abonnement Unibet Coolblue
  zondag 9 december 2018 @ 14:24:53 #1
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183624138
Even onder een kloon gezien herkenbaarheid woning:

Afgelopen maand onderstaande jaren 30 woning gekocht van maar liefst 243m2! Hele verbetering ten opzichte van onze huidige bovenwoning. Echter - behoorlijke klus, vandaar dit topic, waar ik jullie de komende tijd op de hoogte hou van de verschillende deelprojecten en hopelijk ook wat tips kan krijgen aangezien ik redelijk kan klussen maar nooit groot project heb opgepakt.



Allereerst een plattegrond




Overzicht van deelprojecten - later in meer detail:
De woning is altijd goed onderhouden door de vorige eigenaar echter veel zaken zijn gedateerd. Wat er meteen gedaan wordt is:

1) Keuken wordt vervangen (binnenkort volgt 3d tekening)
- Bestaande keuken slopen
- Muren stuccen
- 2 extra groepen elektra
- Radiator verplaatsen en vervangen door verticale radiator
- Vloer met betonlook / grijze tegels

2) Vloeren in de bijkeuken (zeil) en hal (vloerbedekking) worden vervangen door dezelfde tegels als in de keuken
3) Houten vloer in woonkamer krijgt whitewash behandeling (2 componenten monocoat)
4) Kleine lekkage in garage verhelpen

Later als we er al wonen - hopelijk allemaal nog in 2019 gaan we het volgende aanpakken
5) Bitumen balkonnetje vervangen - overweeg EPDM zelf te leggen
6) Toiletten vernieuwen inclusief vervangen loden afvoeren
7) Badkamer vernieuwen en als het budget het toelaat realiseren 2e badkamer / douche op 2e verdieping
8) Electrische aansluiting upgraden naar 3 fases
9) Laadpaal voor 2 electrische auto's inclusief load balancing aanleggen
10) Zonnepanelen (ideaal zuid-dak zonder schaduw)
11) beglazing vervangen - nog nog 3 ruiten enkelglas en sommige ramen matig afgewerkt met voorzetramen. - zit nog te rekenen met terugverdientijd

Paar foto's alvast ter illustratie:
Woonkamer met dubbele en-suite:

Keuken

Badkamer


Ik zal komende tijd dit topic aanvullen met meer details!

[ Bericht 2% gewijzigd door HugoSS op 09-12-2018 15:57:58 ]
pi_183624456
Hilversum _O_
750k, wat een bedrag, maar wel een mooie keet hoor _O_
pi_183624680
Nice !!! Ben benieuwd naar het resultaat *)
Ik was hier...
pi_183624751
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 14:52 schreef Banaanvragen het volgende:
Hilversum _O_
750k, wat een bedrag, maar wel een mooie keet hoor _O_
Hoe weet jij dat nou weer? :o op Funda gezocht?


Mooie woning hoor. Jammer dat de keuken eruit gaat, die vind ik ook wel een leuk kleurtje hebben :)
Somebody that I used to know
  zondag 9 december 2018 @ 15:42:41 #5
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183625097
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 15:14 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat nou weer? :o op Funda gezocht?


Mooie woning hoor. Jammer dat de keuken eruit gaat, die vind ik ook wel een leuk kleurtje hebben :)
Keuken is wel echt op helaas - vloer lijkt mooi maar is aftands zeil met vlekken. Ook vinden we zelf de hoge kastjes in houtkleur niet mooi - die verdwijnen helemaal en er komen ipv eettafel een hoog deel met koelkast, 2 ovens en extra opbergruimte.
Het rare “blok” in de hoek linksboven kan helaas niet weggehaald worden zonder constructie aan te passen aangezien een hele schoorsteen daarop rust.
  zondag 9 december 2018 @ 15:44:41 #6
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183625123
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 14:52 schreef Banaanvragen het volgende:
Hilversum _O_
750k, wat een bedrag, maar wel een mooie keet hoor _O_
Vraagprijs hè? In dit segment valt er nog wel te praten. Dat icm flinke overwaarde in huidige woning bracht het NET binnen budget.
pi_183625753
Wauw, wat groot! Ik vind de prijs nog wel meevallen gezien de grootte, maar ik ben Amsterdamse prijzen gewend. Ga je behalve de beglazing nog iets anders doen aan isolatie?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 9 december 2018 @ 16:28:35 #8
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183625941
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 16:17 schreef Claudia_x het volgende:
Wauw, wat groot! Ik vind de prijs nog wel meevallen gezien de grootte, maar ik ben Amsterdamse prijzen gewend. Ga je behalve de beglazing nog iets anders doen aan isolatie?
Ik zit nog een beetje te oriënteren. Zonnepanelen op slecht geïsoleerde woning slaat natuurlijk nergens op.

Dak is niet geïsoleerd maar plafond van 2e verdieping wel (zit nog vliering boven) voordeel daar is dus beperkt. Muren naar buiten zitten allemaal aan gangkant of aan de geschakelde woning- rest is vooral ramen, dus spouwmuurisolatie lijkt ook relatief weinig effect te hebben.
Het huidige dubbelglas is gedateerd dus lijkt een logische optie. Daarnaast allicht iets in de goed toegankelijke kruipruimte? Iemand nog tips? Zou sowieso pas gebeuren als we er wonen en de andere meer urgente klussen gedaan zijn
pi_183626068
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 16:28 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Ik zit nog een beetje te oriënteren. Zonnepanelen op slecht geïsoleerde woning slaat natuurlijk nergens op.

Dak is niet geïsoleerd maar plafond van 2e verdieping wel (zit nog vliering boven) voordeel daar is dus beperkt. Muren naar buiten zitten allemaal aan gangkant of aan de geschakelde woning- rest is vooral ramen, dus spouwmuurisolatie lijkt ook relatief weinig effect te hebben.
Het huidige dubbelglas is gedateerd dus lijkt een logische optie. Daarnaast allicht iets in de goed toegankelijke kruipruimte? Iemand nog tips?
Wij verhuizen van een nieuwbouwtussenwoning naar een slecht geïsoleerde, vrijstaande woning. Ik vrees de energierekening nu al! Wij gaan heftig verbouwen en gaan al het mogelijke doen aan isolatie:

- beglazing vervangen
- spouwmuurisolatie
- houten vloer eruit en nieuwe, geïsoleerde vloer erin
- isolatie van het dak

Voor vloerisolatie zijn er best wel wat mogelijkheden, zeker als de kruipruimte goed begaanbaar is (denk aan Tonzon, PUR en/of bodemisolatie d.m.v. schelpen/korrels). Ik zou iemand langs laten komen voor advies, want de beste oplossing verschilt van vloer tot vloer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183628391
Prachtige woning met groot potentieel. Veel succes met de verbouwing!
  zondag 9 december 2018 @ 19:31:45 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_183628885
Schitterende woning.
pi_183629033
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 16:28 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Ik zit nog een beetje te oriënteren. Zonnepanelen op slecht geïsoleerde woning slaat natuurlijk nergens op.

Dak is niet geïsoleerd maar plafond van 2e verdieping wel (zit nog vliering boven) voordeel daar is dus beperkt. Muren naar buiten zitten allemaal aan gangkant of aan de geschakelde woning- rest is vooral ramen, dus spouwmuurisolatie lijkt ook relatief weinig effect te hebben.
Het huidige dubbelglas is gedateerd dus lijkt een logische optie. Daarnaast allicht iets in de goed toegankelijke kruipruimte? Iemand nog tips? Zou sowieso pas gebeuren als we er wonen en de andere meer urgente klussen gedaan zijn
Ik kom wel een keer op de koffie ;)

Maar, isoleren van niks naar redelijk geeft de meeste winst. Dak aanpakken geeft meeste winst, vloer is beperkter, maar geeft wel enorm veel woon comfort.. keuzes keuzes :)

Hoe is de isolatiewaarde van de vliering? Anders was ik daar begonnen!
  zondag 9 december 2018 @ 19:39:29 #13
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_183629040
Wow wat een pand O+.
KuikenGuppy
  zondag 9 december 2018 @ 20:04:06 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183629561
Mooi!

Hier een soortgelijk 1928 huis. Energielabel C is redelijk simpel te bereiken met goede isolatie en dubbel glas volgens een "energie-deskundige" die de boel kwam meten. Beter vergt flink extra investeringen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_183629766
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 16:28 schreef HugoSS het volgende:

Het huidige dubbelglas is gedateerd dus lijkt een logische optie. Daarnaast allicht iets in de goed toegankelijke kruipruimte? Iemand nog tips? Zou sowieso pas gebeuren als we er wonen en de andere meer urgente klussen gedaan zijn
Ook al heb je weinig muur die aan de "vrije" buitenlucht grenst, effect van isolatie in de spouw, is aanzienlijk. Komt vooral omdat de luchtstroming tot (bijna) 0 wordt beperkt en dat scheelt enorm in de afkoeling. Verder i.d.d. de vloer, dak (of plafond tweede verdieping beter) isoleren en HR++ glas.

Echt, isoleren werkt dubbel en dwars! Zowel in stookkosten als in comfort.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 9 december 2018 @ 20:33:37 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183630115
Welkom in Klussen en Wonen !

Poeh, dat is een hele woning zo ! Mooie plannen en ideeën genoeg.
Zit er verder nog iets van een losstaande garage of berging bij ?
  Moderator zondag 9 december 2018 @ 21:26:28 #17
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_183631081
Wat een gaaf huis!
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_183631132
Wat een prachtig huis!
Ik heb zelf afgelopen jaar een jaren 30 kluswoning gekocht. Wel niet zo groot als de jouwe (200m2 woonoppervlak ) maar dat was al flinke klus.
Nu energielabel c, was g.
Dus ik ga zeker volgen, succes!
Alius aliud dicit
  zondag 9 december 2018 @ 21:43:08 #19
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183631346
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 20:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Welkom in Klussen en Wonen !

Poeh, dat is een hele woning zo ! Mooie plannen en ideeën genoeg.
Zit er verder nog iets van een losstaande garage of berging bij ?
Ja - ook nog vrijstaande garage (om verliefd op te worden qua stijl) met vliering zie hieronder. Kleine lekkage daar door 1 kapotte dakpan maar dat simpel op te lossen.
pi_183631377
Ik vind het eigenlijk helemaal geen gekke vraagprijs. Is hier in het oosten in de gewilde steden zeker niet goedkoper. Echt tof huis.
Alius aliud dicit
pi_183631652
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 16:28 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Ik zit nog een beetje te oriënteren. Zonnepanelen op slecht geïsoleerde woning slaat natuurlijk nergens op.

Dak is niet geïsoleerd maar plafond van 2e verdieping wel (zit nog vliering boven) voordeel daar is dus beperkt. Muren naar buiten zitten allemaal aan gangkant of aan de geschakelde woning- rest is vooral ramen, dus spouwmuurisolatie lijkt ook relatief weinig effect te hebben.
Het huidige dubbelglas is gedateerd dus lijkt een logische optie. Daarnaast allicht iets in de goed toegankelijke kruipruimte? Iemand nog tips? Zou sowieso pas gebeuren als we er wonen en de andere meer urgente klussen gedaan zijn
Wow, gaaf huis! Deze ga ik volgen. :)

Maare, die zonnepanelen hè, als je zelf handig bent: zoek ze tweedehands op marktplaats, en leg ze zelf op het dak. Dan verdien je je investering sneller terug dan met isolatie gok ik zo. Ik heb ook 2 setjes van 6 op t dak liggen, en huis is ook niet geweldig geïsoleerd. De 1e set had ik met 2,5 jaar terug verdiend en de 2e set zal ook op zoiets uitkomen. Denk dat je dat met isolatie niet gaat redden. Als je iets wil weten moet je maar een pb doen. ;)
  zondag 9 december 2018 @ 22:22:50 #22
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183632052
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 21:43 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Ja - ook nog vrijstaande garage (om verliefd op te worden qua stijl) met vliering zie hieronder. Kleine lekkage daar door 1 kapotte dakpan maar dat simpel op te lossen.
[ afbeelding ]
Stijlvol, en wat een ruimte in het huis. Heel gaaf!

Ik ben benieuwd naar de plannen voor de keuken :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183632175
Mooi huis! Wij hebben zelf een ongeisoleerd jaren zeventig huis zo goed mogelijk geisoleerd. Spouw met bolletjes, pur onder de vloer en het dak met dik steenwol en zouden het zo weer doen. Het leeft zoveel comfortabeler als slecht geisoleerd. We hebben niet naar de terugverdientijd gekeken, maar alleen naar ons eigen wooncomfort. Wat dat betreft hebben we ook heel bewust gekozen voor vloerverwarming. Ik wil nooit meer een huis zonder.
Wij hebben er bewust voor gekozen om eerst alle technische installaties( letterlijk alle leidingen) aan te passen aan deze tijd en werken nu een voor een alle ruimtes af. We zitten daardoor jaren deels in de puinhoop en kunnen voor een relatief bescheiden budget een heel comfortabele woning maken. Je moet er wel tegen kunnen dat er lang weinig af is.
pi_183633420
Wat een tof huis! Ik ga het zeker volgen.
Wij hebben een aantal weken terug de spouw laten isoleren in ons jaren 30 huis. Ook hier zitten er vooral secundaire ruimtes bij de spouwmuur, maar het algehele comfort is wel vooruit gegaan. De temperatuurverschillen tussen ruimtes is wat afgenomen waardoor er minder tocht ontstaat.
Wij zoeken ook eerst naar manieren om beter te isoleren dan bijvoorbeeld zonnepanelen laten plaatsen o.i.d.
  maandag 10 december 2018 @ 08:32:33 #25
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183635598
gaaf huis! O+
jaloersmakend :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')