SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Cultuur is divers en vloeibaar. De ene Christen is de andere niet, de ene Moslim is de andere niet, etc. Het zijn geen strak afgebakende hokjes, in die zin bestaan die culturen niet. Dat wil niet zeggen dat er maar 1 homogene cultuur is.quote:Op dinsdag 18 december 2018 19:45 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik toch heel duidelijk was. Als een christelijke cultuur niet bestaat, bestaat een islamitische cultuur dan ook niet? En een Inca-cultuur? Een Maori-cultuur? Een Eskimo-cultuur? Dat bestaat allemaal niet? Eigenlijk heeft de hele wereld maar 1 cultuur?
Mensen daarentegen denken/voelen vaak en graag in hokjes en vakjes.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Cultuur is divers en vloeibaar. De ene Christen is de andere niet, de ene Moslim is de andere niet, etc. Het zijn geen strak afgebakende hokjes, in die zin bestaan die culturen niet. Dat wil niet zeggen dat er maar 1 homogene cultuur is.
"De Christelijke cultuur" is op z'n best een vage abstractie, net als "de Nederlandse cultuur".
Het kan geen kwaad om mensen daar zo vaak mogelijk aan te herinneren.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:15 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Mensen daarentegen denken/voelen vaak en graag in hokjes en vakjes.
Iets waar je beter een beetje rekening mee kan houden.
De mens is eerst en vooral een emotionele aap en niet een rationeel wezen.
Maar dit gaat toch helemaal niet in op het opiniestuk. Dat stelt helemaal niet dat een christelijke cultuur niet bestaat. Het gaat erover dat Baudet zegt een cultuurchristen te zijn. Wat dat dan inhoud blijft natuurlijk vaag. Misschien bedoelt hij dat hij naastenliefde en dergelijke belangrijk vindt (onwaarschijnlijk) of misschien bedoelt hij dat hij gewoon superconservatief is en alle vernieuwing hem niet zint (waarschijnlijk).quote:Ik dacht dat ik toch heel duidelijk was. Als een christelijke cultuur niet bestaat, bestaat een islamitische cultuur dan ook niet? En een Inca-cultuur? Een Maori-cultuur? Een Eskimo-cultuur? Dat bestaat allemaal niet? Eigenlijk heeft de hele wereld maar 1 cultuur?
Ik zou dat eerder een politieke stroming dan een cultuur noemen.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:19 schreef EipNiC het volgende:
En zo is ook de ene nazi de andere niet.
Dito w.b. een groot deel islam.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou dat eerder een politieke stroming dan een cultuur noemen.
Welke moslims?quote:
Hoe bedoel je? De islam is een politiek-religieuze stroming, niet 'mensen die we moslims noemen'.quote:
Er bestaat niet zoiets als de islam, dat is echt pertinente onzin zeker als je de islam tegelijkertijd als een politieke stroming wil interpreteren.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:31 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? De islam is een politiek-religieuze stroming, niet 'mensen die we moslims noemen'.
In de kern is het de overgave aan Allah, hè. En Allah is een vrij specifiek Godsconcept toebehorende aan op de eerste plaats de Quran en de verhaaltjes rondom Mo de profeet.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:39 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als de islam, dat is echt pertinente onzin zeker als je de islam tegelijkertijd als een politieke stroming wil interpreteren.
Welke van de vele interpretaties van de sharia of hadiths is dan "de islam" en hoe kan het überhaupt dat er verschillende interpretaties zijn?
Die intolerantie is ingebouwd in monotheïsme en daarin ietwat onvermijdelijk.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:43 schreef EipNiC het volgende:
[..]
In de kern is het de overgave aan Allah, hè. En Allah is een vrij specifiek Godsconcept toebehorende aan op de eerste plaats de Quran en de verhaaltjes rondom Mo de profeet.
Dat er 7 miljard verschillende interpretaties mogelijk zijn heeft daar verder totaal geen invloed op. Zo is het communistisch manifest nog steeds de basis van het communisme ondanks Stalin zijn interpretatie en misbruik daarvan.
Ik zie het al helemaal voor me. Baudet die zich een cultuurnazi noemt, zo van: Ja de Nazi's hadden ook goede ideeën over kunst het volk en groot Duitsland. Alleen dat socialistische gedoe van ze was helemaal niks, van die geldverspillende projecten als de Autobahn en hun antisemitisme, de Islam is het echte gevaar. Met dan zo'n Berkenbrand figuur die cultureel nazisme omschrijft als een lege vaasquote:Op dinsdag 18 december 2018 21:19 schreef EipNiC het volgende:
En zo is ook de ene nazi de andere niet.
De fout die jij maakt is dat je 'moslims' (mensen) leest wanneer ik islam schrijf. Voor mij is het anders: de islam is op de eerste plaats een geschrift, een religieuze/politieke theorie, een Godsbeeld, een overlevering (van verbaal tot op het papier). Daarna volgen de volgers, die zich, vanwege de vele mogelijke interpretaties en wereldse omstandigheden, laten verdelen. Onder de streep delen die echter allemaal wél een aantal kern-kenmerken.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:52 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Die intolerantie is ingebouwd in monotheïsme en daarin ietwat onvermijdelijk.
Je hebt wel een punt dat ze zeer zeker vaak tot Mohamedanisme vervallen, maar dat horen ze niet graag.(Een beetje raar met al die hadiths.)
Kun je me uitleggen waarom ik ze als 1 monolitisch islamitisch geheel zou moeten zien?
Alhoewel de menselijke vakjes-emotie me zeker niet vreemd is probeer ik daar wel soms bovenuit te stijgen.
En welke politieke denkbeelden vanuit de islam delen alle moslims dan?quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:59 schreef EipNiC het volgende:
[..]
De fout die jij maakt is dat je 'moslims' (mensen) leest wanneer ik islam schrijf. Voor mij is het anders: de islam is op de eerste plaats een geschrift, een religieuze/politieke theorie, een Godsbeeld, een overlevering (van verbaal tot op het papier). Daarna volgen de volgers, die zich, vanwege de vele mogelijke interpretaties en wereldse omstandigheden, laten verdelen. Onder de streep delen die echter allemaal wél een aantal kern-kenmerken.
Kern-kernmerken (niet per se de politieke denkbeelden) zijn het geloof dat Mohammed (tot nu toe) de laatste profeet was, dat Allah bestaat en de Koran de (onfeilbare) woorden van Allah vertegenwoordigd. Waar het alle moslims betreft zijn het zoals ik al aangaf net nazi's: de een is de ander niet, al delen moslims méér overkoepelende denkbeelden met een minder wrikbaar fundament (Allah > Hitler). Onder de laag kern-kernmerken vind je de spirituele/religieuze verzen én de meer concrete politieke kant, met beide ruimte voor interpretatie en afsplitsing, maar de voor de laatste gaat dat meer op dan voor de eerste helft.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:03 schreef Tanatos het volgende:
[..]
En welke politieke denkbeelden vanuit de islam delen dan alle moslims?
Dan zou ik dat onzin noemen. Religie wordt geregeld politiek ingezet (het Christendom net zo goed trouwens), maar dat wil niet zeggen dat het politieke stromingen zijn.quote:
Dus ze geloven in 1 god met een bepaald smaakje.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:19 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Kern-kernmerken (niet per se de politieke denkbeelden) zijn het geloof dat Mohammed (tot nu toe) de laatste profeet was, dat Allah bestaat en de Koran de (onfeilbare) woorden van Allah vertegenwoordigd. Waar het alle moslims betreft zijn het zoals ik al aangaf net nazi's: de een is de ander niet, al delen moslims méér overkoepelende denkbeelden met een minder wrikbaar fundament (Allah > Hitler). Onder de laag kern-kernmerken vind je de spirituele/religieuze verzen én de meer concrete politieke kant, met beide ruimte voor interpretatie en afsplitsing, maar de voor de laatste gaat dat meer op dan voor de eerste helft.
En dit ja. Veel Islam-critici lijken een beetje te missen dat er zo ongeveer net zo veel islamitische stromingen als christelijke stromingen zijn. En die verschillen behoorlijk van elkaar.quote:Op dinsdag 18 december 2018 21:39 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als de islam
Politiek (breed begrip) is een inherent onderdeel (familiekenmerk) van religie; de een (islam) meer (en concreter) dan de ander (christendom) - en soms zodanig meer politiek dat je het beter als politiek-religieus kan omschrijven dan als slechts een religie.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zou ik dat onzin noemen. Religie wordt geregeld politiek ingezet (het Christendom net zo goed trouwens), maar dat wil niet zeggen dat het politieke stromingen zijn.
Inherent? Zeker niet. Dat heel wat mensen hun geloof vertalen in politieke opvattingen wil absoluut niet zeggen dat religie a priori politiek van aard is. Meestal is het dat niet.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:34 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Politiek (breed begrip) is een inherent onderdeel (familiekenmerk) van religie; de een (islam) meer (en concreter) dan de ander (christendom) - en soms zodanig meer politiek dat je het beter als politiek-religieus kan omschrijven dan als slechts een religie.
Het is inderdaad niet zo dat een religie -het concept- onafhankelijk/losgeknipt kan zijn van een duidbaar epicentrum (Allah, Koran, Mohammed). Dat mensen opgedeeld raken in tal van stromingen, dat er geen één verzameling (groep) van moslims is, doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:34 schreef Tanatos het volgende:
Dus ze geloven in 1 god met een bepaald smaakje.
Welke politieke idealen delen ze dan?
Wat maakt ze 1 groep?
Volgens mij zijn moslims heel goed in staat er allerlei totaal verschillende politieke denkbeelden op na te houden.
Het volslagen absurde vehikel de islamitische republiek Iran spreekt daar boekdelen van.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dit ja. Veel Islam-critici lijken een beetje te missen dat er zo ongeveer net zo veel islamitische stromingen als christelijke stromingen zijn. En die verschillen behoorlijk van elkaar.
"Duidbaar epicentrum", het klinkt zo mooi eenduidig.. maar veel meer dan een vage abstractie is het niet. De geloofsovertuigingen lopen in sommige gevallen zo ver uiteen dat je alhaast van verschillende religies moet spreken.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:39 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet zo dat een religie -het concept- onafhankelijk/losgeknipt kan zijn van een duidbaar epicentrum (Allah, Koran, Mohammed). Dat mensen opgedeeld raken in tal van stromingen, dat er geen één verzameling (groep) van moslims is, doet daar niets aan af.
Ze delen allerlei cultureel ethische waarden niet maar dat maakt niet uit, ze zijn toch 1 groep?quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:39 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet zo dat een religie -het concept- onafhankelijk/losgeknipt kan zijn van een duidbaar epicentrum (Allah, Koran, Mohammed). Dat mensen opgedeeld raken in tal van stromingen, dat er geen één verzameling (groep) van moslims is, doet daar niets aan af.
Het is voor mijn stelling geenszins relevant of en hoe mensen hun geloof vertalen, en welke mensen net zo gek als Baudet zijn. De Koran, en dat is waar het hier om gaat, is volgens mijn stelling, voor minstens de helft een politieke doctrine opgebouwd uit normatieve voorschriften. Het gaat mij te ver om te doen alsof dát een kwestie van interpretatie is; ik ga er in zoverre in mee dat ik accepteer dat er diverse interepretaties mogelijk zijn van deze voorschriften; niet of deze überhaupt wel of niet (dominant) aanwezig zijn in de kern van de religie (Koran).quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inherent? Zeker niet. Dat heel wat mensen hun geloof vertalen in politieke opvattingen wil absoluut niet zeggen dat religie a priori politiek van aard is. Meestal is het dat niet.
Je voorstel om de Islam te interpreteren als een politieke doctrine beschouw ik als niks meer dan populistische prietpraat. Nonsens. Of op z'n best net zo fundamentalistisch als het soort moslim dat de islam uitlegt als een politieke doctrine. Die zijn er overigens vast, maar die zijn dan wat mij betreft net zo maf als Baudet.
Twee landen die beide blasfemie met de doodstraf belonen, homo's kielhalen, vrouwen stenigen, etc?quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:43 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Het volslagen absurde vehikel de islamitische republiek Iran spreekt daar boekdelen van.
2 landen?quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:48 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Twee landen die beide blasfemie met de doodstraf belonen, homo's kielhalen, vrouwen stenigen, etc?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Om de een of andere manier las ik dat jij SA en Iran met elkaar vergeleek om een afsplitsing aan te wijzenquote:
Ik durf zomaar te vermoeden dat de ethiek niet heel significant anders gaat zijn.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:50 schreef zakjapannertje het volgende:
Dit moet Baudet met z’n cultuurchristen allemaal missen:
quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:51 schreef Molurus het volgende:
Eigenlijk gaat het hier nogal off topic... tenslotte heeft dit allemaal geen drol meer te maken met FvD. Maar religie is onderhevig aan dezelfde principes als biologische evolutie. Religie verspreidt, muteert, en differentieert. Zo kan het dat bijvoorbeeld Christendom, Islam en Jodendom een gezamelijk "voorouder" hebben.Dat is zo'n geweldig plaatje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(Zou zo uit Stellaris kunnen komen.)De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
En dit is dus exact de kern van wat mij stoort aan de doorsnee "Islam-criticus": het idee dat de uitleg van het heilige boekje eenduidig en objectief is. Dat er uberhaupt een "juiste" interpretatie bestaat. Dit is eenvoudig een filosofische denkfout: je kunt niet tegelijk volhouden dat de Islam een onwaar geloof is *en* dat er een correcte interpretatie van het heilige boekje bestaat.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:48 schreef EipNiC het volgende:
[..]
De Koran, en dat is waar het hier om gaat, is volgens mijn stelling, voor minstens de helft een politieke doctrine opgebouwd uit normatieve voorschriften.
En dit is waarom ik zeg dat je manier van denken net zo fundamentalistisch is als een fundamentalistische moslim. Je bent dan namelijk 1 specifieke uitleg aan het verdedigen als "correct", en da's waarschijnlijk niet direct de meest fraaie uitleg. Ongeveer net zo maf als Het Leger Van De Heer eigenlijk.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:48 schreef EipNiC het volgende:
Het gaat mij te ver om te doen alsof dát een kwestie van interpretatie is;
Kennelijk is het ook mogelijk om die tekst te interpreteren op zo'n manier dat die: a) niet politiek van aard is, en b) niet strijdig met onze westerse maatschappij.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:48 schreef EipNiC het volgende:
ik ga er in zoverre in mee dat ik accepteer dat er diverse interepretaties mogelijk zijn van deze voorschriften; niet of deze überhaupt wel of niet (dominant) aanwezig zijn in de kern van de religie (Koran).
Je lijkt ten onrechte te denken dat "de wolf" hier een eenduidige diersoort is. Terwijl wat je zegt meer lijkt op een protest tegen het introduceren van alles tussen een poedel en een afrikaanse wilde hond.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:59 schreef EipNiC het volgende:
Belangrijk hierbij: evolutie kan heel (maar ook snel) langzaam gaan. Er zijn omstandigheden die versnelling realiseren, er zijn omstandigheden, met name wanneer het organisme floreert, een en ander lang hetzelfde blijft. De hamvraag van FvD voor Europa is: waarom een wilde wolf introduceren nu we net het christendom tam hebben gekregen?
Je leest klaarblijkelijk niet wat ik zeg: ik stel niet dat de normatieve voorschriften zelf eenduidig zijn op de inhoud - ik stel dat ze er (überhaupt en in veelvoud) zijn. De poging dat gegeven te ontkennen met het argument dat jij gebruikt werkt niet: de stelling dat ze bestaan is niet hetzelfde als de stelling dat ze eenduidig en objectief zijn.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:57 schreef Molurus het volgende:
En dit is dus exact de kern van wat mij stoort aan de doorsnee "Islam-criticus": het idee dat de uitleg van het heilige boekje eenduidig en objectief is. Dat er uberhaupt een "juiste" interpretatie bestaat. Dit is eenvoudig een filosofische denkfout: je kunt niet tegelijk volhouden dat de Islam een onwaar geloof is *en* dat er een correcte interpretatie van het heilige boekje bestaat.
Deze doorzichtige denkfout wordt ook wel eens gemaakt ten aanzien van het Christendom en de Bijbel.
Daar is niets fundamentalistisch is aan; ik zeg namelijk niets over de waarde van deze voorschriften: tot in hoeverre ze serieus genomen dienen te worden. Dat ze bestaan is geen kwestie van interpretatie; net als dat het geen kwestie van interpretatie is dat de Koran zelf bestaat.quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:57 schreef Molurus het volgende:
En dit is waarom ik zeg dat je manier van denken net zo fundamentalistisch is als een fundamentalistische moslim. Je bent dan namelijk 1 specifieke uitleg aan het verdedigen als "correct", en da's waarschijnlijk niet direct de meest fraaie uitleg. Ongeveer net zo maf als Het Leger Van De Heer eigenlijk.
Volgens onderzoek uit 2008 door de Radboud Universiteit helpen kerken de migranten mee met integreren in de Nederlandse maatschappij:quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:54 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik durf zomaar te vermoeden dat de ethiek niet heel significant anders gaat zijn.
En de integratie problematiek derhalve ook niet heel anders.
Zijn christelijke Eritreeërs wel een integratie feestje dan?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-voor-dit-land.htmlquote:Dus organiseert ook deze kerk veel activiteiten. "We helpen ze bijvoorbeeld met taal, scholing en het vinden van werk. We leren ze als Hollanders aan te pakken: je moet niet je hand ophouden."
Die begeleiding vanuit de kerk heeft nut. Onderzoek laat zien dat als je de vrijwillige inzet van kerken door professionals zou laten uitvoeren, dat alleen al voor de stad Rotterdam zo'n 120 miljoen euro zou kosten. De autochtone kerken en de internationale migrantenkerken dragen ongeveer hetzelfde bij: allebei zo'n 50 procent.
Het feit dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn en ook daadwerkelijk zijn maakt het onzinnig om over "de Islam" te spreken als een homogeen iets. Laat staan dat het dan ergens op slaat om het te omschrijven als een politieke stroming.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:06 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Je leest klaarblijkelijk niet wat ik zeg: ik stel niet dat de normatieve voorschriften zelf eenduidig zijn op de inhoud - ik stel dat ze er (überhaupt en in veelfout) zijn. De poging dat gegeven te ontkennen met het argument dat jij gebruikt werkt niet: de stelling dat ze bestaan is niet hetzelfde als de stelling dat ze eenduidig en objectief zijn.
Wat die voorschriften inhouden is wel degelijk een kwestie van interpretatie. Twee verschillende moslims kunnen daar compleet verschillende dingen in lezen en waardes aan hechten. Dat maakt niet dat de 1 meer of minder gelijk heeft dan de ander, of dat de 1 meer of minder een moslim is dan de ander.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:08 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Daar is niets fundamentalistisch is aan; ik zeg namelijk niets over de waarde van deze voorschriften: tot in hoeverre ze serieus genomen dienen te worden. Dat ze bestaan is geen kwestie van interpretatie; net als dat het geen kwestie van interpretatie is dat de Koran zelf bestaat.
Er zijn teksten die niet inherent politiek van aard zijn. Er zijn teksten die dat wel zijn. Er zijn teksten die het zowel als niet zijn (afhankelijk v.d. interpretatie).quote:Op dinsdag 18 december 2018 22:57 schreef Molurus het volgende:
Kennelijk is het ook mogelijk om die tekst te interpreteren op zo'n manier dat die: a) niet politiek van aard is, en b) niet strijdig met onze westerse maatschappij.
Wie ben jij om (het grootste deel van) de Nederlandse moslims te vertellen dat jouw interpretatie van de Koran beter is?
De islam is inderdaad meer als een wolf met subsoorten dan als de hondsoort met daaronder de poedel én afrikaanse wilde hond. Maar eigenlijk had ik er niet in mee moeten gaan want 'de islam' is wat mij betreft een gegeven met een statisch -is ie weer- epicentrum, geen biologisch fenomeen. In jouw beleving zal een religie altijd datgene zijn wat 5 miljoen subcategorieën telt. Het zal altijd opschuiven.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je lijkt ten onrechte te denken dat "de wolf" hier een eenduidige diersoort is. Terwijl wat je zegt meer lijkt op een protest tegen het introduceren van alles tussen een poedel en een afrikaanse wilde hond.
Dat Afrikaanse wilde honden hun prooien op een zeer onsmakelijke wijze vermoorden wil nog niet zeggen dat we ons zorgen moeten maken over hondachtigen in het algemeen.
Dat kan alleen als je een andere definitie van de islam hanteert als ik. En dat bleek allang het geval: voor jou is de islam een verzamelterm die als bunker tegen kritiek op de inhoud van diens basis(concepten) fungeert en voor mij is het die basis (Koran, Mohammed, Allah).quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het feit dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn en ook daadwerkelijk zijn maakt het onzinnig om over "de Islam" te spreken als een homogeen iets. Laat staan dat het dan ergens op slaat om het te omschrijven als een politieke stroming.
Nou zou ik hier kunnen stampvoeten dat het voorschrift in de Bijbel om opstandige kinderen buiten de stadsmuur te stenigen politiek van aard is. Dat zou ik zelf niet eens zo gek vinden.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:13 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Er zijn teksten die niet inherent politiek van aard zijn. Er zijn teksten die dat wel zijn. Er zijn teksten die het zowel als niet zijn (afhankelijk v.d. interpretatie).
Oef, ik geloof niet dat je helemaal juist zit qua afstamming van de afrikaanse wilde hond.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:17 schreef EipNiC het volgende:
[..]
De islam is inderdaad meer als een wolf met subsoorten dan als de hondsoort met daaronder de poedel én afrikaanse wilde hond.
Deze uitspraak is voor een ongelovige wat mij betreft nog dommer dan voor een gelovige. Milder kan ik het echt niet zeggen.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:17 schreef EipNiC het volgende:
Maar eigenlijk had ik er niet in mee moeten gaan want 'de islam' is wat mij betreft een gegeven met een statisch -is ie weer- epicentrum, geen biologisch fenomeen. In jouw beleving zal een religie altijd datgene zijn wat 5 miljoen subcategorieën telt. Het zal altijd opschuiven.
Het is voor jou in dat geval niet eens duidelijk of ik wel of geen moslim ben. Of wie weet, misschien spreek ik als mondstuk van Maajid Nawaz. Jij rekt de ''je kunt het niet weten''-invalshoek tot zo ver op dat we niets kunnen weten: elke letter is aan twijfel onderhevig, de combinatie van letters aan een tienvoud aan twijfel. In dat geval: inderdaad, kunnen we nergens een punt van maken.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:11 schreef Molurus het volgende:
Wat die voorschriften inhouden is wel degelijk een kwestie van interpretatie. Twee verschillende moslims kunnen daar compleet verschillende dingen in lezen en waardes aan hechten. Dat maakt niet dat de 1 meer of minder gelijk heeft dan de ander, of dat de 1 meer of minder een moslim is dan de ander.
Met elke poging die je doet om een voorschrift te interpreteren op een specifieke manier kies je voor een specifiek theologisch standpunt. En da's gewoon nogal vreemd, voor iemand die het geloof verwerpt.
Kortom: je kunt dat boekje beter aan de kant leggen. Je kunt er als niet-moslim geen enkel punt mee maken.
Voor mij is "Islam" niet veel meer dan een label, net als "Christendom". De geloofsopvattingen zijn te divers om er veel meer over te zeggen dan dat. Net zoals "hondachtige" niet veel meer is dan een label. Of we het dan over poedels of afrikaanse wilde honden hebben is dan niet duidelijk. En dat maakt nogal een verschil.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:19 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Dat kan alleen als je een andere definitie van de islam hanteert als ik. En dat bleek allang het geval: voor jou is de islam een verzamelterm die als bunker tegen kritiek op de inhoud van diens basis(concepten) fungeert en voor mij is het die basis (Koran, Mohammed, Allah).
Dat christenen het niet doen, betekent niet dat dergelijke voorschriften niet politiek van aard zijn. Je bent tegen claims aan het schoppen die ik niet maak.quote:Op dinsdag 18 december 2018 23:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou zou ik hier kunnen stampvoeten dat het voorschrift in de Bijbel om opstandige kinderen buiten de stadsmuur te stenigen politiek van aard is. Dat zou ik zelf niet eens zo gek vinden.
Maar laten we wel wezen: Christenen doen dat over het algemeen niet. Ze interpreteren die tekst anders, hechten er geen waarde aan, enzovoort.
En dan zeg ik: ok, wie zijn wij dan om te vertellen dat ze ongelijk hebben? Wij geloven tenslotte uberhaupt niet in de moreel-ethische waarde van de Bijbel.
Je kunt je beter gewoon niet bezighouden met Bijbel- en Koran-interpretaties. Dat is gewoon veel te glad ijs, zeker voor een niet-gelovige. En belangrijker: het is ook nergens voor nodig. De vele misstanden die er zijn met religie kun je ook zonder die boekjes bekritiseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |