abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183515263
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 15:29 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

In 2016 gaven de zorgverzekeraars 250 miljoen euro uit aan reclame en acquisitie.
Daarin zitten óók voorlichtingskosten.

Maar goed, laat het de volle ¤250mlj zijn.
Bij een totaal kostenplaatje van ¤97.5mrd is dat dus 0.25% van de totale zorguitgavensom.

Door dat aan te passen ga niet eens de volle ¤250mlj winnen (er zullen altijd overheadkosten overblijven immers). Maar zelfs áls dat het geval zou zijn, heb je daarmee dus een schamele 0.25% gewonnen.

Nou, wow.
250 mijloen euro. Jaar in jaar uit. En nu berekenen wat dat kost per overstapper :(
Dat nieuwe klantje binnenhalen kost dan opeens 250 euro ofzo..

Nee, dan zie ik liever dat ie 250 miljoen euro jaarlijks besteed wordt aan de zorg. Of aan premiebesparingen.
  maandag 3 december 2018 @ 15:34:43 #52
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183515281
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 15:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het klopt ook niet want bij gelijkblijvende zorgkosten en een stijgend BBP zou volgens deze logica de zorgkosten zijn gedaald.
Dat gebeurt dus ook.
Als een brood van ¤2 naar ¤2.25 gaat maar je loon gaat van ¤2000 naar ¤2500 netto/maand, is het brood koopkrachtswijs goedkoper geworden.

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 15:33 schreef Inbox het volgende:
250 mijloen euro. Jaar in jaar uit. En nu berekenen wat dat kost per overstapper :(
Dat nieuwe klantje binnenhalen kost dan opeens 250 euro ofzo..
Ja, en dat dus t.o.v. (bijna) ¤100mrd per jaar, ook jaar in jaar uit.
Snap je dat het niet om de ABSOLUTE bedragen gaat maar om de RELATIEVE als je het hebt over nuttige besparingen?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183515339
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 15:34 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dat gebeurt dus ook.
Als een brood van ¤2 naar ¤2.25 gaat maar je loon gaat van ¤2000 naar ¤2500 netto/maand, is het brood koopkrachtswijs goedkoper geworden.

Dat is toch echt iets anders dan dalende kosten.

Als ik 5% meer moet betalen voor een brood maar mijn salaris stijgt met 10% is dat erg prettig voor mij maar het brood is wel degelijk duurder geworden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 3 december 2018 @ 15:42:48 #54
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_183515399
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 15:29 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

In 2016 gaven de zorgverzekeraars 250 miljoen euro uit aan reclame en acquisitie.
Daarin zitten óók voorlichtingskosten.

Maar goed, laat het de volle ¤250mlj zijn.
Bij een totaal kostenplaatje van ¤97.5mrd is dat dus 0.25% van de totale zorguitgavensom.

Door dat aan te passen ga niet eens de volle ¤250mlj winnen (er zullen altijd overheadkosten overblijven immers). Maar zelfs áls dat het geval zou zijn, heb je daarmee dus een schamele 0.25% gewonnen.

Nou, wow.
Totale reclamekosten in 2018 zijn 34 miljoen.

https://www.zorgwijzer.nl(...)-miljoen-aan-reclame

De rest van de acquisitiekosten is nogal divers. Een grote post is de klantenservice, die gedeeltelijk onder acquisitie valt. Provisie voor tussenpersonen en vergelijkingssites hoort er ook bij, maar ook het aanmaken van de nieuwe polissen voor bestaande en voor nieuwe klanten.
  maandag 3 december 2018 @ 15:45:13 #55
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183515440
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 15:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ik 5% meer moet betalen voor een brood maar mijn salaris stijgt met 10% is dat erg prettig voor mij maar het brood is wel degelijk duurder geworden.
Wat zul jij het heerlijk gevonden hebben toen de euro werd ingevoerd.
Opeens daalden alle prijzen met 55%!

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 15:42 schreef freako het volgende:
Totale reclamekosten in 2018 zijn 34 miljoen.
Kun je nagaan... door daar op in te grijpen kun je dus niet eens 0.25% besparen, maar een whopping 0.035% !!
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183515604
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 15:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik wil er best voor betalen, dat doe ik ook braaf. Maar als jij het graag betaalt maak ik jou toch blij als je nog meer kunt betalen?
Ik betaal graag voor een dienst.
Dat betekent niet dat ik graag voor jouw dienst betaal.

Logisch nadenken, herr kapitein!
pi_183516459
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 15:45 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat zul jij het heerlijk gevonden hebben toen de euro werd ingevoerd.
Opeens daalden alle prijzen met 55%!
Zo werkt dat natuurlijk niet. Snap je zelf ook wel.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_183518125
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 13:51 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

PVV & SP verkiezingsretoriek. Volgend argument is zeker dat de top zoveel bonussen verdienen :')
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 13:51 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Nee, maar dat populistisch geleuter slaat wel aan bij het plebs.
Alleen al het vals beschuldigen van jou en vele anderen richting PVV en SP en het taalgebruik plebs maakt dat ik de volgende keer tussen één van beide partijen zal kiezen :Y

Lees de volgende bronen over de krankzinnig hoge administratiedruk:

"DE ADMINISTRATIEVE TAKEN WORDEN ALS PROBLEMATISCH ERVAREN" Bron

https://www.medischcontac(...)-en-bureaucratie.htm

"Bureaucratie in zorg slecht voor relatie met patiënten":
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-12642793-a1571193

Bron:

https://www.volkskrant.nl(...)-echt-mee-~bd97b18f/

Bron:

https://www.volkskrant.nl(...)dheidszorg~b2f7216a/
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  maandag 3 december 2018 @ 18:25:14 #59
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183518298
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 16:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Zo werkt dat natuurlijk niet. Snap je zelf ook wel.
In jouw wereld blijkbaar wel.
Jij kijkt alleen naar het absolute getalletje, niet naar de relatieve cijfers.

Het is een feit dat onder de streep de zorgkosten als fractie van het BBP vrijwel niet stijgen of zelfs dalen. Dat is een veel eerlijker vergelijking dan naar niet-conjunctuurgecorrigeerde cijfers kijken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183519386
quote:
8s.gif Op maandag 3 december 2018 11:02 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we het ziekenfonds weer terug invoeren, dan is iedereen weer gewoon verzekerd voor twee tientjes per maand.
en de rest betaal je via de belasting.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183519682
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 19:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en de rest betaal je via de belasting.
Nee, daar hadden we een particuliere verzekering voor. Verdiende je net een cent teveel mocht het niet meer via het ziekenfonds maar kon je het veel duurder particuliere systeem in.

In principe is er niet zoveel veranderd. Het is wel duurder geworden in verhouding gezien. Maar nu krijgen mensen die vroeger in het ziekenfonds zaten zorgtoeslag.

Het is duurder geworden omdat ze zorg behandelingen behoorlijk zijn uitgebreid. In de periode van het ziekenfonds had ik nog nooit van een snurkpoli gehoord. En omdat iedere oudere nu bijna tot zijn dood zelfstandig moet kunnen blijven wonen zijn die kosten behoorlijk toegenomen. En natuurlijk al die lagen zoals een verzekeraar, die doen de kosten ook stijgen.
pi_183520273
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 13:51 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

PVV & SP verkiezingsretoriek. Volgend argument is zeker dat de top zoveel bonussen verdienen :')
Bureaucratie kost een bedrijf geld en dat wil geen enkele partij.

Een werknemer in bv. de zorg of het onderwijs is al snel 10 tot 15% van het aantal werkbare uren per maand kwijt aan enkel bureaucratie. Ik heb het dan niet over registraties die ook nuttig zijn voor de kwartaalrapportages.

10 tot 15% lijkt misschien weinig.
Dit komt echter bovenop het percentage dat een werknemer al niet inzetbaar is. Zo bouwt een werknemer verlof op, is een werknemer soms ziek, moet hij/zij naar de tandarts, krijgt hij/scholing etc.
Dit zijn allemaal uren die verloren gaan, die niet ingezet kunnen worden voor het daadwerkelijke werk. Zo'n 20 tot 25% gaat al minimaal op aan het bovenstaande.

Om personeel efficiënter in te zetten en de productiviteit te verhogen is het dan ook een must dat de bureacratie gering is en dat er geen werkbare uren verloren gaan aan formuliertjes invullen, lijstjes bijhouden, aanvragen versturen, nabellen etc.
  maandag 3 december 2018 @ 20:07:15 #63
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183520457
Dat er veel bureaucratie is, is wel duidelijk.

Maar je kunt bureaucratie niet uitbannen. Als je alles zonder regels en verslaglegging wilt doen, gaat onherroepelijk de kwaliteit achteruit, en is het maar de vraag of de euro's efficiënter ingezet worden.

Zet dus in op verbetering waar het kan en het voor de kwaliteit de meeste winst oplevert (bij de thuiszorg bijvoorbeeld), maar hak niet in op het pure concept van papierwerk alsof dat nutteloos is.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183520528
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:07 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat er veel bureaucratie is, is wel duidelijk.

Maar je kunt bureaucratie niet uitbannen. Als je alles zonder regels en verslaglegging wilt doen, gaat onherroepelijk de kwaliteit achteruit, en is het maar de vraag of de euro's efficiënter ingezet worden.

Zet dus in op verbetering waar het kan en het voor de kwaliteit de meeste winst oplevert (bij de thuiszorg bijvoorbeeld), maar hak niet in op het pure concept van papierwerk alsof dat nutteloos is.
De dure thuiszorg is een gevolg van het langer zelfstandig thuis wonen of snel ontslagen worden vanuit een hospitaal.
  maandag 3 december 2018 @ 20:11:32 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183520578
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:07 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat er veel bureaucratie is, is wel duidelijk.

Maar je kunt bureaucratie niet uitbannen. Als je alles zonder regels en verslaglegging wilt doen, gaat onherroepelijk de kwaliteit achteruit, en is het maar de vraag of de euro's efficiënter ingezet worden.

Zet dus in op verbetering waar het kan en het voor de kwaliteit de meeste winst oplevert (bij de thuiszorg bijvoorbeeld), maar hak niet in op het pure concept van papierwerk alsof dat nutteloos is.
Administratie om mijn collega's te informeren is prima.
Administratie om aan mij volstrekt onbekende mensen aan te tonen dat ik mij aan door hun bedachte protocollen houd die niets met de directe kwaliteit van doen hebben maar slechts dienen om mensen die geilen op checklisten en excelsheets gelukkig te maken, kan ik missen als kiespijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183520632
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 20:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Administratie om mijn collega's te informeren is prima.
Administratie om aan mij volstrekt onbekende mensen aan te tonen dat ik mij aan door hun bedachte protocollen houd die niets met de directe kwaliteit van doen hebben maar slechts dienen om mensen die geilen op checklisten en excelsheets gelukkig te maken, kan ik missen als kiespijn.
Dit. Helaas worden we steeds meer bestookt door mensen die protocollen verzinnen die het vak niet beoefenen. Dat is voor mij ook de grootste ergenis als het om arbeid gaat.

Iedere sector heeft daar wel last van.
  maandag 3 december 2018 @ 20:16:23 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183520671
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:14 schreef Cherni het volgende:
Iedere sector heeft daar wel last van.
De publieke wel wat meer dan de private, want daar zit niemand (direct) met zijn eigen geld in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183520681
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 18:25 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

In jouw wereld blijkbaar wel.
Jij kijkt alleen naar het absolute getalletje, niet naar de relatieve cijfers.

Het is een feit dat onder de streep de zorgkosten als fractie van het BBP vrijwel niet stijgen of zelfs dalen. Dat is een veel eerlijker vergelijking dan naar niet-conjunctuurgecorrigeerde cijfers kijken.
Is het dan ook een feit dat stijgende BBP direct terug te zien is in stijgende koopkracht voor de gehele samenleving?
"Pools are perfect for holding water"
pi_183520689
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 20:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Administratie om mijn collega's te informeren is prima.
Administratie om aan mij volstrekt onbekende mensen aan te tonen dat ik mij aan door hun bedachte protocollen houd die niets met de directe kwaliteit van doen hebben maar slechts dienen om mensen die geilen op checklisten en excelsheets gelukkig te maken, kan ik missen als kiespijn.
Volgens mij zit jij in het onderwijs :D ;)
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 3 december 2018 @ 20:30:47 #70
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183520981
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 20:11 schreef Janneke141 het volgende:
Administratie om mijn collega's te informeren is prima.
Administratie om aan mij volstrekt onbekende mensen aan te tonen dat ik mij aan door hun bedachte protocollen houd die niets met de directe kwaliteit van doen hebben maar slechts dienen om mensen die geilen op checklisten en excelsheets gelukkig te maken, kan ik missen als kiespijn.
Ik ben het helemaal met je eens hoor :)

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 20:16 schreef probeer het volgende:
Is het dan ook een feit dat stijgende BBP direct terug te zien is in stijgende koopkracht voor de gehele samenleving?
Volgens het CBS is de koopkracht per hoofd van de bevolking uitgedrukt in BNP tussen 2008 en 2017 gestegen van 40400 naar 53600. Ik kan geen tabel vinden met historische koopkrachtpariteitscijfers.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183523679
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:00 schreef FYazz het volgende:

[..]

Bureaucratie kost een bedrijf geld en dat wil geen enkele partij.

Een werknemer in bv. de zorg of het onderwijs is al snel 10 tot 15% van het aantal werkbare uren per maand kwijt aan enkel bureaucratie. Ik heb het dan niet over registraties die ook nuttig zijn voor de kwartaalrapportages.

10 tot 15% lijkt misschien weinig.
[quote]0s.gif Op maandag 3 december 2018 20:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Administratie om mijn collega's te informeren is prima.
Administratie om aan mij volstrekt onbekende mensen aan te tonen dat ik mij aan door hun bedachte protocollen houd die niets met de directe kwaliteit van doen hebben maar slechts dienen om mensen die geilen op checklisten en excelsheets gelukkig te maken, kan ik missen als kiespijn.
[/quote]

Mee eens maar de bureaucratie is nog veel erger. Voorbeeld zijn verpleeghuizen, maar ook
in een sector als de GGZ zijn psychiatrisch verpleegkundigen, volgens de branche organisatie GGZNederland, ruim 33% van hun behandeltijd kwijt aan administratie. Dus dubbel zoveel als hier boven genoemde 15%.

Bron:

https://www.ggznederland.nl/themas/hrmo

In de NRC wordt zelfs een nog hoger cijfer genoemd:
40% van de behandeltijd verkwist met administratieve handelingen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-de-patient-a2624931

Maar dat is nog niet alles.

Door de schrijnende personeelstekorten op de werkvloer en de steeds zwaardere patientencategorie zijn er vaak ernstige incidenten met psychiatrische patienten( vechtpartijen separaties en dwangmiddelen, politiecontacten enz. enz.) en daardoor moeten de verpleegkundigen heel veel tijd steken in allemaal registraties en stapels formulieren invullen. Ook zijn er een veelvoud aan kwaliteitsonderzoeken. Elke instelling moet dat zelf regelen( de slager keurt zijn eigen vlees). Dat kost het personeel nog weer extra tijd. Waar vroeger een patient met één team te maken had hebben psychiatrische patienten nu met soms wel vier verschillende teams. Het gevolg is dat de er zeker 50 % van de resterende tijd moet worden besteed aan vergaderen en nog eens vergaderen.
Een arts of verpleegkundige kan in veel gevallen maar een schamele 10 % van zijn tijd besteden aan directe patienten-contact.

Is dit nog zorg te noemen?? De maatschappij is hiervan de dupe van deze krankzinnige toestanden. Ernstige geweldsincidenten met ex-psychiatrische patienten nemen hand over hand toe, zoals met de messentrekker bij station Hollands Spoor in Den Haag 5 mei vorig jaar.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_183526992
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 18:13 schreef paulgo het volgende:
Alleen al het vals beschuldigen van jou en vele anderen richting PVV en SP en het taalgebruik plebs maakt dat ik de volgende keer tussen één van beide partijen zal kiezen
Alsof jouw stem wat uit zal maken :')
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 18:13 schreef paulgo het volgende:
Lees de volgende bronen over de krankzinnig hoge administratiedruk:

"DE ADMINISTRATIEVE TAKEN WORDEN ALS PROBLEMATISCH ERVAREN" Bron

https://www.medischcontac(...)-en-bureaucratie.htm

"Bureaucratie in zorg slecht voor relatie met patiënten":
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-12642793-a1571193

Bron:

https://www.volkskrant.nl(...)-echt-mee-~bd97b18f/

Bron:

https://www.volkskrant.nl(...)dheidszorg~b2f7216a/
Leuk al die bronnen, maar alsnog populistisch geleuter.
  dinsdag 4 december 2018 @ 07:13:34 #73
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183527019
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 20:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Administratie om mijn collega's te informeren is prima.
Administratie om aan mij volstrekt onbekende mensen aan te tonen dat ik mij aan door hun bedachte protocollen houd die niets met de directe kwaliteit van doen hebben maar slechts dienen om mensen die geilen op checklisten en excelsheets gelukkig te maken, kan ik missen als kiespijn.
Gelukkig gaat dat steeds meer geautomatiseerd worden, dus dat scheelt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183527201
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:14 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dit. Helaas worden we steeds meer bestookt door mensen die protocollen verzinnen die het vak niet beoefenen. Dat is voor mij ook de grootste ergenis als het om arbeid gaat.

Iedere sector heeft daar wel last van.
Een voorbeeld is dat de zorgverzekering andere/extra administratie eisen stelt. Bijvoorbeeld ‘een zorgproduct’ voor 90% van het NZA tarief. Als je dan aan allerlei extra eisen voldoet/gegevens aanlevert, mag je 95% van het NZA tarief ontvangen.

Een verzekering als OHRA stelt ook dat hun onderhandelingen heel reeel zijn, want ze vergoeden geen ‘buitensporige kosten’ terwijl die wel NZA conform zijn.
pi_183527248
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 18:25 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

In jouw wereld blijkbaar wel.
Jij kijkt alleen naar het absolute getalletje, niet naar de relatieve cijfers.

Het is een feit dat onder de streep de zorgkosten als fractie van het BBP vrijwel niet stijgen of zelfs dalen. Dat is een veel eerlijker vergelijking dan naar niet-conjunctuurgecorrigeerde cijfers kijken.
Als je naar relatieve getallen wil kijken doe dat dan wel goed. Zorgverzekering wordt betaald door de gebruikers. Die betalen dat van hun loon, de loonontwikkeling blijft al decennia achter bij het het BBP. Dus fijn dat het tov het BBP daalt, de lonen dalen ook tov het BBP, zelfs nog iets harder. Zorgverzekering wordt dus duurder.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 4 december 2018 @ 07:58:20 #76
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183527365
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 07:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als je naar relatieve getallen wil kijken doe dat dan wel goed. Zorgverzekering wordt betaald door de gebruikers. Die betalen dat van hun loon, de loonontwikkeling blijft al decennia achter bij het het BBP. Dus fijn dat het tov het BBP daalt, de lonen dalen ook tov het BBP, zelfs nog iets harder. Zorgverzekering wordt dus duurder.
Het modale inkomen is tussen 2008 en 2017 gestegen van ¤31500 naar ¤36500 (+16%).
In die tijd is het BBP gestegen van 612 naar 725 miljard (+18%)
Dat valt dus nog wel mee.

[edit]
Laat even duidelijk zijn dat ik niet in de zorg werk en (mede bij mijn chronisch zieke moeder) zie wat de regeldruk is, en dat niet wil bagatelliseren.
Maar ik vind wel dat de discussie op feiten gevoerd moet worden.
Is er in de thuiszorg inderdaad een regeldruk van 30% van de tijd, en kan dat beter? Doe dat dan alsjeblieft!
Maar doe nou niet alsof (1) we hier zulke slechte zorg hebben, (2) het ziekenfonds beter was en (3) alsof de zorgkosten zo extreem stijgen als de Telegraaf ons hier wil laten doen geloven. En (4) alsof papieren regels en administratie per definitie onnodig en geldverslindend zijn.

[ Bericht 13% gewijzigd door Worteltjestaart op 04-12-2018 08:04:35 ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183529172
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 07:58 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Het modale inkomen is tussen 2008 en 2017 gestegen van ¤31500 naar ¤36500 (+16%).
In die tijd is het BBP gestegen van 612 naar 725 miljard (+18%)
Dat valt dus nog wel mee.

[edit]
Laat even duidelijk zijn dat ik niet in de zorg werk en (mede bij mijn chronisch zieke moeder) zie wat de regeldruk is, en dat niet wil bagatelliseren.
Maar ik vind wel dat de discussie op feiten gevoerd moet worden.
Is er in de thuiszorg inderdaad een regeldruk van 30% van de tijd, en kan dat beter? Doe dat dan alsjeblieft!
Maar doe nou niet alsof (1) we hier zulke slechte zorg hebben, (2) het ziekenfonds beter was en (3) alsof de zorgkosten zo extreem stijgen als de Telegraaf ons hier wil laten doen geloven. En (4) alsof papieren regels en administratie per definitie onnodig en geldverslindend zijn.
vreemd. Je trekt 4 conclusies over zaken die ik helemaal niet stel.

Jij beweert dat de kosten voor zorgverzekering zijn gedaald en ik weerleg dat. Die 4 zaken die jij eruit haalt stel ik helemaal niet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 4 december 2018 @ 11:12:46 #78
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183529291
Die 4 zaken die ik noem zijn niet per se een respons op jou, maar meer een set opmerkingen die in het algemeen op dit topic van toepassing zijn.

quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 11:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Jij beweert dat de kosten voor zorgverzekering zijn gedaald en ik weerleg dat.
Jij weerlegt niks, je roept alleen wat zonder onderbouwing.
Ik sta open voor andere cijfers, maar geef die dan ook.
De cijfers die ik noem zijn o.a. van het CBS. Leg maar uit, zijn ze onjuist en waarom? Wat zijn de juiste cijfers?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183529318
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:15 schreef paulgo het volgende:

[..]

Mee eens maar de bureaucratie is nog veel erger. Voorbeeld zijn verpleeghuizen, maar ook
in een sector als de GGZ zijn psychiatrisch verpleegkundigen, volgens de branche organisatie GGZNederland, ruim 33% van hun behandeltijd kwijt aan administratie. Dus dubbel zoveel als hier boven genoemde 15%.

Bron:

https://www.ggznederland.nl/themas/hrmo

In de NRC wordt zelfs een nog hoger cijfer genoemd:
40% van de behandeltijd verkwist met administratieve handelingen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-de-patient-a2624931

Maar dat is nog niet alles.

Door de schrijnende personeelstekorten op de werkvloer en de steeds zwaardere patientencategorie zijn er vaak ernstige incidenten met psychiatrische patienten( vechtpartijen separaties en dwangmiddelen, politiecontacten enz. enz.) en daardoor moeten de verpleegkundigen heel veel tijd steken in allemaal registraties en stapels formulieren invullen. Ook zijn er een veelvoud aan kwaliteitsonderzoeken. Elke instelling moet dat zelf regelen( de slager keurt zijn eigen vlees). Dat kost het personeel nog weer extra tijd. Waar vroeger een patient met één team te maken had hebben psychiatrische patienten nu met soms wel vier verschillende teams. Het gevolg is dat de er zeker 50 % van de resterende tijd moet worden besteed aan vergaderen en nog eens vergaderen.
Een arts of verpleegkundige kan in veel gevallen maar een schamele 10 % van zijn tijd besteden aan directe patienten-contact.

Is dit nog zorg te noemen?? De maatschappij is hiervan de dupe van deze krankzinnige toestanden. Ernstige geweldsincidenten met ex-psychiatrische patienten nemen hand over hand toe, zoals met de messentrekker bij station Hollands Spoor in Den Haag 5 mei vorig jaar.
[/quote]
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 07:05 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Leuk al die bronnen, maar alsnog populistisch geleuter.
Ja je bent in ons land al een populist als je al die klootzakken , die zorgverleners, leraren enz dwarszitten met allemaal administratieve verplichtingen, bekritiseert.

Dat zegt al genoeg over de achterlijke politiek hypercorrecte midden partijen.

Mijn stelling: Er moet een schizofreen SP+PVV kabinet :Y komen. In deze beide partijen zitten kamerleden, die dit waterhoofd in de zorg wel willen aanpakken en al jaren meer personeel op de werkvloer eisen: Renske Leijten(SP) en Fleur Agema (PVV)
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  dinsdag 4 december 2018 @ 11:23:31 #80
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183529382
Je bedoelt het waterhoofd van 0.035% reclamekosten waarvoor je zo uit je plaat ging?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183529457
Tja je zou dingen als het maken van behandelplannen ‘onnodige administratie’ kunnen noemen, maar zonder plan doen we maar een dotje das ook niet handig.

Ik hoor ook weleens verzorgende en verpleegkundigen ageren tegen observatie-registratie, maar dan heb je gewoon de verkeerde tak gekozen want dat hoort erbij in de chronische zorg.
pi_183529957
Met dank aan de VVD, D66, CDA en andere partijen die het marktdenken mogelijk maakten. Gelukkig heeft de kiezer hard afgerekend met deze drie partijen en zitten ze niet meer in de regering. Oh, wacht....
pi_183530094
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 11:12 schreef Worteltjestaart het volgende:
Die 4 zaken die ik noem zijn niet per se een respons op jou, maar meer een set opmerkingen die in het algemeen op dit topic van toepassing zijn.

[..]

Jij weerlegt niks, je roept alleen wat zonder onderbouwing.
Ik sta open voor andere cijfers, maar geef die dan ook.
De cijfers die ik noem zijn o.a. van het CBS. Leg maar uit, zijn ze onjuist en waarom? Wat zijn de juiste cijfers?
Je cijfers zijn niet onjuist maar incompleet.

Dat heb je zelf inmiddels ook begrepen:

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 07:58 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Het modale inkomen is tussen 2008 en 2017 gestegen van ¤31500 naar ¤36500 (+16%).
In die tijd is het BBP gestegen van 612 naar 725 miljard (+18%)
Dat valt dus nog wel mee.


Waar je dus concludeert dat het bbp inderdaad harder gestegen is dan de lonen. Wat ik al zei.

Dus ik begrijp niet zo goed wat je nu probeert te bestrijden en waar je het mee oneens bent.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_183530185
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 11:31 schreef MevrouwPuff het volgende:
Tja je zou dingen als het maken van behandelplannen ‘onnodige administratie’ kunnen noemen, maar zonder plan doen we maar een dotje das ook niet handig.

Ik hoor ook weleens verzorgende en verpleegkundigen ageren tegen observatie-registratie, maar dan heb je gewoon de verkeerde tak gekozen want dat hoort erbij in de chronische zorg.
Nu noem je een punt op dat wel noodzakelijk is namelijk behandelplannen die ook nog worden gemaakt door mensen vanuit het vak. Een verpleegkundige n5 dus. En het bijwerken door verzorgende is in de thuiszorg noodzakelijk. Maar intern waar je steeds met lijstjes geconfronteerd word wat je doet en hoeveel tijd je erin steekt die ook nog eens steeds aangepast worden is iets heel anders. Ordners vol dat zover gaat dat zelfs beschreven staat hoe je een vuilniszak moet dichtknopen. En dan worden dit soort protocollen dagelijks door een hele afdeling bijgewerkt etc. En het personeel moet dan een kruisje zetten bij iedere handeling.
pi_183530278
Maar als het personeel vraagt om de vloerbedekking te vervangen door linoleum omdat een tillift die je volgens de protocollen moet gebruiken niet werkt moet eerst een onderzoek plaats vinden of het personeel het wel snapt. Over schoonmaak nog maar te zwijgen. Mensen die nog nooit in de zorg gewerkt hebben gaan dan een oordeel vellen. Of het protocol word weer aangepast hoe je een tillift op vloerbedekking moet gaan gebruiken. En dat gaat zo maar door. En dit is een voorbeeld waar mijn partner mee te maken had. Ontslag genomen en werkt nu in de thuiszorg als verpleegkundige waar het door een zelfsturend team prima werkt. Althans zij is erg tevreden.
pi_183530533
Waarom is zorg eigenlijk zo duur? Gelukkig heb ik er nooit gebruik van hoeven maken en neem daarom het allerhoogste eigen risico. Na een val van mijn paard met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd moeten worden. En dan vraag ik me echt af waarom een ritje van nog geen tien minuten ¤ 900 moet kosten. Als ik een limousine had laten komen was het nog goedkoper. Ik kon gewoon lopen en zo, het was "voor de zekerheid".
pi_183530543
En in mijn eigen werk is dat ook van toepassing. Ik mag nog geen gloeilampje meer vervangen. Daar moet een monteur met een laptop aan te pas komen en die kijkt dan eerst in zijn laptop of hij de opdracht al heeft gekregen. Is dat niet het geval dan keert hij weer terug naar de werkplaats en daar sta je dan vol met frustraties. Een gloeilampje dat je jarenlang heb mogen vervangen zonder gedoe of administratie, een klus van 5 minuten.

Die kruideniers mentaliteit kost een vermogen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 04-12-2018 13:02:17 ]
pi_183530589
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 12:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarom is zorg eigenlijk zo duur? Gelukkig heb ik er nooit gebruik van hoeven maken en neem daarom het allerhoogste eigen risico. Na een val van mijn paard met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd moeten worden. En dan vraag ik me echt af waarom een ritje van nog geen tien minuten ¤ 900 moet kosten. Als ik een limousine had laten komen was het nog goedkoper. Ik kon gewoon lopen en zo, het was "voor de zekerheid".
Een ambulance met al die apparatuur kost een vermogen en dan het personeel die de ambulance bemand.
pi_183530720
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 10:51 schreef Bloemkool het volgende:
Welk product is er in de loop van de tijd dan goedkoper geworden?
Van je schoenveters tot je huis, alles wordt altijd duurder.
Electronica en telefonie

Verder heb je wel gelijk hoor, maar 75% is wel erg fors als je dat vergelijkt met de inflatie.
pi_183530721
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 12:58 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een ambulance met al die apparatuur kost een vermogen en dan het personeel die de ambulance bemand.
Inderdaad. Denk ook aan de beschikbaarheid van een U1 rit, je zit altijd met een overmaat omdat de wachttijd anders te lang is.
  dinsdag 4 december 2018 @ 13:08:58 #91
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183530769
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 12:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waar je dus concludeert dat het bbp inderdaad harder gestegen is dan de lonen. Wat ik al zei.
Ik dacht dat jij het niet wilde relateren aan de lonen...

Maar goed, dit wordt meer semantisch dan wat anders.

Feit: het BBP stijgt harder dan de zorgkosten.
Ook een feit: de modale lonen stijgen iets minder hard dan het BBP.
Het verschil tussen die twee is ongeveer even groot waardoor per saldo de zorgkosten gemiddeld bij lange na niet zo snel stijgen als wordt beweerd, maar ongeveer op niveau blijven.

Dat laat onverlet dat mensen dat anders kunnen ervaren door hun persoonlijke situatie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)2017-met-2-1-procent

[ Bericht 20% gewijzigd door Worteltjestaart op 04-12-2018 13:17:52 ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_183530884
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 12:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarom is zorg eigenlijk zo duur? Gelukkig heb ik er nooit gebruik van hoeven maken en neem daarom het allerhoogste eigen risico. Na een val van mijn paard met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd moeten worden. En dan vraag ik me echt af waarom een ritje van nog geen tien minuten ¤ 900 moet kosten. Als ik een limousine had laten komen was het nog goedkoper. Ik kon gewoon lopen en zo, het was "voor de zekerheid".
De zorg is mede zo duur geworden door lieden zoals jij die hun (vrijwillig) eigen risico zo hoog mogelijk zetten om zodoende individuele premiekorting te krijgen.

Hierdoor worden zorgkosten steeds meer bij individuele gebruikers gelegd, en áls je dan een keer van zorg gebruik moet maken is het dan ook meteen een stuk duurder omdat die zorgkosten nu minder gespreid worden over meer premiebetalers.

Het hele zorgstelsel van de afgelopen 12 jaar faciliteert meer en meer individualisering van de zorgkosten en zodoende nog meer stijging van de zorgkosten omdat dit het hele solidariteitsprincipe achter een verzekering ondermijnt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183533473
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 13:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De zorg is mede zo duur geworden door lieden zoals jij die hun (vrijwillig) eigen risico zo hoog mogelijk zetten om zodoende individuele premiekorting te krijgen.

Hierdoor worden zorgkosten steeds meer bij individuele gebruikers gelegd, en áls je dan een keer van zorg gebruik moet maken is het dan ook meteen een stuk duurder omdat die zorgkosten nu minder gespreid worden over meer premiebetalers.

Het hele zorgstelsel van de afgelopen 12 jaar faciliteert meer en meer individualisering van de zorgkosten en zodoende nog meer stijging van de zorgkosten omdat dit het hele solidariteitsprincipe achter een verzekering ondermijnt.
Haha, nee. Het is zo duur door mensen die onnodig veel van zorg gebruik maken. En door slechte bedrijfsvoering in de zorg.
Ik betaal jaarlijks aan premie iets van ¤ 1.000 en dan nog ¤ 3.000 via mijn inkomen. ¤ 4.000 per jaar dus, meer dan de meesten die overal voor verzekerd denk ik. En heb tot die ene keer nooit ergens gebruik van gemaakt, ben inmiddels 52. Dus betaal al 30 jaar ongeveer.
Wat een onzin die je hier vertelt.

[ Bericht 1% gewijzigd door bloodymary1 op 04-12-2018 16:39:10 ]
pi_183533568
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 12:58 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een ambulance met al die apparatuur kost een vermogen en dan het personeel die de ambulance bemand.
Dat vraag ik me dus af. Hoeveel ritjes maakt zo'n ding op een dag?
Een ambulance kost ¤ 200.000 inclusief apparatuur (opgezocht).
Laten we zeggen dat die in 5 jaar afgeschreven is. Dat is dan ¤ 110 per dag. Personeel kost per uur (twee man) ongeveer ¤ 80 (ruim geteld). Dat is dan bij elkaar voor 1 rit ongeveer ¤ 100 kosten. Toch een heel stuk minder dan die ¤ 900.
pi_183534150
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 16:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Haha, nee. Het is zo duur door mensen die onnodig veel van zorg gebruik maken. En door slechte bedrijfsvoering in de zorg.
Ik betaal jaarlijks aan premie iets van ¤ 1.000 en dan nog ¤ 3.000 via mijn inkomen. ¤ 4.000 per jaar dus, meer dan de meesten die overal voor verzekerd denk ik. En heb tot die ene keer nooit ergens gebruik van gemaakt, ben inmiddels 52. Dus betaal al 30 jaar ongeveer.
Wat een onzin die je hier vertelt.
Wat noem jij "onnodig veel" gebruikmaken van zorg?

Ik denk dat het aandeel zorggebruikers die voor onzinnige zaken kosten maken erg klein is eerlijk gezegd.

Verder is het zeker geen onzin die ik vertel, maar feitelijk gewoon aantoonbaar en een kwestie van logisch nadenken; als je de zorgkosten minder spreidt en meer neerlegt bij de gebruikers van zorg, dan stijgen de zorgkosten voor degenen die gebruik moeten maken van zorg (en dalen die voor degenen die geen of minder gebruik hoeven te maken van zorg).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 4 december 2018 @ 17:22:30 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183534271
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 13:17 schreef Tomatenboer het volgende:
De zorg is mede zo duur geworden door lieden zoals jij die hun (vrijwillig) eigen risico zo hoog mogelijk zetten om zodoende individuele premiekorting te krijgen.
De zorg is mede zo duur geworden omdat we uit de algemene middelen allerlei dingen vergoeden waarvan je je afvraagt of dat wel zo'n goed idee is. Er ontstaat inmiddels een bijzonder scheefgetrokken beeld van zeer kleine groepjes zieken die zeer grote sommen geld uit de grote pot halen. Dat brengt het ideaal van collectiviteit even hard in gevaar als mensen die besluiten minder bij te dragen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 4 december 2018 @ 17:27:27 #97
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183534362
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 12:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarom is zorg eigenlijk zo duur? Gelukkig heb ik er nooit gebruik van hoeven maken en neem daarom het allerhoogste eigen risico. Na een val van mijn paard met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd moeten worden. En dan vraag ik me echt af waarom een ritje van nog geen tien minuten ¤ 900 moet kosten. Als ik een limousine had laten komen was het nog goedkoper. Ik kon gewoon lopen en zo, het was "voor de zekerheid".
Eens, al die goedwillende omstanders die 112 bellen en een ambulance laten opdraven helpen je juist financieel in de put. Wel krom idd...
pi_183534784
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 16:38 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af. Hoeveel ritjes maakt zo'n ding op een dag?
Een ambulance kost ¤ 200.000 inclusief apparatuur (opgezocht).
Laten we zeggen dat die in 5 jaar afgeschreven is. Dat is dan ¤ 110 per dag. Personeel kost per uur (twee man) ongeveer ¤ 80 (ruim geteld). Dat is dan bij elkaar voor 1 rit ongeveer ¤ 100 kosten. Toch een heel stuk minder dan die ¤ 900.
Onderhoud, planning, cursus voor personeel etc. Ook dat zal een prijskaartje hebben.
pi_183534845
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 17:55 schreef Cherni het volgende:

[..]

Onderhoud, planning, cursus voor personeel etc. Ook dat zal een prijskaartje hebben.
Brandstof, standplaats, materiaalkosten (verbandmiddelen bijvoorbeeld), schoonmaakkosten, en de personeelskosten liggen ook echt wel hoger dan ¤ 40 bruto per persoon per uur voor een ambulanceverpleegkundige verwacht ik.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183534881
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 17:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De zorg is mede zo duur geworden omdat we uit de algemene middelen allerlei dingen vergoeden waarvan je je afvraagt of dat wel zo'n goed idee is. Er ontstaat inmiddels een bijzonder scheefgetrokken beeld van zeer kleine groepjes zieken die zeer grote sommen geld uit de grote pot halen. Dat brengt het ideaal van collectiviteit even hard in gevaar als mensen die besluiten minder bij te dragen.
Waar doel je dan specifiek op?

Aan de andere kant; moeten we deze groep mensen dan maar dood laten gaan?

Als je doelt op onnodig doorbehandelen bij ouderen; daar zit allang een rem op bijvoorbeeld.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')