abonnement Unibet Coolblue
pi_186633709


Wat is geocaching?
Kort samengevat is geocaching schatzoeken met behulp van een GPS-apparaat.

Je zoekt op de website www.geocaching.com een geocache die je wilt gaan zoeken. Bij deze geocache staan coördinaten, deze voer je in in je GPS-apparaat en vervolgens navigeer je naar deze coördinaten. Als je daar bent aangekomen kun je op zoek naar de daadwerkelijke geocache. Heb je deze gevonden dan vind je hierin een logboek. Hierin noteer je de datum en je geocaching-gebruikersnaam. Vervolgens leg je de cache weer op precies dezelfde plek terug, zodat een volgende geocacher deze ook weer kan vinden. Je hebt nu een geocache gevonden! Dit kun je op de website registreren, waarbij het voor de plaatser van de geocache leuk is als je er een verhaaltje bij schrijft.

In het volgende filmpje wordt op een eenvoudige manier uitgelegd wat geocachen is:

Ik heb geen GPS, kan ik nu niet geocachen?
Als je geen los GPS-apparaat hebt wil dat nog niet zeggen dat je niet kunt geocachen. Heb je wellicht een smartphone met GPS? Voor de verschillende smartphones zijn er diverse apps om te kunnen geocachen!
Ook geen smartphone met GPS? Met een TomTom kan het ook. En sommige caches zijn met behulp van Google Maps en goed zoeken ook wel helemaal zonder GPS te doen, maar dat geldt lang niet voor alle geocaches.

Hoe groot is een geocache?
Geocaches zijn er in verschillende maten, maar ook in verschillende vormen. Op geocaching.com wordt bij de cachebeschrijving aangegeven welk formaat geocache je ongeveer moet zoeken:

Micro - minder dan 100 ml. Vaak zo'n doosje die vroeger om een fotorolletje zat.
Small - tussen de 100 ml. en 1 liter. Vaak een broodtrommel.
Regular - tussen de 1 en 20 liter. Vaak een oude munitie-box.
Large - 20 liter of groter.
Other - Zie de cachebeschrijving voor meer informatie.

Wat in dit rijtje niet specifiek voorkomt, maar wat je wel steeds vaker ziet is de zogeheten nano. Dit is een zeer kleine geocache van ongeveer het formaat van het topje van je pink.

Welke soorten geocaches zijn er?
Net als dat geocaches er in verschillende maten zijn, zijn er ook verschillende soorten geocaches. Het soort geeft aan wat je er voor moet doen om de geocache te kunnen loggen. Dit zijn de meest voorkomende soorten in Nederland:

Traditional - Dit is zoals de naam al doet vermoeden het traditionele soort geocache, zoals geocaching ooit bedacht was. Bij een traditional is het zo dat op de cache-pagina op geocaching.com één coördinaat wordt gegeven. Om deze soort geocache te loggen voer je dit coördinaat in in je GPS-apparaat en vervolgens navigeer je daar naartoe. Op die locatie kun je meteen beginnen met zoeken naar de geocache.

Multi-Cache - Bij een multi-cache doe je meerdere locaties aan voordat je bij de daadwerkelijke cache-locatie aankomt. Je zult dus eerst een route moeten wandelen/fietsen/rijden/varen/... Wat je op de verschillende tussenlocaties moet doen is afhankelijk van de specifieke geocache. Het kan zijn dat je op zo'n tussenlocatie een nieuw coördinaat vind, maar het kan ook zijn dat je op die locatie een vraag moet beantwoorden en daarmee te weten komt wat de volgende locatie op de route is.

Mystery/Puzzle - Dit is eigenlijk een "cacth-all" soort. Hieronder kunnen diverse soorten geocaches vallen, die (nog) niet onder een andere categorie vallen. Toch zijn dit meestal de puzzelcaches, wat wil zeggen dat je eerst een puzzel moet oplossen voordat je het coördinaat van de daadwerkelijke geocache zult vinden. Dit kan letterlijk een puzzel (cryptogram, sudoku, woordzoeker, ...) zijn, maar het kan ook zijn dat je een aantal vragen (over een bepaald onderwerp) moet beantwoorden en dat je met behulp van deze antwoorden een coördinaat kunt berekenen.

Andere soorten geocaches die je af en toe tegenkomt in Nederland zijn:
Letterbox Hybrid, Wherigo, Event cache,
Earth cache, Virtual cache, Webcam cache

Een beschrijving van deze soorten en nog een paar andere soorten kun je hier vinden.

Wat zijn trackables?
In een geocache vind je naast een logboek/logrol waar je je naam op schrijft, vaak ook nog andere zaken aan. Dat kan klein speelgoed of andere prullaria zijn, iets wat leuk is voor kleine kinderen als ze een geocache hebben gevonden. Maar er kunnen ook zogeheten trackables in zitten. Trackables zijn items waarop een unieke code staat. Deze code kun je loggen op geocaching.com. Deze trackables krijgen vaak een missie mee, bijvoorbeeld dat hij naar New York wil reizen, of juist dat hij zoveel mogelijk Nederlandse gemeenten wil aandoen. Als je zo'n trackable aantreft in een geocache dan mag je deze ook meenemen, het is dan de bedoeling dat je op goecaching.com registreert dat je hem hebt opgepikt uit de betreffende cache en vervolgens probeer je te helpen de missie te realiseren. Hierbij is het echter wel de bedoeling dat je deze trackable niet te lang in je bezit houd maar ook snel weer in een andere geocache achterlaat.

Er zijn drie soorten trackables te onderscheiden:
Travel bugs - Een travel bug is een dogtag met daarop een unieke code. Deze dogtags worden vaak aan andere voorwerpen gehangen, bijvoorbeeld een klein knuffelbeertje of een speelgoedauto.
Geocoins - Een geocoin is een speciaal soort munt met daarop een unieke code. Geocoins zijn er in verschillende uitvoeringen en kunnen soms worden uitgegeven om een speciale gebeurtenis te herinneren of juist om een bepaalde hobby weer te geven.
Andere trackables - Andere trackables werken hetzelfde als travel bugs, maar komen voor in verschillende vormen. Ze zijn er in de vorm van sleutelhangers, stickers, maar ook als kledingstuk. Sommige trackables worden dan ook niet in een geocache gestopt, maar kunnen worden gelogd als je ze tegenkomt. Zo kan er bijvoorbeeld een trackable-sticker op een auto zijn geplakt.

Het volgende filmpje geeft een korte uitleg over trackables:

Welke sites zijn handig bij het geocachen?
www.geocaching.com De officiele Geocaching website, hier schrijf je jezelf in en kun je alle geocaches vinden.
www.geocaching.nl De Nederlandse site, voor extra NL info.
www.globalcaching.eu/Tools/Tools.aspx Diverse online tools die handig kunnen zijn.
geocaching.marckoppert.com/geocacheTools.php?page=wordValue Nog meer tools.
tile.openstreetmap.nl Met je muis over de kaart gaan, dan zie je rechtsonder zowel de RD- (RijksDriehoek) als de Lat/Lon-coördinaten.
et10.org/gc/rd.php Handige site voor RD -> WGS en WGS -> RD conversie.
http://www.globalcaching.eu/Cachers/ccc.aspx Als je er niet uitkomt op locatie. een app zodat je kan kijken wie er al is geweest en die kan je bellen voor een hulplijntje. Op de site staat precies uitgelegd hoe en wat
http://www.techblazer.com/geocaching-log-sheets/ Allerlei verschillende logsheets

Ik ben geen premium member, kan ik toch een Premium Member Only Geocache loggen?
Jazeker dat kan! Allereerst moet je weten wat de GC-code van de Premium Member Only Geocache is. Als je die weet kun je hem loggen via een achterdeurtje. Neem de volgende URL: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?wp=GCcode vervang hierin GCcode door de GC-code van de geocache die je wilt loggen. Zo simpel is het!

Hulp nodig bij het oplossen van een Mystery cache?
Als je hulp nodig hebt bij het oplossen van een geocache zijn er hier genoeg mensen die je graag een eindje op weg helpen. Denk er echter wel aan om eventuele (deel-)antwoorden in spoiler-tags te zetten, sommige mensen lossen de puzzels liever zelf op!

Wil je een keer met andere mensen geocachen?
Vanuit dit topic worden er regelmatig FOK! Geocache Meets georganiseerd. Leuk als je eens een keer met andere mensen wilt geocachen, maar ook leuk voor beginners om kennis te maken met het geocachen onder begeleiding van ervaren geocachers.
Elke meet spreken we in een andere plaats af om daar een aantal geocaches te gaan zoeken. Zo zijn we in het verleden al in Utrecht, Bussum, Leiden en Leusden geweest. Is jouw stad de volgende op ons lijstje?
Hoe dan ook: Iedereen is welkom!

Wordt er bij een meet ook gelogd als één team?
Vanaf de vierde FOK! Geocache Meet in Leusden is er besloten om naast de eigen usernames ook als teamFOK! te loggen. Dit account is aangemaakt om te loggen welke geocaches door FOK!kers gezamelijk zijn gelogd. Dit kan zijn tijdens een FOK! Geocache Meet, maar ook tijdens een FOK! Geocache mini-Meet. Eigenlijk zolang er via dit topic is afgesproken dus.
Wil je ook loggen als teamFOK! stuur dan even een PM naar Rockfire voor de inloggegevens.

Welke FOK!kers geocachen?
Hieronder een lijstje van FOK!kers die ook geocachen:

FOK!-username - Geocaching-username
automatic_ - Purk87 (Noord-Brabant)
BaasKwadraat - poosmells25
belle1608 - anti-krakers (Zuid-Holland)
Blue Thunder - ronkna (Den Helder)
Borizzz - Borizzzz (Gelderland)
Cbf600 - cream240 (Groningen)
c0nd0r - c0nd0r (Overijssel)
datisstom - Flatl (Venlo)
DaMook - DaMook (Eindhoven)
DeLuna - Deluna92 (Heerenveen)
dralion13 - dralion13
Elunite - Elunite (België)
Erwin1973 - Erwin73
Eska - ???
jefmen - jefmen (Rotterdam - Hank)
Goverman - Govermans (Den Haag)
Jojogirl - Jojogirl (Leiden)
kwiebuske - zwarte_hand (Hellevoetsluis - en waar mijn werk mij brengt (detachering))
LamstraalASD - ???
liesje1979 - Annelies1979 (Den Haag)
Lijnloos - Lijnloos (Leusden)
Magneet - ???
maartend - MacDD (Terneuzen)
motorbloempje - Faithy
Nanook24 - Daffie (Noord Holland - West Friesland)
NaRRaToR - MegaTobi (Noord-Brabant)
Nembrionic - ???
nikky - Chavasch
OzBunyip - Nat&Es (Brisbane, Australië)
Poppenkastpop - _KJH_ (Groningen)
qltel - qltel (Goch, Duitsland)
Randa_v - ???
Reintji - Reintji (Groningen)
Rewimo - Rewimo (Goch, Duitsland)
RJD - Erjeetje
??? - Robert1983
Rockfire - Rockfire (Amersfoort)
Rockiejj - Rockiej (Zuid Holland omstreek Leiden)
sawadie - ??? (Groningen / Drenthe)
Solique - Solique (Zuid-Holland / Noord-Holland)
Spockjuh_ - debuurman (Apeldoorn)
Tha_Duck - Tha_Duckies (NL Utrecht/ DE Eifel)
Thinkk-Pinkk - Th-P_
trainfreak - trainfreak (België)
Yngwie - FirebladeNL (Noord Brabant)

Wil je ook in de lijst? Post dan even je geocaching-username in dit topic.

De OP vind je hier

[ Bericht 0% gewijzigd door qltel op 10-08-2020 16:55:12 ]
compact en kleverig.
pi_186633754
Laatste post van mij:

quote:
99s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Een found blijft een found ook als ie er niet meer is nadat jij gelogd hebt. Mijn meest oostelijke en zuidelijke is Tanah Lot, die bestaat al ruim tien jaar niet meer.
Dat hoopte ik, maar ik merkte al toen ik net begon dat ik bv op 35 caches zat en dan een week later ofzo ineens 34. Ik heb bij Rome en bij Venetië gecached (en ook in frankrijk) en mijn meest zuidelijke is nu in de Ardennen zoals ik al aangaf. Ik weet niet hoe dat kan dan, maar ik mis er dus gewoon een stel.
compact en kleverig.
pi_186633768
En de op is verpest geloof ik :@
compact en kleverig.
pi_186633830
De CO kan wel je log hebben verwijderd, dat is eigenlijk alleen het geval als er iets mis mee is zoals loggen nadat de cache offline is gehaald. Normaal is een log een log.

En ach, het vinden is het doel, niet de statistieken.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 5 mei 2019 @ 19:10:53 #5
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186634021
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 18:59 schreef JaniesBrownie het volgende:
En de op is verpest geloof ik :@
ja, ik zie het ook. Maar dat is in het vorige topic ook en ligt niet aan jou. Die plaatjes staan in een dropbox en die doet het niet meer.
  zondag 5 mei 2019 @ 19:21:14 #6
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186634277
Doen jullie wel eens van die trails eigenlijk? Van 50 caches ofzo? Er ligt er hier een in de buurt, maar vind het eigenlijk niet zo leuk om te doen. Maar verder alles wel gehad in de omgeving, dus misschien toch maar doen 🤔
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 5 mei 2019 @ 19:24:20 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186634358
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:21 schreef MissMSX het volgende:
Doen jullie wel eens van die trails eigenlijk? Van 50 caches ofzo? Er ligt er hier een in de buurt, maar vind het eigenlijk niet zo leuk om te doen. Maar verder alles wel gehad in de omgeving, dus misschien toch maar doen 🤔
Oh ja, heel vaak. Ik vind die juist leuk. Lekker wandelen/fietsen en intussen caches doen. Welke ligt er bij jou in de buurt?
  zondag 5 mei 2019 @ 19:27:16 #8
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186634473
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:24 schreef qltel het volgende:

[..]

Oh ja, heel vaak. Ik vind die juist leuk. Lekker wandelen/fietsen en intussen caches doen. Welke ligt er bij jou in de buurt?
Maar dan moet je dus elke 100 meter stoppen om te loggen. Vind je dat niet irritant?

Locatie die ik liever geen uitspraken over hier :P
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_186634551
quote:
99s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De CO kan wel je log hebben verwijderd, dat is eigenlijk alleen het geval als er iets mis mee is zoals loggen nadat de cache offline is gehaald. Normaal is een log een log.

En ach, het vinden is het doel, niet de statistieken.
Ja, dat eerste weet ik, maar ik heb nog nooit een cache verkeerd gelogd voor zover ik weet en dat zouden er dan toch zeker wel een stuk of tien moeten zijn. Zou wel kunnen dat ik ze in eerste instantie als concept op heb geslagen en een paar dagen later heb gelogd.
Ik kan niet bedenken waar het anders op mis zou zijn gegaan.

En het gaat me niet om de statistieken, ik vind het soms gewoon leuk om terug te kijken waar ik caches gevonden heb. Een smiley op de kaart zoeken ofzo.

Dat ‘meest zuidelijke’ gebruikte ik om een van mn Rome caches te zoeken omdat ik hem niet kon vinden, toen zag ik dat er ineens een plaats in de Ardennen stond.
Ik vind dat gewoon jammer.
compact en kleverig.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 5 mei 2019 @ 19:31:00 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186634587
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:27 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Maar dan moet je dus elke 100 meter stoppen om te loggen. Vind je dat niet irritant?

Locatie die ik liever geen uitspraken over hier :P
Elke 161 meter op z'n hoogst. het ligt eraan, als ik ga wandelen (grote afstanden) dan doe ik meestal geen caches. Ga ik cachen dan is het wandelen maar bijzaak, en dat vind ik dan ook erg leuk.
pi_186634593
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:10 schreef qltel het volgende:

[..]

ja, ik zie het ook. Maar dat is in het vorige topic ook en ligt niet aan jou. Die plaatjes staan in een dropbox en die doet het niet meer.
O, ok, gelukkig :+
compact en kleverig.
  zondag 5 mei 2019 @ 19:34:59 #12
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186634726
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:31 schreef qltel het volgende:

[..]

Elke 161 meter op z'n hoogst. het ligt eraan, als ik ga wandelen (grote afstanden) dan doe ik meestal geen caches. Ga ik cachen dan is het wandelen maar bijzaak, en dat vind ik dan ook erg leuk.
Ja, misschien moet dat dan ook maar mijn insteek zijn. Dan ga ik er gewoon af en toe een paar oppikken ofzo. Wil in ieder geval die groene dingen van m'n kaart hebben _O-
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_186634849
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:34 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ja, misschien moet dat dan ook maar mijn insteek zijn. Dan ga ik er gewoon af en toe een paar oppikken ofzo. Wil in ieder geval die groene dingen van m'n kaart hebben _O-
Dat heb ik ook altijd :@
Hier alle groens wel zo ongeveer gehad, komt er wat nieuws bij, heb ik zoiets van: neeeeeee! Mn smiley kaart :'(
compact en kleverig.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 5 mei 2019 @ 19:38:30 #14
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186634863
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:34 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ja, misschien moet dat dan ook maar mijn insteek zijn. Dan ga ik er gewoon af en toe een paar oppikken ofzo. Wil in ieder geval die groene dingen van m'n kaart hebben _O-
Ik doe zelfs weinig losse meer. Ik loop vrij veel wat grotere afstanden. Dus 25+ zeg maar. Dan vergat ik dus gewoon om de caches onderweg te doen en tegenwoordig zet ik ze er al niet eens meer in. Of ik moet ergens een erg leuke zien, dan moet ik er wel aan denken.

Dus als ik lekker wil gaan geocachen, dan zoek ik dus ergens een leuk rondje uit en ga die doen. Wel lopend of fietsend, niet met de auto.
pi_186636186
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:21 schreef MissMSX het volgende:
Doen jullie wel eens van die trails eigenlijk? Van 50 caches ofzo? Er ligt er hier een in de buurt, maar vind het eigenlijk niet zo leuk om te doen. Maar verder alles wel gehad in de omgeving, dus misschien toch maar doen 🤔
Wij hebben een keer een serie gedaan van een stuk of 25, op de fiets. Was wel leuk, enige jammere was dat we de eindcache niet hebben kunnen vinden door een schrijffout kwamen we later thuis na contact met CO achter...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_186643439
Ik vind een wandeltrail wel leuk maar dan wel graag minimaal 250 meter tussen de caches, een kilometer is ook goed. Op de fiets zou ik die afstanden veel ruimer willen hebben.

Belangrijkste is wel dat de omgeving leuk is. Het tochtje is het doel, niet de puntjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door nanuk op 06-05-2019 09:26:53 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 6 mei 2019 @ 09:26:49 #17
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186643525
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 09:20 schreef nanuk het volgende:

Belangrijkste is wel dat de omgeving leuk is. Het tochtje is het doel, niet de puntjes.
Klopt, zeker te weten. Ik doe ze meestal in mooie bosgebieden en dergelijke.
  maandag 6 mei 2019 @ 17:32:52 #18
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_186652837
Ik ben net begonnen met het cachen maar ik moet nog even begrijpen hoe ik moet zoeken. De locatie is niet het probleem, de cache vinden wel. In de 2 pogingen om mijn 4e cache te vinden was ik helaas niet succesvol terwijl het toch een eenvoudige cache zou moeten zijn. Gelukkig ligt deze op 5 min fietsen van mijn huis maar ik raak toch ietwat gefrustreerd. 8)7 De hints bij de cache ook gebruikt en de cache is gelogd nadat ik er ben geweest dus hij lag er nog wel.
Iemand tips?
Later nog maar eens een poging doen en het voorlopig maar even bij de traditionals houden.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 6 mei 2019 @ 17:45:22 #19
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186653029
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 17:32 schreef boertie het volgende:
Ik ben net begonnen met het cachen maar ik moet nog even begrijpen hoe ik moet zoeken. De locatie is niet het probleem, de cache vinden wel. In de 2 pogingen om mijn 4e cache te vinden was ik helaas niet succesvol terwijl het toch een eenvoudige cache zou moeten zijn. Gelukkig ligt deze op 5 min fietsen van mijn huis maar ik raak toch ietwat gefrustreerd. 8)7 De hints bij de cache ook gebruikt en de cache is gelogd nadat ik er ben geweest dus hij lag er nog wel.
Iemand tips?
Later nog maar eens een poging doen en het voorlopig maar even bij de traditionals houden.
vaak zijn de hints nogal cryptisch. Over welke cache gaat dit?

En verder, kijk naar de omgeving. Bij je 4e cache heb je er weinig aan, maar ik denk altijd, waar zou ik 'm zelf verstoppen. Als het in een bosgebied of in elk geval niet betegeld gebied is, kijk of je sporen ziet. Zelfs al zoeken mensen waarbij ze veel rondlopen, de grootste en breedste sporen leiden meestal naar de cache.

En alle begin is moeilijk. Geef niet op en kun je deze niet vinden, ga dan een andere doen en probeer het over een paar weken nog eens een keer.
  maandag 6 mei 2019 @ 18:29:30 #20
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_186653808
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 17:45 schreef qltel het volgende:

[..]

vaak zijn de hints nogal cryptisch. Over welke cache gaat dit?

...
Het gaat om deze cache. Maar ik denk dat ik hem nu wel ga vinden :P Ik zat op de verkeerde plek te kijken dus geen wonder dat ik hem niet kon vinden |:(
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_186654519
Ik heb het ook gehad, een cache tot 4x toe niet kunnen vinden, een jaar later nog n keer geprobeerd en hij bleek eigenlijk heel gemakkelijk te zijn :')
compact en kleverig.
pi_186654909
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 18:29 schreef boertie het volgende:

[..]

Het gaat om deze cache. Maar ik denk dat ik hem nu wel ga vinden :P Ik zat op de verkeerde plek te kijken dus geen wonder dat ik hem niet kon vinden |:(
Een nepsteen tussen andere stenen..
Succes!

Is er iemand naar het Mega in Hamburg geweest eigenlijk?
pi_186770046
Morgen vertrekken we naar Bocholt voor de Eendjesroute 1&2, rondje Bogget en de Lost serie. Dinsdag thuis, wassen en zo, woensdag richting Zeeland/Goeree voor I Love Holland, Paashaas en nog wat serietjes in Walchere, tevens kennis opzoeken op de camping.. Maandag weer thuis. Cachenaam is overigens gewijzigd van Diedje54 naar TeamYarDie.
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
pi_186771553
Veel plezier!
De paashaas staat bij ons ook op de planning.
I Love Holland eventueel ook, maar zo veel fietsen kunnen we (nog) niet...

Wij zijn net terug van het mega-event in Namen. Er zijn ongeveer 450 caches uitgekomen :o
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 11 mei 2019 @ 20:13:49 #25
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186771603
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 19:08 schreef diedrick het volgende:
Morgen vertrekken we naar Bocholt voor de Eendjesroute 1&2, rondje Bogget en de Lost serie. Dinsdag thuis, wassen en zo, woensdag richting Zeeland/Goeree voor I Love Holland, Paashaas en nog wat serietjes in Walchere, tevens kennis opzoeken op de camping.. Maandag weer thuis. Cachenaam is overigens gewijzigd van Diedje54 naar TeamYarDie.
Oh, dat is hier redelijk in de buurt. Leuk zeg. Ik heb die rondes nog niet gedaan trouwens, het ligt net een beetje uit mijn actieradius.. :)

Veel plezier!
pi_186772774
quote:
0s.gif
De paashaas staat bij ons ook op de planning.
I Love Holland eventueel ook, maar zo veel fietsen kunnen we (nog) niet...

Wij zijn net terug van het mega-event in Namen. Er zijn ongeveer 450 caches uitgekomen :o
We gaan voor I love Holland op de camping staan bij Oude Tonge en verdelen het in twee dagen, twee ronden, dan is het met onze elektrische vouwfietsen goed te doen.
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
pi_186774260
Net met de hond lopen was ik eens aan het neuzen en ha op mijn rondje lag er gewoon een. Was een snelle.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186779526
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 21:02 schreef diedrick het volgende:

[..]

We gaan voor I love Holland op de camping staan bij Oude Tonge en verdelen het in twee dagen, twee ronden, dan is het met onze elektrische vouwfietsen goed te doen.
Goede tip, dat van die camping! Alleen weet ik niet of we de tent + toebehoren en de fietsen in de auto krijgen.
Wij fietsen niet elektrisch, en ook 40 km is voor ons nog veel.

Wij hebben allebei in jaren niet gefietst en hebben sinds kort twee vouwfietsen. Stilaan doen we grotere en grotere tochten, misschien dat we straks een rondje van 20 km proberen.
pi_186779931
Dan is I Love Holland denk ik nog even niets voor jullie. Ook al deel je het in twee, dan nog hebben we het over 45-50 km per dag. Zonder de trapondersteuning zouden wij dat ook niet redden.
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
  zondag 12 mei 2019 @ 17:58:50 #30
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_186788687
Het geval is dat ik toe ben aan een nieuwe smartfoon. Omdat ik net ben begonnen met geocachen vraag ik hier advies of er merken/modellen die ik juist wél of juist niet zou moeten nemen om te gebruiken bij het cachen.
Of is het zo dat het allemaal niet zoveel uitmaakt zolang er maar gps functionaliteit op zit?
Ik ben eigenlijk niet merkgebonden maar ik heb niets met dat aangevreten stuk fruit dus zal het sowieso een android toestel worden.
Het zou fijn zijn als het toestel tegen een stootje kan. Iemand hier met tips ?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 12 mei 2019 @ 18:53:49 #31
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_186790182
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2019 17:58 schreef boertie het volgende:
Het zou fijn zijn als het toestel tegen een stootje kan. Iemand hier met tips ?
Koop een gps met kaarten. Zoveel handiger dan een smartphone. Beter bereik, veel preciezer, waterbestendig, veel langere batterijduur. En goedkoper dan heel veel smartphones ook nog ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_186801440
Het voordeel van een android smartfoon is weer dat jer veel meer me kan en je kan kiezen uit vele soorten gratis kaarten waarbij je bij een gps vast zit aan een leverancier van kaarten. Plus dat je onderweg dan makkelijk kan loggen en updates kan krijgen.

Waterbestendig en een beetje robuust is wel belangrijk maar dat hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten. Voor mij nooit meer een losse gps.
pi_186801684
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:06 schreef nanuk het volgende:
Het voordeel van een android smartfoon is weer dat jer veel meer me kan en je kan kiezen uit vele soorten gratis kaarten waarbij je bij een gps vast zit aan een leverancier van kaarten. Plus dat je onderweg dan makkelijk kan loggen en updates kan krijgen.
Voor je GPS heb je verschillende 'leveranciers' van gratis kaarten die even goed (en soms misschien zelf beter door de frequente updates) werken dan de niet-gratis kaarten.

Ik snap ook niet waarom dat mensen altijd onmiddellijk en ter plaatse willen loggen. Veel meer dan een 'gevonden' of 'haha hij zat onder een steen' krijg je dan toch niet te zien.

Wij cachen met een Garmin GPS, wanneer wij een cache niet kunnen vinden dan kijken wij op c:geo waar we alles hebben opgeslagen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 13 mei 2019 @ 08:53:12 #34
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186801804
Of van die irritante logjes met alleen "TFTC". Of wat willekeurige letters. Logjes met willekeurige letters wis ik trouwens.
pi_186801813
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:38 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Voor je GPS heb je verschillende 'leveranciers' van gratis kaarten die even goed (en soms misschien zelf beter door de frequente updates) werken dan de niet-gratis kaarten.

Ik snap ook niet waarom dat mensen altijd onmiddellijk en ter plaatse willen loggen. Veel meer dan een 'gevonden' of 'haha hij zat onder een steen' krijg je dan toch niet te zien.

Wij cachen met een Garmin GPS, wanneer wij een cache niet kunnen vinden dan kijken wij op c:geo waar we alles hebben opgeslagen.
Maar ik zie je geen enkele voordeel noemen van een aparte gps.

Thuis loggen met een leuk verhaal erbij was in 2005 nog wel leuk omdat je in een weekend dan hooguit tien caches zocht. Als ik een trail loop van tien of meer caches dan is in het veld loggen gewoon een stuk handiger.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 13 mei 2019 @ 08:56:37 #36
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186801829
Misschien even terug bladeren? Dit soort discussies zijn hier al diverse malen gevoerd en zijn totaal zinloos. Misschien kunnen we het erop houden dat we allemaal onze eigen voorkeur hebben en dat daar niets mis mee is?
pi_186801954
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 08:53 schreef qltel het volgende:
Of van die irritante logjes met alleen "TFTC". Of wat willekeurige letters. Logjes met willekeurige letters wis ik trouwens.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij van die standaard pleur hier maar neer caches weinig meer neerzet dan TFTC :@ Als mensen er duidelijk werk in hebben gestoken schrijf ik vaak wel wat meer.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 13 mei 2019 @ 09:22:35 #38
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186802177
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij van die standaard pleur hier maar neer caches weinig meer neerzet dan TFTC :@ Als mensen er duidelijk werk in hebben gestoken schrijf ik vaak wel wat meer.
Ik laat altijd een fatsoenlijk logje achter. En ook in een taal die de owner hopelijk begrijpt. Dus ik log niet in het buitenland met een Nederlands logje.

Ook caches die neergepleurd lijken hebben vaak meer moeite gekost dan men denkt. Ik heb caches in 3 verschillende landen, ik heb er die hier 2 uur rijden vandaan liggen, en 2 op 4 uur rijden en 1 die hier 2500 km vandaan ligt. Die laatste is een "pleur maar neer" cache, en toch heeft dat behoorlijk moeite gekost en kost het nog steeds.

Ik vraag me wel eens af of mensen beseffen hoeveel werk het is om caches te onderhouden. Er komt bij mij aardig wat handwerk bij kijken. Maar ik heb hier bijvoorbeeld een serie van 13 in de buurt liggen. Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel keer ik die al heb afgelopen en afgefietst om de boel te onderhouden. Een paar jaar geleden kwam ik op minimaal 200 km uit (de ronde is 7 km door een bosgebied). Ik denk dat dat nu zeker het dubbele is. En dus vraag ik me af of mensen dat wel beseffen.

En dan mag ik de komende dagen nog even 2 vogelhuizen prepareren (als ik nog prefab vogelhuizen heb) en een petling met een blokje hout erop.. :-)

Heel gek, maar zoals gezegd, logjes met willekeurige letters wis ik gewoon.
pi_186802190
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij van die standaard pleur hier maar neer caches weinig meer neerzet dan TFTC :@ Als mensen er duidelijk werk in hebben gestoken schrijf ik vaak wel wat meer.
Bedoel je werk in het verhaal, of in de cache zelf?
Mijn cache zelf is niet zo bijzonder, maar ik heb wel moeite gedaan om een leuke beschrijving erbij te zetten. Omdat ik de plek wel bijzonder vind. O+
compact en kleverig.
pi_186802235
Overigens hoeft een heel verhaal niet, maar ik vind een: mooi gebouw, ik wist dat helemaal niet! Oid al heel leuk. :Y
compact en kleverig.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 13 mei 2019 @ 09:45:01 #41
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186802492
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:25 schreef JaniesBrownie het volgende:
Overigens hoeft een heel verhaal niet, maar ik vind een: mooi gebouw, ik wist dat helemaal niet! Oid al heel leuk. :Y
Dat ook inderdaad. Een leuk kapelletje, een mooi gebouw, een leuke lost place, een mooi bos waar een mooie ronde in ligt, enz. Er is vaak commentaar op neergesmeten caches, maar ik kom ze eigenlijk weinig tegen.
pi_186802542
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:22 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik laat altijd een fatsoenlijk logje achter. En ook in een taal die de owner hopelijk begrijpt. Dus ik log niet in het buitenland met een Nederlands logje.

Ook caches die neergepleurd lijken hebben vaak meer moeite gekost dan men denkt. Ik heb caches in 3 verschillende landen, ik heb er die hier 2 uur rijden vandaan liggen, en 2 op 4 uur rijden en 1 die hier 2500 km vandaan ligt. Die laatste is een "pleur maar neer" cache, en toch heeft dat behoorlijk moeite gekost en kost het nog steeds.

Ik vraag me wel eens af of mensen beseffen hoeveel werk het is om caches te onderhouden. Er komt bij mij aardig wat handwerk bij kijken. Maar ik heb hier bijvoorbeeld een serie van 13 in de buurt liggen. Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel keer ik die al heb afgelopen en afgefietst om de boel te onderhouden. Een paar jaar geleden kwam ik op minimaal 200 km uit (de ronde is 7 km door een bosgebied). Ik denk dat dat nu zeker het dubbele is. En dus vraag ik me af of mensen dat wel beseffen.

En dan mag ik de komende dagen nog even 2 vogelhuizen prepareren (als ik nog prefab vogelhuizen heb) en een petling met een blokje hout erop.. :-)

Heel gek, maar zoals gezegd, logjes met willekeurige letters wis ik gewoon.
Je zegt het al je hebt vogelhuisjes enzo. Ik heb het echt over de pleur hier maar een foto doosje achter een stroom huisje caches.

Hier achter zit bijvoorbeeld een mooi voorbeeld.

De Walsbergse plekskes heet die reeks. Afgewisseld met prachtig uitgevoerde caches tot wat simpelere. Maar zelfs aan die wat simpelere zie je dat er toch werk in zit. Het hoeft ook niet allemaal moeilijk. Maar wat moet ik nou nog meer zetten bij een cache waarbij met een magneetje een foto doosje aan een stroom huisje is geplakt.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 13 mei 2019 @ 09:57:38 #43
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186802662
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 09:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Maar wat moet ik nou nog meer zetten bij een cache waarbij met een magneetje een foto doosje aan een stroom huisje is geplakt.
Tja, goede vraag. Ligt aan de reden dat dat ding daar geplakt zit. :)

De reden van de vogelhuisjes is dat dat onderhoudsvriendelijker is. Op 1 van de 2 plekken waar dat vogelhuisje komt lag eerst een petling achter de poot van een hoogspanningsmast. Maar die raakte nogal eens kwijt. Een vogelhuisje raakt minder snel kwijt, en het vogelhuisje op een andere plek heeft het 3 jaar volgehouden. Maar nu heeft en of andere onverlaat het lock&lock doosje eruit gejat.En dus maar weer eens er naartoe.
pi_186803928
De log van een cache is een vorm van waardering daarvoor. Aan de andere kant ga ik niet een ellenlang verhaal schrijven, zit iemand daar op te wachten? Meestal doe ik een alinea voor de dag (of de reeks) en typ er dan een zinnetje per cache bij. Als een reeks iets van twintig caches is dan raak ik ook wel iets door de inspiratie heen en zal ik de minder gelukte exemplaren niet meer van een extra text voorzien.

Waar ik een hekel aan heb zijn uitgebreide dagverslagen, desnoods inclusief plaspauzes van de kinderen en dat dan botweg in elk log van die dag plakken. Ik poog de algemene text vaak kort te houden en iets relevants per cache toe te voegen.

Tja, een lekke broodtrommel die al maanden achter een boom neergepleurd ligt te schimmelen met een nat en vol logboek zal ik ook niet veel moeite in loggen steken. tenzij de locatie top is natuurlijk.

Mijn algemene klacht is dat het aantal caches ooit geëxplodeert is en daar is de hobby niet leuker door geworden. Dat tien caches in een weekend nog een uitdaging was besteedde ik serieus tijd aan uitzoeken welke caches ik ging doen en ook aan het loggen achteraf.
pi_186867991
We hebben er vandaag weer een paar kunnen loggen. Wat zaten er weer ontzettende leuke bij. Eentje niet open gekregen dus hopelijk heeft de eigenaar nog een tip.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 5 augustus 2019 @ 10:54:41 #46
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_188294974
Zo, Goverman (in geocaching Govermans genoemd) meldt zich ook :).

Ik heb maar 40 caches gelogd, maar ik vind het wel leuk om te doen op tripjes onderweg. Dus mijn naam mag erbij :).

De laatste caches heb ik gedaan tijdens de vakantie, waaronder een D5T5: op het uiterste puntje van La Pointe du Raz in Bretagne, Frankrijk :), lees hieronder (schaamteloze cross-post van Tweakers, dat dan weer wel).

We waren op La Pointe du Raz en daar is een aantal caches, waaronder een Earth Cache (T5) en een traditional (D5/T5) helemaal aan het einde van de kaap. Voorafgaand aan het bezoek dacht dat deze niet haalbaar waren, maar uiteindelijk heb ik toch een poging gedaan. De wandeling zelf was de zeer moeite waard met spectulaire uitzichten.

Hoogtevrees moet je niet hebben, want soms loop je best dicht langs de afgrond. Meest complexe was uiteindelijk vooral dat je aan de noordzijde moet beginnen en ‘ergens’ aan de zuidzijde van de kaap moet zien te komen. Aan de zuidzijde is de kaap voor het grootste deel niet begaanbaar.

Een echt pad over/tussen de rotsen is er niet echt, dus dat is even zoeken en proberen hoe extreem je wilt klimmen. Hieronder is nog de noorzijde, de caches liggen aan de zuidzijde van de rotsen op links.


Het uitzicht aan bij de Earth Cache is echt fantastisch! Bij de traditional ook, maar die ligt net even uit de looproute. Dit is ongeveer wat je ziet:



En uiteindelijk heb ik beide caches kunnen uitvoeren.

Naast deze hebben we in het stadje Quimper ook nog, dankzij een cache, een hele mooie openbare stadstuin gevonden. Dat zijn toch we de plussen van geocaches: je komt op net even minder voorspelbare plekken :)

[ Bericht 31% gewijzigd door Goverman op 06-08-2019 13:58:45 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_188445956
Mijn tweede cache is maandag gepubliceerd, maar kreeg de melding te laat, waardoor ik niet stiekem heb kunnen kijken :@
Het is een cache in een boom die je er met een hengel uit moet vissen (of stok of wat dan ook dat lang genoeg is)

Hij is verder niet heel spannend, qua verstop manier of plek, maar vlak bij mn huis en dat vind ik zelf wel leuk.

Ik heb nog een idee voor een derde cache, dat orde waarschijnlijk een vogelhuisje met daarin een soort verhalend tafereeltje ofzo en daarna wil ik graag een of meer caches maken die heel goed gecamoufleerd is/zijn, maar daar moet ik eerst nog goed over nadenken.
Ik heb ook nog geen idee waar of hoe ik het ga doen, maar ik vind het leuk om ze te verzinnen en verstoppen en een verhaal erbij te bedenken, dus er zullen er wel meer komen. *)

[ Bericht 0% gewijzigd door JaniesBrownie op 14-08-2019 18:05:51 ]
compact en kleverig.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 19:33:33 #48
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_188447807
Ik wil er ook weer een gaan plaatsen, moet alleen het gat in de boom nog even schoonmaken va bladeren e spinnen enzo.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_188449555
Ik heb een vraagje, misschien kan iemand me helpen.

Ik wil wat meer mysterie caches gaan doen, maar ik snap er vaak niks van... :')

Nu leek deze me niet zo moeilijk : https://www.certitudes.org/certitude?wp=GC81NC6
Maar ik kom er niet uit, hoe bereken ik dat?
compact en kleverig.
pi_188455067
Ik denk niet dat je hiervoor iets moet berekenen?
Ik heb de andere listings ook eens bekeken en de smileys verschillen telkens.
Misschien moet je daar mee verder?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')