abonnement Unibet Coolblue
pi_183571551
Goedendag allen,

Ik ben zelf in het bezit van een klein oud koekblikje die -inmiddels zijn halve abraham kan genieten- waar ik mijzelf dagelijks vrolijk in voortbeweeg. Het is een fantastische auto op veel punten zoals kosten, gemak, stress-vrij parkeren/rijden en de lekkere stoelen uitblinkt.

Alleen laatst was er al weer een eenzijdig ongeluk met dodelijke afloop in mijn buurt, en had ik vandaag al mijn eerste mini slippartijtje waar de achterwielen blokkeerde door een stevige rem in-greep. Beide incidenten zijn volgens mijn visie gebeurt doordat het weer nat op de weg was -na een lange periode van droogte-, en het ontbreken van ABS in mijn geval. (PS: is het een idee om 50 kilo gewicht in de achterbak te gooien waardoor ik meer grip krijg op de achterwielen en de wielen minder snel blokkeren?)

Maar ik begin steeds meer te twijfelen over het feit dat ik bespaar op mijn eigen veiligheid omdat ik de schraal ben om een fatsoenlijke auto te kopen en onderhouden. Terwijl ik wel de financiële middelen heb om een c-segmenten van tussen de 7.000 - 10.000E te kopen en onderhouden.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Goedkoop en onveilig of duurder en veiliger? En wat is veilig? (let wel ik rijd >10.000 km pj en ook op snelwegen en 2 banige 60/70/80/100 wegen.)
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  Moderator donderdag 6 december 2018 @ 19:34:41 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183571649
Welke lange periode van droogte..? :?

Maar inderdaad, ik zou er ook voor kiezen om gewoon onveilig verder te gaan. Who cares about veiligheid toch, als het maar lekker goedkoop is.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 6 december 2018 @ 19:36:09 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_183571670
Meer gewicht gaat er echt niet voor zorgen dat je een beter remeigenschappen krijgt hoor.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_183571702
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:34 schreef CoolGuy het volgende:
Welke lange periode van droogte..? :?

Maar inderdaad, ik zou er ook voor kiezen om gewoon onveilig verder te gaan. Who cares about veiligheid toch, als het maar lekker goedkoop is.
Nou afgelopen maanden is er toch een behoorlijk tekort aan water naar beneden gekomen dus hebben we al langere tijd op droog asfalt gereden. In mijn auto'tje maakt droog en nat asfalt wel behoorlijk uit in remweg hoor. Bij nat asfalt kan ik niet diep mn rem indrukken omdat mn achterwielen dan blokkeren.

Je hebt wel gelijk met who cares veiligheid, maar soms na een lange dag werk kunnen er door mij of andere in het verkeer fouten gemaakt worden. en ik wil niet dood of gewond raken bij een ongeluk....
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183571719
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:36 schreef kanovinnie het volgende:
Meer gewicht gaat er echt niet voor zorgen dat je een beter remeigenschappen krijgt hoor.
Maar wel meer druk op de achterwielen waardoor deze minder snel blokkeren. Autotje zelf weegt ook <900kg met mij erin....
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  Moderator donderdag 6 december 2018 @ 19:39:41 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183571735
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:38 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Nou afgelopen maanden is er toch een behoorlijk tekort aan water naar beneden gekomen dus hebben we al langere tijd op droog asfalt gereden. In mijn auto'tje maakt droog en nat asfalt wel behoorlijk uit in remweg hoor. Bij nat asfalt kan ik niet diep mn rem indrukken omdat mn achterwielen dan blokkeren.
Dat het van de zomer erg droog was heb je na alle regen die daarna is gevallen echt geen last meer hoor. Je hebt het over 'laatst' en 'vandaag'. Dat is dus redelijk tot zeer recent. Dat komt echt niet meer omdat het van de zomer toevallig erg droog was.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 6 december 2018 @ 19:42:01 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183571777
Achterwielen die blokkeren maar voor niet?

Verder eens met Coolguy; veiligheid < geld.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 6 december 2018 @ 19:43:04 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_183571804
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:38 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Maar wel meer druk op de achterwielen waardoor deze minder snel blokkeren. Autotje zelf weegt ook <900kg met mij erin....
Maar wel meer gewicht waardoor het langer duurt voordat je stilstaat. Klinkt dat veiliger?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 6 december 2018 @ 19:43:18 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183571808
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:36 schreef kanovinnie het volgende:
Meer gewicht gaat er echt niet voor zorgen dat je een beter remeigenschappen krijgt hoor.
Welles.
Daarom remt een 911 ook veel beter dan inferieurdere auto's. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 6 december 2018 @ 19:43:48 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_183571820
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:43 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Welles.
Daarom remt een 911 ook veel beter dan inferieurdere auto's. :P
Goed punt :'(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_183571832
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat het van de zomer erg droog was heb je na alle regen die daarna is gevallen echt geen last meer hoor. Je hebt het over 'laatst' en 'vandaag'. Dat is dus redelijk tot zeer recent. Dat komt echt niet meer omdat het van de zomer toevallig erg droog was.
De weg is idd wel gewoon schoon maar we hebben afgelopen maanden wel aanzienlijk minder natte dagen gehad vergeleken voor vorig jaar, en de winter komt weer om de hoek kijken :P

Dus het is weer even wennen voor mij.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183571868
quote:
5s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:42 schreef daNpy het volgende:
Achterwielen die blokkeren maar voor niet?

Verder eens met Coolguy; veiligheid < geld.
Geen ABS i.c.m. trommelremmen achter en een laag eigen gewicht van de auto.... Voor heb ik wel schijfremmen maar daar komt veel druk op als je remt (je auto duikt voorover)
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  donderdag 6 december 2018 @ 19:47:28 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183571897
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:45 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Geen ABS i.c.m. trommelremmen achter en een laag eigen gewicht van de auto.... Voor heb ik wel schijfremmen maar daar komt veel druk op als je remt (je auto duikt voorover)
Daarom is die 50KG zandzak, of chickie, in de achterbak wel een goed idee. Ouwe trommels remmen vaak wel lauwtjes.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_183571927
Investeer in fatsoenlijke banden
Opgelost
Waarom niet?
pi_183572048
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:48 schreef Maxco het volgende:
Investeer in fatsoenlijke banden
Opgelost
Orginele banden zijn schrikbarend 145mm breed..... Ze kunnen zo onder een kruiwagen....

Er zitten wel B-merk onder, had de apk boer gedaan. Voortaan A-merk want dit is echt janken zo slecht. ;( edit: kan ook c-merk zijn, had ik maar meer willen betalen ;(
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  donderdag 6 december 2018 @ 20:03:17 #16
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183572256
Je eigen veiligheid op het spel zetten voor een paar euro... Nee dat gaat mij te ver.
pi_183572489
Zijn je schokdempers nog wel goed? Slechte demping zorgt voor teveel gewichtsverplaatsing naar voren en te weinig tractie achter, daarom blokkeren je wielen.

Veel auto’s van toen hebben een lastafhankelijke remkrachtbegrenzer, wellicht is deze stuk, waardoor je achter teveel remkracht krijgt.

Maar al met al, auto’s van de ‘00 hebben vaak wel features als 4 kanaals ABS en Brake Assist, die bouwen veel sneller remdruk op en remmen dan exact zo hard als mogelijk is.

Vertraging in de eerst meters is dan ook veel hoger en het scheelt echt. Kijk maar hoe vaak je een kop-staart ongeval ziet, waarbij het oudere bakje op een nieuwe is geklapt. Die nieuwe vertraagd beter.
.
pi_183572712
Dit is een Braddie topic?
pi_183572722
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 20:27 schreef J.Caesar het volgende:
Dit is een Braddie topic?
Nee haha, dit autotje is wel iets beter als het zooi waarin onze braadslee in rond rijdt. Wel een stuk ouder.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183572828
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 20:13 schreef Fer het volgende:
Zijn je schokdempers nog wel goed? Slechte demping zorgt voor teveel gewichtsverplaatsing naar voren en te weinig tractie achter, daarom blokkeren je wielen.

Veel auto’s van toen hebben een lastafhankelijke remkrachtbegrenzer, wellicht is deze stuk, waardoor je achter teveel remkracht krijgt.

Maar al met al, auto’s van de ‘00 hebben vaak wel features als 4 kanaals ABS en Brake Assist, die bouwen veel sneller remdruk op en remmen dan exact zo hard als mogelijk is.

Vertraging in de eerst meters is dan ook veel hoger en het scheelt echt. Kijk maar hoe vaak je een kop-staart ongeval ziet, waarbij het oudere bakje op een nieuwe is geklapt. Die nieuwe vertraagd beter.
De auto deint niet na een drempel, dus ik zou niet weten of de schokdempers af zijn.

Ik houd er ook rekening mee dat vooral op natte wegdek ik genoeg ruimte tussen me voorganger houdt. Ik geef deze tip ook altijd mee aan mensen aan wie ik mijn auto uitleen :')
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183573129
Hoe zien je banden er uit?
  donderdag 6 december 2018 @ 20:50:15 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183573210
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 20:27 schreef J.Caesar het volgende:
Dit is een Braddie topic?
Alle topics zijn Braddie topics. *O*
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 6 december 2018 @ 22:13:48 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183574728
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 20:13 schreef Fer het volgende:
Zijn je schokdempers nog wel goed? Slechte demping zorgt voor teveel gewichtsverplaatsing naar voren en te weinig tractie achter, daarom blokkeren je wielen.

Veel auto’s van toen hebben een lastafhankelijke remkrachtbegrenzer, wellicht is deze stuk, waardoor je achter teveel remkracht krijgt.

Dit lijkt me waarschijnlijker idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_183575362
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 20:46 schreef J.Caesar het volgende:
Hoe zien je banden er uit?
Rond met een gat in het midden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183575398
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:13 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dit lijkt me waarschijnlijker idd.
Ik zal het meenemen met de APK. Maar waarom gebeurt het dan niet als het droog is op de weg? :? Ze hadden een paar jaar terug wel een stuk remleiding vervangen.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  donderdag 6 december 2018 @ 22:50:43 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183575480
Gaat het je bij goedkoop of duur om de aanschafprijs of de reguliere kosten?

Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Je loopt wel leeg op onderhoud, MRB en brandstofkosten, maar je zit ruim en veilig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183576366
Op zich ben ik wel voor het gebruiken van apparaten e.d. totdat ze op zijn, maar ik denk dat je voor je auto een afweging moet maken hoe veilig jouw auto is qua conditie (zoals je remmen), hoe jij het er vanaf denkt te brengen in die auto als je een flinke klapper maakt en hoeveel geld je ervoor over zou hebben om een andere auto te kiezen.

Op zich rijd je een vrij gemiddeld aantal kilometers en ook gezien de leeftijd van je auto zou je een nieuwe wagen wel kunnen rechtvaardigen. De veiligheid van auto’s en evt extra features daarvoor zijn denk ik aardig toegenomen de afgelopen jaren dus dat levert je ook wat op qua veiligheid. Daarnaast kan een nieuwe auto ook gewoon leuk zijn natuurlijk!
pi_183576489
Als je wil doorrijden zou ik ook beginnen met A-merk banden, kan al een hele hoop verschil maken. Mijn vriendin rijdt ook een simpele Starlet maar toen ze nieuwe bandjes moest gewoon A-merk laten monteren. De garage zei nog: dure banden voor zo een auto. Enige contact met de weg, dus dat mag wel wat kosten toch? Bovendien is het prijsverschil in die bandenmaat toch niet schrikbarend?

quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:50 schreef Leandra het volgende:

Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Je loopt wel leeg op onderhoud, MRB en brandstofkosten, maar je zit ruim en veilig.
Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:

  donderdag 6 december 2018 @ 23:52:02 #29
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183576554
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]

Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:

Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183576596
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:52 schreef Kriegel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Iedereen na deze video aan de Renault Modus? :P
  donderdag 6 december 2018 @ 23:57:25 #31
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183576674
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Iedereen na deze video aan de Renault Modus? :P
Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.

Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet. :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183576960
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:57 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.

Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet. :')
Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.
Destijds een veilige auto maar niet geschikt voor een (small) overlap crash, er is simpelweg niets aanwezig om de krachten over de volle breedte te verdelen.

Ik heb beide auto's gehad, je kon veel onderdelen (zoals de complete veerpoten) zo overzetten, hooguit het hitteschild van de remmen wat niet past (maar daar komt een Dremel van pas).

De test is niet gemanipuleerd, dat is gewoon hoe een 740 / 940 kreukelt. Je raakt maar 1 lengtebalk en de Modus schiet ook nog eens langs het motorblok. Heb wel eens een still uit de originele video gehaald, het "red block" motorblok was nog redelijk herkenbaar.

Een Volvo 850 / V70 zou al een stuk beter uit die crash gekomen zijn, een V70 van de 2e generatie (vanaf 2000) zou perfect stand gehouden hebben tegen die Modus.

Wil je dus een veilige, oude Zweed dan zal je vanaf dat bouwjaar wat moeten scoren.
pi_183577000
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Iedereen na deze video aan de Renault Modus? :P
Renault Modus is op zich veilig maar niet bijzonder voor die tijd, het is meer dat zo'n oude Volvo 740 / 940 weinig weerstand kan bieden tegen zo'n taaie, moderne kooicoinstructie met betere spreiding van de energie en krachten, hardere staalsoorten, etc. De Modus eet de Volvo daardoor op.

In 1984 ging een crashtest vrijwel altijd over de volle breedte (en met lagere snelheid):


Anno 2018 doen ze het in de USA zo (small overlap), waarmee ze nog een stapje verder gaan dan NCAP in Europa. Veel auto's faalden voor deze crashtest toen deze geïntroduceerd werd.


Zo moet het dus niet:


Zou je die crashtest met een 740 / 940 doen dan heb je de koplamp ongeveer bij de hoofdsteun zitten.

[ Bericht 22% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-12-2018 00:45:07 ]
pi_183577375
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:57 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.

Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet. :')
Ah zo. Ik vind het zelf wel interessant. Het is ook dat ik in Volvo groepen op Facebook zit (heb zelf paar Volvo's gehad en vind het ook fijne wagens). En dan komt er eens in de zoveel tijd een foto langs dat er iemand achterop de Volvo is gereden en dat de auto daarvan de voorkant in puin heeft (kreukelzone) en dat je bij de Volvo aan de achterkant niks kan zien. En dan is het ook altijd: "Volvo is geweldig", "Sterkste auto's die er zijn". Maar niemand let dus schijnbaar op de kreukelzone. En dat laat die video met de Modus mooi zien.

En inderdaad zal een modernere Volvo al een stuk beter zijn, de 740/940 is inderdaad gewoon oud.

Overigens rijd ik zelf ook in een auto van 1994 hoor, dus sta er zelf ook niet zo bij stil.
  vrijdag 7 december 2018 @ 07:33:00 #35
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183578645
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:53 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Orginele banden zijn schrikbarend 145mm breed..... Ze kunnen zo onder een kruiwagen....

Er zitten wel B-merk onder, had de apk boer gedaan. Voortaan A-merk want dit is echt janken zo slecht. ;( edit: kan ook c-merk zijn, had ik maar meer willen betalen ;(
Nou, daar staat je antwoord.

Voor een paar tientjes 40k km. schaatsen... Je moet er zin in hebben.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_183578927
Alsof dure auto's per definitie veilig zijn. :')
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 7 december 2018 @ 08:50:14 #37
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_183579255
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:28 schreef DieselTank het volgende:
Lang verhaal
Ligt er maar net aan waar je woont. Als je nooit bij mij in de buurt komt boeit het me niets wat je doet.
  vrijdag 7 december 2018 @ 08:52:26 #38
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183579296
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.
Destijds een veilige auto maar niet geschikt voor een (small) overlap crash, er is simpelweg niets aanwezig om de krachten over de volle breedte te verdelen.

Ik heb beide auto's gehad, je kon veel onderdelen (zoals de complete veerpoten) zo overzetten, hooguit het hitteschild van de remmen wat niet past (maar daar komt een Dremel van pas).

De test is niet gemanipuleerd, dat is gewoon hoe een 740 / 940 kreukelt. Je raakt maar 1 lengtebalk en de Modus schiet ook nog eens langs het motorblok. Heb wel eens een still uit de originele video gehaald, het "red block" motorblok was nog redelijk herkenbaar.

Een Volvo 850 / V70 zou al een stuk beter uit die crash gekomen zijn, een V70 van de 2e generatie (vanaf 2000) zou perfect stand gehouden hebben tegen die Modus.

Wil je dus een veilige, oude Zweed dan zal je vanaf dat bouwjaar wat moeten scoren.
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 00:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Renault Modus is op zich veilig maar niet bijzonder voor die tijd, het is meer dat zo'n oude Volvo 740 / 940 weinig weerstand kan bieden tegen zo'n taaie, moderne kooicoinstructie met betere spreiding van de energie en krachten, hardere staalsoorten, etc. De Modus eet de Volvo daardoor op.

In 1984 ging een crashtest vrijwel altijd over de volle breedte (en met lagere snelheid):


Anno 2018 doen ze het in de USA zo (small overlap), waarmee ze nog een stapje verder gaan dan NCAP in Europa. Veel auto's faalden voor deze crashtest toen deze geïntroduceerd werd.


Zo moet het dus niet:


Zou je die crashtest met een 740 / 940 doen dan heb je de koplamp ongeveer bij de hoofdsteun zitten.
Interessante materie ^O^

Ik heb zelf nooit iets met zo'n 940 of Modus (als verlengde Clio kan het inderdaad niet al te bijzonder zijn, gewoon een random 'moderne auto' pick) te maken gehad, dus ik hou me er meestal maar buiten, in zo'n discussie. Het is dus alleen wel vermakelijk hoe er zich 8/10 keer een vergelijkbare rij posts voordoet.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183579522
Het belangrijkste is om niet op banden, remmen en wielophanging te bezuinigen. Hoe oud of goedkoop het gebakje ook is.

Je achterwielen horen simpelweg niet zo snel te blokkeren, daar zit iets mis. En bij voorkeur monteer je banden die bij regen goed uit de test komen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 09:22:08 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183579632
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als je wil doorrijden zou ik ook beginnen met A-merk banden, kan al een hele hoop verschil maken. Mijn vriendin rijdt ook een simpele Starlet maar toen ze nieuwe bandjes moest gewoon A-merk laten monteren. De garage zei nog: dure banden voor zo een auto. Enige contact met de weg, dus dat mag wel wat kosten toch? Bovendien is het prijsverschil in die bandenmaat toch niet schrikbarend?

[..]

Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:

Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183580319
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000
Ik had het ook over ¤7.000 tot ¤10.000 ...

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1344417720-volvo-940-2-3-nordic-youngtimer-goed-onderhouden-186dkm-7-pe.html

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1345014900-volvo-940-2-3-hpt-automaat-polar-youngtimer.html

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1349255574-volvo-940-2-3-automaat-nordic-turbo-hpt-youngtimer.html

En zo staan er nog wel enkele exemplaren...

Als je niet een afgeragd exemplaar wil hebben met 5 ton achter de kiezen dan is dat vrij realistisch, of zelfs laag ;)

Qua comfort en ruimte fantastische auto.
Qua moderne veiligheid wordt Volvo vanaf het jaar 2000 interessant.
pi_183580418
Wat is wijsheid!
Kijk als je veel rijdt dan is de kans groter dat je een ongeluk krijgt!
Ook al kun je nog zo defensief rijden....

Dus ik zou dan eigenlijk zoveel mogelijk blik om mij heen willen hebben!

Als het veel stadswerk is dan durf ik wel een oud gebakje (onveilig) autootje aan.....
Kies ook altijd met airco.... want afgelopen zomer was het wel bar en boos in een airco loze auto....
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:31:46 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183580524
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:47 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik zal het meenemen met de APK. Maar waarom gebeurt het dan niet als het droog is op de weg? :? Ze hadden een paar jaar terug wel een stuk remleiding vervangen.
Wellicht hebben je joekietakkie banden dan meer grip ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:32:05 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183580528
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:50 schreef Leandra het volgende:
Gaat het je bij goedkoop of duur om de aanschafprijs of de reguliere kosten?

Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Ja, das ook een fabeltje.
Edit; ben niet de enige die dat begrijpt zie ik :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_183580607
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:


En deze alleen op eigen risico kijken:

pi_183580639
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:

Volgens mij was de Volvo rijder of ingeslapen of met andere dingen bezig!
(Of iets medisch kan ook natuurlijk!)
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:45:50 #47
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183580696
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:


Het is soms net alsof ze testen ook daadwerkelijk ergens op baseren :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_183580731
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:45 schreef daNpy het volgende:

[..]

Het is soms net alsof ze testen ook daadwerkelijk ergens op baseren :+
;)

Deze Volvo was van ruim vóór de introductie van de small overlap crash test in de USA. Dat maakt Volvo zo interessant.

De NCAP heeft die test nog niet eens, vermoedelijk zodat autofabrikanten in de EU zich er op kunnen voorbereiden.

In de USA bleek de introductie het namelijk een “slachthuis” voor veel merken.
pi_183580738
Ik heb ooit enkel om naar mijn werk te rijden een corsa voor er bij gekocht voor 800 ¤ uit 2001, was niks mis mee. Als je niets om autos geeft heb je ook wel goedkopere autos die veilig genoeg zijn.

Ik geef liever wat meer uit voor een auto waar ik plezier aan heb, die maandjes in die Corsa waren voor mij echt afzien :')
Ik was hier...
  vrijdag 7 december 2018 @ 11:22:03 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_183581302
Ik rij een dure niet veilige auto. Gordels? hebben we niet. kreukelruimte? Zit met mijn voet tegen de achterkant van de koplamp.
pi_183582123
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000
Oh sorry hoor.
  vrijdag 7 december 2018 @ 12:26:36 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183582448
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik had het ook over ¤7.000 tot ¤10.000 ...

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1344417720-volvo-940-2-3-nordic-youngtimer-goed-onderhouden-186dkm-7-pe.html

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1345014900-volvo-940-2-3-hpt-automaat-polar-youngtimer.html

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1349255574-volvo-940-2-3-automaat-nordic-turbo-hpt-youngtimer.html

En zo staan er nog wel enkele exemplaren...

Als je niet een afgeragd exemplaar wil hebben met 5 ton achter de kiezen dan is dat vrij realistisch, of zelfs laag ;)

Qua comfort en ruimte fantastische auto.
Qua moderne veiligheid wordt Volvo vanaf het jaar 2000 interessant.
Tussen de 7 en 10K moet een jonger dan 2000 ook wel lukken lijkt me.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183583622
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Tussen de 7 en 10K moet een jonger dan 2000 ook wel lukken lijkt me.
Absoluut ;)
pi_183587565
quote:
5s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:42 schreef daNpy het volgende:
Achterwielen die blokkeren maar voor niet?

Verder eens met Coolguy; veiligheid < geld.
1 veiligheid is kleiner dan 1 geld?
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:10:48 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183588198
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

;)

Deze Volvo was van ruim vóór de introductie van de small overlap crash test in de USA. Dat maakt Volvo zo interessant.

De NCAP heeft die test nog niet eens, vermoedelijk zodat autofabrikanten in de EU zich er op kunnen voorbereiden.

In de USA bleek de introductie het namelijk een “slachthuis” voor veel merken.
EuroNCAP is al minstens 3/4 jaar met deze test bezig :)
En inderdaad, auto's zijn er nog op berekend, omdat de test precies langs de langsdrager gaat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:11:24 #56
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183588212
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:43 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

1 veiligheid is kleiner dan 1 geld?
Absoluut gezien wel dus :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_183589102
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:10 schreef daNpy het volgende:

[..]

EuroNCAP is al minstens 3/4 jaar met deze test bezig :)
En inderdaad, auto's zijn er nog op berekend, omdat de test precies langs de langsdrager gaat.
Veel fabrikanten waren er toch nog niet klaar voor ;)

2012:



2017:



[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-12-2018 18:08:29 ]
pi_183602485
Wij hebben bijna 3 jaar terug onze eerste auto gekocht en ik ben blij dat we voor een veilige, duurdere auto zijn gegaan dan dat wij aanvankelijk van plan waren, ivm onze gezinsuitbreiding in de lente. Je weet maar nooit hoe je gezinssituatie is over een paar jaar. Vergeet alleen niet dat een auto (meestal!) geen investering is en de afschrijving snel gaat. En de auto waar JIJ zuinig mee om gaat daar parkeren nog steeds debielen naast die niet voorzichtig hun deuren kunnen openen of mensen die niet kunnen parkeren en jouw auto schampen. Eerste deukje is nooit fijn :N
  zaterdag 8 december 2018 @ 11:27:30 #59
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_183602727
Voor minder dan 1000 euro heb je een S40/V40, één van de veiligste auto's en voorzien van alle luxe, zoals cruise-control, climate control en stoelverwarming.
pi_183602925
Ik zal wel een watje zijn, maar ik ga wel voor veiligheid. Dat betekent dat ik niet ga voor een A-klasse auto, maar voor een slagje groter. Ik heb toch liever dat de kreukelzone van de auto gebruikt wordt, dan mijn eigen.
pi_183603077
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 11:27 schreef gewoonmeppen het volgende:
Voor minder dan 1000 euro heb je een S40/V40, één van de veiligste auto's en voorzien van alle luxe, zoals cruise-control, climate control en stoelverwarming.
Juist die serie op het Mitsubishi platform was niet bijzonder veilig, vanaf 2004 de S40 / V50 wel.
  zaterdag 8 december 2018 @ 12:10:26 #62
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_183603356
Ik sterf liever in een toffe kar dan dat ik invalide raak in een saaie kutbak ^O^
pi_183603379
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:10 schreef Mano_ het volgende:
Ik sterf liever in een toffe kar dan dat ik invalide raak in een saaie kutbak ^O^
Je kan ook invalide raken in een toffe kar, maar zolang je nog met je ogen kan knipperen kan je FOK!'en.
  zaterdag 8 december 2018 @ 12:12:45 #64
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_183603388
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan ook invalide raken in een toffe kar, maar zolang je nog met je ogen kan knipperen kan je FOK!'en.
Juistem ^O^ :P
pi_183607551
wij hebben twee jaar geleden een ongeluk meegemaakt, waarbij er iemand haar Ford ka met 50km/h in de linker deuren van onze cr-v gereden heeft (“oh sorry, ik dacht echt dat ik groen had” zei ze). Sindsdien kan mijn vriendin niet meer op haar linkerzijde slapen, ondanks de toch relatief nieuwe (2006) grote/hoge auto met veel airbags die allemaal voortreffelijk hun werk deden. Ik wil niet weten hoe het was afgelopen als we nog de auto daarvoor hadden gehad, een Civic uit 1991... Je kan zelf nog zo voorzichtig zijn, maar dat helpt niks als je net die ene onoplettende/opgefokte automobilist op net het verkeerde moment tegen komt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  zondag 9 december 2018 @ 14:39:36 #66
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_183624290
Over wat voor oude wagen praten we trouwens ts? Een Citroen AX of een Mercedes W124?
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  zondag 9 december 2018 @ 14:52:58 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183624461
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 14:39 schreef Geelman het volgende:
Over wat voor oude wagen praten we trouwens ts? Een Citroen AX of een Mercedes W124?
Een die incl TS minder dan 900 kg weegt en waarvan de originele bandenmaat 145 breed is...

Dat sluit al heel veel uit, maar een Mercedes helemaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183652151
wat is veilig en wanneer.

Autodaken zijn stukken minder sterk dan vroeger, dus het kan best wanneer je over de kop gaat dat je dan in een W123 of een 240 stuk veiliger zit. Maar knal je daarmee op het uiterste puntje op een betonblok recht in je A stijl, kan het zijn dat je harstikke dood bent. Maar dat kan ook met een moderne wagen gebeuren.

En veiligheid hoeft niet veel te kosten. Pak een V70II die tussen 2000 en 2007 is geproduceerd. Dan zit je goed. Al helemaal als ze je in de zijkant eens flink rammen.

Of een E39, ondanks dat dat ding alweer uit 1995 komt behoort het nog steeds tot de categorie veilige auto en die krijg je voor nog minder dan de Volvo.

https://www.euroncap.com/nl/results/bmw/5-series/15480
pi_183663549
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 14:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een die incl TS minder dan 900 kg weegt en waarvan de originele bandenmaat 145 breed is...

Dat sluit al heel veel uit, maar een Mercedes helemaal.
Dan blijft er niet veel over :')
pi_183666903

Hier zat mijn vriendin in... Ze werd aangereden door een auto die 140 reed. Zo pats boem in haar flank. Ze heeft er alleen een paar kleine breukjes in haar heup aan over gehouden en heeft (slechts) 3 maanden hoeven herstellen.

Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat. :{
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_183667070
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 december 2018 19:18 schreef Nero22 het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zat mijn vriendin in... Ze werd aangereden door een auto die 140 reed. Zo pats boem in haar flank. Ze heeft er alleen een paar kleine breukjes in haar heup aan over gehouden en heeft (slechts) 3 maanden hoeven herstellen.

Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat. :{
Dat mag echt een wonder heten, zijkant van een auto blijft lastig om veilig te maken.

50km/u kan al fataal zijn bij zo'n aanrijding, afhankelijk van het voertuig waar je in rijdt.
  dinsdag 11 december 2018 @ 21:10:59 #72
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183669578
Damn :{

Hoewieso word je met 140 in je flank geraakt dan? Drankrijder op een kruispunt ofzo?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 11 december 2018 @ 21:13:04 #73
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183669629
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:

Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.
Dit.

Als je een V40 anno nu tegenover een Laguna uit de jaren '90 zet, dan krijg je waarschijnlijk een veeeeel mooier filmpje. :)


OT: liever iets meer naar veiligheid dan naar goedkoop.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183670628
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 21:10 schreef Kriegel het volgende:
Damn :{

Hoewieso word je met 140 in je flank geraakt dan? Drankrijder op een kruispunt ofzo?
Een weg waar altijd te snel gereden wordt, en zij kwam inderdaad van het kruispunt. Het was donker (avond in januari) en zij had deze automobilist niet gezien (omdat hij zo snel reed). Volgens mij geen drank in het spel, maar het zal me niks verbazen (Polen). -O-
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_183680738
Wel een goeie vraag opzich, zo heb ik het nog niet eerder bekeken ook.

Ik heb een Starlet uit '95 en ik vind het een perfect autotje omdat ik niet veel rijd maar er zit verder wat betreft veiligheidsdingen niets in natuurlijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_183683228
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 13:16 schreef AQuila360 het volgende:
Wel een goeie vraag opzich, zo heb ik het nog niet eerder bekeken ook.

Ik heb een Starlet uit '95 en ik vind het een perfect autotje omdat ik niet veel rijd maar er zit verder wat betreft veiligheidsdingen niets in natuurlijk.
Mijn Charade uit `97 idem, ik rij 20k per jaar ongeveer, en geen ABS, geen airbags, zal bij een ongeluk met 50 kilometer per uur waarschijnlijk al helemaal in de kreukels liggen. Maar het is een heerlijk autootje.

Zal mijn volgende autootje veiliger worden? ja 100%
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')