p2p leningen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')