abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 juli 2019 @ 22:25:00 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187837218
Vorige topics:

FOT / Macro fotografie
FOT / Macro fotografie (deel 2)
FOT / Macro fotografie (deel 3)
FOT / Macro Fotografie (deel 4)
FOT / Macro Fotografie (deel 5)
FOT / Macro Fotografie (deel 6)
FOT / Macro Fotografie (deel 7)
FOT / Macro Fotografie (deel 8)
FOT / Macro Fotografie (deel 9)
FOT / Macrofotografie deel 10
FOT / Macrofotografie deel 11
FOT / Macrofotografie deel 12
FOT / Macrofotografie deeltje 13
FOT / Macro Fotografie deel 14
FOT / Macro Fotografie deel 15
FOT / Macro Fotografie deel 16
FOT / Macrofotografie deel 17
FOT / Macro fotografie deel 18
FOT / Macro fotografie deel 19
FOT / Macro fotografie deel 20
FOT / Macro fotografie deel 21
FOT / [CENTRAAL] Macrofotografie deel 22
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 23
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 24
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 27
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 29
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 30
FOT / [Centraal] Macrofotografie deel 34

Door met deeltje 35 *O*

Tussenringen, voorzetlenzen, korte lenzen, lange lenzen. In elk geval grote platen van kleine dingen.

Nu weer 299 keer spelen met hele grote lenzen en hele kleine onderwerpjes.

Game on ^O^

Nog even de laatste post uit het vorige deel

quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 22:12 schreef ToT het volgende:

[..]

Ziet er goed uit! :Y
@ die bol; mijn flitser is zo stug met het verzetten dat ik steeds bang ben dat er iets afbreekt! _O-
Wel goede tip van die omnibounce, alleen weet ik niet of die wel verkrijgbaar is voor mijn Godox.
Ik heb trouwens 2 draadloze flitsers en nog een heel simpele uit het analoge tijdperk. Als ik zou willen, kan ik een hele bak licht produceren! :P Ouderwetse flitser op de transmitter en dan de 2 draadloze flitsers van 2 zijkanten laten flitsen. (Hoewel ik niet denk dat ik die ouderwetse ooit ga gebruiken aangezien die andere 2 TTL zijn.)
Ook voor Godox is een omnibounce te koop. Even zoeken bij de opstuurchinees of op fleabay. Het zijn vaak niet de eerste hits maar aangezien ik zelfs al omnibounces heb voor flitsers die meer dan tien jaar voor de omnibounce op de markt kwamen moet het voor een jonge flitser best wel lukken.

Als er een ding is dat je voor macroflitsen niet nodig hebt is het hele dikke flitsen. Zo'n TTL-ding is gewoon veel makkelijker en je zal zien dat, wanneer je niet al te gek doet, je heeeeeel lang met een acculading kunt als je macro't.
Met de bol moet er trouwens wel aardig wat energie in, vooral ook omdat meer dan de helft van het licht daar naar toe gaat waar je onderwerp niet zit. Gebruilk je hem om ietsjes bij te verlichten, dan valt echter die energiebehoefte ook wel weer mee.
quote:
Ik zit er nog over te denken een ringflitser te nemen, zowel voor macro-werk als voor portretten omdat dat van die leuke kringetjes in de ogen kan geven. :P (Stuk beter dan een rechthoekige flits in de ogen)
Alleen zie ik met de meeste voorbeelden ervan wel dat de gezichten erg hard belicht zijn.
Voor portretjes is een macro-ringflits ten ene male te klein. Daarvoor moet je een grotere ring hebben, bij voorkeur groter dan het hoofd dat je fotografeert.
Kun je trouwens op Arieexpress of zo ook hele leuke alternatieven voor vinden waar je je TTL-flitser in frummelt en je die omsmurft tot een ringflits van formaat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 juli 2019 @ 22:34:36 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187837430
Afgelopen weekend weinig insecten maar gelukkig heb ik nog een backlog waar ik aardig mee voort kan ook al zou er nu een lange winter invallen.

Een gewone oeverlibel in een qua licht wel apart hoekje waar het tegelijk licht en donker was 8)7

Met de Sigma 70-300mm op de A77-1

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Andere oeverlibel op net zo'n maf plekje
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

En dan heel voorzichtig dichterbij tot je lens die beruchte tik geeft die aangeeft dat je er echt niet dichter bij kunt
in de tijd die ik daarvoor nodig had vloog de libel zeker vier keer weg en kwam ook vier keer weer terug
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 10 juli 2019 @ 09:06:54 #3
74056 crew  ToT
pi_187841823
Thx voor de tips! ^O^
Ja energie maakt niet zo veel uit; mjn flitser heeft een sterke oplaadbare accu. :)
Dat omsmurfen van je flitser heb ik idd ook op eBay gevonden.
Ik check voor zo'n omnibounce! ^O^ Alleen zie ik geen "putjes" op mijn flitser war het op vast zou kunnen klikken.
Op eBay zie ik er in ieder geval nog niks voor. (Godox V860II)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 10 juli 2019 @ 12:43:22 #4
74056 crew  ToT
pi_187844764
Gisteren een paar keer in m'n lip gestoken door een kutinsect! :( Helemaal opgezwollen en ik voel me ook wat ziek er door.

Nu toch maar ff veilig wat foto's in eigen tuin gemaakt, deze keer met een andere diffuser. (Beetje een soort sok.)





  woensdag 10 juli 2019 @ 12:45:20 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187844789
Mooie reeks, zeg :o.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 10 juli 2019 @ 13:02:18 #6
74056 crew  ToT
pi_187845032
Oh en nog een vlindertje die er wat misselijk uit ziet.





  woensdag 10 juli 2019 @ 20:29:19 #7
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187851676
Gister was het lekker weer en aangezien ik toch redelijk in de buurt van Kijkduin moest zijn had ik mijn rugzak mee met daarin de M50 en de 100mm Macro op adapter. De 28mm Macro had ik ook nog bij me maar die heb ik niet gebruikt.

Eenmaal in de duinen aanbeland zaten er redelijk wat vlindertjes. Voornamelijk wat kleinere vlindertjes die ik nog niet eerder had opgemerkt; Oranje zandoogjes. Erg fraaie (en niet misselijk uitziende ;) ) maar ietwat nerveuze vlindertjes die liefst hun vleugels dicht houden:
Oranje zandoogje (Pyronia tithonus) by Ed Rendum, on Flickr

Maar soms heb je wat geluk:
Oranje zandoogje (Pyronia tithonus) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten ook redelijk wat Zandroofvliegen, die meestal wegvlogen wanneer ik in de buurt kwam. Meestal, maar gelukkig niet altijd:
Zandroofvlieg (Philonicus albiceps) by Ed Rendum, on Flickr
Zandroofvlieg (Philonicus albiceps) by Ed Rendum, on Flickr

Om bij de roofvliegen te blijven; deze fraaie Zandviltvlieg landde vlakbij en besloot even te poseren voor wat foto's:
Zandviltvlieg (Acrosathe annulata) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten hier en daar ook nog wat groene kevers met een bruin schild, deze Kleine julikever liet zich fotograferen:
Kleine julikever (Anomala dubia) by Ed Rendum, on Flickr

Een fraai vliegje met een wat aparte naam is de Duinvilla, uit de familie van de Wolzwevers:
Duinvilla (Villa modesta) by Ed Rendum, on Flickr

Voor al het bovenstaande geldt: doorklikken naar Flickr voor de volle resolutie. Ik heb nog een berg foto's op de backlog staan van gister, dus later deze week meer :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 10 juli 2019 @ 21:05:45 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187852453
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juli 2019 12:43 schreef ToT het volgende:
Gisteren een paar keer in m'n lip gestoken door een kutinsect! :( Helemaal opgezwollen en ik voel me ook wat ziek er door.

Nu toch maar ff veilig wat foto's in eigen tuin gemaakt, deze keer met een andere diffuser. (Beetje een soort sok.)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat flitst best wel aardig weg zo :Y

Vooral ook zonder dat het van die uitgesproken flitsopnamen worden ^O^ ^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 20:29 schreef EdRendum het volgende:
Gister was het lekker weer en aangezien ik toch redelijk in de buurt van Kijkduin moest zijn had ik mijn rugzak mee met daarin de M50 en de 100mm Macro op adapter. De 28mm Macro had ik ook nog bij me maar die heb ik niet gebruikt.

Eenmaal in de duinen aanbeland zaten er redelijk wat vlindertjes. Voornamelijk wat kleinere vlindertjes die ik nog niet eerder had opgemerkt; Oranje zandoogjes. Erg fraaie (en niet misselijk uitziende ;) ) maar ietwat nerveuze vlindertjes die liefst hun vleugels dicht houden:
[ link | afbeelding ]Oranje zandoogje (Pyronia tithonus) by Ed Rendum, on Flickr

Maar soms heb je wat geluk:
[ link | afbeelding ]Oranje zandoogje (Pyronia tithonus) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten ook redelijk wat Zandroofvliegen, die meestal wegvlogen wanneer ik in de buurt kwam. Meestal, maar gelukkig niet altijd:
[ link | afbeelding ]Zandroofvlieg (Philonicus albiceps) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Zandroofvlieg (Philonicus albiceps) by Ed Rendum, on Flickr

Om bij de roofvliegen te blijven; deze fraaie Zandviltvlieg landde vlakbij en besloot even te poseren voor wat foto's:
[ link | afbeelding ]Zandviltvlieg (Acrosathe annulata) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten hier en daar ook nog wat groene kevers met een bruin schild, deze Kleine julikever liet zich fotograferen:
[ link | afbeelding ]Kleine julikever (Anomala dubia) by Ed Rendum, on Flickr

Een fraai vliegje met een wat aparte naam is de Duinvilla, uit de familie van de Wolzwevers:
[ link | afbeelding ]Duinvilla (Villa modesta) by Ed Rendum, on Flickr

Voor al het bovenstaande geldt: doorklikken naar Flickr voor de volle resolutie. Ik heb nog een berg foto's op de backlog staan van gister, dus later deze week meer :)
Goeie opbrengst. Als we hier in Flevo'tjesland iets missen qua insecten dan zijn het roofvliegen, ik moet er echt voor de Veluwe op. Maar wat niet is kan nog komen.

Normaal pak ik ze in de Waterleidingduinen of in de Weerribben, vorige week ergens, toen het nog warm was pakte ik er eentje in het Harderbos. Een groot dikkopje

Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

En ook een oranje zandoogje dat dan weer wél een normale verschijning is

Maniola jurtina by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 10 juli 2019 @ 21:15:37 #9
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187852707
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 21:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat flitst best wel aardig weg zo :Y

Vooral ook zonder dat het van die uitgesproken flitsopnamen worden ^O^ ^O^
[..]

Goeie opbrengst. Als we hier in Flevo'tjesland iets missen qua insecten dan zijn het roofvliegen, ik moet er echt voor de Veluwe op. Maar wat niet is kan nog komen.

Normaal pak ik ze in de Waterleidingduinen of in de Weerribben, vorige week ergens, toen het nog warm was pakte ik er eentje in het Harderbos. Een groot dikkopje

[ link | afbeelding ]Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

En ook een oranje zandoogje dat dan weer wél een normale verschijning is

[ link | afbeelding ]Maniola jurtina by Ouwesok, on Flickr
Dikkopjes heb ik hier dit jaar helaas nog niet gezien. Jouw Oranje zandoogje is een Bruin zandoogje, bij de weg ;) Oranje zandoogjes hebben 2 witte stippen in de zwarte vlekken :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 10 juli 2019 @ 21:21:29 #10
74056 crew  ToT
pi_187852857
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 21:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat flitst best wel aardig weg zo :Y

Vooral ook zonder dat het van die uitgesproken flitsopnamen worden ^O^ ^O^
Ja eerst was het licht echt te hard, dus toen slingerde ik de aperture maar naar F/11. :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 13 juli 2019 @ 12:38:35 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187898064
Keertje wat anders dan. In de Waterleidingduinen zet ik de Sigma 5.6/180mm AF met het adapter op de A7. Kijken hoe dat uitpakt.

Het was toen nog behoorlijk warrum dus waren de insecten nogal schuw en vooral dan merk je dat je er met een fullframe-camera behoorlijk dichter op moet dan met de kleinere sensoren. Rustig opbouwen dus, eerst met dingen die bij voorkeur (nog) niet kunnen vliegen.

Gelukkig waren de snoeiploegen voor het Sintjacobskruiskruid goed vertegenwoordigd
Tyria jacobaeae by Ouwesok, on Flickr

Om even te illustreren hoe een jeugdfoto kan afwijken van het doelinsect doe ik er even een recente sintjacobsvlinder bij. Verwonderlijk daarbij is dat die vlinder in zijn vliegtijd vrij lastig te vinden is terwijl je die rupsen werkelijk overal ziet.

Tyria jacobaeae by Ouwesok, on Flickr

Sintjacobskruiskruid is naast vrij giftig ook een goeie voedingsbron voor insecten, tientallen soorten hebben hem hoog op het menu staan en je kunt je daar waar het plantje overheerst ook prima vermaken met een macrolens, er zit altijd wel iets op. Zo'n clubje rupsen vreet overigens die plant inclusief stengel binnen ongeveer een dag op.

Verder met de A7 en 180mm. Kort na de rupsen meldde zich een vlinder, een bruin blauwtje. Erg schuw, dus dichterbij dan dit zet er zelfs met de lange macro niet in

Aricia agestis by Ouwesok, on Flickr

Soms zit je met een 180mm met een uitdaginkje. Door zijn werkafstanden kun je hem niet zo makkelijk tussen de planten laten zakken als een 90 of nog korter. Dan maar ietsjes van boven

Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr

Een viervlek in de duinstruiken
Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Opvallend aan de viervlekken in de duinen was dat ze veel schuwer zijn dan die in pakweg de Weerribben waar het een van de makkelijkste soorten is om dichtbij te komen

en een vroege glazenmaker
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_187924795
Weinig licht vandaag,

Wel wespen en tuinmeubelen die het bouwmateriaal leveren voor hun nesten.


#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 14 juli 2019 @ 23:37:06 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187927937
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 20:39 schreef Clayton1 het volgende:
Weinig licht vandaag,

Wel wespen en tuinmeubelen die het bouwmateriaal leveren voor hun nesten.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op zich een goed teken dat de wespen bouwactiviteiten vertonen. Wordt het misschien nóg een keer zomer.

Vandaag een gevalletje had-nou-je105 meegenomen 8)7

Ik verwachtte weinig insecten en liet hem thuis om wat andere lenzen uit te laten, zitten er van die makkelijke zweefvliegen waar zo'n snelle macro wel raad mee weet.
Nu moest ik het doen met de A6000, de Sony 55-210 en een eindje croppen

Zweefvlieg by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 15 juli 2019 @ 08:34:10 #14
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187930087
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 23:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Op zich een goed teken dat de wespen bouwactiviteiten vertonen. Wordt het misschien nóg een keer zomer.

Vandaag een gevalletje had-nou-je105 meegenomen 8)7

Ik verwachtte weinig insecten en liet hem thuis om wat andere lenzen uit te laten, zitten er van die makkelijke zweefvliegen waar zo'n snelle macro wel raad mee weet.
Nu moest ik het doen met de A6000, de Sony 55-210 en een eindje croppen

[ link | afbeelding ]Zweefvlieg by Ouwesok, on Flickr
Snorzweefvliegjes zijn altijd leuk :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 17 juli 2019 @ 19:59:41 #15
74056 crew  ToT
pi_187973609






Was weer ff wat haastwerk (had weer een afspraak waar ik naar toe onderweg was), maar deze vond ik wel aardig. :)
  woensdag 17 juli 2019 @ 22:56:22 #16
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_187978139
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:59 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Was weer ff wat haastwerk (had weer een afspraak waar ik naar toe onderweg was), maar deze vond ik wel aardig. :)
Best aardig idd ;)
Die bruine juffer vind ik de mooiste, lekker veel detail in dat koppie :)

Nog wat foto's van vorige week dan maar. De sprinkhanen zaten wat verstopt in het gras, maar met een beetje handig croppen kan je er een leuk portretje van maken zonder dat er grassprieten in de weg zitten:
Ratelaar (Chorthippus biguttulus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze viel haast niet op:
Snortikker (Chorthippus mollis) by Ed Rendum, on Flickr

Fraaie kleur:
Snortikker (Chorthippus mollis) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten ook een aantal bijenwolven, waarvan ik er eentje kon fotograferen:
Bijenwolf (Philanthus triangulum) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 juli 2019 @ 23:10:01 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188047886
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 22:56 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Best aardig idd ;)
Die bruine juffer vind ik de mooiste, lekker veel detail in dat koppie :)

Nog wat foto's van vorige week dan maar. De sprinkhanen zaten wat verstopt in het gras, maar met een beetje handig croppen kan je er een leuk portretje van maken zonder dat er grassprieten in de weg zitten:
[ link | afbeelding ]Ratelaar (Chorthippus biguttulus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze viel haast niet op:
[ link | afbeelding ]Snortikker (Chorthippus mollis) by Ed Rendum, on Flickr

Fraaie kleur:
[ link | afbeelding ]Snortikker (Chorthippus mollis) by Ed Rendum, on Flickr

Er zaten ook een aantal bijenwolven, waarvan ik er eentje kon fotograferen:
[ link | afbeelding ]Bijenwolf (Philanthus triangulum) by Ed Rendum, on Flickr
Wel leuk dat je daar op een paar na die we ook hier hebben een totaal ander aanbod aan insecten hebt :Y

Niet mijn beste opname maar bij deze kreeg ik maar één kans. Het is geen insect-pride of zo maar erythrisme, een erfelijke aandoening bij bruine sprinkhanen die een deel van hun pigment missen en daardeur in plaats van bruin of groen knalroze zijn.
eerst denk je dat je belazerd wordt als je er een ziet

Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 22 juli 2019 @ 19:41:39 #18
74056 crew  ToT
pi_188060627
Ff wandelingetje van 10 minuten gedaan. Hier net om de hoek bij een klein waterpoeltje heb je redelijk wat insecten en vogels zitten. Misschien maar eens vaker naar toe gaan! :)

De vangst van vandaag:

Deze keer zonder flits en F4.5 terwijl ik het normaal voor macro's meestal F9 of F11 of zo doe.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 juli 2019 @ 22:21:45 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188064066
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2019 19:41 schreef ToT het volgende:
Ff wandelingetje van 10 minuten gedaan. Hier net om de hoek bij een klein waterpoeltje heb je redelijk wat insecten en vogels zitten. Misschien maar eens vaker naar toe gaan! :)

De vangst van vandaag:
[ afbeelding ]
Deze keer zonder flits en F4.5 terwijl ik het normaal voor macro's meestal F9 of F11 of zo doe.
Fraai beestje :Y En natuurlijk altijd handig om een stek dicht bij huis te hebben.

Gisteren in het Woldlakebos ook andere insecten dan de libellen, waaronder deze bosrandroofvlieg

Neoitamus cyanurus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 22 juli 2019 @ 22:50:10 #20
74056 crew  ToT
pi_188064645
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 22:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Fraai beestje :Y En natuurlijk altijd handig om een stek dicht bij huis te hebben.

Gisteren in het Woldlakebos ook andere insecten dan de libellen, waaronder deze bosrandroofvlieg

[ link | afbeelding ]Neoitamus cyanurus by Ouwesok, on Flickr
:D Exact diezelfde had ik net ook gefotografeerd, maar het blaadje waar-ie op zat bewoog erg in de wind en de foto's zijn niet erg scherp geworden. Toen ik de flitser wilde gebruiken, kreeg ik een telefoontje en moest gaan. :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 juli 2019 @ 00:59:16 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188066867
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2019 22:50 schreef ToT het volgende:

[..]

:D Exact diezelfde had ik net ook gefotografeerd, maar het blaadje waar-ie op zat bewoog erg in de wind en de foto's zijn niet erg scherp geworden. Toen ik de flitser wilde gebruiken, kreeg ik een telefoontje en moest gaan. :P
Zondagmiddag had ik ook nogal wat last met de harde wind, het riet lag soms compleet plat en het viel me uiteindelijk mee dat ik nog behoorllijk wat goeie opnamen heb weten te maken.

Meestal kijk ik in de aanloop van een weekend al op waarneming.nl wat er in het gebied van mijn keuze allemaal al is gezien. Handig voor je materiaalplanning.
Deze keer zag ik dat er wespspinnen waren gezien in het Woldlakebos, ofwel het sein om iets kleins en gemeens mee te nemen dat makkelijk tussen het gras kan bewegen, met een 180mm kun je vaak niet bij een wespspin.
Samenvatting : A58 met Minolta 3.5/50mm macro.

Al vrij snel had ik er een in het vizier. Scherm uitklappen en afzakken in het gras tot iets onder de spin. AF zijn werk laten doen en afvuren.

Argiope bruennich by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 23 juli 2019 @ 07:39:05 #22
74056 crew  ToT
pi_188068119
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 00:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zondagmiddag had ik ook nogal wat last met de harde wind, het riet lag soms compleet plat en het viel me uiteindelijk mee dat ik nog behoorllijk wat goeie opnamen heb weten te maken.

Meestal kijk ik in de aanloop van een weekend al op waarneming.nl wat er in het gebied van mijn keuze allemaal al is gezien. Handig voor je materiaalplanning.
Deze keer zag ik dat er wespspinnen waren gezien in het Woldlakebos, ofwel het sein om iets kleins en gemeens mee te nemen dat makkelijk tussen het gras kan bewegen, met een 180mm kun je vaak niet bij een wespspin.
Samenvatting : A58 met Minolta 3.5/50mm macro.

Al vrij snel had ik er een in het vizier. Scherm uitklappen en afzakken in het gras tot iets onder de spin. AF zijn werk laten doen en afvuren.

[ link | afbeelding ]Argiope bruennich by Ouwesok, on Flickr
Ow cool! Van deze soort heb ik ook meerdere foto's gemaakt, maar dat was in Frankrijk en wat Aziatische landen. :)
  dinsdag 23 juli 2019 @ 19:21:56 #23
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_188078496
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 00:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zondagmiddag had ik ook nogal wat last met de harde wind, het riet lag soms compleet plat en het viel me uiteindelijk mee dat ik nog behoorllijk wat goeie opnamen heb weten te maken.

Meestal kijk ik in de aanloop van een weekend al op waarneming.nl wat er in het gebied van mijn keuze allemaal al is gezien. Handig voor je materiaalplanning.
Deze keer zag ik dat er wespspinnen waren gezien in het Woldlakebos, ofwel het sein om iets kleins en gemeens mee te nemen dat makkelijk tussen het gras kan bewegen, met een 180mm kun je vaak niet bij een wespspin.
Samenvatting : A58 met Minolta 3.5/50mm macro.

Al vrij snel had ik er een in het vizier. Scherm uitklappen en afzakken in het gras tot iets onder de spin. AF zijn werk laten doen en afvuren.

[ link | afbeelding ]Argiope bruennich by Ouwesok, on Flickr
Die spin staat er weer strak op! :Y

Ik betwijfel of mijn favoriete veldje ook op waarneming.nl staat. ;) Gelukkig weet ik wel zo'n beetje wat ik kan verwachten, dus afgelopen zondag was het weer de beurt voor de 750D met de 100mm Macro. Er zaten redelijk wat vlinders, waarvan de Eikenpage toch wel een hoogtepuntje was:
Eikenpage (Favonius quercus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik heb nog 5 andere vlindersoorten gefotografeerd, maar die moet ik nog ff door DPP4 heen halen.

Nog wat andere beestjes:
Slanke Diksprietblindwants (Heterotoma planicornis) by Ed Rendum, on Flickr
Gewone pantserjuffer (Lestes sponsa) by Ed Rendum, on Flickr

Wat dichterbij:
Gewone pantserjuffer (Lestes sponsa) by Ed Rendum, on Flickr

En een Langlijfje om deze post af te sluiten:
Graslanglijfje (Sphaerophoria taeniata) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 juli 2019 @ 22:52:08 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188084056
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 19:21 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Die spin staat er weer strak op! :Y

Ik betwijfel of mijn favoriete veldje ook op waarneming.nl staat. ;) Gelukkig weet ik wel zo'n beetje wat ik kan verwachten, dus afgelopen zondag was het weer de beurt voor de 750D met de 100mm Macro. Er zaten redelijk wat vlinders, waarvan de Eikenpage toch wel een hoogtepuntje was:
[ link | afbeelding ]Eikenpage (Favonius quercus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik heb nog 5 andere vlindersoorten gefotografeerd, maar die moet ik nog ff door DPP4 heen halen.

Nog wat andere beestjes:
[ link | afbeelding ]Slanke Diksprietblindwants (Heterotoma planicornis) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Gewone pantserjuffer (Lestes sponsa) by Ed Rendum, on Flickr

Wat dichterbij:
[ link | afbeelding ]Gewone pantserjuffer (Lestes sponsa) by Ed Rendum, on Flickr

En een Langlijfje om deze post af te sluiten:
[ link | afbeelding ]Graslanglijfje (Sphaerophoria taeniata) by Ed Rendum, on Flickr
Goeie oogst :Y Zo'n veldje dat je zelden in de steek laat.

In Flevo'tjesland hoor je momenteel overal sabelsprinkhanen sjirpen en dat kunnen ze bijzonder luid. Wat ze ook goed kunnen is verborgen blijven. Slechts zelden krijg je ze hier voor je lens. Wordt straks in de nazomer meestal beter.

In het Woldlakebos lopen de sabelsprinkhanen wat achter met hun cammo-skills en daar zijn ze dus wat makkelijker te fotograferen.
Alleen deze deed een vrij vuchteloze poging zich aan de camera te onttrekken.

How not to be seen by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 juli 2019 @ 21:33:40 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188101731
Afgelopen zondag weinig vlinders in het Woldlakebos. Had iets te maken met de buien van de dagen ervoor.
Wat ik wél schoot met de EOS80D en de Sigma 3.5/180mm

Een Koevinkje
Aphantopus hyperantus by Ouwesok, on Flickr

Een groot dikkopje
Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

En twee dagpauwogen die zo aan de kleuren en algehele staat te zien nog behoorlijk vers waren.
Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Aglais io by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 24 juli 2019 @ 23:44:17 #26
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_188104234
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 22:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Goeie oogst :Y Zo'n veldje dat je zelden in de steek laat.

In Flevo'tjesland hoor je momenteel overal sabelsprinkhanen sjirpen en dat kunnen ze bijzonder luid. Wat ze ook goed kunnen is verborgen blijven. Slechts zelden krijg je ze hier voor je lens. Wordt straks in de nazomer meestal beter.

In het Woldlakebos lopen de sabelsprinkhanen wat achter met hun cammo-skills en daar zijn ze dus wat makkelijker te fotograferen.
Alleen deze deed een vrij vuchteloze poging zich aan de camera te onttrekken.

[ link | afbeelding ]How not to be seen by Ouwesok, on Flickr
Ja, al valt de kwantiteit tegenwoordig wat tegen, er is meestal wel iets te vinden daar. Al is het maar een Prachtwapenvliegje of een langlijfje. Afgelopen zondag was wel erg divers, moet ik zeggen :)

Ik trof ook een flinke sabelsprinkhaan aan, die iets beter was in verstoppen:
Grote Groene Sabelsprinkhaan (Tettigonia viridissima) by Ed Rendum, on Flickr

Toen hij iets verder was geslopen (liep als een soort wandelende tak door de bramenstruik) kon ik vanaf de zijkant nog een fotootje schieten:
Grote Groene Sabelsprinkhaan (Tettigonia viridissima) by Ed Rendum, on Flickr

Die vlinders van je staan er ook weer goed op :Y
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 juli 2019 @ 16:38:31 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188156174
Nog meer sprinkhanen uit de Weerribben waar ze het je wel erg makkelijk maken.

Eerst maar eens een gewoon spitskopje in een jeugdige veriant
Conocephalus dorsalis by Ouwesok, on Flickr

En dan die grote sabelsprinkhanen die je hier in Flevo'tjesland zowat niet kunt benaderen en in de Weerribben weer heel eenvoudig.

Eerst eens met de EOS en de 180mm
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Vervolgens doe ik een poging met de A58 en de Minolta 3.5/50mm waarmee je er erg dicht bij moet. Bij voorzichtig naderen draait de sprinkhaan zich af. Het beste werkt dus de snelle aanval, camera in positie brengen, focussen en afvuren. Met wat oefening kun je het plaatje hebben nog voor de sprinkhaan reageert.

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Andere sprinkhaan
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Opvallend als je de 50 naast een 180 gebruikt is dat er weliswaar verschil in de plaatjes zit maar dat het niet die enorme verschillen zijn die je zou verwachten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 28 juli 2019 @ 21:08:19 #28
74056 crew  ToT
pi_188178607
Ik heb weer wat aardige plaatjes. Die komen morgen! :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 29 juli 2019 @ 10:33:39 #29
74056 crew  ToT
pi_188185184

Even een keer wat anders dan een insect: een zeepbel! :P









  maandag 29 juli 2019 @ 21:18:14 #30
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_188194853
quote:
2s.gif Op maandag 29 juli 2019 10:33 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Even een keer wat anders dan een insect: een zeepbel! :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooie foto's. Die zeepbel is wel grappig, met de reflectie van de lucht erin. Mijn favoriet is die gewone viltvlieg die er redelijk afgesleten uitziet :)

Ik denk dat we de komende dagen nog wel meer Distelvlinders gaan zien. Ik zag wat foto's van de vlinderstruik bij moeders in de tuin en daar zaten een stuk of 20 Distelvlinders in. Die plant heeft nog nooit zoveel vlinders in 1 dag gezien :)

Van vorige week zondag had ik nog een paar fotootjes:
Boomblauwtje (Celastrina argiolus) by Ed Rendum, on Flickr

Atalanta (Vanessa atalanta) by Ed Rendum, on Flickr

Menuetzweefvlieg (Syritta pipiens) by Ed Rendum, on Flickr

Gear: EOS 750D met EF 100mm f2.8L Macro IS USM
Doorklikken naar Flickr voor volledige resolutie.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 29 juli 2019 @ 21:37:42 #31
74056 crew  ToT
pi_188195218
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 21:18 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Mooie foto's. Die zeepbel is wel grappig, met de reflectie van de lucht erin. Mijn favoriet is die gewone viltvlieg die er redelijk afgesleten uitziet :)

Ik denk dat we de komende dagen nog wel meer Distelvlinders gaan zien. Ik zag wat foto's van de vlinderstruik bij moeders in de tuin en daar zaten een stuk of 20 Distelvlinders in. Die plant heeft nog nooit zoveel vlinders in 1 dag gezien :)

Van vorige week zondag had ik nog een paar fotootjes:
[ link | afbeelding ]Boomblauwtje (Celastrina argiolus) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Atalanta (Vanessa atalanta) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Menuetzweefvlieg (Syritta pipiens) by Ed Rendum, on Flickr

Gear: EOS 750D met EF 100mm f2.8L Macro IS USM
Doorklikken naar Flickr voor volledige resolutie.
Ah, viltvlieg, weer wat geleerd! ^O^ Thx!
Ja dat-ie er een beetje opgebruikt uit zag merkte ik al wel op idd! :D
Mooie foto van die atalanta. :)
Zo eentje vloog er hier vandaag ook rond in de tuin. Zo gek vaak zie ik ze hier niet, het zijn vooral dagpauwogen en kleine vosjes en zo af en toe een verdwaald koolwitje.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 juli 2019 @ 22:16:00 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188196233
Zaterdag nauwelijks vogels te zien op het Oostvaardersveld en daarom maar kijken of er iets in de struiken of het riet zit waarmee ik me kan vermaken.

Met de EOS80D en de Tamron 150-600mm

Gewone Oeverlibel met lichte gebruikssporen
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Steenrode heidelibel
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

En een platbuik die nog wel erg laat op pad is en er nog best wel goed uitziet ook
Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 29 juli 2019 @ 22:24:29 #33
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_188196444
quote:
2s.gif Op maandag 29 juli 2019 21:37 schreef ToT het volgende:

[..]

Ah, viltvlieg, weer wat geleerd! ^O^ Thx!
Ja dat-ie er een beetje opgebruikt uit zag merkte ik al wel op idd! :D
Mooie foto van die atalanta. :)
Zo eentje vloog er hier vandaag ook rond in de tuin. Zo gek vaak zie ik ze hier niet, het zijn vooral dagpauwogen en kleine vosjes en zo af en toe een verdwaald koolwitje.
Thanks, die Atalanta was een vrij vriendelijke en niet te beroerd om te poseren en pro-actief mee te werken. Hij/zij (ik weet het verschil niet te zien) deed netjes de vleugels dicht toen ik zijwaarts ging staan, in de hoop een foto van de dichte vleugels te kunnen maken :)
Sowieso zijn dat imho de makkelijkste vlinders om te fotograferen. Ze zijn redelijk 'honkvast' qua plekken waar ze opwarmen en als ze niet op de grond zitten dan willen ze vaak nog wel blijven zitten als je ze niet te snel benadert.

Het is hier, relatief gezien, best een goed vlinderjaar. Zeker qua diversiteit. Ik heb al meerdere boomblauwtjes gezien, redelijk wat distelvlinders, Kleine en Geaderde witjes, Zandoogjes (Bonte, Oranje en Bruine), een Eikenpage en wat er voorbij kwam flitsen en ik niet zo snel kon determineren ;)

@Ouwesok: fraaie libellen! :Y

Edit: Nog wat beestjes van vorige week zondag:
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr

Woeste sluipvlieg (Tachina fera) by Ed Rendum, on Flickr
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 29 juli 2019 @ 22:27:58 #34
74056 crew  ToT
pi_188196521
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:16 schreef Ouwesok het volgende:
Zaterdag nauwelijks vogels te zien op het Oostvaardersveld en daarom maar kijken of er iets in de struiken of het riet zit waarmee ik me kan vermaken.

Met de EOS80D en de Tamron 150-600mm

Gewone Oeverlibel met lichte gebruikssporen
[ link | afbeelding ]Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Steenrode heidelibel
[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

En een platbuik die nog wel erg laat op pad is en er nog best wel goed uitziet ook
[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula Depressa by Ouwesok, on Flickr
Haha, cool! Ik gebruik mijn Tamron 150-600 G2 ook soms voor macro-werk als ik er op uit trek om vogels te schieten. Als ik dan een libelle tegenkom; klik!
Voor kleinere insecten vind ik 'm alleen weer minder geschikt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 juli 2019 @ 23:18:42 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188197549
quote:
2s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:27 schreef ToT het volgende:

[..]

Haha, cool! Ik gebruik mijn Tamron 150-600 G2 ook soms voor macro-werk als ik er op uit trek om vogels te schieten. Als ik dan een libelle tegenkom; klik!
Voor kleinere insecten vind ik 'm alleen weer minder geschikt.
Klopt. Vanaf ongeveer middenmaatje libellen en grote vlinders zijn er prima mee te doen. Voor bijvoorbeeld een zwarte heidelibel of een Kempense heidelibel gaat ie net niet close genoeg.
Misschien eens een tussenring erachter proberen, kijken wat ie dan doet.

Afgelopen zaterdag was de dikke Tammy overigens bijzonder praktisch. Met ruim 32o op het Oostvaardersveld waren de libellen op zijn zachtst gezegd nogal lastig te benaderen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 juli 2019 @ 08:36:42 #36
74056 crew  ToT
pi_188199987
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klopt. Vanaf ongeveer middenmaatje libellen en grote vlinders zijn er prima mee te doen. Voor bijvoorbeeld een zwarte heidelibel of een Kempense heidelibel gaat ie net niet close genoeg.
Misschien eens een tussenring erachter proberen, kijken wat ie dan doet.

Afgelopen zaterdag was de dikke Tammy overigens bijzonder praktisch. Met ruim 32o op het Oostvaardersveld waren de libellen op zijn zachtst gezegd nogal lastig te benaderen.
Ah, bij hogere temperaturen zijn ze wat nerveuzer? Ja die indruk had ik laatst ook al! :Y
@ tussenring; de Tammy heeft al zo'n klein diafragma, maar aan de andere kant heb je nu overdag bakken licht en de meeste moderne camera's hebben heel hoge iso-waardes waar je mee kunt werken natuurlijk. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 juli 2019 @ 19:06:36 #37
74056 crew  ToT
pi_188208337
Weer wat foto's gemaakt, deze keer ook met de Tamron 150-600 maar deze keer vallen de resultaten me tegen.
Met de Sigma 150 2.8 heb ik deze keer wel foto's gemaakt die beter zijn dan wat ik normaal maak. :) (Ik moet gewoon durven hogere iso-waardes te gebruiken.)
Ik upload ze morgen wel ff, maar even vooraf een vraagje; hebben libellen een gigantisch grote muil? :?
  dinsdag 30 juli 2019 @ 21:42:24 #38
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_188212217
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 19:06 schreef ToT het volgende:
Weer wat foto's gemaakt, deze keer ook met de Tamron 150-600 maar deze keer vallen de resultaten me tegen.
Met de Sigma 150 2.8 heb ik deze keer wel foto's gemaakt die beter zijn dan wat ik normaal maak. :) (Ik moet gewoon durven hogere iso-waardes te gebruiken.)
Ik upload ze morgen wel ff, maar even vooraf een vraagje; hebben libellen een gigantisch grote muil? :?
Die bakkes van ze is op zich behoorlijk groot en kan ook redelijk ver open, ja :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 juli 2019 @ 21:51:21 #39
74056 crew  ToT
pi_188212474
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 21:42 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Die bakkes van ze is op zich behoorlijk groot en kan ook redelijk ver open, ja :)
Ja ik zit 2 foto's te bekijken die ik vlak na elkaar heb gemaakt en op de ene zit-ie je met van die lieflijke kijkers aan te kijken en op de andere staat ineens een muil open waar The Predator echt zwaar jaloers op zou worden! :o
  dinsdag 30 juli 2019 @ 23:41:15 #40
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_188214883
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 21:51 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja ik zit 2 foto's te bekijken die ik vlak na elkaar heb gemaakt en op de ene zit-ie je met van die lieflijke kijkers aan te kijken en op de andere staat ineens een muil open waar The Predator echt zwaar jaloers op zou worden! :o
_O-
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 11:51:19 #41
74056 crew  ToT
pi_188219588
Kwalitatief vind ik deze niet zo goed, maar deze pose vond ik wel vrij apart en de schaduw vond ik ook wel mooi:


De libelle met de monstermuil:


Toch ineens meerdere atalanta's in mijn tuin:


Deze vond ik ook nog wel aardig:


En tot slot een nogal uit de kluiten gewassen libelle die ik regelmatig tegenkom als ik naar een bepaald park ga:
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 augustus 2019 @ 00:42:59 #42
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188229857
Vaak probeer ik voordat ik naar mijn insectengebiedjes ga eerst even thuis mijn ogen op te warmen door even met de Olympus E-PL1 op vliegen te gaan jagen in de tuin.
Recept is vrij simpel. Op de Oly staat een lens die wat afwijkt van wat ik in het veld gebruik en daar ga ik dan een kwartiertje mee los op de in de tuin aanwezige vliegen.
Meestal pak ik de Zuiko 3.5/35mm Macro omdat ik daarmee zowat bovenop die vliegen moet kruipen. Idee erachter is dat als ik in het veld met de 105mm of de 180mm aan de slag ga ik gevoelsmatig nóg verder van de beestjes verwijderd kan blijven. Daarnaast is de 35mm op de Oly hemeltergend traag met focussen zodat je lekker effectief met je AF leert omgaan.

Deze serie komt echter uit een andere lens, de manual focus Komine 2.8/135mm Close Focus. Die draai ik naar zijn maximale maatstaf van 1:2 wat op een 4/3-sensor volstaat voor pakweg een grijze vleesvlieg.
Nog zo'n leuk ding om te oefenen met die vliegen is om je zo rustig te houden dat de vlieg steeds terugkomt, in dit geval op de rieten mand van de fiets van vrouwlief.

Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Tussen twee opnamen in vertrekt de vlieg een paar keer om zolang je je gedeisd houdt op exact dezelfde plek weer neer te strijken
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

En af en toe landt ie even ergens anders
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Voor de verandering een groene vleesvlieg
Lucilia sericata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 1 augustus 2019 @ 03:10:04 #43
74056 crew  ToT
pi_188230326
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 00:42 schreef Ouwesok het volgende:
Vaak probeer ik voordat ik naar mijn insectengebiedjes ga eerst even thuis mijn ogen op te warmen door even met de Olympus E-PL1 op vliegen te gaan jagen in de tuin.
Recept is vrij simpel. Op de Oly staat een lens die wat afwijkt van wat ik in het veld gebruik en daar ga ik dan een kwartiertje mee los op de in de tuin aanwezige vliegen.
Meestal pak ik de Zuiko 3.5/35mm Macro omdat ik daarmee zowat bovenop die vliegen moet kruipen. Idee erachter is dat als ik in het veld met de 105mm of de 180mm aan de slag ga ik gevoelsmatig nóg verder van de beestjes verwijderd kan blijven. Daarnaast is de 35mm op de Oly hemeltergend traag met focussen zodat je lekker effectief met je AF leert omgaan.

Deze serie komt echter uit een andere lens, de manual focus Komine 2.8/135mm Close Focus. Die draai ik naar zijn maximale maatstaf van 1:2 wat op een 4/3-sensor volstaat voor pakweg een grijze vleesvlieg.
Nog zo'n leuk ding om te oefenen met die vliegen is om je zo rustig te houden dat de vlieg steeds terugkomt, in dit geval op de rieten mand van de fiets van vrouwlief.

[ link | afbeelding ]Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Tussen twee opnamen in vertrekt de vlieg een paar keer om zolang je je gedeisd houdt op exact dezelfde plek weer neer te strijken
[ link | afbeelding ]Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

En af en toe landt ie even ergens anders
[ link | afbeelding ]Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Voor de verandering een groene vleesvlieg
[ link | afbeelding ]Lucilia sericata by Ouwesok, on Flickr
Wel een goed idee zeg! :D Eerst met zeg maar minder optimaal materiaal te oefenen voor je het veld in gaat! :D
En dan NÓG zulke haarscherpe resultaten halen he! ^O^
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:33:40 #44
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188257325
Nog een paar van die tuinexcercities. Deze keer met op de E-PL1 een Zuiko D 3.5/35mm waarmee je heel dicht op de beestjes moet.

Wederom grijze vleesvlieg
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Soms heb je geluk en hangt er ineens een gewone oeverlibel in je druivenstruik even uit te rusten. Prima gelegeheid om eens te kijken hoe dicht je ze nou eigenlijk kunt benaderen met die 35.

Hele libel
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

En dan heel voorzichtig dichterbij kruipen tot je hem bijna raakt
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 augustus 2019 @ 01:15:14 #45
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188275994
Het effect van die tuinoefeningen is dat je in elk geval leert om insecten te benaderen en ze zoveel mogelijk op hun plek te houden en dat is alleen maar voordelig als je daarna bijvoorbeeld met zwarte heidelibellen wilt spelen bij een graadje of dertig als hun ogen op hun best zijn.

Later die middag op een schaduwplekje maar wel in de wind zit er een zwarte heidelibel (vrouwtje, dus geel) op een zwiepende stengel. Na de exercities met de vleesvliegen draai ik redelijk moeiteloos om de libel heen.

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Het mannetje ziet er trouwens wél zwart uit
Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Het hele zwikje met de Alfa77-1 en de Sigma 5.6/180mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_188288110
De opbrengst van een uurtje met Sigma 105mm















#35.
  maandag 5 augustus 2019 @ 00:03:51 #47
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_188291784
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 20:46 schreef Clayton1 het volgende:
De opbrengst van een uurtje met Sigma 105mm

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Productief uurtje! :Y

Ik was afgelopen zaterdag iets langer dan een uurtje in de duinen tussen Kijkduin en Duindorp (Westduinpark & Bosjes van Poot). Er zaten redelijk wat beestjes, waaronder een hele hoop sprinkhanen:
Ratelaar (Chorthippus biguttulus) by Ed Rendum, on Flickr

Ook een vrij zeldzame roze uitvoering:
Roze Ratelaar (Chorthippus biguttulus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik heb nog een berg foto's te bewerken (75 om precies te zijn) dus later meer :)
pi_188303914
Je zet Vlinderstruiken in de tuin en je krijgt ....Vlinders

In dit geval alleen maar Distelvlinders,




Met Sigma F2.8 100mm macro
#35.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 5 augustus 2019 @ 20:52:54 #49
74056 crew  ToT
pi_188304212
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:43 schreef Clayton1 het volgende:
Je zet Vlinderstruiken in de tuin en je krijgt ....Vlinders

In dit geval alleen maar Distelvlinders,

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met Sigma F2.8 100mm macro
Daar stikt het hier ook van op mijn vlinderstruiken! :D
Beschadigd exemplaar zie ik. daar heb ik ook een paar van gefotografeerd. :) Nog niet gekeken hoe het geworden is.
pi_188304454
quote:
2s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:52 schreef ToT het volgende:

[..]

Daar stikt het hier ook van op mijn vlinderstruiken! :D
Beschadigd exemplaar zie ik. daar heb ik ook een paar van gefotografeerd. :) Nog niet gekeken hoe het geworden is.
Idd, bij mij ook hoofdzakelijk Distelvlinders
#35.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')