abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183790867
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een vrijwillige brandweer. Dus hoe het is om langs de paal omlaag te glijden, en of er wel eens katjes gered zijn, alle brandende vragen zijn welkom. Ik zou zeggen fire it up.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceerd alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183790878
Hoi,

Vanavond is het mijn beurt om jullie vragen te beantwoorden. Ik ben vrijwilliger bij de brandweer. Dat houdt in dat ik naast mijn gewone ‘daytime-job’ uitruk met de brandweer van mijn woonplaats. Binnen het korps vervul ik de taak van manschap, oftewel de gewone brandweerman die achterin de auto zit en doet wat er op dat moment nodig is. Dit doe ik nu ruim 10 jaar, waarvan de eerste twee bestonden uit opleiding.

Ik kijk er naar uit jullie vragen te beantwoorden tot 21:00.

Nb. Mocht ik opeens niet meer reageren, dan ben ik op weg naar een incident, want ik ben oproepbaar op het moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 17-12-2018 20:25:35 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 17 december 2018 @ 19:32:14 #3
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_183790976
Ben je vaak oproepbaar en ben je ook oproepbaar als je je gewone baan doet?
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:32:14 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183790977
Hoi, leuk dat je meedoet! Hebben jullie zo'n paal en als je oproepbaar bent moet je dan in de kazerne aanwezig zijn? Mocht het paal antwoord ja zijn, is dat echt sneller dan je "koffiehok" op de begane grond hebben?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 17 december 2018 @ 19:33:09 #5
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_183791004
Wat voor geluid maakt een brandweersirene? Ta-toe of toe-ta?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_183791038
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:32 schreef LPFAN het volgende:
Ben je vaak oproepbaar en ben je ook oproepbaar als je je gewone baan doet?
We werken hier met een ploegensysteem die elkaar afwisselen. We zijn enkel in de avonduren op te roepen en in het weekend. Wanneer ik geen dienst heb kan ik ook opgeroepen worden, maar dan ben ik niet verplicht om op te komen. Op deze manier is er altijd 1 auto gegarandeerd en een tweede optioneel.

quote:
10s.gif Op maandag 17 december 2018 19:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoi, leuk dat je meedoet! Hebben jullie zo'n paal en als je oproepbaar bent moet je dan in de kazerne aanwezig zijn? Mocht het paal antwoord ja zijn, is dat echt sneller dan je "koffiehok" op de begane grond hebben?
Nee, helaas. Sinds er iemand naar beneden is gelazerd en er een dwarslaesie aan over heeft gehouden mag het niet meer conform de arbo.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 17 december 2018 @ 19:34:40 #7
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_183791039
Heb je ook een ander bijbaantje waarbij je je brandweerkostuum kan gebruiken?
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
pi_183791051
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:33 schreef Quotidien het volgende:
Wat voor geluid maakt een brandweersirene? Ta-toe of toe-ta?
Meer HUUHAAHUUUHAA :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183791074
quote:
14s.gif Op maandag 17 december 2018 19:34 schreef napoleonfour het volgende:
Heb je ook een ander bijbaantje waarbij je je brandweerkostuum kan gebruiken?
Hehehe, nee, maar bij de brandweer zitten heeft ook op andere vlakken voordelen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183791089
Wat is het heftigste wat je tot nu toe hebt meegemaakt?
pi_183791171
Als je een poesje van een lekker ding uit de boom moet redden, trek je dan je shirt uit om extra indruk te maken?
pi_183791186
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:36 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Wat is het heftigste wat je tot nu toe hebt meegemaakt?
Dat vind ik een moeilijke. Ik heb meerdere grote incidenten meegemaakt, sommige ook met veel slachtoffers, dat zou je als heftig kunnen bestempelen. Ik denk dat een grote brand bij een verzorgingstehuis met veel bejaarden die ik vroeg in mijn loopbaan had meegemaakt tot nu toe wel hoog staat. Hierbij moesten er ook nog veel door ons naar buiten gehaald worden, wat gezien hun breekbare lijfjes, wel echt een uitdaging was.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:41:04 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791190
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hehehe, nee, maar bij de brandweer zitten heeft ook op andere vlakken voordelen.
Op welke vlakken? Heb je trouwens een vriendin/vrouw en wat vind zij ervan dat je oproepbaar bent, en je aan risico's blootstelt...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183791207
quote:
17s.gif Op maandag 17 december 2018 19:40 schreef O_o_ het volgende:
Als je een poesje van een lekker ding uit de boom moet redden, trek je dan je shirt uit om extra indruk te maken?
Ha! Nee, dat niet, maar het is wel erg leuk om het beestje uiteindelijk aan de dame in kwestie te overhandigen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183791252
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Op welke vlakken? Heb je trouwens een vriendin/vrouw en wat vind zij ervan dat je oproepbaar bent, en je aan risico's blootstelt...
Ja, die heb ik. Ze vindt het vooral heel irritant als ze wakker wordt midden in de nacht van mijn pieper. Verder probeert ze verder te slapen en niet te veel aan de risico's te denken. Wel is ze altijd weer blij als ik weer veilig thuis kom.

De voordelen zijn dat je toch wel écht een reden hebt om fit te blijven en nou ja, toen ik nog single was, wekt dit vak toch ook wel de interesse van de dames.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:44:43 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791273
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:
écht een reden hebt om fit te blijven
Wordt dat ook getest/afgedwongen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 17 december 2018 @ 19:44:55 #17
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_183791274
Heb je al een echte brandweer snor? En is brandweerrood je lievelingskleur?
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:45:50 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791290
Weten mensen op je day-job dat je bij de vrijwillige brandweer bent of hou je dat liever gescheiden?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183791306
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wordt dat ook getest/afgedwongen?
Ja, we moeten jaarlijks een fysieke test doen die (afhankelijk van je leeftijd) om de zoveel jaar een bindend advies geeft. Bij mij is dat eens in de 4 jaar, als ik dan niet slaag voor de test mag ik niet meer uitrukken totdat ik weer fit genoeg ben en wel slaag. Wanneer je ouder bent, is deze test elk jaar bindend.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183791354
quote:
14s.gif Op maandag 17 december 2018 19:44 schreef napoleonfour het volgende:
Heb je al een echte brandweer snor? En is brandweerrood je lievelingskleur?
Hehehehe, nee. Gezichtsbeharing is niet toegestaan. Dit kan namelijk lekkage geven bij je ademluchtmasker wat het allemaal weer minder veilig maakt. En rood is niet mijn lievelingskleur, gek genoeg.

quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Weten mensen op je day-job dat je bij de vrijwillige brandweer bent of hou je dat liever gescheiden?
Ja, moet ook wel, want soms overlapt dat. Wanneer ik de hele nacht bij een grote brand heb gestaan bijvoorbeeld, kan je je voorstellen dat ik later op werk kom om eerst even wat rust te pakken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:49:44 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791375
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Hehehehe, nee. Gezichtsbeharing is niet toegestaan.
Serieus :o (8>
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183791383
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Serieus :o (8>
Yup...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:52:22 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791443
Vind het toch wel echt een interessant beroep...

Geniet je ook wel eens van een goede fik?

En hoe sta je in het vuurwerkdebat denk dat je met oud en nieuw het wel druk hebt?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183791487
Hoe kwam je erbij om bij de vrijwillige brandweer te gaan? Waarom niet de 'echte brandweer'? O+
Mon 'en!
  maandag 17 december 2018 @ 19:55:19 #25
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183791500
Heb je incidenten meegemaakt waarbij je iemand net niet hebt kunnen redden en werkt dat niet zwaar op het gemoed?

Gaat je werkgever flexibel om met het feit dat je opgeroepen kunt worden en dus de werkvloer moet verlaten?

Worden leden van de vrijwillige brandweer gerespecteerd door de beroepslui (als in ook beschouwd als echte brandweerman) of is er toch een verschil naar hoe er naar jouw en je andere collega's gekeken wordt?

Werken er veel vrouwen bij de (vrijwillige) brandweer of klopt het idee dat ik ervan heb dat het een echt mannenbastion is?
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183791520
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Vind het toch wel echt een interessant beroep...

Geniet je ook wel eens van een goede fik?

En hoe sta je in het vuurwerkdebat denk dat je met oud en nieuw het wel druk hebt?
Dank je. Ja, een goede fik is zeker genieten. Los van het leed wat het mensen brengt, dat is nooit leuk, maar om het vervolgens te lijf te gaan en de schade zo klein mogelijk te houden en te redden wat er nog gered kan worden is heel gaaf. Daarnaast ben je er wanneer mensen je écht nodig hebben, dat maakt het vak ook wel erg mooi.

Het vuurwerkdebat, vind ik ook wel een interessante. Ik ben zelf niet zo'n vuurwerkfan, maar snap de lol wel. Denk niet dat het verbieden de oplossing is. Waar wij veel last van hebben is de combinatie van zwaar vuurwerk en alcohol/drugs. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties waarbij het gewoon niet meer leuk is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 17 december 2018 @ 19:56:44 #27
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_183791535
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Yup...
Zeer spijtig, daar gaat mijn beeld van een brandweerman
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
pi_183791694
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 19:54 schreef bloempjuh het volgende:
Hoe kwam je erbij om bij de vrijwillige brandweer te gaan? Waarom niet de 'echte brandweer'? O+
Ik heb een tijdje bij de beroeps gezeten, maar het werk buiten het uitrukken om vind ik niet interessant. Daarom dus bij de vrijwilligers waarbij ik me met het leukste van het vak bezig hou: oefenen en uitrukken. Ik ben bij de brandweer gegaan omdat ik daar ooit heb meegelopen bij een korps, uit interesse. Dat vond ik erg gaaf. Niet veel later kon ik starten met de opleiding.

quote:
6s.gif Op maandag 17 december 2018 19:55 schreef Lothiriel het volgende:
Heb je incidenten meegemaakt waarbij je iemand net niet hebt kunnen redden en werkt dat niet zwaar op het gemoed?

Gaat je werkgever flexibel om met het feit dat je opgeroepen kunt worden en dus de werkvloer moet verlaten?

Worden leden van de vrijwillige brandweer gerespecteerd door de beroepslui (als in ook beschouwd als echte brandweerman) of is er toch een verschil naar hoe er naar jouw en je andere collega's gekeken wordt?

Werken er veel vrouwen bij de (vrijwillige) brandweer of klopt het idee dat ik ervan heb dat het een echt mannenbastion is?
Ja, meerdere keren. Ik heb er zelf niet zo'n last van omdat ik weet van mezelf dat ik niets meer of anders heb kunnen doen, maar dat kan zomaar veranderen bij een inzet die nog moet komen. Gelukkig is er voor die gevallen hele goede opvang geregeld.

Tijdens mijn werk ben ik niet oproepbaar, maar als ik later ben door een inzet is dat geen enkel probleem.

Of vrijwilligers als gelijkwaardig worden beschouwd door de beroeps verschilt echt per post. Zelf heb ik er alleen maar positieve ervaringen mee.

Vrouwen zijn meer dan welkom, maar nog steeds ernstig in de minderheid. Het is en blijft een fysiek zwaar beroep en dat trekt niet zo veel vrouwen denk ik. Maar ik zie het graag anders.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 20:04:35 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791758
Wat is eigenlijk de stomste oorzaak van een brand die jij hebt moeten blussen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183791785
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 20:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat is eigenlijk de stomste oorzaak van een brand die jij hebt moeten blussen?
Drogers! Mensen, maak die dingen gewoon even schoon (het filter), zo simpel en het scheelt een hoop ellende. Al scoort een uit de hand gelopen altaartje ook wel vrij hoog.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183791935
Ook weleens moeten helpen bij verkeersongelukken ? dat je mensen uit n autowrak moest bevrijden of zo ?

en ik neem aan dat iedere brandweerman /-vrouw een basisopleiding EHBO krijgt ? :)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_183791988
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:10 schreef TLC het volgende:
Ook weleens moeten helpen bij verkeersongelukken ? dat je mensen uit n autowrak moest bevrijden of zo ?

en ik neem aan dat iedere brandweerman /-vrouw een basisopleiding EHBO krijgt ? :)
Ja, we doen veel meer dan alleen blussen. Mensen bevrijden bij verkeersongevallen hoort hier inderdaad ook bij en ook dit heb ik gedaan. Zijn altijd pittige inzetten omdat je hier altijd te maken hebt met slachtoffers.

We zijn getraind in levensreddend handelen. Dat houdt in dat we geen pleisters kunnen plakken en splinters kunnen verwijderen, maar wel aan de slag kunnen met slagaderlijke bloedingen enzo en mensen proberen in leven te houden totdat de ambulance er is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 20:15:25 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183792081
Hebben jullie wel eens een ongeluk gehad onderweg naar de brand :o


:X

Zitten er trouwens raampjes in de wagen waarin jij mee moet?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183792224
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 20:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Hebben jullie wel eens een ongeluk gehad onderweg naar de brand :o


:X
Collega's van mij wel. Ik zat er niet bij toen het bij ons gebeurde. Het rijden met zwaailicht en sirene blijft iets wat risico's met zich mee brengt, dus het gaat ook wel eens fout. De auto's worden steeds beter geïsoleerd, dus we worden ook steeds minder goed gezien. Als de muziek en een mobieltje er dan ook nog bij komen, dan is het helemaal treurig. Mensen kijken echt heel slecht om zich heen, wat heel frustrerend is wanneer je er langs wil omdat iemand je hulp hard nodig heeft. Ook gebeurd het geregeld dat mensen nog even snel langs onze auto schieten wanneer wij door rood gaan met zwaailicht en sirene omdat ze ons niet zien of ons niet willen zien, of haast hebben ofzo.

Ja, onze auto heeft ook achterin raampjes. Moet ook wel, want vanuit de auto doe je al de eerste schouw van het incident, dat scheelt tijd en vanuit de auto heb je gelijk een globaal overzicht.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183792282
Stel je moet naar een brand gaan en je ziet een groep studenten die een vuurtje hebben, het is verder helemaal in orde. Pak je een biertje mee of ben je geen pyromaan?
pi_183792356
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:21 schreef Tailless het volgende:
Stel je moet naar een brand gaan en je ziet een groep studenten die een vuurtje hebben, het is verder helemaal in orde. Pak je een biertje mee of ben je geen pyromaan?
Hangt heel erg van de situatie en is uiteindelijk de beslissing van de bevelvoerder. Als het een vuurkorfje is en er is geen enkel gevaar op uitbreiding en er wordt geen zooi (zoals autobanden) opgeflikkerd, dan zullen we er niet zo veel aan doen. Met oud en nieuw zie je dat soort vuurtjes veel en is het vaak ook wel prima. Wanneer er echter midden in de straat grote vuren van pallets en weet ik veel wat wordt gemaakt, ja, dan is het een ander verhaal.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183792385
Moet je wel eens stukjes mens van Het spoor pf andere suïcide spot rapen?
hardcoholic
pi_183792397
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hangt heel erg van de situatie en is uiteindelijk de beslissing van de bevelvoerder. Als het een vuurkorfje is en er is geen enkel gevaar op uitbreiding en er wordt geen zooi (zoals autobanden) opgeflikkerd, dan zullen we er niet zo veel aan doen. Met oud en nieuw zie je dat soort vuurtjes veel en is het vaak ook wel prima. Wanneer er echter midden in de straat grote vuren van pallets en weet ik veel wat wordt gemaakt, ja, dan is het een ander verhaal.
nouja stel het is verder in orde en je hebt geen andere klus. Pak je dan een biertje om naar het vuur te kijken?
pi_183792471
1) Hoe is de relatie met de echte brandweer? Krijg je bijvoorbeeld opmerkingen als:
- Broodroof
- Amateur
- Wannabe
etc?

2) Zijn er speciale regels over de inzet. Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen dienst hebt, je bijvoorbeeld alcohol hebt geconsumeerd en dit lastig samengaat met het werk.

3) Word je ook echt uit je nest gebeld? Hoe lang duurt het dan op ergens te komen (moet je dan eerst naar de kazerne en daarna pas naar het incident of ga je direct naar het incident).
pi_183792484
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:24 schreef Ferdii het volgende:
Moet je wel eens stukjes mens van Het spoor pf andere suïcide spot rapen?
We hebben geen trein in ons verzorgingsgebied, dus nee. Mijn collega's hebben wel eens springers gehad van een flat, maar ikzelf niet.
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 20:25 schreef Tailless het volgende:

[..]

nouja stel het is verder in orde en je hebt geen andere klus. Pak je dan een biertje om naar het vuur te kijken?
Mwah, kan. Biertjes drinken we niet als we dienst hebben (geen alcohol), maar het komt wel eens voor dat we een praatje maken en gelijk van de gelegenheid gebruik maken om aan te geven wat wel en niet ok is rondom het vuurtje in kwestie (op een chille manier). Is ook gewoon goed voor het contact met de mensen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183792586
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje bij de beroeps gezeten, maar het werk buiten het uitrukken om vind ik niet interessant.
Kun je hier wat meer over vertellen?
pi_183792619
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:28 schreef snabbi het volgende:
1) Hoe is de relatie met de echte brandweer? Krijg je bijvoorbeeld opmerkingen als:
- Broodroof
- Amateur
- Wannabe
etc?

2) Zijn er speciale regels over de inzet. Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen dienst hebt, je bijvoorbeeld alcohol hebt geconsumeerd en dit lastig samengaat met het werk.

3) Word je ook echt uit je nest gebeld? Hoe lang duurt het dan op ergens te komen (moet je dan eerst naar de kazerne en daarna pas naar het incident of ga je direct naar het incident).
1: reeds beantwoord, verschilt per post.

2. Ja, wanneer je dienst hebt blijf je nuchter. Je moet scherp zijn en daar hoort alcohol niet bij. Daarnaast moet je het aangeven als je bekenden hebt als slachtoffer bij een incident omdat dat je ook kan beïnvloeden bijvoorbeeld. Zo zijn er nog wel meer regels.

3. Ja. Ik heb een pieper die elk moment af kan gaan. Daarop staat dan de prioriteit (1 of 2, 1 = spoed zoals een woningbrand, 2 geen spoed zoals een kat in de boom), het adres en het type incident (P2000). Ik ga eerst naar de kazerne en dan naar het incident met de brandweerwagen. Dat betekend dat ik bij een spoeduitruk (waarbij sowieso het hele korps wordt gepiept) het ook voorkomt dat ik soms te laat ben voor de auto en ze wegrijden voordat ik kan instappen omdat ze er al genoeg hebben. Hierdoor is het wel zo dat we onze wettelijke norm netjes halen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183792684
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:32 schreef Poes. het volgende:

[..]

Kun je hier wat meer over vertellen?
Ja. Als beroepsbrandweerman hou je je ook bezig met andere werkzaamheden, zoals onderhoud van het materieel en de kazerne. Ook kan je bijvoorbeeld aanvalskaarten (kaarten van bedrijven zodat we weten wat voor bedrijf het is, welke gevaarlijke stoffen er aanwezig zijn en wat de risico's van het bedrijf zijn) maken, desalniettemin vond ik dat niet zo interessant en doe ik iets totaal anders als gewoon werk. Het uitrukken en het oefenen vind ik wel echt leuk, dus nu heb ik de ideale combinatie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183792775
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja. Als beroepsbrandweerman hou je je ook bezig met andere werkzaamheden, zoals onderhoud van het materieel en de kazerne. Ook kan je bijvoorbeeld aanvalskaarten (kaarten van bedrijven zodat we weten wat voor bedrijf het is, welke gevaarlijke stoffen er aanwezig zijn en wat de risico's van het bedrijf zijn) maken, desalniettemin vond ik dat niet zo interessant en doe ik iets totaal anders als gewoon werk. Het uitrukken en het oefenen vind ik wel echt leuk, dus nu heb ik de ideale combinatie.
Dankje!
pi_183792819
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:39 schreef Poes. het volgende:

[..]

Dankje!
Graag gedaan :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 17 december 2018 @ 20:54:58 #46
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183793214
Op filmpjes zie je dat de Amerikaanse brandweer veel sneller een brandend gebouw binnen gaat en van binnenuit blust. In Nederland zie je ze volgens mij vaker van buiten een straal naar binnen spuiten. Waarom? Zijn er hier strengere regels voor het naar binnen gaan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183793388
quote:
6s.gif Op maandag 17 december 2018 20:54 schreef Nikonlover het volgende:
Op filmpjes zie je dat de Amerikaanse brandweer veel sneller een brandend gebouw binnen gaat en van binnenuit blust. In Nederland zie je ze volgens mij vaker van buiten een straal naar binnen spuiten. Waarom? Zijn er hier strengere regels voor het naar binnen gaan?
Goede vraag. De Amerikanen maken inderdaad gebruik van een compleet andere blustechniek dan wij hier in Nederland. Dat heeft ook onder meer met de manier waarop we hier in Nederland huizen bouwen. In de VS zijn veel huizen van hout, terwijl we hier in Nederland vooral met steen en beton bouwen. Dat vraagt een andere blustechniek. Hier in Nederland gaan we echter, zeker wanneer er slachtoffers zijn, ook gewoon naar binnen. Wanneer het echter bijvoorbeeld een kantoorpand zonder slachtoffers betreft en de brand al uitslaand is, zullen we dat risico echter minder snel nemen.

Het is dus keer op keer de afweging maken of het risico opweegt tegen de te behalen winst.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage maandag 17 december 2018 @ 21:01:27 #48
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_183793465
Waarom is de brandweer eigenlijk vrijwillig en niet gewoon een betaalde baan? Lijkt me gezien de risico's en psychische last toch wel een zware baan om er 'extra' bij te doen.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 17 december 2018 @ 21:04:05 #49
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183793548
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Goede vraag. De Amerikanen maken inderdaad gebruik van een compleet andere blustechniek dan wij hier in Nederland. Dat heeft ook onder meer met de manier waarop we hier in Nederland huizen bouwen. In de VS zijn veel huizen van hout, terwijl we hier in Nederland vooral met steen en beton bouwen. Dat vraagt een andere blustechniek. Hier in Nederland gaan we echter, zeker wanneer er slachtoffers zijn, ook gewoon naar binnen. Wanneer het echter bijvoorbeeld een kantoorpand zonder slachtoffers betreft en de brand al uitslaand is, zullen we dat risico echter minder snel nemen.

Het is dus keer op keer de afweging maken of het risico opweegt tegen de te behalen winst.
Moet ik dat dan zien dat houten huizen makkelijker te ontluchten zijn? Je ziet ze vaak aan 1 kant een gat in het dak of muur zagen en vanaf de andere kant naar binnen gaan om te blussen. Bij beton lijkt mij dat een stuk moeilijker.

Logisch dat je bij een brand waar niemand in zit minder risico neemt :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183793566
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:01 schreef LTVDK het volgende:
Waarom is de brandweer eigenlijk vrijwillig en niet gewoon een betaalde baan? Lijkt me gezien de risico's en psychische last toch wel een zware baan om er 'extra' bij te doen.
Eigenlijk is de term vrijwilliger niet juist. Zeker nu de brandweer onder de veiligheidsregio's valt, krijgen vrijwilligers gewoon salaris zodra ze worden opgeroepen. Zo ook ik. Het is een baan zonder vaste uren. Je hebt dus een goed punt en dat is ook erkent. Vroeger was het echter wel echt vrijwillig en die benaming is nooit meer weggegaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')