abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 4 december 2018 @ 18:59:04 #1
257132 crew  Awsom
pi_183535728
"Als de nood aan de man is, dan hebben we onze reservisten hard nodig." - Generaal Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten



Het Korps Nationale Reserve maakt sinds 1948 deel uit van de Nederlandse Koninklijke Landmacht als een onderdeel van het Commando Landstrijdkrachten en zet de tradities voort van de Vrijwillige Landstorm Korpsen die op 4 augustus 1914 zijn opgericht om de grote stroom vrijwilligers die zich meldden voor de mobilisatie te organiseren. Deze landstormkorpsen zijn tot 1940 actief geweest en vele vrijwilligers hiervan hebben deelgenomen aan de gevechten in de meidagen van 1940. De bezetter heeft deze organisatie na de capitulatie ontmanteld en opgeheven.

Natresmilitairen zijn reservisten. Zij volgen hun opleiding en verrichten hun diensten op basis van vrijwilligheid en ontvangen een financiële vergoeding voor de uren dat zij voor training of andere redenen actief in dienst zijn. Een reservist wordt aangesteld met een verplichting van 120 opleidings- en trainingsuren per jaar. Daarnaast moet hij of zij voldoen aan eisen van fysieke inzetbaarheid en conditie.

Het Korps Nationale Reserve wordt vooral ingezet voor bewaking- en beveiligingstaken en bij crisis- en rampenbestrijding. Daadwerkelijke inzet in Nederland heeft onder andere plaatsgevonden bij de bestrijding van de watersnood in 1995 en 2011, de veterinaire crises (MKZ en varkenspest), de vuurwerkramp in Enschede, het bezoek van President Bush in 2005, en de Nuclear Security Summit in 2014. Een andere aansprekende en langdurige inzet was in 2003, in de aanloop naar de Irakoorlog. Daarbij verleende het Korps enkele maanden, militaire bijstand aan het Amerikaanse leger dat grote hoeveelheden materieel via de Rotterdamse haven naar het oorlogsgebied verscheepte. Dit gebeurde in het kader van de zogenaamde Host Nation Support dat in het verleden een apart onderdeel van de Nationale Reserve was, bedoeld voor de logistieke ondersteuning van buitenlandse troepen en materieel verplaatsingen over Nederlands grondgebied. De commissie van onderzoek besluitvorming Irak, de zogeheten Commissie-Davids besteedt uitvoerig aandacht aan deze militaire inzet.

Vanwege het puur binnenlandse karakter van alle Natres-taken, de korte perioden van actieve dienst en de beperkte militaire basisopleiding worden natresmilitairen normaal gesproken niet naar het buitenland uitgezonden. Tijdens de SFIR-missies 3 t/m 5 is echter bij uitzondering een zeer beperkt aantal reservisten van het Korps Nationale Reserve naar Irak uitgezonden. Tijdens de missie in Afghanistan zijn ook weer natresmilitairen uitgezonden, ook toen geheel op vrijwillige basis.



10 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 43 Gemechaniseerde Brigade te Havelte en verantwoordelijk voor Noord en Oost Nederland

• Alfa compagnie (Assen)
• Bravo compagnie (Assen)
• Charlie compagnie (Wezep)
• Delta compagnie (Amersfoort
• Echo compagnie (Amersfoort)
• Foxtrot compagnie (Enschede, Eibergen)

20 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 11 Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en verantwoordelijk voor West en Midden Nederland
• Alfa compagnie (Den Haag)
• Bravo compagnie (Bergen)
• Charlie compagnie (Amsterdam)
• Delta compagnie (Den Haag)
• Echo compagnie (Stroe)
• Foxtrot compagnie (Schaarsbergen)

30 Natresbataljon bestaande uit 5 compagnieën onder 13 Lichte Brigade te Oirschot en verantwoordelijk voor Zuid Nederland
• Alfa compagnie (Vlissingen)
• Bravo compagnie (Breda)
• Charlie compagnie (Oirschot)
• Delta compagnie (Brunssum)
• Echo compagnie (Vredepeel)

Natres militair worden? Meld je hier aan voor een voorlichting!

[ Bericht 3% gewijzigd door Awsom op 10-12-2018 13:18:19 ]
  Moderator dinsdag 4 december 2018 @ 18:59:24 #2
257132 crew  Awsom
pi_183535736
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 08:18 schreef golbline het volgende:
Maandag 10 december de kleeddag! :) Zie ik daar nog mensen van hier?
pi_183545611
heb zojuist bericht gekregen dat mijn kleeddag 28/01/19 is. Komt steeds dichterbij allemaal, zo excited!!
pi_183547121
Ik ben echt een totale noob met mijn NatRes kennis, maar ik vraag me af, is de NatRes in bijv Afghanistan en Irak ingezet? Voor beveiliging ofzo
  Moderator woensdag 5 december 2018 @ 12:48:28 #5
257132 crew  Awsom
pi_183548356
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 11:44 schreef Somethingsometh het volgende:
Ik ben echt een totale noob met mijn NatRes kennis, maar ik vraag me af, is de NatRes in bijv Afghanistan en Irak ingezet? Voor beveiliging ofzo
Ja, er zijn reservisten daar geweest om de diverse kampen te bewaken en/of andere taken te vervullen (geen spannende dingen buiten het kamp). :)
pi_183549214
quote:
99s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:48 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ja, er zijn reservisten daar geweest om de diverse kampen te bewaken en/of andere taken te vervullen (geen spannende dingen buiten het kamp). :)
er zijn wel individuele reservisten geweest die de poort uit geweest zijn.

Overigens is je opmerking best denigrerend, op de kampen loop je meer dan genoeg risico's. Er zijn flink wat gewonden(en gesneuvelde) gevallen bij bijvoorbeeld raketinslagen.

Er zullen vast strijders zijn die t niet met me eens zijn, maar goed.
  Moderator woensdag 5 december 2018 @ 15:13:18 #7
257132 crew  Awsom
pi_183550519
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:53 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

er zijn wel individuele reservisten geweest die de poort uit geweest zijn.

Overigens is je opmerking best denigrerend, op de kampen loop je meer dan genoeg risico's. Er zijn flink wat gewonden(en gesneuvelde) gevallen bij bijvoorbeeld raketinslagen.

Er zullen vast strijders zijn die t niet met me eens zijn, maar goed.
Het is niet denigrerend bedoeld. Met "spannende dingen" bedoel ik gewoon te zeggen dat wij (reservisten) daar (vziw) geen dingen hebben gedaan als compounds/grotten/etc doorzoeken. :P Dat je geen risico loopt op het kamp heb ik niet gezegd. ;)
pi_183553486
quote:
99s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:48 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ja, er zijn reservisten daar geweest om de diverse kampen te bewaken en/of andere taken te vervullen (geen spannende dingen buiten het kamp). :)
En moet de reservist zich dan opgeven/vrijwilligen daarvoor? Of wordt je gewoon verplicht en krijg je een datum wanneer je uitgezonden word?
  Moderator woensdag 5 december 2018 @ 18:26:50 #9
257132 crew  Awsom
pi_183553933
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:05 schreef Somethingsometh het volgende:

[..]

En moet de reservist zich dan opgeven/vrijwilligen daarvoor? Of wordt je gewoon verplicht en krijg je een datum wanneer je uitgezonden word?
Bij het Korps Nationale Reserve is dat op vrijwillige basis!
pi_183555883
quote:
99s.gif Op woensdag 5 december 2018 18:26 schreef Awsom het volgende:

[..]

Bij het Korps Nationale Reserve is dat op vrijwillige basis!
Lijkt me een interessante vlucht uit het bedrijfsleven :P
pi_183557078
Misschien in de OP de veiligheidsregio's aanpassen

En ook dat 2 cies in Amersfoort naar 10 (nu D- & Ecie) en dat Stroe en Schaarsbergen naar 20 (nu E- & Fcie) zijn gegaan?
------
Nothing but the rain
  maandag 10 december 2018 @ 10:34:33 #12
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_183636948
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:59 schreef sobertje het volgende:
Misschien in de OP de veiligheidsregio's aanpassen

En ook dat 2 cies in Amersfoort naar 10 (nu D- & Ecie) en dat Stroe en Schaarsbergen naar 20 (nu E- & Fcie) zijn gegaan?
Iemand dit verder nog de aanpassingen bij 10 Natres weet? Zitten ze nog op Vlb Twente?
Eibergen en Bathmen zit ook geen Natres meer geloof ik?
  maandag 10 december 2018 @ 10:51:44 #13
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_183637212


10 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 43 Gemechaniseerde Brigade te Havelte en verantwoordelijk voor Noord en Oost Nederland

• Alfa compagnie “Armadillos” (Assen)
• Bravo compagnie “Highlanders”(Assen)
• Charlie compagnie (Wezep)
• Delta compagnie (Amersfoort
• Echo compagnie (Amersfoort)
• Foxtrot compagnie (Enschede)

20 Natresbataljon bestaande uit 6 compagnieën onder 11 Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en verantwoordelijk voor West en Midden Nederland
• Alfa compagnie (Den Haag)
• Bravo compagnie (Bergen)
• Charlie compagnie (Amsterdam)
• Delta compagnie (Den Haag)
• Echo compagnie (Stroe)
• Foxtrot compagnie (Schaarsbergen)

30 Natresbataljon bestaande uit 5 compagnieën onder 13 Lichte Brigade te Oirschot en verantwoordelijk voor Zuid Nederland
• Alfa compagnie (Vlissingen)
• Bravo compagnie (Breda)
• Charlie compagnie (Oirschot)
• Delta compagnie (Brunssum)
• Echo compagnie (Vredepeel)

------------------------
Iemand nog andere wijzigingen? Anders graag OP aanpassen. :)
  Moderator maandag 10 december 2018 @ 11:05:37 #14
257132 crew  Awsom
pi_183637433
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 10:34 schreef Schild het volgende:

[..]

Iemand dit verder nog de aanpassingen bij 10 Natres weet? Zitten ze nog op Vlb Twente?
Eibergen en Bathmen zit ook geen Natres meer geloof ik?
Ik zal het zo op de computer aanpassen! 10 zit nog wel in Enschede en Eibergen geloof ik, Bathmen weet ik niet zeker.]

//edit:
aangepast!

Het kaartje klopt niet helemaal qua Natres locaties trouwens. Zo is er ook een peloton (of meer) in Leeuwarden, en ik geloof op meer locaties in Utrecht dan Amersfoort alleen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Awsom op 10-12-2018 13:24:54 ]
pi_183686362
Misschien dat iemand hier me kan helpen: ben onlangs op een infodag geweest. Daar werd me verteld dat er geen brilsterkte voor de NATRES was, en dat ik gewoon kon starten met de sollicitatieprocedure.

De toelatingseisen voor de landmacht zijn echter maximaal -6 met een cilinder van -3, en laat ik daar nu net (-7.75 met -3.00 cilinder) boven zitten.

Mensen hier die ervaring hebben met deze relatief hoge sterkte en de NATRES?
pi_183704092
Hoi allen,

Hier nog een natres-sollicitant. Op 3-12 een voorlichting bijgewoond, dezelfde nacht nog gesolliciteerd. Op 4-12 de PVL ontvangen en ingevuld. Tevens op 4-12 per mail de formulieren gekregen die ingevuld moeten worden en meegenomen naar het PO. Op 6-12 ontving ik de mail met de ontvangstbevestiging van mij sollicitatie.
Dat ging dus allemaal erg vlot! Daarna niets meer gehoord, dus ik neem aan dat het nu wachten is op een uitnodiging voor het PO.

Wat me opviel is dat bij de site werkenbijdefensie.nl bij mijn sollicitatie staat "opkomstdatum 31-12-2018".
Die datum kan ik niet echt plaatsen, moet ik die gewoon negeren of wil dat daadwerkelijk wat zeggen?
  Moderator donderdag 13 december 2018 @ 15:29:15 #17
257132 crew  Awsom
pi_183705003
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 14:43 schreef Alore het volgende:
Hoi allen,

Hier nog een natres-sollicitant. Op 3-12 een voorlichting bijgewoond, dezelfde nacht nog gesolliciteerd. Op 4-12 de PVL ontvangen en ingevuld. Tevens op 4-12 per mail de formulieren gekregen die ingevuld moeten worden en meegenomen naar het PO. Op 6-12 ontving ik de mail met de ontvangstbevestiging van mij sollicitatie.
Dat ging dus allemaal erg vlot! Daarna niets meer gehoord, dus ik neem aan dat het nu wachten is op een uitnodiging voor het PO.

Wat me opviel is dat bij de site werkenbijdefensie.nl bij mijn sollicitatie staat "opkomstdatum 31-12-2018".
Die datum kan ik niet echt plaatsen, moet ik die gewoon negeren of wil dat daadwerkelijk wat zeggen?
Die datum kun je wel negeren. Als je tegen eind januari nog niets gehoord hebt zou ik even bellen hoe het er voor staat met je sollicitatieprocedure.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 18:47 schreef TurboKant het volgende:
Misschien dat iemand hier me kan helpen: ben onlangs op een infodag geweest. Daar werd me verteld dat er geen brilsterkte voor de NATRES was, en dat ik gewoon kon starten met de sollicitatieprocedure.

De toelatingseisen voor de landmacht zijn echter maximaal -6 met een cilinder van -3, en laat ik daar nu net (-7.75 met -3.00 cilinder) boven zitten.

Mensen hier die ervaring hebben met deze relatief hoge sterkte en de NATRES?
Je kunt het beste even een mailtje sturen naar werving & selectie via de website van werkenbijdefensie. Zij sturen deze vraag dan door een arts die er een antwoord op gaat geven. :)
pi_183726611
Het gaat echt vlot! Kreeg vandaag al de uitnodiging voor het po: half januari.
1,5 maand na de voorlichtingsavond al :)
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 15:38:12 #19
257132 crew  Awsom
pi_183786804
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 15:20 schreef Alore het volgende:
Het gaat echt vlot! Kreeg vandaag al de uitnodiging voor het po: half januari.
1,5 maand na de voorlichtingsavond al :)
Dat is bijzonder snel. Weet je zeker dat je bij de Nederlandse Defensie hebt gesolliciteerd ;) ? Als et op dit tempo doorgaat red je een AMO van 2019 nog wel, dat zou echt heel snel zijn (zie enkele voorbeelden van hoe lang het kan duren in dit en het vorige topic)..
pi_183787123
quote:
99s.gif Op maandag 17 december 2018 15:38 schreef Awsom het volgende:

[..]

Dat is bijzonder snel. Weet je zeker dat je bij de Nederlandse Defensie hebt gesolliciteerd ;) ? Als et op dit tempo doorgaat red je een AMO van 2019 nog wel, dat zou echt heel snel zijn (zie enkele voorbeelden van hoe lang het kan duren in dit en het vorige topic)..
Haha ja, ik begon ook al te twijfelen!
Ik heb me echt helemaal suf gelezen, en dus alle berichten hoe lang het allemaal duurde. Was dan ook erg verbaasd met hoe vlot alles gaat. Dat zorgt nog voor stress ook, want mijn diploma's liggen bij mijn ouders maar zij kunnen ze niet vinden... Dus ik moet nog een nieuw middelbare school-diploma zien te regelen, en een nieuw zwemdiploma... En m'n trainingen voor het mo heb ik ook maar wat opgeschroefd.
Wel fijn dat het (tot nu toe) allemaal zo vlot gaat, want ik heb er onwijs veel zin in. Hoe eerder ik weet of ik toegelaten word, hoe beter!

[ Bericht 0% gewijzigd door Alore op 17-12-2018 16:18:36 ]
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 16:52:57 #21
257132 crew  Awsom
pi_183788101
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 15:55 schreef Alore het volgende:

[..]

Haha ja, ik begon ook al te twijfelen!
Ik heb me echt helemaal suf gelezen, en dus alle berichten hoe lang het allemaal duurde. Was dan ook erg verbaasd met hoe vlot alles gaat. Dat zorgt nog voor stress ook, want mijn diploma's liggen bij mijn ouders maar zij kunnen ze niet vinden... Dus ik moet nog een nieuw middelbare school-diploma zien te regelen, en een nieuw zwemdiploma... En m'n trainingen voor het mo heb ik ook maar wat opgeschroefd.
Wel fijn dat het (tot nu toe) allemaal zo vlot gaat, want ik heb er onwijs veel zin in. Hoe eerder ik weet of ik toegelaten word, hoe beter!
Je diplomagegevens staan hier vaak ook in (als je niet te oud bent). Je zwemdiploma zou ik mij niet teveel zorgen over maken. Ik denk niet dat ze die gaan missen (maar dat weet ik niet zeker).
pi_183791085
Ik heb mijn zwemdiploma opnieuw moeten halen.. was verplicht deze aan te leveren.
Na ¤35,- betaald te hebben en een uurtje te zwemmen heb ik hem opnieuw in ontvangst mogen nemen!
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:54:11 #23
257132 crew  Awsom
pi_183791476
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:36 schreef Boompie91 het volgende:
Ik heb mijn zwemdiploma opnieuw moeten halen.. was verplicht deze aan te leveren.
Na ¤35,- betaald te hebben en een uurtje te zwemmen heb ik hem opnieuw in ontvangst mogen nemen!
Serieus? Grappig. Mijn zwemdiploma A ziet er uit als iets wat je met Word in 10 minuten maakt...
pi_183791749
quote:
99s.gif Op maandag 17 december 2018 16:52 schreef Awsom het volgende:

[..]

Je diplomagegevens staan hier vaak ook in (als je niet te oud bent). Je zwemdiploma zou ik mij niet teveel zorgen over maken. Ik denk niet dat ze die gaan missen (maar dat weet ik niet zeker).
Wat vreselijk om op mijn 35e te moeten zeggen ( ;) ) maar ik ben dus te oud. Ik had het eerder al opgezocht, en als we hem echt niet meer kunnen vinden moet ik een nieuwe aanvragen van 72 euro, helaas.
Toch thanx voor de info en link!
  dinsdag 18 december 2018 @ 07:59:43 #25
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_183801845
Heb me aangemeld voor de info avond van de luchtmacht reserve. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat dit onderdeel ook deze thread onder valt ondanks dat de plaatjes in de OP over de landmacht lijken te gaan.

Is er veel verschil tussen de 2 onderdelen qua reserve?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_183801847
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 19:54 schreef Awsom het volgende:

[..]

Serieus? Grappig. Mijn zwemdiploma A ziet er uit als iets wat je met Word in 10 minuten maakt...
hahaha same! 3 dagen nadat ik hem opnieuw had gehaald, vond mijn moeder hem terug tussen de papieren }:|
Ach, was een leuk workoutje!
pi_183809299
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 07:59 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Heb me aangemeld voor de info avond van de luchtmacht reserve. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat dit onderdeel ook deze thread onder valt ondanks dat de plaatjes in de OP over de landmacht lijken te gaan.

Is er veel verschil tussen de 2 onderdelen qua reserve?
Wat denk je zelf. Gauw opzouten hotel klumando... Maak maar een ander topic aan. :-)
  Moderator dinsdag 18 december 2018 @ 22:10:56 #28
257132 crew  Awsom
pi_183818467
Je bent dus welkom in dit topic. :P
pi_183828249
Haha. Ik zal eens de tijd nemen te vertellen wat ik weet. Zelf ben ik Natres en kan dus weinig zeggen over GLR.
Wat ik heb begrepen is dat je bij GLR voornamelijk getraind wordt op je bewakings en beveiligingstaak zoals die er uit ziet bij de KLU. Dus je loopt geloof ik met een glock, wapenstok en boeien (ik kan dit mis hebben). Ondanks dat je bij een eigen squadron (klopt dit?) zit wordt je steeds ergens anders en met andere collega's ingezet.
Er ligt veel nadruk op ZHKH en je bent schijnbaar af en toe opfor (oefenvijand).

Bij de natres doe je ook bewaking en beveiliging maar dat meer als objectbeveiliging ipv een heel kampement. of je beveiligd een gebied in het civiele domein. We zijn wat groener. We hebben geen wapenstok of boeien en dragen een lang wapen... Kunnen we ook mee slaan. :-)
Als Natres zit je in een eigen Cie en treedt je vaak als vaste groep of peloton op. Wel kan er wel eens gewisseld worden kwa samenstelling maar in principe zou dat vast moeten zijn. Ook heb je altijd een eigen locatie waar je de meeste tijd doorbrengt.
Natres probeert de MBV (militaire basis vaardigheid) op peil te houden wat betekent dat je wat search/aaw doet, zhkh, cbrn, en de zaken die in het hb 750 staan zoals verkeerssluis, visitatie en dergelijke. En alles op de groene manier.

Ik kan dus niet echt een vergelijking maken omdat ik de GLR niet echt ken maar door navraag weer ik deze dingen.
  donderdag 20 december 2018 @ 00:06:20 #30
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_183846124
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 14:20 schreef nkerkhof het volgende:
Haha. Ik zal eens de tijd nemen te vertellen wat ik weet. Zelf ben ik Natres en kan dus weinig zeggen over GLR.
Wat ik heb begrepen is dat je bij GLR voornamelijk getraind wordt op je bewakings en beveiligingstaak zoals die er uit ziet bij de KLU. Dus je loopt geloof ik met een glock, wapenstok en boeien (ik kan dit mis hebben). Ondanks dat je bij een eigen squadron (klopt dit?) zit wordt je steeds ergens anders en met andere collega's ingezet.
Er ligt veel nadruk op ZHKH en je bent schijnbaar af en toe opfor (oefenvijand).

Bij de natres doe je ook bewaking en beveiliging maar dat meer als objectbeveiliging ipv een heel kampement. of je beveiligd een gebied in het civiele domein. We zijn wat groener. We hebben geen wapenstok of boeien en dragen een lang wapen... Kunnen we ook mee slaan. :-)
Als Natres zit je in een eigen Cie en treedt je vaak als vaste groep of peloton op. Wel kan er wel eens gewisseld worden kwa samenstelling maar in principe zou dat vast moeten zijn. Ook heb je altijd een eigen locatie waar je de meeste tijd doorbrengt.
Natres probeert de MBV (militaire basis vaardigheid) op peil te houden wat betekent dat je wat search/aaw doet, zhkh, cbrn, en de zaken die in het hb 750 staan zoals verkeerssluis, visitatie en dergelijke. En alles op de groene manier.

Ik kan dus niet echt een vergelijking maken omdat ik de GLR niet echt ken maar door navraag weer ik deze dingen.
Ah ok interessant! Thanks voor je antwoord. Het is vooral omdat de 15e toevallig die open dag is dat ik me ervoor aangemeld heb. Verder val ik een beetje tussen alle categorieën wat betreft gewone reserve, defensity college en eventueel specialist. Ik heb namelijk een bachelor recht en werkervaring maar ik ben vanaf september fulltime masterstudent dus ik moet ook even kijken wat voor alle partijen de beste oplossing is.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_183921419
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 00:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ah ok interessant! Thanks voor je antwoord. Het is vooral omdat de 15e toevallig die open dag is dat ik me ervoor aangemeld heb. Verder val ik een beetje tussen alle categorieën wat betreft gewone reserve, defensity college en eventueel specialist. Ik heb namelijk een bachelor recht en werkervaring maar ik ben vanaf september fulltime masterstudent dus ik moet ook even kijken wat voor alle partijen de beste oplossing is.
Denk dat je je keuze vooral moet laten afhangen van de werkzaamheden die je wilt gaan doen, en in welke functie je evt wilt blijven plakken na je studie.
Defensity College is vooral een kantoorbaan met de sporadische training militaire basisvaardigheden van wat ik heb begrepen, maar waar je volgens mij wel vrij makkelijk kan aanblijven als beroepsofficier na je studie.
GLR en Natres zijn wat meer operationeel, en volgens mij word je voor specialistisme als student zijnde doorverwezen naar Defensity
pi_183921886
Ondertussen ben ik overigens drie opkomsten en een militaire basisvaardigheden wedstrijd verder als aspirant, en moet zeggen dat het uitstekend bevalt :D
Het hele ''opkomst voor AMO'' is volgens mij wel redelijk houtje touwtje opgezet, er is behoorlijk veel verwarring over wat we wel en niet mogen. Wapenhandelingen, wedstrijden en verbindingen waren allemaal in de eerste instantie niet toegestaan, maar na overleg is er toch besloten dit allemaal toe te laten

De gele periode is echter wel even welkom, ik voelde m'n schouder behoorlijk na de wedstrijd. Voor de eerste keer de hele dag met ops vest, kleine rugzak en wapen rondlopen en dit vervolgens de hele tijd omhangen en afhangen was fysiek wel even wennen :')

Weet iemand trouwens hoe de verloningscyclus in elkaar steekt? Ik heb me iedere opkomst uiteraard braaf ingetekend, maar is het zo dat je aan het einde van de maand december ook de maand december betaald krijgt, of bijvoorbeeld die van november?
  Moderator zondag 23 december 2018 @ 18:51:49 #33
257132 crew  Awsom
pi_183925265
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 16:24 schreef Capstie het volgende:
Ondertussen ben ik overigens drie opkomsten en een militaire basisvaardigheden wedstrijd verder als aspirant, en moet zeggen dat het uitstekend bevalt :D
Het hele ''opkomst voor AMO'' is volgens mij wel redelijk houtje touwtje opgezet, er is behoorlijk veel verwarring over wat we wel en niet mogen. Wapenhandelingen, wedstrijden en verbindingen waren allemaal in de eerste instantie niet toegestaan, maar na overleg is er toch besloten dit allemaal toe te laten

De gele periode is echter wel even welkom, ik voelde m'n schouder behoorlijk na de wedstrijd. Voor de eerste keer de hele dag met ops vest, kleine rugzak en wapen rondlopen en dit vervolgens de hele tijd omhangen en afhangen was fysiek wel even wennen :')

Weet iemand trouwens hoe de verloningscyclus in elkaar steekt? Ik heb me iedere opkomst uiteraard braaf ingetekend, maar is het zo dat je aan het einde van de maand december ook de maand december betaald krijgt, of bijvoorbeeld die van november?
Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt. :) Wat bedoel je met gele periode?

Wat betreft het houtje-touwtje gedeelte... Ik heb geen idee hoe het zit met dingen als verantwoordelijkheid en waar je wel/niet aan mag meedoen. Aangezien je je AMO gaat ben je al wel door je veiligheidsonderzoek, maar je hebt (waarschijnlijk) nog geen les gehad van een bevoegd instructeur in zoiets als wapeninstructie. Ook ben je (denk ik) nog niet onder de krijgstucht gesteld.

Ik ben dan ook benieuwd hoe het gaat met je beloning. Zou je al betaald krijgen terwijl je nog geen eens een AMO succesvol hebt afgesloten? Ik denk het wel, maar het zou me ook niks verbazen als je nog niet goed in de systemen staat en dit dus gewoonweg niet mogelijk is.. :P
pi_183939725
Gele periode is vakantie.

Betaling kan wel eens een maand of 2 a 3 tussen zitten. Wanneer 1 persoon op de appellijst niet tekent kan hij blijven liggen. Wanneer de appellijst dan mee moet naar de volgende maand dan ben je zo een periode of 2 verder omdat het over meerdere schijven moet. Helaas, het is niet anders.

Heb je mee gedaan met LSVW? Leuk man. Heb je dan ook geschoten en daadwerkelijk met het wapen rondgelopen die dag?
Wanneer je je AMO nog niet hebt gedaan heb je geluk gehad. Ik denk niet dat dat een blijvertje gaat zijn.

Wat betreft het houtje - touwtje. Dan kan ik begrijpen. Ze zijn er een beetje over aan het denken hoe ze mensen kunnen binden want heel het traject duurt erg lang. Duidelijkheid over wat wel en niet mag ontbreekt niet maar de toepassing daarvan is een ander verhaal. Daarnaast wordt er veel gedaan en later teruggefloten. Ze weten het zelf ook nog niet helemaal. Wat awsom zegt is ook nog een dingetje! :-)

Vertel eens wat meer over je LSVW ervaringen en hoe je het beleeft hebt. Ben wel benieuwd naar die van jou.
  Moderator maandag 24 december 2018 @ 13:52:09 #35
257132 crew  Awsom
pi_183939793
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:46 schreef nkerkhof het volgende:
Gele periode is vakantie.

Waar komt dat vandaan?
pi_183939856
Ik heb geen goede uitleg maar op het jaarrooster staat elke vakantie geel aangegeven. Dus je hebt in het rooster een aantal gele blokken die erg opvallen.
Iedereen verwijst ernaar met de woorden "gele periode"...
  Moderator maandag 24 december 2018 @ 14:00:34 #37
257132 crew  Awsom
pi_183939914
Aha, ik had er nog nooit van gehoord. Wij benoemen dat niet op die manier. :P
pi_183941743
Zijn er hier mensen werkzaam als Reservist Operationele Capaciteit?
pi_183959140
Ben nu zo'n 3,5 maand paraat.
Had de ARB in augustus.
Toch al redelijk wat opkomsten gehad waaronder ISK en een NTM48.

Ik vind de kameraadschap echt geweldig. Je leert een hele nieuwe groep mensen kennen waar je ook echt een klik mee opbouwt. Ook met de officieren. Dat had ik van te voren niet verwacht.

Wat ik minder vind en wat ik ook al eerder heb aangegeven is dat alles heel lang duurt.
Van het aanleveren van ontbrekende PGU tot het verkrijgen van defensiepas, dit is iets waar je echt mee moet leren omgaan.
Ook zit er wat verschil in het niveau van oefeningen tussen de cie's naar mijn mening. Maar dit zou vanaf 2019 gaan veranderen naar wat ik begrepen heb.

Al in al kan ik het eenieder echt aanraden om zich bij de NATRES te voegen.

Nee, je springt niet bij nacht uit helikopters terwijl je vervolgens onder vijandelijk vuur moet tijgeren maar het is een mooie toevoeging in je vrije tijd en je krijgt er ook nog wat voor terug.
  donderdag 27 december 2018 @ 13:30:10 #40
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_184001432
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:15 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:
Ben nu zo'n 3,5 maand paraat.
Had de ARB in augustus.
Toch al redelijk wat opkomsten gehad waaronder ISK en een NTM48.
.
Wat betekent dit?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_184001642
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:30 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Wat betekent dit?
paraat ben je als je klaar bent met de basisopleidingen en geplaatst bent bij een eenheid. Je kunt niet paraat zijn bij de Natres, dat ben je alleen bij een operationele eenheid. beroepsmilitairen die bijvoorbeeld op een school werken zijn ook niet paraat.

ARB = Algemene Militaire Opleiding Reservisten Basis = 2 weken :') :') op een schoolbat rondhuppelen en een beetje groen worden

ISK: Infanterie Schietkamp in Harskamp, de grootste verzameling schietbanen van Defensie.

NTM48: Notice To Move van 48 uur, dus wanneer er gebeld word moet je je binnen 48uur melden op je opkomst locatie en dingen kunnen doen.
  donderdag 27 december 2018 @ 14:30:32 #42
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_184003000
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:37 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

paraat ben je als je klaar bent met de basisopleidingen en geplaatst bent bij een eenheid. Je kunt niet paraat zijn bij de Natres, dat ben je alleen bij een operationele eenheid. beroepsmilitairen die bijvoorbeeld op een school werken zijn ook niet paraat.

ARB = Algemene Militaire Opleiding Reservisten Basis = 2 weken :') :') op een schoolbat rondhuppelen en een beetje groen worden

ISK: Infanterie Schietkamp in Harskamp, de grootste verzameling schietbanen van Defensie.

NTM48: Notice To Move van 48 uur, dus wanneer er gebeld word moet je je binnen 48uur melden op je opkomst locatie en dingen kunnen doen.
Top. ^O^
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_184020247
quote:
99s.gif Op zondag 23 december 2018 18:51 schreef Awsom het volgende:

[..]

Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt. :) Wat bedoel je met gele periode?

Wat betreft het houtje-touwtje gedeelte... Ik heb geen idee hoe het zit met dingen als verantwoordelijkheid en waar je wel/niet aan mag meedoen. Aangezien je je AMO gaat ben je al wel door je veiligheidsonderzoek, maar je hebt (waarschijnlijk) nog geen les gehad van een bevoegd instructeur in zoiets als wapeninstructie. Ook ben je (denk ik) nog niet onder de krijgstucht gesteld.

Ik ben dan ook benieuwd hoe het gaat met je beloning. Zou je al betaald krijgen terwijl je nog geen eens een AMO succesvol hebt afgesloten? Ik denk het wel, maar het zou me ook niks verbazen als je nog niet goed in de systemen staat en dit dus gewoonweg niet mogelijk is.. :P
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:46 schreef nkerkhof het volgende:
Gele periode is vakantie.

Betaling kan wel eens een maand of 2 a 3 tussen zitten. Wanneer 1 persoon op de appellijst niet tekent kan hij blijven liggen. Wanneer de appellijst dan mee moet naar de volgende maand dan ben je zo een periode of 2 verder omdat het over meerdere schijven moet. Helaas, het is niet anders.

Heb je mee gedaan met LSVW? Leuk man. Heb je dan ook geschoten en daadwerkelijk met het wapen rondgelopen die dag?
Wanneer je je AMO nog niet hebt gedaan heb je geluk gehad. Ik denk niet dat dat een blijvertje gaat zijn.

Wat betreft het houtje - touwtje. Dan kan ik begrijpen. Ze zijn er een beetje over aan het denken hoe ze mensen kunnen binden want heel het traject duurt erg lang. Duidelijkheid over wat wel en niet mag ontbreekt niet maar de toepassing daarvan is een ander verhaal. Daarnaast wordt er veel gedaan en later teruggefloten. Ze weten het zelf ook nog niet helemaal. Wat awsom zegt is ook nog een dingetje! :-)

Vertel eens wat meer over je LSVW ervaringen en hoe je het beleeft hebt. Ben wel benieuwd naar die van jou.
Goed om te horen dat ik me in ieder geval geen zorgen hoef te maken over de betaling :D
Wapeninstructie heb ik gekregen en ben ook al onder krijgstucht gesteld. Heb ondertussen m'n eerste reiskostenvergoeding voor het kleedmoment ook al binnen, dus ik sta in ieder geval in de boeken

Ik heb zelf een een compagnie brede wedstrijd meegedaan maar dat was niet de LSVW volgens mij. Geschoten heb ik niet (niemand overigens :D ) maar wel de hele dag met wapen en tweedelijns uitrusting rondgelopen. De onderdelen die aanbod kwamen waren ZHKH, radioprocedures, CBRN, kaartlezen, OVG, person search, vehicle search, wapenhandelingen en sport. Ik mocht me vooral bezig houden met wacht staan en kijken, wat ook maar beter is geweest. :D Was echter wel een heel leerzame dag met een hoop leuke (en soms iets minder leuke) onderdelen. Het rondhobbelen met een brancard terwijl je je gasmasker op hebt, is toch iets wat je mee moet maken voordat je snapt hoe kut het is :')

Ik snap het idee achter het aspiraten gebeuren ook wel. Als men daar niet mee was begonnen had er voor mij tussen aanstelling en AMO meer dan een halfjaar gezeten. Ik had de motivatie denk ik wel gehad om te wachten, maar kan me ook heel goed voorstellen dat men afhaakt op een gegeven moment. Het ding is vooral dat er niet echt een duidelijke lijn in het lesprogramma lijkt te zitten. Ondertussen al redelijk wat opkomsten gehad, maar nog geen enkele keer exercitie gehad, wat als resultaat had dat ik bij de eerste keer appél in formatie terug moest marcheren naar het gebouw, maar dit nog helemaal niet kon en dit er dus helemaal niet uitzag. :') Uiteindelijk is dit later wel uitgelegd, maar dit was pas bij de wedstrijd zelf even snel tussendoor
Het is echter sowieso beter dan niks, en vind het leuk om te doen! Ik denk/hoop dat ik er bij de AMO ook nog wel wat aan heb!

[ Bericht 2% gewijzigd door Capstie op 28-12-2018 00:52:50 ]
pi_184026254
Thanks. Nu snap ik het beter :-)
Wanneer je je AMO (ARB) hebt gehad zijn er een aantal lessen die je volgt rondom de AMO+ en uiteindelijk de AMO+
Er wordt verder binnen de cie geen rekening gehouden met de nieuwe mensen. Vaak geen opleidings traject. Ik mistte dit zelf ook toen ik erbij kwam. Een echte opwerk lijn schijnt er niet in te zitten. Je gaat gewoon per keer jezelf verdiepen in je les en wordt steeds beter tot je het met je vingen in je neus kan...

Toen ik nieuw was had ik verwacht in het beginners groepje te komen of zo en veel persoonlijke aandacht te gaan krijgen om me het niveau van de cie te krijgen maar ik ben uiteindelijk gewoon mee gegroeid..
pi_184027695
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:37 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

ARB = Algemene Militaire Opleiding Reservisten Basis = 2 weken :') :') op een schoolbat rondhuppelen en een beetje groen worden

2 weken?
Ik vind de basisopleiding van 21 weken al redelijk kort, wat doe je precies in deze 2 weken?
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
pi_184032925
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 12:58 schreef Spreuktegel het volgende:

[..]

2 weken?
Ik vind de basisopleiding van 21 weken al redelijk kort, wat doe je precies in deze 2 weken?
De basis :-) E.e.a. staat online wel beschreven, onder andere hier (wel wat ouder, maar ter illustratie): https://avrm.nl/tag/algemene-militaire-opleiding-reservist-amor/

Na de periode van 2 weken wordt je verder binnen je eenheid opgeleid.

[ Bericht 2% gewijzigd door Druid op 28-12-2018 16:49:15 ]
pi_184033822
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 12:58 schreef Spreuktegel het volgende:

[..]

2 weken?
Ik vind de basisopleiding van 21 weken al redelijk kort, wat doe je precies in deze 2 weken?
ik zou t niet weten, ik heb de arb nooit gedaan. ik ben beroeps geweest en zo over gegaan naar de natres.

2 weken is ook veel te weinig. je leert net niks laat staan dat er wat tijd over is voor vorming.
pi_184033986
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 16:41 schreef Bouke-p het volgende:
2 weken is ook veel te weinig. je leert net niks laat staan dat er wat tijd over is voor vorming.
Er zijn helaas maar weinig lui die langere blokken kunnen vrij nemen, of binnen hetzelfde jaar meerdere blokken van twee weken. Het opleidingsmodel wordt de komende tijd in ieder geval flink onder de loep genomen, dus wellicht dat e.e.a. in de toekomst nog gaat veranderen.
pi_184034444
ik snap t wel, het is ook lastig.

maar als ze basisschutter zijn en een lesje militair recht gehad hebben mogen ze al wachtlopen met scherp.

of je krijgt paxen met 3 opkomstdagen die zich als rambo gaan gedragen 😂
pi_184034612
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 17:07 schreef Bouke-p het volgende:
maar als ze basisschutter zijn en een lesje militair recht gehad hebben mogen ze al wachtlopen met scherp.
Zo gaat dat in onze cie in ieder geval niet.
pi_184045107
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 17:07 schreef Bouke-p het volgende:
ik snap t wel, het is ook lastig.

maar als ze basisschutter zijn en een lesje militair recht gehad hebben mogen ze al wachtlopen met scherp.

of je krijgt paxen met 3 opkomstdagen die zich als rambo gaan gedragen 😂
Wij moesten 2 weken lang de wapenhandelingen erin stampen en daarna in een 1 op 1 overhoring precies alle onderdelen en handelingen benoemen om ook maar aan scherp te mogen denken, mensen die ook maar een klein foutje maakten waren gelijk gezakt...

Toch wil ik wil NATRES niet afkraken en ben blij dat er mensen zijn die naast hun baan ook wat meer willen doen voor de veiligheid.
Ik had alleen verwacht dat er een langere opleiding aan vast hing voor ze echt met het wapen en het uniform de wijde wereld in mochten
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
pi_184063568
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 17:07 schreef Bouke-p het volgende:
ik snap t wel, het is ook lastig.

maar als ze basisschutter zijn en een lesje militair recht gehad hebben mogen ze al wachtlopen met scherp.

of je krijgt paxen met 3 opkomstdagen die zich als rambo gaan gedragen 😂
Beetje rare vergelijking.
Natres mag misschien niet het niveau van beroeps zijn, ze presteren vaak genoeg beter dan de beroepseenheden.
Maar uiteindelijk zijn we allemaal militairen.

Als ik kijk naar wat nu in mijn cie zit, of waar ik 10 jaar geleden mee in de amo zat dan is het niveau in de cie toch een stuk hoger.
pi_184063747
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 17:01 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Beetje rare vergelijking.
Natres mag misschien niet het niveau van beroeps zijn, ze presteren vaak genoeg beter dan de beroepseenheden.
Maar uiteindelijk zijn we allemaal militairen.

Als ik kijk naar wat nu in mijn cie zit, of waar ik 10 jaar geleden mee in de amo zat dan is het niveau in de cie toch een stuk hoger.
waarop presteert de natres dan beter?

en bedankt voor het bevestigen van mijn verhaal. 3 dagen ervaring bij de natres, ooit een schoolbat gezien en alles weten 😂
pi_184069644
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 17:01 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]
Natres mag misschien niet het niveau van beroeps zijn, ze presteren vaak genoeg beter dan de beroepseenheden.
... 8)7 :Y
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 29 december 2018 @ 23:48:03 #55
408813 crew  trein2000
pi_184075680
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184095161
quote:
Ah, dat artikel herinner ik me nog wel, een echt pareltje van de volkskrant. vooral dit stuk:

quote:
Tim reed in uniform naar huis, kijken hoe dat voelde. En hoewel zijn benzinetank verre van leeg was, besloot hij toch te stoppen bij een tankstation. 'Dat was echt tof. Ineens was het míjn uniform. Wildvreemden knikten me toe. Een jongetje vroeg aan zijn vader: 'Pap, is dat nou een echte soldaat?''
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
  zondag 30 december 2018 @ 20:29:47 #57
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_184097857
https://www.ad.nl/binnenl(...)eveiliging~a40eaaee/

""Het Korps Nationale Reserve bestaat nu uit 69 pelotons van gemiddeld 30 mensen. In 2022 moeten daarvan permanent negen pelotons beschikbaar zijn voor de supersnelle dienst. De eerste drie moeten begin 2019 inzetbaar zijn. Deze reservisten moeten nog samen met politie en marechaussee worden opgeleid voor deze nieuwe taak, vooral als het gaat om schietvaardigheid. Ook krijgen zij een betere uitrusting dan hun collega-reservisten, met onder andere communicatiemiddelen en nachtzichtapparatuur.""

Merken jullie hier al iets van?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_184100041
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 20:29 schreef Uitstekelbaars het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)eveiliging~a40eaaee/

""Het Korps Nationale Reserve bestaat nu uit 69 pelotons van gemiddeld 30 mensen. In 2022 moeten daarvan permanent negen pelotons beschikbaar zijn voor de supersnelle dienst. De eerste drie moeten begin 2019 inzetbaar zijn. Deze reservisten moeten nog samen met politie en marechaussee worden opgeleid voor deze nieuwe taak, vooral als het gaat om schietvaardigheid. Ook krijgen zij een betere uitrusting dan hun collega-reservisten, met onder andere communicatiemiddelen en nachtzichtapparatuur.""

Merken jullie hier al iets van?
Ja bij ons in de cie is dit al. Alles wat hierboven staat, NTM 6 met betere spullen waaronder comms.
Oefeningen met o.a. politie zijn ook al geweest voor die club.
  zondag 30 december 2018 @ 22:53:45 #59
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_184105118
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 21:14 schreef Philipp11 het volgende:

[..]

Ja bij ons in de cie is dit al. Alles wat hierboven staat, NTM 6 met betere spullen waaronder comms.
Oefeningen met o.a. politie zijn ook al geweest voor die club.
Mooi dat ze het al uitrollen. Is dit voor luchtmacht en landmacht reservisten?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  Moderator maandag 31 december 2018 @ 10:32:08 #60
257132 crew  Awsom
pi_184115595
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 19:28 schreef Spreuktegel het volgende:

[..]

Ah, dat artikel herinner ik me nog wel, een echt pareltje van de volkskrant. vooral dit stuk:

[..]

_O-

quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 21:14 schreef Philipp11 het volgende:

[..]

Ja bij ons in de cie is dit al. Alles wat hierboven staat, NTM 6 met betere spullen waaronder comms.
Oefeningen met o.a. politie zijn ook al geweest voor die club.
Jullie draaien zeker ook al standby diensten door de week? ;)
pi_184141969
Het klopt dat de reservisten AMO of ARB 2 weken duurt. Maar daarmee is de opleiding natuurlijk nog niet helemaal af, Dus dat je volledig opgeleid zou moeten zijn in 2 weken beweert niemand.

Je leert in die 2 weken voornamelijk exercitie en wapenleer. Misschien wat ZHKH maar niks op behoorlijk niveau.
Dan ben je een jaar lang sld2 waarin je nog heel veel gaat leren binnen je eigen cie. Je krijgt nog een AMO+ en verschillende AMO+ gerelateerde opkomsten.
Na een jaar ga je steeds meer dingen herhalen en je zou in principe in 4 jaar een hele cyclus afgedraait moeten hebben in theorie.
Dus die 2 weken is echt niet de vervanging van een normale beroeps amo. Ik denk dat je pas na een jaar of 2 kan zeggen dat je alles wel gedaan hebt en Natres opgeleid bent.

Dat je iets anders doet dan een genist, cavelerist of administrateuter mag duidelijk zijn. Er zijn verschillen. Natres doet haar ding en de andere onderdelen doen hun ding.

NTM6 is idd goed te merken geweest. Was leuke ervaring.
pi_184306334
Hallo

Na lang mee gelezen te hebben toch maar is een account aangemaakt.
Ook ik heb me zelf aangemeld voor de Natres (juli 2018) ben nu aan het wachten op de uitslag van het veiligheids onderzoek. Hoop dat het snel gaat allemaal want heb er erg veel zin in.

nog meer mensen die in het zelfde stadium zitten als mij?

hoop hier verder nog meer informatie te gaan lezen over het traject en hoe het verder verloopt bij de Natres nu en in de toekomst.
  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 21:28:48 #63
257132 crew  Awsom
pi_184308249
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 20:05 schreef thijs24 het volgende:
Hallo

Na lang mee gelezen te hebben toch maar is een account aangemaakt.
Ook ik heb me zelf aangemeld voor de Natres (juli 2018) ben nu aan het wachten op de uitslag van het veiligheids onderzoek. Hoop dat het snel gaat allemaal want heb er erg veel zin in.

nog meer mensen die in het zelfde stadium zitten als mij?

hoop hier verder nog meer informatie te gaan lezen over het traject en hoe het verder verloopt bij de Natres nu en in de toekomst.
Hey! Leuk dat je je hebt aangemeld. :)

Je wacht op de uitslag van het traject? Je bent dus al door de PO en GO? Hoe zijn die gegaan :) ?
pi_184309081
ja de po ging goed had hem al eens gehad. dus wist ongeveer wat er komen ging
go was gepland en werd 2 dagen van tevoren gebeld dat ik niet hoefde te komen.

nog wel een gesprek gehad om de vragenlijst even door te nemen. volgens hem was het allemaal goed.

zelf nog wel even gevraagd waarom ik niet hoefde te komen. maar dat was omdat ik al eens goed gekeurd was voor de mariniers en dat was volgens hun nog niet zo genoeg geleden. Dus namen ze aan dat er niet veel veranderd was en dit verder geen problemen mag geven.

vond het zelf wel jammer was er eigenlijk helemaal klaar.

hoop dat als alles rond is me zelf mag aansluiten bij het 30ste in de Vredepeel.
nog meer mensen die daar bij zitten?
  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 22:02:59 #65
257132 crew  Awsom
pi_184309204
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 21:58 schreef thijs24 het volgende:
ja de po ging goed had hem al eens gehad. dus wist ongeveer wat er komen ging
go was gepland en werd 2 dagen van tevoren gebeld dat ik niet hoefde te komen.

nog wel een gesprek gehad om de vragenlijst even door te nemen. volgens hem was het allemaal goed.

zelf nog wel even gevraagd waarom ik niet hoefde te komen. maar dat was omdat ik al eens goed gekeurd was voor de mariniers en dat was volgens hun nog niet zo genoeg geleden. Dus namen ze aan dat er niet veel veranderd was en dit verder geen problemen mag geven.

vond het zelf wel jammer was er eigenlijk helemaal klaar.

hoop dat als alles rond is me zelf mag aansluiten bij het 30ste in de Vredepeel.
nog meer mensen die daar bij zitten?
Cool! Heb je ooit ook de AMO gedaan voor het korps?
pi_184323015
daar ben ik aan begonnen en na enkele weken bleek het toch niet helemaal bij mij te passen.
na enkele voorlichtingen en met mensen er over te hebben gesproken die het iets mooier maakte als dat het voor mij bleek te zijn.

maar de interesse is altijd gebleven en daarom nu de stap naar de Natres wat mooi te combineren is met thuis/ prive leven.
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:34:59 #67
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_184323803
Gefeliciteerd Kerkhof !
pi_184451746
Bedankt Schild! :-)
pi_184476996
Ik wil u bij deze graag uitnodigen voor een kennismakingsavond op woensdag 23 Januari 2019.

Doel van deze avond is kennis te maken met de functionarissen van de cie en met uw toekomstige pelotonscommandant (PC) en plaatsvervanger (OPC)


Nog meer mensen a.s. woensdag naar Assen voor het 10 Natres B-cie?
  dinsdag 22 januari 2019 @ 15:45:27 #70
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_184554319
Moet je tegenwoordig bij het GO nog steeds zo lang mogelijk fietsen of is dat alweer iets anders?
Op elke fokker past een bril.
pi_184556607
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:45 schreef Catch_me het volgende:
Moet je tegenwoordig bij het GO nog steeds zo lang mogelijk fietsen of is dat alweer iets anders?
Het is sinds vorig jaar hardlopen geworden.
binnenkort
pi_184561065
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:44 schreef Boompie91 het volgende:
Ik wil u bij deze graag uitnodigen voor een kennismakingsavond op woensdag 23 Januari 2019.

Doel van deze avond is kennis te maken met de functionarissen van de cie en met uw toekomstige pelotonscommandant (PC) en plaatsvervanger (OPC)


Nog meer mensen a.s. woensdag naar Assen voor het 10 Natres B-cie?
ik ben er niet bij, maar zit wel bij de Bcie. Waar wil je straks geplaatst worden?
pi_184566726
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 21:30 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

ik ben er niet bij, maar zit wel bij de Bcie. Waar wil je straks geplaatst worden?
Ik heb als eerste voorkeur Havelte. Waar zit jij?
pi_184570163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:11 schreef Boompie91 het volgende:

[..]

Ik heb als eerste voorkeur Havelte. Waar zit jij?
Havelte :)
  woensdag 23 januari 2019 @ 13:20:46 #75
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_184571500
Iemand al kunnen inloggen bij dat ikbenreservist.nl ?
pi_184598954
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:20 schreef Schild het volgende:
Iemand al kunnen inloggen bij dat ikbenreservist.nl ?
Ja. Ik ben ingelogd, jij ook?
binnenkort
pi_184611175
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:10 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Havelte :)
Woensdag gehoord dat ik bij 4de B-Cie kom in Havelte.
pi_184996785
wat duurt wachten lang

ik ben al sinds 24 november aan het wachten op de uitslag van het veiligheids onderzoek.
is dit lang?

duurde dit bij jullie ook zolang?
pi_185072640
Net weer gearriveerd in Oirschot voor ARB week 2! Weekje met scherp schieten! Wish me luck.
pi_185088002
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 18:40 schreef thijs24 het volgende:
wat duurt wachten lang

ik ben al sinds 24 november aan het wachten op de uitslag van het veiligheids onderzoek.
is dit lang?

duurde dit bij jullie ook zolang?
Bij de Natres duurt het maanden inderdaad. Bij de GLR was dat bij mij binnen twee weken geregeld, ging vrij snel, paar dagen later moest ik mij toen al kleden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kraltje op 18-02-2019 17:57:42 ]
binnenkort
pi_185130135
zo eindelijk goed nieuws gekregen. de aanstellings brief is binnen.
nu hopelijk snel bericht over hoe het nu verder gaat, want dat kon ik verder niet uit de brief halen.
iemand voor mij wat informatie hoe het er nu uitgaat zien voor mij?

boompie91 succes nog deze week!!

hoop dat je nog een mooi bericht achterlaat over de 2 weken ben reuze benieuwd
pi_185148145
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 21:08 schreef Boompie91 het volgende:
Net weer gearriveerd in Oirschot voor ARB week 2! Weekje met scherp schieten! Wish me luck.
Pinda pinda! :D

quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:18 schreef thijs24 het volgende:
zo eindelijk goed nieuws gekregen. de aanstellings brief is binnen.
nu hopelijk snel bericht over hoe het nu verder gaat, want dat kon ik verder niet uit de brief halen.
iemand voor mij wat informatie hoe het er nu uitgaat zien voor mij?

boompie91 succes nog deze week!!

hoop dat je nog een mooi bericht achterlaat over de 2 weken ben reuze benieuwd
Nice, gefeliciteerd!
Als het goed is heb je tijdens het eindgesprek van je keuring in Amsterdam een A4tje gekregen met het telefoonnummer van de kapitein Algemene Zaken van je bataljon. Deze kan je vertellen wanneer de eerstvolgende AMO is, en wanneer het bijbehorende kleedmoment is.

Het verdere verloop verschilt een beetje per bataljon, en zelfs per compagnie. Ik ben zelf in oktober aangesteld, had m'n kleedmoment in november, heb m'n AMO in maart, maar ben al mee gaan doen aan oefeningen en instructieavonden sinds december. Dit is toen gedaan omdat de volgende AMO toen bijna een halfjaar op zich zou laten wachten en men bang was dat mensen gingen afhaken vanwege het lange wachten. In hoeverre dat nu nog steeds speelt weet ik niet, maar dat kan de kapitein AZ je als het goed is wel vertellen!
pi_185151490
bedankt voor de informatie!

dat eind gesprek heb ik niet gehad. Dan morgen maar is gaan bellen het nummer wat in de brief stond die ik nu ontvangen heb.
pi_185157275
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:52 schreef Kraltje het volgende:

[..]

Bij de Natres duurt het maanden inderdaad. Bij de GLR was dat bij mij binnen twee weken geregeld, ging vrij snel, paar dagen later moest ik mij toen al kleden.
Hoor je daar eigenlijk iets van als dat gestart/afgerond is? Ik heb 2 weken geleden mijn papieren voor het veiligheidsonderzoek opgestuurd (niet voor natres). Maar ben wel benieuwd of ik daar ooit nog iets van hoor.
pi_185159068
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 21:23 schreef Pinuts het volgende:

[..]

Hoor je daar eigenlijk iets van als dat gestart/afgerond is? Ik heb 2 weken geleden mijn papieren voor het veiligheidsonderzoek opgestuurd (niet voor natres). Maar ben wel benieuwd of ik daar ooit nog iets van hoor.
De verklaring van geen bezwaar gaat, indien deze wordt afgegeven, direct naar je werkgever. Je hoort er dus alleen iets van als men meer informatie nodig heeft, of ze voornemens zijn om je vgb te weigeren
pi_185190246
Gisteren ook de ARB afgesloten te Oirschot. Waren twee mooie weken! Zal binnenkort iets uitgebreider mijn ervaringen opschrijven.

Korte tijdslijn van het gehele proces voor zij die nu in de wachtkamer zitten:

Mei 2018 - voorlichting bijgewoond en gesoliciteerd
Augustus 2018 - PO
Oktober 2018 - GO (deze kon al eerder maar heb hem verzet ivm vakantie)
Februari 2019 - ARB
pi_185292058
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:18 schreef thijs24 het volgende:
zo eindelijk goed nieuws gekregen. de aanstellings brief is binnen.
nu hopelijk snel bericht over hoe het nu verder gaat, want dat kon ik verder niet uit de brief halen.
iemand voor mij wat informatie hoe het er nu uitgaat zien voor mij?

boompie91 succes nog deze week!!

hoop dat je nog een mooi bericht achterlaat over de 2 weken ben reuze benieuwd
Hier een klein verslagje van de 2 weken:

In de regen aangekomen op zondagavond in Oirschot en gelijk in het militaire leven gegooid. Na het openings praatje met de hele shitzooi naar de slaap plekken gestuurd, dit was nog een hele struggle met 1 rugzak, 1 weekend tas en 2 plunjebalen! Maar goed, de eerste workout was een feit.

De dag er na begon met wapen lessen en wat een machtig gevoel als je voor het eerst je wapen ophaalt! De dag bestond uit verschillende wapen lessen en een stukje excercitie om s'avonds met huiswerk naar de kamer gestuurd te worden, de kast moest volgens Hamil ingepakt worden. 12 uur redelijk tevreden in slaap gevallen.

De rest van de week bestond uit wapenlessen zoals: Hoe werkt het wapen, Schiethoudingen, storingen oplossen etc. Ook was er ruimte voor lesjes ZHKH en de DCP.
Aan het einde van de week een aantal uur in de SIMM door gebracht om echt de techniek onder de knie te krijgen.

Tweede week veel met scherp geschoten, kleine lesjes ZHKH, CBRN en werd verteld wat het is om bij de NatRes te werken en wat je voor opdrachten kan doen. We zijn ook het veld in geweest, veel contact drills gedaan, ligsluif maken, bivak opzetten, camoufleren etc.

De rest moet je lekker zelf ervaren! Heb het super naar me zin gehad en zou het voor geen goud gemist willen hebben.
BRAVO groep<3
pi_185301082
mooi om te lezen.

ik hoop er 1 april bij te zijn in Schaarsbergen.

heb dit als eerste keus opgegeven deze week hoop dat ik snel bericht krijg.
pi_185401016
Hoii, ik heb ongeveer 2 weken geleden gesolliciteerd bij de natres 20. Ik heb daarna niks meer gehoord. Heeft iemand hier enig idee wanneer ik weer iets ga horen en dus de volgende stappen gezet kunnen worden?
pi_185403761
Bij mij duurde dit ongeveer 2.5 week! Heb geduld, je zult het nodig hebben. De hele sollicitatie procedure en keuringen hebben bij mij 1 jaar een 8 maand geduurd, maar in de regel zal dit om en nabij de 8-12 maanden zijn.
pi_185411504
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 12:51 schreef Boompie91 het volgende:
Bij mij duurde dit ongeveer 2.5 week! Heb geduld, je zult het nodig hebben. De hele sollicitatie procedure en keuringen hebben bij mij 1 jaar een 8 maand geduurd, maar in de regel zal dit om en nabij de 8-12 maanden zijn.
Oh.. hoelang geleden was dit voor jou? Want ze zeiden bij de voorlichting dat het traject tegenwoordig iets sneller gaat, namelijk 6-9 maanden
pi_185454217
Heb in juni 2017 gesolliciteerd en ben februari 2019 op ARB geweest. Er zit inderdaad meer schot in de zaak nu, dat werd ons ook verteld tijdens de opleiding.
pi_185456085
Hoe is de ervaring met de kleeddag? Ik ben vooral benieuwd hoelang men er ongeveer mee bezig was, aangezien ik vervoer terug naar Amsterdam moet regelen. Hoeveel uur neemt het ongeveer in beslag?
Je hebt maar een leven, leef hem goed maar verstandig!
  Moderator donderdag 7 maart 2019 @ 17:26:59 #94
257132 crew  Awsom
pi_185456133
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:25 schreef Sjengske043 het volgende:
Hoe is de ervaring met de kleeddag? Ik ben vooral benieuwd hoelang men er ongeveer mee bezig was, aangezien ik vervoer terug naar Amsterdam moet regelen. Hoeveel uur neemt het ongeveer in beslag?
Een hele ochtend, als je pech hebt 's middags ook nog.
Regel een auto!
pi_185476718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 15:54 schreef Boompie91 het volgende:
Heb in juni 2017 gesolliciteerd en ben februari 2019 op ARB geweest. Er zit inderdaad meer schot in de zaak nu, dat werd ons ook verteld tijdens de opleiding.
Half 8 binnengekomen en half 4 weer naar buiten met achterlijk veel spul. Regel een auto met ruimte.
pi_185481244
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:25 schreef Sjengske043 het volgende:
Hoe is de ervaring met de kleeddag? Ik ben vooral benieuwd hoelang men er ongeveer mee bezig was, aangezien ik vervoer terug naar Amsterdam moet regelen. Hoeveel uur neemt het ongeveer in beslag?
niet dat ik vervoer heb maar wanneer moet je er heen?
  vrijdag 8 maart 2019 @ 21:23:21 #97
391420 Sjengske043
Leef je leven
pi_185485080
22 maart, andere gegadigden vanuit Amsterdam?
Je hebt maar een leven, leef hem goed maar verstandig!
pi_185539974
Ik lees dat veel Natressers schrijven dat je het niet voor het geld moet doen, maar ik denk daar toch anders over. Mijn AMO staat ingepland voor 1 april 2019, maar ik twijfel nu of ik ermee door moet gaan. Ik doe het namelijk wel (ook) voor het geld, en ik wil zo ongeveer ¤1000 per maand bijverdienen. Uiteraard heb ik ook andere motivaties, maar geld is daar toch ook 1 van. Hoeveel uur/dagen in de week/maand zou ik moeten of kunnen draaien om bij bijv. ¤1000 per maand uit te komen? Mijn keuring is inmiddels anderhalf (!) jaar geleden en destijds was ik super enthousiast. Inmiddels is mijn roze bril kwijt en bekijk ik e.e.a. wat rationeler.

Wat ik ook graag wil weten is of de steunverleningen en de andere werkzaamheden waar ik me als Natresser voor kan opgeven ook DOORDEWEEK plaatsvinden of is dit vooral/alleen maar in de weekenden? Gek genoeg twijfel ik op dit moment enorm of ik hier nu mee door moet gaan, zo kort voor de AMO, omdat ik ook 2 kleine kinderen heb en de weekenden wil ik vaak toch ook vrij houden voor mijn kinderen, en daarnaast ook voor mijn eigen sport ambities. De laatste tijd bekruipt mij steeds meer het gevoel dat Defensie van een Natresser heel veel vraagt qua bijv flexibiliteit en onregelmatigheid, en weinig geeft (qua salaris bijv.), en dit allemaal onder de noemer "liefde voor het vak". Die liefde voor het vak denk ik nog wel te hebben, heb ook al mijn dienstplicht eind jaren "90 vervuld, maar ik ben geen 18 meer, maar 40+ nu, met een gezin met 2 kleintjes, en wil ook gewoon een normaal/redelijk salaris, ook al is het als Part-timer sowieso minder dan een voltijds salaris, waar ook wat waardering uit blijkt.

Ja het lijkt mij nog steeds erg leuk, maar er moet ook gewoon geld worden verdiend. Ik zie dit met mijn leeftijd (40+) niet als een BIJBAAN, maar als een serieuze PART-TIME BAAN, en daarvoor betaald het misschien toch te slecht. Hoe denken jullie hierover? (zonder meteen te roepen "dit soort gasten moeten we niet hebben" ;-) Overigens heeft mijn vrouw een goede voltijds baan, fyi.

En zou je naar 1 jaar ook kunnen stoppen? Ook zonder "goede" reden, maar als ik bijv. denk dat het toch niet is wat ik zoek? Of krijg je dan allerlei moeilijkheden?

+
quote:
Ja bij ons in de cie is dit al. Alles wat hierboven staat, NTM 6 met betere spullen waaronder comms.
Oefeningen met o.a. politie zijn ook al geweest voor die club.
Dat NTM6, wat houdt dat nou precies in in de praktijk? Je geeft in een bepaalde week op dat je bijvoorbeeld de woens-, donder- en vrijdag beschikbaar bent voor een calamiteit en krijgt daarvoor ook gewoon normaal betaald, ook als je niet wordt opgeroepen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bertenernieinthehouse op 11-03-2019 13:43:18 ]
pi_185540783
Ik kan niet overal antwoord op geven, maar ik weet wel dat je 6 maand 'proefperiode' hebt.
Misschien is het een idee om je AMO gewoon te doen, dan proef je toch even aan het militaire leven! Daarnaast kan je veel vragen aan kennisdragers over het leven van een Natresser. Ik werd daar zelf erg enthousiast van.

De jaarplanning bestaat veelal uit weekend en avond uren. Daarnaast zijn er periodes waarin wel redelijk wat steunverleningen door de weeks vallen, daarnaast heb je nog MDO (meerdaagse oefeningen) en ik heb ook nog 2 schietkampen die meerdere dagen duren.

Salaris is laag, maar loopt vrij snel op hoe hoger je in rang gaat. Tot soldaat 1 haalt iedereen, daarna moet je zelf de competenties en wil hebben om hoger te gaan en meer tijd er in te stoppen. Mits er plekken zijn uiteraard.
Of je genoeg verdient voor een 'part time' baan, hangt natuurlijk van je financiele situatie af.
  Moderator maandag 11 maart 2019 @ 14:30:58 #100
257132 crew  Awsom
pi_185541304
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 13:37 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Ik lees dat veel Natressers schrijven dat je het niet voor het geld moet doen, maar ik denk daar toch anders over. Mijn AMO staat ingepland voor 1 april 2019, maar ik twijfel nu of ik ermee door moet gaan. Ik doe het namelijk wel (ook) voor het geld, en ik wil zo ongeveer ¤1000 per maand bijverdienen. Uiteraard heb ik ook andere motivaties, maar geld is daar toch ook 1 van. Hoeveel uur/dagen in de week/maand zou ik moeten of kunnen draaien om bij bijv. ¤1000 per maand uit te komen? Mijn keuring is inmiddels anderhalf (!) jaar geleden en destijds was ik super enthousiast. Inmiddels is mijn roze bril kwijt en bekijk ik e.e.a. wat rationeler.

Dat ga je niet gemakkelijk halen als soldaat. Zeker niet in combinatie met je andere eisen. Weekenden vrij en toch veel dingen doen gaat niet samen. Houd er rekening mee dat je zeker 8 - 10 zaterdagen per jaar al het standaard opleidingsprogramma hebt. Daarnaast komen dan nog evt steunverleningen. Ja, deze zijn ook doordeweeks. Kan ik 1000 euro per maand verdienen door alle steunverleningen te draaien? Nee, ik denk het niet. Soms zijn er plots veel steunverleningen, soms zijn het er een paar maanden gewoon heel weinig. Er is geen peil op te trekken.

Een soldaat1 verdient zo'n 1600 euro bruto per maand (obv 38 uur / fulltime). Dat is om en nabij de 1300 euro netto. 1200 bruto = 1000 euro netto (niet precies hé, maar even om te rekenen). Je zou dan dus 28,5 uur per week moeten maken om er aan te komen. Een goede 3 volle dagen per week dus. Met de huidige steunverleningen (en zonder een hogere functie/kader/etc) te doen ga je daar niet aan komen.
quote:
Wat ik ook graag wil weten is of de steunverleningen en de andere werkzaamheden waar ik me als Natresser voor kan opgeven ook DOORDEWEEK plaatsvinden of is dit vooral/alleen maar in de weekenden? Gek genoeg twijfel ik op dit moment enorm of ik hier nu mee door moet gaan, zo kort voor de AMO, omdat ik ook 2 kleine kinderen heb en de weekenden wil ik vaak toch ook vrij houden voor mijn kinderen, en daarnaast ook voor mijn eigen sport ambities. De laatste tijd bekruipt mij steeds meer het gevoel dat Defensie van een Natresser heel veel vraagt qua bijv flexibiliteit en onregelmatigheid, en weinig geeft (qua salaris bijv.), en dit allemaal onder de noemer "liefde voor het vak". Die liefde voor het vak denk ik nog wel te hebben, heb ook al mijn dienstplicht eind jaren "90 vervuld, maar ik ben geen 18 meer, maar 40+ nu, met een gezin met 2 kleintjes, en wil ook gewoon een normaal/redelijk salaris, ook al is het als Part-timer sowieso minder dan een voltijds salaris, waar ook wat waardering uit blijkt.

Ja het lijkt mij nog steeds erg leuk, maar er moet ook gewoon geld worden verdiend. Ik zie dit met mijn leeftijd (40+) niet als een BIJBAAN, maar als een serieuze PART-TIME BAAN, en daarvoor betaald het misschien toch te slecht. Hoe denken jullie hierover? (zonder meteen te roepen "dit soort gasten moeten we niet hebben" ;-) Overigens heeft mijn vrouw een goede voltijds baan, fyi.
Hebben ze je op de voorlichting verteld dat je de natres vooral niet moet zien als een part-time baan met een stabiel inkomen?
quote:
En zou je naar 1 jaar ook kunnen stoppen? Ook zonder "goede" reden, maar als ik bijv. denk dat het toch niet is wat ik zoek? Of krijg je dan allerlei moeilijkheden?
Ja hoor, ongemotiveerde mensen heeft niemand aan. Jammer maar helaas, voor jou tien anderen. :P
pi_185543755
Bedankt voor de reacties!. Stabiel hoeft het niet te zijn, maar wil wel tussen de ¤750 en de ¤1200 per maand uitkomen. Als ik een gewone part-time baan neem, van zeg 2 dagen per week, haal ik wel rond de ¤850 per maand, en dan ben ik van alle weekendverplichtingen "af", en heb zekerheid, krijg ook doorbetaald tijdens vakanties, etc. In principe heb ik als Natresser gewoon een 0-uren contract toch? Ziek zijn, niet komen, = geen geld.

Wat bij mij toch ook meespeelt zijn de verhalen over Chroom-6, Burnpits, geen onafhankelijk meldpunt bij incidenten, amper mogelijkheden om in rang te stijgen, problemen met kleding, slecht onderhouden kazernes, en het algemene gevoel dat Defensie gewoon niet echt veel zorg draagt voor zijn werknemers, dat i.c.m. het idioot lage salaris en de gevraagde flexibiliteit, EN m'n kinderen, EN m'n sport. Het lijkt me ontzettend gaaf, maar je moet er met al deze factoren wel HEEL veel voor over hebben of voor laten vind ik.

Ik weet dat ik nu wel erg negatief overkom, en wil ook zeker niemand zijn lol verpesten, alleen ik wil wel kritisch-realistisch zijn. Waar ik bang voor ben is dat ik na de AMO een groepsgevoel krijg (wat juist zo leuk is aan werken bij Defensie) en bij wijze van spreken vrienden maak, om dan na een paar maanden te denken, dit is best een hele slechte deal voor mij, om dan alsnog te stoppen. Nogmaals, wil echt niet alleen maar negatief zijn, het lijkt me ook echt heel leuk! Maar ik wil graag weten hoe ik daar in kan passen, dus kan ik door de week ook meedraaien? Bijvoorbeeld met die MTN6?

Ik kreeg onlangs een brief van Defensie dat zij juist veel mensen zoeken voor Backfill (of was het nou Frontfill?) de komende jaren, en dat ze Natres daarvoor extra vaak willen gebruiken. Als ik me dan opgeef om iemand te verangen, blijf ik dan bijvoorbeeld op het salaris van Soldaat 1? Of neem ik dan een salaris over, evt. gedeeltelijk, van diegene die ik bijvoorbeeld voor een half jaar ofzo vervang? Dit soort vragen had ik natuurlijk op de voorlichting moeten stellen, maar toen was mijn persoonlijke situatie toch wat anders. En had ik een roze bril bij me!;-)

[ Bericht 6% gewijzigd door Bertenernieinthehouse op 11-03-2019 16:08:56 ]
pi_185544113
@ Awsom
Hey, bedankt voor je bericht. Fijn dat je me helpt met info. Net ook geprobeerd een bericht te sturen maar dat mislukte. (aha, ik lees nu waarom) Kan jij mij helpen aan een overzicht van steunverleningen, hoe dat eruit ziet, in een maand, waarop je je kan inschrijven? Dan heb ik daar een beter beeld van. Is dat mogelijk misschien?
pi_185544768
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 16:02 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Bedankt voor de reacties!. Stabiel hoeft het niet te zijn, maar wil wel tussen de ¤750 en de ¤1200 per maand uitkomen. Als ik een gewone part-time baan neem, van zeg 2 dagen per week, haal ik wel rond de ¤850 per maand, en dan ben ik van alle weekendverplichtingen "af", en heb zekerheid, krijg ook doorbetaald tijdens vakanties, etc. In principe heb ik als Natresser gewoon een 0-uren contract toch? Ziek zijn, niet komen, = geen geld.

Wat bij mij toch ook meespeelt zijn de verhalen over Chroom-6, Burnpits, geen onafhankelijk meldpunt bij incidenten, amper mogelijkheden om in rang te stijgen, problemen met kleding, slecht onderhouden kazernes, en het algemene gevoel dat Defensie gewoon niet echt veel zorg draagt voor zijn werknemers, dat i.c.m. het idioot lage salaris en de gevraagde flexibiliteit, EN m'n kinderen, EN m'n sport. Het lijkt me ontzettend gaaf, maar je moet er met al deze factoren wel HEEL veel voor over hebben of voor laten vind ik.

Ik weet dat ik nu wel erg negatief overkom, en wil ook zeker niemand zijn lol verpesten, alleen ik wil wel kritisch-realistisch zijn. Waar ik bang voor ben is dat ik na de AMO een groepsgevoel krijg (wat juist zo leuk is aan werken bij Defensie) en bij wijze van spreken vrienden maak, om dan na een paar maanden te denken, dit is best een hele slechte deal voor mij, om dan alsnog te stoppen. Nogmaals, wil echt niet alleen maar negatief zijn, het lijkt me ook echt heel leuk! Maar ik wil graag weten hoe ik daar in kan passen, dus kan ik door de week ook meedraaien? Bijvoorbeeld met die MTN6?

Ik kreeg onlangs een brief van Defensie dat zij juist veel mensen zoeken voor Backfill (of was het nou Frontfill?) de komende jaren, en dat ze Natres daarvoor extra vaak willen gebruiken. Als ik me dan opgeef om iemand te verangen, blijf ik dan bijvoorbeeld op het salaris van Soldaat 1? Of neem ik dan een salaris over, evt. gedeeltelijk, van diegene die ik bijvoorbeeld voor een half jaar ofzo vervang? Dit soort vragen had ik natuurlijk op de voorlichting moeten stellen, maar toen was mijn persoonlijke situatie toch wat anders. En had ik een roze bril bij me!;-)
100 punten dat je je in wilt gaan zetten voor Defensie.

Door de week activiteiten uitvoeren als 'normaal' Natres-militair is op dit moment uitzondering, geen regel. Onze jaarplannen zijn afgestemd op avonden en zaterdagen. De uitzonderingen zijn in principe steunverleningen/inzetten. Echter, zoals hierboven al benoemd, deze zijn niet gelijkmatig over het jaar verdeeld, en ook niet altijd voor iedereen toegankelijk (want toebedeeld aan bepaalde eenheden, of er zijn opleidings- of andere eisen gesteld).

Daarnaast zijn er nog een aantal lui die meedoen aan wat sportmomenten en andere nevenactiviteiten, tevens zijn enkele officieren actief met projecten.

Bij alle zaken geldt wel: eerst maar eens je AMO doen en instromen bij je eenheid. Uiteraard dan wel met de juiste houding en motivatie :-)

[ Bericht 2% gewijzigd door Druid op 11-03-2019 16:54:38 ]
pi_185580489
Hoi iedereen, het is nu alweer 3 weken geleden dat ik heb gesoliciteerd... Weet iemand of het normaal is dat het zolang duurt? En voor mij is het niet helemaal duidelijk waar ik nu op wacht, is het een e-mail met een vragenlijst of is het een fysieke brief die met de post komt? Hoor het graag van jullie! :)
pi_185594306
log is in op je mijndefensie. weet niet meer zeker maar meen dat er daar ook iets binnen kwam.
en anders bellen.

ik hang ook elke week nu aan de telefoon met die mensen. het gaat allemaal niet vanzelf.
pi_185598197
Hi, ik heb op 25-02 gesolliciteerd voor de 20, en behalve de bevestigingsmail niks meer gehoord. Gister gebeld en ze zeiden dat de sollicitatie nog niet onder behandeling was genomen door de juiste persoon en dat het nog zou gebeuren. voor welke Cie hebben jullie gesolliciteerd?
pi_185600118
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 16:02 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Bedankt voor de reacties!. Stabiel hoeft het niet te zijn, maar wil wel tussen de ¤750 en de ¤1200 per maand uitkomen. Als ik een gewone part-time baan neem, van zeg 2 dagen per week, haal ik wel rond de ¤850 per maand, en dan ben ik van alle weekendverplichtingen "af", en heb zekerheid, krijg ook doorbetaald tijdens vakanties, etc. In principe heb ik als Natresser gewoon een 0-uren contract toch? Ziek zijn, niet komen, = geen geld.

Wat bij mij toch ook meespeelt zijn de verhalen over Chroom-6, Burnpits, geen onafhankelijk meldpunt bij incidenten, amper mogelijkheden om in rang te stijgen, problemen met kleding, slecht onderhouden kazernes, en het algemene gevoel dat Defensie gewoon niet echt veel zorg draagt voor zijn werknemers, dat i.c.m. het idioot lage salaris en de gevraagde flexibiliteit, EN m'n kinderen, EN m'n sport. Het lijkt me ontzettend gaaf, maar je moet er met al deze factoren wel HEEL veel voor over hebben of voor laten vind ik.

Ik weet dat ik nu wel erg negatief overkom, en wil ook zeker niemand zijn lol verpesten, alleen ik wil wel kritisch-realistisch zijn. Waar ik bang voor ben is dat ik na de AMO een groepsgevoel krijg (wat juist zo leuk is aan werken bij Defensie) en bij wijze van spreken vrienden maak, om dan na een paar maanden te denken, dit is best een hele slechte deal voor mij, om dan alsnog te stoppen. Nogmaals, wil echt niet alleen maar negatief zijn, het lijkt me ook echt heel leuk! Maar ik wil graag weten hoe ik daar in kan passen, dus kan ik door de week ook meedraaien? Bijvoorbeeld met die MTN6?

Ik kreeg onlangs een brief van Defensie dat zij juist veel mensen zoeken voor Backfill (of was het nou Frontfill?) de komende jaren, en dat ze Natres daarvoor extra vaak willen gebruiken. Als ik me dan opgeef om iemand te verangen, blijf ik dan bijvoorbeeld op het salaris van Soldaat 1? Of neem ik dan een salaris over, evt. gedeeltelijk, van diegene die ik bijvoorbeeld voor een half jaar ofzo vervang? Dit soort vragen had ik natuurlijk op de voorlichting moeten stellen, maar toen was mijn persoonlijke situatie toch wat anders. En had ik een roze bril bij me!;-)
Heb je ook gekeken naar Groep Luchtmacht Reserve?. Na je AMO kun je beginnen aan een opleiding tot onderofficier of officier, dien je wel de gewenste vooropleiding te hebben, dan valt het wel mee met je salaris. Bij de Luchtmacht komen diverse functies voorbij voor minimaal 8 uur maar je kunt ook 32 uur of soms zelfs 38 uur werken. Wanneer je kan, zelf had ik ook de sollicitatie bij de Natres, maar heb het omgezet en overgestapt naar de Luchtmacht, daar draai je echt mee binnen de Luchtmacht. Tevens wil de Luchtmacht verschil tussen reservist en beroeps nog kleiner maken, nu lopen er al veel reservisten gewoon rond tussen de beroeps, steeds meer uitvragen.
binnenkort
pi_185601195
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 23:01 schreef Cristvan het volgende:
Hi, ik heb op 25-02 gesolliciteerd voor de 20, en behalve de bevestigingsmail niks meer gehoord. Gister gebeld en ze zeiden dat de sollicitatie nog niet onder behandeling was genomen door de juiste persoon en dat het nog zou gebeuren. voor welke Cie hebben jullie gesolliciteerd?
Ik heb gesolliciteerd voor een functie in Den Haag! Maar helaas ook nog niks gehoord
pi_185602753
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 07:38 schreef rubensvdb het volgende:
[..]

Ik heb gesolliciteerd voor een functie in Den Haag! Maar helaas ook nog niks gehoord
Ben je ook in de voorlichting van 23 feb in Amersfoort geweest? Daar hebben ze gezegd dat de procedure nu veeel sneller was. Ik heb ook voor de functie in Den Haag gesolliciteerd. Wellicht it de persoon die de sollicitaties in behandeling moet nemen voor Den Haag ff opp vakantie. Ze zeiden aan de telefoon dat als ik voor colgende week vrijdag nog niks hoort, ff nog een keer bellen.

Les nr 1: omgand met wachten & geduld (Check) :)
pi_185602932
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 10:08 schreef Cristvan het volgende:
[..]

Ben je ook in de voorlichting van 23 feb in Amersfoort geweest? Daar hebben ze gezegd dat de procedure nu veeel sneller was. Ik heb ook voor de functie in Den Haag gesolliciteerd. Wellicht it de persoon die de sollicitaties in behandeling moet nemen voor Den Haag ff opp vakantie. Ze zeiden aan de telefoon dat als ik voor colgende week vrijdag nog niks hoort, ff nog een keer bellen.

Les nr 1: omgand met wachten & geduld (Check) :)
Ja ik was toen ook bij de voorlichting! Vond het daarom ook al zo gek dat het nu zo lang duurt nadat ze daar aan het vertellen waren dat het tegenwoordig veel sneller gaat. Ik weet nog dat er een meisje was die vroeg hoelang ze nog ongeveer kon trainen voor de fysieke keuring als ze zou solliciteren. Het antwoord daarop was ongeveer 6 weken. We zijn nu al 3 weken verder dus dat zou betekenen dat we over 3 weken al fysieke keuring hebben haha. Achja ik ben wel opgelucht dat dit dus blijkbaar bij iedereen is die die sollicitatie heeft gedaan. Was even bang dat weer precies mijn sollicitatie niet doorkwam ofzo.
pi_185605503
@Kraltje
Interessant!
Is de luchtmacht niet veel kleiner en hebben daardoor door de weeks bijv. veel minder behoefte aan extra personeel/reservisten? Een zit jij nu bij de Luchtmacht reservisten? Moet je dan dichtbij een vliegveld wonen, en wat is er "beter" aan het reservist zijn, voor jou, bij de Luchtmacht tov de landmacht? Je mag me ook pb-en.
Thnx!
pi_185606460
Ik vroeg mij trouwens nog af hoe het zit met je inkomen bij meerdaagse oefeningen. Als je bijvoorbeeld 2 nachten weg bent (48 uur) lijkt het me gek als je dan nog per uur betaald wordt. Word je wel per uur betaald maar trekken ze de nachten er dan vanaf? Krijg je een standaard bedrag per dag of zit het anders?
  Moderator donderdag 14 maart 2019 @ 14:07:55 #113
257132 crew  Awsom
pi_185606887
Je krijgt een toeslag waar je niet rijk van gaat worden. :+
In het weekend krijg je nog een ZZF* toelage van iets van 40 of 45 euro bovenop je uurloon.


*ZZF = zaterdag, zondag, feestdag

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 16:02 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Bedankt voor de reacties!. Stabiel hoeft het niet te zijn, maar wil wel tussen de ¤750 en de ¤1200 per maand uitkomen. Als ik een gewone part-time baan neem, van zeg 2 dagen per week, haal ik wel rond de ¤850 per maand, en dan ben ik van alle weekendverplichtingen "af", en heb zekerheid, krijg ook doorbetaald tijdens vakanties, etc. In principe heb ik als Natresser gewoon een 0-uren contract toch? Ziek zijn, niet komen, = geen geld.
Waarom zoek je geen gewone baan?

Er is ongetwijfeld het één en ander mogelijk. Ook op basis van backfill/frontfill vacatures, maar je moet er wel maar net de juiste papieren voor hebben (wat voor opleiding heb je?) en het moet in de buurt zijn (neem aan dat je niet elke dag 2+ uur reistijd wilt). Daarnaast is het de vraag of je dit soort opdrachten al wel direct toegewezen krijgt als je nog maar net komt kijken bij defensie.
pi_185607568
@Awson ik heb Sociale Wetenschappen gestudeerd aan de Universteit, dus op basis daarvan zie ik ook weinig mogelijkheden. Maar inderdaad, waarom zoek ik geen gewone baan? Dat vraag ik mij nu dus ook af... Alleen ik sta reeds ingepland voor de AMO, dus voordat ik dit definitief afzeg, wil ik wel zeker zijn dat ik dit ECHT laat lopen. Heb er al veel energie inzitten met keuringen enzo, maar het lijkt me natuurlijk wel gewoon leuk werk. Wat ik gewoon niet begrijp, en moeite mee heb, is dat ze zo slecht betalen. Ik heb WO gedaan, dus waarom niet ook een WO Salaris. Of beter gezegd, is er een mogelijkheid bij Defensie als reservist, om tenminste fatsoenlijk betaald te krijgen. Ik zie mezelf als reservist echt als part-time militair, maar ik lijk eerder een heel slecht betaalde ZZP-er. Misschien dat het bij de luchtmacht anders is, of is dat toch een pot nat?
pi_185607928
quote:
99s.gif Op donderdag 14 maart 2019 14:07 schreef Awsom het volgende:
Je krijgt een toeslag waar je niet rijk van gaat worden. :+
In het weekend krijg je nog een ZZF* toelage van iets van 40 of 45 euro bovenop je uurloon.

*ZZF = zaterdag, zondag, feestdag[..]

Nouja dat vind ik ook al wel lekker hoor! Ben pas 18 jaar, eerstejaars student die een leuke bijbaan zoekt. Als ik per maand 200-300 euro bij kan verdienen met werken voor Defensie dan ben ik al heel erg tevreden!
pi_185608734
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 14:54 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:Awson ik heb Sociale Wetenschappen gestudeerd aan de Universteit, dus op basis daarvan zie ik ook weinig mogelijkheden. Maar inderdaad, waarom zoek ik geen gewone baan? Dat vraag ik mij nu dus ook af... Alleen ik sta reeds ingepland voor de AMO, dus voordat ik dit definitief afzeg, wil ik wel zeker zijn dat ik dit ECHT laat lopen. Heb er al veel energie inzitten met keuringen enzo, maar het lijkt me natuurlijk wel gewoon leuk werk. Wat ik gewoon niet begrijp, en moeite mee heb, is dat ze zo slecht betalen. Ik heb WO gedaan, dus waarom niet ook een WO Salaris. Of beter gezegd, is er een mogelijkheid bij Defensie als reservist, om tenminste fatsoenlijk betaald te krijgen. Ik zie mezelf als reservist echt als part-time militair, maar ik lijk eerder een heel slecht betaalde ZZP-er. Misschien dat het bij de luchtmacht anders is, of is dat toch een pot nat?
Je krijgt betaald op basis van rang, niet op basis van civiele opleidingen/competenties. Er zijn zeker mogelijkheden, maar zoals Awsom terecht stelt is het maar de vraag of je daar direct voor kwalificeert na je AMO.
pi_185615291
Zelf mag ik zeggen dat ik ondertussen een uitzondering op de regel ben.
Door de inzet bij een stukje grensbewaking in de afgelopen jaren heb ik zelf een dag of 4 per week gedraait en daar kon ik als sld1 goed van rondkomen (ik heb niet veel nodig.)
Sinds begin dit jaar draai ik 3 dagen per week een IIR en daarnaast draai ik ook mn normale opkomsten en wat dingen die ik "ook" doe binnen de Cie. Ik ben dus een bezig bijtje en dit soort dingen gingen bij mij pas na 2 jaar lopen. Daarvoor draaide ik alleen de reguliere opkomsten waar je idd niet van kunt leven...
Ondertussen loop ik dus aardig wat uurtjes per week rond in het pak en heb ik dus gewoon mn inkomen eruit. Niet zo vast al een vast contract bij een baas maar ik heb het naar mn zin.
pi_185618481
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:58 schreef Druid het volgende:
[..]

Je krijgt betaald op basis van rang, niet op basis van civiele opleidingen/competenties. Er zijn zeker mogelijkheden, maar zoals Awsom terecht stelt is het maar de vraag of je daar direct voor kwalificeert na je AMO.
je zal ook nooit meer dan 40(38?) uur per week betaald krijgen.

ik heb afgelopen week mn pc verteld dat ik er mee stop. De natres kost me teveel tijd en ik kan me niet aanpassen aan t verschil tussen beroeps en natres.

dus na 10 jaar beroeps en 3 jaar natres is het voorbij...
pi_185619073
@nkerkhof
Wat verdien je dan per maand voor 4 dagen in de week als ik vragen mag? Dat is dus 32 uur per week, is dat ik in het weekend of alleen door de weeks? Ben dan wel benieuwd wat je dan netto over houdt.

Volgende week zaterdag is er een voorlichting Reservist Luchtmacht. Daar ga ik ook nog kijken. Misschien is dat nog aantrekkelijker en kan ik evt overstappen. Maar zij hebben een aparte AMO denk ik? Ik overweeg nu om t te gaan doen en te kijken hoe of wat, mocht t niet bevallen na een half jaar/jaar dan kan ik er gewoon weer mee stoppen
pi_185621857
Als ik dat zou zeggen heb je daar niets aan want dat bedrag wordt beïnvloed door leeftijd en rang. Ik ben Sld1 maar werk op mijn IIR als Kpl. Ik krijg dus al mijn opkomsten betaald als Kpl.
Er zijn collega's die zijn Sld1 en werken op hun IIR als Ltnt.
Er is dus binnen Defensie heel wat mogelijk maar dat ga je niet in het eerste jaar na je AMO doen.
Ik ben zelf enorm enthousiast maar ondanks dat ik dit doe als broodwinning weet ik ook dat dit niet de best betalende baan in de wereld is. Het is wel de mooiste baan ondanks al die dingen die neit helemaal gaan zoals je zou hopen.
pi_185623551
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 10:20 schreef rubensvdb het volgende:
[..]

Ja ik was toen ook bij de voorlichting! Vond het daarom ook al zo gek dat het nu zo lang duurt nadat ze daar aan het vertellen waren dat het tegenwoordig veel sneller gaat. Ik weet nog dat er een meisje was die vroeg hoelang ze nog ongeveer kon trainen voor de fysieke keuring als ze zou solliciteren. Het antwoord daarop was ongeveer 6 weken. We zijn nu al 3 weken verder dus dat zou betekenen dat we over 3 weken al fysieke keuring hebben haha. Achja ik ben wel opgelucht dat dit dus blijkbaar bij iedereen is die die sollicitatie heeft gedaan. Was even bang dat weer precies mijn sollicitatie niet doorkwam ofzo.
Ga er maar van uit dat het hele proces 6 tot 12 maanden duurt. Dat is snel voor Defensie begrippen. Bij mij zat er vorig jaar 3 maanden tussen solliciteren en psychologische keuring. Daarna komt de fysieke keurig pas.
pi_185627329
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 12:46 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje
Interessant!
Is de luchtmacht niet veel kleiner en hebben daardoor door de weeks bijv. veel minder behoefte aan extra personeel/reservisten? Een zit jij nu bij de Luchtmacht reservisten? Moet je dan dichtbij een vliegveld wonen, en wat is er "beter" aan het reservist zijn, voor jou, bij de Luchtmacht tov de landmacht? Je mag me ook pb-en.
Thnx!
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 12:46 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje
Interessant!
Is de luchtmacht niet veel kleiner en hebben daardoor door de weeks bijv. veel minder behoefte aan extra personeel/reservisten? Een zit jij nu bij de Luchtmacht reservisten? Moet je dan dichtbij een vliegveld wonen, en wat is er "beter" aan het reservist zijn, voor jou, bij de Luchtmacht tov de landmacht? Je mag me ook pb-en.
Thnx!
@
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 12:46 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje
Interessant!
Is de luchtmacht niet veel kleiner en hebben daardoor door de weeks bijv. veel minder behoefte aan extra personeel/reservisten? Een zit jij nu bij de Luchtmacht reservisten? Moet je dan dichtbij een vliegveld wonen, en wat is er "beter" aan het reservist zijn, voor jou, bij de Luchtmacht tov de landmacht? Je mag me ook pb-en.
Thnx!
@Bertenernieinthehouse

De Luchtmacht is inderdaad een stuk kleiner, ze hebben door de weeks niet minder reservisten nodig maar juist meer! De Luchtmacht heeft momenteel rond de 500 reservisten in dienst. De commandant heeft de opdracht gekregen om deze aantal te verdubbelen. Ze willen bij de Luchtmacht met een cellenstructuur gaan werken. De brandweer werkt nu al via dit systeem. Het maakt dan niet uit of je beroeps bent of reservist. Als je in een cel zit, zit je bij allemaal militairen die ingezet kunnen worden als brandweer, lijntjes worden veel korter, veel ervaring en kennis worden uitgewisseld

Ze willen GLR over een paar jaar ook los hebben, valt dan nog wel onder de Luchtmacht, maar mogen meer zaken zelf regelen en beslissen, geld kan dan echt besteed worden aan de juiste dingen, hogere hand gaat zich dan veel minder bemoeien. Alleen al aan dit merk je dat de Luchtmacht de reservist echt serieus neemt. Ik zit inderdaad bij de Luchtmacht reservisten. Je hoeft niet dichtbij een vliegveld te wonen. Je reiskosten worden gewoon helemaal gedekt. Bij de Luchtmacht is het niet gebonden aan een provincie. Vroeger viel je onder een vlucht, maar ook dit systeem gaat weg. Grappig om te lezen. Ik dacht precies zoals jij nu ook denkt, tot ik naar de voorlichting ging. De Luchtmacht is echt heel flexibel. Als je bewakingsopleiding hebt afgerond zou je zo de Marechaussee kunnen ondersteunen, om wat te noemen. De Luchtmacht moet natuurlijk ook wel flexibel zijn met al die vliegtuigen, dit cultuur merk je ook echt!

Om terug te komen op je vraag, waarom mijn keuze voor de Luchtmacht. Heel eerlijk. Ik voelde mij bij de Landmacht niet serieus genomen, gelijk al bij de voorlichting. Ik had daar echt het idee en gevoel dat ze de prioriteit op andere dingen hadden en dat de Natres later zou volgen. Je kan direct solliciteren vertelde ze mij, nou na 2 weken kon ik niets, dus contact gezocht, elke keer doorverwezen, had ik contact met een onderofficier via de Gmail uiteindelijk, die wist van niets, terwijl mijn mail doorgestuurd was, met alles beschreven, las zijn mail niet (goed) blijkbaar.

Ik heb het idee (dat hoor ik van meerdere mensen) dat de opleiding van de Luchtmacht een stuk serieuzer is. Het kader maakt je direct op je eerste dag al duidelijk. “als je dit pak aan hebt, dan ben je militair lui, dan kun je niet zeggen ik ben reservist” Ik voelde mij vanaf dag 1 echt serieus genomen, sollicitatie en alles ging echt een stuk sneller. Bij de Luchtmacht volg je 7 modules. AMO duurt dan tussen de 4 a 6 maanden, je moet dan een aantal dagen komen in die tussentijd moet je echt de theorie leren, je krijgt huiswerk voor de volgende module, niet alleen de Luchtmacht, maar over heel Defensie moet je alle algemene kennis weten. Veel herhaling op wapenhandelingen, zijn ze streng op, ZHKH vinden ze ook erg belangrijk. Bij de Luchtmacht gaat het niet om snel maar op veilig en goed werken, dit sprak mij erg aan!

Daarnaast, ze kijken ook erg na je competenties, wat kan jij al? Wil jij iets met die competenties doen als reservist, dan kan dat, wil jij iets heel anders, dan kan dat ook, ook als je er geen ervaring in hebt. Dit was ook een reden waarom ik voor de Luchtmacht heb gekozen, je kan verschillende functies doen, kom je in verschillende cellen. Ik merk dat bij de Luchtmacht echt een visie aanwezig is. Reservisten bij de Luchtmacht was vroeger gericht op bewaking en beveiliging, maar dat is allang niet meer zo, je hebt functies als boordschutter op de Chinook, krijg je opleiding tot schutter op de MAG, ga je oefeningen draaien met de Chinook. Je wordt ook echt opgenomen binnen de Luchtmacht, daarom zijn de modules en de hele opleiding zo opgebouwd, omdat je bij de Luchtmacht echt gewoon meedraait, je krijgt gewoon dezelfde baret, ze houden er al rekening mee dat regelmatig mensen op oefening of uitzending gaat, daarom bestaat die AMO niet uit twee weken, maar willen ze dat je alle kennis en vaardigheden goed tot je opneemt. Je kan tijdens je AMO bij de Luchtmacht rustig om extra tijd vragen om iets, krijg je ook. We werken hier goed en veilig vertellen ze, snelheid en de rest komt later wel. Uitzending is op eigen verzoek, zijn bepaalde functies waar het wel verplicht is. Veel beroeps weten niet eens dat ze met reservisten werken. Veel doorgroeimogelijkheden zijn er.

Bij de Landmacht zeggen mensen dat ze na 4 a 5 jaar hebben ze het gevoel dat ze elke keer hetzelfde liedje afdraaien. Dit was ook de ervaring van de jongen die de voorlichting gaf, zat zelf bij de Natres, was overgestapt naar de Luchtmacht en gaf zelf aan dat hij een foute keuze had gemaakt om niet direct naar de Luchtmacht te gaan, de mensen die van de Landmacht naar de Luchtmacht zijn overgestapt, zijn er best veel, komt ook omdat men al een vooroordeel heeft, Luchtmacht is veel te blauw, is ook wel zo, maar ze onderschatten welke functies je verder nog heb, sprak laatst met een jongen die als wapen assemblage werkte, bommen onder de F16 plaatse in Jordanië, om wat te noemen, mogelijkheden om certificaten voor meerdere wapens te halen, ondersteuning leveren op wat NU nodig is, wat echt het verschil kan maken als je samen met beroeps werk. Bij de Landmacht zijn het allemaal eilandjes, allemaal verschillende baretten, dat spreekt mij gewoon veel minder aan. Ik wil zeker niet zeggen dat de Luchtmacht beter is, visie die daar aanwezig is herken ik mij meer in. Landmacht heeft zeker onderdelen waar ze beter in zijn, werken veel meer met groepen, zullen beter zijn in het veld, maar de reservisten van bewaking van de Luchtmacht zijn weer sterk op het gebied van aanhouding. Dit waren zaken waarom ik voor de Luchtmacht heb gekozen.
binnenkort
pi_185628246
quote:
dus na 10 jaar beroeps en 3 jaar natres is het voorbij...
Jammer!
pi_185642141
@Kraltje Hey thanx! Je hebt me zo nieuwsgierig gemaakt dat ik naar een voorlichting ga voor de Reservisten Luchtmacht. Ik weet alleen niet of ik nu nog (zonder veel gedoe) de switch kan maken, want sta al ingepland voor een AMO bij Natres per 1 april. Of zou ik zelfs opnieuw gekeurd moeten worden mocht ik willen overstappen. Ze zullen dan wel echt not amused zijn mocht ik ze zo kort dag nog mailen als ik over zou willen stappen. Klinkt alsof jij vooral de sfeer veel beter vindt bij de Luchtmacht, maar inhoudelijk lijkt me het hele reservisten verhaal toch wel een beetje gelijkwaardig overkomen, landmacht/luchtmacht. Of heb ik je dan niet goed gelezen/begrepen? Het werk zelf is min of meer hetzelfde, alleen heb je volgens jou bij de Luchtmacht meer mogelijkheden qua inzetten/variatie? Hoe dan ook bedankt voor je info, ik laat zeker weten wat ik uiteindelijk besluit.!

Overigens en nogmaals, wil niet negatief zijn, maar zo'n artikel weerspreekt wel voor een belangrijk deel de sfeer die jij schetst: https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-defensie-a1604303. Daar word ik dan weer niet vrolijk van. Of: https://www.nrc.nl/nieuws(...)pter-scheef-a1599433

[ Bericht 8% gewijzigd door Bertenernieinthehouse op 16-03-2019 01:15:05 ]
pi_185651946
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 01:02 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje Hey thanx! Je hebt me zo nieuwsgierig gemaakt dat ik naar een voorlichting ga voor de Reservisten Luchtmacht. Ik weet alleen niet of ik nu nog (zonder veel gedoe) de switch kan maken, want sta al ingepland voor een AMO bij Natres per 1 april. Of zou ik zelfs opnieuw gekeurd moeten worden mocht ik willen overstappen. Ze zullen dan wel echt not amused zijn mocht ik ze zo kort dag nog mailen als ik over zou willen stappen. Klinkt alsof jij vooral de sfeer veel beter vindt bij de Luchtmacht, maar inhoudelijk lijkt me het hele reservisten verhaal toch wel een beetje gelijkwaardig overkomen, landmacht/luchtmacht. Of heb ik je dan niet goed gelezen/begrepen? Het werk zelf is min of meer hetzelfde, alleen heb je volgens jou bij de Luchtmacht meer mogelijkheden qua inzetten/variatie? Hoe dan ook bedankt voor je info, ik laat zeker weten wat ik uiteindelijk besluit.!

Overigens en nogmaals, wil niet negatief zijn, maar zo'n artikel weerspreekt wel voor een belangrijk deel de sfeer die jij schetst: https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-defensie-a1604303. Daar word ik dan weer niet vrolijk van. Of: https://www.nrc.nl/nieuws(...)pter-scheef-a1599433
de luchtmacht doet niks groens, enkel beveiliging van vliegvelden. Het is dus maar wat je wil.

Omdat defensie een verre van aantrekkelijke werkgever geworden is, is het moraal laag. Er komen mi der mensen binnen dan dat er vertrekken.

En dat is "goed" voor reservisten. Defensie vult de gaten met dit goedkope personeel en op het moment dat een reservist niet meer nodig is roep je hem simpelweg niet meer op.

Een slechte en trieste zaak als je het mij vraagt. Door dit beleid worden een hoop beroepscollegas ook weer voorbij gelopen omdat die vastzitten aan hun rang, looptijd in rang en nog meer zaken.

een reservist kan van sld1 zomaar even een jaar als kapitein rondlopen bijvoorbeeld

ik was kpl1 bij een verbindingseenheid en nam het werk van onze SM waar. ik kon echter nog niet eens waarnemingstoelage voor een sgt rang krijgen.
toen ik reservist werd heb ik het aanbod gehad om als SM bij mijn oude peloton aan de gang te gaan...
pi_185699077
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 01:02 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje Hey thanx! Je hebt me zo nieuwsgierig gemaakt dat ik naar een voorlichting ga voor de Reservisten Luchtmacht. Ik weet alleen niet of ik nu nog (zonder veel gedoe) de switch kan maken, want sta al ingepland voor een AMO bij Natres per 1 april. Of zou ik zelfs opnieuw gekeurd moeten worden mocht ik willen overstappen. Ze zullen dan wel echt not amused zijn mocht ik ze zo kort dag nog mailen als ik over zou willen stappen. Klinkt alsof jij vooral de sfeer veel beter vindt bij de Luchtmacht, maar inhoudelijk lijkt me het hele reservisten verhaal toch wel een beetje gelijkwaardig overkomen, landmacht/luchtmacht. Of heb ik je dan niet goed gelezen/begrepen? Het werk zelf is min of meer hetzelfde, alleen heb je volgens jou bij de Luchtmacht meer mogelijkheden qua inzetten/variatie? Hoe dan ook bedankt voor je info, ik laat zeker weten wat ik uiteindelijk besluit.!

Overigens en nogmaals, wil niet negatief zijn, maar zo'n artikel weerspreekt wel voor een belangrijk deel de sfeer die jij schetst: https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-defensie-a1604303. Daar word ik dan weer niet vrolijk van. Of: https://www.nrc.nl/nieuws(...)pter-scheef-a1599433
@Bertenernieinthehouse

Ik zou je zeker adviseren om ook de voorlichting van de Luchtmacht te bezoeken, niet dat ik je naar de Luchtmacht wil overhalen, maar dan kun je zelf beter de afweging maken. Ik had de switch gemaakt na de voorlichting, toen had ik mijn keuring nog niet gehad. Mocht je eventueel de overstap maken, dan hoef je denk ik niet al die keuringen opnieuw te doen. Bij de Luchtmacht moet je na je voorlichting wel een motivatiebrief schrijven, dat zou je dan wel moeten doen, gok ik. Ze kunnen het in het systeem overzetten. Vragenlijst die had ik toen wel gemaakt, dat konden ze overzetten. Het komt wel vaker voor dat mensen op het laatste moment toch switchen. Ik denk dat het beter is om VOOR je AMO over te stappen dan tijdens je AMO, dat vond het kader bij mij wel in ieder geval. De sfeer bij de Luchtmacht is inderdaad goed. 1 team 1 taak mentaliteit. Grote verschil wat bij mij is blijven hangen is dat je bij de Landmacht veel meer met groep werkt, bij de Luchtmacht kan dat ook met bewaking, maar je hebt ook veel individuele functies. Bij de Luchtmacht heb je zeker meerdere functies wat je zou kunnen bekleden. Landmacht is wel groener, bij de Luchtmacht kan je bijna de hele wereld zien als je zou willen. hmmm is toch wel anders bij de Landmacht ligt de focus op bewaking, bij de Luchtmacht kan je totaal wat anders doen als je zou willen. Roy de Ruiter die de Militaire Willems-Orde heeft gekregen in 2018 is ook reservist apache-vlieger. Er wordt altijd gezegd dat beide hetzelfde doen, maar er is echt een verschil. Er zijn wel reservisten die dezelfde werkzaamheden doen. Zie het zo, NA je AMO, je loopt rond in je pak, 9 van de 10 denken dat je gewoon beroeps bent, zo schrijft de media ook over reservisten van de Landmacht en de Luchtmacht. Als je als reservist iets doet wat niet kan, zal de media je niet neerzetten als reservist, maar als militair. Landmacht blijft de focus houden op bewaken en beveiligen, Luchtmacht doet dat ook, meer vliegvelden en doet daarnaast vele andere taken. Vraag het maar tijdens de voorlichting. Ik denk dat je het ook wel gelijk ziet, je krijgt een map met diverse mogelijkheden beschreven wat je zou kunnen doen. Hier kun je wel wat info lezen https://magazines.defensi(...)e%20collega&pagina=1 Als je echt in het bos wilt liggen dan zou ik je de Landmacht adviseren.

Ik heb het inderdaad gelezen, alle onderdelen van Defensie hebben hier wel mee te maken gehad in het verleden. Een tijd terug ging het over de Natres. Mariniers laatst, Luchtmobiel over verkrachting, KCT met schietbaan, politie etc etc. Iedereen 100 procent happy maken en houden lukt helaas niet. Ik snap je twijfel wel hoor. Ik zou je willen adviseren om een lijst te maken met wat je zou willen doen als reservist, dan kies je de Landmacht of de Luchtmacht.

Graag gedaan. Ik hoop dat je de beste keuze kunt maken. Ik weet hoe moeilijk en lastig het is, zat zelf ook met deze vraag, lang naar het dak te kijken.
binnenkort
pi_185711088
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 14:25 schreef Druid het volgende:

[..]

Jammer!

Ja ach, ik vind t wel prima. het verschil tussen (oud)beroeps en reservisten is toch behoorlijk groot. Daarnaast moet je er als kaderlid zoveel tijd instoppen dat het niet te doen is naast een fulltime baan en (jong)gezin.

quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 19:54 schreef Kraltje het volgende:

[..]

[knip]

Er zijn bij de KL meer reservistenfuncties dan alleen bij 10, 20 of 30 Natres he ;)

Je voorbeeld over Roy de Ruiter is leuk, hij is wel reservist maar wel beroepsvlieger geweest ;) het is niet zo dat je even een voorlichting bijwoont en vervolgens in een vliegertraject binnen komt ;)

Daarnaast is het natuurlijk gewoon zo dat de Klu een bedrijf is met gevlekte werkkleding. De gemiddelde Klu pax weet ook amper hoe een C7 werkt(Of hoe een schoen geveterd moet worden of waar die rij knopen in het midden van je basisjas voor is)
  Moderator dinsdag 19 maart 2019 @ 12:09:35 #128
257132 crew  Awsom
pi_185711574
Wat voor een functie doe jij bij de GLR @Kraltje? Iets specifieks of gewoon bewaken?
Je laat het wel erg positief overkomen allemaal in voordeel van de luchtmacht, terwijl je zelf dus niet bij de landmacht (reserve) hebt gezeten. :P

Ook bij de landmacht wordt gekeken naar wat je kunt en wilt, en waar mogelijk wordt daar wat mee gedaan. Heb je op voorbaat al specifieke kennis kun je bijvoorbeeld naar de 1CmiCo (Reservist specifieke deskundigheid => accountants, dierenartsen, juristen, etcetera). Dat is vergelijkbaar met functies bij de luchtmacht.
pi_185711780
@Kraltje weet jij wanneer de eerste AMO in april is voor de GLR? Ik heb al geprobeerd te bellen maar ik kom er niet achter. Niemand die de telefoon opneemt of het weet.

En ja ik heb nog steeds 3 opties, GLR, de "gewone" NATRES, of afzeggen. Ben er nog niet uit. Ik blijf de vergoedingen echt heel laag vinden, en ik heb idd een gezin met 2 kleine kinderen. Zou goed kunnen dat ik het wel ga doen, om dan vervolgens binnen een jaar te (moeten) concluderen dat het weliswaar heel leuk werk is, maar te slecht betaald. Als ze me nou een serieus part-time vast contract aanbieden, dan is het een ander verhaal, want DAT is wat ik eigenlijk zou willen. Ook gewoon vakanties doorbetaald etc, en iets meer zekerheid qua inkomen. Met de huidige voorwaarden is het eigenlijk een studenten bijbaan. En ik ben 40+.
  Moderator dinsdag 19 maart 2019 @ 12:38:04 #130
257132 crew  Awsom
pi_185712030
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:21 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje weet jij wanneer de eerste AMO in april is voor de GLR? Ik heb al geprobeerd te bellen maar ik kom er niet achter. Niemand die de telefoon opneemt of het weet.

En ja ik heb nog steeds 3 opties, GLR, de "gewone" NATRES, of afzeggen. Ben er nog niet uit. Ik blijf de vergoedingen echt heel laag vinden, en ik heb idd een gezin met 2 kleine kinderen. Zou goed kunnen dat ik het wel ga doen, om dan vervolgens binnen een jaar te (moeten) concluderen dat het weliswaar heel leuk werk is, maar te slecht betaald. Als ze me nou een serieus part-time vast contract aanbieden, dan is het een ander verhaal, want DAT is wat ik eigenlijk zou willen. Ook gewoon vakanties doorbetaald etc, en iets meer zekerheid qua inkomen. Met de huidige voorwaarden is het eigenlijk een studenten bijbaan. En ik ben 40+.
Heb je nou wel opgelet bij de voorlichting? Dit is precies wat ze daar vertellen wat de NATRES niet is. Zeker niet als je net begint.

Mag ik vragen waarom je niet op zoek bent naar een 'gewone' baan in de burgermaatschappij? Dat heeft toch alle voordelen die jij zoek. Iets van 9 - 5 met een 24 / 32 / 36 uur's contract. Geen weekendverplichting. Een serieus part-time contract, inclusief vakantiegeld en dergelijke.

Of bekijk het van een andere manier. Doe gewoon die AMO. Kijk of je het werk leuk vindt en of je de eerste 6 maanden (of het eerste jaar) voor jou idee 'genoeg' verdient. Zoek dan een ander bijbaantje met een stabiel inkomen. Alles wat je dan bij de NATRES doet is extra.
pi_185712915
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:21 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje weet jij wanneer de eerste AMO in april is voor de GLR? Ik heb al geprobeerd te bellen maar ik kom er niet achter. Niemand die de telefoon opneemt of het weet.

En ja ik heb nog steeds 3 opties, GLR, de "gewone" NATRES, of afzeggen. Ben er nog niet uit. Ik blijf de vergoedingen echt heel laag vinden, en ik heb idd een gezin met 2 kleine kinderen. Zou goed kunnen dat ik het wel ga doen, om dan vervolgens binnen een jaar te (moeten) concluderen dat het weliswaar heel leuk werk is, maar te slecht betaald. Als ze me nou een serieus part-time vast contract aanbieden, dan is het een ander verhaal, want DAT is wat ik eigenlijk zou willen. Ook gewoon vakanties doorbetaald etc, en iets meer zekerheid qua inkomen. Met de huidige voorwaarden is het eigenlijk een studenten bijbaan. En ik ben 40+.
Natres moet je dus echt niet zien als een parttime stabiel inkomen. Sowieso als het bij jou om het inkomen gaat is dat niet de juiste motivatie.
pi_185716910
quote:
Ja ach, ik vind t wel prima. het verschil tussen (oud)beroeps en reservisten is toch behoorlijk groot. Daarnaast moet je er als kaderlid zoveel tijd instoppen dat het niet te doen is naast een fulltime baan en (jong)gezin.
Beeld bij, ik vind het (nog) wel te doen. Maar daar maakt iedereen z'n eigen afweging in uiteraard.
pi_185728865
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:42 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ja ach, ik vind t wel prima. het verschil tussen (oud)beroeps en reservisten is toch behoorlijk groot. Daarnaast moet je er als kaderlid zoveel tijd instoppen dat het niet te doen is naast een fulltime baan en (jong)gezin.
[..]

Er zijn bij de KL meer reservistenfuncties dan alleen bij 10, 20 of 30 Natres he ;)

Je voorbeeld over Roy de Ruiter is leuk, hij is wel reservist maar wel beroepsvlieger geweest ;) het is niet zo dat je even een voorlichting bijwoont en vervolgens in een vliegertraject binnen komt ;)

Daarnaast is het natuurlijk gewoon zo dat de Klu een bedrijf is met gevlekte werkkleding. De gemiddelde Klu pax weet ook amper hoe een C7 werkt(Of hoe een schoen geveterd moet worden of waar die rij knopen in het midden van je basisjas voor is)
Voor de specialisten dien je een opleiding te hebben in die richting of werkervaring.

Dat is wel met meer dingen zo in het leven. Onmogelijk is het niet, zijn te kort aan zowel vliegers als instructeur die de vliegers opleiden. Als je alles haalt, dan kan dat.

Luchtmacht trekt over het algemeen veel mensen aan met HBO/WO, die boeit het minder, Natres voelt zich inderdaad heel wat omdat ze een C7 vast kunnen houden. Als er echt wat is, dan worden er andere eenheden ingezet, dus ja, mooi dat je veters strak zitten, maar je blijft toch in je eigen regio.

quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:09 schreef Awsom het volgende:
Wat voor een functie doe jij bij de GLR @:kraltje? Iets specifieks of gewoon bewaken?
Je laat het wel erg positief overkomen allemaal in voordeel van de luchtmacht, terwijl je zelf dus niet bij de landmacht (reserve) hebt gezeten. :P

Ook bij de landmacht wordt gekeken naar wat je kunt en wilt, en waar mogelijk wordt daar wat mee gedaan. Heb je op voorbaat al specifieke kennis kun je bijvoorbeeld naar de 1CmiCo (Reservist specifieke deskundigheid => accountants, dierenartsen, juristen, etcetera). Dat is vergelijkbaar met functies bij de luchtmacht.
Positief??? nou wat ik ook doe, kan niet op tegen de media.. Chroom-6.....
Nee hoef niet bij de Landmacht reserve te zitten, had al voldoende info gekregen van mensen die er wel zaten...

hahahaha ik stond op het punt te verhuizen en zou bij Natres 10 komen, nou het werd heel ingewikkeld en deden heeeeel moeilijk als ik in een andere groep zou komen. Ja waar mogelijk doen ze er iets mee ja... dat zeggen ze... hoor je weken niets...

Precies wat je zelf al zegt specifieke kennis dien je al te hebben, bij de Luchtmacht zou je iets anders kunnen doen, waar je helemaal geen ervaring in heb en daar vervolgens in verder groeien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:19 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Natres moet je dus echt niet zien als een parttime stabiel inkomen. Sowieso als het bij jou om het inkomen gaat is dat niet de juiste motivatie.
Bij de Landmacht hadden ze dat inderdaad aangegeven ja.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:21 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje weet jij wanneer de eerste AMO in april is voor de GLR? Ik heb al geprobeerd te bellen maar ik kom er niet achter. Niemand die de telefoon opneemt of het weet.

En ja ik heb nog steeds 3 opties, GLR, de "gewone" NATRES, of afzeggen. Ben er nog niet uit. Ik blijf de vergoedingen echt heel laag vinden, en ik heb idd een gezin met 2 kleine kinderen. Zou goed kunnen dat ik het wel ga doen, om dan vervolgens binnen een jaar te (moeten) concluderen dat het weliswaar heel leuk werk is, maar te slecht betaald. Als ze me nou een serieus part-time vast contract aanbieden, dan is het een ander verhaal, want DAT is wat ik eigenlijk zou willen. Ook gewoon vakanties doorbetaald etc, en iets meer zekerheid qua inkomen. Met de huidige voorwaarden is het eigenlijk een studenten bijbaan. En ik ben 40+.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:21 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:kraltje weet jij wanneer de eerste AMO in april is voor de GLR? Ik heb al geprobeerd te bellen maar ik kom er niet achter. Niemand die de telefoon opneemt of het weet.

En ja ik heb nog steeds 3 opties, GLR, de "gewone" NATRES, of afzeggen. Ben er nog niet uit. Ik blijf de vergoedingen echt heel laag vinden, en ik heb idd een gezin met 2 kleine kinderen. Zou goed kunnen dat ik het wel ga doen, om dan vervolgens binnen een jaar te (moeten) concluderen dat het weliswaar heel leuk werk is, maar te slecht betaald. Als ze me nou een serieus part-time vast contract aanbieden, dan is het een ander verhaal, want DAT is wat ik eigenlijk zou willen. Ook gewoon vakanties doorbetaald etc, en iets meer zekerheid qua inkomen. Met de huidige voorwaarden is het eigenlijk een studenten bijbaan. En ik ben 40+.
@Bertenernieinthehouse
Er start een AMO van GLR op 4 april.
volgende AMO start op 13 juni
dan start er nog een in de zomer op 15 juli
12 september start er nog een AMO
en op 12 december start ook nog een AMO

Deze dagen staan genoteerd in de kalander. Je dient nog wel een dagje een info dag te volgen over inloggen, pasje, declaraties, die dagen weet ik niet, daar zou je naar moeten informeren bij:

werving.glr.clsk@mindef.nl of 06-20620640

Heb je een MBO-3/4, HBO of WO? dan kan je na je AMO door voor onderofficier of officier. Anders is het inderdaad niet te doen. Ligt aan je achtergrond en wat je zou willen, maar dan kan je heel snel door, zeker voor bepaalde functies waar ze mensen nodig hebben.

[ Bericht 18% gewijzigd door Awsom op 20-03-2019 06:44:31 (Dit kan ook in één post ) ]
binnenkort
  Moderator woensdag 20 maart 2019 @ 06:43:24 #134
257132 crew  Awsom
pi_185730744
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 23:52 schreef Kraltje het volgende:
Dat is wel met meer dingen zo in het leven. Onmogelijk is het niet, zijn te kort aan zowel vliegers als instructeur die de vliegers opleiden. Als je alles haalt, dan kan dat.
Ja, en als je alles haalt kun je ook C-LAS worden als reservist. :') RMWO Roy de Ruiter is eerst beroepsvlieger geweest, daarna 'reservist' vlieger. Heb jij een voorbeeld van iemand die als reservist binnengekomen is en daarna als reservist (!!!) vlieger is geworden?

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 23:52 schreef Kraltje het volgende:
Luchtmacht trekt over het algemeen veel mensen aan met HBO/WO, die boeit het minder, Natres voelt zich inderdaad heel wat omdat ze een C7 vast kunnen houden.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 00:02 schreef Kraltje het volgende:

[..]

Positief??? nou wat ik ook doe, kan niet op tegen de media.. Chroom-6.....
Nee hoef niet bij de Landmacht reserve te zitten, had al voldoende info gekregen van mensen die er wel zaten...

hahahaha ik stond op het punt te verhuizen en zou bij Natres 10 komen, nou het werd heel ingewikkeld en deden heeeeel moeilijk als ik in een andere groep zou komen. Ja waar mogelijk doen ze er iets mee ja... dat zeggen ze... hoor je weken niets...

Precies wat je zelf al zegt specifieke kennis dien je al te hebben, bij de Luchtmacht zou je iets anders kunnen doen, waar je helemaal geen ervaring in heb en daar vervolgens in verder groeien.
Chroom-6 was niet alleen een probleem bij de Landmacht hé? :+

Ik begrijp niet waarom je zo negatief bent over de Landmacht. Het verder groeien kan daar ook. Ook in dingen waar je initieel nog niet zoveel van weet. Dat de Luchtmacht meer specialistische functies heeft ben ik met je eens. Beide eenheden doen dan ook heel wat anders.

Wat doe jij bij de GLR?
pi_185743073
Yoooooo, ik heb WO Sociale Wetenschappen gedaan, en afgerond. En ik heb ook al een info pakket aangevraagd bij de 1CMIco, maar ik heb helaas geen 5 jaar relevante werkervaring, dus die vlieger (haha) gaat niet op denk ik. Waar ik geen zin in heb is om tenten op te zetten tegen het minimumloon, waar ik wel zin in heb is om door- bij te leren en iets zinvols te doen, serieus genomen te worden en een redelijk salaris te ontvangen. Ik denk dat die GLR echt wel iets kan zijn voor mij. Bedankt voor de data, super!!!
pi_185769881
zo de volgende stap
de datum voor het kleden is binnen.
en via de telefoon is eigenlijk gezegd 1 april beginnen daar alleen nog geen officiële uitnodiging van.

heb er zin in!
pi_185782819
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 10:08 schreef Cristvan het volgende:

[..]

Ben je ook in de voorlichting van 23 feb in Amersfoort geweest? Daar hebben ze gezegd dat de procedure nu veeel sneller was. Ik heb ook voor de functie in Den Haag gesolliciteerd. Wellicht it de persoon die de sollicitaties in behandeling moet nemen voor Den Haag ff opp vakantie. Ze zeiden aan de telefoon dat als ik voor colgende week vrijdag nog niks hoort, ff nog een keer bellen.

Les nr 1: omgand met wachten & geduld (Check) :)
Nog steeds niks gehoord :/
pi_185789553
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 10:33 schreef rubensvdb het volgende:

[..]

Nog steeds niks gehoord :/
Ik ook nog niet :( ik heb vandaag gebeld en ze zeiden dat het nog steeds niet in behandeling is genomen, dat kwam doordat ze het heel druk hadden en dat het inderdaad heel lang kan duren. Ze zeiden ook dat eigenlijk dit normaal was en als ik over andere half maand nog niks gehoord heb, dat ik nog een keer moest bellen en dan konden ze wat druk opzetten.

Had verwacht dat dit deel van het process wel juist soepel zou gaan, ik heb niet eens mijn formulieren gekregen de echte sollicitatie in te vullen. Ik weet niet of iemand anders en andere manier weet om ergens een klein push te geven. Nu staan onze solicitaties in de bak waar iets mee moeten.
pi_185790058
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 17:43 schreef Cristvan het volgende:

[..]

Ik ook nog niet :( ik heb vandaag gebeld en ze zeiden dat het nog steeds niet in behandeling is genomen, dat kwam doordat ze het heel druk hadden en dat het inderdaad heel lang kan duren. Ze zeiden ook dat eigenlijk dit normaal was en als ik over andere half maand nog niks gehoord heb, dat ik nog een keer moest bellen en dan konden ze wat druk opzetten.

Had verwacht dat dit deel van het process wel juist soepel zou gaan, ik heb niet eens mijn formulieren gekregen de echte sollicitatie in te vullen. Ik weet niet of iemand anders en andere manier weet om ergens een klein push te geven. Nu staan onze solicitaties in de bak waar iets mee moeten.
Sjonge jonge, en maar pronken met dat ze het tegenwoordig zo snel kunnen. Wel een matige eerste ervaring met het korps dit. Achja, shit happens
pi_185855713
Ik zie bij de Luchtmacht 3 uitvragen staan, en bij de Landmacht 85+. Dus het lijkt mij dat er bij de Landmacht dan veel meer mogelijkheden zijn, simpelweg omdat ze veel groter zijn?

[ Bericht 39% gewijzigd door Bertenernieinthehouse op 26-03-2019 10:56:18 ]
pi_185858340
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 18:11 schreef rubensvdb het volgende:

[..]

Sjonge jonge, en maar pronken met dat ze het tegenwoordig zo snel kunnen. Wel een matige eerste ervaring met het korps dit. Achja, shit happens
Nou Ik heb net de vragenlijsten gehad en de uitnodiging voor de psychologisch onderzoek! Vanavond maar alles doornemen en rustig invullen :)
pi_185863279
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 13:23 schreef Cristvan het volgende:

[..]

Nou Ik heb net de vragenlijsten gehad en de uitnodiging voor de psychologisch onderzoek! Vanavond maar alles doornemen en rustig invullen :)
Yes ik ook! heb ze net ingevuld. Na het invullen een mailtje gekregen met allerlei formulieren die ingevuld meegenomen moeten worden naar het psychologisch onderzoek.
  Moderator dinsdag 26 maart 2019 @ 21:49:44 #143
257132 crew  Awsom
pi_185867059
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 10:30 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Ik zie bij de Luchtmacht 3 uitvragen staan, en bij de Landmacht 85+. Dus het lijkt mij dat er bij de Landmacht dan veel meer mogelijkheden zijn, simpelweg omdat ze veel groter zijn?
Bedoel je op ikbenreservist.nl of? Volgens mij maakt de Luchtmacht daar nog niet zoveel gebruik van. :P Desondanks is er waarschijnlijk wel meer te doen bij de Landmacht (want meer reservisten).
pi_185868250
ja op ikbenreservist.nl
pi_185868817
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 17:41 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Yoooooo, ik heb WO Sociale Wetenschappen gedaan, en afgerond. En ik heb ook al een info pakket aangevraagd bij de 1CMIco, maar ik heb helaas geen 5 jaar relevante werkervaring, dus die vlieger (haha) gaat niet op denk ik. Waar ik geen zin in heb is om tenten op te zetten tegen het minimumloon, waar ik wel zin in heb is om door- bij te leren en iets zinvols te doen, serieus genomen te worden en een redelijk salaris te ontvangen. Ik denk dat die GLR echt wel iets kan zijn voor mij. Bedankt voor de data, super!!!
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 17:41 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Yoooooo, ik heb WO Sociale Wetenschappen gedaan, en afgerond. En ik heb ook al een info pakket aangevraagd bij de 1CMIco, maar ik heb helaas geen 5 jaar relevante werkervaring, dus die vlieger (haha) gaat niet op denk ik. Waar ik geen zin in heb is om tenten op te zetten tegen het minimumloon, waar ik wel zin in heb is om door- bij te leren en iets zinvols te doen, serieus genomen te worden en een redelijk salaris te ontvangen. Ik denk dat die GLR echt wel iets kan zijn voor mij. Bedankt voor de data, super!!!
@Bertenernieinthehouse
hahaha zie je, dit bedoelde ik dus, mensen die vertelde ja je kan ook iets anders doen dan de Natres, ja MAAR mag je wel lekker een paar jaar werkervaring hebben als het niet de Natres is. Ik ben niet voor niets overgestapt. Bij de Landmacht was alles heel moeilijk en ingewikkeld. Nogmaals ik wil niet zeggen dan de Luchtmacht beter is, wat ik wel probeer te zeggen is dat voor bepaalde situaties/ mensen Luchtmacht wel geschikter is.

Fijn dag je iets aan de data hebt (Y)

[ Bericht 2% gewijzigd door Kraltje op 26-03-2019 23:51:31 ]
binnenkort
pi_185869040
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 10:30 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Ik zie bij de Luchtmacht 3 uitvragen staan, en bij de Landmacht 85+. Dus het lijkt mij dat er bij de Landmacht dan veel meer mogelijkheden zijn, simpelweg omdat ze veel groter zijn?
@Bertenernieinthehouse
Veel meer mogelijkheden? Nee, de Luchtmacht werkt (nog) niet actief met die website. Bij de Luchtmacht sturen ze je direct e-mails met uitvragen, daar kun je je vervolgens op inschrijven door het invullen van een document. Daarnaast kun je als reservist ook gewoon solliciteren op de vacatures die via de vacaturebank aangeboden worden, veel functies gaan ook op rang en als je burger bent dan krijg je daar geen info over, zeker bij de Luchtmacht, omdat je geen geen account hebt.
binnenkort
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 08:49:26 #147
257132 crew  Awsom
pi_185871122
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 23:32 schreef Kraltje het volgende:

[..]


[..]

@:Bertenernieinthehouse
hahaha zie je, dit bedoelde ik dus, mensen die vertelde ja je kan ook iets anders doen dan de Natres, ja MAAR mag je wel lekker een paar jaar werkervaring hebben als het niet de Natres is. Ik ben niet voor niets overgestapt. Bij de Landmacht was alles heel moeilijk en ingewikkeld. Nogmaals ik wil niet zeggen dan de Luchtmacht beter is, wat ik wel probeer te zeggen is dat voor bepaalde situaties/ mensen Luchtmacht wel geschikter is.

Fijn dag je iets aan de data hebt (Y)
Dat is toch logisch wb 1CMI?

Reageer nog eens op mijn vorige post richting jou.

Wat was jouw situatie en hoe heb je dat kunnen invullen bij de Luchtmacht? 0 vliegervaring en je bent nu instructeur vlieger?
pi_185876788
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 13:23 schreef Cristvan het volgende:

[..]

Nou Ik heb net de vragenlijsten gehad en de uitnodiging voor de psychologisch onderzoek! Vanavond maar alles doornemen en rustig invullen :)
Heb jij al een echte datum voor dat onderzoek? Ik namelijk niet en snap ook niet echt of ik daar achteraan moet gaan of dat zij contact gaan opnemen
pi_185876874
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:49 schreef Awsom het volgende:

[..]

Dat is toch logisch wb 1CMI?

Reageer nog eens op mijn vorige post richting jou.

Wat was jouw situatie en hoe heb je dat kunnen invullen bij de Luchtmacht? 0 vliegervaring en je bent nu instructeur vlieger?
in werkelijkheid staat ie bij de poort en mag de KL infanterie komen helpen als er stront aan de knikker is.

want allemaal leuk en aardig, maar bij de klu ben je gewoon bewaker in t laagste spectrum en altijd op de base.
pi_185885056
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 13:58 schreef rubensvdb het volgende:

[..]

Heb jij al een echte datum voor dat onderzoek? Ik namelijk niet en snap ook niet echt of ik daar achteraan moet gaan of dat zij contact gaan opnemen
Ik heb ze net allemaal ingevuld en heb de formulieren allemaal gekregen. De datum voor de PO staat nog nergens vermeld, ik neem aan dat het nu een uitnodiging volgt. Nog ff geduld.
pi_185887951
ik heb de beslissing voorlopig uitgesteld in overleg. IK vind het wel een interessante discussie. Landmacht of Luchmacht: wat is aantrekkelijker voor een aspirant reservist. Wat ik voorlopig weet is dat bij de Landmacht ik sowieso 7-8 zaterdagen per jaar kwijt ben en bij de Luchtmach slechts 1 zaterdag per jaar, da's al winst.
pi_185897040
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:37 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
ik heb de beslissing voorlopig uitgesteld in overleg. IK vind het wel een interessante discussie. Landmacht of Luchmacht: wat is aantrekkelijker voor een aspirant reservist. Wat ik voorlopig weet is dat bij de Landmacht ik sowieso 7-8 zaterdagen per jaar kwijt ben en bij de Luchtmach slechts 1 zaterdag per jaar, da's al winst.
Als je dat een winst vind ben je dan wel gemotiveerd?
pi_185897515
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:37 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
ik heb de beslissing voorlopig uitgesteld in overleg. IK vind het wel een interessante discussie. Landmacht of Luchmacht: wat is aantrekkelijker voor een aspirant reservist. Wat ik voorlopig weet is dat bij de Landmacht ik sowieso 7-8 zaterdagen per jaar kwijt ben en bij de Luchtmach slechts 1 zaterdag per jaar, da's al winst.
Heb je tijdens de voorlichtingsdag / -avond informatie gehad over de gemiddelde tijdsbesteding (aantal uren en typische momenten) van een Natres-militair?
pi_185898310
ik wil vooral door de week inzetten draaien, niet de weekenden. Dat heeft met motivatie niets te maken.
pi_185899430
vandaag dan eindelijk het bericht gekregen dat ik maandag 1 april aan de opleiding mag beginnen.

*O*
  Moderator donderdag 28 maart 2019 @ 16:55:19 #156
257132 crew  Awsom
pi_185899741
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:41 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
ik wil vooral door de week inzetten draaien, niet de weekenden. Dat heeft met motivatie niets te maken.
Dan heb je dus niet opgelet bij de voorlichting want 50% van het O&T programma wordt in het weekend gedraaid. Nogmaals, ik snap niet waarom je niet een gewone baan zoekt. Je doet het toch voor het inkomen? Dan heb je niets van alle dingen die je tegenstaan.
pi_185902160
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 15:41 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
ik wil vooral door de week inzetten draaien, niet de weekenden. Dat heeft met motivatie niets te maken.
wat zoek je dan bij defensie? iets met 9-5mentaliteit...


maargoed, tegenwoordig word je nog generaal ook met die instelling
pi_185925525
wat een oordelen.
pi_185954581
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 22:51 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
wat een oordelen.
gek he
pi_185956847
ja eigenlijk wel
pi_185999971
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:37 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
ik heb de beslissing voorlopig uitgesteld in overleg. IK vind het wel een interessante discussie. Landmacht of Luchmacht: wat is aantrekkelijker voor een aspirant reservist. Wat ik voorlopig weet is dat bij de Landmacht ik sowieso 7-8 zaterdagen per jaar kwijt ben en bij de Luchtmach slechts 1 zaterdag per jaar, da's al winst.
Ja ik snap je wel, probeer wat op papier te zetten met wat je zou willen doen als reservist en wat je niet zou willen en leg dat vervolgens voor aan zowel de Landmacht als de Luchtmacht? Zoals je al zei, je zit er niet op te wachten om alles in het weekend te doen, vul je lijst verder aan op die manier, dan denk ik dat je een betere keuze kunt maken.
binnenkort
pi_186010542
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:04 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
ja eigenlijk wel
ik zou je nog eens verdiepen in defensie. 9-5 mentaliteit is iets wat totaal niet past bij defensie, dan kun je beter vakken gaan vullen.
pi_186248787
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 20:58 schreef Cristvan het volgende:

[..]

Ik heb ze net allemaal ingevuld en heb de formulieren allemaal gekregen. De datum voor de PO staat nog nergens vermeld, ik neem aan dat het nu een uitnodiging volgt. Nog ff geduld.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 13:58 schreef rubensvdb het volgende:

[..]

Heb jij al een echte datum voor dat onderzoek? Ik namelijk niet en snap ook niet echt of ik daar achteraan moet gaan of dat zij contact gaan opnemen
Al iets gehoord wanneer je PO gaat plaats vinden? Ik nog niet.
pi_186376819
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2019 12:05 schreef Cristvan het volgende:

[..]


[..]

Al iets gehoord wanneer je PO gaat plaats vinden? Ik nog niet.
Nope.... duurt langg
pi_187104622
Zit een beetje in dubio, ofja, behoorlijk in dubio. Sinds maart ben ik aangesloten bij mijn peloton en zit na bijna 3 maanden een beetje in zak en as. Het valt me tegen bij de Natres. Dat ligt niet zo zeer aan de Natres zelf maar meer aan mij heb ik het idee.

In mijn groep zie ik heel veel mensen die gepassioneerd bezig zijn voor de KL en voor wie het veel betekent. Ik heb dat gevoel niet en zie de opkomsten meer als een verplicht nummertje. Tijdens de oefendagen en avonden zitten we soms de helft van de tijd niks te doen.

Ik haal er geen voldoening of plezier uit, op het schieten na dan en vraag mij sterk af of dit wel iets voor mij is. Eerlijk gezegd ga ik met tegenzin naar de kazerne en voel ik mij geen onderdeel van de groep. Misschien waren de manschappen een verkeerde keuze voor mij en pas ik meer in een rol als Reservist Officier Specifieke Deskundigheid.

Iemand tips? Heb het nog niet aangekaart bij mijn GC of PC. Denk dat ze niet zo blij zullen zijn met me. Maar wat heb je aan een kracht die geen motivatie heeft?
  Moderator zondag 26 mei 2019 @ 21:48:24 #166
257132 crew  Awsom
pi_187106521
Wat is je civiele achtergrond? Het is niet zo dat jan en alleman naar RSD kan worden met één of ander vaag diploma, vers van de school/universiteit.

Vind je de onderwerpen op een avond/dag ook niet interessant? Al wat inzetten gedraaid?
pi_187107610
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2019 21:48 schreef Awsom het volgende:
Wat is je civiele achtergrond? Het is niet zo dat jan en alleman naar RSD kan worden met één of ander vaag diploma, vers van de school/universiteit.

Vind je de onderwerpen op een avond/dag ook niet interessant? Al wat inzetten gedraaid?
Ik ben werkzaam in een van de gebieden waar Defensie heel veel tekort aan heeft. Dus daar zit op zich wel potentie in. Ik heb geen Japanse Theaterkunde gestudeerd zeg maar.

Ik vind de onderwerpen op oefenavonden en dagen inderdaad niet erg interessant. De mentaliteit is er ook niet naar, veel gegrap en lala, niet bijster veel activiteit. Niet wat ik van een eenheid van de KL zou verwachten. Inzetten heb ik nog niet gedraaid, want ben nog niet beëdigd.
pi_187110843
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2019 20:28 schreef Mandéra het volgende:
Iemand tips? Heb het nog niet aangekaart bij mijn GC of PC. Denk dat ze niet zo blij zullen zijn met me. Maar wat heb je aan een kracht die geen motivatie heeft?
Knoop dat gesprek aub wel aan, dan heb je nog een kans dat de werksfeer in je peloton verbetert.
  Moderator maandag 27 mei 2019 @ 21:22:52 #169
257132 crew  Awsom
pi_187122142
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2019 22:36 schreef Mandéra het volgende:

[..]

Ik ben werkzaam in een van de gebieden waar Defensie heel veel tekort aan heeft. Dus daar zit op zich wel potentie in. Ik heb geen Japanse Theaterkunde gestudeerd zeg maar.
Als je werkervaring hebt en de juiste ingang weet te vinden kun je daar dan misschien wel wat in gaan doen.
quote:
Ik vind de onderwerpen op oefenavonden en dagen inderdaad niet erg interessant. De mentaliteit is er ook niet naar, veel gegrap en lala, niet bijster veel activiteit. Niet wat ik van een eenheid van de KL zou verwachten. Inzetten heb ik nog niet gedraaid, want ben nog niet beëdigd.
Alsof het wat uit maakt of je beëdigd bent. Dat is weer zo'n typisch natres iets. Iemand bedenkt dat dat een regel moet zijn, en dat is het dan vervolgens, maar alleen voor die eenheid. De compagnie 10 km verderop zet mensen vrolijk in een week na de AMO....

Het aantal beëdigingen per jaar in acht genomen is dat ook gewoon idioot. Als je pech hebt moet je er een (half) jaar op wachten.
pi_187137833
Afgelopen weekend met iemand van de natres gewerkt op een open dag.
In een paar weekjes je baret en pak verdienen, meedoen met leuke oefeningen, oefenvijand spelen met een bak oefenminutie, goed betaalde (burger)baan om op terug te vallen, hoge kans op doorgroeien in rang

Terwijl de vaste militairen een half jaar in opleiding zijn en niks van de "leuke" dingen te zien krijgen? 8)7

Kan iemand me uitleggen ;( ?
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
pi_187146835
Het meedoen met leuke oefeningen en oefenvijand spelen met een bak oefenmunitie valt wel mee de laatste jaren. Al zou dat bij de andere bataljons wel eens anders kunnen liggen. Als ik de laatste paar jaar in totaal 50 oefenpatronen heb verschoten is het veel. Terwijl ik toch regelmatig mee doe met zaken buiten het reguliere O&T programma.

De goed betaalde (burger)baan die mensen hebben ze hard voor gestudeerd of gewerkt. En na wat ervaring liggen de gemiddelde beloningen daar hoger dan defensie. Dat is wat momenteel de uitstroom toch wel bevorderd. Maar ik zie nu ook mensen met beroepservaring instromen bij de natres daarom. (betere burgerbaan gevonden en toch bij defensie willen blijven). En die instroom is wat mij betreft erg welkom ivm de kennis die daarmee instroomt.

En de hoge kans op doorgroeien, tjah volgens mij zijn die kansen relatief net zo groot. We hebben evenveel kader functies in de pelotons als bij beroeps en veel minder in bijvoorbeeld de bataljons staven en dergelijke. Het kan natuurlijk wel dat het opleidingsniveau binnen de natres anders is waardoor doorstroom makkelijker gaat bij getoonde ambitie en je hebt laten zien dat je wat kunt.
pi_187592267
Het lijkt me leuk om naast een aantal dagen bij de civiele baas ook aan de slag te gaan als reservist (nu ik in de mogelijkheid ben om bij de civiele baas minder uren te draaien). Maar ik had nog een aantal vragen:

Hoeveel uren kun je maken? (ik kom uit Friesland, dus zou dan bij Havelte aan de slag mogen)
Wat verdien je per uur?

Hopelijk is er iemand die mij aan de antwoorden kan helpen, bij voorbaat dank!
pi_187614321
Super tof dat je interesse hebt in de NatRes! Zit zelf ook in Havelte, is een erg leuke groep.

Hoeveel uur verschilt per week. Als ik na het jaarprogramma kijk, is dit in afgelopen periode zo'n 4 - 16 uur in de maand met hier en daar wat uitschieters. Ik moet wel zeggen dat ik nog weinig steunverleningen heb gedraaid, omdat ik eerst wat beter getraind wil zijn. Zit er sinds maart bij!

Wat je verdient hangt af van je rang en leeftijd. Je begint als sld3 en dan zit het uurloon in schaal 4 op +-¤9,-. Na de ARB wordt je SLD2 en zal je rond de ¤9,80 verdienen. Als je een jaar er bij zit wordt je SLD1 en zal het salaris rond de ¤10,50 liggen.

Doe het niet voor het salaris, maar doe het omdat je het leuk vindt en wat wil betekenen voor de maatschappij! Het salaris is een leuke extra.

Succes met je, eventuele, aanmelding!
pi_187640275
@boompie, zijn dit bruto of nette uur bedragen?
  Moderator vrijdag 28 juni 2019 @ 10:46:26 #175
257132 crew  Awsom
pi_187644796
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 23:13 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
@:boompie, zijn dit bruto of nette uur bedragen?
Bruto
pi_187656928
jezus
pi_187698766
Daarentegen leer je wel veel nuttige dingen, ervaar je mooie kameraadschap en mag je toffe dingen doen zoals schieten, bivakeren etc..

Alles wat ik verdien is extra voor mij, dus voor het geld doe ik het niet. Dit is ook iets wat wordt afgeraden.
  Moderator dinsdag 2 juli 2019 @ 12:40:03 #178
257132 crew  Awsom
pi_187713747
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 14:46 schreef Boompie91 het volgende:
Daarentegen leer je wel veel nuttige dingen, ervaar je mooie kameraadschap en mag je toffe dingen doen zoals schieten, bivakeren etc..

Alles wat ik verdien is extra voor mij, dus voor het geld doe ik het niet. Dit is ook iets wat wordt afgeraden.
Dit inderdaad. Als studentenbaan is het ook leuk, maar als je al wat ouder bent moet je niet proberen hier een fatsoenlijk inkomen uit te halen. Zie het als een soort vrijwilligerswerk.

En als politievrijwilliger krijg je nog veel minder. :P
  dinsdag 2 juli 2019 @ 21:59:04 #179
486367 HedaLexa
Aspirant reservist
pi_187722164
Hey, ik heb een kort vraagje en hoop dat iemand het kan beantwoorden.

Ik heb alle onderzoeken voor mijn sollicitatie bij Natres 20 positief afgerond en moet alleen wachten op de post met de VGB erin. Nu heb ik een mailtje gekregen dat ik een afspraak moet maken voor de AMO en voor wie het nog niet heeft gedaan (zoals ik) een kleeddatum. Ze vragen om deze datum zo spoedig mogelijk te mailen met als vermelding AMO KEUZE + WID (waarvan ik aanneem dat dit laatste voor werknemersid staat). Ik weet echter niet precies wat mijn WID is. Krijg ik deze met de VGB en moet ik dus wachten op de brief? Of is dit het ID nr/Rnr nummer die ik al vanaf het begin van mijn sollicitatie procedure met mij meedraag (een T000 nummer)?

Alvast bedankt!


Edit: Laat maar, de VGB is binnen en heb net dus mijn werknemer-ID ontvangen! Nu bellen om de afspraken te maken!

[ Bericht 7% gewijzigd door HedaLexa op 03-07-2019 14:10:36 ]
pi_187780699
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 11:55 schreef Boompie91 het volgende:
Super tof dat je interesse hebt in de NatRes! Zit zelf ook in Havelte, is een erg leuke groep.

Hoeveel uur verschilt per week. Als ik na het jaarprogramma kijk, is dit in afgelopen periode zo'n 4 - 16 uur in de maand met hier en daar wat uitschieters. Ik moet wel zeggen dat ik nog weinig steunverleningen heb gedraaid, omdat ik eerst wat beter getraind wil zijn. Zit er sinds maart bij!

Wat je verdient hangt af van je rang en leeftijd. Je begint als sld3 en dan zit het uurloon in schaal 4 op +-¤9,-. Na de ARB wordt je SLD2 en zal je rond de ¤9,80 verdienen. Als je een jaar er bij zit wordt je SLD1 en zal het salaris rond de ¤10,50 liggen.

Doe het niet voor het salaris, maar doe het omdat je het leuk vindt en wat wil betekenen voor de maatschappij! Het salaris is een leuke extra.

Succes met je, eventuele, aanmelding!
Merci!
  zondag 7 juli 2019 @ 16:08:45 #181
473595 Steph2017
Here we go!
pi_187795844
Hoi mensen, ik zit met een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie deze voor mij beantwoorden.
Ik heb mij vorig jaar aangemeld voor natres 20 en inmiddels ben ik na alle keuringen ook officieel aangesteld. Over 2 maanden zal ik de AMO volgen. Ik heb geen defensie achtergrond, de voornaamste reden om actief te zijn hierbinnen is puur om iets te doen voor mijn land en het opdoen van ervaring, en dus eigenlijk niet echt uit financiële motieven. Ik heb daarnaast gekozen voor de landmacht omdat ik simpelweg niks heb met de luchtmacht/vliegtuigen of schepen/marine. Nu gaat het mij hierom;

A) Als Reservist Militaire Taken (RMT) begin je als soldaat 3e klas en na de AMO wordt men sld2. Zodra je 1 jaar sld2 bent, word je automatisch sld1. Echter, ik heb 2 WO master opleidingen gevolgd en heb redelijk wat civiele ervaring (5j+). Zo zijn er verschillende wegen om meteen aangesteld te worden als onderofficier of officier, denk hierbij aan Reservist Specifieke Deskundigheid (RSD) of via defensity. Ik kan mij bedenken dat er nog enkele andere routes zijn om meteen een hogere rang dan sld3 te verkrijgen bij het instappen.

1. Mijn eerste vraag is dus eigenlijk; welke alternatieve routes/functies zijn er binnen het reservist zijn om direct een hogere rang te krijgen (dus korporaal of hoger)?

2. Mijn tweede vraag heeft hier dan weer raakvlakken mee; stel dat ik de gekozen route volg van RMT en de AMO volbreng en daardoor de rang van sld2 verkrijg. Wat zijn de mogelijkheden binnen de natres om op korte termijn een opleiding tot onderofficier of officier te volgen? Volgens mij heet dit respectievelijk initiële vorming onderofficieren en Initiële opleiding Reserve Officier, maar mochten er andere opleidingen zijn of mocht ik dit fout hebben, hoor ik het ook graag. Zo lees ik op het forum dat binnen de reservisten afdeling bij de luchtmacht men meteen na de AMO kunnen opgaan voor een opleiding tot (onder)officier, dus ik ben benieuwd hoe dit geregeld is binnen de natres?

B) 1. Ik heb gesolliciteerd op RMT, maar er is natuurlijk ook nog RSD. Ik ben bekend met de verschillende vakgebieden waarin de RSD actief kan zijn, te weten politiek, militair, economie, sociaal, informatie en infra (bij mij zit de kennis in economie/sociaal gebied). Wat zijn hier zo al de vereisten? Ik las op het forum dat er min. 5 jaar werkervaring moet zijn + een diploma in die richting. Is dit correct? Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? En naast de vereisten misschien iets meer over de werkzaamheden t.o.v. een RMT?

2. Is het eenvoudig te regelen om van RMT naar RSD te switchen mocht dit beter bij mij passen? Ik weet dat men hier niet erg happig op is binnen Defensie maar wellicht dat iemand hier op het forum dit wel eens heeft gedaan of over gehoord? Enige verschil in het sollicitatieproces was dat bij RSD alleen dat je extra voor de adviescommissie moest verschijnen, voor de rest precies dezelfde vereisten qua keuringen en proces.

C) Ik ken helaas (nog) niet alle afkortingen die gebruikt worden binnen Defensie, dus ik zal het in normale woorden uiteenzetten; we weten allemaal dat het reservisten bestand flink op de schop wordt genomen en er een andere aanvulling aangegeven wordt. Zo zijn er bijvoorbeeld nu super snelle inzetbare teams binnen de reservisten die bijvoorbeeld binnen 6 uur of 24 uur of 72 uur inzetbaar moeten zijn. Kan iemand mij iets meer vertellen over deze pelotons? Binnen hoeveel uur of dagen moeten zij zich melden op de kazerne? Hoe meldt iemand zich aan voor zo een peloton etc. etc.?

Ik dank jullie bij voorbaat voor jullie (inhoudelijke) reactie.

Groet, Stephen.
  Moderator zondag 7 juli 2019 @ 20:36:11 #182
257132 crew  Awsom
pi_187802569
Solliciteer dan voor RSD ipv RMT .... Zoek even op 1CMICo en dan vind je wel een contact e-mailadres. Bij de Natres hoef je niet verwachten om snel (onder)officier te worden. Dit duurt toch zeker wel een jaar of 2 (en dan ben je een snelle). Bovendien blijf je dan nog wel binnen de Natres-organisatie hangen. Wil je iets met je civiele kennis doen moet je RSD worden.
pi_187814003
Weet iemand hoe heet de soep gegeten werd als het gaat om eisen mbt gehoor?
Ik zit in de hogere tonen net boven de genoemde waarden(Eis: gemiddeld 25db verlies tussen 3000 en 4000hz). Zo'n 30-33db gehoorverlies tussen 3000 en 4000hz. Lage tonen geen probleem.(tussen 250 en 2000hz max 20db verlies)
Ik merk hier eigenlijk niks van in het dagelijks leven, het is dat ik getest werd op mijn "gewone baan"

Gaat om een reservisten specifieke deskundigheid functie. Iemand ervaring met hoe ze ermee omgaan als je deze waarden net niet haalt? De verhalen die ik lees gaan allen over >40 db gehoorverlies. PO al gehad, GO komt eraan.
  maandag 8 juli 2019 @ 19:09:15 #184
473595 Steph2017
Here we go!
pi_187817370
quote:
99s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:36 schreef Awsom het volgende:
Solliciteer dan voor RSD ipv RMT .... Zoek even op 1CMICo en dan vind je wel een contact e-mailadres. Bij de Natres hoef je niet verwachten om snel (onder)officier te worden. Dit duurt toch zeker wel een jaar of 2 (en dan ben je een snelle). Bovendien blijf je dan nog wel binnen de Natres-organisatie hangen. Wil je iets met je civiele kennis doen moet je RSD worden.
Dank voor je reactie! Het is voor mij niet perse noodzakelijk om iets met mijn civiele kennis te doen. Ik ben daarentegen wel erg ambitieus en wil mij zo snel mogelijk opwerken en ontwikkelen (ik hecht toch wel enigszins waarde aan hierarchie/rang en pro activiteit qua kansen pakken), of dat bij RSD is of RMT is mij om het even. Zou graag een compleet plaatje hebben en eens zien wat de mogelijkheden zijn (peloton super snelle inzet, instroom als onderofficier/officier, RSD criteria etc). Ik ben erg benieuwd of men hier nog wat antwoorden op mijn vragen in mijn post hierboven heeft. Mijn dank is groot.
pi_187818155
Vwb je Natres vragen:

- Directe instroom als (onder)officier is op dit moment alleen mogelijk als beroeps.
- Doorstroom is op basis van (gebleken) competenties en detectie/selectie.

Als RSD'er stroom je in als officier, takenpakket en eisen zijn wezenlijk anders dan Natres.
pi_188019940
Kan iemand mij vertellen hoeveel tijd het veiligheidsonderzoek doorgaans duurt? Het is voor mij nu 11 weken geleden dat ik mijn laatste keuring heb gehad waar ik de documenten voor het veiligheidsonderzoek heb ingeleverd. Daar is mij verteld dat het niet langer dan 8 weken zal moeten duren, maar ik word nu toch wel ongeduldig.
  Moderator zaterdag 20 juli 2019 @ 16:17:07 #187
257132 crew  Awsom
pi_188024370
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 11:21 schreef JH070 het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoeveel tijd het veiligheidsonderzoek doorgaans duurt? Het is voor mij nu 11 weken geleden dat ik mijn laatste keuring heb gehad waar ik de documenten voor het veiligheidsonderzoek heb ingeleverd. Daar is mij verteld dat het niet langer dan 8 weken zal moeten duren, maar ik word nu toch wel ongeduldig.
Soms wat meer, soms wat minder. Je kunt het beste even bellen. Er staat ergens in dit (of het vorige) topic wel een nummer geloof ik.
pi_188121644
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 11:21 schreef JH070 het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoeveel tijd het veiligheidsonderzoek doorgaans duurt? Het is voor mij nu 11 weken geleden dat ik mijn laatste keuring heb gehad waar ik de documenten voor het veiligheidsonderzoek heb ingeleverd. Daar is mij verteld dat het niet langer dan 8 weken zal moeten duren, maar ik word nu toch wel ongeduldig.
Ik wacht momenteel ook al zo'n 10 weken (beroeps, geen natres). Tijd begint nu toch te dringen want zou begin september opkomst hebben.
pi_188122389
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 16:17 schreef Awsom het volgende:

[..]

Soms wat meer, soms wat minder. Je kunt het beste even bellen. Er staat ergens in dit (of het vorige) topic wel een nummer geloof ik.
Als je belt hebben ze het vaak heel toevallig net binnen!
pi_188125387
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:44 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Als je belt hebben ze het vaak heel toevallig net binnen!
Jullie bellen dan met W&S? Volgens mijn 'voorlichter' weten ze zelf namelijk niets en ligt echt alles bij de MIVD...
pi_188126502
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:16 schreef Pinuts het volgende:

[..]

Ik wacht momenteel ook al zo'n 10 weken (beroeps, geen natres). Tijd begint nu toch te dringen want zou begin september opkomst hebben.
Toevallig vandaag een brief op de deurmat. Betrof een document (VOG) die ze hebben terug gestuurd die ze blijkbaar niet nodig hebben. Blijkbaar zijn ze er wel mee bezig...
  zondag 4 augustus 2019 @ 20:47:20 #192
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_188288119
Heeft er iemand hier ook de AMO vanaf 12-08?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  Moderator dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:03:23 #193
257132 crew  Awsom
pi_188317542
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 20:47 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Heeft er iemand hier ook de AMO vanaf 12-08?
Je hebt er mooi weer bij. :P
  Moderator zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:16:52 #194
257132 crew  Awsom
pi_188374496
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2019 11:14 schreef aaradorn het volgende:
Vorige week nog een keer bij de Natres gesolliciteerd, de vorige keer was ik afgekeurd bij de psychologische test, vervolgens gecommuniceerd met defensie en al mijn fouten verbeterd, het ging vooral om de relatie met mijn ouder en vriendin. Via de telefoon werd ik goedgekeurd om nog een keer te solliciteren, mijn wachttijd van een jaar werd opgeheven en ik mocht solliciteren zodra ik er klaar voor was.

Ben nu klaar met mijn opleiding en heb een baan voor 4 uur per dag, 20 uur in de week. Hier past de Natres dus perfect bij. Ik fiets iedere dag 25 kilometer minimaal dus ik ben mijn conditie weer op aan het krikken. Ben onderhand sterk genoeg om mijn vouwfiets van 23 Kilo met 1 hand door het station te tillen. (een indrukwekkende accomplishment voor mij)

Ik heb hier een goed gevoel over. :)
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 14:12 schreef aaradorn het volgende:

[..]

15 augustus informatie avond. Dan hopelijk de keuring in september.
Is dat verandert? Moet je niet meer eerst naar een voorlichting en daarna pas solliciteren?
pi_188403497
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 13:16 schreef Awsom het volgende:

[..]

[..]

Is dat verandert? Moet je niet meer eerst naar een voorlichting en daarna pas solliciteren?
De voorlichting is 15 augustus in de avond, ik weet nu al dat ik wil solliciteren, tegenwoordig sturen ze een enorm formulier online door wat je kan invullen. Tegenwoordig heb je al heel snel de juiste formulieren omdat het allemaal via hun website gaat. "even" invullen, dan krijg je binnen een paar dagen antwoord wanneer je Psychologische evaluatie is.
nah
pi_188616307
zou je als reservist bij de NATRES, OF bij de GLR je groot rijbewijs kunnen halen?
  Moderator zondag 25 augustus 2019 @ 13:13:19 #197
257132 crew  Awsom
pi_188616419
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 13:04 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
zou je als reservist bij de NATRES, OF bij de GLR je groot rijbewijs kunnen halen?
Alles kan.
Maar nee, ga er maar niet vanuit.
pi_188633236
Is er wat meer bekend over de inzet van Reservist als IBB, met een notice to move van 6 uur? Ik meen dat er in 2018 een pilot was, maar wordt dat structureel doorgezet?
  Moderator maandag 26 augustus 2019 @ 15:24:13 #199
257132 crew  Awsom
pi_188633907
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 14:23 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Is er wat meer bekend over de inzet van Reservist als IBB, met een notice to move van 6 uur? Ik meen dat er in 2018 een pilot was, maar wordt dat structureel doorgezet?
Ben je weer geïnteresseerd geraakt? Of doe je het nog primair voor het geld?
pi_188646873
quote:
99s.gif Op maandag 26 augustus 2019 15:24 schreef Awsom het volgende:

[..]

Ben je weer geïnteresseerd geraakt? Of doe je het nog primair voor het geld?
_O-
pi_188653266
Ja ik ben nog steeds geïnteresseerd, maar ik blijf maar zoeken naar iets wat me over de streep trekt. Ik heb alle keuringen al achter de rug, ben zelfs al aangesteld. Maar ik wil wel graag ergens naartoe werken, bijv. een uitzending, oid. Maar het lijkt er soms op dat je niet perse verder komt dan het opzetten van tenten voor het kader? Ik heb al eens gediend een half jaar in de jaren "90. Maar ik vraag me echt af hoe je wordt ingezet als reservist. Tijdens de voorlichting werd er eigenlijk van alles verteld, AMO, salaris, opkomstplicht, trainingen, geen drugs gebruiken, etc. Maar wat je nou echt CONCREET gaat doen als reservist, dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Hand en spandiensten voor de beroeps, bewaken van wapens tijdens een oefening, of het opzetten van tenten voor het kader, dat lijkt mij toch maar matig interessant achteraf gezien. Maar als je bijv. op uitzending mag, zoals NATRES 10 naar Jordanië, of op oefening naar Duitsland, dat soort zaken, dat lijkt me wel wat....
pi_188655357
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2019 17:17 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Ja ik ben nog steeds geïnteresseerd, maar ik blijf maar zoeken naar iets wat me over de streep trekt. Ik heb alle keuringen al achter de rug, ben zelfs al aangesteld. Maar ik wil wel graag ergens naartoe werken, bijv. een uitzending, oid. Maar het lijkt er soms op dat je niet perse verder komt dan het opzetten van tenten voor het kader? Ik heb al eens gediend een half jaar in de jaren "90. Maar ik vraag me echt af hoe je wordt ingezet als reservist. Tijdens de voorlichting werd er eigenlijk van alles verteld, AMO, salaris, opkomstplicht, trainingen, geen drugs gebruiken, etc. Maar wat je nou echt CONCREET gaat doen als reservist, dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Hand en spandiensten voor de beroeps, bewaken van wapens tijdens een oefening, of het opzetten van tenten voor het kader, dat lijkt mij toch maar matig interessant achteraf gezien. Maar als je bijv. op uitzending mag, zoals NATRES 10 naar Jordanië, of op oefening naar Duitsland, dat soort zaken, dat lijkt me wel wat....
Op oefening in duitsland doe je niks anders wachtlopen en een enkele keer oefenvijand zijn. In Nederland hetzelfde, wachtlopen tijdens inzetten en verder basis AMO dingen blijven herhalen en leren.

Uiteraard heel hard roepend dat het niveau hetzelfde is als dat van de rest van de KL 😀
pi_188723750
Afgelopen woensdag kleeddag gehad, maar helemaal geen kisten meer in mijn maat (zowel zomer als winter). Dus moest ze maar zelf aanschaffen en declareren. Nu heb ik op aanraden van die man bij het het kpu Lowa Combat kisten gekocht. Maar nu vroeg ik me af, mag je die gewoon 'normaal' strikken of mag de strik niet zichtbaar zijn? En hoe zou je ze dan handig aan de binnenkant strikken?
  Moderator zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:34:31 #204
257132 crew  Awsom
pi_188727039
Zelf aanschaffen en declareren? Het wordt steeds gekker bij Defensie. Zo loopt iedereen straks met andere schoenen haha.
pi_188729380
Ik ga gewoon op mn crocs het veld in

[ Bericht 35% gewijzigd door Bertenernieinthehouse op 02-09-2019 23:03:04 ]
pi_189870986
:W

Ik wil me ook aan gaan melden (regio Utrecht). Ben een vrouw, eind deze maand is er een voorlichting waar ik heen ga.

- Zijn hier meer dames die al bij de Natres zitten?

- En heren hoeveel hebben jullie in je peloton zitten gemiddeld.

- Kun je wanneer je bijv opgetrommeld wordt om om 6 uur op de kazerne te zijn, ook de avond ervoor al komen en daar dan pitten?

[ Bericht 4% gewijzigd door 00wildchild op 10-11-2019 13:39:02 ]
  Moderator zaterdag 9 november 2019 @ 21:38:01 #207
257132 crew  Awsom
pi_189871348
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 23:56 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
Ik ga gewoon op mn crocs het veld in
Al weer gesolliciteerd inmiddels?
pi_190380497
Wachten op uitslag veiligheidsonderzoek. Ben benieuwd of het nog voor het einde van het jaar gaat zijn.
  Moderator donderdag 12 december 2019 @ 20:37:19 #209
257132 crew  Awsom
pi_190404926
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 21:20 schreef 00wildchild het volgende:
:W

Ik wil me ook aan gaan melden (regio Utrecht). Ben een vrouw, eind deze maand is er een voorlichting waar ik heen ga.

- Zijn hier meer dames die al bij de Natres zitten?

- En heren hoeveel hebben jullie in je peloton zitten gemiddeld.
[quote]

2 a 3
[quote]

- Kun je wanneer je bijv opgetrommeld wordt om om 6 uur op de kazerne te zijn, ook de avond ervoor al komen en daar dan pitten?
Afhankelijk van je opkomstlocatie kan dat wel. Als je eenheid op een grote kazerne zit kun je vaak een logeerkamer reserveren. Op de kleinere locaties is dit moeilijker. Hoe het in Utrecht zit weet ik niet!
pi_190411949
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 15:29 schreef Galepinjo het volgende:
Wachten op uitslag veiligheidsonderzoek. Ben benieuwd of het nog voor het einde van het jaar gaat zijn.
Ga er niet vanuit , duurt +- 8weken , en als alles goed is krijg je niks te horen. Zie je vanzelf wanneer de medische keuring klaar is. (althans dat was bij mij zo)
pi_190413586
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 08:30 schreef WKNVHV het volgende:

[..]

Ga er niet vanuit , duurt +- 8weken , en als alles goed is krijg je niks te horen. Zie je vanzelf wanneer de medische keuring klaar is. (althans dat was bij mij zo)
Ik heb PO en GO al gehad en gehaald, eind september. Krijg je geen brief met daarin je VGB?
pi_190461734
Hoi allen,

Hier nog iemand met veel interesse in de NatRes, en na het lezen van héél veel nuttige info in dit forum en een aanmelding bij Defensie leek het me goed me ook hier aan te melden. Waarom NatRes? Heel kort gezegd zoek ik een praktische en uitdagende afwisseling van mijn baan, die heel theoretisch en weinig uitvoerend is. Daarnaast trekt defensie me al jaren, en raakten de NatRes commercials precies de gevoelige snaar die me deed solliciteren. :)

Afgelopen maandag het PO gehad en succesvol afgerond. Een leuke ervaring, de capaciteitentest viel erg mee en het gesprek vloog voorbij. Er was zo’n 50 man die dag, waarvan een stuk of 5-6 man/vrouw voor de NatRes sollicitatie. Nu staat eind januari het GO gepland, en dus flink aan het trainen al is er al een solide sportbasis. Maar hardlopen geeft al jaren blessureleed dus dat probeer ik nu, hopelijk blessurevrij, op te bouwen en is mijn enige “achilleshiel” (toepasselijk) voor het onderzoek.

En dan hopelijk daarna ook de rest snel akkoord, ik heb erg veel zin om te starten na alle verhalen hier! Woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen is de sollicitatie op de 30 natres - Alfa compagnie gericht, wat ik er hier van lees een leuke groep met een fijne sfeer, dus dat verhoogt de motivatie nog eens. Ik blijf meevolgen hier, maar zal voor de geïnteresseerden ook zeker mijn ervaringen met de rest van het proces delen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Martijnh89 op 15-12-2019 19:25:18 ]
pi_190471152
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 10:31 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Ik heb PO en GO al gehad en gehaald, eind september. Krijg je geen brief met daarin je VGB?
Nee... bij aanstellinsgesprek zag ik voor het eerst dat deze goedgekeurd was , toen werd mij ook verteld dat je het eigelijk alleen hoort als het niet goed is
pi_190473479
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2019 19:13 schreef Martijnh89 het volgende:
Hoi allen,

Hier nog iemand met veel interesse in de NatRes, en na het lezen van héél veel nuttige info in dit forum en een aanmelding bij Defensie leek het me goed me ook hier aan te melden. Waarom NatRes? Heel kort gezegd zoek ik een praktische en uitdagende afwisseling van mijn baan, die heel theoretisch en weinig uitvoerend is. Daarnaast trekt defensie me al jaren, en raakten de NatRes commercials precies de gevoelige snaar die me deed solliciteren. :)

Afgelopen maandag het PO gehad en succesvol afgerond. Een leuke ervaring, de capaciteitentest viel erg mee en het gesprek vloog voorbij. Er was zo’n 50 man die dag, waarvan een stuk of 5-6 man/vrouw voor de NatRes sollicitatie. Nu staat eind januari het GO gepland, en dus flink aan het trainen al is er al een solide sportbasis. Maar hardlopen geeft al jaren blessureleed dus dat probeer ik nu, hopelijk blessurevrij, op te bouwen en is mijn enige “achilleshiel” (toepasselijk) voor het onderzoek.

En dan hopelijk daarna ook de rest snel akkoord, ik heb erg veel zin om te starten na alle verhalen hier! Woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen is de sollicitatie op de 30 natres - Alfa compagnie gericht, wat ik er hier van lees een leuke groep met een fijne sfeer, dus dat verhoogt de motivatie nog eens. Ik blijf meevolgen hier, maar zal voor de geïnteresseerden ook zeker mijn ervaringen met de rest van het proces delen.
Lekker bezig! Sportkeuring komt vast goed. je target voor aanstelling is 2200 meter in 12 minuten, daar kun je dus prima gericht op trainen en is prima te halen. Goed om te weten is dat ze je helaas niet meer laten lopen dan de eis.
Wat mij zwaarder viel dan ik vooraf gedacht had was de til test.
pi_190473746
Duurt een eeuwigheid hier voor ik überhaupt naar de voorlichting kan. Bij die in november ben ik uitgeschreven (na eerst goedkeuring, ik woon ergens anders), in januari zou er een zijn in Amersfoort zijn (regio Utrecht) maar dat is dus niet.

Zucht zucht heb zin om te beginnen.
pi_190474143
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 07:11 schreef WKNVHV het volgende:

[..]

Nee... bij aanstellinsgesprek zag ik voor het eerst dat deze goedgekeurd was , toen werd mij ook verteld dat je het eigelijk alleen hoort als het niet goed is
Afwachten maar dan.. Ik heb gelijk na m'n GO een voorwaardelijk aanstellingsgesprek gehad (onder voorbehoud van VGB).

quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 11:57 schreef 00wildchild het volgende:
Duurt een eeuwigheid hier voor ik überhaupt naar de voorlichting kan. Bij die in november ben ik uitgeschreven (na eerst goedkeuring, ik woon ergens anders), in januari zou er een zijn in Amersfoort zijn (regio Utrecht) maar dat is dus niet.

Zucht zucht heb zin om te beginnen.
Tja, veel wachten in het traject. Ik ben begonnen met kijken in April, heb begin Juli voorlichting gedaan, PO en GO eind September. Denk dat ik vanaf eerste interesse tot ARB rustig een jaar verder ben.
pi_190486777
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 11:41 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Lekker bezig! Sportkeuring komt vast goed. je target voor aanstelling is 2200 meter in 12 minuten, daar kun je dus prima gericht op trainen en is prima te halen. Goed om te weten is dat ze je helaas niet meer laten lopen dan de eis.
Wat mij zwaarder viel dan ik vooraf gedacht had was de til test.
Ha thanks, dat is goed om te weten. Dus na 2200 meter halen ze je van de baan af? Ongetraind de 2200 al gehaald, dus het is meer zorgen nu dat er geen blessures komen. En goed van het tillen, is dat die 20kg die je heen en weer moet sjouwen? Is daar op te oefenen, of meer algemeen kracht training?
pi_190491759
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 22:48 schreef Martijnh89 het volgende:

[..]

Ha thanks, dat is goed om te weten. Dus na 2200 meter halen ze je van de baan af? Ongetraind de 2200 al gehaald, dus het is meer zorgen nu dat er geen blessures komen. En goed van het tillen, is dat die 20kg die je heen en weer moet sjouwen? Is daar op te oefenen, of meer algemeen kracht training?
Ja wij moesten eruit bij 2200 meter. Ik had nog twee minuten over en wilde eigenlijk wel kijken hoeveel ik er nog bij kon lopen. Beetje jammer, maar goed. Overigens vertellen ze je iedere ronde of je onder, op, of boven de tijd loopt.

Til test is inderdaad meer algemene kracht training, opzich prima te doen maar het viel me gewoon zwaarder dan ik gedacht had. Misschien ook omdat ze deze direct na het hardlopen deden.

vwb de marstest vond ik het prettig om een horloge met stopwatch functie bij te hebben, dan kan je een beetje kijken of je op tempo loopt. bij ons liep iemand voorop die telkens een beetje inkakte qua tempo daar kon ik dus mooi op inspelen door aan te geven dat het wat vlotter moest.
pi_190538874
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 10:05 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Ja wij moesten eruit bij 2200 meter. Ik had nog twee minuten over en wilde eigenlijk wel kijken hoeveel ik er nog bij kon lopen. Beetje jammer, maar goed. Overigens vertellen ze je iedere ronde of je onder, op, of boven de tijd loopt.

Til test is inderdaad meer algemene kracht training, opzich prima te doen maar het viel me gewoon zwaarder dan ik gedacht had. Misschien ook omdat ze deze direct na het hardlopen deden.

vwb de marstest vond ik het prettig om een horloge met stopwatch functie bij te hebben, dan kan je een beetje kijken of je op tempo loopt. bij ons liep iemand voorop die telkens een beetje inkakte qua tempo daar kon ik dus mooi op inspelen door aan te geven dat het wat vlotter moest.
Hoe ver en lang moet je heen en weer zeulen met die 20 kilo? Heb een kind van 22 kilo dus kan die mooi gebruiken.
pi_190539590
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2019 16:34 schreef 00wildchild het volgende:

[..]

Hoe ver en lang moet je heen en weer zeulen met die 20 kilo? Heb een kind van 22 kilo dus kan die mooi gebruiken.
Voor cluster 1 optillen van tafel op iets lager dan borsthoogte, dan omdraaien en om een pion lopen, dan weer terug op de tafel zetten. Zal gok ik 20 a 25 meter zijn? (10 heen 10 terug) dit iedere keer binnen een bepaalde tijd voor 10 herhalingen dacht ik.
pi_190902790
Weet iemand hoeveel dagen oefentoelage je hoort te krijgen voor de ARB, of waar dit afhankelijk van is? Sprak laatst met iemand van m'n compagnie en die dacht dat hij dit over de volledig twee weken te hebben gehad. Heb het toen even nagekeken maar zag dat dit bij mij maar over 1 dag betaald is, namelijk de dag die we ter velde hebben doorgebracht

Heb ook laatst m'n ARP gedaan maar kreeg daar dan weer wel oefentoelage over de volledige duur van de opleiding
pi_191177485
Zo, medische en sportkeuring ook achter de rug na vandaag. Best een lange dag, met vooral veel wachten, maar een leuke en gezellige groep mensen doet een hoop. Het viel me enorm mee, het is vooral dat het wat snel achter elkaar komt waarbij we voor de middag de binnentests hebben afgerond en in de middag van hardlopen naar de til- en draagstest en uiteindelijk marstest gingen. De medische keuring viel erg mee, veel zaken die ik online had gelezen kwamen vandaag niet aan bod zoals urinetests of een fysiek medisch onderzoek. Het bleef vooral bij een gehoor- en oogtest en het doorlopen van de vragenlijst met de arts.

Weer een stap verder dus, en erg blij mee! Nu wachten op het veiligheidsonderzoek en daarna contact opnemen met mijn compagnie (Zeeland). Erg veel zin om richting de ARB te werken nu!
pi_191266684
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2019 19:13 schreef Martijnh89 het volgende:
Hoi allen,

Hier nog iemand met veel interesse in de NatRes, en na het lezen van héél veel nuttige info in dit forum en een aanmelding bij Defensie leek het me goed me ook hier aan te melden. Waarom NatRes? Heel kort gezegd zoek ik een praktische en uitdagende afwisseling van mijn baan, die heel theoretisch en weinig uitvoerend is. Daarnaast trekt defensie me al jaren, en raakten de NatRes commercials precies de gevoelige snaar die me deed solliciteren. :)

Afgelopen maandag het PO gehad en succesvol afgerond. Een leuke ervaring, de capaciteitentest viel erg mee en het gesprek vloog voorbij. Er was zo’n 50 man die dag, waarvan een stuk of 5-6 man/vrouw voor de NatRes sollicitatie. Nu staat eind januari het GO gepland, en dus flink aan het trainen al is er al een solide sportbasis. Maar hardlopen geeft al jaren blessureleed dus dat probeer ik nu, hopelijk blessurevrij, op te bouwen en is mijn enige “achilleshiel” (toepasselijk) voor het onderzoek.

En dan hopelijk daarna ook de rest snel akkoord, ik heb erg veel zin om te starten na alle verhalen hier! Woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen is de sollicitatie op de 30 natres - Alfa compagnie gericht, wat ik er hier van lees een leuke groep met een fijne sfeer, dus dat verhoogt de motivatie nog eens. Ik blijf meevolgen hier, maar zal voor de geïnteresseerden ook zeker mijn ervaringen met de rest van het proces delen.
Welkom alvast bij de A-cie. Waar woon je in Zeeuws-Vlaanderen?
pi_191342579
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:45 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Welkom alvast bij de A-cie. Waar woon je in Zeeuws-Vlaanderen?
Bedankt! Leuk iemand te ontmoeten die bij de A-cie zit. Hopelijk snel richting de ARB en dan aansluiten. Ik lees dat er een goede sfeer heerst, dus dat klinkt al veelbelovend.

Ik woon in omgeving Hulst, jij ook ZVL?
pi_191390456
Was ff wachten maar vandaag mijn aantellingsbeschikking ontvangen.
Hopelijk snel ARB en dan door naar 10 Natres.
pi_191464224
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 11:21 schreef Galepinjo het volgende:
Was ff wachten maar vandaag mijn aantellingsbeschikking ontvangen.
Hopelijk snel ARB en dan door naar 10 Natres.
Mooi, gefeliciteerd! Dat duurde nog even dus... dan kan ik er ook nog wel wat weekjes aanplakken. Hopelijk snel antwoord!
pi_191469087
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 22:54 schreef Martijnh89 het volgende:

[..]

Mooi, gefeliciteerd! Dat duurde nog even dus... dan kan ik er ook nog wel wat weekjes aanplakken. Hopelijk snel antwoord!
Thx! In mijn geval zal het feit dat ik een tijd in het buitenland gewerkt hebt ook wel bijgedragen hebben aan de termijn.

Inmiddels ook al gecontacteerd voor het inplannen van de AMO-R . (Termen ARB en AMO-R worden binnen de organisatie door elkaar gebruikt blijkbaar?)
pi_191602234
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 11:12 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Thx! In mijn geval zal het feit dat ik een tijd in het buitenland gewerkt hebt ook wel bijgedragen hebben aan de termijn.

Inmiddels ook al gecontacteerd voor het inplannen van de AMO-R . (Termen ARB en AMO-R worden binnen de organisatie door elkaar gebruikt blijkbaar?)
Ja dat speelt bij mij helaas ook, dus dat voegt misschien ook nog wat tijd aan het wachten toe. Achja, we wachten rustig af!

Goed om te horen, wanneer sta je ingepland?
pi_191619219
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 17:50 schreef Martijnh89 het volgende:

[..]

Ja dat speelt bij mij helaas ook, dus dat voegt misschien ook nog wat tijd aan het wachten toe. Achja, we wachten rustig af!

Goed om te horen, wanneer sta je ingepland?
Als ik m’n eerste keus krijg ergens eind maart. Maar nog niks definitief.
pi_191681739
Vandaag gebeld door defensie, of het klopt dat ik mijn sollicitatie had ingetrokken. Dat was niet het geval, dus waarschijnlijk een foutje in het systeem. Verder was namelijk alles in orde, dus men wou het even zeker weten. Erg blij dat ze gebeld hebben uiteraard.

Het veiligheidsonderzoek was half februari al binnen, dat was dus nog geen 3 weken werk! Nu wachten op de brief, maar telefonisch al bevestiging gehad dat alles in orde was. Dan snel de ARB/AMO-R inplannen. Hele traject van informatiebijeenkomst (oktober) tot en met aanstelling (februari) is dan eigenlijk erg vlot verlopen. Kan niet wachten te starten!
pi_191684823
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:11 schreef Martijnh89 het volgende:
Vandaag gebeld door defensie, of het klopt dat ik mijn sollicitatie had ingetrokken. Dat was niet het geval, dus waarschijnlijk een foutje in het systeem. Verder was namelijk alles in orde, dus men wou het even zeker weten. Erg blij dat ze gebeld hebben uiteraard.

Het veiligheidsonderzoek was half februari al binnen, dat was dus nog geen 3 weken werk! Nu wachten op de brief, maar telefonisch al bevestiging gehad dat alles in orde was. Dan snel de ARB/AMO-R inplannen. Hele traject van informatiebijeenkomst (oktober) tot en met aanstelling (februari) is dan eigenlijk erg vlot verlopen. Kan niet wachten te starten!
Mooi nieuws! Gefeliciteerd!
Wie weet tot bij de AMO-R
Edit: vandaag bevestiging gekregen: 30/3 opkomen voor AMO-R te schaarsbergen

[ Bericht 3% gewijzigd door Galepinjo op 26-02-2020 17:42:27 ]
pi_191726487
quote:
15s.gif Op maandag 16 december 2019 12:17 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Afwachten maar dan.. Ik heb gelijk na m'n GO een voorwaardelijk aanstellingsgesprek gehad (onder voorbehoud van VGB).
[..]

Tja, veel wachten in het traject. Ik ben begonnen met kijken in April, heb begin Juli voorlichting gedaan, PO en GO eind September. Denk dat ik vanaf eerste interesse tot ARB rustig een jaar verder ben.
Oké net geweest en ze streven nu naar zes maanden. Morgen maar meteen solliciteren. _O_ Tot aanstelling zou dan 2 tot 4 maanden moeten duren en daarna de ARB.

Zin _O_
pi_191779231
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 00:32 schreef 00wildchild het volgende:

[..]

Oké net geweest en ze streven nu naar zes maanden. Morgen maar meteen solliciteren. _O_ Tot aanstelling zou dan 2 tot 4 maanden moeten duren en daarna de ARB.

Zin _O_
Succes!
pi_191947868
Definitieve oproep binnen,
23/3 kleden en vanaf 29/3 ARB bij school luchtmobiel op schaarsbergen. Zin in!
pi_191987397
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 20:36 schreef Galepinjo het volgende:
Definitieve oproep binnen,
23/3 kleden en vanaf 29/3 ARB bij school luchtmobiel op schaarsbergen. Zin in!
Ben benieuwd of het gezien de Corona maatregelen nog doorgaat..
pi_192023743
Ja inderdaad, benieuwd of het doorgaat. Ik wacht nog steeds op de beloofde brief, ondanks melding eind februari dat alles in orde was. Misschien dat ik maar even bel maandag, inplannen zou fijn zijn.
pi_192055941
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 12:25 schreef Martijnh89 het volgende:
Ja inderdaad, benieuwd of het doorgaat. Ik wacht nog steeds op de beloofde brief, ondanks melding eind februari dat alles in orde was. Misschien dat ik maar even bel maandag, inplannen zou fijn zijn.
Ben benieuwd wat ze te melden hebben.
pi_192056282
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:42 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Ben benieuwd wat ze te melden hebben.
Dat het voorlopig helaas niet doorgaat.
pi_192056445
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:57 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Dat het voorlopig helaas niet doorgaat.
Had ik via de tam tam ook al vernomen.
Spijtig, ben wel benieuwd of er nog officiële communicatie komt.
pi_192071271
Net de mail ontvangen dat de AMO-R en kleden niet doorgaat ivm Corona.
Wel gelijk opgegeven voor een andere datum.
pi_192300812
Ik ondertussen ook, en de brief. Ik kon nog niets nieuws plannen, er wordt contact opgenomen wanneer het weer kan. Wie weet straks alsnog dezelfde ARB. ;-)
pi_192351152
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 12:00 schreef Martijnh89 het volgende:
Ik ondertussen ook, en de brief. Ik kon nog niets nieuws plannen, er wordt contact opgenomen wanneer het weer kan. Wie weet straks alsnog dezelfde ARB. ;-)
Ja wie weet! Sta nu ingepland voor eind juni. We gaan het zien.
pi_193101305
vooralsnog lijkt het erop dat het feest doorgaat :)

16/6 kleden. zin in.
pi_193118397
Hee, ik lees al een tijdje mee. Ik heb namelijk ook gesolliciteerd als reservist bij defensie.
Ik heb mijn sollicitatie (begin februari) en vragenlijsten (begin maart) helaas nét voor de hele corona uitbraak ingeleverd. Ik zit dus al vanaf begin maart te wachten op mijn PO. Ik heb een mailtje gestuurd met hoelang ze verwachten dat het nog duurt voordat ik naar Amsterdam mag komen. Ze zeiden dat de keuringen voor reservisten nog niet zijn opgestart en dat het misschien wel tot laatste kwartaal 2020 zou kunnen duren (SLIK). Geduld hebben denk ik maar. Ik had gehoopt dat ik van de zomer de AMO zou kunnen doen, maar dat gaat em niet meer worden denk ik.
pi_193118686
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 10:39 schreef PietertjeEffeWisselen het volgende:
Hee, ik lees al een tijdje mee. Ik heb namelijk ook gesolliciteerd als reservist bij defensie.
Ik heb mijn sollicitatie (begin februari) en vragenlijsten (begin maart) helaas nét voor de hele corona uitbraak ingeleverd. Ik zit dus al vanaf begin maart te wachten op mijn PO. Ik heb een mailtje gestuurd met hoelang ze verwachten dat het nog duurt voordat ik naar Amsterdam mag komen. Ze zeiden dat de keuringen voor reservisten nog niet zijn opgestart en dat het misschien wel tot laatste kwartaal 2020 zou kunnen duren (SLIK). Geduld hebben denk ik maar. Ik had gehoopt dat ik van de zomer de AMO zou kunnen doen, maar dat gaat em niet meer worden denk ik.
Dat gaat hem niet worden nee. Op dit moment wordt de PO van hoge prioriteit functies weer opgestart. Daarna zullen de 'normale' functies komen en als laatste verwacht ik pas weer de reservisten. En ze moeten natuurlijk een hoop inhalen, dus ik vrees dat dat inderdaad wel even kan duren.
pi_193119282
Het is helaas niet anders denk ik. Afwachten maar.
pi_193121922
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 10:39 schreef PietertjeEffeWisselen het volgende:
Hee, ik lees al een tijdje mee. Ik heb namelijk ook gesolliciteerd als reservist bij defensie.
Ik heb mijn sollicitatie (begin februari) en vragenlijsten (begin maart) helaas nét voor de hele corona uitbraak ingeleverd. Ik zit dus al vanaf begin maart te wachten op mijn PO. Ik heb een mailtje gestuurd met hoelang ze verwachten dat het nog duurt voordat ik naar Amsterdam mag komen. Ze zeiden dat de keuringen voor reservisten nog niet zijn opgestart en dat het misschien wel tot laatste kwartaal 2020 zou kunnen duren (SLIK). Geduld hebben denk ik maar. Ik had gehoopt dat ik van de zomer de AMO zou kunnen doen, maar dat gaat em niet meer worden denk ik.
Denk het ook niet, er zijn ook diverse AMO's uitgevallen, dus dat stropt ook op. Ik zou eerst ergens in maart gaan.
pi_193142409
Jammer maar helaas. Kan nu wel lekker sporten!
pi_193175786
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 12:44 schreef Galepinjo het volgende:
vooralsnog lijkt het erop dat het feest doorgaat :)

16/6 kleden. zin in.
Goed om te horen! Fijn dat het door gaat. Ik ben nog niet ingepland, maar aangegeven werd dat met mij contact wordt opgenomen zodra het weer kan. Grote kans dat er ondertussen een redelijke “wachtlijst” staat, dus hopelijk hoor ik er snel van en kan ik ook gaan uitkijken naar kleden en ARB. Succes alvast! Hou ons zeker op de hoogte van hoe je alles ervaart.
pi_193175856
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 11:32 schreef Martijnh89 het volgende:

[..]

Goed om te horen! Fijn dat het door gaat. Ik ben nog niet ingepland, maar aangegeven werd dat met mij contact wordt opgenomen zodra het weer kan. Grote kans dat er ondertussen een redelijke “wachtlijst” staat, dus hopelijk hoor ik er snel van en kan ik ook gaan uitkijken naar kleden en ARB. Succes alvast! Hou ons zeker op de hoogte van hoe je alles ervaart.
Zal ik doen! Hoop voor je dat het allemaal niet heel lang gaat duren.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 14:58:08 #251
491246 Supertex
Natres 20
pi_193321451
Is er iemand hier van Natres 20 Den Haag met aanstelling brief maar nog in afwachting van de ARB ?
pi_193335120
Goed nieuws! Gisteren de mail gehad dat de ARB wordt hervat en ingeschreven voor 7 september. Erg veel zin in, en blij dat het weer doorgaat. Benieuwd of iemand van hier ook voor die datum staat ingeschreven. ;-)

@Supertex, 30 hier, maar ik denk zomaar dat je ook snel wat hoort want ook ik heb een tijd moeten wachten op bericht dat de ARB wordt hervat.
  woensdag 27 mei 2020 @ 16:19:31 #253
491246 Supertex
Natres 20
pi_193338680
Hoi Martijnh
Ik ben blij voor jou.
Wachten ... geen probleem.
Ik heb gesolliciteerd precies een jaar geleden....

[ Bericht 0% gewijzigd door Supertex op 27-05-2020 16:20:05 (Faut) ]
pi_193346381
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 16:19 schreef Supertex het volgende:
Hoi Martijnh
Ik ben blij voor jou.
Wachten ... geen probleem.
Ik heb gesolliciteerd precies een jaar geleden....
Oef, dat is wel al een lange periode. Wanneer had je de medische/sportkeuring? Ik kreeg de brief nét voor Corona tijd maar opleiden zat er helaas niet meer in. Hoop dat je snel wat hoort!
pi_193348119
Hoi
Medische training in januari
Aanstelling 2 /3 weken geleden.
Wie heeft de ARB planning naar jou verstuurd?

[ Bericht 25% gewijzigd door Supertex op 28-05-2020 07:33:27 (Meer ) ]
pi_193358949
Lang moeten wachten op de aanstelling dan, goed dat die binnen is nu. Heb je zelf al contact opgenomen zoals je normaal dient te doen? Ik kreeg bij de laatste komst in Amsterdam een papier mee met contactgegevens. Maar die namen zelf al contact op dat ik vanwege Corona moest wachten op bericht van hen, wat deze week dan kwam. Ook weer van het genoemde mailadres dat je op de brief meekrijgt in Amsterdam.
pi_193368863
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:44 schreef Martijnh89 het volgende:
Goed nieuws! Gisteren de mail gehad dat de ARB wordt hervat en ingeschreven voor 7 september. Erg veel zin in, en blij dat het weer doorgaat. Benieuwd of iemand van hier ook voor die datum staat ingeschreven. ;-)

@:supertex, 30 hier, maar ik denk zomaar dat je ook snel wat hoort want ook ik heb een tijd moeten wachten op bericht dat de ARB wordt hervat.
Tof! Gaan we elkaar niet zien, dat is dan wel weer jammer.

quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 07:29 schreef Supertex het volgende:
Hoi
Medische training in januari
Aanstelling 2 /3 weken geleden.
Wie heeft de ARB planning naar jou verstuurd?
ARB inplannen word je vanzelf voor gecontacteerd. Je hebt als het goed is ook een brief gekregen met contactgegevens van je bat (bij mij overhandigd bij aanstellingsgesprek, 10). Je kan ze natuurlijk altijd mailen en ff vragen of ze een overzicht hebben. Dat heb ik uit ongeduld ook gedaan uiteindelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Galepinjo op 29-05-2020 14:16:40 ]
pi_193368898
Hi Supertex,

ik ben ook aan het wachtetn voor de ARB, en ik ben ook van de NATRES 20 Den Haag. Ik heb mijn aanstellingsbrief 1,5 week geleden binnen gekregen en meteen geemaild naar de adress die op de brief stond die ik heb gekregen, maar helaas nog geen reactie gehad. ik heb in februery 2019 gesoliciteerd en mijn GO was op 17 jan. 2020,, dus het traject was al redelijk lang, zonder de corona vertraging. Ik hoop dat we snel kunnen beginnen.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:07:14 #259
491246 Supertex
Natres 20
pi_193376988
Hoi Cristvan
Ik heb 2 dagen geleden een e-mail van 20 Bat ontvangen met AMO datum optie van August tot december
Will seeeee

[ Bericht 11% gewijzigd door Supertex op 30-05-2020 13:12:55 ]
pi_193386758
Dat klint top! ik hoop dat ik deze week ook de email krijgt. Heb je ook meteen de planning gekregneen moet je je voorkeur opgeven?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 21:44:31 #261
491246 Supertex
Natres 20
pi_193390659
Ja klopt
Van augustus tot december 2020 elke maand is er een ARB training

[ Bericht 27% gewijzigd door Supertex op 30-05-2020 21:46:34 (Datum) ]
pi_193418134
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:44 schreef Supertex het volgende:
Ja klopt
Van augustus tot december 2020 elke maand is er een ARB training

Dat is dan fijn om te horen! Ik zit nu te wachten tot ik naar het PO en GO mag. Ik had mijn vragenlijsten in februari ingeleverd. Ik had te horen gekregen dat ik misschien nog tot het eind van de zomer moet wachten tot ik naar Amsterdam mag. Misschien kan ik dan toch nog voor het eind van het jaar mijn ARB doen.
pi_193428614
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:33 schreef PietertjeEffeWisselen het volgende:

[..]

Dat is dan fijn om te horen! Ik zit nu te wachten tot ik naar het PO en GO mag. Ik had mijn vragenlijsten in februari ingeleverd. Ik had te horen gekregen dat ik misschien nog tot het eind van de zomer moet wachten tot ik naar Amsterdam mag. Misschien kan ik dan toch nog voor het eind van het jaar mijn ARB doen.
Zou er niet teveel vanuit gaan. Ik heb vorig jaar september PO en GO gedaan, en zou in Maart opkomen voor ARB, maar ja Corona.
pi_193473820


[ Bericht 28% gewijzigd door Supertex op 04-06-2020 18:30:47 ]
pi_193475423
Hoeveel verdien je als reserve, gemiddeld?
pi_193475563
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:27 schreef theunderdog het volgende:
Hoeveel verdien je als reserve, gemiddeld?
Minimum loon.

Wat dat betreft kun je beter de horeca in gaan.
pi_193475759
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:33 schreef 00wildchild het volgende:

[..]

Minimum loon.

Wat dat betreft kun je beter de horeca in gaan.
Ach, geld is niet alles :)

Maar als je als reserve aan de slag gaat, ben je als een soort oproepkracht toch?
pi_193476080
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ach, geld is niet alles :)

Maar als je als reserve aan de slag gaat, ben je als een soort oproepkracht toch?
Geloof het wel ja. Ben zelf nog überhaupt nergens (Corona kwam vlak na de voorlichting) dus zou het niet precies weten. Maar het is niet dat het alleen is als het jou uitkomt. Althans, volgens de voorlichting verwachten ze wel iets van je. Paar zaterdagen en doordeweekse avonden per maand maar geen idee hoe dat in de praktijk gaat.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
pi_193505097
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:33 schreef 00wildchild het volgende:

[..]

Minimum loon.

Wat dat betreft kun je beter de horeca in gaan.
Nee, dat is inmiddels aangepast, er wordt bij aanstelling rekening gehouden met eerdere werkervaring / leeftijd, dat is redelijk recentelijk aangepast, ik meende ook met terugwerkende kracht tot een bepaalde datum voor bestaande reservisten. ik ben ingeschaald op SLD3 salarisnummer 9.
Even rekening mee houden dat je na het succesvol doorlopen van de ARB SLD2 bent, en zoals ik het begrepen heb na een jaar in principe SLD1.
Maar het blijft geen vetpot natuurlijk, maar daar gaat het ook niet om.

uurloon = 1/165 van wat je in de tabel vind.
https://www2.werkenbijdef(...)l-landmacht-2018.pdf

[ Bericht 2% gewijzigd door Galepinjo op 06-06-2020 15:39:29 ]
pi_193517708
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 12:01 schreef Martijnh89 het volgende:

[..]

Bedankt! Leuk iemand te ontmoeten die bij de A-cie zit. Hopelijk snel richting de ARB en dan aansluiten. Ik lees dat er een goede sfeer heerst, dus dat klinkt al veelbelovend.

Ik woon in omgeving Hulst, jij ook ZVL?
Beter laat dan nooit... Ja. Ook in ZVL.Als je vragen hebt kom je maar op het net.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 22:47:34 #271
491246 Supertex
Natres 20
pi_193560144
Hey Cristvan
heb je al een ARB trainingsdatum gekregen?
pi_193563767
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 22:47 schreef Supertex het volgende:
Hey Cristvan
heb je al een ARB trainingsdatum gekregen?
Nee nog niet, ik heb gisteren na een aantal reminder mails gebeld met iemand van algemene zaken van de 20 NATRES en ze zeiden dat ik niet in hun systeem stond en daarom nog niks terug had gekregen, dus ik moet weer wachten helaas. Ik hoorde van een andere persoon die bij mij in de GO was en ook voor de 20 NATRES DenHaag gaat dat ie vorige week zijn aanstelling brief heeft gekregen en meteen een email kreeg met met de planning. De ARB van 17 augustus zou heel goed uitkomen voor mij, maar ik denk dat dat niet meer gaat lukken als ik langer moet wachten, dus ik reken op zijn vroegst oktober als die al niet vol is. Een beetje jammer, een email terug met de reden waarom ik niks hoort was ook wel fijn geweest.
pi_193564592
Hoi Cristvan
schrijf me je telefoonnummer in een privébericht
pi_193574074
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 07:37 schreef nkerkhof het volgende:

[..]

Beter laat dan nooit... Ja. Ook in ZVL.Als je vragen hebt kom je maar op het net.
Geen probleem, leuk te horen! Begin september de ARB, dus hopelijk zien we elkaar snel. ^O^

@Galepinjo, de uitnodiging voor het kleden, kreeg je die pas na je aanmelding voor de ARB? Ik heb daar nu nog niets van vernomen, maar neem aan dat dat bij mij dan in augustus zal zijn.
pi_193574555
Hoi Martijnh89
Ik sta ook ingeschreven voor 7 september.!
Kleding datum 19.08
pi_193576279
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:39 schreef Supertex het volgende:
Hoi Martijnh89
Ik sta ook ingeschreven voor 7 september.!
Kleding datum 19.08
Ha leuk! Volgens mij zijn het maar kleine “klasjes” vanwege Corona, dus leuk en toevallig dat je ook de 7e gaat. Kreeg jij de kleeddatum gelijk mee? Dan ga ik toch nog even contact opnemen.
pi_193578976
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:11 schreef Martijnh89 het volgende:

[..]

Geen probleem, leuk te horen! Begin september de ARB, dus hopelijk zien we elkaar snel. ^O^

@:galepinjo, de uitnodiging voor het kleden, kreeg je die pas na je aanmelding voor de ARB? Ik heb daar nu nog niets van vernomen, maar neem aan dat dat bij mij dan in augustus zal zijn.
Ja eerst aanmelding ARB, dan uitnodiging kleden. (kleeddatum+- twee weken voor opkomst ARB)
Aankomende dinsdag naar Soesterberg :)

[ Bericht 15% gewijzigd door Galepinjo op 11-06-2020 09:16:31 ]
pi_193579323
Volgens 20 Natres Facebook pagina, 32 aspirant ipv 48
pi_193580048
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 09:24 schreef Supertex het volgende:
Volgens 20 Natres Facebook pagina, 32 aspirant ipv 48
Facebook pagina Reservistenschool is ook interessant om te volgen.
pi_193583077
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 10:24 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Facebook pagina Reservistenschool is ook interessant om te volgen.
Top. Bedankt
pi_193587035
Bedankt voor de reacties allen! Gelijk even contact opgenomen, en kleeddag is ook ingepland. 19 august ook @supertex. Wellicht tot dan, en anders zeker 7 september. ;-)
  vrijdag 12 juni 2020 @ 22:15:35 #282
491246 Supertex
Natres 20
pi_193607600
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:36 schreef Martijnh89 het volgende:
Bedankt voor de reacties allen! Gelijk even contact opgenomen, en kleeddag is ook ingepland. 19 august ook @:supertex. Wellicht tot dan, en anders zeker 7 september. ;-)
Gezellig 👍
  maandag 15 juni 2020 @ 22:31:59 #283
473595 Steph2017
Here we go!
pi_193647795
Hi iedereen, ik ben nog niet echt bekend met het jargon, zou iemand mij kunnen vertellen wat een WID is? Iemand vroeg mij namelijk wat mijn WID is, inzake de AMO. Ik hoor graag van jullie.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 22:40:23 #284
257132 crew  Awsom
pi_193647950
Werknemers ID
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:29:35 #285
491246 Supertex
Natres 20
pi_193657507
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 22:31 schreef Steph2017 het volgende:
Hi iedereen, ik ben nog niet echt bekend met het jargon, zou iemand mij kunnen vertellen wat een WID is? Iemand vroeg mij namelijk wat mijn WID is, inzake de AMO. Ik hoor graag van jullie.
Militair nummer.
pi_193660831
Zo, vandaag de naam van dit topic eer aan gedaan en de kleed dag gehad.
Wat een berg spul! Had niet veel ruimte meer over in m’n fiesta’tje.
Eea was een beetje arbitrair, een deel had wel DT fitting een ander deel niet. Ook nog wat dingetjes op nalevering, hopen dat het vlot binnenkomt.

Thuis de kleding ontdaan van verpakkingsmateriaal, initialen op de labels gezet en bezig een deel alvast te wassen.

Zin in!
pi_193667579
Heb je de nieuwe camouflage gekregen of de huidige?

[ Bericht 88% gewijzigd door Supertex op 17-06-2020 10:20:27 (Lang) ]
pi_193667684
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:19 schreef Supertex het volgende:
Heb je de nieuwe camouflage gekregen of de huidige?
Bijna alles in woodland, alleen de rugzak in NFP.
pi_193668736
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:30 schreef Galepinjo het volgende:

[..]

Bijna alles in woodland, alleen de rugzak in NFP.
Ik ben blij voor jou !
  Moderator woensdag 17 juni 2020 @ 13:02:43 #290
257132 crew  Awsom
pi_193669565
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 11:53 schreef Supertex het volgende:

[..]

Ik ben blij voor jou !
Oké
pi_193749290
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 20:09 schreef Galepinjo het volgende:
Zo, vandaag de naam van dit topic eer aan gedaan en de kleed dag gehad.
Wat een berg spul! Had niet veel ruimte meer over in m’n fiesta’tje.
Eea was een beetje arbitrair, een deel had wel DT fitting een ander deel niet. Ook nog wat dingetjes op nalevering, hopen dat het vlot binnenkomt.

Thuis de kleding ontdaan van verpakkingsmateriaal, initialen op de labels gezet en bezig een deel alvast te wassen.

Zin in!
Leuk om te horen! Ik begreep al dat het aardig wat spullen zijn die je meekrijgt inderdaad. Vreemd van dat passen, was daar een reden voor? Bij de rest was het dus een klein gokje dat de juiste maar werd meegenomen?

Ondertussen alles al binnen trouwens? Bijna zover! ;-)
pi_193857614
Weet iemand misschien wanneer de nieuwe camotoegepast en gelevers gaat worden? dus ook de kleding.
pi_193857697
Nog niet bekend. De ruza en de tarp worden al een tijd uitgeleverd in NFP en ik zag pas dat er een camelback in NFP af te roepen stond bij KPU.
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 21:44:56 #294
257132 crew  Awsom
pi_193865023
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:30 schreef Cristvan het volgende:
Weet iemand misschien wanneer de nieuwe camotoegepast en gelevers gaat worden? dus ook de kleding.
2021 op z'n vroegst
  woensdag 1 juli 2020 @ 10:20:25 #295
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_193869957
Wanneer zou de functie van ufo-piloot... uhh drone-piloot in de IVP verschijnen? :+

'COMMUNICEREN'
'Vandaag staat in het teken van veel communiceren: 'takeoff, landing, local SA en during mission' . Zonder communicatie kan er niet gevlogen worden, zo trapte adjudant Ed van de DESK UAV 11 Luchtmobiele Brigade de praktijkdag af op baan Hotel op het ISK (Infanterie Schietkamp).
Binnen defensie is het gebruik en ontwikkeling van 'sensoren' enorm toegenomen en wordt er veel getest. Sensoren zoals de 'drone' ofwel LRPAS (Light Remotely Piloted Aircraft System) lenen zich uitstekend voor onze taakstelling 'Bewaken & Beveiligen' en verruimen de inzetbaarheid.
De ontwikkelingen gaan snel en om deze voor te blijven heeft elke compagnie binnen 20 Natresbataljon 3 militairen in opleiding als 'operator' voor de bediening van deze LRPAS.
Vandaag stond dan ook een volle praktijkdag op het programma, waarbij de 18 militairen in opleiding vooral op het praktische gedeelte uitgedaagd werden. Van de opdracht checken op uitvoerbaarheid tot het doorlopend aanpassen van de settings. Er werd dan ook volop gevlogen.
De LRPAS zal in het kader van de doorontwikkeling van het Korps Nationale Reserve zijn intrede gaan doen binnen onze eenheden en door nu op te leiden staan er voldoende opgeleide operators klaar om ze direct te kunnen bedienen.
Foto's met dank aan sectie communicatie 11 Luchtmobiele Brigade.


  maandag 6 juli 2020 @ 17:05:12 #296
491246 Supertex
Natres 20
pi_193960590
Hallo allemaal,
Krijgen de reservisten een ballistische bril of moet je die zelf kopen.?
pi_193963514
Die wordt verstrekt door de baas.
  maandag 6 juli 2020 @ 22:23:08 #298
491246 Supertex
Natres 20
pi_193965881
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:20 schreef nkerkhof het volgende:
Die wordt verstrekt door de baas.
Ahhhh mooi. 90 euro bespaard
Bedankt
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 22:29:29 #299
257132 crew  Awsom
pi_193965979
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:23 schreef Supertex het volgende:

[..]

Ahhhh mooi. 90 euro bespaard
Bedankt
Je was van plan hem zelf te kopen?
Echte reservist :P :')
  dinsdag 7 juli 2020 @ 07:50:56 #300
491246 Supertex
Natres 20
pi_193969158
quote:
99s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:29 schreef Awsom het volgende:

[..]

Je was van plan hem zelf te kopen?
Echte reservist :P :')
Anticiperen en planning....ik ben een oud militair 😉
pi_194042232
Knee bescherming worden ook geleverd door de baas ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')