Nou afgelopen maanden is er toch een behoorlijk tekort aan water naar beneden gekomen dus hebben we al langere tijd op droog asfalt gereden. In mijn auto'tje maakt droog en nat asfalt wel behoorlijk uit in remweg hoor. Bij nat asfalt kan ik niet diep mn rem indrukken omdat mn achterwielen dan blokkeren.quote:Op donderdag 6 december 2018 19:34 schreef CoolGuy het volgende:
Welke lange periode van droogte..?
Maar inderdaad, ik zou er ook voor kiezen om gewoon onveilig verder te gaan. Who cares about veiligheid toch, als het maar lekker goedkoop is.
Maar wel meer druk op de achterwielen waardoor deze minder snel blokkeren. Autotje zelf weegt ook <900kg met mij erin....quote:Op donderdag 6 december 2018 19:36 schreef kanovinnie het volgende:
Meer gewicht gaat er echt niet voor zorgen dat je een beter remeigenschappen krijgt hoor.
Dat het van de zomer erg droog was heb je na alle regen die daarna is gevallen echt geen last meer hoor. Je hebt het over 'laatst' en 'vandaag'. Dat is dus redelijk tot zeer recent. Dat komt echt niet meer omdat het van de zomer toevallig erg droog was.quote:Op donderdag 6 december 2018 19:38 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Nou afgelopen maanden is er toch een behoorlijk tekort aan water naar beneden gekomen dus hebben we al langere tijd op droog asfalt gereden. In mijn auto'tje maakt droog en nat asfalt wel behoorlijk uit in remweg hoor. Bij nat asfalt kan ik niet diep mn rem indrukken omdat mn achterwielen dan blokkeren.
Maar wel meer gewicht waardoor het langer duurt voordat je stilstaat. Klinkt dat veiliger?quote:Op donderdag 6 december 2018 19:38 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Maar wel meer druk op de achterwielen waardoor deze minder snel blokkeren. Autotje zelf weegt ook <900kg met mij erin....
Welles.quote:Op donderdag 6 december 2018 19:36 schreef kanovinnie het volgende:
Meer gewicht gaat er echt niet voor zorgen dat je een beter remeigenschappen krijgt hoor.
Goed puntquote:Op donderdag 6 december 2018 19:43 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Welles.
Daarom remt een 911 ook veel beter dan inferieurdere auto's.
De weg is idd wel gewoon schoon maar we hebben afgelopen maanden wel aanzienlijk minder natte dagen gehad vergeleken voor vorig jaar, en de winter komt weer om de hoek kijkenquote:Op donderdag 6 december 2018 19:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat het van de zomer erg droog was heb je na alle regen die daarna is gevallen echt geen last meer hoor. Je hebt het over 'laatst' en 'vandaag'. Dat is dus redelijk tot zeer recent. Dat komt echt niet meer omdat het van de zomer toevallig erg droog was.
Geen ABS i.c.m. trommelremmen achter en een laag eigen gewicht van de auto.... Voor heb ik wel schijfremmen maar daar komt veel druk op als je remt (je auto duikt voorover)quote:Op donderdag 6 december 2018 19:42 schreef daNpy het volgende:
Achterwielen die blokkeren maar voor niet?
Verder eens met Coolguy; veiligheid < geld.
Daarom is die 50KG zandzak, of chickie, in de achterbak wel een goed idee. Ouwe trommels remmen vaak wel lauwtjes.quote:Op donderdag 6 december 2018 19:45 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Geen ABS i.c.m. trommelremmen achter en een laag eigen gewicht van de auto.... Voor heb ik wel schijfremmen maar daar komt veel druk op als je remt (je auto duikt voorover)
Orginele banden zijn schrikbarend 145mm breed..... Ze kunnen zo onder een kruiwagen....quote:Op donderdag 6 december 2018 19:48 schreef Maxco het volgende:
Investeer in fatsoenlijke banden
Opgelost
Nee haha, dit autotje is wel iets beter als het zooi waarin onze braadslee in rond rijdt. Wel een stuk ouder.quote:
De auto deint niet na een drempel, dus ik zou niet weten of de schokdempers af zijn.quote:Op donderdag 6 december 2018 20:13 schreef Fer het volgende:
Zijn je schokdempers nog wel goed? Slechte demping zorgt voor teveel gewichtsverplaatsing naar voren en te weinig tractie achter, daarom blokkeren je wielen.
Veel auto’s van toen hebben een lastafhankelijke remkrachtbegrenzer, wellicht is deze stuk, waardoor je achter teveel remkracht krijgt.
Maar al met al, auto’s van de ‘00 hebben vaak wel features als 4 kanaals ABS en Brake Assist, die bouwen veel sneller remdruk op en remmen dan exact zo hard als mogelijk is.
Vertraging in de eerst meters is dan ook veel hoger en het scheelt echt. Kijk maar hoe vaak je een kop-staart ongeval ziet, waarbij het oudere bakje op een nieuwe is geklapt. Die nieuwe vertraagd beter.
Alle topics zijn Braddie topics.quote:
Dit lijkt me waarschijnlijker idd.quote:Op donderdag 6 december 2018 20:13 schreef Fer het volgende:
Zijn je schokdempers nog wel goed? Slechte demping zorgt voor teveel gewichtsverplaatsing naar voren en te weinig tractie achter, daarom blokkeren je wielen.
Veel auto’s van toen hebben een lastafhankelijke remkrachtbegrenzer, wellicht is deze stuk, waardoor je achter teveel remkracht krijgt.
Rond met een gat in het midden.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
Ik zal het meenemen met de APK. Maar waarom gebeurt het dan niet als het droog is op de weg? Ze hadden een paar jaar terug wel een stuk remleiding vervangen.quote:Op donderdag 6 december 2018 22:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dit lijkt me waarschijnlijker idd.
Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:quote:Op donderdag 6 december 2018 22:50 schreef Leandra het volgende:
Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Je loopt wel leeg op onderhoud, MRB en brandstofkosten, maar je zit ruim en veilig.
quote:Op donderdag 6 december 2018 23:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:
Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.quote:Op donderdag 6 december 2018 23:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Iedereen na deze video aan de Renault Modus?
Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.quote:Op donderdag 6 december 2018 23:57 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.
Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet.
Renault Modus is op zich veilig maar niet bijzonder voor die tijd, het is meer dat zo'n oude Volvo 740 / 940 weinig weerstand kan bieden tegen zo'n taaie, moderne kooicoinstructie met betere spreiding van de energie en krachten, hardere staalsoorten, etc. De Modus eet de Volvo daardoor op.quote:Op donderdag 6 december 2018 23:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Iedereen na deze video aan de Renault Modus?
Ah zo. Ik vind het zelf wel interessant. Het is ook dat ik in Volvo groepen op Facebook zit (heb zelf paar Volvo's gehad en vind het ook fijne wagens). En dan komt er eens in de zoveel tijd een foto langs dat er iemand achterop de Volvo is gereden en dat de auto daarvan de voorkant in puin heeft (kreukelzone) en dat je bij de Volvo aan de achterkant niks kan zien. En dan is het ook altijd: "Volvo is geweldig", "Sterkste auto's die er zijn". Maar niemand let dus schijnbaar op de kreukelzone. En dat laat die video met de Modus mooi zien.quote:Op donderdag 6 december 2018 23:57 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.
Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet.
Nou, daar staat je antwoord.quote:Op donderdag 6 december 2018 19:53 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Orginele banden zijn schrikbarend 145mm breed..... Ze kunnen zo onder een kruiwagen....
Er zitten wel B-merk onder, had de apk boer gedaan. Voortaan A-merk want dit is echt janken zo slecht. edit: kan ook c-merk zijn, had ik maar meer willen betalen
Ligt er maar net aan waar je woont. Als je nooit bij mij in de buurt komt boeit het me niets wat je doet.quote:
quote:Op vrijdag 7 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.
Destijds een veilige auto maar niet geschikt voor een (small) overlap crash, er is simpelweg niets aanwezig om de krachten over de volle breedte te verdelen.
Ik heb beide auto's gehad, je kon veel onderdelen (zoals de complete veerpoten) zo overzetten, hooguit het hitteschild van de remmen wat niet past (maar daar komt een Dremel van pas).
De test is niet gemanipuleerd, dat is gewoon hoe een 740 / 940 kreukelt. Je raakt maar 1 lengtebalk en de Modus schiet ook nog eens langs het motorblok. Heb wel eens een still uit de originele video gehaald, het "red block" motorblok was nog redelijk herkenbaar.
Een Volvo 850 / V70 zou al een stuk beter uit die crash gekomen zijn, een V70 van de 2e generatie (vanaf 2000) zou perfect stand gehouden hebben tegen die Modus.
Wil je dus een veilige, oude Zweed dan zal je vanaf dat bouwjaar wat moeten scoren.
Interessante materiequote:Op vrijdag 7 december 2018 00:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Renault Modus is op zich veilig maar niet bijzonder voor die tijd, het is meer dat zo'n oude Volvo 740 / 940 weinig weerstand kan bieden tegen zo'n taaie, moderne kooicoinstructie met betere spreiding van de energie en krachten, hardere staalsoorten, etc. De Modus eet de Volvo daardoor op.
In 1984 ging een crashtest vrijwel altijd over de volle breedte (en met lagere snelheid):
Anno 2018 doen ze het in de USA zo (small overlap), waarmee ze nog een stapje verder gaan dan NCAP in Europa. Veel auto's faalden voor deze crashtest toen deze geïntroduceerd werd.
Zo moet het dus niet:
Zou je die crashtest met een 740 / 940 doen dan heb je de koplamp ongeveer bij de hoofdsteun zitten.
Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000quote:Op donderdag 6 december 2018 23:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als je wil doorrijden zou ik ook beginnen met A-merk banden, kan al een hele hoop verschil maken. Mijn vriendin rijdt ook een simpele Starlet maar toen ze nieuwe bandjes moest gewoon A-merk laten monteren. De garage zei nog: dure banden voor zo een auto. Enige contact met de weg, dus dat mag wel wat kosten toch? Bovendien is het prijsverschil in die bandenmaat toch niet schrikbarend?
[..]
Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:
Ik had het ook over ¤7.000 tot ¤10.000 ...quote:Op vrijdag 7 december 2018 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000
Wellicht hebben je joekietakkie banden dan meer gripquote:Op donderdag 6 december 2018 22:47 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Ik zal het meenemen met de APK. Maar waarom gebeurt het dan niet als het droog is op de weg? Ze hadden een paar jaar terug wel een stuk remleiding vervangen.
Ja, das ook een fabeltje.quote:Op donderdag 6 december 2018 22:50 schreef Leandra het volgende:
Gaat het je bij goedkoop of duur om de aanschafprijs of de reguliere kosten?
Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Volgens mij was de Volvo rijder of ingeslapen of met andere dingen bezig!quote:Op vrijdag 7 december 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:
Het is soms net alsof ze testen ook daadwerkelijk ergens op baserenquote:Op vrijdag 7 december 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:
quote:Op vrijdag 7 december 2018 10:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het is soms net alsof ze testen ook daadwerkelijk ergens op baseren
Oh sorry hoor.quote:Op vrijdag 7 december 2018 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000
Tussen de 7 en 10K moet een jonger dan 2000 ook wel lukken lijkt me.quote:Op vrijdag 7 december 2018 10:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik had het ook over ¤7.000 tot ¤10.000 ...
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1344417720-volvo-940-2-3-nordic-youngtimer-goed-onderhouden-186dkm-7-pe.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1345014900-volvo-940-2-3-hpt-automaat-polar-youngtimer.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1349255574-volvo-940-2-3-automaat-nordic-turbo-hpt-youngtimer.html
En zo staan er nog wel enkele exemplaren...
Als je niet een afgeragd exemplaar wil hebben met 5 ton achter de kiezen dan is dat vrij realistisch, of zelfs laag
Qua comfort en ruimte fantastische auto.
Qua moderne veiligheid wordt Volvo vanaf het jaar 2000 interessant.
Absoluutquote:Op vrijdag 7 december 2018 12:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tussen de 7 en 10K moet een jonger dan 2000 ook wel lukken lijkt me.
1 veiligheid is kleiner dan 1 geld?quote:Op donderdag 6 december 2018 19:42 schreef daNpy het volgende:
Achterwielen die blokkeren maar voor niet?
Verder eens met Coolguy; veiligheid < geld.
EuroNCAP is al minstens 3/4 jaar met deze test bezigquote:Op vrijdag 7 december 2018 10:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Deze Volvo was van ruim vóór de introductie van de small overlap crash test in de USA. Dat maakt Volvo zo interessant.
De NCAP heeft die test nog niet eens, vermoedelijk zodat autofabrikanten in de EU zich er op kunnen voorbereiden.
In de USA bleek de introductie het namelijk een “slachthuis” voor veel merken.
Absoluut gezien wel dusquote:Op vrijdag 7 december 2018 16:43 schreef autoknutselaar het volgende:
[..]
1 veiligheid is kleiner dan 1 geld?
Veel fabrikanten waren er toch nog niet klaar voorquote:Op vrijdag 7 december 2018 17:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
EuroNCAP is al minstens 3/4 jaar met deze test bezig
En inderdaad, auto's zijn er nog op berekend, omdat de test precies langs de langsdrager gaat.
Juist die serie op het Mitsubishi platform was niet bijzonder veilig, vanaf 2004 de S40 / V50 wel.quote:Op zaterdag 8 december 2018 11:27 schreef gewoonmeppen het volgende:
Voor minder dan 1000 euro heb je een S40/V40, één van de veiligste auto's en voorzien van alle luxe, zoals cruise-control, climate control en stoelverwarming.
Je kan ook invalide raken in een toffe kar, maar zolang je nog met je ogen kan knipperen kan je FOK!'en.quote:Op zaterdag 8 december 2018 12:10 schreef Mano_ het volgende:
Ik sterf liever in een toffe kar dan dat ik invalide raak in een saaie kutbak
Juistemquote:Op zaterdag 8 december 2018 12:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan ook invalide raken in een toffe kar, maar zolang je nog met je ogen kan knipperen kan je FOK!'en.
Een die incl TS minder dan 900 kg weegt en waarvan de originele bandenmaat 145 breed is...quote:Op zondag 9 december 2018 14:39 schreef Geelman het volgende:
Over wat voor oude wagen praten we trouwens ts? Een Citroen AX of een Mercedes W124?
Dan blijft er niet veel overquote:Op zondag 9 december 2018 14:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een die incl TS minder dan 900 kg weegt en waarvan de originele bandenmaat 145 breed is...
Dat sluit al heel veel uit, maar een Mercedes helemaal.
Dat mag echt een wonder heten, zijkant van een auto blijft lastig om veilig te maken.quote:Op dinsdag 11 december 2018 19:18 schreef Nero22 het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zat mijn vriendin in... Ze werd aangereden door een auto die 140 reed. Zo pats boem in haar flank. Ze heeft er alleen een paar kleine breukjes in haar heup aan over gehouden en heeft (slechts) 3 maanden hoeven herstellen.
Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Dit.quote:Op vrijdag 7 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:
Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.
Een weg waar altijd te snel gereden wordt, en zij kwam inderdaad van het kruispunt. Het was donker (avond in januari) en zij had deze automobilist niet gezien (omdat hij zo snel reed). Volgens mij geen drank in het spel, maar het zal me niks verbazen (Polen).quote:Op dinsdag 11 december 2018 21:10 schreef Kriegel het volgende:
Damn
Hoewieso word je met 140 in je flank geraakt dan? Drankrijder op een kruispunt ofzo?
Mijn Charade uit `97 idem, ik rij 20k per jaar ongeveer, en geen ABS, geen airbags, zal bij een ongeluk met 50 kilometer per uur waarschijnlijk al helemaal in de kreukels liggen. Maar het is een heerlijk autootje.quote:Op woensdag 12 december 2018 13:16 schreef AQuila360 het volgende:
Wel een goeie vraag opzich, zo heb ik het nog niet eerder bekeken ook.
Ik heb een Starlet uit '95 en ik vind het een perfect autotje omdat ik niet veel rijd maar er zit verder wat betreft veiligheidsdingen niets in natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |